DAM PO DE FRIESCHE BEWEGING GLASSCHADE „Het gezin een om van God" NIEUW MOLEST-RISICO Restaurant DORRIUS Geen los-van-Holland- propaganda HERSTEL VAN GOEDE, OUDE GEBRUIKEN Werkprogram Kath. Actie ZATERDAG 7 DECEMBER 1940 Is zonder beperking begrepen WIJ LUISTEREN NAAR.. Zondag 8 December LAAT DE MAAG ER BUITEN! Maandag 9 December Standaardmolen te Mierlo Herstelplannen in vergevorderd stadium De samenstelling van het brood Het Evangelie van Johannes in het Arabisch WAT DOET GE LIEVER? N.V. Bouwkas „ROHYP", A'dam-C., Spuistr. 219-221 NOODBEURS TE APELDOORN FAILLISSEMENTEN X N. Z. Voorburgwal b.h. Spui, Amsterdam. PLATS OU JOUR EN LA CARTE Een product van de N.V. Pharm. Fabriek A MijnhardL Zeist Doos 30 ct. Potten 30 ofc „Het Gemeenebest'maandblad voor het Nederlandsen volksgeheel en tot bevordering van de volksgemeenschap, dat bij Van Gor- cum te Assen wordt uitgegeven, is zijn der den jaargang begonnen met een „verant woording'' der redactie, waarom het blad zich niet in dienst gesteld heeft van een der nationale concentraties. Met volle aanvaar ding van en waardeering voor het feit, dat de idealen van „Het Gemeenebest" politieken strijd vereischen, meent de redactie, dat zij thans ook h'et nuttigste haar arbeid kan doen door bevordering van een waarlijk voor alle in Nederland historisch verankerde groepen aanvaardbare eenheid en dor een voortdurende bezinning op de grondslagen van de eenheid en van de verscheidenheid, die binnen deze eenheid gewenscht is. Dat de werkelijke verschillen concreet onder °ogen gezien worden, bewijst het artikel van L. Bouma, dat over ,.De'Friesche Beweging" handelt en aan de hand van de geschiedenis Van deze beweging pleit voor de erkenning van de volwaardige Friesche volkscultuur binnen het gemeenschappelijke nationale verband. Thans mag men aannemen, dat alle Friezen Zich van een „Friesche kwestie" bewust zijn. Of €chter alle Nederlanders buiten Friesland van het bestaan van zulk een kwestie op de hoogte zijn, of zij de portée van deze kwestie kennen er of zij er ook interesse voor hebben mag aan twijfel onderworpen worden. Toch verdient friesland wel eenige aandacht, ook van niet- friezen, omdat daar iets rijpt in een tijd, waarin dien ook op andere gebieden veranderingen ver dachten mag. Het heeft langen tijd geduurd, eeuwen zelfs, Voor de Friezen wakker geschud werden en tot he erkenning kwamen, dat hun eigen taal, hun eigen cultuur een betere plaats verdienden dan haar aangewezen werd. Wanneer een volk zonder eigen staat, geïncor poreerd in een vreemd cultuurmilieu en in levensverbanden van een ander völk, tot het hesef van eigen waarde komt en gaat verlangen daar geestelijke zelfstandigheid, ontwikkelt zich vroeg of laat een serie handelingen, welke be doelen. bewust of onbewust, het gestelde ideaal te verwezenlijken, aldus H. Bouma, aan wiens artikel wij een en ander in het hierna volgende ontleenen. Wij spreken dan van den strijd van een volk om zijn zelfstandigheid. Zulk een strijd al eeuwen, sedert het teloor gaan van Fries- 'ands staatkundige vrijheid, voor en in dit ge lest gestreden. Maar tot het begin van de vorige eeuw stonden de strijders eenzaam in de barste linie, het volk hield zich afzijdig, had de handen vol in den strijd om het dagelijksch be staan. De strijders, die zich het lot van hun heitelan" aantrokken, waren dichters, staats heden, rechtsgeleerden, kortom men moest ze Zoeken onder de intellectueelén. Een hunner, die ook thans nog door zijn werk een onmetelijken invloed uitoefent, was Gysbert jfapicx, de Friesche Vondel, die in de zeven- ende eeuw in Bolsward geboren werd, in welke ®tad hij, na een leven waarin hij al zijn krach ten gegeven had aan het scheppen van een friesch letterkundig oeuvre, ook overleed en een riistplaats vond in de Martinuskerk. Dit was een strijd voor Friesland van in dividuen. Van een Friesche beweging kan men eerst spreken als er vereenigingen wor den gevormd. De romantiek, die zoovelen na tions len bewegingen nieuw leven heeft in geblazen, wierp ook in Friesland vruchten af- De wieg dezer beweging stond in Frane- ker. dat in het begin der vorige eeuw nog een hoogeschool bezat. Hier las de Graecus prof. Wassenbergh met een aantal leerlingen Gysbert Japicx en kweekte bij de studenten hefde aan voor de aloude „memmetael die langzamerhand naar den stal verdreven was. Hit deze school van Wassenbergh werden in 1827 de leden gerecruteerd voor het Pro vinciaal Genootschap ter beoefening van friesche Geschied-, Oudheid- en Taal kunde, de bekroning der „Wassenbergsche renaissance". Een meer „populaire" beweging ontstond in J *844, toen Tiede Dijkstra en Harmen Systra, heide niet tevreden over het werk van het Ge- hootschap het „Frysk Selskip for Fryske Tael Cn Skriftekennisse" (Friesch genootschap voor friesche taal en letterkunde) oprichtten. Zij wil- ««•-* hen het Friesch spreken en schrijven propagee rt! en steunen, het lezen van de Friesche let teren algemeen maken. Zij studeerden ijverig eri knoopten ook betrekkingen aan met de Frie zen in Noord-Duitschland. De hoogere idealen Werden hiermede wordt geen afbreuk t'edaan aan de verdiensten der strijders van het „Selskip" langzamerhand echter ge heel verdrongen door het concrete doel en de friesche lectuur wordt gevuld met gedachten Pit de Nutssfeer. Dit was niet de geringste aanleiding voor het, protestantsche deel van Friesland om zich afzijdig te houden. In den strijd voor het socia lisme, bij het propageeren der drankbestrijders, hleek echter reeds de macht van het Friesch °nder Friezen. Maar de banaliteiten, die van hed anderen kant geproduceerd werden, deden h'cr weer afbreuk aan. Eerst aan het begin van deze eeuw begon het ??k onder de protestantsche Friezen te gisten. Hdt was Sipke Huismans, die het eerst de Frie sche taal zag in de scheppingsorde en verbon- l **en met het werk van Christus. Dit was de stoot tot een christelijke Friesche actie met als zichtbaar resultaat in 1908 de oprichting van het „Christlik Selskip for Fryske Tael en ^kriftekennisse". De aandacht werd gericht op het gebruik van Friesch in de kerk en in het Godsdienstig leven. In dit verband kunnen wij ook noemen het oprichten van de Roomsk Frysk Boun, die in *917 gevormd werd. Nu stond een veel ruimer ■Hbeidsveld open en het Friesch kwam op een hooger plan. 't Omstreeks 1915 ging een aesthetisch inge stelde groep jongeren zich vrij plotseling oe- zinnen op den stand der Friesche litteratuur cn er ontstond een scherpe reactie op de houding van het oude Selskip van 1844. De dichter Douwe Kalma leidde dezen aanval °h voerde bij de litteraire critiek een nooge 'esthetische norm in. Hij richtte de „Jong- fryske Mienskip" (Jong-Friesche Gemeen schap) op. waarin ook jongeren van christe- kjken huize een plaats vinden. Men beleed cen nationaal beginsel: het Friesche volk kreeg een plaats naast de andere volkeren eh de verhouding tot Nederland werd aller eerst gezien als een inwonen in den Neder- 'andschen staat. Het Friesch moest een lei dende plaats krijgen in het geheele leven. in de kerk. de rechtszaal, in het ambtelijke teven en op de scholen. °m verschillende redenen, het individualisme Van eenige leden was een zeer belangrijke. ver- Hel deze groep snel, er ontstond een tijd van Verwarring en feilen onderlingen strijd, de sterke V-'aarcleering voor het aesthetische werd kleiner, tiaar de nationale idealen van '15 bleven door werken. Een der punten van actie, waarvoor men cvenwe, op vrijwel aller steun kon rekenen, was het invoeren van het onderwijs in het Friesch; het resultaat bleef niet uit. In 1927 kreeg men °°r dit doel een ruime subsidie van de Provin- in de verzekering tegen oorlogsmolest. die U voor Uw huis kunt aangaan bij Geen franchises, maar de beste beveiliging van Uw belangen. De nadruk dient er echter op gelegd te worden, dat deze staatkundige wenschen gedachte zijn binnen het kader van den Nederlandschen Staat; dat de radicaalste Fries even trouw is aan de Nederlandsche samenleving als wie ook! Een merkwaardige reactie is er in Frieslana gevolgd op de gebeurtenissen van den tienden Mei. In dit gewest, dat met een brandmerk van individualisme in de wereld staat, heeft men eenheid gevonden, voordat in het overige Nederland de eerste concentratiepogingen ge constateerd konden worden. Men bezit een „Fryske Biweging" onder leiding van een drie manschap, waarin alle schakeeringen uit den Friesehen strijd met uitzondering van één klei ne vereeniging het „Grifformeard Selskip' vereenigd zijn en men is het eens geworden over een eenheidsprogram. Dit wil niet zeggen, dat men niet meer met moeilijkheden te kampen heeft. Er zijn moei lijkheden en men ziet ze onder het oog, maar er wordt ook alles gedaan om deze moeilijk heden te bestrijden en te overwinnen. Een middel in dezen strijd is het organiseeren van ,,Bewegingsdager.". waarop een oplossing voor deze moeilijkheden gezocht wordt, Waarop de Friezen, die zich nog afzijdig houden, vooral in de steden, op hun belang gewezen wordt. Kenmerkend is in dit verband een redevoe ring, die ds. Kalma uitsprak op een „Fryske Biwegingsdei", die onlangs in Sneek gehouden werd. In deze redevoering wees ds. Kalma erop, dat de samenwerking tusschcn Beweging en volk nog niet geheel verwezenlijkt is. De Beweging wordt nog te dikwijls als ontspan ningswerk gezien. De strijders heeten wereld vreemde idealisten, waarvan het werk niet veel beteekent. Ook noemt men hen separatisten, die ,,los-van-Holland" willen. Dit is tot op zekere hoogte een wanbegrip. „Zeker, er zijn bezwaren tegen Holland,' aldus ds. Kalma ,,Bij het centrale bestuur in Den Haag vergeet men t,e zeer, da,t Friesland een landbouwpro- vincie is en men meent daar dat de cultuur alleen in „Holland" bestaat. Regeering, kerk, school en krant hebben ons die cultuur aan gepraat en ons de Friesche cultuur ontnomen En daartegen protesteeren wij, want daardoo' kennen vele Friezen de waaide van het eigene niet meer. Wij vragen cultureele autonomie voor Friesland en politieke „ruimte" om onze eigen cultuur te handhaven. Wij willen met elkaar leven in federatief verband en als dat gebeurt, zal dit het heele land ten goede komen. Er wordt ons verweten, dat het drieman schap een agentschap voor anderen is. Wie dit INLICHTINGEN VERSTREKT HET KANTOOR SINGEL 126—130 AMSTERDAM (C.), TEL. 47190 Bijkantoor: Rotterdam, Schepenstr. 100, Tel. 45530 HILVERSUM I, 415 M. Nederlandsch programma 8.00 KRO, 1.00—7.15 AVRO 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Wij be ginnen den dag, 8.30 Gramofoonmuziek, 10.30 Hoogmis, 12 00 Lezing ..De H. Maagd in de Nederlandsche Poëzie", 12.15 Con- certgebouworkest (gr.pl.), 12.45 Nieuws- i' en economische berichten ANP. 1.00 AVRO-Amusementsorkest, 1.45 Neder landsch Verbond voor Sibbekunde: Wie ■J en wat waren onze voorouders, 2.00 Con- certgebouworkest en solist, 2.503.15 •- Causerie „Jan de Lapper", 4.00 Gramo foonmuziek. 4.49 Cabaretprogramma (opn.). 5.10 Sportnieuws ANP, 5.15 Weke- lijksche gedachtenwisseling ANP, 5.30 Verkorte opera „Si J' étals roi", 6.30 Or gelspel, 6.45 Actueele reportage of gra mofoonmuziek. 7.007.15 Nieuwsberich ten ANP, sluiting. HILVERSUM II. 301 M. 8.00 NCRV. 9.30 NCRV. 1.00 KRO. 4.00 NCRV, 5.15—7.00 KRO ciale Staten en enkele jaren geleden onder ptof. Slotemaker de Bruine werd het wetsontwerp tot het onderwijs in het Friesch tijdens dp schooluren aangenomen. De storm van '15 is wat gaan liggen, men is thans in een periode van ernstige, rustige toe wijding aan concreter zaken. Gemeenschappelijk neemt men nieuwe onderwerpen in studie. Toch bestaat er verschil van meening. Een richting stelt minimale eischen, een andere kan men radicaal noemen Aan de wenschen der mini malisten is met het invoeren van het onderwijs in het Friesch op de scholen en het instellen van leerstoelen voor de bestudeering van de Friesche taal voldaan. Dat deze groep toch blijft doorwerken, bewijst, dat zij nieuwe taken ge vonden heeft. Van meer belang lijkt het ons het programma der maximalisten wat nader te bezien. Een be schouwing van dit programma is van belang voor een juist begrip der Friesche Beweging, zooals die thans waarneembaar is. Deze maximalisten, een juistere naam is natio nalisten, gaan er vin uit, dat de Friezen Friezen zijn, dat er een eigen Friesch leven is, dat men nog vrij zuiver vindt op de boerderijen en in de arbeiderswoningen en dat vooral in de steden dualistisch merkbaar is. De nationalisten achten het noodzakelijk voor het zelfbehoud deze twee spalt te overwinnen. Het gaat hier dus om essen tialia, 0111 een eigen levensstijl, om het behoud der eigen cultuur. Daardoor wordt de strijd voor de taal zoo belangrijk; zij is het uitingsmiddel van den Frieschen mensch en kan daarom niet beperkt worden tot het dagelijksch leven en een gezellig lectuurtje, maar zal op elk terrein draagster moeten zijn van de gedachten. Als men er van overtuigd is, dat er een Friesch volk bestaat en dit is niet alleen te bewijzen met behulp van een overvloed aan anthropolo- gische, historische en linguïstische gegevens, maar het Is een stuk levenswerkelijkheid, dat men dagelijks kan waarnemen krijgt men oog voor de jammerlijke gespletenheid in het Frie sche leven, een mengsel van Friesch verleden en „Hollandschen" import: het Friesch In den stal het „Hollandsch" in de kerk, de luimige voor dracht in het Friesch, de ernstige in het „Hol landsch". Dan krijgt men oog voor de geringe plaats, die aan het Friesch is overgelaten en voor de schade, die daaruit is voortgekomen voor de taal, het land en den Fries zelf. Dan verwondert men zich minder over radicale pro gramma's en over een idealisme, dat met moed aan een hopeloos lijkende taak begint. wanbegrip durft verbreiden, doet dit tegen beter weten In. Wat wij nu zeggen, zeiden wij ook voor den tienden Mei. De Friesche beweging heeft ongeveer een eeuw bestaan en nooit voor Iets anders gestreden dan voor eigen taal en wezen. Tot een volksbeweging is men nog niet kun nen komen. Er was altijd een cultureele boven laag, maar het volk had geen oog voor de die pere beteekenis van de Friesche zaak. De Be weging zelf heeft daar ook te weinig voor ge daan. Voor een groot deel ligt de oorzaak bij het volk zelf. Het verwijt aan ons van „aanstellers", slaat op het volk zelf terug, omdat het ons eigenlijk verweten heeft, dat wij Holland niet naapen wilden. De Beweging heeft altijd tegen twee fronten moeten strijden: tegen Holland en tegen het volk zelf. Men kan daarbij natuurlijk te ver gaan en dan loopt men het gevaar zichzelf van de anderen af te sluiten. Beweging en volk moeten elkander steunen, omdat zij niet bui ten elkaar kunnen. Tusschen deze twee moet men een brug slaan en voor dat doel wil het driemanschap werken. Dit driemanschap wil geen dictatuur; het heeft het vertrouwen van zeven groote vereenigingen. Het wil alleen lei ding geven en de activiteit verhoogen. Het wil ook de stem van het volk luider laten klinken en deze niet onderdrukken. De nadruk moet niet gelegd worden op de verschillen, maar op de eenheid. Er moeten dit is een zeer belang rijke kwestie (red.) een gezonde sociale eco nomie en cultuur komen, zoodat het niet meer noodig is, dat duizenden Friezen uit Friesland wegtrekken. Voor die zaak heeft men het ge heele volk noodig. Daartoe zijn noodzakelijk het versterken der „Selskippen" van rechts en links, en het vormen van jongerenkringen tot een sterk front van Friezen. Laat het zoo gaan als vroeger, toen in tijden van gevaar de een heid hervonden werd. Ons volk behoeft niet ten onder te gaan, als wij schouder aan schou der in den strijd naast elkaar staan!" En als ook de ..Hollanders" een juist begrip toonen voor het streven in „it Heitelan" aller Friezen, zullen zoowel Hollanders als Friezen met voldoening het oplossen der Friesche kwestie ter hand kunnen nemen. Toch zal men dezen nationalisten geen separatisme verwijten, als men het traditio- neele beeld van het begrip „Nederland" anders leert bezien. Men zal duidelijk moe ten zien, dat de Nederlandsche staat in Europa deelen van twee volken omvat en dat men dus scherp onderscheid dient te ma ken tusschen wat „staatsnationaal", wat „volksnationaal" Is. De nationalisten strijden tegen vereen zelviging van volk en staat. Tegen een leuze als: één taal, één volk, één staat teekenen zij verzet aan. Dit moet zijn twtee talen, twee volken, één staat. Zelfs in de felste tijden strijdt men echter geenszins voor een ,.los-van-Holland"-leus. De Friesche strijd van de twintigste eeuw is een strijd om een cultuur, om het bewaren van oude elementen en het scheppen van nieuwe De taal van boerderij en veemarkt moet ge handhaafd blijven en een soepel instrument geschapen worden voor de journalistiek, de wetenschap en de religie. Het lijkt een hope- looze taak. Op dezen weg is men nog niet zoo ver vooruit gekomen. Vooral op journalistiek gebied schiet men slechts langzaam op. Maat' men zal zich verwonderen als men verneemt wat op litterair gebied bereikt wordt, quantl- tatief. mits men den geringen omvang van het publicatiegebied in het oog houdt, zoowel als qualitatief. Het lezen van essays, van wer ken van jonge dichters en van het prozawerk b.v. van Simke Kloosterman en van Brolsma, zou u van dit laatste kunnen overtuigen. De strijd gaat dus om een eigen cultuur Een strijd op politiek gebied gaat hiermee noodzakelijkerwijze in dezen tijd samen. Het gaat niet alleen om het tot stand brengen van wetten en bepalingen ten gunste van de cul tuur, maar ook om een reorganisatie van den Nederlandschen Staat. Men voert actie voor een gedecentraliseerde inrichting van het Nederlandsche rijk, waaronder te verstaan is, dat de provinciale en gemeentelijke bestuurs lichamen in zaken, die het inwendig beheei van provincie en gemeente betreffen en niet direct samenhangen met de eenheid van het Rijk naar buiten, zooveel zeggenschap hebben als met behoud van een goede inwendige or ganisatie van het Rijk mogelijk is. Te veel innemen bederft de maag, voor al bi] kinderen. Bestrijdt verkoudheid daarom vlug en afdoende met de weten schappelijk bereide Dampo verkoudheids- zalf. Het eenige wat U te doen hebt, is rug en borst enkele minuten stevig in te wrijven met de koudeverdrijvende Dampo. Als U een érge kou hebt gevat, bedekt U daarna rug en borst met een warmen flanellen lap, waardoor de heilzame werking van Dampo nog wordt verhoogd. Vooral bij kinderen is Dampo verkoud- heidszalf vrijwel het eenige middel dat gemakkelijk en afdoende baat brengt. Zeldzaam groot koude- verdrijvend vermogen. IfllLYEJtSUM h 415 M. Nederlandsch programma VARA 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoon muziek. 10 20 Declamatie. 10.40 Zang met pianobegeleiding, 11.10 Declamatie, 11.30 Orgelspel. 12.00 Esmeralda en solisten. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. l.OO VARA-orkest, 3.00 Viool, piano en gramofoonmuziek. 3.40 Gramofoonmu ziek. 4.00 Gramofoonmuziek met toelich ting. 5.00 Orgelspel. 5.15 Nieuws-, econo mische en beursberichten ANP. 5.30 VARA-orkest en soliste. 6.45 Actueele re portage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag en nieuwsberichten ANP. sluiting. HILVERSUM II. 30] M. NCRV 8 00 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gewijde muziek (gr pi 8.35 Gramofoonmuziek. 11.00 De „Consonanten" en gramofoon muziek, 12.15 Reportage of muziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Orgelspel. 1.45 Gramofoonmuziek, 2.35 Quatre-mains en gramofoonmuziek, 3.15 Orgelconcert (opn.), 3.30 Gramofoon muziek. 4.15 Gramofoonmuziek. 5 15 Nieuws-, economische en beursberichten ANP. 5.35 Molto Cantabile. 5.55 Gramo foonmuziek. 6.10 NCRV-orkest en soliste. 6.457.00 Actueele reportage of gramo foonmuziek, sluiting. KOOTWIJK. 1875 M. AVRO 7.15 Gramofoonmuziek. 7.45 Gramofoon muziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gra mofoonmuziek. 9.15 Gramofoonmuziek, 10.15 Gramofoonmuziek, 10.30 Solisten- concert, 11.45 Gramofoonmuziek. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en eco nomische berichten ANP. 1.00 Russisch programma (opn.l. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.45 Sylvestre-trio. 3.45 Gramofoonmu ziek. 4.00 Verzoekconcert voor en door ce Duitsehe Weermacht 6.45 Gramofoon muziek. 7.007.15 Friesch praatje en nieuwsberichten ANP. sluiting. 8.00 Nieuwsberichten ANP, 8.10 Orgel concert (opn), 9.30 Gewijde muziek (opn.). 10.00 Gramofoonmuziek. 12.00 Zang met orgelbegeleiding, 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP, 1.00 Gra mofoonmuziek. 1.45 Middenstandspraatje, 2.00 Adventsuitzending, 2.20 Gramofoon muziek, 2.30 R.K. Ha-arlemsche Orato- riumvereeniging, KRO-Symphonie-orkest en solisten, 3.00 Causerie ..Bruckner", 3.15 KRO-Symphonie-orkest en soliste, 3.55 Gramofoonmuziek. 5.15 Wekelijksche ge dachtenwisseling ANP, 5.30 Radiotooneel. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.457.00 Actuee le reportage of gramofoonmuziek, sluiting. KORTEGOLF-UITZKNDING NAAR NEH.-INDIc Zondag 8 December, 1516 uur A. T. Opening. Marschmuziek „Maria in de Nederlandsche literatuur" dbor F. A. Brunklaus, Dagoverzicht A N. P. (van 15.2015.35). ..Zondagsgedachten" door pater Ir. J. Dito OP. Actueele aetherflitsen. KOOTWIJK. 1875 M. VARA 7.15 Gramofoonmuziek, 7.45 Gramo foonmuziek, 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek, 10.15 Orgelspel, 10.45 Gramofoonmuziek, 12.45 Nieuws- en eco nomische berichten ANP. 1.00 Gramofoon muziek. 2.45 Verkorte opera „Der Freischütz" (gr.pl.), 3.30 Uit Berlijn: 51e Verzoekconcert voor de Duitsehe Weer macht, 6.00 Gramofoonmuziek, 6.45 Gra mofoonmuziek, 7.007.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Een -uw- uurweiniet verlichte wij zerpiaten worden tegelijk met het nieuwe carillon in den toren van kasteel Nijenro de aan de Vecht aangebracht, waarop aan de buitenzijde lampen zijn bevestigd. (Foto Pax-Holland) Geen VETWOJRMPJES OF PUISTJES meer, als ge met Radox Uw huid gaaf houdt. De Radox zuurstof reinigt de poriën door en door, de huid kan weer ademen en wordt weer jeugdig en gezond. Bovendien spaart het zeep, als ge wat Radox in Uw waschwater doet. Bij apoth. en drog. 41 ct. en 15 ct. incl. verh. O.B. Reeds langen tijd bevindt zich de historische standaardmolen te Mierlo in een toestand van ernstig verval. Het gevaar was niet denkbeeldig, dat de molen binnen afzienbaren tijd verloren zou gaan. Thans heeft zich uit particulieren in de omgeving van Mierlo een comité gevormd, dat pogingen wil aanwenden, den molen te doen herstellen. Plannen daartoe zijn reeds in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Te Mierlo zelf heeft zich mede een comité ter be scherming der molen-belangen gevormd, onder voorzitterschap van den heer J. C. J. Verheugt, burgemeester dezer gemeente. Indien de pogin gen met succes bekroond worden, zal een belang rijk object van historische en landschappelijke beteekenis behouden blijven voor de omgeving, terwijl door weder-inbedrijfstelling van dezen molen ook economische belangen gediend zijn. Het secretariaat van het „Herstel-comité mo len te Mierlo" is gevestigd bij den heer A J. O. van Oosten, „Campania" te Mierlo. Het Centraal Bureau voor het Bakkersbedrijf deelt het volgende mede: Het hardnekkige gerucht doet de ronde, da: bloembollen mede verwerkt worden bij de ver maling van tarwe en rogge tot bloem en meei als grondstof voor de broodbereiding. Het Centraal Bureau spreekt deze geruchten met de meeste beslistheid tegen en deelt mede. dat de samenstelling van het tegenwoordige brood is als volgt: Wittebrood 35 pCt. tarwe en 35 pCt. rogge. Bruinbrood 75 pCt. tarwe en 25 pCt. rogge. Roggebrood 100 pCt. rogge. Ook de klachten, dat het z.g. oorlogsbrood als gevolg zou hebben het optreden van op schurft gelijkende huid-aandoeningen, zijn on juist, zooals blijkt uit een verklaring van den geneeskundig hoofdinspecteur van de volksge zondheid, dr. C. Banning, gepubliceerd in het tijdschrift van geneeskunde van Zaterdag 30 November j.l. Het Centraal Bureau voor het Bakkersbe drijf doet een dringend beroep op het publiek, zich door dergelijke praatjes niet ongerust te laten maken. De overheid doet., in samenwerking met het bakkersbedrijf, alles wat mogelijk is om den consument een gezond en voedzaam stuk brood voor te zetten.' In de bibliotheek van de orde der Ambrosia- nen te Milaan werd een Arabische tekst van het Evangelie van Johannes ontdekt. Dit werk da teert uit de veertiende eeuw. Duur wollen in een huurhuis en Uw leven lang huur betalen? of Goedkoop wonen in een eigen huis en toch in 30 jaar het huis geheel afbetalen"' Hooge Hypotheek-rent» betalen ot het rente-bedrag gebruiken om Uw schuld af te lossen? Vraagt inlichtingen bilde Het is misschien een gelukkige omstan digheid, dat juist in deze. in velerlei op zicht moeilijke dagen de verduisteringsmaat regelen het huiselijk leven stimuieeren Meer dan ooit zijn de gezinnen in het avondlijk uur vereenigd, schijnt de eigen woning in tiemer en veiliger naarmate het buiten duister is, onherbergzaam bovendien door regen of kou. De lange winteravonden heb ben hun oude beteekenis herkregen; aan. den huiselijken haard is 't gezin zichzelf ge noeg, schept het vreugde in de goede, een voudige dingen, die het geheim bezitten van het geluk. Ook aan het godsdienstig leven in het gezin komt dit ten goede Opnieuw wordt de huiselijke kring een dagelijks wellende bron van oprecht godsdienstig leven. De Katholieke Actie in het Bisdom Haarlem heeft bij het opmaken van baar werkprogram voor 19401941 hiermede rekening gehouden. Zij heeft deze in velerlei opzicht gelukkige om standigheid aangegrepen als de kern van haar werkzaamheid, die erop zal zijn gericht het ge zin te maken tot een heiligdom van God. Haar werkprogram dat de goedkeuring heeft ver worven van Z.H.Exc. Mgr. J P. Huibers, be oogt dan ook de verdieping van het godsdien stig leven in de gezinnen door het in eere her stellen of tot hooger eere opvoeren van de gods dienstige gebuiken Het is toch een feit, dat een snelle voort- woekering van den wereldschen geest de laatste jaren het godsdienstig leven in tal van katholieke gezinnen ernstige schade heeft berokkend. In vele gevallen beperkt het beleven van den godsdienst zich helaas tot het nakomen van de allervoornaamste verplichtingen zonder meer. Verder heeft de tijdgeest of het menschelijk opzicht de mees te vrome gebruiken en religieuse voorstel lingen uit de huizen gebannen. Toch moet er niet alleen een kerkeodsdienst. maar ook een huisgodsdienst zijn, met vader en moe der als middelaar en middelares tusschen God en hun kinderen. Een krachtig middel daartoe is in de eerste plaats het herstellen der goede, oude katholieke tradities in het gezin De uitvoering der actie „Het gezin een heilig dom van God" is zóó gedacht, dat zij de ge zinnen geleidelijk terugbrengt tot de vrome ge bruiken door telkens en telkens weer te wijzen op het nauwe verband tusschen het kerkelijk leven, een jaargang rond. en het godsdienstig gezinsleven. De gebeurtenissen van het Kerke lijk Jaar zijn daartoe in verschiilende perioden ingedeeld: Advent., Kersttijd, Vasten, de tijd tusschen Paschen en Pinksteren en eindelijk de periode na Pinksteren. Voor elk tijdsbestek ziin bepaalde actiepunten aangegeven. Voor den Kerstkring bijvoorbeeld. in den geest van het verlangen var. den Advent en het „Venite Ado- remus van Kerstmis: het gemeenschappelijk gebed, 's ochtends en 's avonds, aan tafel, zoo mogelijk met het bidden van den „Engel des Heeren" en het Rozenhoedje. In den Kersttijd staat het H. Huisgezin van Nazareth in het centrum van het Kerkelijk leven. Het feest van de H. .Familie wordt gevierd. In dat H Huis gezin treft niets meer dan juist de kinderlijke gehoorzaamheid van Jezus tot Jozef en Maria. Het punt van actie vermeldt dan ook: Ouder lijk gezag en kinderlijke eerbied en gehoor zaamheid. Ouderzegen. Hulp bij het leeren ver staan en het memoriseeren van de catechismus- lessen. En tenslotte bevordering van het huise lijk gezclligheidsleven. Ook voor de andere perioden van het Kerke lijk Jaar, Paaschkring enz. zijn richtsnoeren en actiepunten vermeld. wii zullen die thans nader vermelden, doch er te zijner tijd op te rugkomen. De bevordering van het gebedsleven in het huisgezin vormt dus het voornaamste punt van actie in den Kerstkring. De vader moet daarin voorgaan en leiding geven, voor de juiste sfeer en wijding zorgen. Hij ver deelt b.v. de beurten van voorbidden der kinderen en ziet toe op de wijze van bidden. Moeder zorgt echter in het bijzonder voor het ochtendgebed, dat ook bij dagelijkschen kerkgang tenminste uit één eerbiedig gebe den „Onze Vader" zou moeten bestaan Voor het gemeenschappelijk avondgebed, het hoogtepunt van den huiselijken eere- dienst, is waarschijnijk het oogenblik dade lijk na het avondeten het meest geschikt... Allen zijn dan bij elkander ongeacht het verschillend uur van slapen gaan. Aanbevo len wordt het gewone avondgebed uit den Catechismus te bidden. Vader gaat bij zijn dankzegging aan God in het bijzonder na waarvoor het gezin dezen dag reden heeft God te bedanken. Hij geeft gelegenheid voor een kort gewetensonderzoek en is de jonge ren daarbij behulpzaam door enkele punten uit het dagelijksch leven op te noemen en aan te stippen wat in den algemeenen gang van zaken verbeterd kan worden. Ook het bidden van het Rozenhoedje of al thans een gedeelte daarvan is in Katholieke gezinnen een goed gebruik. Het kan het best bij het avondgebed aansluiten, waarbij de geheimen kort en bevattelijk worden overwogen eventueel vergezeld van een speciale intentie, hetzij be paald door vader of moeder dan wel door de kinderen. Natuurlijk moet bij dit alles rekening worden gehouden met den leeftijd, de geaard heid en den aanleg der kinderen. Het is beter kort te bidden maar goed, dan het gebed te rekken met het gevaar, dat de aandacht ver slapt. Tot het materiaal, dat door de Katholie ke Actie tot dit doel wordt verspeid. behoort een kalender voor het gezin, welke aan de verschillende perioden van de actie „Het gezin heiligdom van God" is gewijd. In groote kleurige prenten zijn de gezinstafe- reelen weergegeven, telkens met enkele toe passelijke dichtregels. Het schutblad toont het gezin vereenigd bij het Rozenkransgebed, op de eerste pagina de Advent gevolgd door het gemeenschappelijk bidden aan ta fel. met de woorden van Vondel: „Genuttigd met een dankbaar hart te gader. Al wat ons wordt gegund van God den Vader. Zijn milde hand verleent ons drank en spijs Men geeft hem lof en dank en eer en prijs". De Kersttijd toont een der mooiste oogen- blikken van het familieleven: den vaderzegen voor het slapen gaan der kleinen met de altijd opnieuw ontroerende versregels van Guido Gezelle 't Eerste, dat mij Moeder vragen leerde in lang verleden dagen. Als ik hakkelde, ongeriefd nog met woorden, 't was te gader "bei mijn handjes doende: „Vader, geef m'een kruisken, als 't u belieft." En het blijmoedig familieleven van den win- erschen Kersttijd, de gezelligheid thuis, die toch boven alles gaat. is weer op een verdere pagina uitgebeeld. Doorbladerend ziet men met de Vasten het bewaren tot Zon dag" van snoepgoed, in den Passietijd de voorezing van het Lijdensverhaal van Paschen tot Pinksteren het H. Doopsel en ten slotte de H .Hartvereering in de woningen. Deze mooie kalenders, die ongetwijfeld sterk tot het beoogde doel kunnen bijdragen, ziin bij de pastoors der parochies verkrijgbaar gesteld. Op 8 en 9 Januari zal te Apeldoorn, uitgaande van de stichting Noodbeurs Gelderland een noodbeurs wordt gehouden, na Arnhem de twee de in Gelderland. Opgegeven door afd. Handelsinformaties v. d. Graaf en Co. N.V.. Amsterdam MUTATIE D.d. 4 December 1940 is in de faillissementen van H. A. en C. M. van Gemert te Vught in plaats van mr. A. Bloemarts tot curator be noemd mr. E. van Zinnieq Bergmann. Den Bosch, Peperstraat 8. UITGESPROKEN 4 Dec.: Ie. Firma W. Slecnholl en Zn.: 2e. W. A. Sleenholf: 3e. Henricus A. Sleenhoff; 4e Hieronymus Sleenhoff. allen te Megen, Donkere- straat A 174 a. R.c. mr. W. H. Arlëns, curatrice mevrouw mr. J. Brans Woltering. Den Bosch. P Vanackere. Rotterdam. Sehietbaanstraat 35. R.c. mr. A. Huygen. Cur. mr. O. H. Sap. Rotter dam. 5 Dec.: J. C. M. Rechters, tuinder. Nootdorp, Achterweg. R.c. mr W G. F Borgerhoff Mulder. Cur. mr. A. de Gldts Den Haag. VERNIETIGD OP GROND VAN APPéL: 21 Nov.: Chr H. Konings. Ravenstein. OPGEHEVEN WEGENS GEBREK AAN ACTIEF: 4 Dec.: A. G. van Peggelen, diamantslijper. Am sterdam. G. Schimmel, handelende onder den naam Wijnhandel „Corton". Utrecht. 5 Dec.: H. H Engels, expediteur en controleur. Dinxperlo. GEDEPONEERDE UITDEELINGSLIJSTEN 30 NOV.: Marinus Timmermans, bakker. Raams- donksveer. Geëindigd door 't verbindend worden der uitdcelingslijst. Uitk. 7.367 pCt. 3e Dec De Handelsvenn. onder de firma Car- tonnagelabriek „Carao", gevestigd en kantoor oouaende te Tilburg. Idem. Uitk. 1 pCt A. J. van Gorp. Tilburg Idem. Uitk. nihil aan oonc cred. H. O. J. Lommen. T:lburg. Idem. Uitk. nihil aan conc. cred. De Commanditaire Vennootschap „Roma-Ex- pres". gevestigd geweest, zijnde te Utrecht. Ge ëindigd door het verbindend worden der eenige uitdcelingslijst Uitk. 100 pCt. J. J. ben Dijker, wonende te Utrecht, geweest zijnde vennoot van de Comm. Venn. „Roma Ex pres". Utrecht. Idem. Uitk 100 pCt. J van Amstel, wonende te Utrecht, geweest zijnde venn. van de Comm. Venn. „Roma Ex pres", Utrecht. Idem. Uitk. 100 pCt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 5