GRANDIOZE PAASACTIE voor RADIO ANNO SANTO OP NAAR DE EINDVICTORIE n - Katholiek Nederland offert een millioen binnen een maand Ontstaan van het Christelijke Paasfeest PRACHTIGE BLOEDPROCESSIES, typische Spaanse feesten La Semana Santa" in Andalusië Hoe stort men zijn bijdragen? IJl MilIll ff Kerkcollecte bracht f600.000 op Confradias dragen kostbare beelden Gironummer: 533000 T Vijf wegen leiden naar het millioen P.T.T. werkt mee mm Laatste vier ton in één (Paas-)slag! Chauffeur wil zender naar Rome rijden Uiting van gevoelens luid en begeesterd K ZATERDAG 16 APRIL 1949 PAGINA 3 brievenbus van de pastorie. tuur een postwissel. :7i i Gift en commentaar 99 Liturgische weekkalender X oen enige weken geleden de actie tot het bijeenbrengen van een millioen *oor de Vaticaanse zender werd begonnen, bestond er bij niet weinigen een ver klaarbaar gevoel van onzekerheid of deze welhaast boven onze krachten gelegen derneming het beoogde resultaat zou opleveren. Wanneer men echter ziet naar het "rag van 600.000 gulden, hetwelk in één slag bij de gehouden collecte in alle kerken van Nederland werd geofferd, dan kan er thans niet de minste twijfel meer bestaan aan de vermetele edelmoedigheid van ons katholieke volk om eerder te worden aangevuurd dan te worden afgeschrikt door de magische klank van het ronde getal: een millioen. Blijkbaar hebben allen het eminente belang van het doel, waarvoor dit hoge nedrag nodig is, dermate levendig beseft, dat zij zonder enige aarzeling begonnen "Bet het zetten van zulk een ferme stap in de richting van dit doel, dat daarmee ineens B'eer dan de helft van de afstand werd overwonnen. En wanneer een aan trots gren- Bende voldoening ons thans wil gaan vervullen, behoeven wij deze niet te weren als een bekoring. Integendeel: wij mogen ons terecht verheugen over deze eerste zege, zege van de spontane edelmoedigheid over trage bedachtzaamheid en kleine karig heid. Daardoor krijgt het gebrachte offer nu reeds het feestelijk karakter van een Victorie. Toen de actie voor de Vaticaanse zender werd begonnen, leek de opgave, ^elke het kleine Nederland zich vermetel stelde, welhaast te hoog om tot een goed einde te worden gebracht. Maar dit appelleerde juist aan een onzer meest typische nationale karaktertrekken: de eigengereide halsstarrigheid in het streven naar een 'efst ogenschijnlijk onbereikbaar doel. Het niet-katholieke volksdeel heeft versteld gestaan over wat spontane offerzin "'eek te kunnen bewerkstelligen; straks zal een hele wereld versteld staan over onze ®'ugge vasthoudendheid in het blijven ijveren en offeren totdat de laatste penning "et beoogde bedrag zal hebben rond gemaakt. Ook de H. Vader zelf getuigde reeds dankbaar verrast te zijn door zoveel goed geefsheid van de zijde zijner misschien meest eigengereide kinderen. De letterlijke ekst van een zijner jongste uitlatingen kan men ten bewijze hiervan «op deze pagina eren. Het is waarlijk te betreuren, dat hem niet de aandoenlijk enthousiaste bjj- 'ehriften onder ogen komen, waarvan velen hun bijdrage vergezeld deden gaan. Intussen mogen wij ons niet verhelen, dat de laatste, en dus de beslissende, etappe nog dient te worden afgelegd. Maar wij zijn reeds over de helft en dat stemt evenzeer tot tevredenheid als het ons aanspoort nu vooral niet te versagen. Het doel, nat in den beginne zo onbereikbaar leek, blijkt thans nabijlaten wij, aangemoedigd n°or deze eerste victorie, ons de definitieve zege niet laten ontgaan. En laten wij nan, elk voor ons, bijvoorbeeld volgens deze stelregel te werk gaan: wij geven allen n°g eens de helft van wat wij reeds schonken. Dit doende zullen wij er op beslissende manier toe medewerken om binnen de k°ftst mogelijke tijd te bereiken, wat wij ons ten doel hebben gesteld: een millioen, en daarmede: een zender voor de Paus. Ook de kleinste giften kunnen op een der Jele manieren, welke elders op deze pagina worden omschreven, aan de stichting Anno Santo worden overgemaakt. Op deze wijze zal heel katholiek Nederland, zal jong en oud, rijk en arm, elk naar vermogen, maar ieder met eenzelfde hartelijke offerbereidheid, ertoe medewerken, at eerlang in het centrum der Christenheid een noodzakelijk instituut kan worden "Pgericht voor de verkondiging van waarheid en recht tot in de verste uithoeken ener Godvergeten wereld. En dit instituut zal in de vorm van een zender ten hemel t'Jzen als een spectaculair monument, waarheen de volkeren zullen wijzen als naar een nnrend blijk van de offerbereidheid der Nederlandse katholieken, en waarop onze k'nderen en kindskinderen terecht trots zullen gaan als op een blijvend gedenkteken Jan de edelmoedigheid hunner vaders en moeders, geboortig, als zij, uit het land "er zouaven. "tiin 'iniiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiimmiititiiiitiiiiinfiiiitiiittiiiiimiiimiiiiiiiiifmiiiiiiiMiiiiiiHitMitiuiiivtiiiiiiiiH Nu is het Pasen en nu is derhalve het moment aangebroken, waarop in één klap de laatste vier ton van de „Een-Millioen-actie" voor Radio Anno Santo zal worden bijeengebracht. Doch hoe zeker het is, dat ook u, alles wat op deze pagina weer is betoogd, uw aandeel zult willen leveren v°°r deze grandioze daad van Katholiek Nederland, één ding ontbreekt u nog ^nïvoor. Het antwoord op de vraag: Hoe neejn ik dan opnieuw deel aan deze ^nipagne? Öat antwoord is vijfvoudig. j V«f wegen staan voor u open. Kies snel, stel vandaag nog uw daad, want op ®Iei moet deze actie gesloten en het millioen binnen zijn. ^6 wegen zijn: l- Het zenden VAN EEN EXTRA gefrankeerde briefkaart. .Heze weg geldt alleen voor aen, die t'ch noodzakelijkerwijs tot kleine be hagen moetèn beperken. Dank zij de jjelwillende medewerking van de P.T.T.' is de mogelijkheid geschapen, ar'efkaarten te versturen, waarop men »°or een gulden extra postzegels plakt, >,elk bedrag later door de P.T.T. aan jT-dio Anno Santo wordt 'overgemaakt, .^nieder die deze weg kiest, moet er ent op geven, dat de briefkaart wordt geadresseerd Ij oan: Radio Anno Santo, Amsterdam. De extra (geldige!) postzegels uitslui tend aan de ADRESZIJDE worden Beplakt. Dat vooral niet meer dan EEN GUL PEN extra wordt geplakt, want tedere cent meer maakt de brief kaart voor Radio Anno Santo waar deloos. GESLOTEN ENVELOPPE IN DE alPet is de bedoeling, dat deze methode ween wordt gebruikt door hen, voor hjj het volgen van een andere weg op is t?ndere moeilijkheden stuit. Speciaal V,, Jher gedacht aan bewoners van het ntteland. Hun wordt aangeraden: Onmiddellijk een enveloppe te ne- «2- Deze te adresseren aan „Radio nno Santo" Amsterdam. In deze enveloppe het gewenste jdbedrag te doen, en hA Het geheel gesloten in de bus van de Pastorie te stoppen. Aan de Zeereerw. Heren Pastoors verzocht opnieuw hun medewer- te verlenen door deze envelop pen te verzamelen en het totaalbedrag aar Radio Anno Santo over te ma ken. Het tijdstip voor het volvoeren van JJeze actie ligt natuurlijk onmiddellijk ®a de H.'Mis. Mocht de betrokken Pastoor het juister oordelen dat deze piten niet aan de pastorie worden Bezorgd, dan zal door hem waarschijn- P-jh van de preekstoel af een nader «ares worden bekend gemaakt. Bel P'?t, tenzij uw gift te groot voor de Brievenbus mocht zijn. aan raad wordt speciaal gegeven Cr hen, die grotere bedragen willen hot aar stellen en niet zelf over de bfl,"„,°hder 4 en 5 te noemen middelen ^hikken De weg is: 1. Koop aan het postkantoor een post wisselformulier. 2. Plak er een postzegel op. Let op: met de gift stijgt ook het bedrag, dat ge aan postzegels moet plakken. 3. Vul in: Aan Radio Anno Santo, Am sterdam. 4. Stort aan het daarvoor bestemde lo ket uw gift en ook u bent bouwer aan de nieuwe zendinstallaties van Radio Vaticana. 4. STORTEN VIA UW BANKRELA TIE. Dit is een weg die speciaal wordt aanbevolen aan al die instellingen, li chamen, firma's en personen, van wie bekend is, dat zij grotelijks voor dit doel wensen bij te dragen. Hun wordt verzocht hun bankrelatie opdracht te geven de gift over te schrij ven naar de bankrelatie van Radio Anno Santo. Deze relatie is: Theodoor Gilissen, Nieuwe Doelenstraat 1214, Amsterdam, en een eenvoudige vermelding als „Voor Radio Anno Santo" voldoet volledig. 5. GIROCHèQÜES, STORTINGEN OF OVERSCHRIJVINGEN. Dit, uiteraard, is de weg vcor de par ticuliere zakenman, de man die het mis schien wat opzichtig vond, f 100 op de schaal te leggen, doch die nu via zijn giro hetzii met een cheque, hetzij met een overschrijving een waarach tige bijdrage wil leveren, overeenkom stig zijn draagkracht. De manier is hem bekend, zijn giro- boek heeft hij thuis en niets kan hem dus verhinderen, nog op dit ogen blik de daad te stellen, het formulier in te vullen en de gesloten giro-enveloppe onmiddellijk door zijn zoontje om de hoek te laten posten. Ook de gewone particulier, zonder gironummer, kan hier meedoen. Hij gaat naar het postkantoor, koopt een stortingsformulier (1 ct.), plakt er een postzegel op (vijf cent voor elk bedrag) en stort zijn bijdrage.' Adres: Radio Anno Santo Amster dam. Het is Pasen. Feest van de overwin ning uit en over de dood. Dit jaar ook: feest van de eendracht van Katholiek Nederland, want Pasen brengt het mil lioen bijeen. V 'MmÊÊM Zó Anru?ei u doen. U koopt een gewone briefkaart. U adresseert haar: Aan Radio Bedrukt nto' Amsterdam. Behalve de gewone postzegel, die al op de kaart berikt staat' mag u er in totaal nog voor één gulden postzegels bijplakken. San to U er. echter wel om: niet meer dan een gulden, anders heeft Radio Anno en 'niets aan. Dus: goed adresseren, hoogstens een gulden extra plakken Hierhlet vergeten, te posten!! oven een juist voorbeeld! Zijne Excellentie Mr. J. R. H. van Schaik, voorzitter van de stichting „Radio Anno Santo", in vergadering met enige leden van het Werkcomité. (Van een onzer speciale verslaggevers) In Utrecht is vorige week een vergadering gehouden van het Stichtings bestuur van „Radio Anno Santo". Uiteraard een enthousiaste vergadering, want de resultaten van de kerkcollecte op 3 April, die op dat tijdstip bekend waren, deden het beste vermoeden. De drie ton was reeds overschreden, de vier ton was in zicht en het mag dan ook geen wonder heten, dat uit die vergadering de meest optimistische geluiden opklonken met betrekking tot de plannen voor de verdere actie. „Zie", zo redeneerde men, „nu de start zo geweldig is geweest en hij was het, want ondertussen is bekend geworden, dat in die collecte zelfs zes ton werd opgehaald! dan moet ook de finish grandioos zijn. Geen gesnipper dus met allerlei kleine acties'", aldus zei Prof. Dr. J. de Quay, commissaris van de Ko ningin in de provincie Noord-Brabant, „nog één grote stoot en ook de laatste drie ton, die ons nog scheiden, van het millioen zijn binnen." Dit grootse plan wordt nu verwerkelijkt. Vandaag wordt in alle katholieke dagbladen en voor de katholieke radio nog eenmaal de gro-i te trom geroerd voor Radio Anno Santo. Nu in één slag de laatste drie ton, heet het daarbij, laat ieder nog eenmaal de helft geven van zijn eerste gift. Niet weer, zoals vorige maal, na de collecte schaal in de kerk. Neen, ditmaal zijn een vijftal nieuwe wegen gewezen, die wij elders in dit nummer uitvoerig zullen beschrijven, en langs deze wegen zal nu evenals de eerste maal door één groot gebaar het restant binnenko men. Dat men als tijdstip voor deze grandioze slotphase nu het Paasfeest heeft gekozen, ligt voor de hand. Pasen is het feest van de overwin ning. Met Pasen beieren de klokken alom in den lande een lied van vreugde, van hoop en nieuw leven; en Pasen is dus ook het tijdstip voor een actie als deze. Immers, is er geen reden om te juichen, nu Katholiek Nederland in staat blijkt binnen een maand een millioen bijeen te bren gen, nu het er om gaai bij alle pro testen tegen beledigingen de Kerk aangedaan, een daad te voegen van grootse allure? En is 't geen reden tot grote blijdschap, dat Katholiek Ne derland door aldus te handelen de Heilige Vader naar Zijn eigen woorden „een grote troost" kan bie den in een van de moeilijkste perio den van zijn Pontificaat? Het behoeft dan ook nauwelijks te worden gezegd: Niemand kan hier ach terblijven. Noch hij, die reeds gegeven heeft, noch hij die om welke redeD dan ook tot dusverre niet offerde. Met Pasen maakt Katholiek Neder land het millioen vol en het heeft mis schien zijn nut er op te wijzen, dat voor deze inzameling tevens wordt gerekend op de hulp van alle grote Katholieke instellingen, kloosters, firma's en be drijven, die misschien tot dusver wacht ten op een rechtstreeks verzoek. (Van onze speciale verslaggever) „Ik ben nu al 25 jaar chauffeur. Ik heb alle vereiste diploma's en boven dien ben ik gewend voortdurend des nachts met grote trucs te rijden. Ik bied U aan gratis de complete zend- installatie per truck naar Rome te ver voeren." Aldus staat te lezen in de brief van een Groningse chauffeur, gericht aan het Centraal Secretariaat van de Stichting Radio Anno Santo. Hij is een van de velen, die zijn gift vergezeld deed gaan van een begeleidend schrij ven. Deze brieven bevatten vaak kostelijke details en wij kunnen niet weerstaan aan de verleiding om er enkele van te vermelden. Zo is er 'n gever uit Vechei. die zijn gift van één gulden opstuurde met de mededeling: „Bestemd voor de magische zender". Weer anderen zijn meer technisch georiënteerd. Zij ver melden nauwkeurig voor welk zender onderdeel hun gift bestemd is. Uit hun midden is b.v. een gift binnengekomen van „een daalder voor een draadje van de antenne van „Radio Anno Santo" en een van tien gulden uit Nijmegen, die bedoeld is „voor een gedeelte van de spandraad van de antenne". Dat men dit toch goed uit elkaar houdel Dan zijn er uiteraard ook dichters on der de gevers. De meest markante on der hen is wel de heer H. uit Alkmaar, die bij zijn tien gulden dit even korte als krachtige vers insloot: Voor de Paus: 1/100 Watt Voor mij: heel wat! Tenslotte vloeien er ook nog giften van niet katholieken binnen. Zij zijn misschien wel het meest stimulerend, want zij bewijzen, dat deze actie, die katholiek Nederland zo spontaan heeft begeesterd ook daarbuiten diepe weer klank heeft gevonden. Hoe anders n.i. zou men deze brief moeten verklaren van een niet-katholieke Amsterdamse zakenman, die honderd gulden insluit en daarbij schrijft: „Hoewel niet-katholiek, wil ik toch niet achterblijven bij deze inzameling van een huldeblijk aan de Paus. Ik koes ter voor hem, die zo onverschrokken streed en strijdt voor vrede en vrijheid, de grootste bewondering en ik hoop, dat deze kleine gift er toe zal mogen bijdra gen, dat zijn stem nog krachtig en vol ler dan weleer over de gehele wereld zal klinken. Moge God hem nog jaren sparen." Ook de beter gesitueerde burger, die uit eerlijke schaamte bij de kerkcollec te niet behoorlijk in de beurs durfde tasten, krijgt nu zijn kans. Post en giro weigeren geen bedrag, hoe hoog ook! Op 1 Mei wordt deze actie gesloten. Dan is het millioen binnen en dan heeft katholiek Nederland door zijn stormach tige bijval een daad gesteld, die niet zal nalaten indruk te maken èn op de an dersdenkenden in eigen land èn op de geloofsgenoten daarbuiten. Stemt van avond om 8.45 uur af op de K.R.O. Dan opnieuw zal men u spreken over deze zo boven iedere verwachting geslaagde actie, die u, ik en alle andere katholieken van Nederland' tijdens deze Paasdagen met vorstelijk gebaar zullen beëindigen. Een millioen binnen een maand en een wereldgeschenk voor de Paus, waarvan Nederland het leeuwenaandeel opeist. Dr laatste loodjes wegen licht! Van de liturgie uit de apostolische tijden is maar weinig tot ons geko men. Zeker was het Paasfeest, zo als wij dit nu op een bepaalde datum in het kerkelijk jaar vieren, onbekend. Dit wil echter volstrekt niet zeggen, dat men Christus' verrijzenis niet herdacht. Men herdacht die zelfs veelvuldiger dan wij en wel op iedere Zondag. Althans moet dit spoedig het geval zijn geweest. Reeds bij de apostolische vaders leerlingen der apostelen vinden wij de Zondag als de dag des Heren vermeld, de dag bij uitstek voor godsdienstige sa menkomst en viering der H. Geheimen. De Zondag verving de Sabbath van de Joden. Dit vormt een der gewichtigste gebeurtenissen in de geschiedenis der li turgie en zelfs in het maatschappelijk le ven der eerste Christanen. Meer dan welk ander feit bevestigde het de schei ding tussen het Oud en Nieuw Verbond de Synagogen en de Kerk. De Sabbath was de zevende dag van de week, en afsluiting ervan. God Zelf had. zoals de H. Schrift zich uitdrukt, na de zes scheppingsdagen gerust, om daarmee aan te geven dat de mens één weekdag dankbaar de Schepper zou her denken. De Zondagsviering brengt een raditale omkeer in de weekindeling, wij zigt de spil ervan. Het is de 'dag né de Sabbath, de eerste dag van de schepping, die de dag des He ren wordt d.w.z. de dag van Christus de dag van de nieuwe schepping in de bovennatuurlijke orde. Had Paulus niet gescheven: „Trekt de nieuwe mens aan. die naar Gods beeld is geschapen in ware gerechtigheid en heiligheid (Eph. 4, 24)? Zo wordt de Zondag de herinne ring aan Christus' verrijzenis èn 's men sen mede-verrijzenis, het wekelijkse P33Sf66St Elke week vierde men Pasen, eer men eraan dacht een jaarlijks Paasfeest te vieren. Het verband tussen beide zal men nog lang in het oog houden. Daar het Paasfeest feitelijk de dag des Heren van de Zaterdag naar de Zondag deed verschuiven aarzelt de Kerkvader Hie- ronymus niet te zeggen, dat alle andere Zondagen van het jaar hun waardigheid ontlenen aan het Paasfeest, ja een voort durende herhaling van dat feest zijn en evenzovele Paasfeesten vormen in de kring van het jaar. Toch behoort de jaarlijkse herdenking van Christus' verrijzenis met die van de nederdaling van de H. Geest tot. de oud ste feesten van de liturgie. De kerkelijke schrijvers Tertullianus (t 220) en Orige- nes (t 254) spreken erover als feesten die reeds lang in zwang zijn. Over de datum van de vieringsdag was inmiddels heel wat strijd ontstaan. Dit hangt ten nauwste samen met de zin welke de be keerlingen uit de Joden en die uit de heidenen aan Pasen hechtten. Eerstge- noemden brachten namelijk de herden king bij voorkeur in verband met het Oud-Testamentisch Paasfeest, wat ove rigens ook de apostel Paulus had gedaan. Daarom hierover een kleine toelichting. Pasen, afgeleid van pascha, de Arame se vorm voor 't Hebreeuwse woord pesach, betekent voorbijgang. Het herinnert aan de tiende en meest geheim zinnige plaag van Egypte. De Heer zou gedurende de nacht alle eerstgeborenen doden. Zou ook de kinderen van Israël dit lot treffen? Neen, op voorwaarde dat de Joden van de avond van de veertien de fot de avond van de een-en-twintig- ste dag der maand, die voortaan de eer ste der maan-maanden, de z.g. Nisan, zijn zou, zich zouden onthouden van ge desemde broden en op de vooravond van de uittocht een lam zouden slachten, met welks bloed zij de deurposten moesten (Van onze correspondent in Spanje) f y et Spaanse volk en vooral de bewoners van het wonderschone Andalusië r~w leert men het beste kennen bij zijn spelen en talrijke feesten. Er bestaat een diepgaand verschil tussen het Spaanse volk en de andere Latijnse volkeren Uiterlijk is de Spanjaard beheerster en geslotener, doch zijn gemoed verbergt onvermoede explosieve krachten en hartstochten, die, slechts even verborgen onder het effen oppervlak, plotseling met een temperament, dat het Italiaanse doet verbleken, grijpen naar het uiterste, het meest extreme, naar gevaar, avontuur en rivaliteit, naar pronk en praal, beheerste gratie en verfijnde wreedheid Bij spel en feest geeft de Spanjaard zich helemaal. Daarin kan zijn intense drang naar bewogenheid, dramatiek en romantiek zich uitleven. Bij de stieren gevechten, het vermetele spel met de dood, ziet men het .Spaanse karakter in zijn volle overgave. Doch een niet minder gedetailleerd beeld van het merkwaar dige Spaanse gemoedsleven kan men vinden in de processies der Goede Week, typisch Spaanse feesten met hun praal en rijkdom, hun fantastische kleuren schittering en tegelijk hun middeleeuwse mystiek. De beroemde „Semana Santa-proces- sies", die nu na de oorlog weer duizen den tourisfcen vooral Amerikanen trekken, dateren reeds uit de 16de en 17de eeuw. De in die eeuwen gestichte broederschappen (confradias), die hun namen ontleenden aan scènes uit de passie, stelden zich ten doel de viering en overweging van Christus' lijden te bevorderen. In de Goede Week werden grote, processies gehouden naar de ver schillende kerken. Blootsvoets en met een kruis op de rug werd de weg afgelegd. Boetedoeners „penitentes" of „Nazareners" genaamd geselden zich openlijk. Behalve een wijde mantel droegen zij e«n typische hoofdbedek king, bestaande uit een bijna een me ter hoge kegelvormige hoed (capirote), die overtrokken was met een, stof, die tevens als een sluier het gezicht be dekte en waarin slechts een paar ga ten gelaten waren om door te kijken. Oorspronkelijk waren de beelden uit de passie, die op eenvoudige draagbaren werden meegedragen, slechts klein, doch toen zich steeds meer leden aansloten bij de broeder schappen, ging men langzamerhand grote draagaltaren construeren. Voor al in de kunstzinnige 17de eeuw beeldhouwden de belangrijkste kun stenaars levensgrote Christus- en Mariabeelden. Sindsdien zijn eeuwen vervlogen, doch de confradias 'bestaan nog steeds en tel- kenjare organiseren zij nog de indruk wekkende en grootse Goede Week-pro- cessies. Met talloze beproevingen en moeilijk heden hebben de confradias in de loop der eeuwen te kampen, gehad. Tijdens de vele oorlogen en revoluties leden zij grote verliezen. Doch nog groter waren de opoffering en het fanatisme der leden om hun geliefde beelden en de oude luister te behouden. Een enkel voor beeld: In 1653 verkochten zich twee broeders als slaven om hun broederschap de nodige gelden te verschaffen voor een plechtige eredienst. In de revolutie jaren 19361938, toen het gepeupel vele kostbare beelden en voorwerpen der confradias zinloos vernietigde, offerden verschillende leden hun leven bij held- De beroemde Virgina La Esperanza", de O. L. Vrouw van de Hoop, een van de kostbaarste beelden van Sevilla, dat in de processie wordt meegedragen. haftige pogingen om een Christusbeeld of „Virgin" (Mariabeeld) te redden. Wie thans tijdens, de Goede Week in Sevilla of welke andere Anda- lusische stad ook vertoeft, kan daar het grandioze schouwspel der Goede Week-processies zien. De „famosas processiones" ieder jaar kostbaarder en indrukwekkender trékken onder het geschetter der fanfares door de nauwe pittoreske balkonstraten. Voor op gaat, als vroeger, een „Nazarener", die een groot kruis, het teken der- ver lossing, draagt. Dubbele rijen „peni tentes", die dezelfde capirote dragen als de boetedoeners uit vroeger eeuwen, volgen met brandende kaar sen in hun handen. De kerkelijke overheid heeft de openbare geseling verboden, doch velen lopen nog bloots voets of dragen zware lasten. Daarna volgen anderen met trompetten en trommels. Muziekkapellen spelen treurmarsen. In elke processie worden gewoonlijk, twee draagaltaren meege dragen, een met het beeld van de Heiland of een beeldengroep, het andere mef het beeld van de Moeder van Smarten, gekleed in een meters lange rijk bestikte mantel en geplaatst onder een prachtig zilveren baldakijn. Het eist een grote behendigheid om de enorme altaren onbeschadigd door de nauwe straten en door de kathedraal- ingang te dragen. De altaren zijn ver sierd met fraai zilver- en goudsmeed werk en behangen met fluweel. Sommi ge vertegenwoordigen een waarde van honderdduizenden guldens. De draagal taren in Sevilla worden voortbewogen door 100 tot 150 dragers, die schuil gaan onder de zware met fluweel behangen dwarsbalken. De gehele bevolking neemt eraan deel. Sevilla telt ongeveer vijftig confradias. Overal staan de straten vol mensen. Van de balkons klinken de „Saetas", eigenaardige, Oosters aan doende klaagzangen. „Viva la Virgen' roepen de duizenden enthousiaste toe schouwers. Op de vurig vereerde Heili ge Maagd daalt een regen van bloemen neer. De tourist, de vreemdeling, moge dit alles weinig passend en stichtelijk, te lawaaierig en carnavalesk toeschijnen, doch men mag niet vergeten, dat de naïeve en temperamentvolle Andalu- siër er behoefte aan heeft, al zijn gevoelens lnid en begeesterd te uiten. Op elke dag van de Goede Week kan men processies zien, doch het hoogte punt vormen die van Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Opvallende klassieke Spaanse schoonheden met de originele kostbare schildpadkam en mantilla stro men naar de barokke kathedralen. Goe de Vrijdag een eeuwig contrast. Nie mand slaapt. Onder onbeschrijfelijk en thousiasme worden op Goede Vrijdag Juan de Mese's prachtige Christusbeeld „del grande poder" (van de grote macht) en het onvergelijkelijk schone meester werk van Roldan, de Madonna der goe de hoop, die overdekt is met een ware juwelenschat, door Sevilla's straten ge dragen. Op dezelfde dag trekt een der schoonste processies door de straten van Nazarenos trekken bij het vallen van dg nacht door de straten van Sevilla. Een van de Hermanos, broeders van een der vele broederschappen. Malaga, de gestorven Heiland gevolgd door somber zwijgende penitenten. Er klinkt slechts dof monotoon tromgerof fel. Nog is dit niet geheel weggestorven of de Virgen verschijnt, een der kost baarste beelden van Spanje. Alle ver lichting van gebouwen en straten wordt gedoofdalleen boven het hoofd der Madonna straalt een kleine lichtkrans Een gelaat, dat eindeloze droefheid en vertwijfelde angst uitdrukt, zweeft voor bij. Er heerst een beklemmende stilte Allen zinken op de knieën. Als de processie voorbij is zijn spoe dig alle straten leeg. Ook de vreemde ling zoekt diep onder de indruk zijn hotel op. Hij heeft een Spanje leren kennen, dat onsterfelijk is. Dat voor naam, onaantastbaar en eeuwig zal blij ven in zijn spelen en feesten, zolang er nog Spaanse mannen en vrouwen in welk deel van de wereld ook wonen. bestrijken. Wij weten hoe dit Paaslam, evenals de ram van Abraham, het leven van Jahwe's getrouwen vrijkocht. Pasen is ontstaan en zal het feest zijn van de „voorbijgang". Van jaar tot jaar zal Israël de herinnering vieren aan de nacht waarin de dood werd overwonnen. Ook Jesus' dankbaarheid voor deze heug lijke gebeurtenis is ons uit de Evange liën bekend. Zien wij nu hoe deze her denking de vieringsdatum van het chris telijke Paasfeest beïnvloedde. In de kerken van Klein-Azië viel Pasen van oudsher op de vijftiende Nisan, d.w.z. op de Joodse datum, en dus de eerste dag na de volle maan in de lente, waarvan als begin gold 21 Maart. Daags tevoren zette evenwel het feest reeds in. Waarschijnlijk werd het m navolging van de nuttiging van het Paas lam besloten met het H. Misoffer, aan het begin van de sterfdag des Heren. In Rome daarentegen, en in het grootste deel der Kerk, regelde men het Paas feest zó. dat de viering der H. Geheimen samenviel met de tijd van Christus' over winning op de dood. de Zondagmorgen na de vijftiende Nisan. Aanvankelijk gunt men ieder zijn opvatting en „Pascha" heet heel de tijd van Christus' dood af tot en met Zijn Verrijzenis. On afscheidelijk toch waren deze met elkan der verbonden. Zelfs spreekt men, bij zonder in Jeruzalem, van Kruis-Pasen (Pascha staurosimon) en Verrijzenis- Pasen (Pascha anastasimon), terwijl Tertullianus onder „Pascha" nu eens goede Vrijdag, dan weer Paasdag ver staat. Ongetwijfeld was echter de aandacht op de verrijzenis sterker gericht bij de Paasviering op Zondag, van ouds, zoals wij gezien hebben, de wekelijkse herden king er van. De Christenen van Rome, in hoofdzaak bekeerlingen uit de heide nen, lieten niet na hierop de aandacht te vestigen. Maar ook de Aziaten bepleitten hun zaak o.a. bij monde van de H. Poly- carpus, bisschop van Smyrna, dié hier voor in 154 naar Rome reisde. De onder handelingen leidden niet tot een resul taat, maar de vrede bleef bewaard. Paus Victor <189198) wenste evenwel een heid in deze kwestie. Zij betekende voor hem meer dan alleen verschil in datum In de Paasviering op de vijftiende Nisan zag hij een vasthouden aan het Joods verband, een te weinig benadruk ken van het specifiek christelijke. Zo wel in het Oosten als in het Westen ge lastte hij over deze aangelegenheid sy noden te houden. Alle spraken zich tegen de Aziaten uit. Helaas werd door zijn te streng op treden het beoogde doel niet bereikt: de Kerken van Klein-Azië bleven hun gebruik handhaven. In de loop der der de eeuw conformeerden zij zich even wel, op een enkele uitzondering na. Tenslotte stelde de Algemene Kerkver gadering van Nicea (325) Pasen vast op de eerste Zondag na de volle maan, welke volgt op de lentenachtsevening (21 Maart). Deze beslissing legde tevens de grond slag voor de indeling van 't liturgische jaar, zoals de Zondag tot basis had ge diend voor de liturgische week. Het aanmerkelijk verschil met de te genwoordige Joodse Paasviering valt te verklaren uit de Gregoriaanse kalender wijziging. Hoezeer ook Pasen hierdoor een uit gesproken Christelijk karakter heeft gekregen en de li turgie van de H. Mis is er vol van, zo o.a. de Introïtus: Ik ben verrezen, en nog ben Ik met u", de Graduale: „Dit is de dag die de Heer gemaakt heeft", het verband 7 met het Oud-Testamentische Paasfeest is er niet in losgelaten. Veel toch wa» i in de heilsgeschiedenis der Joden door God als voorafbeelding bedoeld en ze ker dit feest aller feesten. Geen had dit dieper verklaard dan de apostel Paulus, vandaar dat wij de vol gende woorden uit zijn brief aan de Corinthiërs als epistel lezen: „Broe ders, doet het oude zuurdeeg weg, op dat gij vers deeg moogt worden: gij toch zijt ongedesemd brood. Want ook ons Pascha is geslacht, en dat is Christus. Laat ons dus feest vieren, niet met het oude zuurdeeg, noch met het zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met de ongedesemde broden van reinheid en waarheid." Nog sterker komt dit verband tot uiting in het Alleluia. Veelvuldiger dan in andere tijden van het kerkelijk jaar doorklinkt het de Paastijd, de tijd van het z.g. „Qroot Alleluia". Het woord betekent „Looft Jah" d.i. Jahwe of God. Deze uitdrukking van dankbaarheid werd door de Joden zowel aan het begin als het slot van verschillende psalmen toegevoegd. Ter afwisseling verving men. Jah, soms door El. hetzelfde als Eli, eveneens voor God gebezigd. De Synagoge gaf de naam Hallel of lof- zingen aan een groep psalmen die bij zonder bij de Paasviering voorkwamen. Van Jezus zelf lezen wij, dat Hij met zijn leerlingen de lofzang d.i. het Hallel aanhief, eer Hij naar de Hof van Olij ven ging (Mat. 26, 30). Nu was men in de bijeenkomsten der eerste .Christenen gewoon psalmen te zingen, juist als in de synagogen. Pau lus spreekt hierover uitdrukkelijk in zijn Brieven. Gezien deze vergaderin gen „de Breking des Broods", d.w.z. de viering der H. Geheimen, ten doel had den, lag het voor de hand dat de ge zangen, eigen aan het Paasmaal, werden uitgevoerd om aan deze plechtigheid meer luister bij te zetten. Was het Eucharistisch Offer niet voorafgebeeld door de slachting van het Paaslam? Zo is de overgang van het Alleluia der Joodse naar de Christelijke liturgie te verklaren. De tegenwoordige vorm in de Romeinse Kerk gaat terug op Paus Gregorius I. Blijkens de Openbaring van Joannes zingen de Engelen en Heiligen het Al leluia in de hemel ter eeuwige viering van hun overwinning in Christus (Hfs. 19, 1 vlg.). Hoezeer de eerste Christenen in een voortdurende Paasstemming leefden en verlangend uitzagen naar de dag waarop ook zij tenvolle in die overwinning zouden delen, spreekt het duidelijkst uit het feit dat zij met het Alleluia op de lippen stierven. P. CLIMACUS BAYER O.F.M. ZONDAG 17 April: Paaszondag; Mis v. d. dag; sequentie; Credo; Paasprefa- tie; wit. MAANDAG: Paasmaandag; Mis v. d. dag; sequentie; Credo; Paasprefatie; wit. DINSDAG: Mis v. d. dag; sequentie; Credo; Paasprefatie; wit WOENSDAG: Mis v. d. dag; 2 voor Kerk of Paus; sequentie; Credo; Paas prefatie; wit. DONDERDAG: Mis v. d. dag; 2 H. Anselmus; sequentie; Credo; Paaspre fatie; Wit. VRIJDAG: Mis v. d. dag; 2 H.H. Soter en Cajus; sequentie; Credo; Paasprefa tie; wit. ZATERDAG: Witte Zaterdag; Mis v. d. dag; 2 H. Georgius; sequentie; Credo; Paaisprefatie; wit. ZONDAG 24 April: Beloken Pasen; Mis v. d. dag; 2 H. Fidelis: Credo; Paas prefatie: wit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1949 | | pagina 3