MARIA in het geschreven woord „THE BLUE LAMP" Politiefilm in goede stijl H TURKIJE GAAT ZONDAG EEN NIEUWE NATIONALE VERGADERING KIEZEN AMERIKAANSE TOURNEE VAN HET CONCERTGEBOUW Echtgenote van Vogeler bij Dean Acheson Amerikaanse wapens in Zeebrugge gelost VAN HET WITTE DOEK Wie komen er thuis uit de West? Deze week in Rembrandt Republikeinse volkspartij zal de absolute meerderheid verwerven Gehele plan gestrand op details Raad van Bestuur teleurgesteld ZATERDAG 13 MEI 1950 PAGINA 4 Palace Luxor Frans Hals City Rembrandt Spaarne KAMERMUZIEKAVOND J. HOEBEN—M. BRUYEL H.H. MISSEN OP ZONDAG R.K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek D.S.S.D.H.C. ZANDVOORT ZOMERCOSTUUM OP „HOLLAND FAIR" ZandvoortHythe H.O.V.-concert voor de jeugd „IK HEB NU HEEL WAT MEER HOOP REACTIONNAIRE NEIGINGEN CONSERVATIEVE NAT. PARTIJ Geen incidenten TRYGVE LIE BIJ VISHINSKY Scheepvaartberichten Dat Maria sedert de geboorte van Christus een vooraanstaande of althans opvallende plaats heeft ingenomen in de wereldliteratuur, moge wellicht van zelfsprekend zijn, opvallend is het echter ook, dat men aan dat begrip literatuur de ruimst mogelijke betekenis moet geven, van het simpele Marialiedje tot het grootste meesterwerk toe. Deze twee begrenzen als het ware, dat grote gebied van het geschreven woord, waarin de theoloog, de dichter en de contempla tieve geest de figuur van Maria belich ten, De lange litanie blijkt dan nog te beperkt te zijn om alle stralen van de Stella^ Maris op te vangen en telkens weer 'breekt zich een nieuwe devotie door om het hart die voldoening te geven, waarom het bij de Maria-verering vraagt. Eigenlijk zou alles, wat over Maria in de loop der eeuwen geschreven is, te herleiden zijn tot het eerste neerge schreven woord, waarin zij met name genoemd wordt, het Wees Gegroet. Al het vplgende mag men beschouwen als een heilig thema con variatione, maar het illustreert tevens de behoefte om nog eens met eigen woorden te zeggen, welke plaats Maria bij ieder persoonlijk in het leven inneemt. Want die plaats is bij velen verschillend, al blijft de ver houding van kind tot moeder dezelfde. En dan is het ook begrijpelijk, dat niet alleen de geleerde, maar ook de minder geletterde mens, niet alleen de priester, maar ook de leek, zijn gedachten en ge voelens op papier heeft neergezet. Het „ter herinnering aan mijn retraite" ge volgd door een gedicht recht uit het hart getuigt daarvan op vele plaatjes in kerkboeken, de diepzinnige apologieën van grote theologen, de lofzangen van de grootste onzer dichters zijn slechts een meer gecultiveerde vorm van dat getuigenis. Het bovenstaande moge een inleiding zijn op een bezoek aan de tentoonstelling van Marialiteratuur, die tot en met Zondag 21 Mei in de achterzaal van boekhandel Coebergh te Haarlem wordt gehouden. En wij mogen hierbij wel wijzen op het unieke karakter van deze expositie, waar men talloze boeken en publicaties over Maria verzameld vindt uit alle hoeken van dew ereld, waar onder vele uit het familiebezit van Coe bergh. Men heeft zich bij de samenstel ling niet beperkt tot een bepaald genre, want niet alleen zijn de theologie en de liturgie rijk vertegenwoordigd, maar ook de spiritualiteit en het apostolaat hebben een ruime plaats gekregen. Lite ratuur over de rozenkrans en Maria- devoties zijn daar bijeen gebracht. Kerk boeken ontbreken uiteraard" evenmin en hetgeen er over de plaatsen, waar Maria bijzonder vereerd wordt, in de loop der jaren is geschreven, ligt daar ruim schoots voorhanden. Zo zou nog een hele reeks genoemd kunnen worden, legenden, spelen en liederen, maar het zij voldoende te weten, dat de belang stellende bezoeker rijkelijk en op alle gebied wordt voorgelicht. Waar wij echter nog graag op zouden willen wijzen, is de prachtige verzame ling Maria-afbeeldingen, die op deze be scheiden tentoonstelling ter inzage liggen. De samenstellers hebben zich hier zeer veel en belangrijk materiaal kunnen verzamelen uit de prachtige collectie, die Joanna Coebergh gedurende vele jaren bijeengebracht heeft en waarin ieder land en iedere tijd op eigen wijze de Maria-verering illustreert. Öe film „Tromba", die deze week in Palace vertoond wordt, toont een brok je tragiek uit het circusleven. Trom ba is een tijgerdompteur met Don Juan allures, die bovendien nog aan mor phine verslaafd is. Natuurlijk moet dit tot een catastrophe leiden. Het moment waarop de dompteur zijn uiteindelijke nederlaag tegenover zijn dieren lijdt, kan dan ook niet uitblijven. De sfeer van een circus is hier tame lijk goed weergegeven. Bovendien wor den er attractieve staaltjes van dres- seerkunst vertoond. Ook de muziek vormt een passende omlijsting voor dit niet van romantiek gespeende gegeven. De K.F.C. zegt achttien jaar. In het Luxor-theater kan men deze week kennisnemen van onverkwikke lijke situaties, die naar de titel doet vermoeden iets uitstaande hebben met de „gevaarlijke leeftijd". De toe schouwer maakt weer eens een moei zame wandeling over het platgetreden pad der driehoeksverhouding. Deze vindt haar oorzaak in de ontevreden heid van een vrouw over de gedragin gen van haar drukbezette "Echtgenoot De medeminnaar verbergt zijn eigen egoïsme door de tegenpartij van zelf zucht te beschuldigen. Deze persoon lijke visie verschaft hem een vrijbrief voor minder fraaie gedragingen. In het gehele filmwerk valt een zouteloze leeg te te bespeuren, die zelfs niet ver dwijnt in de meer gepassionneerde be drijven. De opmerking van de veel omstreden vrouw, dat zij zichzelf on gelukkig maakt, is, naar onze mening, de verstandigste uit deze hele rolprent (Achttien jaar). Het is geen onaardige geschiedenis, die zich afspeelt rondom de dancing „De Ooievaarsclub". Een knappe juf frouw in de vestiaire redt een merk waardig oud heertje van de verdrin kingsdood. Het heertje wil zijn redster anoniem belonen, terwijl hij zelf de arme nietsnut uithangt. Complicaties te kust en te keur. De verloofde van de knappe juffrouw voelt zich bedrogen en de vrouw van wie het oude heertje gescheiden is, wint er een gelukkig le ven mee terug. Er worden nogal wat liedjes in deze rolprent gezongen; de vertaling van de toch al krankzinnige teksten is nog krankzinniger. (Achttien jaar). In City wordt deze week de jaarlijkse reprise gegeven van „De Zevende Sluier". Deze veel besproken en bewon derde film, waarin James Mason en Ann Todd de hoofdrollen spelen, behandelt de geschiedenis van een meisje, dat na een zelfmoordpoging door een dokter onder hypnose wordt gebracht en in die toestand naar levensgeschiedenis vertelt. Deze zeer bijzondere film is voor perso nen boven de 18 jaar zeer aan te bevelen. „The Blue Lamp", welke de komende week in Rembrandt draait, bespraken wij elders reeds uitvoerig. Een paar goed bestede uurtjes zijn verzekerd. Achttien jaar, zegt de K.F.C. „De schat in de zilvermijn" is de titei van de film, die in het Spaame-theater draait en waarin Buster Crabbe de hoofdrol vervult. In deze rolprent be hoedt hij een heel dorp voor bankroet. De dwaasheden van de komiek Al St. John brengen een amusante noot in deze spannende avonturenfilm, waarin we ook nog een tocht door onderaardse gan gen meemaken. Het „spookt" daar hevig en liefhebbers van griezelfilms kunnen du» deze week hun hart ophalen (14 j.). Een der schoonste werken van O/otto, de grote vernieuwer der Italiaanse kunst, bij wie, om het breed te zeggen, de Renaissance begint. Wij geloven niet hier nog veel aan te moeten toevoegen. De bezoeker, die zich er tijd voor gunt de verschillende boe ken en platen nader te bezien, zal de expositie in ieder geval geestelijk rijker verlaten dan hij er gekomen is. De violist Jan Hoeben en Martyn Bruyel piano hadden een ongetwijfeld belangrijk en interessant programma sa mengesteld voor de kamermuziekavond die ze Vrijdagavond in het Frans Hals museum gaven. Met twee vertegenwoor digers uit de laat-Romantische school, Reger en Franck, en dc hoofdrepresen tant van het impressionisme, Claude De bussy, vormde dit programma zeker een goed geheel. Wat de opkomst van het pu bliek betrof, moet men constateren dat er toch maar weinig echte liefhebbers van kamermuziek zijn. Dit is betreurens waardig zowel ten opzichte van de uit voerenden als van de mogelijkheden op dit terrein, dat schatten van prachtige muziek in zich bergt. Begonnen werd met een Suite van Max Reger. Ondanks dat deze componist ge heel in zijn eigen tijd staat qua schrijf wijze, grijpt hij, speciaal in zijn kamer muziek, dikwijls terug naar de oude vor men. Zo ook deze Suite, die bestaat uit dezelfde dansvormen die Bach in zijn suites bezigde. Invloeden van tijdgenoten zijn er zeker in merkbaar, maar dit neemt niet weg dat het zuivere en spon tane muziek is, waar men met vreugde naar luistert. Wel vergt het een aparte concentratie door de soms eigenaardige abstracte melodievorming, maar men proeft er toch een diep sentiment van de ras-musicus uit. De vertolking door J. Hoeben en M. Bruyel was in vele op zichten te loven, hoewel hier en daar de begeleiding van de vleugel iets te zwaar aandeed, hoezeer Bruyel zijn best ook deed het spel transparant te houden. De vleugel zelf als instrument werkte hier toe echter ook niet bepaald rnede. In de Sonate van Debussy gaven beide uitvoerenden veel moois te genieten. Hierin was alles veel doorzichtiger en ook speciaal in de verhoudingen beter Deze Sonate van Debussy, gecomponeerd ruim één jaar voor zijn dood, bezit een grote vorm van schoonheid, hoewel De bussy er geen verdere ontwikkeling van zijn wezen, ten opzichte van het eenmaal door hem reeds behaalde hoogtepunt in bereikt. Het coloriet is versoberd en doet zelfs hier en daar neo-klassiek aan. Het is een prachtig werk waaraan men veel genot beleefde. Tot slot na de pauze de enige Vioolsonate die César Franck schreef voor piano en viool in A majeur, opgebouwd naar het cyclisch principe, met als kiemcel de eerste nolen van het hoofdthema uit het eerste deel. Het ge hele werk is typisch Franck met al diens eigenschappen in vorm. harmonie, rhythmiek en speciaal de verheven en met grote uitdrukking geladen cantilenes der melodie. Dit opus stelt zware eisen aan de uitvoerenden, die op hun best uitkwa men in het derde deel. De zware piano partij in het laatste deel deed hier en daar wat afbreuk aan het spel van J. Hoeben, die een meer sobere opvatting van Franck had dan Bruyel. Mooi was de toon in het derde deel, waarin beide solisten prachtig muziek maakten. Het aanwezige publiek was dankbaar voor het gebodene. JAN LAARVELD De volgende militairen, afkomstig uit Haarlem en omgeving, zullen per s.s. Boskoop vanuit West-Indië morgen te Vlissingen aankomen. Haarlem: H. van Duuren, Emostraat 7; A. Bosman, Gier straat 85; G. Bruning, Oranjeboom straat 173. Haarlemmermeer: T. de Jong, Vijfhuizerdijk 244, Vijfhuizen. Velsen: C. Buuren, Kortenaarstraat 36. IJmuiden; G. v. d. Pijl, Trompstraat 100. Aalsmeer: A. Wissen. Kudelstaartseweg 289. Sassen- heim: C. Berg, Berkenlaan 35. Bloemen- daal: W. Horst, Asterlaan 50, Aerden- hout. Heemstede: M. Hulschebosch, Bor- neostraat 33; T. Schraa, Overboslaan 17. Kathedraal St. Bavo (Leidsevaart): 6.30, 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 uur. H. Jozef (Jansstraat): 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur. H. Antonius v. Padua (Nieuwe Groen markt): 6.30, 7.30, 8.30 (Hoogmis), 10, 11 en 12 uur. O. L. Vr. Rozenkrans (Spaarne): 6.15, 7.30, 9 en 10.30 u. (Hoogmis). H. Joannes de Doper (Amsterdam straat): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.30 en 11.45 uur. Allerh. Hart van Jezus (Kleverpark weg): 6.30, 7.45, 9, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kru- gerstraat): 6.30, T.45, 9 (Hoogmis) en 11 uur. H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 8.30, 9.45 (Hoogmis) en 11.30 uur. O. L. Vrouw van Zeven Smarten en St. Bavo (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. Allerh. Drieëenheid (Bloemendaal): 7. 8.30 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. H. Sacrament (Bloemendaal): 7.30 en 10.15 uur (Hoogmis) O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Overveen): 7, 8, 9 (Hoogmis), en 10.30 u, H. Antonius van Padua (Aerdenhout): 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 uur. H. Bavo (Heemstede): 7.15, 8.45, 10 (Hoogmis) en 11.30 uur. O. L. Vr. Hemelvaart (Heemstede): 7, 8.30. 10.15 en 11.30 uur. H. Agatha (Zandvoort): 7, 8.30 en IC uur (Hoogmis). H. Adelbertus (Spaamdam): 7.30 en 10 uur (Hoogmis). Voor de liefhebbers van Engelse lec tuur heeft de R.K. Openbare Leeszaal- en Bibliotheek Nieuwe Gracht 70, deze week de volgende aanwinsten: Derek Hudson: British journalists and newspapers. Kate O'Brien: The land of spices. A novel. Stephen Spender: Poetry since 1939. Elizabeth Bowen: The heat of the day. G. B. Stern: A duck to water. Clare Sydney Smith: The golden reign. The story of my friendship with „Law rence of Arabia". Verder enige nieuwe Nederlandse ro mans: A. Keijer-De Jongste: Vroedvrouwen school. Tjebbo Franken: De roman van Frans Hals binnen Haerlem's veste gedroomd. Jo Boer: Een zachtmoedige. Roman. J. J. C. Böckling: Het kan verkeren! M. Wierd'els-Monsma: Het lachen van Dionusios. Pearl Buck: Pioenroos. De wedstrijd DSSDHC voor de vijf de ronde om de KNVB-beker wordt in Bloemendaal gespeeld, aanvang half drie. Vrijdagmiddag heeft de Stichting „Touring Zandvoort" een exemplaar van het nieuwe Zandvoortse zomercos- tuum naar de Holland Fair in Philadel phia gezonden. Maatregelen zijn getrof fen opdat dit costuum mits dit nog tijdig te bestemder plaatse zal zijn tijdens de Holland Fair door een Neder lands meisje zal worden gedragen; zij zal zich daar belasten met de versprei ding van de nieuwe folder van „Touring Zandvoort". Daarna zal het costuum In Los Anggjes dezelfde diensten bewijzen. Tijdens de Zandvoortse sportweek, welke van 29 Mei tot, 4 Juni a.s. wordt gehouden, zal een groep van 45 Engelsen uit de badplaats Hythe naar Zandvoort komen. Dit geschiedt in het kader van de sportuitwisseling ZandvoortHythe. In September brengt een gezelschap Zandvoorters een tegenbezoek aan Hythe. Wil Haarlem zijn muzikaal peil hand haven en verhogen, dan zal het ook op dit terrein de jeugd moeten zijn, die de toekomst schraagt. En daarom is het ook zo toe te juichen, dat onze Haarlemse jeugd bij tijd en wijle middels de H.O.V. met de muziek van onze grote meesters niet alleen in contact wordt gebracht, maar daarin ook als het ware wordt rondgeleid om de schoonheid daarvan zo sterk mogelijk in zich op te nemen. Men mag immers wel verwachten dat velen onzer jongeren toch wel deze muzkk op een of andere wijze beluisteren, doch belangrijker is. dat zij ook de diepe zin of symboliek begrijpen. Stemt het organiseren van dergelijke concerten tot grote voldoening, groter wordt deze nog, wanneer men ziet, dat de Haarlemse jeugd daar zo spontaan op reageert. Dat bleek gisteravond weer eens te meer, toen de H.O.V. met een populair programma het jonge pu bliek, dat de grote concertzaal vrijwel geheel vulde, een prachtige avond bood. Wat het programma zelf betreft mogen wij kort zijn, waar de uitvoering der ver. schillende stukken reeds meerdere malen in ons blad besproken is. De serenade „Eine kleine Nachtmusik" had. dank zij de bekwame leiding van Toon Verhey. weer die schittering waarop zij als parel onder de toondichtingen van Mozart recht heeft. Fors, maar tot in details afgewerkt, klonk Beethoven's Egmont- ouverture en dat de uitvoering van Peter van Anrooy's Piet Hein Rhapsodie bij de H.O.V. in vaardige handen is, hebben wij deze week nog mogen constateren. Een programma dus waarvan de jeugd heeft kunnen genieten, niet in het minst door het deskundig commentaar, dat Ma- rinus Adam bij ieder uit te voeren stuk gaf. Het jonge publiek vormde zo uiteraard een dankbaar en aandachtig gehoor. Het gulle applaus kwam recht uit het hart De vier onuitstaanbare wezens die als enigen onbeschrijfelijk vervelend waren, zullen we hun gegichel maar vergeven. Alleen hopen we ze de volgende keer niet meer te zien. Mevrouw Lucille Vogeler, de 32-jarige echtgenote van Robert Vogeler, de Ame rikaanse zakenman die door de commu nisten in Hongarije tot 15 jaar gevan- nisten in Hongarije tot 15 jaar gevange nisstraf werd veroordeeld, heeft Vrijdag- in Londen een ontmoeting gehad met Dean Acheson en gesproken over het lot van haar man. Mevrouw Vogeler was zeer terneer geslagen door het nieuws, dat het Hon gaarse opperste hof geweigerd heeft de gevangenisstraf van haar man te ver anderen. De blonde, uit België geboortige mevr. Vogeler, was meer dan een uur in ge sprek met Acheson. Van dit onderhoud keerde zij opgewekt glimlachend terug. Tegenover verslaggevers verklaarde zij: Jk heb nu heel wat meer hoop. De Ame rikaanse regering doet alles wat zfj kan Ik kan op haar vertrouwen." Zij weigerde te zeggen wat zij met Acheson besproken had en ook of er een plan bestaat waardoor haar man kar vrij komen. Mevr. Vogeler vertelde aan verslag gevers, dat zij over haar toekomstige plannen nog in het onzekere verkeerde. „Ik weet nog niet wat ik ga doen. Als het nodig is vlieg ik naar Amerika om de president op te zoeken. In ben zeer voldaan. Meneer Acheson was zeer aardig voor mij en ik heb nooit kunnen denken, dat een man, die het zo druk heeft met wereldvraagstukken, nog zo veel tijd voor mij over zou hebben. Ik dacht, dat hij me maar een paar minu ten zou kunnen ontvangen. Zo gauw mogelijk zal ik mijn twee zoontjes in Wenen opbellen. Zij denken, dat ik hun vader mee terug breng uit Londen, maar ik zal ze vertellen, dat ik met meneer Acheson gesproken heb en dat ik vol goede hoop ben." Later heeft Michael McDermott, de bijzondere assistent van Acheson, in een verklaring meegedeeld, dat Acheson mevr. Vogeler er van verzekerd heeft „dat de Amerikaanse regering haar diepe bezorgdheid deelt en voortgaat de zaak van haar man met de meeste nauwkeu righeid gade te slaan. Zij zal verder voortgaan hem op alle mogelijke manie ren bij te staan, trachten toegang tot hem te krijgen en zijn vrijlating en te rugkeer naar Amerika te bewerkstel ligen. Rusland. De Britse treiler „Etruria" is door de Russische autoriteiten vrijgege ven. Dit geschiedde nadat de Britse am bassade te Moskou een boete van 300 roe bel had betaald. Het schip werd opgebracht wegens vissen in Russische wateren. Twee Deense vissersboten die door de Russen op de Oostzee waren aangehouden en twee weken zijn vastgehouden, zijn gis teren eveneens vijgegeven. et aantal politiefilms in alle denk bare filmlanden is langzamer hand onbeperkt geworden, wan neer we onaer politiefilms ook die wer ken willen verstaan, die de bedoeling hebben een beeld te geven van het werk en het wezen der politie, of die nu ge heim dan wel in het openbaar haar func tie uitoefent Niet lang geleden hebben wij nog een en ander verteid over de Amerikaanse film „Spionnage in Lakeview", waarbij de Amerikaanse geheime dienst zo'n grote rol speelt en aan deze film zouden we kunnen toevoegen „De straat zonder naam", die eveneens de Amerikaanse politie in actie brengt, maar beide films, hoe interessant ook, zijn niet vrijge- bleven van sensatie en de schietpartijen nemen vrolijk deel aan de handeling. Niet aldus in „The blue Lamp", waar in de Britse reserve en de Britse humor op hun beurt aanwezig zijn. Hier gaat het allerminst om sensationele zaken en toch is de film pakkender dan beide genoemde Amerikanen bij elkaar. De bedoeling van Dearden is blijkbaar twee voudig geweest: hij wilde de Engelse politie laten zien in haar gedragingen thuis en in dienst, zonder omslag, zon der make-up en hij tracht ons (en de Engelse autoriteiten) duidelijk te ma ken, dat een ongewapende politieman niet veel, ja, te weinig in te brengen heeft tegen een gewapende zware jongen. Hoe gevaarlijk die afwezigheid van wapenen is, blijkt de laatste jaren meer dan ooit, want sinds de oorlog zijn er in de wereld van de misdaad nogal wat amateurs op pad, die niet weten, wanneer zij schieten moeten en wan neer zij hun handen in hun zakken moeten houden. En dan wordt het voor de politie een hard gelag. Dan schiet er niet veel anders meer over dan kampjes, zij het met kloppend hart en gespannen zenuwen, op de gevelde revolver toe te wandelen en maar af te wachten, wat de onbedreven boef gaat doen. Is hij een man van het vak, dan zal hij de psychologie van de moed verstaan, in het andere geval zal hij schietenhetgeen hem door geen fatsoenlijke schurk ooit vergeven zal worden. Tot welke consequenties zulke toe standen leiden, geeft de film helder er boeiend te zien. Dat wij die trieste con sequenties als zeer menselijke momenten ervaren, danken we aan de voortref felijk getekende achtergrond, waar de politiemannen zich in dienst en bij moe- Potitie en misdadiger in de film „The Blue Lamp" Basil Dearden. der de vrouw thuis bewegen. Een hele boel kleine karweitjes heeft de Bobby op te knappen: burenruzietjes, weer spannigheid bij de groentenboer, die zijn kar verkeerd plaatst, gemoedelijke waarschuwinkjes aan gevaar lopende meisjes, allemaal van die kleine dingen, waarin de politie soms succes, soms ho nende mislukking oogst. En met einde loos geduld hoort de brigadier een oude dame aan, die haar hondje kwijt is, ter wijl een tafel verder de afschuwelijkste moord aan de orde wordt gesteld. Zo zit de film „The blue Lamp" vol kleine en grote zaken, die alle hun bij drage leveren in het drama, dat nu eens tragisch, dan weer komiek verloopt, maar een totaal oplevert, dat aan dui delijkheid en menselijkheid niets te wensen overlaat. Basil Dearden heeft de film met groot ge voel voor de betrek kelijkheid der din gen gemaakt. Hij houdt een documen taire stijl vol, die afgewisseld wordt met dramatische handelingetjes, doch die opzichzelf even dramatisch werkt als de zo. genaamde speel- scènes. Nergens gaat de film zich te uiten. Er heerst een voortdurende controle, die het drama voor zich zelf doet spreken. Kortom: Dearden heeft een bijzon der onderhoudende film gemaakt, die nergens de goede smaak geweld aan doet. Hij geeft bo vendien een wijs lesje in *e film compositie, die le vende beelden op roept uit een ge voelige associatie en een vindingrij ke afwisseling. De titel van de film duidt op de blauwe lantaarn, die de ingang der Engelse politiebu reaus siert 16 Mei zal in Kapelle in Zeeland de Algemene Franse Begraafplaats officieel geopend worden. De stoffelijke resten van tweehonderd vierendertig Franse militairen zijn door de zorg van de Nederlandse regering naar dit kerkhof overgebracht. Op de begraafplaats staal een monument, waarin de namen van in ons land gevallen Fransen zijn gegrift. (Van onze correspondent) ISTANBOEL, Mei 1950. De Turkse kiezers zullen Zondag a.s. ter stembus gaan om 487 afgevaardig den te kiezen voor de Nationale Vergadering. Er is door de verschillende partijen een felle verkiezingscampagne gevoerd, doch het is wel zeker, dat de republikeinse volkspartij, de partij van Kemal Ataturk, opnieuw de absolute meerderheid zal verwerven, ofschoon zij wellicht enkele zetels zal moeten afstaan aan de democratische partij, die uit de eerste is voortgekomen en die eveneens gebaseerd is op de leerstellingen van Ataturk. In de oude Kamer telde de rege ringspartij 410 zetels, de democratische partij 33, de nationale partij 20, terwijl enkele zetels bezet werd^p door onafhankelijken. De republikeinse volkspartij heeft sinds 1927 de macht in handen en was tot 1944 de enige politieke partij in Turkije. Het is mogelijk, dat de nieuwe Nationale Vergadering zich zal transfor meren in een constituante als de twee voornaamste partijen op dit punt tot over eenstemming komen. Beide partijen, die samen over de twee-derde meerderheid die door de grondwet geëist wordt voor grondwetsherziening, beschikken zijn voor een herziening van de grondwet. Bij de nieuwe grondwet zou voorzien wor den in de instelling van een Senaat, waame de Kamer zichzelf zou ontbinden en nieuwe verkiezingen zou uitschrijven. dens een recente bijeenkomst van de ultra-conservatieve nationale partij be klaagde prof. Rassit er zich over, dat de regering de manifestatie van patrioti- sche en nationalistische gevoelens ter ge legenheid van de begrafenis van maar schalk Tsjakmak had bestempeld als reactionnaire propaganda. Hij zeide het te betreuren, dat men geen nationale rouw had afgekondigd bij de dood van de maarschalk. Maarschalk Tsjakmak is naast Kemal Ataturk en om dezelfde reden een der meest markante persoonlijkheden ge weest van het nieuwe Turkije. In het gehele land wordt een levendige verkiezingscampagne gevoerd, waarbij de verschillende partijen met tegenge steld politiek standpunt elkaar echter respecteren. Wel zijn er enkele nationa listische en religieuze demonstraties ge weest, die de communisten hebben trach ten uit te buiten, echter zonder succes. Om een dergelijke reactie, die bezig zou zijn te herleven, van het begin af aan de kop in te drukken, hebben de twee grote partijen een gemeenschappe lijk front gevormd. Het is niet de be doeling aan de stembus samen te wer ken, doch wel gezamenlijk op te tre den tegen de extremistische stromingen van links en rechts, die zich de laatste tijd onder de dekmantel der verkiezings campagne hebben gemanifesteerd. Toch heeft het enige verbazing gewekt, dat beide partijen, terwijl de verkiezings campagne in volle gang was, in een ge meenschappelijke verklaring de kuipe rijen van de extremisten, die erop ge richt waren om de politieke en sociale instellingen van het land in discrediet te brengen, aan de kaak te stellen. In het communiqué van de democratische partij werd daaraan nog toegevoegd, dat zij alle maatregelen, die de regering gedu rende de verkiezingscampagne daar tegen zou nemen, goed zou keuren. Beide genoemde partijen hebben de Gnlangs gestichte conservatieve nationale partij, die onder haar oprichters o.a. maarschalk Fevzi Tsjakmak, een vriend van Ataturk, telde, openlijk beschuldigd van reactionnaire neigingen. De begrafe nis van de maarschalk had aanleiding gegeven tot luidruchtige demonstraties, die als nationalistische propaganda ge kenschetst werden. De kwestie is. dat sinds het regiem meer liberaal geworden is de voorstanders van het ancien régime en de religieuze leiders, die door het nieuwe bewind in de eerste jaren van de radicale hervormingen van Ataturk van hun oude voorrechten beroofd wa ren, hebben geprobeerd uit de nieu we situatie profijt te trekken, teneinde hun verloren prestige te herwinnen. Zjj hadden dus gehoopt onder de dek mantel der verkiezingscampagne hun reactionnaire activiteiten te kunnen her vatten en eventueel troebelen te veroor zaken. Hodja's, ulema's en vroegere derwisjen hebben geprobeerd ook de studenten en mensen zonder politieke voorkeur, onder wie zich een aantal communistische provocateurs gemengd hadden, aan te trekken. Aan het hoofd van deze reac tionnaire beweging staan enkele invloed rijke persoonlijkheden, onder wie de vroegere afgevaardigde prof. Rassit. Tij- De eerste Amerikaanse wapens voor België, zijn gisteren zonder incidenten te Zeebrugge gelost, onder zware be waking van de gendarmerie. De twee rnjjl lange kade, waaraan het vracht schip de „Uso", gistermorgen meerde, was geheel afgesloten door prikkel draadversperringen die door meer dan honderd zwaar gewapende gendarmes bewaakt werden. Voordat men met het lossen begon had een korte officiële plechtigheid plaats, tijdens welke de Amerikaanse ambassadeur en de waarnemende minis ter van Defensie, Deveze, het woord voerden. Een afdeling van de Belgische lucht macht gafac te de presence boven de haven en een Belgische torpedoboot- jager loste zeventien saluutschoten. Trygve Lie, de secretaris-generaal van de V.N., heeft gisteren gedurende ander half uur gesproken met de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Andrei Vishinsky. Lie was vergezeld door de assistent-secretaris van de V.N., de Rus Zitsjensko. Over het onderhoud, dat op het Russische ministerie van Buitenland se Zaken gevoerd werd, zijn geen bij zonderheden bekend. Terwijl de verkiezingscampagne in vol le gang was heeft het dagblad Imbret het orgaan van de nationale partij, een fel artikel tegen de regering gepubliceerd dat ondertekend was door Euat Argha een der nationalistische leiders. Het ar tikel dat als titel had: „De honden huilen en de uilen jammeren" werd als op standig beschouwd. De schrijver en de uitgever van de krant, die beiden candi- daat stonden voor de verkiezingen, zijn gearresteerd en zij zullen met een hon derdtal andere personen, onder wie poli tici, religieuze leiders en studenten terecht moeten staan op beschuldiging van reactionnaire activiteiten. Het is een feit, dat alle politieke par tijen de studenten van de universiteiten van Istanboel en Ankara en van de hoge scholen hebben proberen te winnen. De grote meerderheid der studenten is voor stander van de door Ataturk ingevoerde hervormingen. Maar overal kunnen reac- tionnairen binnendringen en zij kunnen zelfs in de meest progressieve organi satie moeilijkheden veroorzaken. Om de kwaadwillige geruchten tegen te gaan heeft de Turkse studentenorganisatie een manifest uitgegeven, waarin de politieke manoeuvres, die ten doel hebben de stu denten in de politieke strijd te betrek ken, veroordeeld worden. Om elk misbruik van nationale em blemen als de landsvlag, de halve maan en van godsdienstige teksten als verzen uit de Koran, theologische uitspraken en in het algemeen van teksten in Arabische letters te voorkomen hebben de politie autoriteiten het gebruik hiervan tijdens de gehele verkiezings-campagne verbo den. Naar aanleiding van berichten van de zijde van National Concerts and Ar tists Corporation te New York, waaruit blijkt dat deze instelling de voorgeno men tournee door de Verenigde Staten van Amerika en Canada van het Con certgebouworkest als afgelast be schouwt, deelt de raad van bestuur van het Concertgebouw N.V. mede, dat hij met grote teleurstelling van deze pu blicaties alsmede van een hierop ge volgd telegram heeft kennis genomen en geeft terzake de volgende uiteenzet ting. Aanvankelijk is er, dank zij het con certbureau J. Beek te 's-Gravenhage, wiens vertegenwoordigster tijdens een bezoek aan New York in December 1949 (op onbaatzuchtige wijze) de mogelijk heden van een concertreis van he* Concertgebouworkest door de Verenig de Staten van Amerika en Canada heeft willen onderzoeken, contact gefeest tussen de National Concerts and Artists Corporation (N.C.A.C.) en het bestuur van het Concertgebouw N.V., waarbij in grote trekken overeenstemming werd bereikt voor het maken van een tour nee door de Verenigde Staten en Ca nada. Bij de nadere uitwerking hiervan, die noodzakelijk was om tot een de finitieve overeenstemming te komen van de vastgelegde beginselen, bleek dat de verschillen tussen de partijen te groot waren om werkelijk tot een definitieve overeenstemming te gera ken. De moeilijkheden, die de overeenstem ming in de weg stonden, betroffen o.a. het reisschema, de garantiesom en de verzorging der orkestleden. Mede op aandrang van verschillende zijden heeft, toen de onderhandelingen op 8 Maart 1950 waren vastgelopen, de raad van bestuur van het Concertge bouw N.V. één zijner leden afgevaar digd naar New York om alsnog te trachten de onderhandelingen zo moge lijk weer op gang te brengen, daar het gevoelen hier bestond dat de voorge nomen tournee als culturele missie voor de goodwill van Nederland in de Ver enigde Staten en Canada bijzonder be langrijk geacht moest worden. Dat een concertreis van een Euro- ropees orkest van enige vermaardheid door de Verenigde Staten en Canada zeer hoge eisen van artistiek en orga nisatorisch beleid stelt, is na de deels droeve ervaringen, die men in de Verenigde Staten sinds de oorlog op dit gebied heeft gehad, stellig ook voor de N.C.A.C. geen geheim meer. De raad van bestuur is dan ook uiter mate teleurgesteld dat de onderhande lingen, die tot tweemaal toe door het Concertgebouw werden hervat, en die uitsluitend ten doel hadden een succes volle tournee te bevorderen, thans zo abrupt door N.C.A.C. zijn afgebroken. In een persconferentie te New York heeft de rechtskundige adviseur van het Concertgebouw verklaard, dat een van de voornaamste oorzaken van de gerezen moeilijkheden is het verschil van opvatting over de betekenis van het woord „garantie", een woord dat blijkbaar in Amerika en Nederland ver schillend wordt geïnterpreteerd. Minister mr. J. in 't Veld, toevallig in New York aanwezig, woonde in zijn kwaliteit van bestuurslid van het Con certgebouw de persconferentie bij. De lange duur der onderhandelingen had de moeilijkheden doen toenemen, zeide hij, aangezien in geval de tournee, niet zou doorgaan er andere concerten in de onderhavige periode zouden moe ten worden gearrangeerd. Het Concertgebouw drong daarom ten slotte aan op een beslissing binnen een week en dat bleek onmogelijk. Het leek de minister utigesloten, dat de tournee voor 't volgend seizoen nog zou kunnen worden geregeld en hij sprak de hoop uit, dat een betere oplossing zou kun nen worden gevonden voor een tournee in 1951, die dan rustiger zou kunnen worden voorbereid. Spreker zeide gaarne te willen zien, of hij tijdens zijn toeval lige aanwezigheid in de Verenigde Sta ten nog iets zou kunnen bijdragen tot oplossing van de kwestie. Naar aanleiding van berichten, dat de N.C.A.C. voornemens zou zijn een proces tegen het Concertgebouw te beginnen, merkte de minister op dat de juridische positie van de N.C.A.C. hem daarvoor zeer zwak voorkwam. AAGTEKERK 12 te Rott., AALSDUK 12 bij K. Race. AALSUM 12 te Antw., AAR- DIJK 12 bij Ouessant. ABBEKERK 12 n. Fremantle, ALCOR 12 n. Las Palmas, AL- DEGONDA 12 n. Pladju, ALETTA 10 te P. Swettenham, ALHENA 12 bij K. St. Vin cent, ALPHARD p. 11 Lissabon, ARENDS- KERK 12 n. Sydney, ARKELDIJK 12 te Rott., ARNEDIJK 12 n. Rott., AVERDIJK 12 n. Tampa, BLITAR p. 12 Socrota, BLOEMFONTEIN 12 bij K. Frio, BOSKOOP 12 bij Ouessant, BRITSUM 12 n. Monrovia, CELEBES p. 12 Minicoy, CERONIA 12 te Paltend, CLAVELLA 12 bij Brisbane, CLEO- DORA 12 te Miri, CORILLA 10 te Surabaja, COTTICA 12 bij Barbados. DELFLAND p. ia K. San Thome, DRENTE 12 n. San Francisco, EDAM 12 te New York, ERlNNA 12 n. Singapore, ESSO ROTTERDAM 12 n. Aruba, GAROET 12 n. B. Pappan, GENE RAL M HERSEY 12 bij Ceylon, GOOI LAND p. 12 K. Verd. Eil., GROOTEKERK 12 n. Antwerpen, HECUBA 12 te Rott., HERCULES 12 n. A'dam, HERSILLIA 12 te Paramaribo, INDRAPOERA 12 v. Aden n. Belawan, -JAGERSFONTEIN 12 te Zanzi bar, JOH. v. OLDENBARNEVELT p. 12 Burlings, JOOST v. d. VONDEL p. 12 Royal Souvereign, KAMERL1NGH ONNES p. 12 Gibraltar, KEILEHAVEN 12 bij Ouessant, KOTA INTEN 12 te Ambon, LARENBERG p. 12 Ouessant, LEKKERKERK 12 v. Ge nua, LEMSTERKERK 12 te Khorramshar. LEOPOLDSKERfc 12 n. Basrah, LEUVE- KERK 12 n. Ras el Machiaal, LIEVE VROU- WEKERK 12 n. Aden, LINGE 12 bij Mes sina n. Genua, LOENERKERK 12 te Colom bo, LOPPERSUM 12 te Bona, MAASHAVEN 13 te Lagos, MAASLAND 12 bij St. Catha- rina eil., MADOERA p. 12 K. Carbon, MEN TOR p. 12 Almeria, MERWEDE 13 te Rott., MUIDERKERK 12 bij Messina, MURENA 1' n. Kaapstad. MIJDRECHT 12 bij St. Pauls Rock, NIEUW AMSTERDAM 12 bij SciUE- ONDINA 15 te Grangemouth, ORANJE j" bij Manawa, PAPENDRECHT 12 bij Malta- PAULA 17 te Singapore, PERNA 13 Kaapstad. PRINS WILLEM III p. 12 Star Point, PRINS WILLEM IV 12 n. Montreal SA- Point, PRINS v. Antw., RIDDERKERK 13 te Tanga, LAW ATI 12 bij Nantqchet, S ARAN GAN n. P. Swettenham, SCHIE 12 n. A'dam, BA JAK 12 bij Fremantle, SLAMAT l3 Calcutta, SLOTERDI.TK 12 te SemaranB- SOESTDIJK 12 bij S. Miguel, »TA£ DORDRECHT 12 te Civitavecchia, MAASTRICHT p. 13 K. Palos, STAD SCtUJ^ DAM 12 te Antwerpen, STRAAT MALA^_ KA 13 te Singapore, TABINTA p. 12 Berien ga eil TALISSE p. 12 Terceira, TARIA tali Kangeroe eil., T7! US 12 op de EIoe. VEENDAM 12 bij K. Race, WATERMAN n. Semarang, WINSU.M 12 bij Finisterr WINTERSWIJK 12 n. Rio de Janeiro v. kar, ZIJPENBERG 12 te Savona

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1950 | | pagina 4