Wilhelmina driemaal officieel in Haarlem I li H.M. de Koningin een actieve schilderes itiSB Vijftig jaar onder Wilhelmina's regering In 1892 als Kroonprinses, in 1900 en 1923 als Koningin iti J. G. Martin Zonen Het landschap heeft haar voorkeur Grote Markt was ook toen centrum van feestelijkheden Wmmzi VAN EREPOORTEN, BOLBLOEMEN, FRANS HALS EN OANKBAARHEID De goeie ouwe tijd FOTOGRAFEERT ZWARTSER 15 OCTOBER in het begin dezer eeuw Weet je nog wel, oudje? ,,'t Friesche Schathuis' H. J. v. d. MEER wmm MAANDAG 30 AUGUSTUS 1948 PAGINA 7 Naar de bellen Onthulling standbeeld „Moeder roept me!" Bel op 13000 mei de a.s. Jubileumfeesten! ROLFILMS in voldoende mate voorradig GROTE HOUTSTRAAT 3 A TELEFOON 17035 Dansacademie Aanvang seizoen 1948/49 Privaatlessen dagelijks volgens afspraak HAARLEM - SCHAGCHELSTRAAT 29 ÉiÉÉii (Vervolg van pagina 5) 't Adres voor moei koperwerk was lot heden alleen Jansstraat 8 - Telef. 20141 De best gesorteerde zaak in rijwielen en electra sinds 1900: In de annalen van de aloude stad aan het Spaarne staan met gouden letters Atfe officiële bezoeken van onze landsvrouwe opgetekend. Als twaalfjarige toe komstige koningin heeft men haar met de Regentes in 1893 op uitbundige wijze tehuldigd op een wijze, die aan deze tijd eigen was: Marokkaanse erepoorten, een Westelijk stadhuis, met goud en purper versierd en plechtige, lange toespraken. In 1900 deed zij haar vorstelijke intrede in Haarlem als Koningin en onthulde ^0 die gelegenheid het standbeeld van Frans" Hals; in 1923 kwam zij de Haar lemmers danken voor hun moedig verzet tegen de revolutie. Vit oude kronieken hebben wij ons een voorstelling kunnen maken van de Srootse gebeurtenissen, vijf en vijftig jaar geleden, terwijl wij uit de mond van 0"de stadgenoten hebben vernomen, hoe de andere plechtigheden zich hebben Afgespeeld. Na de bevrijding is Koningin Wilhelmina zij het dan niet officieel in de Spaarnestad geweest bij de herdenking van de verzetsstrijders in de oude St. fcavo. Wilhelmina. bracht als twaalfjari ge toekomstige koningin, met de regentes, een bezoek aan °öze stad op 23 September 1892. Men ^as vol van de grootse feestelijkheden eo het huldebetoon, waarmede andere grote steden de majesteiten geëerd hadden, en na-ijverig zouden de Haar- gmmers voor hen niet onderdoen. De Kruisweg en Kruisstraat waren met guirlandes van groen en vlaggen ver eerd en ook daar verhief zich een der bjke erepoorten, die in de verschillen de stadsgedeelten waren opgericht, daarvan vooral die op de Parklaan éen der monumentaalste was. In de Barteljorisstraat waren balda- kijnvormige groenslingers aangebracht. Toen de majesteiten op de Grote Markt aankwamen, stonden daar alie herenigingen met haar vaandels gegroe peerd en zong de liedertafel „Zang en Vriendschap" na het Wilhelmus een Welkomstlied. Het stadhuis was voorna melijk in purper met dofgoud gehou den, welke stemmige versiering won derwel paste bij de voorname fijne lij- Pen der architectuur. In de hal van het stadhuis, waar de officiële begroeting plaats vond, gaven Vijf antieke koperen kronen kaarslicht; de hal was gelambrizeerd in donker rood met matgouden lijsten. De majes teiten brachten een bezoek aan het Ste delijk Museum, de Grote Kerk, de drukkerij van Enschedé en de Commis saris der Koningin op de Nieuwe Gracht. Grote bezienswaardigheid was een Versierde koepel, die electrisch ver licht werd in de Gierstraat. In de Leid de Buurt was een oude slotpoort met kantelen opgericht. Zowel het Raad- kuis te Overveen als te Heemstede was Van fraaie erepoorten voorzien. De twaalfjarige toekomstige koningin *h haar moeder déjeuneerden in de hal van hèt stadhuis, in het bijzijn van 72 Sasten. De burgemeester, en daarna de fegentes voerden het woord. De konin ginnen zaten tussen een versiering van Kroen en bloemen onder het grote !childerij, dat de verdediging van Haar- voorstelt. Na de feestdis vertoefden vorstinnen enige tijd in de voor haar 5éreed gemaakte appartementen, de ko ningin in de burgemeesterskamer en de tegentes in de kleine trouwzaal. Tijdens een rijtoer wérden de fabrieken van Keijnes bezichtigd, waar door de werk lieden voor de ingang van de fabriek, Paar ontwerp van de architect J. van der Ban, een reusachtige erepoort in Moorse stijl, was opgericht. Vervolgens kad de ontvangst plaats door de burge meester van Schoten, de heer Arnoldi, fe Overveen en te Heemstede, waar de Rehele gemeenteraad bijeen was. Ook Werden bezocht het kunstnijverheids museum en Teylers's stichting. Voor- Meer de majesteiten van het station Vertrokken, stelden zij de burgemeester *en vorstelijke gift ter hand voor de Ptmen der stad. Daar de bollenvelden in September Piet bezocht konden worden, vond een *Weede bezoek plaats op Zaterdag 7 April 1894. Aan het station Vogelen zang werden de vorstinnen door bur gemeester Immink welkom geheten, Waarna twee kwekersdochtertjes, de l°hgedames Reinierse en Roozen, bou- SUetten van bolbloemen aanboden. Een kezoek werd gebracht aan Groot Zomer- *org en aan de bekende duinen van ®aron van Heemstra, waar langs de ?-g- blauwe trappen de hoge duintop be- fiommen, werd, van waar men zo'n schit- ferend vergezicht had. Een rijtoer leidde Paar de ruïne van Brederode en Meer- ®U-Berg (Provinciaal Ziekenhuis). De kiinen van de firma Krelage werden Piet vergeten, en bij gelegenheid van ket bezoek doopten de vorstinnen enige kieuw e hyacinten. Het eerste bezoek van de Koningin Was naar aanleiding van de onthulling i"*n het Frans Hals-standbeeld in het florapark op 14 Juni, thans 48 jaar ge iden, ter gelegenheid waarvan grote feesten in onze stad werden georgani- ^erd. Haarlemse burgers hadden het 'kitiatief genomen, om voor de vermaar de kunstenaar, van afkomst Haarlem- van geboorte Antwerpenaar en tij- d®Ps zijn leven verknocht Bloemstedeling, P monument op te richten. H.M. was Se*gezeld van haar Koninklijke Moeder, werd een toneelstuk opgevoerd, ge dijd aan het leven van Frans Hals, een ^toonstelling werd gearrangeerd van ^rken van de grote meester, concerten ,ferden er gegeven en een historische k'ocht trok door Haarlems straten. a Maar het hoogtepunt van die "eest- Jfeëer. vormde het bezoek van de Ko- dfegin, die het standbeeld zou onthullen, jk haar Moeder. De Vorstinnen kwamen f6r trein in Haarlem aan. Op het Sta- tjmsplein namen zij plaats in open rij- sSlen. waarna zij door een jubelende naar het feestterrein, het Florapark ïfken. J.ffet weer was prachtig die dag. De nSe Koningin was gekleed in een licht- De erepoort bij de Grote Houtbrug in 1892. De paardentram komt juist de Houtstraat i». groene japon, zij droeg c:n hoed van de zelfde kleur en had een witte parasol bij zich. Haar Moeder droeg een lila kleed. Vóór het monument was de Ko ninklijke loge opgericht, die versierd was met een schat van bloemen en plan ten als een zinnebeeld van Haarlems rijke flora. Er werden indrukwekkende redevoeringen afgestoken. Koningin Wil helmina verrichtte met eigen hand de onthulling, waarna zij de volgende toe spraak hield: „Het is mij zeer aange naam dit standbeeld te mogen onthullen. Uit Mijne tegenwoordigheid hier blijke Mijne belangstelling in onze schilder school, Mijne bewondering en vereering voor onzen beroemden landgenoot en Mijne ingenomenheid met de hulde, wel ke heden door kunstvrienden uit ons vaderland en 't buitenland aan Haarlems burger wordt gebracht. Ik onthul dit nonument met den wensch, dat het moge bijdragen om de herinnering aan deze meester bij het nageslacht levendig te houden". Hare Majesteit legde daarna, onder ge juich van de aanwezige menigte een grote lauwerkrans met linten in de na tionale kleuren aan de voet van het mo nument. Na deze plechtigheid begaven zich de Koninginnen naar het Stadhuis op de Grote Markt, waar zij plaats na men op het bordes, om een groot défilé, dat het karakter had van een historische optocht, in ogenschouw te nemen. De Vorstinnen maakten een rijtoer door de stad, waarbij zij enthousiast door de bevolking werden toegejuicht. Het werd een ware zegetocht in Haarlem. Vervolgens brachten de hoge gasten een bezoek aan het Frans Halsmuseum, waarna zij in de Grote St. Ba af een kerkconcert beluisterden. Des middags om S uur werd H. M. de Koningin en haar Moeder op het station uitgeleide gedaan door de burgemeester jhr. Boreel van Hogelanden. Het was een echte ju beldag voor de Haarlemmers geweest. Het tweede bezoek van H. M. de Ko ningin aan onze stad, in 1923, dankt Haarlem aan zijn moedig verzet tegen de revolutie. De hoofdstad van de pro vincie toonde zich toen onder leiding van jhr. Sandberg en Lobel een stevig bolwerk. H.M. de Koningin was bij deze gele genheid vergezeld van Prins Hendrik en Haar dochtertje Prinses Juliana. Mr. Bruch, die toen wethouder was, leidde het hoge gezelschap, dat in het Stadhuis ontvangen werd, rond en een kamerheer stelde de raadsleden per soonlijk aan Hare Majesteit voor, die met elk der aanwezigen een hartelijk woord wisselde. Prins Hendrik onder hield zich met de leden van de ge meenteraad over verschillende onder werpen, op de stad en het leven van de bewoners betrekking hebbend. Bij het vertrek van de Koninklijke gasten zei het 14-jarige Juliaantje, die wat achtergebleven was, tot wethou der Bruch: „Geeft U gauw m'n hoed, Moeder roept me". En in een wip was ze verdwenen, haar Moeder achterna. II' PERRON Voor zakenrei2en dag en nacht Ontwikkelen en afdrukken (Adv.) WA Het bezoek van Koningin Wilhelmina met Haar Kon. Moeder aan de stad Haarlem tn 1900. Vanaf het bordes van het stadhuis neemt Zij de hulde van de burgerij in ontvangst. (Overgenomen uit het gedenkboek „De gouden Kroon") Het Gooi met zijn fraaie heideland schappen, de uitgestrekte mienten van <le erfgooiers en de oude loofbossen heeft bij de schilders' altijd een bij zondere voorkeur genoten. Niet zon der trots kan Laren wijzen op zijn artistiek verleden, toen talloze schil ders er broederlijk bijeen woonden. Allen geboeid door de schoonheid van de dorre heidevelden met de schapen kudden, het simpele weversvolk in zijn sobere hutten en de oude tradi ties. Er is sindsdien veel veranderd, doch de schilderstraditie is in deze streken geblevén. H. M. de Koningin, wier beoefening van de schilderkunst Vv/'V'' ,n -"Ksr 91 **1892 W<lS 06 versier(*e Gierstraat i* i» de loop van de jaren heel v>a* veranderd, vindt niet? J~l ijna vijftig jaar geleden was de Grote Markt evenals nu h\ het middelpunt van de viering van een Oranje-feest. De aubades, die wij nu houden, stonden ook toen stee vast op het programma, optochten trokken aan autoriteiten, die op het historische bordes van het stadhuis welgevallig naar de menigte blikten, voorbij, en ook toen waaide van uit alle huizen het rood-wit-blauw met de zwierige Oranje wimpel. Toch waren er verschillen. De electrische tram verstoorde de rust niet, en over de rails kon niemand glippen; waar nu een serie hoge electrische lantaarnmasten van de nacht een nieuwe dag maakt, prijkte een halve eeuw geleden een simpele gaslantaarn. Nu wordt op't midden van de Markt onder de schetteren de tonen van een jazzband een foxtrot of een swingnummer gegeven, waarbij de jeugd met honderden paren haar schoenzolen doordanst; toen Roste men liever, en misschien heeft men een demonstratie van de quadrille gegeven, de volksdans van onze grootvaders. Bovenstaande, zeer exclusieve, foto laat zien hoe de Grote Markt er in die dagen uitzag. Oudere Haarlemmers zal het niet moeilijk vallen, deze situatie in het geheugen te roepen, en de jeugd zal zeggen, dat men ook vóór deze na oorlogse tijd wederopbouwplannen heeft gekend. Neen, oudje, gij kunt geen tapijten en meubelen meer kopen op de hoek van de Barteljorisstraat en de Grote Markt en Julius Wulff Co. is allang en voorgoed verdwenen. Grootvader, weet ge nog, hoe ge min of meer verscholen achter de boomhagen voor de café's uw borreltje van een paar centen lustig kon drinken? En als er ook maar iets officieels aan de hand was, liep opa in rok met een prachtig, hard-gesteven front en zijn hoge hoed op. Maar hoe was oma dan wel gekleed? Och, de japonnen leken wel heel veel op die van 1948, maar voor de hoeden waren massa's struis vogels geslacht. En de duiven, die daar tussen gemixt werden, hadden hun leven voor de mode moeten laten. In het begin van deze eeuw had het stadhuis geen toren, stond op de Markt een weerhuisje en reed er een paarden tram. Eerst in 1915 werd de toren herbouwd. En wat de tram betreft, op 27 Mei 1878 werd de paardentram Haar lemmerhoutStation feestelijk in gebruik genomen; 10 Mei 1913 moest het paard het veld ruimen voor de electrische tram en 1 November 1948 zal de autobus deze „vervaarlijke nieuwigheid" weer verdrijven. Het weerhuisje is 16 Juni 1882 geplaatst en op een on bekende dag in 1924 verdwenen. Het was een geschenk uit Duitsland afkomstig, geschonken door een rijke Bloemen- daalse koopman. Er is nog zoveel te schrijven over Haarlem, een halve eeuw geleden. Wij hopen dan ook, dat u de serie artikelen, die wij daarover in 1941 publiceerden, in uw knipselarchief bewaard hebt, zoals ze ia het stadsarchief nog te lezen zijn. bij het Nederlandse volk bekend is, schilderde gaarne in het Gooi. Eem- nes, op de grens van Holland en Utrecht, had daarbij haar bijzondere voorkeur en dit is niet zonder reden. Weinig dorpen in Nederland zijn zo indrukwekkend gelegen. De beide Eem- nessen Binnen en Buiten Eemnes zijn als 'n lint gebouwd op een dijk, die van de grote weg HilversumBaam tot bijna aan het IJsselmeer onder Huizen reikt. De dijk is slechts aan één zijde bebouwd. Sommige boerderijen staan bijna aan de weg; andere verbergen zich in de diepte. Als de koude vries wind ongehinderd over de Eemnesse vlakte komt aangegierd is het in Eemnes onherbergzaam koud en verlaten. De dijk is bijna een grote borstwering, waar men over starend slechts vlak land ziet en een geweldige hemelkoepel. Heel ver weg ziet men de torens van Spakenburg; een smal polderweggetje zonder een enkele boom of struik gaat dwars door de vlakte en verliest zich in de einder. Alleen de oude Hervormde kerk, da terend uit de middeleeuwen, ligt aan gene zijde van de dijk als een schip voor anker. Een stug en gedrongen bouwwerk, dat door de eeuwen toch wonderlijk idyllisch van voorkomen is geworden. De dorpelingen van deze bijna zuivere boerengemeente zagen H. M. de Koningin vroeger dikwijls schilderen. Voor als 's zomers arriveerde zij er meer dere malen vroeg van Soestdijk per auto. Omstreeks half acht sloeg zij dan haar ezel op. De kinderen, die op hun klomen voorbijkwamen, kenden haar reeds. Zij onderbraken hun gang naar school en gingen een kijkje nemen naar de vorderingen. Zij mochten him opinie geven en dikwijls onderhield zich H. M. de Koningin geruime tijd met hen. De Eemnessers hadden trouwens nog meer banden met het Vorstenhuis. De Koningin is o.a. Hoge Ambachtsvrouwe van Baarn, Soest, Lage Vuursche en Eem nes. In Eemnes heeft zy het privilege van een zetel in de Hervormde Kerk. Veel vroeger had zij zelfs het recht een dominee te benoemen in de kerken waar over zij Ambachtsvrouwe was. Bijna iedere Zondag ging zij ter kerke in een van deze gemeenten, doch niemand wist vooruit, welke kerk zij zou bezoeken. Het was de gewoonte dat ongeveer tien minuten voor de aanvang van de kerk dienst het bericht kwam, dat H. M. de kerk zou bezoeken. Dan was er nog juist genoeg tijd om de loper uit te leggen en bleef men verschoond van hinderlijke belangstelling. De tijd, die H. M. 's morgens kon re serveren voor het schilderen, was in het algemeen niet groot. Een uur na haar aankomst vertrok zij meestal weer naar Soestdijk, waar de staatszaken wachtten. Doch alleen aan insiders was het bekend, met welk een toewijding zij zich met het schilderen bezig hield. Het was voor haar gelijk een aangename inspanning en 'n ontspanning. In latere jaren hebben haar stijl en talent nog aan waarde ge wonnen. Zij is een leerlinge van Konij nenburg, doch van de stijl van haar leer meester vindt men weinig in haar wer ken terug. Een compliment overigens voor de eminente leermeester, van wie zijn leerlingen getuigen, dat hij hun zo groot mogelijke persoonlijke vrijheid het. De schilderwerken en tekeningen van H. M. de Koningin ademen vooral de stijl van de vroegere Haagse School, waarvan de tradities wellicht nergens sterker voortleven dan in het Gooi, vooral in Laren. De bekende exposities in Hamdorff hebben haar belangstelling. Zij bezocht een tentoonstelling van Kees Vredenburgh. De belangstelling van het gehele volk voor de levende Nederlandse kunst gaat haar bijzonder aan het hart. Zij is lid van de Nederlandse Federatie van Beroepskunstenaars, welke na de bezetting werd opgericht. Zij is een ac tief lid van de Federatie en heeft dezer dagen nog een drietal werken ingezon den voor een jubileumexpositie te Laren en te Hilversum. Zij deed dat in het bij zonder, zoals zij in een gesprek met een der organisatoren verklaarde, om de be langstelling van de jongeren, zelfs de leerlingen van de lagere school, voor de kunst wakker te maken. In bijna alle paleizen heeft H. M. de Koningin een atelier ingericht. De tekgr ning, die wij hierbij reproduceren, heeft In het binnenland was de toestand langzamerhand minder rooskleurig ge worden. We kenden de schaarste aan levensmiddelen, de brandstoffennood en het tekort aan woningen in Amster dam in 1918: 15.708 woningen te weinig. Ernstiger scheen het er een ogenblik in het leger uit te zien, toen de opschorting der verloven in October 1918 een oproer in de Harskamp tengevolge had, snel weer bedwongen door enkele officieren, maar in de Kamer geweten aan de op perbevelhebber, die enkele dagen voor de wapenstilstand gedwongen werd ont slag te nemen. Het had iets van een voorbode van een omwenteling, die men hier van socialistische zijde op voorbeeld van Duitsland scheen na te streven, ge tuigen de socialistische bladen van die dagen van Troelstra's „revolutierede" in de Kamer. Er was evenwel tegenstand in de S.D A.P. zelf, regering en partijen hielden het hoofd koel, het leger, aangevuld met vrijwilligers uit Brabant en Limburg bleek paraat en het hele volk reageerde op de revolutiepoging met een grootse huldiging van de Koningin op het Haagse Malieveld, waar onder daverende toejuichingen de soldaten de paarden van het koninklijk rijtuig spanden en zelf Koningin en Prinsesjes rondreden. Het einde van dat jaar bracht diepe rouw over het land om de 420.000 slacht offers, die de Spaanse Griep eiste. Lang zaam evenwel herstelden volk en land zich en gingen een nieuwe periode van terugkerende welvaart in. Het leven leek in die periode tussen twee wereld oorlogen zonder schokken vooruit te gaan. Neem het onderwijs. Het aantal can- didaten voor een klassieke opleiding steeg met 70 pCt„ voor een natuur wetenschappelijke opleiding met 40 pCt. voor economische opleiding met 80 pCt. en de bevolking nam maar met 25 pCt. toe. Dat is verklaarbaar uit de veran dering in de samenleving. Techniek en industrie, die voorheen eigenlijk voor namelijk op de overgeleverde ervaring berustten, baseerden zich meer en meer op het natuurwetenschappelijk onder zoek. In die natuurwetenschappen had den wy trouwens mannen van naam: Kamerlingh Onnes, Van 't Hoff, Lorentz, Zeeman en Keesom bijvoorbeeld.' Sinds de omzetting van de polytechnische school in Delft had trouwens de in genieursopleiding ook meer wetenschap pelijkheid gekregen. Zo kregen de na tuurwetenschappen langzamerhand hun erkenning naast de geesteswetenschappen en in die laatsten krijgen de maatschap pelijke toestanden meer aandacht mid dels sociologie en sociale psychologie. Zij richten zich meer op wat men „de massa" noemt en die groeide weer uit ontwikkeling van de bedrijven tot groot-iridustrieën. Gerard Philips stichtte in 1891 een gloeilampenfabriekje, dat in 1935 15.000 arbeiders telde. Stork, Van den Bergh, Laan, Smit en anderen ging het even zo. Grote scheepswerven, aardewerk en glasfabrieken ontstonden. De ha vens van Amsterdam en Rotterdam werden uitgebreid en alom brak een technische vooruitgang door. De stadstramnetten werden geëlectrifi- ceerd, de spoorwegen, tot één bedrijf samengesmolten, gingen ook die rich ting uit De landbouw werd gemechaniseerd, het mijnbedrijf gemoderniseerd, de zout winning ter hand genomen, de radio ontwikkelde zich snel, het luchtverkeer won aan betekenis, het autoverkeer nam snel toe, de industrie trok naar het platteland, de Zuiderzee werd afge sloten. De welvaart nam met dat alles toe en scheen zich tot alle klassen uit te strekken. De tuinders vonden in Enge land en Duitsland een ruim afzetgebied voor hun groenten en fruit, de boeren raakten gemakkelijk de producten van hun veeteelt kwijt, de landbouwartïke- len konden niet in de behoeften voor zien en maakten derhalve goede prijzen. En dat het de middenstand niet minder ging, daarvan getuigden de moderne villa's en woningen, waardoor het stads beeld een verandering ten goede onder ging. De steden werden met fraaie wij ken uitgebreid, de armenbunrten wer den gesaneerd, de forensen-gemeenten groeiden, en een nieuwe architectuur, door Berlage ingeluid, brak door. Daar aan had ook de grotere welstand van de arbeiders zijp deeL De lonen waren vooruitgegaan, de werktijden verkort; de sociale wetgeving werd voltooid. zij vervaardigd te Ruigenhoek bij haar villa, waar zij 's zomers geregeld ver toeft. Het landschap heeft haar voor keur. Zij schildert haast altijd in de open lucht. Haar penseelstreek is fors en energiek. De kleureffecten zijn dikwijls gedurfd, de expressie geeft blijk van een grote spanning en beheersing. Misschien heeft het Nederlandse volk nog te veel verzuimd, zijn vorstin langs deze weg te leren kennen. Nergens geeft de mens zich ongedwongener, dan in zijn kunst Zij zouden er een sterke vrouw ontmoeten. Geldelijke welvaart maakte de men sen veeleisender: men eiste zijn deel aan comfort, aan kunst, aan ontspan ning, men kreeg meer tijd ook om zich bezig te houden met geestelijke waar den, men ging zich interesseren voor het bestuur van de staat en wilde daar medezeggenschap in, en men verenigde zich gemakkelijk in grotere of kleinere groepen, om dat alles gezamenlijk na te streven Daar scholen ook gevaren in. Het nationalisme, dat het ideaal van het eind van de negentiende eeuw ge weest was, werd na de wereldoorlog een boze kracht. Het ontaardde hier en daar in nationaal-socialisme en fascisme, maar die riepen tegelijker tijd tegenkrachten op in de vorm van sterkere nationale gevoelens en grotere liefde voor het Oranjehuis. Het einrie van het individualisme en het veldwinnen van de gemeenschaps idee vindt men terug in de kunst van deze periode. In de schilderkunst doet na het impressionisme de zwoegende mens van Breitner en Israels zijn in trede; Vincent van Gogh, Derkinderen, Toorop, Roland Holst zien vooral de gemeenschap. En naarmate de mens zich in de maatschappij zocht los te maken van de conventionele banden, zocht ook de kunst een zekere vrijheid van gebondenheid: het expressionisme heeft slechts aandacht voor het leven zelf, het abstrahisme maakt zich los van het object. De architectuur kent een nieuwe zakelijkheid en verzaakt het ornament, waartegen de neo-romantiek een reactie is. In de romankunst is die neo-romantiek hard en cynisch. Maar de kunst, voor zover die tot de massa spreekt, schijnt slechts te bestaan uit film en opera. Vrijwel evenveel aandacht trok gaan deweg de 'sport. Voor 1900 begon men al met de vorming van clubs, maar zij treden in steeds massaler verband op. De landelijke voetbalcompetitie dateert uit het begin van deze eeuw. Maar haar grote betekenis als amusement voor de massa krijgt zij pas tussen de beide oorlogen. Temidden van deze gestage ont wikkeling schijnt het leven in het land zonder schokken te verlopen. Maar de jaren 19241930 lieten de welvaart plotseling ineenstorten. De faillissementslijsten groeiden ontstel lend, de grote werken werden stop gezet, de werkloosheid onder arbei- p ders, jeugd en intellectuelen nam hand over hand toe, crisis- en prijsde maatregelen en steun schoten te kort, het werd een chaos, die soms acute vormen aannam zoals bij de ongere geldheden in Amsterdam in 1934 en de muiterij op de Zeven Provinciën. Het leek op de déb&cle van een be schaving, die de oorlog snel naderbij bracht, die men voelde naderen, die grens- en kustversterkingen nodig maakte, en die ons dichter by hei Oranjehuis bracht. Met het Oranjehuis waren wy deze jaren toch nauw verbonden gebleven. Wij hadden meegeleefd in zijn rouw, toen de Koningin-Moeder en Prins Hendrik kort na elkaar stierven, wij hadden meegeleefd in zijn vreugde, toen Prinses Juliana zich verloofde en in het huwelijk trad. Daarna is de tweede wereldoorlog over ons land gekomen. Onze beleve nissen van toen liggen nog zo vers in het geheugen, dat er hier niet meer over hoeft gesproken. Hij heeft ons allen dicht bijeengebracht en dat vooral zouden wij minder moeten vergeten, dan wij wel eens schijnen te doen. En hij heeft ons helderder dan ooit doen zien, welk een Vrouwe ons en ons land deze vijftig jaar geleid en bestuurd heeft. Een Vrouwe met een heldere blik, een rustige wijsheid en een gema tigd beleid en bovenal met een vast geloof, die haar grote gaven van geest en hart zonder voorbehoud schonk aan het volk, dat haar was toevertrouwd. 't Huis m/d Friese vlag Vanaf Woensdag l Sept. echier ook Grote Markt 20 (ingang Vishal) Let pok daar pp de Friese viag (Adv.) Alléén: SCHAGCHELSTBAAT TELEF. 1243* (Adv.) v.-v. Het Iandschap bij de Ruigenhoek. Een tekening, onlangs vervaardigd door HM. de Koningin. Zoals op de afbeelding blijkt, ondertekent zij slechts met haar voor letter W.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1948 | | pagina 7