Het nieuwe dogma ROME VOL MET PELGRIMS Aantal aanwezige bisschoppen en prelaten op duizend geschat V-Sv--: i -■"3,;-..f- I bi Plechtigheid op het plein voor St. Pieter Tot hoofd en hart Repatriëring K.N.I.L. in Veiligheidsraad? mm -sw* Uitzending van de plechtigheden .Het weer DINSDAG 31 OCTOBER 1950 74ste JAARGANG No. 248210 mmt Pip t Morgen, Woensdag 1 Nov., Allerheiligen, zal ons blad ftiet verschijnen. DE DIRECTIE. Duizenden vetpotten zullen branden op de Sint Pieter V.. H. v. M. ZILVEREN MICROFOONS VOOR Z.H. DE PAUS Op 235, 249 en 379.2 meter Ondersteuningscompagnie Definitie van het dogma BUREAU: SMEDESTRAAT 5 - HAARLEM Telefoon: Redactie 21544! Advertenties 21543 Abonnementen 20800 Postgiro 143480 Bijkantoor Beverwijk: Stumphiusstr. 45, tel. 3998 Bijkant. Umulden: Bonifaciusstr. 27. tel. 5790 Voor klachten over de bezorging na 5.30 uur 's avonds 21544 Directeur: 3. 3. W. Boerrigter. Hoofdredacteur: Drs. H. W. M. van Run. Wnd. hoofdredacteur: W. Severin. O f NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIETARIEF 28 cents per millimeter hoogte. Ingezonden mededelingen dubbel tarief. Omroepers 16 cents per m.m.-hoogte. De administratie behoudt zich het recht voor advertentiën eventueel zonder opgave van redenen te weigeren. ABONNEMENTSPRI3S 37 cents per week. f 1.60 per maand, f 4.80 per kwartaal. Het Allerheiligenfeest van dit ge zegende jaar is voor heel de ka tholieke wereld een dag van uit zonderlijke betekenis, van innige vreugde en diepe dankbaarheid, een dag, waarop uit hoofde van de ge meenschap der Heiligen de triomfe rende, de strijdende en zelfs de lijden de Kerk zich méér nog dan anders één voelt in blijde verering van de nieu we glorie harer gemeenschappelijke Koningin en Moeder. Morgen immers zal onze roemrijk regerende Paus, Pius XII, krachtens zijn hoogste, onfeilbare want godde lijke leergezag, op plechtige wijze de Tenhemelopneming van O. L. V. met ziel en lichaam, tot bindend ge loofspunt, tot dogma verklaren. Het is voor ons een bizonder voor recht tijdgenoten van dit grootse ge beuren te mogen zijn, daar wij voort aan met fiere dankbaarheid ontwijfel baar zeker weten wat wij tot nog toe vroom geloofden. De officiële dogmaverklaring van O. L. V. Tenhemelopneming is niet alleen voor de katholieke vroomheid van vitaal belang, maar de Kerk legt daarmee tevens ten overstaan van heel de wereld een klaar getuigenis af van haar onwrikbare overtuiging, dat zij de ene, goddelijke waarheid bezit, die haar door het licht van de nimmer falende leiding van de H. Geest wordt geopenbaard. Het wezen van een dog ma immers ligt in het feit, dat het een door God zelf geopenbaarde waarheid is, die bovendien door de Kerk uit drukkelijk als zodanig aan allen te ge loven wordt voorgehouden. Het hoogste kerkelijk leergezag voert zodoende door een dogmaver klaring de opdracht van Christus uit, aan de mensen alles te leren wat God heeft geopenbaard. Het is van belang hierbij goed in het oog te houden, dat het kerkelijk leergezag zelf niets open baart, maar met de van God ontvan gen autoriteit slechts plechtig ver klaart maar dan met onfeilbare zekerheid dat een bepaalde waar heid inderdaad door God is geopen baard. De goddelijke Openbaring zelf is afgesloten met de dood van de laat ste Apostel. Wat Gods Zoon, Jesus Christus, en Zijn Apostelen ons heb ben geleerd, kan door niemand wor den aangevuld. Maar wel is het moge lijk, en zo is in feite de gang van za ken steeds geweest, dat door een voort durende bestudering en overweging van de schat der Openbaring de daar in vervatte waarheden duidelijk aan het licht komen. De H. Schrift en de goddelijke Overlevering vormen de bronnen der Openbaring. Niets, wat daarin niet ligt opge.-loten, kan ooit tot geloofswaarheid worden verheven. Toen Christus Zijn taak op aarde had vervuld, beloofde Hij Zijn Kerk de Geest der Waarheid te zenden, Die haartot de volle waarheid geleiden zou. Steunend qp de blijvende verlich ting van die H. Geest, Die haar voor alle dwaling behoedt, „overdenkt de Kerk" aldus prof. Smulders „door de eeuwen heen altijd opnieuw de boodschap van Christus. Telkens weer buigt zij zich met liefderijke toe- Wijding over de schat der Openbaring en verdiept zich in de onuitputtelijke rijkdom ervan. Dan kan het geschie den, dat iets, wat eeuwen lang a.h.w. onder de oppervlakte gesluimerd had, nu in het volle licht komt te staan." Dit nu is heel bizonder het geval ge weest met de waarheid, die door het nieuwe dogma tot de officiële predi king der Kerk gaat behoren. Men mag wel zeggen, dat het sinds onheuglijke tijden de overtuiging der gelovigen is geweest, dat Maria, om haar voorname plaats in het goddelijke Verlossings werk, met ziel en lichaam in de hemel is. Vanaf het jaar 1854 echter, toen het dogma der Onbevlekte Ont vangenis van Maria was afge kondigd, ontstond er onder de Katho lieken een regelrechte beweging, die tot doel had de dogmaverklaiing van Maria's Tenhemelopneming te ver krijgen. Van alle kanten stroomden desbetreffende verzoekschriften naar de opeenvolgende Pausen en wel met zo'n onweerstaanbare aandrang, dat Paus Pius XII op 1 Mei 1946 een rond schrijven richtte aan alle bisschoppen ter wereld om hun mening te vragen over deze leer van het geloof en te vens over de opportuniteit van een eventuele dogmatische definitie daar van. Hun antwoord luidde zo goed als eenstemmig bevestigend. En dit is niet te verwonderen. Zoals prof. Fortmann zeer terecht opmerkt, heeft de katholieke wereld met haar geloofszin verstaan, dat er tussen Ma ria's Onbevlekte Ontvangenis en haar Tenhemelopneming een zo nauw innerlijk verband bestaat, dat de laat ste een gevolg van de eerste genoemd mag worden. Als Maria onbevlekt ont vangen is, moet zij ook nu reeds naar het 1 i c h a a m" verheerlijkt zijn. Een uitzonderlijke begenadiging tijdens het aardse leven, dat toch op de eeuwig heid gericht is, moet in die eeuwig heid consequenties hebben. Beide tvaarheden, zo gaat Fortmann verder, zijn eigenlijk verbizonderingen van de meer omvattende waarheid, dat onder de door Jesus verloste mensen Zijn Moeder de meest verloste, de vol maakt verloste, de ten volle ver loste is. In tegenstelling met de ove- rige mensen, voor wie de verlossing eerst ten volle haar vrucht zal dragen bij Christus' wederkomst, wanneer het bederfelijke en sterfelijke lichaam zal bekleed worden met onbederfelijkheid en onsterfelijkheid (1. Cor. 15, 54), is Maria de volmaakt en in alles verloste en daarom is zij èn gevrijwaard tegen de erfzonde èn nu reeds ten volle, ook Jiaar het lichaam, delend in Jesus' ver heerlijking. Zoals de verlossing ter gend haar deel was in het aardse bestaan, zo is ook de verlossing in 1 fWf l JS? 'V>, - *xrf r-, -- haar b u i t e n-a a r d s e bestaan ter stond en ten volle haar deel. En het is juist deze waarheid van Maria's vol maakte verlossing, die besloten ligt in het totale beeld, dat de H. Schrift en de Overlevering van de eerste eeuwen ons van Maria geven, wanneer men ze in elkanders licht beschouwt. Het is dus geen nieuwe waarheid, die ons door de dogmaverklaring van Maria's Tenhemelopneming te ge loven wordt voorgehouden. Nieuw is alleen het feit, dat deze waarheid voortaan als een onfeilbaar zeker ge loofspunt door de Kerk wordt gepre dikt en door iedere Katholiek met in nerlijke gehoorzaamheid aan het door God geleide gezag is te aanvaarden. Wat is nu de betekenis van deze dogmaverklaring voor ons praktisch© leven? Het kan geen toeval zijn voor een mens, die gelooft in de goddelijke Voorzienigheid, dat deze nieuwe ver heerlijking van de Moeder Gods valt in wat wij zo graag noemen het „tijd perk van Maria". Het heil van onze geestelijk ontwrichte wereld is klaar blijkelijk als laatste kans toever trouwd aan de moederlijke zorgen van O. L. V., Die zo'n groot aandeel heeft gehad in onze verlossing. Denken wij in dit verband maar eens aan de grote verschijningen van Maria in de laatste eeuw. Telkens weer spoorde Zij de mensheid aan tot boete en terugkeer tot Haar Zoon, Die alleen in staat is ons uit onze ellende te verlossen. Haar eigen volmaakte verlossing zal een maal naar Gods bedoeling ook ons deel zijn. Al Haar dringende waar schuwingen van de laatste honderd jaar wijzen naar Haar verheerlijking in de hemel als naar een hoopgevende toekomst voor ons. Zo -geeft het nieuwe dogma ons een duidelijker inzicht in het geheim van de verlossing der wereld, waarvan Maria de eerste en volmaaktste vrucht is geweest. Een ander aspect van deze dogma verklaring is, dat zij ons in onmiddel lijk contact brengt met, ons a.h.w. tast baar doet voelen, de goddelijke leiding der Kerk. In een tijd als onze, waarin alle vastheid en zekerheid voor de grote massa hopeloos zoek is, staat de Staat gij verbaasd dat Cod de schrijn, waarin Hij voor ons mens wou zijn, de maagdelijke moederschoot ook voor 't gevolg der erf schuld sloot/ De Dienstmaagd werd tot Koningin, de Bruid tot. Moeder in een zin, die God alleen geheel omvat, en jubelt het Magnificat.'' Z. H. Paus Pius XII is Maandag met alle kardinalen, aartsbisschoppen en bis- schoppen, die momenteel in Rome zijn in consistorie verenigd geweest. Bij deze gelegenheid heeft de H. Vader de redenen uiteengezet voor de afkondi ging van het dogma der tenhemelopne ming van MariaDe HVader tijdens zijn uiteenzetting (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 27 October De, in dit Heilig Jaar maar al te bekende, mededeling van de Opperkamer heer van Zijne Heiligheid, is ook dit maal weer in de „Osservatore Roma no" van vandaag verschenen. Dat namelijk voor de plechtigheden op 1 No vember, de afkondiging van het dogma en de daarop volgende Pausmis, de toe vloed van gelovigen zo uitzonderlijk groot zal zijn, „niet alleen van bisschoppen maar ook van zeer vele bedevaarten uit Italië en het buitenland, dat de spe ciale plaatsen, zowel voor het Sint Pietersplein, als voor de Basiliek zelf, reeds volkomen zijn uitgeput". „Men vraagt daarom dringend, geen verdere aanvra gen meer in te dienen, te meer omdat de plechtigheden zo zijn georganiseerd, dat men vanaf het niet gereserveerde deel van het plein de Paus tijdens de ge hele afkondiging zal kunnen zien en horen". Maar al te bekend is deze mededeling, want er is nog geen zaligverklaring, geen heiligverklaring geweest of de Opperkamerheer kwam reeds dagen er voor met zijn Jobstijding voor de vele duizenden, die nog op een bescheiden plaats gehoopt hadden. De verwachtingen van het centraal Comité voor het Heiig Jaar, die op een hoogtepunt van de pelgrims-vloed re kenden van 300.000 pelgrims in de eerste twee weken van September, zijn door de afkondiging van het dogma volkomen doorkruist, aangezien men verwacht, dat er in de drie dagen 30 October tot en n.et 1 November een halfmillioen pel grims in de stad zullen zijn. Vele bede vaartgangers immers hebben hun reis uitgesteld of vervroegd om de plechtig heden mee te kunnen maken, waarmee dus alle getallen-reccrds gebroken zullen zijn. De hotels en pensions zijn voor deze dagen sinds lang volgeboekt en men heeft alle priester-colleges en kloosters gevraagd, zoveel gasten als n.aar enigs zins mogelijk is, te willen herbergen. Particulieren en instellingen mogen bij wijze van uitzondering een zo groot mo gelijk aantal gasten herbergen, nu de beperkende bepalingen voor deze drie dagen zijn opgeheven.' Maar ook in de omgeving van Rome zjjn alle bedden gereserveerd, in de Castelli, Frascati, Ti- voli, Rocca di Papa. in Terni en Ostia. Er zijn speciale busdiensten ingelast die reeds in de nacht van 31 Octobef op 1 November de pelgrims zullen komen ha len om hen naar de stad te brengen, soms over een afstand van meer dan een uur rijden. Voor de 300.000 pelgrims die hun kon.'st tot nu toe hebben aangekon digd heeft men nog logies kunnen vin den, maar voor hen die nu nog hun komst aankondigen is het vrijwel on mogelijk. Het is te verwachten, dat de mensen reeds 's nachts op het Sint Pie tersplein zullen gaan staan om de plech tigheid van zo dichtbij mogelijk te kun nen zien. (Overigens is de Pauselijke troon boven aan d-, trappen van de Sint Pieter en dan nog op een verhoging van anderhalve meter aangebracht, zodat men de Paus zelfs van een afstand van een kilometer bij de Engelenburcht zal kunnen zien). Men verwacht dat het Heilig College van Kardinalen bijna voltallig zal zijn. Reeds zijn er tien kardinalen uit het buitenland aangekomen, onder wie Grif fin en Spellman. De schattingen over het aantal bisschoppen dat aanwezig zal zijn, stijgen met de dag en men is er van overtuigd, dat er meer bisschoppen bij de definitie van het dogma aanweyg zuilen zijn, dan er het Vaticaans Concilie bijwoonden, en dat was reeds het omre kende aantal van zevenhonderd. En wanneer men alle abten meerekent en andere prelaten, die het recht hebben de mijter te dragen, dan komt men op een aantal van duizend. Deze gehele „Sënaat der Kerk" zal aanwezig zijn bij het halfopenbaar Consistorie, dat dc Heilige Vader lieden, Dinsdagmorgen, om tien uur houdt in de Aula della Be- nedizzione, boven het voorportaal van de Basiliek, waarin hij officieel kennis zal geven van zijn „Voornemen, over te gaan Heilige Vader aanstaande Dinsdagmorgen tot de definitie van het dogma van Maria's tenhemelopnemirn,,". In de rede die de Paus daar uit zal spreken zal Hij, naar men mag aannemen, de grondslagen ontwikkelen, waarop het dogma berust en de redenen d;e Hem ertoe hebben bewogen, tot de definitie over te gaan. Dit zal dan liet eerste niet geheime con sistorie zün na dat van 1946 in de Sint Pieter, waarin de Heilige Vader een groot aantal buitenlandse kardinalen cre- eerde. President van de Italiaanse Ka tholieke Actie Veronese heeft gisteren twee zilveren microfoons met een voor stelling van de H. Maagd in goud aan de H. Vader aangeboden. In deze mi crofoons zal de Paus spreken bij de af kondiging van het dogma. rots van Petrus, onwrikbaar als altijd, boven alle wisselende en veranderlijke meningen der mensen uit, en herin nert de wereld aan de ene, onvergan kelijke en onveranderlijke waarheid van God, die de enige hoop biedt in de algemene vertwijfeling. Dat we in onze dagen deze duidelijke manifes tatie van Gods aanwezigheid mogen beleven, is een grote genade van de goddelijke Voorzienigheid. De H. Geest heeft Zijn Kerk geleid alle eeuwen door. Ook deze dogmaverkla ring is Zijn werk. Naast de betuiging van eigen dank baarheid voor het nieuw geschonken licht, is het daarom de plicht van alle Katholieken Maria vurig te smeken, dat door Haar voorspraak de H. Geest de ogen van alle dwalenden en zoe kenden moge richten op Zijn Kerk, die alleen de volle waarheid bezit en alleen in staat is de wereld van de ondergang te redden. De plechtige afkondiging vam het dogma van Maria ten Hemelopne ming te Rome zal morgen worden uitgezonden over het Franse Natio nale Programma op 235, 249 en 379.2 meter Om 9.00 u. v.m.: De proclamatie van het dogma. Van 10.15 tot 12.15 u.: De Pausmis in de Basiliek van St. Pieter. „Mis- sa assumpta est Maria" van Palestri- na, uitgevoerd door het koor van de Sixtijnse Kapel o. 1. v. prelaat Lo renzo Perosi (eerste uitvoering). De minister van Oorlog heeft met ingang van 1 November opgericht de ondersteuningscompagnie van het com mando Nieuw-Guinea. Deze compagnie wordt ter beschikking gesteld van de commandant legerstrijdkrachten Ne derlands Nieuw-Guinea. I Het is vaak moeilijk te erkennen, ^dat men een fout heeft gemaakt. J De volgende morgen moeten allen, die aan de plechtigheid deelnemen, uiter lijk kwart over acht op de verschillen de aangeduide plaatsen in het Vaticaan aanwezig zijn, gekleed in de plechtge waden, die dezer dagen door de prefect van de ceremoniën tot in defineses be kend gemaakt zijn. Kardinalen, Patri archen, Aartsbisschoppen en Bisschop pen zullen allen een witte pluviale en de hoge witte mijters dragen. Zoals dat ook in 1854 gebeurde, zullen kort voor de aanvang der plechtigheid alle aan wezige Aartsbisschoppen ad hoe be noemd worden tot troon-assistenten, hoewel slechts de twaalf oudste Aarts bisschoppen in werkelijkheid als zoda nig zullen fungeren. Precies half negen zal de Heilige Vader zijn particuliere vertrekken verlaten, om zich naar de Sixtijnse kapel te begeven, waar Hij het Aller heiligste zal aanbidden. Ondertussen zal de ongekend lange stoet de scala regia afdalen onder het zingen van de litanie van Alle Heiligen. De gees telijken van Rome, de ordes, de ka pittels, de auditoren van de Rota en de vele andere hoge functionnarissen van het Pauselijk hof zullen allen een brandende kaars in de hand dragen, en, na de portone di brenzo te zijn uitgegaan, zullen ze in hun lange rij het Sint Pietersplein optrekken, de trappen van de Basiliek op. om zich dan links en rechts van de Pauselijke troon op te stellen. Eindelijk zal dan de Paus op de Sedia Gestatoria onder het hoge baldakijn en geflankeerd door de edelgarde, de kamerheren met naast zich de struisverenwaaiers, het plein worden overgedragen naar de troon voor de middeningang van de Vaticaanse Basiliek onder een bal dakijn, dat zal reiken tot bijna aan het balkon der zegeningen. Na de „obedienza" der kardinalen. Aartsbisschoppen en Bisschoppen, dia een voor een of in groepen voor da troon neer zullen knielen, zal de onder decaan van het Heilig College, Zijné Eminentie EUgenio Kardinaal Tisserant, de Heilige Vader vragen, tot de definitia van het dogma over te willen gaan. Na dat dan het „Veni Creator Spiritus" is gezongen, zal de Paus opstaan van zijn troon en „ex cathedra", de essentiële delen voorlezen van het lange decreet, waarbij Hij zoals ook bij Heiligver klaringen „op gezag van Onzen Heer Jesus Christus, van de Apostejen Petrus en Paulus en op eigen gezag" zal ver klaren, dat de Heilige Maagd Maria met ziel en lichaam is opgenomen ten Hemel, waarna hij het „anathema sit", de banvloek zal spreken tegen iedere katholiek, die vanaf dat ogenblik niet zal geloven in de Tenhemelopneming van Maria, met de oude formule, waar in dezulken worden uitgesloten van de gemeenschap met de Kerk. Nadat Kardinaal Tisserant de Paus bedankt heeft en gevraagd om het ver zenden der Apostolische brieven, zal de Heilige Vader het „Te Deum" inzetten en op dat ogenblik men schat dat het dan tien uur zal zijn beginnen de klokken van de Sint Pieter en van alle kerken van Rome te luiden. Onderwijl zal de decaan van de Pro- tonotarii Apostolici, mgr. Carinci, het proces-verbaal tekenen van de definitie met de Monsignori Kaas en Feretti als getuigen en zal dan dit verbaal teza men met de Pauselijke Bulla overhan digen aan de Generaal Promotor des Geloofs, mgr. Natucci. Alleen het onmiddellijk gevolg zal daarna met de Paus de Sint Pieter bin nengaan, die dan reeds sinds half acht volkomen gevuld zal zijn, om over te gaan tot het opdragen van de Pausmis volgens het speciale misformulier, dat door de Congregatie van de Riten is ontworpen. Het Sixtijnse koor zal de Mis „Assumpta est" van Palestrina uit voeren en als Introïtus zal waarschijn lijk gezongen worden: „Toen verscheen er een groot teken aan de hemel: een Vrouw, bekleed met de zon en met de maan aan haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren" (Openb. 12:1). De Paus zal na het Evangelie in het iatijn een homelie uitspreken over de Heilige Maagd. (Vervola op pag. 5) Verwachting tot Woensdagavond: Overwegend droog weer met nu en dan opklaringen en weinig wind. Ge durende de nacht en ochtend plaat selijk mist en in het binnenland tem peraturen om het vriespunt. In de middag ongeveer dezelfde tempera turen als vandaag. Woensdag: Zon 7.34—17.13, Maan 21.21—14.13. Donderdag: Zon 7.3617.11, Maan 22.38—14.38. De V. S. hebben de Veiligheidsraad Maandagavond verzocht zo spoedig mo gelijk de kwestie van repatriëring van de soldaten van het KNIL in Indonesië ter hand te nemen. Warren Austin, die Maandag aftrad als voorzitter van dc Veiligheidsraad zeide geen datum te kunnen vaststellen omdat de Britse, Franse en Egyptische gedelegeerden de kwestie nader wens ten te bestuderen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1950 | | pagina 1