HET GEZIN: EERSTE TEMPEL WAAR DE MENS LEERT BIDDEN Mgr. v. d. Burg en pater Wesseling over de Stille Omgang Koorts, Laat heb ik II bemind NOORMAN Het kind moet gevormd worden tot een volwaardig christen Wij luisteren naar Vastenbrief van Nederlandse bisschoppen Hechtheid van huwelijk basis van het gezin Slechts de geestelijke gesteldheid belangrijk Jubileumaflaat is te Heilo te verdienen door ETHEL MANNIN PAGINA 3 MAANDAG 5 FEBRUARI 1951 Onverbreekbaarheid van het huwelijk Griep?'n Mjjnhardlje Woningbouw moet rekening houden met grote gezinnen f Grijp het kwaad in de 4 wortel aan en neem lif vanavond één of twee moet gij blij zijn als de priester als her der Uwer zielen tot U komt om U te helpen bij Uw grote taak. Gelukkig het gezin, waar de priester als een andere Christus welkom is; daar zal hij de vrede en de zegen Gods brengen, gelijk de H. Schrift ons leert. In het licht van deze grote waarheden en gedreven door Onze Herderlijke be zorgdheid voor Uwe gezinnen mogen wij hier wel eens oprecht zeggen, wat Ons ten aanzien van de gezinnen tegen woordig bijzondere zorg baart. Het baart Ons ten eerste zorg, Dier bare Gelovigen, dat het huwelijk tegen woordig dikwijls zo slecht voorbereid wordt. De verkering is immers de voor bereiding op het huwelijk. Wie moet niet erkennen dat de verkeringen tegen, woordig vaak veel te vroeg beginnen, dat zij dikwijls ontaarden tot zondige gelegenheden, en dat zij de verkerenden veel meer op een hartstochtelijke samen leving dan op een heilige eenheid voor bereiden. Het huwelijk moet ook op een geestelijke basis kunnen bouwen. Zij, die zich op het huwelijk voorbereiden, moe. ten niet alleen een natuurlijke liefde aankweken, zij moeten nog veel meer door gebed en offer tot een geestelijke eenheid komen, waarop de goede God een Christelijk gezin kan Opbouwen. Het baart Ons ten tweede zorg, Dier bare Gelovigen, dat zovelen de heilige wetten van het huwelijk niet meer of niet voldoende meer onderhouden. De duivel tracht hierdoor de fundamenten van het Christelijk gezin te ondermijnen. Als vader en moeder gaan zondigen tegen het leven en elkanders lichaam en ziel niet meer eerbiedigen, hoe zul len zij dan nog heiligende werktuigen in Gods hand kunnen zijn om het ziele- leven van hun kinderen te bevorderen? Het baart Ons ten derde zorg, Dierbare Gelovigen, dat er steeds meer gezinnen gevonden worden, waar weinig of niet wordt gebeden, en waar men de kinde ren niet meer door woord en voorbeeld de weg leert naar de kerk en tot de H.H. Sacramenten, waar de opvoeding niet sterk genoeg is en de kinderen wor. den verwend. Zulke gezinnen worden als een „rammelend bekken en een rin- 16. De Noorman is er van overtuigd dat er een verband moet bestaan tussen de raadselachtige gebeurtenissen op Tyrfing en de gewelddaden in het Oostelijk leen. Welk verband kan hij nog niet vaststellen, maar het kan toch nauwelijks toevallig zijn, dat die pijlenkoker daar werd gevonden. Eric besluit eerst de zaken op de burcht af te handelen, alvorens hij naar Astara vertrekt. Deze nacht wil hij trachten de raadselen op te lossen. In een afgelegen gedeelte van de burcht treft hij na zonsondergang de oude Gost, die bevend van opwinding en vreugde op de koning staat te wachten. „Ge kunt u nu mijn vertrouwen waardig tonen!" zegt Eric. „Deze nacht komt het er op aan!" „Ik heb lang geslapen, heer koning," verzekert Gost hem op vertrouwelijke loon, „om goed wakker te kunnen blijven!" „Ik verwacht niets anders," antwoordt Eric. Snel legt hij de oude knecht uit, hoe deze zich moet opstellen. Gost knikt ijverig. Ja, hij heeft het begrepen. „Geen muis zal mij ontsnappen," zegt hij met een grijns. Eric kalmeert hem. „Zorg maar, dat ge niet gezien wordt!" Voor hij zich ter ruste begeeft, maakt de Noorman zelf nog een rondgang door de Advertentie kelend cymbaal", waar de liefde tot God ontbreekt, en „zonder de liefde zijn wij niets", en zijn de ouders ook niets voor hun kinderen. Het baart Ons ten vierde zorg, Dierbare Gelovigen, dat er zovele ouders zijn, die menen dat de opvoeding en bepaaldelijk het onderricht van hun kinderen maar in de school of in andere opvoedingsinstituten moeten gegeven worden. Wie zo doet, maakt het hulp middel tot hoofdzaak. Dan moeten de kinderen juist het voornaamste ontberen en zal het hulpmiddel ook niet vol doende kunnen baten. Het baart Ons ten vijfde zorg, Dierbare Gelovigen, dat een echt wereldse geest in zo vele gezinnen is kunnen binnendringen. „De duivel, de wereld en het vlees" belagen onze kinderen toch al meer dan ooit. Wanneer deze drie vijanden van het Christelijk leven nu ook nog toegang vinden tot het Christelijk huisgezin, dan wordt het voor de jonge en rij pende mens bijna onmogelijk om tropole-orkest en soliste, 18.48 sport. „Dit is leven", jeugd, 19.00 nieuws, 19.15 jeugd, 20.00 nieuws, 20.06 de gewone man, 20.12 We gaan naar Parijs, muzi kale zotternij, 21.30 gevar. progr.. 22.45 Avondgebed. 23.00 nieuws, 23.15 gram. ENGELAND. BBC, home service, 330 m.: 19.20 mars- en walsmuziek, 23.15 strijkkwartet. BBC, light progr., 247 en 1500 m.: 12.15 dansmuziek, 13.15 Revue-orkest en so list. 13.45 Schots orkest, 16.00 instru mentaal kwintet en soliste, 17.30 gevar. muziek, 18.45 licht orkest, 23.20 dans muziek, 23.45 rhytl*nisch kwintet, 0.15 lichte muziek. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK 309 m.: 13.20 omroeporkest, 15.40 amu sementsmuziek, 19.00 orkest, koor en solisten, 0.35 amusementsmuziek. BRUSSEL. 324 m.: 12.32 licht ensem ble, 22.15 licht ensemble. 484 m.: 12.05 licht orkest, 16.00 om roepkoren en piano, 20.00 „Hans, le joueur de flüte", opera. FRANKRIJK, nationaal progr., 347 en 249 m.: 12.30 orkestconcert, 19.00 orkest concert, 20.00 orkest en soliste, 23.20 kamermuziek. dansmuziek. 20.00 orkestconcert, 22.15 lichte muziek. FRANKRIJK, nationaal progr., 347 en 249 m.: 12.00 lichte muziek, 15.30 ,,La mascotte", opera, 17.45 orkestconcert, 20.00 lichte muziek, 22.30 oude muziek. stand te houden, en zeker om uit te groeien en te rijpen tot een echt kind van God. En toch, langs zovele deu ren mogen deze drie vijanden tegen woordig in vele gezinnen binnen dringen. Door boek en blad, door kleding en drank, door ongepaste taal en omgang neemt de „wereld" vaak bezit van onze gezinnen. De geest, welke buiten toch al zo ver schrikkelijk heerst, geest van zinne lijkheid en naturalisme denkt aan de film, de kleding, de étalages, som mige sportexcessen enz. kan zich dan verenigen met de sfeer, welke in huis is gaan heersen, en het jonge kind kan bijna niet zuiver en gods dienstig meer ademen. Ouders, als uw kind thuis niet meer veilig is, waar zal het dan veilig kunnen zijn? Het baart Ons ten zesde zorg, Dier bare Gelovigen, dat de trouw in en de onverbreekbaarheid van het huwelijk met de dag meer door onchristelijke en soms zelfs volmaakt heidense opvattin gen belaagd worden. Waar moet het heen. Dierbare Gelovigen, met de vele echtscheidingen? Maken hier de katho lieken nog wel de uitzondering, welke zij toch krachtens hun heilige overtui ging moesten maken? De worm van de ontrouw knaagt eigenlijk al een beetje aan het begin van het huwelijk, door dat men soms zonder noodzaak het bur gerlijk huwelijk scheidt van het huwe lijk voor God en de Kerk, en daardoor enerzijds bewust of onbewust te veel be tekenis aan dit burgerlijk huwelijk gaat hechten, maar anderzijds ook aan de mogelijkheid van scheiding ongemerkt een te grote plaats inruimt. Waar de eenheid en hechtheid van het huwelijk niet hoog worden gehouden, daar wankelt de basis van het gezin en dreigt te ver worden tot een ruïne. We konden en moesten nog veel meer zeggen, Dierbare Gelovigen. Zo bijv. dat het Ons allergrootste zorg baart, dat er gelovigen zijn, die God als het ware tarten door in concubinaat te gaan le ven. In plaats van een heilig .erbond komt hier een wezenlijk zondige ver bintenis. God behoede ons volk voor deze pest! Ook de zgn. gemengde huwe lijken baren Ons grote zorg. Hoe zullen vader en moeder hun hoogste taak goed kunnen vervullen, als zij het oneens zijn in de heiligste dingen? Als Wij heel openhartig spreken, moeten Wij zeggen, dat in een gemengd huwelijk de par tijen reeds in en door de huwelijksslui ting de kinderen, die zij van God hopen te krijgen, te kort doen en achter stel len bij hun eigen verlangens. Alleen willen Wij nog zeer nadruk kelijk zeggen, dat het Ons zeer grote zorgen baart, dat zovele jonge mensen, die graag zouden tro.uwen, door gebrek aan woongelegenheid en andere econo mische omstandigheden, dikwijls veel te lang moeten wachten en soms zelfs in een wanhopige stemming gaan ver keren. Hier dreigt een zeer groot ge vaar voor het geluk en de reinheid der verkerenden en daardoor voor het ge zonde en godsdienstige peil der jonge gezinnen. Dparom prijzen Wij de Overheid en alle instanties, die werkelijk ijveren voor woningbouw en woongelegenheid. Wij moeten er echter op aandringen, dat bij de woningbouw zoveel mogelijk re kening wordt gehouden met de behoefte van groeiende en grote gezinnen. Daar om vermanen Wij nogmaals allen, die hier iets kunnen doen, om toch mee te werken, dat ook anderen het geluk van de stichting van een eigen gezin kunnen genieten, al moet dit dan ook gebetiren ten koste van inkrimping van eigen woongelegenheid. Ook wijzen Wij onze ouders er op. Het vijftiende jaar van het Episco paat van Z.H. Exc. Mgr. J. P. Huiberg, bisschop van Haarlem, is gisteravond in de Kathedrale Basiliek te Haarlem met een pontificaal lof In tegenwoordigheid van vele gelovigen afgesloten. De bis schop werd geassisteerd door pastoor C. van Mierloo uit Heemstede en secreta ris J. Groot als troondiakens. Als dia ken fungeerde secretaris J. van der Knaap en als subdiaken kapelaan J. Ag- terof. Op het priesterkoor hadden o.a. plaats genomen Mgr. N. L. A. Ammer- laan, vicaris-generaal van het bisdom Haarlem, en plebaan H. W. Agterof. Der traditie getrouw heeft Mgr. Hui- bers een predicatie gehouden, waarin hij er op wees, dat de bijzondere zorgen, die het afgelopen jaar bracht, mede door de hulp van Maria te dragen waren. Veel dank was de bisschop verschul digd aan zijn diocesanen voor de hulp bij de kerkenbouw tot nu toe verleend. Aansluitend aan de Vastenbrief van het Episcopaat over het gezin zeide de bis schop dat het goede en godsdienstige gezin van enorme waarde is voor de geestelijke opbouw van het bisdom, om dat uit zulke gezinnen de toekomstige priesters en kloosterlingen voort moe ten komen. De bisschop deelde daarna mede, dat krachtens een bijzondere bepaling allen, die dit jaar ter bedevaart gaan naar Heiloo en de twee kapellen bezoeken de jubileum-aflaat kunnen verdienen. Na afloop van deze plechtigheid wijd de Mgr. Huibers het bisdom opnieuw aan de H. Maagd toe. Vanmorgen om half elf droeg Mgr. N. L. A. Ammerlaan een plechtige H. Mis op om Gods zegen af te smeken over het zestiende bestuursjaar van Mgr. Huibers. De bisschop was in vol ornaat bij de H. Mis tegenwoordig evenals het gehele kapittel en de ere-kanunniken. Advertentie V/% IrjMnDllii B 5 te La Guaira. ORMONDE 4 te Rotterd. PARKHAVEN 5 te Algiers, PHRONTIS 4 te Rotterdam. POSEIDON p. 4 Kp. Hat- teras n. La Guaira, PRINS ALEXANDER 3 van Halifax n. St. John, PR. WILLEM V 4 te Bathurst. RAKI 5 van Suez n. Makas sar. REMPANG 5 van Pt. Saïd n. A'dam. RONDO 3 te Los Ang.. SALAWATI 5 te Bombay. SARANGAN p. 5 Guardafui n. Belawan, SARPEDON 5 te N. Y., SIBA- JAK p. 4 Gibr. n. Melbourne, SOMMELS- DIJK 5 te Vera Cruz. STAD ALKMAAR 5 te Narvik. STAD ARNHEM p. 5 Oport» n. R'dam, STAD LEIDEN 5 te Melbourne. STAD MAASSLUIS 4 te Genua. SUMATRA. 5 te Karachi, TALISSE 5 van Genua ny Balikp.. TEIRESIAS p. 5 Algiers n. A'cU; zij nooit haar eigen gesteltenis kennen en nooit weten dat, wat zij voelde, ver liefdheid was. Wanneer hij, met grote tederheid, naar haar lachte, voelde zij haar bloed warm worden en leek het alsof zij in haar hart op iets wachtte, op een teken. Maar dit teken gaf hij nooit. Francis, die eveneens naar haar zat te kijken, begreep wel dat zij op weg was verliefd te worden op Johann; maar wie het zou winnenwas waarschijn lijk de Kerk. Het verbaasde hem een beetje dat hij niet langer afkerig was van het idee. Het zou hun moeder ge lukkig maken en als het was wat Ca- thryn verlangde wel een mens moest de weg gaan die hem het natuurlijkst lag. Zij bevond zich al een poos gele den meer dan halverwege de Kerk. Hij vond het alleen een zonderlinge samen loop van omstandigheden, dat hij haar, door in een gril dit onbekende plaatsje in Salzkammergut te kiezen, in aanra king had gebracht met de enige per soon die haar de rest van de weg kon vergemakkelijken. Het verraste hem dus niet, dat Ca- thryn de Amanshausers vergezelde naar de nachtmis. Hij vroeg haar op Kerstmorgen: „Heeft Johann de laatste twijfels bij je weggenomen?" „Ja via Augustinus." „Ga je leren, wanneer we in Parijs terug zijn?" „Ik ga naar Engeland. Er is een Ierse Jezuïet in Londen, die ik wil raadple gen. Johann heeft me over hem gespro ken en me aangeraden contact met hem te zoeken. „Dan blijf je zeker ook om je tentoon stelling in te richten en ziet Montpar- nasse je een tijdje niet terug?" (Wordt vervolgd) teerdheid. Frau Amanshauser was ge kleed in paarse zij, heel ouderwets met veel kant van voren; zij had de hele morgen met krulspelden in het haar ge lopen, maar nu was haar kapsel kunstig opgemaakt. Zij deelde koekjes rond en sneden kruidkoek. Herr Amanshauser zat in een stoel met hoge rug, met een grote kruik bier naast hem warme wijn vond hij een damesdrankje en rookte een pijp met porceleinen kop, waar het Schloss te Salzburg op geschil derd stond. Toen Lotte klaar was met zingen, bracht zij Francis in verrukking door op werkelijk bekoorlijke wijze Mozart's Rondo in A mineur te spelen. Cathryn zat in het licht met een schets boek in haar hand en maakte schetsen van verschillende mensen, maar van Johann maakte zij er verscheidene. Jo hann zat naar haar te kijken cn het deed bijna pijn van de liefde, die hij voor haar voelde; het liefst had hij haar in zijn armen genomen. Hij had dit nog nooit zo gevoeld bij eeft andere vrouw en het bracht hem in verwarring. Van zijn zeventiende jaar af had hij zich vertrouwd gemaakt met de ge dachte, dat liefde voor hem moest be tekenen liefde tot God, liefde tot de naaste De zelfbeheersing was daardoor als het ware een soort van inwendige eigenschap in hem geworden en deze eigenschap leefde zo sterk in hem, dat, hoewel hij niet ongevoelig was geble ven voor de bekoorlijkheid van Ca- thryns uiterlijk, hij toch het sterkst werd aangetrokken door de uitstraling van haar geest. Hij had daarom ook niet het flauwste besef hoe weinig er van zijn kant nodig was al was het slechts de aanraking van haar arm in een intiem gebaar om haar reserves te overwin nen; doch hij zou er zelf niet tegen be stand zijn. Maar zonder dit gebaar zou

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 3