m
MOLENS 'IN EN OM HAARLEM
Te gast bij Moeder Agneta
M
Sprookjesachtige tentoonstelling bij
Leffelaar
BLIKSEMAFLEIDERS
PHILIPS HOORAPPARAAT
HERINGA WUTHRICH
Persoonlijke sieraden
voor de vrouw
AGENDA
SLOT DEFECT?
DIE ER WAREN EN DIE ER ZIJN
Een interessante expositie
WOENSDAG 12 OCTOBER 1949
PAGINA 2
STAD EN OMGEVING
R.K. Openbare Leeszaal
Bouwfonds Parochiehuis
St. Jan
Faillissementen
Burgerlijke Stand
Brand in de Van 't Hoff-
straat
Zilveren jubileum
Willem Goossens in Haarlem
Opvoering van „De
Halfbloed"
VOORDRACHT JAN
MUSCH
Voor Haarlemse middelb.
scholen
Orgelbespeling
KAMERMUZIEKAVOND
Toonkunst aid. Haarlem
Metropolitan-Ballet
in Haarlem
„DE SLEUTELSPECIALIST"
iBsm -
Mariënheuvel in Heemstede Novicenrefter
in rook gehuld Porta Coeli onder houten
kap Eer aan tuinbaas Warmerdam
Hoe rijk was Haarlem
destijds aan molens
Twee-jarig meisje
aangereden
Afd. Haarlem van Bond
van Oud-Stoottroepers
v. DUÏVENBODEN
R.K.G.V. „Hercules"
Leo Meijers Metaalhandel
25 jaar
HEEMSTEDE
FEESTCONCERT VAN DE R.K.
HARMONIE ST. MICHAEL
SPIR AALMATRASSEN
1-pers. 31,50; 2-pers. 38/50
WASSENAAR
ZANDVOORT
„Dudok de Wit" in revisie
Beurs Van Amsterdam
Beurs van New York
Midden in een bos in Eefde, niet
ver van de IJsel tussen Deven
ter en Zutfen, staat een villa,
Martinshof geheten. In deze sprookjes
achtige sfeer worden sprookjesachtige
sierselen gemaakt van materialen, die de
sprookjesverteller bij name noemt om
die poëtische liefelijk-voorname onge
lofelijkheid op te roepen: toermalijn,
onyx, saffier, topaas, amethist en wat er
nog meer aan edel gesteente mag 2ijn.
En wat in die sfeer van dat bos met al
deze stenen, parels, goud en zilver wordt
gemaakt, is ook eigenlijk een sprookje,
waaromheen alleen nog maar een tule
van woorden geweven moet worden.
Maar dit laten de in zo nauw contact
met de natuur werkende dichters in
edele metalen over aan degenen, die de
poëzie van hun handen dragen of zien
dragen.
De benedenzaal van Leffelaar aan de
Wagenweg is een opengeslagen boek,
waarin ieder van deze sprookjes wordt
opgevoerd.
Martinshof heeft daar zijn verborgen
schatten tentoongesteld, voor het eerst
in het Westen van het land.
De eigenaars van de villa staan hier
niet als streng^ cipiers, maar als vrien
delijke gidsen en vertelden ons dat zij
afkomstig zijn uit het juweliersvak en
hoe zij mogelijkheden zagen voor het
moderne sieraad in persoonlijke stijl.
Daarop verruilden zij het commerciële
voor het creatieve en brachten in de in
spirerende puurheid van een schone
natuur ontwerpsters en edelsmeden tot
elkaar in hun smidse, die in voorbeel
dige samenwerking in de tijd van slechts
één jaar de hier uitgestalde prachtvorm
hebben gegeven. Het proefondervinde
lijk bewijs is hiermede geleverd, dat de
edele materialen ook thans nog op een
een waardige, oorspronkelijke en 'be
zielde wijze verwerkt kunnen worden,
welke niet behoeft onder te doen voor
de nalatenschap van voorbije tijden,
waaraan men nog steeds te zeer en te
nadrukkelijk ontleent.
De kwestie is echter niet, slechts
metterdaad te bewijzen, dat dit alles
binnen het bereik van de jonge geest
driftige ambachtskunstenaar ligt, maar
ook of het mogelijk is dit schone daar
te brengen waar het hoort, namelijk in
particulier bezit.
In een gedachtenwisseling over deze
meer sociale zijde ontmoetten wij gelijk
gerichte idealen.
De hier getoonde sieraden zijn slechts
éénmaal vervaardigd, zodat alle onkos
ten op dit ene exemplaar drukken. Er
zijn ontwerpen die nimmer in serie
zij het ook een zeer bescheiden aantal
uitgevoerd kunnen worden. Andere
modellen daarentegen tevens in ma
teriaal de minst kostbare lenen zich
HAARLEM
(Adv.)
De R.K. Openbare Leeszaal en Bi
bliotheek, Nieuwe Gracht 70, vult deze
week haar roman-catalogus aan met de
volgende werken:
Lloyd C. Douglas, Geef het leven
een kans. Hella S. Haasse, Het woud
der verwachting, 2 dln. Paul Haimon,
Gudela. James Hilton. Gevangenen van
het verleden. Alice Tisdale Hobart, De
gespleten rots. C. J. Kelk, Judaspen
ningen en pauweveren. Daphne du Mau-
rier, Janet. H. J. van Nijnatten-Doffeg-
nies, Grond. Jos Panhuysen, Rechtvaar
digen en zondaars. Ernie Pyle, Dappere
kerels. Met vervolgen: Zo was de mens
en Het laatste hoofdstuk.
Het bouwfonds parochiehuis „St. Jan" kon
digt na het prachtige weer en de vacantie-
tijd haar werkzaamheden weer aan in een
goed gesteld foldertje. Na eerst de paro
chianen gewezen te hebben op het mooie
werk van het bouwfonds te blijven begun
stigen door donateur te blijven of te wor
den. geeft zij daarna te kennen weer een
serie feestavonden voor het voetlicht te
zullen brengen onder leiding van de heer
Jan Lubbers. De prestaties worden steeds
beter en daarom durven zij het aan het
toneelseizoen te openen met „Kinderen van
ons Volk", spel van het Brabantse land m
vijf bedrijven. Voor toneel bewerkt door
Kees Spierings en Cor Hermus, regie Jan
Lubbers. De toneelavonden zijn: 16, 18, 20,
22, 23 en 26 October a.s. des avonds acht
uur precies in het parochiehuis aan het
Teylerplein. Kaarten verkrijgbaar bij: N.
Blesgraaf, Amsterdamstraat 64: C. Mar-
chand. Amsterdamsevaart 64: S. Moolenaar.
Kruistochtstraat 21 en verder bij de be
kende adressen.
De arrondisséments-rechtbank te Haar
lem heeft op Dinsdag 11 Octbore 1949 w
staat van faillissement verklaard:
Willem Paul Höpke, uitgever, wonende te
Haarlem. Luciferstraat 20. Rechter-commis-
saris: mr. C. G. Bijleveld. Curator: mr. F.
J. D. Theyse Jr., advocaat en procureur te
Haarlem.
Jacob Arie Nieuwstraten, timmerman en
aannemer, wonende te Haarlem, Parklaan
33. Rechter-commissarismr. C. G. Bijle
veld. Curator: mr. A. W. Hellema Jr., advo-
eaat en procureur te Haarlem.
De vennootschap onder de firma Aan
nemersbedrijf „Bresta", gevestigd te Heem
stede, Camplaan 25 en haar vennoot: D.
van Breda, wonende te Heemstede, Camp
laan 25. Rechter-commissaris: mr. C. G.
Bijleveld. Curator: mr. R. K. P. Kalbfleisch,
advocaat en procureur te Haarlem.
Wegens gebrek aan actief werden opge
heven de faillissementen van:
G. Oddens. zonder beroep, wonende te
Haarlem, Achterweg la. Rechter-commissa
ris: mr. J. P. Petersen. Curator: mr. F. J.
D. Theyse Jr., advocaat en procureur .te
Haarlem.
Dirk van den Bergh, vertegenwoordiger,
wonende te Heemstede, Pieter de Hoogh-
straat 36. Rechter-commissaris: mr. J. P.
Petersen. Curator: mr. A. W. Hellema Jr.,
advocaat en procureur te Haarlem.
Wegens het verbindend worden der enige
uitdelingslij st is geëindigd het faillissement
van:
L. F. van Steenbergen, wonende te Heem
stede, Glipperweg 61. Rechter-commissaris:
mr. C. E. Muller. Curator: mr. L. Sprey,
advocaat en procureur te Leiden.
ONDERTROUWD:11 Oct: W. J. v.
d. Meer en J. M. de Zwart; J. Schipper
en A. S. Jacobs.
GETROUWD: 11 Oct.: H. G. Rienstra
en J. H. S. van Amesvoord.
GEBOREN: 10 Oct.: G. M. Vrieze-
Bcrnard, A. van den Berg-Verzeilberg,
C. J. Klein-Kruup, A. de Ruijter-Kos-
ter; 11 Oct.: J. Groenendaal-Meulman,
C. M. Goddijn-Tromp, allen een zoon;
6 Oct.: N. Tol-Steur, 10 Oct.: M. Punt-
Josten; 11 Oct.: W. J. van den Bos-
Evers, allen een d.
OVERLEDEN: 9 Oct.: J. B. G. van
Bijsterveld, 79 j., Hazepaterslaan; A.
Hille-Boontjes 73 j., Barrevoetestraat
10 Oct.: M. Rutte, 86 j., Timorstraat:
A. Nijgh, 43 j., Schoterweg; W. Mur, 10
j., Lambr. v. Dalenlaan; H. van Woer-
kom, 82 j., Beeksteeg.
Zilveren sierkam op de tentoonstelling
atelier „Martinshof", ontworpen door
Maud Smit.
hiertoe wèl. De bedoeling is dan ook
naast het Unica-atelier te komen tot een
zodanige vermenigvuldiging, dat het ar
tikel binnen het financieel bereik van
een groter publiek komt, uiteraard met
behoud van de zuiverheid van materi
aalbehandeling en esprit. Dit zou kun
nen gebeuren zender de gedachte weg te
nemen, dat men iets bijzonders, iets
persoonlijks ook, bezit, waarvan nog
wel enige exemplaren bestaan, maar
waar naar het zoeken is als naar een
speld in een hooiberg.
Want ontegenzeglijk persoonlijk zijn
deze sieraden, die niet aan de confec-
tionnering mogen worden prijsgegeven,
persoonlijk om het directe contact tus
sen ontwerpende kunstenares en uit
voerende vakman, persoonlijk om net
zeldzame bezit voor de eigenares.
Het object moet niet besproken maar
gezien en betast worden en daarom be
sluiten wij deze algemene beschouwing
met een hartelijke aanbeveling aan allen
die persoonlijkheid en schoonheid in zich
willen verenigen van deze tentoonstel
ling. die geopend blijft tot 21 October,
kennis te nemen. L. T.
L. T.
Dinsdag ontstond brand in de voor
kamer van een woning aan de Van 't
Hoffstraat. Men vermoedt, dat kortslui
ting de oorzaak is. De brand begon in
een muurkast, waarin een tropisch
aquarium was geplaatst, waarboven aan
een spijker een lamp was opgehangen.
Het electrische snoer, dat van de lamp
over een houten plint naar een stop
contact liep, was doorgesleten en men
vermoedt, dat de brand daardoor ont
staan is. De brandweer was spoedig ter
plaatse, doch kon niet verhinderen, dat
de gehele voorkamer uitbrandde. De
waterschade was ook niet gering.
De heer F. de Jong, walseur bij Dros-
te's Cacaq- en chocoladefabrieken N.V.
te Haarlem hoopt 13 October de dag te
herdenken, dat hij 25 jaar geleden in
dienst trad bij deze firma.
De heer De Jong vervult sinds enige
jaren de functie van voorzitter van de
fabriekskem
Het algemeen bestuur van de Stich
ting „Haarlems Bloei" houdt Vrijdag 21
October, 's avonds half acht, een ver
gadering in de oude Raadzaal van het
stadhuis.
Geheel compleet 175.
THEO v. AMERONGEN
BIOSCOPEN:
Rembrandt: .De grote passie (volw.), 2,
4.15, 7 en 9.15 u.; Cinema Palace: De wit
te duivel (14 j.), 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Luxor:
Van de duivel bezeten (volw.), 2, 4.15, 7
en 9.15 u.; Frans Hals: Hollywood op zijn
kop (volw.), 2.30, 7 en 8.15 u.; City: Kus
des doods (volw.), 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u.;
Spaarne-theater: Het Tijgermeisje (14 j.),
2.30, 7 en 9.15 u.
Woensdag 12 October
StadsschouwburgGoethe-herdenking;
Zwitsers gezelschap met „Faust", 8 uur.
Gebouw Jacobstfaat: Jeugdconcert (te
gelijk radio-uitzending), 2 uur.
Donderdag 13 October
StadsschouwburgAmsterdams Toneel
gezelschap met „De Rin£, en de Kelim",
8 uur.
De bekende Nederlandse toneelspeler
Willem Goossens, die binnenkort naar
het buitenland zal vertrekken, geeft
thans afscheidsvoorstellingen in ver
schillende plaatsen van het land. Met
zijn Volkstoneel voert hij „De Halfbloed"
op, een bewerking van het stuk „Dolle
Hans" van Jan Fabricius. Zaterdag 15
October 's avonds om 8 uur zal een op
voering gegeven worden in Haarlem's
Concertgebouw. Willem Goossens heeft
in den lande bekendheid verworven door
de opvoering van o. a. „De Witte Non",
„Het Biechtgeheim" en. „Het Vierde
Beest".
Door zijn vertrek naar het buitenland
zal Willem Goossens gedurende vrij
lange tijd niet meer in Nederland kun
nen optreden. Met een IJsrevue de
artist heeft zich op een nieuw terrein
begeven gaat hij buiten ons land een
tournee maken.
Dat Jan Musch ook de jongere gene
ratie met zijn voordracht weet te boeien,
bleek gistermiddag weer eens duidelijk
toen hij in de Haarlemse Stadsschouw
burg, waar vrijwel alle plaatsen waren
bezet, verschillende bekende werken
voordroeg voor leerlingen van Haarlem
se middelbare scholen.
Een betrekkelijk simpele vertolking
gaf Jan Musch allereerst van het derde
bedrijf van Vondel's Lucifer, waarin de
wrevel en teleurstelling van de Lucifer-
isten het hoogtepunt bereiken in hun
strijd tegen Michaël. Kon dit begin niet
indrukwekkend genoemd worden, zijn
meesterschap bewees Musch bij de voor
dracht van de bekende forumscène uit
Shakespeare's Julius Caesar. Raak te
kende hij de figuur van Brutus, de
moordenaar te goeder trouw, zoals deze
in zijn redevoering tot de Romeinen de
moord op zijn grote vriend probeert te
verklaren als een weldaad voor het
volk. En daarna de magistrale lijkrede
van Marcus Antonius, demagogie in
haar schoonste vorm, die Jan Musch tot
in de kleinste détails uitbuitte. Het
jonge publiek zat stil en kennelijk onder
de indruk te luisteren en genoot van dit
stuk literatuur, waarin klassieke histo
rie gestalte kreeg.
Jan Musch als verteller kwam vooral
tot zijn recht, toen hij de novelle van
Edgar Allan Poe voordroeg „Het hart,
dat zichzelf verraadde". Wij schreven
hierover kortgeleden reeds uitvoerig en
ook nu weer schilderde Musch op be
klemmende wijze de gevangene in diens
angst gek te worden verklaard.
Verschillende andere werken werden
nog voorgedragen, o.a. enkele gedichten
van Huygens en een fragment uit de
Paradijsvloek van Alphons Laudy.
Dat het program buitengewoon ge
waardeerd werd moesten wij wel opma
ken uit het langdurig applaus.
Donderdag 13 October, 's middags van
15 tot 16 uur zal de heer George Ro
bert het orgel van de Grote Kerk be
spelen. Het programma vermeldt: Fu
ga sopra „Magnificat", J. S. Bach;
Fartita sopra: „Jesu, meine Freude", J-
G. Walther; Derde Concert g kl. t„
Handel-Dupré; Koraal „Wat God doet,
dat is welgedaan", Alex Guilmant;
De Radio Specialist van Heemstede Verset-Choral, Noël, Th. Dubois; „Vom
Himmel hoch, da komm ich her J. S.
RAADHUISSTR. 35
TELEF. 29449
(Adv.) I
Bach.
Op de eerste Kamermuziekavond van
„Toonkunst" traden de violist Isaac Stern
en de pianist Alexander Zakin met een
veelomvattend programma op. Na een Ada
gio van Haydn speelden ze Sonates van
ivlozart, Beethoven en Debüssy, dus in
goede chronologische volgorde, en vervol
gens het schijnbaar onontbeerlijke z.g.
kleingoed, minder waardevol wel soms
zeer violistisch, o.a. met alle mogelijke
kunstverrichtingen en vlak na Debussy
misplaatst.
Niet alleen de nummers in een bewer
king van Wilhelmy en Grunes, het een
zeer zoet lyrisch, het ander te veel op
effect berekende, doch ook De .Sarassate's
„Caprice Basque", waarbij al die techni
sche wonderen ons hoofd doen duizelen,
horen we liever niet in dit voorname mi
lieu.
Zonderen we dit genre uit, dan kunnen
het programma en de uitvoering er van ar
tistiek worden genoemd. In het Adagio
viel al direct de bijzonder fijne toonvor-
ming van de violist en het juiste aanpas
singsvermogen, ook in klankverhouding,
van de pianist op. Zij waren ogenblikkelijk
op de schouwburgzaal ingesteld. Het Ada
gio werd zo vederlicht gestreken, dat men
nauwelijks het strijken hoorde, de viool
toon bijna zijn eigenlijk karakter verloorr
Vanzelfsprekend voldeed de Mozart-So-
nate in hoge mate. Zelden hoorden we zulk
een fijn Mozart-spel. Alleen overheerste
in het forte-spel de jflanist een weinig de
violist, doch dit zal moeten worden toe
geschreven aan de minder gunstig?
acoustiek van de zaal.
In de Beethoven-Sonate ging de violist
in het forte-spel zijn toon iets forceren,
waardoor een betere verhouding verkre
gen, echter tevens een iets minder nobele
klank gevormd werd. Het spel was echter
kernachtig, zo nodig gemarkeerd, geheel
in Beethoven-trant. Een uitzondering hier
op maakte het passagespel van de pianist
in het Adagio (onnodig pedaalgebruik?).
De beide artisten speelden Debussy vol
komen beheerst, ja virtuoos. Dit veel
eisende werk kent voor hen geen moei
lijkheden. Alhoewel men menig detail
goed trof. ontbrak toch nog de zuivere
gèest van Debussy's impressionistische mu
ziek. Een sterke, innerlijke verdieping
doet het werk in waarde stijgen. Het
succes was verre van gering. Een toenum
mer (Tschaikowsky) werd afgedwongen.
Ol. KOOP.
Het Metropolitan Ballet uit Engeland
zal met veertig dansers en danseressen
en eigen décors een grote tournée door
Nederland maken; 26 October treedt
het op in de Haarlemse Stadsschouw
burg.
Het Metropolitan Ballet trad deze
zomer op bij het Ballet-Festival te
Londen en verwierf enorm succes. Ge
durende twee weken trok het stamp
volle zalen en speelde het voor een
publiek van meer dan 85.000 mensen.
Het programma bestaat uit klassieke
en moderne balletten.
LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493
(Adv.)
C WV-V;., ^-y. pTv-'i
„Daar hij die molen, die mooie mo
len", aldus het begin van een aan
ieder bekend lied, waarin de schoon
heid van een Hollandse molen en....
zijn bewoonster worden bezongen. Aan
dit lied dachten wij, toen wij de ten
toonstellingszalen van het museum
„Het Huis van Looy" binnentraden,
waarin thans een alleraardigste expo
sitie wordt gehouden van afbeeldingen
van „Molens in en om Haarlem,
voorheen en thans."
Allereerst werden wij geconfronteerd
met een grote kaart van Haarlem en
omgeving, waarop 31 molens stonden
aangegeven. De plaatsen van de ver
dwenen molens had men rood aangege
ven en die van de thans nog bestaande
blauw. Hieruit bleek, dat er van de 31
molens in Haarlem en omstreken in to
taal 24 verdwenen en momenteel nog
slechts zeven te bewonderen zijn. Mej.
dr. G. H. Kurtz, die deze bezienswaar
dige expositie heeft ingericht, vertelde
ons echter, dat het wel mogelijk is, dat
meer dan 31 molens in onze omgeving
hebben gestaan. Het aantal is namelijk
niet precies vast te stellen. Hieruit
volgt dus, dat er evenzoveel meer mo-
oeder Agneta van Mariënheuvei
is een goede gastvrouw. Dat
hebben wij met tientallen pas
toors en andere belangstellenden onder
vonden, toen wij op die zomerse herfst
dag in de novicenrefter de ene volzin
na de andere ten beste gaven, kennelijk
een reactie op het stilzwijgen tijdens
de lange consecratie-plechtigheden en
de pontificale hoogmis, die daaraan wa
ren voorafgegaan. Wij zaten daar in af
wachting van de komst van de bisschop
en andere kerkelijke hoogwaardigheids
bekleders.
Zusters schoven geruisloos af en aan,
brachten koffie met sprits en waren
royaal met een rokertje. Dat was mis
schien wel de grootste tegenstelling tot
de kloosterlijke sfeer, die novicenrefter
gehuld in een blauwe dikke damp van
sigarettenrook. Maar Moeder Agneta,
die speurend rondliep om te zien, of
haar grote kinderen zoals zij ze ver
trouwelijk noemde geen der gasten
oversloeg, kneep op die feestelijke dag
een oogje toe en zag tevreden rond.
Tevredenheid was overigens te lezen op
ieders gezicht, want weldadig was de
sfeer op Mariënheuvei, waar iedereen
zich dadelijk als kind in huis voelde.
De zusters Augustinessen hebberr in
Nederland al weer ruim zestig jaar ge
schiedenis gemaakt. Dat alles staat
uiteraard in oude kronieken opgete
kend. Maar Moeder Agneta is blijkbaar
de mening toegedaan, dat kronieken niet
spoedig ter hand worden genomen en
dat een vertelling in beeld aan de wand
meer tot het hart zal spreken. En zo
kunnen de novicen dagelijks in haar
refter de historie van haar congregatie
op de muren lezen.
Als de pater familias is daar de oude
heer Vlek met zijn grijzende baard in
een eenvoudige lijst vervat. Dat was
toch een miraculeus begin, toen deze
heer in de tweede helft van de vorige
eeuw op het idee kwam enkele zusters
van de Belgische Augustinessen van
Dendermonde naar Delft te halen.
Daarmede begon bescheiden het werK
der Zusters in Nederland. Een moei
lijke tijd moet dat geweest zijn, maar
wie naar het geschilderde portret ziet
van de eerste Algemeen Overste, moe
der Vincentia, die begrijpt, waarom de
moeilijkheden wel overwonnen moés
ten worden. De novicen zullen zich wel
klein voelen, wanneer zij vanuit die
zwaar-vergulden lijst de doordringende
ogen op zich zien gericht van die forse,
brede en onverzettelijke figuur, waar
in echter de moederlijkheid de ge
strengheid sterk op het tweede plan
dringt. Deken Spoorman. de eerste di
recteur, staat daar bijna pontificaal. Zijn
opvolger, deken Dankelman, heeft in
zijn eveneens vergulde lijst veel weg
van moeder Vincentia.
Nee, met zulke mensen moet het goed
.zeilen zijn geweest ea de novicen kun-
nendaarover stil medfteren, wanneer zij
zwijgend haar maaltijd gebruiken.
Mariënheuvei ligt daar schoon en rijk
in het welvarende Heemstede. Het doet
bij eerste aanblik onwillekeurig denken
aan het voormalig paleis aan de Kneu
terdijk in het Haagje. Maar het is mooier
en verhevener, in die zin tenminste, dat
zijn schoonheid en rijkdom vooral ge
legen zijn in een verrassende eenvoud.
Dat is te danken aan het deskundige
werk van architect Stevens, die er voor
gewaakt heeft, dat de historische luister
van „Meer en Berg" bij de inrichting
van Mariënheuvei niet verloren ging.
Het exterieur is geheel bewaard geble
ven. Als een doorgesneden zeshoek rijst
de voorgevel op het terras op en vindt
haar bekroning in een pretentieloos koe
peltje, dat rust op wat mager uitgevallen
pijlers.
Boven de hoge ramen slingeren zich
pische trappenhuis, staat daar intiem en
toch stoer in haar kledij van baksteen
en haar kap van eikenhout. Boven de
poort, die toegang tot de kapel geeft,
wordt in een sluitsteen gewaagd van de
„porta coeli". In dit geval zeker niet
ten onrechte.
Verwacht niet louter goud en kristal
als ge deze hemelpoort zijt doorge
gaan, maar wel een moderne frisse ka
pel zonder de zoetigheid van een reeks
onwezenlijk devote conterfeitsels. Is
het dan geen goud en kristal wat er
schittert, er is wel ruimschoots gebruik
gemaakt van het goud in onze moder
ne religieuze kunst. Het prachtige
smeedwerk van Brom, dat hier zo'n
harmonisch geheel vormt met al het
andere, is van een zuivere lijn en ver
rassend zijn hier dan ook de grote
kroonlampen, die een fraai effect ge
ven aan de houten kap.
Achter het altaar hangt groot en
majestueus een kruisbeeld van de be
kende. kunstenaar Mari Andriessen. Ge-
stenen bloemguirlandes, terwijl aan de
zijkant neo-romeinse pilaren de over
huiving van de ballustrade torsen.
Binnen is veel veranderd, maar de
architect heeft met de twee andere leden
van het driémanschap aannemer Van
der Putte en opzichter Kuiper de
restauratie met waar vakmanschap vol
tooid. Licht en lucht hebben, waar
nodig, ruime toegang en het uitzicht op
een natuurrijke omgeving geeft al dade
lijk een gevoel van rust.
Een klooster heeft altijd een bijzon
dere aantrekkingskracht, zij het dan,
dat bij iedereen niet hetzelfde motief
voorzit. Veelal zal het nieuwsgierigheid
zijn en wij verbergen niet, dat wij die
morgen aan de zijde van Moeder Agneta
door de kloostergangen liepen, verwach
tend een of andere ontdekking te zullen
doen. Maar die ontdekking is niet ge
komen, ook niet toen onze gastzuster
de slotdeuren met een royaal gebaar
opende. Tenzij het een ontdekking ge
noemd moet worden, dat alles in zijn
opvallende soberheid en eenvoud bij
zonder fraai is. „U mag wel even zo'n
celletje zien", zei Moeder Agneta, „het
is allemaal doodgewoon". Nou, doodge
woon was het, en waarom er dan meer
over te schrijven?
Het is voor de bouwers wellicht dp
moeilijkste opgaaf geweest een nieuw
gedeelte aan het Moederhuis bij te bou
wen,zonder veel afbreuk te doen aan
het gehele complex. Maar daarin zijn zij
volkomen geslaagd. De kloosterkapel met
een heuse torennok, van waaruit een
lang klokkentouw neerhangt in het ty-
voelig, maar niet sentimenteel, heeft hij
daar de Christus-figuur uitgebeeld, die
niet nalaat een diepe indruk te geven.
Zo bezit deze kapel, waar aan de wan
den copieën hangen van de kruisweg
staties van Toorop, een illustere
schoonheid, temidden waarvan het
nie.t moeilijk moet zijn de sfeer te vin
den voor het meevieren der H. Gehei
men. Mariënheuvei is niet alleen werk-
maar ook rustoord. Jaarlijks kunnen
nu de zusters van de congregatie, die
overal in het land in ziekenhuizen
werkzaam zijn, in het nieuwe Moeder
huis haar retraite houden en de no
dige vacantie riemen, hetgeen in vroe
ger dagen er nogal eens bij inschoot.
En als die zusters-op-vacantie dan ge
nieten van het bos en de tuinen, die
rond het oude landhuis liggen dan zijn
zij wel veel dank verschuldigd aan
tuinbaas Warmerdam, wie de zorg over
al die domeinen is toevertrouwd.
Van de wildernis, die daar in de
laatste jaren was ontstaan, heeft hij een
klein paradijs gemaakt en daar deze
man in officiële verslagen onvermeld
is gebleven, is hier wellicht een woord
van hulde op Zijn plaats.
Zo zagen wij Mariënheuvei, waar wij
met novicen en zusters in de refter
geluisterd hebben naar veel mooie en
officiële woorden, die overigens alle
recht uit het hart kwamen. Ruim vier
uren vertoefden wij in dat rustige
convent van zusters in zwarte kledij en
met witte kappen en het deed ons-
goed, dat het er niet conventioneel
toeging.
lens in de loop der tijd uit het stad-
en polderbeeld zijn verdwenen!
De expositieruimte binnengegaan
zijnde werden wij geboeid door de zeer
interessante prenten van de diverse
molen. Vooral zij, die houden van ge
schiedenis en oudheidkunde, zullen van
dit alles kunnen genieten. Men ziet
vele historische stadsgezichten en een
bijzonder mooie serie platen van oude
buitenplaatsen rond Haarlem. Het typi
sche is, dat op al deze prenten molens
voorkomen, molens in velerlei model
len en soorten.
Wij vernamen, dat men de molens
oudtijds veel op de wallen van de stad
bouwde. Op de hoge muren vingen ze
veel wind en wanneer de vijand om de
stad lag, waren de bewoners niet van
hun molens verstoken. Ook Haarlem
had vroeger tal van molens op de stads
wallen.
Op de tentoonstelling bevinden zich
een aantal prenten van de bekende ko
renmolen „De Adriaan", die nog niet
zo erg lang geleden bij de Catharijne-
brug aan het Spaarne stond en in 1932
is afgebrand. In een der vele vitrines,
die allen gevuld zijn met interessante
platen, troffen wij een fotor-reportage
aan van de brand in „De Adriaan".
Wanneer U wilt weten hoeveel ep wel
ke molens in de binnenstad stonden in
de zeventiende en de achttiende eeuw,
kunt U op deze veelzijdige tentoonstel
ling terecht. Langs de Zijlweg, de Kin
derhuissingel, de Raamgracht, het
Noorder en Zuider Buiten Spaarne
vond men twee eeuwen en in enkele
gevallen ook wel korter tijd geleden
vele molens. De modellen en de con-
structiesschetsen van verschillende mo
lens vertegenwoordigen het technische
gedeelte van deze tentoonstelling.
Voor het inrichten had mej. dr. Kurtz
de beschikking over waardevol mate
riaal uit het gemeente-archief, van de
vereniging „Haarlem" en van de ver
eniging „De Hollandsche Molen". Mr.
dr. P. G. van Tienhoven, de voorzitter
van laatstgenoemde vereniging, opende
de expositie Dinsdagmiddag met een
toespraak, waarin hij wees op de grote
schoonheid van de Hollandse molens en
uiteenzette waarom deze kunstschatten
van ons landschap beschermd moeten
worden. Hij omschreef de taak van de
vereniging „De Hollandse Holen" en
was van mening, dat de molens bij Ne
derland behoren en niet in ons land
schap gemist kunnen worden. IT\j haal
de daarbij een uitspraak van een bui
tenlander aan, die Holland liefheeft,
vooral om zijn molens. Dat de molens
zich ook nog op economisch gebied ten
nutte kunnen maken, bewijzen de oor
logsjaren wel, zo ging de heer Van
Tiienhoven verder. De moderne instal
laties waren op non-actief gesteld en
als we toen de molens niet gehad had
den, waren we er nog slechter aan toe
geweest, dan we al waren. Zij konden
in ieder geval onze polders nog droog
houden en het koren malen.
Spreker was verheugd over deze bij
zondere tentoonstelling, hoopte dat ve
len onder de indruk zullen komen van
de schoonheid van de molen zo zij
dit reeds niet zijn en overtuigd zul
len geraken van het feit, dat de molens,
die nog bestaan, behouden moeten blij
ven.
Een tweejarig meisje, dat Dinsdag
zonder op het verkeer te letten op de
hoek MiddenwegVan Nesstraat met
haar autoped de rijweg overstak, werd
aangereden door een auto. Het kind
kreeg een diepe snijwond in haar voor
hoofd.
In Haarlem is opgericht de kring
Haarlem en Omstreken van de Bond van
Oud-Stoottroepers. Secretaris is de heer
W. Vestering, Duncklerstraat 28, Haar
lem. Vele nabestaanden van gevallen
stoottroepers uit Haarlem er. omgeving
waren dezer oagen aanwezig bij ,1e
dodenherdenking en de onthulling van
het monument te Leeuwen-Beneden.
HEDEN VEKKOOP
OUD-HOLLANDSE DOEKEN
(140 X 180) 46.50
Beperkte voorraad
Ged. Oude Gracht 108-110 - Tel. 17165
(Adv.)
De afdeling Overveen van de
R.K.G.V. „Hercules" heeft thans weer
de beschikking gekregen over de gym
nastiekzaal van het Triniteitslyceum
aan de Zijlweg en wel vanaf Maandag
's avonds van half acht tot negen uur.
Daar dus de zaal slechts 1 y, uur ter
beschikking is, zullen de oudste meis
jes en de dames samen moeten turnen.
De les van de oudste, meisjes is daar
om gesteld van 7.30 uur tot 8.30 uur
en van de dames van 7.30 uur tot 9 uur.
Leo Meijers Metaalhandel bestaat
vandaag 25 jaar. De heer L. Meijers
begon zijn zaak een kwart-eeuw terug
in een perceel in de Zijlstraat. In 1927
verhuisde de zaak naar de Wai'moes-
straat en in 1935 naar de Korte Veer-
straat. De heer Meijers werd in de
oorlog gedwongen om de leiding van
het bedrijf in handen te stellen van een
Verwalter. Na de bevrijding vond hij
zijn zaak ontredderd terug. Hij slaagde
er echter in zijn bedrijf weer terug te
brengen tot de oude bloei.
Dinsdagavond gaf de R.K. Harmonie
,.St. Michaël", als inleiding op het feest
van haar veertigjarig bestaan, eenfeest-
concert, dat een buitengewoon succes is
geworden. Even na acht uur roffelde
het tamboercorps een korte maar da
verende inleiding en onmiddellijk daar
op zette het corps de mars „Over de
top" van H. J. Crosby in. De dirigent,
de heer J. Noom, verkende eerst de
acoustieke werking van het podium, zo
dat deze mars aanvankelijk wat "be
scheiden klonk. Bij de volgende num
mers echter liet hij het orkest meer
gaan en vooral de Kaiserwalser van Jo-
hann Strauss genoot een zeer knappe
vertolking. In „Tolle Streiche" van
Waldteufel had de jonge pistonnist Go-
zeling de gelegenheid zijn kunnen te
laten horen en het concert bereikte een
hoogtepunt in de waarlijk schitterende
vertolking van de ouverture „Orpheus
in de Onderwereld" van Jacq. Offen
bach. Het was wel in het bijzonder dit
nummer, waaruit bleek tot welke uit
stekende prestaties dirigent en corps
in staat zijn.
Na de inleidende mars had de voor
zitter van „St. Michaël", de heer W.
I,uiten, het woord gevoerd en een be
knopte uiteenzetting gegeven van het
ontstaan van de vereniging en wat er
alzo komt kijken om een muziekkorps
in stand te houden, .waarbij hij o.m.
mededeelde, dat bij een serenade of
mars door de gemeente niet minder dan
f 15.000 aan materiaal op straat komt
Hij dankte de donateurs en allen die „St.
Michaël" financieel helpen, voor hun
medewerking en beval de vereniging
blijvend in hun belangstelling aan.
Na het laatste nummer nam de heer
N. Vos, gemeentesecretaris van Heem
stede, het woord en prees „St. Michaël"
voor het prachtige concert, dat zij had
gegeven. Hij gaf tegelijkertijd uiting
aan zijn voldoening over de aanwezig
heid van leden der beide andere mu
ziekverenigingen -en van zoveel belang
stellenden. Mede namens het gemeente
bestuur bood hij dan ook gaarne zijn
beste wensen voor de vereniging aan.
Na de pauze voerde „Door Eendracht
Sterk" met daverend succes de dolle
klucht van Godfried Bomans „De Huis-
tyran" op. De spelers waren buitenge
woon goed en dat deze klucht een uit
stekend onthaal vond, spreekt vanzelf.
Te twaalf uur behoorden muziek en
toneel weer tot het verleden en met
medewerking van „De Notenkrakers"
blëef men nog een uurtje gezellig bij
een.
Het wordt hoog tijd, dat het vlees
van de bon gaat. In het verslag
van de „Keuringsdienst voor Wa
ren" wordt maar botweg gezegd, dat
deze dienst zoveel met de slagers te
doen heeft, wegens tekort aan vlees en
gebrek aan vakkennis.„Dikwijls bleken
zij met de eisen niet óf niet meer be
kend te zijn", schrijft de directeur. Dat
„niet meer" klinkt wel zeer bedenke
lijk. Het edele, slagersvak is altijd in
hoog aanzien geweest er) het wordt
tijd, dat de meester-beenhouwer weer een
behoorlijke armslag krijgt. Wat er dan
zo al gebeurt? Toevoeging van meel
aan rauwe worst, van water aan lever
worst en leverpastei. Gebruik van
kleurstof. Sterk misleidend was de na
bootsing van blokjes vet in worst door
stukjes meelpap. Vijf en negentig pro
cessen-verbaal werden opgemaakt. Nou
moet ik eerlijk zeggen, dat ik het
grootste vertrouwen in de slachter heb.
Maar de man kan ook niet wat hij wil.
Daarom wachten wij alle dagen met
smart op de officiële mededeling: het
vlees is van de bon. De meester-slager
zal dan uit pure vreugde de edele Hol
landse worsten, met bloemen versierd,
aan zijn gevel hangen.
(Adv.)
De Zandvoortse motor-strandreddings-
boot „C. A. Dudok de Wit" koos Dins
dagmorgen zee en is via IJmuiden naar
Amsterdam gevaren om daar een revisie
te ondergaan. De bemanning van de
reddingsboot is daar overgestapt op de
„Baron van Kattendijk", de nieuwe red
dingsboot, bestemd voor het station
Katwijk aan Zee. In Katwijk beschikt
men nog niet over een botenhuis van
voldoende afmetingen en evenmin over
een tractor. Men gebruikt daar thans
nog een roei-reddingsboot. Zo lang Kat
wijk de nieuwe motor-strandreddings-
boot nog niet kan onderbrengen, zal
Zandvoort deze gebruiken. Over enige
maanden komt de „C. A. Dudok de Wit"
naar Zandvoort terug.
(Niet-officiële koersen)
Vorig Opening
slot 12/10
314 Nederl. 1948
3-314 Nederland 1947
3 Ned. 62-64 bel. fac.
Inschr. Grtbk. '46 3 pCt.
Ned. Handel Mij. eert.
A.K.U.
Van Berkels Patent
Calvé-Delft eert.
Van Gelder
Kon. Hoogovens eert.
Unilever cert.
Ned. Kabel
Philips
Kon. Petroleum
„Amsterdam" Rubber
Holl. Amerika Ltjn
Kon. Tb Stoomb. Mij
Ned. Scheepv. Unie
H.V.A.
Deli Mij. eert.
97(1
9811
96%
164
193%
122
152
158
2U8
247 V4
305
24H/,
311%
159
170
138%
163%
167%
149%
97»
96»
192%
244
310%
147
137%
163
104%
146
Anaconda Copper
Bethlehem Steel
Chrysler Corp.
General Electric
General Motors
Hudson Motors
Kennecott Copper
Montgomery Ward
North American Co
Radio Corp.
Republic Steel
Shell Union Oil
Southern Pacific
Southern Railway
Tidewater
U.S. Steel
ex cfiv.
11/10
28%
29
54%
37%
65%
14%
47%
52
17%
12%
21
39
44%
33%
24%
24%