Zondebesef
Met Indo-China Zuid-Oost-Azië
H
Wereldtoneel
I
M
a
E
Mensen op reis
r mr
0
STICHTING VAN INSTITUUT VOOR
CENTRALE VORMING
Chefarine 4
KORSTEN van 1848
m
Voor allendie zowel in de top als in de
afdelingen leiding zullen kunnen geven
Betere werking van 4 be
roemde geneesmiddelen
Koningin te midden van
haar personeel
Contactcommissie voor
huisvestingsvraagstuk
JLILLI/JJ
Waarom weer vasten?
ZATERDAG 18 FEBRUARI 1950
PAGINA 3
KONINKLIJKE VERMEL-
DING PER DAGORDER
IVOROL
Heerengracht 408 Amsterdam
PARTIJRAADSVERGADERING K.V.P.
Baarn plaats van
vestiging
HOOFDPIJN!
■4*
Wanneer bij pijnen of griep een
ander middel faalt, neem dan eens
Chefarine „4". De 4 bestanddelen
zijn elk stuk voor stuk al wereld
beroemd. Haar samen in één tablet
werken zij nftg beter. Het ene
middel versterkt de werking van
het andere, zodat de totale werking
wel bijzonder krachtig en weldadig is.
F eestavond voor voetbalclub
GS
GEDWARSBOOMDE
Vertaling
Liturgische weekkalender
Op de vraag hoe het komt, dat in
de moderne wereld zo goed als
alle overgeleverde waarden zoals
men dat noemt „omgekeerd" zijn is ei
genlijk maar één antwoord afdoende.
En wel omdat alles, wat men daarvoor
ter verklaring zou kunnen aanhalen in
laatste instantie te herleiden is tot het
verlies van het zondebesef. Het begrip
voor het absolute karakter der zedelijke
waarden is verloren gegaan. Een nogal
ingewikkeld proces vén velerlei facto
ren, die alle naar eigen aard en wijze
hun invloed hebben doen gelden, is
oorzaak geworden van de uiteindelijke
afbraak van een zedelijk-gezonde le
venshouding.
Zo heeft zich langzamerhand en on
gemerkt een vervlakking voltrokken in
de gangbare en goed gefundeerde op
vattingen over goed en kwaad. Maar
deze vervlakking werd nog aanmerke
lijk bevorderd door de gewilde en doel
bewuste ondermijning en ontkenning
van de christelijke cultuurwaarden
de enig-ware! door een hoogmoedige
„wetenschap", die de geweldige fout
beging de menselijke geest tot hét enige
en zelfstandige middelpunt van het
heelal te verklaren.
Nu is het ongetwijfeld waar, dat de
verworvenheden van moderne weten
schap en techniek eerbied en bewonde
ring afdwingen. Het is echter ook niet
minder waar, dat hun resultaten in een
omgekeerd evenredige verhouding staan
tot een winst op geestelijk-zedelijk ter
rein.
En dat is eenvoudig onvermijdelijk.
Want wanneer de mens zich zozeer laat
meeslepen door hoogmoed en zelfover
schatting, dat hij zich inbeeldt boven
de zedelijkheidsnormen te staan, die
God voor de hele schepping heeft vast
gesteld. dan kan hét niet uitblijven, dat
hij daardoor de grootste wanorde schept
en d u s tot een diep zedelijk verval
raakt, zoals wij dat in onze hedendaagse
samenleving overal kunnen constateren.
En als wij nog iets dieper graven, dan
ontdekken wij spoedig, dat deze kramp
achtige pogingen om een boven de
mens staande wet te ontkennen, feite
lijk voortkomen uit een bitter levens-
pessimisme, dat zijn oorzaak vindt in
de onontkoombare erkenning van eigen
machteloze ontoereikendheid.
Tegen feiten vecht men altijd tever
geefs. Het zondebewustzijn ligt zo diep
en vast in de menselijke natuur veran
kerd, dat het eenvoudig niet te ont
kennen is! Ook niet door b.v. de
boeteceremonies van primitieve of oude
volkeren te verklaren door een beroep
op magie. Dit moge ten dele al juist
zijn, de eigenlijke beweegreden van een
dergelijke ritus is, zoals onbevooroor
deelde onderzoekingen hebben vast
gesteld, in wezen smekend, niet
dwingend, en steunt op een waarachtig
zedelijk zonde-beleven. In de algemeen
menselijke opvattingen hieromtrent is
niet alleen een duidelijk bewustzijn
aan te wijzen van een verlies der eigen
morele waarde, van onreinheid en
schaamte en van strafbaarheid tenge
volge van de gestelde, verkeerde -daad,
maar zelfs van een schuldig-staan te
genover het Opperwezen. Daarmee is
de fundering van de absolute zedelijk
heidsnormen principieel gegeven.
Het moderne heidendom, dat God
en de op Hem steunende zede-
lijke waarden afwijst, dreigt de
mensheid tot volslagen morele onder
gang te brengen door het zondebewust
zijn i njz ij n hele samenhang uit
ie schakelen.
Onherroepelijk zal deze neergang
echter zeker niet zijn. Opzettelijke
boosaardigheid kan ongetwijfeld onze
samenleving diep doen ontaarden, maar
vroeg of laat komt de menselijke na
tuur tegen alle gedwongen misvorming
van haar door God geschapen aard in
verzet.
Bovendien zal iedere afbrekende en
vernietigende activiteit steeds als on
versaagde en onvermoeide verdedigster
van menselijke en goddelijke waarden
de Kerk van Christus tegenover zich
vinden, waaraan van Godswege o n-
overwinnelijkheid is toegezegd.
Steunend op de goddelijke Open
baring heeft de Kerk het algemeen be
staande, menselijke zondebesef nieuwe
kleur en diepte geschonken. De leer
over de gevolgen der erfzonde stelt de
ons allen aangeboren geneigdheid tot
het kwaad in eenWcherp licht. Door de
innige relatie van de gedoopte mens tot
God krijgt het schuldbewustzijn een
persoonlijk accent. De zonde neemt
het karakter aan niet alleen van
een overtreding van Zijn wet. maar ook
van een belediging van de Algoede
Zelf. En wij mogen wel zeggen:
vooral van een grove ondank
baarheid jegens onze Verlosser Jezus
Christus.
Het misbruiken van ons liphaam tot
instrument voor de overtreding van
Gods Wet ontwijdt „de tempel van de
K. Geest".
Naast onze individuele zonden ech
ter staat de verschrikking van de
tyrannieke macht van het kwaad,
dat, met Gods toestemming, tot aan
Christus' tweede komst, Zijn heils
plannen met de mens tracht te ver
storen. Dit is de grote vijandschap te
gen God, gedirigeerd door de Satan.
Tegeriover deze dubbele zondig
heid, d.i. in en buiten ons, stelt
Christus voor ieder de dringende
oproep tot boete en bekering.
Hierop steunt de oeroude, christelijke
practijk van de j a a r 1 ij k s e V a sten:
een tijd van boete en versterving, van
gebed en bezinning. De verregaande
zedelijke en geestelijke decadentie van
deze tijd stelt onze christelijke over
tuiging voor de dringende eis de Vas
ten van dit jaar te maken tot een
eensgezinde, gezamenlijke kruistocht
van boete en gebed, waaraan niemand
zich mag onttrekken.
Heel bijzonder dit jaar, het Heilig
Jaar 1950, heeft de Heilige Vader, Paus
Pius XII, de hele Christenheid met alle
aandrang opgeroepen dit jaar te maken
tot één grote verzoening met
God. Zonder een zeer bijzondere tus
senkomst van de goddelijke Voorzienig
heid schijnt de ondergang van de mens
heid onvermijdelijk te zijn.
Alleen het Christendom kan nog red
ding brengen. Maar dan op voorwaar
de, dat de phristenen hun overtuiging
eerlijk en in alle consequenties trouw
beleven. Om echter de wereld redding
te brengen, moeten wij eerst zelf met
God verzoend zijn.
Dit verwacht in dit H. Jaar de Paus
van alle Christenen. En met deze drin
gende aansporing bewijst Hij ieder van
ons de allergrootste dienst.
Laten wij in deze stemming de Vas
tentijd ingaan, om met Pasen met Chris
tus als herboren, heilige Christenen
te verrijzen.
Wat er op het spel staat is voldoende
bekend. B.
Bij K.B. is aan het M.S. „Kampar" van
de N.V. Koninklijke Paketvaart Maat
schappij te Amsterdam de koninklijke
vermelding bij dagorder toegekend we
gens het volgende feit:
Het M.S. „Kampar", met geen andere
bewapening dan twee geweren, voer 17
Januari 1942 ter Oostkust van Sumatra
l°en het een Japanse onderzeeboot voor
de boeg kreeg. Zonder zich te beden
ken zette de gezagvoerder met volle
tracht koers op de snelduikende onder-
geboot, die naar mbet worden aange
komen, ernstig werd geraakt.
et voornaamste thema van de
Woensdag geëindigde besprekin
gen, die Amerikaanse diplomaten
te Bangkok voerden, werd gevormd
door het dilemma, waarvoor de Verenig
de Staten zich, na hun erkenning van de
Indochinese stallen Laos, Cambodja en
Vietnam, zien gesteld.
Nu de Sovjet-Unie, als tegenzet op
het politieke schaakbord, het communis
tische bewind onder leiding van dr. Ho
Tsjih Minh heeft erkend, zal de Ame
rikaanse politiek, in eerste instantie te
genover Indo-China, doch uiteindelijk
met betrekking tot geheel Zuid-Oost-
Azië, een van de twee volgende gedrags
lijnen moeten volgen:
1. Het beperken van de Amerikaanse
steun tot diplomatieke verzekeringen en
het leveren van wapens aan Frankrijk,
gepaard gaande aan financiële steun
voor dit land. Gemeend wordt dat, in
dien de Verenigde Staten zich hiertoe
beperken, de nieuwe, onafhankelijke In
dochinese staten vermoedelijk snel en
onvermijdelijk onder de voet zullen wor
den gelopen door een door de Russen
geïnspireerde communistische aanval.
2. Het inzetten van Amerikaanse le
vens en wapens in Indo-China en het
verlenen van economische hulp aan de
drie genoemde landen, opdat aldus de
onder zware druk staande Franse mi
litaire linies in Indo-China worden ver
sterkt Dit zou betekenen, dat de Ver
enigde Staten rechtstreeks partij zou
den worden in oorlogsdaden tegen de
Aziatische communistische legers.
Het verluidt, dat de te Bangkok aan
wezige Amerikaanse diplomaten uit
Zuid-Oost-Azië er niet in zijn geslaagd
tot de opstelling van een doelmatig com
promis tussen beide bovengenoemde
uitersten te komen.
Men is van mening, dat de plotselinge
bekendmaking van het dertigjarige ver
drag tussen de Sovjet-Unie en het com
munistische China, welk feit nog op de
conferentie te Bangkok is besproken, er
toe heeft bijgedragen de Amerikaanse
diplomaten duidelijk voor ogen te stel
len dat het Chinese en Russische com
munisten gemakkelijk moet vallen mi
litaire hulp te verlenen aan Ho Sji
Minh's „regering" en dat dit feit bete
kent dat het Indochinese probleem niet
slechts als „zo maar een burgeroorlog"
kan worden beschouwd, doch dat dit
vraagstuk een „testcase" is voor de ge
hele Amerikaanse politiek in Zuid-Oost-
Azië, waarbij het erom gaat of dit uit
zijn evenwicht geslagen en in zichzelf
verdeelde gebied al dan niet als een rij-
ie vrucht moet worden overgelaten aan
de Aziatische communistische legers, die
gereed staan voor de oogst."
n het algemeen zullen de Westerse
mogendheden moeten uitmaken in
welke mate zij de niet-communisti-
whe Aziatische regeringen willen steu
nen. Het verlenen van afdoende steun
zou inhouden, dat deze mogendheden
zich bereid zouden moeten verklaren
bedoelde Aziatische staten zo nodig ook
militair tegen de communistische be
dreiging te verdedigen.
De houding van Thailand (Siam)
word! ten deze als symptomatisch be
schouwd. Zoals gemeld, wilde de Thai-
landse minister-president zijn regering
overtuigen van de wenselijkheid der er
kenning van Vietnam, Laos en Cambod-
Advertentie
Tanden wit qïs
a/pensneeuw met
TA N DRAS TA
■a door Thailand, doch hij kon zijn ka
binet hierin niet meekrijgen. Deze hou
ding van de Siamese regering wordt als
kenschetsend beschouwd voor de stem
ming van teleurstelling, welke thans in
Zuid-Oost-Azië hand over hand toe
neemt. Het wordt waarschijnlijk geacht,
dat het gehele prestige der Westerse
mogendheden in Zuid-Oost-Azië zal
staan of vallen met het volgen van een
positieve politiek in het Indochinese
vraagstuk, dat ten deze algemeen als
„testcase" wordt beschouwd.
Van betrouwbare zijde wordt nog
vernomen, dat de premier van Thailand,
toen hij de Amerikaanse en Britse di
plomatieke vertegenwoordigers in ken
nis stelde van het besluit van zijn ka
binet om de drie nieuwe Indochinese
staten niet te erkennen, hieraan toe
voegde: „De dag, waarop wij kunnen
constateren dat de morele steun en me
delevende belangstelling van de Wester
se mogendheden tegenover de onafhan
kelijke Aziatische regeringen in daden
tot uitdrukking komt, zal tevens de dag
zijn waarop wij de kansen op het voort
bestaan van onze landen in de waag
schaal zullen stellen door het erkennen
van regeringen als het bewind van
Vietnam, die door het Westen op touw
ziin gezet en waarvan de comnjunisti-
sche wereld heeft gezworen dat zij te
zamen met alle staten die^hen steunen
zullen worden vernietigd."
Advertentie
Telefoon 37132 - 37133
CENTRALE VERWARMING
OLIESTOOKINSTALLATIES
De Zoon van £ric deïhomian
7. De man heeft zich reeds omgedraaid en doet een poging om onverschillig weg
te lopendoch Baldon's woorden hebben hem toch verontrust en wanneer de laatste
hem door de tralies toeroept dat het om een hwestie van leven en dood gaatkeert
hij zich om en komt langzaam terug.
„Wat bedoelt ge, barbaar?" vraagt hij argwanend. „Leven en doodzegt ge? Wiens
leven staat dan wel op het spel?"
„Het jouwe!" Baldon's stem is scherp en indringend geworden. Luisterwaiit
wanneer je mijn waarschuwing in de wind slaat, zul je zeker sterven voor de zon
tweemaal is ondergegaan. De blanke barbaar die dit schip beveeltheeft zo
besloten
„Hoe weet ge dat!" huivert de man ontzet.
„Ben ik niet van zijn stam? Wij barbaren zijn zeer met elkaar vertrouwd. Denk
toch na, man! Binnen korte tijd zullen jullie landen in zijn rijk. Lfeiik je dat hij
jullie ooit terug zal laten keren met dit schip? Ha, ik ken heer Ene. Sluw en
argwanend is hij, en een mensenleven betekent minder voor hem dan een vlieg.
Hij vertrouwt jullie niet! En dus moeten jullie stervenwanneer hij je met meer
nodig heeft. Ik geef je de verzekering dat de gehele bemanning zal sterven op het
moment, dqt dit schip de kust van Noorwegen bereikt!"
Hij spreekt met zoveel zekerheid en de sluwheid, waarmee hij nog
aan dit duivelse netwerk van bedrog weet toe te voegen is zo verholen, dat de man
hem begint te geloven. Zijn ogen worden wijd van angst. Hier, ver van zijn land,
tegenover een barbaar die wellicht over vreemde krachten beschikt, besluipt een
verschrikkelijke onzekerheid hem.
„Wat moet ik dan doen?" vraagt hij zacht.
„Weet, dat ik in mijn eigen rijk een zeer machtig vorst ben", gaat Baldon handig
verder. „Bemind door mijn onderdanen en in het bezit van ontzaglijke rijkdommen.
Eric de Noorman wil mij die ontnemen en daarom voert hij mij als gevangene met
zich mee. Ik heb je reeds gezegddat hij nergens voor staat. Maar wanneer je mij
helpt en doet wat ik zeg, zal ik je niet alleen redden, maar je ook zo rijkelijk belonen,
dat je voor de rest van je leven een onbezorgd bestaan hebt. Goud zal ik je geven,
edelstenen en zijde. Alles wat je maar wilt
Die laatste woorden brengen de man helemaal aan het wankelen. Maar zijn aange
boren voorzichtigheid waarschuwt hem en hij vraagt argwanend: „En wil de Noorman
ons allen geheel alleen doden? Ik geloof dat niet."
Niet alleen!" Baldon laat zich voor geen enkel gat vangen. „Hij heeft zich ae
hulp verzekerd van de stuurman. Tezamen zullen zij de rest van de bemanning ver-
vaderlijk vér moorden.
Hij ziet een nadenkende trek op het gezicht van de ander verschijnen en wacht
gespannen diens antwoord af
m li
(Van onze correspondent)
„Belangrijker dan vele andere besluiten,
welke in de jaren na de oorlog zijn ge
nomen, mag ongetwijfeld de beslissing
worden genoemd over het al of niet
accepteren van het voorstel van het
partijbestuur aangaande de stichting van
een Instituut voor Centrale Vorming,
waarvoor de Partijraad zich heden ziet
geplaatst." Aldus begon pater Mag. dr. S.
Stokman de toelichting op het betreffen
de voorstel, dat gisteren op de vergade
ring van de Partijraad der K.V.P. te
Utrecht werd behandeld.
Mag. Stokman wees er op, dat nu
de katholieke emancipatie een feit is en
de tijd om te hoop te lopen ter verkrij
ging van staatkundige rechten derhalve
tot het verleden behoort de taak van
een katholieke partij een geheel andere
is geworden. Weliswaar zal zij de ver
worven rechten voortdurend dienen te
beveiligen, doch haar activiteit moet
vooral gericht zijn op het construeren
van de door God gewilde orde in de
staat. Dit te verwezenlijken is in vele
opzichten moeilijker dan te strijden voor
Vandaag begint het Carnaval, het jaarlijks weerkerende feest der zotheid. Zij,
die de scepter zwaaien over al de niet meer te stuiten lust tot „gek" doen, de
Carnavaleske Prinsen geven vandaag het definitieve sein tot de „start". Iedere
stad van enige betekenis in Brabant en Limburg heeft een „Hoogheid" in haar
midden en nijvere handen hebben ex de prachtigste wagens gebouwd waarop
Prins Carnaval feestelijk wordt ingehaald. De foto toont het waarlijk prinselijke
voertuig, dat men in Bergen op Zoom tijdelijk Krabbegat geheten, heeft
vervaardigd.
staatkundige rechten en de thans nood
zakelijke activiteit veronderstelt inzicht
in de katholieke staatkundige beginselen
en in de zich steeds wijzigende omstan
digheden.
Hiervoor zijn een degelijke vorming,
studie en beleving der beginselen ver
eist, zonder welke ook geen enthousiasme
voor de constructieve arbeid mogelijk is.
In de K.V.P. heeft tot nu toe een doel
bewuste vorming op politiek gebied
steeds ontbroken. Zij bleef hierin achter
bij andere katholieke organisaties, die
juist door een brede vorming de katho
lieke sociale en culturele gedachten tot
gemeengoed hebben gemaakt.
De vorming op politiek gebied is niet
slechts nuttig, zij is een levenskwestie
voor de partij. Voor hen, die deel uitma
ken van een democratische staat, is ele
mentaire kennis nodig van de staats
zaken. Dit klemt te meer, daar de be
staanszekerheid van alle burgers in onze
tijd sterk aan het Overheidsbeleid is
gebonden. Een ieder voelt dit beleid aan
den lijve en heeft dus het "recht hierop
critiek uit te oefenen. Te veel blijkt
echter nog, dat critiek vaak wordt gele
verd door hen, die het waarom en de
samenhang van het politiek beleid niet
kennen.
De K.V.P. heeft derhalve tot taak
een beter inzicht ingang te doen vin
den, vooral daar zij zich krachtens
haar aard niet voor één bepaalde groep
mag opwerpen, doch er naar moet
streven, dat het algemeen welzijn van
iedere burger en van alle sociale groe
peringen is. Begrip van allen voor
allen is hier een eerste vereiste, het
geen o.m. door het Vormingsinstituut
kan worden bevorderd. De werkzaam
heden van het Centraal Vormingsinsti
tuut zullen in hoofdzaak drieledig zjjn.
Kaderleden uit het gehele regionale en
plaatselijke kader, en personen, die ver
moedelijk tot deze kring zullen gaan be
horen, zal een verantwoorde kennis van het
bestaansrecht en het wezen van een katho
lieke partij worden bijgebracht. De parcti-
sche vorming zal o.m. betrekking hebben
op de opbouw en de verhoudingen binnen
de partij, terwijl verder aandacht kan wor-
denipgewijd aan de psychologische zijde van
de propaganda.
Als tweede terrein van werkzaamheid
dient de diepere en gespecialiseerde poli
tieke vorming te worden' beschouwd van ka
derleden en anderen, die daarvoor in aan
merking komen. Een aanvullende weten
schappelijke vorming betreffende onderwer
pen als de katholieke staatsleer, de Staat
en de maatschappij, de Kerk en de Staat,
etc., zal hier worden gegeven.
Als derde belangrijk object noemt het
voorstel het contact, dat de K.V.P. middels
het vormingsinstituut met vertegenwoordi
gers van verschillende groeperingen op
maatschappelijk terrein kan hebben. Door
dit contact wordt het mogelijk de proble
men te leren kennen, waarbij deze groepe
ringen betrokken zijn en die politieke aspec
ten vertonen of reeds in de practische po
litiek betrokken zijn. Ook als gesprek-
centrum zal het instituut derhalve van
grote waarde blijken.
Het instituut is bedoeld als vormings
centrum van katholieke leken, die in
alle organen van de partij leiding zullen
kunnen geven, zowel in de top als in
de afdelingen
Het is niet genoeg, dat de partij
Advertentie
Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. Doos 45 ct.
Mijnharde Hoofdpijntabletten. Koket 75 ct.
Advertentie
BEROEMDE GENEES MIDDEL EN
IN EÉN TABLET
TEGEN PIJNEN EN GCIEP 20 TABLETTEN t I 0.7»
anderhalf millioen kiezers, bekwame
ministers en goede leiders heeft. Zij
moet onder de massa leven en ge
schraagd worden door liefde en enthou
siasme, die echter slechts uit een rede
lijk inzicht in het wezen en de metho
de. der partij geboren kunnen worden.
De financiële opzet van het instituut
werd eveneens uitvoerig toegelicht.
Voor aankoop en verbouwing van een
geschikt pand werd een bedrag van
f 320.000 geïnvesteerd.
Het Centraal Vormingsinstituut zal in
Baarn worden gevestigd, waar men
reeds over de aankoop van een land
goed onderhandelt.
De jaarlijkse exploitatie zal naar men
verwacht f 45.000 bedragen. Een be
langrijk deel der benodigde geldmidde
len werd verkregen uit het Goseling
Verschuur Fonds en het Schaepman
Instituut, terwijl men voorts belangrijke
giften mocht ontvangen.
De bezwaren, die uit de vergadering
tegen de stichting van het Vormingsin
stituut werden geopperd en die vooral
betrekking hadden op de vele moeilijk
heden, die het plan met zich meebracht,
werden door de penningmeester de heer
Albert weerlegd. „Wij maken heus geen
dodensprong, doch wel een gedurfde
sprong, maar wij mogen deze maken,
daar de stichting van het instituut voor
de partij zo uiterst belangrijk is'.
Na uitgebreide discussies werd het voor
stel van het partijbestuur met 67 tegen 6
stemmen aangenomen.
De agenda voor de eerste dag der verga
dering vermeldde voorts het verslag der
kascommissie over het jaar 1949 en het ver
slag der begrotingscommissie over het jaar
1950. Beide verslagen werden eenstemmig
goedgekeurd.
Na enige discussie werd ook het voorstel
van het partijbestuur aanvaard, het alge
meen reglement zodanig te wijzigen, dat het
partijcongres voortaan tenminste eenmaal in
de twee jaar gehouden zal worden en niet
ieder jaar zoals voorheen het geval was.
Het voorstel berustte op het oordeel, dat de
organisatorische moeilijkheden te groot zijn,
terwijl het voorts onwaarschijnlijk wordt ge
acht. dat er voldoende actuele kwesties zul
len zijn om een jaarlijks congres te doen
plaats hebben.
Een aantal voorstellen van diverse krin
gen, die het partijbestuur o.m. aanspoorden
een vernieuwing van de werkwijze van het
departement van Buitenlandse Zaken te be
vorderen, de benoeming van een Nederland
se gezant in Spanje aan de orde te stellen
en de belastingaanslagen rechtvaardiger te
doen verdelen, werd zonder veel discussies
naar de betreffende commissies der partij
verwezen.
Aan het slot van de eerste zittingsdag
keurde de vergadering de resoluties goed,
die op het partijcongres van November '49
werden aanvaard. Het betrof hier de resolu
ties „Volksgezondheid en Overheid", „De
onderneming in deze tijd", „De vrouw in
de maatschappij" en „Sociale zekerheid en
persoonlijke verantwoordelijkheid".
Hedenmorgen werd de vergadering her
opend met een rede van prof. mr. C. P. M.
Romme, die een overzicht gaf van de staat
kundige toestand en het parlementaire
werk.
Koningin Juliana heeft Vrijdagavond
een feestavond van de voetbalclub van
het Koninklijk staldepartement, K.S.D.,
die in Den Haag gehouden werd, bijge
woond. „Ik wil gaarne komen", zo had
Hare Majesteit de invitatie van haar
personeel beantwoord, ,,maar dan als
een gast gelijk andere gasten".
En zo was het ook. De Koningin, op
genomen in de ongedwongen feestelijke
sfeer van deze avond, lachte en zong
mee. De ten tonele gebrachte schetsjes,
dans- en muzieknummers hadden haar
volle aandacht. In de pauze liet zij de
medespelenden en het bestuur van de
vereniging aan zich voorstellen. Voor
ieder had zij een vriendelijk woord en
vol belangstelling informeerde zij naar
hun persoonlijke omstandigheden.
Dit was voor velen een gebeurtenis,
vooral voor de 15-jarige Koosje Leen
heer, de jongste leerling-koetsier, die
zich op het toneel als een accordeon
virtuoos had doen kennen en voor het
dochtertje van een koetsier, het jeug
dige danseresje Ireentje Koderitsch.
Eerst tegen twaalf uur verliet de
Koningin het feest.
In een vergadering in het Amster
damse stadhuis onder presidium van de
heer A. W. H. de Kok, wethouder van
Bussum, waarop 42 Noordhollandse ge
meenten vertegenwoordigd waren, is op
gericht een contactcommissie voor
Noord-Holland tot het gecoördineerd
aanpakken van het huisvestingsvraag
stuk en wat daarmee samenhangt.
In deze commissie zoals er nu in
acht provincies een bestaat hebben
zitting één vertegenwoordiger uit elk
der steden: Amsterdam, Haarlem, Hil
versum, Bussum, Edarn, Alkmaar en
Bergen. Het doel van de commissies is
bestudering van het vraagstuk, uit
wisseling van gedachten en het zoeken
van oplossingen voor de verschillende
problemen. Voorts zal getracht worden
te komen tot gelijke richtlijnen voor bijv.
woningruil. De bedoeling is als straks
in alle provincies een contactcommissie
bestaat een landelijke commissie te vor
men, bestaande uit één vertegenwoordi
ger van elke provincie.
In het voorportaal van de grote
vertrekhal op Schiphol wordt de fa-
milie nagewuifd. Boven de douane
pet ten schetteren een heel stel mus
sen in de ijzeren balken.
„Kom, laten wij boven in het res
taurant naar het vertrek gaan kij
ken." De twee dames in bontmantel
en de bruinverbrande heer in regen
jas klimmen de trappen op naar het
dakterras.
„Die met die gele strepen zijne les-
vliegtuigen," legt een soldaat uit aan
zijn kameraad, die pas vier weken in
dienst is bij de luchtvaarttroepen.
„Wattunglazepeleis, Pa," wijst een
twaalfjarig jochie.
„Dat wordt de nieuwe verkeersto
ren, Jan, net zoiets als die duivetil
op de Munt."
„Ober, koffie-met." Met een zucht
zakt de jongeman met ribfluwelen
pantalon in een stoel.
„Ah, out, c'est épouvantable
„Si si signore
„Can you, tell me...."
Het vluQ vlietende Franse beekje
kabbelt naast de Italiaanse waterval,
waarbij de Engelsman het onder
grondse gegrom laat horen.
„The passengers for London
worden door de luidspreker-juffrouw
verzocht zich naar het toestel te be
geven.
„Uk vind de sfeeeeer hier zoooooooo
prettig internationel."
Twee jongedames met een rood
mondstuk aan haar sigaret schijnen
zich hier prima thuis te voelen. Zij
spreken luid, langzaam en geaffec
teerd. Twee journalisten trommelen
nerveus op het tafelblad.
„He is hier toch altijd een honde-
baan. Altijd maar wachten. Het vreet
aan mijn zenuwen."
„Weet je dat Hondong jubileert?
Vijf en twintig jaar in de vliegerij."
Öp het platform haalt een man de
rode roerklampen weg bij het vlieg
tuig, dat op het punt staat naar Lon
den te vertrekken.
„Wat zijne dat foor roie dinge,
Pa?", vraagt het nieuwsgierige jochie.
„Sufferd, dat zijne de achterlichies;
oferdag hale ze die der netuurlijk af."
Advertentie
N.V.
8.CO
KON.
Rotterdam
meubelfabriek
KLEfWEO 244 TEL 84784
Meubelen en
betimmeringen voor:
Directiekamers
Vergaderzalen
Hotels
Woningen
Schepen
Adviezen voor
binnenhuisarchitectuur
TOONKAMERS
Utrechts Binnenhuis
Museum! tan IJUtrOcbt
TeL 17285
door
PATRICK PURCEIX
JOHANNA PERENBOOM
54.
„Ziet u nu wel, moeder, dat bewijst
wat ik altijd zeg." Esther's stem klonk
even natuurlijk als ik hoopte, dat de
mijne het had gedaan. „Wanneer de
zeer achtenswaardige mijnheer Josepn
Doyle bij nacht en ontij uit is, kan zich
over mij toch zeker niemand beklagen."
„Mijnheer Doyle moest een heel eind
lopen," zei haar moeder streng. „En ik
zou bovendien durven wedden, dat hij
op zijn eentje naar huis is gekomen."
Ik bad, dat mijnheer Doyle er niet
zo schuldig uit mocht zien, als hij zich
voelde.
„Het is een feit, dat mijnheer Doyle
niet op zijn eentje naar huis is gekomen,
moeder. Dat zal hij zelf wel erkennen,
wanneer u het hem vraagt. En u ver
wacht toch zeker niet, dat ik dat hele
eind alleen ging lopen? Op dat uur bo
vendien!"
„Je had met je broer in de wagen
kunnen komen." Statia was verre van
voldaan. „En dan is er nog iets anders
waar ik heel zeker van ben, Joe Doyle,
Ik ben overtuigd, dat jij er geen bezwaar
tegen zou hebben, aan je moeder te
vertellen, met wie je naar huis bent
gegaan."
Hoe hachelijk de situatie ook was, ik
kon niet nalaten te glimlachen.
„Mijn moeder hoeft zich niet eens de
moeite te geven om het mij te vragen.
Dank zij het handige dienstmeisje, dat
wij hebben, wist mijn moeder alles over
gisteravond en vannacht al bijna even
gauw als ik zelf."
Esther besloot zich uit de vuurlinie
terug te trekken.
„Ik moet naar de keuken om de thee
pot te halen, anders wordt hij tot porter-
bier gebrouwen," kondigde ze aan en
meteen was ze weg.
„Ja," zei de moeder, terwijl de deur
achter haar dicht ging, „half vijf was
het, toen ze thuis kwam. En ze wou niet
met Tim in de wagen naar huis gaan,
maar ze had iemand, die haar tot aan
de poort heeft thuis gebracht, en nu
wil ze aan niemand vertellen, wie het
was. Iemand, die helemaal van Fogarty
tot hier met haar is opgewandeld! Wie
het ook is geweest, gek was hij!"
Mijn rode wangen waren genadiglijk
beschut tegen haar rechtstreekse blik.
Ik probeerde nog gemoedelijk en vrolijk
te blijven alsof ik de laatste man op de
wereld was, die men voor de schuldige
kon houden.
„Misschien was het de. laatste keer
dat ze het er nog eens van nemen kon"
suggereerde ik luchtig.
„Wie nam het er voor de laatste keer
van?" informeerde Esther uit het deur
gat. Met kennershand balanceerde ze
de theepot op de muts, terwijl ze haar
knie gebruikte om de deur dicht to
slaan.
„Een jonge dame, die binnenkort trou
wen zal en die toch met een vreemde
man tot half vijf in do morgen uitblijft"
Zij begunstigde me met een rode tong
punt.
„Hoe kom je er bij dat zij de enige
was, die het er voor het laatst van nam?
Daar moet je eens in je vrije tijd over
denken, Joe, als je die ooit eens hebt."
Daarmee had ze me geslagen. Het was
het enige, waar ik maar zo weinig mo
gelijk over wenste te denken. Toen hëd
ze opeens opgehouden uitdagend te zijn
en werd weer gastvrouw.
„Moeder!" riep ze. „U zult me toch
niet willen vertellen, dat u hem niets
hebt aangeboden! En nu zit de arme
jongen daar al een half uur met zijn
tong uit zijn mond!"
Mevrouw Hanrahan was één en al
verslagenheid en verontschuldigingen.
„Ik ben een ezelsveulen! Wat moet je
eigenlijk wel van me denken? Je zo op
een droogje te laten zitten alsof je pater
Mathew zelf was!"
„In Godsnaam! Doe geen moeite! Es
ther! Esther! Doe geen moeite!" Ik bracht
haar met een gebaar tot stilstand, al
half op weg naar het buffet. „Haal voor
mij geen drank voor de dag, want ik
raak het niet aan. Na gisteren en van
nacht heb ik een eed gezworen tegen
alles wat sterker is dan water."
„Loop heen! Een slokje zal je geen
kwaad doen!"
„Dat zou het wél doen. Toen ik van
ochtend wakker werd, had ik een gevoel
of mijn hoofd barstte en zelfs de lucht
van sterke drank zou me ziek gemaakt
hebben. Ik mc/et er niets meer van heb
ben. In ieder geval niet meer voor het
Pasen is. Dank je wel voor je vriende
lijkheid, maar ik zou op het ogenblik
liever een kop thee hebben dan al de
whisky tussen hier en Dublin."
Wij gingen aan tafel zitten. Terwijl
Esther de thee inschonk begon ik ein
delijk aan het onderwerp, waarvoor ik
gekomen was.
„Wat denkt de juffrouw van het voor.
uitzicht, Mevrouw Meehawl O'Connor
te worden? Hoe zou je je voelen wan
neer je de buren thee inschonk, na als
huisvrouw op de boerderij van Corcoran
je intrek te hebben genomen?"
Donkere ogen flitsten zonder vrees op
om de mijne te ontmoeten. Witte tranen
omlijstten de lieftalligste glimlach ter
wereld. Er was geen trilling in haar vin
gers te bespeuren toen ze mij mijn kopje
ssnrsikts
„Weet je, Joe," zei ze levendig, „als
de welvoeglijkheid het niet verbood en
mijn moeder er niet bij was, zou ik je
waarschijnlijk een kus geven, omdat je
me aan zo'n volmaakte man hebt gehol
pen. Waarom heb je het me gisteravond
niet verteld, toen hij dat liefdeslied
zong? Het zou een heerlijke sensatie
voor me geweest zijn om te weten, dat
hij het voor mij zong. Ik stond daar
jaloers te zijn op het meisje, dat zoveel
hartstocht in zijn stem wist teweeg te
brengen. Neen, Joe, dat had ie me moe
ten vertellen!"
„Ja, ik wou het ook doen, maar toen
zei ik bij mezelf: Kom, ik laat haar deze
laatste vrije avond. Ze zal nog lang ge
noeg een oude getrouwde vrouw kunnen
zijn."
„Er is me gisteravond iets heel
vreemds overkomen, Joe." Haar ogen
bleven mij beheksen. Ik begreep nu
waarom de beangste muis niet aan de
speelse kat kan ontsnappen. „Op het
ogenblik, dat ik Mehawl zag, zei ik bij
mezelf: Dat is nu een man, die bij mij
zou passen. En laat me hier vanochtend
wakker worden en horen, dat hij met
mij wil trouwen. Voortaan zal ik tot
aan mijn stervensdag in sprookjes blij
ven geloven."
De warme beboterde gebakjes, al
waren ze ook smakelijk, deden me ten-
naastebij stikken. Voor mij had de hele
geschiedenis meer weg van het hoogte
punt in een kwaadaardige nachtmerrie
dan van het gelukkige eind van een on
schuldig sprookje.
„Nog een kopje thee, Joe?"
Mevrouw Hanrahan nam het kopje
aan, dat ib haar toereikte, en vanaf dat
ogenblik totdat de maaltijd eindigde,
hield ik mijn mond gevuld als het beste
excuus om niet te praten, ofschoon het
gesprek even onschuldig als ongelijk
matig bleek. Het werd bijna geheel be
heerst door mevrouw Hanralian's me
ningen over de lage prijzen, die de boe
ren voor hun producten konden maken.
(Wordt vervolgd)
De Katholieke Actie in Nederland
heeft in een kleine, goedverzorgde bro
chure, getiteld „Waarom weer vasten?"
een populaire, levendig geschreven
verklaring van de Vasten- en Onthou-
dingswet uitgegeven. Men is ex in ge
slaagd de stof boeiend en tegelijkertijd
leerzaam te behandelen, hetgeen moge
blijken uit een citaat, dat een zeer
beknopte en duidelijke uiteenzetting
van de verplichtingen geeft:
Vasten is: minder eten tussen 21ste.
en 59ste verjaardag.
Onthouden is: geen vlees eten na 7de
verjaardag.
Op vastendagen: één volle maaltijd
(mag met vlees) en van de overige
maaltijden hoogstens tweederden en
daarbij geen vlees.
Op onthoudingsdag en: zoveel volle
maaltijden als men wil, maar helemaal
geen vlees.
ZONDAG 19 Februari: Quinquagesi
ma. Mis v. d. dag: 2 tot alle heiligen;
3 naar keuze 'Breda: 2 Kerkwijding, 3
tot H. Maagd); Credo; pref. v. d.
H. Drievuldigheid. Paars.
MAANDAG: Mis v. Zondag Quinqua
gesima: 2 tot alle heiligen; 3 voor alle
overledenen; 4 naar keuze; gewone
pref. Paars. Breda: onder octaaf v.
Kerkwijding: Mis: Terribilis; 2 tot
H. Maagd; 3 voor Kerk of Paus; Credo;
gewone prefatie. Wit.
DINSDAG: als Maandag, maar met:
3 voor alle overledenen.
WOENSDAG Aswoensdag. Mis v. d.
dag: 2 St. Petrusstoel te Antiochie: 3 H.
Paulus; Vastenprefatie; laatste evange
lie van St. Petrusstoel. Paars.
DONDERDAG: H. Petrus Damianus,
bisschop, belijder, kerkleraar, In
medio. 2 gebed v. d. dag; 3 vigilie v.
H. Matthias; Credo; Vastenprefatie;
laatst- evangelie v. d. dag. Wit
VRIJDAG: H. Matthias; eigen Mis;
2 gebed v. d. dag; Credo; pref. v. d.
Apostelen; laatste evangelie v. d. dag.
Rood. - ii
ZATERDAG: Mis v. d. dag; 2 tot alle
heiligen; 3 voor levenden en doden;
"Vastenprefatie. Paars. Mis v. d. dag.
ZONDAG 26 Februari: 1ste Zondag
v. d. Vasten; 2 tot alle heiligen; 3 voor
levenden en doden; Credo; Vastenpre
fatie. Paars.
Advertentie
Dat zourbranden op de maag, maakt TJ
van alle eten en drinken afkerig. Maar
dat kan «o niet doorgaan
want naarmate ge steeds minder voedsel
neemt en juist het lichaam stevig voedsel
onthoudt, verzwakt ge allengs meer, boet
ge in aan weerstand en wordt zó vatbaar
voor allerlei kwalen. Begin liever van de
andere kant neem Rennies ,fcij de eerste
aanwijzing van brandend maagzuur.
Rennies zijn smakelijke pastilles aange
naam om te gebruiken en afdoende tegen
dat nare zuurbranden op de maag. Met
Rennies geen lange kuur, waarbij ge over
het effect in onzekerheid blijft. Van de
ene minuut op de andere ondervindt ge
met Rennies de weldadige werking De
brandende pijn verdwijnt even snel a's ze
opkomt. Gewoon een of twee Rennies
laten smelten in de mond. zonder water
of wat ook. Altijd zorgen, dat ge een paar
Rennies bij de hand hebt en nooit meer de
vrees voor die brandende pün.