POLITIE DAGEN BEZET NU REEDS DRIE MGR. BERAN'S PALEIS ZIJ, DIE VIELEN Besprekingen met Nederlanders in „een volledige impasse" Geschil voor Verenigde Naties? De vijand rust niet Aartsbisschop protesteert bij Nejedly „Als de Nederlanders treuzelen..." IK WORD PARTISAAN IN SLOWAKIJE Eendaagse retraite in de openlucht en staat" zegt Plojhar GODS ONDERGRONDSE (II) Tot hoofd en hart Haven van Sjanghai weer open .Het weer Hoe staat het erbij? Rijwiel met hulpmotor naar het rijwielpad ZATERDAG 18 JUNI 1949 73ste JAARGANG No. 24489 Schepen kunnen op eigen risico binnenvaren „Monty" spreekt in Den Haag INCIDENTEN BIJ PROCES- SIE TE WARSCHAU Hatta verklaart aan Associated Press: Het heengaan van Mr. Felderhoff Nederlandse vrachtwagen door Amerikanen aangehouden Spitfire-onderdelen voor Tsjechoslo wakije BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE SMEDESTRAAT S - HAARLEM Telefoon: Redactie 21544; Advertenties 21545 Abonnerrer"er> 20800 Postgiro 143480 Bijkantoor BeverwijkStumphiusstr. 45, tel. 399£ Directeur: 3. W Boerrlgtet. Hoofdredacteur: Drs. H W M. ven Run. Wnd. hoofdredacteur: tW. Severln. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIETARIEF 28 cents oer millimeter-" hoogte. Ingezonden mededelingen duooel tarief Omroeoers 1é eents Der m.m.-hoogte. De administratie behoudt zich net recht voor advertentie" eventuee1 tonder ooaeve van redenen te weioeren ABONNEMENTSPRIJS 55 cents oer «reek, f 1 -52 per maand, t 4.55 per kwartaaL De verheviging van de strijd tus sen Kerk en Staat in Tsjecho- slowakije, welke te zijner tijd in de meest letterlijke zin des woords een strijd op leven en dood kan wor den, werd min of meer officieel aan gekondigd door de minister van Voor lichting, Kopecky, tijdens het op 28 Mei j.l. gehouden congres der com munistische partij. Bij die gelegen heid werd de oprichting van een staatskerk in het vooruitzicht gesteld, los van Rome, doch via Praag gebonden aan Moskou. En thans Schijnt de zojuist genoemde con troverse een voorlopig hoogtepunt te hebben bereikt in de overval van Mgr. Beran's aartsbisschoppelijk pa leis te Praag, waaromtrent men gis teren in ons blad heeft kunnen lezen. Het zou ondoenlijk zijn, een ook maar bij benadering volledige op somming te geven van het verloop der kerkvervolging, zoals deze zich ontwikkeld heeft sedert de commu nistische staatsgreep van verleden jaar, toen een daarin gestalte krij gende catastrophe voor het Tsjechi sche volk tenzij de gunstige uitwer king had van een wekroep te zijn Voor de hele Westerse wereld. Door de perfide inpalming van een der meest vrijheidlievende staten van Oost-Europa verspeelde het commu nisme immers tezelfdertijd iedere kans op verdere winst: het Atlan tisch Pact bouwde al spoedig de ringmuur der defensieve verbonden heid rondom de vrije landen. Is het dan al ondoenlijk een over zicht te geven van de aanslagen, In Tsjechoslowakije op de Kerk ge pleegd, het is een poging waard, een beknopte analyse te geven van de methodes waarvan men zich be dient en de intenties welke deze be heersen. Wij constateren dan, dat men niet begon bij het begin, omdat dit nooit onmiddellijk aanrandbaar is. Met dit begin bedoelen wij namelijk de kern van ieder geestelijk leven: de geest zelf. Ware men wel daartoe in staat, dan zou met één slag het werk gedaan zijn: de Godloze cultus der stoffelijkheid zou onmiddellijk zijn zegetocht kunnen aanvangen. Men begon echter en moest wel begin nen bij de manifestaties van het geestelijk leven, dat in laatste instan tie altijd een godsdienstig leven zal Zijn; men begon bij de uitwendige organisatie en vooral bij de opvoe ding, teneinde het opgroeiende ge slacht bij voorbaat geestelijk te ont krachten. En wat men daarbij niet Vergat aan banden te leggen was de katholieke pers, omdat haar onge hinderde voorlichting dag aan dag zou stuk rammeien, wat men aan be drieglijke theorieën trachtte op te bouwen. Zolang de pers vrij is en de mensen over enig gezond verstand blijven beschikken, zal een hoe dan ook geheten „Waarheid" vergeefs trachten de schijn te wekken, niet één grote leugen te zijn. Het zou de rode machthebbers wel bijzonder aangenaam zijn ge weest, wanneer zij de Kerk in Tsjechoslowakije hadden kunnen losscheuren van Rome, om haar ver- Volgens te zetten naar eigen hand, het geen betekent: haar eigenhandig te tvurgen. Maar wetend daartoe niet in staat te zijn, volstond men toch niet ïr.et het slechts nemen van negatieve tnaatregelen; vruchtbaarder ware het immers, wanneer naast de puinhopen der kathedraal alvast de fundamenten konden worden gelegd van een nieuw bouwsel naar eigen trant. En ijverig ■werd gepoogd een groep afvalligen, d.w.z. lafhartigen en bedrogenen, te verenigen in een zogenaamde „Ka tholieke Actie", welke zou moeten gelden als de nieuwe Kerk, loyaal jegens de totalitaire Staat en dus staande in zijn dienst. Vervolgens gaf ir>en in de plaats van de verboden ka tholieke bladen een „Gazet voor de Ka tholieke Geestelijkheid" uit om de priesters daardoor te kunnen mislei den, althans verwarring onder hen te kunnen zaaien. Maar de historie van de kerkvervol ging in die- andere volksdemocratie, Hongarije, schijnt zich te herhalen ook hier stoot men thans op een krachtfiguur, die onverzettelijk blijkt en tot op het moment, dat het hem onmogelijk werd gemaakt, bleef ge tuigen van het Licht, dat de dienaren der duisternis machteloos pogen voor goed te verdrijven. Mgr. Beran, aarts bisschop van Praag, heeft niet opge houden zijn stem te doen horen; hij Verzette zich tegen de nationalisering Van het onderwijs, tegen het lam leggen der katholieke pers; hij vaar digde zijn herderlijke brieven uit en liet deze voorlezen van de kansel om het volk te behouden voor Gods Kerk en niet aan de verstrooiing prijs te geven; hij sloot de afvalligen en ver blinden buiten de gemeenschap der gelovigen om ergernis en verwarring te voorkomen. Zijn werkzaamheden werden inmid dels drastisch beknot, zijn paleis werd Woensdag j.l. doorzocht, en enige ele mentaire vrijheden werden hem ont- homen. En wie zou het verwonderen, V/anneer ook deze goede herder, om dat hij weigert een huurling te zijn, de weg van Mindszenty zou moeten gaan? En toch zal de zege niet liggen bij de aanvankelijk winnenden. De ein- delijke victorie is die van de geest; lot het laatst zal er zijn een Kerk, ivelke volgens Goddelijke belofte door geen poorten der hel kan wor den overweldigd. Men lette op wat er thans in Rus land geschiedt, waar een catacomben- christendom zijn heilswerk voortzet door er alleen maar te „zijn", d.w.z. door te leven op de smalste basis van ?djn existentie, bestaande in het bre ien van het Brood door Godgewijden. Haarvan vertelt een boek, waaruit wij dtilangs een passage publiceerden. En er schuilt een opmerkelijke sym boliek in het feit, dat het laatst uit gekomen boek bij de grote katholieke Wtgeverij St. Wenceslaus in Praag, *°ór haar opheffing, een vertaling be- van enige tractaten van St. Augus- 'htts. De Kerk blijft leven; eeuwen Een zegsman uit het paleis van Mgr. Beran zei gisteravond, aldus U. P., dat de woning van de Aartsbisschop nog steeds was bezet door politiemannen, die daar nu al voor de derde dag bezig waren met het doorzoeken van documen ten in de consistoriekamer. De zegsman verklaarde echter, dat de 64-jarige leider van de Tsjechische ka tholieken niet in zijn bewegingen werd belemmerd. Verder deelde hij mede, dat de politie alle personen ondervroeg die zich als bezoekers aandienden en ook alle inkomende en uitgaande telefoongesprekken afluisterde. Hij deelde mede, dat de Aartsbisschop goed gezond was. Mgr. Beran, zo zei de zegsman, had echter het paleis niet meer verlaten sedert de politie drie dagen geleden was binnengedrongen en twee van zijn naaste medewerkers had gearresteerd. lokalen van het aartsbisschoppelijk se- «untvicii v«*u liet «dl rauiasuuuppt'llJK Se- Room tufict tliccon Koclf cretariaat en tegen de benoeming van „UOGH LTTIOL LU99GII flGI IV een vertegenwoordiger van de minister Nog altijd is het niet bekend waar de twee gearresteerde personen, consisto rie-kanselier Rudolf Doerner en pater Karei Kucera, gevangen worden gehou den. Een woordvoerder voor de regering heeft geweigerd commentaar op de ar. restaties te leveren. Buiten het paleis was gisteravond al les rustig. Op het kleine pleintje voor het geweldige gebouw waren alleen de gedeeltelijk versierde altaren te zien, die daar waren opgesteld in verband met de Corpus Christi-processie van Zondag. Er waren geen mensen voor het paleis sa mengedromd zoals Donderdagavond- Kerkelijke kringen zeiden, dat Mgr. Beran waarschijnlijk hedenavond zijn aangekondigde toespraak zou houden in het Strahov-klooster te Praag. Zij wisten echter niet of hij in het verloop van die rede de jongste regeringsmaatregelen zou aanvallen. Inmiddels wordt uit Vaticaanstad ver nomen, dat kringen uit de onmiddellijke omgeving van de Heilige Vader de hoop hebben uitgesproken, dat de situatie in Tsjechoslowakije geen herhaling te zien zal geven van „de droevige epiloog van de gebeurtenissen in Boedapest". Die kringen zeiden: „Er is goede hoop, omdat (hoewel de positie van de kerk in Tsjechoslowakije zeer is verzwakt) het Vaticaan en dit land nog steeds diplo matieke betrekkingen onderhouden. Op het ogenblik bevindt zich in Praag op de nuntiatuur, die nog steeds geopend is, een zaakgelastigde. Zeer kort geleden is hier "een Tsjechische zaakgelastigde ge arriveerd om contact te verkrijgen met de minister van Buitenlandse Zaken van de Vaticaanse staat" De aartsbisschop van Praag, Mgr. Beran, heeft, aldus A.F.P., een schrijven gericht aan de minister van Openbaar Onderwijs, Nejedly, om te protesteren tegen de gewelddadige bezetting van de De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen de volgende ver. liezen in Indonesië zijn gerappor teerd: Koninklijke Landmacht: Gesneuveld 22 Mei 1949: Serg. J. Riem, legernr. 190927002, afkomstig uit Rotterdam; Sold- le kl. J. M. A. Lanke, legernr. 270106223, afkomstig uit Almelo. Gesneuveld 27 Mei 1949: Korp. P. C. van de Lindelooi, legernummer 251129148, afkomstig uit Oudenbosch (N.-Br.). Gesneuveld 28 Mei 1949: Sold. J. van der Meer, legernr. 271027125, af komstig uit Monster (Z.-H.). Gesneuveld 29 Mei 1949: Sold. M. Jansen, legernr. 260329100, afkom stig uit Rotterdam. Gesneuveld 30 Mei 1949: Serg. J. C. van Drongelen, legernr. 271022004, afkomstig uit Breda; le It. H. J. Giebel, legernr. 241106010, afkomstig uit Amsterdam-Z.; Sold. J. Hindriks, legernr. 260306016, afkomstig uit Heemstede; Sold. A. P. Stoop, leger nr. 260921093, afkomstig uit Roosen daal. Gesneuveld 31 Mei 1949: Sold, le kl. L. Eelman, legernr. 250124010. afkomstig uit Den Helder. Gesneuveld 1 Juni 1949: Sold, le kl. M. Bruins, legernr. 270208055, af komstig uit Zwolle. Gesneuveld 2 Juni 1949: Wacht meester G. G. F. van Tongeren, legernr. 280209005, afkomstig uit Valkens waard. Gesneuveld 3 Juni 1949: Serg. K. Mollema, legernr. 260718058, afkom stig uit Ulrum; Sold. F. J. M. van de Wouw, legerrtr. 271022211, af komstig uit Tilburg. Gesneuveld 5 Juni 1949: Sold. W. J. H. Engelen, legernr. 250123121, afkomstig .uit Tilburg. Gesneuveld 6 Juni 1949: Wacht meester H. C. Bak, legernummer 251103007, afkomstig uit Rotterdam; Sold. W. P. J. Cillessen, legernr. 250713010, afkomstig uit Groesbeek; Sold. H. H. Levy, legernr. 250222074, afkomstig uit Wassenaar; Sold. M. M. G. Richard, legernr. 281113187, afkomstig uit Zutfen. Koninklijk Nederl. Ind. Leger: Gesneuveld 22 Mei 1949: Amb. mil. serg.-majoor A. A. Siahaija, stbnr. 10904/a, afkomstig uit Indo nesië; Sold. 2e kl. Warso Soetojo, afkomstig uit Indonesië. Gesneuveld 23 Mei 1949: Tim. sold, inf. J. Diaz, stbnr. 124721014, afkom stig uit Indonesië. Gesneuveld 24 Mei 1949: Men. sold. 2e kl. inf. A. Poluan, stbnr. K 84717968, afkomstig uit Indonesië. Gesneuveld 27 Mei 1949: Sold. 2e kl. gi. A. L. Kareis, stbnr. 85609, af komstig uit 's-Gravenhage; Mil. serg. A. P. F. Willemsc, stb.nummer 14252/a, afkomstig uit Indonesië. Gesneuveld 28 Mei 1949: Mal. sold. 2e kl. inf. Maroep, stbnr. K 104719248, afkomstig uit Indonesië. Dat zij rusten in vrede. om controle te oefenen op de aartsbis schoppelijke administratie. Mgr. Beran betoogt dat „de laatstgenoem de maatregel ongegrond en bijgevolg strij dig met de Grondwet is". Hij dringt er vervolgens op aan, dat concrete gevallen van overtredingen van wet en grondwet door zijn administratie alsmede van het te buiten gaan harer bevoegdheid, zouden worden gegeven. Zoals men weet, zijn die redenen door de Tsjechoslowaakse overheid aangehaald als rechtvaardiging van de maatregelen, waartoe zij heeft besloten. „Een dergelijke vage beschuldiging, aldus Mgr. Beran, wet tigt in geen geval een beslissing, die zul ke zware gevolgen met zich brengt". Mgr. Beran protesteerde eveneens te gen de gewelddadige bezetting van de lo kalen der aartsbisschoppelijke administra tie. Die lokalen, zo verklaarde hij, wer den bezet zonder enig bevelschrift, onder voorwendsel, dat een anti-nationale pro clamatie zou zijn verspreid. „Iedere bisschop heeft het recht zijn ondergeschikten om een verklaring van trouw en gehoorzaamheid te verzoeken, telkens wanneer hij zulks nuttig acht. Dit is niet in strijd met de principes van het volksdemocratische regiem, want deze ver klaringen worden ook door de staat ge- eist." Mgr. Beran haalt in dit verband ar tikel 42 van de Grondwet aan, vol gens hetwelk ieder volksvertegenwoor diger de eed moet afleggen op straffe van ontheffing van zijn mandaat. Het „Comité van Katholieke Actie", een organisatie van Rooms-Katholieke geestelijken, die voor de regering is, heeft Vrijdag het eerste nummer van een nieuw weekblad, „Katolicke Noviny" (Katholiek Nieuws), uitgegeven. De Praagse bla den hebben Vrijdag opnieuw lange lijs ten van priesters die het beroep van het „Comité van Katholieke Actie" om een overeen komst tussen Kerk en Staat te sluiten. hebben getekend, gepubliceerd. Josef Plojhar, de Tsj echoslowaakse minister voor Ge zondheid, heeft te genover Beuter te Rome verklaard, dat in Tsjechoslowakije geen twist bestaat tussen Kerk en Staat doch slechts een twist tussen de aartsbisschop van Praag en de re gering. Aartsbisschop Be ran was geheel en ai tegen de rege ring en een derge lijke houding was niet toelaatbaar. De Britten hebben geholpen om de haven van Sjanghai voor de scheepvaart te openen. Het Britse consulaat leende zijn trawler no. 43 Donderdag aan drie loodsen uit Sjanghai om de ingang van het Zuid kanaal te vegen. Het vaartuig, dat het eigendom is van het Britse con sulaat, werd vöör de communistische bezetting door de Britse marine gebruikt. Door het vegen is nu na acht dagen Sjanghai weer voor de scheepvaart van buiten af, open. Officieel blijft de haven echter nog gesloten. De autoriteiten zeg gen dat de werkzaamheden slechts heb ben vastgesteld dat er geen contact- mijnen zijn. Men weet echter nog niet of er geen magnetische mijnen liggen. Het signaal „alles veilig" kan dan ook nog niet gegeven worden, doch de scheepvaartmaatschappijen zijn ingelicht dat hun schepen op eigen risico kunnen varen. Op uitnodiging van de Koninklijke Nederlandse Vereniging „Ons Leger' zal veldmaarschalk Montgomery 15 Juli a.s. in de Ridderzaal te 's-Gravenhage voor een aantal genodigden een toe spraak houden- over het onderwerp: „The nation at war in modern times". Tijdens de gebruikelijke „Corpus Christi"-proeessie is te Warschau een straatgevecht ontstaan tussen Rooms- Katholieken en communistische studen ten. De studenten trachtten een katho lieke processie, waarin priesters en kloosterzusters voorop liepen, te ver storen door met stenen en flessen te gooien en met hun gejoel de kerkelijke gezangen te overstemmen. Later begaf zich een groep katholieken naar het studentenhuis, waar zij de verantwoor delijke studenten met stenen bekogel den, totdat de politie tussenbeide kwam. Verwachting tot Zondagavond: Aanvankelijk zwaar bewolkt, maar overwegend droog weer en nog steeds lage temperaturen, morgen in de loop van de dag hier en daar brekende bewolking en iets minder koud. Meest matige wind uit Noordelijke richtin gen. Zondag: 1.09—13.37. Maandag: 1.18—14.47. Zon: 3.192L03; Maan: Zon: 4.1921.03; Maan: Hatta en Sukarno hebben aan A. P. verklaard, dat, indien de Nederlanders de terugkeer van het republikeinse bewind naar Djokjakarta blijven „vertra gen", het beter zou zjjn, als de republikeinen helemaal niet teruggingen, maar het geschil weer aan de Ver. Naties voorlegden. De besprekingen over de tenuitvoerlegging van het accoord van 7 Mei slepen zich thans vijf weken voort en zijn volgens Hatta in een „volledige impasse" geëindigd. De geschilpunten betreffen het bevel „staakt het vuren". Mgr. Beran, in gesprek met Clement Gottwald, de president van Tsjechoslowakije, tijdens een onderhoud dat enige tijd geleden plaats vond. Hatta zei: „De Nederlanders willen dat wij beiden (Sukarno en Hatta) thans de details van het accoord „staakt het vu ren" aanvaarden, terwijl wij in Banka zijn en dan ook onze regering na haar her-installatie aan zulk een gedetailleer de overeenkomst binden. De republi keinse leiders kunnen dit niet doen. Wij kunnen ons accoord verklaren met de algemene principes, niet met de details. Over deze details moeten wij in Djok jakarta met onze militaire leiders over leg plegen. Anders zou het bevel „staakt het vuren" geen resultaat hebben. „Indien de Nederlanders te lang treuzelen", aldus Hatta, „zouden wij er beter aan doen niet terug te gaan, maar de overeenkomst te an nuleren. Hoe langer onze terug keer wordt uitgesteld, hoe gevaar lijker de situatie wordt; wij kun nen de verantwoordelijkheid niet op ons nemen". Hatta verklaarde voorts, dat hjj twee of drie vertegenwoordigers naar Suma tra zal zenden om opnieuw te trachten contact te krijgen met de noodregering. Hij voegde er aan toe, dat er nog steeds „misverstanden" waren. di« om ophel dering vragen. Gevraagd naar hun mening over een defensie-pact voor Zuid-Oost-Azië in de geest van het Atlantisch Pact zeiden Hatta en Sukarno, dat zij instemden met het principe van een dergelijk ver drag voor dit deel van de wereld. Zij legden er echter de nadruk op, dat de republikeinen zich pp het standpunt stellen, dat A=en toekomstige Unie met Nvderland niet mag vooruitlopen op de rechten van een dergelijk Pact. Zij verklaarden, dat het toekomstige politieke bestuur in Indonesië Indone sische moet zijn. Behalve als raadgevers zijn Nederlandse ambtenaren niet no dig op politieke posten. Wij hebben wel Nederlandse experts nodig, zoals onder wijzers en ingenieurs. De Nederlandse (economische belangen zullen worden be schermd. „Het Dagblad" schrijft in een hoofdar tikel naar aanleiding van het bericht in de Haagse „Nftuwe Courant" over het ontslag van de procureur-generaal in Indonesië, mr. Felderhoff, die, volgens dat bericht, ontslag zou hebben geno men, omdat hij er zich voor schaamt, geen uitvoering te kunnen geven aan de belofte aan de Indonesische bevolking tot bescherming tegen willekeur en zijn onmacht als gevolg van de verklaringen Van Royen-Rum: „Wij kunnen de juistheid van dit mo tief bevestigen. Inderdaad zat bij mr. Felderhoff de ontwikkeling, die de za ken hier gedurende de laatste tijd heb ben genomen, zeer hoog. Dit deed bij hem een gewetensconflict ontstaan, dat hij oploste door heen te gaan. Er zijn in het republikeinse kamp lieden, die op de hoogste zetels zijn gezeten en die men straks in hun volle waardigheid ten volle zou moeten erkennen, doch die volgens de afgetreden procureur-gene raal eerder in een gevangenis thuis ho ren. Zo is de republikeinse minister van Financiën, Maramis, een der hoofdfigu ren in de republikeinse opiumsmokkel. Zo iemand zou mr. Felderhoff straks met excellentie moeten aanspreken en dit zou hem te zwaar vallen. Dit, en nog vele andere dingen, wilde hij niet, om dat zijn consciëntie hem dit verbood. Dus ging hij heen" aldus „Het Dag blad". (Naar aanleiding van deze verklaring van de afgetreden procureur-generaal, Mr. Felderhoff, willen wij onze lezers nog even herinneren aan ons hoofdar tikel „Fox of Vos" van 14 Mei j.l., waar in wij o.a. wezen op de duistere figuur van de republikeinse leider Maramis. Wij sohreven toen letterlijk: „Fox, Ma ramis en geld. Het klinkt alles even onschuldig. Vooral nu onze-regering be zig is haar politiek te baseren op goede bedoelingen. Ons lijkt een weinig wan trouwen niet geheel misplaatst...." Misschi enbegint onze altijd zo op timistische vertegenwoordiger te Bata via, Dr. van Royen, nu óók iets wan- trouwender tegenover de republikeinen te worden, nu de uitvoering van het ac coord van 7 Mei weer geheel is vast gelopen. Hofdred.). Onze Balkan-ondergrondse liep constant gevaar door de Nazi's ontdekt te worden, als wij bijeenkwamen om te bespreken hoe we ons het best tegen de morele en intellectuele bombardementen van onze Duitse overwinnaars konden verdedigen. Wij zouden de Nazi's nooit zo doelmatig hebben kunnen weerstaan als er niet reeds lang voor de oorlog een christelijke jeugdbeweging was geweest. In Kroatië, Slovenië en nu hier in Slowakije bevond ik mij voortdurend in het aangename gezelschap van velen, die in de over de hele wereld verbreide, beweging van de Jeunesse des Ouvriers Chretiens" geleerd hadden met open oog rond te zien. Deze „Jocistes", zoals ze genoemd werden, bestonden reeds sinds kanunnik Joseph Cardijn van België de beweging in 1926 m het leven had geroepen. Zij telde nu alleen in Frankrijk al meer dan honderd duizend leden. En nieuwe groepen waren er al snel overal in heel Oost-Europa ontstaan. De Jocisten van Frankrijk wezen onze Balkanjeugd hoe de Nazi-indringer tegemoet getreden moest wordenlang voor Hitier zich naar het Oosten wendde. raad was. Wü gingen haastig staan. De meisjes rukten de hoofddoeken van hun haar en gingen met deze ge ïmproviseerde stofdoeken tussen de oude vaten en kisten aan de schoon maak en de mannen gingen aan het versjouwen. zijn haar niets; over honderd jaren leest men in Praag wellicht ongestoord opnieuw de Schrift, wordt Augustinus er wederom vertaald. I Wat iedereen voor een uitgemaakte I zaak houdt, moet vaak nog terdege worden onderzocht. Goed gedisciplineerd en energiek vor men de Jocistes geen vrome psalmen- zingende groep. Zij hebben altijd voor sociale rechtvaardigheid gestreden te gen wie dan ook en hun geloof bloeide op in werken van practische aard. Zij verzetten zich voortdurend tegen alle rassenonderscheid en bestreden iedere politieke beweging die de rechten van het individu aan de belangen van de staat ondergeschikt trachtte te maken. Nooit nam een Jociste een betrekking in een fabriek aan waardoor een Nazi overwinning zou kunnen verhaast wor den. Deze toegewijde jonge leiders wer den naar Franse concentratiekampen gestuurd, heel vaak naar die kampen waar geen priester onder de gevangenen was. Toen dit systeem in Frankrijk be kend werd kregen de Jocistes speciaal geheim verlof om onder hun kleding een klein doosje met een geconsacreerde Hostie te dragen als ze in de gevange nis waren geworpen. Zij konden deze Hostie aan stervenden uitreiken als er geen priester aanwezig was. In de eerste jaren van de oorlog stierven de twee leiders van de Franse Jocistes als martelaren in concentratiekampen. De eerste werd met typhus besmet toen hij een ster vende kampgenoot de Hostie uitreikte. De tweede verrichtte de zelfde hande ling toen hij door een Nazi schild- wacht betrapt werd en op de plaats zelf werd neergeschoten. Onze eigen Jocisten ontkwamen herhaaldelijk slechts op de rand af aan het gevaar toen wij in Bratislava onze studies maakten. Eens, toen wij met een groep van een kleine vijftig mensen in de keiler van een oud pak huis bijeen waren, gaf onze wachï- post aan de ingang, met een lage fluit toon, het afgesproken sein dat er on- Onze bezoeker was de eigenaar van de fabriek, die maar zelden hier bene den kwam en die zich verbaasd had over de pratende stemmen die via de radiatorbuizen tot hem doorgedrongen Waren. „Dag meneer", zei Jan opgewekt. „Komt u ons een handje helpen? Dit wordt een pracht schuilkelder als we klaar zijn." „O", zei de eigenaar aarzelend. „Is dat de bedoeling. Maar waarom werd ik niet door de autoriteiten gewaar schuwd of om verlof gevraagd?" „Bureaucratie, denk ik", zei Jan. „Ik weet alleen dat onze vrijwilligers van de- luchtbescherming opdracht hebben gekregen de zaak hier schoon te ma ken." Hij nam er genoegen mee. De volgen de dag stuurden we, om het verhaal ge loofwaardig te maken, een van onze le den naar de eigenaar om er onze spijt over te betuigen dat er een vergissing in het spel was geweest en dat zijn kel der ten slotte toch niet zou worden ge bruikt. Echte schuilkelders gebruikten we later in dat jaar bij voorkeur als plaat sen van samenkomst. In ae zomermaan den, als het warm genoeg was, hadden onze bijeenkomsten nog in de open luchi plaats; in het bos enkele kilometers van de stad. Gewoonlijk kwamen we maar met weinig mensen bij elkaar, uit veilig heidsoverwegingen. Met een kleine der tig mensen vergaderden we in het bos om inlichtingen uit te wisselen, om plannen voor de toekomst op te stellen en vooral om wederzijds ons moreel te versterken door met onze intieme vrien den, voor wie wij onze geheime sympa thieën niet behoefden te verbergen, van gedachten te wisselen. Ma^ur op zekere dag namen we een groter risico. Wjj vonden dat ons geestelijk leven de diepe voldoening van het gezamenlijk gebed nodig had. Wij besloten een eendaagse retraite te houden voor een vrij grote groep mannen en vrouwen in de open lucht. Het was een stoutmoedig idee. Reeds verscheidene van onze vrien den waren gepakt, ze hadden „ver raad" gepleegd en de Nazi's hadden hen als slaven naar Duitsland ge voerd. Wij durfden de nadere bijzon derheden van ons plan niet aan de hele groep medelen. Alleen aan de „Groepsleiders", ieder met acht tot twaalf volgelingen, werd het uur en de plaats van samenkomst opgegeven. De anderen konden, zelfs als ze er voor gepijnigd zouden worden, het ge heim niet ontsluieren, want ze ken den het niet. We gingen er als trekkers op uit. Een paar van de jonge mannen droegen mandolines en guitaren en de meisjes hadden voor proviand gezorgd. In deze oorlogsdagen van hongersnood konden ze niet met mandjes lopen, dus droegen ze wijde blouses waaronder ze kleine ditatie die tot de ochtendschemering voortduurde. In het morgenlicht deelden de jonge meisjes eten uit. Jonge mannen gingen het bos in om hout voor het vuur te ver zamelen, met de uitdrukkelijke waar schuwing zachtjes te lopen. Na het avondeten gaf een van onze wachtposten het waarschuwingsteken: het fluitje van een vogel. De aalmoeze nier gaf ons een teken en we begonnen onmiddellijk een van de populaire lied jes te zingen. De groep biddenden was in een stel trekkers getransformeerd. Man dolines en guitaren werden te voorschijn gehaald. De indringers waren slechts drie boeren, met bijlen over de schouder, die toevallig onze plaats van samenkomst passeerden. Maar zij waren vreemdelin gen en daarom misschien spionnen. Toen ze goed en wel weg waren werden we weer met een fluitsignaal gewaarschuwd dat we veilig onze meditatie konden voortzetten. De dag eindigde toen de priester opstond en de boodschap van Christus aan de apostelen aanhaalde: „Ik zend u uit om een groot en blijvend vuur te verwekken. Ik kwam dit vuur der liefde op aarde brengen en het is mijn wil dat het blijve branden." Op een andere keer kwamen we met een kleinere groep aan de oever van de rivier bijeen. Wij kenden alle on opvallende en grillige bochten en we vonden een plek waar we niet gestoord zouden kunnen worden. Ik herinner me hoe we in het water doken en dan in pakjes fruit en aardappelen verborgen onze zwempakken in een grote cirkel op hadden. Diep in het bos kwamen onze het strand gingen liggen. Een van ons las groepen kort na het invallen van de hardop het epistel en het evangelie van duisternis bijeen. Verkenners hadden die dag voor en ik gaf er een toelichting het terrein onderzocht om er zeker van bij. Aan de andere kant van de brede ri te zijn dat we alleen waren. Er stonden vier werd aan de oever een vrolijke fun bovendien wachtposten uit. Ditmaal fungeerde ik niet als aalmoe zenier. Een jonge priester was kort te voren het verzoek gedaan om als re traiteleider op te treden en ik bewoog me als een arbeider gekleed tussen de menigte. Ik herinner me nog goed hoe de priester de mensen in zijn eerste preek toesprak. Met zijn mooie jonge stem riep hij uit: „Broeders en Zusters! Wij zullen onze retraite beginnen met de zegening van onze Kathedraal. Onder de gewel ven van deze bomen strekken zich de met bloemen bezaaide schepen en dwarsbeuken uit die naar ons verborgen altaar leiden. Laat ons de eer dank zeggen. die onze Kathedraal ontwierp en opbouwde! Laat ons de Heilige Geest aanroepen, die ons hier te zamen bracht, even geheimzinnig als toen Hij op de eerste Pinksterzondag over de apostelen neerdaalde". Uit deze wijde kring van gebogen hoofden weerklonk de prachtige mu ziek van het „Veni Creator Spiritus". Wij zongen die dag oude verboden Gregoriaanse gezangen. De jonge priester in zijn werkkleding deed een kort, heftig en hartstochtelijk beroep op de aanwezi gen om moed en liefdé ten aanzien van_ onze onderdrukkers ten toon te spreiden.' Vervolgens kwamen de studenten en ar beiders in kleine groepjes bijeen. Zij knielden op de grond, voor een stille me- gehouden. Zij konden niets anders zien dan een groep zonnebadende mannen en vrouwen rondom een oudere man die hun wat vertelde. Het zag er heel on schuldig uit. En dat was de kracht van onze Jo- ciste-samenzwering. Dat is altijd haar kreht. Wij hoeven niet de verbijsteren de misdaden te begaan van de mannen die als spionnen fungeren voor tijdelijke regeringen. Wij gaan niet op zoek naar actentassen noch trachten wij bommen te smokkelen. Ons gereedschap voor revoiutionnair werk is heel gemakkelijk mee te nemen. Alles wat Wer nodig heb ben is een hart om mee te voelen, een geest met wat kennis, om mee te denken en een tong om mee te bidden. De Nazi's mochten onze rugzakken onderzoeken. Ze zouden niets gevonden hebben. De wa pens waarmee wij hun gehaat bewind hoopten te vernietigen waren verborgen in onze harten. Binnenkort verschijnt Gods Onder grondse, zoals Father George het vertelde aan Gretta Palmer: ver taald uit het Amerikaans door H. Bronkhorst, 300 blz. compres gedrukt prijs gebonden in heel linnen DanO 4.90. Bestelt reeds thans bij Uw boek handelaar. dv.) (Van een bijzondere medewerker) De Katholieke Arbeiders Beweging hield deze week weer een van haar bekende verbondsvergaderin gen. Het woord traditioneel wil ons slechts traag uit de pen. Bij de traditie van deze vergaderingen immers behoor de als regel de volledige openbaarheid. Maar reeds enkele keren heeft het Ne derlandse publiek het thans motten stellen met een aan de pers verstrekt communiqué waarin de belangstellende lezer naarstig speurt naar welke punten de interesse van de K.A.B. voornamelijk uitgaat. En wie, hetzij werkgever of werknemer, behoort niet tot de kring van belangstellenden in wat de officiële KA.B. zegt en doet. De K.A.B. wordt immers gevormd door welhaast 300.000 hoofd- en handarbeiders. Geen beslis sing van sociaal-economische betekenis wordt dan ook in ons land meer ge nomen, zonder dat de K.A.B. er het hare van heeft gezegd. En 'n officieel vóór of tégen, uitgesproken door deze sterkste Katholieke sociale organisatie in ons land, is steeds weer een feit van betekenis. In dit licht heeft men de openings rede van de heer De Bruijn te lezen en dient men kennis te nemen van ge nomen besluiten. Wanneer we het ver strekte communiqué goed hebben ge lezen, dan is ten aanzien van een zestal belangrijke punten stelling gekozen, althans een mening gegeven. Het zijn de volgende: 1). De K.A.B. gaat bewust op het ge bied van het internationaal sociaal-econo misch gebeuren invloed uitoefenen. „Men mag verwachten dat op de totstandko ming der Benelux invloed uitgeoefend zal kunnen worden", aldus de heer De Bruijn. Welke mededeling hij liet vol gen door de aankondiging van een studiereis van de Benelux-partners door Groot Brittannië, waaraan ook de K.A.B. zal deelnemen. Dit duidt erop, dat de Christelijke vakbeweging in West- Europa een macht aan het worden is die meetelt, ten negatieve in de strijd tegen het extreme socialisme, positief voor de opbouw van een Christelijk Europa. 2). Ook aan het stichten van een Katholieke vakbeweging in Indonesië gaat aandacht worden geschonken. Het achter elkander staan van deze beide punten doet onwillekeurig minstens naar een onderling, laten we het noe men ideologisch verband, gissen. Im mers ook in Indonesië behoren heel wat verkeerd beïnvloedende krachten te worden teruggedrongen en bestaat drin gende behoefte aan de ordenende wer king der Christelijk-sociale gedachten. Deze beide punten mogen misschien niet in de directe belangstellingssfeer van de arbeidersmassa liggen, toch zal het zaak zijn, ook belangstelling hiervoor te wekken. In dit opzicht immers ver vult de K.A.B. wel zeer typerend haar meest wezenlijke taak: het wereldden- ken in Christelijke zin te hervormen. Dichter bij 'huis ligt het nog steeds zo urgente vraagstuk van de lonen en prijzen en de daarmee verband hou dende gedragslijn van de K.A.B. Hoe duidelijk spreekt de universele bouw van de arbeidersbewegingen in Neder land, gecombineerd met een behoorlijke samenwerking der „grote drie" in de Raad van Vakcentrales. „De Raad van Vakcentrales heeft zich op voorstel van de K.A.B. tot de centrale van verbruiks coöperaties (practisch in beheer van arbeidsleiders, schr.) gewend met het verzoek hem periodieke gegevens te verstrekken over het prijsverloop". Dit punt uit deze vergadering leent zich uiteraard voor een aparte kolom in ons blad, maar omdat we toch ook nog graag de andere drie punten vermelden, volstaan we met de aandacht te ves tigen op de misschien niet .scherpe, maar toch wel zeer duidelijke critiek van de heer De Bruijn op de regering, die „rekening zal moeten houden met de moeilijkheden, waarin speciaal de grote gezinnen verkeren, wanneer zij belangrijke uitgaven voor textiel en meubilair moeten doen". Voorts herin nerde hij aan de bestaande ontstem ming onder de arbeiders over de „sub sidie-gulden". Deze subsidie heeft de prijsstijging niet kunnen opvangen. En aangezien bij de maatregelen van 27 October 1948 (subsidieverlaging op le vensmiddelen) de bedoeling voorzat de toestand voor de arbeiders niet slechter te doen worden, welk doel niet is be reikt, zal de regering met verder com penserende maatregelen dienen te ko men. Ons dunkt dat dit verlangen, deze eis, zeer duidelijk uit het gesprokene opklinkt. Wij komen daar overigens nog op terug. f Vervolg op gag 3) Een Nederlandse vrachtwagen met aanhanger, die voor het passeren van de Beiers-Tsjechoslowaakse grens te Vohen- strauss in Opper-Beieren door grens wachten werd aangehouden, bleek een verboden lading van Spitfire-opderde- len te bevatten, zo heeft de Amerikaan se grenscontrole te München bekend ge maakt. Volgens de papieren vervoerde da machine-onderdelen van de R.A.F. voor het Tsjechoslowaakse minis terie van Luchtvaart. De grenswachten kregen achterdocht doordat de wagen 22 kisten bevatte in plaats van 21, zoals op de documenten stond vermeld. Toen een kist werd open gemaakt, bleek deze slechts Britse Spit- fire-onderdelen in te houden, waaronder onderdelen van propellers, motoren en kogellagers. Bij een eerste onderzoek kwam vast te staan, dat het vervoer van de onder delen niet door de R.A.F. was georgani seerd en dat de papieren vals waren, aldus de Amerikaanse grensautoriteiten. (Van onze correspondent) In de vergadering van de Federatie van Rijwielpadverenigingen, te Zwolle gehouden, deelde de heer A. G. M. Boost hoofdambtenaar van de A.N.W.B. mede, dat ten aanzien van het gebruik van rij wielpaden door fietsen met hulpmotor een verwarde toestand bestaat, waarin geen verbetering kan worden gebracht door een algemene maatregel van be stuur. In de nieuwe wet wordt een be paling ogenomen, dat fietsen met hulp motor, die aan zekere voorwaarden vol doen, gebruik behoren te maken van de rijwielpaden. Volgens de Secretaris Generaal zal de nieuwe wet nog dit jaar van knacht worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1949 | | pagina 1