ET5ICBEnoorman: 4{et HUf$iecCe* Moderne Franse religieuze kunst Laat heb ik II bemind Wijze domheid VISIE VAN DE KERK MOET OMGEZET IN DAADWERKELIJKE ACTIE Republiek Z.-Molukken contra „Ambon in nnod" Gestichtsarts dient ontslag in Neen! De wereld der beklaagden door Walter Jens Conférence des Presidents" te Utrecht geopend Toekomstromans: getuigenissen DOOP WEER EN WIND... door ETHEL MANNIN GEERVLIET LITERAIRE KRONIEK 2 ZATERDAG 17 FEBRUARI 1951 PAGINA 3 Weer treinen op lijn NijmegenRoermond Aanmelding voor Korea liturgische weekkalender Elke hulp van de hand gewezen RAPPORT VAN OMROEP OVER TELEVISIEPROGRAMMA'S PAASPAKKETTEN VOOR DE „EVERTSEN" Fokker S14 op intern, luchtvaarttentoonstelling Nieuwe Constellation voor de K.L.M. PROF. BRANOSMAWEG IN DE N.O.-POLDER Na sterfgeval van militair V Ceorge Orwell .y Haar hart trok samen van pijn. maar zij Ook hoort hoortoestel Keizersgracht 411 Amsterdam-C Krantenpapier in Indonesië wordt tweemaal zo duur T 11 :v De woorden van de Hemelse Vader gesproken tijdens Jesus' gedaante- verwisseling op de Thabor: „Deze Mijn welbeminde Zoon.luistert «aar Hem", leggen neg eens nadrukke- wk vast, dat Jesus Christus de Verlos- is, naar Wie de mensheid eeuwen- heeft uitgezien. Hij alleen heeft de woorden van het eeuwige leven. Hij "üeen is de weg, de waarheid en het le ven. Buiten hem is er voor niemand erug heil. In de geschiedenis van Jesus' leven °P aarde komt de gedaanteverwisseling kort na de grote openbaring van Zijn ™essiassehap aan de Apostelen. Dat was buitengewoon voorrecht voor de *Perlingen, vooral daar Jesus hun ge- oood voorlopig aan niemand te zeggen, ai Hij de Christus was. (Mt. 16.20). Maar tevens bevatte die openbaring voor hen, die een Messias verwachtten jus een heerser, machtig en sterk, ge- koinen om het Joodse volk weer groot Je maken en van zijn vijanden te be vrijden. een harde ontgoocheling. Want, Mattheüs dan vervolgens: „van toen «t begon Jesus zijn leerlingen er op te wijzen, dat Hij naar Jeruzalem meest ®»an, dat Hij veel moest lijden van hdsten, opperpriesters en schriftgeleer- en dat Hij gedood zou worden en -P de derde dag verrijzen". (Mt. 16.21). esus' verdere uitleg van Zijn zending *P leer maakt de apostelen daja langza merhand duidelijk, dat Zijn Wl ijk niet °n deze aarde is, dat al wie Hem wil olgen, zijn leven zal moeten verliezen P") het te winnen, dat het de mens niets aat. al wint hij de hele wereld, zo hij Pade lijdt aan zijn ziel. ,.Met andere woorden: het tegenwoor- mge leven heeft op zich geen waarde. ?Sar het in wezen vergankelijk en voor tgaand is; zijn zin ligt in een gericht- *'!n op het blijvend leven, het toekom- •Pge, het eeuwige. Dit was inderdaad oor de apostelen een zware slag, die zij 'et zo gemakkelijk te boven konden komen, daar zij geheel en al kinderen waren van hun tijd en dus ook vervuld v van aigemeen heersende op- at mgen over de komende Messias, oals die door de wetgeleerden ver wrongen waren. - Om hen te troosten en te sterken heeft osus toen de drie meest geliefden van Jin leerlingen, Petrus en de gebroeders aoobus en Joannes, een glimp laten zien an zijn heerlijkheid, die tevens een l.mbool was van Ziin uiteindelijke over- 'nning over al Zijn vijanden. En Zijn omelse Vader bevestigt bij die gelegen- ^esus' Godheid en spoort de leer- rvll11 aan naar Hem te luisteren. pp 'eer van Christus en de opvattin- pOh van de wereld zijn twee onverenlg- \vu "rootheden. Wie in Christus', triomf 11 delen. zal in alles Zijn geboden j"Oeten vervullen, maar tevens ork al- te vermijden hebben, waardoor de eat van de wereld en de tyrannieke van de eigen bedorven natuur ons sp. ontoegankelijk maken voor de in- Ptaken van de genade. Alles uit de weg gaan. wat ons in dit leven de onderhouding van Gods geboden moeilijk maakt, is aak niet mogelijk. Daarom leven wij Veel midden in de wereld. Maar niets ,a' ons ooit werkelijk kunnen benade- en. ais wjj niet met onze vrije wil omgang verlenen aan de wereldse op- Zettingen in ons hart. Een vurig sacra menteel leven zal ons zeker krachtig 'erken om alle bekoringen weerstand e bieden. De genade van Christus ®taat ons steeds ter zijde om onze na- "lurlijke krachten ophet goede te ichten en trouw te blijven aan onze doopbeloften. Daarnaast echter is er hog een middel om ons te beveiligen tegen de verkeerde invloed der Wereld, dat. meer resultaat kan opleve ren dan wij op het eerste gezicht zou den denken. Het komt erop neer, dat wij ons be- va-,i maken- dat een beetje dom-zijn Jda« de hoogste wijsheid is in het le- En wij bedoelen daarmee: opzette- njk een beetje dom zijn. Va' betekent dan vooreerst werkelijk- P'?'dsmensen zijn: een open oog hebben oor de werkelijkheid: onze eigen on toereikendheid. Een 0pen oog voor de oeperktheid van onze mogelijkheden "zien. diep innerlijk weten, dat dwa- oen menselijk is, dat wij heus niet altijd P eigen houtje de enig-juiste oplossing ■inden voor ieder probleem. Dat bete- nt: nederigheid en bescheidenheid. - Wij moeten de moed hebben te twij- ^.*en, ons niet schamen te vragen aan zjje meer weet dan wij. Niemand kan hes weten, alles kunnen. Doen alsof is JWaze zelfoverschatting, noodlottig °or ons zelf en voor anderen. Een al te zelfbewuste, al te affirma- 'eve geest bevestigt doorgaans niets "ders dan eigen kortzichtigheid.. Een beetje-dom zijn is ook de ideale Z°uding tegenover de massa zelf genoegzame, eigengereide en gewichtig Joende tijdgenoten. Hun pedante, ver meende superioriteit kan immers ons ''et schaden. Meedoen, hen au sérieux •ernen. is delen in hun belachelijkheid. Een beetje dom-zijn is hart en oor 'uiten voor de gangbare gesprekstof, jj'et willen begrijpen de geniepige jjsinuaties. geparfumeerde venijnig- 'djes, pikante nieuwtjes en boos- f^rdige laster. Als het moet, dan zelfs h koste van meewarige lachjes. Gf plegen wij liever verraad aan i_'®.en geweten en overtuiging? De inzet 'h elk geval ons zelfrespect. Eó een beetje dom-zijn terwille van Ch de lade. ristus en ons gevoel van eigenwaar- is inderdaad de wijsheid van de ge- Maar helaas zijn de meeste mensen ?6estal niet intelligent genoeg om een eetje verstandig-dom te zijn. L. - E>e directie van de Nederlandse Spoor teen heeft, in overleg met de direc- QüJ-generaal van het verkeer en de tr staten van Limburg besloten de ^'ndienst NijmegenVenloRoermond ingang van Maandag a.s. in beperk- de 0rnv3ng te hervatten. De thans lopen- busdiensten vervallen hiermede. he?\ aanmelding voor dienstneming bij ^..Nederlandse detachement Verenigde I- tes in Korea is thans ook opengesteld hen. die niet of nog geen twaalf 6evn^en als militair hebben gediend. De Cat getlheid tot aanmelding voor alle a.s gorieën wordt gesloten op 5 Maart 18 Februari: 2de Zondag v. d. *Ue Mis v. d. dag; 2 H. Simeon; 3 tot eMigen; Credo; pref. v. d. Vasten; MAANDAG: in de 2de week v. d. Vasten; Wend 2 tot alle heiligen; 3 voor en doden; pref. v. d. Vasten; tHis ~,areda: kerkwijding*', d kathedraal; t>ref t.erribilis; 2 v. d. dag; Credo: gewone DlNoA laatste evangelie v. d. dag; wit. "AG ais Maandag, behalve Breda ÖO»S|2AG: als Dinsdag. hoehiii ,RDAG: St. Petrus Stoel te An- freaó eieen Mis; 2 H. Paulus; 3. v. d dag; pref. v. d. Apostelen; laatste evan- VRA- h dag; wit. Psiijrtpi^AG: H. Petrus Damianus, bisschop, ?ag; o kerkleraar; Mis In medio; 2 v. d vJ 6. vT.1(!lIie V. H. Matthias; Credo; pref »it asten; laatste evangelie v. d. dag: JtisAjERDAG: H. Matthias, apostel; eigen 'i; i 1 dag; Credo; pref. v d. Apos- V °NDac'e evangelie v. d. dag; rood. jssten. AG 25 Februari: 3de Zondag v. d. voor' if? v r*- dag'. 2 tot alle heiligen; etidcn en doden; Credo; pref. v. paars. (Van onze correspondent) Gisteren is te Utrecht de Conférence des Presidents de internationale con ferentie van voorzitters der grote ka tholieke lekenorganisaties geopend door mevr. SteenbergheEngeringh, presidente van de Internationale Unie van Katholieke Vrouwenorganisaties. In haar korte openingsrede richtte mevr. Steenberghe een hijzonder woord van welkom tot Mgr. Sensi, die als ver tegenwoordiger van het Pauselijk Staatssecretariaat deze bijeenkomst hij- woont, en tot de vertegenwoordiger van Z. Em. Johannes Kardinaal De Jong, Mgr. dr. A. C. Ramselaar. Zij heette alia aanwezigen voorts har telijk welkom namens de Int. Kath. Vrouwen Unie, die de bijeenkomst dit maal heeft georganiseerd, alsmede na mens de katholieken van Nederland, het gastland der conferentie. Vervol gens las Mgr. Ramselaar de tekst voor van een brief, die Kardinaal De Jong tot het congres heeft gericht. Tengevolge van het veel intenser geworden internationale verkeer na de oorlog, zo schrijft Z. Em„ hebben ook de internationale contacten tussen katholieke organisaties zeer aan be langrijkheid gewonnen. Dit wettigt het vertrouwen, dat deze bijeenkomst van afgevaardigden der diverse in ternationale katholieke organisaties werkelijk betekenis zal hebben voor de Katholieke Kerk. Aan het eind van zijn brief smeekt Z. Em. Gods ze gen af over het werk der conferentie. Als laatste punt van deze openbare openingszitting bracht de heer Veronese, president van de Italiaanse K.A. en vice- president van de Pax Romana-M.I.I.C.. verslag uit over het lekencongres, dat als voorbereiding van deze conferentie in December 1950 te Rome is gehouden. De idee voor dit congres, aldus spr., ontstond in Italië, kort \fóór de aanvang van het H. Jaar en zijn doel wordt wel goed gekarakteriseerd door het woord dat Mgr. Montini bij de sluiting sprak: ..riet staat aan ons de eerste steen te leggen van heel dat gebouw, dat door de christelijke realiteit van morgen zal worden gevormd". Na een historisch De regering der Republiek Zuid-Mo- iukken maakt het volgende bekend: De °.OOIj„d.e Stichting „Helpt Ambon in Nood in Amsterdam gehouden perscon. ferentie. waarop grote twijfel is uitge sproken ten aanzien van de goede be doelingen van de Stichting „Door de Eeuwen Trouw" te Eindhoven, heeft de regering der Republikeinse Zuid-Mo- lukken genoodzaakt hulp van de Stich ting „Helpt Ambon in Nood" in welke vorm ook van de hand te wijzen. De steun voor de Ambonese studenten in Nederland neemt de regering voortaan voor eigen rekening. Aan het Nederlandse volk wordt hier. mede mededeling gedaan dat de regering der Republiek Zuid-Molukken zich vol ledig schaart achter de Stichting „Door de Eeuwen Trouw", aangezien deze Stichting zonder enige bijbedoeling voor het zelfbeschikkingsrecht van Ambon vecht. Naar de Nozema mededeelt, is dezer dagen een rapport van de omroepvereni gingen over de wijze, waarop zij zich voorstellen de programma's voor de tele visie te verzorgen, gereed gekomen en aangeboden aan de ministers van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen en van Verkeer en Waterstaat. Zodra de regering een gunstige beslis sing heeft genomen, kan een begin van uitvoering aan het experiment worden gegeven. In verband met Pasen wordt gedu rende het tijdvak van 19 Februari tot 3 Maart de gelegenheid opengesteld aan de opvarenden van Hr. Ms. „Evertsen" Luchtpostpakketten tot een maximum gewicht van 500 gram te verzenden. De pakjes moeten volgens internaticnaal tarief gefrankeerd zijn. De adressering dient te luiden: „rang/kwal., naam, stamboekno. a.b. Hr Ms. „Evertsen", Amsterdam, Schiphol, Marine". Naar het A.N.P. verneemt ligt het in de bedoeling van de Fokkerfabrieken om op de grote internationale lucht vaarttentoonstelling in Parijs, die van 15 Juni tot 1 Juli zal worden gehouden, het nieuwste Fokker-product, de S 14, te exposeren. De S 14 is een twee-per- soons opleidingsvliegtuig met straal- voortstuwing. Aan de grote vliegdemonstratie te Parijs, die op 1 Juli, de sluitingsdag van de tentoonstelling, wordt gehouden, zal Fokker met de Fokker S 11 en S 13 deelnemen. Vrijdag is op Schiphol aangekomen een nieuwe Constellation voor de KLM, de PH-TFG met gezagvoerder George Malouin. Deze „Connie" is de laatste van de serie, die de KLM het vorig jaar besteld heeft ter vervanging van het lichtere type Constellation, dat tot dus verre in gebruik was. De volgende serie, die door de Lock- beedfabrieken aan de KLM zal worden afgeleverd, is. zoals bekend, een van de Super Constellations, waarvan de eerste toestellen mogelijk nog voor het einde van 1952 in ons iand zullen arriveren. De directie van de Wieringermeer (Noordoostpolderwerken) heeft mede gedeeld, dat de aardrijkskundige na men in de Noordoosterplder thans offi cieel zijn vastgesteld. De namen der dorpen blijven, zoals ze waren: Emmel- oord, Marknesse, Ens, Nagele, Espel, Rutten, Luttelgeest Kraggenburg, Tolle- beek, Creil Bant. Verschillende wegen en tochten on dergingen naamsveranderingen. De nieuwe namen houden o.a. de herinne ring aan de oorlogstijd levend. Aan en kele wegen ten Zuidoosten van de Ur- kervaart (Emmeloord^Urk) zijn namen van illegale werkers gegeven: het An kerpad werd Hannie Schaftweg, de Stobbenweg Johannes Postweg, het Ka pelspad Hans Stijkelweg. De evenwijdig aan de Urkervaart lo pende Visseringweg zal voortaan Karei Doormanweg heten. Het ten Zuidwesten lopende Kloosterpad is nu Prof. Brands- maweg. overzicht te hebben gegeven van de totstandkoming van dit congres, for muleerde spr. de taak, die de katholie ke lekenorganisaties zich moeten stel len, in vier punten: 1. In het licht der Pauselijke docu menten de dogmatische, morele en aesthetische grondslagen onderzoeken van het lekenapostolaat. 2. Iedereen een objectief beeld verschaffen van de verenigingen, die zich hieraan wijden, en, zo mogelijk, de achtergrond hunner werkmethoden de finiëren en verklaren. 3. Nauwkeurig de gebieden bepa len, waarop de leken geroepen zijn thans hun apostolaat uit te oefenen. 4. Die objectieve apostolaatsdoelein- den in ogenschouw - nemen, welke mo menteel werkzaam zHn op wereldniveau en derhalve door eeil gemeenschappelij ke actie, kunnen worden nagestreefd. Op grond hiervan gaf hij uiting aan enige verlangens t.a.v. dit congres. Het is allereerst noodzakelijk uit te gaan van een concrete visie op de wereld van vandaag, zodat het antwoord van de Kerk in concrete actie kan worden omgezet. Het is voorts noodzakelijk van de gelegenheid, die het congres biedt gebruik te maken om een basisidee, een richtlijn voor verdere discussie te leg gen. Het programma zal tenslotte ver eenvoudigd moeten worden door ener zijds de algemene problemen te bespre ken, anderzijds de in het apostolaat op gedane ervaring tot uiting te laten ko men. Vervolgens ging het congres, dat werkt onder het motto „Unir nos forces et multiplier nos efforts", in besloten sectievergaderingen uiteen. Problemen van bevolking en opvoeding, alsmede de vertegenwoordiging der katholieken in de internationale organen vormen de belangrijkste programmapunten. De geneesheer van de strafgestichten te Norg heeft naar aanleiding van het sterfgeval van de militair F. Byrman zijn ontslag ingediend. Het betreft een militair, die uit Indonesië was gerepa trieerd en die tot een vrijheidsstraf was veroordeeld. Hij klaagde over pijnen in de maag en werd in verband hiermede overgebracht naar de ziekenzaal van het gesticht. De dienstdoende ziekenverple gers meenden, dat de patiënt zijn ziekte overdreef. In een telefonisch gesprex met de gestichtsgeneesheer werd deze wel mededeling gedaan over het gedrag van de nieuw aangekomen patiënt, zon der dat gezegd werd, dat diens toestand ernstig was. De arts is zich niet per soonlijk van de toestand van de patiënt komen overtuigen. De volgende morgen bleek hij overleden te zijn. Naar aanleiding van deze feiten heeft de rechter-commissaris bij de Arrondis sementsrechtbank te Assen een gerech telijk vooronderzoek ingesteld. De gestichtsgeneesheer heeft in het voorgevallene aanleiding gevonden een aanvrage om ontslag in te dienen. Deze aanvrage om ontslag is ingewilligd. CO*. MASTEN TOO 27. Binnen de muren van Tyrfing trekt Eric zich onmiddellijk in zijn slaapvertrek terug om zich te verfrissen na de inspannende rit. Daarna brengt een oude, gebogen dienaar hem naar het vertrek van Heidrun. „Mijn heer koning!" zegt Olaf's dochter verwonderd, maar in haar stem ligt een klank van blijde verrassing. „Vergun mij enige woorden met u," vraagt Eric hoffelijk. De edelvrouwe, die Heidrun gezelschap houdt, begroet de koning met een eer biedige buiging en verlaat geluidloos het veftrek. „Wilt ge plaats nemen, heer koinng!" zegt het meisje met 'een luchtig gebaar. De regelmaat van haar trekken geeft haar eén opvallende schoonheid en de iets te volle lippen doen haar grote blauwe ogen nog sprekender uitkomen. Zij zet zich in de zetel tegenover hem en kijkt hem ernstig aan. „Ernstige dingen zijn hier geschied," begint de Noorman. „Ik spreek hierover met u, omdat ik niemand anders in deze burcht hierin mengen wil!" Hij zegt Ifet rustig, maar met nadruk en het meisje bloost van genoegen om dit bewijs van vertrouwen. Eric heeft op haar een diepe indruk gemaakt. Gretig luistert Ze, als hij voortgaat: „Ik heb horen spreken over een legende van Tyrfing. Eenvoudige lieden noemen het zelfs een vloek en schrijven al deze onheilen hieraan toe. Kunt gij mij daarover iets vertellen, Heidrun?" Spijtig schudt de dochter van Olaf het hoofd. „Ik weet wel. dat er zulk een overlevering bestaat, maar vader heeft mij de inhoud nooit willen vertellen. Het moet iets met een zwaard te maken hebben Eric ziet haar teleurstelling en zegt met een glimlach: Wellicht kunt gij iemand noemen, die mij helpen kan?" „Ja!" zegt het meisje opgewonden. „Er is een oude man, die vroeger op Tyrfing gewerkt heeft. Hij woont nu in een huisje niet ver van hier. Meer dan honderd jaren moet hij al zijn en de boeren noemen hem de Tong der Vergetelheid, omdat hij zoveel heeft meegemaakt en overal van kan vertellen. Hem moet.gii hebben!m „Ik dank u voor uw hulp," zegt Eric. Wilt gij hierover voorlopig met niemand spreken Met een vertrouwelijke oogopslag laat zij hem gaan. Wij worden er met de haren bijgesleept ?5 Kunstenaars hebben het moeilijke voorrecht een eindje verder in de tijd te leven dan hun medeburgers Zij zijn getuigen van onheilen, die wij ons liever niet voor de geest halen. Maar zij slepen ons er met de haren bij. Om ons te waar schuwen. Om te getuigen van de vrijheid die bedreigd wordt. Om geen verraad te plegen aan de wezenlijkste waarden van de mensheid. Een actuele vorm van getuigenis is de toekomstroman. Kenmerkend voor de moderne toe komstroman is, dat de samenleving er in wordt voorgesteld als een perfecte organisatie onder leiding van een ambte narencorps. Voorzover de toekomstro man critiek uitoefent op bureaucratische regeermethodes, kan men zich dit corps als een kliek foorstellen; maar eigenlijk is kliek een veel te gemoedelijk woord voor die strenge hiërarchie van laagste, lage. gewone, hoge, hogere en hoogste ambtenaren. Hier is geen sprake van een bureaucratisch onderonsje! Géén ambtenaar kan in persoonlijk contact treden met een hogere confrater. De hoogste ambtenaar, of die nu Opper rechter of Big Brother Wordt genoemd, kan door niemand worden gekend. Hij houdt zich zorgvuldig op de achtergrond om de organisatie objectief te kunnen leiden. Hij is de enige die de zaak door ziet.' Hij is de wetgevende macht. Met een enkel woord brengt hij het, ambtelij ke apparaat in beweging. De orders worden doorgegeven van hoger naar lager. Geen lagere ambtenaar mag ooit In het Van Abbe Museum te Eind hoven wordt een opmerkelijke ten toonstelling gehouden van moderne Franse religieuze kunst. Het is dezelfde tentoonstelling, die als Kerstexpositie van „Art Sacré" in het Parijse Museum van Moderne Kunst internationale be langstelling heeft genoten. Deze expositie heeft zoveel betekenis, omdat zij op zeer duidelijke wijze de volkomen nieuwe gedachten weergeeft, welke de moderne Franse religieuze kunst bezielen. Mannen als Rouault, Cha gall, Manessier, Gargallo, Zadkine, Leger, Lipchitz en Gleizes werkten er aan mee en het is moeilijk te zeggen, wie van hen het meest imponeert, omdat zij ge zamenlijk een volkomen nieuwe artis tieke vormgeving van hun religiositeit demonstreren, een vormgeving, die ge heel los is van de traditionele stijlen- Wel mag deze Rouault, de thans tachtigjarige meester en vriend van Léon Bloy, als de pionier worden aangemerkt, Hierboven geven wij een reproductie van een werk van Charles Walch, dat „Annunciatie" tot titel draagt en als onderschrift heeft: „De boodschap van het Offer in een bloeiende wereld". 1 eén hogere om verklaring vragen. Iedere lagere ambtenaar denkt dat de hogere het doel van de order kent. In feite kent niemand het doel. Zo verkrijgt men op basis van onwetendheid een hiërarchie die respect inboezemt. Het ambtenaren apparaat is in zijn geheel de uitvoerende en de rechterlijke macht. Het is tevens een indrukwekkende administratieve macht. Alles wat de staatsburgers doen en denken komt door middel van tech nische kunstgrepen en spionnagesyste- men ter kennis van de ambtenaren. Van iedere staatsburger is in de kanselarij een dossier aanwezig, dat voortdurend wordt aangevuld. Schiet de burger te kort in burgerzin en hij schiet om honderden redenen te kort dan wordt hij ge dagvaard. Hij komt voor het gerecht en verneemt daar uit zijn dossier zijn ge heimste levensbijzonderheden. Zijn geval is zeer ernstig, maar hijzelf is maar heel onbelangrijk, wordt hem gezegd. Hij wordt daarna echter niet zonder vorm van proces geliquideerd. Integendeel. De procesvoering is juist het wezenlijkste element der toekomstige wereldorde. Het proces is de rechtsvorm, waarin de burger zich verdedigen kan; het proces is het bewijs, dat de overheid het goed met de burgers meent. De procedeerme- thode heeft altijd tot resultaat, dat de burger zich steeds schuldiger gaat voe len. ook al voelde hij zich aanvankelijk onschuldig. Het blote feit, dat hij in een proces verwikkeld is, moet hem de zekerheid geven, dat hij straf verdient. De procesvoering dient dan alleen nog maar om de strafmaat vast te stellen. Franz Kafka Deze kenschets geldt voor de toe komstromans in het algemeen. Het pro totype er van vindt men bij Franz Kafka (18831924), de Joodse schrijver uit Praag, wiens oeuvre pas na zijn dood werd ontdekt, omdat hij het onuitgege ven had willen houden. Kafka is, zo al niet de gróótste, dan toch zeker de mar kantste romanschrijver ter wereld. Mar kant in zijn eenzijdigheid. Hij schreef geen psychologische karakterromans. Toekomstromans eigenlijk evenmin. .Pas sinds kort zien wij zijn verbeeldings werken, zoals „Het proces" en „Het slot" 1), in de hoedanigheid van toe komsttekens. Kafka's probleem was, hoe ontzaglijk veel*interpretaties er de laat ste jaren ook van zijn gegeven, aller eerst een religieus probleem. Zijn onbe kende Opperrechter kan men God noe men. Voor Gods rechterstoel gedaagd staat de mens altijd schuldig. In Gods dossiers is niets onopgetekend gebleven. God werpt de mens als een vrije per soonlijkheid in de wereld en vraagt hem dan later, wat hij met die vrijheid heeft gedaan. Dan beseft de mens pas wat zijn vrijheid voor zijn toekomst te bete kenen had Van deze metaphysische, bovennatuurlijke sfeer is de „toekomstroman" in de politieke sfeer terechtgekomen. De ambtenarenhiërar- chie, die bij Kafka een volmaakt klassieke uitbeelding kreeg, is bij de Engelsman Geor ge Orwell (19031950) tot een caricatuur in eengekrompen. Orwell (Huxley's toekomst roman „Brave New World" kunnen we nu vergeten) schetste in zijn roman „1984" (ge schreven in 1948) de menselijke samenleving, zoals die er naar zijn mening uit zal gaan Walter Jens, schrijver van tiet boek „Neen! De wereld der beklaagden." zien, indien een totalitaire staat de wereld heerschappij zal weten te verkrijgen. Alle burgers zijn .proles" (afkorting van prole tariërs). Die burgers spreken New Speak; een nieuwe taal, die rijk aan afkortingen is, maar arm aan ideeën en gevoelens. Gevoe lens en ideeën maken een mens ongelukkig. Daarom moeten gevoelens en ideeën verbo den worden. Zo wil het Big Brother, wiens sociale leuzen luiden: „Oorlog is vrede", „Vrijheid is slavernij", „Niet weten is kracht". In Orwell's profetie heeft alleen de laatste leus een meer dan caricaturale waarde gekregen. Zijn boek overtuigt slechts zeer ten dele. omdat de schrijver tegelijk profeet en hekelaar wilde zijn. Hij wijst ons wei op zeer reële gevaren, maar hij doet dit door een samenleving zonder menselijke grillen te scheppen, hetgeen iets onmogelijks is. Angstwekkend raak is Or well slechts, waar hij ons laat zien hoe het mogelijk is een verstandig mens werkelijk te doen geloven dat twee maal twee vijf ,js, indien de overheid wil dat dit zo is. Ver standige mensen zijn altijd het gevoeligst de dupe in een totalitaire staat. Ze kunnen maar niet collectief denken en ze kunnen ook maar niet stomweg leven. Ze kunnen het een noch het ander, en aangezien een derde (vrije) mogelijkheid niet wordt er kend, moeten ze opgeruimd worden. Tenzij zij zich, zoals Winston Smith met zijn 2 X 2 5, op het nippertje toch nog aan de Staat aanpassen. Dan worden zij zelfs zeer waardevolle elementen in de organi satie. Walter Jens De toekomstroman, waar deze kroniek aanvankelijk op was afgestemd, heet: „Nein, die Welt der Angeklagten",' door Advertentie ging men vroeger en soms ook< nu nog een privé- of mondeling lesje halen. Waarom studeert U niet thuis met de Bekende a c h r t t y Ie e Cursus Kesa- Hilversum? Opleiding voor M. B. S4., Praktijkexamen Boekhouden en Handelscorr. (Ned., Fr., Eng., Duits en Spaans), Boekhouden M. O en S. P. D. Ons prospectus geeft U alle gewenste inlichtin gen. Uit het Engels vertaald door DICK OUWENDIJK 38) Haar moeders instemming met het grote avontuur ontbrak slechts om haar geluk volkomen te maken; zonder dat zou haar geluk bedorven zijn, want het was moeilijk om gelukkig te zijn, zelfs wanneer je iets deed waar je al jaren hartstochtelijk naar had verlangd, wan neer je daar een ander, die je lief had, ongelukkig mee maakte. Maar moeders gerustheid was noodzakelijk voor haar geluk. Hetgeen betekende, bedacht zij berouwvol, dat haar verlangen om haar moeder gerust te stellen, enkel uit zelf zucht voortkwam. „Wanneer ik niet zelfzuchtig was", dacht zij, „zou ik, we tende dat mijn moeder verdriet heeft, al deze dingen, waar ik al jaren wanhopig naar heb verlangd, gewoon opgeven Maar dat kan ik niet!" Het zou vroeger al erg genoeg geweest zijn, nu kwam er bij dat zij Johann weer zou zien. Zij was zich terdege van dit verlangen bewust, hoewel zij er met niamand over sprak, maar dat zij verliefd was bleef zelfs voor haarzelf nog verborgen. Na lang gebeden en met zichzelf ge worsteld te hebben slaagde Dorothea er eindelijk in het te doen voorkomen alsof haar angst voor de reis van haar kinderen naar Oostenrijk overwonnen was. Zij ging zelfs een nieuwe trui voor Cathryn kopen en een wollen muts, waarvan de beide uiteinden als een sjaal konden worden vastgeknoopt „Je zult die warme dingen wel nodig hebben, wanneer je boven de boom grens komt", zei ze flink. „Moeder schijnt er eindelijk zin in ge kregen te hebben", meende Francis. „We zullen haar eindelijk hebben overtuigd, dat er helemaal geen reden voor haar is om zich bezorgd te maken", zei Cathryn. „Het is een hele opluch ting." Vastbesloten dat zij zouden vertrek ken in de overtuiging, dat zij zich over hun reis verheugde, bracht Dorothea hen naar het station. Het was ook haar idee. dat ze nog een fles champagne zouden open trekken woor zij zich naar het station begaven. Daar zij onmiddel lijk verder zouden gaan met de nacht trein droegen Francis en Cathryn reeds hun ski-pakken, die zij liefst droegen, wanneer zij de bergen in gingen. Zij vormden een prachtig paar, vond hun moeder, zij waren knap, en zo recht van gestalte, zo slank en sportief. Zij za gen er zo stralend uit, dacht zij, terwijl zij zo, met de blonde hoofden naast el kaar, uit het raam leunden; zij waren zo druk en vrolijk, net een paar opgewon den kinderenmaar wat waren ze ook anders? Haar kinderen, Francis. haar liefste jongen en haar „ooilam" lachte en bleef maar wuiven. „Vaarwel, lievelingen", riep ze en wierp ze kushanden na. „Een goede reis en veel plezier! Vaarwel, vaarwel Lang nadat zij het Victoria-station verlaten had zag zij nog hun lachende gezichten voor zich, hun wuivende han den en hoorde zij het lange gefluit van de trein als een echo van dat meest trieste van alle woorden „Vaarwel". Vaar wel! Hoevelen dachten aan wat het betekende? Vaarwel, mijn lievelingen. Vaar wel. Zij hadden afgesproken oip de volgen de nacht in Wenen door te brengen en Francis had een paar kamers voor hen genomen in een klein donker Kaiser- lich hotel, in een smalle zijstraat van de Stefanusplatz, waar hij zo dikwijls had gelogeerd. De kamers waren donker, ze zagen uit ofwel op de smalle straat, of wel op een ommuurde binnenplaats, de meubelen waren zwaar en het behang donker. In alle kamers stonden grote porceleinen kachels, de vloeren waren glimmend gewreven, houten vloeren, de gordijnen waren zwaar en donker en bedompt. In de hall hingen vele ge weien en hertekoppen met gewei. Het geheel was zwaar en donker en ouder wets, maar Cathryn vond het aantrek kelijk. zoals zij ook plezier had in de addellijke titels op de meeste deuren: graaf deze en baron die; het merkwaar digste vond zij echter wel een soort van .grotto" boven aan de trap. een qua- «si ruwe grot met een liefelijk blauw en wit en gouden Madonna-beeldje in een nis er boven. Nadat zij zich hadden verfrist en om gekleed gingen zij uit; opgewonden door het feit, dat zij zich (volgens Francis» in de „op een na mooiste stad van Euro pa" bevonden, voelde Cathryn, ondanks hun nachtelijke reis, niet de minste be hoefte om eerst rust te nemen, ook Francis voelde er weinig voor om te gaan rusten zolang de zon scheen en er wijn te drinken en barokke architec tuur te bewonderen was. Cathryn was zo verrukt over de barok, dat zij er niet zeker van was of Wenen niet mooier was dan Parijs. Toen zij op de Mozart- platz koffie met slagroom zaten te drin ken, genietend van de erbij geserveer de schijfjes verrukkelijke marsepain en kijkend naar de sierlijke fontein, was zij er zeker van dat dit de eerste stad van Europa wasmaar Francis zei. dat, als je van barok hield, je zeker München niet mocht vergeten of Würzburg en Salzburg; ze zouden op de terugweg een tijdje in Salzburg doorbrengen omdat je ei', afgezien van de barok en de mooie, gezellige pleinen in de Innere Stadt, vlak achter de Untersberg had In de avond zaten zij tussen het rode pluche, het verguldsel en de spiegels van Sacher's Bar. dineerden in Drei Husaren, een klein chic restaurant in de buurt van de Kartnerstrasse, bij de zigeuner- muziek van een Hongaars orkest. Francis zei: „Ik vertel mezelf altijd, dat ik die tzigane-rommel haat, en toch word ik er telkens weer op een eigen aardige manier door getroffen. Het is zo'n sentimentele, romantische onzin, maar als je verliefd bent, lijkt me. moet die muziek bijna niet te dragen zijn. Cathryn was verliefd en de muziek was bijna niet te dragen en tegelijk wil de zij dat ze nooit zou ophouden. Het was wild en hartstochtelijk, blij en wan hopig, zoals verliefd te zijn op Johann. „Ik zal Lotte hier eens naar toe ne men". zei Francis. „Ik denk, dat zij er van zal houden." (Wordt vervolgd) Advertentie u er weer bij met een modern ▼an Vraapt gratis brochure. Walter Jens. Er verscheen zojuist een keurige Nederlandse vertaling van 2). Jens staat ergens tussen Kafka en Orwell in. Hij waarschuwt voor een dreigend politiek gevaar. Hij heeft zich als ..beklaagde" in die verschrikkelijke maatschappij van de toekomst inge leefd en als men hem vraagt, of hij nog leven wil, zegt hij uit de grond van zijn hart: Neen! Omdat zijn boek (evenals de boeken van Kafka) sterk autobiografisch is, kan men dit „neen" van de beklaagde Walter Sturm, do cent en letterkundige, beschouwen als het „neen" van de jonge professor Walter Jens. Hij schetst ons het leven in een we reldstad over dertig jaar, of liever „der tig jaar na de laatste oorlog, die door één enkele, nu oppermachtige mogendheid overleefd werd". Er zijn drie klassen van mensen. Een klasse van beklaagden; een klass^van getuigen; en een klasse van rechters, ambtenaren en gevangen bewakers. Ieder begint met beklaagde te zijn. Door iemand anders aan te klagen kan men getuige worden. Wie een heel goede getuige is, kan rechter worden. De ideale maatschappijvorm, waarnaar ge streefd wordt, is de volstrekte uniformi teit van alle mensen. Dan kunnen zich geen zielsconflicten meer voordoen. Dan zal niemand meer ongelukkig zijn. Dan zal iedereen in zijn werk opgaan. Inge volge een gruwelijke gril van de Opper rechter werkt beklaagde Walter Sturm zich tijdens de verhoren op tot getuige en vervolgens tot rechter. Hij was ge dagvaard als laatste cultuurdrager, het ernstigste misdrijf dat men zich denken kan. Zoals de intellectueel zich het felst door de totalitaire staat bedreigd voelt, zo voelt de totalitaire staat zich het felst door de intellectueel bedreigd. Walter Sturm wil geen rechter zijn; maar hij is het; zijnsondanks. De Opperrechter, die zijn dood voelt naderen, wil hem tot zijn opvolger benoemen, omdat Walter Sturm de laatste mens is, die nog inzicht heeft. Alle anderen zijn uitgeroeid. Niemand hoéft nog inzicht te hebben, want de rechterlijke en maatschappelijke machi ne draait toch wel door. Maar de Opper rechter vond het jammer, dat na zijn dood niemand die geniale constructie meer zou doorzien. Maar Walter Sturm, de laatste mens, zegt „neen" en i n z ij n hoedanigheid van rechter wordt hij wegens plichtsverzaking neer geknald. („Wie ein Hund", aldus Kafka's laatste woorden in „Het Proces".) Dat Jens in Kafka zijn voorbeeld er kent, blijkt uit de sympathie, waarmee hij de kunstenaar Sturm afscheid van zijn boeken laat nemen: (pg. 250) „Toen rustte de vinger, die bij de Toespraken van Boeddha begonnen was. op de duis tere boeken van de Jood uit Praag met het kindergezicht. Walter Sturm hield van hem meer dan van alle anderen. Hij zag de Jood, die de mensen had be mind en een van de ongelukkigsten was, in het begin van de twintigste eeuw in een donkere kamer zitten. Hij was do delijk afgemat, deze mens die in de Ge- mara bladerde en over de heilige woor den nadacht." De aansluiting bij Orwell vindt men in allerlei technische details van de procesvoeringen; in de filmstroken van de magistratuur, waarop ieders privéle- ven. in het geheim wordt vastgelegd; in het aanklaagsysteem van de strikvra gen tijdens het verhoor; in de sfeer van intimidatie, geestelijke en lichame lijke martelingen; in heel de sfeer van ontzieling en ontmenselijking. Het boek van Jens is als profetisch getuigenis schokkend; op sommige pun ten zelfs verbijsterend. We maken er een. verschrikkelijke gewetenscrisis in mee. Een strijd tussen cadaverdiscipline en levensnood. Neenis een Duitse roman van na de oorlog. Dat wil zeggen: dit getuige nis hoort niet alleen thuis bij de toe komstvisies, maar ook bij die visies die tussen de puinhopen van het jongste verleden geboren worden; bijvoorbeeld bij de roman ,„Die Stadt hinter dem Strom" van Hermann Kasack, waarin man eveneens de hartslag van de een zame Kafka voelt. NICO VERHOEVEN. 1). Alle twee in vertaling verschenen bij de Amsterdamse Boek- en Courant Mij., 1947 en 1950. 2). Walter Jens: „Neen, de wereld der beklaagden", vertaald door Jean Duprès. De Fontein, Utrecht; Sheed Ward, Antwerpen. Reuter meldt uit Djakarta dat het Indonesische ministerie voor Handel én Industrie een verhoging van de prijs voor krantenpapier heeft aangekondigd van meer dan 100 pet

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 3