Grootkruis van Oranje-Nassau
voor Eva Peron
taba
Lieflijke mannequins met kunstgebitten
Gevoelens van minderwaardigheid
en meerderwaardigheid
N.V. Drukkerij „De Spaamestad"
keert 10 {VA) pet. dividend uit
ZOEK DE ZON OP
Soldateske krabbels
„Als bewijs van de grote vriendschap,
die tussen beide landen bestaat"
Commissie Perszuivering
opgeheven
If/oé&ett
r
Wij luisteren naar
A!
Uitbreidingen zijn geheel uit eigen
middelen gefinancierd
D
Orde van Verdienste voor
prins Bernhard
tM*i
Wekkerhorloges, potloden en horloges met
kogellager-systeem
Emigratie naar Australië
verloopt normaal
r
ZATERDAG 7 APRIL 1951
PAGINA 5
Ook majoor Sonderman
onderscheiden
ZWITSERLAND DEMONSTREERT OP DE JAARBEURS
Liturgische weekkalender
V..
Medisch standpunt
Wat men doet met een zwembad en
wat het zwembad doet met ons.
t
amateur-fotografen
Zoek contrasten
Vrydag heeft Prins Bemhard in het regeringshuis te Buenos Aires aan Eva
Peron het Grootkruis in de orde van Oranje-Nassau uitgereikt. De plechtigheid
werd bijgewoond door de president van Argentinië, Juan Peron, en alle minis
ters van het Argentijnse kabinet.
In een korte toespraak, door Prins Bemhard in vloeiend Spaans gehouden, ver
klaarde hij: „Ik overhandig u deze onderscheiding als bewijs van de grote
vriendschap die reeds vele jaren tussen Argentinië en Nederland bestaat en als
een getuigenis van het grote werk door u verricht voor de vooruitgang van het
Argentijnse volk, welk werk reeds op velerlei gebied gunstige uitwerking heeft
gehad. Mijn beste wensen vergezellen het welslagen van deze arbeid, dat niet
kan nalaten grote tevredenheid te geven aan dit nobele land en zijn regering."
onderscheiding en de ontelbare bewij
zen van sympathie die ik mocht ont
vangen. Sta mij toe mijn beste wensen
uit te spreken voor het persoonlijk wel
zijn van mevrouw Peron en van U, heer
president, en voor de toekomst van het
gehele Argentijnse volk."
Mevr. Peron antwoordde als volgt:
„Sta mij toe de onderscheiding te
aanvaarden, niet voor mijn nederige
persoon, maar voor ons prachtige
Argentijnse volk. Ik dank uwe hoog
heid omdat de onderscheiding voor
mij van heden af zal zijn een getui
genis dat een volk, een Koningin en
een Prins hebben besloten in mij te
eren het volk, het vaderland en de
leider der Argentijnen".
Vervolgens overhandigde president
Peron de Prins de versierselen van
Grootkruis in de orde van Ver
dienste en de insigniën van militair
vlieger van Argentinië, honoris causa
Het is de eerste maal dat de republiek
het Grootkruis in de orde van Verdien
ste uitreikt, aldus Peron in zijn toe
spraak. Deze onderscheiding beeldt een
Argentijnse arbeider uit, die de natio
nale vlag staande houdt. Wij bieden u
het beste aan wat wij bezitten tussen
hemel en aarde, omdat de arbeider ons
volk is en de vlag ons vaderland.
Onder langdurig aüplaus van de hon
derden aanwezigen omarmde Peron de
Prins minuten lang en schudde hem
langdurig de hand.
Tenslotte antwoordde de Prins: „De
hartelijke ontvangst overal heeft mij
diep ontroerd. Het Grootkvuis van Ver
dienste dat u mij heeft toegekend is
voor mij niet alleen een hoge onder
scheiding maar ook een blijvende her
innering aan de onvergetelijke dagen te
midden van u doorgebracht. Ik heb ge
zien dat de Argentijnen bezoekers ont
vangen met een liefde die regelrecht uit
het hart komt Ik dank u voor de hoge
Zonder hoofdelijke stemming, met
aantekening dat de C.P.N. geacht wilde
worden te hebben tegengestemd, heeft
de Tweede Kamer haar goedkeuring ge
hecht aan het wetsontwerp, houdende
enkele voorzieningen betreffende het
Perswezen (wet voorziening Perswezen
1951). De Commissie voor de Perszuive
ring en de Raad van Beroep worden
opgeheven, de Persraad wordt gehand
haafd. Het certificaat van geen bezwaar
te vervallen en daarvoor in de
plaats treden enige andere waarborgen.
De heer BURGER (Arb. ging vooraf
nog in op de geschiedenis der pers
zuivering. De wet besprekend zei hij
het optreden der regering weinig over
tuigend te vinden. Dat een aantal straf
bepalingen wordt gehandhaafd achtte
hij wel nuttig, doch van weinig be
tekenis.
De heer VERHOEVEN (K.V.P.) sprak
o.a. de hoop uit, dat dit ontwerp het
praeludium zal zijn van een wet op
de journalistieke verantwoordelijkheid.
Jkvr. WTTEWAALL VAN STOET
WEGEN (C.H.) zei, dat het eenvoudiger
en juister zou zijn geweest als de rege
ring enige overbodig geworden bepalin
gen van de noodvoorziening had inge
trokken.
De Staatssecretaris van Onderwijs.
Kunsten en Wetenschappen, de heer
CALS erkende, dat dit laatste bij Kon.
Besluit had kunnen geschieden, doch de
regering heeft aan overleg met de
Kamer de voorkeur gegeven, ook al
omdat enige bepalingen door de Kamer
zelve waren ingevoegd.
Vrijdagmiddag heeft Prins Bernhard
een demonstratie bijgewoond op de
luchthaven van Buenos Aires van het
Argentijnse straalvliegtuig „Pulqui".
Voordat de „Pulqui" gedemonstreerd
werd, voerden drie „Gloster Meteors"
stunts uit boven het vliegveld. Majoor
Sonderman werd bij deze gelegenheid
benoemd tot militair vlieger van Argen
tinië, honoris causa.
Advertentie
5HNOI7SS
Douwe Egberts
(Van onze correspondent)
Zwitserland is op de Jaarbeurs ruim
vertegenwoordigd. De industrieën van
dit land met welluidende namen
demonstreren hun nieuwste vindin
gen. Het zjjn voornamelijk de opti
sche en horloge-industrie, die sterk de
aandacht trekken. In een afgeschoten
ruimte demonstreren lieflijke manne
quins de modernste kunstgebitten.
„Alleen voor tandartsen en tandtecb-
nici" zijn deze demonstraties toegan
kelijk, zodat voor de gewone man
vooralsnog verborgen blijft Welke
nieuwe mogelijkheden ter verfraaiing
van hun uiterlijk schoon door de
Zwitsers geboden worden.
Rondgaande langs de verschillende
Zwitserse stands bemerkt men, dat de
nijverheid van dit land vooral een ver
edelingsindustrie is. De horloge-indus
trie neemt natuurlijk een belangrijke
plaats in. waarbij natuurlijk het onlangs
ook op de Nederlandse markt versche
nen horloge met kogellager-systeem het
pièce de résistance vormt.
Overigens trekt ook een wekkerhor
loge, met de afmetingen van een nor
maal polshorloge, zeer de aandacht
Behalve als reiswekker is het ook
buitengewoon geschikt om zich af
spraken e.d. te herinneren, terwijl
ook slapen in de trein hierdoor ge
vaarloos wordt.
ZONDAG 8 April: 2de Zondag na Pasen;
Mis v. d. dag; 2 tot de H. Maagd; 3 Vooi
Kerk of Paus; Credo; Paasprefatie; wit
MAANDAG: Mis v. d. Zondag; 2 tot de H.
Maagd; 3 voor Kerk of Paus; Paasprefatie;
wit.
DINSDAG: als Maandag.
WOENSDAG. Beschermfeest v d. H. Jo-
seph: eigen Mis; (in gelezen Missen: 2 H.
Leo); Credo; prefatie v. d. H. Joseph; wit.
DONDERDAG: onder het octaaf v. d. H.
Joseph; Mis v. h. feest; 2 tot de H. Maagd;
3 voor Kerk of Paus; Credo; prefatie v. d.
H. Joseph; wit.
„,vrÏ,jdAG: H. Hermenegildus, martelaar;
Mis Protexisti; 2 H. Joseph; 3 tot de H
i.iFie«d.SPref- V. d. H. Joseph; rood.
ZATERDAG: H. Liduina, maagd; Mis Di-
lexisti; 2 H Justinus; 3 H.H. Tiburtius en
6ez~IVr,9^ <?refatie v. d. H. Joseph; wit.
ZONDAG 15 April: rete Zondag na Pasen;
Mis v. d. dag; 2 H Joseph; Credo; Paas
prefatie; wit.
ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 8.00
nieuws, 8.15 gram., 8.30 prot. pr„ 9 15
gram. KRO: 9.30 nieuws, 9.45 gram..
10.25 Hoogmis. 12.00 gram.. 12.15 Apolo
gie, 12.35 gram.. 12.40 lunchconcert. 12.55
zonnewijzer, 13.00 nieuws. 13.20 lunch
concert, 13.45 Uit het Boek der Boeken,
14.00 Radio Pliilharm. Orkest en solist,
14.45 Grote tekenaars: Honoré Daumier,
causerie, 15.25 klein koor, 15.45 strijk
kwartet, 16.10 Kalh. Thuisfront overal',
16.15 Vespers. IKOR: l'/.OO Prot. kerkd
18.15 zangdienst. NCRV: 19.00 kamer
koor, 19.15 Mensen op de achtergrond,
causerie, 19.30 nieuws. KRO: 19.45 ac
tualiteiten, 19.52 boek, 20.05 de gewone
man, 20.12 gevar. progr., 22.45 Avond
gebed, 23.00 nieuws, 23.15 gram.
Hilversum II, 298 m. VARA: 8.00
?1^.UWS' 818 gram., 8.30 vaeantietips,
8.40 gerepatrieerde militairen, 9.12 post
duiven, 9.15 verzoekprogr., 9.45 cause
rie. VPRO. 10.00 Geef het door, 10 05
Zondagshalfuur. IKOR: 10.30 prot. kerk
dienst. AVRO: 12.00 nieuws, 13.15 mede
delingen, 13.20 theaterorkest, 13.50 Even
afrekenen, heren!. 14.00 gram., 14.05
boek. 14.25 gitaarspel. 14.40 Cavalleria
Rusticana, opera (gr.pl.), 16.00 film-
praatje, 16.15 Zuidelijke muziek, 16.30
sport.' VPRO: 17 00 Gesprekken met
luisteraars. 17.20 Een kerklied. VARA:
17.30 Het Lauriston Gardens Mysterie,
hoorspel, 17.50 piansopel, 18.00 sport,
18.15 nieuws. 18.30 cabaret. 1900 mdio-
lvmpus, 19.30 amusem.muziek. AVRO:
20.00 nieuws, 20.05 romantische voor-
jaarsmuziek, 20.50 De Forsyte Sage: ten
man van fortuin, hoorspel, 21.30 Metro-
pole-orkest, 22.00 cabaret, 22.30 zang en
orgel, 22.50 actualiteiten, 23.00 nieuws,
23.15 gram., 23.30 dansmuziek.
ENGELAND, BBC. home service 330
m.: 14.40 operamuziek. 17.00 opera-ork.
en solisten, 19.15 symphonie-orkest.
BBC, light progr. 1500 en 247 m.: 14.30
populair concert. 20.30 amusem.muziek,
0.15 populaire muziek.
NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK
309 m.: 12.00 opera- en operetteeoncert,
13.20 gevar. muziek. 17.30 amusem.mu
ziek. 18.00 orkestconcert. 20.05 gevar.
concert. 22.45 dansmuziek. 23.15 amuse
mentsmuziek. 0.10 musettemuziek, 0.30
dansmuziek.
BRUSSEL, 324 m.: 12.32 lichte mu
ziek, 14.00 opera- en Bel Canto-concert.
17.00 Bach-gezelschap en solisten, 23.05
dansmuziek.
484 m.: 12.08 omroeporkest, 14.30 sym-
phonieconeert, 16.45 dansmuziek, 20.00
Groot symphonie-orkest. 21.00 omroep
orkest, 22.15 lichte muziek.
FRANKRIJK. Nationaal progr. 347 en
249 m.: 12.00 lichte muziek, 15.30 ,.Le
petit Due", opera, 18.00 symphonie-ork..
23.10 kamermuziek.
MAANDAG
HILVERSUM I. 402 m. NCRV: 7.00
nieuws. 7.18 gewijde muziek, 8.45 prot.
pr., 8.00 nieuws, 8.10 sport. 8.20 gram.,
9.15 zieken, 9.35 gram., 11.15 gevar. mu
ziek, 12.33 orgel. 13.00 nieuws, 13.15
Spaanse muziek, 13.45 gram., 14.00
schoolradio, 14.35 gram., 14.45 vrouw,
15.15 gram., 15.25 strijkkwartet en pia
no. 16.00 lezing, 16.45 vocaal ensemble,
17.00 kleuters, 17.15 orgel, 17.45 kinde
ren. 18.00 zigeunerkwintet, 18.15 sport,
18.25 Engelse les. 18.45 bock, 19.00
nieuws, 19.15 Volk en staat, causerie,
19.30 gram., 19.40 radiokrant, 20 00
nieuws. 20.05 salonorkest. 20.40 Georg
Fried rich Handel, hoorspel. 21.30 strijk
orkest, 22.15 reportage, 22.30 fluit en
elaveclmbel, 22.45 prot. pr., 23.00 nieuws,
23.15 gram.
HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 7.00
nieuws, 7.15 gymn., 7.30 gram., 8.00
nieuws, 8.15 gram., 9.00 prot. pr., 9.15
gram., 10.30 Van vrouw tot vrouw. 10.35
gram., 11.OO Op de uitkijk, 11.15 orgel.
12.00 orkest, 12.33 In 't spionnetje, 12.38
gram.. 13.00 nieuws, 13.20 politiekapel,
14.00 Wat gaat er om in de wereld?,
causerie. 14.20 gram., 14.30 voordracht
met harpspel. 14.45 semi-klassieke mu
ziek, 15.15 vrouw, 16.15 piano, 16,45 mu
sicalender. 17.30 padvinders, 17.45 rege-
ringsuitz.: E. W. Ostreig: De Europese
gemeenschap in Indonesië. 18.00 nieuws
18.15 milit. comm., 18.30 dansmuz., 19.00
Discogram. 19.30 muzikale causerie.
1945 regeringsuitz.: ir. H. Verschuy?:
De schapenfokkerij in Nederland, 20.00
S'e,V"'s' 20.10 radiocoop, 22.30 Radio
Rhilharm. Orkest, 23.00 nieuws, 23.15
gram.
^Ni?n^AND' BBC- home service 330
muziek, 14.10 lichte mu
ziek. 15.00 BBC Schots orkest. 16.30
strijkorkest, 19.30 BBC Northern Or
chestra.
BBC, light progr. 1500 en 247 m.: 12.15
Variété-orkest, 13.15 BBC Welsh Or-
chestra en soliste, 16.00 Instrumentaal
octet en solist, 16.45 lichte muziek, 19.15
dansmuziek. 23.20 dansmuziek, 0.15 amu
sementsmuziek.
NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK
309 m.: 12.00 omroeporkest. 13.20 ope-
rette-muziek. 18.00 populaire muziek.
20.05 Philharm. orkest en solisten, 23.30
amusem.muziek, 0.35 dansmuziek.
BRUSSEL. 324 m.: 13.15 lichte muz..
16.00 Intern. Radio Universiteit, 17 10
amusem.muziek, 18.00 Franse les, 20.00
kamerorkest en solist.
484 m.: 12.05 omroeporkest, 16.30 om
roepkoren, 19.25 jazzmuziek, 21.15 ka
mermuziek.
FRANKRIJK, Nationaal progr. 347 en
249 m.: 12.30 ,.Le 66" operette. 13.15 „Le
Farfadet". opera, 16.00 kamermuziek,
17.30 dansmuziek, 20.00 Nationaal ork.
Een ander opvallend facet zijn de
Zwitserse kunsttanden, die een Neder
landse tandtechnische firma hier door
Nederlandse en Zwitserse mannequins
laat demonstreren. Dit klinkt wellicht
wat vreemd, of zelfs cru, maar ter ge
ruststelling kunnen wij mededelen, dat
deze demonstraties in een afgeschoten
ruimte alleen voor tandartsen en tand-
technici toegankelijk zijn. Door de mo
delering der tandvormen en de kleu-
rennuancering ook van het valse
„tandvlees" doen deze kunsttanden
zeer natuurgetrouw aan en geen der
aanwezige niet-vaklieden was dan ook
in staat bij de glim' ichende dames het
echte van het valse te onderscheiden.
Dit effect wordt bereikt door een spe
ciale techniek, welke door de Zwitser
Zech is uitgedacht. Natuurlijk wordt
uiteindelijk aan de tandarts overgela
ten, welk tandenmateriaal hij verkiest.
De uitvinder is echter van mening, dat
een juist oordeel over te kiezen mate
riaal pas verkregen kan worden, wan
neer men het gedemonstreerd ziet in
zijn natuurlijke omgeving, d.w.z. in het
totale gelaatsbeeld van het levend mo
del.
Onder de verdere exposanten mag
wel een firma in optische instrumenten
genoemd worden, leverancier van het
Nederlands kadaster, die reeds in 1819
als fabrikant van passerdozen e.d. be
gon. Voorts vindt men er de chemische
industrie vertegenwoordigd, reken- en
schrijfmachines, radiotoestellen, naai
machines, textielproducten enz. Een be
kende potlodenfabriek heeft voorts een
der wanden in een kleurrijk Zwitsers
panorama veranderd, waarvoor en
waardoor een modelspoorweg loopt, die
niet alleen jongere bezoekers doet wa
tertanden.
(Van een medische
medewerker)
lvorens, zoals beloofd,
enige opvoedingsoorza
ken van het narcisme
te noemen, zullen we het be
grip narcisme nog eens van
een andere kant benaderen.
Het is een alledaags ver
schijnsel, dat de tot over zijn
oren verliefde mens zijn
partner beschouwt als de
liefste, knapste en charmant
ste van de gehele wereld. Hij
is blind voor feilen en gebre
ken, hij cijfert zich zelf weg,
acht zich onwaardig om bij
wijze van spreken de schoen
riemen van de ander te ont
binden. Daartegenover zijn
er echter veel meer mensen,
die zichzelf mateloos over
schatten, zich koesteren in de
waan van eigen macht en
grootheid. Bij bepaalde psy
chiatrische patiënten stijgt
deze waan ten top: zij menen
met beslistheid keizer te zijn,
paus, Napoleon of God zelf.
Maar, afgezien van deze uit
gesproken ziektebeelden, me
nigeen, in werkelijkheid
klein en zwak, is in zijn dag
dromen groot en sterk als
Tarzan. En hoevele teleurge
stelde burgers zijn niet, als
ze van de bioscoop naar huis
wandelen, gedurende één be
schonken half uurtje dapper
en idealistisch omdat ze zich
tijdelijk hebben vereenzel
vigd met de held of heldin
uit de film?
Het kleine kind heeft aan
vankelijk een soort groot
heidswaan, hetgeen niet
vreemd is, want het krijgt al
zijn wensen vervuld. Heeft
het honger, dan leert het
door krijsen zijn ongenoegen
kenbaar maken. (Eenmaal
volwassen moet het heel wat
meer doen, om zijn buik op
tijd vol te krijgen. Wat la
ter wordt de wens naar vol
maaktheid verschoven naar
de ouders. Totdat wordt in
gezien. dat ook de ouders niet
almachtig zijn. Het is in deze
kinderperiode, dat al dan
niet de bodem wordt gelegd
voor het narcistisch karakter.
Indien de opvoeders te hoge
eisen stellen aan het kind.
het neerdrukken met een
stelselmatig afbrekende cri-
tiek, een te grote dankbaar
heid van het kind vergen,
waardoor het denkt zelf geen
rechten meer te hebben, of
wel volkomen onverschillig
tegenover het kind staan, het
verwaarlozenin al deze
gevallen zal het kind zijn
zelfvertrouwen en levensze
kerheid verliezen; zijn eigen
wil, verlangens, gevoelens,
voorkeur en tegenzin zullen
nagenoeg verlamd raken.
Kortom: bij het kind gaat het
eigen ik in zijn totaliteit ver
loren. Het staat hulpeloos in
een vijandige wereld.
Volgens de psycholoog Fritz
Kiinkel ontstaan er nu twee
typen: het actieve type der
verharding („ik help mij zelf,
ik zal mij koste wat het kost
staande houden"), dat neigt
tot slinkse en zelfs misdadige
handelingen om zijn persoon
lijke veiligheid te handhaven;
of het passieve type der ver
harding („het lukt mij toch
niet"), het lummelige type.
Kenmerkende uitspraak van
dit laatste soort, waar noch
tans de zelfgenoegzaamheid
afdruipt: „Ik weet tenminste
dat ik een lummel ben, de
anderen hebben dat van zich
zelf niet eens in de gaten"
Beide types maken zich voor
de samenleving onmogelijk,
en zijn ook inderdaad onmo
gelijk. Het eerste vindt zich
zelf te belangrijk (bijv. voert
in gezelschap steeds het
hoogste woord en ontwijkt de
kringen, waar het hiertoe
geen kans krijgt), het tweede
eist te veel medelijden (bijv.
laat zich met moeite overha
len aan de een of andere uit
nodiging gevolg te geven).
IJdelheid en hoogmoed, ka
raktertrekken van de narcis
tische mens. worden vaak op
gediend onder de dekmantel
van eerzucht. In verband met
de hoogmoed: deze wordt
nogal eens aangekweekt door
een soort familietraditie om
„aristocratisch" te zijn. Ach-
ter het voze begrip „stan-
ding" verbergen deze mensen
hun hogere eisen en wond
bare gevoelentjes. De „lage
re" maatschappij is schuld,
wanneer het niet lukt dit
standpunt ook buiten de
voornaam ingerichte huiska
mer vol te houden en daar
om sluit men zich in zijn
eigen heilige kringetje op en
voedt het narcistische vuur.
Vatten we de eigenschap
pen van de narcistische mens
nog eens samen. Hij is over
gevoelig voor personen en
omstandigheden, die zijn
„heilig huisje" in gevaar
brengen. Zijn prikkelbaar
heidsdrempel is zeer laag,
waardoor hij zich gemakke
lijk ontlaadt in drift, die voor
zijn omgeving practisch onge
motiveerd lijkt. Gevolg is. dat
hij voor anderen ongenietbaar
wordt. Hij heeft altijd gelijk
en verdedigt ook zijn foute
mening tot in het absurde.
Zijn persoonlijkheid verstart,
wordt onwrikbaar en onge
naakbaar. Hij zal geen enkel
middel, hoe beroerd ook, af
wijzen om zijn doel te berei
ken: meerdere eer en glorie
van zichzelf op de bodem
van het veilige hachje. Zijn
critiek is vinnig en vol spot,
de ander rakend op de plek,
die hij bij zichzelf het gevoe
ligst weet: hij kleineert en
vernedert. Tenslotte de meest
tekende karaktertrek van de
narcistische mens: de onme
telijke angst voor zijn eigen
persoon; hij is laf, ook al lijkt
hij onverschrokken. Voor
beeld van lafheid vinden we
bij de examencandidaat, die
zich op het laatste moment
terugtrekt onder het motto;
„dat vak ligt me op het ogen.
blik niet". In werkelijkheid
is hij bang om door te zak
ken een parel uit zijn kroon
te verliezen. („Mij mag dat
niet overkomen, bij anderen
komt het er niet op aan").
Wat is de bedoeling van dit
hele verhaal, waarvan Nar
cissus het uitgangspunt vorm
de? Ongetwijfeld was de be
doeling te wijzen op een veel
voorkomende karakterstruc
tuur, waarbij de belangheb
benden zich zeer onplezierig
voelen, zich slechts met pijn
en moeite in deze wereld
kunnen handhaven en niet
of nauwelijks bij machte zijn
tot een harmonisch huwe
lijksleven te geraken. De vol
ledig ontwikkelde Narcissus
is vrijwel onbereikbaar voor
de helpende hand van biecht
vader en dokter. Hij kan ech
ter toch trachten de wereld
te zien door de ogen van zijn
minder zelfzuchtige omge
ving. zich N maatschappelijk
aan te passen, zijn egocentri
sche eisen te verminderen,
teneinde tot een redelijke
vruchtbaarheid en producti
viteit te komen. Belangrijker
is echter de kinderen te
bewaren voor bovengenoem
de factoren, die vormend zijn
voor het narcistische karak
ter.
Voor hen. die zich niet
aan de hoede van een ver
trouwde leidsman willen of
kunnen toevertrouwen, geldt
de aloude spreuk: Zelfkennis
is het begin van de wijsheid.
J. M.
Het boekjaar 1950 sloot voor de N.V.
Drukkerij De Spaarncstad te Haarlem
na aftrek van onkosten, normale en
extra afschrüvihgcn, reservering voor
belastingen en toevoeging van f 800.000
aan de res. voor vernieuwing en uit
breiding (v. j. f 1.142 837) met een
exploitatiesaldo van f375 925 (301 851)
Voorgesteld wordt hieruit f 37.592
(30.185) toe te voegen aan de statutaire
reserve en uit het resterende een di
vidend uit te keren van 10 (7'2) pet.
op de gewone teandeien en onveran
derd 7 pet. op de preferente aandelen.
Op de balans per 1 Januari 1951 pa-
raisseren de deelnemingen met een
bedrag van f 1.331.573 tegen f671.100 het
vorige jaar. Kas, bank en giro geven een
daling te zien van f 4.084.475 tot
f 2.566.280 tengevolge van de deblokke
ring van f 1.037.000. Debiteuren wijzen
een bedrag aan van i 1.245.999 (v j
f 1.062.887). Voorraden, onderhanden
werk enz. zijn gestegen en wel van
f 2.092.424 tot f 2.455.907. waarbij wordt
aangetekend, dat deze zoals gewoÓnli)K
tegen kostprijs zijn gewaardeerd, terwij)
de vooruitbetaalde bedragen voor de
reele waarde zijn vermeld. Deze post is
beduidend hoger in verband met diverse
prijsverhogingen, vooral van papier. De
reserve voor vernieuwing is thans groot
f 1.087.729 (incl. de bovenvermelde
f800.000) tegen f 1.416.119 v.j. Op deze
reserves is afgeschreven de verbouwing
1950 en zijn de vooruitbetalingen op ge
kochte machines in mindering gebracht.
De crediteuren wijzen een bedrag aan
van f 1.085.136 (761.228).
In haar verslag deelt de directie o.m.
nog mede, dat het aantal abonnementen
der door de maatschappij uitgegeven
tijdschriften zich in opgaande lijn bleef
bewegen. De papierprijzen liepen gedu
rende het gehele verslagjaar zeer bij
zonder op. Toen bleek, dat ook in 1951
met deze belangrijke verhoging van de
inkoopprijzen en moeilijke aflevering
van het papier moest worden rekening
gehouden reeds in Januari 1951 waren
de prijzen t.o.v begin 1950 met meer dan
100 pet. gestegen moest tot verhoging
van de abonnementsprijzen worden be
sloten.
Het bedrijfskapitaal, dat in dit actief
rouleert, is uiteraard zeer sterk gestegen,
waaraan slechts door de door de mij.
gevolgde liquiditeitspolitiek het hoofd
kon worden geboden. Het drukken van
de tijdschriften voor de Vlaamse doch
termaatschappij stelde de maatschappij
in staat bijna f 100.000 meer deviezen
dan verleden jaar aan de Ned. Bank
over te dragen. In de tweede helft
van 1950 heelt de mij. via een dochter
onderneming haar uitgave Libelle ook
in het Duits doen verschijnen.
Met betrekking tot de uitbreiding van
het machinepark, deelt de directie mede,
dat de aankoop van een nieuwe rotatie
machine met vier drukwerken in Febru
ari 1950 tot stand kwam eerst in 1951
vindt de levering plaats. In Maart 1950
werd tot bestelling van de tweede nieu
we drukpers en twee vouwapparaten tot
een bedrag van ruim f 1 mill, overge
gaan. Verder werden nog aangeschaft
enkele kleinere persen en andere ma
chines; in totaal zal met deze uitbreidin
gen een bedrag zijn gemoeid van f 2.3
mill., waarvan in 1950 reeds bijna f 1.2
mill, is betaald. Deze uitbreidingskosten
konden worden bestreden uit de liquide
middelen der mij.
Over de in de Vaderiandsche Beheer
Mij. ondergebrachte dochterondernemin
gen wordt o.m. opgemerkt, dat de zaken
van de Belgische onderneming bij voort
during tot tevredenheid stemmen. Het
courantenbedrijf te Amsterdam zal onder
andere in verband met de sterk gestegen,
papierprijzen, waardoor belangrijk gro
ter bedrijfskapitaal nodig is, moeten
worden gereorganiseerd.
De Vaderl. Beheer Mij. heeft mede tot
het fabriceren van 'n nieuwe lichtzetma-
chine, waarvan de mij. het patentrecht
bezit, deelgenomen in het kapitaal van
een technische precisiefabriek. De Beheer
Mij. breidde verder haar onroerend goed
uit en schafte ten behoeve van enkele
onderdelen van de maatschappij de op
stallen aan van de vrijgekomen Beynes-
fabriek te Haarlem.
„De emigratie naar Australië zal zon
der schokken verlopen," zo heeft de re
geringscommissaris voor emigratie, mr.
ir. B. W. Haveman, aan een redacteur
van het A.N.P. verklaard. Hij zei zulks
in vérband met geruchten, dat over uit
voering van de nieuwe emigratieover
eenkomst met Australië moeilijkheden
zouden zijn gerezen. „De geest van samen
werking tussen Australië en Nederland
op dit gebied is voortreffelijk," aldus
mr. Haveman. Bij de technische uitvoe
ring ervan zal men natuurlijk wel eens
moeilijkheden ontmoeten, zoals in zekere
zin reeds het geval is geweest. Deze wor
den echter in volkomen harmonie op
gelost.
Zo wilde het geval, dat het Nederland
se ontvangstcentrum te Balhurst bij Syd
ney op het ogenblik vrij vol is, met het
gevolg, dat wij van Australische zijde
het verzoek kregen om zo klein moge
lijke „units" ofwel gezinseenheden te
sturen. Wij zullen dit van 1 Juni af doen.
Vóór die tijd zal nog verder overleg over
de grootte der eenheden plaats vinden.
De afvaarten van de „Grote Beer" en
de „Sibajak" zullen normaal doorgaan,
evenals de zestien geprojecteerde vluch
ten van de K.L.M. naar Australië.
Aan het einde van dit jaar zullen on
geveer 16.000 Nederlanders naar Austra
lië. 13.000 naar Canada, 1500 naar Zuid-
Afrika en 1500 naar Nieuw-Zeeland ver
trokken zijn. Uit het cijfer voor Austra
lië blijkt, dat de 25.000 niet gehaald
wordt. Men moet dit getal zien als een
richtlijn.
A Is u een kunstschilder neerzet voor
/-I een schildersezel met eert doek
en u geeft hem een paar penselen
in de hand, maar geen verf, dan zal
de man al beschikt hij over nog zulke
grote talenten er met de beste wil
van de wereld niet in slagen een schil
derstuk te maken. Dat is nogal duide
lijk zult u zeggen! Welnueven onmis
baar als verf voor de schilder is licht
voor de fotograaf. Als u een bekwaam
fotograaf met de meest geperfection-
neerde camera een hele dag opsluit in
een donkere kamer, dan zal hij er
's avonds uitkomen zonder één plaatje
te hebben gemaakt. Fotografie is nu
eenmaal lichtbeeldkunst. En daarom is
e veelzijdige moderne maatschap
pij kent (helaas) een inrichting,
waarvan wij het nut niet inzien.
Wij doelen hier op het z.g, zwembad.
Voor degenen, die uit hoofde van ge
hechtheid aan het leven of watervrees
hiermee niet op de hoogte zijn. geven
wij bereidwillig als wij zijn de
definitie, dat een zwembad een bak
met chloorwater is. waar men zich
negenhonderd negen en negentig maai
met levensgevaar inwerpt, ten einde
de duizendste keer, als men eens per
ongeluk in het water valt, een kans
te maken levend de wal te bereiken.
Een kans, zeggen wij, want als men
door een ongeval te water raakt, zit
men meestal in een auto of onder de
heerschappij van Bacchus; en in dat
geval baat een aangeleerde crawl niet
veel. Toch staan onze militaire cport-
instructeurs erop. dat wij wekelijks
een dartel doch roekeloos spel spelen
met de zwaartekracht en de wet van
Archimedes.
Wekenlang hadden wij ons aan deze
behandeling onttrokken. Wij maakten
afspraken met de toch niet bar zacht
zinnige tandarts, tot wij geen enkele
kies of tand van formaat meer in onze
gepijnigde mond hadden; maar ten
slotte was er geen ontkomen meer aan.
..Ik heb pijn in mijn buik", beweerden
wij zielig tegen de instructeur.
..Het komt allemaal van die ontbijt
koek. Ik zou het niet verantwoord
vinden wanneer ik nu ging zwemmen".
..Geen gijntjes". zei hij. „D'r in. As de
bliksem"
Traag hulden wij ons in een flod
derige zwembroek, wachtten tot ieder
te water was gegaan en doken toen als
een haas tussen de kleedhokjes. Maar
de instructeur had ons spoedig in de
gaten. „Wat doe je hier", bulderde hij
argwanend. „Heb ik je niet gezegd, dat
ie d'r in moest?" Wij begrepen ziin
toestand. „Inderdaad!" gaven wij vol
mondig toe, in de hoop hem daardoor
milder te stemmen. ..Maar ik dacht,
dat het wel goed zou zijn er nog eens
even over te praten. Tenslotte kent u
alle omstandigheden nog niet; en het
zijn juist de omstandigheden, die de
waarde van de verschillende dingen
bepalen. Kijk maar naar uzelf; als
door financiële omstandigheden uw
overgrootvader een paar jaar later was
gehuwd, zou u ook een paar jaar jon
ger zijn dan ik, en dan zou ik mis
schien het water in jagen". Toen wer
den wij onderbroken, omdat de in
structeur hard en onnatuurlijk begon
te lachen. ..Hahaha!" kreet hij ver
bijsterd. „Heb je dan helegaar geen
militair gevoel achter je blote knie
gezicht?" Hij begon verwezen te stot
teren. werd heel bleek en viel als een
plank om. Een heleboel witte mannen
in witte jassen snelden toe en sjouw
den hem weg. „Een kleine beroerte",
zei een van hen en keek ons bij het
passeren aan met een blik van: ..Kun
je wel. hè? Bah! Wat een kunst".
Uit piëteit zijn wij toen maar weer
naar buiten gegaan. Daar wachtte een
andere sport-sergeant ons op. die ons
met wilde kreten tot sportiviteit
trachtte aan te zetten. Wij daalden
behoedzaam langs het trapje af in het
pierenbad en ploeterden daar in ge
matigde angst rond: tot wii de in
structeur een veelbetekenende hand
beweging naar de duikplank zagen ma.
ken: „Er bij komen!" riep hij. toen
hij ons aanstalten zag maken om ons
onder water te verbergen En hij liet
ons salto's maken, waarbij wij beur
telings met onze borst en rug op het
water terecht kwamen. „Nog maar een
keertje", trachtte hij ons te animeren.
„Een ogenblik!" gaven wij hem ver
moeid en afgemarteld ten antwoord.
„Ik moet even mijn ribben bij elkaar
zoeken. En mag ik misschien even naar
het toilet?" „Opschieten dan", zei de
instructeur bereidwillig. Maar tien mi.
nut en later kwam hij ons woedend
halen.
Juist op dat moment klonk het
fluitje van de badmeester. „Spring
dan maar een stuk of wat keren
van de duiktoren", stelde de sergeant
voor. „Eén twee hulp! Eén twee hup!
Hup!" Maar wij stonden nog steeds
daar boven, en ontdekten dat de toren
erg wankel was en onaangenaam hoog,
en dat het wa'"r heel diep en groen
onder ons lag. Wij zagen al die in ver
wachting opgeheven gezichten, uitge
beten door chloor en kou. Het water
zal wel onsympathiek koud zijn. over
wogen wij; misschien is het zelfs wel
ondergekoeld en sluit het als een blok
ijs om ons heen. zo gauw wij het be
roeren.
Toen schudde de ongeduldige in
structeur hevig aan de peilers van de
toren, en wij stortten als een blok
omlaag. Sommigen zeiden, dat wij ge
lijkenis vertoonden met een te water
gelaten paard; anderen, minder agra
risch aangelegd, zagen meer overeen
komst met een vallende tafel. In ieder
geval knalden wij met een zweepslag
op de voor ons nog immer ondefinieer.
bare vloeistof en daarna hadden wij
alle contact met de civilisatie verloren.
Suizende luchtbellen blobberden om
ons heen. Wij hoorden niets, voelden
niets en zagen alleen maar een zwem
mer, die met grote verbaasde ogen
naar ons keek en daarna verder zwom,
ons in afschuwelijke rust op de bodem
achterlatend. Wij voelden geen lust,
terug te gaan naar de sergeant, die
ons dit had aangedaan: maar tevens
dachten wij met weemoed aan het ge
noeglijke. dat wij van het leven zou
den moeten missen. In het vervolg,
dachten wij bij ons zelf, als wij nog
ooit boven komen, voor óns iedere dag
een glaasje. Of twee. Of drie of zo.
Wat komt het er op aan? Het is beter
te eindigen in behaaglijke alcohol dan
in dat onaangename chloorwater.
Toen klonk er onverwachts een knal.
Onze slechtgebouwde schedel door
boorde het wateroppervlak, en plot
seling bevonden wij ons weer in dat
verrukkelijk gasmengsel van zuurstof,
stikstof en dat het hele kleine beetje
koolzuur. „Ben je daar alweer?" ver
welkomde de sergeant ons. „Was voor
mijn part nog wat beneden gebleven".
De uitlating van de instructeur is,
naar het ons voorkomt, niet zo hatelijk
als zij wel lijkt. Water is niet zo ge
vaarlijk, als u het ons op de men af
vraagt. Waarom, zo vragen wij ons
wei af. ziet men water steeds als een
aaneengesloten geheel? Ons inziens is
water niets anders dan een vlies. Een
vlies, dat een soort gas omspant; wordt
nu een voorwerp door dat vlies gesto
ken. dan breekt dat niet; neen, het om.
geeft het indringende voorwerp met
het vlies, dat uitrekt en het gehele
voorwerp omringt, als dat. losgelaten,
naar beneden zakt. Hierdoor kan men
nooit bewijzen, dat onze theorie on
juist is; want elk instrument, dat deze
zaak zou willen onderzoeken, blijft
gevangen in dat fatale vlies. Dit is
ook de reden, waarom vele insecten
over het water kunnen lopen, terwijl
ze als ze eenmaal door het opper
vlaktevlies zijn heengezakt. vrijwel da.
delijk naar de bodem zinken. Deze
theorie hebben wij ook aan die in
structeur van ons voorgelegd. „Larie",
zei hij kortzichtig. „Tien minuten je
hoofd in dat vlies en je piept wel an
ders".
Wij hebben ditmaal getracht, u een
bescheiden beeld te geven van de po
gingen, die de luchtmacht aanwendt
om ons op te voeden tot een zwemmer
van klasse. Wij hebben daarin onge
twijfeld gefaald; maar liever vertellen
wij u de conventionele waarheid dan
ons te buiten te gaan aan verzinsels
Wij hopen, dat u dit althans in ons
zult waarderen. En dan zal men, zoals
men bij zovelen moest doen, een stijl
vol monument voor ons bouwen nu
nog niet, maar eerst nadat ons testa
ment op wettelijke wijze is geopend
en daarop dan de woorden:
„Hij was de grootste schurk, die
d'aarde heeft gekend:
Maar nu is hij niet meer. Hij was
een beste vent".
FRANS GROSFELD.
het nodig hier even dieper op het on
derwerp „Kcht" in te gaan.
Wit licht bestaat voor de fotografie
uit drie hoofdkleuren: blauw, groen en
rood, met daar tussenin de overige
kleuren. De regenboog is daarvan wel
het duidelijkste, bewijs; het witte licht
van de zon wordt door het water in
de lucht als het ware uiteengerafeld in
de verschillende kleuren. Welke in
vloed heeft nu het licht van de zon op
de voorwerpen om ons heen? U kunt
het zich als volgt op de eenvoudigste
manier voorstellen: alle voorwerpen
zijn kleurloos, maar bestaan uit stof
fen, die de eigenschap hebben het licht
dat er op valt geheel of gedeeltelijk
op te slokken en de rest terug te kaat
sen. B.v. als wit licht dat zoals wij
gezien hebben is samengesteld uit drie
hoofdkleuren valt op een voorwerp
dat blauw en groen „opslokt", dan
kaatst hef van de drie hoofdkleuren al
leen maar rood terug. Wij zeggen dan
dat het voorwerp rood is. Dat opslok
ken noemen wij met een deftig woord
„absorberen". Een voorwerp dat alle
kleuren absorbeert is zwart Bij het be
schouwen van een aardig onderwerp, bv.
een panorama, zien wy een landschap
meest in zachte tinten en worden vaak
geïmponeerd juist door de kleur, dié"
ons trekt. Natuurlijk gaan wij er dan
al gauw toe over om de indruk die wij
krijgen vast te leggen op de gevoelige
laag van onze film, maar dit brengt
vaak teleurstelling, want de mooie
kleuren die wij zagen worden nu om-
gezet in grijze tinten en merdoor ver
liest een dergelijk onderwerp vaak zijn
aantrekkingskracht. Qnze foto impo
neert niet door kleur. maar deze moet
het doen door zijn lijnenspel van licht
en schaduw. Wij moeten ons dan ook
bij het fotograferen gaan oefenen in het
fotografisch zien, dus de kleur in ge
dachten omzetten in grijstinten en dan
als het nog mooi blijft pas fotograferen.
Vooral bij vergezichten moeten wij ons
hiervan erg rekenschap geven. Hierbij
moeten de verhoudingen van licht en
schaduw zo sterk mogelijk zijn en dus:
Bij donker weer bv. is he.t opvallende
licht overal even sterk (diffuus). Ter
wijl bij volle zon de contrasten tussen
donker en licht veel groter zullen zijn
dan bv. bij een bewolkte hemel. Als u
dan een foto maakt van een verge
zicht bij bewolkte hemel, zal hei resul
taat vast en zeker tegenvallen, omdat de
tegenstelling tussen licht en schaduw
onbreekt. Uw foto wordt een egaal
grijs prentje, dat eigenlijk niets zegt.
Maak dus vergezichten bij voorkeur
alleen als de zon schijnt dan krijgt uw
opname een veel .sprekender karakter,
omdat de contrasten tussen licht en
schaduw duidelijk uitkomen. Wat kunt
u dan wel fotograferen als het grijs
weer is? Wel, zoek een motief dichterbij
en met felle contrasten. De hierbij af
gedrukte foto is daarvan een voorbeeld.
Het wit van de zwanen steekt fel af
tegen het donkere water en deze spre
kende tegenstelling maakt een derge
lijke foto zo aantrekkelijk. Oefen uzelf
in het vinden van dergelijke onderwer
pen, die waard zijn om vereeuwigd te
worden. Probeer u steeds te realiseren
welke indruk het tafereeltje dat u foto
graferen wilt zal maken op uw nega
tief en druk pas daarna af. Maak daar
van een vaste gewoonte en u zult spoe
dig tot de verheugende ontdekking
komen, dat u een zekere vaardigheid
krijgt in het ontdekken van fraaie of
aantrekkelijke motieven en ook..,, van
de schoonheid in de natuur.