Iepenboom dagelijkse feesttooi voor onze Bloemenstad Melkhandelaren komen aan wens van gemeentebestuur tegemoet muiie Traditionele uitvoering der Hohe Messe door C.O.V. Unieke collectie oude kantwerken c in Bisschoppelijk Museum Wat feeënhanden tot stand brachten wmm Sukarno te Makassar TRECHTERS C. J. v. d. BROEK COLD WAVE?? Acoustiek der St. Bavo belemmering voor juiste indrukken AGENDA C Spintkevertje sloopt de ene reus na de andere Drukbezochte spoedvergadering nam verlossend besluit SCHUIMRUBBERmatrassen verpakkingen verhuizingen TE LAND TER ZEE ENDOOR DELUCHT Autospuitinrichting HERINGA WUTHRICH Radio Moors MOLENDIJK'S KAPSALONS ZATERDAG 29 JULI 1950 PAGINA 2 200 jaar geleden stierf Joh. Seb. Bach Requiemmis voor mgr. Filbry Ned. Biljartfederatie Burgerlijke Stand De uitvoering De laatste slag Collecte aan de uitgang der kerken Herwonnen Levenskracht ONS STADSSCHOON David en Goliath in de natuur Sr RUST IN HEEMSTEDE WEERGEKEERD Belangrijke bouwopdrachten •te Wassenaar 1C.EM STEDE Zondagsdiensten Ëii SANTPOORT Ker'kbericht Zondagsdienst LAATSTE NIEUWS „N.-Guinea vóór 1 Januari hopelijk bij Indonesië Nieuwe Raamstraat 4-12 Haarlem telefoon 11423 DEZE WEEK gunstige aanbieding A. J. CHRISTIAANSE Beurs van New York Ja, maar van Het was in de avonduren van de 28e Juli, om precies te zijn kwart over acht, van het jaar 1750, dat in Leipzig één der meest geniale toondichters die de ge schiedenis ooit kende, voor het laatst op deze wereld zijn ogen sloot, en hiermede een 65-jarig uitermate vruchtbaar le ven, van God dienende in de muziek, beëindigd. Johann Sebastian Bach, Hof- componist van de keurvorst van Saksen, kapelmeester van Zijne Hoogheid de Vorst van Anhalt-Cöthen en Cantor aan de Thomasschool te Leipzig, was niet meer op deze wereld, wier tijdelijkheid hij verwisselde met het eeuwige. Heden, gedurende dit speciale Bachjaar, ge denkt heel de wer&d door uitvoeringen zijner vele werken, met grote piëteit het meesterschap van deze door God begenadigde kunstenaar. Tijdgenoten achtten hem als de grootste orgel- en clavecymbelspeler, improvisator en expert in orgelbouw. De wereldberoemdheid als componist begon eerst een honderd jaar na zijn sterven. Een opsomming te geven zijner kunstscheppingen zou een te grote uit voerigheid vergen in dit plaatsbestek. Wij willen volstaan, u enkele der voor naamste hoofdgroepen te vermelden. Het zijn de Passies, de geestelijke en we reldlijke cantaten, koorwerken op Duit. se en Latijnse teksten, orkest-, clave- cymbel- en orgelwerken. Naast de beide meest bekende passies, de Matthaus en Johannes Passion, die heden ten dage bij het grote publiek practisch gemeen goed zijn geworden, moet dan wat kwa liteit aangaat, zeker in één adem de Hohe Messe genoemd worden. Wat het aantal uitvoeringen betreft, staat zij echter nog verre ten achter bij de ge noemde Passionen. De vraag die men dikwijls hoort stellen, hoe de protestantse kerkmusi cus Bach er toe kwam vele keren Mis teksten op muziek te zetten, is spoedig beantwoord. De Lutherse liturgie handhaafde in de achttiende eeuw nog delen uit de Mis van de katholieke ere dienst Kyrie, Gloria en Sanctus werden op bepaalde feestdagen in de protestant se eredienst nog tot uitvoering gebracht. Zo schreef Bach nog een viertal korte Missen, die uitsluitend uit Kyrie en Gloria bestaan. De oorsprong der Hohe Messe had een andere aanleiding. Om zijn positie in Leipzig te versterken, richtte Bach in 1733 tot de koning van Saksen het verzoek, hem het praedicaat Hofkapelmeester te verlenen. Om de koning te overtuigen van de „Wissen schaft, welche er in der Musique er- langet hatte", voegde hij bij het schrij ven de door hem eigenhandig geschre- van partituur van het Kyrie en Gloria dezer Mis. Later, in het tijdvak 1733 "38 voltooide hij het werk als het zoge naamde Ordinarium-deel, dus in vijf zelfstandige stukken. Hiermede is dan tevens verklaard hoe Bach er uiteinde lijk toe kwam een werk, dat zoveel compositietechniek inhoudt, en een duss danige uitgebreidheid bezit te compo. neren. De latere bijgevoegde delen moch ten natuurlijk in stijl voor het gran diose Kyrie en Gloria niet onderdoen. Met het ontstaan van dit werk wordt al het voorafgaande wat op dit gebied be stond overtroffen. Aan practisch ge bruik bij de liturgische eredienst valt echter bij de Hohe Messe niet te den ken. De vorm die Bach bij het compo neren der afzonderlijke delen tot grond slag koos, zijn de soli-duetten en koor. gezangen uit de Cantate. Ieder deel op zich wordt eigenlijk tot een Cantate van groot formaat. Het Gloria en Cre do, beiden met acht delen, overtreffen alle verhoudingen der samenstelling bij de Cantate. Zeer korte tekstgroepen of bijkomstige zinnen zijn hier geheel zelfstandig afgesloten muzikale éénhe den geworden. Gegoten in soli bij de aria's, .of in grote koorsatzen, - -orden de thema's voortdurend in alle contra- puntische zettingen ten toon gespreid In geen ander koorwerk heeft Bach zo met kennelijk genoegen zijn contra- puntische kunstvaardigheid tot uiting gebracht als hier. Wanneer we menen dat een tekstgedeelte voldoende muzi kaal uitgebuit is, wordt hetzelfde tekst beeld plotseling weer op een andere wijze geprojecteerd, hetgeen dan meest al het voorafgaande in meesterschap en phantasie zo mogelijk weer overtreft. Een beknopte doelmatige karakteris tiek der afzonderlijke delen van het werk. moge hier volgen. De smeekbede die opstijgt uit het Kyrië, vangt aan met een 5-stemmige koor-aanhef, om ver volgens na een kort instrumentaal in termezzo gevolgd te worden door een uitgebreid eveneens vijfstemmig, fuga- tisch koor-fragment. Het Christe-elei- Het bestuur var. de Vereniging van eeuwigdurende aanbidding en tot steun der arme kerken wekt alle leden op om Dinsdag 1 Augustus de gezongen Re quiemmis bij te wonen, die 's morgens om acht uur wordt opgedragen in do Kathedrale Besiliek „Sint Bavo" tot in tentie van mgr. F. Filbry, in leven mo derator van de vereniging. In het kader van de N.B.F. worden onder auspiciën van de F.B.H.O. zes-steden wed strijden verspeeld tussen Haarlem—Leiden en Tilburg—Eindhoven op Zondag 30 Juli om 14 uur In Café 't Centrum, Spekstraat 4. Haarlem, worden vijf partijen gespeeld van 40 t.m. 125 car. en in café Heinekens Bar, L. Bogaardstraat L hoek Barrevoete- straat Haarlem, worden vier partijen van K5 t.m. 200 caramboles gespeeld, terwijl m ieder lokaal een demonstratiepartij zal worden gegeven van 300 car. door promi nente spelers uit Tilburg. Eindhoven en Leiden. Op diezelfde dag en tijd vinden de ge westelijke kampioenschappen plaats in vier klassen tussen Haarlem en Leiden, respec tievelijk kampioenen Van de F.B.H.O en de L.B.B in café W. van Gunsteren. Bree- straat hoek Tuchthuisstraat Haarlem. Op 6 Augustus 1950 volgen de wedstrijden tussen UtrechtArnhemNijmegen en HaarlemLeiden terwijl op 13 Augustus oe landelijke kampioenschappen van de N.BF. worden verspeeld, beide te Utrecht. Wethouder Bakker zal op 1 en 8 Augus tus geen spreekuur houden. GEBOREN: J. Bouwmanvan Sluis- dam, z; T. van Dijke—Filarski, z; M. G. Rauwendaalvan Veen, z; S. Hofmans— Hoekstra, z; H. G. Catau—Louwerens, z; M S E. van -der HoutLincklaen Ar- riëns, d; C. M. Klaij—Taling, d; W. PaschKoch, d. GETROUWD: 28 Juli: H. L. J. Briel en J. A. Winter. OVERLEDEN: H. Groen, 84 j„ Scho- terveenstraat; J. van der Lijn, 78 j., Dinkelstraat. son, in de vorm van een duet tussen so praan en alt, geeft een vertrouwende stemmingssfeer, waaruit als heï ware gebedsverhoring voortspruit. De drie laatste Kyrië-uitroepen zijn vervat in een imposante fuga. Het Gloria laat een geheel andere stemming horen, n.l. die der vreugde. Met trompetgeschal bege leid, jubelt het koor de juichende aan hef van Kerstmis uit, even onderbroken door een meer ernstig tintje op „bonae voluntatis". Prachtig van karakter is de alt-aria „Laudamus te", vroom de koor zang op het „Gratias agimus tibi". Ern stig is de toon in het „Qui tollis peccata mundi". Het culminatie-punt wordt ten slotte gevormd door de grootse fuga op „Cum Sancto Spiritu", dat wellicht het hoogtepunt der gehele Mis mag heten. Voor het Credo gebruikte Bach het mo numentaal in de Katholieke kerk nog gebruikelijke Gregoriaanse motief van 't eerste en vierde Credo. Ook uit de be handeling der polyphonie blijkt, dat Bach de zestiende-eeuwse meesters als Palestrina goed bestudeerd heeft. De stemmingen wisselen met de tekstuit beelding, nu eens somber en huivering wekkend, zoals het crucifixus, dan weer uitbundig triomferend bij het resurrexit die weer de jubel van de Gloria-aanhef heeft. Ook de rest ademt die verdere blijde stemming, met uitzondering van Jlet Agnus Dei, waaraan de alt-solostem in een weemoedige stemming de uit drukking der tekst weergeeft, die op hun beurt weer herinneren o.a. aan het „Gratias agimus" en Qui tollis" uit het Gloria en het „Crucifixus uit het Credo. Men moet respect hebben voor de durf van de Christelijke Oratorium Vereniging en haar dirigent George Ro bert, die het onnoemelijk zware werk nu langzamerhand als een traditie ieder jaar uitvoert. Vanzelfsprekend blijven de moeilijkheden hierbij niet uit. Het is vooral de ruimte, die een groot pro bleem oplevert. Zonder twijfel is de oude St. Bavo de plaats bij uitstek om de benodigde sfeer op te wekken, die men graag bij dit werk heeft. Aan de andere kant is de acoustiek ecEïer voor het overwegend polyphone weefsel be slist ongunstig. Wanneer dg zetting ho- mophoon is, klinkt alles goed, maar direct bij de imiterende stijl loopt de zaak door elkaar heen, en vervloeit dermate hinderlijk, dat men sterk de indruk krijgt dat de partijen geheel foutief verlopen. Althans zo was het zeker vanaf onze plaats. Het Kyrië kwam er dientengevolge weinig fraai af en ook de grote fuga's in Gloria en Credo konden niet bevredigen. Overi gens moet opgemerkt worden, dat we aan de hand der partituur wel consta teerden, dat alles grotendeels, op kleine oneffenheden na, door de krachtige lei ding van George Robert in bet gareel bleef. Sublieme momenten van koor zang waren Gratias agimus tibi, Qui tollis peccata mundi, beiden uit 't Glo ria en het „Et incamatus est" uit het Credo, dat door George Robert nog juist zuiver gehouden kon worden. Ook de aanhef van het Sanctus viel op. Intus sen verdient, het koor veel lof voor de manier, waarop zij zich in deze omstan digheden van hun moeilijke taak kwe ten. Laat dan nog niet alles geheel per fect zijn geweest, in ieder geval waren er momenten van voortreffelijke koor zang. Dit wil voor zulk een werk heel wat zeggen. Voor de vier solisten Jo Vincent. Annie Woud, Han ie Fèvre en Guus Hoekman niets dan lof. Het duet Domine Fili" uit de Gloria, door Jo Vincent en Han le Fèvre was prachtig. BIOSCOPEN: Rembrandt: Een koninkrijk voor een huis (a. 1.) 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Palace: De held haftige stormloop (14 j.) 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Luxor: Movie crazy (a. 1.) 2, 4.15, 7 en 9.15 u.: Frans Hals: De strijd in het rotsgebergte (14 j.) 2.30, 7 en 9.15 u.; Zo.: 2, 4.30, 7 en 9.15 u.; City: De piraten van Capri (14 j.) 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u.; Spaame: Banneling van het wilde westen (14 j.) 2.30, 7 en 9.15 u.; Zo.: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Zaterdag 29 Juli De Stompe Toren (Spaamwoude)Frans Vester (fluit) en Miep van Luin (piano) spe len fluitsonaten van Bach, 8 uur. Palace: Kroningsjoumalen en reportages Koninklijk Huis, doorlopend van 1012 u. City: IJsco-touristen (a. 1.) 11 en 4.30 u. Zondag 30 Juli Palace: Kroningsjournalen en reportages Koninklijk Huis, doorlopend van 1012 u.; City: IJsco-touristen (a. 1.) 11 en 430 u. Maandag 31 Juli Palace: Kroningsjoumalen en reportages Koninklijk Huis doorlopend van 1012 u City: IJsco-touristen (a. 1.) 11 en 4.30 u. TENTOONSTELLINGEN: Frans Halsmuseum: Poppen en marionet ten door Harry van Tussenbroek. Open van 1017 uur. Zo. van 1317 u. (t.m. 2 September). Kunsthandel Leffelaar: Chinese schilde rijen door Lee Mang Fung. Open van 10— 17 u. (t.m. 31 Juli). Huis Van Looy: Zomertentoonstelling van schilderijen én tekeningen „In het Rijk der Romantiek". Open van 1017 u. Op Zonda gen van 1317 u. (t.m. 3 Sept.). APOTHEKEN: De Zondag-, avond- en nachtdiensten van de Haarlemse apotheken worden van 29 Juli tot 6 Augustus waargenomen door Bosch en Vaartapotheek, Bosch en Vaart straat 26, tel. 13290; Apotheek Florijn, (Gro te Houtstr. 78, tel. 10500; H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 6, tel. 10354; Noorder apotheek, Jan Gijzenkade 181, tel. 23821. ZIEKENVERVOER: Fa. Mathot, Grote Houtstraat 9 telefoon 119900; Margriet, Turfmarkt 19 rd„ telefoon 21400; te Heemstede Fa. Buiteman en Co., Raadhuisplein 7, telefoon 28523. De vele en moeizame werkzaamheden door het plaatselijk comité van Herwon nen Levenskracht met daarnaast de sub- comité's de laatste dagen verricht, zijn van dien aard, dat deze mensen flink op weg zijn overspannen te geraken. Maar deze vermoeidheid, vooral van vandaag, heeft men er gaarne voor over om morgen de laatste slag te slaan aan de uitgangen der kerken, om het offer voor de tuberculose-bestrijding, zo gij nog niet geofferd hebt, in ontvangst te ne men. Wij behoeven u niet meer te wijzen op de grote noodzakelijkheid van uw geldelijke steun ter bestrijding van de tuberculose, dat is deze week reeds vol doende aangetoond. Maar nu het plaatse lijk comité van Herwonnen Levens kracht toestemming heeft gekregen, morgen aan de parochiekerken te mogen collecteren, wil zij ook gaarne deze ge legenheid benutten om haar laatste slag te slaan. Katholieken van Haarlem, doet nog eenmaal uw beurs open voor de lijdende mensheid. Geeft graag en met liefde voor dit mooie en heerlijke doel en werkt daardoor mede aan de zieke en zwakke mens zijn gezondheid en kracht terug te geven. B. Reijnders, voorzitter Herwonnen Levenskracht Het leven is zo'n grote schat, U onverdiend door God gegeven, Toon Hem Uw dankbaarheid, doordat ge anderen helpt te leven. Wees milddadig op de speldjesdag van De prachtige iep, die sinds jaren zo veie van onze straten en grachten ge sierd heeft, dreigt geheel uit te sterven tengevolge van de gevreesde iepenziekte. Wie zo'n woudreus, die in trotse glorie zijn takken beschermend over de huizen uitspreidt, goed bekijkt kan nauwelijks geloven dat het een klein beestje van nog geen drie millimeter grootte is, dat de iepen stuk voor stuk ziek maakt en tot sterven doemt. Het gebeurt in de winter, wanneer alle bomen bladerloos staan, dikwijls, dat de dienst Hout en Plantsoenen komt en alle iepen in de straat omhakt. Daar de leek niets bijzonders aan de bomen bemerkt, wordt deze „aanslag" van Hout en Plant soenen wel eens veroordeeld, vooral omdat het karakter van de straat veel aan schoonheid inboet door het verdwij nen van deze iepen. De stammen blijven échter staan, want daarmede heeft men bijzondere plannen. Sinds jaren is er immers gezocht naar een middel tegen de iepenziekte. Ofschoon men dit niet heeft kunnen vinden, is er wel een iepensoort gekweekt, die immuun is voor de ziekte. Door jonge boompjes van deze soort op een overgebleven stam te enten, heeft men weldra weer een volwassqn boom. Het ziektebeeld vertoont drie phasen. Eerst worden de bladeren slap en ze verschrompelen. Na acht dagen wordt de kleur bruin en nog een poosje daarna terwijl Annie Woud excelleerde door haar diepe voordracht, speciaal in het Agnus Dei. Guus Hoekman demon streerde zijn prachtige kwaliteiten als bas-zanger vooral in de aria „Et in Spi- ritum Sanctum" uit de Credo. De H.O.V. had niet overal een gemak kelijke taak, speciaal in het solistische werk. Wat de solo-hoornist (eigenlijk de corno da caccia) in de bas-aria „Quo- niam tu solus" kreeg te verwerken, was niet gemakkelijk. Ook hier speelde de grote ruimte ongetwijfeld een rol. De organist, Piet Halsema, verrichtte knap werk. was echter bij dè tekst „et ex- pecto" even voordat het Vivace invalt, een weinig aan de sterke kant. Dolf Hendrikse was weer de bekwame cla- vecymbel-bespeler, die een groot aan deel had in het artistieke succes. Een groot aantal bezoekers vulde de oude Haarlemse Kathedraal, om naar het meesterwerk van de Leipziger Cantor te luisteren. JAN LAARVELD Vrijdagavond had in „Het Wapen van Heemstede" onder buitengewone belangstelling een spoedvergadering plaats van de Coöperatieve Vereniging van Handelaren in Melk en Melkpro ducten, welke de sanering heeft voor bereid, die reeds zoveel stof heeft doen opwaaien. De voorzitter, de heer D. Schoenma ker, opende met een woord van wel kom deze bijeenkomst gaf een uit voerige uiteenzetting over de gang van zaken, zoals die deze week is geweest en waarbij het bestuur on vervaard voor de belangen van de leden is opgekomen. De inzichten, zoals die op de laatst gehouden raadsvergadering naar voren zijn gekomen, getuigden volgens spreker van het onjuiste in zicht der sprekers en spreker betreurde het, dat hij daar de rol had moeten ver vullen van de. zwijgende toeschouwer Spreker gaf vervolgens uiting aan de opvatting van het bestuur inzake het voornemen om aan een aantal werkne mers ontslag te moeten geven en hij betreurde het, dat men daartoe had moeten besluiten, want het is hard, om arbeiders, waarmede men vele 'jaren heeft gewerkt, te moeten ontslaan. Juist Sedert de tijd, nu ongeveer vijf eeuwen geleden, dat men de lin nen kledingstukken op plaatsen die het meest aan slijtage onderhevig waren, met eenvoudig borduurwerk van linnen garen verstevigde en verfraaide, heeft deze, oorspronkelijk uit practiscne overweging ontstane versieringsvorm, zich ontwikkeld tot een van de meest edele en verfijnde handwerktechnie ken: de naald- en kioskanten. Voor het echter zover was, heeft de evolutie van de kanten verschillende stadia doorlopen. Begonnen aan het eind van de 15e eeuw met het „brode rie a jour" of „open" werk, waarbij de draden van de. stof werden uit- en sa mengetrokken, stukjes stof weggesner den en de daardoor ontstane openingen weer met trensjes of brides en orna mentjes werden opgevuld en gestopt zoals „point coupé" en „punto tagliato", via het vlecht- en knoopwerk: filet, macramé en franje, de „lacés", het kantwerk waarbij met een smal bandje de hoofdlijnen van het motief worden aangegeven en de eerste zuivere kant soorten: de „punto tirato" of „reticella" en de „punto in aera" (in de lucht ge werkte steken), zijn de latere Franse, Italiaanse en Brusselse naaldkanten, de Vlaamse en Brusselse kioskanten met al de variaties op beide soorten en de gehaakte Ierse kanten ontstaan Voor de niet ingewijden in de naald- en kloskanttechnieken volgt eerst een korte uiteenzetting van de werkwijze, waardoor het verschil tussen beide duidelijk naar vo ren komt en men straks meer begrip zal hebben voor en meer zal kunnen genieten van de schoonheid van het onvolprezen oude kantwerk, waarvan zulke schitterende voor beelden in onze musea, o.a. in het Bisschop pelijk Museum te Haarlem, zijn tentoonge steld. Voor het vervaardigen van de naald kanten of „points" maakte men een teke ning van het motief op perkament en hechtte dit op een tweede laag van papier of stof Een stevige draad werd langs de omtreklijnen gehecht, door de beide lagen heen en deze contourdraad diende tot steun van de verschillende fantasiesteken waar mee men een vlak opvulde. Deze steken, een soort knoopsgatsteken, werden in rijen gewerkt; de spijltjes of brides gefestonneerd. Was het werkstuk klaar, dan knipte men de hechtsteken tussen het perkament en de onderlaag door en naaide de aparte stukjes kant onzichtbaar aan elkaar. De kloskant: dentelle of speldenwerk is waarschijnlijk ontstaan uit het vlechtwerk dat op Griekse vazen is afgebeeld. Het werd gemaakt door linnen draden door elkaar te vlechten Op een stuk linnen of perkament tekende men het patroon met punten waar in men de spelden stak. Hiervoor gebruik te men een groot rond kussen of een kussen dat rondgedraaid kon worden. De draden woelde men op kleine klosjes die door een handige beweging van de vingers dooreen gegooid werden Het spreekt vanzelf, dat verschillende variaties op beide vormen mo gelijk zijn. Ongeveer in het midden der 16e eeuw zijn het niet alleen vorsten, magistraten, kunstenaars, krijgslie den en burgers, zowel mannen als vrou wen, die zich met kant tooiden, ook de Kerk heeft van het begin af aan grote belangstelling hiervoor getoond en be schouwde de points en de dentelles als belangrijke elementen bij de versiering van linnen paramenten; altaarkleden, albcs, superplies, rochetten en in be scheiden mate voor de kelkdoekjes. De geestelijkheid gaf opdrachten tot het vervaardigen van groot, decoratief werk, o.a. met druiventrossen als motief, maar ook werd gebruik gemaakt van de bestaande en nieuw te ontwerpen pro fane figuren, zoals bloempatronen, diep en lijnmotieven en rankenornament. In een der zalen van het Bisschoppe lijk Museum zijn de vitrines gevuld met dat ragfijne kantwerk uit vroeger eeu wen, dat de indruk wekt, dat het alleen maar door lichte feeënhanden gemaakt kan zijn. Het is een kleine exquise col lectie, die een goede kijk geeft op een van de edelste materialen welke voor het versieren van de paramenten in aan merking kwamen. In de middelste vitrines vinden we enkele specimina van de Italiaanse, Vlaamse en Mechelse kioskanten en de Antwerpse pottekant. Deze werd met een grove draad geklost en heeft een bloempatroon. In de andere helft van de vitrine zijr. enkele soorten naaldkant geëxposeerd met als voorloopsters hiervan stukjes „punto tagliato", middeleeuws knoop werk en filet-antique. Van de naaldkanten vragen de Fran se en Italiaanse bijzondere aandacht. Voorai de laatste zijn vertegenwoordigd met een aardige collectie vroege „Veni- ces" en een zeer fraaie „Venice a reliëf", daterend uit de eerste helft der 18e eeuw. Als men die kanten eens goed be schouwt, dan moet men wel een enorm respect krijgen voor de ontwerpers en kantwerksters, die met zoveel kunstzin, liefde en geduld een dergelijk werk steekje voor steekje, slag voor slag, tot stand brachten. Toen in de 16e eeuw het versieren van de albe, de rochet en de su perplie met kant meer en meer in opkomst kwam, werden de kanten steeds breder en het linnen gedeelte der li turgische gewaden korter, totdat, op het hoogtepunt van de bloei der kantnijver heid, de rochet en de superplie bijna geheel uit kant bestonden en alleen de schouders, de borst en de bovenarmen nog met een stukje linnen bedekt wa ren. Hoewel de ware symboliek van deze gewaden hiermede uit 'het oog werd verloren, moet het aanschouwen van zo'n rijke kantverzameling tijdens de grotere liturgische plechtigheden toch wel fantastisch geweest zijn. Nadat de machinaal vervaardigde tule was uitgevonden, waarop men met de naald de figuren en de motieven bor duurde, werd het echter tè erg. Latei werden de kanten geheel op de machine geweven, wat tot gevolg had, dat drie kwart van de albe uit kant bestond die de verfijning van het edele handwerk miste; voorwaar het toppunt van onbe grip en wansmaak. Enkele mooie voorbeelden van albe ronden vinden we in de vitrines bij de ramen: o.a. een rand van „point d'Angle- Werd in een vorig artikel een be schrijving gegeven van de schat aan paramenten, welke het Bisschoppelijk Museum bezit, thans vindt u hiernaast een beschouwing over de daar aan wezige oude kantwerken, geschreven door mejuffrouw Paula Kortekaas, een specialiste op dit terrein. Na zulk een deskundige voorlichting zal een gang naar het museum gereder wor den gemaakt en, eenmaal volbracht, groter vrucht dragen voor wie be langstelling heeft voor het schone dat voorbije eeuwen voortbrachten. terre", in dit geval Brusselse kloskant geappliqueerd op tule. Deze rand dateert uit de tweede helft der 16e eeuw, is 80 cm. breed en 250 cm. wijd. Verder is er nog een rand van oude Brabantse kloskant, die een breedte heeft van 65 cm. en een wijdte van 4 M. Vooral deze kantsoort is zeer decoratief en daarom buitengewoon geschikt voor kerkelijke doeleinden. Ook op het ge bied van de gehaakte Ierse kanten valt hier nog wat moois te bewonderen: een rand van een mouw in plat haakwerk en een fragment van Ierse reliëfkant De motieven hiervan zijn met uiterst fijne zijde gehaakt en de haaksters on der de lezeressen zullen hieraan hun hart kunnen ophalen; niet alleen wat ontwerp en uitvoering betreft, maar ook in het opdoen van nieuwe ideeën en het napluizen van de verschillende haak- steken. P K- in deze tijden, nu het zo moeilijk is andere werkzaamheden te vinden, is het geven van ontslag een zeer ernstige zaak: In overeenstemming met deze op vatting heeft het bestuur Donderdag avond na tot diep in de nacht te heb ben vergaderd, besloten, de aanvragen tot ontslag, welke bij het Gewestelijk Arbeidsbureau zijn ingediend, in te trekken en deze werknemers, waarover het conflict met het gemeentebestuur was ontstaan, in dienst te houden. Met deze oplossing, aldus spreker, xvordt te gemoet gekomen aan de eis van B. en W. en is er dus geen bezwaar meer voor het gemeentebestuur ds voorge stelde sanering goed te keuren. acht Het voorstel van het bestuur werd over het algemeen niet onwelwillend ontvangen, doch al spoedig kwèrrt de vraag naar voren, wie de lonen zou be talen, de werkgever of de kas van de coöperatie. Met algemene stemmen werd tot het laatste 'besloten, niettegen staande het scherp verzet van enkelen, die meenden dat juist de kleine melk handelaar bedoeld werd de hande laar met de kleinste omzet verhou dingsgewijze aan deze regeling het grootste deel zou bijdragen. De heer A. C. Stoker gaf nog een uiteenzetting over de besprekingen wel ke hij met de adjunct-directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau had ge voerd en gaf als zijn mening te ken nen dat men niet bepaald daverende verwachtingen mocht hebben over een spoedige toestemming om tot ontslag te mogen overgaan. Dit is mede een af leiding geweest om met dit voorstel te komen. De rest van de avond werd gevuld met tal van technische aangelegenheden die naar de mening van de leden be sproken dienden te worden, teneinde de sanering zo goed mogelijk te doen slagen. Er is alle reden om thans met een gerust hart de komende sanering tege moet te zien, ook al omdat het bestuur van de coöperatie niet zal aarzelen scherpe maatregelen te treffen tegen hen die de belangen van de consumen ten niet op de juiste wijze behartigen. Aan het bouw- en aannemersbedrijf, firma Van der Putten, te Haarlem is op gedragen het bouwen van twee flats, be staande uit 86 woningen aan de Nieuwe Hoofdverkeersweg te Umuiden-Oost voor rekening van de gemeente Velsen (architect Arthur Staal te Amsterdam); benevens het bouwen van een landhuis te Bloemendaal in opdraoht van archi tect Ten Broeke te Haarlem en het bou wen van 26 woningen, waaronder 18 du plex woningen, voor de Woningbouwver eniging „Eendracht maakt macht" aan de Van Lennepweg te Zandvoort. (archi tect B. Stevens te Haarlem). Het bovenste kantwerk is een strook gehaakte Ierse reliëfkant Daaronder een Venetiaanse naaldkant „Venice a relief" uit pl.m. 1725. vallen ze af, zodat een kale stam over blijft. Ook aan de doorsnede van het hout is te zien, dat men met een zieke boom te maken heeft. Binnen in bet hout vormen zich bruine stippen. De ziekte, die het karakter heeft van een verdro- gings- ofwel zwamziekte, wordt veroor zaakt door de grote iepenspintkever, een beestje met een doorsnede van twee en een halve millimeter. Dit kevertje legt haar eieren in de iep. Door hun instinct weten zij precies welke boom zij hebben moeten. In een afstervende boom ver drogen hun eitjes en daarom zoeken zij een springlevende uit, zodat de eieren voldoende sappen zullen hebben. De larven, die uit de eitjes komen, vreten gangen onder de schors en verstoppen aldus de sapstromen. Alle sappen wor den na verloop van tijd aan het hout onttrokken en de boom moet door ge brek aan water sterven. De ziekte begint in de takken en breidt zich vandaar uit naar de stam. Eerst is er uitwendig niets te zien, maar na een jaar ongeveer gaat de schors vallen en dan worden de moe- dergangen van de iepenspintkever zicht baar. Zo zijn de bomen op de Nieuwe Gracht gedoemd te sterven. Reeds nu worden hier en daar ziekteverschijnse len waargenomen en daar het enige bestrijdingsmiddel het radicale omhak ken is zullen over niet al te lange tijd geen fraaie iepen meer hun schaduw over de gracht werpen. Vooral aan de noordzijde bij de Jansweg is het ziekte beeld al duidelijk zichtbaar. De olmen daar zitten dun in hun blad en de nog aanwezige bladeren zijn bruin en ver droogd. Wanneer we de iepenstand in onze stad nagaan, komen we tot de con clusie dat ruim tachtig procent ten onder is gegaan. Om enkele straatna men te noemen: in de Kleverlaan moesten. Ze op vier na allemaal wor den omgehakt. Ook langs de Leidse Vaart en de Westergracht zijn er veel gesneuveld. Wellicht vraagt men zich af hoe oud de iepenziekte is en of er nog geen bestrijdingsmiddelen tegen zijn gevonden. In 1918 openbaarde de ziekte zich voor het eerst in Noord- Frankrijk. Rondom 1930 woedde de ziekte op haar hevigst. Daar er on danks talloze onderzoekingen geen genees- of afweermiddelen gevonden Advertentie J Speciaal aanbevolen voor ASTHMA- en RHEUMA-PATIËNTEN. 1-persoons monster-matras wordt 3 dagen ter kennismaking in bruikleen beschikbaar gesteld. Bedden speciaalzaak JANSWEG 17 t/o Station zijn, heeft de wetenschap zich ermee belast een immune iepensoort te vin den. In het begin van de dertiger jaren is men daarmede geslaagd. De nieuwe soort is naar Dr. Christine Buisman, een der vurigste onderzoekers, genoemd. Het was echter geen afdoende oplossing. Men raakte van de regen in de drup, want de Christine Buisman had ten eer ste geen al te mooie groei en voorts had zij zoveel last van uitwendige rode ztfam, dat zij daaraan stierf. Na veel onderzoekingen zijn er nog andere im mune soorten gevonden. De beste hier van is de ulmus bea schwarz. Jonge boompjes hiervan worden op oude stam men van gestorven iepen geënt. Zodoen de verkreeg men na enige jaren weer flinke bomen. Aldus geschiedde op de Delftlaan en langs de Leidse Vaart. Niet alleen omdat de iep of olm zo mooi is, en een dankbare boom voor straatbeplanting, probeert men al het mogelijke om hem voor uitsterving te behoeden. Het voordeel van deze boom is, dat hij op alle soorten grond gedijt; zowel op zand als op klei. Tevens is hij gemakkelijk snoeibaar en het hout is van veel waarde voor de carosserie- bouw. Voor de straatbeplanting heeft men al andere bomen gebruikt, zoals wilgen, meidoorns, berken en kastan jes. Het straatbeeld werd hierdoor wel wat opgefleurd, want door de bestaande voorliefde voor iepen was het dikwijls: één iep, al iep. Een ziekte zoals bij de iep komt bij geen andere boom voor. Er zijn wel luizenplagen enz., maar niets is zo erg als deze nachtmerrie voor de kwekers en bomenliefhebbers. De Zondagsdiensten voor artsen worden op 30 Juli waargenomen door: dr. J. Laeijendecker, Raadhuisplein 9, tel. 28103 en dr. J. L. Tom broek,. Burg. van Lennepweg 1, tel. 28032. Wijkverpleging: Zuster P. Mantz, Camplaan 17. Geopende Apotheek. Apotheek Schots man, Binnenweg 206 208. Tel. 28320. Politie en brandweer tel. 28850. Nog slechts korte tijd en ook de iepen op de Nieuwe Gracht zullen van hun feest tooi beroofd zijn. De iepenspintkevers zijn hun werk begonnen en langzaam-aan worden de krachten van de grachtreuzen ondermijnd. O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand Zondag H.H. Missen 7. 9 (Hoogmis) en 11 uur; 's avonds 7 uur Lof. In de week H.H. Missen 7 en 8.15 uur. Vrijdag H.H. Missen 6.30, 7 (gezongen) en 8.15 uur; 's avonds 7.30 uur Lof. Zaterdag 7.30 uur Broederschaps-Lof. Biechten Don derdag 78 en Zaterdag 59 uur. Artsen: J. Hekman, Hoofstraat 236, teL 8510' -U4J- IX Apotheken (ook nachtdienst): Bloe- mendaalse Apotheek, Bloemendaalse- weg 85, Bloemendaal, ted. K 2500 22181. Vrijdag is president Sukarno te Ma kassar aangekomen. Vele autoriteiten waren ter begroeting aanwezig. Onmid dellijk na aankomst sprak Sukarno een grote menigte toe. Hij zei o.a.: „Ik groet het gehele volk van Celebes, in het bij zonder ook de leden van de Apris, die hierheen zijn gekomen en zeer goed werk verrichten. Voorts ook de leden van het K.N.I.L., die naar de Apris-zijn overgegaan." President Sukarno dankte ook de leden van het K.N.I.L., die niet naar de Apris overgingen en thans de status van K.L.-leden hebben. „Ik ben ervan overtuigd, dat ook in hun hart de liefde voor het land, en volk der Indo nesiërs bestaat." Onder luide toejuichin gen verklaarde de president: „Deze land genoten behoeven hun diensten niet aan het land in de Apris te verlenen, alle beroepen staan voor hen open." „De strijd voor het vrije Indonesië is nog niet beëindigd, nog waait het rood wit niet over N.-Guinea. Het gehele gebied van het vroeger Nederlandsch-Indië moet tot Indonesië behoren. Ik hoop, dat voor één Januari a.s. N.-Guinea tot Indonesië behoort, maar indien niet, wat dan?", aldus vroeg Sukarno aan de menigte, waarop deze antwoordde: „Kita berd- juang terus" (wij zullen doorstrijden). „Juist," antwoordde Sukarno. „Wij zul len voortstrijden, tot N.-Guinea tot In donesië behoort, in 1952, 1953, 19o4, enz." Advertentie Advertentie Advertentie L. HERENSTRAAT 36. HAARLEM Tel. 14371 Speciaal adres voor DUCO-spuitwerk Advertentie HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Advertentie ■gjgiBS Tpmyésl Anaconda Copper Bethlehem Steel Chrysler Corp. General Electric General Motors Hudson Motors Kennecott Copper Montgomery Ware North American Co. Radio Corp. Republic Steel Shell Union Oil Southern Pacific Southern Railway Tidewater U.S. Steel 28/7 32% 40% 65% 46% 83 14% 60 52% 16% 16% 37% 46 60% 40% 30 36% 27/7 32% 41% 64% 45% 81% 14% 60% 52% 16% 16% 37% 45 61 41% 29% 36% 3 Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 Haarlem Advertentie SANTPOORTERPLEIN L Tel. I»'06

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1950 | | pagina 2