TAXI Tel 11025
Droom van
stem der Ieren"
gasgenerator
GARAGE BITIJS
Medewerking
WASSCHERIJ „KLEVERPARK"
Sint Patrick
Vervoert met Rossenaar
EEN VERZOEK
LIJNENHARMONIE
LévëqtlC, de anthraciet-
WAAROM
UITSTELLER
SCHRIFTVERBETERING
INST. REIBER-NAN
J oh. van Wunnik
Moderne Kunst"
Patroonheilige van het
lersche nationalisme
VOLLEDIGE VOEDING
"NUTRICIA", ZOETERMEER
ZONDAG 16 MAART 1941
CEBUCO - Heerengracht 258 - Amsterdam-C.
Onzen abonnó's wordt verzocht hun inkoopen
te doen bij de adverteerders in deze courant
Heb je het al gehoord? Een
geheim in de berenfamilie
C. A. SWAALF
Ik kom U helpen
G꣣ge BRINKMANN - SMEDESTR. 22
GEEN VERGUNNING
HAARLEMS
MATRASSENHUIS
Weet U, dat
een SPECIALE AFDEELINC heeft voor het wasschei1
en opmaken van GORDIJNEN?
"minui i
v.
als Glutenbrood, -beschuit, -meel,
-havervlokken, -biscuits, suikerarme
Melk, -Room, Jams enz.
Vraagt prospectus aan
GEEFT HEM RUST NA DE BOCHT
VOOR CHEMISCH REINIGEN-
AMSTERDAM
v.Baerlestraat 19,Telef.27368
HAARLEM
Plein 22 Telefoon 16761
HILVERSUM
's Gravenl.weg 29, Telef. 8704
Ook gevestigd te
DEN HAAG, BEVERWIJK
en LEIDEN.
KIEST MEN
VLUG EN ALS NIEUW TERUG
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
nie± alleen bedrijfszeker,
maar verrassend zuinig
Z. B. SPAARNE 16 HAARLEM - TELEFOON 11010
OPGERICHT 1911
SENIGSTE DAGEL. RECHTSTREEKSCHE DIENSTEN NAAR
HOORN en OMSTREKEN - PURMEREND - AMSTERDAM (Noord)
ZAANSTREEK OOSTZAAN - LANDSMEER KWADIJK
V1IDDEL1E OOSTHUIZEN en vele tusschengelegen plaatsen.
BILLIJKE TARIEVEN. Vlugge uitbetaling remboursementen.
Bestelhuis: LET WEL! ALLEEN BEGIJNHOF 29 zwart. TeL 11570
8estelhuis te Purmerend: alleen Ged. Singelgracht No. 17.
Beleefd aanbevelend
Als een advertentie juist afgestemd is op de
omgeving, waarin zij verschijnt en met
couranten-reclame is dit zeer gemakkelijk te
bereiken geniet zij het vertrouwen van de
afnemers en daardoor dus van de wederver-
koopers. Dit oefent een gunstige wisselwer
king uit, waardoor een advertentie in de dag
bladen nog waardevoller wordt.
(foto Weltbild)
Zesten van vernielde Engelsche vliegtuigen worden verzameld, om
dienst te doen als materiaal voor de Duitsche oorlogsindustrie
(foto Weltbild)
Het Duitsche luchtwapen in Afrika. Stofwolken
begeleiden iedejen start en iedere landing in de woestijn
(foto Weltbild)
Eén zwaluw maakt nog geen zomer en één voorjaarsdag Het is etenstijd voor de bemanning van een Duitsche
nog geen lente Dat ondervindt zelfs de meest optimistische luchtvaartaf deeling op-een der Italiaansche vliegvelden
ijscoman (foto Het Zuiden) Het smaakt best (foto Weltbild)
Ongetwijfeld zult U wel
eens behoefte gevoelen
(en vooral na de grote
schoonmaak) Uw in
terieur geheel of ge
deeltelijk te verfraaien.
Voldoen aan die be
hoefte betekent 'n stuk
gezelligheid meer.
Waarom dan uitstellen?
De kosten te hoog,
meent U? Misgeraden
die vallen juist mee;
daarom moogt ge het
niet laten. Laat ons
het U eens voorrekenen.
MEUBELMAKERU-STOfFKRDERU-REMR'INft
SCHOUTINSTEEG 1. l*RTEU0eiS!TR.T!t l4JJt HAARUI
voor volwassenen.
Geen Gave! Een duidelijk en tevens vlug
handschrift is door een ieder, die WIL, te
leeren. Ziet resultaten. Dag- en Avondlessen.
Privé- en Clublessen. Inl. en aanm. dagelijks
Ao. 1899. KI. Houtweg 8, Tel. 17655, Haarlem
Het is de volmaakte lijnenharmonie, welke aan een
Swaalf-monument die bijzondere distinctie verleent.
Ieder ontwerp afzonderlijk ontvangt onze meest
toegewijde zorgen en wordt zoo tot een grafteeken
hun nagedachtenis waardig.
Toonz.: Kleverlaan 58 (IJmuiden: Kennemerl. 3c)
Tel. 10298. Electr. Steenh., Jud. Leysterstr. 19-21
SPECIAAL
ADRES voor MATRASSEN en BEDDEN
SCHAGCHELSTRAAT 13 TEL. 10286
Repareeren en Bijvullen van Bedden
en Matrassen in één dag retour
Wij maken veerenbedden 3-deelie
bij de a.s. schoonmaak. U
kunt plezier van mij beleven,
niet alleen tijdens „schoon-
maakfeesten", maar elke dag,
jarenlang.
Mijn prijs?ƒ48.50
n III I ICTFII van Uw PLATEN en FOTO'S
UmLIüOI Lil VOORDEELIGST ADRES:
GIERSTRAAT 53 HAARLEiH
95J
STAAF- EN ORNAMENTLIJSTEN
ENCADREUR - REPARATEUR
NOODIG! voor het opmaken en
herstellen van Uw matrassen en
bedden. In 1 dag retour bij:
GR. HOUTSTR. 103 - TEL. 11485
De lente staat voor de deur. Boven de bottende knoppen
der boomen hangen nog Maartsche buien, maar achter de
wolken schijnt de zon (foto Het Zuiden)
Door heel de wijde Angelsaksische we
reld en daarbuiten, waar ook maar Ieren
leven, zal de nationale feestdag van Sint
Patrick 17 Maart dit jaar ongetwij
feld. vanwege den oorlog, op bijzondere wij
ze gevierd worden Ieren gelooven nog ln
Gods opperleiding in aardsche dingen. Zij
erkennen nog de kracht van het gebed, van
het offer, van» „zelf" Maar voor eiken niet-
Ier, die. om welke reden dan ook, ln het
lersche ras belang stelt zooals Katholie
ken alle redenen hebben om belang te stel
len ln dat wonderlijk edelmoedige ras van
apostelen en geloofsverdedigers is de fi
guur van Sint Patrick en héél die wereld
wijde, kinderlijke vereering der Ieren voor
hun nationalen patroon, vol van schier on
oplosbare problemen.
Reeds Sint Patrick's naam is een probleem,
het eerste, dat de hagiografie en de bibliografie
van Ierlahds patroonheilige ons voor de voeten
werpen De tweede vraag staat met dat eerste
probleem ln nauw verband: Waar is Sint Pa
trick eigenlijk geboren? Dit brengt zijn moeder
en vader ter sprake. Zijn vader was, volgens
Patrick's zeggen, in zijn „Confessiones", een
decurto wiens zoon in 389 werd geboren. Dit
beteekent: hij was raadslid in het bestuur
eener romeinsche civltas. De moderne weten
schap houdt het thans voor waarschijnlijk, dat
Patrick's geboorteplaats Banavem Tabemiae
moet geweest zijn. 'n kuststadje ergens aan de
monding van de rivier Severn, ln het graaf
schap Monmouth, Zuid-Wales. In dat geval zou
St Patrick's vader een Welshman zijn geweest
ert zijn naam „hygad". in het oer-Britsch „Su-
cat". d.l oorlogszuchtig. De droge humor van
de Welshmen heeft er zich niet weinig in ver
kneukeld. dat de lersche vredesstichter ten
slotte toch nog een „oorlogszuchtige" Welsh
man was. Maar daarvan is ln elk geval niets
overgebleven, want Patricius is de romeinsche
naam van den Apostel der Ieren. Deze is ook
ln de Gaëllsche verbastering van Cothrige te
herkennen als men rekening houdt met de ge
wone plaatsvervanging van de lersche „c" voor
de Britsche (en Latijnsche) „p". zooals het be
kende voorbeeld demonstreert: het Gaëlische
„case' stamt af van het Latijnsche „pascha".
Doch laat ons al die problemen der Iden
tificatie van Sint Patrick, na ze althans te heb
ben aangestipt stilletjes aan de studie der spe
cialisten overlaten Wat ons hierbij interesseert:
Patrick's vader was in elk geval Romeinsch
burger Volgens zijn zoon, was hij ook terdege
geromaniseerd „eenvoudig en standvastig van
karakter" vo! liefde voor het alom tegenwoor
dige Rome van het wereldrijk Sint Patrick
Hikt in dezekaraktertrekken op z'n vader, in
Zijn practische vroomheid echter op zijn moe
der. Toen hij, op zestienjarigen leeftijd, uit de
vaderlijke woning werd geroofd door een bende
lersche zeeschuimers, die van tijd tot tijd de
kusten van Wales en Cornwall afstroopten en
plunderden, werd Patrick tusschen duizenden
buitgemaakte slaven naar Ierland overgebracht
In Ulster, op de kust van Antrim, werd deze
stevige jongen verkocht aan een dier kleine,
gewestelijke koninkjes. Zijn hoofd werd kaalge
schoren en hij kreeg de schapenvacht van een
lijfeigené te dragen bij het hoeden van de zwij
nen zijns meesters.
Patrick's innerlijke „bekeering" (een „tot in
keer komen") in de eenzaamheid van het heu
velland van Slemish zijn bittere vernedering
in de heidensche huishouding van zijn Druïdi-
schen eigenaar zijn moedige vlucht aan boord
van een kustvaarder, waarmee hij op het Bre-
tonsche strand landde zijn heden nog niet
opgehelderde, maar toch jarenlange zwerftoch
ten door het pas-gekerstende Frankische land
van Touraine dat alles gaan wij hier stil
zwijgend voorbij.
Vier groote namen vooral zijn ons overge
leverd, als die van St. Patrick's Frankische
leerscholen: Marmoutier. btj Tours het
eiland der geleerde monniken van Lérins, tegen
over Cannes het kerkelijke Arles en de
bisschopsstad Auxerre. Vier namen van heiligen
worden mede genoemd, zijnde de leermeesters
en voorbeelden van Sint Patrick: de H. Mar-
tinus van Tours (ook de Patroon van Utrecht),
de H. Honoratus en de H. Amator. tenslotte de
H. Germanus, bisschop van Auxerre. die tn
429 door den Paus naar Brittannia (Engeland)
werd gezonden, om er de Pelagiaansche ket
terijen te bestrijden. Hoewel de telkens herhaal
de bewering, als zou St. Patrick den bisschop
van Auxerre naar Engeland hebben vergezeld,
niet gezaghebbend kan genoemd worden, ls het
niettemin zeker, dat deze vier Frankische hei
ligen, die ook tot de vooraanstaande geleerden
en kerkelijke organisatoren van hun tyd wor
den gerekend, op de karaktervorming en de
schoolsche voorbereiding van Sint Patrick tot
het apostolisch ambt zéér veel Invloed hebben
gehad. Maar vooral zijn deze tweemaal vier
namen even zoovele schakels in de sterke
eeuwenoude banden van vriendschap, die tus
schen de Kerk van middeleeuwsch Frankrijk
en die van Ierland bestaan hebben en tot op
dezen dag voortduren.
Alle zwerftochten van Ierlands toekom-
stigen apostel dragen het merk zijner
katholiciteit. Wie ooit bij de grootsche
ruïnes van Marmoutier, Sint Maarten's be
roemde abdij in de buurt van Tours, een
dagje heeft mogen lanterfanten zooals
schrijver dezes, moest er natuurlijk ook
de toeristen-geschiedenis aanhooren, dat
St. Patrick's moeder den Jongen, na diens
ontvluchting uit Ulster, naar zijn oom, St.
Maarten, zou hebben gezonden, ter opvoe
ding. Maar van zulke bloedverwantschap
bestaat geen bewijs. Wel had de grijze St.
Maarten nog ln zijn tijd van Marmoutier
een ware „bieënkorf" weten te maken, waar
in de veel uitzwermende „Apostel der Fran
ken" gaarne wat kwam uitrusten tusschen
zijn 80 monniken. Waarschijnlijk ls, dat de
22-jarige zwerver Patrick ook St. Maar
ten's graf opzocht, dat onmiddellijk na diens
dood (397) een druk bezochte bedevaart
plaats was geworden; waarna de jongeman,
die priester wilde worden, eenigen tijd
(jaren?) in de St. Maartensabdij moet ver
toefd hebben.
In Gallië had Athanasius, naar Trier ver
bannen, het kloosterleven bekend gemaakt,
dat in het Frankenrijk (mede in onze stre
ken) zijn groote verbreiding te danken had
juist aan Sint Maarten van Tours. Hij wekte
overal geestdrift op en was zeer „populair".
Ten tijde van Patrick's verblijft aldaar, waren
er in Zuid-Frankrijk twee beroemde kloosters,
brandpunten van wetenschap, waarvan dat op
het liefelijk eilandje Lérins, in de baai van
Cannes, door St. Honoratus, later bisschop van
het aloude Arles geworden, was gesticht. Naar
Lérins trok dus óók Patrick, welk klooster tij
dens zijn verblijf groote vermaardheid heeft ge
kregen. Na een tijd ten huize van den krijgs-
haftigen bisschop van Auxerre, den H Germa
nus, te hebben doorgebracht, waar hij zich den
Droom van de Stem der Ieren" (die hem tot
zich riepen) herinnerde bracht Patrick ten
slotte het jong-bloeiende kloosterleven van
Gallië ook naar Ierland over. Daar kwam het
spoedig tot hoogen bloei. Daarna werden er
missionarissen uitgezonden naar het vasteland
van Europa, o.a. naar de Nederlanden en het
Frankische Rijk, tot in de uithoeken van Sak
sen en Noord-Italië. Wat de lersche geloofs
verkondigers allemaal voor de Nederlandsche
bevolking vooral in het huidige België
hebben gedaan, zal de lezer in zijn kerkgeschie
denis met gulden letter opgeteekend zien.
Voor ons geestesoog zien wij weer de vele
St. Patrickskerken en kapellen, waarin wij
op 17 Maart vaak getuige zijn geweest van
dat stoer, alles-overwinnend 'geloof der
Ieren: in New York (Fifth Avenue), San
Francisco, Washington en in wel 100 Ameri-
kaansche en Canadeesche steden, in Sidney
(Australië). Kaapstad, ja, waar niet? Moge
Ierland dan een betere toekomst tegemoet
gaan na den oorlog....
Het wijst niet op wQs
beleid als de richtingaan
wijzer nog wijst hoewel er
na de bocht niets meer
te wijzen is. Wijst uw ver
geetachtige medeauto
mobilisten daar eens opl
'n Richtingaanwijzer
ttige help
Is een nuttig
maar
Zwaar geschut passeert een Bulgaarsch dorp
tijdens den opmarsch der Duitsche troepen door
Bulgarije. De bevolking slaat het voorbijtrekken
met aandacht gade (foto Weltbild)