V.B.-CORSET
UhXhcL {Bus
CRAMA
PLEIDOOI VOOR DE HERBERG
RIJWIELEN
Wasscherij „KLEVERPARK
GOEDE BETREKKING
noteert voor het LANGE JASSEN 20 et.
en
KORTE JASSEN 15 et.
WASSCHEN en
STRIJKEN van
HAARSNy-
MACHINE
JAN FORTGENS
Joh. van Wunnik
BEUN'S
LOEMENMACAZIJN
EEN NUTTIGE INSTELLING, EEN SCHOON SYMBOOL, MET EEN
GR00TSCHE TRADITIE
Firma J. BERKEMEI JER
VOOR B'LOEMEN:
Waar de TAAK ophoudt,
C. A. SWAALF - Grafmonumenten
STOFZUIGERS
W. J. F. v. WEEZENBEEK
GEEN VERGUNNING
NOODIG! voor het opmaken en
herstellen van Uw matrassen en
bedden. In 1 dag retour bij:
HAARLEMS
MATRAS SENHUIS
Bi) den wederopbouw
van het normale zaken
leven, ls adverteeren een
der machtigste hulp-
- middelen.
VER. KATH. PERS
N.Z. Voorburgwal 6573
Amsterdam
GROOTE HOUTSTRAAT 135
TELEFOON 15499
HET IS ALTyD EEN BESTE
INKOOP van OUD GOUD,
ZILVER, DIAMANT, enz.
ZONDAG 12 JANUARI 1941
GOED HORLOGE OF KLOK
Modem en Antiek voorh Paul Miche
32 -Amsterdam-C.-Telef. 47592
Rokin
Ësxsë
De „hoofdelingenin den polder zijn geen beletsel
voor een schaatstochtje. Galant als altijd hebben
de eigenaars de klappen opgehaald, om de rijders
te laten passeer en (Foto Pa.x-Hoiia.nd)
Verboden vischwater. Het bordje met de woorden Verboden
te visschenis wel een overbodige waarschuwing in deze dagen
Glaszijden isolatiedekens vervangen nu
de sneeuw als isolatiemateriaal voor
planten en heesters en vormen zoo- De winter als kunstenaar. Welke ijsformaties bij een aanleg-
doende een nieuw product voor vorst- steiger gevormd kunnen worden, daarvan geeft bovenstaand
heSCh(Zu>lS*Lmmeipenningh) plaatje een duidelijk beeld (Foto Pax-Holland)
De karen, waarin de visch levend gehouden wordt,
staan nu rondom in het ijs (Foto Pax-Hoiiand)
VOOR CHEMISCH REINIGEN-KIEST MEN
v
V AMSTERDAM
v AMSTERDAM
v.Baerlestraat 19, Telef.27368
HAARtEM
Pfein 22 Tel efoon 1s761
HILVERSUM
■s Graven! weg 29, Telef. 8704
Ook gevestigd te
OEN HAAG, BEVERWIJK
en LEIDEN.
VLUG EN ALS NIEUW TERUG
Dit platteland leeft rustig; het lawaai en getwist
van de vredelooze wereld dringt er zoo maar
neej uit de verte toe door. Een hoer weet. dat er
geen onheil zoo groot is, afkomstig van de
menschen. dat daardoor de rogge niet meer
rijp zou worden Daarin vindt zoo'n simpele
'poer altijd vee) troost. Hij weet. dat de Schep
per het mechaniek van zijn schepping onttrok
ken heeft aan onze dwaasheid De boer weet
ook. dat er maar heel weinig dingen 4jn van
menschen afkomstig, die de goede verhouding
tusschen den hemel en ons kunnen verstoren
Deze boerenwijsheid hebben we hier m Bra-
oant allemaal nog zoo een beetje in ons hoofd
zitten, en daarom kunnen we hier nog op zoo'n
genoeglijke manier leven en drinken rij oegra-
tenissen en bij tal van andere gelegenheden
En als er geen gelegenheden zijn. wel. dan ma-
Ken we er gemakkelijk genoeg een. Maar één
ding kunnen we daarvoor niet missen, sa dat is
een herberg in een nieuwe wijk. waar zulk een
instelling ontbreekt voelen we ons gocd altijd
minder thuis. Noodgedwongen trekken we er
wel eens neen. maar dan olijven we cocn aitija
net heimwee voelen naar de gemeenschap en
naar symbool, de herberg, die dan iefst nog
voorzien moet zijn van een schoonen naam
zooals „in het oude watermachien", „de groote
O", of ..Hou mannen, hou".
hebben óelen te danken aan het volgen van
onzen cursus
SCHRIFTVERBETERING
Attesten en resultaten ter overtuiging.
INST. REIBERNAN
Ao. 1899 - Kleine Houtweg 8 - Tel. 17655
=lllllllllh.
GIERSTR. 75 - TELEF. 14858 - HAARLEM
begint het Dienstbetoon. Eén firma met het juiste besef van haar verant
woordelijkheid beschouwt haar taak niet als voleindigd zoodra een opdracht
volgens de letter is uitgevoerd. Eerst wanneer de cliënt zijn volkomen
tevredenheid betuigt over het gepresteerde, is haar taak vervuld.
De firma Swaalf heeft zich deze gedragslijn tot een vast principe gemaakt
Electr. Steenhouwerij: Jud. Leysterstr. 19-21-54. Toonzaal: KÏleverlaan 58 (to
Stadskweektuin). Haarlem, Tel. 10298. Toonzaal ÏJmuiden: Kennemerlaan 3c
Fongers, Balako, Simplex, w.o.
3 versnellingsnaven, trommel-
remmen, enz.
Dames- en Heerensportrijwielen
FONGERS - BALAKO -ERRES
RUBLI - PROTOS - ENZ.
Betaling in overleg.
Philips Handdynamo 4.65
PLATAANSTRAAT 99 I
hoek Zaanenlaan Haarlem
Telefoon 22357
REPARATIE-INRICHTING
GR. HOUTSTR. 103 - TEL. 11485
Santpoorterstraat 41
voldoet ons product aan de
hoogste eischen. Probeert een
mevrouw, U zult -fien prettige
ervaring rijker zijn. 't Is wel
beter maar niet duurder
Vakwerk 't Kenmerk
ALS ER
OP STAAT
GROOTE HOUTSTRAAT 109
naast Cinema Palace TELEF. 13700
SPECIAAL
AORES voor MATRASSEN en BEDDEN
SCHAGCHELSTRAAT 13 TEL. 10286
Repareeren en Bij.vullen van Bedden
en Matrassen in één dag retour
Wij maken veerenbedden 3-deens
(Van onzen Brabantschen redacteur)
Hoe zou het toch komen, dat men tegen
woordig bij de nieuwe wijken, waarmede onze
steden en dorpen vergroot worden, de
herberg mist? Het is een groot gebrek van
al deze nieuwe straten, dat zij nergens een
rustpunt bieden voor het oog en ook nergens
een rustplaats voor het lichaam dat ver
moeid is of voor den geest, die neiging krijgt
tot overpeinzing. Het kan zijn, dat de bou
wers van deze nieuwe wijken de meening zijn
toegedaan, dat een herberg een toevlucht te
voor de uiterste noodzaak, die men dan al
leen in het centrum van de stad of het
dorp kan tegenkomen.
Het is een meening als een ander zooals ze
hier in Brabant zeggen maar het is dan toch
eer meening, waarvoor wij over het algemeen
maar heel weinig respect kunnen nebben. Zij
breekt immers met de grootste traditie van het
gewest en zij miskent de voortreffelijke taak van
de herberg De traditie van ons gewest kan men
thans nog zien. Ze bouwden vroeger een kathe
draal en een herberg; een kasteel en een her
berg. een abdij en een herberg; een stadhuis en
een herberg; en als er gedurende langen tijd
niets meer van dien aard te bouwen was. wel.
dan bouwden ze een herberg en een herberg
Daarom zien we nog altijd op de kruispunten van
de wegen in Brabant de herbergen paarsgewijze
staan Zulk een voortreffelijke instelling moest
Immers gezelschap hebben Zoo kwam zelfs in
het bouwen van een herberg de behoefte aan
gemeenschap en gezelligheid tot uiting, en zoo
Is de herberg geworden tot een symbool Daar-
ot voelen we net gemis van deze inrichtingen
in de nieuwe wijken dan ook dubbel; we missen
ce ais zoodanig en als symbool
De herberg en de kerk iiggen in het Brabant-
eche dorp tegenover elkaar en beide zijn uitin-
ger van het gemeenschapsleven van den Bra
bander 's Zondags na de Hoogmis verzamelt het
dorp zich in de herberg, en zooals sommigen in
de kerk hun vaste bank en anderen hun vaste
plavuis hebben, zoo hebben ze daar hun vaste
tafel. Ze ontmoeten er menschen, die ze in geen
week tijd gezien hebben; ze praten over alle
aangelegenheden, die het dorp aangaan, en om
dat er altijd wel een burgemeester of een wet
houder of een raadslid bij aanwezig is, komen de
wenschen, hier geuit, altijd wel bij een bevoegde
instantie terecht, en zoo heeft eigenlijk heel het
dorp aandeel in zijn eigen bestuur. In de stad
gaat dat natuurlijk niet zoo gemakkelijk, maar in
de oude wijken, die in den loop van tientallen
jaren, soms ook van honderdtallen jaren tot
een eenheid zijn vergroeid, kan men dit zélfde
verschijnsel in ietwat gewijzigden vorm ook nog
ontmoeten. Want toen die oude wijken nog nieuw
waren, kregen ze daar een kerk en bij de kerk
een herberg, zoodat alle voorwaarden aanwezig
waren voor het ontwikkelen van een gemeen
schapsleven. Alleen in de nieuwe wijken van
tegenwoordig is de herberg uitgebannen. Ze
bouwen er wel een kerk, met een pastorie en een
paar scholen en een parochiehuis, maar daarmee
is het niet te doen Eerstens is er meestal geen
kerkplein en tweedens is er geen herberg. Daar
om kan zoo'n nieuwe wijk nooit tot een eenheid
groeien, want de menschen komen wel samen in
de kerk, maar ze kunnen niet samen praten. Ze
missen het symbool van de gemeenschap en zul
len zich altijd in de diaspora blijven voelen.
Sommigen zullen hiertegen opwerpen dat het
nu wel heel mooi is te praten over de herberg
ais over een symbool, maar dat wij, Brabanters
op die manier probeeren, onszelf en anderen
te bedriegen, want dat we toch maar wat graag
naar de herberg gaan om daar te drinken Ja
maar. nu vragen we ons toch in gemoede af,
waf verwacht men dan van ons, dat we zullen
doen in een herberg? Dat wil zeggen, natuurlijk
is drinken niet het voornaamste: het belangrijk
ste is praten; maar om wijze gesprekken te hou-
Wïe dit bord
voor zich ziet
moet éxtri
voorzichtig
zfjn, want hi|
nadert 'n voor-
mngsweg (óók
bet verkeor
voo links lateN
yóórgaaa
den, moet men drinken. Is de wijsheid van de
Oude Grieken niet de voortreffelijkste geweest op
deze aarde, en dankt zij haar voortreffelijkheid
niet daaraan, dat deze Grieken van tijd tot tijd
zulk een krachtig symposion wisten te organi-
seeren?
Alles goed en wel, zal een man zeggen, die
nog niet overtuigd is van het nut der nerbérg,
jullie daar in Brabant drinken te veel en bij te
veel gelegenheden. Jullie drinken zelfs bij een
begrafenis.
Het is een punt om over te strijden. Het kan
zijn, dat wij hier veel drinken; maar teveel?
Hierop zouden we kunnen antwoorden met een
wedervraag: Weten jullie eigenlijk wel wat
dorst is? Niet dien gewonen dorst, die weg te
spoelen is met een kopje thee cl erger nog
met een glas water, maar kennen jullie dien
dorst, die paradijselijk te noemen is, die te goed
is voor water en te grootsch en te hardnekkig,
en dien men eigenlijk alleen maar definitief kan
overwinnen met bier? Indien gij dezen dorst
nooit te bekampen debt gehad, spreek dan ook
nooit meer over drinken. Het is een dorst als
dc Grieksche wijsgeer Xanthus voelde, toen hij
verklaarde, dat er geen druppel water in de
zee zou overblijven, als hij eenmaal begonnen
was om echt zijn dorst te laven.
En dan dat drinken bij begrafenissen. Ja, als
we niet eens meer mogen drinken bij een be
grafenis, wanneer mogen we het dan wel? Is er
iets schooners denkbaar dan een mensch. die
goed afgestorven is? En dit heuglijke leit zou
den we niet eens mogen vieren? De Grieksche
wijsgeer en wetgever Solon wist al. dat we nie
mand gelukkig mogen noemen voor aij dood
is en wij weten dat nog veel jeter. En zijn er
niet sommige kloosters, waar op den dag van de
begrafenis van een overleden medebroeder een
glas wijn aan tafel geschonken wordt? In Spanje
doen ze dat ook en evenzoo in Italië. Ais ge op
zulk een begrafenisdag gast zoudt zijn van dat
klooster in Spanje of Italië, en ge zoudt uit
geheelonthouderlijk of welk ander prijzenswaar
dig motief ook dat glas wijn bij den maaltijd
weigeren, dan zoudt ge uw gastheeren groote-
lijks beleedigen. want ge zoudt daardoor te ken
nen geven, dat gij eraan twijfelt, of hun over
leden medebroeder wel zalig is geworden na zijn
dood. Daarom drinken wij ook bij een begrafe
nis. want we weten, dat het leven alleen maar
begonnen is om goed dood te gaan Daarom ook
nemen we het leven hier niet al te serieus op;
het is er te ernstig voor. Want als we net leven
zoo serieus opnamen, zouden we misschien ver
geten, dat het leven maar bijzaak en de dood
hoofdzaak is. Maar we beschouwen het leven
wel als een ernstig iets. want zooals ge leeft,
zoo zult ge dood gaan. zeggen we hier, en omdat
net nu eenmaal noodig is .blij dóód 5e gaan.
moeten we ook blij leven. En dat kunnen we
ook, want diep ln ons hart zijn we hier in
Brabant bijna allemaal nog sen beetje boer; er
zijn hier maar weinig menschen. die niet meer
met enkele vezels vastzitten aan het platteland.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
VOOR EEN
12
Een „ijzig" werkje. Het pannenboenen op de stoep komt in som
mige plaatsen van Noordholland nog voor. Als het een flinke
schots vriest, deinst een echte Hollandsche er niet voor terug,
haar vaatwerk aan de bijt te reinigen (Foto pax-Hoiiand)
van vorst (Foto Pax-Holland)
Schaatsenrijden in het Amsierdamsche
Vondelpark, waar het rustiek bruggetje
een typische omlijsting vormt van het
echt Hollandsch vermaak
(Foto Pax-Hoüand)
Utrecht in den
winter. Waar
anders de Dom
toren zich in het
grachtwater spie
gelt ligt nu een
ijsvlakte
(Foto Pax-Holland)