FLORA 1953 zal wereldkarakter dragen Nieuwe films in Haarlem GEVECHTEN in stalen kleding Hoe BULGARIJE een CHRISTELIJK LAN» mm Was dat even n STROP! TEKENwedstrijd Geen land ter wereld kan bogen op een dergelijke caltaar" Onderhoud met architect A mmmm Fabeldichter [a Fon(a|ne Iedere dame is verwend Molendijk's Permanent I'bS"S.g°"rvesl "M"t- No. 3i 'I Pullman matrassen V. DUIVENBODEN SLEUTEL WEG? WIT-GELE KRUIS OUD-HOLL. DOEKEN ZATERDAG 7 JULI 1951 PAGINA 9 essfss P GEZONDE SLAAP: 1MERK fO. /2asting *t*\ sUW WAARBORG bU WASSENAAR Palace Luxor Frans Hals City Rembrandt Schobbejak Spaarne TRINITEITSLYCEUM Eindexamens van de afdeling H.B.S. B Honkbal D.S.S. De aarden en de ijzeren pot De Ürien. en." de vlieren pot. De krekel en de mier 2>e Krekel en de tiier Profileert van deze aanbieding „DE SLEUTELSPECIALIST" WATERPOLO Luchtpost voor N.-Guinea CURSUS KRAAMVERZORGSTER HAARLEM KZJNAUPARK 15 Het Weekblad van Bloembollencultuur ueeft naar aanleiding van de persconfe rentie betreffende de Flora 1953 een onderhoud gehad met de tuinarchitect, de heer H. J. Voors, die evenals in 1935 net ontwerp voor de beplanting maakte. J 'aren hierover het volgende: r*® °p 19 Juni j.l. gehouden persconfe- VoIn betreffende de Flora 1953 was ij r °ns aanleiding aan de tuinarchitect we ^°ors. die evenals jn 1935 het ont- WatP Voor de beplanting maakte en dit .Jat de variëteiten der bolgewassen en benodigde aantallen betreft, zoveel "°ge]ijk in details uitwerkte, enige Dy- *onderheden over de aanleg te vragen. Het zeer mooie wandelbos Groenen dal van de gemeente Heemstede ken- hen wij goed, want wij zwierven er Vroege;- reeds urenlang clandestien rond, genoten van het prachtige, vaak eeuwen oude geboomte, beklommen de 25 m. hoge Belvédère en smulden van de scha keringen die het duinlandschap, de Zaanstreek en Amsterdam in het verre verschiet ons door gekleurde ruiten te zien gaven. Wij liepen door de indruk wekkende Lindenlaan, die van Oost naar West het bos doorsnijdt en nu bij het tentoonstellingsterrein getrokken wordt, j Wij klommen de oude begroeide duin toppen op, zakten af naar de vijvers aan de voet en stonden te mijmeren aan het begin van de mooie Torenlaan, waaraan het einde van deze reuzen-berceau de kerk te Heemstede onwaarschijnlijk klein stond en die straks van de hoofd as naar het Bloemenpaleis zal voe- rrl'fw'?rcn vroeger twee buitengoede- oude ,°™cek;-en Groendaal, waarvan de naar Bei^S che weg van Heemstede de. ennebroek de scheidingslijn vorm- nen^e? ?nSï.he Lellevijver, gelegen bin- rein en d groot tentoonstellingster- open vlat 2uidgrens vormende van het met hun Waar°b 'n 1953 de Afdelingen leggen c°llectieve inzendingen beslag vijver 'S een kunstmatig product. Deze opgewnn on£staan t°en de heuvel werd troont Pn11' waar°P nu de Belvédère jaren is deze v'jver de laatste gelatsnr„°r de Semeente Heemstede wat tuur°lanilet>,overige is het geheel een na- duinPn,a, ChJip' een deel van de oude bij ri_ 3 Ale "l?11 van Heemstede tot en laL® Vogelenzang eerst links «ter rechts van rip» T*iiiro-™rorf imv> 1 I zich een fioede reputatie tot vei buiten onze grenzen verwerven. I Want in drommen zullen zij, ondanks de dwaze twijfel van sommgen en de stuntelige misleiding in engere kringen, komen opdagen om de wondere Flora te 23 jjét Bloembollenvak, belichaamd in de Algemene Vereniging, de afdelingen en de leden, zal op Flora 1953 dé gelegen heid krijgen te demonstreren, dat geen land ter wereld kan bogen op een der gelijke cultuur, die door voortvarend heid, kennis, vernuft en wetenschap op zo'n hoog niveau werd gebracht. De hoofdingang komt aan de Rijksweg dicht bij het grote parkeerterrein dat voor het buitengoed Iepenrode is gele gen. Het vraagstuk op welke wijze de bezoekers van dit terrein zonder de drukke verkeersader te kruisen bij de ingang moeten komen, wordt op prak tische wijze opgelost. Voor het verkeer uit het Noorden en Oosten van het land ligt dit terrein zeer gunstig. Andere parkeerterreinen worden in 't wandelbos en in de onmiddellijke omgeving aange legd. De bezoekers kunnen door de 2de hoofdingang bij de molen de tentoon stelling bezoeken. Brengen verenigingen of scholen een bezoek, dan kunnen zij na afloop van dit, zo nodig naar het ver versingshuis in Groenendaal met de ruime, goed ingerichte speeltuin gaan. Het zal echter blijken, dat één dag on voldoende is om het Bloemenpaleis, de Warenhuizen, de Rotspartij, het open terrein, de aanlagen tussen het geboomte en het resterende te bezichtigen. Wat toch is het geval? De hoofdingang aan de Rijksweg voert de bezoekers dadelijk in de majestueuze Torenlaan met haar ruime beplanting van linden en beuken. Links worden stands ingericht voor alles, wat met Tuinbouw te maken heeft. Verschillende instellingen, die zich met de mechani satie in de tuinbouw bezighouden, zullen hier gelegenheid hebben tentoon te stel len en te demonstreren. Er bestaat hier voor reeds nu belangstelling. Rechts komen de Rijksgebouwen, waarin zendingen, betrekking hebbende op ziektenbestrijding, wetenschappelijke onderzoekingen, bodem en plantkundig onderzoek, bestrijdingsmiddelen, schuur, inrichting enz. worden gehuisvest. Ook deze inzendingen zullen internationaal georiënteerd zijn. De meer ontwikkel den, die ons vak tegenwoordig zo ruim telt zullen ongetwijfeld hiervoor veel interesse hebben. De Flora 1953 zal dus door haar om vang, haar opbouw, haar indeling en samenstelling niet in beperkte mate in ternationaal zijn, maar een wereldkarak ter dragen. Laten we besluiten met voorlopig een woord van dank te brengen aan de architect, H. J. Voors, die reeds hon derden uren in touw was om plannen te ontwerpen en tekeningen te vervaar digen en alle uitkomsten van de bereke ningen wat de aanleg betreft op goede basis wist vast te leggen. v. d. H. Advertentie tjCurun/ k I Cnmfnrt) b I \y>unijuii/f t i Advertentie Volledige collectie Jansweg 1? t/o Station rechts van de rijksweg kan vol- geb^rieenhdeel Xfn dit historisch duin- moóff' begroeid ,met buitengewoon moom reuzen van eiken, beuken en tin oen, hier en daar afgewisseld met den nen en natuurvegetatie van akkermaals hout, acers, amelanchier en meidoorn komt onze Flora 1953. Het zwaartepunt valt op het open ter rein met het bloemenpaleis. De brede garnering van begroeid geaccidenteerd terrein, dat zich zo bij uitstek leent om met bolgewassen kleureffecten te tove ren op de hellingen en in de valleien strekt zich aan de ene zijde uit tot aan' de ryksweg- Aan de noordkant is h zen en dü.door de open warenhui- s maai de w£iL^!£aïtij' die ongeveer maai de afmetingen heeft van die od U 5s'/ toch al tot de groots behoort die wij in Nederland kennen Dat dit begroeid heuvellandschap met Zijn vele open plekken, met zijn aan grenzend breed opgezet open terrein, ge legen aan hoofdwegen, die bovendien af voer van auto's in verschillende rijricn- tingen mogelijk maken, gelegen in de onmiddellijke nabijheid van een stad teet 170.000 inwoners, terwijl Amsterdam met ver af is en de forensenplaatsen Bufmstede' Aerdenhout, Zandvoort en de f'm,eildaal als het ware de geuren van ODsm,- bloeiende bolbloemen kunnen oord i1Ven dat dit terrein een ideaal bationi v9Pr het houden van een Inter- Seen Hloemententoonsteling, behoeft het vo betoog. Wij begrijpen, dat V00rs °r een tuinarchitect als de heer hier zijne? vreugde moet zijn geweest va sie te 'aten werken bij het ePlantin oen breed opgezet ontwerp- ^e ai-.^Plan. ?et on+„? heet heeft zich, vóór hij aan ken v'.?''VerP begon, eerst los moeten ma- lyilw plgn 109^ fint immore nnlr wan hand wa teaak ree sfeer *?assende in de streng zakelijke .1= P'an 1935, dat immers ook van hoofdya i was- Toen was het plan in hpoi ak rechtlijnig samengesteld. ..ee- hjn hand he» rechtlijnig samengesteld, „ge :eer ende in de streng zakelijke in van die dagen, die ons allen toen heer vr ban gevangen hield," zoals de -T Voors het uitdrukte. Bon hebben als het ware teruggegre- i Paar de lijn van de romantiek, die vcs accentueert van de geest, die de maatschappij .nu bezielt, die de ernst Van het strakke wat heeft terzijde ge- Schoven. Wel hebben wij ons, wat de wijze van beplanting betreft, geheel laten lei den door het karakter, dat elk bolgewas eigen is. Wel hebben wij, de lijnen in de schaduw voerende, sterk aandacht geschonken aan de wijziging, die het sortiment de laatste jaren heeft onder gaan en zijn o.a. de Triumphtulpen en de Tulipa's meer op de voorgrond ge treden. De Flora 1953 zal niet alleen brengen het vele goede, dat er was en Waarvoor nog steeds grote belangstel- Png bestaat, maar zij zal de duizenden ®?oekers interesse bijbrengen voor de ja£e nieuwe aanwinsten van de laatste Wif\ de handel hierin stimuleren, het hert en ons niet pHeen gericht op Wij zuil maar °°k op de toekomst, soorten demonstreren, vooral ook die ten d VVaarvsn WU mogen verwach- aan er over fnttele jaren aandacht vanrt 0^ gesch°nken. Het karakter sin» Z bloemen en de wijze van toepas- ,'ng moeten op deze Flora 1953 de bo ventoon moeren. Dan alleen kan zij voor P< handel in de toekomst van j.' tekenis zyn." n grote bc' Het uitgestrekte terrein vóór w Bloemenpaleis zal, zoals ik rer.Hr merkte, door de Afdelingen der ai °p" Ver voor Bloembollencultuur in bfs,T„ worden genomen. Zij zullen de eeratf keuze kunnen doen uit het ontwerp en bepalen in overleg met de architect Welk deel zij voor hun rekening nemen, ■te verschillende afdelingen werden teeds plannen ontworpen, in andere zijn ?®.ze zelfs al scherp omlijnd, door som- £Pge werden reeds met de architect de- besproken. Men moet zich bewust dat het beplanten van vakken met jjt ?®Pclen bloembollen van goede kwa- r 11 geen sinecure is en dat dit te vo- goed overleg eist. Van bestuursle- P worden veel opofferingen gevraagd aj. VaP de ledan zelf niet minder. Maar PlL i™lin8en moeten beseffen, dat (j ho hun Flora is, dat de duizen- seren o^e^ers allen het voorterrein pas- tol waare v°lop gelegenheid hebben onon t/^!men en dat zij vooral op dit Van de kwfrJ3? indruk zullen krijgen van wat nrw ïen' die ons vak levert- boBen inHevH Va,k is ®n of onze bloem- ben die wii zo eigenschappen heb- tegeen Als elk» faJne de kopers voor- bcgl-nnt ?£de]ing en elk lid dit Plan el'nf t moet er in vlot tempo een die m tinh De opofferingen, tv,,^- J getroost, zullen zonder Mwe!; m de, toekomst rijke vruchten itegen dhten bepaaldd streken en afde- gen uit ons bloembollengebied zullen Giuseppe de Santis heeft met de film „Strijd zonder genade" nog eens het thema en de stijl van „Bittere rijst" toegepast, ten dele echter bescheidener, ten dele met hetzelfde pathos, dat op bepaalde momenten aantrekkelijk is. Zijn verhaal gaat over de herders in een barre streek van Italië, waar de liefde en de vendetta welig bloeien on der een volk, dat door oorlogen en roof m de loop der eeuwen hard en opstan- J? geworden. Hier is dan een scha pendiefstal aan de orde, waarin dief en gedupeerde menen hun eigen rechter te kunnen spelen, hetgeen voor de een droevig, voor de ander tragisch afloopt. De strekking van de film is tenslotte zeer nadrukkelijk, dat niemand zijn eigen recht moet zoeken, maar dat de mensen samen en in vereniging het on recht moeten bestrijden. Een hier en daar spannende film, die soms ook bijvoorbeeld tijdens de ontmoeting tussen de partijen in de bergen in de tweede helft van de film beeldende kracht bezit. De film is voor achttien jaar. In een Italiaans bergdorp woont een zottin, die by het hoeden van de geiten een vreemdeling ontmoet, waarin zij Sint Jozef ziet, die zij bijzonder vereert. Zij eten en drinken samen en de vrouw put zich uit in complimenten aan haar „mooie heilige". Zij valt na de wijn in slaap en de 'vreemdeling neemt zijn kans waar "zonder dat de vrouw, Nanni, zich van iets bewust is. Maanden later ontdekt zij, dat zij een kind verwacht. Zij schrijft dit toe aan de H. Jozef en wordt door de dorpelingen gehoond en getreiterd. Als haar uur gekomen is, trekt zij de bergen in, waar zij uitgeput in een kerkje terecht komt en zich vastgrijpt aan het klokketouw. De klok begint te luiden en verkondigt als het ware het wonder dat zich voltrekt: de vrouw brengt het kind ter wereld. In dit verhaal is het duidelijk, dat de vrouw in een wonder gelooft, terwijl de toeschouwer weet, dat hier van een wonder geen sprake is. Maar de legen de, waarop de handeling gebaseerd is, moet wel ontstaan zijn uit de Maria verering in de Middeleeuwen en kan dus niet bedoeld zijn als een aantasting van het geloof in Maria's maagdelijk heid. Nochtans geeft Rossellini een voorstelling van zaken, die het wonder uitsluit of althans slechts aanvaardbaar maakt voor de simpele vrouw, die haar onschuld en haar vertrouwen beloond ziet In Italië heeft men daar geen aan stoot aan genomen. In Amerika echter zijn de protesten niet van de lucht ge weest en niemand minder dan' Kardi naal Spellman heeft zich tegen de film gekeerd. De mening van de Nederlandse katholieke keuring houdt dus ongeveer het midden tussen de vlotte Italiaanse aanvaarding en het scherpe Ameri kaanse verzet. Zij erkent de hachelijk heid van het thema, ziet nochtans de geloofsmanifestatie van de legende en acht het geheel na een korte inleiding en na min of meer uitvoerige verkla ringen in de bladen aanvaardbaar voor hen, die voldoende distinctievermogen bezitten om de film op zijn juiste waar de te kunnen taxeren. De K. F. C heeft deze film geplaatst in de categorie C III, dat wil zeggen: aanvaardbaar voor ontwikkelde en er varen mensen. Bovendien heeft de im porteur van de rolprent in overleg met de keuring een inleidende tekst aange bracht, waarin gezegd wordt, dat men het verhaal moet zien als een gebeurte nis, die zich afspeelt in en via de fan tasie van een krankzinnige vrouw. Met deze formulering is voldoende aange geven, dat „II Miracolo" moeilijk aan bevelenswaardig kan worden genoemd, doch evenmin voor verwerping in aan- Werking komt. 's geen twijfel mogelijk: dit is hèt amusement, voor de Tarzan- en jungle- i .fhebbers. Z'J zullen met genoe gen zien hoe de zoetelijke Dorothy Lamour en haar mannelijke partner als 1 ,^Hofime^ gevaren van dq(Hol- iywood.se 1 wildernis spotten en de ril lingen zullen hun over de rug lopen als de gevrefElf Mnbok, de wilde olifant, verschijnt. De meer critisch ingestelden zullen waardering hebben voor de wij ze waarop in deze film de dieren een meestal grappige rol is toebedeeld; de onwaarschijnlijke avonturen en het zwakke draaiboek zullen ze dan maar op de koop toenemen. Iedereen kan er heen, dunkt ons, tenminste als hij of zij ouder is dan veertien jaar. Men kan iets tegen het genre heb ben. Moeilijk echter valt te ontkennen dat de Wild-West-films, door de plaats hunner handeling, de eamera rolop ge legenheid schenken zich uit haar starre positie te bevrijden en over uitgestrekte vlakten te dwalen om machtige men senmenigten en buffelkudden te obser veren Met het aldus verkregen mate riaal kan in aantrekkelijke beeldenreek sen voortgeborduurd worden op het toch altijd weer boeiende thema van de strijd tussen woeste schoonheid, die gedoemd is te sterven, en onweerstaan baar voortschrijdende civilisatie ener zijds, en de ordening der beschaving anderzijds. In menig Western worden de op een presenteerblaadje aangebo den kansen benut. Ook Michael Curtiz is vakman genoeg om deze in zijn „Dodge City" niet te negeren. De neven intrige, natuurlijk een lovestory, is binnen aannemelijke perken gehouden. De „grappige" liedjes kwelende cow boys komen, gelukkig vrijwel niet aan bod. In de plaats daarvan, behalve het reeds aangestipte, o.m. een geestige parallelmontage van een feitelijk zijn aard verloochenende cowboy, die voor een vrouwenvereniging een rede af steekt over de verderfelijkheid van het vechten, terwijl in het er naast gelegen café een grandioze vechtpartij wordt weggegeven, om zich, wanneer deze in het zaaltje der dames doordringt, met vreugde in het vuur van de strijd te werpen. Al met al dus een film, die genoeg verantwoorde fragmenten bezit voor de liefhebbers boven 14 jaar. Het filmprogramma in Rembrandt is door de K. F. C. afgekeurd. (Slot) gebruikte bij Men gebruikte bij de tour- nooien of steekspelen lange houten lansen met stompe punten. De lansen konden ge makkelijk breken, wat ook de bedoeling was, daar anders zo'n gevecht gevaarlijk zou worden. Maar in later tijd werden echte lansen met soms scherpe punten gebruikt,, waar door een ridder wel eens werd gedood. Toen eenmaal het steekspel was ingevoerd werd het lang zamerhand gewoonte om de harnassen zo kunstig mogelijk te versieren. Sommige helmen waren bijzondere pronkstuk ken en tenslotte werden ook de paarden met stalen platen bedekt. Nu moet je niet denken dat een ridder zo maar één, twee, drie zich in een harnas liet steken. Nee dat kostte uren tijd eer hij alle ijzer of staal om had. Als een strijder ten slotte geheel was aangekleed en helm opdan kon hij zich nauwelijks overeind hou den van de zwaarte, want dat stalen gevaarte woog honder den kilo's. Hoe kwam hij dan op. het paard? Op de binnen plaats van een kasteel stond een soort hijskraan opgesteld en de ridder in zijn ramme lende kleding werd dan met een kabel over een katrol door enige knechten omhoog gehesen tot hij boven het paard bungelde. Dan liet men hem op het paard zakken en gaf hem een lans in handen. Geen wonder dat zo'n krijger zich bij een gevecht slechts lang zaam kon bewegen en het paard het somfs nog eerder be gaf dan de ridder. Bij echte gevechten kleedde men zich dan ook nooit zo volledig met zware platen. Soms werden lederen stukken gebruikt, die veel lichter en ook beweeg lijker waren. Toen de vuurwapens werden uitgevonden was de wapenrus ting overbodig. Maar de helm, zij het in moderne vorm, is tot op heden in gebruik gebleven. In de oude tijd waren de Edelen de schobbejakken, dat wil zeggen, zij droegen het pantserhemd of de maliënkol der, ee» bedekking die uit ijzeren mazen samengesteld, wel iets had, wat aan schub ben deed denken. En die oude Ridders waren even fier op hun Schubbejak, als op de ande re delen van hun rusting. Maar later, toen de Edelen meer in gesloten staal zich harnasten, en de maliënkolders of sehubbejakken de dracht der mindere krijgsknechten werden, der zogenaamde ge- menen, werd Schubbejak of Schobbejak een woord, waar men een laag en gemeen mens mee aanduidde. En die nu. om zijn toom te koelen, dit woord Een steekspel (toumooi) te Haarlem In de tijd van de regering van Graat Willem III tot iemand richt, denkt daar bij geen ogenblik aan de rid ders, krijgsknechten of ma liënkolders! Twee mannen van de negende eeuw hebben door hun predi king het Bulgaarse volk het christendom gebracht. De namen van deze missio narissen zijn niet erg bekend. Maar.... omdat we Zaterdag 7 Juli de feestdag van deze twee heiligen, n.l. de H. Cy- rillus en de H. Methodius vie ren, willen we toch iets ver- In de film „Song of India" kan men de zang van het oerwoud beluisteren. De prins van India gaat op jacht in een oerwoud waar volgens een oud bijge loof geeii dier gedood mag worden. Een soort vredesovereenkomst tussen mensen en dieren bepaalt, dat er een mens zal sterven, wanneer er een dier door men senhand gedood wordt. De prins trekt zich hier echter niets van aan en komt daardoor steeds in conflict met deze oude wijsheid van de Indische natuur mensen. De film munt uit door de prachtige natuuropnamen en vooral de scène van de onrust onder de dieren is een verrassend staaltje van opname techniek. De wildernis is een dankbare en boeiende omgeving. Alleen heeft men de spanning soms web wat te ver uit gerekt. Als tweede film wordt „Het wreken de zwaard" gedraaid. Het verhaal hier van speelt zich pl.m. 1650 af en het is dus in de stijl van „De drie Musketiers". Veertien jaar. Advertentie met S&ntpoorterplein 1 - Haarlem 19706 Bij de gehouden eindexamens der af deling H.B.S. B aan het Triniteitslyceum behaalden de volgende candidaten 't di ploma: Kokkie Alders, Dick Beemster- boer, Roy Emanuels, Wim Harkmans, Wim Heeremans, Joop Jansen, Ko Las- schuit, Jan Smit, Rudy Cornet, Kees de Groote, Wim Happel, Jan Heeman, Her man van Leuven, Robert Maruck, Kees Menken, Jan Romijn, allen te Haarlem. George Herbermann, Jaap Kroon te Aerdenhout. Engel Hoefgeest te Bent veld; Ad Kapel te Lisse; Pierre van Leuven, Max Leijfeldt, Herman Poel man, Piet Rijst en André de Rosa Spie- rings, allen Heemstede. Leo Meegdes te Halfweg; Thea Rolf von den Baumen, Ko Verberne en Paul Ammerlaan te Bloemendaal; Han Verdegaal te Sassen- heim; Karei Woltering te Halfweg; Ge rard Bol fe Wijk aan Zee; Floor Borm en Theo Luypen te Beverwijk; Leo Heydenrijk, Jan van der Kolk en Jan ter Horst te IJmuiden; Joop Koomen te Santpoort; Nico Noom te Uitgeest. De examens zijn geëindigd. Van de 110 candidaten slaagden er 90. Zondag a.s. speelt het eerste negental van D.S.S. tegen een elftal, samengesteld uit veteranen. Deze laatsten hebben het eerste uitgedaagd en zijn vast van plan een grote overwinning te behalen. Deze wedstrijd, waarbij iedere D.S.S.-er na tuurlijk aanwezig is. wordt gespeeld op het terrein aan de Schalkwijkerweg en begint om twee uur. 8 Juli is het 330 jaar geleden, dat de Franse fabeldichter Jean de la Fontaine werd ge boren. Tot zijn dertigste jaar heeft hij echter geen gedichten geschreven. La Fontaine was in zijn geboorteplaats jacht opziener en boswachter. Door zijn veelvuldige wandelingen in de bossen en langs de vij vers heeft hij natuurlijk volop de gelegenheid gehad de die ren in de natuur te bekijken en te bespieden. Na zijn der tigste jaar begon hy gedichten (fabels) te maken, die vrijwel alle de dieren tot onderwerp hadden. Wij laten hier enkele fabels volgen: Een ijzeren potje vroeg aan een aarden potje met hem eens op reis te gaan. Deze trok dat gans niet aan, „want", zo zei 't, „mens wat mot je weg van het hoekje bij ons vuur? Dat brengt me onheil op den duur. La Fontaine Bij het allerminste stootje lig ik om en leg het loodje. Geen stuk blijft er aan mij heel. Maar jou met je vel, zoveel harder, kan ter wereld, zou 'k zeggen, niemendal weerhouden". Wij zullen voorzichtig doen", zei het ijzeren potje toen. Mocht, van harder stof dan je eigen, het een of ander je bedreigen, dan kruip ik tussen de twee en beveilig je daarmee." Dit heeft zijn verzet gebroken, 't IJzer potje, als afgesproken blijft zijn gezel nabij. Nee maar, kijk, daar komen zij aangewaggeld op drie poten!' Iedere aardkluit, holte of kei doet hen op elkander stoten. De aarden pot droeg de last. Hij deed geen honderd pas, eer hij door zijn genoot aan duizend stukken was, zonder recht, zich te beklagen. Moraal: Het is zaak, alleen met zijns gelijken om te gaan, of ook wij krijgen te dragen, wat dit potje is aangedaan. Daar de krekel leefde in zang, Maanden lang, Ziet van veel zij zich verstoken. Nu de koude is aangebroken. Niet het kleinste hapje insect, vlieg of rupsje, dat zij ontdekt. En dus klampt zij om den brode. Buurvrouw Mier aan met haar noden En zij vraagt wat graan te leen, dat zij door de winter heen, voortbestaan mag tot de lente. „Hoofdsom" zegt ze haar, „en rente Krijg je op dierenwoord, zo vlug Als het oogsttij wordt, terug." Maar zo'n leentjebuur, zo'n klaagster Komt de mier wel 't minst van pas. „Wat, zolang het zomer was, deed je dan!" zegt ze aan die vraagster. „Nacht en dag, voor mens en dier, zong ik, als mij ingegeven." „Zong je? Heb ik van mijn leven! Dans dan nu maar. Veel plezier." 3' - tellen van de bijna wonderlijke manier, waarop het Christen dom in het heidense Bulgarije zijn intllede deed. Bogoris, koning van Bulga rije, was door zijn zuster in kennis gebracht met het Chris tendom. Tijdens een gevangen schap in Constantinopel had deze vrouw de leer van Chris tus aanvaard, en, eindelijk verlost en teruggekeerd in eigen land, begon zij onmid dellijk aan het moeilijke werk om ook anderen en bijzonder haar broer, de koning, voor de nieuwe leer te winnen. Maar dat ging niet zo heel gemak kelijk. Zeker, koning Bogoris voelde al heel gauw iets voor dat nieuwe geloof. Maar de moeilijkheden, die hij te over winnen had, waren zo groot dat alleen een bijzondere ge beurtenis hem de moed en de kracht zou schenken, het hei dendom vaarwel te zeggen. Wat gebeurde er dan? Zo op het eerste gezicht niets bijzonders. Koning Bogoris had de keizer van Constantino- pel om een bekwaam schilder verzocht, die het paleis van de koning met een aantal mooie schilderwerken versieren moest. De keizer zond toen Metho dius, die niet alleen priester, maar ook een heel goed schil der was. „Ik wil", zo sprak de koning tegen de schilder, „dat je op de eerste plaats een prachtig stuk schildert, dat de mensen pakt. Bij het zien ervan moet iedereen onder de indruk ko men. Sterker nog: schrik en angst moeten de mensen bij het aanschouwen van je werk be vangen". „Ik zal maken, wat u ver langt!" beloofde de schilder missionaris. En hij begon zijn arbeid. Tegen een der muren van 'skonings paleis begon hij een voorstelling van het laat ste oordeel af te beelden. In het midden zetelde Christus, aan weerszijden omgeven door een schare van engelen. Schrik wekkend werd inderdaad het uiterlijk van deze Christus, die hier de Rechter van alle men sen voorstelde. Voor de rechter stoel van Christus stonden mensen van allerlei rang en stand. En allen zagen vol angst en verwachting op, naar Hem, die gekomen was, om allen te oordelen. Methodius had alles met zo veel gloed en leven geschil derd, dat er een onweerstaan bare kracht van dit schilderij aitging. De koning kwam dan ook da. delijk onder de indruk van het machtige werk. En alle hove lingen en dienaren, die het stuk kwamen aanschouwen, voelden een onbestemde vrees over zich komen. Het was inderdaad een schil derstuk, zoals de koning het gewenst had. Maar de missio naris liet het niet bij de schil dering alleen. Hij vertelde de koning ook de betekenis van deze voorstelling. Hij leerde de koning Christus kennen, als de rechter over levenden en doden.. En zo vurig was het woord van Methodius, dat ko ning Bogoris onmiddellijk ver langde nog meer uit het leven van die Christus te vernemen. Het duurde nu ook niet lang meer, of de koning gaf de wens te kennen, zelf ook christen te worden. Met de doop van de koning was de grond gelegd van de bekering van Bulgarije. Geholpen door de H. Cyrillus, had de H. Methodius nog heel wat moeilijkheden te overwin nen. Maar na jarenlange arbeid en na vele reizen bereikten ze toch het grote doel: Bulgarije werd een Christelijk land. Jammer dat in later eeuwen Bulgarije weer voor het katho lieke geloof verloren gegaan is. - V - M. Cyrillus Het is al weer een neel tijdje geleden, dat °P een der drukke stations in ons land het volgende vermakelijke voorval plaats vond. Een veel drukte-makende fa milie kwam vrij laat het per ron opgestormd. Meneer en mevrouw voorop, vier kinderen er achter aan. „We krijgen vast geen plaats meer!" jammerde de achter hoede. „Laat dat maar aan mij over!" schalde meneer terug. „Als jul lie je maar rustig houden." Meneer wandelde ongestoord langs de trein, tot hij bij een aantal eerste klas coupé's kwam, die nog vrijwel leeg waren. „Asjeblieft!" nodigde meneer, royaal zijn familie uit. „Nu alle derde klas coupé's vol zijn, reizen wij eerste!" „Maar je hebt toch kaartjes derde?" zei mevrouw nog. „Dat maakt vandaag niets uit Nu de trein zo vol pro fiteren wy daarvan." Meteen duwde hij de hele schaar de eerste klas coupé binnen. „Die pa toch!" glunderde de hele familie .„Wat is pa toch slim." Maarer zou nog iets an ders gebeuren. Een van de zoons waarschuw de al dadelijk; „Pas op, pa! Ze komen de kaartjes knippen." ,,'t Komt in orde, hoor!" zei meneer zelfbewust „Dat var kentje wassen wij wel!" Jammer genoeg voor deze meneer had de treincontroleur de hele familie zien zoeken en instappen. Die vertrouwde het zaakje niet erg. Beleefd vroeg hij dan ook: „Mag ik uw kaartjes even zien, meneer." „Asjeblieft! Zes stuks!" En met een onverschillig ge baar werden de kaartjes over gereikt. „U zit verkeerd!" merkte de controleur op. „Weten we," was het brutale antwoord. „Maar er was ner gens meer plaats voor ons." „Dan vergist u rich toch," klonk het nu enigszins spottend uit de mond van de controleur. „Gaat u allemaal maar even mee." Of ze zin hadden of niet, de hele familie moest uitstappen. Achter de controleur tippelden ze naar een tweede klas coupé. „Reizen we toch nog tweede klas!" fluisterden ze voldaan tegen elkaar. (Wordt vervolgd) Hier zie je de muis Timothy uit het vrolijke circusverhaal, waarin Dombo, de verlegen kleine olifant met de grote oren, de hoofdrol vervult, zijn vinger waarschuwend opheffen: „denkt er aan beste jongens en meisjes, Maandag is het de laat- ?'e, daS voor het inzenden van jullie tekeningen". Wij hoeven er zeker niets meer aan toe te voegen en wachten met spanning af wat jullie er zoal van gemaakt heb ben. Dus tot Maandag 9 Juli; nog juist tijd genoeg om een Jeuke of mooie tekening in te zenden. En beslist niet né Maandagmiddag, want dan is het te laat hoor. Misschien heb je wel vemo- men, of in de kranten gelezen, dat de beroemde Amerikaanse filmtekenaar Walt Disney eni ge dagen in ons land was. Welnu, dank zij de vriendelijke uitnodiging van de mijnheer van de RKO-Radio-film hebben wy persoonlijk met Wnlt Disney kennis mogen maken. Wij heb ben hem verteld, dat jullie be zig zyn met mooie tekeningen Timotly, »»ef rtn. Micldty Mo**, vi-fc de. Do mbo* yan >>pombo" te maken en na tuurlijk vond hij dat bijzonder aardig en drukte zijn spijt uit deze week niet meer in Neder land te zijn, want hij had gaar ne jullie tekeningen gezien. Wy brengen dan de hartelijke groeten over aan jullie allen van deze beroemde tekenaar uit Hollywood en hij wenst je veel succes met het tekenen van Dombo. Bovendien was Walt Disney zo welwillend zijn karakteristie ke en sierlijke handtekening voor ons neer te schrijven. Wy drukken die hierbij af. (Reproductie verboden) Advertentie 90 x 90 f 6.75, I 10f U.50 120 x 120 f 9.75, f 19.75 Groot Speciaalhuis Ged. Oude Gracht 108-110 Telef. 17165 Advertent** LANCMS VEERS *RAA» M VHU 11433 Voor de tweede klasse C heren werd Vrijdagavond in Groenendaal gespeeld de wedstrijd HPCDWT. DWT dat met drie Invallers verscheen kon tegen de Heemstedenaren weinig inbrengen. In de eerste speelhelft namen de Heemstede- naren door twee doelpunten van Dijk stra de leiding. Ook in de tweede speel helft mocht het de Haarlemmers niet gelukken de HPC-verdediging te passe ren en voerden de Heemstedenaren, door schoten van Geurtsen, Smit 3 en Pronk hun voorsprong op tot 70. Voor de tweede klasse A dames heeft DWT in Amsterdam tegen de ADZ ge speeld. Het wilde bij de Haarlemse da mes niet vlotten; zij moesten de punten in Amsterdam laten. De ADZ won de wedstrijd met 30. DWT boekte in deze zelfde afdeling twee nederlagen. Woens dagavond werd in de zweminrichting aan de Houtvaart met 51 van Nereus verloren. Donderdagavond speelde DWR in Velsen tegen VZV en was het resul taat een 32 overwinning voor de ont vangende ploeg. De wedstrijd HPC— Haarlem, derde klasse A dames werd Vrijdagavond in Groenendaal gespeeld. In de eerste speelhelft bezorgde Carla Brakel en Hanneke de Jager de Haar lemse dames een voorsprong van 20; in de tweede speelhelft bracht Nanny Franke de eindstand voor Haarlem op 4—0. In de derde klasse D dames heeft DWR 2 een overwinning geboekt; ge speeld werd tegen Nereus 2 en de eind stand was 31. Haarlem 2 verloor in de reserve eerste klasse A met 21 van SVH 2. Een 61 overwinning boekte DWR 2 reserve tweede klasse A in de wedstrijd tegen HPC 3. DWR trok naar Alkmaar om te spe len tegen DAW 3, reserve derde klasse B; de Alkmaarders wonnen met 110. Kringcompetitie meisjes: HPCDWR 6—0. Met een vliegtuig, dat Woensdag 11 Juli van Amsterdam naar Biak ver trekt, kan luchtpostcorrespondentie, be stemd voor Nieuw-Guinea, worden ver. zonden- Het verdient aanbeveling de stukken niet later dan 9 Juli ter post te bezorgen. Advertentie De nieuwe cursus voor de op leiding van leerling-kraamver zorgsters begint 1 Sept. a s Meisjes, die hiervoor interesse hebben, kunnen op het bureau alle inlichtingen verkrijgen. De kraamdocente, Zuster W. Loh- man, houdt hiervoor elke Woensdagmiddag spreekuur v 3—3 uur. Op het bureau van onze krant liggen voor belangstellenden de passagiers lijsten ter inzage van het s.s. „Camero- nia" en het m.s. „Willem Ruys" welke schepen resp. 20 Juni en 22 Juni van Djakarta zijn vertrokken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 9