STAD EN OMGEVING Aannemer was genoopt voor Wehrmacht te werken DUC SCHUURPOEDER LIZZY ANSINGH Iaat de poppen dansen Met| DOKIE DURF EN DE TIJDSTOEL I I I Music from millions" VLEESPALEIS r Wij luisteren naar Electriciteitsbedrijf en N.Z.H. De post voor onze soldaten in Indië Piano-avond van Willem Andriessen AGENDA* SPAART ZEEP EN SCHUIMT PEPER'S ROLPENS PEPER'S V. Hoe spelen de R.K. clubs? DONDERDAG 23 OCTOBER 1947 PAGINA 2 1 Opheffing trams betekent 4.500.000 K.W.U, minder str oomlevering Lezers klimmen in de pen „Van beschuit met muisjes tot bruiloftstaart" DE AVONDCURSUSSEN „Hot begon in een gracht" Voor een parochiehuis Herdenking van zijn zestigste verjaardag i 1 K.A.B. KRING OOST De triomf van O. L. Vrouw van Fatima K.A.B. KRING NOORD Goed geslaagde en stemmige gezimsavond HAARLEMS TRIBUNAAL 99i 'n Erdal-productdus goed f 10.000.- boete voor eigenaar van S-Betrieb UITSPRAKEN RECHTBANK TRIBUNAALZAKEN TELEFOONVERKEER VERBROKEN Di&tribu tienieu ws „SCHOENPOETSERTJES" REMBRAMDT-THEATER Italiaanse film, die tot nadenken sjemt HOUDT U VAN SMULLEN? KROCHT 12 HEEMSTEDE K.J.MV. H.B.C. bestaat 45 jaar S A A BI ZANDVOORT Vordering woonruimte Prins Bemhardstichting Woningbouw BESOMMINGEN LICHT VERDEELDE MARKT Financieel bekeken kan men zich af vragen, hoe het gemeentebestuur van Haarlem er toe gekomen is, zijn goed keuring te verlenen aan het plan van de N.Z.H., om haar tramlijnen om te zetten in autobuslijnen. De gemeente Haarlem levert namelijk sinds jaren stroom en gros van haar electriciteitsbedrijf en ver dient daar vanzelfsprekend aan. Indertijd is een uitbreiding van het bedrijf zelfs nodig geweest, om in de toekomst vol doende te kunnen blijven leveren. Rijden er alleen autobussen, dan vervalt de leverantie en de gemeente exploiteeit nog geen oliebronnen. Om hoeveel KWU het dan gaat? Rond gezegd om 4.500.000, met een opbrengst voor de gemeente van ongeveer 135.000.een en ander volgens de begroting van 1947. Is het nu zo'n ramp, wanneer het bedrijf deze op brengst moet derven? Wij hebben een berekening gemaakt en zijn tot de con clusie gekomen, dat het quantum volle dig is weggewerkt, wanneer men per inwoner van Haarlem 28 KWU per jaar extra rantsoen zou geven, dat zou dus over een gezin van vier personen 112 KWU per jaar uitmaken. Van een ramp behoeft dus niet gesproken te worden en daarenboven zal de installatie in de toekomst heus wel nodig zijn, om de bevolking van het steeds groeiende Haarlem licht en warmte te geven. Een lezer doet ons een schrijven van zijn zoon, die als militair op een buiten post in Indië gestationneerd is. toeko men, welk schrijven wij hier bijna ge heel laten volgen: Met ingang van 1 November zijn alle militairen in Indië verplicht voor hun correspondentie zgn. postbladen te gaan gebruiken. Daar is niets op tegen. Doch er zullen slechts 20 postbladen per rrtan in de maand worden uitgereikt. Dit is werkelijk een moreel-schokkende be zuiniging. Wij hebben echter een „voor recht". We mogen n.L vijftig cent beta len voor elke 10 gram, die we buiten de 20 postbladen schrijven. Wij moeten reeds port betalen op brieven, waarin wij een foto verzenden. Wij hebben dit moeten aanvaarden, om dat het veldpostkantoor elke brief re tourneerde, waarin een foto was inge sloten. De nieuwe bepaling van 20 brieven in de maand (van klein formaat) is de klap op de vuurpijl. Met een kleine rekensom zal ik de si tuatie duidelijk trachten te maken. Per maand schrijf ik momenteel 15 brieven naar huis, 20 brieven naar mijn meisje en ongeveer 20 naar kennissen en fa milie. Bü elkaar schrijf ik dus 55 brie ven, terwijl sommige kameraden er meer dan 80 schrijvenl U moet weten, dat wij op een buiten poet zitten en dat niemand van ons sinds de politionele actie met verlof is ge weest U begrijpt, dat de post voor ons een zeer teer punt lc geworden. Ik kan mij de noodzakelijkheid van deze post- beperking niet voorstellen. Waarom kan er niet een extra post-vllegtuig worden ingelast? Zou dit misschien de deviezen- positie voor de aankoop van luxe auto's in gevaar brengen? Wij hopen, dat er In Nederland stem men zullen opgaan om dit onrecht tegen over ons uit de weg te ruimen. De Katholieke Actie voor de Vrouw te Overveen besluit haar bezinningsweek met een intiem gehouden tentoonstelling in Domi, die zeker ook voor niet-paro- chianen belangrijk is. Onder de titel „Van beschuit met muisjes tot bruilofts taart" wordt het kind van voor de ge boorte via het H. Doopsel, kleutertijd en verloving tot in het huwelijk gevolgd en omgeven met aanwijzingen en goede ge dachten over de christelijke opvatting, de viering van huiselijke feesten, litera tuur en ook over zeer practische nuch tere dingen, dia het kind ten goede ko men, maar die men even moet weten. Elk der rubrieken is door een deskun dige verzorgd. De opening geschiedt a.s. Zondagochtend om. 12 uur en de expo sitie ia de verdere dag en Maandag, ook 's avonds, te bezichtigen. De door het Haarlemse gemeentebe stuur in samenwerking met vele cultu rele organisaties In te stellen winter- avondcursusaen voor de schoolvrije jeugd zullen, zoals wij reeds eerder mede deelden, bij voldoende deelname en in dien financieel gesteund door particu lieren, dit seizoen beginnen. Dezer dagen zijn de circulaires met een uitvoerige en heldere uiteenzetting van het doel der cursussen en een op gave van het voorlopige studieprogram ma huis aan huis verspreid. Alle Haar lemse Jongens en meisjes van 15 tot 26 jaar kunnen aan de lessen deelnemen. Zij worden uitgenodigd één of twee win teravondcursussen te volgen, die elk bestaan uit een reeks van 20 tot 26 wekelijkse "lessen van anderhalf uur, te geven van eind October tot begin April. De ouders worden nogmaals dringend verzocht, er op toe te zien, dat hun Jongens en meisjes uitsluitend Inschrij ven voor deelneming aan een katholieke cursus en dit op het aanmeldingsfor mulier duidelijk kenbaar maken. Ten bate van het bouwfonds voor het nieuwe parochiehuis werd Woensdag avond voor de laatste keer in het jeugd- gebouw van de SL Joannes de Doper parochie de klucht „Het begon in een gracht" opgevoerd. Als inleiding hield kapelaan Q. A. Beek een toespraak, waar in hii er op aandrong Kerstpakketten naar de jongens in Indonesië te zenden. Daarna voerde de toneelgroep van net bouwfonds het door W. Dumont geschre ven blijspel op vermakelijke en interes sante wijze op. Uitstekend verzorgden de heren J. Kruyver en J. v. Zwieten de re gie. Onder de hoofdfiguren vielen vooral Frederik Katoen (Wim Hubbers) en juf frouw Appelmans (Tilly Dupré) op door hun Juiste weergave van hun rol als vrij gezel-boekhouder en hospita. Men mag wel zeggen, dat het bouw fonds succes heeft gehad: alle avonden waren druk bezet. Evenals voor de oorlog gebruikelijk was zal ook ny weer op het feest van Christus Koning, Zondag 26 October, een speldjescollecte aan de uitgangen der kerken gehouden worden. Vanavond 8 uur wordt in het Gemeente Concertgebouw /ie laatste uitvoering ge geven van de revue „Er is nog geen haast bjj". welke ter gelegenheid van het 40- Tien jaar geleden trad bij hoge uit zondering op één van de „Toonkunst"- muziekavonden een Hollandse artist: Willem Andriessen op. Dat optreden hield toen mede verband met de vie ring van Andriessen's vijftigste geboor tedag. Kransen en bloemstukken wer den hem aangeboden, na afloop was er een huldiging door „vrienden en belang stellenden". Een zestigste verjaardag geeft nog meer aanleiding tot een huldiging en deze kwam, zij het niet zo officieus als eertjjds bij „Toonkunst". Het was nu een populair concert, wat echter o.i. in waarde nog boven een Toonkunst avond uit gaat. Want nu komt er geen enkele bezoeker vanwege zijn recht als abonné, doch een groot aantal Haar lemse kunstminners verzamelt zich ge heel uit eigen beweging en vult de grote Gemeentelijke Concertzaal om één van de meest eminente Nederlandse pianis ten te horen en hem bovendien vooral op deze avond eens extra te bejubelen. Willem Andriessen bepaalde zich in zijn programma tot componisten uit drie tijdperken: Bach, Beethoven en Chopin. Drie componisten, die zeer' veel voor het klavier hebben geschreven, muziek, die een pianist als Andriessen gunstig ligt. Van Bach en Beethoven ('n jeugd werk: Sonate opus 7) bleef het vóór de pauze, ondanks het speelse en spranke lende spel van sommige delen van Bach's Partita No. 1 en het „con brio" van het eerste Sonate-deel, een echte intieme kunstuiting. Andriessen hield hier geen rekening met de grote zaal ruimte, liet het karakter van de wer ken onaangetast. Hij schiep een sfeer van ingetogen, voornaam musiceren, zoals weinig pianisten het in deze zaal bereiken. Bijzondere indruk maakten het Largo-expressione, de Allegretto-grazio- zo van de Sonate in bijna Mozartachtige verfijning en het klare, overduidelijke beeld van de thema's in de vijf-stemmige fuga in cis mineur van Bach. Na de pauze romantische muziek. Zonder een zweem van overdrijving sprak hierin het gevoel ver uit boven het spel. Chopin's Sonate met de Marche funèbre en Polonaise in As majeur gin gen met ongekende spanning, zowel in de brillante, als in de meest bezonken delen. Zelden werd de treurmars zo adembenemend gespeeld, maar zelden was dan ook het contrast met de andere delen zo groot als thans. En als hoogte punt een scherp karakteristieke, fonke lende vertolking van een Polonaise, waarna als dank voor het ovationele ap plaus een improvisatie op een mis- thema. Rustig, waardig en zangerig met artist^pk-aange wende imitaties. Men kwam plotseling weder terug in de aanvangssfeer, die van de intieme ka mermuziek. Dat vermag een kunstenaar als Willem Andriessen. De jubilerende pianist werd door col lega Jos. de Klerk namens Haarlemse kunstminners hartelijk toegesproken, dank gebracht en fraaie bloemstukken aangeboden. De jubilaris dankte alle aanwezigen op dit concert in zijn geboortestad, waaraan hij zovele aangename jeugdher inneringen heeft, in geestige bewoordin gen, voelde zich hier wederom thuis als in één grote Haarlemse familie! OL. KOOP. Bioscopen: Rembrandt: Haven der Verleiding (18 j.), 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Cinema Palace: Moord onder narcose (18 j.), 2, 4.15. 7 en 9.15 u.; Luxor: Berucht (volw.) 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; City: Tarzan de on overwinnelijke (18 j.), 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u.; Spaame-theater: De Klokken van Capistrano, Zamboanga (14 j,), 2.30, 7 en 9.15 u Tentoonstellingen: Frans Halsmuseum: Rondom Frans Hals, Zondags: 1—4 u. en in de week: 104 u.; expositie van „Kunst zij ons Doel". Zondags: 1—5 u. en in de week- 10—5 uur. Leffeiaar (Grote Markt): Gobelins van de handweverij Knipscheer te Laren, 105 uur Leffeiaar (Wagenweg): Eretentoonstel ling bloemschilderiien van mevr. H. Din- gemans-Numans, Zondags: 25 u. en in de week: 105 uur. Biss. Museum: Middeleeuwse Kunst, Zondag: 1—3 uur en Dinsdag-Zaterdag: 104 uur. Kunstzalen H. Thiissen (Plein 13): schilderijen, tekeningen en grafieken van Lizzy Ansingh, Riek Wesseling e.a., in de week: 105 uur. Donderdag 23 October: Rest. Brinkmann: Maisie Ward houdt Engelse voordracht over Kardinaal New man, 8 uur. (Geloof en Wetenschap!. Grote Kerk: Orgelbespeling 34 uur. De kring Oost van de Kath. Arbeiders beweging wil zijn leden bij de opening van het winterseizoen een mooie avond aanbieden. Men wil voor de leden, echt genoten en verloofden het in Haarlem bekende toneelwerk „De Triomf van Fa tima". spel in zeven taferelen van H. Divendal, opvoeren. Dinsdag 4 November acht uur in de tuinzaal van het Gem. Concertgebouw Bagijnestraat. Plaats- kaarten zijn verkrijgbaar bij de heren B. Reijnders, Zomervaart 134; L. C. Stevens, Merovingenstraat 64; J. Bruin, Emostraat 16; Th. A. Bulters, Kinker straat 25; A. W. Hesseling, Karolingen- straat 30. Op een voor de leden van de K.A.B. kring Noord georganiseerde gezinsavond heeft dr. Jos. de Boer in het clubhuis aan de Raadhuisstraat, dat overbezet was met aandachtige en belangstellende toehoorders, gesproken over het onder werp: „Naar de bronnen van het geluk'*, onder welke titel spr. ook een hoek heeft geschreven, waarin hjj de christe lijke opvoeding behandelt en vooral op de voorname taak van de opvoeders wijst. Als er een recht van spreken heeft, dan is het wel dr. De Boer, die als vader van elf kinderen en als onderwijs man een grote ervaring op paedagogisch gebied bezit. Spr. schetste op populaire en bevattelijke wijze het gezin als het hechte fundament, waarop de maat schappij gebouwd dient te zijn. Na de pauze sprak pastoor L. Schalke een kort woord. Onder de aanwezigen werd een exemplaar vSn het boek van dr. De Boer verloot. Harry Prenen'las voor uit „Sprookjes" van Bomans en deed dit op de van hem bekende geestige manier. Het parochiële knapenkoor luisterde de bijeenkomst met enige stemmingsvolle liederen op. Twee kleine schoen- poetsertjes, die na de oorlog met suc ces zwarte handel bedrijven en later bewoners van de jeugdgevangenis worden, op bezoek bij een kaartlegster. Een scène uit de Italiaanse film „Sciuscia." De „film", die gisteren voor de achtste kamer van het Haarlems Tri bunaal draaide, zon men met een kleine variatie „Music from mil lions" kannen noemen. De 57-jarige D. D. B„ directeur van een aanne- mersbedrijf, had tenminste, volgens de ten laste legging, voor heel wat mlllioenen omgezet voor diverse wer ken ten voordele van de Duitsers. Doch niet alleen voor deae ..mil- lioenen-nota" had B. zich te ver antwoorden, want de dagvaarding vermeldde, o.m., dat besch. sedert 1933 lid was geweest van de N. S. B. en vele van haar organisaties zoals f de Technische Noodhulp, Ned. Volks- dienst, Raad van Discipline, Tech nisch Gilde Eoonomisch Front, zodat het misschien eenvoudiger ware ge weest te vermelden, waarvan B. géén lid was geweest. De laatst genoemde feiten gaf besch., zjj het dan met een enkele correctie, volkomen toe, zodat een nadere behan deling overbodig bleek. Het feit, dat B. een huis had gekocht dat eigendom was van een Jood, weer legde hij door te verklaren, dat hij wel meerdere huizen kocht, en in dit geval niet geweten te hebben, dat het van een Jood afkomstig was. Langer bleef het Tribunaal stilstaan bij de miUloeren- affaire. Met het aanleggen van start banen, werkzaamheden aan de vliegvel den by Vlissingen en Schiphol, het aan leggen van een tankgracht by Bloemen- daal, het verhuren van materiaal aan Wehrmachts-aannemers had B. in to taal omgezet een bedrag van ruim 11 millioen gulden. Het uitelndeiyk resultaat was, dat hy in die jaren bruto ruim 1 millioen nad verdiend, terwyi zijn vermogen met 160.000 gulden was toegenomen. Het enige verweer, dat besen. naar voren bracht, was, dat hij in sommige gevallen Jarig priesterfeest van werd samengesteld. Mgr. F. Filbry Een enigermate vreemde, althans on gewone expositie wordt het Haar lems publiek bij Heerkens Thijs- sen's kunstzalen opgediend, daar deze de allure heeft van het tegelijkertijd lopend expositiecomplex in een Stedelijk Museum, maar voor gelijkstelling daar in» niet in aanmerking kan komen om de miniatuur-afmetingen. Een byna volledig-retrospectieve collectie van Lizzy Ansingh beslaat twee kamers en hierin zijn opgenomen tevens een viertal schil derijen van haar zuster Soreila. Een naastgelegen ruimte bevat een beknopt exposé van een achttal jonge kunste naars en dan is beneden nog een pren- tenkamer gevuld met tekeningen van Riek Wesseling. Door het kleine for maat van elk komt de bezoeker in de verleiding deze expositie niet in haar delen te bezoeken, maar in één bezoek het geheel af te doen, waardoor het nuttig effect van elk afzonderlek een grootste gemene deler krygt in het nuttig effect van het geheel. Om al thans ln het verslag ervan deze tacti sche fout te ontgaan, hebben wy ge meend de expositie van Lizzy Ansirfgb er uit te lichten, aan haar werk een apart artikel te wyden, en daarna de Overigen te bespreken. Lizzy Ansingh is een van de z.g. .Am sterdamse Joffers" en is bekend als schilderes van poppen. Een pop, dlkwyis een kleurig geval, is voor verscheidene kunstenaars óm de kleur een onderdeel van het stilleven. By Lizzy Ansingh echter komen de poppen tot leven: zy handelen, acteren, dragen een gedachte en zo verbindt zy het schil derachtige van het poppencoetuum met de poëzie der verbeelding. Reeds haar eerste, toevallig ontstane poppenschilde- rü, waar nog grotendeels de pop pop blijft en stilleven-component, wordt „de coquette" aan de kaak gesteld en met d« stijve arm van een starend poppetje aangegeven. De ogen, hoe bestudeerd ook, blijven starende poppenogen, ter- wyi later deze ogen, nu niet meer dan een simpele punt leven en wan neer zy de mogelijkheden heeft ontdekt, verfynt de methode, waarop zy haar poppen iets laat zeggen. Haar poppen vervullen in haar schilderyen een functie zoals de prins of het arme meisje in het sprookje of de dieren, die spreken kunnen in fabels zoals Reinaert de Vos. Deze immers worden door de auteur ge bruikt om mensen, zeer bepaalde, of alleen maar hun deugden en fouten te verbeelden. De alledaagsheid wordt zo in een onwerkelijkheid en fantasiewereld getrokken, die charmeert en waarvoor de lezer of beschouwer zijn hart eerder open zet dan voor een directe academi sche aanval op zyn ondeugden. En dit openzetten gebeurt door het sluime rende restant kinderlijkheid dat dan plotseling tot actlfe komt. Lizzy Anslngh's werk is niet bijtend of nijdig, wèl levenswijs, ironisch en goed lachs spottend, gevangen in de vrouwe lijke gratie van haar popjes. Wat een probleem van deze tijd geworden Is, werd o.a. door haar gezond opgelost; zij schil dert evenals, niet echter als een man; dit werk kan alleen gemaakt zijn door een vrouw, omdat sij uit haar specifiek vrou welijke geest haar werken schept. Zij be leeft ook in fantasie zoals een klein meis- Het propere meisje van Lizzy Ansingh. je zelf leeft tussen de poppen, spreekt met ie en verstaat ze in een wereld die echt is, en geheel de hare, maar voor een ander kind anders, omdat zij slechts be staat in de persoonlijke fantasie. Dit is, dat kinderlijke dat verloren gaat bij het nuchtere-mens-worden en dat toch zo goed is net hele leven door be> houden te worden, gerijpt tot een volwas sen kinderlijkheid. Zij gaat echter verder en laat ook haar figuren, die beslist geen poppen zun, toch iets hebben van de pop, ze daarmee als het ware opheffend uit de massa der stervelingen en ze makend tot een symbool, waardoor het onderhou dend-literaire wordt uitgebreid. Hiermee bereikt zij ook, dat de sociale inslag, die b.v. „De Havelozen" heeft, nooit het ba nale naakte sociale uit een politieke stryd krijgt, niet het gevaar loopt zich te ver liezen in sentimentaliteit die het schilder kunstige in het werk overschreeuwt. Uit vrouwelijke ontroering en deernis gebo ren blijft het toch groot en generaliseert over de op het doek uitgebeelde figuur tjes heen. Om geen verkeerde indruk te wekken, wyzen wy op een Kathe Kollwltz die zich specialiseerde op het aantonen san het sociale onrecht en die op zeer directe wijze zich aan de actualiteit dienstbaar makend de kleine sentimenta liteit is ontgaan op een andere wijze: door de grote dramatische kracht; zij is door specialisatie diep in het probleem gedrongen waar Lizzy Ansingh het aan tipt, heeft het dus anders opgelost. Slechts een variant op het poppenmate- riaal is het vogelballet in het knekelbal let van Harry van Tussenbroek, waar zy haar kans neemt en met deze bizar-sur realistisch te benutten motieven in deze groteske macabere dans tevens een loopje neemt met het surrealisme dat ontzet ting en angst suggereert waar zij geestig de levenstijd begrensd weet en toont. Behalve de fijne vertelling waar deren wjj In haar ook en niet minder de schilderskwaliteiten. In haar an dere werk, portretten (uit het begin dezer eeuw) bewonderen we reeds de volmaakte beheersing van het métier en haar indringen in de psy che. Voortgekomen uit het impressio nisme heeft zij zich in waariyk groot kunstenaarschap, niet gebonden ge voeld aan haar uitdrukkingsmiddelen en, hoewel niet een rcvolutionnaire van de eerste rüen, is zy toch ont- vankelijk gebleven voor de vondsten der experimenterenden: getuige van een levend ialent dat door biytt groeien en zich steeds verjongt. Men zie hiervoor het bloem taf eitje in „Dame au Camelia", in „Vrouwen vreugd", in de behandeling en de kleur van de kopjes in „Chapellerfe in de decoratieve opvatting van de schedels ln het knekelballet, de (ongeloofiyk mooi diepblauwe) japon van het hoeden ko pende dametje en ln de strakke vlakvul ling van het „Propere Meisje", waar wy bovendien de spanning in het grote geel bewonderen. In ditzelfde doekje krygen wy meerdere kansen °P te merken, hoe ey ook de stofuitdrukking beheerst. Een ander getuigenis van haar springlevend talent is, hoe zy speelt met haar materia len: gebruikt, toepast of nalaat wat haar in de gegeven omstandigheden dien stig is; haar vryheid van compositie, die de academische regels achter zich laat, maar zoals in het „gesticht van barmhartigheid" de gedachte ondersteunt en accentueert. Sorella, reeds eerder vermeld als het pseudoniem van haar zuster en echtgenote van de portrettist Bart peizel duidt in haar bloemschildertngen de vorm slechts even aan, beter gezegd: gééft de vorm zonder deze te definiëren, in gloedvolle broze kleuren vereeuwigt zy de essentie van de bloem herkenbaar Ditzelfde vinden wy in het relief van de kandelaar op de tafel van de eeuwige bruid uit Dickons,' „Groote Verwachtin gen", een zeer geslaagd schildery van Miss Slawisham in haar bruidstooi met vóór zich de door spinnen omwebde brui loftstaart. In haar „Brutale Bets" is de kleurig heid van het lyfstuk zo brutaal gedaan, dat het geen verband meer heeft met de materie, die deze -kleurige eigenschap pen bezit, welke brutaliteit zeker niet op rekening van het model mag komen. L, X. door omstandigheden genoopt was ver schillende werken uit te voeren. Voor het overige werd deze kwestie voornamelijk behandeld tussen de voor zitter en de beheerder van het aar.ne- mersbedryf, waarna de verdediger in zyn pleidooi de houding en het beleid van B. in het juiste licht stelde. Uitspraak over 14 dagen. Massale leveringen met groot finan cieel voordeel deed de Haarlemse koop man J. A. P. Hoffman tydens de be zetting aan de Duitsers en de N.S.B. De bezetters stelden de activiteit van H. dan ook op prijs en promoveerden diens lederwarenbedrijf tot een zgn. S- Betrieb. Woensdag 8 October had H. zich voor het Haarlems Tribunaal voor zyn mis dragingen te verantwoorden en heden morgen werd er uitspraak gedaan. Hoff man, die op vrije voeten is, werd ver oordeeld tot een geldboete van f 10.000 en ontzetting uit de beide kiesrechten. Hedenmorgen deed de Haarlemse Rechtbank uitspraak in de zaak tegen de 33-jarige meubelfabrikant C. J. K. uit Haarlem, die verdacht werd van bank breuk en verduistering. De rechtbank achtte het ten laste ge legde niet bewezen en sprak de meu belfabrikant vrij. Tevens werd uitspraak gedaan in de zaak tegen de drie Haarlemmers C. S„ H. H. en J., die terecht hadden gestaan terzake diefstal van een moterfiets en een aantal fietsen. Zy werden resp. veroordeeld tot een gevangenisstraf van 2 en 1 jaar met af trek, terwijl J. 1 jaar kreeg wegens heling. Voor de eerste kamer van het Haar lems Tribunaal zal Maandag 27 October 2 uur terecht staan J. Dozy, zenuwarts te Heemstede, die in de bezettingstijd o.a. een rol heeft gespeeld' ln de kwestie met Meer en Bosch, de inrichting tot verpleging van lijders aan vallende ziek ten te Heemstede, en die overigens een verwoed N.S.B.-er was. Dinsdag 28 October 10 uur staat te recht mr. H. J. van Urk te Heemstede, ln de oorlog griffier der provincie Ncord_ Holland. Woensdag 29 October 2.15 uur zal F. H. Schifferstein, destyds wonende te Bloemendaal, zich moeten verant woorden. Hij was in financiële kringen bekend als liquidateur van Jodenbezit. Hedenmorgen werd als gqvolg van een kabelstoring het telefoonverkeer tussen Haarlem en Vogelenzang, Hille- gom, De Zilk, Lisse, Noordwijkerhout, Voorhout, Sassenheim, Abbenes en De Kaag verbroken. Hoe lang het zal duren voor het defect verholpen is, kon de P.T.T. nog niet be zien. Vrijdag 24 October Haarlem (Vleeshal): Uitreiking bon kaarten en schoènenbonnen rest J, Ka tot en met Kef; 8.30—12.15 en 24.45 uur. Overveen (Domi): Uitreiking bon kaarten en schoenenbonnen LN. 9 12.30 uur en 24 uur. «s Heemstede (Binnenweg *60): Uitrei king bonkaarten en De Italiaanse filmmakers zyn op de goede weg, dat hebben zij met enige na oorlogse films bewezen. Ook „Sciuscia" Schoenpoetsertjeseen om haar in houd èn verfilming treffende rolprent, die morgen in het Rembrandt-theater gaat draaien, is er een voorbeeld van. Het zoetelijke, overdreven romantische van de producten uit vroegere jaren is verdwenen, daarvoor is in de plaats ge komen de realiteit van het leven, de harde werkelijkheid, die Italië zelf aan de lijve ondervindt. „Sciuscia" is de geschiedenis van twee jongens Pasquale en Guiseippe, die met vele andere schoenpoetsertjes de lucra tieve zwarte handel beoefenen Ze zijn in hun hart niet slechts deze donkere Italiaantjes, die, door him ouders of voogden aan. hun lot overgelaten, van kwaad tot erger vervallen en in de ge vangenis terechtkomen. De heersende toestanden daar, het weinige begrip en de grote onverschilligheid van de bewa kers ten aanzien van deze honderden kleine verschoppelingen, wier leven door de schuld en onverantwoordeiykheid van de ouderen, in vele gevallen voorgoed verloren dreigt te gaan, wordt in deze film op suggestieve wyze, zonder valse sentimentaliteit geschilderd. Van nabij volgt de toeschouwer handel en wandel van de twee reeds genoemde knaapjes, die op aangrijpende wijze de hoofdrollen vertolken in dit natuuriyk gespeelde het zijn echte jongens van de straat, en geen beroepsamateurs, die de regisseur De Sica, door juist psychologisch gevoel geleid, laat optreden en krachtig gecomponeerde filmverhaal. Geen won der, dat „Sciuscia" gekozen werd als Film van de Maand, het is een documen tair werk, da^ iets te rieegen heeft, dat tot nadenken sbemt. Het bureau der Stichting Toezicht Po litieke Delinquenten zal met ingang van 27 October a.s. van Jansstraat 46 ver plaatst worden naar Hoofmanstraat 17. Het telefoonnummer blijft ongewijzigd. In verband met de verhuizing zal het bureau Donderdag 23, Vrijdag 24 en Za terdag 25 October gesloten zyn. Neemt dans eens proef met Deze week mooi VLEES pin» nog VET erby. Iet» voor de boterham. ZONDER BON! Heerlijke leverworst, hoofdkaas, bloedworst. Telefoon 15073 In tegenstelling tot het gepubliceerde verslag van de feestavond, waarin werd opgemerkt als zou de spr., de heer Lode van Gent, eerst na twee uur contact met de aanwezigen hebben gekregen, dient op gemerkt te worden, dat de voordracht 65 minuten duurde en men bij de aanwe zigen een buitengewoon grote belangstel ling kon vaststellen. Naar aanleiding hier van heeft de K.J.M.V. besloten de zeer begaafde spreker voor een tweede maal uit te nodigen. Het 45-jarig bestaan van de R.K.S.V. „H. B. C." zal Zondag a.s. op feesteiyke wyze worden gevierd. De dag begint met een H, Mis in de St. Bavokerk aan de Herenweg, waarna een gemeenschappe- lyk ontbyt in het R.K. Verenigingsge bouw. Des avonds wordt een feestavond gehouden, waarbij het eigen toneelgezel schap de avond zal verzorgen met me dewerking van het H. B. C.-dansorkest „Black and White". Op 22, 23 en 24 October zal des avonds om 8 uur in de kerk van O. L. Vr. He melvaart voor alle leden een triduum worden gehouden Niet minder dan 70 leden van de On derlinge Tuinliedenvereniging „Aerden- hout en Omgeving" hebben een bezoek gebracht aan de A.V.R.O.-studio en zich daar enig inzicht verworven in de radio- keuken. Van de gelegenheid werd tevens gebruik gemaakt om een kijkje te nemen m de fraaie omgeving van Hilversum, die schoenenbonnen het op deze mooie herfstnamiddag al by- 912.30 KeKi en 24.30 uur KIKn. zonder goed deed. DONDERDAG HILVERSUM II, 415 M.: 16.45 Gram., 17.00 Jeugdjournaal, 17.30 Geest, liederen, 17.50 Overzee, 18.00 verpleging, 18.15 Gram., 18.30 Koor, 19.00 Nieuws, 19.15 Indië, 19.30 Act., 19.45 Gezinsweek, 19.55 Bach-koraal, 20.00 Nieuws, 20.15 Herdenking, 21.50 Vaart der volken, 22.00 Gram., 22.30 Nieuws, 22.45 Overd., 23.00 Gram. HILVERSUM I, 301 M.: 15.00 Klim op, 16.05 Reprises, 17.00 Kaleidoscoop, 17.20 Portielje, 17.30 Piano-orgel, 18.00 Nieuws, 18.15 Sport, 18.30 Strydkr., 19.05 Person, 19.15 Skymasters, 19.45 RVD, 20.00 Nieuws. 20.05 Rika Hop per, 20.15 Phil, ork., 21.15 Gevangene- van Zenda, hoorspel, 22.35 Louis Da vids, 23.00 Nieuws, 23.15 Gram. VRIJDAG HILVERSUM II. 415 M.: 7.00 Nieuws, 7.15 Gym., 7.30 Gram., 8.00 Nieuws, 8.15 Gram., 9.15 Zieken, 9.35 Gram., 10.30 Morgend., 11.00 Viool. 11.30 Harmonie-ork., 12.00 Canteuses de la Colombière, 12.15 Metropole ork., 13.00 Nieuws, 13.15 Musette ork., 14.00 Pandoratrio, 14.20 Schryvers, 14.40 Gram., 15.00 Kamerork., 16.00 Declamatie, 16.20 Pianoduo. 16.50 En semble Lachman, 17.20 Tschaikowsky, 17.45 Kleine melodie, 18.20 Gram.. 18.30 Geest, liederen. 18.45 Bijbelver taling, 19,00 Nieuws, 19.15 Tuinbouw, 19.30 Act., 20.00 Nieuws, 20.15 Ork., 20.45 Ondergang, hoorspel, 21.30 Gram., 22.00 Voorbijgangers. 22.30 Viool, 22.45 Overd., 23.00 Nieuws, 23.15 Gram. HILVERSUM I, 301 M.: 7.00 Nieuws. 7.15 Gymn., 7.30 Gram., 8.00 Nieuws, 8.15 Gram., 10.00 Morgenw., 10.20 Gram., 10.30 Vrouw, 10.45 Gram., 11.15 Voordr., 11.30 Marsen en walsen. 12.00 Gram., 12.38 Skymasters, 13.00 Nieuws. 13.15 Jetty Cantor, 13.45 Gram., 14.00 Koken, 14.20 Gram., 15.00 Dichters, 15.20 Gram., 15.30 Pierre Palla, 16.00 Gram., 16.30 Jongelui, 17.00 Johan Jong, 17.20 Wij en de muziek. 13.00 Nieuws, 18.15 Felicitaties, 19.15 Jan Vogel, 19.30 Geloof. 20.00 Nieuws, 20.05 Viool, 20.30 Levensprobleem, 21.00 Gram., 21.30 Lekenrechtbank. 21.50 Piano, 22.00 Overzicht. 22.15 Swing. 22.40 Vandaag. 22.45 Avondw.. 23.00 Nieuws, 23.15 Conc. et enige fantasie is het U wel mo gelijk met my het vólgende reconstrueren. Aan de wand van de kamer der kleintjes hangt' een prachtig schilderij van een modem te kenaar, die met forse lynen de stoere koppen var.' de Twaalf Apostelen heeft voorgesteld. Ze kyken met doordringende blik uit het schildery, die mannen, die wy onze kinderen ten voorbeeld stellen. Vóór het schildery staat een commode, waarop de lieve jeugd aan- en uitgekleed wordt. Knaapje van vyf zal op een avond zyn truitje gaan wisselen voor een pyama-jasje, maar halverwege wordt zyn mammie even weggeroepen. Daar staat hy dan in zijn eentje. Ziet U hem voor U? Hy draait zich om en komt met zijn snoetje vlak by de potige vis sers. Die biyven hem roerloos doordrin gend aankyken, maar hij kykt brutaal terug. Dan heeft hy het plotseling ge vonden. Door de kamer klinkt: lepe mlene mutte, tien pond grutte, tien pond kaas, jy bent de baas Iet wiet waai weg. En ais ik doop de kier van de deur gluur zie ik hem staan, telkens met z'n handje de apostelen aantikkend en na het eind van het aftelversje één wegduwend. Zo gaat het spelletje twaalf keer door en dan roept hij enthousiast uit, terwijl hy my binnen ziet komen: deze is 'm. Wie is dat? Petrus, zeg ik. O, antwoordt hy. Zondag 26 October EmmaVelsen Vitesse—DEM ADOHelder Kinheim—WE TYBBWoerden ASC—HBO Purmerend—IEV AbtmDSS NAS—ASR Or. Zwart—Onze Gezellen HillegomTeyllngen Inzendingen tot Zaterdagochtend 9 uur op open briefkaart aan de Sportre dactie van de Nieuwe Haarlemsche Cou rant, N.Z. Voorburgwal 65—73, Amster dam. Over de prysvraag wordt niet ge correspondeerd. Binnenkomende klach ten over onjuistheden ln de uitslag wor den onderzocht en zo nodig gerectifi ceerd, zonder dat de deelnemer, die da klacht heeft ingediend, nog speciaal be richt krygt. De door de raad in de vergadering van 25 September ingestelde commissie van advies inzake de vordering van woon ruimte, ls geïnstalleerd. De burgemeester bereidde de commis- sie er op voor, dat haar een weliswaar belangrijke doch, naar hy op grond van eigen ervaringen meende, ook soms on dankbare taak wachtte. Vooral in een badplaats als Zandvoort is een taak als die der commissie dubbel moeilyk. Spre_ ker memoreerde nog de in een vorige raadsvergadering uitgesproken opvat ting, dat de woonruimteverdeling geen eenmanszaak moest zijn. De raad nam toen de onjuiste beslissing nog vóór de totstandkoming van de woonruimtewet een adviescommissie in te stellen. Thans is er echter een op de wet steunende commissie en zal vordering volgens be paalde richtiynen mogelijk zyn. Verder uitte spreker de verwachting dat alle le den der commissie zich met hun gehele persoon voor dit belangryke werk zullen inzetten en dat zy zich ten volle reken schap zullen geven van de moeilijke taak, die hen wacht. Daarna werd de heer S. Slagveld meft algemene stemmen tot voorzitter ge kozen. De coilecte voor de Prins Bemhard stichting heeft te Zandvoort f306.89 opgebracht. By de woningbouwvereniging „Een dracht maakt Macht" is telegrafisch be richt ontvangen dat de bouw van 61 woningen aan de Potgieterstraat kan worden gegund aan de aannemer Wol! te Amstelveen voor rond f 708.000. IJMUIDEN, 23 Oct. 4 stoomtrawler» met een totale besomming van ƒ50.700. IJm. 95 Maria 17.340, motorloggers Kw. 2 550, Kw. 159 f 14.430, Kw, 169 3645. Kw. 59 3070, kustvissers'Urk 86 330, Urk 7 260, IJm. 276 ƒ3850. IJm. 221 563. De aanvoer bestond heden uit 50 kisten tarbot en tong, 125 kisten schol, 400 kisten schelvis, 70 kisten kabeljouw, 80 kisten wijting en 5450 kisten verse haring. Alles werd verhandeld volgens maximum prijzen. AMSTERDAM, 22 Oct. 1947. By opening was de stemming op de aandelenmarkt vandaag vry gunstig en de meeste fondsen konden op de hoofd- koersen lichte verbeteringen boeken. In de daaropvolgende vrye markt liep het koerspeil op enige winstnemingen wat te rug. De Staatsfondsenmarki bleef vrU stil. 44. Het viel niet mee de zware koqi en de nog zwaardere mevrouw Tweebeen uit het bootje over te la den op een paard Gelukkig was het paard, dat ridder Alewijn had uitge zocht, bijzonder sterk, zodat 't luk te. Langzaam zette de stoet zich in be weging. De commissaris vond Inmiddels ge legenheid een speurtocht door het "AN ÉLK HUAJIION oude slot te ondernemen. Wij tullen de kant van de kelders ercis opgaan" mompelde de,heer O. O. Bot terwijl hij zijn zak lantaarn te voorschijn haalde. De lantaarn was geen luxe m de donkere gewelven waarin de commissaris afdaalde. Ten slotte bereikte hij een zware deur die met enorme grendels was a/gesloten. Na een paar krachtige rukken van zijn ge oefende armen weken de grendels. Een vochtige kelderlucht woei de commissaris tegemoet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1947 | | pagina 2