rwi VIJF EN TWINTIGSTE HEILIG JAAR MET GROTE LUISTER GEOPEND Tot hoofd en hart de vrede voor Indonesië bestendig zijn" KERSTLIEDJE Kerstmis t. B. Het weer „Wie behouden wil, zal steeds verliezen" M w~ HERDERS, waarom blijft gij buiten staan gluren door de ruiten naar het wonder in de stal? Komt nader met Vertrouwen om Van dichtbij te aanschouwen God, de Schepper Van 't heelal, die als een onmondig wicht op wat stro te sluimeren ligt. SCHRIJVEN VAN TRUMAN AAN Z.H. DE PAUS VATICAAN AANVAARDT RADIOZENDER Z. H. Paus Pius en drie Kardinaal-Legaten openen de H. Deuren der Basilieken Klokken luidden in feestelijk rhythme ZATERDAG 24 DECEMBER 1949 73ste JAARGANG No. 24649 Op Maandag 26 December, Tweede Kerstdag, zal ons blad niet verschijnen. DE DIRECTIE. Ter gelegenheid van het Kerstfeest AAPPy G4PI5TMA5 (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 24 December 1949. TAe klokken van alle kerken van Rome hebben hei jube- lend aan de klokken van Iialië doorgegeven, aan siad en land en wereld: hei jaar van hei Jubileum, hei jaar van de groie vergeving en de groie terugkeer, hei Heilig Jaar 1950 is begonnen. Vandaag op Vigilie van Kerstmis heefi de iweehonderd- zesiigsie opvolger van de Heilige Peirus, de Opperpriester van de gehele Kerk, Patriarch van hei Westen, Primaat van Italië, Bisschop van Rome, de roemvol regerende Eugenio Pacelli, Paus Pius de twaalfde, omringd door hei Heilig College van Kardinalen, door Patriarchen, Aartsbisschop pen, Bisschoppen en Abten, door zijn nobile Anticamera Secreia en door de vertegenwoordigers van vrijwel alle landen der wereld, de Porta Santa van de Pairiarchale Basiliek van San Pieiro in Vaiicano geopend en na hei plechtig ,,Te Deum" te hebben ingezet, dat door de capella poniificia en door de tienduizenden werd overgenomen in een machtig en stralend dankgebed, is de Heilige Vader als eerste binnengegaan in de hoge Basiliek, symbool van de eenheid der Christenheid, die thans hei vijfentwintigste Anno Santo mag zien, sinds Bonifacius VIII in 1300 hef eerste Jubileumjaar afkondigde. KERSTBOODSCHAP VAN H. Af. KONINGIN JULIANA H. M. Koningin Juliana heefi Vrijdagavond voor de radio de volgende Kerstboodschap uitgesproken: Landgenoten, Ik zou graag mei u samen een ogenblik van bezinning hebben bij hei komende Kerstfeest want verleden jaar was er oorlog, en dit jaar vrede voor ons in Indonesië. Moge de vrede voor Indonesië bestendig zijn dat is ons aller wens voor ons jong broederland. De dag na Kerstmis zal een zeer bijzondere voor ons zijn, want dan zal een eeuwenoude band van een ander, edeler maaksel worden dan tevoren. In hei verleden zijn bij ons, Nederlanders, aspiraties van velerlei soort werkzaam ge weest in Indonesië. Eigenbelang en naastenliefde zonden wij erheen. En zij, die hun beste krachten gaven en geven voor dat land en dat volk, voelen zich soms onzeker, of er thans dankbaar om voortzetting van hun levenswerk zal worden gevraagd, of dat hef, met de ondank van de pas mondig gewordene, zal worden terzijde geschoven. Toch bouwt een samenleving altijd voort op het werk van hen, die de ander en niet zichzelf, zochten, en die recht door zee en moedig waren, want zij zijn steeds hei zout der aarde gebleken, zelfs al scheen hei ook, dat hun werk vergeefs was. Al hei heden wordt verleden, schoon 't ons toegerekend blijft, zegt de dichter. Maar we willen nu op dit moment niet het oog op hel verleden richten, maar liever op de waarden in de toekomst. Zie koe de mens, van God bemind, Zijn Meester als zijn dienstknecht vindt. Van alle schittering ontdaan Om ons in ootmoed voor te gaan. Een kind, een klein vraag-ogend wicht, Voor wie de macht der groten zwicht. Geen boeken leerden zulk een deugd Waarin de hemel neemt zijn vreugd. God Zelve kwam, Die gij hier vindt, O kniel voor Hem en wordt weer kind. Jacques Benoit O BUREAUX: SMEDESTRAAT 5 - HAARLEM Telefoon: Redactie 21544; Advertenties 21543 Abonnementen 20800 Postairo 143480 Bijkantoor Beverwijk Stumohlusstt 45. lel. 3998 Voor klachten over de bezorging na 5.30 uur 's avonds 21544 Directeur: J. W Boerrigter Hoofdredacteur: Drs. H. W M. van Run. Wnd. hoofdredacteur) W. Severin. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIETARIEF 28 cents per millimeter- hooate. Ingezonden mededelinaen dubbel tarief. Omroepers 16 cents per m.m -hooote De administratie behoudt zich het recht voor advertentiën eventueel zonder opgave van redenen te weigeren. ABONNEMENTSPRUS 35 cents per week. f 1i2 oer maand, f 4.55 per kwartaal Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat allen, die in Hem geloven, niet verloren zouden gaan, maar het eeuwig leven bezitten. Want God heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden, niet om haar te oordelen, maar opdat zij door Hem gered worde (Jo. 3. 16-17). In onze snel levende, moderne tijd lijkt het zo lang geleden, dat, in alle gelovige eenvoud, het grootste deel van het mensdom het Kerstfeest vereenzel vigde met vrede, gerechtigheid en lief de. De engelenzang van Bethlehem: „Vrede op aarde" cn de aandachtige verering van het Goddelijk Kind in de kribbe stemden tot stille ontroering en dankbaarheid om de grote gave van de Kerstvrede. Maar in onze tijd, die vol is van de dreiging van een nieuwe wereldoorlog, die de strijd om het bestaan met de dag zwaarder en zorglijker ziet worden, in onze tijd, waarin de harten der mensen steeds verder van elkander verwijderd raken en de. naastenliefde geen plaats meer vindt, voelt menigeen de Kerst belofte van vrede, gerechtigheid en lief de aan als een onwerkelijkheid, als een bittere spot. als lege woorden zonder inhoud. Zelfs de besten onder ons raken soms het spoor bijster bij de beschou wing van de tegenwoordige toestand van de wereld, die zo weinig gemeen heeft met de leer van het Christendom. De harde, koude werkelijkheid van de moderne samenleving schijnt Gods eigen woorden over de verlossende komst van het Kerstkind te logenstraffen. Het is daarom goed ons in deze heilige dagen rekenschap te geven van het feit, dat de nood van 'de tijd niet kan benaderd worden met een min of meer vage. sen timentele beleving van het Kerstfeest, maar dat wij integendeel ons behoren te bezinnen op de echte, diepe beteke nis van Christus' Geboorte, die in de volle zin van het woord de grootste en belangrijkste van alle wereldhervormin gen is. Kerstmis is het begin van de redding der wereld. God heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden niet om haar te oor delen, maar opdat zij door Hem gered worde, schrijft Sint Jan. De tweede Per soon der Allerheiligste Drievuldigheid is mens geworden om het Godsrijk op aarde te stichten en aan Zijn Kerk de opdracht te geven Zijn verlossingswerk voort te zetten. Gods heilsplan, Zijn tweede Schepping: de bovennatuurlijke orde der genade en de sacramentele rijk dom van Zijn Kerk voeren daarom tot aan het einde der dagen een onafgebro ken strijd tegen het kwaad, om zoveel mogelijk zielen te winnen voor hun eeuwige bestemming. Wanneer wij echter bedenken, dat het christendom, ondanks zijn goddelijke oorsprong en goddelijke macht, na wel haast twintig eeuwen werken niet in staat is geweest het mensdom zózeer ten goede te beïnvloeden, dat de nameloze ellende, die wij b.v. tijdens onze gene ratie moeten beleven, had kunnen voor komen worden, of liever nog: ondenk baar had moeten zijn, dan rijst onwille keurig de vraag, pf alle verwachtingen, die wij er op hebben gebouwd, wel ge motiveerd zijn. Is Christus' Rijk wer kelijk een rijk van vrede, gerechtigheid en liefde? Is Zijn leer werkelijk in staat redding aan de wereld te brengen? De eventuele twijfel, die uit deze vragen blijkt, vindt zijn oorsprong in een essentiële miskenning van het wezen, de natuur van Gods heilsplan. Het christendom i s geen middel om het leven op aarde gemakkelijk en aange naam te maken. Zelfs al zou het inder daad het hele mensdom er toe hebben gebracht met vereende krachten de gunstigste levensomstandigheden te ver wezenlijken, zodat er geen armoede, geen onrecht, geen oorlog zou te vrezen zijn, dan nog moet men zeggen, dat dit niet de wezenlijke taak en zending van het christendom is. Oorsprong en doel van het christendom liggen niet in deze wereld. Zij gaan beide oneindig ver boven alle menselijke mogelijkheden uit. Het christendom wil de mensheid leiden naar haar eeuwige,- bovennatuur lijke bestemming; haar terug voeren naar haar goddelijke oorsprong. Chris tus' taak ten opzichte van de mensheid is niet volbracht met Zijn Verrijzenis. Zo is ook de taak van het christendom niet beperkt tot het leven hier op aarde. Het wezen van Gods heilsplannen ligt in hun eeuwigheidsperspectieven. Én daarin alleen vinden wij de enig-bevre digende oplossing van alle problemen. Willen wij het mysterie van Kerst mis in zijn wezen benaderen, dan moeten wij doordenken van de kribbe naar het kruis; van het krufs naar de Verrijzenis en het Godsrijk op aarde en vandaar naar het laatste oor deel, dat eerst de g'orierijke bekroning van Jesus' gehele Verlossingswerk zal brengen. De liturgie van de Advent wijst duide lijk in die richting. Een tweevoudige ver wachting wordt ons daar voorgehouden. Voorop staat natuurlijk de onmiddellijke voorbereiding op Christus' geboorte. Maar daarachter klinkt telkens door de hoop op de voltooiing der tweede Schep ping; de definitieve vestiging van het universele Koningschap van Christus n het eeuwigdurende Rijk Gods, dat een aanvang zal nemen door de tweede komst van Christus, de terugkeer van het Kind van Bethlehem, maar dan als Rechter van levenden en doden. Dit is de reden, waarom het Evangelie van de eerste Zondag in de Advent van het einde de- wereld spreekt. .,Als gij deze dingen ziet gebeuren, weet dan dat het Rijk Gods nabij is." Zo leren wij al aanstonds de geboorte van de Zaligmaker zien in Het juiste licht. En in de Kerstnacht zelf ho ren wij: „De genade van Godvoedt ons op omde zalige hoop te verwach ten .en de openbaring der glorie van onze grote God en Zaligmaker, Christus Jesus" (Tit. 2.11.). Als Christus later in zijn openbaar leven Zelf Zijn onderrich ting begint, dan staat daarbij steeds voorop, dat ons hele leven één, ononder broken Adventtijd moet zijn als voorbe reiding op Zijn tweede komst. Dit is de ware zin. het wezen van het Christendom en de diepe betekenis van het Kerstfeest: ons zonder omwegen de volle waarheid te onthullen omtrent ons eigen levensdoel en de bestemming van de" wereld. Ons leven loopt onontkoom baar uit, hetzij op ons eeuwig heil. hetzij op onze eeuwige verwerping. Zo ste't de kribbe ons voor de onvermijdelijke keuze, die Christus later als een voor spelling van het komende, onverbidde lijke oordeel zal uitspreken: Wie niet ^6 T o[fjK\Öió^r 1 vóór Mij is, is tegen Mij. En wie tegen Christus is. mist het doel van zijn be staan. Wanneer wij eenmaal onze eeuwig heidsbestemming als de enige norm van ons leven hebben leren inzien, dan volgt daar onmiddellijk uit het Betrekke lijke van elke aardse situatie. Dan moeten wij ook de moed hebben de strikt logische conclusie te aanvaarden, dat b.v. airmoede en rijkdom, geluk en leed, vrede en oorlog op deze aarde eigenlijk van geen belang zijn en dat zowel het goede als het kwade met betrekking tot ons uiteindelijk lot beide een beproeving kunnen zijn. Het enig belangrijke is onze juiste keuze to.v. God. Omdat daarvan alleen onze eeuwigheid afhangt. Het Christendom schenkt geen garantie voor een prettig en geriefelijk leven. Zonder ons bestaan hier op aarde te verwaarlozen, integendeel: al het wer kelijk goede dezer aarde mogen wij ge rust dankbaar genieten houdt het zijn voornaamste aandacht op de eeuwigheid gericht, omdat deze het enige is, wat nooit voorbijgaat. Christus eist van ons allen „heilig te zijn zoals Ziin Vader in de hemel heilig is" Dit gebod kunnen wij niet vervullen zonder een onophou delijke strijd van iedere dag en ieder uur over het volledige terrein van het leven, zonder een radicale afkeer van de zonde, ofschoon wij leven in een wereld, die voor het grootste gedeelte gebouwd ts op medeplichtigheid aan de zonde. Maar daartegenover staat de met god delijke onfeilbaarheid gegeven belofte, dat alle lijden van deze aarde blijvend ten goede zal keren. Door bet licht van de Kerstnacht is alle twijfel over het geheim van het leven opgelost. Sinds Christus' geboorte leven wij in de zekere hoop op Zijn tweede komst. Dan zullen alle eeuwige plannen van God met de mens tot in de kleinste bijzonderheden in vervulling gaan. Geloof en hoop vormen de grond slag, waarop wij ons bestaan hier op aarde moeten funderen. „God heeft Zijn eniggeboren Zoon gegeven, opdat allen, die in Hem geloven, het eeuwige leven zullen bezitten". Zo wijst de kribbe van Bethlehem over het voorlopige leven op aarde heen naar het einddoel van iedere mens: de eeuwigheid. Dat is de werkelijkheid van ons leven, dat wij daarheen op weg zijn en iedere seconde het oordeel nader komen- Daartegenover staat echter het diep tragische woord van Sint Jan: Het Licht is in de wereld gekomen, maar de men sen beminden de duisternis meer dan het Licht. (Jo. 3.19). Voor dit ondoor grondelijk geheim, deze tragedie van mis kende, goddelijke liefde kunnen wij al leen in alle nederigheid het hoofd bui gen en ons voor de kribbe eerlijk en oprecht trachten te bezinnen op onze eigen houding. Want allen, dus ook wij, zullen een maal de Mensenzoon zien komen op de wolken des hemels met grote macht en majesteit, om levenden en doden tc oor delen. Moge Gods genade onze overwe ging van het Kerstmysterie zegenen en ons het ware. bevrijdende inzicht schen. ken in het doel van ons leven. Dan zal dit Kerstfeest een waarlijk „Zalig Kerst feest" zijn, dat voortaan aan ons leven de juiste richting geeft. Ter gelegenheid van het Kerstfeest hebben President Truman en Z. H. de Paus een Kerstboodschap uitgewisseld. De brief van de President werd gisteren door diens persoonlijke vertegenwoor diger bü het Vaticaan, Myron Taylor, aan de H. Vader overhandigd. In zijn boodschap zegt de President o.m.: „De roep: Vrede op aarde aan de mensen van goeden wiL heeft door de eeuwen heen geklonken en richting ge geven aan de gedachten en handelingen van elk menselijk wezen, dat leeft in overeenstemming met de Goddelijke be doelingen." „Indachtig het christelijk erfdeel en de zedenlessen, die alleen kunnen leiden tot het goede en ware, zowel in de levens van de gemeenschap der volkeren als in de levens der afzonderlijke mensen, wijdt Amerika zich met vreugde op nieuw aan de pogingen een vredelieven de en voortschrijdende wereldorde te scheppen." In zijn antwoord zegt de H. Vader o.m.: Wij hebben zojuist Uw vriendelijke brief ontvangen, Ons persoonlijk door Myron C. Taylor overhandigd. Terwijl Wij opnieuw Uw gewaardeerde persoon lijke vertegenwoordiger hartelijk wel kom heten, haasten Wij Ons Onze waar dering uit te spreken voor de nobele sentimenten, die Uw Kerstboodschap hebben geïnspireerd. Uwe Excellentie sprak over de grote weldaden, waarmee door de zending van de Goddelijke Verlosser een begin is ge maakt. Inderdaad, de redding zal niet komen voordat de mensheid, inspiratie puttend uit de leer en voorbeelden van Christus, tot de erkenning komt, dat alle mensen kinderen zijn van één Vader, en dat ze in de hemel bestemd zijn ware broeders te worden in vereniging met Zijn Godde lijke Zoon, die Hij heeft gezonden als Verlosser van allen. Slechts deze broederschap geeft de mens, met de hoogste zin van persoon lijke waardigheid, een verzekering van de ware gelijkheid, noodzakelijk als een basis voor rechtvaardigheid. Verwachting tot Zondagavond: Nevelig of mistig, overwegend droog weer met plaatselijk enkele tijdelijke opklaringen. In de kustpro vincies zwakke tot matige wind tus sen Zuid-West en Zuid, elders meest zwakke wind uit Zuidelijke richtin gen. Iets kouder. Zondag: Zon: 8.4816.32; Maan: 12.15—23.15. Maandag: Zon: 8.4816.33; Maan: op 12.25. Dinsdag: 12.34—0.26. Zon: 8.4816.34; Maan: III lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllll Door Radio Anno Santo is bericht ontvangen uit Rome, dat de Vaticaanse autoriteiten thans het definitieve be sluit hebben kunnen nemen de het Vaticaan aangeboden radiozender, in dankbaarheid te aanvaarden. Het Vaticaan heeft van de Stichting een nauwkeurige opgave ontvangen van de technische bijzonderheden van een bepaald type 100 Kw. zender. Uiteraard heeft het Vaticaan dit type zorgvuldig moeten bestuderen, met name in ver band met de vraag of het paste in het geheel van de Vaticaanse plannen. Dit verklaart, waarom deze definitieve aan vaarding zo lang is uitgebleven. De zeer grote waardering van Vati caanse zijde voor het Nederlandse initia tief komt wel in zeer helder licht te staan door een verklaring van Monseig neur Pignedoli, secretaris van het Cen traal Comité voor het H. Jaar. dat het Nederlandse initiatief de H. Vader hel vertrouwen heeft gegeven, nodig om de grootste plannen met Radio Vaticana goed te keuren. Advertentie HU!54 j Waak er voor, dat de kleine zot- \^gert u niet klein maken. weer geleid door een Hogere Leiding. Laten wij eens bedenken, wat een kleine visjes wij zijn in de grote stroom der historie, zwemmend stroom op. of stroom af, maar vaag beseffend wat de school, waartoe wij behoren, gaat doen. En buiten de wil van deze Hogere Lei ding gaat er toch niet ook maar één mensheid is zich altijd sterker bewust van deze kleinste visjes verloren De van de nood dan van de liefde tot Hem, die nog steeds de Behoeder is van de mens. Ook is de strijd op aarde Hem liever dan de strijd tegen deze strijd door Christus te verlangen in zijn leven. En wat tot een volkomen redding van de wereld zou moeten voeren, wordt hul peloos vermeden en verzwegen, en naar de binnenkamer van onze ontoereikend heid verbannen. Hoe zouden wij de we reld kunnen redden? Zeker niet op de talloos vele manie ren van mensen en door mensen. Daar om is Kerstfeest nooit het werkelijke Kerstfeest, maar wel een droom van een droom, die wij ons zo graag zouden ver werkelijken in een „Vrede op aarde". En we verlangen er naar. dat het ons de kracht moge schenken, onszelf te geven aan Hem, die door ons de wereld zal verheffen uit nood en verderf, tot een wereld waar de mens zichzelf in zal vinden, en geven aan allen. Wjj hebben allen de langs demo cratische weg tot stand gekomen be sluiten te aanvaarden. Onverschillig of gij van oordeel zijt, dat Indonesië al lang, of nog lang niet, rijp is voor zijn onafhankelijkheid, en hoe be zorgd en zwaar uw hart ook is: Ik zou willen zeggen, in heilige ernst, en een beroep doende op uw diepe welwillendheid jegens ^Indonesië: Wanneer de Nederlanders eerlijk dit spel, volgens de nieuwe regels, spe len, zullen zij in Indonesië welkome gasten zijn. Wij weten: Wie behouden wil, zal steeds verliezen, en wie bereid is te ver liezen, zal behouden, ook al behoudt hij iets heel anders, dan hij zich oorspron kelijk had voorgesteld zoals nu inder daad gebeurt. Bijvoorbeeld het groeiend vertrouwen, dat een mondig wordende samenleving ons geeft veelal daar, waar het de laatste jaren zo jammerlijk ontbroken heeft. De onderlinge vriend schap der beide volken is immers, hoe wel soms slapend, toch levend geble ven, en kan nu tot nieuw leven gewekt worden. Laten wij bij dag en nacht klaar staan tot helpen, wanneer wij er om gevraagd worden. Bij deze souvereiniteitsoverdracht la ten wij iets los en zij ontvangen iets, namelijk onze erkenning van wat ieder volk immers met zijn diepste wezen wenst en immers ook door geen Neder lander een ander in wezen wordt mis gund. En omdat het nu Kerstmis is, en ik' dus, met u sprekende, de dingen graag wil bezien in hoger licht, moge ik hier de wens ja, de zekerheid hardop uitspreken, dat het. voor de meesten van ons, in ons hart een gul er. vrijwillig afstaan zal zijn. Wij, voor ons, moeten de dingen op lange termijn kunnen zien, en, met de souvereiniteit, ook ons vertrouwen schenken, en onze vriendschap, zoals een meer ervaren en hulpvaardige broer. Als wij, Nederlanders, ons op Kerstmis met de Joodse herders, de Wijzen uit het Oosten, en ontelbare anderen, scharen om het Kribje in Bethlehem, dan klinkt nog de weer klank van „Ere zij God in den hoge, vrede op aarde, in de mensen een welbehagen." En die kan Weer aan zwellen tot een machtig geluid, ge dragen door de gehele mensheid, nog niet nu, maar geleidelijk steeds meer, in groeiende broederschap. En wij mogen dit inzetten, voor zover wij, elk voor onszelf, wijs zijn en van goeden wille, wetende, dat aan de overzijde, in Indonesië, gelijk gestemden opstaan. Maar vóór wij dit beginnen, doen we goed, deze laatste dagen vóór de grote stap gedaan wordt, in onszelf te keren en stil te worden. Wij, die gewend wa ren leiding te geven, worden tenslotte Nog lag de duisternis vanmorgen over de zeven heuvelen der stad, toen zich reeds de eerste pelgrims en Romeinen op het Sint Pietersplein begonnen te verzamelen. Veel later, toen het uur van de plechtigheid begon te naderen, ver drongen zich binnen de wijde armen van Bernini's kolonnades de ontelbaren van alle volken en talen in een immense kolkende zee van rumoerende, pratende, bidende en zingende mensen, terwijl de brede rivier van de Via della Conciüa- zione, maar steeds nieuwe mensengol- ven bleef aanvoeren. De duizenden weten, dat zij slechts een glimp zullen kunnen opvangen van wat er straks gaat gebeuren. Het gezicht op wat er zich in de wijde portico zal af spelen, wordt bijna volledig belemmerd door de zware brede zuilen en ze zullen nauwelijks iets zien van de triomfale Pausstoet. Maar toch zullen ze deelne men aan de opening van de Heilige Deur en daarmee van het Heilig Jaar, want de grote luidspreker overal op het plein zullen ben alles woord voor woord laten volgen. En in een enorm koor zullen ze straks het „Te Deum" zingen, dat de Paus zal aanheffen. En later zullen ook zij binnengaan door de Hei lige Deur, de eersten van de millioenen, die na hen zullen komen in onafzien bare nimmer aflatende rijen van de ochtend tot de avond, twaalf maanden lang. Soms wordt er bijna gevochten om- de mooiste plaatsen. De carabinieri hebben de grootste moeite om de men senvloed binnen de dijken te houden. En overal staan de vrouwen met hun zwarte hoofddoeken: ontelhare weesgegroeten prevelen en murmeren zij, dan weer praten zij op dezelfde toon met hun buurvrouwen of schiet hun stem opeens uit in fel debat. Alles is in afwachting en de span ning stijgt tot haar hoogtepunt wan neer uit de zware klok veui de Sint Pieter de donkere tonen vallen, die het uur aankondigen, waarop de plechtig heid zal beginnen. Een stem door de luidspreker deelt mee. dat de Heilige Vader zich van zijn particuliere vertrek ken heeft begeven naar de Aula dei Paramenti, waar hij zich in de zware plechtgewaden hult in tegenwoordigheid van het Heilig Congres van Kardinalen, d.e de witte koorkappen en dalmatie- ken en de witte mijters dragen. Hoe Hij zic.i daarna, voorafgegaan door de plech tige cortege, begeeft naar de Sixtijnse ..apel om het Allerheiligst Sacrament te aanbidden. Een erewacht van de gees telijkheid van alle kerken van Rome, van de nationale priestercolleges en van alle kloosterordes heeft zich inmiddels opgesteld langs de weg, die de stoet aan stonds gaat volgen door het Vaticaans Paleis: door de Sala Ducale. de Sala Regia. de brede Scala Regia af tot aan de ingang van de Portico van de Sint Pieter. En dan. nadat het „Veni Creator" door de Paus is aangeheven, begeeft zich de stoet van Prinsen der Kerk, die allen kaarsen in de hand dragen, op weg. voorafgegaan door het Pauselijk Kruis, dat wordt gedragen door een Auditeur van de Heilige Roomse Rota. Binnen enkele ogenblikken zal de Heilige Vader in de Portico zijn. (Vervolg op pag. 7) SaNBZ w -S=

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1949 | | pagina 1