De vernieuwde schouwburg te Dordrecht Land en volk van Irak Md mimi van dm dag Hgt Camera-mysterie Wat Ir. S. Van Ravesteijn Van het oude „Kunstmin heeft gemaakt It Kwade kans..?! 8M iSg ZATERDAG 26 APRIL 1941 - MPS West-Duitsche Kamermuziek- vereeniging Lore Fischer Koersen Nederlandsch Clearing- instituut Zijn trucs BEURS VAN NEW-YORK Ongeanimeerde markt met ver-r schillende koersdalingen Omzet 420.000 shares 20M DOOR PERCY KING 99 Het oude gebouw „Kunstmin" te Dordrecht, waar de bewoners van deze stad te gaot ple gen te gaan bij ae muzen van tooneel en mu ziek, was geen wonder van een gebouw. Het is ontstaan in het gedeelte der negentiende eeuw, dat in de bouwkunst tot afgronden van banaliteit verzonk, waarin maar af en toe en hier en daar een sprankje licht wilde door dringen. Talenten worden nu eenmaal in iedere periode geboren en de verrassing is nooit uit gesloten. Maar „Kunstmin" was niet een van die gebouwen, uit een periode vol leelijkheid, waarvan we, ondanks alles, de vriendelijkheid of de rustige, zij het imitatieve, bouworde waardeeren. Het was een. baksteenen gebouw, type „buitensociëteit", waaraan kraak noch smaak zat. Aan den buitenkant is „Kunstmin" even onbeduidend gebleven als het was. Maar het interieur heeft een zóó groote wijziging ondergaan, dat men, als men pas binnen treedt, zijn oogen niet gelooft. Ir. S. van Ravesteijn heeft hier een schouwburgzaal en een concert- en feest- zaal gemaakt, die uitmunten in practische bruikbaarheid, maar bovendien door een ongemeen smaakvolle architectuur, die alle beweringen dat de moderne bouwkunst alleen maar dor en droog en zakelijk te werk weet te gaan te niet doet. De groote zaal van „Kunstmin", die 1200 zitplaatsen bevatte, werd, behalve voor tooneel en muziek, ook gebruikt voor tentoonstellin gen en vergaderingen, voor fancy-fairs en exa mens, en zélfs werd er af- en toe een circus in ondergebracht. Er waren twee foyers, één op den beganen grond, die 8 x 13 M. oppervlakte had, en één op de bovenverdieping, met een oppervlakte van 10yt x 26 meter. Deze laatste had nog een klein tooneel en werd dus ook voor uitvoeringen met minder groot publiek gebruikt. Naast het gebouw ligt een vriende lijke tuin met een ouderwetsche muziektent, waar des zomers openluchtconcerten worden gegeven. Voor muziek had de groote zaal een goede acoustiek, maar voor tooneel was deze veel minder, waarbij kwam het ontbreken van een oploopenden vloer, hetgeen haar voor dezen kunstvorm nog minder geschikt maakte. Het gebouw maakte een versleten indruk en het is te begrijpen, dat de Dordtenaren eindelijk eens naar een intiemere schouwburgzaal gingen •verlangen. Van Ravesteijn heeft hun deze gegeven. De hem gestelde eisch was, dat hét vernieuwde gebouw, behalve een goede schouwburgzaal van matige afmetingen, óók moest bevatten een groote rüimte 'voor vergaderingen en ten toonstellingen. Men dacht deze laatste te kun nen verkrijgen door een kleine zaal te doen ontwerpen, die gecombineerd kon worden met de schouwburgzaal. Deze zou echter, voor het beoogde doel, telkens ontruimd moeten wor- uen. De architect heeft echter een heel ander advies gegeven, daar hij terecht vreesde dat het een onder het ander zou lijden. De schouw burgzaal zou immers weer geen oploopenden vloer kunnen krijgen. Hij heeft op vernuftige Wijze een groote vergader- en tentoonstellings zaal weten te construeeren, die ook voor con certen dienst kan doen. Daartoe heeft hij den bestaanden hoofdingang in den voorgevel op geofferd en over de volle breedte van den voorgevel een feestzaal gemaakt, die nu een lengte heeft van 31 meter, 15 meter breed is en 700 zitplaatsen bevat met groot podium, 800 zitplaatsen met sprekerspodium. Alle ruim ten, die zich in het voorgedeelte op beganen grond en verdieping bevonden, werden biertoe opgeofferd, waarbij de beide foyers, die tóch moeilijk te modemiseeren waren,r en zoo is deze feestzaal tot aan het nieuwe opgehangen piafond nu 9 meter hoog. Deze feestzaal is bo vendien in verbinding gebracht met de wan delgang van de nieuwe schouwburgzaal, en wel door drie stel groote vouwdeuren, in den regel gesloten en van geluiddempend materiaal vervaardigd. Door de bovengang van de schouwburgzaal heeflt men toegang tot een Sierlijk balcon, dat langs een der zijwanden van de groote feestzaal is gemaakt. In een nieuwen, lagen aanbouw, tegen het midden van den tuingevel aangebracht, is de nieuwe hoofdingang met hal, die zoowel toe gang verleent naar den schouwburg als naar ae feestzaal, en ook naar den nieuwen foyer, die halfcirkelvormig in den tuin is uitgebouwd De schouwburgzaal kwam ter plaatse van de oude zaal, waarvan zij tweederden der lengte be. laat. Het overblilvende derde gedeelte vormt Ie korte zijde van de hoefijzervormige wandel gang met vestiaires, die om de zaal heen loopt. Aan het tooneel zelf heeft men niet willen dokteren, daar de bouwsom beperkt was. Hier blijven wenschen die later vervuld kunnen worden. Deze nogal zakelijke ihededeelingen geven geen indruk van de werkelijkheid. Ieder die het interieur in oogenschouw neemt, en voor al als men genaderd is tot de schouwburgzaal zelf. is verrast door den aanblik. Van Ravesteijn was vijftien jaar geleden een der consequente belijders van de leer der zakelijkheidsarchitectuur, van het Con structivisme. indien men het zoo noemen wil- Zijn gebouwen uit dien tijd getuigen ervoor en niet minder deden dat zijn gehar naste artikelen in De Gemeenschap en an dere bladen. Maar al spoedig bleek, dat hij het spiritueele element niet vermocht te onderdrukken, het minst in zichzelf. Hij streefde met zijn ijle, slanke vormen meer na dan de „utiliteit", al weigerde hij terug te vallen in historische elementen. En zoo kwam hü er langzamerhand toe, te ver zaken aan de nuchterheid der rechte lijnen en sierlooze constructies. Hij was de eerste der moderne architecten, die weer ingevoerd heeft wat men, min of meer geringschat tend, „de krul" heeft genoemd. Hij wilde een aanloop tot nieuwe ornamentiek, die groeien zou uit en door de architectuur, maar aan het element van „het spel" niet verzaakt. Verbindt men er niet de gedach te aan van reconstructie, dan vertoonen zijn vormen van de laatste jaren verwant schap met de perioden van Barok en Ro coco. Het is een heel vrije en persoonlijke, geen imitatieve interpretatie daarvan. Het is een belangwekkende poging om, bij be houd van de voordeelen der moderne ma terialen, weer sierlijk en decoratief te bouwen. In de nieuwe schouwburgzaal van Dordt is hem dit al bijzonder goed gelukt. Niet bet minst ook, omdat hij in den Utrechtschen '•.V SW** '-• ••'•V:':" -w v - t V.. Y:.y Het interieur van den door ir. S. van Ravesteyn verbouwden schouwburg te Dordrecht (Foto Spies) beeldhouwer 9. Uiterwaal een helper vond, -die zijn bedoelingen begreep en in de door hem uitgevoerde stucco-decoraties zich helder aan paste. Deze schouwburg is een schouwburg en geen theaterruimte, die op een bioscoopzaal lijkt. Hij heeft het oude, betrouwbare type, waarin het uitgaan een weldoend feest is, waarin men ziet en" gezien wordt, het type dat de in timiteit paart aan het sierlijke en wijdluchtige. De vormen zijn vloeiend en rhythmisch be- heerscht, de kleuren van wit, licht grijs en wijnrood zijn rustig en behaaglijk. Men kan overal goed op het tooneel kijken en men is er opgenomen in een atmosfeer van oogenlust en luisterend ondergaan. Sociale opbouw in Duitschland. Onder de hoede van N.S.V.-zusters trekken duizen den kinderen uit de groote steden in den herfst naar buiten waar zij in jeugdher bergen of tehuizen worden ondergebracht (Foto Stapf) De West-Duitsche Kamermuziek-Vereeniging van Düsseldorf zal met medewerking van de zangeres Erika Rokyta en den pianist Egon Kornauth een reeks concerten in ons land ge ven, o.a. te Rotterdam op Zaterdag 26 April, te Amsterdam op Dinsdag 29 April in de kleine zaal van het Concertgebouw en te Arnhem op Woensdag 30 April in Musis Sacrum. De bekende altzangeres Lore Fischer zal in het kader der Nederlandsch-Duitsche Kuituur gemeenschap een aantal liederenavonden geven in ons land. Deze avonden zijn tot nu toe vastgesteld op: Dinsdag 29 April te Hilversum, Grand Théatre Gooiland; Woensdag 30 April te Assen; Vrijdag 2 Mei te Groningen; Maan dag 5 Mei te Utrecht; Dinsdag 6 Mei te Haar lem, Stadsschouwburg; Vrijdag 9 Mei te Bus- sum, Concordia. Lore Fischer zal aan den vleu gel begeleid worden door prof. Hermann Reut- ter. 's-GRAVENHAGE, 25 April. Koersen voor stortingen op 26 April tegen verplichtingen luidende in: Belga's 30.1432 Zwitsersche francs 43.56 Fransche francs 3.768 Lires 9.87 Deensche kronen 36.37 Noorsche kronen 42.82 Zweedsche kronen 44.85 Tsjechische kronen (oude schulden) 6.42 Dinar (oude schulden) 3.43 Dinar (nieuwe schulden) 4.23 Turksche ponden 1.45 tl Lewa 2.30 Pengoe (oude schulden) 36.519 Pengoe (nieuwe schulden) 45.89 Zloty (oude schulden) 35.— Zloty (nieuwe schulden) 37.68 Lei 1.28. In verband met de gebeurtenissen van den laatsten tijd is Irak sterk op den voorgrond getreden.' Wfj laten hier een artikel volgen, 'waarin een correspondent van V.P.B. land en volk van Irak schetst. Irak ligt in het hart van Voor-Azië; in het Westen grenst het aan Transjordanië en Syrië, in het Noorden aan Turkije, in het Zuiden aan de Perzische Golf en aan Arabië De langste lijn, die ;ln Noord-Zuidelijke richting coor Irak loopt, strekt zich ter lengte van bijna 1000 kilo meter uit van Koerdlstan tot het Arabische vorstendom Koweit; de langste lijn in West- Oostelijke richting is 600 kilometer lang en loopt van de Syrische woestijn naar het Iran- sche district Kirmansjah. De bevolking be draagt iets meer dan 2.800.000 zielen, de op pervlakte 370.000 vierkante kilometer De be woners zijn samengesteld uit 2 millioen Arabie ren, 600.000 Koerden, 100.000 Turken en 100.000 Perzen. Voorts leven er nog een betrekkelijk ge ring aantal Armeniërs, Turko-mannen en Sy- riërs. Het eenmaal zoo beroemde Mesopotamië valt voor het grootste deel binnen zijn grenzen. Deze oude naam is van Griekschen oo'sprong; hij beteekent „land tusschen de rivieren" (Euphraat en Tigris).. Deze rivieren vereenigen zich niet ver van hun gemeenschappelijke monding en storten zich dan onder den naam Sjat-el-Arab of Arabische stroom in den Indischen Oceaan. In de grijze oudheid bloeiden in het land tus schen deze beide stroomen twee beroemde rij- ken: Babylonië in het Zuiden en Assyrië in het Noorden. Babyion aan den Euphraat en Ninive aan den Tigris waren wereldberoemd.In later tijd kwam Mesopotamië onder de heerschappij van Perzen, Macedoniërs, Romeinen, Arabieren, Mongolen en Turken en de oude cultuur raakte in vergetelheid. In de middeleeuwen herleefde deze gedurende zekeren tijd. Het uiteenvallen van Turkije ha den wereld oorlog had oo'k de oprichting van het mandaat Irak ten gevolge. In 1930 legde Engeland half vrijwillig, half gedwongen het mandaat neer en verkreeg Irak zün souvereiniteit. De regeering zetelt in Bagdad, dat 200.000 inwoners telt en verreweg de grootste stad van Irak ls. Daarop volgen Kerbela met 65.000, Mosoel met 60.700, Basra met 50.000, Soeleimanije met 30.000 en Nedjef met 25.000 inwoners. Doch zelfs plaat sen als Kerkoek met 17.000, Hilla met 15.000 en Hit met 8.000 inwoners zijn voor een land als Irak van groote economische beteekenis. Onder de landen in het Nabije Oosten vormt Irak een van de rijkste, daar het onnoemelijke schatten in zyn bodem bergt. In het Noorden van Mesopotamië vindt men asfalt, zout en zwavel. In het gebied van Mosoel welt de pe troleum van alle kanten uit den grond. Tusschen Kerkoek, Karakoet, Nasrisjirin en Kisilrobat verrijzen, zoover het oog reikt, nieta anders dan boortorens. De petroleumbronnen worden in hoofdzaak door Engelsche maatschappijen geëxploiteerd. Het petroleumgebied van Mosoel ligt 100!) kilo meter verwijderd van de Middellandsche Zee. Het vervoervraagstuk van de petroleum was dus een verkeersprobleem van de eerste grootte. Dit werd opgelost door den aanleg van een pijp leiding, die van Karakoet over een lengte van 300 kilometer naar Habina loopt, zich daar splitst en dan door Syrië naar Taragoelos en door Transjordanië naar Haifa voert. Irak is een van de voornaamste transitolan- den tusschen de Middellandsche Zee en Indië, resp. het Verre Oosten. De luchtlijn van Egypte naar Indië loopt over Basra. Ai e telegraaf kabels binnen de grenzen van het Nabije Oos ten loopen over Basra of over Moso-T Aan de Zuidgrens van Irak ligt de zeekabei die de verbinding met Indië vormt. De wegen in het binnenland laten evenwel veel te wenschen over. Het wegennet, dat tientallen eeuwen ver waarloosd was, kon natuurlijk niet in weinige Jaren geheel worden vernieuwd. De hoofdverkeersader vormt de Bagdad-spcor- weg, die meer dan veertig jaar geleden werd aangelegd. Dezè spoorweg loopt van Basra in Noordelijke richting naar Kerbala en Bagdad en vandaar verder tot in de buurt van de petro- leumveiden van Mosoel. Er zijn ook nog enkele zijsporen. Er zijn slechts enkele honderden kilometers goede straatweg; verder zijn het voornamelijk karavaanwegen. Evenwel loopt er een autoweg dwars dodr Irak; deze verbindt Damascus in Syrië met Teheran in Perzië, zoodat Bagdad hierdoor in regelrechte verbinding staat met beide genoemde hoofdsteden. Het verkeer te water blijft, ten gevolge van de moerassen in Zuid-Mesopotamlë, beperkt tot de vaart met kleine vaartuigen op den Euphraat en den Tigris. De eenige haven van beteekenis in Irak is Abardan aan de monding van den Sjat et Arab in de Perzische Golf. „Zeg Tom, dat foto-album van je stempelt je tot een ongedachten Don Juan! Hoe is het is 's hemelsnaam mogelijk, dat je met zooveel meisjes in contact komt." „Eenvoudig genoeg, ja! Als je vasthoudt aan deze levenswijsheid, dat elke vrouw met lieve woordjes te vangen is, komt het alleen op wat welsprekendheid en een tikje doorzettingsver mogen aan." Willy knikte begrijpend. Welsprekendheid en doorzettingsvermogen. Op zakengebied kon hij hier vrij goed mee overweg, maar niet zoo gauw kwam de vrouw in het geding, of hij voelde zich als een schooljongen, die op straat door z'n zus gezoend wordt. Eenmaal had hij 'n meisje lief gehad, maar hü had het haar niet durven zeg geneen ander had haar naar 't altaar geleid. „Wat kük je me ongeloovig aan, Willy, Wat ik je gezegd heb, is toch eenvoudig genoeg. Je begrijpt natuurlijk wel, dat ik er eenige trucjes op nahoudt, welke ik, door de ervaring geleerd, steeds meer heb volmaakt. Neem bijvoorbeeld dit lieve kind. Een schoonheid, waar of niet? ik bedacht me geen oogenblik, liep haar na, haal de een zakdoekje, dat ik me speciaal voor der gelijke affaires heb aangeschaft', te voorschün en zei: Pardon, dame, is dit zakdoekje wellicht van u? Natuurlijk ontkende zij en liep, na een vriendelijk hoofdknikje, door. Nog voor zij vüf en twintig meter verder was, sprak ik haar weer aan en hield het zakdoekje zóó, dat een daar op geborduurd kroontje duidelük zichtbaar was „Uwe hoogheid kan verzekerd zün van mü'n stilzwijgendheid." Ze lachte charmant, voelde zich zichtbaar gevleid en nam het doekje aan Haar aanbod om iets te gaan gebruiken, heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen. An deren zeggen dat ze geen gravin-incognito kan zijn, waarop ik'prompt antwoord, dat haar ele gante verschijning en manieren mij echter van 't tegendeel overtuigd doen blijven, ik'wend voor dat ze een vlek op haar mantel heeft, dat ik een vreemdeling ben, die den weg kwijt is, en- zoovoorts, enzoovoorts. „Weet je wat ook een probate methode is? De reddende engel spelen. Een vriend van me, die dergelijke scènes met een ongekende virtuo siteit speelt, is dan de ellendeling, die de prima donna attaqueert en als de nood het hoogst is, is Tim vlak nabij! Tja, jong, dat is het leven van de grootstad." „Buitengewoon!" zei Willy slechts. „Brutaal," dacht hij. Enkele weken, later zag Willy zün succesvollen vriend weer, toen deze voor een parfumerie zaak heen en weer slenterde, de deur geen oogenblik uit het oog verliezend. „Ah, Willy! Kerel, hier is zoo juist een beeld schoon kindje naar binnen gegaan, nu zeg, een beeld! Alleen zal 't me wel niet gelukken haar te pakken te krügen, want zü was in gezelschap van een ouden heer. Ik denk dat hü haar va der was. Kijk, nee zeg, dat is boffen! Daar komt ze alleen terug! Morgen bel ik je wel op! Adios!" Willy had nog gelegenheid gevonden het jongste slachtoffer van zijn vriend even op te nemen. Een schoonheid was het, in één woord! Ondanks zichzelf ging Willy het tweetal na. Hü zag hoe Tom z'n bekende zakdoekje voor den dag haalde en het meisje aansprak. Willy sloop nader. In zijn hoofd bonsde het. Binnen vier en twintig uur zou ook dit schattige meisje in de strikken verstrikt zijn, haar foto zijn toe gevoegd aan de lange, lange reeks „Als het uw zakdoekje niet is," hoorde Tom zeggen, „dan ben ik toch het toeval dankbaar, dat mij u deed ontmoeten. Ik zie aan den glans van uw oogen, dat ik verder mag spreken Willy verbleekte. Hij zag hoe het meisje zijn vriend lachend aan zag. „Gaat u gerust uw gang!" Wat een heerlük stemmetje. Schande dat zoo'n vent.... Eigen lijk viel zü hem ook tegen, ze was toch niet beter dan de rest. Tom zag haar doordringend aan, een glim lach lag om zijn lippen. „Uw gelaatstrekken doen mü denken aan „Aan een ontmoeting, welke ik reeds eerder met u had. U heeft mij blükbaar al weer ver geten, in uw zinlooze jacht naar flirt. Maar ik ben van uw brutaliteiten allerminst gediend!" Het meisje Uejf door; Tom haar na. „Neen dame, u vergist u. Ik ben een vreem deling, die hier weg noch steg kent. Als U m;j „Wilt u wel 'ns m'n hand los laten?" Een oogenblik stond Tom perplex, dan slaakte hij een gil. „Dame, u heeft een groote vlek op uw man tel! Staat u mü toe dat ik Toen was Willy's geduld uitgeput. Meteen herinnerde hij zich den anderen truc, welken Tom hem verteld had en kordaat kwam hü tusschen beiden. „Wilt u deze dame Wel eens met rust laten! Anders zal ik de politie er bü roepen!" „JÜ bent gek!" siste Tom hem toe. „Dat „ge-jü" wilt u zeker wel achterwege laten. Ik voel er weinig voor met typen als u gecompromitteerd te worden. En nu: verdwijn! En gauw alstublieft!" Voor het eerst in zün leven stond Tom spra keloos. Er bleef hem niets anders over dan het veld te ruimen. Van op eén afstand zag hü hoe Willy den mantel van de door hem uitgedachte vlek ontdeed en dan met het meisje verder wandelde. Sindsdien hebben beide vrienden elkaar nim mer meer gezien. Alleen op zijn verjaardag ont vangt Tom een hartelük briefje van Willy, ter- wül diens vrouw, het beeldschoone meisje van toen, er ook een paar hartelijke woorden aan toevoegt. (Nadruk verboden) New York, 25 April 1941 De New Yorksche effectenbeurs kenmerkte zich vandaag wederom door een lustelooze hou ding.'Bij opening viel een bepaalde tendens niet te onderkennen. De koersschommelingen bleven klein. Men toonde weinig ne:ging nog voor het weekeinde nieuwe verplichtingen aan te gaan. Later werd de terughoudendheid nog sterker daar de berichten van het oorlogstooneel, de onzekerheid ten aanzien der komende belas- tingpolitiek en de aanhoudende moeilükheden met werknemers tot voorzichtigheidaanleiding gaven. E!r kwamen enkele transacties tot stand in laaggenoteerde public utilities De belemmerende uitwerking, die het cokes gebrek op de staalproductle blijkens het ver slag der Bethlehem Steel Comp. heeft, oefende een sterken invloed uit op staalwaarden. Spoor wegen konden niet profiteeren van de hooge inkomstenryfers over Maart welke sedert elf jaar niet zoo hoog zijn geweest, daar men re kening hield met de mogelijkheid, dat ook het spoorwegverkeer door de kolenstaking bedreigd zou worden. Ook tüdens het laatste beursuur bewogen zich de noteeringen in benedenwaartsche richting De beurs sloot flauw. Vandaag werden 654 fondsen verhandeld. Daarvan zün er 167 in kosrs gestegen, 311 gedaald, de noteeringen der 176 overige bleven onveranderd Slotk. Slotk. Siotk NEW-YORK 25/4 24/4 23/4 Air Reduction 36 36 Allied Chem. 147(4 Ijff147'/2 American Can 82 82% 82% ex American Radiator 6% 6(4 Amer Rolling 13 A 12% Am. 3meltlng 36(4 3314 3fc Am. Sugar Refining 15 /4 15% Amer Tel Tel 154% 15514 155 Am. Tobacco B 67% 6814 68 Am. Waterworks 23% 4% Anac. Copper 23(4 23% 23(4 Atchis Topeka 26 ^6% 26% Baldwin Locomotive 13(4 13 Baltim. Ohio 3(4 3% 3 Bethlehem St68% 70 69% Canada Paclf. 3(4' 3% Com Investm 31(4 31% J. I. Case 45(4 45 Ches Ohio38% 87(4 Chicago Rock Iel. A A Chrysler Corp57% 58(4 57% Cons Edison 19(4 19(4 19 Slotk. 22/4 35% 148 83% 6 12% 35% 15 Va 155 67(4 4% 22(4 25(4 12% 3(4 6814 3% 30 44(4 371/4 A 56% 19 In uw wagen moet u niets wagen..., autorijden mig geen kansspel zijn: op den weg moet u het zéker weten! Delaw Huds 10% Detroit Edison C. 21(4 21% Dupont d'Nem 141 139% Eastman Kod 126 127 124 Gener Electric 29% 29% 29% Gen Foods Crp 36 ex 36% Gen Motors 37% 38 37% Goodyear Tyr 1714 17 Hua&ón Motor 3 3% 3% Int. Harvester 45 44(4 Intern. Nickel 27(4 27(4 27(4 Intel-national Paper 13% 13% Int Tel a Tel. 2% 2 li 2 Kenn Copper 32% 32% Mack Trucks Incorp. 25% 2414 Montgomery 33% 33% National Biscuit Co 16% 16(4 N Central 11% 12% 12% Norfolk Western 204 (4 204 Nord. Amer. n.a. 13% 13% Northern Pacific 6(4 6% Packard 2% 2% Pennsylvania 23% 23(4 Proctor Chamble 52 ex 53% b Serv of N.J 24% 24% Pullman Incorporat. 23% 24% 24 Pure Oil Company 8% 814 Radio Corp3% 3% 3% Reading Company 14% 14 Republic Steel 17% 17% Reyn Tobac B. 30 ex 30% Sears Roebuck 68% 68% Shell Union Oil 12(4 12% Socony-Vac 10 8% Southern Pacific 11 10% Southern Railway 12% - 12% Standard Brands 5% 5% St. Oil N.-Jer? 35(4 35% 34% Texas Gulf Sulphur 32% 32 Tw. Fox Film 5% 5% Union Carbon 63% 63 Union Pacific 77(4 78(4 Unit. Aircraft 35% 35 United Corpor. U United Fruit cnmu 62(4 61% Un. States Ind. Ale 21% 21 Un. St. Rubber 20% 21% 20% Un. St Steel 51(4 51% 52% Un. St. Steel pr. 118% 118'% Western Union 20% 20% Westing house 90 89(4 89 Woolworth 28% 28% 28% laten, t ex-div.. I ex-recht ex-coup. WISSELKOERSEN NEW YORK. 25/4 24/4 25/4 A'dam c 4.03% 4.03(4 Weenen 4.75% Londen 4.02% 4.02% Stockh 23.83 Parijs 2.31 2.32 Montreal 4.55% Berlijn 40.07 40.07 Mntr.Lnd. 4.54(4 Brussel B. Aires P 23 15 Rome 5.05 5.05 B.Aires M 23.60 Madrid 9.25 9.25 Vork c. 23.45T Zwitserl 23.21 23.19(4 Shanghai 5.30 Zw. vrü 23.21 23.19(4 81 139 125% 29% 36 37% 16% 3% 44% 26% 13% 2 31(4 24% 32% 16% 11% 5% 2% 23% 53% 24% 23% 8 3% 13% 17 30% 67% 12 8% 10 12% 5% 34% .31% 5% 62% 76% 63 20% 20 19% 88% 28 1 Died. 24/4 4.75% 23.84 88.125 4.56% 23.15 2355 23.45t 5.26 32 Nadruk verboden De detective stond In beraad, of hij nog een poging zou doen, doch liet 't na: onder de brievenbus bleek een kaartje in de deur te zün geprikt. Hij bukte en las: „Afwezig. Bakker, vanavond acht uur terugkomen." Bates fronste de wenkbrauwen en liep om 't huis heen. Aan de achterzijde probeerde hij 't keukenraam om hoog te krügen, 't weerstond zijn pogingen. Meer succes had hij bü 't kelderraampje. Met eenige moeite wrong hü zich door de opening. Via een smal trapje bereikte hij de keuken. Een onderzoek bracht niets bijzonders aan 't licht. Bates stapte naar de huiskamer, in een hoek, op een ezel, was een half voltooid schil derij geplaatst een landschap In laten herfst Hij klakte met de tong als dit werk van Mary Brent was. mocht zü zich een dilettante met aanleg noemen Aan den anderen kant stond een oud model cylinderbureautje. niet afgesloten, en hy schoof 't open. Er lagen betaalde rekeningen: van gas en electric: telt, een wasscherij, een brandstoffenhandelaar, den kruidenier en den slagen. Ze interesseerden hem ln zoover, dat de naam M. Brent er op voorkwam. Veel grooter belangstelling vond 't briefje, dat hü in handen kreeg en waarvan de inhoud luidde: Beste Mary, Dank voor de waarschuwing. Laat hü komen, waarom niet? 'k Zal hem nog eens aan 't verstand brengen, wa&r zün eenige kans ligt; weigert hü te doen, wat zün plicht is, des te erger. Dan heeft hü t zich zelf te wijten, zoo niets hem kan redden. Ik ben niet bevreesd, 't Valt op mün jaren licht, uit 't leven te schelden. Zooveel aan trekkelijks heeft 't heus niet meer. Je zult goed doen, Je met Mr. Henderson in verbinding te stellen 'k Heb hem gedeel- tehjk ln vertrouwen genomen. Geheel kon niet met 't oog op 't bezoek. Blijft dit zonder resul taat. dan zal H. alles weten. Houd moed, lieve. De oplossing is nabü, hoe dan ook. ROBERT. Bates plukte aan zün onderlip. Geen twyfel. of dit was 't briefje, dat hij op Settle's lessenaar had zien liggen, gereed om te worden gepost De datum klopte. Overigens deed de Inhoud niets dan gissingen aan de hand. Er was sprake van een hü, die naar Purth kwam. Daniel? In Purth kreeg hij zün laatste kans. Bates schokschouderde. Waarschünlük had Mary den raad, zich met Henderson ln verbinding te stel len, gevolgd; 't verklaarde haar afwezigheid. Zoo de advocaat hem niet wenschte in te lichten, was nog niets verloren. Mary keerde naar Surbiton terug, zooals uit de boodschap op de deur bleek. Een kort uitstel schaadde niet. De detective onderwierp alle kamers aan een inspectie; zü maakten hem niets wüzer met be trekking tot de verhouding, waarin Mary Brent tot Daniel stond, indien deze tenminste de hij was, van wien in Settle's briefje werd gespro ken. Bates legde alles zooals hü 't had aangetrof fen, sloot 't bureautje en verliet 't huls langs denzelfden weg, dien hü was gekomen. Vervol gens wandelde hü naar 't kerkplein en stapte in zün auto. Voor zün doen reed de detective met een slakkengang naar Londen terug, 't hoofd vol vragen, XX Zoodra Henderson de hall van 't Berkeley binnen was, werd hü aangeklampt door een klerk van de administratie. „We hebben u aan kantoor dpgebeld, sir, maar u was er niet." „Kan uitkomen, Coles. Had je iets büzon- ders?" „Zou 'k niet durven zeggen, sir. Een dame informeerde, of u in 't hotel woonde." „Kük eens aan! Hoe laat was dat?" „Een goed uur geleden, sir. Toen u niet op kantoor bleek te zün, zei 'k haar, dat u door gaans tegen zessen ln 't Berkeley was. Ze vroeg, of ze zoolang in de hall mocht wachten." ,,'k Zie geen dame. Waarschijnlük duurde 't haar te lang." „Neen, sir. Ze zat er misschien een kwartier, toen een heer op haar toekwam. Ze praatten even en gingen samen weg," „Niets veranderlüker dan de vrouw. Coles Noemde ze haar naam?" ,,'k Informeerde er wel naar. Haar naam deed er niet toe, zei ze." „Ze reist dus incognito. Hoe zag ze er %it?" „Jong en knap, sir. Een jaar of drie en twin1 lig. Tusschen bruin en ja, zwart kan 'k eigen lijk niet zeggen. Eenvoudig gekleed een donkerblauwe lange mantel met breede revers en ceintuur, een hoed van gelijke kleur. Tot de grooten behoorde ze niet, ook weer niet tot de kleiner). Ze leek nogal nerveus." Henderson grü'nsde. Iemand beschrijven was blijkbaar Coles' sterke zijde niet. „En de heer?" „Zoowat van uw postuur, sir. Mogelijk een tikje grooter. Iets zwaarder, dat beslist. Hij deed onwillekeurig denken aan een artist. Bij 't weggaan viel me op, dat hü met 't rechterbeen trok, 'k Schatte hem een jaar of veertig." De klérk had zün best gedaan, maar de be schrijvingen zelden Henderson letterhjk niets. Zijn nieuwsgierigheid was echter gaande ge maakt en hü begaf zich naar den portier. „Marsman, herinner jij je een jonge vrouw in donkerblauwen mantel, die zoowat drie kwar tier geleden ln gezelschap van een heer met een tijf rechterbeen 't hotel verliet? Ze behooren liet tot de gasten." „Even prakkezeeren, sirJa, ja, 'k herinner 't me." „Gingen ze met een taxi?" „Ze waren te voet, sir," Henderson ging naar 't restaurant, gebruikte zijn maaltüd en nam daarna in de hall plaats om Bates af te wachten, met wien hü had afge sproken. Een poosje piekerde hü, wie de jónge vrouw kon zün, die hem wilde spreken, van opinie veranderde en er met een meneer vandoor ging. Lang hield de vraag hem niet bezig; als advocaat kwam hij herhaaldelük met vreemde kostgangers in aanraking. Zijn oordeel wijzigde zich echter grondig na Bates' verzekering, dat de dame in kwestie niemand anders was ge weest dan Mary Brent, die op aandringen van Settle had besloten, zich tot hem om raad te wenden. „Verduiveld!" zei Henderson sip. „Als 'k dat had geweten! Maar dan heeft de kerel, die de jonge vrouw meetroonde, niet veel goeds met haar ln den zin." „Mogelük. Niet beslist noodzakelijk. Daar omtrent kunnen we ons gauw zekerheid ver schaffen. Blükens de boodschap, die zü op de straatdeur prikte, dacht zü tegen achten weer thuis te zün. We gaan naar Surbiton." Bates reed Trinity Street 32 voorbü, parkeerde den auto achter een stapel steenen en doofde de lichten. Toen wandelden ze naar de woning van Mary Brent. t Huis lag in donker. Twee maal schelde de detective zonder resultaat. „Dan maar weer door 't kelderraam." Zoodra ze binnen waren, knipte Bates zijn zaklantaarn aan en ging Henderson voor. Alles was in denzelfden toestand als dien morgen Geen ander geluld deed zich hooren dan dat van den stam, die om 't huie en in de kale boomen gierde. Hun eerste bezoek gold de bovenverdieping; de vertrekken waren alle ledig. „Niemand thuis," constateerde de advocaat vrij overbodig. Ze kwamen in de huiskamer. „Wacht evenl" Bates schoof de gordijnen dicht en overtuigde zich, dat ze geen licht naar buiten zouden door laten. Toen draaide hij den schakelaar om. De half voltooide schilderij op den ezel trok Hen derson's aandacht. Nauwelijks had hü haar be keken, of hü slaakte een onderdrukten uitroep. Met een ruk draaide de detective zich om. „Wat is er?" „Niets. Wat zou er zijn?" De advocaat had zich onmiddellijk hersteld en praatte er vlug overheen. „Knap werk voor een dilettante. Je weet, dat 'k me voor schilderkunst interesseer, 'k Zou dit doek bij dag moeten zien, om er een gefundeerd oordeel over uit te spreken." „Jawel," antwoordde Bates droog. „Je oor deel over de kunstwaarde laat me Siberisch. Dit schilderij zei je iets en 'k zou donders graag weten, wét." „Je bent abuis, Stanford, t Doek verraste me door de artisticiteit in de uitvoering. Onbegrijpe- lük, dat 'k niet eerder van een schilderende Mary Brent heb gehoord vooropgezet, dat 'it werk van haar is." (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1941 | | pagina 2