De schatten van onze stedelijke musea I JëfS yl dans- academie martin Kerkberichten D D' ,De Arend PICTURAAL VENSTER NOG ENKELE DAGEN F*. G. HONING ZN. LIJKREDE OP ONZE GOEDE TRAM Nog tijdens haar leven opgesteld door V-t Nu kan 't nog! VULPEN-REPARATIE E. H. B; 0. van het Wit-Gele-Kruis VAN HET WITTE DOEK Waarderen de Haarlemmers kostbaar bezit? Oordeel archivaris Henneman en directeur Baard Het is mogelijk... rr Kantoorboekhandel DE ROOY AGENDA C. DE WEEKS Nell Herbert „De Spaarnestad" ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1948 PAGINA 2 STAD EN OMGEVING Zondag gezellig een borreltje thuis te drinken Dusnaar Slijterij n Gen. Cronjéstr. 152, Tel. 14752 Poppe Damave BesieecLt die goed en siuur indien nog niei gedaan nog heden Uw kolenbonnen 3 en 4 naar onze in Haarlem en omgeving alom bekende zaak (desgewenst worden ze gehaald). Laten wij ook U prettig bedienen! NIEUWE GRACHT 36 TELEFOON 19230 HAARLEM Kam pervesi 45 - Telef. 17825 mmm 60 JAAR K.A.B. Feestelijke viering in Concertgebouw SPAANSE KUNST Lezing pater H. Schouten voor G. en W. Chin. Ind. Rest, Hongkong Uitreiking van diploma's jbicar Bruidsfoto's Kinderfoto's Pasfoto's Reproducties Lijsten - Standaards Atelier Lange Veerstr. 13, Haarlem AANVANG SEIZOEN 1948-1949 15 OCTOBER Schagchelslraat 29 Haarlem, Telef. 10806 H.O.V.-ZOMERCONCERT r.ANDSTOFFENH ANDEL K.A.B. KRING NOORD e tijdelijke tentoonstelling, bij ge legenheid van de Kathedraalfees ten van 1 tot 17 Mei j.l. in het Bisschoppelijk Museum gehouden, is voor zeer velen een openbaring geweest. Er waren talrijke katholieken uit Haar lem en omgeving, die toen voor het eerst het Museum betraden. Om het bijzonder doel van die tentoonstelling waren vele schilderstukken en voorwerpen van el ders bijeen gebracht en geëxposeerd. Veel uit het eigen bezit van het Mu seum moest, om hiervoor plaats te ma ken. tijdelijk worden opgeborgen. Nadat op 17 Mei de deuren van het Museum achter de laatste van de 2400 bezoekers der tentoonstelling waren dichtgevallen, is er in het Museum hard gewerkt. Verschillende zeer belangrijke aanwinsten waren verworven, een ge heel nieuwe opstelling en ordening was noodzakelijk geworden om een rustig en overzichtelijk geheel te verkrijgen. Wij menen, dat dit streven inderdaad ge slaagd is. Het Museum werd gesticht in 1869: de oprichting was het werk van Mgr. J. J. Graaf, toentertijd Secretaris van het Bisdom. Vele tientallen jaren heeft Mgr. Graaf met onvermoeide ijver en speurzin gewerkt aan het bijeenbrengen en ordenen van een belangrijke verza meling. In 1893 werd het Museum on dergebracht in het pand, waar het nu nog gevestigd is. Jansstraat 79. Volgens de traditie is dit de plaats, waar de bis schop van Haarlem, Godfried van Mier- lo, tot 1578 heeft gewoond. Sedert 1931 is in de tuin van het Museum onder architect Jan Stuyt een geheel nieuw modern Museumgebouw verrezen, waar in zeer gunstige expositieruimte verkre gen is. De stichting van dit nieuwe ge bouw heeft Mgr. Graaf niet meer mo gen beleven. In de loop der jaren heeft de verzameling vele wijzigingen onder gaan. Door schenkingen en bruiklenen van belangrijke voorwerpen kon de ver zameling niet alleen in omvang, maar ook in gehalte verbeterd worden. De op volgers van Mgr. Graaf in het beheer van het Museum hebben in de geest van de stichter gehandeld, door er naar te streven vooral het peil van het Mu seum te verhogen, ook al bracht dit als gevolg mede. dat sommige vroeger geëxposeerde voorwerpen later naar het depót moesten worden ondergebracht. In de opstelling werden meer moderne opvattingen van Museumbeheer toege past. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat buiten de kringen der vakmensen de belangstelling voor musea slechts ge ring was. Toen beschouwde men een museum als een min of meer geordende stapelplaats van kunstwerken, buiten gebruik gestelde voorwerpen en soms zelfs van rariteiten, waaraan alleen maar deskundigen hun hart konden ophalen. Talrijke mensen bezochten slechts mu sea, wanneer zij op reis waren, omdat het tot de stijl vaft een tourist gehoorde elders belangrijke verzamelingen te gaan zien. Vroeger bezocht men een Museum in eigen stad of omgeving niet, tenzij men familie of kennissen ,van el ders op bezoek had en de weersomstan digheden te ongunstig waren om ander vertier te zoeken. Gelukkig is in deze houding ten opzichte van de musea reeds sedert enige tijd een kentering gekomen. De belangstelling neemt toe vooral onder het jorrgere geslacht. Men gaat beseffen, dat een Museum een cul tureel gemeenschapsbezit is, dat een dienende rol heeft te vervullen en waar een ieder zich geestelijk kan verrijken. Het Bisschoppelijk Museum is reli gieus van strekking en van inhoud. Naast de schilderijen zijn van groot be lang de sculpturen, een aanzienlijke ver zameling beelden, vooral uit de 15de eeuw, een schat van kerkelijke gewa den, die voor eeuwen hier en elders in het Bisdom gebruikt werden en die ons duidelijk laten zien hoe de borduur kunst uit die tijd nog ongeëvenaard is. De bibliotheek bezit o.a. een groot aan tal handschriften, waarvan enige ter be zichtiging zijn opengelegd, o.a. een ge schreven bijbel uit de 13de eeuw. Uit alles blijkt hoe ons voorgeslacht gedragen werd door dezelfde geloofs overtuiging, die ons thans ook nog be zielt, hoe zij al hun liefde en vaardig heid hebben aangewend G«d door schoonheid te dienen en hoe zij bij de religieuze voorwerpen en beelden, ook voor het gezin bestemd, oog hadden voor en prijs stelden op een zeer waardige en schone uitvoering. Opvallend is, dat zeer veel van het geen tentoongesteld wordt, van Haar lemse oorsprong is en in Haarlem ge bruikt werd. Een kleine afdeling van moderne re ligieuze kunst is aan het Museum toe gevoegd. J Wij waarderen het zeer, dat de re dactie van de „Nieuwe Haarlemsche Cou rant" in een serie artikelen het Mu seum nader bekend wil maken. Het Museum is geopend: op werkda gen (uitgezonderd des Maandags) van 10 tot 5 uur en op Zondagen van 1 tot 4 uur. 1ste Paasdag, 1ste Pinksterdag en lste Kerstdag is het Museum gesloten. J. J. HENNEMAN, pr. (S.v.p. flessen inleveren) (Adv.) IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIItlll Damave is in zijn werk gekenschetst door al die eigenschappen, die goed en eerlijk zijn, maar dat niets heeft van het heftige of het re- volutionnaire in de schilders, die de K.K.R (Kennemer Kunstraad) tot nog toe aan u voorstelde. Zijn sfeer is die van een romantische gemoedelijkheid: verstild in een sneeuwlandschap, van een gezonde rust in een avondlijk sil houet, innerlijk verwerkte ontroeringen, die hij in elk object al werkende vindt. Van de liefelijkheid en het charmante in de dingen vertelt hij in een eenvou dige taal. die onmiddellijk aanvaard en begrepen wordt. Damave is geen figuur van de grote allure; zijn werkwijze is vlot, zuiver en gaaf. Hij voelt zich niet gedrongen tot het experiment, in de middelen die hij voortreffelijk beheerst heeft hij voldoende om zich te kunnen uitspreken. Grooters, bij wie hij al jong kwam. leerde hem het etsen. Boot het aquarel leren. De laatste jaren kon hij zich van deze beiden distanciëren, daar hij, geba, seerd op de fundering van het vak, langzaamaan zijn eigen vorm ging vin den. Hij werkte behalve in Haarlem, in Maastricht en Groningen, in welke laat ste plaats hij in 1921 werd geboren. e waarde, die het Frans Hals museum vertegenwoordigt voor Haarlem in het bijZonder en voor Nederland in het. algemeen, zou men zich het best kunnen realiseren door zich de Spaarnestad voor te stellen zónder dit kostelijke monument. Hoe veel armer zou onze stad aan cultuur goed zijn en hoezeer zou Haarlem voor landgenoot en vreemdeling aan aantrek kingskracht inboeten! Vergeten we niet dat de vele duizenden die jaarlijks op trekken naar Hollands intiemste mu seum voor het overgrote deel uit bui tenlanders bestaan, die Haarlem op hur program hebben, omdat de faam van Frans Hals hen onweerstaanbaar trok. Voor diegenen aan wie de zorg over dit museum werd toevertrouwd is het een steeds weerkerende voldoening waar te nemen hoe landgenoot en vreemdeling worden getroffen en geboeid door het museumgebouw als historisch monument en door het levendige aspect van zijn inhoud. Een ieder die dit museum kent en zelf onder de indruk kwam van de sfeer die hem onvergetelijk is gebleven, zal dit beamen: het gelukkig samentrer- fen van de kostelijke erfenissen van Haarlems grote bouwmeester en groot ste schilder in een juweel van architec tuur, waarin het speelse evenwicht van de architect wonderwel harmonieert met de sprankelende toets van de kunstenaar, doet ons de nabijheid van het voorge slacht bijkans als een realiteit onder gaan. En hierin ligt de bekoring van dit monument, dat na zijn bestemming tot museum vrij bleef van de stereotype museumsfeer waaraan zelfs ,het best ge outilleerde moderne museum niet ont komt. Onder de vele talen en dialecten die men het ganse jaar in het museum kan beluisteren mist men node het. Haar lems! Dat profeten in eigen land niet geëerd zijn ervaart ook Frans Hals, die in het hart van de Haarlemse burger over het algemeen een geringe plaats inneemt. De Haarlemse vrienden vau ons museum blijven helaas beperkt tot een uiterst kleine groep, wier belang stelling voor de permanente verzame lingen, tijdelijke tentoonstellingen en culturele manifestaties steeds levendig blijft. Doch in de brede lagen van het Haarlemse publiek is een ontstellende onverschilligheid waar te nemen ten opzichte vafln eigen kostbaar bezit. Het is> niet eenvoudig de oorzaak aan te wijzen van deze apathie. Men kan zich afvragen of deze wellicht te wijten zou kunnen zijn aan het feit dat het hier een bezit geldt, dat onze burgerij té gemakkelijk in de schoot werd ge worpen, een bezit waarmee men van In een serie artikelen, waarvan nevenstaande beschouwingen een in leiding vormen, zullen we wekelijks om beurten de kunstschatten van het Bisschoppelijk Museum en het Frans Halsmuseum bespreken, vyet het doel de kostbare verzamelingen, die binnen Haarlems veste vertoeven, nader tot eigen stadgenoten te bren gen. generatie op generatie zó vertrouwd is, dat men de draagwijdte er van niet meer beseft of zich de aanwezigheid er van zelfs niet meer realiseert. Een feit is het dat kleinere en grotere musea elders in den lande, die een grotere activiteit moeten ontplooien om hun verzamelingen op een hoger peil te brengen, zich juist in een grotere be langstelling der burgerij kunnen ver heugen. Of moet het euvel der onverschillig heid worden gezocht in de onbekendheid die onbemind maakt? Ook als dit niét de oorzaak mocht zijn mag het gelden als een gelukkig idee van de redactie der Nieuwe Haarlemsche Courant om het initiatief te nemen tot het publiceren van een reeks artikelen die de kostelijke verzamelingen van het Frans Halsmu seum nader brengen tot de eigen stad genoten. Gaarne geef ik de redactie hiervoor de Verzekering van mijn op rechte waardering, omdat zij daardoor blijk geeft van haar ernstige opvatting ten opzichte van haar culturele taak in het maatschappelijk leven. Mogen vele lezers door deze artike len-reeks gaan beseffen dat het Frans Halsmuseum, zijn opeenvolgende manifestaties op zo breed mogelijk cul tureel terrein, een lévend orgaan is in het Haarlemse kunstleven en mogen zij zich door bevoegde voorlichting een ruimer beeld vormen van de kunstschat ten die niet werden begraven in het monument aan het Groot Heiligland, doch daar levende getuigenis geven van eigen cultuur en aldus aanspraak maken op- de warme belangstelling óók van de Haarlemse burgerij! H. P. BAARD De directeur van het Frans Halsmu seum, de heer H. P. Baard. Tuinw{jklaan 2J, Haarlem, Tel. 11012 - Landzichtlaan 33, Heemstede ANEGANG 14 HAARLEM (Adv.) Blijft nog steeds voor HERENCOSTUUMS 35 TOT 100 GLD. betalen. Tropenkleding, leren en winterjassen, BIOSCOPEN: Rembrandt: De klokken van St. Mary (a. 1.), 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Cinema Pa lace: Humoreske (strikt volw.), 1.45, 4, 6.45 en 9.15 u.; Luxor: Anna Karenina (strikt volw.), 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Frans Hals: Op het scherp van de snede (18 j.) 2.30, 7 en 9.15 u. en 's Zondags: 2, 4.30, 7 en 9.15 u.; City: Ik doodde mijn find (strikt volw.), 2.15, 4.30, 7 en 9 15 u.; Spaarne-theater: De rode duivel (14 j.), 2.30, 7 en 9.15 u. APOTHEKEN: De Zondag-, avond- en nachtdiensten der Haarlemse apotheken worden van 26 Sept. tot 2 Oct. waargenomen door: Fa. Duym en Keur, Keizerstraat 6, tel. 10378; Begemann en Sneltjes, Kruisweg 30, tel. 10043; Marnix-apotheek, Marnix- straat 65, tel. 23525. goede prijzen. Vandaag viert de Kath. Arbeidersbe weging in het Diocees Haarlem haar 60-jarig bestaan. Morgen wordt dit heuglijk feit in Den Haag kerkelijk ge vierd. De afdeling Haarlem zal Woens dag 29 September dit jubileum op groot se wijze herdenken in het Gem. Concert gebouw, des avonds om 8 uur, bij wel ke gelegenheid tevens het winterpro- gramma van de Haarlemse afdeling wordt geopend. Dr. Paul Julien zal die avond komen spreken over zijn ontdekkingsreizen in Afrika. Ook zal er een film vertoond worden, die tijdens een dezer reizen is opgenomen. Het dagelijks bestuur van de K.A.B. hoopt, dat zeer vele leden deze cultu rele bijeenkomst zullen bijwonen, Er is nog nooit zoveel belangstel ling voor een voordracht geweest als deze keer, constateerde mr. F. Vorst man gisteravond tijdens de bijeen komst van G. en W. in de Stads schouwburg, waar men kwam luiste ren naar de interessante lezing van Pater H. Schouten O.E.S.A. over het onderwerp „Grepen uit de Spaanse kunst". En het is een heuglijk feit, dat de leden zoveel interesse tonen, óók voor de verschillende cursussen van G. en W., die gemiddeld 100 deelne mers tellen, recordaantallen, die te vens het bestuur noopten de inschrij ving stop te zetten. Pater Schouten begon zijn voordracht met een karakteristiek te geven van de Spaanse cultuur. Spanje, zo zeide spr., bleef materieel ver achter bij de ove rige Europese landen. Er vestigden zich geen grootindustrieën en de Spanjaar den leerden ook weinig comfort kennen in vergelijking met de bewoners van de andere landen op het continent. Dit alles droeg er toe bij, dat de muziek, de schilderkunst en de danskunst in Spanje zich zo rijk ontwikkelden als volkscultuur, als een gemeenschappe lijk goed. Als kenmerken van de Spaanse kunst noemde pater Schouten een decoratieve overlading en een ascetisch realisme. Hieruit verklaarde hij ook, dat de Span jaarden zich meer aangetrokken voel den tot de Gothiek dan tot de Renais sance, welke laatste stijl strak en koel is. Het meest eigen aan het Spaanse volk is echter de Barok, waarin men bijna overdadig versieren kon. Spr. toonde aan, dat er verscheidene vormen van overeenkomst zijn te vin den tussen de oude Spaanse en Hol landse schilderkunst. Een ernstig realis me en een Ietwat sombere kijk hebben beide gemeen. Zowel de Hollanders als de Spanjaarden zijn verliefd op de materie en houden van kleur. Een groot verschilpunt _is evenwel de kas teelachtige trots van de Spanjaarden, welke steeds weer tot uiting komt. Pater Schouten behandelde daarna uitvoerig de drie grote Spaanse schil ders El Greco, Velasquez en Goya en vertelde bij een prachtige serie film plaatjes wetenswaardige bijzonderheden over hun werken. HAARLEM, Smedestraat 31, telefoon 21375 (Adv.) In het Wit-Gele Kruis Huis werd met enige feestelijkheid de E.H.B.O.- cursus besloten. De voorzitter, de heer Jac. J. van Doorn, memoreerde het grote aantal geslaagden van de afge lopen cursus, mede bereikt door de bezielende leiding van dr. Hilbrink en zijn assistent de heer P. J. Adelaar. Dr. Hilbrink, over het examen spre kende, zeide d^l het ook aan dr. Geur- sen was opgevallen, dat de geleverde prestaties tot zo'n hoog gemiddelde leidden. Hij beklemtoonde nog eens, dat de geslaagden niet alleen het recht hebben om E.H.B.O te verlenen, doch voor alles de plicht dit goed te doen. Hij reikte daarna de diploma's uit. De heer Schlattmann, voorzitter van het Wit Gele Kruis, greep terug naar de bezettingstijd, toen ook zijn organi satie in samenwerking met de illegale groepen7 alles voorbereid had om in geval van nood direct aan 3000 gewon den de helpende hand te kunnen rei ken en deze op deskundige wijze te verzorgen. Toen werd het initiatief ge boren om dit zo mooie werk voort te gaan zetten en te komen tot de oprich ting van een eigen Katholieke Vereni ging. Spr. bracht lof aan het bestuur dat kans had gezien vele en grote moeilijkheden te overwinnen en ver zocht de leden het W.G.K. als hun ei gen huis te willen beschouwen, want het W.G.K. en de E.H.B.O. horen bij elkaar. De heeR Dijkzeul bood als dank der cursisten geschenken aan de dokter, de instructeur en mej. Putman. Het verdere gedeelte van de qvond bleef men gezellig bijeen. st lijkt mij gewenst een kort woord van troost en opbeuring te richten tot allen, die in deze dagen tussen pruimen en krenten verkouden zijn. Van de tien mensen snuiten er zeven, hoes ten er twee en stroomt de overblijven de het water uit de ogen. De niezers en hoesters verspreiden per seconde 1.500.000 bacillen, maar daar behoeven we ons niets meer van aan te trekken als we toch allemaal verkouden zijn. Een verkoudheid kan duren van drie dagen tot drie maanden; waaruit weer het aan tal benodigde zakdoeken is te bereke nen. De hele wereld is verkouden, maar dr. Beel nog niet. Hij heeft zijn zakdoeken overzee voor het natte voorhoofd ge bruikt en als hij daar gekucht heeft was het om redenen, die niets met verkoud heid, misschien wel met een bepaald „klimaat" hadden te maken. Waarschijn lijk zullen geen ministers op het vlieg veld ter begroeting aanwezig zijn, want er moet tegen elke prijs gewaakt wor den, dat de doctor zich bij aankomst ver kouden zou gevoelen. En de besmetting komt als een mokerslag. fiminwiüV Radio Moors Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem Geopend van 9 tot 5 uur 's Maandags van 1.30 tot 5 uur Een kijkje in een der zalen van het Bisschoppelijk Museum. ANNO I B 7 5 Uren voor inschrijving en besprekingen d a g e 1 ij k s van 11—12, 14—17 en 19—21 uur Het ogenblik nadert waarop onze goede, vertrouwde tram uit Haar lem gaat verdwijnen. Met wee moed heb ik haar dezer dagen nog na gestaard en een traan weggepinkt, toen ik er aan dacht dat haar adem weldra zal worden afgesneden. Eigenlijk was ze een huisgenote van onze stad geworden, zoiets als een logge, schommelende ver wante, die sinds jaar en dag door je woning dwaalt, altijd in de weg loopt, soms zelfs klem zit tussen de deurposten, vanwege haar omvangrijke, welgedane gestalte, maar die toch altijd een be trouwbare hulp was. Je kon er van op aan, en Dij weer of wind kwam ze aan gewaggeld en ze kon het zo druk niet hebben, of ze wist altijd nog wel een gaatje voor je te vinden. Veilig en soli de kon je je gerust met je kinderen aan haar toevertrouwen, want de meest on verschillige „wegploerten", van wie er, na de laatste oorlog ontstellend veel zijn opgedoken (vermoedelijk wijl het zo ge weldig moeilijk is een auto-vergunning te krijgen) hadden toch altijd respect, als dit nu zo miskende logge gevaarte in him buurt kwam. En dan die genoeglijke tramhuisjes, waarvan je zonder prijsverhoging ge bruik mocht maken. Je stond er zo heer lijk beschut tegen wind, sneeuw, hagel en regen en net als in een dokterswacht kamer hoorde je de verschillende weder waardigheden van degene», die je medereisgenoten zouden zijn. Die huisjes hadden iets genoeglijks en zij kweekten hartelijkheid en vertrouwen, zodat als de tram aankwam, de conducteur vaak de indruk kreeg een hele familie op te nemen, in plaats van een aantal men sen, dat voor enige minuten nog wild vreemd voor elkaar was. Nu krijgen we een bus en de hemel zij ons genadig. Er wordt beweerd, dat de levensverzeke ringsmaatschappijen dag en nacht over werken om de ontelbare Haarlemmers, die him levensverzekeringspolis willen verhogen, van dienst te zijn. Ik weet niet wie de autobus heeft uitgevonden, maar ik weet wel, dat als ik hem ooit ontmoet, ik heel veel zelfbeheersing zal nodig hebben om niet het vijfde gebod grondig te overtreden. Denk nu niet, dat :k wat tegen de autobus heb! Integendeel! De autobus heeft echter iets tegen mij en dat is niet gering. Zij steilen er blijkbaar een eer in zo geruisloos mogelijk aan te ko men glijden, om je dan op een even ge ruisloze wijze naar de andere wereld te helpen. Dat het nog niet gelukt is, is slechts een gebrek aan ervaring van hun kant, doch ik twijfel er niet aan of na het verdwijnen van de tram hebben ze die routine gauw genoeg te pakken. Als ik wandel, heb ik het gevoel een rode lap te zijn, die door een toreador heen een weer wordt gezwaaid om de stieren te lokken. Als ik mijn neus maar nauwe lijks buiten de deur gestoken heb, ren nen ze prompt van alle kantan en uit de meest onwaarschijnlijke hoeken op mij aan. Dit noemen ze „service". Om ze gunstiger te stemmen ben ik zelf ook „klant" geworden, althans, ik heb er pogingen toe in het werk gesteld. Toen deed ik echter de ontdekking, dat er alleen dan in een autobus plaats is, als je hem niet nodig hebt. Maar nauwelijks wil je er in of zij zijn prompt tot aan de nok gevuld. Bovendien zijn ze zo on betrouwbaar als wijlen Hitler. Zijn ze niet vol, dan hebben ze pech, en de mo gelijkheden daartoe zijn vrijwel onbe perkt voorhanden. Een lekke band, een vuiltje in de carburateur, of in het oog van de chauffeur, een uitgelopen lager, een lekke radiator, een gebarsten uit laat, een gebroken deurscharnier, een slippen van de koppeling en nog ontel bare andere pech-uitvindingen, die spe ciaal voor autobussen zijn gedaan en die altijd voor de volle honderd procent effect sorteren. En nu spreken wij nog maar niet van de vertragingen, welke zijn ontstaan door de kleine schuldige of schuldeloze aanrijdingen, die zo en pas sant tot stand komen. En bij al die voorvallen staan ergens bij halten hoopjes mensen te razen en te tieren en een longontsteking te fok ken, omdat dat „vervloekte kreng" maar niet wil komen, terwijl er visioenen worden opgeroepen van nijdige familie leden, falikant uitkomende afspraken, gemiste treinen, aangebrande maaltijden, balkende kmderen-voor-toe-deuren en prologen van familie-veten, omdat er iets haperde aan een moderne uitvin ding „die voor het gemak van de men sen in het leven was geroepen". Nog onlangs wierp ergens in Amerika een jonge dame een steen door de ruit van een aansnorrende autobus. Zij stond in een plens-regen en reeds waren drie bussen met het opschrift „vol" voorbij- gesnord. Toen nam zij het kordate be sluit van de steen en zij kreeg haar zin. De bus stopte en nu moest ze zelfs mee om de schade te vergoeden aan de ruit veroorzaakt. Bij het lezen van dat bericht heb ik even geapplaudisseerd: slachtoffer contra moderne techniek. De jonge dame heeft er waarschijnlijk niets van gehoord, hoewel ik toch lawaai genoeg gemaakt heb, maar ik twijfel niet of het zou zeer zeker tot haar zijn doorgedrongen, indien alle mensen op de gehele wereld dit bericht tegelijker tijd hadden gelezen. Zij zouden mij ongetwijfeld zijn bijgevallen. En hebt u ooit in de geschiedenis van het tramwezen van iets dergelijks gehoord? Zelfs niet ten tijde van de paardetram- zaliger. Doch in de luttele tientallen van jaren, dat de bussen zich ronkend en stinkend langs 's Heren wegen slin gerden, heeft dit gedenkwaardige feit plaats, terwijl er millioenen mensen zijn die in dat zelfde tijdsbestek hetzelfde zouden hebben gedaan, of hebben wil len doen indien zij althans een steen of moed hadden bezeten. De schrijver van deze humoristische bijdrage is een internationaal bereisd man. Hij heeft de autobus in vele lan den meegemaakt eh haar overal voor werp van spot en gezellige critiek. ge zien. Zijn verhaal gaat dus niet speciaal tegen de N.Z.H. maar tegen de na-oor- logse opvatting, dat de tram een ouder wets vervoermiddel is. Honni soit qw mal y pense. Nee, ondanks haar gebreken een tram was secuur. Je nam een kaartje en ze bracht je waar je wezen wilde. Nu trotseer je koude, regen en wind en ziekte bij de haltes, plus een verschrik kelijk humeur, alsmede invaliditeit of dood tijdens een' eventuele rit. Nu v eet ik wel, dat een mens toch dood moet en dat het er niet o paan komt hóé dat plaats vindt, maar ieder zal het toch met mij eens zijn, dat, onver schillig of een bus je met de buiten- of in zijn binnenkant geraakt heeft, hij ook je goed hartgrondig ruïneert. Na een aanrijding is er geen sprake meer van, dat er nog een stuk kleren kan worden vermaakt voor je nabestaan den. En dat is bij de huidige textiel- schaarste nog een ramp op zich. Zo is dus, ook van catastrophaal-economisch standpunt bezien, een autobus een on ding. Goede, oude tram! We zullen je wel dadig aanschijn nooit vergeten. Jij ■blijft voor mij mijn dikke huisgenote, die werd afgedankt, omdat de deur posten je omvangrijke gestalte niet meer konden bevatten. Jij bent het slachtoffer van een laatdunkende, ver derfelijke intrigant- Jij was een schuts engel en daarvoor in de plaats is een promotor van ziekenhuizen en begra fenisondernemers gekomen. Met ho nende zinnen werd je vonnis geveld Niemand had een goed woord voor je over en terwijl er in verschillende ste den der wereld dood-en-verderf zaaien de enorme oorlogstanks op marmeren voetstukken worden geplaatst en tot monumenten worden verheven, zal jij, die mensenlevens lang een trouw die nares der mensheid was, vermoedelijk naar de sloop gaan of, in het gunstig ste geval, ergens ver van je geboorte grond in een vreemd stadje met min der' nauwe deurposten andere mensen gaan dienen. Het gemoedelijke' „tram metje-pikken" kunnen we voor Haar lem uit onze volks-vocabulaire schrap pen. want voortaan „kruipen we in een bus". Laat het tot je voldoening stemmen, dierbare tram-tante, dat ik dit alles noteer, terwijl ik op een barbaarse hoek op een bus sta te wachten, die maar niet komen wil. Daar komt hij nu eindelijk in de verte aan, dus neem ik afscheid van je. Het heeft echter lang genoeg geduurd om van dit alles geen woord terug te moeten nemen. Hij naderthij naderthèhè eindelijk!! Wat? Hij rijdt/door. Geen dienst staat er op. Goede tram! Leer mij wat kernach tige uitdrukkingen. Ik ben uitgeput Amen. Het laatste der zomerconcerten van de H.O.V. was qua publieke belangstel ling niet het beste. Schuilt dit in het feit dat er op het programma een voca'ist stond vermeld als solist? Zo ja, waarom dan niet aan het meest menselijke in strument, de stem, die' het grootste con tact heeft met de diepste roerselen der ziel, een voorlopig minstens zulk een welwillend oor verleend? De wegblijvers hadden dit keer zeker ongelijk. Theo Baylé, één der meest re presentatieve figuren der Ned. Opera te Amsterdam, zong met zijn verrukkelijk orgaan allereerst de proloog uit de „Pal jas" van Leoncavello, en daarna een aria uit Verdi's „Un ballo in Maschera". Baylé is 'n groot zanger, die op tech nisch vocaal terrein, in 'n weelde van bel-canto, steeds nobel blijft zingen. In waarlijk Italiaanse stijl leverde hij een grootse prestatie. Jammer dat het orkest in de proloog uit de Paljas iets te sterk op de voorgrortd trad. De ouverture „Wi!lem Tell" van Ros sini, en de Serenade voor strijkorkest completeerden voor de pauze het pro gramma. Het in 1910 voor de beroemde ballet groep van Parijs gecomponeedre „L'oi- seau de Feu" van Strawinsky, sluit in orchestraal coloriet aan bij R. Korsakoff, van wien hij tot 1908 leerling was. In enkele delen komt reeds, door klank kleur en geraffineerde rhythmiek, de la tere meester van „Sacre du Printemps" om de hoek kijken. Het exigente werk werd met veel overgave door het orkest knap gespeeld, na een Uijkbaar deugde lijke voorbereiding. Een mooi slot aan de serie zomerconcerten. JAN LAARVELD. Over enkele dagen sluit de inlevering van Uw brand- stoffenbonnen. Neem een verstandig besluit waar U veel plezier van zult heb ben en bel ons nu direct of stuur ze nog vandaag Uw kolenbonnen 3 en .4; wij garanderen U een vlotte levering. Friese Varkenmarkt 610 Telefoon 14164 13904 (Spaarne bij Viaduct) (Adv.) Indien gij uw kinderen een prettige mid- iag bezorgen wilt, stuurt hen dan op Zon dag 26 September a.s. des middags te 2.30 laar het clubhuis van S.F.L., Lingestraat. Henk Zoutendijk met zijn Poppenspel zal hen enige uren kostelijk bezig houden. Des avonds om 8 uur op dezelfde plaats ver toont Henk Zoutendijk „Marieke van Nim- v/egen" en het kluchtige spel van „De dood" lie niet sterven wilde." Des avonds uitslui tend toegankelijk voor volwassenen. Kaar ten verkrijgbaar aan de benende adressen ■n indien er nog over zijn aan de zaal. Eindelijk is dan de film „De klokken van St. Mary", waarin Bing Crosby als rector en Ingrid Bergman als moeder overste van de Amerikaanse school op treden, in het Rembrandt-theater te zien. Het is een film met veel sentiment en soms weldadige humor, waarover de meningen kunnen verschillen. Vast staat, dat niemand er slechter en velen er be ter van kunnen worden. Men kon zo nu en dan een speld in de volle zaal horen vallen en even later een blijde, sponta ne lach waarnemen. Er zijn niet veel zingende geestelijken als Bing en non nen als Ingrid, maar de sympathie van allen wisten ze te winnen. Een niet ge ringe winst! Beklemmend is de film, die men deze week in Cinema Palace kan zien. Prachtig camerawerk kan men in „Hu- moresque" bewonderen, waarin op sug gestieve wijze het gestelde probleem wordt behandeld. Het is de geschiede nis van en jong violist, die dank zij een vrouwelijke Maecenas naam weet te maken en als een vermaard artist volle zalen weet te trekken. De tragiek hiervan is echter, dat de weldoenster, die getouwd is met een onbenullige Adonis, liefde opvalt voor de violist, welke door deze wordt beantwoord. Het spel is uitstekend, de dialoog vlot en raak en de muziek is een ge not voor het oor. Het is echter de op lossing van het liefdesprobleem, waar voor wij geen waardering kunnen heb ben en dat voor deze film een voorbe houd voor strikt volwassenen noodza kelijk maakt. Julien Duvivier, die de film „Anna Karenina", welke deze week in het Luxor-theater te zien is, heeft gemaakt, heeft zijn uiterste best gedaan, om niet te vervallen in sentimenteel en lar moyant liefdesdrama. En hij kwam voor de dag met een product, dat geen ogenblik ontroert, dat de tragiek van Tolstoi's werk mist. Het begin van de film is nogal verward, later komt er meer lijn in het verhaal en dan valt er zo nu en dan ook suggestief camera werk te bewonderen. Vivien Leigh speelt de hoofdrol in deze rolprent, die strict voorbehouden is voor volwasse nen. Als wij ons over één ding verwonderd hebben, dan is het over het feit, dat de Katholieke Filmkeuring de film „Ik doodde mijn kind", die deze week in City draait, zelfs nog voor volwassenen heeft goedgekeurd. De inhoud is flagrant in strijd met ieder christelijk beginsel. Bovendien zijn de filmische kwaliteiten ver beneden peil. Meer woorden zullen wij er niet aan besteden, deze film ont raden wij iedereen, die zich een paar uren van verveling en ergernis wil be sparen. Het is een vreemde geschiedenis, die de bioscoopbezoeker deze week in Frans Hals krijgt voorgezet. Alles draait om een jongeman, die zoekend en dromend door het leven gaat, die zichzelf niet weet te vinden en van wie de toeschou wer denkt, dat er iets aan zijn ver stand hapert. Hij raakt verliefd, schijnt gelukkig te worden, doch zijn zoekend leven bouwt tussen hem en haar een barrière op. Zij gaan uiteen en komen ieder langs een eigen weg in Parijs te recht. De jongeman reist vandaar naar Indië, waar naar men hem zeide een uitweg voor zijn moeilijkheden was te vinden. Het vervolg van het verhaal speelt zich daarna uitsluitend in Parijs af. Een happy ending ontbreekt echter. „Op het scherp van de snede" is toegan kelijk boven 18 jaar. Na een uitgebreid voorprogramma stijgt in het Spaarne-theater de span ning ten top bij de vertoning van de film „De rode duivel". Het is weer het zelfde genre film, dat we in dit theater gewend zijn: liefde en avontuur gaan ge paard en worden gekruid door wat sen satie. Roy Rogers, de bekende held, speelt de hoofdrol. Toegang 14 jaar» (Ontleend aan Sursum Corda) KATHEDRAAL ST. BAVO (Leidse- vaart) ZONDAG: H.H. Missen 6.30, 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 u.; Lof 7 u. MAAN DAG: Fam. dames 8 uur. DINSDAG: Congr. meisjes 7 u. en jongedames 8.15 uur. WOENSDAG: Congr. jongens 7 u. en 7.30; jongemannen 8 u. DONDER DAG: H. Uur 7.30 u.; biechten 6.30—7.30 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 4.308.30 u.; Lof 7 u. H. JOZEF (Jansstraat). ZONDAG: H.H. Missen 6.45, 8, 9.30 (Hoogmis) en 11 u.; Lof 7 u. MAANDAG: Congr. heren 7.30 u. DINSDAG: congr. meisjes jun. 7 u. en sen. 7.45 u. WOENSDAG: congr. jongens jun. 7 u.; Lof 7.30 u. DONDER DAG: biechten 56 en 78 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 56.30 en 79 u.; Lof 7.30 u. H. ANTONHJS VAN PADUA (Nieu we Groenmarkt). ZONDAG: H.H. Mis sen 6.30, 7.30, 8.30 (Hoogmis), 10, 11 en 12 u.; Lof 7 u MAANDAG: congr. dames 8 u. DINSDAG: Lof 7.30 u. DONDER DAG: H. Uur 7.30 u.; biechten 6—7.30 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 4—9 u.; Lof 7.30 u. O. L VROUW ROZENKRANS (Spaar ne). ZONDAG: H.H. Missen 6.15, 7.30, 9 en 10.30 u. (Hoogmis), jongenscongr. 5.30 u.; Lof 7.30 u. DONDERDAG: biech ten 78 u. en H. Uur 7 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: Lof 7.30 u.; biechten 58.30 u. H. JOANNES DE DOPER (Amster damstraat). ZONDAG: H.H. Missen 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.30 en 11.45 u.; Lof 7 u. MAANDAG: Fam. heren 8 u. DINSDAG: congr. meisjes sen. 7 uur. DONDERDAG: Lof 7.30 u. Fam. dames 8 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 4.30-^8.30 u.; J^of 7u. H. LIDUINA (Rijksstraatweg). ZON DAG: H.H. Missen 6.30, 7.30, 8.30, 9.45 (Hoogmis) en 11.30 u,; Lof 7 u. MAAN DAG: Fam. dames 8 u. DINSDAG: Mariagarde 7 u. WOENSDAG: congr. jongens 1314 j. 7.30 u. en 1516 j. 8.15 u DONDERDAG: Lof 7.30 u.; biechten 5—8 u. ZATERDAG: biechten 5—9 u.; Lof 7.30 u. ALLERH. HART (Kleverpark). ZON DAG: H.H. Missen 6.30, 7.45, 9, 10.30 (Hoogmis) en 12 u.; Lof 7.30 u. DINS DAG: Lof 7.30 u. DONDERDAG: biech ten 7.30—9.30 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 5—7 en 7.30—9.30 H. H. ELISABETH EN BARBARA (Paul Krugeïstraat)ZONDAG: H.H. Missen 6.30. 7.45, 9 (Hoogmis) en 11 u.; Lof 7 ur MAANDAG: Fam. heren 8.15 u. DINSDAG: Lof 7.30 u.; congr. meisjes jun. 8.15 u. DONDERDAG: biechten 6— 8 u.; Lof 7 30 u.; Fam. dames 8.15 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 58.30 u.; Lof 7.30 u. O. L. VR. VAN ZEVEN SMARTEN EN ST. BAVO (Rijksstraatweg). ZON DAG: H.H. Missen 6.30, 7.30. 9 (Hoog mis) en 11 u.; Lof 6.30 u. MAANDAG- Fam. dames 8 u. WOENSDAG: Lol7.30 u. DONDERDAG: biechten 6—7 u. VRIJ DAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 5—9 u. ALLERH. DRIEëENHEID (Bloemen- daal). ZONDAG: H.H. Missen 7, 8.30 (Hoogmis). 10.15 en 11.30 u.; Lof 7.30 u. MAANDAG: congr. heren 8 u. DINS DAG: congr. jonge vrouwen 8 u. DON DERDAG: Lof 7.30 u.; biechten 7.30—8.30 u.; VRIJDAG: Lof 7 u. ZATERDAG: biechten 56.30 en 79 u.; Lof 7 u. H. SACRAMENT (Bloemendaal). ZONDAG: H.H. Missen 7.30 en 10.15 u. Lof 7.30 u. DONDERDAG: H. Uur 7.30 u.; biechten 7.3Ó8.30 u. VRIJDAG: Lof 7.45 u ZATERDAG: biechten 7.15—9 u.; Lof 7.45 uur. O. L. VR. ONBEVLEKTE ONTVAN GEN (Overveen). ZONDAG H.H. Missen 7, 8. 9 (Hoogmis) en 10.30 u.; Lof 7.30.u. MAANDAG: congr. heren 8 u. DONDER DAG: biechten 46 en 7.308.30 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 48 u.; Lof 7.30-u. H. ANTONIUS VAN PADUA (Aer- denhout). ZONDAG: H.H. Missen 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 u.; Lof 4 u. DINS DAG: Lof 7.30 u. waarna congr. meisjes. ZATERDAG:: biechten 4 9 u. en Lof 7.30 u. H. BAVO (Heemstede). ZONDAG: H.H. Missen 7.15, 8.45. 10 (Hoogmis) en 11.30 u.; Lof 7.30 u. MAANDAG: Fam. dames 7.30 u. Lid.-congr. 8.30 u. WOENS DAG: Mariagarde 7 u. DONDERDAG: biechten 6—8 u.; Lof 7.30 u. ZATER DAG: biechten 56 en 79 u. en Lof 7.30 u. O. L. VR. HEMELVAART (Heemste de). ZONDAG: H.H. Missen 7, 8.30, 10.15 en 11.30 u.; Lof 7.30 u. MAANDAG: congr. meisjes jun. 7 u. DINSDAG: Lof 7.30 u. DONDERDAG: biechten 5—6.30 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 5—8.30 u.; Lof 7 uur. H. ADALBERTUS (Spaarndam). ZON DAG: H.H. Missen 7.30 en 10 u. Hoog mis); Lof 2.30 u. DONDERDAG: biech ten 6—7 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZA TERDAG: biechten 5—7.30 u. H. AGATHA (Zandvoort). ZONDAG; H.H. Missen 7, 8.30 en 10 u. (Hoogmis); Lof 7 u. MAANDAG: congr. heren 7.30 u. DINSDAG: congr. jonge meisjes 7.30 u. en jongens 8.30 u. DONDERDAG: biechten 66.30 en 78 u. VRIJDAG: Lof 7.30 u. ZATERDAG: biechten 4— u.; Lof 7.30 u.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1948 | | pagina 2