12 Rafels aan een broek, 'n hoed met vette gleuf Pionier van een nieuwe muziek WASSCHERIJ „KLEVERPARK Dames BEATRIJS NEN r MOEDERS! V KINDERMEEL FOTO-ENGEL RIJWIELEN STOFZUIGERS m 'n kous met ÏO ladders, 'n huis dat gammel is.... Toenemende invloed van zijn kunst NUTRICIA r m Vijfentwintig jaar geleden stierf Max Reger Joh. van Wunnik Weet U, dat Kent Gij Inteekenbiljet A. TABERNAL ZOON .- SANTPOORT ZONDAG 11 MEI 1941 ZUIGELINGENVOEDSEL van mmzt TUlüNOe TUMlA MU mB |3§SX| llilt Ml§fiiiÉÉtllii Werk- S. P.V Van deze vier euvelen kunt U er drie desnoods zelf verhelpen, maar Uw pand moet opgeknapt worden met de materialen, die vaklieden voor U gereser veerd hebben. Ga eens praten met een aannemer. De plek, die ons net liefste is, C. A. SWAALF een SPECIALE AFDEELING heeft voor het wasschen en opmaken van GORDIJNEN? OOK VOOR TABERNAL'S BETERE ZADEN «AGEUNGERWEG 28 - TELEFOON 8232 ALGEMEENE ADVERTENTIE VOORWAARDEN W. J. F. v. WEEZENBEEK GEEN VERGUNNING HAARLEMS MATRASSENHUÏS VOOR CHEMISCH REINIGEN- KIEST MEN AMSTERDAM HAARLEM I Plein 22 Telefoon 16761 1 HILVERSUM j 's Graven!.weg 28, Telef. 8704 Ook gevestigd te DEN HAAG, BEVERWIJK en LEIDEN. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Eischt daarom van Koopt Uw een DESKUNDIGE INRICHTING ZOETE RJKMÜP op dit gebied. 0v^ rkrijgbaar :-x- w:" .-i - Anfei De jeugd weet overal raad mee. Zelfs een bouwstelling wordt ge promoveerd tot speelplaats (Pax-Holland) Acht a tienduizend Jcoolplanten per dag zetten is een peuleschïlletje, zegt men in de tuinbouwstreken. Zelfs voor getrainde arbeiders is dit werk, waarbij het vooral op den rug aankomt, zeer vermoeiend (Pax-Holland) ::w Van de „denkende" spoor kaartjes-automaat in het Centraalstation te Stockholm wordt een dankbaar gébruik gemaakt. Een druk op den knop levert tegen betaling in verschillende muntsoorten prompt het gewenschte biljet (Weltbild-Pax-Holland) 'v-J Twee kleutertjes, genietend van het lentezonnetje (Weltbild-Pax-Holland) De opvoeding van het jpuïïen" het levenslicht ganzenbroed is een weinig gecompliceerd hebben aanschouwd kiezen ze waggelend maar in een varkenstrog probleem. Want zoodra de water, ook al is het dan (Pax-Holland) Bloemkool in de druivenkassen. Terwijl te Bunnïk de druiven rijpen, wordt de grond van de kassen benut voor den tuinbouw (Pax-Holland) Op het open terrein bij de Wiegbrug aan den Admiraal de Ruyterweg te Amsterdam is het grondwerk begonnen voor den bouw van een groot hotel voor vrouwen en meisjes, dat niet minder dan zeven verdiepingen hoog wordt en aan 108 dames huisvesting zal bieden (Pax-Holland) De geit is tegenwoordig wél bijzonder in trek, want het bezit van de „werk manskoe" beteekent tevens een voor raad van eenige liters vette melk per dag (Pax-Holland) Samenwerkende Patroons-Vereeniging Bouwbedrijf Zondag 11 Mei is het vijf en twintig jaar ge leden, dat te Leipzig Max Reger overleed, slechts 43 jaar oud. HU behoort voor onze gene ratie reeds tot het verleden, men zou bijna zeg gen tot de vorige eeuw, een historische figuur, over wie de acten gesloten zijn, althans langen tyd gesloten schenen te zijn. Jaartallen kunnen echter misleidende indruk ken vestigen Ware Reger niet in 1916 gestor ven, dan zou hy thans 68 jaar geweest zijn, en men doet goed zich er een oogenblik reken schap van te geven, wat dit zeggen wil. Men zou Reger thans kennen als een wat jongeren leeftijdgenoot van Richard Strauss, die zich nog volop beweegt in het Europeesche muziek leven en regelmatig voortgaat met het produ- ceeren van nieuwe werken. Het sterfjaar van een kunstenaar vormt geenszins een maatstaf voor de actualiteit van zijn kunst, doch had Reger nog geleefd, men zou althans vertrouwd zijn geweest met zyn verschijning als van een tijdgenoot. Aan zyn vroegtijdig overlijden is het zeker te wyten geweest, dat men zich wel twin tig jaar lang zoo gemakkelijk heeft afgemaakt van Reger. Het is niet de eenige oorzaak van de veronachtzaming, welke hem ten deel viel. in eerste instantie is daaraan debet het ka rakter van zijn kunst, dat moeizaam is en niet gemakkelijk toegankelijk; en misschien is hy ook in zeker opzicht zyn tijd te ver vooruit geweest om in 1916 en in de jaren, die op den vorigen oorlog volgden, geheel en al begrepen te kunnen worden. Men heeft hem aanvanke lijk onderschat en deze onderschatting is door zijn vroegtijdige verdwijning van het wereld- tooneel in de hand gewerkt. Doch de tijd werkt met onverbiddelijke recht vaardigheid en het ziet er de laatste jaren naar uit. dat aan Regels levenswerk de plaats zal worden toegewezen, die het toekomt. Men heeft in den beginne dit oeuvre gezien als het werk van een fabelachtig knap handwerksman, doch men heeft er met uitzondering van betrek kelijk weinige met veel intuïtie begaafde beoor deelaars niet veel meer in kunnen ontdek ken, dan technische knapheid. Een Neder landsch criticus die "overigens sindsdien zijn oordeel herzien heeft karakteriseerde Reger 'eens als een man, begaafd met een bij uitstek technisch vernuft en dit was een elegante uit drukking voor het standpunt, dat velen langen tijd tegenover Reger hebben ingenomen en waarvan een epitheton als „fuga-smid" de in het geheel niet elegante drastische expressie was. Den tweeden geringschattenden term heeft men thans wel als onjuist prijsgegeven. Den eersten kan men ook thans handhaven, al is hü maar zeer onvolledig. Weinigen hebben inder daad een zoo groot technisch vernuft bezeten als de geweldige „axtisan", die Max Reger is geweest, maar men ziet thans ook in, dat hij veel grootere eigenschappen de zijne heeft kun nen noemen: een oergezonde muzikaliteit en bovenal een bijzonder sterk ontwikkelde klank fantasie, gepaard aan een intuïtie, zoo fijn be snaard, als men ze in het zware lichaam van dezen man eigenlijk niet vermoed zou hebben, een intuïtie, waarmee hy een ontwikkeling voorzien heeft, waar geen van zijn tydgenooten aan toe is gekomen. Om die reden moest hy wel een vreemde fi guur tydens zijn leven blijven. Hij trad te voor schijn, toen de neo-romantiek haar toppunt bereikt had, maar hij hield zich oogenschijn- lijk angstvallig afzijdig van haar. Hij schreef geen „symphonische Dichtungen", hij schreef geen opera, hij schreef slechts één symphonisch werk en gaf het den naam van „Sinfonietta". En dat in een tijd, waarin het muziekdrama geban nen was in de betoovering van Richard Wag ner, waarin de jonge Strauss zijn opzienbarend ste opera's schreef en het genre van de .sym phonische Dichtung" over zijn door Liszt en Berlioz reeds bereikte spanning heen voerde, een tijd, waarin de symphonie. door Bruckner tot zijn grootste dimensie naar geest en vorm opgevoerd, door Mahler tot een proces van de generatie werd gebracht. Van al deze stroomingen hield Reger zich ver. Wil men een punt van aanknooping noe men, dan noemt men Brahms, wiens post-klas- sicisme den jongen Reger nog het naast gele gen heeft. Doch men moet Brahms' beteekenis voor Reger vooral niet overschatten; hij was voor hem toch niet meer dan een zeer tyde- lijk steunpunt, waarop Reger zich voor den geweldigen sprong, dien hij ging maken, heeft afgezet. Reger's ware voorbeeld en geestver want is geweest Johann Sebastian Bach en diens sterke, absoluut muzikale, constructieve kunst. Daarop heeft Reger zich bezonnen, doch stellig niet in machteloos epigonisme omwille van de archaïseering zelf. Als hij al archaï seerde, dan deed hij dit om kracht te putten voor een verdere evolutie, om aan Bach de bouwstof te ontleenen, waarmee viel verder te bouwen aan de ontwikkeling der toonkunst van de toekomst. Reger is allesbehalve een man ge weest, die de klok terug wilde zetten; uit tal van uitlatingen, in woord en geschrift, bewyst hij, hoe niets hem zoozeer ter harte gaat als de toekomstige groei der muziek, doch in een geheel andere richting dan de ten einde neigende be weging, welke hij in zijn dagen om zich heen waarnam, aanwees. Tusschen de koenheid van blik en de reali seering van een visie in de materie gaapt vaak éen wijde klove, zeker in een gespleten tyd, als waarin Reger werkte. En hy was niet alleen profeet van een nog verre toekomst; hy was ook kind van 'zyn tyd. Dat is te bespeurén in zijn meergenoemde technische vernuftigheid Men leefde immers aan het einde van een eeuw, die zich in haar denken en handeler. rationeel betoonde en zich meer en meer het meesterschap over de middelen der techniek veroverde. Het is niet meer dan natuurlijk dat zich in dien tyd een technisch genie open baarde als Reger, een genie, dat nog uit zonderlijk schitterde te midden van zulke brillante geesten als de meeste van zyn tijdge- nooten en collega's waren. Doch het valt niet te ontkennen, dat de over maat van technische occupatie Reger ook be zwaard heeft; dat zij zelfs meermalen als een looden last op zijn muziek heeft gedrukt, en dit te meer omdat hij niet licht en bevrijd schiep uit de volheid van een cultureel hoogtij, maar worstelen möest met schier bovenmen- schelijke problemen in een tijdperk, waarin het geestesleven het eerste stadium van 'n crisis was ingetreden. Velen zijn tegelijk met hem dien storm ingegaan, maar hij stond alleen om er hei hoofd aan te bieden, zelfs beroofd van den steun van eenig onmiddellijk voorafgaand pre cedent. Hij heeft alleen den weg terug naar de klas sieken, naar het absolute muziek-ideaal moeten vinden, en van hoeveel hem van zyn weg af leidende invloeden hij zich ook vrij heeft weten te houden, hij heeft zich verplicht gezien, dien weg te kiezen door den maalstroom der har monische complicaties, die tot een poort op de nieuwe eeuw geklaard moest worden. Hij heeft zich met heel zijn ruige kracht in dien stroom geworpen en hij is er menigmaal in ondergegaan. Zijn melodische adem schoot hem letterlijk tekort, de in steeds kleinere een heden détailleerende chromatische harmoniek versplinterde hem zijn melodiek onder de han den, doch ga in zyn werken eens na hoe hij geworsteld heeft, steeds weer de kracht vin dend om de stukken aaneen te zetten en ze met zijn onverzettelijk sterken wil te smeden tot het organisch geheel van een chaconne, een preludium of zelfs van den oppersten vorm: de fuga, die hij dan zoo vaak bouwt na in een reeks van variaties zijn bouwstof in allerlei vor men gekneed en bewerkt te hebben. Ga dit na in zijn yerk en ge zult een groot respect en een groeiende liefde bij u voelen opkomen voor dezen onverwoestbaren muzikant, die zich nooit gewonnen gaf aan de stugge materie, in wiens werk men de litteekens van een zwaar gevecn: maar voor het aanwijzen neeft. maar die ook telkens triomfeerde, hier in egn flard verbyste- renden klank, daar in een gaven muzikalen vol zin, gaandeweg in steeds grootere fragmenten en bij tijd en wyle, tegen het einde van zijn leven steeds vaker in compleet geslaagde werken, grootsch in een streng muzikale Idee onbeschrijfelijk boeiend van weidschen vorm. Over de gespletenheid van zyn tijd en zyn eigen aanleg heen heeft Reger. romanticus ten slotte van huls uit, hakend naar een groote boven het individualistische verheven muziek in zijn beste werken inderdaad een hooge ab stracte kunst bereikt. Hy ls soms tot de uiter s' n van zijn vermogens gegaan, in zijn barsche worstelingen met den klank van zijn omvang rijke eerste periode, in zijn impressionistisch: middenperiode, die we) niet den completen Re ger toont, maar bewijst hoe beminnelijk hl eigenlijk van aanleg was. en die ook op heir, werkte ais een saneeringsproces: toen hij he" laatste orkestrale en kamermuzikale werken zijn lichtsten klank, het bevrijde geluid van eer componist, wiens stormen gestild waren. Gebonden als hij bleef aan het verleden heet hij de toekomst niet mogen beleven, noch u voorafbeelding geheel kunnen belichamen Zyi vroege dood schijnt niet zonder zin Maar he moest ook zoo komen, dat eens zijn werk oete, begrepen zou worden HU heeft voor de toe komst geschreven en den weg gebaana vooi dei verjongden wil tot nieuwe vormgeving L. H. «ft SPAARNWOUDERSTR. 63 KLEVERPARKWEG 7 Ontwikkelen - Afdrukken Vergrooten SPECIAAL ADRES voor MATRASSEN en BEDDEN SCHAGCHELSTRAAT 13 - TEL. 10286 Repareeren en Bijvullen van Bedden en Matrassen in één dag retour Wij maken veerenbedden 3-deelig zal een gedenkteeken moeten dragen, dat tot in lengte van jaren onze genegenheid zal symboliseeren. De fa. SWAALF is ten volle bekend met de eischen, aan zulk een monument te stellen, en weet ze te vervullen. Toonzalen: Kleverlaan 58 (IJmuiden: Kennemerlaan 3e) Tel. 10298. Electr. Steenhouwerij, Judith Leysterstr. 19-21 99 Het geïllustreerde weekblad' voor de Katholieke Vrouw? Vraag het eens aan een kennis ter inzage of bestel een gratis proefnummer, luist in dezen tijd van distributie voorziet „Beatrijs" in een behoefte. Alles op het gebied van mode en de huis houding. Bovendien leerzame artikelen en boeiende verhalen. Prijs: 8 cent per week f 1.04 p. kwartaal R.K. DAMESWEEKBLAD Nassaulaan 49, Haarlem „BEATRIJS" Ondergeteekende abonneert zich op „Beatrijs" 8 cent per week 1.04 per kwartaal Naam Adres Woonplaats doorhalen wat men niet verlangt Opzending geschiedt met 1V5 cent postzegel. STAMSLA STOKSLA STAMSNIJ STOKSNIJ SPEK PRONK DOP CITROEN KIEVITS FLAGEOLET BRUINE WITTE TUIN GROTERE OPBRENGST - FIJNERE 'KWALITEIT De administratie van dit blad be- roudt zich het recht voor. haar ter olaatsing aangeboden advertenticr op grond van inhoud of vorm niel rp te nemen. De „Omroepers" (gerubriceerd. Ueine annonces) worden gezet ir :espunts-letter, voor de tekstgedeel en die het meest moeten uitkomer kan een letterhoogte van maxima* 12 punts (is c.M.) worden ge bezigd Het gebruik van randen ijnen, cliché's e.d is niet toegestaan: De breedte van „Omroepers" kar rijn één of twee kolom, voor één tolommers mag d.e hoogte 30 regel- iiet overschrijden. Wij reserveeren ons het recm brieven op advertentiën niet af t> geven, indien wti daartoe gronden aanwezig achten Niet-afgehaalde o) -liet-doorgezonden brieven wordci een maand na ontvangst vernietigd Wf1 kunnen geen verantwoordelijk tieid op ons nemen voor de gevolge, van het niet of met vertraging door zenden van brieven op advertentie of voor onjuistheden en drukfouter in de advertentiën zelve anders dar door het eventueel toestaan var gratis herplaatsen of rectificatie. Deze algemeene voorwaarden liggen ten onzen kantore ter lezing en wor den periodiek ln ons blad afgedrukt. Fongers - Balako - Simple* w.o. 3 versnellingsnaven, trommelremmen, enz. enz- Dames- en HeerensportrijwieleO Fongers - Balako - ErreS Rubli - Protos - enz. enZ- BETALING IN OVERLEG TANDEMS TE HUUR Plataanstraat 99, h. Zaanenlaa# Haarlem Telef. 22351 REPARATIE -INRICHTING- VOODIG! voor het opmaken eb nerstellen van Uw matrassen oedden. In 1 dag retour GR. HOUTSTR. 103 - TEL. li**5

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1941 | | pagina 6