Van Eeden en de muziek m- Kerstlied-puzzle 'O hfiisl fof- Van melomaan tot scepticus i® PUROL mcn-i om. je Jtan-i ufa.- iQods u. [je\foov ufi-_ cl' j oen. jmaehd üfeesVjil^o Uii-j u oe. sti^i en idewdj cie. dtnT Duiven in overtreding! las'ljcfia-i&cii! ten'. De Nederlandsche Pijnstiller Zenuwen Nare dagen lusteloosheid 1 m lip Éi» i te; NIEUWE KALENDERS WINTERHULP#NEDERLAND Eenheid in de handboogsport Kerkelijk leücn Bij Ruwe handen Oplossing vorig Raadsel DINSDAG 24 DECEMBER 1940 TRAGISCH CONFLICT „Wat is dat?" Schumann Handel en Beethoven Max Reger Wagner Ruimte en tijd Muzikale ontroering Muzikaal testament Weten en voelen VERKEERSSTAGNATIE DOOR DE VORST Inlichtingendienst der K.N.A.C. DOOR HET IJS GEZAKT EN VERDRONKEN Daarom registratieplicht voor alle sierduivenliefhebbers in ons land Welke rassen opgegeven moeten worden XMHIIHHH fjP V - 'kr 's v, -te 1 te; r rS' J HET KERSTLIED Steun aan oorlogsweduwen Majoor Breunesse voor de microjoon VOLKSMUZIEKSCHOOL TE ROERMOND Officieele opening Paedagogiek M.O. A SOJABOONENCULTUUR Belangrijke proeven genomen Samenwerkende sigarenwinke- liers-vereenigingen Requiem voor dr. H. Moller Benoemingen In het Aartsbisdom In het bisdom Haarlem H. H. Wijdingen verzacht en geneest Beetwortelsuikerfabriek Prijswinnaars Het nieuwe raadsel In de zevende aflevering van de Mededeelingen Van het Frederik van Eeden Genootschap staat Veel te lezen over van Eeden's verhouding tot de muziek. Dr. Nico van Suchtelen verhaalt van zijn herinneringen aan de muziek op Wal den, hoe zij daar beoefend werd en hoeveel zij Voor hem beteekende. En vervolgens wordt de tekst afgedrukt van een lezing, die de heer J. L. J. F. Ezerman op 21 April van dit jaar ge houden heeft over van Eeden en de muziek. De lezing is voornamelijk interessant, omdat er in den tekst een groot aantal uitspraken van Van Eeden over de muziek werd bijeengebracht, ontleend aan zijn werken, de meeste aan zijn Dagboek. Ook trachtte de heer Ezerman een Verklaring te vinden van de oorzaak, die van Eeden heeft doen veranderen van een mensch, die naar muziek hongerde, in een man, die haar antipathiek gezind was en zich van haar afkeerde. Wij veroorloven ons uit deze bloemlezing van Uitspraken er eenige te citeeren, niet alleen om dat zij van belang zijn voor den persoon van Frederik van Eeden, maar ook omdat het zeer de moeitè waard is te vernemen, wat hij over muziek dacht.... Over de reacties, die het hooren varl muziek by hem gaande maakte, schrijft hij als zestien jarige in zijn Dagboek: „....Wat wil, wat ben ik, ik, ongelukkig, arm mensch. Kon ik maar weten, kon ik begrijpen! Ik zie, ik ondervind en weet niet wat en begrijp het niet! Ik wou dat ik er uit was, roep ik tel kens en begrijp mij zelf niet. Opgewonden ben ik, ja opgewonden, maar waardoor? Waarover? Ik hoor muziek en de tranen komen mij in de oogen, ik bal de vuisten, stampvoet en vraag: V/at is dat? Wat is dat? Ik zie omhoog, ik zie sterren, duizenden, onmetelijke bollen en weer zucht ik en vraag: Wat is dat toch? Uitspraken van van Eeden over componisten. In de eerste plaats over Schumann, met wien hij zich zeer verwant gevoelde. Hij schreef de hier volgende naar aanleiding van het spel van den pianist van Reijken, van wien hij zich af vroeg of hij nu wezenlijk alles zou begrijpen, Wat de muziek zegt, die hij speelt: „Als hij Schumann's melodieën speelt, die huppelende, zwevende, tooverachtige melodieën, die sterker en zwakker worden, als het ruischen van den wind, die niets menschelijks hebben, door hun eenvoud en oneindige harmonie dan zegt hij: „Die is wel aardig, vindt u niet?" Begrijpt hij dan wel den diepen weemoed, die in die vluchtige dingen ligt? Die bovennatuur lijke, weemoedige tint, die een schijnbaar zoo los en elegant stukje heeft? Dat zijn niet al leen welluidende klanken, dat is een taal, die Uitdrukt wat geen menschelijke stem kan doèn, 't is bijna of 't genie van Schumann heeft ge sproken en zonder dat hij het zelf wist. Schu mann geeft zijn stukken soms zulke vreemde hamen. In de zoo eenvoudige en naïeve melo dieën der Kinderscenen ligt een weemoed, een hartstocht, een somberheid en ook weer zulk een bovenaardsche geestachtige toon. dat zij Keer aan het worstelen van een groot genie doen denken dan aan het spelen van een kind." Over Handel en Beethoven: 8/6/96. „Vrijdag de Messias gehoord in de kerk te Haarlem. Het was een heerlijke avond. De ondergaande zón door de hooge gewelven, later de stralende ko peren kronen in de groote ruimte en de zui vere muziek. Het groot 'aanzien der eenvoudige dingen der natuur als in het recitatief: „die Weideten ihren Herden in der Nacht". En die edele aria's „er ward verschmahet" en „Wie lieblich ist der Boten Schritt" en „O du, die Wonne verkündest in Zion". Wat een glanspunt van zuiverheid en innig heid en verheffing in het verwarde leven. Al leen de conoertachtige, niet in gewijde stemming zich toonende menigte was hinderlijk." „Gister hoorde ik de negende symphonie, ver der een veel te lang concert met allerlei moois en leelijks. Ik onderscheidde nu zeer scherp in de negende en ik geloof te verstaan. Het is niet alles mooi, het is ongelijkmatig Er zijn ontzag lijke verheffingen, maar ook matheden en on zuiverheden. Het is rijker, veelzijdiger, maar niet zoo gelijkmatig diep eenvoudig, niet zoo w jj s als het werk van Handel en Bach." Zeer merkwaardig is van Eeden's oordeel over Max Reger, wiens groote beteekenis hij terstond begrepen heeft: 21/1/07 „Twee dagen met Reger opgetrokken. Zeer vervuld van zijn prachtige Kuziek. Beide vorige dagen met hem geluncht en hem gisteren uitgeleide gedaan. Zie hier nu de rechte opvolger' van het groote geslacht van Beethoven en Brahms, een Duitsch muziek genie van den eersten rang. Te sterk om, zooals Strauss, in modernisme te verwilderen. Een en al zuivere muziek. Maar als mensch een kind, vol onbeheerschte neigingen, onopgevoed, on vast, terstond onder allerlei invloeden. Het ging Kjj aan 't hart als ik dacht, wat kostbaars hier bedreigd wordt, en ik maande hem bijna met tranen in de oogen, toch zijn lichaam niet te ondermijnen en zoodoende zijn kunst te beder ven. Hij is reeds tamelijk sterk aangetast en juist zijn sterke constitutie maakt hem zorge loos. Hij werd hier verbazend gehuldigd, en ik Waarschuwde hem voor „Wein und Lob", daarop antwoorde hij „Schwein und Grob". Hoe eeren de menschen dadelijk den kostbaren drager der Kuzikale gedachten! verbazend. Zooals de bijen hun koningin, vertroetelen zij hem. Bij zijn luidruchtige, boersche, germaansche vroolijkheid vond ik, dat ik somber en sober afstak. Ik was droevig, deze uitbundige hulde ziende, den jon gen man van 33 jaar als vergiftigend." Over Wagner heeft van Eeden veel geschre ven. Stond hij reeds van meet af aan afwij zend tegenover hem, gaandetveg is hij hem steeds radicaler en heftiger gaan verwerpen. Het is te begrijpen, dat van Eeden zich ge ïntrigeerd voelde door Wagner, die minder pro blematische naturen dan de zijne altijd heeft bezig gehouden en dit nog doet. Eén uitspraak, uit 1906, die typeerend is en bij alle verschil van meening, dat er mogelijk is, tot nadenken stemt: „Tannhauser, het meest perfecte, innige, spon tane. Helder, klaar, echt muzikaal. Meistersin- ger, het Preislied het meest karakteristieke het klagend-smachtend ietwat bittere. Iets te goed voor opera-muziek. Had ik de opera hooit gezien dan zou het mij zuiverder aandoen. Nu moest ik aldoor aan den onuitstaanbaren Zanger denken, Götterdammerung (Siegfrieds Tod) het minst genietbare. Intellectueel, bedacht werk, met allerlei gezochte effecten (keuken gerei) en zonder hooge innige eenheid. Rhein- gold iets aangrijpender, maar in dezelfde sfeer. (Einzug der Götter). Het zegt alles iets heel an ders dan het wil zeggen, en maakt een verdrie- tigen indruk van verwarring, van los aan el kaar zijn. Wat hij zelf zijn „overgangen" noemt, zijn bedachte intellectueele overgangen, waar hij de goddelijke, mystieke inspiratie telkens verliest of bederft. Tristan meer melodieus maar het toppunt van weeë, smachtende, be verige, zingende, ongezonde, onklare muziek. Zeker aangrijpend, voor ongezonde, dweperige zielen. Maar verslappend en neerdrukkend. Vol komen het tegendeel van Haydn en Mozart," Tenslotte komt van Eeden tot een mate loos felle veroordeeling, waaruit zeker niet meer een onbevangen oordeel spreekt. De heer Ezerman verklaart dit in de eerste plaats uit een diepgaand verschil tusschen beider persoonlijkheid. Vervolgens ziet hij hier bij van Eeden afgunst in het spel, niet in den mensch van Eeden, maar in den dich ter, die het zijn roeping achtte, ook in dra- matischen vorm de menschheid wijsheid en schoonheid te brengen en die te goeder trouw meende, dat zijn eigen voor het too- neel geschreven en geconcipieerde werken die bedoeling verwezenlijkten en dat ideaal benaderden. „En die dichter moest nu keer op keer beleven, dat in zijn vaderland zijn eigen werken werden afgewezen, terwijl die van Wagner, die hij als caricatuur van zijn hoog ideaal zag, opgevoerd en uitbundig toegejuicht werden." Treffend door helderheid zijn voorts van Eeden's overpeinzingen over het wezen der mu ziek, die hij doet naar aanleiding van een gra- mofoonplaat. Hier is er één, uit 1907: De gramophoonlijn of liever: de bewe ging van het stiftje bij 't spelen, is geheel en eenvoudig de samenstelling van ruimte en tijd, het stiftje, de punt er van, beweegt zich op en neer en heen en weer, in één vlak, dat zijn dus ruimtebewegingen, het muziekstuk ontstaat door de opvolging, in tijd, dezer bewegingen, het uittrekken ervan tot een lijn. Een muziek stuk is dus beweging in ruimte, gecompliceerd door beweging in tijd. Uit deze beiden bestaat de muziek. De aandoening zelf is daarbui ten...." Zie hem worstelen met het geheim der mu zikale ontroering: „Kan dus alle muzikale schoonheid worden teruggebracht tot zooiets als een golvende lijn. Het zou theoretisch mogelijk zijn de muziek van die lijn af te lezen. Die lijn'is theoretisch geheel in getallen uitdrukbaar. Het schoonste, verhevenste muziekstuk is dus een op bepaalde wijze slingerend lijntje, en dit weer een mathe matische formule. „Is?" neen, het is dit niet. De lijn is niet identiek met de muziek. Zoomin als een boek identiek is met de gedachte. En zoo niet, wat is 't verschil? Wat is o verschil tusschen de lijn, die geheel en al volkomen een schoon muziekstuk uitdrukt, en de aandoening? Voor den materialist is er geen verschil. Voor hem is dus leven en gevoel werkelijk zooiets als een gecompliceerd golvende lijn. Feitelijk is de lijn het schijnbeeld, het gevoel de werkelijk heid Tenslotte doet zich bij van Eeden het myste rieuze verschijnsel voor, dat hij de muziek af wijst en haar als een gevaar beschouwt. Talrijk zijn zijn uitlatingen over dezen ommekeer. Het best samengevat is zijn opvatting geformuleerd in „Het roode lampje": „Veelen, die leezen wat ik oover Gods-vreugde schreef, zullen zeggen: en muziek dan? Is mu ziek niet de zuiverste uiting van Gods-vreugde? En ikzelf vraag mij af, waarom muziek niet meer voor mij is, wat ze vroeger was. Zij is essens van schoonheid, ritmische en harmoo- nische schoonheid, en Gods-vreugde kan zijn in muziek maar Gods-vreugde is toch iets geheel anders. Muziek kan ons een oogenblik heevig en gelukkig ontroeren. Maar dit heb ik al sints lang gemerkt zij oefent niet blijvende en richtende kracht op ons leeven uit, en ze kan ons zelfs verblinden en verslappen, zoodat ze los raakt van het leeven zelf. Zij, die zwelgen in muziek worden niet daardoor gelukkiger men schen. Muziek is zoet en verkwikkelijk, maar geen diepe, duurzaame troost voor den ouder dom. Dat kan alleen Gods-vreugde en vroome ontroering zijn. En muziek past daarin, zij werkt saamen met kleur en wijding en architec tuur en liefdevolle gezindheid; zij zweeft dan om de kaarsenvlam en stijgt op tot de veel kleurige raamen, en buiten kan ze ook saamen- werken met de blijde zon, de zoele nacht, en het maanlicht en de liefde-ontroering tot meedemensch of God. Maar dan is ze ook niet onafhankelijk. Mu ziek als muziek alleen is onbevreedigend, onvei lig een concert in een van onze leelijke, be nauwde en onrustige stemmingslooze concert- zaaien is mij een kwelling bij de beste muziek. Het staat buiten het leeven en richt niet. Tenzij ze zich hecht aan een grootsche ge dachte en die ondersteunt en dan in harmonie blijft met al het omringende. In een gezongen hoogmis is de muziek eedel en wat zij zijn moet. In een opera is zij meestal verdooling en verderf. Nooit ben ik dupe geweest van Wagner en zijn kunst. Een klein, ontroerend volksliedje is mij meer waard dan een Wagner opera van zes uuren lang." De heer Ezerman, die dit van Eeden's muzi kaal testament zou willen noemen, poogt ten slotte iets te verklaren van den raadselachtigen ommekeer, die zich in van Eeden's houding ten opzichte van de muziek heeft voltrokken. Hij wijst erop hoe rede en gevoel in de menschen beide hun rechten hebben en vaak met elkaar in tweestrijd komen. In van Eeden leefden de begeerte om te weten en de drang van 't voelen sterker dan in de meesten van ons. Om beurten inspireerden zij hem. Naarmate hij ouder wordt, wordt de begeerte om te weten feller, zij over schrijdt de grenzen van haar wettig gebied en wil zijn voelen tot het afleggen van een reken schap dwingen, aan welken eisch dit juist door zijn wezen zelf niet kon voldoen. Zoo werd het tragisch conflict geboren, een der vele, waar onder hij zoo/bitter geleden heeft. Tengevolge van de sterke vorst zijn enkele pont- en veerdiensten gestaakt of aanzienlijk ingekrompen. Het laat zich aanzien, dat bij aanhouden van het vriezende weer meer ver bindingen over onze rivieren zullen moeten worden stilgelegd. Aangezien juist het wegver keer, metJiet oog op het dichtvriezen der bin nenwateren, aanzienlijk meer beteekenis zal krijgen, heeft de K. N. A. C. een inlich tingendienst ingesteld voor het wegver keer, waar men ook gedurende de a.s. feest dagen op telefonische aanvraag bij het se cretariaat Lange Vijverberg 10 te 's-Graven- hage (telefoons lokaal 115674 en interlokaal QQ) van 10 tot 5 uur alle inlichtingen omtrent de voornaamste pont- en veerdiensten zal kun nen verkrijgen. Te Alblasserdam is het 9-jarige zoontje van den heer H. Rijkee op de wetering van den Vinkepolder in een wak geloopen en verdron ken. Van twee jongens uit Rotterdam, die op het ijs van den Bergscheplas liepen, is de 14-jarige D. Musch er door gezakt, Toen de andere hulp had gehaald, bleek de drenkeling onder het ijs te zijn geraakt. Toen men hem op het droge had gebracht, bleek hij reeds dood te zijn. Naar aanleiding van de berichten in zake de registratie van alle sierduiven en berichten- auiven in Nederland heeft de secretaris van den Nederlandschen Bond van Sierduiven fokkers- vereenigingen zich gewend tot den bewindvoerder ten aanzien van het duivenwezen in ons land. den heer Joh. Hornstra te Amsterdam. Deze deelde hem mede, dat hoofdzakelijk als gevolg van de dagelijksche overtredingen van het vliegverbod van de zijde der sier duivenliefhebbers het noodzakelijk was in grijpende maatregelen te treffen ten aanzien van het houden van sier- en ber.chten- duiven in ons land. Er is overeengekomen, dat de registratie niet zal loopen over de te Amsterdam gevestigde commissie ter behartiging der belangen van Nederlandsche pestduivenhouders, doch over het secretariaat van den Nederlandschen Bond van sierduivenfokkcrsvereeni gingen, gevestigd te Gouda, en wel op een wijze als hier nader wordt uiteengezet. Terwijl bijna alle postduivenliefhcbbers reeds in een verbond zijn vereenigd, is het ook noodzakelijk, dat op uiterlijk TI Januari 1941 alle sierduivenliefhebbers, voor zoover zij nog geen lid zijn van een bij den Neder landschen Bond van sierduivenfoickerszer- eenigmgen aangesloten organisatie, zich aan sluiten. Men kan dit op tweeërlei wijze doen, name lijk öf door zih op te geven bij de secretarissen der bij den Nederlandschen Bond van sier- duivenfokkersvereenigingen aangesloten ver- eenigingen öf door zich rechtstreeks aan te melden en zich op te geven als verspreid lid bij den secretaris van bovengenoemden bond, den heer C. A. M. Spruyt te Gouda. Alle sierduivenliefhebbers in Nederland, die in het bezit zijn van de volgende rassen en variëteiten, dienen zoo spoedig mogelijk doch in ieder geval vóór 15 Januari, een nauwkeurige opgave te verstrekken aan den secretaris van de vereeniging, waartoe zij behooren, of recht streeks bij den secretaris van den bond voren genoemd, van de in hun bezit zijnde vogels, ver meldende ras, ringnummer van den vasten voet ring, kleur en geslacht van iederen vogel: a. Groep I: kleurduiven De gladbeenige variëteiten: ijsduiven, vleugel duiven, schildduiven, mauserduiven, monniken, snippen, vinkduiven, spreeuwduiven, Neurenber- ger leeuweriken en hyacinthduiven. b. Groep II: kip-, wrat- en vleeschduiven- ras? en. Modanezers, Steinhelmer bagadetten, dragons. Coburger Leeuweriken, strassers, lijndih, en, cau- chois en carneau. c. Groep III. Kropperrassen. De gladbeenige variëteiten Steiger, Silezische, zoowel eenkleurige als schimmels en witplaat- 1 v. sSsg; i'i® -ys. V "V ,/i "v v gpfjp JS<V. >->' Wv'4''A O->h HMl'-'--- V* Het nieuwe jaar is nabij en dus komen de kalenders weer binnen, in grooteren getale zelfs dan men gezien de moeilijke omstandigheden en de kostbaarheid van deze reclame misschien zou hebben vermoed. Ze zijn er weer in alle soorten, maten en uitvoering, maand-, week- en dagka lenders; kalenders met het fraaie schutblad en practische nieuwe kalenders voor kantoor en werkplaats. De Nederlandsche Spoorwegen hebben met hun fraaien maandkalender de traditie van het vorig jaar voortgezet. Piet Worms teekende de platen. Hygia, Den Haag, verzorgde een maandkalen der voor het kantoor in rooden en zwarten opdruk. Gebr. Hartmann's Graficolor N.V. Fraai uit gevoerde twee-maandelijksche kalender met een plaat van Willem Veissenbroek. Lettergieterij „Amsterdam", voorheen N.V. Tetterode. Dagkalender; duidelijk bloc op sug gestief titelblad. Kalender van „De Volksmissionaris", eveneens een dagkalender met een afbeelding van Alfons de Liguori. Werkspoor, Amsterdam. Tweemaandelijksche kalender met afbeeldingen van afgeleverde werkstukken. Levensverzekering Mij. „Arnhem". Maandka lender met afbeeldingen uit binnen- en bui tenland. N.V. HollandschUtrechtsche Verzekering Mij. Tweemaandelijksche kalender met kinder foto's, alsmede een foto-prijsvraag voor den ka lender van het volgende jaar. Fabriek van Groot-keukeninstallaties. Maand kalender met afbeeldingen van bedrijfspro- ducten. Verzekeringmaatschappij „De Nederlanden". Maandkalender in dezelfde practische uitvoering als het vorig jaar. A.V-R.O.-kalender. Tweemaandelijksche kalen der met kleurige reproducties van mensch en dier en afbeeldingen uit het omroepleven. Kalender ten bate van het tehuis voor oud verpleegsters. Weekkalender met woorden „van wijsheid en schoonheid". Algemeene Friesche Levensverzekering de Groot Noordhollandsche van 1845. Weekkalender met ruimte voor notities. Levensverzekeringmaatschappij Utrecht. De duidelijke maandkalender van elk jaar. H. J. Reesink en Co., Zutphen. Driemaande- lijksche kalender op zwaar papier, met vier tee- keningen naar schetsen van Roodenburg. Nationale Levensverzekering-bank, Rotter dam. Royale maandkalender. Nederlandsche Lloyd, Amsterdam; maandka lender. Eerste Hollandsche Levensverzekeringsbank N.V. Flinke maandkalender. De Nieuwe Eerste Nederlandsche, levensverze keringmaatschappij te 's-Gravenhage, maand kalender. Brandmaatschappij te Amsterdam van 1790. De traditioneele en alom bekende maandkalen der. Levensverzekeringmij. Vitalis te Nijmegen. Tweemaandelijksche kalender met afbeeldingen van Harmsen van Beek De directeur-generaal van de stichting Winterhulp Nederland heeft bepaald, dat in verband met de aanstaande jaarwisseling een bedrag van f 50.000 ten behoeve van de oorlogsweduwen ter beschikking zal worden gesteld. Inzake de verdeeling van deze gel den zal met de bevoegde instanties overleg worden gepleegd. Majoor J. N. Breunesse, commandant van den Opbouwdienst, zal als lid van het eere comité der stichting Winterhulp - - op Donderdag 26 December te 13 uur en 20.15 over beide zenders een kort woord richten tot het Nederlandsche volk over de winterhulp Neder land. kroppers, Boheemsche, Thueringer, gladbeenige eksters, Hessische, Norwich, Akensche band- kropper, Rijsselsche kroppers. d. Groep IV: structuurdiriven. Altenburger, Schmoellner en Frankische trom melaars, Hamburger sticken, smierels en oud- Hollandsche meeuwen. e. Groep V: ruimelaarrassen. Alle variëteiten, geen enkele uitgezonderd, zoo wel bevederd als gladbeenig. f. Groep VI: postduiven. Nederlandsche tentoonstellingspostduiven. En- gelsche tentoonstellingspostduiven, Duitsche ten toonstellingsduiven, show-Antwerp, show- homers, exhibition flying-homer, Genui:'e- homers. g. Groep VII. Alle kruisingen, van welken aard ook. Ade duiven, geboren in 1941, zullen geringd moeten worden met erkende vaste voetringen. In de edemaaste toekomst zullen g^en ongeringde sierduiven meer mogen worden aangetroffen. Voor of uiterlijk op 31 Januari 1941 moeten du- alle sierduivenliefhebbers in Nederland ge organiseerd zijn zooals hierboven is uiteengezet. Niemand mag f.'ïucrblijven. Stren.e controle zal worden uitgeoefend. De secretar van den Ned. Bolt ran sier hui enfokkersvereenig.ngen, Van Bsverningh'aan 36 te Gouda, verstrikt alle verdere inlichtingen. Onder leiding van den heer K. J. J. Lotsy, sportadviseur aan het Departement van Op voeding en Wetenschap en Cultuurbescherming., heeft onlangs te Tilburg een vergadering plaats gehad van den Algemeenen Nederlandschen Bond van Handbcogschutterijcn en den R. K. Bond van Handboogschutterijen „St. Sebastiaan" waarin de besturen, in verband met de tegen woordige omstandigheden, hebhen besloten bei de bonden op te heffen en met medewerking van alle handboogschutterijen in den lande een nieuwen bond te stichten. Bereids is een bestuur gekozen, bestaande uit negen personen, waarin niet alleen beide bon den zijn vertegenwoordigd, doch ook de ge westen boven den Moerdijk, West-Brabant en Zeeland alsmede Limburg. Tot voorzitter werd gekozen de heer J. B. Remmers te Tilburg en tot secretaris de heer H. M. Wijnhoven, Prins Hendrikstraat 9, Eindhoven. In de aula der Rijks H. B. S. te Roermond is de Volksmuziekschocl officieel geopena. Aan wezig waren o. m. de heer mr. R. Höppener, wethouder van Onderwijs, en verschillende lei ders en leidsters uit de jeugdbeweging. De heer Jas. Lennards, een der groote voor standers van de oprichting dezer school, sprak een inleidend woord en wees er op, dat aan de voorbereiding dezer cursussen heel wat werk is vooraf gegaan. De moeilijkheden waren lang niet alle gelegen in de tijdsomstandigheden. Er was ook v'eel tegenkanting als gevolg van wan begrip inzake volkscultuur en de ontwikkeling daarvan. Over de voorgeschiedenis der beweging van scholen voor volksmuziek zeide de heer Len nards, dat de Diocesane Jeugdcommissies reeds in 1934 te Den Bosch vergaderden om plan nen te maken voor onderricht aan de jeugd leiders, maar de actie mislukte. Hetzelfde ge beurde nog eens in 1936'37. Toen probeerde de heer Lennards het neg eens voor Limburg apart. Ook dat liep Mis. Thans heeft men zijn laatste kans gebruikt; de school is er. Ze stelt zich voor langs nieuwe wegen hei volk zijn cultuur terug te geven. Men zal van alles het beste nemen en geen concessies doen aan den smaak. Achtereenvolgens gaf de heer Lennards dan een proeve van volkszang, declamatie, blok- fluitnummers en volksdans, alles uitgevoerd door dames- en heeren-cursisten. Van te voren hadden de lesgevers en leer lingen in een onderlinge bijeenkomst de les- dagen, rooster en werkwijze vastgesteld en ken nis met elkander gemaakt. De heer Anton Sweers, die ook een spreek beurt zou vervullen, was verhinderd. TILBURG Aan het Psychologisch-Paedago- gisch Instituut der R.K. Leergangen slaagden voor het examen Paeragogiek M. O. A: mej. K. Löhner te Heerlen en de eerwaarde heer H. W. H. Vroom S.J. te Maastricht, Op den proeftuin van het Zuidhollandsch Glasdistrict te Naaldwijk zijn belangrijke proe ven genomen met de sojaboonencultuur Deze proeven zijn vooral belangrijk, gezien de hooge voedingswaarde van de sojaboon en haar groote geschiktheid als volksvoedingsmiddel. Op ge noemden proeftuin zijn experimenten genomen met de teelt van sojaboonen in de stookkassen. in koude kassen en op den vollen grond In de stookkas bleek de oogst ongeveer vier maal zoo groot te zijn als van de planten op den kouden grond. De deskundigen zien groote mogelijkheden in deze cultuur, al staat zij nog in het begin stadium en zijn er nog vele moeilijkheden te overwinnen. Op den proeftuin te Naaldwijk zijn ook bemestingsproeven genomen, die de op brengst van sojaboonen zeer uiteen deden loo pen. Dezer dagen hebben de neutrale sigarenwinke- liers-vereeniging te Amsterdam, de Federatie van winkeliers in tabaksfabrikaten te Rotterdam en de federatie van winkeliers in tabaksfabri katen te Den Haag een bureau gesticht, dat ten doel heeft, de landelijke sigarenwinke liers op economisch en vakgebied in den ruim- sten zin des woords te behartigen. Organisaties kunnen zich melden bij den secre taris van het bureau van samenwerkende siga- renwinkeliers-vereenigingen, den heer A. van der Heijden, Havenstraat 13, telefoon 37361, Rot terdam. Te Tilburg is vanwege de R.K. Leergangen een plechtige H Mis opgednagen voor de ziele- rust van dr. H. Moller,, stichter en eersten rector der R.K Leegangen De H. Mis werd opgedragen door den rector, mgr. dr. Th. Gocssens, terwijl daarbij assisten tie verleenden twee der oudste docenten p. Ger- vatius O. M. Cap. en dr. M. Verhoeven. Een groot aantal docenten en studenten der vier afdeelingen der R.K. Leergangen woonde deze plechtigheid bij. Het Curatorium was vertegenwoordigd door pastoor drs. J.Verhoeven enden secretaris mr. E, van Spaendonck. Z. H. Exc de Aartsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot pastoor te Buurse den zeer- eerw. heer J H. J. Groothuis, thans Kapelaan te Bornerbroek. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot inspecteur bij het R. K. L. O. in het Dis trict Amsterdam II, den Weleerw. heer M. Wen- ners, N. Z. Voorburgwal 373; in het District Alkmaar, den Z.Eerw. heer D J. Jacobs, Ver- dronkenoord C 76: in het District Leiden, den Weleerw. heer H. Sondaal, Huize Duinzigt, Oegstgeest. tot Diocesaan Directeur van het Pauselijk Liefdewerk van den H. Petrus, den Weleerw. heer H. Schrama Huize Callao. Katwijk aan den Rijn. Aan den Zeereerw. heer W. Q. Ver- steegen te Amsterdam is eervol ontslag ver leend als diocesaan directeur. Mgr. Carton de Wiart heeft in de St. Pie terskerk te Leuven tot priester gewijd den Eerw. fr. Malachias van Dam van De Kwakel en de wijding van het subdiakonaat toegediend aan de Eerw. fraters Godefridus Kloeg van Rotter dam, Jacoous Lips van Hoeven en Joannes Ze- gers van St. Michiels-Gestel, allen van de St. Bernardus Abdij te Bornhem (België). X. Doos 30, Tube 45 ei Bij Apoth. en Drogisten. Aabc: overbeladenoervladen rest be Bdef wetenschappelijk—wensch—appelijk rest et C—g—h—i: wonderbaarnebdraar rest wo D_ j_k—1: sportterreinspoterrein rest rt Emno: belangstellendebelangstlende rest el Fpqr: resumeerendremeendre rest tn Gstu: Amerikaanschaschmaaner rest ik Hvwx: honderdmaalhonddalMa rest er Izalbl broodfabriekbob—rokdrie rest fa Kcldj.el bruidegomui—dom—eg rest br L—fl—gl—hl: gomelastiekgastomel rest iek Een onzer trouwe inzenders schrijft: Dit was een zware, Edochje ware Hersen-gymnastiek, Vooral die „broodfabriek.'' Hierop ons kort woord: We gaan volmaakt akkoord! Inderdaad heeft die ,bob" veler zending verstoord. Na loting werden de prijzen als volgt toege kend: R. Overtoom, Zuid. Wandelweg 5, Am sterdam; R. Renckens, A. Bloemaertstraat 18, Utrecht; J. Walters, Huize Padua, Boekei (N.-Br.)H. v. Roozendaal, Wijkerstraatweg 66, Velsen; C. Sonneville, N. Lindestraat 35, Heerlen; Li Mulders, Oldenzaalschestraat 44a, Denekamp. Met behulp van den paarde.prong uit het schaakspel, onafgebroken voortgezet van 1 tot 36, kan men het slotvers van een mooi oud Kerstlied voor den dag brengen. Het bestaat uit vier regels waar in sommige hokjes let tergrepen voorkomen, zijn deze door een streepje aangeduid. Het blijft als altijd afge sproken, dat men niet kan volstaan met enkel het couplet op te geven; er hoort bij een ver melding van de achtereenvolgende sprongen, hetzij door een teekening met de nummers 1, 2, 336 op de juiste plaats, ,óf door een opgave als: van vak 1 naar vakt naar vak...., enz. Inzending tot Vrijdag 3 Jan. 1941 aan den heer G. M. A. Jansen, Ruijsdaelstr. 60, Utrecht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 5