WAT IS DE KATHOLIEKE VOLKSPARTIJ? CA RNA VA L Verschijning te Lourdes De FLUIT de Musicus I1 X toon 1 Nederland wint internat, ij shockeytournooi Naam geen ijdele klank, doch bewast en weloverwogen gekozen r Wij luisteren naar Chaotisch besluit in Amsterdam Beroep op daadwerkelijke steun J Nieuwe wijziging in Engels B-team I VRT.TDAG T7 FEBRÜAKI 1950 ANDRIESSEN OP PARTIJRAADSVERGADERING K.V.P. TE UTRECHT Structuur der Partij Steun aan K.V.P. INBRAAK IN NEDERL. AMBASSADE-GEBOUW Officiële publicatie Inschrijvingen uit 6 landen voor Eur, kampioenschap driebanden n. JLU1UU11 cursus AA FRAAIE ZEGE OP ITALIË: Incidenten KING'S VIRGINIA 80 et. Delft wint interacademiaal voetbaltournooi TKkjim (Vervolg van pagina 1) Maar als de K.V.P. geen kerkelijke partij is, wat is ze dan wel? Laat ons de dingen nuchter bekijken en ze toetsen aan het Reglement, de grondslagen en de feitelijke werkzaam heid der Partij. In de Partijraadsverga dering van 22 December 1945, waarin tot oprichting van de Partij werd besloten, werd in een resolutie uit gesproken, dat in de huidige om standigheden noodzakelijk is een partij, welke uitdrukkelijk de zedelijke normen, verankerd in de door God ge schapen wereldorde en de Openbaring, tot grondslag en richtsnoer neemt en dat het op grond van deze normen noodzakelijk is in het bijzonder op so ciaal-economisch terrein een vooruit strevende politiek te voeren, die omwille van haar innerlijke redelijkheid niet al leen door het katholieke volksdeel aan vaard zal worden, maar ook voor niet- katholieken aanvaardbaar is. En als doel van de Partij werd in het Algemeen Reglement omschreven: „Het doel der Partij is, het algemeen welzijn van het Nederlandse Volk te bevorderen, op de grondslag van de zedelijke normen, ge legen in de natuurlijke orde en in de Goddelijke Openbaring, gelijk deze door het Kerkelijk leergezag worden ver klaard". In deze doelstelling worden derhalve drie kenbronnen genoemd t.w.: het na tuurrecht, de Openbaring en het Kerke lijk leergezag. Voor de volvoering van onze taak op het staatkundig erf kan de betekenis van deze bronnen dunkt ons kwalijk worden onderschat. Er blijkt immers uit, dat de zedélyke normen, dat de zedenwet, welke de par tij bij haar staatkundige werk wil han teren, niet losgemaakt worden van de Kerk, die immers alleen de ware kent en ze ons kan voorhouden. Er blijkt ook uit, dat onder deze doelstelling de heipalen van onze eigen moraal zijn ge slagen, een feit voor de practische poli tiek van niet te onderschatten beteke nis. Er is derhalve wel degelijk reden (pns met de glorieuze naam van Ka tholieke Volkspartij te bekleden, om dat het in de partij niet opkomt deze doelstellingen en haar grondslagen te verdoezelen. De zo juist gememoreerde grondslagen en bronnen laten geen twij fel aan het feit, dat de Partij openlijk, zonder de mogelijkheid van enig mis verstand, de Kerk als 'leidster voor wat onder de zedenwet en haar inhoud moet worden verstaan en begrepen, aanvaardt. Hier moge ik citeren wat prof. Kors schreef in zijn brochure: Het vraag stuk ener eigen politieke groepering van de Nederlandse Katholieken: „Het naaste doel der politieke partij, het voorwerp der politiek, is nu eenmaal geen zuivere politieke aangelegenheid, doch raakt, materieel genomen, voor een groot deel ook andere terreinen, vooral het godsdienstige en zedelijke, en is met betrekking tot de normen, waaraan het gebonden is, in feite afhankelijk van de Goddelijke openbaring". Aan deze opvatting heeft de partij uit drukking willen geven door de doelom schrijving, zo juist door mij weergegeven. Er is dus terzake geen twijfel, een feit, waaraan ik waarde hecht om daaraan met nadruk uitdrukking te geven. Er blijkt immers uit, dat door haar een po litiek wordt voorgestaan, welke, ook voor de niet-gelovigen, niet in doekér is gewikkeld. Men weet wat men aan haar heeft, wat zij nastreeft, op grond waarvan zij meent het te moeten doen, hoe zij het wil doen en waarom zij het wil doen. Ook de structuur van de partij heeft de laatste maanden weer de nodige be langstelling genoten. Op zich zelf een verblijdend verschijnsel. Doch wat meer objectiviteit en inzicht in haar taak, als mede in de positie, welke zij in ons Ne derlandse Staatsbestel moet innemen, zou geen kwaad kunnen. Er is een be roep gedaan op de katholiciteit der leden, die allen 's morgens aan een en dezelfde communiebank plaats nemen en waar tussen dus de grootst mogelijke eenheid en gelijkheid aanwezig zijn. Dit is, aldus was de redenering, eigenlijk voldoende. Een ander criticus is van oordeel, dat „het Katholieke volksdeel der partij niet stemt, omdat het 't eens is met de poli tiek van de partij, maar omdat het dit uit religieuze overwegingen een ver plichting acht." Het is klaarblijkelijk on- J juist, althans voor een ieder, die de kaart kent, dat het Katholieke volksdeel louter op grond van religieuze overwe gingen zich verplicht gevoelt de K.V.P. te stemmen. Waaraan ontleent men deze weten schap? Heeft men daarnaar een enquête ingesteld? Of is het 't resultaat van een contact tussen een aantal critici, die menen aan hun opvatting een generali serende conclusie te mogen verbinden? Er zullen er zonder twijfel zijn, die handelen als hier gesteld, maar er zijn er honderdduizenden ik zeg dit uit i ervaring en met diepe overtuiging die uit liefde voor de party, haar werk en haar program, haar uit overtuiging steunen. Het is onjuist de partij voor te stellen als een organisatie, welke feitelijk als een dwangbuis wordt gevoeld. Dat is in strijd met de feiten en een miskenning van de vele en grote offers, welke voor de partij worden gebracht. Maar we zijn er nog niet. ..Moordend voor elk initia tief is de oude, ik citeer, muffe partij organisatie, opgedist uit het voor-oorlog- se Staatspartijmuseum", waarna als ar gument daarvoor de groslijststemming ten tonele wordt gevoerd. Ik heb deze beschouwing enige keren gelezen om er iets concreets in te kun nen ontdekken, doch ben er tot mijn leedwezen niet in geslaagd. Afschaffing groslijststemming en dan vertrouwensmannen? Hoe denkt de schrijver zich dat? Zullen deze vertrou wensmannen ook niet spoedig bijgezet worden in het Volkspartij Museum, om dat de Staatspartij verdwenen is? Laten wij toch de dingen reëel blijven zien. Het huidige systeem van groslijst- stemmingen is verre van volmaakt. De partijleiding erkent dit; deed een voor stel dat U meende niet te moeten aan vaarden en studeert thans over een an dere oplossing. Doch men bedenke, dat, welk systeem ook gevonden wordt, het nooit volmaakt zal zijn. Voor één ding moeten wij echter zorgen. En dat is: dat wij een p ar tij blijven. Een partij die in ons staatkundig bestel een belangrij ke functie heeft en deze, ook door haar structuur, moet kunnen blijven vervul len. En verder moeien wij waken voor het gestalte geven aan de gedachte dat in een partij, met haar belangrijke taak, het individualisme hoogtij gaat vieren. Dit zeg-ik niet om de K.V.P.-leiding vei lig te stellen, of om platgetreden paden te blijven betreden. Doch uitsluitend omwille van het belang der partij, haar taak en haar functie. Laat men de Partij en haar leiding de opbouwende critiek niet sparen het is de vitamine welke zij nodig hebben om levenskrachtig te blijven maar men bedenke daarbij steeds, dat ook nieuwe systemen niet vol maakt kunnen zijn en het karakter van mensenwerk te zijn van den be ginne af aan met zich meedragen. Eni. ge waardering voor het werk van mensen als Aalberse, Ruys, Verschuur, Goseling, Teulings, Kolfschoten en zo vele anderen, werk dat in en door de Staatspartij verricht werd, kan er aan medewerken de objectieve beoorde ling van wat nu is, te bevorderen. Tenslotte zijn enige vragen gesteld: Wat doet de K.V.P. in deze tijd, met name ten aanzien van bepaalde pro blemen? Waar is haar meeslepende visie, zoals die b.v. door De Gasperi zijn partij in Italië is gegeven? Waar blijft de voorlichting, met na me over het socialisme? Het schijnt mij niet van belang ont bloot ook omtrent deze vragen al zal ik ze niet in volgorde behandelen enige opmerkingen te maken. Hopelijk kunnen ze ertoe medewerken ook ter zake de inzichten te verruimen. Om met het laatste punt te beginnen. Wanneer in het Algemeen Staatkun dige Program van de R. K. Staatspartij een program dat in nadere studie is, maar dat in feite nog steeds geldt onder het hoofdstuk Beginselen wordt gesteld: „de Staat is een Maatschappij" d.w.z. een geordende eenheid van velen op één doel; in de natuurlijke orde is hij de hoogste maatschappij. In die orde noodzakelijk, is hij in ontstaan en voort bestaan afhankelijk van de Schepper, tot wiens scheppingsdoel hij moet me dewerken en aan Wiens goedheid hij talloze gaven dankt. Derhalve is ook de Staat gehouden God openlijk te erken nen, te huldigen en te dienen, vooral door in wetgeving en bestuur Gods wet tot opperste richtsnoer te nemen", dan is dit een openlijke getuigenis, welke voor de niet-gelovigen geen twijfel openlaat, omtrent de politiek welke de partij voorstaat en wil ontwikkelen. Datzelfde geldt, wanneer in dat pro gram de eigen inzichten worden ontwik keld omtrent: staatsdoel, staatstaak, staatsgezag, bouw van de Staat; Staat en individu, Staat en gezin, Staat en Kerk enz., dan biykt uit dit alles, dat de naam Katholieke Volksparty, geen ijdele klank is, doch dat deze bewust en weloverwogen is gekozen. Is de politiek van de partij op dit pro gram afgestemd? Of 2ijn het slechts ge tuigenissen, waaraan verder geen aan dacht geschonken wordt? Ik meen dat dit laatste niet het geval is. Ter adstructie van deze mening ver wijs ik naar het Urgentie-program 1946 en het daarop afgestemde verkiezings manifest van 1948. In het regeringspro gram van het kabinet-Beel was het Ur gentie-program wel zeer duidelijk te onderkennen. Vervolgens is bij Algeme ne Beschouwingen over de Rijksbegro ting en bij wetsontwerpen aan deze pro grams volop aandacht geschonken. Dit was het geval bij de aandrang onzerzijds uitgeoefend om tot Grondwetswijziging te komen en deze aan te passen aan de gewijzigde verhoudingen. Dit was het Advertentie DAT noch HUIS ontsnapt OODENT het onweerstaanbare IVeSSIIBeKJL haal een doos bij Uw Drogist VRUDAG HILVERSUM I. 301 m. - KRO: 18.30 strijdkr., 19.00 nieuws, 19.15 regerings- uitz., 19.35 Brabants Halfuur, 20.00 niuws, 20.05 de gewone man, 20.12 min- nestrelen, 20.30 klankbeeld over het le ven van 1908, 21.30 Berlioz-program., 22.23 piano en bariton, 22.35 actualitei ten, 22.45 lezing over de zin van het huwelijk, 23.00 nieuws, 23.15 lichte muz. HILVERSUM II, 415 m. - Na 17.00 uur ook 245 en 1875 m. - VARA: 18.00 nieuws, 18.15 Vara feliciteert, 18.35 Ram blers, 19.00 Denk om de bocht, 19.15 Jan Corduwener. VPRO: 19.30 cursus Gelo vige Mensen, 19.45 schets, 19.55 nieuws, 20.00 nieuws, 20.05 boeken, 20.15 Sonate in G. kl. t., Debussy, 20.30 Mensen aan het werk,- luisterspel. VARA: 21.90 Faust, 4e acte. Gounod, 21.40 Ducdalf, 22.00 buitenlands overzicht, 22.15 Swing and Sweet. VPRO: 22.40 Van daag, 22.45 Avondwijding. VARA: 23.00 nieuws, 23.15 Londens Nationaal symph. orkest. ZATERDAG HILVERSUM I, 301 m. - KRO: 7.00 nieuws, 7.15 gymn., 7.30 Marialiederen, 7.45 Morgengebed, 8.00 nieuws, 8.15 Weense muz., 9.00 huisvrouw, 9.30 gram., 10.00 kleuters, 10.15 ouv. Rosamunde, Schubert en conc. no. 4 in G. gr. t.. Beethoven, 11.00 Zonnebloem, 11.45 kin derkoor, 12.00 Angelus, 12.03 lunch- conc.. 12.30 land- en tuinbouw, 12.55 Zonnewijzer, 13.00 nieuws, 13.20 piano duo André de Raaff en Jacques Schutte, 13.35 Maastrichtse Kamermuz.ver., Sep tet in Es gr. t. van Beethoven, 14.20 En gelse les, 14.40 Sinfonia Espansiva no. 3 van C. Nielsen, 15.15 kroniek van lette ren en kunsten, 15.50 Musicerende dilet tanten, 16.30 De schoonheid van het Gregoriaans door Dom B. Brockbernd O.S.B., 17.00 jeugd, 18.00 Radio Koper- kwartèt. HILVERSUM II, 415 m. - Vóór 10 00 uur ook 245 m. en na 17.00 uur ook 245 en 1875 m. - VARA: 7.00 nieuws, 7.18 gram., 8.18 Victor Silvester, 8.45 Tip Top Tunes, 9.00 San Francisco Symphonie- ork., Frans programma. VPRO: 10.00 lezing, 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 radiofeuilleton Don Segundo Som- bra, le aflevering, 10.35 .gram.. 11.40 Thomas Magyar en Wolfgang Wij de veld. Fuga van TartiniKreisler, Sonata van Wijdeveld, 12.00 accordeola, 12.30 land en tuinbouw, 12.33 Trio Pia Beek, 12.55 kalender, 13.00 nieuws 13.15 Dolf van der Linden, 14.00 het Nederlandse lied, 14.20 Amsterdamse Politie-kapel, 14.50 Fries programma, 15.15 Omroepork., 16.00 lezing Van wieg tot graf, 16.15 Amateurs zetten hun beste beentje voor, 16.45 wereldkampioenschap schaat senrijden, reportage Klaas Peereboom, 17.00 Schijvenschouw, 17.30 Op de dis selwagen. geval bij de door ons gevoerde gezins politiek, onderwijspolitiek, belasting- politiek, de Woning- en de landbouw politiek, alsmede bij de gevoerde loon- en prijspolitiek, de economische en de sociale politiek. Ik denk hier b.v. aan de progressie in de Kinderbijslag, de sub sidie aan Nijmegen en Tilburg, het stel ling nemen tegen een socialistische be lasting-politiek en het pleiten voor een rechtvaardiger belastingdruk, het rui mer baan geven aan het particulier ini tiatief enz. Verder mag worden verwezen naar de behandeling van de wet op de P.B.O. en de Materiële Oorlogsschaden.. Objectief redenerend kan, dunkt mij, kwalijk worden beweerd, dat wij Nederland in het onzekere over onze politiek hebben gelaten. En bij dit alles waren de zedelijke normen, was de zedenwet als in de doelstelling van de partij omschreven, maatgevend voor het optreden. Dit optreden steunde uiteraard op onze katholieke beginselen wij zijn immers, hoewel geen Kerkelijke, toch een Katholieke partij zoals die door het Kerkelijk Gezag worden verkon digd Doch ze zijn ook aanvaardbaar voor niet-katholieken, omdat vele be ginselen d,e eisen van de natuurlijke orde belichamen. Onze politieke opvattingen zijn rede lijk zijn niet de uitdrukking van wat Paus en Bisschoppen willen, maar van wat in de natuur der dingen besloten ligt en waaromtrent wij groter zeker heid hebben dan de niet-gelovigen, het geen wij danken aan de Openbaring en bet Kerkelijk leergezag, die ons houvast geven. En nu wil ik alweer geen misverstand wekken of zelfgenoegzaam worden. In tegendeel: wellicht had er meer kunnen geschieden, had het beter kunnen gebeu ren. Doch ik meen, zij het in alle be scheidenheid, toch wel te mogen zeggen, dat er ernstig gepoogd is wat te doen, alsmede te handelen overeenkomstig ka rakter en doel van de partij. De heer Andriessen ging tenslotte de ver schillende vormen na, waarin de K.V.P. zich actief toonde. Hij wees o.a. op de Ka- derdagen, de propaganda, publicaties en jon gerenorganisatie. Ontbreekt, zo vroeg hij zich af, in deze arbeid van fractie en partij objectief ge zien en mede getoetst aan de vele klem mende en actuele eisen van de na-oorlogse tijd nu de meeslepende visie, zoals ons is verweten en waarbij als voorbeeld naar De Gasperi's partij in Italië werd verwezen? Ontbreekt het hierbij aan voorlichting over het socialisme, een ander verwijt dat ons is toegevoegd? Ik ontken dit met grote stelligheid. Door eigen doelstellingen en idealen in het licht te stellen en deze, daar waar nodig, te plaatsen tegen die van het socialisme, is die voorlichting op positieve wijze gegeven. Een objectief waarnemen van wat er ge schiedt wettigt m.i. deze conclusie. Ik heb aldus besloot de voorzitter der K.V.P. onze werkzaamheden niet in het licht gesteld om vol trots op de borst te kloppen. Ook hier past bescheidenheid en de volledige erkenning, dat er tekortko mingen zijn. Doch, wanneer van de zijde van de partij van de heer Wel ter ons toe gedicht wordt, dat de partij is als een Kerkboek: rood op snee, dan moge men van die zijde bedenken, dat de partij, krachtens haar program, een vooruitstre vende, op eigen beginselen en normen ge- ente politiek wil voeren, daarbij varende m een koers zoals die door onze Kerke lijke Overheid, zowel in Rome als hier blijkens de toespraken en vasten-mande- menten, wordt verlangd. Ik moge een beroep op de katholieken van Nederland doen om ons daadwerkelijk te steunen. Te steunen, ook wanneer er fouten gemaakt worden, wanneer er tekortkomin gen zijn. Doch dan vraag ik deze steun in de vorm van een daadwerkelijke activiteit, van een komen tot de partij, om zo in en door de partij daar waar nodig, tot wijzi gingen te kunnen overgaan. Moge God ons werk zegenen; ons werk, dat wij presteren in het volle bewustzijn van onze kleinheid, van onze fouten en gebreken, maar dat wij niettemin willen ver richten om Hém te verheerlijken, Die ons in Zijn onbegrijpelijke goedheid tot Zijn dienstknechten heeft willen maken. Ingebroken is in het gebouw van de Nederlandse ambassade te "Washington. Men heeft zich toegang verschaft tot het bureau van de militaire luchtmacht attaché, kolonel Roos, terwijl voorts het bureau van de officier van de veilig heidsdienst Elsakkers aan een onder zoek werd onderworpen. Vermist wor den 25 stuivertjes en tien kwartjes, al dus meldt U. P. De Staatscommissie voor de Pensioen wetgeving maakt bekend, dat de gele genheid om wensen en inzichten op het gebied der pensioenwetgeving monde ling toe te lichten, binnenkort zal moe ten worden gesloten. De vijfde en laat ste zitting van de desbetreffende sub commissie zal begin Maart worden ge houden. Personen of organisaties, die er prijs op stellen hun schriftelijke uit eenzetting mondeling toe te lichten, worden in verband hiermede uitgeno digd zulks uiterlijk 1 Maart a.s. aan het secretariaat (Binnenhof 4, 's Graven- hage) kenbaar te maken. Aan na die da tum ontvangen verzoeken om gehoord te worden zal geen gevolg meer kunnen worden gegeven. Ook Jack Milbum, die oorspronkelijk aangewezen was voor de midvoorplaats in het Engelse B-elftal dat 22 Febr. tegen Nederland speelt, moet vervangen worden: hij heeft nl. een teen van zijn rechtervoet gebroken bij de training. Het gewijzigde Engelse B-team ziet er thans als volgt uit: Doel: Middleton (Chesterfield), achter: Dicks (Middlesbrough) en Eckersley (Blackburn); midden: Quested (Fulham), Hughes (Liver pool) en Dickinson (Portsmouht, aanv.); vóór: Walters (Tottenham), Mannion (Mid dlesbrough), Loft House (Bolton Wand.), Bentley (Chelsea) en J. Froggatt (Ports mouth). Voor het Europees biljartkampioen schap driebanden, dat, zoals gemeld, op 2 Maart in café de IJsbreker te Amster dam begint^ hebben ingeschreven La- gache, Siguret en Powel (Frankrijk), Van der Spiegel en Dessart (België), Domingo (Spanje), Engel (Oostenrijk) en Wevers (Nederland). Enige dagén geleden echter is bij de Nederlandse Biljartbond nog de in schrijving binnengekomen van de Zwit serse kampioen Seberhard. De inter nationale Bond zal nu alsnog moeten beslissen of deze inschrijving kan wor den aanvaard. Geschiedt dit, dan zal een van de Franse deelnemers en wel Powel af moeten vallen en zou dit tour- nooi voor het eerst na de oorlog een bezetting hebben met spelers uit zes landen. Onder auspiciën van de K.N.A.C. zul len Woensdag 1 Maart a.s. op het circuit van Zandvoort pogingen worden gedaan om te komen tot verbetering c q. ves tiging van uurrecords in diverse klassen. De Zwitser Georg Schneider heeft het wereldkampioenschap slalom voor heren veroverd. milMHfllfllMMiltmimilltlfHMttMIIIV Maandag en Dinsdag vóór Aswoensdag, dus voor het be gin van de grote veertigdaagse vasten, wordt het carnaval ge vierd. In de noordelijke pro vinciën van ons land merk je van de carnavalsviering heel weinig. Hoogstens hoort men van enige verenigingen, die ge- costumeerde bals organiseren, of vastenavondfeesten bij de jeugdverenigingen. Bij onze zui delijke naburen en ook in onze provincies Noord-Brabant en Limburg is echter de carna valsviering nog steeds blijven bestaan. Carnaval of vastenavond wordt van oudsher gevierd op de genoemde dagen voor de vasten. Het overdadige eten en drinken, dat men toen wel deed, komt ons dan zeer verklaarbaar voor: voor men „afscheid neemt van het vlees" (carni-vale) wilde men zich nog eens duch tig eraan te goed doen. Dat ge beurt natuurlijk nu niet meer zo erg. Wel bakt men in het zui den op Vastenavond oliebollen en spekpannekoeken (spek- struif), waar je je te goed aan kunt doen. En op het platte land van Brabant gebeurt het nog wel dat kinderen langs de huizen gaan om het volgende liedje te zingen: Vrouwe, 't is Vastenavond, ik kom niet thuis voor t' avond, t' avond in de maneschijn als vader en moeder naar bed toe zijn. Hier 'ne stoel en daar 'ne stoel op iedere stoel 'n kussen. Vrouwke, houd oew kinnebak- kes toe of 'k sla er een spekstruif tus sen. Tussen oew neus en tussen oew kin kan nog wel 'ne spekstruif in. Te Bergen op Zoom begint 's Maandagsmiddags het carna val voor de jeugd. Met neuzen en maskers voorgebonden, pot sierlijk, leuk of mooi gekleed, mag je zo maar op straat lopen Muziek is er volop en op de grote markt spreekt Prins Car naval de jeugd, die als een bont gekleurd bloemenveld bij een is, toe. Dan danst hij met de jongens en meisjes de ron dedans. Daarna vormt zich een stoet, die, met muziek voorop, door de straten trekt. Prins Car. naval springt en danst te midden van de vrolijke jeugd. Om ze ven uur moeten de kinderen echter, op bevel van Prins Carnaval, thuis zijn. Dan komen de ouderen aan de beurt, die, meer in groepen en in de zot ste kleedij gestoken, met veel lawaai van gezang en muziek, hossende en springende door de straten trekken. De wereldberoemde masker- optocht te Nice in Zuid-Frank rijk, trekt jaarlijks duizenden bezoekers. De prachtigste ear- navalscostuüms kan men daar bewonderen. Maar de praalwa gens vormen toch altijd hét hoogtepunt. Dat zijn reusachtige bouwsels, waarop de vreemdste figuren voorkomen, die dik wijls, onder het rijden, beweeg lijk zijn. Zelfs de paarden die de wagens trekken zijn gemas kerd! Drakenmaskers bijvoor beeld, of versierd met struis veren en prachtige kleden. Tussen de pronkstukken van de maskeroptocht ziet men reus achtige koppen van bordpapier: duivels, Griekse goden, portret ten van personen, dierenkop- pen, enz. Sedert de laatste ja ren streeft men in het zuiden van ons land er naar, vooral te Bergen op Zoom, om dergelijke grootse praalwagens van Nice te evenaren. Kunstenaars en ar beiders werken samen om de schitterendste werkstukken tot stand te brengen. Over de „Blauwe Schuit", een van de mooiste carnavalswagens, be volkt met fantastische wezens, hebben wij vorige jaren al eens geschreven. Carnaval, het feest van de dwaasheid, is een echt zuidelijk feest, waar wij, noorderlingen, niet veel van begrijpen. Een leuke (en grote) praalwagen. (Slot). „Die vervelende oude muzi kant weet ook nooit van op houden. Reeds twee nachten heb ik niet kunnen slapen, om dat hij tot diep in de nacht zat te fluiten. Ik vind, dat we er nu maar eens een stokje voor moesten steken." „Ik heb een pracht-idee", juichte de jongste, „morgen is hij op reis en dan halen wij doodeenvoudig zijn fluit weg. Een dag later brengen wij die terug, maar stellen als voor waarde, dat hij niet meer in huis speelt." De morgen kwam en de mu sicus vertrok inderdaad om een ziek familielid op te zoeken. De jongste dochter maakte van de ze gelegenheid gebruik om de kamer van de musicus binnen te dringen en de fluit naar haar eigen kamer te brengen. Toen die musicus 's avonds vermoeid in zijn kamer terug keerde, en een kleine maaltijd genuttigd had, liep hij moei zaam naar de kast, waar hij zijn fluit immer borg en tastte naar zijn instrument. Groot was zijn verbazing, toen hij slechts een lege plek betastte. Ver wonderd ontstak hij de petro leumlamp en ging hiermede weder naar de kast. Ze was leeg! Als aan de grond genageld bleef hij staan, begon dan koortsachtig te zoeken. „Mijn fluit," kre,unde hijmijn dierbare metgezel is mij ont stolen. "Waartoe nog verder te leven? Mijn enige troost is weg van mij." Hii bedekte het gelaat met zijn handen en weende. Lang bleef hij zo zitten en eerst toen de zon in het Oosten begon te gloren legde hij zich gekleed op zijn bed neer, waar hij in een onrustige slaap viel. Op het tijdstip, dat de musi cus in zijfi wanhoop de kamer doorzocht, zaten de drie zusters vergenoegd bij elkaar. „Zo, hij zal nu zijn streken wel afle ren", zeide de middelste van de drie met hooghartig gezicht. „Laat ons dat speelding eens bekijken", zei de oudste vinnig. „Ik wil wel eens zien waardoor ik eigenlijk altijd in mijn slaap wordt gestoord." De jongste rekte zich uit, slenterde naar haar kamer en keerde even la ter met de fluit in de hand naar de kamer terug. Bij de drempel aangekomen struikel de zij echter en liet de fluit op de betegelde vloer vallen. Wat onthutst pakte zij het instru ment weer op, maar bemerkte, dat over het gehele mondstuk een brede barst liep. „Net goed" vond de middelste van de drie zusters, „nu zal hij het hele maal wel uit zijn hoofd laten oin hier in huis nog te spelen. Weet je wat? Leg het ding morgeu V.VAW^.VWJWAV%WAVAVVJ^V"AV.-.V.V.% Neen, moeder Soubirous is helemaal niet blij, om wat haar dochtertje Bemadette te ver tellen heeft. „Het doet er ook niet toe," besluit de vrouw een beetje kortaf. „Ik wil in ieder geval niet meer hebben, dat je naar die grot toegaat." Dat vindt Bernadette heel erg. Ze wil er juist zo graag nog eens een keer gaan kijken. Ze kan de gedachten aan wat ze gezien heeft, niet uit haar hoofd zetten. Ze moet er wel mee be zig blijven. Het is net, of ze naar de grot toegetrokken wordt. Dat merkt moeder Sou birous dan ook wel. Tenslotte zegt ze: „Welnu, ga dan nog maar één keer kijken. Maar dan moet je er ook niet verder over zeu ren." Moeder Soubirous denkt, dat er toch niets gebeuren zal. Als Bernadette niets meer ziet, zal het meteen wel (afgelopen zijn. MaarBernadette ziet wel wat. Nauwelijks bevindt zij zich bij de grot en heeft ze enkele Weesgegroeten gebeden, of ze roept uit: „Daar is zij! Daar is zij!" Weer staat de lieve Vrouw in het witte kleed voor haar. Bernadette trilt van vreugde. Er straalt een glans van geluk van haar gezichtje. Dat zien de meisjes, die met .haar meege gaan zijn, heel duidelijk. Van de verschijning zelf zien zy niets. Er komen meer mensen naderbij. Ook die zien de Vrouw niet. Maar als ze naar Bema dette kijken, dan weten ze: dat meisje ziet iets bijzonders. Er zijn er, die vlug naar de stad lopen. Óok moeder Soubi rous moet het weten, dat haar dochter iets wonderlijks over komt. Verschillende mensen willen er ook meer van weten. WWWWVWWW.WW vroeg in zijn kamer, zonder dat hij het merkt. Dan komt hij er ook niet achter, wie die barst erin gemaakt heeft." En zo ge schiedde Toen de musicus de andere ochtend wakker werd, ontwaak te hij in een treurige stemming Wie schetst echter zijn verba zing toen hij, zich in bed op richtend, de fluit op tafel zag liggen? „Dank, o dank," stamel, de hij, „het is slechts een kwade droom geweest." Hij stapte snel van zijn bed af. „Dat komt vast van die lange reis," mompelde hij, „daar kan ik op mijn leef tijd niet meer tegen en krijg des nachts onrustige dromen." Op dit ogenblik nam hij de fluit in zijn handen en zag de barst. Ontzet zonk hij in een stoel neer. Hij beproefde te fluiten, maar bracht slechts een schril, jammerend geluid voort, dat door merg en been ging. Ver dwaasd bleef hij zitten, kreund» als een gewond dier. „Dus toch", kreet hij hees, „dus toch." Hij brak in een zenuwachtige huil bui uit, heftig schokten zijn schouders, maar dat werd min. der, steeds minder en ten laat ste bewoog hij niet meer. Van verdriet was het hart van de arme, oude musicus gebroken. OLAV HAGEDORN. En dat vindt moeder Soubirous verschrikkelijk. Als dat zo door gaat, zal weldra iedereen over haar dochter praten. Daar zal ze dan maar eens gauw een eind aan maken. Echt boos begeeft ze zich naar de grot van Massa- bielle. Daar komt Bemadette haar tegemoet. „En nou is het uit hoor!" roept moeder haar al tegen. „Vlug mee naar huis." Maar.... haar besluit staat vast: ze laat Bernadette niet meer naar de grot gaan. De eenvoudige vrouw is maar bang voor de grote belangstelling, die ontstaat. En waarom zou het juist haar kind moeten zijn, waarmee zo iets wonderlijks gebeurt? Dat begrijpt vrouw Soubirous niet. Dat begrijpt trouwens niemand. Dat is een uitverkiezing van God. Moeder Soubirous kan zich niet lang meer verzetten. Er komen vooraanstaande mensen in haar huisje en die zeggen: „J,e moet haar laten gaan, vrouw Soubirous." „Nu goed dan!" zegf ze. „Maar dan ga ik mee." Ook nu verschijnt de Vrott- De intocht van Prins Carnaval te Nizza. Nu Carnaval in aantocht is, geven we een voorbeeld van 'n camavalsmasker. Er zijn aller lei leuke soorten, maar ook lelijke hoor! In de grote ste den in het Noorden van ons land kun je maskers in de eta lages van feestwinkels zien. In het Zuiden van ons land hangen op deze tijd in tien tallen winkels de maskers by honderden bijeen. Teken nu eens een leuk maskergezicht, zo ongeveer als hierbij afge drukt. Enige stippellijnen ge- De plaats waar de H. Maagd aan Bemadette verscheen. we. En weer straalt het gelaat van Bemadette als een engeL Zelfs mooeder Soubirous is er van onder de indruk. Nu mag Bemadette in het vervolg naar de grot gaan, zo dikwijls zij maar wil. Tenminste, van haar moeder. Maar nu gaan ook andere mensen zich er mee bemoeien. Ook die willen Bemadette te genhouden. Dat lukt echter niet. Want Maria wil Haar macht hier tonen. Daar doet niemand wat aan. Wat er verder gebeurt, horen jullie de volgende week. ven aan waar je op letten kunt. Teken eerst een eivorm. Oren tussen bc. Wenkbrau wen op bb. De ogen tussen bc en 23 en 34. Mond tussen cd. Neus op cc. Dit zijn enkele puntjes. Teken zelf een le.uk maskergezicht zo je zelf het best denkt. En vooral aardig (en fel) kleu ren. a „V 3 C- - m C&rn&valsm&skei* Advertentie Door een royale en verdiende over winning op de Italiaanse ploeg (T3) en een 54-nederlaag van de Fransen tegen België, heeft ljet Nederlandse ys- hockeyteam met één verliespunt het vierlanden-y shockeytournooi gewonnen, dat deze week in Den Haag en Amster dam werd gespeeld. Vier zeer mooie doelpunten van Van ITeeswijk en de prima conditie van de Nederlandse defensie, met name van Taconis en Van der Heyden, braken in de wedstrijd te 's-Gravenhage de weer stand van de Italianen, die wel goed speelden, maar hun combinaties te ver doorwoerden. Direct na het begin klopte het in de Nederlandse voorhoede goed en reeds de eerste aanval bracht succes, toen Van Heeswijk met een fraai schot de score opende (10). De Italianen antwoord den met een fel offensief en slechts door een tweetal mooie, saves van Van der Heyden werden doelpunten voor komen. In de tweede periode bleef de wed strijd uitermate snel en wederom zette Federici keeper Van der Heyden aan het werk. Het overwicht der Italianen werd niet in doelpunten uitgedrukt en het waren juist de Nederlanders, die de scoringskansen benutten. Eerst was het Schwencke, die een voorzet van de uit stekend spelende Loek benutte (20) en nadat Agazzi voor de Italianen zeer ver diend tegen had gescoord, plaatste Van Heeswijk andermaal de puck achter de Italiaanse goalie (31). De slotperiode begon met een ware doelpuntenregen. Van Heeswijk zette zijn serie voort met 41 Feenstra en Overakker deden goed voorbereidend werk Federici antwoordde met een tegendoelpunt (42), vervolgens Feen stra uit een voorzet van Van Heeswijk (52) en Italië door Agazzi: 53. Even leek het of de Zuiderlingen nog een beter resultaat zouden kunnen bereiken, doch doelpunten van Schwencke (uit een zeer moeilijke positie) en een schit terende goal van Van Heeswijk brachten de Nederlandse zege definitief in veilig heid. Rest nog te vermelden, dat de Ne derlandse combinatie bijzonder goed vlotte met als uitblinkers Van Heeswijk, Loek en Taconis. De match was ondanks de soms zeer felle strijd vriendschappe lijk en werd door geen wanklank ver stoord. In Amsterdam was het helaas anders. Ruim twintig spelers, vechtend op een kluitje, onder het zwellende gejoel, ge fluit en geschreeuw van een chauvinis tisch publiek, dat in een Belgische over winning de kans wist voor een Neder landse tournooi-zege, vormden aan het slot van de derde speelperiode een op windend toneel in de Apollohal. Er wa ren verscheidene incidenten aan vooraf gegaan: de stand was 33 toen de Frans man Nivet met een ver en hard schot ergens het Belgische doel raakte. De puck kaatste terug en de doelcontroleur liet het licht niet flitsen. Franse protes ten op het ijs. De Franse scheidsrechter wilde een doelpunt toekenhen, hoewel de controleur het daar niet mee eens was en het achter het doel gezeten pu bliek luid zijn afkeuring te kennen gaf. De Belgische doelverdediger Peeters reed daarop het ijs af, gevolgd door zijn medespelers. Dit leidde tot nieuwe dis cussies en nieuwe fluitconcerten, maar tenslotte had de Franse scheidsrechter de eindbeslissing genomen: hij kende het doelpunt toe. Binnen een minuut zorgde A. Waldschmitt voor de Belgische gelijkmaker (44). Wéér een minuut later trof de Franse scheidsrechter op nieuw een beslissing, die door het pu bliek dubieus geacht werd toen hij Waldschmitt voor een minuut naar het straf bankje verwees. Toen tenslotte bij een felle Franse aanval Peeters boven op de puck kwam te liggen, trachtten twee aanvallers hem daarop wat te hard handig af te werken. Belgische spelers kwamen tussenbeiden, de sticks vlogen door de lucht, alle niet medespelenden van beide ploegen drongen het ijs op en er ontstond een massale vechtpartij. Nadat die geluwd was, hief het publiek in koor de strijdkreet „Belgique", „Bel- gique" aan, waarna opnieuw een opont houd nodig was om na te gaan, welke spelers naar de strafbank moesten wor den verwezen. Ten slotte waren dat een Fransman en een Belg. De wedstrijd werd voortgezet en uit. een scrimmage scoorde Noterman, de productiefste Belg, zijn derde doelpunt, althans de doelcon troleur wees dit met 'n brandend lampje toe. De juichende Belgen werden hevig teleurgesteld, toen de Franse scheids rechter opnieuw discussies opende, maar ditmaal kregen de Belgen gelijk, zodat de eindstand 54 werd. Het eindklassement luidt: 1 Nederland 3 2 1 0 5 18—11 2 Frankrijk 3 Italië 4 België 3 1113 13—U 3 1 0 2 2 13—17 3 1 0 2 2 14—19 De uitslagen van de wedstrijden gespeeld op de laatste dag van het inter-universita* voetbal-toumooi te Nijmegen. Verliezers-rondeNijmegenWageningeö 100, GroningenVrije Universiteit Ai*1' sterdam 20, TilburgUtrecht 40, Nil!*1®" genGroningen 0—1. Finale: Tilburg—1Gro ningen 10. - Winnaarsronde: LeidenRotterdam AmsterdamDelft 01. FinaleDelft den 10.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1950 | | pagina 4