Twee fronten Plechtige uitvaart mgr. Taskin BEATRIXDORP IN SI AM De Bisschopshulde Tol hoofd en hart; 69ste JAARGANG No. 23527 o WOENSDAG 24 APRIL 1946 Bureaux Smedestraat 5. Telefoon Redactie 21544 Telefoon Administratie 21543 Postgiro 143480 Abonnementsprijs 30 cent per week - - Lijkrede mgr. Van Noort Het weer. Bij de vroegere krijgsgevangenen NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Lord Jowitt heeft de vorige week niet zoo heel ongelijk gehad, toen hij in het En- gelsche Hoogerhuis verklaarde, dat als men niet zeer voorzichtig was, Duitschland weer denztflfden weg zoru opgaan als na den vorigen wereldoorlog. „Ik zeg eerlijk, dat het een schrale troost voor mij zou zijn. als ik in plaats van de nazi-leuze ,.ein Volk, ein Reich, ein Ftihrer" zou moeten aanvaar den: ,,ein Volk, ein Reich, ein Kommissar", aldus klonk zijn gees tige waarschuwing. Dat hij niet overdreef bewijst wel het schouw spel. dat Berlijn, nog geen jaar na de onvoorwaardelijke Duitsche ca pitulatie, Zondagavond opleverde. Volkomen in nazi-stijl hebben de Duitsche communisten en de groep sociaal-democraten, die voor fusie voelden (of voor den Russischen druk zijn bezweken) zich in het Berliner Opemhaus aaneengesloten tot de socialistische eenheidspartij. Wü kunnen ons voorstellen met welk een enthousiasme het Heil- geroep door de zaal geklonken heeft. Het S i eg moesten ze inslik ken, maar over een paar jaar be hoeft dat waarschijnlijk niet meer. Wij dachten aan deze feiten, toen wij in het jongste nummer van het Kath. Cultureel tijdschrift de slotconclusie van een artikel- over Kath. Staatkunde lazen, wel ke als volgt luidt: - „Het is opvallend, dat in onze dagen de menschheld zich steeds duidelijker op de twee extreme, alles opeischende, fronten gaat stellen: het volle christen dom, d.i. het katholicisme, en het communis me. Wanneer men dat alleen even op het gebied van de partijverhoudingen beziet, bemerkt men, dat in bijna alle landen de op de katholieke beginselen berusten de partijen en aan den anderen kant de communisten de grootste winst behalen. De tijd van neutra liteit en „midden-partijen" is voor bij." Het is dezelfde gedachtengang, die de Engelschman Carr in 1942 in zijn bekende boek „Conditions of peace" vredesvoorwaarden naar voren brengt. Er zijn, volgens Carr, slechts twee bewegingen, die de wereld een doel voor oogen stel len, dat oorlog te boven gaat, n.l. het Christendom en het commu nisme. Twee bewegingen, twee fronten: Christendom en communisme. Overal in de wereld zien wij de communisten onder leiding van Moskou zich in slagorde opstellen. In de voorhoede worden reeds de eerste gevechten, zij het dan zon der wapens, geleverd; men volge slechts de debatten in de Uno of in den Veiligheidsraad, in de ach terhoede wordt het systeem van cellenbouw, Vooral onder de arbei ders, toegepast. De arbeiders, zij, die het zwaarst de gevolgen van den oorlog voelen, beschouwen de communisten als een dankbare prooi; zij worden tot het uiterste opgehitst, en hun systematisch aangekweekte ontevredenheid komt telkens tot uitbarsting, overal over heel de wereld, ook in ons land, in een golf van stakingen. Een ramp zou het zijn als wij, katholieken, zouden aarzelen in dat andere front, dat het behoud en de redding van de Chris telijke beschaving beoogt, plaats te nemen. En zooals de communis ten trachten onder de arbeiders een kern te vormen, van waaruit de afbraak van Christendom, bescha ving en gezag moet geschieden, zoo moeten wij trachten, daar een kern van katholieken, een kern van christelijke, van katholieke arbei ders vooral tegenover te stellen. De communisten en nat.-socialis ten hebben en hadden steeds heel scherp gezien, dat het op een be paalde kern aankomt. Heeft men eenmaal een flinke, sterke kern van overtuigde, In hun ideaal diep geloovende, voortrekkers, dan volgt de massa van zelf. Zij wordt vaak gemakkelijk meegesleept, zoowel op stoffelijk als geestelijk terrein. Met groote voldoening hebben wij dan ook het Paaschmanifest I gelezen van het bestuur van de| Nederl. Katholieke Arbeidersbewe ging, afgedrukt in het jongste num mer van „Herstel", dat den katho lieken arbeiders nog eens in duide lijke bewoordingen op het gevaar van het eenheidsstreven van E.V.C. en N.V.V. wijst. Het manifest wijst op den duide- iijken vastenbrief der bisschoppen, waarin de Eenheidsvakbeweging werd verboden en aan katholieken, die lid daarvan zijn, de H.H. Sacra menten moeten geweigerd worden. Ket wijst ook op de handhaving door de bisschoppen van het verbod voor de katholieke arbeiders lid te zijn van het N.V.V. en eindigt met de volgende opwekking tot onze ka tholieke arbeiders: „Het groote cultureele program der Kath. Arbeidersbeweging be oogt de cultureele emancipatie van de katholieke arbeiders en hun gezinnen; zij moeten worden gevormd tot actieve dragers eener Katholieke en vaderlandsche cul tuur, die bovendien volop moeten kunnen deelen in de rijkdommen eener waarachtige beschaving. En voor de versterking van de innerlijke godsdienstig-zedelijke weerbaarheid van ons volk ziet de beweging haar groote taak in de vorming harer leden tot fiere en bewuste strijders voor het Ko ninkrijk Gods." Fiere en bewuste strijders voor het Koninkrijk Gods. Dat is wat de huidige geteisterde wereld, die men weer wil trachten op te bou wen zonder God, zoo dringend noodig heeft. Een kern van bewuste strijders. De communistische arbei ders hebben overal ter wereld hun front opgesteld en zijn bewuste strijders. Zouden wij, katholieken, zouden onze katholieke arbeiders weigeren het andere front te betrekken? s y ;s De plechtige Metten voor de zie- lerust van mgr. H. J. M. Taskin zijn gisteravond in het Groot-Se minarie te Warmond gezongen door praeses Van Deur sen met assistentie van prof. J. A. M. van der Gaag als diaken en prof. J. A. E. van Dodewaard als sub-diaken. By deze plechtigheid waren de ka nunniken aanwezig. De Scola van het Theologicum te Warmond zong onder leiding van dr. A. J. M. Kat. Hedenmorgen werden de Lauden gezongen door kanunnik W. J. J. de Jong met assistentie van prof. A. Cleophas als diaken en prof. dr. N. Steur als sub-diaken. Z. H. Exc. mgr. J. F. Huibers droeg de pontificale Requiemmis op in te genwoordigheid van Z. Exc. mgr. P. Giobbe. De assistenties waren als volgt: troondiakens kanunnik deken J. H. Niekel en kanunnik W. de Jong, diaken prof. A. Cleo phas, sub-diaken prof. dr. N. Steur, ceremoniaril prof. P. C. Groenendijk en seer. J. A. J. Solle veld. Aanwezig waren het voltallig Kathedraal kapittel, vele dekens en pastoors uit het bisdom, B. en W. van Warmond en verschillende andere belangstellenden. De Scola van het Theologicum zong onder leiding van dr. A. Kat de liturgi sche gezangen. Na de H. Mis hield mgr. dr. G. C. van Noort de lijk rede. Als tekst had hij gekozen: Exem- plum dedi vobis. Mgr. achtte het een voorrecht bij de lijkbaar van den Praeses te mogen spreken. Slechts twee jaar heh ik met hem in dit - huis samengewoond, aldus spr., maar voor en na dien tijd was hij een vriend van mij, waarvoor ik diepen eerbied had vanwege zijn karakter, zijn werk, zijn voorbeeld. Meer dan 33 jaar was hij Praeses, het hoofd, de ziel en de drijver van bijkans alles wat hier gebeurde. Voor de moderniseering van de ge bouwen heeft hij gedaan wat mo gelijk was. Al zijn hooge dagen en feesten heeft hij binnen deze mu ren gevierd. Door zijn gebed, zijn offer en kracht was het hem gegeven waardige priesters te vormen. Voor geheel den clerus van het bisdom Is hij gebleven Praeses Taskin, ook nadat hij ging rus ten. Spreker schetste daarna de opvattingen van den Praeses, hoe hi) een fel tegenstander was van modernisme en integralisme, op tijd kort en krachtig In greep en geen zachte heelmees ter was. Hij was een werkzame, scherpziende, voorzichtige na tuur. Hij was hard voor zichzelf, maar vroeg ook de volle maat van ande ren. Men kan zeggen, dat hij meer geëerbiedigd dan bemind was, maar zijn hart was vol warmte. Tot hem zal de Heer gezegd hebben: „Kom, Verwachting tot Donderdag avond; Heldere nacht mét plaat selijk mist en hier en daar lichte nachtvorst. Morgen overdag wis selende bewolking met plaatse lijk enkele buien, weinig veran dering ln temperatuur. Meest zwakke wind. Zon onder 19.51, Maan 3.3611.46 Zon op 5.34 goede en getrouwe knecht, ga bin nen in den vrede des Heeren". Tot slot vrbeg mgr. Van Noort vooral de door den Praeses ge vormde priesters te bidden en te blijven bidden voor de zielerust van mgr. Taskin. Dat is de beste dank, dien men hem voor zyn heerlijk voorbeeld kan geven. De absoute en de begrafenis ge schiedden daarna op het kerkhof te Warmond door Z. H. Exc. mgr. J. P. Huibers. Ons blad bestaat heden uit 8 pagina's. Het papier is beschikbaar gekomen door het niet verschijnen op den Tweeden Paaschdag. DE DIRECTIE. In den vroegen mor gen vertrekt de Nc- derlandsche Roode- Kruismissie uit Bang kok naar Nakom Paton en Tamuan, resp. 45 en ■130 K.M. naar het Noor den. De spoorlijn, waar langs wij rijden, sluit in Nong Praduk aan op den beruchten doodenweg, dien de Japanners heb ben laten aanleggen. Duizenden en nog eens duizenden door de Ja panners in Indonesië gevangengenomen Ne- derlandsche militairen werden per schip op dik wijls onbeschrijfelijke wijze naar Slam ver voerd om tezamen met tienduizenden Engelsche, Amerikaansche en Au stralische krijgsgevange nen en koelies uit alle Aziatische landen aan dezen Birmaspoorweg te werken. De aanleg eiscli- te in totaal meer dan 100.008 menschenlevens en van de ruim 10.000 Nederlandsche onderda nen. die hier werkten, verloren er meer dan 3100 het leven. In de nabijheid van Nakom Paton bevinden zich de drie kampen die het doel van onze reis vormen: Wilhelmlna- dorp, Beatrixdorp en Julianadorp. Nakom Pa ton draagt reeds het Ne derlandsche stempel, Men ziet hier overal op schriften als: „Restau rant Luilekkerland", „Wasch- en Strij kin richting", „Dameskapsa lon" en „Schoonheidsin stituut". De Nederlanders, die in deze drie kampen wo nen, zijn vroegere krijgs gevangenen, die aan den Birmaspoorweg hebben gewerkt. Zij zijn in het algemeen vereenigd met hun vrouw en kinderen. die in het kader van de gezinshereeniging en in verband met het gevaar, dat zij in Indië liepen, naar Siam zijn geëvacu eerd. Van alle kampen, die wii op onze reis hebben bezocht, is Beatrixdorp misschien wel het best ingerichte. Het bevindt zich vlak bij het zomer verblijf van den koning van Siam en is slechts enkele minuten verwij derd van Nakom Paton. Tusschen de barakken zijn fraaie perken aan gelegd, terwijl zich in het middenveld een groote cantine bevindt. Hier zijn ook de recrea tiezalen en een dans vloer, waar een of twee maal per week een band speelt. Voorts wordt er eens per week een film vertoond. De afdeeling ontwik keling en ontspanning zorgt voor spelen en houdt geregeld lezingen in overleg met de Neder landsche volksuniversi teit te Bangkok. Aan het onderwijs wordt veel aandacht be steed. In Nakom Paton zijn plm. 800 leerlingen, van wie er 135 middel baar onderwijs genieten, dat speciaal gericht i£ op de practijk van het leven. Deze jeugd, die zoo veel heeft moeten doorstaan en getuige heeft moeten zijn van onnoemelijk leed en el lende, is verre van uit het lood geslagen. Wat zij aan kennis is ten achter geraakt, heeft zij aan handigheid en rijp heid gewonnen. Wie deze kinderen van 14 tot 18 jaar gadeslaat, valt het op, hoe zelfstandig en zelfbewust zij zijn. Het zware werk in de kampen wordt verricht door de Japanners. Zij graven putten, brengen water naar de mandl- kamers, houden de ba rakken schoon, leggen beplantingen aan en helpen zelfs hij de be reiding en het uitdeelen van het eten. Met vreugde heeft katholiek Haarlem vernomen, dat Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers er ln heeft toegestemd a.s. Maardag avond de hulde der katholieken van de bisschopsstad ter gelegenheid van zijn tienjarig Pontificaat in ontvangst te nemen. Dit is niet alleen een verheugend feit voor het öistncts-comité der Katholieke Ac tie, dat het initiatief heeft geno men voor deze hulde, doch het toont tevens aan dat de Bisschop van deze samenkomst met geestelijken en leeken goede vruchten verwacht voor de toekomst en nieuwen was dom voor zooveel katholiek-cultu reel en maatschappelijk leven, dat óoor den vijf jaren durenden storm kapotgeslagen en schijnbaar dood dei neder ligt. De a.s. Bisschopshulde zal de wekroep zijn tot een hernieuwde katholieke activiteit, niet alleen in Haarlem, doch ook ver daarbuiten. Op de eerste plaats staat de bis schopsstad thans voor de taak, zich aan te sluiten bij de hulde der ka tholieken aan het Episcopaat voor dc houding onzer Bisschoppen tij dens de bezetting, een hulde, welke zoo prachtig werd ingezet by de Kardinaalsfeesten in Utrecht, doch waaraan wij ónzen tol nog hebben te betalen in een oprechte hulde en dank aan ónzen Bisschop. Want de katholieken van Haarlem hebben na de vijf bange jaren veel te danken aar. hun Bisschop, niet alleen als hun voorbeeld van onverzetteiyke standvastigheid in het goede, maar ook als hun voorbeeld in het gebed. Wij hebben in de dagen voor de be vrijding onzen Bisschop gezien in de Kathedraal, als een andere Mo ws met uitgestrekte armen biddend voor zijn strydend en lijdend volk, wy hebben hem ook gezien en zijn hem gevolgd in den. hongerwinter op zyn dagelijkschen tocht naar de Mariakapel ln de Jansstraat, waar bij, te midden van ons, twijfelende, hongerige en berooide menschen met luider stemme meebad in het cnafgebroken Rozenkransgebed. Het is thans voor ons een plicht van dankbaarheid onzen Bisschop te steunen bij de vervulling van een belofte, door hem in zware uren gedaan aan onze Hemelsche Moeder en waartoe Maandagavond vanuit Haarlem heel het Bisdom zal wor den opgeroepen. Een hulde aan een Bisschop, dia zijn diocees gesteld heeft onder de bescherming van Maria, moet een hulde aan Maria zijn. En daarom werd van het begin af deze avond geJijk betiteld als Bisschopshulde en als Mariale avond. Het pasge- vormde koor van Katholiek Haar lem een der eerste vruchten van een herbloeiend katholiek cultureel leven heeft zich onder de be gaafde en meesterlijke leiding van Albert de Klerk tot taak gesteld deze hulde te vertolken door de uit voering van twee werken, die in ons land nog maar zelden zijn gehoord, n.l. de Lauretaansche Litanie van, Mozart en het Magnificat van Joh. Seb. Bach. De bekw,aamheid van den koorleider, de gelukkige keuze van het stemmen-materiaal, de be gaafdheid van de solisten en de geestdrift, waarmede de uitvoering wordt voorbereid, waarborgen een avond van kunstgenot, een Bis schopshulde waardig. Van talrijke zijden is reeds de deelname aan dezen huldigings avond toegezegd. Tal van geestelij ken en religieuzen, besturen van katholieke organisaties etc. zullen aanwezig zijn, terwijl ook de hoog ste autoriteiten van provincie en gemeente dezen avond zullen bij wonen. Voor het eerst na langen tyd zullen de Bisschop en de ka tholieken van Haarlem elkaar weder in een buiten-kerkelijke bijeenkomst ontmoeten. Het wordt een schoon» avond. Wij meenen sterk van geest te zijn en onszelf geheel in de hand te hebben, maar toch hoe vaak blijken wij onze gedachien niet te kun nen remmen voor een on veilig sein of sturen wij ze den verkeerden weg op, ondanks het roode licht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1946 | | pagina 1