395.- 535. v k>\wA J. TH. KORT Aartsdrukker Plantin Laatste Avondmaal mm Tsing-Bing Palm pasen Op ontdekking TEKENCURSUS f hah Ere-tentoonstelling nagelaten werken Herman Moerkerk BLANK EIKEN SLAAPKAMER BLANK EIKEN SLAAPKAMER ostwald VAN KORT n i EEN SPAANSE Heilige -BRILLEN Dr. Spoelder: één beslissende trek hadden we gemeendie van de humor met het NIEUWE VOORJAAR NIEUWE GORDIJNEN 2.45 2.65 3.45 4.50 4.75 8.45 van LEONARDO DA VINCI VAN HET WITTE DOEK PRIJSVRAAG KEIP-OPTIEK ZATERDAG 1 APRIL 1950 PAGINA 4 Voor beter breiwerk - beiore wol, dus»»» KONINKLIJKE S C H E E P J ES W O L F A B RI E K E N VEENENDAAL Persoonlijk woord van onze kunstrecensent LEDENCONCERT H.O.V. 2 PERS. LEDIKANT TAFEL 2 STOELEN 3 DEURS GARDEROBE. KAST mm GEHEEL UIT MEUBELPLAAT VERVAARDIGD R.K. Toneelvereniging „Thalia" W.F.C.Hercules \!t V y v- 1.65, 1.20, 1 ,00 3.50, 3.00, 2.45 (Gedenkfeest der doden in Indonesië) Wie voetbalt zonder scheenbeschermers H.H. MISSEN OP ZONDAG 1910 1950 HEEMSTEDE Zondagsdiensten R.K. Verenigingsgebouw Advertentie SCHEEFJESWOL In de kunstzalen van Leffelaar aan de Wagenweg waren gisteravond tal rijke vrienden .van de te vroeg overleden kunstenaar Herman Moer kerk bijeen gekomen om getuige te zijn van de opening der ere- tentoonstelling van diens nagelaten wer ken. Deze expositie was ingericht onder auspiciën van het Nederlandsch Kunst verbond en dr. C. Spoelder sprak een. inleidend woord. Ik ben een volslagen onkunstlievend mens, verklaarde de spreker, maar ik kende Moerkerk, die altijd voor mij zal blijven leven. Eerst in 1945 ontmoetten wij elkaar en toen ik in een feestrede de Bosse St. Jan met de Haarlemse St. Bavo vergeleek, kwam hij daarna naar mij toe, om me tot zuider ling te promoveren. Daarna zochten en vonden wij elkander dikwijls en ik vroeg me af: hoe kan dat toch? Wat kan ons beiden toch binden? De conclusie was niet moeilijk, want wij hadden een trek gemeen, die alles- beslissend was, gevoel voor humor. Dr. de Vries heeft een boek geschreven „'t Spel - bij Plato", waari^ Plato ons geschetst wordt als een man, die altijd zocht naar waarheden en die de mens een afspiegeling van realiteiten vond. De schrijver eindigt zijn boek met de conclusie: deze kijk gaf aan Plato een speelse blijheid in het leven. Als hij de lachspiegel van het leven zag, kreeg hij medelijden met die ploeterende mensen, die niet alles van het absolutisme wisten. Bij Paulus en alle christenen is die ene absoluutheid God. waar Plato ook op zijn oude dag toe is gekomen. Het gericht zijn naar het absolute trok mij in Moerkerk aan, vervolgde de spr. En hij moet een klein tikje van die god- delüke humor in mij gezien hebben. In alle mensen en tafereeltjes, die hij weet te treffen, zit iets van spot, maar milde spot. Hij zegt: ze zijn inderdaad gek, die schepselen Gods, maar ik ben zelf ver moedelijk nog veel gekker. Thuis heb ik een schilderijtje van Moerkerk hangen, dat Montmartre voor stelt verklapt dr. Spoelder. Aan de kleu ren ben ik gewend, maar telkens als ik er naar kijk zie ik de schilder zelf. Het is alsof hij vermaant: geef steun aan de mensen, oordeel ze mild, want we heb ben elkaar nodig en staan allemaal onder dezelfde Schepper. Zo heeft hij in zijn werk de naastenliefde gepredikt. De voorzitter van het Kunstverbond, jhr. F. Teding van Berkhout, verklaarde de tentoonstelling voor geopend en mocht speciaal welkom heten de familie van Moerkerk, mgr. F. Filbry, die de Bisschop vertegenwoordigde, directeuren van musea en vele kunstenaars. De oudste zoon, ir. Moerkerk, bracht de dank over van zijn moeder, die we gens ziekte niet kon komen en verklaar de, dat het hem zo had getroffen, dat dr. Spoelder zijn vader had geschetst, zoals de kinderen hem altijd zagen. We hebben thans enige afstand van de persoon en de figuur van Moerkerk, zij, die zijn diepe stem nog hoorden, toen dit niet meer mogelijk was. en zij die hem van verre kenden of zijn werk zagen. Door de openbaarheid van zijn werk zaamheid betrok hij, meer dan welke schilder ook, het volk in zijn werk. Hier door is Moerkerk, vooral in de stad van zijn inwoning, tot een veel gekende en veel geziene figuur geworden, met de gevolgen daaraan verbonden. In de feite lijke overschatting blijkt, hoezeèr men Ongemerkt eigenlijk zijn we met de. serie ledenconcerten weer aan het einde van het concert-seizoen gekomen. Het spontane applaus dat de H.O.V, en zijn dirigent Toon Verhey na afloop van het Vrijdagavond gehouden laatste concert in de C-serie mocht ontvangen, gold ongetwijfeld als een samenvattende hulde voor al het schoons dat er dit seizoen geboden is. Nu er na de afgelopen serie ledenconcerten nog een voorjaarsserie volgt, twijfelen we er niet aan of ook deze zal zich in een groot percentage bezoekers mogen verheugen. De kwali teit van het gebodene, waarborgt ook in de toekomst de muziekliefhebber, die zich op deze serje abonneert, zeker mu ziekprogramma's van hoog niveau, qua samenstelling als uitvoering. Met de ouverture „Das Leben für den Czar" van de Russische componist Michael Glinka, opende dan dit laatste concert. De muziek is beminnelijk, licht aansprekend, maar getuigt zeker niet van grote oorspronkelijkheid. Niettemin vormt deze ouverture met haar in zekere zin populaire melodieën, een prettige opening voor een programma, als op dit concert gegeven. Vervolgens was Lia Palla soliste in het tweede pianoconcert in f kl. terts van Fr Chopin. Vooral in dit concert blijkt zeer duidelijk de secundaire rol van het orkest. Slechts het eerste deel heeft een voor Chopin nogal lange orkestinleiding. Deel twee, een langzaam telkens variëreftd breed zangerig thema naar As, geeft de piano partij volop gelegenheid zich uit te leven, terwijl het derde deel weer in haar oorspronkelijke toonaard een luch tig maar charmvol thema heeft dat op het eind in de grote terts toonaard af sluit Lia Palla heeft ongetwijfeld veel moois laten horen, zoals bijvoorbeeld in het middendeel, waar haar poëzie-volle toon opviel. Toch heeft het geheel als zodanig ons niet ten volle bevredigd. Wil men een concert als dit, sterk laten inwerken, dan is daarvoor ook een sterke persoonlijke instelling nodig, speciaal bij de vertolker. Naar onze smaak bleef dit hier te veel aan de oppervlakte. Het talent van Lia Palla zal voor dit soort muziek meer moeten rijpen om bij de toehoorder volop aan te spreken. Gezien echter de goede hoedanigheden in haar spel, is er ook voor deze sterk roman tische muziek op de duur alles mogelijk bij deze pianiste Her. Symphonisch gedicht Les Preludes van Franz Liszt maakte veel indruk en met nadruk werd de dirigent enkele keren teruggeroepen om de dank te in casseren voor deze geladen vertolking. En tot slot de Piet Hein Rhapsodie van dr. Peter v. Anrooy, het stuk dat een der grootste repertoire-werken vormt op de programma's ook in het buiten land als Hollandse compositie. En te recht, want deze Rhapsodie is toch eigen lijk een zeer knap geschreven werk. Dat het bijzonder bij ons aanspreekt vindt natuurlijk zijn grondslag in het feit van het gekozen melodietje uit het lied van de. Zilvervloot. Het geheel ademt echter zulk een terdege aange wende vakkennis in alle opzichten, dat iedereen het werk graag de eer geeft die het toekomt. Ook hiervan oogstte de uitvoering veel succes. JAN LAARVELD in hem de meester erkende en men voel de zich in hem verwonderd teleurgesteld als men een genre ontdekte, waarin hij niet de onnavolgbare was. Hijzelf echter kende de wijdheid van zijn talent, maar ook wist hij zeer goed, dat er afgesloten perken waren, die hij dan ook niet be trad. Hij overschatte zichzelf niet. Gedurende het persoonlijk contact dat ik met hem gedurende bijna vijftien jaar heb gehad, zijn deze genres zonder enige schroom ter sprake gekomen. De Moer kerk die hij voor zichzelf was, zien we in de tekeningen, die zijn ere-tentoon stelling uitmaken. Deze Moerkerk nu missen wij; hij is een zo apart talent, dat een plaatsver vanger voor hem met gevonden kan worden, een epigoon van hem niet denk baar is zonder dat deze keer op keer met zijn voorbeeld vergeleken zal worden en de mindere blijkt. Zijns gelijke was slechts hijzelf, van zijn klasse is hij ene uit weinigen. Moerkerk is de verpersoonlijkte anec dote; het anecdotische zag hij in de men sen niet alleen, maar in alles waar zijn oog op viel. Hij is de man, die de meest zotte situaties heeft meegemaakt, zo niet in feite, dan toch tot de meest concrete realiteiten in zijn fantasie vergroeid. Détails werden na jaren nog bedenkelijk scherp door hem verteld. Hij haalde het kleine, d.i. het persoon lijke in de mens naar de voorgrond, zon der 'n masker of met, maar dan ook mét hun masker. Hij maakte hen als persoon lijkheden los uit de massa en de gelijk vormigheid van persoonlijkheden trok hen weer samen tot de gelijkvormigheid, die massa heet. Maar hij zelf stond er buiten, ofschoon hij zich tussen hen begaf. Zijn humor was altijd mild, zijn geest altijd blijmoedig, en zijn werk daaraan gelijk. Wat Timmermans was met het geschreven woord, was op zijn wijze Moerkerk met het gesproken woord in de kleine kring en met de beeldende materialen voor de grote. Met een ongelooflijke handigheid en met grote vaardigheid wist hij het gezie ne in zijn visie transponerend te noteren, ongeacht welk zijn materiaal was alles was hem dienstig. Het leven heeft hem overspoeld met gegevens, hij overspoelde het publiek met wat zij niet in dat zelfde leven vonden. Nu zijn productie tot stilstand is ge komen en zijn artistieke nalatenschap zich gaat verspreiden, kunnen wij Her man Moerkerk nog éénmaal even door de tentoonstelling, die te zijner gedach tenis werd ingericht, bezoeken: zij uit de ontelbaren voor wie zijn illustraties zovele verhalen hebben begeleid en zij uit de velen, die hem persoonlijk kenden, maar die hem de hand ten afscheid niet hebben kunnen drukken in de stille maanden aan zijn levenseinde. L. T. Advertentie Bestaande uit: KRUISSTRAAT 11 HAARLEM - TELEFOON 11491 Thalia is zo gelukkig geweest een stuk te vinden, dat de première wordt voor Haarlem. Het is een toneelspel in drie bedrij ven van de grote Engelse schrijver W. Somerset Maugham, genaamd „Shep- pey". De vertaling is van Ferd. Kool bergen, die tevens de regie heeft. Dit prachtige werk zal een waardig besluit van hqt jubileumseizoen der vereniging zijn. A.s. Zondag wordt in het Heemsteeds Sportpark de beslissingswedstrijd om de onderste plaats in de tweede klasse gespeeld tussen WFC en Hercules. Aanvang half drie. De'volgende ploe gen zullen elkaar bekampen: Hercules: doel: Losew, achter: Buyze en Rijnaart, midden: v. d. Waal, Daudey en Kluitenberg, voor: Gerbranda, Wit kamp. Gijsbertse, Stoop en Wijdeveld. WFC: doel: Betlem, achter: Breeuwer en Slot, midden: Koome, Smit en Win ter, voor: Hillinius, Bobivee, Boot, Don en Gorter. Met het troepenschip de „Castel Bianco" keert ook de heer N. Gieliam, Bloemertsteeg 5, naar Nederland terug. t i 5 li n 'ii.' i'\-\ v V- V.—.-. 'JT Zware bedrukt over- gordijnstflf, kleur blauw, 120 cm breed Prima cretonne, frisse kleuren, 80 cm breed Mooie handweefstof, keurige streep, 120 cm breed Prachtige zware cre tonne, fraaie dessins, Jacquard overgordijn- stof, diverse kleuren Glasgordijnstof Zwitserse marquisette 150 cm hoog 11.25, '180 5.20 Linnen cretonne, zeer apart, 120 cm breed Fijne marqnisette met geborduurde rand, cm hoog 15.75 HAARLEM - HEEMSTEDE ZANDVOORT IIMItltlllllllflIlffllllllltlIfltlltlllillHIII iiiitiiimiiiiiiiiiiimiiifiiimiiiiiimim omrit wmwiiiimm—iwin (Slot) Plantin slaagde er in van „Den Gulden Passer" een cen trum te maken, waar uit alle hoeken van Europa bijdragen op wetenschappelijk gebied sa menstroomden. Zijn uitgaven werden wereldberoemd en nog heden worden dé (natuurlijk zeldzame) Plantin-uitgaven duur verkocht. Naast talrijke geleerden wist Plantin zich de medewerking te verzekeren van bekende kunstenaars, die de boeken illustreerden. Plantin stierf in 1589 en werd in dé Lieve Vrouwekerk te Antwerpen begraven. Zijn drukkerij liet hij na aan zijn schoonzoon Moretus. Tot 1876 bleef de drukkerij aan deze familie. Toen werd he* gebouw met alles wat er in was over gedragen aan de stad Antwer pen. Zo werd het een museum van bijzondere betekenis en de moeite van bezichtigen waard, want je, vindt daar nog alles in dezelfde staat zoals het hon derden jaren geleden was in gericht. Alle letterkasten en handpersen staan nog précies zo, alsof direct d'e zetters de werkzaamheden van eeuwen zouden hervatten. Het is bij zonder interessant. Helaas is aan het eind van de oorlog, in 1945, de Vrijdag markt, waaraan het Plantin- museum is gelegen, door een V 2 getroffen. Drie zijden van de markt werdén ongeveer met de grond gelijk gemaakt; alleen het museum bleef ge spaard. De verzamelingen ko perplaten, ste'mpels, letters, houtsneden, tekeningen, oude persen enz. waren gelukkig reeds geruime tijd tevoren in verschillende bomvrije kelders ondergebracht. Maar begrijpe lijkerwijze werd het gebouw beschadigd en enkele muren stortten in. Thans worden her stelwerkzaamheden uitgevoerd, maar toch zal het nog wel enige tijd duren eer he* Plan- tinmuseum (bekend als mu seum Plantin-Moretus) weer in oude vorm te bezichtigen zal zijn. De drukkerij van Plantin, zoa's die thans non, in oorspronkelijke toestand, te Antwerpen is te zien. Da Vinei, uit een adellijk ge slacht geboren, aanschouwde het levenslicht in het jaar 1452 in het kasteel Vinei te Italië (nabij Florence). Hij was niet alleen een van de grootste kunstschilders uit die tijd, maar was een veelzij dig genie. Leonardo was ver maard als scnilder, bouwkun dige, beeldhouwer, wiskundi ge, scheikundige, natuuronder zoeker. dichter en ingenieur. Wij zullen bij gelegenheid daar zeker nog wel meer over ver tellen, doch ons nu uitsluitend bezig houden met zijn meester werk: het schilderij van het Laatste Avondmaal. Op verzoek van de Domini canen om een schilderstuk te vervaardigen voor hun kloos ter, versierde hij hun refter met een muurschildering, vooi - stellende het Laatste Avond maal des Heren. De schilder heeft het ogenblik gekozen, waarop Christus bij 't Laatste Avondmaal deze woorden tot Zijn Apostelen richtte: „In waarheid, Ik zeg het u, een uwer zal Mij verraden". Verbazing, droefheid, ver ontwaardiging tekenen zich op hét gelaat van de Apostelen af. Zij schijnen hun Goddelijke Meester met brandende nieuws gierigheid te ondervragen en Hem door zwijgende betuiging van hun grenzenloze toewijding te willen verzekeren. Eik van deze figuren is een wonder van uitdrukking. Als je de afbeel ding van het schilderstuk goed bekijkt en op de stand let van de handen, dan zie je, dat, als je in gedachten een lijn trekt door de handen van de Aposte len, deze denkbeeldige rechte lijn, in het gezicht van de Christusfiguur zou uitkomen. Hoewel niet alle gezichten naar de Christus zijn gericht, is de lijn van de handen wél naar Christus gericht. Dat noemt men in de schilder kunst: compositie. In elk geval is dit een wereldberoemd schilderstuk. Maar de tijdsom standigheden deden de kleuren en ook de figuren verbleken, men heeft allerlei pogingen aangewend om het schilderstuk te herstellen. In de tijd van Napoleon echter werd in 1793 de refter als paardenstal inge richt. De soldaten „vermaak ten" zich toen met stenen gooi en naar de hoofden van de Apostelen, zodat talrijke be schadigingen te zien waren. Nadien heeft men het schilder stuk mooi bijgewerkt, zoals uit onze afbeelding blijkt. Tijdens de oorlog kwam in 1943 in de nabijheid van 't kloos ter Sancta Maria, waarin zich de schildering van Da Vinei be vindt, een bom terecht. Drie van de vier muren van de eet zaal waarin het is aangebracht stortten in. De muur waarop het schilderij staat bleef be houden, maar er beschadigde zo nog al het een en ander dat kun je begrijpen. Om nu het beroemde schilderij voor verdere ongelukken te vrij waren en tegen regen en wind te beschermen, werden er zandzakken voor aangebracht Deze bescherming blijkt niet voldoende te zijn geweest, want toen men de zandzakken, nog niet zo lang geleden, ver wijderde, bleek dat vocht en schimmel hun noodlottige in vloed hadden doen gelden. Er bestaat nu weinig hoop dat dit wereldberoemde schilder stuk ..Het Laatste Avondmaal" van Leonardo- da Vinei nog lang in enigszins herkenbare s'taat bewaard zal kunnen blij ven. Laatste Avondmaal, geschilderd door Leonardo da Vinei. Nederzettingen van Chine zen in Indonesië schijnen reeds in de 9e, eeuw op de Noordkust van Java te zijn gevormd, Spoe,- dig werden het hele kolonies, die niet alleen een bestaan vonden in de handel, maar ook peper en rijst verbouwden. In de loop dér eeuwen bleef de belangstelling der Chinezen voor Indonesië bestaan. Een der Chinese nationale feesten, die door allen stipt worden herdacht, is Tsjing- Bing, dat gewoonlijk op 5 April valt. Binnen een termijn van 21 dagen 10 dagen voor en even zoveel dagen na Tsing- Bing moeten de graven wor den schoongemaakt. Op de dag zelf worden vijf gerechten aan de voorvaderen geofferd. Reeds vroeg in dé. ochtend gaan de familieleden, beladen met eetwaren, naar de begraaf plaatsen; Deze eetwaren zijn niet alleen bestemd om geof ferd te worden, maar dienen eveneens de levende familiele den tot voedsel, omdat zij de hele dag bij het graf verblij ven en het er z'ich zo aange naam mogelijk willen maken. Een aardig ouderwets plaatje (houtsnede). Het stelt voor een koopvrouw, zittende naast tobbe met allerlei Palmpaas- stokken. Onder de prent (uit 1796) stond: 't Is Paasch-Feest, dat is ligt te merken, Daar Jannetje, de koopvrouw, zeit, Dat zy, door yverig te werken, De Palm-Paasch sierden heeft bereid. Opdat de kindren zich vermaa- ken Met al het lekkers en al 't groen, Gehecht aan groote of kleine staaken: Zo kan de Jeugd haar keus voldoen. De maand April begint met een paar Spaanse heiligen, van wie jullie waarschijnlijk wel niet zoveel zullen weten Vier April vieren we het feest van dc H. Isidorus. die om streeks het jaar 600 leefde. En 5 April vieren we het feest van de H. Vincentius van Fer- rerius. Nooit van gehoord hè? Niet verwarren met de H. Vincentius van Paulo, de wel doener der armen in Frank rijk. Onze Spaanse heilige van 5 April leefde omstreeks 1400. Hij wordt genoemd een volksredenaar bij de genade van God. Nu begrijp je meteen, dat deze heilige heel veel uit prediken ging. Hij deed dit voor koningen en bisschoppen, rij ken en armen. Zo bezielend, zo overtuigend en meeslepend moet zijn woord geweest zijn, dat niet minder dan vijf en twintig duizend Joden en acht duizend Moren in Spanje tot de Katholieke Kerk bekeerd zijn. In totaal, zo zegt men, nioet hij ruim twintig duizend preken gehouden hebben. Zijn arbeid beperkte zich echter niet alleen tot Spanje. Neen, hij reisde heel Europa door. Door de vele wonderen, die als het ware zijn geestdriftig woord bezegelden, mag men hem wel de grootste redenaar van die tijd' noemen. Heel vaak sprak hij in zijn preken over de dood, het oordeel en de hel. Vandaar zijn bijnaam van En gel van het laatste oordeel. Deze ijverige prediker droeg iedere morgen in alle vroegte het H. Misoffer op; iedere dag preekte, hij tot het volk. En terwijl hij zelf alle dagen vast te en boete, deed, stond hij steeds klaar om het leed van andere mensen te verzachten. Geboren te Valencia in Spanje, stierf hij op een van zijn reizen in Bretagne (Frankrijk) en is daar ook begraven. :M V 'iv r 1 .K'/fi." Leonardo da Vinei. Het is al vele jaren geleden, dat een kleine groep ontdek kingsreizigers door ons land trok, op zoek naar een verbor gen schat, waarvan zij echter de plaats te weten waren ge komen op e.en oud document. Op de plaats, waar thans ons hordefiol staat, sloegen zij hun kamp op. Hadden ze dat maar niet gedaan, want er gebeurde iets verschrikkelijks. Een roof vogel klepwiekte plots naar beneden, pikte met zUn angst wekkende. bek de rol op, waar in zich het kostbare document bevond en was met enige machtige vleugelslagen binnen enkele seconden uit bet gezicht verdwenen. De ontdekkings reizigers, beroofd van hun on misbare aanwijzingen, trokken mismoedig naar hun land' te rug. Bovenstaande vertelde Akeela ons op de laatste hordemid- dag, als inleiding op een groot buitenspel. Je hebt al begre.- pen, dat WÜ de taak van de reizigers moesten voortzetten en dat hebben we hem na tuurlijk geleverd ook. Dat ve- renspoor was nogal makkelijk en kort, maar toen we die do cumenten hadden gevonden, werd he* moeilijker. We moes ten een heel stuk lopen met behulp van een kompas, dat we van onze raksha kregen. We raakten ergens in de polder verzeild en dachten eigenlijk, dat we helemaal in de ver keerde richting zaten, toen we plotseling een aanwijzing von den. dat we vlak bij de schat moesten zijn. En ja, toen von den we al gauw in een holle wilg bij een slootje een pakje, waaruit drie totems kwamen, voor elk nest één. Neen, dat is werkelijk een reuze-spoor- tocht geweest, mijn eerste als gids van het grijze nest. Daar gaat het tussen twee haakjes prima mee, maar daar vertel ik je een andere keer wel eens wat over. Hartelijke groeten van jullie KAREL Kippen kun je zeker wel tel kenen, die hebben jullie al zo dikwijls gezien, dat je wel zo, zander aanwijzingen een kip of haan kunt schetsen. Links is een kip afgebeeld en rechts een haan, die is wat groter en he-efj een grote kam op zijn kop. En let ook op de scherpe sporen aan de poten van de haan. Probeer eens een kip penren te tekenen met enige kippen en eén haan er in. En hoewel het zo op het eerste gezicht niet moeilijk lijkt om kippen te tekenen, zul je mer ken. dat het toch niet geheel en al meevalt om de juiste vor men te maken. Vooral de stand van de poten is moeilijk. Maar wellicht heb je bij vrienden of kennissen (of misschien zelf wel bij je thuis) gelegenheid om kippen te zien en te teke nen. Naar de werkelijkheid schetsen is je ware (maar moeilijk). „De secretaresse van meneer" heet de dwaze film die Frans Hals presenteert. Die lieve jonge dame maakt van haar baas een butler, omdat er in geen enkel hotel van Washington plaats meer is. De ene gekheid stapelt zich op de andere, zodat het betere kost voor een weekje later was geweest. „Gij, die hier binnentreedt, laat alle hoop varen", zo staat er geschreven bo ven de ingang van het Duivelseiland. Deze tragische slagzin wordt in de film „De gevangene van het haaieneiland" v/el ten volle bewaarheid. Deze rolprent verhaalt de levensgeschiedenis van Sa muel Mudd, een Amerikaanse dokter, die zijn practijk uitoefent in een neger dorp. Ten onrechte verklaart het ge rechtshof hem medeplichtig aan de moord op de president van Amerika. Hij wordt verbannen naar het Duivels eiland. Wanneer in dit onherbergzaam oord de gele koorts uitbreekt, doen de ge vangenbewakers een beroep op zijn me dische kennis en menslievendheid. Als blijk van hun waardering schenken ze hem de vrijheid terug, wanneer de epidemie bezworen is. Deze historische film, die draait in City, heeft een goede strekking en ook aan verantwoorde spanning ontbreekt het niet. (18 j.). Als Abbott en Costello op het witte doek verschijnen is doorgaans verder commentaar overbodig." Het enige com mentaar, dat wij nu geven, is, dat men deze dwaze klucht beter tot de Paasda gen had kunnen bewaren. De lezer be grijpt, dat het lachen in Cinema Palace niet van de lucht zal zijn bij zulk een aaneenschakeling van superdwaasheden. (Alle leeftijden). Op het filmscherm van het Spaarne- theater lekken deze week de vlammen van een felle bosbrand. Degenen, die geïnspireerd worden door een branden de vuurzee kunnen in dit theater de brandlucht binnensnuiven (14 jaar). Aan het hoofdbureau van politie te Haarlem, Nassauplein 3, zijn op alle werkdagen van 10.30 tot 12.30 uur in lichtingen te bekomen omtrent de vol gende in de afgelopen week als gevon den aangegeven voorwerpen: autoped, diverse armbanden, boord, kerkboekje, melkbus, taalboekje, bal, autoband, brillen, broche, ceintuurs, doos reclame letters, foto's, gewichten, bankbiljetten, handdoek, handbeschermer, hoofddoe ken, dameshoed, handschoenen, honden, horloges, nachtjapon, regenjas, tafel kleedje, halsketting, koffertje met in houd, kisten met inhoud, nylon-kousen, garnalen, laarzen, naaimandje, zakmes, manteltje, mutsen, nummerplaat, ordners paspoort, hondenpenningen, damesporte feuille met inhoud, portemonnaies met inhoud, regenpijp, padvindersriem, gou den en zilveren ring, rozenkrans, kin- derrijwieltje, sjaals, scheepje, scheenbe schermers, sigaretten, diverse schoenen, sleutels, sierspeld, speldje met bloed koralen, tabak, tekenhaak, tekenpapier, tang, flames- en kindertas, ijzeren velg band, damesvest, vulpotloden, vulpen nen, weegschaalbak, wanten, kapok. Kathedraal St. Bavo (Leidsevaart): 6.30, 7.30, 8.40 palmwijding, 9 (Hoogmis) en 11.15 uur. H. Jozef (Jansstraat): 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11.45 uur. H. Antonius van Padua (Nieuwe Groenmarkt): 6.30, 7.30, 8.15 palmwij ding, 8.30 (Hoogmis), 10, 11 en 12 uur. O. L. Vr. Rozenkrans (Spaarne): 6.15, 7.30, 9, 10 palmwijding en 10.30 uur (Hoogmis). H. Joannes de Doper (Amstcrdam- straat): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis). 10.30 en 11.45 uur. Allerh. Hart van Jezus (Kleverpark weg): 6.30, 7.45, 9, 10.00 palmwijding, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kru- gerstraat): 6.30, 7.45, 9 (Hoogmis) en 11.15 uur. H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 8.30, 9.30 palmwijding, 10.00 Hoogmis en 11.30 uur. O. L. Vrouw van Zeven Smarten en St. Bavo (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 8.30 palmwijding, 9.45 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. Allerh. Drieëenheid (Bloemendaal): 7, 8.30 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. H. Sacrament (Bloemendaal): 7.30 en 10.00 (Hoogmis). O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Overveen): 7, 8, 9 (Hoogmis), 10.30 en 11.30 uur. H. Antonius van Padua (Aerdenhout): 7.30, 8.45 palmwijding, 9 (Hoogmis) en 11 uur. H. Bavo (Heemstede): 7.15, 8.4-5, 9.45 palmwijding, 10 (Hoogmis) en 11.45 u. O. L. Vr. Hemelvaart (Heemstede): 7, 8.15 palmwijding, 8.30, 10.15 en 11.30 u. H. Agatha (Zandvoort): 7. 8.30 en 10 uur (Hoogmis). H. Adalbertus (Spaarndam): 7.30 en 10 uur (Hoogmis). Advertentie 0 APRIL Wie bedenkt voor ons een aardige slagzin of advertentietekst, kort en krachtig? Voor de drie beste inzendingen loven wjj uit: De bekroonde inzendingen worden le. een prismakijkes ons eigendom. Op elke inzending 9(> _e_ hnromefor duidelijk naam en adres vermelden. 2®* DaromC«er 10 April sluit deze prijsvraag. 3e. een toneelkijker GROTE HOUTSTRAAT naast Luxor De Zondagsdiensten voor artsen wor den waargenomen door: Dr. K. L. Kout, Herenweg 197, tel. 26224; Dr. J. J. van Luin, Bronsteeweg 76, tel. 15538 en Dr. J. L. Tonbrock, Burg. v. Lennepweg 1, tel. 28032. Wijkverpleging: Zuster P. Mantz, Camplaan 17. Geopende Apotheek: Heemsteedse Apotheek, Binnenweg 98, tel. 28197; Aerdenhout Apotheek, Zandvoortselaan 164, tel, 26772. Maandag 8 uur: Missie Naaikrans, 8 uur Melodia, 8 uur bestuur H.B.C. Dinsdag 8 uur: R. K. Harmonie „St. Michaël", 8 uur Laudate Dominum, S uur Kath. Gemengd Koor. Donderdag 8 uur: Dameskoor „Vive Maria", 8 uur St. Vincentius. XX 'US®™ De bouw vair de nieuwe openbare kleuterschool aan de Cray en estersingel maakt goede vorderingen. Het gebouw, tje, dat ruimte zal bieden voor 3 klas sen van 36 kleuters, is vrijwel geheel voltooid en zal waarschijnlijk in Mei in gebruik kunnen worden genomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1950 | | pagina 4