9iet veïfiaal den dag Gouden regen De tredmolen van ons concertrepertoire D.W. BRAND NEDERLANDSCHE LANDBOUWBANK EEN ALTAARKRUIS Voor de R.K. k^k te Goirle INCOURANTE FONDSEN ZONDAG 18 MEI 1941 v« 1 BEURS VAN NEW YORK Zeer kalme handel met prijshoudend slot. Schatten liggen te verstoffen Zoo'n heks! MINDER COURANTE EN INCOURANTE FONDSEN NED. IND. SUIKER MIJ. DE OLVEH IN 1940 Bevredigende resultaten Koersen Ned. Clearinginstituut AMSTERDAM - KEIZERSGRACHT 507-511 door OWEN RUTTER Het streven, om de godshuizen, de openbare gebouwen en de woonkamers van het geloovige volk te versieren met goede en oorspronkelijke kunstwerken van moderne artisten. wint steeds aan kracht. En aan resultaat! Vooral in Bra bant en Limburg is er een ware opbloei van de nieuwe religieuze kunst te zien. Zeker, nog komt het te vaak voor. dat men het leelijke en banale fabrleksgoed, het seriewerk, verkiest boven het verantwoorde kunstwerk der begaafden. Maar er zijn in de laatste tien, twintig jaar toch groote vorderingen gemaakt. Het licht van kunstenaars als Jonas, Nicolas, Eyck en Vos, om de meest vermaarde te noe men, is niet onder de korenmaat gebleven. Als wij zoo ver gekomen zijn, zoo schreef een katholiek essayist in een zijner werken, dat een communiteit, een katholieke commu niteit, naarstiglijk zoekt en terdege zich laat inlichten, om de opdracht te kunnen geven aan een waarachtig kunstenaar en niet te blijven verwijlen bij de St.-Sulpice-kunst en de schabionen der „gothische bloemkoolen", zooals ze eens onvriendelijk werden betiteld, dan noem ik dij een gelukkig teeken voor den groei van het besef, dat een katholieke beschaving die .ruimte" om zich heen heeft, de schoonheid der kunst moet eeren en omvatten. In de sfeer waarin zij nu zweven, zullen Toorop. Derkinderen, Thorn Prikker en Diepenbrock elkander veelbeteekenend en glimlachend aankijken, is het dan wezenlijk waar, dat er in het lage land iets verandert? Komen wij dichter bij de verborgen bronnen die zij opnieuw hoorden ruischen? Het stuk, waarin deze regels verschenen, werd geschreven, toen Charles Eyck zijn eerste groote muurschildering had gemaakt in de kapel der fraters te Zeist. En sindsdien is al weer heel wat gevolgd, ook op de terreinen van het ge brandschilderd glas, van het beeldhouwwerk, van de architectuur niet te vergeten. In een excursie Van één dag. in de zuidelijke provincies, kan degene, die zich waarlijk voor de nieuwe reli gieuze kunst interesseert, zóó veel goeds en schoons zien, dat er geen twijfel meer over kan bestaan, of er mag van een werkelijk opmerke lijke opleving worden gewaagd. En ook in deze oorlogsdagen gaat die kunst beweging door. Ook nu nog verzuimt men niet, voor den luister van Gods huis te zoeken naar het beste. Een beeldhouwer, die in den laatsten tijd van zich doet spreken, en al menig werk heeft gemaakt waarmee kerken en gestichten ver rijkt werden, is Cephas Stauthamer te Amster dam. Hij is op de Akademie leerling geweest van Roland Holst en Brouwer en zijn werk trok op tentoonstellingen in het Stedelijk Mu seum van de hoofdstad al spoedig de aan dacht. Thans heeft hij voor de nieuwe katholieke kerk te Goirle, bij Tilburg, een fraai groot kruisbeeld gemaakt. Het is een altaarkruls, dat het priesterkoor domineert. Dit crucifix, heeft niets van de zoetelijkheid die al te lang in religieus werk gebruikelijk is geweest. Het lijden van den Heiland is hier op oorspronkelijke en felle wijze uitgebeeld, met een zeker realisme, waarin de gekwelde ledematen zijn weergegeven zooals ze geweest moeten zijn, gespannen in pijn en nood. Maar dit realisme overschrijdt de maten en grenzen niet, het blijft natuurlijk en waar. En door het lijden heen, door het groote ge duld heen. waarmee der menschen zonden werden uitgeboet, bespeurt men toch de ma jesteit. In de overgave en de gelatenheid is het geestelijke heerschen niet afwezig. Dit kunst werk zet een traditie voort, maar doet dit zon der slaafsche navolging, doch op een levende manier Kunstwerken, als dit kruisbeeld van Staut hamer. zijn voor iedereen bevattelijk en toch niet vastgeloopen in sleur of cliché. Men kan de nieuwe kerk van Goirle ermee gelukwen- schen. Berlioz, Brahms, Wagner, Tschaikowsky, Cho pin. tegenwoordig ook in toenemende mate Bruckner En ook voor die gangbare componis ten geldt, dat ook van hun wersen altijd weer dezelfde worden gekozen en de rest blijft lig gen. En dan te bedenken, hoeyeei schatten aan kunstwerken van buiten deze' periode, van de eeuwen vóór de laatste twee, liggen te ver stoffen in bibliotheken. Het thans ten einde loopende muziekseizoen heeft John Daniskas weer eens tot een be schouwing in dezen geest geïnspireerd in zijn muziekkroniek in ..Groot-Nederland", Hij spreekt zijn waardeering uit voor „de energie, waarmede onze dirigeruen, vocalisten en instrumentalisten, alle moeilijkheden over winnend, Wederom de gebruikelijke doseeringen hebben toegediend". Anderzijds meent de schrij ver, dat „het feitelijk toch wel ontstellende beeld van den jaarlijkschen tredmolen tot overpeinzingen noopt". Het probleem van de monotonie van het gang bare concertrepertoire uit de laatste twee eeuyen zou door het initiatief van de uitvoerende kun stenaars voor het grootste deel wel overwonnen kunnen worden, aldus zijn betoog, maar dieper liggen de oorzaken voor de vergetelheid der oudere muziekliteratuur, namelijk die van vóór de achttiende eeuw, waarvan, enkele sporadische uitzonderingen daargelaten, niets tot de levende muziekcultuur doordringt. „Onze geheele muziekbeoefening immers is gegroeid uit de ontwikkeling, die de muziek sinds de Weensche klassieken, dus na ongeveer het midden van de 18e eeuw, heeft doorgemaakt. De uitvoeringspraktijk heeft zich hierbij nauw aan gesloten. Onze orkesten, kamermuziekensembles (trio's, kwartetten etc.), het solisme, onze koor praktijk, het muziekonderwijs, kortom alle vor men van het hedendaagsche musiceeren zijn in hun samenstelling uit deze literatuur gegroeid. Reeds met de iets vroegere muziek uit den tijd van Bach beginnen de uitvoeringsmoeilijkheden. Voor een wedergeboorte van muzikale kunstwer ken uit nog vroegere tijden zouden naast onze gebruikelijke musiceervormen geheel andere sa menstellingen in het leven moeten worden ge roepen, die zich na grondige scholing in de to taal andere sfeer en techniek van deze muziek aan hun taak zouden kunnen wijden, bovenal up net gebied der kamermuziek en a capellazang. Ware wonderen van klankschoonheid zouden hierdoor tot nieuw leven gewekt kunnen wor den. Naast de trio's en strijkkwartetten, van Haydn tot op heden, de schier onafzienbare nteratuur der triosonates en andere kamer muziekensembles uit de 17e eeuw; naast de liederen van Schubert, Schumann, Brahms. Wolf e.a., de rijk gevarieerde kunst der vocale kamermuziek (kamercantates voor een of meer zangstemmen) van Monteverdi, Rossi, Carissimi, Steffani, Legrenzi, Marazolli e.a.; naast de Missa solemnis, de Matthaus Passion, de Schöpfung, de Jahreszeiten eTc., de missen van Dufay, Josquin, Palestrina, de madrigalen der reeds genoemde Venetianen, de pikante chansonkunst der Fransche school uit de 16e eeuw, een uit het innige beleven der pure vocaliteit geboren kunst, zooals die na het op komen der instrumentale hegemonie is verloren gegaan. En dit alles niet als historische curio sa. doch in de levende concertpraktijk opge nomen Wij zijn ons bij het opsommen van dit alles natuurlijk bewust, dat een dergelijke ver ruiming van onze muziekcultuur eerst door een geleidelijk groeiproces tot stand kan komen, waarbij vooral het paedagogische ele- stand komen. De beurs sloot desondanks prijs houdend. Vandaag werden 400 fondsen verhandeld. Daarvan zijn er 164 in koers gestegen, 109 ge daald. De noteeringen der 127 overige bleven onveranderd. Slotk. Slotk. Siotk Slotk JNaar het plein, Johan 1" ment een belangrijke rol moest spelen." De schrijver eindigt dan zijn beschouwing met het uitspreken van den wensch, dat de individueele pogingen op dit gebied (genoemd wordt o.a. het Ned. Kamerkoor van Felix de Nobel) tot een algemeene strooming mogen worden. „Een der rijkste facetten van het cul tuurbezit uit vroeger tijden zou er door tot opstanding komen. Een opgave, die aan inner lijke bevrediging zeker niet voor het succes van een Eroïca-interpr'etatie, een Chopin- matinee of een stormachtig bewogen Tsjai- kowsky-avond behoeft onder te doen." NEW YORK, 17 Mei. De New Yorksche effec tenbeurs had heden een der kalmste dagen, die tot nu toe in deze maand zijn voorgekomen. De handel begon zeer loom en aanvankelijk ont stonden er nauwelijks koersveranderingen. Aan kooperszijde toonde men de grootste terughou dendheid met het oog op de onveranderde on zekerheid, die er ten aanzien van de ontwik keling buiten het Westelijk halfrond en de Amerikaansche houding bestaat. Verder beperkten nog de liquidaties, 'die in verband met^het weekeinde werden verricht, en een aantal problemen omtrent het binnenland- sche bedrijfsleven, merkbaar de belangstelling. In een groot aantal fondsen ging daardoor in het geheel niets om. De vrees, dat de productie in de Amerikaansche bruinkool» ndustr.e op nieuw zou worden onderbroken door staking, had een drukkenden invloed op een aantal in- dustrieele fondsen. De vraag naar spoorweg waarden was uiterst gering, doch zij bleken naar verhouding vrij goed weerstand te kunnen bieden. Staalwaarden waren prijshoudend. Enkele specialiteiten konden nog kleine koerswinsten behalen, doch in de meeste afdeelingen kon een bepaalde stemming niet worden vastgesteld. Tegen slot kwamen de geruchten meer op den voorgrond, dat de regeering algemeene maxi mumprijzen zou willen invoeren, ten einde aldus een stijging der kosten van levensonderhoud tegen te werken. Ook dit deed de omzetten in krimpen en den handel bijna geheel tot stil- NEW-YORK 17/3 16/5 15/5 14/5 Air Reduction 39 39% 39 39% 148% 148% 147 149 American Can 79% 79% 79 79% American Radiator 6 6 6 6 Amer Rolling 13% 13% 13% 13% Am. Smelting 37% 37% 37% 38% Am. Sugar Refining 15% 15 15 15% Amer Tel Tel 149% 149% 149% 149% Am. Tobacco B 64% 64% 64% 64% Am Waterworks 4% 4% 4% 4% Anac. Copper 25% 24% 24% 25% Atchis Topeka 30 29% 29% 30% Baldwin Locomotive 12% 12% 13% Baltim Ohio 3% 3% 3% 3% Bethlehem St 68% 68% 68% 70% 3% 3% 3% 3% Com Investm 28% 28% 28% 27% J. I. Case 51 50% 50% 50% 34% 34% 34% 35 Chicago Rock Iel. 55% 17% 55% 55 %t 60% Cons Edison 18 18 18 Delaw Huds 9% 9% 9% Detroit Edison C- 20% 20% 20% 20% Dupont d'Nem 140% 140 139 i4oy* Eastman Kod 124% 124 124% 125 Gener Electric 28% 2 8 to 28% 29% Gen Foods Crp 35% 35% 35% 35% 37% 37% 36% 38 %t Goodyear Tyr 16% 16% 16 17% Hudson Motor 2% 2% 3 3 Int. Harvester 45% 45% 45 45% Intern Nickel 24 24 24 24% international Paper 13% 13% 13 13% 2% Int Tel a Tel 2% 2% 2% Kenn Copper 35% 34% 33% 34% Mack Trucks Incorp, 25% 25% 25 25% Montgomery 32% 32 31% 32 Natlpnal Biscuit Co 15% 15% 15% 15% N Y Central 12% 12% 12% 12% Norfolk Western 190% 188% 12% 188 189 Nord Amer n.a, 12% 12% 13 Northern Pacific 6% 6% 6% 6% Packard 2% 2% 2% 2% Pennsylvania 23% 23% 50% 23% 24 Proctor Chamble 50% 50% 50% P Serv of N.J 21% 22% 22% 24% 22% Pullman Incorporat. 24% 24% 25 Pure OH Company 9% 3% 9% 9 9% Radio Corp 3% 3% 3% Reading Company 14% 14% 14% 15 Republic Steel 17% 17% 17% 17% Revn Tobac B. 29% 29% 28% 28% Sears Roebuck 70% 69% 70% 70% Shell Union Oil 14% 14% 14 14% 9% 9% 9% 9% Southern Pacific 11% 11% 10% 12% 11% Southern Railway 12% 12% 13% Standard Brands 5% 5% 5% 5% St. Oil N.-Jer? 36 36 36% 36% t Texas Gulf Sulphur 34% 33% 34% 34% Tw Fox Film 5% 66% 5% 5% 5% Union Carbon 66% 80% 65% 66% Union Pacific 80% 80 80% 37% 37 36% 38% United Corpor. United FruU 60% 62% 62 Un. States Ind. Ale 21 20 21% 22% Un st Rubber 21% 21% 21% 22% Un st Steel 52% 52 51% 53% Un st Steel or 117 117 117 118% Western Union 22% 22% 21% 22 Westing house 88% 87 86% 88 27% 27% 27% 27% laten, t ex-dlv„ f ex-recht, ex-coup. I Plea WISSELKOER8EN NEW YORK. A'dam c Londen Parijs Berlijn Brussel Rome Madrid Zwitserl Zw. vrti 17/5 16/5 U3% 4.64 4.03% 4.03% 2.30 2.29 40.07 40.07 - 5.05 5 05 23.22 23.20 23.25 23.25 Weenen Stockh Montreal Mntr.Lnd B. Aires P B.Aires M York c. Shanghai 17/5 16/5 4 75(6 4 '5% 23 84 23.85 87.18 87.375 4.61 4.61% 23 15 23 lt 23.75 '23.60 2" 4fiT 23 451 5.40 5.50 Steeds algemeener begint zich het inzicht te verbreiden, dat het concertbedrijf zich, wat de samenstelling van het repertoire betreft, in een tredmolen beweegt. Het concertrepertoire is welbeschouwd beperkt tot een periode van an derhalve eeuw. Van Bach tot op onze dagen en dan dient men nog te bedenken, dat de wer ken uit de beide uiteinden van deze periode al heei wat minder frequent op de program ma's verschijnen dan die, welke uit de groote middenmoot vallen op te diepen. Bach komt sporadisch voor en dan is de keuze nog beperkt tot een klein groepje van altijd dezelfde stuk ken. Haydn en Mozart ondervinden eveneens maar een matige belangstelling. Hoe het met ,de muziek van deze eeuw gesteld is, weet ieder een. Sinds jaar en dag Wordt aan de dringende behoefte om aan de muziek van onzen tijd ruime plaats te geven op het repertoire in het algemeen slechts schoorvoetend gevolg gegeven Het groote voorraadmagazijn, waaruit altijd maar weer geput wordt, is de negentiende eeuw. Beethoven, Schubert, Schumann, Liszt, De stroonaaisters gingen verheugd naar de fabriek. Eindelijk was er weer wat te verdienen. Zes maanden duurde het stvooseizoen maar. Gerard Tweers, de fabrikant van dameshoeden, had geschreven dat hij hen verwachtte. Glimlachend begroetten de vrouwen en meis jes elkaar en vroegen aan de modistes, die het geheele jaar op de fabriek werk vonden, want er werden ook vilthoeden gemaakt, of er geen nieuws was. Neen, alles was nog hetzelfde, behalve dat er een nieuwe werkman was bijgekomen: een per ser. „Maar zoon saaie knul,' smaalde Miep, een der modistes. „Als wij in het schaftlokaal zijn doet hij zelfs zijn mond niet eens open. Alleen voor boterhammen te eten en melk te drinken. Voor de gezelligheid te bevorderen is hij geen aanwinst." De stroonaaisters waren zeer nieuwsgierig naar dezen nieuweling. Vooral Rika, die al da delijk de hoop koesterde op een kennismaking, die tot een huwelijk zou leiden, want haar eenige wensch was eens te kunnen trouwen met iemand die in een dameshoedenfabriek werkzaam was en het vak verstond, om eventueel later zelf een dergelijk fa briekje te kunnen beginnen. Hoeve- len waren op die manier niet voor uitgekomen. Niet allen had den wel is waai geluk gehad en moesten later weer een plaats in een fabriek zien te krijgen, maar anderen waren ook weer geslaagd Zij kende haar vak als de beste en als hij dan het zijne kon... Wel hadden ze dan ook eenig personeel noodig en geld voor machines en alles wat er nog bij hoorde. Maar als Rika zich deze illusie voor oogen tooverde, dan dacht ze daarbij ook aan haar oom Karei, die er warmpjes in zat en zeer menschlievend was en die haar, zooals ze meen de, wel vooruit zou helpen. „Daar is die saaie Piet,- fluisterde Miep. Toon Ouvers werd bekeken en door de stroo naaisters in stilte beoordeeld. Hij kreeg een kleur en haastte zich naar zijn afdeeling. „Een knappe jongen," dacht Rika. „Zou hij al een meisje hebben?" Deze vraag had ze graag aanstonds beant woord willen hebben, want niet één jongeman had haar ooit zoo aangestaan als Toon Ouvérs. Rika had zoo vlug mogelijk haar arbeid her vat. Het was stukwerk, dus hoe meer zij af maakte, hoe grooter de verdienste. Drie jaren waren noodig om stroonaaien tot in de finesses te kennen. Zij was daarna al vier seizoenen op de fabriek teruggekomen en had groote be kwaamheid in het bewerken van stroo gekregen. Het leven, dat de electrische naaimachines maakten, leek' Rika muziek De naald tikte in het fijne, smalle stroo, dat door de naaisters op elkaar werd gehouden en door hen in model genaaid. Dan moest de vorm geappreteerd wor den, daarna goedgekeurd en geperst. Einde lijk kwam de hoed op het altelier van de modis tes voor verdere afwerking. Maar het werk van Rika vlotte niet. „Ik moet er eerst weer inkomen," meende ze. Doch Rika peinsde te veel over Toon Ouvers en om die re den konden haar eerste novellen nog niet allerbest genoemd worden. „Bert je 't verleerd, Riek?" vroeg de direc trice haar, wijzend op een paar plaatsen waar het stroo te open was genaaid of te ruim was. „Ik zal het even uithalen en overdoen, me vrouw Gamers," zei Rika. „Ik moet aan mijn werk denken," dacht het jonge meisje. „Zoo schiet ,jk niet op en dan had ik evengoed thuis kunnen blijven." Het was schaftuur. Het ging er vroolijk toe. Als Toon Ouvers niet in het gesprek betrokken werd, dan was het zooals Miep beweerde: men hoorde zijn stem niet. Rika voelde zich gedwongen telkens even naar hem te kijken. Eens kruisten zich hun blik ken. Rika keek gauw voor zich, want ze voelde dat ze een hevige kleur Kreeg. De dagen gingen voorbij. Rika wilde Toon haar vriendschap niet opdringen, hoezeer ze ook verlangde nader met hem in kennis te ko men. Wel trachtte ze hem tot een gesprek over te halen, waarin ze langzamerhand slaagde. En al moesten hem de woorden ook als het ware uit den mond getrokken worden, ze kwam toch te weten, hetgeen haar het meest belang in boezemde: dat Toon nog geen kennis had. Bijna had deze bekentenis Rika een jubel kreet ontlokt. Gelukkig wist ze zich bijtijds te beheerschen. De schafturen werden voor haar de prettigste. En ze legde het er ook op aan om tegelijk met Toon de fabriek te kunnen verlaten. Doch hij nam geen notitie van haar. Hij sloot zich bij een anderen werkman aan. Het seizoen voor de stroonaaisters raakte ten einde. Rika dacht met weemoed aan de maan den, die zij weer thuis moest doorbrengen, want 2e zou al dien tijd Toon niet kunnen zien. En als hij eens kennis kreeg met een meisje!? „Ach, dat hij niets om mij geeft," klaagde ze in stilte. 'Het waren de laatste twee weken. Toon sprak tijdens het schaftuur weer minder, ook als zij een praatje met hem begon. Het scheen dat hij met den dag meer teruggetrokken werd, waar door zij de overtuiging kreeg dat hij liever niet door haar werd aangesproken. Hierdoor leed Rika geweldig. Ze had voor zichzelf een hoed genaaid, doch deze moest nu eerst de verdere behandeling on dergaan. Zelf bracht ze hem naar de afdeeling waar Toon werkte en vroeg of de hoed op tijd klaar zou zijn. „Komt in orde," antwoordde hij. Opeens kreeg Rika een idee. Ze ging de deur uit en toen ze bij de trap kwam, gebaarde ze te struikelen en gaf een gil. Van alle kanten kwam personeel toegesneld, maar Toon duwde allen op zij en droeg Rika naar een stoel. „Hebheb je je bezeerd?" stotterde hij, haai met ontsteltenis aankijkend. „Ik voel pijn aan mijn voet," antwoordde ze. Ze scheen werkelijk dezen een weinig gefor ceerd te hebben. Zijn angst was haar een openbaring. En hoe wel ze pijn had, keek ze hem glimlachend aan en op een manier, die hem bewees dat ze van tem hield. Hij vergezelde haar naar den trein. Ze liepen gearmd, omdat zij op hem kon steunen. Nooit had Rika' zich zoo gelukkig gevoeld, want in zijn angst om haar en door zijn hulp had ze gezien dat hy' haar beminde. Eindelijk was dan haar wensch vervuld. Met een verheugd hart luisterde ze naar hetgeen hij haar vertelde. „Ik wilde je niet zeggen dat ik van je hield, want ik was bang dat je mij zoudt uitlachen er. den bons bevenzooals ik.een paar jaren geleden bij een meisje gevaren ben. Ik had mij zelf gezworen dat mij dit nooit meer zou overkomen en wel door me nimmer nog met een meisje in te laten. Maar toch was ik van jou gaan houden en toen je gevallen was en ik je droeg en jij mij zoo aankeek, begreep ik dat jij mij zoo iets niet zoudt aandoen. Heb ik niet goed gezien. Riek?" „Ja, Toon. En ik ben blij dat je eindelijk be grepen hebt dat ik van je houd. Enen ik heb mij met opzet laten vallen, omdat jij mij 'oudt komen helpen," bekende Rika gnuivend „Zoo'n heks," lachte Toon. Stralend van geluk keken ze elkaar aan. (Nadruk verboden). Sedert de vorige opgave werden door de firma D. W. BRAND. Keizersgracht 215 te Amsterdam, de volgende fondsen verhandeld: OBLIGATIëN Arbeiderspers 1931 4% 65 Diaconie Nederl. Hervormde Gemeente te Bergen op Zoom 3 65 Maas Buurtspoorweg .Maatschappij 3 62%% Meteoor, Betonfabriek De 6 101 Nederlandsche Bankinstelling enz. 4 (5 93% 93% 94 92%%' Nederlandsche Bankinstelling enz. 4 (4% r/„). 93% 94 92% Nederlandsche Maatschappij tot Exploi tatie van Onroerende Goederen 5 75 Patria Snelpersdrukkerij te Amers foort 4 80 Stadhouderslaan. Maatschappij tot Ex ploitatie van Onroerende Goederen (kl. cp.) 4 80 Standaard, Dagblad De (f 500.—4»% 67%% OBLIG. R.K. INSTELLINGEN (BINNENLAND) Carmelitessen. Zusters te Sittard 1 20 Lucia Gesticht, Sint te Bennebroek (f 500.—) 3% 72% Martelaren van Gorcum, Par. H.H. te 's-Gravenhage 3 (4% 60%% O. L. Vrouw v. Altijddurenden Bijstand', Par. te Bilthoven 4 90 O. L. Vrouw, Congr. te Tegelen 4 76 Vlncentius a Paulo, Vereeniging v. d. H. te Schiedam 4 87 OB'LIG. R.K. INSTELLINGEN (BUITENLAND) Vincentius a Paulo, Zusters v. d. H. te Freiburg 7 75 Franciscus, Broeders .v. d. H. te Wald- breitbach 8 65 Hart van Jezus, Priesters v. h. H. te Düsseldorf 7 66 Bisdom Hildesheim 7 72 PANDBRIEVEN Algemeene Maatschappij tot Beleenen en aankoopen van met vruchtgebruik en periodieke uitkeeringen belaste Waar den (kl. cp.) 7 7%% Boeren Hypotheekbank 3% 89 Dordrechtsche Hypotheekbank (kl. cp.) 3% 93%% Haarlemsche Hvpotheekbank (kl. cp.) .4 99%% Nederlandsche Hypotheekbank (kl. cp.) 3% 95 Noord-HoIIandsche Hypotheekbank (kl. cp.) 5 33 Noord-Nederlandsche Hypotheekbank (kl. cp.) 4% 6 Vereenigde Transatlantische Hypotheek banken (kl. cp.) 3 52 AANDEELEN Agrarische Pers 2 Algemeene Waterleiding Maatschappij 215 Amstel Hotel Maatschappij 40 DJolondoro Cultuur Maatschappij 115 Goedhart's Aannemings Bedrijf, Gebrs. 45 Gïoninger Bioscoop Theater Luxor (Gew.) 60 Groninger Riiwielenfabriek v.h. A. Fon- gers 132% Haagsche Buurtspoorwegen (Cert.) 60 Klop, Scheepsbouw werf- en Machinefa briek De 120 Nederlandsche Fabriek van Wollen De kens v.h. J. C. Zaalberg en Zoon (a f 100.—) 200 Marchann Andriessen, Technische Maat schappij 28 Meelfabrieken der Nederlandsche Bak kerij 240 244 Meteoor, Betonfabriek De 120 Nationale Bank voor Belaste Waarden 65 Nederlandsche Bankinstelling (Volgest.) 95 Nederlandsche Fabriek van Bakkeriiwerk tuigen v.h. G. J. .Benier 80 Nederlandsche Gresbuizen Industrie 125 Nederlandsche Grondbriefbank (Volgest.) 95 Nederlandsche Maatschappij voor Kunst matige Oesterteelt 80 Nederlandsche Middenstandsbank 35 37% 40 Nederlandsche Ijzergieterij Vulcanus (f 500.—) 105 Purperhoedenveem 42 Tankfabriek te Geertruidenberg 100 Teulings' Drukkerijen C. N. (Pref.) 40 Teulings' Drukkerijen C. N. (Pref. Wó'.) 30 Utrechtsche Maatschappij tot Exploitatie van Onroerende Goederen 100 Veenkoloniale Bank voor Hypotheek- en Scheepsverband 90 Vereenigd Bezit van Indische Fondsen 180 Vlaardingen. Visscherij Maatschappij 45 West-Borneo Cultuur Maatsch. (Pref.) 22%% Zaadhandel Boomkweekerij v.h. de wed. P. de Jongh 95%% NIET VOLGESTORTE AANDEELEN Algemeene Hypotheekbank 10 gestort 2%% Dordrechtschè Hypotheekbank 20 gest. nihil Eerste Nederlandsche Scheepsverband' Maat schappij 10 gestort f 175.toe Friesch-Groningsche Hypotheekbank 20 gestort 275 Nederlandsche Bankinstelling voor Waar- den enz. 20 c/„ gestort 35 40 45 50 45 43 42% 50 45 Overijsels'che Hypotheekbank 10 o/„ gestort f 100 toe Nederlandsche Grondbriefbank 10 ge stort 5 Rotterdamsche Hypotheekbank 10 gestort f 200.— toe Vaderiandsche Bank voor Belaste Waarden f 100 gestort f 200 toe Westlandsche Hypotheekbank 20 gestort (a f 1000.—) nihil Westlandsche Hypotheekbank 10 gestort (k f 2500.—) nihil OPRICHTERSBEWIJZEN Algemeene Credietbank f 27.50 Algemeene Norit Maatschappij f 300. HoIIandsche Hypotheekbank f 75. Hollandteche Kunstzijde Industrie f 560. Javasche Bosch Exploitatie Maatschappij f 5. Moesi Ilir, Petroleum Maatschappij f 2.75 Nederlandsche Fabriek voor Spoorwagens en Rij tuigen J. J. Beijnes f 135. Nijma. Kunstzijdespinnerii f 560, f 570 ex. div. Overijselsche Hypotheekbank f 115. Residentie Hypotheekbank f 120. Singkep Tin Maatschappij f 77.50 Utrechtsche Hypotheekbank f 270. Vaderiandsche Bank voor Belaste Waarden f 8. f 9.—, f 11.—, f 12.— WINSTBEWIJZEN Suiker Cultuur Maatschappij f 50. MAKELAARS IN EFFECTEN AMSTERDAM - KEIZERSGRACHT 215 TEL. 42600 (4 lijnen) Spéciale afdeeling voor het verhandelen van KERKELIJKE LEENINGEN DIVERSEN Vereenigde Tapijtfabrieken (Amort.bew.) f 225. bew.) f 225 Lijm- en Gelatinefabriek Delft (Rest.bew.) f 30 Nationale Bank voor Belaste Waarden (Bew. v. Deelger.) f 5.f 7. Vereenigde HoIIandsche Sigarenfabrieken (Rest.» bew.) f 36.50. f 37.— Vereenigde Transatlantische Hypotheekbanken fRest.bew.) 3 Vereenigde Transatlantische Hypotheekbanken (Rest.bew.) (kl. cp.) 2% De Nederlandsch-Indische Suiker-Unie be haalde over 1940 een saldo winst van 364.978 (v. j. 1.514.502). Tezamen met het onverdeeld dividend is een bedrag van 433.465 (v. j. 1.536.491) beschik baar. Hieruit kan 5 pCt. (v. j. 18 pCt.) dividend worden uitgekeerd. Dit dividend is reeds in April j.l. als interim-dividend betaalbaar gesteld, zoo dat een slotuitkeering niet meer zal plaats vin den. Of de dochter-maatschappijen in staat zullen zijn een slotuitkeering te doen is thans nog niet te voorzien. De eventueel hieruit competeerende bedragen zullen in het jaar, waarin zij ontvan gen worden, ten goede komen aan aandeelhou ders der vennootschap. Zoolang het conflict in Oost-Azië gelocaliseerd blijft tot de thans daarbij betrokken landen, vertrouwt do directie dat het bedrijf op Java zonder ernstige stoornissen zal kunnen worden voortgezet. Over grootte en stand van den aanplant noch over afdoeningen en prijzen van de suiker zijn betrouwbare gegevens bekend. Wel mag worden aangenomen dat een niet onbelangrijk deel van den oogst in de pakhuizen ligt opgeslagen als ge volg van den stagneerenden afzet. Ondanks den oorlog zijn de sterfteverliezen In 1940 bij de „Olveh van 1789" te 's-Gravenhage gering geweest, zoo lezen wij in het jaarverslag van deze verzekeringsmaatschappij. Het roye ment is echter door de moeilijke omstandig heden, waarin vele deelnemers verkeerden, groot geweest, terwijl de productie aan nieuwe ver zekeringen beneden die van het vorig jaar is gebleven. Door de oorlogsomstandigheden is het Neder landsche kantoor van het Indische gescheiden. Overeenkomstig den wensch van de verzeke ringskamer is aangenomen, dat de toestand in Indië sinds 1 Mei 1940 onveranderd is gebleven. De jaarcijfers geven dus geen juist beeld van den werkelijken toestand. Het verzekerd bedrag steeg tot 155.063.407. De productie aan nieuwe verzekeringen was kleiner dan verleden jaar, n.l. 9,7 (v.j. 15,7) mil- lioen. Er overleden als rechtstreeksch gevolg van den oorlog, 52 verzekerden, die voor een totaal bedrag van 49.897 waren verzekerd. De premiereserve steeg tot 37.918.926 36.782.341); zij is geheel tegen 3% pet. be rekend. Bij het bombardement van Rotterdam werd de opstal vernietigd van 24 leeningen, waarvan de hoofdsommen pro resto in totaal rond 521.000 bedragen. Op grond van de sterftebasis was er op ge rekend, dat 252 verzekeringen zouden vervallen, in werkelijkheid vervielen er 185. Bij de verzekeringen bij leven was de ver wachte sterfte 210 en de werkelijke 165. Door het ontbreken van volledige Indische gegevens kunnen deze getallen echter niet nauwkeurig zijn. Koersen voor stortingen op 19 Mei 1941 tegen verplichtingen luidende in: Belga's 30.1432. Zwitsersche francs 43.56. Fransche francs 3.768. Lires 9.87. Deerjsche kronen 36.37. Noorsche kronen 42.82. Zweedsche kronen 44.85. Tsjechische kronen (oude schulden) 6.42. Dinar (oude schulden) 3.43. Dinar (nieuwe schulden) 4.23. Turksche ponden 1.45%. Lewa 2.30. Pengö (oude schulden) 36.519. Fengö (nieuwe schulden) 45.89. Zloty (oude schulden) 35.00. Zloty (nieuwe schulden) 37.68. Lei 1.28. KANTOREN TE: Alkmaar, Breda, Delft, Eindhoven, 's-Gravenhage, Goes, Haarlem, Hoorn, Hulst, Nijmegen, Oisferwijk, Purmerend, Roermond, Roosendaal, Venray, e.a.p. Speciale afdeeling voor het verhandelen van alle niel ter beurze genoteerde fondsen. Onze lijsten van Vraag en Aanbod worden op aanvrage gratis toegezonden 10 (Nadruk verboden) Den volgenden morgen sloeg ik een figuur tegenover Rufus, hoe ongaarne ik het ook toegaf We bereikten inderdaad Jeludin's huis, maar Jeludin was nergens te vinden. Het huisje was leeg. Het was meer dan leeg: het was verlaten. Er was geen stuk meubilair meer in. Niets dan ■een oude, uitgerafelde mat, die Ineengedraaid in een hoek lag. Aan het in elkaar gegroeide onkruid in den tuin. kon ik zien dat er gedu rende weken geen mensch meer gewest was. „Nu, hoe zit het met je Jeludin?" vroeg Rufus triomfantelijk. „Hij zal wel voor den dag komen," zei Ik met een vertrouwen, dat heelemaal niet bij me aan wezig was. „Die menschen zijn altijd aan het trekken „Misschien weten ze er in het dorp wel meer van," veronderstelde Max. Wij deden navraag in het dorp twintig minuten de rivier op maar kwamen niet meer te hooren, dan Max een maand tevoren verno men had. Jeludin was de rivier opgegaan om kamfer te zoeken. Jeludin en Sabtu. En de Dayang was met hen meegegaan. Dat was alles wat ze te vertellen hadden. Het was zeer aannemelijk. Ik zei dat her haaldelijk tegen Max, doch meer om mezelf ge rust te stellen, dan om iets anders. Er was kamfer volop aan de bovenrivier en het klonk vrij natuurlijk, dat Jeludin en Sabtu, die anders geen bestaansmiddelen hadden, ernaar op zoek waren gegaan. Maar wat mij verbaasde, was dat meetrekken van de Dayang. Ik vroeg me wederom af, wat die trotsche dame op een kamfer-strooptocht deed en ik kon weer geen antwoord vinden. Er was ook al iets in den toon van het dorps hoofd dat mij maar ten deele kon bevallen Inlanders zijn goede leugenaars, maar niet zoo goed als men geneigd is te denken. Ik had een gevoel alsof er iets niet in den haak was. Maar dat was iets, dat zich niet liet beredeneeren Max en zelfs Rufus schenen voldaan, en ik zei dus niets van mijn vage vermoedens en daar de dorpsbewoners bleven beweren, dat ze niets van Yule afwisten, dan alleen dat de Toewan koop man dood was, zetten wij onze reis over de Tarap voort. Terwijl de dagen voorbijgingen en wij in andere dorpen navraag deden, nam mijn onge rustheid met den dag toe. De menschen hielden zich terug, als we hun vroegen ons tot gids te dienen. Als we melaatschen geweest waren, hadden ze geen grooter verlangen aan'den dag kunnen leggen om van ons af te zijn. Zoo gauw we een inlander den naam van Yule noemden, scheen zijn gelaat plotseling van, hout te worden. Het leek wel afgesproken werk om zich niet teveel bloot te geven. De een vertelde, dat hij gehooid had, dat de Toewan koorts zou gehad hebben. Een ander wist, dat hij een beroerte gekregen had. Er werd ook een verhaal gedaan over zijn boot, die omgeslagen zou zijn. Maar het waren niets dan geruchten en nog eens geruchten. Nergens kon den we iemand vinden met betrouwbare ge gevens. Dat was allesbehalve prettig voor Rufüs, maar hij maakte het er niet beter op, door op de in boorlingen toe te stormen, die ik ondervragen wilde, en hen met de gevangenis te dreigen, als ze de waarheid niet vertelden. Het maakte hen bang, maar niet zoo bang, dat ze er ons iets meer om vertelden Het resultaat was altijd hetzelfde: we konden geen zekere berichten krijgen. Dag na dag verliep gedurende onze langzame reis tegen de Tarap op. En daar er in den breeden stroom al meer en meer, met groote rotsblokken bezaaide, stroomversnellingen be gonnen te komen, namen de moeilijkheden van den tocht voortdurend toe. Bij het eindpjint van onze bootreis lag een Dusundorpje, welks hoofdman Datoh Tua heette. Ik was er geweest bij mijn vorigen tocht en had niet goed geweten wat ik aan Datoh had. Hij was juist een beetje te vriendelijk ge weest om mijn vertrouwen te wekken, en voor ik hem verliet, had hy me eens aan den tand gevoeld of het niet mogelijk was, dat de Gou verneur hem hoofd van de Tarap-bovenlandèn zou kunnen maken Ik had hem verteld dat ik er eens over zou nadenken en nu, dacht ik. was de tijd daar om te zien wat ik aan hem had. De oude knaap verwelkomde ons heel harte lijk. Dat was tenminste al iets. want de hoofden van de lager gelegen dorpen hadden ons ter nauwernood gastvrijheid geboden. Ik besloot van de gelegenheid gebruik te maken en vroeg, of ze dien avond niet wat konden dansen. Ik was heelemaal niet gek op het tooneel van hun een tonige dansen, maar dansen beteekende drinken en drinken maakt de tongen los, zelfs van den meest behoedzame. De Datoh en zijn mannen ging op het voor stel in, en al heel gauw na zonsondergang was het lage huis gevuld met het diepe gedreun van de Dusun-gongs en het donderen der trom men. Toen werden de kruiken rijstwijn aange bracht. De opwinding groeide met de nacht- worden. De dansers, die in een cirkel over den vloer stampten, verhieven hun stemmen tot een heesch gezang. De trommels versnelden hun slag. Dè muziek van de gongs werd aldoor luider. De wachters bij het vuur begonnen te schreeuwen toen de tapai hun gemoederen ver hitte. Rufus zag het tooneel knorrig aan. Max stond op en begon mee te dansen tot groot ver maak van de menigte; toen g;ng hij terug naar :ijn plaatsje in de schaduw en was spoedig onder zeil: die kon altijd slapen door alles heen Voor mij was slapen uitgesloten. Ik wilde alleen den Datoh aan 't praten zién te krijgen. Hij had een groote kruik tapai tusschen ons in gezet en ik snapte dat het een drinkgelag tusschen ons tweetjes zou worden. Dat was een gedeelte van mijn spel en ik wistdat ik mijn positieven by elkaar moest houden. In den smallen hals van de kruik was een palmbladeren kopje gezet, met water gevuld en doorboord met twee lange holle rietjes die tot op den bodem van de kruik reikten. „Drink eens. Toewan," noodigde Datoh Tua me uit. Door lange ondervinding, ook op dit gebied, wist ik, wat er verwacht werd. Ik zette mijn lip pen aan het rietje en zoog den wijn op totdat het water in het kopje door het rietje begon te dringen en zich vermengde met den wijn. Toen het kopje leeg was hield ik op, smakte met mijn lippen en mompelde de voorgeschreven formule: „De wijn is inderdaad heerlijk!" „Toewan drinkt goed," antwoordde de Datoh voldaan, toen hij het kopje onderzocht Hy vulde het weer met water, at een van de stukjes gezouten vleesch op. die aan den hals van de kruik hingen als dorst-verwelckers, en begon op zijn beurt te drinken. Dit proces werd verscheidene keeren herhaald. Toen het later in den avond werd, begon de Datoh praatziek te worden, alhoewel hij nog ver van dronken was. De tapai begon zijn tong los te maken, maar de voorzichtigheid deed hem zich toch nog in acht nemen. Het kon ongeveer middernacht geweest zijn, toen het lawaai onbeschrijflijk geworden was en hij den naam van Tabiko noemde. Ik had bij mijn vorig bezoek van Tabiko gehoord. Hij had in 't heuvelland nogal iets in te brengen en hy was zeer afkeerig geweest van mijn verzoe ningsplannen. Het kwam me niet onmogelijk voor, dat Yule iets met hem uitstaande had ge had en ik besloot eens een aas uit te werpen. „Hoelang was de Toewan koopman in Tabi- ko's huis?" vroeg ik. „Welk huis?" vroeg de Datoh, overrompeld. „Heeft hij er meer dan een?" „Hij heeft er twee, Toewan," antwoordde de Datoh. „Een in Pulan, twee dagen reizen van hier. De ander is in Silir, in de Trusmad- heuvels." „De Datoh is de ooren en de oogen van dit district." zei ik. „Ooren en oogen, die den Prentah van groot nut kunnen zijn. Hij weet zeker of de Toewan koopman in Tabiko's hui? verbleef." Een moment streden hebzucht en voorzichtig" heid met elkander. Ik kon zien, dat hy' erover dacht, dat tien dollars per maand van het Gouvernement zeer welkom zouden zijn. 00 tapai die hij gedronken had, maakte het voor de hebzucht gemakkelijker te winnen. „Hij werd ziek op zijn weg van Pulan na»r Silir, Toewan," zei hij. (Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1941 | | pagina 2