TAD
de Groet
Haarlem, 9 Juni
FRANKEN
Albert de Klerk verwerft
twee prijzen
WANDGEDIERTE
„Mijn moeder
teerde het me cL
rrKJ^XaF 0!M'
MAANDAG 9 JUNI 1941
Prijs van uitnemendheid voor
orgel en toonkunst
J ubileumsprijs
Jubileum-prijs van Toonkunst
De pluimvee-sport
EERSTE PLECHTIGE H. MIS
Van den neomist G. J. B. de Wit
DRUK BEZOEK IN DE
BADPLAATS
Fa. H. v. LOON - Tel. 23037
VRIJE BRANDSTOF
RERUM NOVARUM-HER-
DENKING TE HEEMSTEDE
Deelname van vele vereenigingen
GROOT FEESTCONGERT
Der Haarlemsche Orkest-
vereeniging
- 40-JARIG JUBILEUM
C. J. VAN TILBURG
Orgelconcert in de Groote Kerk
Dame in levensgevaar
BURGERLIJKE STAND
Gr. Houtstraat 98
Haarlem - Tel. 16772
AGENDA
Bioscopen
10 Juni
Bioscopen
Apotheekdiensten
99
is bij iedereen in de gratie?
Zelfs onbelegd is een snee
een tractatie*
bakt het.
Nu 17 ets. per 800 gr»
Vooral dun snijden
99
t-t
In de Bach-zaal van het Amsterdamsch
Conservatorium was Zaterdag j.l. een se
lect publiek bijeen, zoowel uit de hoofd
stad zelf als uit Haarlem, om de orgelvoor
dracht bij te wonen, die Albert de Klerk
zou houden vóór de toekenning van den
Prijs van Uitnemendheid.
De familie-leden, intimi en bekenden u:t
Haarlemsche muziekkringen vooral namen een
groot deel van de plaatsen in beslag. Op iedere
rij haast zag men Haarlemsche gezichten en we
gelooven stellig, dat wanneer hetzelfde concert
tij voorbeeld in de groote Haarlemsche Con
certzaal zou hebben plaats gevonden, ook deze
tot in de uiterste hoeken bezet zou zijn geweest.
De aanwezigen waren gespitst op een interes
sante auditie en naar van zelf spreekt het
meest op het orgelconcert met orkest door Ai-
bert de Klerk zelf, voor deze gelegenheid ge
schreven en op zijn Improvisatie, 'n kunstvorm,
waarin hij, naar bekend mag heeten, een zeld
zame hoogte heeft bereikt.
Aan de jurytafel hadden plaats genomen de
leden der Commissie van beoordeeling, de hee-
ren prof. Fritz Heitmann (uit Berlijn), Flor
Peeters (uit Mechelen) en Willem Andriessen,
terwijl dr. Walter Boer als gedelegeerde van üe
Regeering eveneens aanwezig was.
Uit het uitgebreide en interessante klassieke
en moderne orgelrepertoire, waarover het exa
men had geloopen, was een vijftal karakteristie
ke orgelwerken gekozen, om dezen avond vóór
de pauze ten gehcore te worden gebracht.
De examinandus om hem zoo nog eens te
noemen opende met de levendige en in zuiver
technisch opzicht zeer veeleischende Praelu-
dium en fuga in a kl. t. van J. S. Bach. Hij liet
dit volgen door de niet minder speelsche eu
geestige variaties, welke onze Hollandsche mees
ter uit de 17e eeuw, de veel te weinig bekende
en gespeelde J. P. Sweelinck, Vondei's
roemruchte tijdgenoot, schreef op het echt va-
derlandsche liedje: „Onder een Lindegroen."
Daarna volgde een stemmig, op den vierden
hypophrygischen kerktoon geïnspireerd werk
van den Spaanschen componist S. de Heredia:
een muziekstuk in imiteerenden stijl, veel ge
lijkenis vertoonend met het Ricercare en in dien
zin voorlooper van de meer gecompliceerde
fuga. Een werk met een eigenaardig droefgees-
tigen inslag, waarin de geheimzinnige, medita
tief stille sfeer slechts momenteel onderbroken
werd door een wat levendiger rhythme en
krachtiger nuanceering. Als voorbeeld van de
Spaansche orgelmuziek uit de 18e eeuw werke
lijk zeer typeerend.
Het Preludium en fuga in E gr. t. van Vin
cent Lübeck (1654—1740), met Böhm en Buxte-
hude voorlooper van Joh. Seb. Bach, bleek even
eens een zeer mooi werk te zijn, vol fantasie en
imposant van factuur. Deze serie werd besloten
met een modem werk van Flor Peeters, den
oiganist der Mechelsche Kathedraal: Variaties
en finale over een oud-Vlaamscfi lied. En zeld
zaam rijke en zwierige bewerking van een in
teressant thema, vol lyrische mogelijkheden,
welke door den componist dan ook terdege zijn
uitgebreid en welke met fijnen zin voor regis
tratie door Albert de Klerk werden verwezen
lijkt, al zullen, ten gevolge der bijzondere or
geldispositie van het overigens keurige orgel der
Bach-zaal, enkele effecten op een grooter orgel
neg meer tot hun recht komen.
Dat alles voorgedragen werd met verfijnden
smaak voor registratie, met accuratesse van
aanslag en gelijkmatige rhythmiek en met ge
zond en innig muzikaal inzicht, behoeven we
zeker wel niet te memoreeren. Evenmin dat een
langdurig en warm applaus den jeugdigen kun
stenaar na ieder werk ten deel viel.
Na de pauze kregen we het Orgelconcert met
begeleiding der versterkte orkestklasse. Willem
Andriessen dirigeerdede componist zelf had zijn
plaats achter het orgel weer ingenomen. We
hadden het voorrecht reeds eerder ten dee:e
kennis gemaakt te hebben met de compositie,
doch thans, voorzien van een uiterst vaardige
en piftige orkestratie, maakte het werk een
waarlijk uitstekend effect. Een frissctoe, opge
wekte musiceerlust spreekt er uit en wat er
vcoral in opviel was de warme melodiek van het
in alle deelen goed volgehouden en uitgeweid-,
te thema. Bij het hooren van die zangerige
viool- en fiksche koperpartijen werd men onwil
lekeurig herinnerd aan de meesleepende muziek
van „le vieux père Franck", wiens breede me-
lcdiestroom en wiens rijke instrumentatie den
jengen componist, naar wij bevroeden, voor
den geest moeten hebben gezweefd, toen nij
deze bladzijden schreef. Wij zullen ongetwijfeld
nog wel gelegenheid hebben, wanneer het werk
straks door een of meer onzer groote orkesten
wordt ter hand genomen want het Is dit
zeker waard op enkele détails nader in te
gaan. Intusschen werd het filer ten doop ge
houden en wel met volledig en welverdiend suc
ces, zoowel voor den componist als voor den
leider, WUlem Andriessen en alle medewer
kenden.
Dan werd als slotopgave door Willem An
driessen aan den jongen musicus namens prof.
Fritz Heitmann een tweetal thema's ter band
gesteld, waaruit hij een keuze kon maken voer
zijn improvisatie, waarmee de plechtigheid voor
't toekennen van den prijs zou worden besloten.
Want dat deze ondanks een ondeugende toe
speling van Willem Andriessen moest volgen,
stond voor ieder als een paal boven water!
Genoemde thema's waren: een oud-Duitscfï
thema van Johann Gottfried Walther (1684
1748), tijdgenoot en intiemen vriend van J. S.
Each, en een oud-Nederlandsch thema. Albert
de Klerk koos, na een oogenblik overleg met
directeur Willem Andriessen, het eerste. Een
werkelijk interessant thema met vele mogelijk
heden. Een levendig rhythmisch en melodieus
gegeven, dat hij onmiddellijk in een driedubbele
fuga verwerkte van voornaam klassieke allure
met Imposant slot-effect: een zachter, contras-
teerend gedeelte in langzamer tempo volgde om
ten slotte na een breede en waardige oplossing
over te gaan in een nieuwen fugatischen opzet
met krachtig geaccentueerde onderbrekingen
steeds rijker wordend aan beweging en kleur
en eindigend in een grandioos wervelende finale
met lang triomfantelijk slotaccoord. Het was de
muziek van een die wéét, een die, opgevoed als
hij is van kindsbeen af in stevig klassiek mu-
zlkalen geest, begaafd met warme muzikaliteit
en een technische beheersching van het instru
ment als weinigen, hun gedachten maar den
vrijen loop behoeven te laten, om al improvi
seerend, steeds weer nieuwe mogelijkheden te
ontdekken. We kregen hier een prachtig staal
ook van meesterschap over den vorm: dit was
muziek van een jongen, frisschen geest, maar
van klassieke evenwichtigheid en ondanks alle
spontaneïteit prachtig van beheersching.
Allen, die- deze unieke prestatie beluisterden,
hebbenden ongetwijfld een onvergetelijken in
druk hiervan naar huis meegenomen. Een da
verend applaus beloonde den jongen kunste
naar voor het geschonken kunstgenot. Jammer
voorzeker, dat deze improvisatie niet op een
gramofconplaat kon worden vastgelegd!
De beraadslaging der leden van de beoordee-
lingscommissie was men begrijpt zulks na
hetgeen we hierboven schreven zeker wel al
van zeer korten duur en de mededeeling, welke
WUlem Andriessen namens zijn mede-commis-
s:eleden deed, dat de Prijs van Uitnemendheid
aan Albert de Klerk met algemeene stemmen
was toegekend, werd natuurlijk met applaus be
groet. In zijn geestige toespraak herinnerde Wil
lem Andriessen er aan, hoe hij, bij het hoorei»
van Albert de Kerk's orgelspel, had terugge
dacht aan de jaren, dat zijn eigen vader hem,
in dezelfde kerk waar Albert de Klerk nu het
orgel bespeelt, de begeleiding van den kerkzang
leerde en wel op hetzelfde orgel. Hij schetste
bet buitengewone voorrecht van organist te zijn,
vooral van kerkorganist, en zette in het lich«
de verheven taak van den kunstenaar, die ae
menschen sticht en opheft in hun beste en
diepste godsdienstige oogenblikken. Hij sprak
de hoop uit dat Albert de Klerk nog lange ja
ren met een door de kunst gelouterd, eerlijk en
oprecht karakter zou mogen dienen, tot stich
ting en vreugde van de menschen, van zijn
ouders en tot geluk ook van zichzelf.
..Tevens deelde hij onder daverend appla-us van
de aanwezigen mede, dat aan Albert de Klerk
de Jubileumsprijs van Toonkunst was toege
kend, gesticht door wijlen Joh. van Heel, voor
bijzonder begaafde leerlingen. Een bedrag aan
geld onder couvert en een speciaal voor deze
gelegenheid vervaardigd diploma werden hier
bij den musicus overhandigd. Sinds 1932 werd
deze prijs niet meer uitgereikt.
Van de gelegenheid tot felicitatie maakten
talloozen gebruik en het was maar juist op het
nippertje, dat de Haarlemmers den laatsten
trein konden halen, die hen, met den bekroon
den stadgenoot en diens familie, huiswaarts
bracht.
Doch wie men ook sprak, ieder was onder
den indruk en verheugd om het bijzondere voor
recht een bekroning als deze te hebben mee
gemaakt. Een plechtigheid, welke men niet
spoedig zal vergeten.
Sch.
Zaterdagmiddag hield de heer G. S. Th. van
Gink voor de Haarlemsche Pluimvee- en Ko-
nijnenfokkersvereeniging „Nut en Sport" in het
gebouw van den Haarlemschen Kegelbond aan
dc Tempeliersstraat 'n lezing over de pluimvee-
sport, en wel speciaal over de groote hoenders
en krielhoenders.
De organist Albert de Klerk, die j.l.
Zaterdag geslaagd is voor het examen
van den Prijs van Uitnemendheid aan
het Amsterdamsch Conservatorium,
welke prijs in geen zestien jaar meer is
toegekend
(foto Stapf)
„30 jaar geleden," aldus de heer van Gink,
„was de groote hoenderafdeeling de hoofdscho
tel van de pluimvee-tentoonstelling. Sindsdien
is er echter veel veranderd. Vooral de laatste
jar^n worden hoofdzakelijk krielhoenders ge
fokt. Dit komt zeer waarschijnlijk door het feit,
dat de meeste menschen veel kleinere tuinen
hebben dan vroeger, waardoor ze du§ minder
ruimte hebben om een groot soort kippen er op
na te houden. Bovendien zijn de krieltjes oök
veel zuiniger om te houden; men kan drie kriel
kippen tegen één grooten hoender hebben, ze
leggen ook goed eieren en de kuikentjes verzor
gen ze steeds trouw.
Maar gelukkig zijn er ook nog wel fokkers te
vinden, die uitsluitend groote hoenders teelen.
Het is alleen jammer, dat voor deze menschen
centrale leiding ontbreekt. Het zou daarom wel
te verkiezen zijn, dat er een groote bond werd
gesticht, die alle mogelijke belangen van zijn
leden zou behartigen.
Aan de hand van de aanwezige hoenders be
sprak <je heer v. Gink de verschillende soor
ten en de fouten, die de eieren bezaten. Er wa
ren, volgens spr., zeer mooie exemplaren bij,
die uitstekend voor de teelt geschikt zijn. De
aanwezige pluimvee-liefhebbers hebben onge
twijfeld nog veel kunnen opsteken van wat de
lieer van Gink op zoo'n geanimeerde wijze aan
hen vertelde.
Zaterdagavond celebreerde de neomist G. de
Wit in de St. Jansparochie een plechtig Lof.
Onder het zingen van een welkomstlied werd
de wijdeling in, de feestelijk versierde kerk aan
de Amsterdamstraat binnengeleid, voorafgegaan
door een stoet van bruidjes. De assistentie bij
het Lof werd verleend door de kapelaans J.
Oudshoorn en W. de Lange.
Zondagmorgen droeg de neomist zijn eerste
plechtige H. Mis op. Onder het zingen van het
„Venl Creator" schreed de neomist, wederom
voorafgegaan door een stoet van bruidjes, naar
het feestelijk versierde priesterkoor. Assisten
tie werd verleend door pastoor P. Roovers als
presbyter-assistens en de kapelaans A. Trouw
borst, diaken, en J. Oudshoorn, subdiaken.
Na het evangelie hield de oudkapelaan der
parochie, de Weleerw. heer A. Trouwborst, de
feestpredikatie, waarvoor hij als tekstwoorden
koos: „Lof en eer aan den Vader, den Zoon en
den H. Geest". Spreker schetste de verheven
heid van het priesterschap en wees op de
grootsche taak, die de neomist hierdoor te
vervullen kreeg.
Het was een ontroerend moment toen de
ouders en familieleden uit de handen van den
neomist de H. Communie ontvingen.
Aan het einde van de H. Mis werd de meer
stemmige cantate ,De Priester" gezongen.
In de woning van zijn ouders hield des mid
dags d neomist een zeer druk bezochte receptie,
waarbij tevens een rijke schat van cadeau's,
speciaal voor het priesterlijk ambt te zien was.
Tot slot van dezen jubeldag werd des mid
dags om half vijf een plechtig Danklof gecele
breerd door den neomist,met assistentie van
pastoor P. Roovers en kapelaan A. S. van Rijn.
Een plechtig Te Deum besloot dezen schoonen
dag, waarop de parochianen van de St. Jan
en vooral het Bavodorp den pasgewijden pries
ter een treffende hulde hebben gebracht.
Na de goede Pinksterdagen mocht Zandvoort
pok Zondag niet klagen over het drukke bezoek,
Reeds in alle vroegte trokken files wielrijders
langs den Zeeweg en de Zandvoortsohelaan de
badplaats binnen,1 maar oök per trein en per
tram arriveerden duizenden bezoekers.
Op het strand en langs de boulevards heersch-
te een gezellige drukte en alle inrichtingen
maakten goede zaken. Jammer was het. dat de
enkele regenbuien vielen. De vlucht van het
lucht tegen den middag eenigszins betrok en er
strand ving toen onmiddellijk aan, Talloozen
zochten hun rijwiel of de tram en den trein op,
maar duizenden gaven den moed niet op en be
volkten de consumptie-inrichtingen. Na een
uurtje was het leed weer geleden en brak» het
zonnetje weer door de wolken. Onderwijl wist
de tram de gasten niet te verwerken en stonden
de menschen in een rü van de „schapenhokken"
in de Haltestraat tot de Schoolstraat. De politie
regelde echter op uitstekende wijze het drukke
verkeer. Ondanks den regentegenslag is Zand
voort uiterst tevreden.
GEGARANDEERD TOTALE UITROEIING
MARNIXSTRAAT No. 116 - HAARLEM
Zuiveraars v. Rijks- en Gemeentegebouwen
Naar aanleiding van de oprichting der werkgemeenschap Haarlem van de
DuitschNederlandsche Cultuurgemeenschap werd in het Concertgebouw een
groot concert gegeven. Ook de Rijkscommissaris was in de kamer der solisten
aanwezig. Van links naar rechts: Bram Hemerikcellist; de Commissaris van
Noord-Holland, mr. A. Backen Karl Dammer, generaalmuziekdirecteurdr. M.
Buy el; Rijkscommissaris dr. Seyss-Inquar t; Oberdienstleiter Seidel en burgemeester
S. L. A. Plekker (foto Stapf)
ter vervanging van anthraciet, brech-
cokes enz., kunnen wij U heden vrij
blijvend aanbieden voor verwarming
PRIMA VEENKLUITEN
voor zoover hiervan voorradig, tegen
den prijs van 4.— per 100 K.G. franco
bergplaats. Levering geschiedt direct
in volgorde van de ingekomen bestel
lingen. x
KOLENHANDEL KRUL N.V.
OVERVEEN TELEF. 23517 en 24028
Op grootsche wijze is gisteren te Heem-
stede een Rerum-Novarum-herdenking ge
houden. Des morgens droeg de geestelijke
adviseur van den R. K. Volksbond, kapelaan
R. Oud, in de kerk van den H. Bavo een H.
Mis uit dankbaarheid op, waaronder velen
ter H. Tafel naderden.
In de feestelijk versierde groote zaal van het
R. K. Vereenigingsgebouw had de herdenkings
commissie een ontbijttafel aangericht. De zaa)
was versierd met bloemen en palmen, waartus-
schen de vaandels van den Volksbond en zijn
onderafdeelingen prijkten. Aan het gemeen
schappelijk ontbijt namen o.a. deel wethouder
C.-A. M. Jonckbloedt; de Katholieke raadsleden
E. v. Lent, N. J. v. d. Linden en J. W. v. d. Erf;
bestuursleden van de Hanze, K. J. M. V. en de
St. Jozefgezellenvereenigingen.
De voorzitter, de heer A. H, Meeuwenoord,
toonde zich in zijn welkomstwoord zeer verheugd
dat de. Katholieke bevolking van Heemstede
haar dankbaarheid kan toonen jegens de groote
Pausen, die de sociale encyclieken hebben uitge
vaardigd.
Spontaan klonk da-arna het Strijdlied met be
geleiding van den pianist J. Nibbering.
De heer H. A. Meeuwenoord herinnerde eraan
hoe in de loop der jaren in alle talen door ge
leerden van alle richtingen ontelbare commenta
ren van blijvende waarde geschreven zijn over
de encycl'eken. De invloed, dien deze zendbrieven
op de sociale ontwikkeling in ons vaderland heb
ben gehad, is wel van zeer groote waarde.
Nadat spreker de strekking der encyclieken ge
schetst had, sprak hij den wensch uit, dat in het
nieuw begonnen tijdperk zoowel werkgevers als
werknemers zullen arbeiden aan het nakomen
der pauselijke grondwetten, die van waarde zijn
voor tijd en eeuwigheid.
Vervolgens voerde het woord de heer F. Spit,
lid van het centraal bestuur van den R. K.
Volksbond. Schaepman, aldus spreker, dichtte
eens „de scheppingen der menschen verrijzen en
vergaan"; ons werk heeft echter blijvende waar
de, omdat het gevestigd is op het eeuwigheidsbe
ginsel. Uitvoerig schetste spreker de treurige ar
beidstoestanden 50 jaar geleden. Gelukkig heeft
de R. K. Arbeidersbeweging dgn oproep van den
Paus begrepen. Vele werkgevers, ook die buiten
de Katholieke kerk staan, moeten thans, dus na
50 jaren, erkennen dat de sociale toestanden
verbeterd zijn door de encyclieken, vooral door
Gastdirigent: Karl Dammer
Solist: Bram Hemerik
Ter opening der Werkgemeenschap-Haarlem
en omstreken der Nederlandsch-Duitsche Kui
tuurgemeenschap werd een groot Feestconcert
gegeven door de versterkte H. O. V., onder lei
ding van Generalmusikdirektor Karl Dammer
uit Keulen.
Het programma, door dirigent Karl Dammer
samengesteld, was buitengewoon interessant. Be
halve het hier reeds bekende derde Braaden-
burgsche Concert van Joh. Seb. Bach (voor
strijkorkest zonder solo-Instrumenten), speelde
de solo-cellist Bram Hemerik een tamelijk on
bekend Concert van Haydn en deed Dammer ons
kennis maken met de Vijfde Symphonie van
Anton Bruckner.
Ondanks de belangstelling sedert een vijftien
tal jaren voor de groote symphonische werken
van Bruckner getoond, worden deze werken
eigenlijk nog sporadisch uitgevoerd. Bij de „Bad"
in Haarlem b.v. van 1931'41 slechts viermaal
een symphonie; de 2de, 3de, 4de en 7de. Ver
blijdend was het dus voor kunstminnend Haar
lem thans de 5de te kunnen hooren.
Bruckner's Symphonieën moest men al eerder,
vóór die van Gustav Mahler hebben leeren ken
nen, want ze vormen een schakel tusschen
Beethoven-Schubert eener- en Mahler ander
zijds. Maar, zij het wat laat en niet in chro
nologische volgorde, ze komen zoo langzamer
hand dan toch op het repertoire.
Die late erkenning van Buckner'g genialiteit Is
echter geen louter Nederlandsch verschijnsel.
De groote Duitsche musicoloog Walter Nie
mann schreef reeds 30 jaren geleden, dat pu
voor Gustav Mahler's werk met zijn dood een
langzaam naderend einde was" gekomen, men na
Mahler voldoening bij diens eersten leermees
ter en grooten voorganger Bruckner zoekt.
Of Bruckner's symphonieën bij het geheele
groote-concert-publiek belangstelling zullen
blijven wekken, is nog aan twijfel onderhevig.
Zoekt men bovenal rustig, ingetogen, gemoede
lijk, plechtstatig en verheven werk, dan zal
Bruckner bevredigen, doch verlangt men daar
nevens geagiteerd, hartstochtelijk, meeslepend,
dramatisch en verbijsterend werk, dan moet men
zijn heil niet bij dezen componist zoeken. Der
gelijke gemoedsgesteldheden zijn aan een Bruck
ner vreemd, kan hij dus niet uitbeelden.
In alle Bruckner-werken domineert een
plechtstatig, een meer religieus karakter. De
componist is voor alles de op God vertrouwende
mensch. Zijn schrijfwijze, bijzender die voor het
koper-ensemble, zijn thema-aanwending
o.a. koralen en bovenal de geest duidt op
een diep-religieuze overtuiging. Ook uit de
.Vijfde symphonie spreekt die geest. Bruckner
schijnt dit werk eens zijn fantastische sympho
nie te hebben genoemd, maar deze benaming
slaat vermoedelijk slechts op den omvangrijken
gecompllceerden bouw, niet het minst op dien
der Finale.
Muziekkenners uit Bruckner's tijd hebben
juist de vijfde, de „Kirchensymphonie" ge
noemd.. Er komen niet alleen koraalachtige the
ma's ln voor, doch de grandiose afsluiting
laatste deel der Finale ls als het ware één
groote koraalfantasie.
Het eerste deel der Vijfde heeft een z.g. klas
sieke inleiding. Deze heeft bij Bruckner echter
een geheel andere beteekenis. Ze bevat het the
matisch materiaal voor het geheele werk. Bij
na al dat matriaal is terug te brengen tot die
inleiding. Terecht mocht de componist zelf spre
ken van een „Kontrapunktisches Meisterstude".
Het Scherzo bevat iets bijzonders inzake
vorm. Men kan hier evenals in den hoofd
vorm (eerste deel) spreken van expositie, door
werking en reprise van thema's.
Is het Adagio een echt melodieus stuk, innig
en warm van karakter en betrekkelijk kort voor
een Bruckner-Adagio, de Finale overschreidt in
groote mate de toenmalige grenzen. Het is op
zichzelf genomen een cyclopisch stuk, een sa
menvatting, een goed geslaagde verbinding van
verschillende elementen uit Sonate- en Fuga-
vorm.
Dirigent Dammer heeft de omvangrijke en
veeleischende „vijfde" na enkele repetities tot
uitvoering gebracht. Daarbij in aanmerking ne
mende, dat het strijkorkest bijna verdubbeld
was, men dientengevolge niet kon spreken van
een vaststaand ensemble, dient de uitvoering te
gelijk te worden geprezen. Er waren wel kleine
feilen te ontdekken, b.v. rhythmische onëffen-
heden, onevenwichtige klankverhoudingen, on
zuiverheden (hoorns), doch ze kwamen niet te
talrijk en in sterke mate voor, zoodat ze den
algemeenen indruk geen groote schade berok
kenden.
Bijzonder vielen op: fraaie pianissimo's, no
bele en afgeronde klank van het koper-ensem
ble, sterk sprekend pizzicato- en staccatospel,
frappante dynamische contrascten (zonder
eenige overdrijving), warm-gevoelvolle toon van
het strijkorkest en bovenal stijlvolle voordracht
wat klonken die koraalthema's imposant en
waardig! en intens innerlijke spanning tot
in de grootste onderdeden.
Dammer leidde beheerscht en kalm, het or
kest reageerde bewonderenswaardig op zijn
soms met zeer klein en sober gebaar aangegeven
intenties.
Het derde Brandenburgsch Concert voldeed
niet in zijn geheel. Metrisch en rhythmisch sloot
de finale niet zuiver. Wellicht was het nogal
vlugge tmpo wat ongewoon voor de spelers.
Het Cello-concert in D-dur, één der z.g. kleine
concerten, vermocht als werk niet geweldig te
boeien. Mooie cello-toon van den solist Bram
Hemerik, muzikale voordracht (Adagio!), vir
tuoos gespeelde cadensen en volgzame begelei
ding door het strijkorkest vergoedde daarentegen
veel.
Voor dirigent, solist en orkest langdurige bij
valsbetuigingen; bloemen vertolkten den dank
der Werkgemeenschap aan solist en dirigent.
Zooals Zondagmorgen reeds gemeld, werd
dit concert door tal van civiele en militaire
autoriteiten o.a. Rijkscommissaris Seys-In-
quart, Ortskommandant Flöh en burgemeester
Plekker, bijgewoorid.
O. K.
Het Volksconcert van de H.O.V,. dat op Dins
dag 10 Juni a.s. 8 uur in de Gem. Concertzaal
zal worden gegeven, wordt geopend met de Sym
phonie in Bes. gr. terts van Joh. Chr. Bach.
De hobo-solo in het prachtige tweede deel wordt
gespeeld door Jac. Moolenijzer.
Corry Koppen zal het Pianoconcert in G. gr.
terts van W. A. Mozart voordragen.
Het tweede programmadeel vangt aan met de
Ouverture „La Princesse Jaune" van C. Saint-
Saëns, dat gevolgd word^ door de „Prélude a
l'Après midi d'un Faune" van Cl. Debussy.
Het concert wordt besloten met drie deelen
uit de .Impressions d'Iialie" van G. Charpentier.
Drie muzikale schilderijtjes, die indrukken weer
geven uit het zonnige Italië. Het eerste, Sere
nade met een cellosolo, gespeeld door den solo-
cellist en een altviool achter het podium,
gespeeld door den soloalt van het orkest.
Tet tweede, a la Fontaine, schildert ons een
tafereeltje aan de bron en het derde, Müles,
een stemming op de bergpaden met muilezels en
hun drijvers. s
Rerum Novarum. Er is een betere geest van
naastenliefde gekomen, die in de Tien geboden
staat voorgeschreven. Wij hebben al een halve
eeuw gevochten tegen de cultuur der begeerte,
omdat het Christendom de liefde voorschrijft. De
leuze „Naar de nieuwe Gemeenschap" drukt den
wil uit om een betere samenleving op te bouwen,
om een bouwwerk voor de toekomst op te rich
ten, om door de juiste sociale verhoudingen het
waarachtig Christendom frisch leven te geven.
Wij bouwen aan het erfdeel onzer vaderen met
Gods hulp en steun. Wij zullen de fiere pioniers
navolgen, wij zullen blijven opzien naar onzen
Paus van Rome.
Nadat het gezelschap „Roomsche Blijdschap"
had gezongen, behandelde kapelaan R. Oud de
godsdienstig-geestelijke vraagstukken der en
cyclieken.
De arbeider heeft te zorgen voor zijn gezin, al
dus Spreker, maar zijn zorgen moeten niet zoo
danig zijn. dat hij geen tijd meer heeft om zijn
godsdienst te beleven. De arbeid is een. middel
om de eeuwige zaligheid te verwerven, godsdienst
staat niet buiten het sociale vraagstuk.
Een keurkorps van leiders propageert de Pau
selijke ideeën. Toen spreker den naam van den
heer de Bruyn noemde, klonk een spontaan ap
plaus. Spr. wees er op, dat de strijd tegen den
vrouwenarbeid het christelijke gezinsleven meer
waarde heeft gegeven. De arbeidersstand respec
teert zich zelf en wordt gerespecteerd. Uit de ar
beidersgezinnen zien wij thans vele priesters
komen.
Er zijn nog patroons, die leven in de cultuur
der begeerte. Ook voor die patroons moeten we
eerbied hebben, al behoeft dit geen slaafsche
eerbied te zijn. De leiders der sociale beweging
zullen dan alles doen om verbetering te krijgen.
Ook in Heemstede moeten de verschillende
groepeeringen en standen in vriendschap samen
werken. Onze geest moet vernieuwd worden.
Bij ons zelf moeten wij onderzoeken of onze hou
ding juist is. Spreker sloot dan ook met de
woorden van Henri de Greeve: „Verbeter de
wereld, maar begin bij je zelf".
De heer E. van Lent, voorzitter der Hanze,
noemde deze bijeenkomst een treffend bewijs van
hét ineensmelten der verschillende standen.. De
laatste tien jaar zijn er weinig ernstige tegen
stellingen geweest tusschen patroons en arbei
ders, zeker mede tengevolge van de encyclieken.
Spreker deed tenslotte de toezegging alles in het
werk te zullen stellen om de samenwerking zoo
goed mogelijk te doen zijn.
De heer J. Preyde, voorzitter der K. J. M. V„
stelde vast, dat de middenstand zeer groot be
lang heeft bij een welvarenden arbeidersstand en
dat het herdenkingsfeest daarom beide tot
groote dankbaarheid stemt. *De bijeenkomst
werd besloten met het lied „De nieuwe Dag".
Des avonds celebreerde pastoor A. F. C. van
Noort met assistentie van de kapelaans R. Oud
en C. M. Schuttelaar een plechtig Lof in de pa
rochiekerk van O. L. Vr. Hemelvaart. De cen-
traal-praeses der St. Jozefgezellenvereiging,
rector H. J. Drost, hield een feestrede met als
tekst „Zij bleven volhouden in de leer der Apos
telen en der gemeenschap". Het Lof werd door
zeer velen bijgewoond. Op het altaar prijkten te
midden van een zee van licht de vaandels der
standorganisaties en der afdeelingen van den
Katholieken Volksbond.
Dinsdag 10 Juni viert onze collega, de heer
C. J. van Tilburg, zijn veertig-jarig jubileum
als journalist. Van deze 40 jaar was hij 37%
jaar bij Haarlem's Dagblad werkzaam, 'n'reeks
van jaren als chef der redactie.
In verband met de tijdsomstandigheden zal
het ongetwijfeld belangrijke feest niet herdacht
worden. Degenen, die den heer Van Tilburg
echter willen complimenteeren, kunnen dit doen
des middags tusschen 3.30 en 5.30 uur aan zijn
woning, Valkenburgerlaan 23 te Heemstede.
Het programma van de orgelbespeling in de
Groote- of St. Bavokerk te Haarlem, op Dinsdag
10 Juni 1941, 's avonds van 89 uur, door den
heer George Robert, luidt: 1. Veni creator (4
Versets), Jean Titelouze (15631633); 2. Fan
tasia en Fuga g kl. t„ J. S. Bach; 3. Ave Maris
Stella (3 Versets), Marcel Dupré; 4. Twee
Rhapsodieën over Bretonsche liederen, C. Saint-
Saëns; 5. Choral III, C. Frank.
Zondagmiddag werd op het strand te Zand
voort gewaarschuwd, dat in zee tegenover het
hotel „Groot Badhuis" zich een dame in levens
gevaar bevond.
De heeren Ternes en de Jongh sprongen in een
vlet en bemerkten, dat de vrouw tegen een mui
trachtte op te zwemmen, hetgeen haar niet ge
lukte. De toestand van het slachtoffer was zeer
gevaarlijk. In bewusteloozen toestand werd zij
aan wal gebracht, waar dr. C. A. van Fraassen
kunstmatige ademhaling toepaste.
De 33-jarige dame uit Haarlem ls per zieken
auto naar haar woning overgebracht.
Geboren; 5 Juni: A. Heiliegersvan den
Oosterkamp zoon;
6 Juni; U. van der SchaafLageveen, zoon;
E. C. Vink—van Daalen, dochter; E. S. Neger-
zegt Puntje.
„De zuinigheid brengt
rijkdom inl" Daarom gooi
de ze nooit oude kleeren
weg. Wonderlijk, wat die
niet kon tooveren van een
afgedragen mantel of ja
pon. Daar heb ik héél wat
van opgestoken. En in
dezen tijd van textiel-
schaarschte komt het me
wat goed te pas. Met een
frisch, nieuw kraagje of
een vlotte ceintuur, of een
mooi galon van De Groot
maak ik weer nieuw van
oud. ]a! De Groot is een
adres waar ik dolgeluk
kig mee ben!
Gebouw St. Bavo: Jaarfeest R. K. Volksbond
7.30 uur; R. K. Bevolkingsbureau 730 uur; St.
Caecilia 8 uur.
Frans Halsmuseum: Expositie van Beeld
houwwerken, 105 uur.
Palestina Diorama's, Schotersingel 117a: te
bezichtigen van 3—5 uur en van 7—9 uur.
Kunsthandel Leffelaar: Wagenweg: Exposl'te
van schilderijen en teekeningen door C- Spoor,
10—5 uur.
Rembrandt: „Als mannen op reis gaan", 2.30,
6.30 en 8.45 uur.
Cinema Palace: „D. III 88", 2. 630 en 8.45 uur.
Luxor; „Bruidegom in angst", 2.30 6 30 en
3.45 titir.
Frans Hals: „Luchtkasteelén", 2:30, 6.30 ®n
8.45 liur.
Spaame; „Een hopeloos geval", 8 uur.
Gebouw St. Bavo: Mariacongregatie, 7.30 uur»
St. Caecilia, 7.30 uur. Bestuur en personeel „Ar
beid Adelt", 7.30 uur.
Groote of St. Bavokerk: Orgelconcert door
George Robert, 8—9 uur.
Gem. Concertgebouw: H.O.V.-Zomerconcert
uur; tuinzaal: „Kölner Kammer Orchester'
8 uur.
Frans Halsmuseum: Expositie van beeld
houwwerken, 105 uur.
Palestina Diorama's, Schotersingel 117a:
bezichtigen van 3—5 uur en van 7—9 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Exposi 1
van schilderijen en teekeningen door C. Spoor»
105 uur.
Rembrandt: „Als mannen op reis gaan", 2-30,
<5.30 en 8.45 uur.
Cinema palace; „D. III 88", 2, 6.30 en 8.45 uur-
Luxor; ,3ruidegom in angst", 2.30, 630 e
8.45 uur.
Frans Hals: „Luchtkasteelen", 2.30, 6.30
8.45 uur.
Spaarne: „Een hopeloos geval", 8 uur.
De Zondags- en avonddiensten der apothefc®®
zullen tot en met Vrijdagavond worden K
genomen door de volgende apotheken: Apothe
van Rijn N.V., Kleine Houtweg 15, tel. 103rV
Firma C. G. Loomeyer en Zn., Zijlweg
12495; Schoterbosch-apotheek, Rijksstraat
19, tel. 12711; Apo'heek Schotsman, Binn
weg 206208, Heemstede, tel. 28320.
te
manExner, dochter; J. Winklervan
Zee»
zoon; E-
7 Juni: A. E. Buijs—Veeken, zoon;
SchreursVan Kempen, zoon; H- NI.
van Noort, zoon;
8 Juni: A. A. Vogel—van Dijkman, z0 ujer-"
Hijlkema—Rombach, dochter; C. KoeKe^^^,
van den Kerkhof, zoon; D. Drenth oVt»n»
dochter; E. W. C. Hassink—van Koning
zoon; H. C. Heilig—Bakker, dochter; uder»
9 Juni: W. M. J. van der Tuuk—j g.
dochter; M. W. C. Sluijter—Bouma, z°on'
Keevel—van der» Heuvel, zoon. -j, ffi'
Ondertrouwd: 9 Juni: T. Slot en H'
bink. c glee-
Gehuwd: 9 Juni: K. Ronner en A. °-
ker" thuiizefl»
Overleden: 5 Juni: C. A. Beerthuu
jaar, Hagesjraat; t aVclceri'
6 Juni: M. C. Rutte—Sintenie, Jan
straat; van dc
7 Juni: M. E. W. HoogewooninK— ^uts.
Hoek, 71 jaar Acaciastraai; H. 3-
\\t"
74 jaar, Ramplaan;
8 Juni: S. G. v. d. Putten, 18 Jaar'
gangstraat.
Voe""u
8