r KL0KZEEP St,%ico&ui6 aMtéveetèt fóHwetttfob 'Tdeurfsfet** Van hoepelrok tot slanke gracie Een kampioene minder, maar een huisvrouw méér SIGARENZAAK geld beschikbaar HAND- EN MAGHINEZETTERS BONTMANTELS N.Z.H.-JUBILARISSEN GEHULDIGD pwiiliii 3 Honderd meisjes en een man Genreschilders in de Gouden Eeuw Nel van Vliet Vrijdag getrouwd A, de Jong Was met AUTO-PLAATWERKERS AUTO-SPUITER (halfwas) Vee verkoping 14 Kalfvaarzen Velieman Koopt! FORD V 8 BESTELWAGEN VERTEGENWOORDIGER VERTEGENWOORDIGER kwiiw LEVERTRAAN ETAGE Slagersbediende A. WIJNTJE EXAMEN0PLEID1NG J. v. BEEK, accountant ZATERDAG 12 NOVEMBER 1949 PAGINA 6 -> In de vrouwelijke sfeer Feestavond in het Concert gebouw NIEUWE FINSE SCHOOL TE SANTPOORT BOUWKUNST EN SAMENLEVING „Geloof en Wetenschap" „OSLOFJORD" VERLIET ONS LAND Biiljet voor oorlogsschade valselijk ingevuld mm VOLOP „NEVEDA" SMYRNA-WOL DE NEVEDA-specialisl „LABOR" ONDULATION PERMANENTE Eitgène Tiëde Douche Manicure scheelt C stukken! GEVRAAGD: CARROSSERIEFABR. J. W. VERMEULEN PARKLAAN 129—131 TELEFOON 14908 Aangeboden fraaie woning ie Breda of Amsterdam. B^ide op goede siand. Gevraagd fraaie woning te Haarlem. TE KOOP GEVRAAGD IN CENTRUM Mei of zonder woningruil Brieven onder no. 7387, bur. v. d. blad. N.V. Drukkerij De Tijd ie Amsterdam vraagt ««1 EN DE FIRMA VROOM A DREESMAAN zal Z.H. Excellentie een grootse en waardige ontvangst bereiden. Stoomwasserij J. NUSSEN Capes - Zilvervossen - Colliers HET OOG WIL ook wat EEN BRIL KEIP Fa. W. F. CLAUS CASTI CONNUBH I» de vrouwelijke sfeer. Architect Roobol maakte voor de Wala deze cantine van.... een meelpakhuis. De hoepelrok, nietwaar, herinnert aan de zwier van vervlogen tijden: een wals van Strauss in ouderwetse sfeer. Toen golfden onder het nauwe keurslijf de brede baleinen met zij en kant in weel de van brede plooien en sierlijke queue's. Dan hielden we de baleinen over en *ie, daarmee toverde de Nederlandse in dustrie de slanke gracie van het cor set; geen Hollandse vrouw wil en kan het missen. Aan de wieg van het corset staat de thans negentigjarige Koninklijke Manu- factuur Industrie van M. J. van de Waal en Co., nog altijd de grootste Nederland se fabrikant, die sinds 10 October 1946 te Beverwijk haar atelier heeft, met twaalf meisjes begon en thans meer dan honderd jongedames uit Midden-Kenne- merland in dienst heeft. Deze nieuwe industrie van Midden- Kennemerland, gevestigd in de Blok.- steeg, is eigenlijk toevallig naar Bever wijk gekomen, maar werd daar welkom onthaald omdat voor het werkende meisje in de streek weinig emplooi was. Bovendien vinden de werkgrage handen hier bezigheid in een bij uitstek vrou welijke arbeid. In het ruime atelier gaan vrouwenhanden door rose. Tien tallen naaimachines staan opgesteld, apart, ieder op een eigen tafeltje, ma chines van de nieuwste Amerikaanse vindingen voorzien. Sommige maken 15.500 steken per uur, andere even duur als een auto maken iedere se conde een knoopsgat, werken met drie of vier draden tegelijk. Twaalf verschil lende machines werken aan één corset. In dit domein van de vrouw beweegt zich slechts één man, de monteur en electricieën, manusje van alles in het be drijf. Directrice, mej. Bettink, leidt het geheel naar het beoogde doel en in ge zellige sfeer stijgt de productie: de meis jes ontvangen tariefloon plus prestatie- loon. Ten opzichte van 1947 is de totale productie van corsetten in Nederland met 70 pet. gestegen en meer dan 50 pet. daarvan komt op rekening van de Kon. Manufactuur Industrie. Daardoor is dit bedrijf import-bespa rend en van veel betekenis voor de Nederlandse economie Niettemin blijft het moeilijk voor de Ned. corsetten-in- dustrie, omdat vrijwel alle grondstoffen, op een kleine uitzondering na, uit Duitsland moeten komen. Het Beverwijkse atelier in Novem ber 1948 werd eert ultra-moderne fa briek te Volendam geopend ont vangt de verschillende onderdelen op maat en vorm gesneden uit Amsterdam In de Bloksteeg te Beverwijk re-ppen zich dagelijks honderden meisjeshanden door rose. Een in dustrie van en voor vrouwen. Het Wala-atelier. Jongste bedrijf in midden-Kennemerland. snel ge groeid en in in de vrouwelijke sfeer. Met deze reportage hervatten wij onze serie artikelen over de indus trieën van midden-Kennemerland, waarvoor veel belangstelling bleek te bestaan. en houdt zich dus alleen bezig met het in elkaar zetten. Zeiden we reeds da» het atelier „toevallig" werd gesticht de Amsterdamse arbeidsmarkt kon niet voldoende werkkrachten leveren spijt ervan heeft men niet, waht het beschavingspeil, de sfeer en de prettige werklust van de meisjes uit Midden- Kennemerland, staan hoger dan elders. Dat bleek de directie uit de feiten, waarvan we gaarne nota nemen. Zo dikwijls hoorden we andere geluiden. De oude heer Klatte, directeur van de Kon. Man. Industrie, heeft zich ook een man getoond, die de stem van de tijd verstaat: de sociale toestanden zijn hier goed. Rond de meisjes wordt de echt vrouwelijke sfeer bewaard. Van daar dat voor haar ontspanning tijdens het koffiedrinken een fraai verblijf is ingericht, waar de werksfeer geheel wegvalt. Bedrijfsgymnastiek ondervangt de nadelen van het voortdurend stilzit ten achter de machines, met telkens eendere handgebaren. Ipeze jongste Beverwijkse industrie is een aanwinst voor Midden-Kenne merland. belet de meisjes, doordat zij werk vinden in eigen omgeving, het uitzwermen naar de grootstad, heft ook de nadelen op van het werknemen in industrieën, waar de verruwende sfeer de jonge vrouw neerhaalt. En al zochten vele huisvrouwen bij het vernemen van het getal van de meisjes, die hier werken, omdat gezins hulp en dienstboden luxe zijn, geschuwd door vele jonge vrouwen, de Wala-ate- liersvervullen een goede taak in de gemeenschap van het Gewest „Kinderbewaarplaatsen" Haarlem mocht zich verheugen in een druk be zoek. De netto opbrengst bedraagt on geveer ƒ5000.Het bestuur zegt zeer hartelijk dank aan allen, die tot dit gunstig resultaat hebben meegewerkt. Bij een gehouden examen in de da mes-modevakken te Schiedam zijn ge slaagd als costumière de dames mevr. Mulder, Ria Woudenberg, Willy Kokke. We bevinden' ons weer in het Frans Halsmuseum, op zoek naar de meest gezellige schil derijen die men zich kan denken. De schilderachtigheid wordt in de eeuw van Frans Hals „ontdekt" en om wille van het schilderachtige wordt het onderwerp veelal gekozen. Het zou ons te ver voeren dit verschijnsel hier te onderzoeken; we kunnen volstaan met ons even te realiseren dat door het vrij wel wegvallen van de religieuze bedoe ling der kunsten de aandacht anders gericht moest worden. De toenmalige omstandigheden: een welvarend land en een uit een langdurige krijg als over winnaar te voorschijn gekomen volk, dat zelfrespect heeft gekregen en wel licht door de bedwelming van interna tionale roem en macht reeds wat zelf genoegzaam begint te worden, en daar bij de op het détail gerichte geaardheid van de Hollander vormen de factoren, welker totaal effect ook weerspiegeld wordt in de schilderkunst. En méér van het aanschijn der zeven tiende eeuwse schilderkunst dan alleen de ontdekking van de romantische schoonheid van eigen land en volk is hierop terug te voeren. Frans Hals heeft, behalve de portret groepen, ook uiterst gezellige schilde rijen gemaakt hoewel er geen van iii dit museum terecht gekomen is v-'e denken aan Hille Basse, aan de Mulat," aan het Olijke Meisje. Zijn landgenoot en leerling, Adriaan Brouwer, was een specialist in herberg- taferelen, die zijn collega's in het genre wel beïnvloedde. Hij maakte kleine paneeltjes in prachtige, rijpe, kleuren van volksmensen, raak van typering en simpel van vorm. Het ging er soms heet toe bij die genoeglijke drinkpartijen, als de kannen en kroezen meermalen gevuld en geleegd waren en de kaar ten, benevens het mes op tafel kwa men. Het is niet allemaal even verheffend wat ons op deze wijze van de levens' gewoonten van onze voorouders aan schouwelijk wordt. De humor in de visie van de schilders maakt veel goed: zij buitten dit soort taferelen uit öm de humor en eveneens om het schilder achtige dracht, stoffering en interieur. Deze „genre"-schilderijen zijn niet in de strikte zin naar het leven gemaakt, ze ontstonden op het atelier uit de fan tasie en waarschijnlijk wel aan de hand van schetsen in de dorpen gemaakt. De zeden in die tijd waren veel ruwer dan wij thans over het algemeen vermoe den (hoewel men daaraan niet de con clusie mag vastknopen dat wij in wezen zoveel beter zijn dan de bevolking van een driehonderd jaar terug). Als we dit feit accepteren zoals het is, dan blijft er toch veel amusants te beleven in de stukjes volksleven. De grondlegger van het genre is de boeren-Breughel en het is in tussen alweer een volgende eeuw we zien soms zeer pertinente herin neringen aan deze meester in sfeer, kle dij, compositie en landschapstoepassing. Behalve de kroegscènes zijn het de brui loften, de kermissen en jaarmarkten, die aantrekkelijke mogelijkheden bieden; we denken aan het grootste doek in dit genre dat het museum rijk is: de boeren kermis van Jan Steen. Ook de rustige huiselijkheid bood vol doende stof: het gezih aan de maaltijd van Richard Brakenburgh en het vrouw tje met de aarden kruik van Harmen Hals vielen ons vandaag op als schilde rijtjes met een unieke sfeer. Voorts zijn daar de amoureuze grap jes, die in bijna elk schilderij als hoofd tafereel voorkomen of als neven-thema verwerkt zijn, en het „toeback suygen" dat destijds, evenmin als het „coffy drincken" een huiselijke bezigheid was, maar waarvoor in de herbergen of in de speciale „tabagie" meest door vrou wen gedreven gelegenheid was. Deze hartstocht nam soms zodanige vormen aan, dat er van overheidswege verorde ningen moesten worden gemaakt om van een kwartier, het binnenkomen in haar te beteugelen! 'Het soldatenleven in civiel: het zoeken een dorp, het doorbrengen van de vrije avond; dit waren even zovele aanleidin gen voor beurtelings boertige en voor onze ogen sprookjesachtige taferelen. Dan weer zijn 't de beroepen, die wor den uitgebeeld. Zo zien we: de straat muzikant, de liereman, de wever en de alchimist. Van het slachten van een var ken maakt Isaac van Ostade bijna een stilleven. Soms ook hebben de schilders een be doeling van moraliserende aard. Hendrik Pot plaatst midden in een kamer een wuft gekleed en uiteindelijk verveeld juffertje; kwistig strooit hij de prachtigste sieraden en kledingstukken om haar heen, terwijl hij de verdere stof. fering van het interieur laat doelen op gemakken en geneugten; een papegaai, destijds zeker een kostbaar bezit, kan er ook om een meer sarcastische reden bij gezet zijn. In ieder geval laat een tweede vrouw, een oud mensje, geen twijfel be staan over de intentie van de schilder, door aan het verveelde juffertje een doodshoofd te reiken. Het is een alle gorie op de vergankelijkheid. Over het lichtzinnig spel van minne mediteert Doéslraten met assistentie van een vrijpostig aapje en de waarschuwen de vinger van een oude man. De ouder dom symboliseert steeds de wijsheid en de bezinning. De middelen waarmee een schilder een strekking in zijn schilderij kenbaar maakt, zijn soms zeer eenvou dig. Dusart zet bij zijn bedwelmde drin kers: „De hospes eerder dron(ken) dan de gasten" en Jan Steen verwerkt in De jaarlijkse huldigingsavond van de jubilarissen van de N.Z.H.V.M. werd ditmaal verzorgd door het be kende Cabaretgezelschap van Fred. Fagel. Doch voordat dit Rotterdamse Cabaret voor het voetlicht kwam, werden er eerst nog enkele hartelijke toespraken gehouden, gericht tot de 15 jubilarissen, die, terwijl het N.Z.H. Muziekcorps de Jubileummars van S. Vlessing speelde, met hun echt genoten plechtig de Concertzaal waar deze feestavond Vrijdag gehou den werd waren binnengekomen. De heer G. J. West, de voorzitter van het huldigingscomité, sprak het openingswoord, verwelkomde in het bijzonder de directeur van de N.Z.H.-, J. J. Jurissen en de oud-directeur ir. W. J. Burgerdijk. en wenste de jubila rissen, die resp. 40 en 25 jaar bij het bedrijf in dienst zijn, van harte geluk. De voorzitter van het jubileumfonds de heer T. Ockeloen, vertelde iets over de geschiedenis van het fonds en toon de zich erkentelijk voor de grote be langstelling van de directie voor deze instelling. Nadat deze spreker de ju bilarissen en hun dames had gefelici teerd, verkreeg de heer Jurrissen het woord. De directeur voegde zijn geluk wensen bij die van de vorige sprekers. En nu zullen we eerst even de namen vermelden van de 15 jubilarissen. Dit zijn ze: de heren J. Honkoop, conduc teur; P. Zwemmer, voorwerker; A. Horeman, conducteur; D. Jacobs, con ducteur; R. Rijbroek, ambachtsman; J. de Maaker, hulpambachtsman; P. van Norden, onderhoudschef; J. Hoek, weg werker; M. Haas, conducteur; A. Schar- roo, commies; P. Plaat, conducteur; R. de Jong, ambachtsman; P. Pleying, wegwerker; S. Roeland, wegwerker en J. Pennarts, commies. Na de toespraken volgde een concert Van het N.Z.H. Muziekcorps, dat op verdienstelijke wijze werd gebracht. Medegedeeld werd, dat het corps on langs op concoursen twee eerste prij zen in de wacht heeft gesleept. Daar na was het woord aan Fred. Fagel en zijn gezelschap, dat de cabaretrevue „Geef ze de ruimte" opvoerde. Leuke liedjes van Fagel en Rens van Dorth werden afgewisseld door schetsen, waarin naast het genoemde duo Else Schild meespeelde. Het Dicola Trio verzorgde deze. avond de dans, terwijl Cas Oosthoek met behulp van vleugel en accordeon het muzikale gedeelte voor zijn rekening nam. Martin van Hensbergen en Johnny van Zwieten zongen niet onverdienstelijk. In het uitbreidingsplan zijn op een terrein te Santpoort, begrensd door de Bloemendaalse straatweg, de Duinweg en de Vinkenbaan, enige openbare ge bouwen geprojecteerd, waaronder ook een openbare lagere school. Aan een dergelijke school bestaat ter plaatse grote behoefte en nu de gemeente de beschikking kan verkrijgen over een zogenaamde Finse school is de tijd aan gebroken om de daarvoor benodigde percelen bouwterrein aan te kopen. De ze aankoop zal de gemeente f37.049.20 kosten. B. erf W. stellen de raad tevens voor over te gaan tot stiching van het schoolgebouw endaarvoor een crediet toe te staan van f 120.000. een rijmpje nogal eens de moraal van het geval. In ons museum zingt een veertigtal schilderijtjes deze hymne over het volksleven in de gouden eeuw; een lied van boertigheid en leut, een tikje ernst in een lichte frons, van gemoe delijkheid en menselijk vermaak, waarnaar het luisteren prettig is en onderhoudend. L. T. „BIJ ZIEKTE IN HUIS HET WIT-GELE KRUIS" Leden hebben recht op kosteloze wijkverpleging ALLE INLICHTINGEN: KENAUPARK 15,* HAARLEM, TELEF. 16391 (Van een speciale verslaggever) HILVERSUM, 11 November Dit is een cijfercombinatie, welke Nel van Vliet niet spoedig zal vergeten: 2.49.2. Zy betekent nmi de herinnering aan het trotse record, waarmee ze haar prachtige zwemcarrière al in 1947 be kroonde. Maar pok déze getallenreeks staat voortaan onuitwisbaar in haar herinnering gegrift: 11.11.49. Dat is nmi. de dag waarop ze in feite al haar aan spraken op records, titels en gouden medailles prijsgaf, om voor de amb-, tenaar van de Burgerlijke Stand te Hilversum de echtgenote te woyden van de heer Loek Koudijs. De vele belangstellenden die zich vanmiddag om half drie bij het Hil- versumse raadhuis hadden opgesteld, waren het erover eens, dat Nel van Vliet behalve een verbazend goeie zwemster ook een stralende bruid was. Ze was gekleed in het wit en droeg een lange, ragfijne sluier, welke de nodige hoofdbrekens kostte aan twee bruidsmeisjes in zacht glanzend groen. Een bruidje in het wit strooide bloe men. De stralende glimlach, welke we ons zo goed herinneren van de glorie rijke ogenblikken in haar zwemloop- baan, de kampioenschappen in Monte Carlo en Londen, de geslaagde wereld- lecordpogingen te Amsterdam, Den Haag en Hilversum, werd nu wat ge temperd door de ernst van het ogen blik. Maar ze viel onmiddellijk in het schot, toen ze met haar echtgenoot op de startblokken Voor de ambtenaar stond en zó van harte „Ja" zei, dat de De kunst is niet los te maken van het leVen varj de mens. Deze is nu eenmaal aan tijd en plaats gebonden en schept als zodanig in elke nieuwe periode ook nieuwe stijl. Daar kwam zo ongeveer het betoog op neer, dat architect C. M. van Moorsel Pzn. uit Rijswijk gisteravond in de stads schouwburg hield, toen hij voor de leden van Geloof en Wetenschap sprak over „Bouwkunst en samenleving". Spreker stelde dan ook allereerst vast, dat kunststijl in het algemeen reeds op de eerste plaats de uitbeelding is van een bepaalde levensstijl. Pas op de twee de plaats heeft men me de vorm te maken. Zo ook in de architectuur, die hij met de schilder- en beeldhouwkunst plaatste onder de zogenaamde ruimtekunst. Stelt men zoals de heer Van Moor sel dat deed de begrensing van ruimtp primair voor de architectuur, dan is het ruimtebeeld in een bepaalde Jjjd het spiegelbeeld van die tijd., In verschillende bewoordingen en met enkele voorbeelden diepte spreker al het bovenstaande nog eens uit en kwam hij tenslotte tot de conclusie, dat de kunst heden ten dage geen grote tijd beleeft, omdat het levensbeeld momenteel een chaos is. Onze tijd immers wordt niet gedragen door een bepaalde en domi nerende geest, zoals dat het geval was in grote cultuurperioden. In dezelfde trant door sprekend kon de heer Van Moorsel moeilijk een toe komstig beeld van de architectuur con strueren, omdat men practisch niet kan vaststellen, hoe ons maatschappelijk be stel in de komende tijden zich zal ont wikkelen. Aan de hand van lichtbeelden gaf spr. later in de avond illustratiese van al wat hij in abstracto betoogd had. aanwezige vertegenwoordigers uit de zwemwereld wel begrepen, dat ze als kampioene „verloren" was. De bruide gom en de ambtenaar 'n zorg: 'n kam pioene minder, 'n huisvrouw meer! Natuurlijk zal Nel Koudijs-van Vliet nog wel eens zwemmen en misschien komt ze ook nog wei eens op wedstrij den uit. Maar de concentratie op hoge titels en scherpe tijden maakt nu plaats voor de zorg om de spruitjes en de kwaliteit van haar koffie. Het was precies vijf uur gistermiddag toen de Oslofjord de Velser spoorbrug passeerde. Een lichtpunt in het (kraaien nest van de voormast en een, iets ho ger, in de top van de achtermast en daartussen in een enorme gele schoor steen, waarvan de rood-wit-blauw-wit- rode band door het licht van schijn werpers als met goud was afgebiesd. Overal op de dekken brandde licht, evenals achter de twee rijen patrijs poorten in de grijsgeschilderde boeg van dit juweeltje van Nederlandse scheeps bouw. De Oslofjord. waaraan maanden naarstig is gewerkt om het schip op tijd klaar te krijgen, ging ons land voorgoed verlaten. Maar niet meteen. In plaats van naar de Noordersluis te koersen, bleef het schip in het Noord zeekanaal liggen in de nabijheid van het klaphekje. En terwijl aan boord nog een borrel werd geschonkën op de vol tooiing, liepen de IJmuidenaren af en aan om het fraaie schip van zo dichtbij mogelijk te bekijken. Vannacht om twaalf uur is de Oslo fjord opgestoomd naar de Noordersluis en toen ook daar de trossen werden losgegooid; was voorgoed de verbin ding verbroken met het land, waarin het schip werd geboren. Het eerste doel van het zeekasteel is Oslo, de hoofd- ;ad van Noorwegen, welks naam het ■met trots voert. F. van W. te Zandvoort werd voor de politierechter te Haarlem ten laste ge legd, dat hij in Augustus 1947 eetr- enquète-formulier voor vergoeding oor logsschade valselijk had ingevuld en daarna had ingediend bij de schade enquêtecommissie te Amsterdam. Hij had opgegeven dat zijn huisraad was verbrand, terwijl dit niet het geval was. De officier zeide dat verdachte was af gegaan op kletspraatjes van mensen in zijn kapperszaak, die hem hadden ge zegd: „Als je het indient, dan wordt het wel betaald". Conform die eis werd verdachte ver oordeeld tot f 100 boete plus een maand voorwaardelijk met een proeftijd vaö twee jaar. Vonnis conform. Uitsluitend de echte en allerbeste 6 drs tapijtwol. Veer krachtig, mot- en kleur-echt. Het „GOUDZEGEL" der Smyrna-soorten. Speciale afd. v. vakkundige afwerking. Wij scheren, lijmen en besingelen. Machinale wolsnijderij op 4 tot en met 8 cm polen. Bereikb. met buslijnen 1-5-6-7. RIJKSSTRAATWEG 127 TELEFOON 11642 JACOBIJNESTRAAT 13 TELEFOON 18731 U U heu» overtuigd, dal U steeds de beate huishoudzeep voor Uw dure geld krijgt? Weet U absoluut zeker, dat er geen betere kwaliteit te koop ia? We kunnen U oprecht verzekeren, dat U zich ver giet, als Uw huishoudzeep géén JC.LOK.zeep" heet. Want da* ia de huishoudzeep die harder ia, daardoor langzamer slinkt, zeer vlug schuimt en zóóóóóó zacht reinigt... Heus, de beste' huishoudzeep van tegenwoordig ia KLOK zeep! et p«r dubbel stuk Zeepfabriek De Klok Makt ook bel be kende Soeewwit Zeeppoeder voor nieuwbouw en reparatie en Tel. Haarlem 17317 of Breda 5881, of brieven onder no. 7397 bureau van dit blad. Donderdag 17 November 1949, des voormiddags 10.30 uur, zullen aan de Noorderweg 27, boerderij H. Buys, om con tant geld in het opeisbaar bij opbod worden verkocht: Het Kerkbestuur St. Johannes de Dooper Haarlem-Oost. Alle soorten goede meubelen tapijten, kristal, goud en zil ver. etc., voor hoge prijzen Telef. 14637. Zijlstraat 62. Overal te ontbieden. WEGENS AANSCHAFFING GROTERE WAGENS TE KOOP Bouwjaar 1938. Laadvermogen ton met nieuwe motor en het geheel in uitstekende staat; eventueel met of zouder aanhangwagen te leveren. Automobielbedrijf JAN VAN DER VOSSEN. Botermarkt 5, Haarlem, Telef. 10399. Nieuw opgerichte BANKETFABRIEK vraagt GOED INGEVOERD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND, om op provisiebasis als bijverdienste diverse artike- len te plaatsen bij H.H. Winkeliers, mkoop- combinaties, etc. Brieven onder no. 7359 bureau van dit Wad. voor le hypotheken a 3% tevens gelden beschik baar voor auto's, motoren en machines. Geheimhouding verzekerd. FINANCIERINGSKANTOOR „HOFGEEST" MEERVLIETSTR. 36 A - Velsen Tel. K 25504210 Voor onmiddellijke indiensttreding gevraagd: voor het bezoeken van de MEUBELINDUSTRIE en AANNEMERS. Schriftelijke sollicitaties ingewacht: Certus fabrie ken, Hillegom. Postbus 58. Sollicitaties schriftelijk of mondeling aan ons bedrijfskantoor, N.Z. Voorburgwal 6573. Woensdagmiddag om 2 uur arriveert de feestelijk versierde boot aan de TURFMARKT en zal de Sint door een commissie van ontvangst begroet worden. Hierna volgt een rondrit door de stad, waarbij de stoet zal worden voorafgegaan door het muziekcorps van de „HAARL6MSE POSTFANFARE". De volgende route zat gevolgd worden: TURFMARKT GED. O. GRACHT - KL. HOUtSTRAAT - L. VEERSTRAAT - KLOKHUISPLEIN - RIVIERVISMARKT GR. MARKT - ZIJLSTRAAT - GED. O. GRACHT - VERWULFT - V D. Verder zal de Sint van 17 t/m 26 November dagelijks zitting houden in de filialen van VROOM DREESMANN om z'n vriendjes en vriendinnetjes te begroeten en verrassingen uit te delen in het filiaal GR. HOUTSTRAAT 's morgens van 10.30 tot 1 u. in het filiaal K. VEERSTRAAT'smiddags van 2.30totS«. Teneinde de kinderee van onze clientele in de gelegenheid te stellen St. Nicotaas te bezoeken, is bepaald, dat bij aankoop van f. 2.50 aan boeken, speelgoed of schrijfwaren een bon verstrekt zal worden, welke recht geeft op een bezoek aan St Nicolas*. Deze bonnen zijn reeds 15 November verkrijgbaar. VANAF 17 NOVEMBER tm 3 DECEMBER ZAL ST. NICOLAAS 's MIDDAGS VAN 3-5 UUR ALS GAST IN ONZE LUNCHROOM GR. HOUTSTRAAT VERTOEVEN. Scheepmakersdjjk 23 Telef. 21747 Haarlem De gehele was geperst 47 cent per kg. Maandag halen, Vrijdag thuis voor Honden, Kippen, Duiven Gebr. Veeninga, Jacobijnestr. Telef. 13265 GEHEEL GEMEUBILEERDE te huur aangeboden voor beslist gegoede familie. Omg. Overveen. Br. onder no. 7375 bur. van dit blad. Gevraagd flinke bij L. v. Schie. Zeestraat 36, Beverwijk, Telef. 3453. Repareren- Moderniseren- Bontbewaring BONTWERKER TELEFOON 10591 GEDEMPTE OUDE GRACHT 72 HAARLEM Voor onze HANDELSDRUKKERIJ vragen wij voor spoedige indiensttreding: BEKWAME ILLUSTRATIEDRUKKER, bekend met meerkleurenwerk; JONGE ZETTER, ter opleiding tot machinezetter; ZETTER le of 2e KLAS, ook bekend met inslaan; HULPVAKARBEIDER, voor de drukkerij. Sollicitaties aan Drukkerij ,,'t Kasteel van Aem- stel", N.Z. Voorburgwal 6573. Amsterdam-C. C. DENIJS en L. DENIJS FRANS M.O. leraren ENGELS M.O. DUITS M.O. Zaanenlaan 114, Tel. 23907 Resultaten ter inzage. VAN GR HOUTSTR. 137 Dipl. Ned. Inst. v. Acc. Deskundige behandeling van Uw ADMINISTRATIEVE- en BELASTINGZAKEN Van Dortstr. 86, tel. 21088 BETAALT! voor huishoudlomRen 20 cent per kg. Telefoon 11436, Bake- nessergracht 4551. De encycliek van Z H. Pa"» Pius XI over het CHRISTELIJK HUWELIJK Prijs 0.75 Verkrtjgb. in de ooekhand»1 en Oil Drukken) „De rud A dam, N.Z. Voorb.wai 65-7J» franco per post 0.86 Dit vooruitbetaling- Postgiro 22.88.4.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1949 | | pagina 6