Schi immen Gods Geuzen roman van of mensen? een mislukte De Hartog Wij luisteren naar DOKIE DURF in BORIS BAAL DUIKT OP I 1947 0/ I DE MAN die geen MIJKHar?- r Nachtwacht Rembrandt r. AMERIKAANSE FILMS OVER NEDERLAND ÓSAAAK) K. WOORDVERANDERING De van Hemelvaartsdag geld kon uitgevan ZATERDAG 10 MEr 1947 PAGINA 4 Liturgische Weekkalender bij hoofdpijn-kiespijn „AFKLAPDANS" LEIDDE TOT STEEKPARTIJ Oedipus overleden DISTRIBUTIE VAN WERK KLEDING MARK ATOL ROTA KLAROEN OASE E S C H NEHRUNG UNIE NIER- GERUCHT CLOU HOOI TUIL sniiiimiiiiiniiiiumiiimiiiiiiiiiimlg l'ste JAARGANG i GEREINIGD TEKENCURSUS .liAAKT EEN BOMBARDEMENT MEE 15 MEI: SPELLING IN DE TOEKOMST 'fl*i door A. J. CRONIN Waar zijn onze troepensclAepen (Wordt vervolg ft tt Evenmin als men van een gletscher kan verlangen, dat deze- zich in een tropisch klimaat op zijn ge mak voelt, zo min kan men van Jan de Hartog, de ras-verteller, eisen, dat hij temidden van een ulevellen-roman- tiek of een godzalig religieus pamflet tisme gedijt. Zijn stijl draagt het ken merk, de doem als u wilt, der bezeten heid en dankt zeker niet op de laatste plaats .zijn spankracht aan het ver mogen van de auteur de werkelijkheid letterlijk op te zwepen tot onnatuur lijke, soms irreële verhoudingen. Zo ontstaan in zijn boeken, en daarvan is zijn laatste roman wel een zeer spre kend voorbeeld, figuren, die ons met zich weten mee te tronen naar een schimmenrijk, waar het zelfs verboden ie te denken aan alles wat gevormd is van vlees en bloed en wordt gedragen en voldragen in de daarover heersende geest: de mens bestaande uit lichaam en ziel. Aanvankelijk verschijnt in,.Gods Geuzen" de jonge dokter Anton Zorg drager als een ons gelijkwaardige deel genoot in al het menselijke; hij houdt van een buitengewoon „vrouwelijk" meisje en ontdekt iü zichzelf toch ook een grote sympathie voor een studente, die hem geestelijk veel steun kan geven; hij viert een promotie-feest zoals men van een normaal afgestudeerd jong mens verwacht, vertrekt als beginnend arts naar Indië en ontdekt op de boot, dat zijn opvattingen, over de „West- Europese beschaving" ten aanzien van de toestanden in ïhdië enige herziening behoeven. Ter assistentie van de scheeps - arte bezoekt hij dan 'n Chinese dame en daar begint de merkwaardige metamor fose van Anton Zorgdrager: hij wordt allengs minder mens en meer schim. In een steeds- adembenemender tempo voert Jan de Hartog ons door een onwezen lijke wereld. Zorgdrager krijgt als eer ste opdracht een reis te maken naar een in de barre rimboe gelegen „pest- dorp", waar een merkwaardige dokter, Brits Jansen genaamd, zich onledig houdt met het op geniale wijze bestrij den van de pest, een onderzoek haar lepra eneen partijtje biljart met een seniel opperhoofd, met als inzet duizenden mensenlevens! Dit alles is fascinerend, evenals de tocht van Zorgdrager naar de binnen landen. Hij ontmoet een kapitein die duivel en mens tegelijk schijnt te zijn en voert een gigantische strijd tegen de hem in zijn laatste weerstand aan tastende wildernis. De beschrijving van deze schimachtige mensen (Gods Geu zen) geschiedt tot hier toe met een zo prachtig volgehouden vaart, dat cms spontaan de uitspraak „een technisch meesterwerk" uit de 'pen vloeit. Dan echter gaat de schrijver over stag. Hij raakt in een warwinkel van illusoire godsdienstigheid, verlegt ten einde raad het accent van zijn oorsprtm- ■kelijke intrigue via de artsen naar de lepra en het Leger des Heils om te be werken. dat de lezer het tegen het einde van dit boek zelfs lichamelijk benauwd heeft en zich afvraagt: „Wat wil De Hartog nu eigenlijk?" Dat deze vraag moeilijk te beant woorden zou zijn berust echter slechts op schijn. Immers, het moet bij enig nadenken duidelijk zijn, dat De Hartog zijn tot fantomen vergroeide mensen koste wat het kost tot de realiteit van het leven wil terugvoeren; m. a, w. hij heeft begrepen, dat zelfs de 'wereld van een roman geen samenleving van schim men verdragen kan. In deze kramp achtige poging nu om tot de werkelijk heid terug te keren, is de schrijver ten enenmale mislukt. In zijn radeloosheid om het hem ontsnappende meesterwerk neemt hg zijn toevlucht tot de eroti sche koortsdromen van een met hor monen-injecties verkeerd behandelde patiënt, zoekt afleiding in dweepzieke en overspannen godsdienstigheid (waar mee hy ook het Leger des Heils een slechte dienst bewijst!), die met een.be- ZONItóO 11 Mei 3de Zondag na Pasen. Utrecht* 2 H. Aulrldus. Haarlem: 2 H. Gan- gulphus. Den Bosch: 2 H. Wlro. Breda: 2 H. Maagd; 3 voor Kerk of Paus. Roermond: 2 H.H. Wlro en Aufrldus. Credo. Praefatle van Pasen. MAANDAG. Litanie van Alle HeUlgen. H.H. Nereus, Achilleus, Domltilla eh Pan- cratius. 2 v. d. Kruisdagen. 3 H. MaAgd. Praefatle van Pasen. Laatste Evang. v. d. Kruisdagen. Of Mis v. d Kruisdagen. 2 H.H. Nereus enz. 3 H. Maagd. Praefatie van Pasen. DINSDAG. Utanie van Alle Heiligen. Utrecht, Haarlem: H. Robertus Bellarmlnus, 2 v. d. Kruisdagen. Credo. Praefatle van Pasen. Bre da. Roermond: H. Servatius. 2 H. Robertus Bellarm. 3 v. d. Kruisdagen. Credo. Praefatle van Pasen. WOENSDAG. Litanie van Alle HeUlgen Vigilie van Hemelvaart. 2 H. 'Bonl- fatius. 3 v. d. Kruisdagen, Praefatle van Pa sen. Haarlem: H. Egbertus. 2 Vigilie. 3 H. Bonlfatlus. 4 v. d. Kruisdagen. Praefatie van Pasen. Laatste Ev. van Vigilie. Of Mis van Vigilie. 2 H. Egbertus. 3 H. Bonlfatlus. 4 v. d. Kruisdagen. Praefatie van Pasen. Roer mond: H. Plorlbertus. 2 VlgUie. 3 H. Bonl fatlus. 4 v. d. Kruisdagen. Praefatie van Pa sen. Laatste Ev. van Vigilie. Of Mis van Vi gilie. 2 H. Plorlbertus. 3 H. Bonlfatlus. 4 v. d. Kruisdagen. Praefatle v. Pasen. DONDER DAG. Hemelvaartsdag. Credo. Praefatle en Communicantes van Hemelvaart. VRIJDAG: H. Ubaldus. 2 Hemelvaart. 3 H. Maagd. Credo. Praefatie en Communicantes van Hemelv. ZATERDAG. H. Paschal!S Baylor.2 Hemel vaart. Credo. Praef. en Communicantes van Hemelvaart. ZONDAG 18 Mei. Zondag onder het octaaf van Hemelvaart. 2 H. Venanttus. 3 Hemelvaart. 4 voor de Missie. Credo. Prae fatle en Communicantes van Hemelvaart. schryving van de bitterheden van 's mensen lot weinig meer uitstaande hebben. Hü hult zijn figuren in 'een fcwasi-mystieke nevel, die hem als ro manschrijver geenszins uit de impasse verloste, maar hem integendeel een mislukt eerste deel van eeii brééd op gezette trilogie opleverde. Hier djent bovendien' vermeld, dat dit boek meerdere passages „rijk"' is, die men kortweg godslasterlijk en liederlijk moet noemen. Ook daarom late een katholiek het beter ongelezen; hij zal waarlijk niet het minste gevaar lopen; dat men hem op die grond van be krompenheid zal betichten. LEO BOEKRAAD De staf van James A. FitzPatrlck, Ralph Donaldson (regisseur) en Keith Covy (ca meraman). die zich gedurende de maand Meizal bezighouden met het verfilmen van diverse objecten in Nederland, ls de zer dagen ln Nederland gearriveerd. Fitz. Patrick zelf zal ongeveer hAlf Mei volgen. De verschillende opname» worden ver enigd ln een propaganda-serle „Travel- talks"), welke door de Metro-Goldwyn- Mayer in Amerika en elders zullen wor den vertoond. Deze verfilmingen staap ln het kader van de actie, welke reeds geruime tijd wordt gevoerd door de Algemene Neder landse Vereniging voor Vreemdelingenver keer, om buitenlanders naar Nederland te trekken, waarbij volledige steun wordt on dervonden van de Regeringsvoorlichtings dienst, de Holland-Amerlka-lijn en de KL.M. Aldus een bericht van de V.V.V. wier Aldus een bericht van de V.' V. V. wier aandacht wij gaarne vestigen op het be staan tan een aantal Nederlandse film kunstenaars. die getoond hebben op het stuk van de documentaire film iets te presteren. Beter dan vele buitenlanders zijn zij in staat het Nederlandse Jcarak- ter van ome gewesten in een film onder te bréngen. Deze opmerking ipordt ge maakt, afgezien van de bekwaamheid, die ae Amerikaanse filmmannen ten toon zul. rroaeHjk?^^' 3 ^een sumeniberking "Te Leur (naby Roosendaal) ontstak tydens het bevrijdingsfeest, zekere P. B. in woede, omdat iemand hem tydens een z.g. „afkiapdans" zijn vrouwelijke part ner ontnam. B. wierp de man een bier glas naar het %oofd. De caféhouder D. v. H, wilde daarop B. buiten de deur zetten, maar deze trok plotseling zijn mes. Hij bracht daarmee de kastelein verwondin gen toe, die van zo ernstige aard bleken dat het slachtoffer naar het ziekenhuis moest worden overgebracht. (met alcohol) Op 40-jarige leeftijd is te Dordrecht het enige circus-nijlpaard ter wereld, O.edipus, aan longontsteking over leden. Het nijlpaard, dat de laatste tijd tot de menagerie van het circus Mikkenie Strasshmger behoorde en voordien bij Sarassa.ni en Knie op trad. bezocht alle werelddelen. Het zal thans in de lage landen aan de zee, zijn laatste rustplaats vinden, Het Centraal Distributiekantoor deelt in aansluiting op het bericht van 7 Mei, waarin wy meldden, dat van 15 Mei a,s. af overalls, werkbroeken, werk- jasjes en werkkielen niet meer op textielpunten verkrijgbaar zullen, zijn, mede, dat van die datum af in omloop worden gebracht: werkkledingbonnen „A", waarop een overall verkrygbaar is, werkkledingbonnen ,3", waarep een werkbroek verkrijgbaar is en werkkle dingbonnen ,,C", waarop een werkjasje of kjel kan worden gekocht. Stof- en be- drijfsjassen, laboratoriumjassen, witte jassen, schorten en sloven blijven daar entegen op textielpunten verkrygbaar. Bedrijven met 10 of meer werkkleding- dragende arbeiders moeten op nader door de distributiedieftst vast te stellen dagen tusschen 12 en 31 Mei a.s. met ge bruikmaking van de door *de distribu tiediensten beschikbaar te stellen for mulieren een collectieve aanvraag- om werkkleding bij de plaatselijke distribu tiedienst indienen, voor alle\ in het be drijf' werkzame personep, die werkkle ding dragen, derhalve, ongeacht het tijdstip, waarop de laatste verstrekking van werkkleding heeft plaats .gehad. Administratief-, toezichthoudend en uni- formdragend personeel mag in de aan vraag niet worden opgenomen. Vervang in onderstaande tien sub stantieven twee naast elkaar geplaatste letters door twee andere, zodat er tien nieuwe zelfstandige ijaamwoorden ont staan. Plaatst men de tienmaal twee ingevoegde letters in de gegeven volg orde achter elkaar, dan is er een be kende uitdrukking te lezen. *K RANT TANTE DAD E,L KAPEL STELT GEVEL BRAAM REDER PEKEL WIKKE Inzendingen tot en. met Dinsdag 20 Mei op open briefkaart aan 't Kasteel van Aemstel (afd. Prijsraadsel), N. Z. Voorburgwal 65-73, Amsterdam. Oplossing Na loting werden de prijzen toegekend aan: J. Rynja, J. P. Heyestraat 84, Am sterdam; E. Blok, Pastorie Arendsweg, Beverwyk; P. J. Bus, O. Amersfoortse- weg 100, Hilversum; G. v. Weelden, Jelgersmastraat 12, Haarletri; H. v. Stigt, Vine. v. Goghstraat 37, Amster dam; H. de Ruig, Minckelersstraat 74, Hilversum. ZATERDAG HILVERSUM II, 415 M.14.40 Victor Silvester, 15.00 Jeugd. 15.15 Kunste naars stellen zich voor. 15.45 Kiosk, 16.00 Musette-mua., 16-20 Lez., 17.00 Wigwam. 18.00 Gram.-muz., 18.15 Journalistiek weekoverzicht. 18.30 Buf falo Bill, 19.00 Nieuws, 19.20 Orkest zonder naam, 19.45 Banden die Binden, 20.00 Nieuws, 20.05 Gewone man, 20.12 Sportflitsen, 20.30 Lichtbaken, 21.00 Orkest-muz., 22.00 Lez., 22.45 Avondgeb.. 23.00 Nieuws. 23.15 Vaders dagboek, 23.20 Gram.-muz. HILVERSUM I, 301 Mi: 16.40 Neder landse lied. 16.55 The Ramblers, 17.30 Jeugd. 18.00 Nieuws, 18.15 Gram.-mua.. 18.30 Ned. Strljdkr., 19.00 Koor, 19.30' Lez.. 20.00 Nieuws; 2005 Öingen van de dag. 20.20 Orgelcncert, 20.45 Hoor spel Dodenhuis, 8e deel, 21.15 En nuoké, x 22.30 Lez., 22.45 Gram.- muz.. 23.00 Nieuws. .23.15 Hobby hoek je, 23.30 Nacht voorstelling. ZONDAG HILVERSUM II, 415 M.: 8.00 Nieuws. 8.15 Man tot man, 8.30 Morgenw.. 9.30 Nieuws. 9.45 Hoogmis, 11.30 Strijk kwartet, 12.00 Angelus, 12.03 Orgel. 12.15 Boekhuys, 12.30 Lunchmuziek, 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, 13.15 Toespraak, 13.25 Groninger Orkest Ver.. 14.00 Lez., 14.15 G.O.V., .14.45 Gronings programma. 16.30 Ziekenlof, 17.00 Kerkd.. 18.30 Gram., 19.15 Bij bel, 19.30 Nieuws. 19.45 Sport. 20.00 Act., 20.13 Gewone man, 20.20 Gro nings progr., 22.15 Avondgeb.. 22.27 Slotwoord. 22.30 Nieuws 22.50 Gram., 22.55 Vad'ers dagboek, 23.00 Septet, 23.35 Gram. HILVERSUM I. 301 M.: 8.00 Nieuws, 8.15 Gram.,' 8.30 Lea., 8.45 Jan Cor- dbwener, 9 15 Lez., 9.30 Gram., 10.00 Zondagshalfuur, 10.30 Kerkd., 11.45 Toespraak. 12.00 Gram. 12.30 Zondag club, 12.40 Mannenkoor, 13.00 Nieuws. 13.15 Renova septet, 13.50 Spoorwegen, 14.00 Gram.. 14.05 Boekbespr.,' 14.30 Rad. Philh. Ork.. 15.45 Film. 15.57 Re portage. 16.15 Skymasters. 16.30 Vrou wen 16.50 Sport, 17.00 Voordr., 17.10 Gesprekken. 17.30 Ome Keesje. 18.00 Nieuws, 18.15 Sport, 18.30 Ned. Stc.kr., 19.00 Radiolympus 19.30 Camera Ob- scuraj 20.00 Nieuws, 20.05 Act., 20.15 Pierre Palla, 20.45 Paul Vlaanderen. 21.15 Gram.. 22.05 Cabaret, 22.35 Con stant Moerman, viool, 23.00 Nieuws, 23.15 Gram. MAANDAG HILVERSUM U, 415 MT.: 7.00 Nieuws, 7.15 Ochtendgymn., 7.30 Gram., 7.45 Woord voor de dag. 8.00 Nieuws, 8.15 Gram.. 9.30 Pol.-ber., 9.50 Gram., 10.30 Morgena'., 11.00 Gram. 11.15 Boek bespr., 11 35 Piano, 12 00 Gram., 12.15 Orgel, 13.00 Nieuws. 13.15 Kamerork., 14.00 Moeders, 14.20 Allround sextet, 15.00 Gram.. 15.15 Strijkkwartet, 16.0(V Bijbell., 16.45 Catharina Hessels, alt, 17.20 Causerie, 17.45 Gram., 18.00 - Sport, 18.30 Giaconda ensemble, .19.00 Nieuws, 19.15 Gram.. 19.20 Boekbespr 19.40 Gram., 20.00 Nieuws, 20.15 Or gel. 20.55 Lez., 21.15 Piet van der Hurk. 22.00 Nieuws, 22.15 Act. geluid, 22.30 Gram. HILVERSUM I, 301 M.: 7.00 Nieuws, 7.15 Oéhtendgymn. 7.30 Gram., 8.00 Nieuws, 8.15 Gram., 9.15 MorSdnW9-30 GTam., 9.45 Arbeidsvitaminen., 10.30 Vrouwen, 10.35 Gram., 11.00 Op de uitkijk, 11.15 Zang en piano, 11.45 Fam.-ber.. 12.00 Lyra trio, 12.30.Spion netje, 12.35 Stafmuziek, 13.00 Nieuws, 13.50 Pierre Palla, 14.20 Piano, 14.45 Reportage, 15.05 Bonbonnière, 15 3Q Opera, 17.00 Skymasters, 17.45 Rijk overzee, 18.00 Nieuws. 18.15 Gram., 18.30 Ned. Strijdkr., 19.00 En nu naar bed, 19.05 Metropole-ork., 19.45 De- partem.. 20.00 Nieuws, 20.05 Radios- coop. 22.10 Kamermuz.. 22.45 Lez.. 23.00 Nieuws, 23.15 .Jazzmuziek, 23.4-5 Gram. 26. Het is niet moeilijk te ra den met welk doel Boris Baal naar Dokie Durf's vaderland is ge reisd. De vreemde installatie die wij hebben leren ken nen als de octode. str aal-machine werd in. een kleine kunstmatige grot geplaatst die speci aal daartoe in het geheim was aange legd in één der ptermuten. Wan neer het toestel niet werkte, schoof men een steen poor de opening en niemand zag iets verdachts. Baal was gekomen om zelf het effect van zijn nieuwe aankoop te zien. V kunt zich voorstellen, lezer, vielke kansen de schurk krijgt om nieuwe euveldaden te bedrij- ■ven. De uitvinder van het duivelse toestel had werkelijk niet Ie veel gezegd. De onzichtbare atralen doorsneden iedere scheeps. TV'-a wand gemakkelijker dan een lasbrander. De kapitein van het eerste schip, dat aldus aan Baal ten prooi viel, had nog juist tijd om S.O.S. te seinen. Langzaam boorde zijn schip zich met de neus naar beneden in de golven. Boris Baal keek een tijdlang onbewogen naar het schouwspel. Daarop begon hij daverend f| lachen. rjiiiiiiiiiiiiimiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir; aiHiiiiiiiiiiiuuiiiuitiiiiHiiiiiimiiHS SiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiH Nee, niet met „Vim" of „Ata", maar jarenlang is men bezig geweest het grote Schilderij vaft Rembrandt, be kend onder de naam „Nacht-, wacht", zorgvuldig met stukjes watten, plekje voor plekje, met een scheikundig samengestelde stof, schoon te maken. Als je ooit wel eens heel oude schil derijen hebt gezien; zul je op gemerkt hebben, dat die meestal geel- of bruinachtig van kleur zijn. Dat komt, omdat men vroeger de schilderstukken, als ze klaar waren, met een dikke vernislaag bestreek om zo-' doende de schilderyen lang te kunnen vrywaren tegen allerlei invloeden. Zo ook de „Nacht wacht" en dit beroemde schil derstuk werd juist bewonderd om de goud-geel-achtige kleur. Maar sommige oude schilderden worden „schoon" gèmaakt, om de oorspronkeiyke kleur weer te kunnen bewonderen. Nu zijn er natuurlijk allerlei mëhingen, doch daarover willen wij niet spreken, maar nu de aandacht opnieuw op dit meesterwerk van Rembrandt wordt gevestigd, willen wij jullie eens een en an der over dit schilderij vertellen. Iedereen kent wel dit schil derij .^ïoewel velen het niet eens hebben gezien. Maar als men over Rembrandt spreekt, dan denkt men tevens aan de „Nachtwacht"; hoewel het geen „nachtwacht" maar een „dag- wacht" is. Het schilderstuk heet eigenlijk „Het korporaalsehip van kapitein Banning Cocq"; de naam „Nachtwacht" ontving het schuttergtuk in de Napo leontische tijd. Rondom dit schildery is heel wat gebeurd: narigheid voor Rembrandt zelf, zowel als, dooi- de gebeurtenis sen, voor het nageslacht. Ongeveer in 1640 kreeg Rem brandt opdracht voor de Am sterdamse Kloveniersdoelen ze ventien schutters te schilderen. Het was in die jaren niets on- Zelfportret van Rembrandt, aan het eind van zijn leven gewoons een gfoot portretstuk van dergelijke schutters te la ten maken, liefst gegroepeerd aan tafel, want deze schutters waren goede eters en drinkers. Men ziet hen bijv. meermalen met enorme glazen wijn in de hand afgebeeld. Iets dergelijks hebben de opdrachtgevers na tuurlijk ook verlangd. Ze ver langden iets, zoals ook andere schilders maakten. Eeti groeps portret, waarbij zy er zo voor delig mogelijk op zouden ko men. Maar Rembrandt heeft er een zeer levendig en groots figuur- stiik van gemaakt en toen het klaar was, waren de opdracht gevers zeer ontevreden en boos. Niet alle afgebeelde personen - stonden „er goed op"; slechts enkele namen een belangrijke plaats in, de overigen kwamen op de achtergrond en men vond het een verwarde groep. De bestellers weigerden zelfs de honderd gulden per man te betalen, zoals overeengekomen was. Maar de indruk, die' het gehele stuk maakte, was over weldigend. De beweeglijke groep werd door het licht-en-donker- effect tot een luisterryk schil derstuk. Eerst latere geslachten wisten dit schilderstuk op de juiste wyze te waarderen. Voor goede tekenaars of teke- naressen (en die zijn er. onder' jullie, want dat hebben wij enige malen ondervonden) publi ceren we nu een mooi voorbeeld van een ouderwetse, houten windmolen. We geven graag toe, dat het een moeiiyke tekening is, 'maar je hoeft je niet precies aan bijgaand voorbeeld te hou den. Het gemakkeiykst is om de wieken naar voren te tekenen. Het snypunt van de kieken neem je weer als uitgangspunt in het midden van het papier. Let op het hoog uitsteken van de bovenste wieken en de ver korte stand er van, omdat je er schuin tegenaan kykt. Aardig is rondom een paar huisjes en bomen te tekenen. Maakhet geheel eens flink groot op een extra mooi papier, dan kun je het goed kleuren. En dan wordt het een pracht- schilderjjtje om aan de wand te hangen. Met dit schilderstuk is heel wat voorgevallen, maar dat vertellen wij de volgende week. Nadat men het schilderstuk van de aflossing van de wacht (ten onrechte Nachtwacht genoemd) niet geslaagd vond, kreeg Rem brandt niet zo veel opdrachten meer' en langzaam werd, hij een vergeten kunstschilder. Tenslotte is hij arm gestorven. Zelfs de juiste plaats waar hij begraven is (in de Westerkerh te Amsterdam) is niet bekend. (Slot) De ,tNachtwachV* van Rembrandt Het feest va» 's Heren He melvaart wordt veertig dagen na Pasen gevierd. In vroeger ty'den werd deze dag met bijzonder grote luister op de Oiyfberg in het H. Land gevierd. Er werden dan zoveel lampen ontstoken, dat de ge hele berg gedurende de nacht in vuur scheen te staan. In de verschillende landen waren er volksgebruiken op deze dag. Bekend was het „he melvaren" of „dauwtrappen". Ook in Nederland gingen op Hemelvaartsdag vele stadsmen sen in de- vroege morgen naar buiten om van de stralende Meimorgen te genieten met? tas sen, gevuld met eten erf drln- ken. Men noemde dit op reis gaan: hemelvaren. In het Oosten van ons land: dauwtrappen. Tot voor de oorlog was het nog de ge woonte in de Gelderse Achter hoek die dag aan oudien van dagen en aan' de armen grote broden uit te reiken. MEIMAAND OP HET LAND. In de wei dartelen de lammetjes. De toekomstige woldragers genieten dc onverdeelde belangstelling van dc jeugd Kunnen jullie dit lezen: Ik speel op een harmoni K en woon te B-verwijk. Een Amsterdammer, die de zee ziet, schrijft X-ie de C. Pas op, daar staat een M-mer. X Z T zegt tante K-tje. Onze haan roept Q-kele-Q. Als dat een bombardement zou worden, dan moest ie gauw langs de berm. van de weg gaan liggen. Kijk toch"eens! Wat 'die vliegtuigen laag kwamen. HU kon zelfs de piloten onderschei, den. Ze cirkelden om het vlieg veld.... Hemeltje lief! Wat schrok Koos. Hij had duideiyk iets zwarte èn zwaars naar be neden zien validh. Een bom? Koos liet zich plat tegen de berm vallen en wachtte op de slag. Maar er kwam niets. Vliegtuigen ronkten door de lucht. Af en aan. Maar geen gedreun van uiteenspattende bommen -volgde. Koos richtte zich weer op en keelt in de richting van het vliegveld. Wat hij daar zag,, deed zijn hart van vreugde sneller kloppen. Hij sprqng op en zwaaide met z'n handen in de lucht. ;,Ze komen voedsel brengen," juichte hij. Duidelijk zag „hij uit de bodem van de al meer aanvliegende toestellen grote, zware pakket ten vallen. Een tegen van grote en kleine pakken was het. Zwarte brokken, die om laag schoten naar de aarde, die als appels van de boom op 't vliegveld neerdaalden. Koos stond van louter vreugjtë te zwaaien en te springen. Plotse ling kwam een vliegtuig laag boven de weg aansnorren. Koos sprong niet eens opzij. Hij bleef zwaaien. Een van de piloten zwaaide terugen ineens voelde Koos iets tegen zich' aangooien. Hü keek, bukte en raapte vlak voor zijn voeten vandaan een paar pakjes kauw gummi op en naast hem.... neen, maar.... daar lagen wa rempel twee grote repen cho colade. Koos beefde toen hy die dingen in z'n hand hield. Wareü diQ, heerlykhedeft nu voor hem? Mocht hij die wer kelijk houden? Koos kreeg geen tijd om na te denken. Het vlieg tuig keerde. Weer kwam die- zelfde lachende piloot naderbij. En weer patskreeg Koos nu iets hards tegen z'n neus aan. Opnieuw bukte Koosvlak voor hem lag een blikken doos je. Biskwies waren 't, wist* ie dadelyk. Wat een rijkdom! En daarnee, maar.daar lagen nog, twee dikke repen en.'.zag hij 't werkelijk goed? Daar lag een pakje sigaretten! Koos wist een ogenblik 'niet goed wat hij met al die heer- lykheden beginnen moest. Maar al gauw stoyd z'n besluit vast. - ftlStuk Hij zou er niets van eten. Alles nam ie mee naar huis om moe der en vader en de anderen er mee te verrassen. Nog enkele minuten bleef hy kijken naar de vliegtuigen, ,die nog steeds hun kostbare last boven 't vlieg veld uitstortten. Zo'n bombar dement was nog eens de moeite waard. Dat wilde hij alle dagen wel mee maken. Maar nu moest hij dan toch naar buiten om daar z'n groot geluk bekend' te kunnen maken. Naar huis! Nog een tocht van bijna drie uur stond hem te wachten. Maar de wetenschap van de komende vreugde thyis deed hem alle vermoeidheid vergeten en on willekeurig liep hij harder dan ooit. Toch was hij dood- en dood- vermoeid, toen hij eindeiyk z^i •eigen huis binnenstrompelde. Móeder en vader zagen dade lijk aan het goed gevulde Kar retje, dat hij succes gehad had. Maar ze schrokken toch even, toen Koos ernstig zei: „Ik heb een bombardement meegemaakt, moeder I" „Een bombardement?"' her haalde vader. „Javlak by 't vliegveld!" „En?" klonken nieuwsgierige stemmen,. „Enpoos zweeg nog 1. Toen juichte hij: „t Wa ren vliegtuigen, die voedsel kwa men brengen. Oom Nico had het er al over. En ik heb 't echt gezien, en. kijkt u eens Meteen haalde Koos z'n rijk dommen te voorschyn: de cho colade, 't kauwgum, de koekjes énde sigaretten. Wat keken ze allemaal hun ogen uit. Alle kinderen roken om beurten aan de chocolade en bestudeerden de stukjes kauw- gummi. Vader hieid het pakje sigaretten als een kleinood in z'n handen. Onderhand vertelde Koos 't avontuur. „Hoe kunnen we zo gelukkig zijn," lachte moeder, terwijl er een traan in haar ogen blonk. „Je hebt iets geweldigs meege maakt, Koos. Je ?ult het je hele leven niet vergeten!" Inderdaad. Deze gedenkwaar dige dag zullen Koos en met hem vele anderen, ja, alle Ne derlanders nooit vergeten. Het is het begin geweest van de voedselbombardementen, die de bijna uitgehongerde bevolking van West-Nederland van de hongerdood rpdde. Nu, twee' jaren later, mogen we deze daad van Amerikaanse en Engelse piloten nog wel eens even dankbaar herdenken. HiniimiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim 3) „Ik niet." joe's gf zicht droeg de gewone gespannen, bezorgde trek. „Ik- moet eerst carrière maken. Ik heb in m'n leven ge noeg gesappel en geploeter gezien." Hij verdiepte zich resoluut weer in zijn boek. Op de scheepswerf was Georgp Gri'g- son in zijn schik met, de vorderingen van zijn beschermeling Eigpnlyk had Joe niets opzienbarends gedaan, maar hij was vlug, voorkomend, altijd I „ter zake" met de onuitgesproken, vurige wens om vooruit te komen, hetgeen „de ouwe" voor hem iniram. In het voorjaar van 1912 plaatste, hij Joe over naar het proefbasin $aar, door middel van was- modellen en ingewikkelde meetappara ten. snelheid, spanning en druk van nieuw-ontworpen schepen werden on-, derzocht. Hier leerde Joe zyn1 patroon onder vertrouweiyker omstandigheden heel wat beter kennen zo konden zij beiden 'op hun knieën, op de rand van het basin liggen om de gedragingen van een proefmodel gade te slaan; opgeto gen als alles naar wens verliep, neer slachtig, de baas gemoedelijk te keer gaand, by een mislukking. Meer en meer begon Grigson zich van Joe te bedienen; hij had de gewoonte hem van het andere einde van het kan toor te roepen en meer dan eens stuurde hij hem met de wagen naar zijn woning om iets te halen dat hij vergeten had of voor de een of andere boodschap aan zy'n vrouw. Zodoende leerde Joe Mrs. Grigson kennen, een corpulente, opzich tig geklede, domme maar buitengewoon goedhartige vrouw, die hpm gewoonlijk; ontving in een druk geborduurde och tendjapon en met een kanten mopmuts op; die niet goed wist of zij Joe een Tooitje moest geven of hem iets te drin ken voorzetten en hem in verlegenheid bracht door hem chocolaatjes op te drihgen uit, de altijd geopende ,doos naast de sofa in haar salon. Gri'géon voelde zich gevleid dat „moe der" zijn 'jongeman graag mocht. Hy verhoogde* Joe's salaris lot vier en 'een half pond per week Öp de dag tenslotte, dat Joe aan het Armstrong College zyn graad verwierf, zette Grigson, bizonder vergenoegd, deze gelegenheid luister bij door hem te dineren te vragen.- Alsof hij spijt had zyn waardigheid uit het/oog verloren te hebben, voegde hij er-'grof aan toe: „Alleen moeder en ik zijn er maar." Het betekende voor Joe eén besliste stap vooruit, tot een ongedwongen be zoek bij zijn patroon te worden uitge- noodig'd en.hy liet niets achterwege om er zo presentabel' mogelijk uit te zien Toen hy het gepleisterde herenhuis', omgeven door de protserige,- kleinsteedse tuin bereikte, voelde hy zijn knieën knikken. Zyn verlegenheid nam nog toe, toe», geheel in stryd met Grigsons voorspelling, de- dochter des huizes aan tafel verscheen. Dat was Ada, die enkele dagen eerder dan men verwacht had was thuisgekomen van haar dure kost school te Nognor in Zuid-Engeland, we gens het uitbreken van waterpokken onder de jongere leerlingen. In het begin was de atmosfeer aan tafel onbehaaglijk Grigsön, die zijn .dochter verafgoodde, ergerde zich een voudig aan deze vreemde eend in de byt tydens hun hereniging. Maar Joe zat met neergeslagen ogen en deed blijkbaar zo zijn best om in de smaak te vallen en zich niet op te dringen, terwijl hij te vens zo zichtbaar in benauwdheid ver keerde, dat hij de verkeerde vork uit het regiment tafelzilver vóór hem wilde ge bruiken, dat Grigson begon te ont- detoien. Van nature een liefhebber van goed eten, werd zijn gemoed verder ver tederd door het overvloedige diner en tegen dat het dessert werd opgediend, had hy hem een keer op de schouder ge slagen. „Drink je champagne op, kerel. Ada zal je niet bijten!" Eigenlijk wist Ada niet goed, wat zy van Joe moest denken Ze was een mol lig meisje van middelbare grootte met porselein-blauwe ogen en fijn, vlassig haar, dat eenmaal het evenbeelcj van haar zwaarlijvige mama zou zijn. .Nu echter was zij, al trok ze haar /rode lip pen vaak tot een pruilmondje, jeugdig en aantrekkelijk, eerder verwend dan bedorven, onschuldig en toch schelms. Eerst had' zij aanvechting gevoeld, om Joe te lachen hij "was zo onhandig, zo dwaas in zichzelf gekeerd. Maar toen ze zijn bleke, regelmatige gelaatstrekken bestudeerde, zijn verlegen grijze ogen ontmoette en ten laatste beloond werd met zijn beschroomde maar warme lach, ervoer ze een vreemde sensatie. Hij was een interessante jongeman, besloot zij, en de omstandigheden waarin hij ver keerde, waren romantisch. Hij herin nerde haar aan Julien Sorel.'dë held uit „Le Rouge et lp Noir", een verboden boek dat ze op haar chambretje gretig verslonden had. Die avond, toen ze haar haar botsteldo en in de-spiegel het blan ke en blozende gezichtje bewonderde, moest ze zichzelf bekennen dat hij haar aantrok. In de weken die volgden was Joe op recht verwonderd, zichzelf het voorwerp BOISSEVAIN A'dam—Bat., 9/5 te Aden. KOTA AGOENG, R'dam—Bat., p. 8/5 Perim. NIEUW holland 10/5 te Palembang.' ROEPAT, A'damBat. p. 8/5 Aden. SUMATRA Bat.—A'dam 10/5 te Sin gapore. TJIKAMPEK 8/5 v. A'dam te Batavia. van Ada's vriendelykheden te vinden. Hij had geen flauw vermoeden, eft eerst na een hele reeks uitnodigingen drong hét tot hem door dat de dochter van de baas het van hem te pakken had. Ih die zomer van 1914, vóór het uitbreken van de oorlog, heerste er, zelfs ln een provinciestadje als Tynecastle, een ge voel van crisis dat zich een uitweg zocht in een zonderlinge, koortsachtige uitge latenheid. Ada's kennissenkring belegde allerlei feestjes en Ada wist klaar te spelen dat j0e steeds van de partij was- Iedere ontmoeting verhevigde haar ge voelens voor hem en weldra nam ze hein 's avohds, na de warmte van de d»£r mee in haar koetsje. Of ze zochten s&" men een stille bioscoop op en zaten hand in hand in het donker. Op 't partijtje- dat Ada ter gelegenheid van haar acht tiende verjaardag gaf, danste zy iedere foxtrot met hem. Aanvankelyk voelde Joe zich gevle' door deze onderscheiding, toen werd nlJ ongerust. Geen wonder dat hy in de eet kamer- in pension Floyd angstvallig Jen' ny's blik trachtte te vermijden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1947 | | pagina 4