Heilig Sacrament van Meerssen Zeer oude traditie w Hetprobleem derliquide middelen Adverteeren doet Verkoopen Ordening in de kunst D. W. BRAND ut w&GthrdLêM* Wilt U een nieuw paar schoenen koopen? BELASTINGRECHT Familieberichten ZONDAG 30 MAART 1941 Ommegang op Zondag 30 Maart Loopjongen met fantasie DE WITTE NON EEN VOLKSUITGAVE LIED VAA DE HEMEL .I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1I1I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIH Maar de politie stelde onbe scheiden vragen Kunst wordt thans wèl regeeringszaak A mateurs De z.g. ontaarde kunst Boekdrukkers- en raster- diepdrukbedrijf AMSTERDAM - KEIZERSGRACHT 215 inferhulp Nederland, breng lichi in he± leven Uwer landgenooien. Doei Uw plichi als Nederlander en geefi naar kunnen. MINDER COURANTE EN INCOURANTE FONDSEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiimiiiiiimiiiii Noveen voor den vrede Tot O.LVrouw, Hulp der Christenen VOOR ONZE LEZERS! Alle Katholieken Algemeen Nederlandsch Aandeelendepöt (A.N.A.D.) Algemeen Nederlandsch Beleggingsdepöt (A.N.B.) COMPLETE NEDERLANDSCHE BELEGGINGSPORTEFEUILLE. ONTHEFT U VAN BELEGGINGSZORGEN. H. OYENS ZONEN N.V. A. VAN HOBOKEN Co. Binnenkort verschijnt de De dagbladen hebben een bericht ge bracht over den „stillen omgang" van Meerssen. Deze naam, die waarschijnlijk gebruikt werd naar analogie van den jaar- lykschen nachtelijken bedetocht te Am sterdam, is in Meerssen onbekend. Wel kent men daar een jaarlijksch „octaaf" en een ommegang rond het hoogaltaar in de kerk, met aanraking van de tabernakelkluis, een gebruik dat reeds uit de middeleeuwen dagteekent en zijn oorsprong dankt aan het geen te Meerssen gebeurde in de eerste helft van de dertiende eeuw. Ook spreken de kronieken van de oude proostdij wel over den Meerssener Gang, de bedevaart naar Meerssen, die sinds de middel eeuwen in de dagen van het octaaf onderno men werd door pelgrims uit den omtrek en door pelgrims van verre, uit de dorpen op meer dan twintig uren gaans van Meerssen gelegen zelfs. In tijden van oorlog en ziekte ging men in processie ter pelgrimage naar de kerk die was toegewijd aan het H. Sacrament en aan de H. Maagd. Ook werd een bedevaart naar Meerssen soms door de wereldlijke recht bank als straf opgelegd. O.a. is het geval be kend van iemand die leefde in de zestiende eeuw en zich vergrepen had aan een priester, die met Ons Heer op weg was naar een ster vende. Gezegende tijd, waarin het leven zich nog concentreerde rond de kerk.... Opgravingen in de negentiende eeuw hebben het bewijs geleverd, dat de Romeinen in Meerssen (Mama) een van hun nederzettingen hadden. In de eerste eeuwen na Christus werd er reeds het Evangelie gebracht. Meerssen bewaart de herinnering aan de heiligen Mater- nus, Servatius en Hubertus. Later hadden de Karolingische vorsten te Meerssen hun verblijf. De zoons van Lodewijk den Vromen, Lotharius I, Lodewijk de Duit- scher en Karei de Kale, belegden er hun bij eenkomsten om maatregelen te beramen tegen het Noormannen-onheil en zij verdeelden er de erfenis van hun grootvader Karei den Grooten bij het verdrag van Meerssen in 870. Omstreeks een eeuw later was het landgoed Meerssen in het bezit van Vrouwe Gerberga, de dochter van Hendrik den Vogelaar. Zij schonk het, tezamen met de omliggende lan derijen ongeveer duizend bunder in totaal aan de Benedictijnen van Sint Remigius te Reims. De abdij zond vier paters naar Meers sen, om er de kerkelijke bedieningen uit te oefenen en de tienden en renten voor het klooster te innen. De Benedictijnen bouwden er een kerkje, waarvan reeds in 1185 sprake is. In dit kerkje heeft een van de paters in het jaar 1222 dat is ruim een eeuw vroeger dan het mirakel van Amsterdam het wonder zien gebeuren, dat zijn tijdgenoot, Caesarius van Heisterbach, ons verhaalt in de Libri miraculorum, I, 3. De betreffende pater had verzuimd, voor de Mis water en wijn in den kelk te gieten. „Toen hij nu gekomen was aan de kruis- teekens voor het Pater noster", aldus Caesa rius, „en, den kelk ontdekt hebbend, daarin niets vloeibaars vond, maakten schrik, en droefheid boven mate, zich van hem meester. Snikkend van hevige ontsteltenis bad en smeekte hij den barmhartigen God, Zich over hem te ontfermen. Een stem klonk van om hoog: Uw gebed is verhoord. Hierdoor bemoe digd zette hij de Mis voort op de gewone wijze, brak de Hostie, liet een partikel daarvan in den ledigen kelk vallen, en zie! Christus, die de kracht en de wijsheid Gods is, die aan het •kruis, tegen de wetten van de natuur in, bloed en water uit Zijn gestorven Lichaam deed vloeien, liet nu uit Zijn sacramenteel en on sterfelijk Lichaam op wonderbare wijze bloed en water te voorschijn stroomen. Zooals uit geopende aderen het bloed naar buiten breekt, zoo vloeiden voor de oogen van den priester uit een en hetzelfde deeltje water en wijn, op twee verschillende plaatsen. De wijn echter zag er uit als menschelijk bloed." „Quapropter paveant et erubescantI" zoo breekt Caesarius vol vuur den draad zijner vertelling. „Laten zij derhalve ontstellen en zich schamen, die zeggen dat er met het brood niets gebeurt, wanneer de transsubstantiatie Van den wijn nog niet heeft plaats gehad." Tot verklaring van deze pathetische eruptie diene, dat het wonder geschiedde in de dagen van het dispuut over de leer der transsubstan tiatie. Eenige professoren van de Sorbonne, Petrus Cantor en Petrus Comestor, hielden de stelling, dat Christus eerst op het altaar tegen woordig komt, wanneer brood en wijn beide ge consacreerd zijn. De bisschop van Parijs verzette zich daartegen en bepaalde, dat de priesters zouden knielen na de consecratie van het brood en de geconsacreerde Hostie ter aanbidding zouden opheffen. Het wonder te Meerssen be schouwde men nu als de goddelijke conclusie, die aan de twistgesprekken der geleerden een einde maakte. Vervolgens gaat Caesarius verder: „Toen het Bloed, dat rijkelijk uit het Brood vloeide, den kelk voor een derde vulde, bleef het staan. Gelukkig gestemd door het wonder dat hij gezien had, nuttigde de priester een gedeelte, en de rest, die nog een deel van de Hostie be vatte, liet hij na het beëindigen van de H. Mis aan de omstaanders zien. Later besloot men den raad van verstandige menschen, om den kelk met het Bloed te verzegelen, op te volgen, het geen ook gebeurde." Voorts vertelt Caesarius nog, dat Conrad van Urach. twee jaar later als pauselijk gedelegeerde door die streken reisde, bij welke gelegenheid de Benedictijnen hem uitnoodigden naar Meerssen te komen. Zü vertelden hem de geschiedenis van het mirakel. Conrad wenschte hun daarmee ge luk en gelastte, dat de zegels van den kelk ver wijderd zouden worden, opdat gedurende acht dagen het Bloed voor de geloovigen uitgesteld kon worden. Het was donkerder van kleur ge worden en door den langen duur was het ge stold. De kelk werd daarna weer verzegeld en opge borgen in een glazen schrijn, die den vorm had van een monstrans. De faam van het wonder verbreidde zich snel. Meerssen trok zooveel bedevaarten, dat de kerk spoedig te klein werd. De Benedictijnen bouwden een nieuwe, die in het begin van de veertiende eeuw voltooid was. De pausen schonken aan het Meerssensch heiligdom vele voorrechten. Van het middeleeuwsch oorlogsgeweld heeft Meerssen ruimschoots zijn deel gekregen. Her haaldelijk werd de kerk in brand gestoken. De paters waren dan soms genoodzaakt bede lend de noodige middelen bijeen te garen voor den nieuwen bouw. De bisschoppen van Luik en Utrecht gaven den paters verlofbrieven, waarin zij hun toestonden, in de parochies te gaan pree- ken en collecten voor hun afgebrande kerk te houden. Zij voorzagen hen zelfs van warme aan bevelingen. Op die bedeltochten namen de mon niken hun reliquieën mede, op de eerste plaats natuurlijk den kelk met het heilig Bloed, de Sinterauwerenkas (schrijn met den heiligen Ouwel) Van Meerssens geschiedenis weten wij, dat Karei de Stoute eens in de nabijheid zijn ru moerig kamp opsloeg, waaronder ook Meerssen te lijden had. Wij weten ook,, dat de kerk een maal in brand gestoken werd door de soldeniers van den heer van Borgharen. Maar wij weten niet bij welken brand het tweede groote wonder van Meerssen, het brandwonder, is gebeurd, dat gold als een bevestiging van het eerste het miraculeus bloed werd gered en dat in de herinnering van het geloovige volk het eerste min of meer verdrong. Het moet namelijk eens gebeurd zijn, maar men heeft nog geen authentieke documenten gevonden die het onomstootelijk bevestigen dat een oude Meerssensche pastoor en zijn paro chianen vertwijfeld en hulpeloos toezagen bij een brand die hun kerk verwoestte en ook de kostbare reliquie bedreigde. Aan blusschen viel niet te denken. Toen liet een jonge boer zijn ploeg achter op het veld, holde naar het dorp, knielde neer voor den pastoor om diens zegen te ontvangen en stortte zich. met gevaar voor zijn leven, in de laaiende vlammen. Bij het altaar gekomen spreidde een engel een doek over zijn handen uit. De jonge man nam ongehinderd den kostbaren kelk, rook en vlammen weken, en ongedeerd kon hij den pastoor den kelk overhandigen. In de kerk van Meerssen bevindt zich nog een schildering, die dit wonder voorstelt. Echter heeft de schilder het doen voorkomen, alsof bij den brand een monstrans gered werd. Dit is echter een historische onjuistheid en zelfs een onmogelijkheid, omdat het Aller heiligste in die dagen daarin niet werd be waard. De vergissing is verklaarbaar uit het feit, dat het Bloedwonder in vergetelheid geraakt was, terwijl in de kerk een monstrans den toen verdwenen kelk verving. Maar het brandwonder moge dan niet on middellijk toen het gebeurd was in de kronie ken opgeteekend zijn, het is een feit, dat de overlevering het bewaard heeft, dat het met geen enkel historisch vaststaand feit in strijd is en dat latere nasporingen veeleer de overge leverde détails bevestigen. Het is niet onwaarschijnlijk dat het brand wonder heeft plaats gehad in de woelige dagen van onderlinge oorlogen, o.a. tusschen de hee- ren van Gelder, Brabant, Luik, Keulen en Vlaanderen. Het zou dan gebeurd moeten zijn in het jaar 1288, toen Jan van Brabant aan Herman van Wittem de opdracht gaf, Meerssen te verwoesten. Jan van Heelu, waarschijnlijk heraut van Jan II van Brabant en verheerlijker van Jan I, schrijft daarover in Die Yeeste van den slag van Woeringen: Want Her Herman van Witham Reet op ene avondstonde Utte Tricht, ende begonde Bi Mersene int lant Van Valkenborch te stekenen brant, Dat men den xoec daer af wale Op sach gaen tote Voerendaele. Men mag aannemen, dat de inwoners van Meerssen, vanwege het oorlogszuchtig bezoek, waren geëvacueerd, op de kleine bevolking van de proostdij na, hetgeen volkomen klopt met bet feit, dat er blijkbaar te weinig menscnen waren om den kerkbrand te blusschen. Ook spreekt de overlevering slechts van één priester, een ouden pastoor. In normale tijden moeten er zeker meer priesters geweest zijn., Ook na dezen brand werd de kerk weer op gebouwd. Uit dankbaarheid voor de wonderen, waar mede God Meerssen had verblijd, en om een veilige bergplaats te hebben voor de reliquieén. werd vermoedelijk tusschen 1500 en 1506 de twaalf meter hooge theoteca gebouwd, het sacramentshuisje, dat zich tegen den noorde lijken muur van het priesterkoor bevindt. Het is vervaardigd uit mergelsteen van het Limburg- sche land, met alle sierlijke pinakeltjes en or namenten van den laat-gothischen tijd, met twintig heiligenbeelden, met drie tafereelen die het laatste Avordmaal, den mannaregen en het offer van Melchisedech voorstellen, en met het kruis in den top geheven. Van deze theoteca is een afbeeldsel in gips, door toedoen van dr. P J. H. Cuypers, in het Rijksmuseum geplaatst. In de tweede helft van de zestiende eeuw is de kelk met het heilig Bloed verdwenen, waar schijnlijk in 1578, toen de muitende troepen van don Juan ook de andere aanwezige reli- qudeën op heiligschennende wijze vernietigden Toen Frederik Hendrik eenmaal in 1632 Maastricht had ingenomen, werd na verloop van jaren ook Meerssen ingelijfd bij de Gene raliteitslanden. Het verkillend calvinisme schond ook de glorie van Meerssen: protestanten en katholieken gebruikten hetzelfde eerbiedwaar dige bedehuis. Eerst na 1830 kon de katholieke traditie haar luister herwinnen. De kerk werd gerestaureerd en enkele jaren geleden, in 1938, werd de kerk van Meerssen door Paus Pius XI verheven tot basilica minor. De historicus mag zijn twijfels hebben tegenover sommige punten in de geschiede nis der mirakelen van Meerssen, het katho lieke hart kan niet anders dan zich geluk kig voelen om de kracht van het kinderlijk, onwrikbaar geloof, dat de herinnering aan deze mirakelen gedurende zeven eeuwen bewaard heeft in ongerepte zuiverheid. IN TE. Een loopjongen van een expeditie-firma aan de Maasstraat te Rotterdam bezorgde voor zijn patroon goederen aan éen klant. Daarvoor inde hij een bedrag van ƒ110. Een geweldige som voor een 16-jarigen knaap. Dat vond hij zelf ook en hij piekerde erover, wat er wel gebeuren zou als hij het geld verloor. De slotsom, waar toe hij kwam, moet hem wel gerustgesteld heb ben, want voordat hij bij zijn patroon terug kwam, sneed hij een gat in den binnenzak van zijn colbertje, bedacht nog bijtijds, dat ook de voering kapot moest, wilde er mogelijkheid van verliezen bestaan, stapte de deur van zijn baas voorbij en stevende het politiebureau op de Nas- saukade binnen, nadat hij eerst nog iets ver richt had, dat beter tot slot van dit verhaal bewaard blijft. Hier deed de loopjongen, de 16-jarige A. H„ aangifte van zijn verlies. Want men mag het gelooven of niet, maar de 110 was hij kwijt. Aan den inspecteur vertelde de knaap een prachtverhaal en hij kon maar niet be grijpen, waarom de politieman het voorhoofd fronste en vragen ging stellen, die hij niet ver- wacjit had. Notabene, alsof een leugen, welke hij zelf was gaan gelooven, onwaarheid was! Maar een nachtje op het politiebureau ver helderde het herinneringsvermogen des jonge- lings. Den volgenden morgen Wist hij te vertel len, dat hij het geld aan 'n vriendje in bewa ring had gegeven. Een rechercheur vervoegde zich aan de woning van dat vriendje, waar in derdaad het geld werd gevonden, op enkele gul dens na. Waar waren die gebleven? Een adver tentie in een plaatselijk blad loste de puzzle op. Daarin stond: VERLOREN door loopjongen van de firma X. een bedrag van 110. Terug te bezorgen tegen hooge belooning (volgde het adres). De ontbrekende guldens klopten met de ad- vertentiekosten. Dit probleem was derhalve op gelost, tenminste voor de politie. Niet voor den loopjongen, die nog altijd niet snapt, waarom de kapotte binnenzak en de advertentie geen bewijzen genoeg waren, om na zijn eerste ver haal hem niet met indiscrete vragen lastig te vallen. Nu had de politie zelfs nog de onbeschaamd heid om te ontdekken, dat hij ten nadeele van zijn patroon ook nog enkele kilo's cacao en doozen met reepen chocolade had achterover gedrukt. Over de ordening in de Nederlandsche kunst wereld is in den laatsten tijd veel geschreven en gesproken, zoowel binnen als buiten de be trokken kringep- Teneinde de gerezen misverstanden zoovee mogelijk weg te nemen en tevens een beter i zicht te doen ontstaan bij het publiek over d wijze en het doel van deze ordening heeft het A.N.P. zich gewend tot den heer J. A. M-. Anrooy, leider van de organisatie der afdeelmg bouwkunst, beeldende kunst en kunstnijverheid van het departement van Volksvoorlichting KUOp de eerste vraag, betrekking hebbende op de ongerustheid, welke is ontstaan ten aanzien van het voortbestaan der schildersvereemgm- gen zulks in verband met de oprichting van het'gilde van beeldende kunstenaars, antwoord de de heer Van Anrooy. dat het niet m de bedoeling ligt, dat deze vereenigingen zouden verdwijnen. Integendeel, zij zullen als gehee worden opgenomen in het gilde, nadat zij zijn gesaneerd. Het zou zeker verkeerd zijn om vereenigingen, die in den langen tijd van hun bestaan een traditie hebben opgebouwd, te doen verdwijnen. Zij zullen, opgenomen m het gilde een kern ter plaatse kunnen vormen, waarin het streekeigene zich kan vereenigen, op welk terrein nuttig werk door haar verricb- kan worden. Wat bedoelt u precies met saneering? Ik bedoel hiermede, dat de amateurs hterui- worden verwijderd, zoodat alleen de beroeps schilders overblijven. Ook in het gilde worden, zooals bekend, slechts beroepsschilders opgeno men. Onder beroepsschilders versta ik die kun stenaars, die hun bestaan in de schilderkunst vinden en d-oor hun prestaties aanspraak kun nen maken op dezen titel. die. zooals reeds eer der is gezegd, beschermd zal worden. Er zijn maatregelen in voorbereiding, waar door aan ieder werkelijk kunstenaar een be hoorlijk minimum voor levensonderhoud wordt gegarandeerd. Zij zullen gaan in de richting van het garandeeren van een afzetgebied van werkstukken. Dit zal tot gevolg hebben, dat al leen de werkelijke kunstenaars zich zullen handhaven. Hoe wordt de organisatie? Er zullen groepen komen van bouwmeesters, kunstschilders, beeldhouwers, kunstnijveren (on derverdeeld in beroepen zooals meubelkunste naars. weefkunstenaars. enz.), kunsthandelaren en kunstminnaars. Deze laatste groep zal een centrum vormen van het kunstleven en hiervan zal een moreele steun uitgaan voor de kun stenaars. De leden hiervan zullen een schakal vormen tusschen het publiek en de kunstenaars, zij zullen de idee der kunst uitdragen en de liefde voor de kunst aanwakkeren door lezin gen, enz. Het is een misvatting, dat leeraren-kunste- naars niet zouden worden toegelaten tot het gilde wel is het de bedoeling dat een leeraar zich in de eerste plaats geheel op zijn leeraar- schap zal richten, doch daarnaast zeer zeker lid van het gilde van beeldende kunstenaars kan zijn. Een ander punt, dat thans in het midden der belangstelling staat, is het vraagstuk der z.g ontaarde kunst, en ook op dit punt sprak de heer Van Anrooy zich uit. De beteekenis daar van, verklaarde hij, ligt al opgesloten tn het woord zelf. Ontaard beteekent, dat deze kunst den aard heeft verloren, bewust of onbewust. Ik wil hierbij op den voorgrond stellen, dat ontaarde kunst in Nederland weinig voorkomt. Een kunstenaar levert dus ontaarde kuast, indien hij, bewust of onbewust, den Neder- schen aard verloochent. Is dit het geval, dan kan hij door het gilde worden uitgebannen, iets wat uiteraard niet onmiddellijk geschiedt doch eerst nadat daarover is gesproken met het gilde, en, natuurlijk, met den betrokkene zelf. On-Nederlandsch zijn, zei de heer Van Anrooy. gemeene trucjes, misleidende voorstellingen, bluf en oogverblindende schijn. Komen deze elementen in een werk voor, dan is dat hier door ontaard geworden. Aan het begrip „volk- sche" kunst, een begrip, dat niet definitief kan worden gesteld, zou ik de beteekenis willen geven van het scheppen uit een Nederlandsche geaardheid. De echte schilders kunnen allen op den steun van het departement van Volksvoor lichting en Kunsten rekenen, zij mogen gerust onder den invloed staan van een of andere strooming, want indien dit niet gebeuren zal, gaat de kunst morsdood. Er zijn echter ook andere kunstenaars, die geen rekening houden met het volkskarakter. Tegen een dergelijke „kunst" willen wij in de toekomst waken, besloot de heer Van Anrooy. meer dan 90.000 noveengebedjes aangevraagd Honderden kloosters, gestichten, pensionaten, ziekenhuizen, sanatoria, scholen 'en verscheiden parochies hebben laten weten, dat zij eraan zouden deelnemen. In de noveendagen was het Wonderbeeld van de Lieve Vrouw in t Zand te Roermond op keurige wijze versierd. De groote lichtblauwe, sierlijk-neerhangende doek als achterwand daarvoor witte en roode bloemen met groene sierplanten, de vele electrische lichtjes en flik kerende kaarsjes; dat alles vormde een moo? geheel, waartusschen op een troon het Wonder beeld prijkte met de woorden „Hulp der Chris tenen" „Geef ons den vrede." Eiken morgen werden in dit genade-oord verscheiden H. H Missen gelezen voor een spoedigen vrede en voor andere bijzondere intenties. Velen maakten in deze dagen alleen of in kleine groepjes den Bidweg naar de Kapel in 't Zand en drie maal den Ommegang rondom de Kapel, een oud gebruik in Roermond, in Roermond en alle 28 parochies, die in een wijden kring rond Roermond liggen, werd het noveengebed in ieder huisgezin verspreid. Vele pastoors van verder-afgelegen steden, vroegen het noveengebed voor hun parochies. Deze gebedsactie mogen we dus zónder over drijven geslaagd noemen èn wat de medewer king èn wat de deelneming door Katholiek Ne derland betreft. Maar blijven we bidden tot Maria, de Hulp der Christenen. Alleen door een gezamenlijk en volhardend gebed zullen we het gevraagde verkrijgen. Daaróm wordt eenieder verzocht, het noveengebed tot de „Hulp der Christenen" te blijven bidden. Wie het nog niet bezit, kan het aanvragen aan „de Kapei in 't Zand", Roermond. Bij het College van Rijksbemiddelaars hebben gelijk gmeld de gezamenlijke bonden in het grafisch bedrijf een verzoek ingediend tot algemeen verbindverklaring van bepalingen van een collectieve arbeidsovereenkomst, afge sloten door vorenbedoelde werkgeversorganisa ties eenerzijds en vorenbedoelde werknemers organisaties anderzijds. Teneinde belanghebbenden in de gelegenheid te stellen, bezwaren in te brengen tegen deze verbindendverklaring, is dit verzoek met de noodzakelijke bijlagen ter visie gelegd op de bureaux van de arbeidsinspectie te Maastricht Breda, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Haar lem, Arnhem, Deventer, Groningen en 's-Gra- venhage en op het secretariaat van het college van Rijksbemiddelaars, Bezuidenhout 87, 's-Gra- venhage. Bezwaren tegen de verbindendverklaring kun nen vóór of op 15 April 1941 schriftelijk worden ingebracht bij het College van Rijksbemidde laars, Bezuidenhout 87, 's-Gravenhage. Het wijst niet op wij» beleid als de richtingaan wijzer nog wijst hoewel er na de bocht niets meer te wijzen is. Wijst uw ven geetachtige medeauto mobilisten daar eens opi 'n Richtingaanwijzer is een nuttige helper. Wflflr e e GEEFT HEM RUST NA DE BOCHT MAKELAARS IN EFFECTEN TEL. 42600 (4 lijnen) Speciale at'deeling voor het verhandelen van KERKELIJKE LEENINGEN Seatert de vorige opgave werden door de firma D. W. Brand. Keizersgracht 215 te Amsterdam de volgende fondsen verhandeld: OBLIGATIkN Kleef 4 70 73%% Holland Bank (kl. coup.) 4% 15 Hoogheemraadschap Delfland 3 84 Maatschappij voor den Werkenden Stand 2% 48 Onderling Belang te Rijswijk 3 42%% Mennofonds, Stichting 3 110 Nederlandsche Bankinstelling enz. (kl. coup.) 4 (5 71%% Onesiforus Bank 3 90 Veenkoloniale B-ank voor Hypotheek- en Scheepsverband 4 81 OBLIG. R.K. INSTELLINGEN (BINNENLAND) Agatha, Par. v. d. H. te Zandvoort 4 60%% Collegium Albertinum, Paters Dominica nen te Venlo 3% Franciscanessen, St. Lucia, Zusters te Bennebroek 3% 78%% Ignatius. Par. v. d. H. te Amsterdam (4-5:55) 5 54 Jacobus Par. v. d. H. te Enschede 3% 78 Jozef Stichting, St. t»e Monnikendam 4 89 Jozef, Par. v. d. H. te Velsen (kl. coup.) 4 74 Llduina Stichting, St. te Purmerend 4 92 O.L. Vrouw Altijddurende Bijstand, Par. te Amsterdam 4 84 O.L. Vrouw Koningin des Vredes, Par. te Amsterdam 3% 80 Roomsch Katholiek Gasthuis te Tilburg 3 75 OBLIG. R.K. INSTELLINGEN (BUITENLAND) Agnes, Hospital, R.K. St. te Bocholt 8 32 Barmhartige Broeders van Trier (f 500. 8 30 Barmhartige Broeders van Trier 7 29 Bisdom Ermland te Frauenburg 7 34 Bisdom Osnabrück 7 35 Bi6dom Meissen 7 43 45 Bisdom Würzburg 8 41 43 41 42 51 52 Bisschop von Ketteler Stichting Bad-Nau- heim 7% 29%% Caritasverband te Ludwigshafen (kL coup.) 8 30 Deutscher Verein vom Heilige Lande 5 36 39 Dominicanessen, Zusters te Nie-d<erberg (f 500.—) 8 40 Driekoningen Hospitaal te Keulen 7 29 Elisabeth, Zusters v. d H. te Bresiau 7 35 Engelsche Zusters, Instituut der te Aschaffenburg 8 20 Gemeindeverband 34 Parochiën te Düssel- dorf 5 44 47%% Johannes de Deo, Orde der Barmh. Br. v. d. H. te Graz 7 32 Jozef, Par. H. te St. Trudpert 7 30 Pankratius, Par. v. d. H. te Augsburg 7% 40 Rizzaheim te Koblenz 7 25 Theresia Kinderhuis te Neuss 7 19%% Vincentius a Paulo, Zusters v. d. H. te Freiburg 7 38 40%% PANDBRIEVEN Algemeene Maatschappij tot Beleenen en aankoopen van met vruchtgebruik en Periodieke Uitkeeringen belaste waarden kl. coup.) 5% 6 6% 7 Boeren Hypotheekbank 3% 87%% Noord Nederlandsche Hypotheekbank (kl. coup.) 5 5% 6 Vereenigde Transatlantische Hypotheek banken (kl. coup.) 3 52% AANDEELEN Amstel Hotel Maatschappij 42 43 Artana, Cultuur Maatschappij 180 185 Doetinchemsche Ijzergieterij (Pref.) 100 Eerste Nederlandsche Rijwiel- Machine fabriek v.h. H. Burgers 120 Frascati, Verkooplokaal 37 Goedhart's Aannemingsbedrijf, Gebrs. 40 Jaarbeursgebouwen, Maatschappij tot Ex ploitatie van 29 Koninklijke Nederlandsche Fabriek van Wollen Dekens v.h. J. C. Zaalberg Zoon (Cum. div220 Leidsche Broodfabriek 80 Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij (f 240.—) 110 Meelfabrieken der Nederlandsche Bakkerij 236 245 250 245 Nationale Bank voor Belaste Waarden 70 Nederlandsche Fabriek van Bakkerijwerk tuigen v.h. G. J. Benier 78%% Nederlandsche Middenstanasbank 27 Nederlandsche Rubber Unie 6%% Parkhotel en Restaurant 25 Sphinx, Kristal, Glas- en Aardewerkfa briek De 91 98 Taloeg Goenoeng Cultuur Maatschappij 190 195 200 Teulings' Koninklijke Drukkerijen C.N. (Pref.) 35 Teulings' Koninklijke Drukkerijen C.N. (Pref. Winstd.) 25 Tjisoedjen Cultuur Maatschappij (Gew.) 117 Veenkoloniale Bank voor Hypotheek- en Scheepsverband (kl. coup.) 82 Veluwe. Verffabriek De 70 NEET VOLGESTORTE AANDEELEN Algemeene Waarborg Maatschappij 10 gestort Nihil. Assurantie Maatschappij De Nederlanden van 1845 75 gest., 295 Brandverzekering Maatschappij Holland 40 gest., 35o OPRICHTERSBEWIJZEN Algemeene Norit Maatschappij f 415. Dordtsche Metaalwarenfabriek f 10. Hollan'O'schc Kunstzijde Industrie f 425. Javasche Bosch Exploitatie Maatschappij f ®- Rotterdamsche Droogdok Maatschappij f 4000. Semarang Cheribon Stoomtram Maatschappij f 100.—. Singkcp Tin Maatschappij f 83. Thomson's Havenbedrijf f 670. Utrechtsche Hypotheekbank f 240. Wester Suikerraffinaderij f 240. WINSTBEWIJZEN Cultuur Maatschappij Nederlandsch-Indische f 21.—. Suiker Cultuur Maatschappij f 53. DIVERSEN Bensdorp N.V. (Rest, hew.) f 70. Koninklijke Vereenigde Tapijtfabrieken (Amort.- bew.) f 210.—. Nationale Bank voor Belaste Waarden (Bew. Deelger.) f 7,75. Nationale Voorschotbank (Rest.bew.) 4 Nederlandsche Rubber Unie (Rest. bew.) f 265.—. Stadhouderslaan, Maatschappij tct Exploitatie T. Onroerende Goederen (Rest. bew.) f 52.50. Vereenigde Transatlantische Hypotheekbanken (Rest. bew.) 3% LOTEIN Paleis voor Volksvlijt (Restantloten) f 0.40. Rotterdamsche Schouwburg f 0.85. Roterdamsche Schouwburg (af J5.f 7.75. Rotterd-amsche Schouwburg (a f 75.f 40. ONDERTROUWD: E. P. E. WERNEKINCK en H. W. M. DE JONG Arts Amsterdam, 29 Maart 1941 Huwelijk 15 April a.s. 10.30 uur in de Kerk v. d. H.H. Martelaren van Gorcum, Linnaeushof, A'dam Na de H. Mis gelegenheid tot gelukwenschen. Pater Van Niekerk C.ssR. schrijft ons; Eenige weken geleden werden alle katholie ken via de dagbladen uitganoodigd, deel te nemen aan de Noveen van 16—25 Maart jl. tot O. L. Vrouw, Hulp der Christenen, om eer spoedigen, rechtvaardigen en duurzamen vrede te verkrijgen. Zooals te verwachten was, hebben velen in Nederland zich hierbij aangesloten. Het is we:- Kelijk geweest een ware bid- en boetetijd. Wan' behalve degenen, die voor zichzelf de noveen hielden en hiervan geen mauling maakten, zijn naar het diepontroerende en opzienbarende tooneelsucceE Speciaal vbor de Vasten aan bevolen door Pater Hermans. HEDEN, Zondagavond 8 nul GEM. CONCERTGEBOUW HAARLEM Lange Begijnestr. 13, Tel. 11372 DEZE BON aan de Cassa in te wisselen tegen bijbetaling van slechts 75 cent per plaats rechtgev. op de rang v. f 1.50; 90 cent per plaats rechtgev. op de rang v. f 2. Bespreekt vooral Uw plaatsen. Vanaf 12 uur den geh. dag. bereikt men het beste door aankoop van depótfracties van het omvattende een groep van 97 eerste klas Nederlandsche aandeelen en van het omvattende een groep van 21 eerste klas Nederlandsche obligatiën en pandbrieven en 50 eerste klas Nederlandsche aandeelen. Vraagt inlichtingen bij de beheerders: AMSTERDAM C ROTTERDAM Tracht dan Robinson te krijgen, die goeie, stevige Robinson met z'n makkelijken pasvorm... En, mocht U niet direct het door U gewenschte model kunnen krijgendie goeie Robinsons zijn waard, dat U er even op wacht I Beslistook U zult gaan behooren tot de menschen, die zeggen: „Met Robinson ben ik altijd nog beter afI" voor Vodor on Zoon. van het in vele duizendtallen ver spreide: 300 bladzijden met vele illustraties in prachtband 2.90 H. de Greeve schreef hierover: ,,lk hoop, dat tien duizenden dit boek zullen lezen en herlezen. Het slaat in fantasie en romantiek de mooiste film, den mooi- sten, boeiendsten roman." Ziehier de kans. Bestellingen bij: ST. LAURENS BOEKHANDEL ROTTERDAM WITTE DE VVITHSTRAAT 77 - GIRO 34565 Onder leiding van de accountants J. SCHENK en C. R. KW ANTES leden N. I. v. A. wordt voor praktijk en studie samengesteld een SCHRIFTELIJKE CURSUS BELASTINGRECHT, waarin de nieuwe Belastingverordeningen en Besluiten worden behandeld. INSCHRIJVINGEN kunnen desgcwenscht ook voor onderdeelen als Winstbelasting, Omzetbelasting, Inkomstenbelasting, etc. geschieden. Inschrijving alsmede prospectus No. 4 bij de Administratie, Andrieszkade 2, Amsterdam-C. Telefoon 55515. sfd i- j Het der tig ji bij Dai scnnmif zang, I nieten eenigd, twijfelt I is, hoe ons Bi: dramat hem oi muziek Vindt t Verhou cn gee ringen gebeurt j cf er n sterk i danks j zoomin I Ceylon fllle de Het i onderd' deelen, genlied Varieer tioozele tochtei Ven Fi j Het i kale m motief i liefde e SHet t den ns Verruk! ormooz desmei een kl Proven Tussch drijf et «pel. Een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1941 | | pagina 4