Haarlemse Boekenweek aan de voet van de Matterhorn Hans Henkemans speelt uit eigen werk op H.O.V.-concert Suikerfabrieken gaan uitbreiden DRIE-JARIG CONTRACT BINDT ARNOLDI STAND 6 BLIKSEMAFLEIDERS Burgemeester Cremers meer cultureel dan commercieel propagandist Jaap Bays over „Bergen en Boeken AGENDA VOLKSGEZONDHEIDSWEEK WIT GELE KRUIS Waar de telers in Haarlemmermeer de bieten afleveren Franken's brood! Verbintenis met de Nederlandse Comedie zeer onwaarschijnlijk MARIS- TENTOONSTELLING IN KUNSTZALEN VAN HEERKENS THIJSSEN H. J. Maertens N.V. SLOT DEFECT? HERINGA WUTHRICH WOENSDAG 28 FEBRUARI 1951 PAGINA 2 „Matterhorn" Taxi? Bel 1.2.3.4.5 KATH. JONGEREN R.K. OPENB. LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK Veel belangstelling voor Damesbeurs Euterpe concerteert Politie-voetbal Burgerlijke Stand Interessante lezing over Suriname voor Oost en West" HEEMSTEDE Centrum-winkeliers in vergadering Klaver j asavond T uinliedenvereniging ATTRACTIES PER AFBLLING HAARLEM Tentoonstelling van aan Haarlem geschonken kunst werken St. Crispinus EMIGRANTEN- EN TROEPEN SCHEPEN BESOMMINGEN Waterstanden KLEURLOZE MARKT Beurs van Amsterdam - - New York De reorganisatie van Rotterdams Toneel Beethoven-cyclus ZANDVOORT Kosteloze inenting Politie-voetbal WASSERIJ DUYN Voorjaarsbeurs 1951 „DE sleutelspecialist DOODT DE HOUTWOU11 Beddenspeciaalzaak WASSENAAR, Jansweg, tio s en VOORJAARSBEURS stand Paviljoen In tegenwoordigheid van dr. 3. E. Baron de Vos van Steenwijk, Commis saris der Koningin in de provincie Noord-Holland, de burgemeester van Haarlem, mr. P. O. F. M. Cremers, wet houder D. J. A. Geluk, burgemeesters van omliggende gemeenten en andere autoriteiten werd de Haarlemse Boeken week gisteravond in een officieel kleed gestoken. Deze literaire avond in een goed ge vulde stadsschouwburg werd na een in leidend woord van de heer J. Alta, na mens de organiserende afdeling Haar lem en omgeving van de Nederlandse Boekverkopers Bond, geopend door bur gemeester Cremers en deze wilde aller eerst vaststellen, dat de boekenweek niet alleen bedoeld kon zijn als een pro paganda voor het boek in commerciële zin. maar ook en vooral omdat het boek zo belangrijk kan zijn voor de culturele verheffing. Spreker ging daarbij dan van de veronderstelling uit, dat zijn gehoor geen boeken kocht om ongelezen te laten en nog minder om er mee te pronken. Dat het boek de mogelijk heid biedt tot culturele verheffing, on derlijnde mr. Cremers nog eens duide lijk toen hij opmerkte, dat het boek tot voordeel of verderf kan strekken. Daar om had hij grote achting voor de boek verkoper, omdat deze zo'n grote waren kennis. mensenkennis en levenswijsheid moet bezitten. Maar, aldus spreker, er wordt geklaagd, dat bet boek zo duur is. En daar zit iets in. Echter niet omdat het zoveel guldens, maar omdat het zo veel tijd kost. Daarom gaf mr. Cremers zijn gehoor de raad mee: „Koop het beste boek, in wat voor genre ook, maar dan niet om de tijd te doden, maar om u zelf te verheffen". De heer Jaap Buys hield daarop een korte causerie over „Bergen en boeken", naar aanleiding van het feit, dat de boekenweek speciaal in het kader is geplaatst van de bergsport. Voor zover onze in het donker gemaakte aanteke ningen ons daarover kunnen inlichten, doorliep hij de historie van de wereld literatuur om na te gaan, waar de ..berg' een rol van betekenis speelt. Via de S'naï en de Olympus kwam hij bij de Latijnse schrijver Livius terecht, waar deze de tocht over de Alpen van Hanni bal met zijn 50.000 voetknechten en 32 olifanten verhaalt. Ten tijde van Petrarca kwamen de bergen weer even aan de orde, zij het dan in die zin, dat het be klimmen van sommige bergen verboden bleek te zijn. Meer dankbare stof kreeg Jaap Buys in de achttiende eeuw, toen de mensen gingen begrijpen, dat bergen er niet alleen waren voor décor en het klauteren langzamerhand een mode werd. Hij wees op verschillende boeken, waarin de bergsport het thema vormt en onder meer memoreerde hij het nog niet zo lang geleden verschenen werk van Frison-Roche „De Grote Kloof", dat wij onlangs mochten bespreken. Het overige deel van de avond was in handen van de Letterlievende Vereni ging „J. J. Cremer", die geheel in de sfeer van de avond en de boekenweek voor het voetlicht kwam met een spel van Johan van Doorn èn Henk Bakker „Matterhorn". Als wij vertellen, dat het verhaal draait om de dochter van een hotel houder aan de Matterhorn en een pas beginnende berggids, die zich door vele moeilijkheden moeten heenslaan om hun liefde met een happy-end bekroond te zien, dan zijn wij verre van volledig. Er gebeurt namelijk zoveel of er wordt althans verteld, dat het gebeurt i dat het moeilijk is om van een bepaalde lijn te spreken in dit spel. En dat bezwaar Advertentie AMSTERDAMSCHE RIJTUIG MIJ. leidde er toe, dat het geheel bepaald langdradig werd en het alle schijn had, dat men of geen eind kon vinden of té veel binnen het bestek van zes taferelen wilde wringen. Met het beste spel konden deze feiten niet worden weggewerkt en zo kon het eigenlijk niet anders, of de spelers moes ten daar min of meer de dupe van wor den. Dat de mensen van Cremer overi gens over de nodige talenten beschik ken, toonden zij desondanks zonneklaar. Johan van Doorn bleek de ware rou tinier als de hotelhouder, Agne.s Kooren- blik (zijn vrouw) wist de juiste toon te vatten en Ans Drenth en Aad Stroo man in de rollen van Grazia en Marino, het gelukkige paar, pasten zich goed bi; elkaar aan. Van de overigen moeten wij Guus Boersma noemen, die zich juist door zijn bescheiden spel zo opval lend op de voorgrond plaatste en het zou onjuist zijn, als wij tenslotte niet even de schijnwerper richtten op Piet Drenth, die in zijn onbetekenende kellner-rol een prettige afwisseling was in heel dat dramatisch gebeuren rond de Matterhorn. Het applaus na afloop, waarin regis- seus Henk Bakker ruimschoots mocht delen, werd nog onderstreept door een bloemenhulde, die de speelsters werd bereid. H. BIOSCOPEN: Rembrandt: afgekeurd; Palace: Gung Ho! (18 j.) 2, 4.15, 7 en 9.15 uur; Luxor: Zo jong.... zo slecht? (18 j.) 2, 4.15, 7 en 9.15 u.; Frans Hals: The big clock (18 j 2.30, 7 en 9.15 u.; City: Misdaad achter het voetlicht (18 j.) 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u.; Spaarne: „Klopjacht" en „Rodeo in Texas" (18 j.) 2 30, 7 en 9.15 uur. Woensdag 28 Februari Frans Halsmuseum: Pierre Henri Simon over „Le sens du tragique dans Ia litéra- ture contemporaine", 8 uur. Damesbeurs De Damesbeurs in het Krelagehuis is geopend van 10.0017.00 uur en van 19 00 —23.00 uur. Donderdag 1 Maart Gebouw Cultura: De heer B. Deen voor Wereld Federalisten Beweging Neder land, afd. Haarlem, 8 u. Wij herinneren aan de belangrijke bij eenkomst die de Verenigde Katholieke Jongerenorganisaties vanavond beleggen in het gebouw Sint Bavo aan de Smede- straat. Zoals reeds gemeld, zal mr. Jan Derks het woord voeren over het onder werp: „Wij katholieke jongeren en de materialistische geest van onze huidige tijd". Alle katholieke jongeren uit Haarlem en omgeving zijn op deze bijeenkomst, die om acht uur begint, welkom. In het kader van de Haarlemse Boekenweek voerde de Letterlievende Vereniging J. J. Cremer gisteravond het spel van Johan van Doom en Henk Bakker op ..Matter horn." Op de foto van links naar rechts: Ar ie Mourik, Aad Stroman, Johan van Doorn en Ans Drenth. Aanwinsten van de R.K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek, Nieuwe Gracht 70: Hendrik Andriessen: Over muziek. B. J. Bertina: Film in opspraak. Frederica Bremer: Het land dat Dante zag. Inlei ding tot de Middeleeuwse kunst in Italië. Alphons Diepenbrock: Verzamelde ge schriften. D. Th. Enklaar: De doden dans. W. Kuyper: De kunst van het wo nen. F. van der Meer: Keerpunt der Middeleeuwen. Tussen Cluny en Sens. P. Molinard: Les chateaux de la Loire; La cöte d'azur; Versailles. N. R. A. Vroom: De schilders van het monochro me banketje. De 20.000ste bezoekster, die in het be gin van de avond gisteren het Krelage huis betrad, is evenals de tienduizendste met bloemen bedacht. Tevens mocht deze bezoekster, een dame, een armband horloge in ontvangst nemen. Öe belang stelling gisteren was zeer groot. Vorig jaar zijn er slechts twee mensen meer geweest. Vandaag wordt de 30.000ste verwacht. Als prijzen vielen gisteravond een eet servies, een radiotoestel, een stofzuiger en twee gascomforen. Haarlems Symphonie-orkest „Euterpe" o.l.v. J. Laarveld geeft 1 Maart een con cert in het Provinciaal Ziekenhuis te Santpoort voor verpleegden en personeel. Uitgevoerd wordt het zelfde programma op 15 Maart in de Kerk van Stichting „Vogelenzang" te Bennebroek. Gisteren heeft de Haarlemse politie een voetbalwedstrijd gespeeld tegen de politie van Velsen. Het ging hierbij om de Ned. Politiesportbond-beker. De wed strijd werd gewonnen door de Haarlem se politie met 54. Op het vóórlaatste Serie D-concert werkte de Nederlandse componist-pianist Hans Henkemans mede. Hij introduceer de te Haarlem zijn „Passacaglia en Gigue'' voor piano en orkest, een com positie daterend uit 19411942, dus drie jaren nadat de componist zijn studie bij Willem Pijper had beëindigd. Onwillekeurig vraagt men of Henke mans, als componist voortgekomen uit de school-Pijper, streng volgens de prin cipes van deze school is blijven compo neren. Dit in verband met het opmer kelijk verschijnsel, dat Henkemans bij zijn optreden als pianist een voorliefde toont voor Mozart- en bovenal voor Debussy-werken. Werken in stijlen, zon der enige overeenkomst met die van Pijper. Of is Henkemans op muziekge bied absoluut universeel, iets wat men van weinig kunstenaars kan beweren? Maar wat doet het er eigenlijk toe, of een componist werkt met voor ont wikkeling geschikte kiemcellen, polyto- naal, polymetrisch en polyrhythmisch schrijft, deze stijlkenmerken veelvuldig met verrasende wisselingen aanwendt en zelfs twee vormen gelijktijdig gebruikt. (Henkemans schreef trouwens nog in 1948, dat zijn stijl nog niet gestabili seerd is). De hoofdzaak is of zijn muziek inhoud heeft, spreekt ze innerlijk sterk tot de hoorders of is ze louter iets uiter lijks? Vanzelfsprekend moet een niet vol doend modern georiënteerd hoorder eerst gewennen aan die nieuwe, gecompliceerde klank- en vormmogelijk- heden. Aldra zal hij toch wel ontdek ken of de muziek een ziel bezit, hem aantrekt en boeit. Voorbeelden van zeer modem geschre ven werken, die de hoorders direct aan grijpen zijn o.a. de te Haarlem uitge voerde „Psalmus Hungaricus" van Kodaly en „Stabat Mater" van Szymanowsky. En een voorbeeld van recente datum: de orgelwerken van Duruflé! Henkemans is waarlijk iemand, die in zijn muziek iets zegt. Zijn gehele per soonlijkheid weerspiegelt zich in dit werk. Ondanks de grote orkestbezetting is de klank, evenals die van de solo partij, veelal fragiel, het rhythme licht gemarkeerd, de cantus firmus van de Passacaglia rustig en toch sprekend, zijn de tegenstemmen bij deze cantus goed contrapuntiseh geschreven en transpa rant van klank gehouden, thema en refrein van de Gigue (tevens Rondo) fijn sprankelend en is de instrumentatie hierbij op geestige, veelal specifieke wijze aangebracht. Hieruit kan mén con cluderen, dat van zoet-vloeiende melo dieën, imposante klankvolumes e.d. geen sprake is. De componist is natuurlijk de pianist bij uitstek om het werk te vertolken, hier misschien beter gezegd te typeren. Hij verwerkte in het eerste deel een spanning, die in het tweede haar hoog tepunt bereikte. Met het orkest teza men was het .een intens musiceren van hoge orde en men zou wensen, dat een nieuw werk, wat ter betere oriëntering meer gebruikelijk is, na de pauze wordt herhaald. De pianist-componist betrok dirigent en orkest terecht in de hem spontaan gebrachte hulde. De H.O.V. opende dit concert met „Verklarte Nacht" van Schönberg, eerst voor sextet, later voor strijkorkest ge schreven. Dit werk behoort tot de eer ste periode van deze componist, dus niet tot die, waarin hij een 12-tonenstelsel ontwierp dat slechts door enkele zijner volgelingen wordt aangewend. „Verklarte Nacht" is een z.g. laat- romantische schepping, waarin men nog invloeden van voorgangers en tijdgeno ten ontdekt. De idee van een Sympho- nisch Gedicht ligt hieraan ten grondslag en zij, die het gedicht van Dehmel aan trekkelijk vinden, zullen wellicht van deze verklanking hebben genoten. Het spel mag voortreffelijk worden ge noemd, ook het solo-spel door onze con certmeesters. Na de pauze de zevende Symphonie van Beethoven in de bekende* vertolking vol vitaliteit onder dirigent Toon Ver- hey! OL. KOOP. De heer W. Berssenbrugge zai voor de koninklijke vereniging Oost en West, afd. Haarlem en omstreken, spreken over Nederlands-Amerika. Hij zal zijn causerie van een serie kleurenfoto's vergezeld doen gaan. Deze avond is op initiatief van de N.V. Douwe Egberts te Utrecht en met medewerking van de K.L.M. en K.N.S.M. georganiseerd en vindt Donderdagavond om acht uur in hotel De Leeuwerik plaats. Men kan dan een zeer recente kleuren-fotorepor tage van Suriname en de Nederlandse nntillen zien. Op dezelfde avond, n.l. om half acht, vóór de aanvang van deze causerie, wordt de jaarvergadering g'ehouden. De agenda vermeldt o.a. de verkiezing van drie bestuursleden. Aftredend zijn de heren Woudsma,- Matthieu en Hendriks. Deze zijn herkiesbaar. Ook staat er een rapport van de verificatiecommis sie en benoeming van een nieuwe com missie op de agenda. Maandagavond kwam de groep zegel uitgevers van de winkelierscombinatie „Heemstede-Centrum" in de Heemsteed- se Cafétaria ter vergadering bijeen. Na het openingswoord van de voorzitter, de heer J. A. A. Schutter, kregen de aan wezigen eerst enige modellen te zien van wat goede en niet goede bioscoop reclame is. Uit het verslag van de pen ningmeester en het bekend maken van het accountantsrapport inzake de wer king van de Centrum-zegels bleek, dat deze actie een zeer groot succes-is ge worden, welke een gunstige invloed heeft gehad op de omzetten van de win keliers die aan deze actie deelnemen; de einduitslag, een zeer behoorlijk batig saldo, werd met applaus ontvangen. Ook het verslag van de secretaris liet zeer optimistische geluiden horen voor de toekomst en de promotor van deze actie, de heer Wijkhuizen, gaf een uitvoerig overzicht over de werkwijze, die reeds in andere gemeenten van ons land na gevolgd zal worden. Een verzoek van dt- afdeling Heem stede van het Koningin Wilhelminafonds om beschikbaarstelling van prijsjes ten behoeve van een te houden bridge-drive werd krachtig ondersteund door het be stuur en viel in goede aarde. Het voor stel van het bestuur om een wijziging te brengen in het systeem van de uit te reiken prijzen, ontlokte zeer lange dis cussies. Het bestuursvoorstel werd ein delijk door een lid gewijzigd en vervol gens weer in handen van het bestuur gesteld voor nadere uitwerking, waar mede de vergadering zich kon verenigen. Ten bate van het parochiehuis in de Parochie Valkenburg zal Zaterdagavond in dit gebouw een grote Klaverjasavond worden gehouden. Liefhebbers van kla verjassen weten a.s. Zaterdagavond waar 2ij terecht kunnen en wie er wat meer van wil weten, kan zich voor inlich tingen wenden tot kapelaan C. Bakker, R. K. Pastorie, Valkenburgerplein alhier. De Onderlinge Tuinliedenvereniging „Aerdenhout en Omstreken" houdt heden 28 Februari een ledenver gadering in het Volkskoffiehuis. Op deze bijeenkomst zal de heer J. Bakker, Hoofdassistent van de Rijkstuinbouw- consulent te Aalsmeer spreken over het onderwerp „Tuinen in Frankrijk" en dit met lichtbeelden toelichten. Advertentie Gisteren zijn naar de 11 gezinnen, waarin een baby geboren werd en het Kraameentrum van het Wit Gele Kruis hulp verleende, taarten gezonden. Wie zullen verder de gelukkigen zijn in deze Volksgezondheidsweek Ook het aantal nieuwe leden neemt toe. Wie zich in deze week aan het bureau, Kenaupark 15, voor een jaar laat inschrijven en de contributie voor een kwartaal (vanaf 1 Maart) betaalt, kan uit een der volgende cadeaux een keuze doen: doos zeep, fles eau de cologne, ball-point of sierlepeltje. Het zal niet gemakkelijk zijn een dezer premies te bemachtigen, want 't WIT GELE KRUIS HAARLEM TELT 11.311 LEDEN M. KioosSlobbe, -Roozendaal, z. M. GEBOREN: C. M. E. Meirmans- MooijGroot, d. ONDERTROUWD: F. Engel en E. A. Beugeling. OVERLEDEN: H. J. C. Heesemans, 23 m. Vondelweg. J. H. Seholtenlo, 4 d. Gasthuisvest, A. F. M. de Reus, 71 1. Jan Steenstraat; J. S. NieuwenhofFa- vre 79 j. Madoerastraat; W. S. H. Schul, 65 j. Gasthuisvest. Burgemeester P. O. F. M. Cremers zal op Vrijdag 2 Mrt. 's avonds om half acht de tentoonstelling van moderne kunstwer ken, die mevr. G. WallbrinkOud aan de gemeente Haarlem heeft geschonken, openen. Deze expositie wordt in de ten toonstellingszaal van het Frans Hals museum gehouden. De Ned. Kath. Bond van Schoenma kerspatroons „St. Crispinus" afd. Haar lem vergadert op Maandag 4 Maart in café Louw, Spekstraat 8. Deze bijeen komst begint om 8 uur. De agenda ver meldt o.a. de demonstratie van een nieu we lijm-methode met infra-rode stralen. Ook houdt men zich bezig met de vraag: wat doet SANTOS voor ons en tot slot zal de geestelijke adviseur spreken. Al Ier opkomst wordt verwacht. GROTE BEER p. 28 Algiers n. Syd ney. INDRAPOERA 28 te Surabaja. JOH. v. OLDENB. p. 28 Kp. Bon n. Amst. KLIPFONT. 27 v. Teneriffe n. Kaap stad. KOTA INTEN p. 28 Dondrahead n. R'dam. ORANJE 28 te Djakarta. ROEBIAH 27 v. Suez n. Indonesië. SINGKEP n. A'dam, 28 te Suez. WM. RUYS p. 27 Finisterre n. R'd. Meer teelt van suikerbieten, dus meer binnenlandse suiker, dus minder uitga ven aan dollars voor import van riet suiker uit Cuba! Deze wens van de regering is te vervullen, indien althans de fabriekscapaciteit van de Nederland se suikerindustrie vergroot kan worden, want de afgelopen jaren met een top- productie hebben geleerd, dat de cam pagnes te vroeg moeten beginnen en te laat eindigen wil men alle bieten ver werken. Daardoor gaat te veel suiker rendement verloren. In hotel „De Beurs" te Hoofddorp hebben wij over deze belangrijke zaken gesproken met het bestuur van de Ver enigde Coöperatieve Suikerfabrieken vooraleer een rayon-vergadering werd gehouden. De voorzitter, de heer J. M. v. Bommel v. Vloten gaf eerst een ge documenteerd overzicht van de stand der suikerindustrie en daarna van de verhouding der twaalf Nederlandse fa brieken. In 1946 was de totaal met bieten be zette oppervlakte in ons land 46.000 ha, in 1949 groeide dit aantal tot 67.000 ha en in 1950 zelfs tot 69.000 ha. De regering streeft er naar dat in de kortst mogelij ke tijd 75.000 ha bereikt wordt. De totale opbrengst was in 1949 onge veer 3 millioen ton, en verleden jaar een fractie minder. Het suikergebruik voor consumptie ve doeleinden was voor de oorlog per hoofd der bevolking 28 kg per jaar en is nu 36 kg. Door (je grotere beteelde oppervlakte was de industrie de laatste twee jaar in staat om te voorzien in de behoef ten van het Nederlandse volk. Er bleef echter niets over voor de suikerver werkende exporterende industrie, die toch zeer belangrijk is. Denken wij alleen maar eens aan de uitvoer naar Engeland en andere landen van ge condenseerde melk. De totale fabriekscapaciteit is momen teel te klein om de steeds groeiende hoeveelheden bieten te verwerken. De campagnes hebben verleden jaar en het jaar daarvoor te lang geduurd. Het te vroeg naar de fabriek brengen der bie ten wqs voor de telers nadelig omdat de biet nog niet volgroeid was. Anderzijds hield het later eindigen een extra vorst- risico in, terwijl het suikerrendement terugliep. De suikerindustrie in het algemeen is niet van plan nieuwe fabrieken te bou wen, maar werkt hard aan de uitbrei ding van de bestaande fabriekscapaci teit. De Verenigde Coöperatieve Suikerfa brieken (V.C.S.) zijn in 1947 gesticht als overkoepeling van de drie bestaande coöperaties te Dinteloord, Roosendaal en Zevenbergen. In 1947 werd 8700 ton per dag ver werkt, in 1950 ongeveer 10250 ton en dit jaar hoopt men de 11000 ton te bereiken, terwijl het doel 12.000 ton per dag is. Wil men het suikerverlies zo klein mo gelijk maken, dan dient een campagne niet langer dan zeventig dagen te duren. Door te geringe capaciteit moest een der fabrieken 106 dagen in werking blijven. De coöperatie heeft haar leden in alle bietenstreken, behalve in de drie Noor delijke provincies. Tijdens de afgelopen campagne be droeg de totale productie 940.000 ton of 32% van het totaal in geheel Ne derland. In de Haarlemmermeer en omstre ken leverde men 42.000 ton af. Van de 18.000 aandelen zijn er 1200 in de Meer geplaatst of een vijftiende deel. Voor elk aandeel is de teler verplicht 20.000 kilogram bieten per jaar af te leveren; de grens, die 40.000 kilogram per aan deel is, werd tijdelijk tot 50.000 kg opgevoerd. Hierboven schreven wij dat 32% van de suikerproductie door de V.C.S. ver werkt wordt. Het restant komt terecht bij de Centrale Suikermaatschappij, en ten dele bij drie andere coöperaties, de Fries-Groningse, Puttershoek en Sas van Gent. De coöperaties hebben samen 62% van het totaal, en de Centrale Suikermaat schappij heeft 38%. De V.C.S. tracht lange wachttijden bij de fabriek en grote opstapeling op la dingsplaatsen en fabrieksterreinen te voorkomen door de aanvoer over dertien weken te verdelen. Iedere teler levert dus een dertiende deel van zijn productie per week af. Het bestuur verklaarde ons dat de vrachtkosten door de langere afstand van het land naar de fabriek niet veel uitmaken daar het vervoer voor het allergrootste deel per schip ge schiedt. Men deelde ons mede, dat in April op de algemene vergadering van de V.C.S. zal worden voorgesteld tot uitbreiding van de fabrieken over te gaan. Twee motoragenten hebben Maandag op de Gasthuissingel een bestuurder van een auto bekeurd, waarvan de remmen niet aan de gestelde eisen voldeden en de sturuinrichting volkomen defect was. De wagen werd door een kraanwagen weggesleept en zal gesloopt worden. IJMUINDEN, 27 Febr. 1951. Traw lers: IJm. 38 12.500, IJm. 35 15.800; Loggers: Sch. 107 ƒ3025, IJm. 128 ƒ3050, IJm. 74 ƒ2240, Kw. 40 ƒ2360. Kvv. 140 3520, Kw. 48 6250, Kw. 159 7840; Kot ters: IJm. 23 2350. Prijzen per 1 kg.: heilbot 2.802.60, gr. tong ƒ2.25ƒ2.10, grm. tong 1.85- 1.75, kim. tong 1.80—1.64, kl. tong I 1.40—1.22, kl. tong II 1.25—1.16, tar bot I ƒ2.40—1.95; per 50 kg.: tarbot IV 48, schartong 3629, gr. schol 29 ƒ19.50, grm. schol 55—42, kim. schol ƒ67—ƒ52, kl. schol I ƒ52—ƒ40, kl. schol II ƒ28—ƒ8, bot 12.50—ƒ8, haring ƒ22.59 ƒ9.50, makreel ƒ27ƒ11, gr. schelvis 4738, grm. schelvis 4840, kim- schelvis 4742, kl. schelvis I 40— 36, kl. schelvis IX 3818, wijting 19—ƒ8, gr. gul ƒ36—30.50, m. gul ƒ34— ƒ30, kl. gul ƒ29—ƒ23.50, kl. koolvis zw. ƒ18—ƒ9.50, kl. koolvis w. ƒ31—ƒ30; per 125 kg.: gr. kabeljauw 71280, gr- koolvis zw. ƒ31.50ƒ27, gr. koolvis w. ƒ66—ƒ62, gr. leng 64—59. Totale aanvoer 2115 kisten. IJMUIDEN. Woensdag 28 Februari: Hoog water: 7.58 u. en 20.20 u. Laag water: 3.25 u. en 15.53 u. Maanstand: Laatste kwartier 23.59 U- Donderdag 1 Maart: Hoog water: 8.45 u. en 21.21 u. Laag water: 4.08 u. en 16.41 u. Amsterdam, 27 Febr. 1951. Op de aandelenmarkt bewogen de mees te fondsen zich vandaag binnen nauwe grenzen. Aanvankelijk was de stemming vrijwel prijshoudend met een iets zwak kere grondtoon voor aand. Kon. Olie, doch bij verder verloop brokkelden het koers- peil wegens gebrek aan affaire af. Aand. Kon. Olie verlieten de markt met een koersverlies van 1% pet. Unilever lag wat beter en kon een kleine verbetering boeken. (Nlet-officiële koersen) 314 Nederl. 1948 314 pCt. Ned. 1950 3-31/4 Nederland 1947 3 Ned. 62-64 bel.fac. Inschr. Grtbk '48 3 pC Ned. Handel Mij. eert A.K.U. Van Berkels Patent Calvé-Delft eert Van Gelder Kon. Hoogovens eert Unilever eert Ned Kabel Philips Kon. Petroleum „Amsterdam" Rubber Holl. Amerika Lijn Kon. N Stoomb. Mij Ned. Scheepv. Unie H.VA Deli Mij. eert. Anaconda Coppei Bethlehem Steel Chrysler Corp. General Electric General Motors Hudson Motors Kennecott Copper Montgomery Ward North American Co Radio Corp. Republic Steel Shell Union Oil Southern Pacific Southern Railway Tidewater U.S. Steel Vorig Opening slot 28/2 96 95% )%gb;jg! 96% S5A t. 94% 158 1753,6(4 122 137 169% 153% 232-3gl 23% 232% 249 9%gbl0gl 307% .22(4gb44 124% 191 154(4 153% 165(4-% 164 -3% 4% Bb 113% 103(4 27/2 421/4 54% 78% 55% 49% 191/4 75 70i/2 18% 18% 44% 56% 67% 55(4 «53 43% 26/2 43(4 55 Vs 7914 55% 50'A 19% 75(4 70% 13% 19 45% 57 68(4 56% 34% 44% Advertentie Toen Over-Grootma 's avonds nog de kaarsen snoot Ja, toen aten wij al (Van onze Rotterdamse redacteur) Met veel flair speelde het Rotterdams Toneel het afgelopen weekend een nieuw stuk, waarbij men Ko Arnoldi weer eens op de planken zag. Er was geen enkel teken bij deze voorstelling van de moeilijkheden, die zich sedert enige tijd bij het gezelschap vbordoen en die men niet langer meer stil heeft kunnen houden. Inmiddels is het pro bleem echter bij lange na niet uit de weg geruimd en ziet eigenlijk niemand nog hoe het tot een oplossing gebracht zou moeten worden. Er ligt een opdracht tot reorganisatie van het Rotterdams Toneel aan de di recteur, Ko Arnoldi, die daarvoor niet de meest aangewezen figuur wordt ge acht, gezien het feit, dat verschillende acteurs het gezelschap hebben verlaten, o.m. omdat zij de leiding van Arnoldi niet konden appreciëren. In „Wishfull Thinking" is daarom de naam van Jo han de Meester voor de dag gekomen, die de figuur wordt geacht met wie het Rotterdams Toneel het nieuwe sei zoen met vertrouwen zou kunnen ingaan. De oplossing lijkt in menig opzicht aan trekkelijk: De Meester heeft zich met de Nederlandse Comedie het afgelopen seizoen een zeer goede naam verwor ven; een zekere samensmelting tussen een deel van het Rotterdams Toneel en eventueel een v:el van de Nederlandse Comedie zou laatstgenoemd gezelschap het werkte tot dusverre zonder sub sidie ook een vaste financiële basis bieden. Hier diene dan wel bij aangetekend, dat dit op het ogenblik hoogstens nog vrome Rotterdamse wensen zijn. Met de Neder landse Comedie is nog geen enkel contact opgenomen en bij dit gezelschap staan de zaken op het ogenblik zo, dat het voor het volgend seizoen reeds weer in zijn huidige vorm vast staat en dat zelfs al de contrac ten met de te bespelen schouwburgen zijn afgesloten. Indien er sprake van zou zijn, dat het gezelschap ook Rotterdam moet gaan bespelen waartoe, menen wij uit onze inlichtingen te mogen opmaken, de bereidheid zeker aanwezig is dan alleen in zijn huidige samenstelling. De mogelijk heid, dat een of meer leden van de Ned. Comedie naar Rotterdam zouden wensen te gaan is wei uitgesloten. Behalve de vraag of Johan de Mees ter geporteerd zou zijn voor een ver bintenis met het Rotterdams Toneel, dat hem in artistiek opzicht niet zo bijzonder veel te bieden heeft rijst hier echter de formele moeilijkheid, dat Ko Arnoldi voor drie jaar be noemd is tot directeur bij het Rotter dams Toneel en dit kan slechts onge daan worden gemaakt door intrek king van het gemeentelijke subsidie, doch dan is men wel aan zeer radi cale maatregelen toe. Mocht het zover inderdaad komen, dan ligt het spel weer geheel open en zou de Nederlandse Comedie met Jo han de Meester, Han Bentz van den Berg en Guus Oster ook in haar tegen woordige vorm de Rotterdamse Schouw burg kunnen gaan bespelen, waarbij het Rotterdams Toneel zelf dus van de kaart zou zijn. De Nederlandse Comedie heeft het vorig jaar reeds een aanbod gedaan om in Rotterdam te gaan spe len, doch met als standplaats van het gezelschap Amsterdam; dit is toen af gewezen. Op zichzelf bezien geen ge lukkige beslissing, want het blijkt nu wel, dat de moeilijkheden in deze mede veroorzaakt worden door de bezwaren, welke in de toneelwereld nu eenmaal bestaan om zich met huid en haar aan de stad Rotterdam te binden. Intussen is het nog geenszins zover, dat deze oplossing welke een radicale wijziging van de situatie zou inhouden, reeds practisch aan de orde is. De fei telijke stand van zaken is, dat Ko Ar noldi het verzoek heeft gekregen een reorganisatie op touw te zetten en hij stelt reeds pogingen in het werk om nieuwe acteurs aan te trekken. Dit laatste evenwel betekent een ondergra ving van de coördinatie, welke nog al tijd de verhoudingen tussen de gezel schappen onderling moet bepalen. Nu leek de laatste tijd deze coördinatie meer op papier dan in de practijk te bestaan, maar wij menen te weten, dat men haar juist dezer dagen weer nieuw leven heeft ingeblazen Het is al met al een gecompliceerde situatie, waar nog 1 geen duidelijk lichtpunt in valt te ont- I dekken. Annie d'Are, pianiste. Evenais de vorige jaren sluit de H.O.V. het winterseizoen met een Beet hoven-cyclus af. Deze cyclus omvat vijf avonden, op de Dinsdagen 3, 10, 17 24 April en 8 Mei, waarop worden uitge voerd de derde (Eroïca), vierde, vijfde (noodlot-symphonie), de zesde (Pasto rale), de zevende en de negende Sym phonie met slotkoor. Een uitvoering van de „negende" is thans mogelijk, daar één der grote Haarlemse koren, dat van Albert de Klerk, de finale in stU7 die heeft genomen. Op de laatste avond, die van de be roemde „negende", speelt Theo Olof het vioolconcert, voorwaar een grandioze afsluiting van de cyclus. Op de andère avonden spelen de pianisten Theo van der Pas, Rudolf Firkusny, een Tsjech, die in Amerika triomfen vierde, Stevan Bergmann en Annie d'Arco respectieve lijk het 1ste, 3de, 4de en 5de pianocon cert. Ter completering van de pro gramma's komen mede tot uitvoering de drie meest aantrekkelijke Ouvertu res Egmont, Fidelio en Leonore III. Een cyclus met de standaardwerken van de grootmeester Beethoven, die zoals gewoonlijk wel spoedig uitver kocht zal zijn-! dienstig g*W' r<%] De naam Maris leeft al bijna een eeuw in de historie van de schilder kunst en het is verwonderlijk dat drie zonen uit één eenvoudig gezin, ieder met een eigen ontwikkeling, zich op drie zo vooraanstaande plaatsen in die historie hebben plaatst. Jacob, de oudste en de grootste, is de vernieuwer geweest van de Hollandse pure land schapschildering; Willem bepaalde zich tot de dieren: koeien en eenden met de kleur van het landschap als speeltoneel. Matt hijs, de jongste, is de dromer, de problematische, die in spiraties najoeg, welke hij nooit tot eigen tevredenheid heeft gerealiserd en ook niet heeft kunnen realiseren, omdat er nog een halve eeuw ontwikkeling en met name: bevrijding voor de schilderkunst nodig was, om de moge lijkheden te bieden, die Thijs nodig had. Ondanks de vele. zeer gevoelige, schilderijen, die hij heeft gemaakt, heeft hij de mogelijkheden niet gevonden en is het najagen daarvan hem tot een obsessie geworden, gebonden als hij was aan het Mathilde-thema van een niet bevredigde liefde, die hem tot waanzin van abstractie bracht, toen voor de abstractie nog geen tastbaar- making kon zijn. De philosopherende mentaliteit in de beeldende kunsten verkeert thans nog in een experimen teel stadium. Hij versoberde zijn schil derijen tot een monotone grijze schemer, wat geen schilderen meer was. In dit stadium van feitelijke onmacht is hij gestorven. Heerkens Thijssen heeft beslag kun nen leggen op een collectie van een 50-tal Marissen, die hij in twee zalen exposeert. Van elk der broeders zijn enige specimina te zien (van Thijs een vroeg „Meisjeskopje" (5) en. een won- öerlijk-arabeske aquarel (39), waarmee hij inderdaad de gooi over de barrière van een halve eeuw heeft gehaald). Maar ruim twee derden is van de hand van Simon Maris, een zoon van Willem, die, geboren in 1873, in 1935 overleed en de fel ont brande schildershartstocht der Marissen nog een generatie voortdroeg, zij het met kleiner talent. Het was voor hem gemakkelijker geweest om de succes rijke, gebaande paden van vader of ooms te volgen, maar ook hij reservëerde zich een genre: het portret. Aanvanke lijk op het thema „Jonge moeder met kind", waarvoor hij in eigen gezin de nodige inspiratie vond. later schilderde hij portretten van soms zeer aanzien lijke personen. Na de dood van Thérèse Schwarze nam hij in Amstredam haar plaats in. De tijd van de Haagse school was in tussen voorbij en door het Amsterdamse impressionisme van Breitner c.s. de leerling van Simon's oom Jacob over vleugeld aan het einde van de eeuw. Op de kracht van de ene noch van de andere stijl heeft hij gebouwd en in zijn laatste werken zien we hem zelfs grijpen naar moderner vormen, maar voor een stijl-verjonging blijkt hij in tussen te oud te zijn. Een juist beeld van zijn prestaties krijgt men op deze tentoonstelling even wel niet, omdat de voornaamste por tretten (de in opdracht gemaakte) uiteraard ontbreken en de atelier-voor raad waarschijnlijk de basis van de hier te bezichtigen collectie is. Daarom was een critische keuze dienstig geveest- Merendeels kan men bij flard^i de vaardige schilder herkennen, maar ih evenveel gevallen is het werk niet tot lading en aan evenwicht toe gekomen- Men kan hier en daar een teruggrijpen op de brokate stofbehandeling uit de school van Rembrandt waarnemen en een erkenning van Renoir in zijn kop* type „Modelstudie" (29) uit 1918 en het loverspel van zon en schaduw in het „Meisjesportret" (50). hetwelk met het ..Damesportret" (27) wel de hoogtepun ten uit de verzameling zijn. L. n Op Zaterdag 3 Maart des middags uur zal de gemeente-geneesheer in be[ consultatiebureau aan de Poststraat Zandvoort zitting houden voor kosteloz® inenting of herinenting. De meest g®' schiktste leeftijd om kinderen in te en ten ligt tussen 3 maanden en twee ja ren. Men raadplege tevoren de huisarts- De Bloemendaalse politie won -1® competitie-voetbalwedstrijd tegen h®r elftal van de Zandvoortse politie, m®1 3—2. Advertentie A M S TE R D A M S E V A AR T 20 TEL.1105? Advertentie Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL Advertentie met Lincol Advertentie HAARLEM Advertentie Ondanks sterke prijsstijgingen der sggN- laatste* dagen van VERENDE MATRA^^-s KAPOK- en STAALPRODUCTEN, zullen alle op de Voorjaarsbeurs geno tegen ONVERHOOGDE PRIJZEN worden uitgeleverd. „rifsf,d De PRIJZEN van MATRASSEN en STALEN MEUBELEN uit onze blauwe p „Als de wekker afloopt" blijven tot 15 Maart gehandhaat - »|0|t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 2