Jeanne d'Arc au hücher in Haarlem Noviteiten van Martinshof Soldateske krabbels l BULLDOG" MUS Prijzenswaardig ondernemen van Haarlemse C.O.V. Pogingen tot herstel Modern warenhuis behoeft theater-effecten WIJKHUIZEN VOOR EEN GOEDE BONTMANTEL VLEESCROQUETTEN ari v.Empelen o°°°o, vUjvw-Me/n Herleving van aloud mysterie-spel HERINGA WUTHRICH Drastische interieur-wijziging bij V. en D. Sieraden en kerkelijke smeedkunst R.K. TECHN. CLUB VOOR KAPPERS Ledenconcert H.O.V. J Er wordt Bloemwerk ZATERDAG 6 OCTOBER 1951 PAGINA 7 Indeling van het werk CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Bloedarmoede Zenuwzwakte Oprichting een feit LOEMPIA met taugee en Croquetlen Solist: Sas Bunge, piano Aanschaffing zandwas- installatie Ged. Oude Gracht 49 Haarlem KUNSTHANDEL LEFFELAAR DE KATH. UITLEEN. BIBLIOTHEKEN TE HAARLEM Leesseizoen staat voor de deur O BARKER'S CAFETARIA'S Avontuur in de zwarte aarde Nuts-Spaarbank BALLET-RECITAL IN HAARLEM Schoolruimtegebrek in St. Liduinaparochie VERMAARD OVER Dl GEHELE WERELD «S oenehHbncie itmftin, gÊfifcAi/t/ voor vote (btieiMlam. Vervaardigd door 9 Verkrijgbaar In de bekende kantoorboekhandel en vulpenzaken. Eventueel kunt U zich ook wenden tot de agenten in Nederland: KOHLER'S AGENCIES, BEZUIDENHOUTSEWEG 101, DEN HAAG, die gaarne zullen opgeven welke dichtstbijzijnde kantoorboek handel Myers' artikelen in voorraad heeft. Al gedurende geruime tijd tracht men de aloude mysteriespelen te doen herleven. Aan deze spelen, die in de middeleeuwen ontstonden, lagen hoofd zakelijk onderwerpen uit het oude en nieuwe Testament ten grondslag, zoals de val van Lucifer, de schepping van de mens, de verdrijving uit het paradijs en hijzonder de geboorte, het lijden en de opstanding van Christus. Dergelijke spe len. afgewisseld met zang en ook wel met dans, werden in de kerk opgevoerd, hadden dan ook een liturgische, in elk geval een religieuze strekking. Hiervan getuigen teksten, welke nog in gebruik zijn, b.v. die in de Paas- sequentia: „Die nobis Maria, quid vidistis in via?", „Zeg ons, Maria, wat gij zaagt op uwe weg?", alsrnede, wat ons land aangaat, gezangen uit het Utrechts Antiphonarium, in gebruik bij de Kanunniken van Sancta Maria" en waaraan spelen waren verbonden. Hierop wijst de aanstelling door het Domkapittel van een persoon voor de verdeling van de rollen en de verzorging der attributen met de titel: „duetor asini et stellae", leider van ezel en ster. Het bleef evenwel niet immer bij re ligieuze taferelen. Aanleiding daartoe gaven het optreden van grappig en iro nisch gedachte figuren, zoals die van Knapenbisschop (Onnozele Kinderfeest), Herodes en de Duivel. Door deze om standigheid, het gebruik van minder liturgische onderwerpen en van de volkstaal, het meer realistisch spel en het overmatig gebruik van weelderige requisieten werd het mysteriespel van de kerk naar de markt verplaatst. De pogingen van de Parijse de Sor- bonne-studentengroep om de oude mys teriespelen te doen herleven hebben niet alleen geleid tot heropvoering van die spelen. Een bewonderaar van dit genre verzocht de dichter Paul Claudel een geliefd geschiedkundig onderwerp als grondslag van een nieuw, heden daags spel te kiezen. De keuze viel op de episode uit de honderdjarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland, waarin Jeanne d'Arc, gedreven en begeesterd door „hemelse ingevingen en stemmen7' met toestem ming van de Dauphin (kroonprins) de strijd aanbond tegen de Engelsen en hun Franse bondgenoten de Bourgon diërs. Deze strijd ving aan met de inne ming van Orleans en vond haar tra gisch einde met de gevangenneming en terechtstelling van Jeanne d'Arc na de mislukte aanval op Parijs. Het werk is verdeeld in elf scènes, V'elke vooraf worden gegaan door een Proloog. Claudel koos als onderwerpen Voor deze scènes zuiver geschiedkun dige en legendarische gebeurtenissen Pf stelde satyres hierop te zamen, b.v. d° rechtbank gevormd door beesten en "et kaartspel der koningen. Deze gebeurtenissen verschijnen "Panne d'Arc als visioenen voor de pest, worden opnieuw door haar be- 'Ppfd, terwijl zij reeds aan de schand aal is gebonden. De muziek van Clau- rei, zowpI rip instrumentale als de vo- zowel de instrumentale - is niet louter illustrerend. Zij is Zi= Pauw met de tekst verbonden, dat is e«n integrerend deel van het spel E'r-Worden. T, Woensdag 10 October geeft de ^aarlemse Christelijke Oratorium- pPrenieinB van dit bijzonder werk een uitvoering in de Gemeentelijke concertzaal. Ten gerieve van de be zoekers geven wij hierbij .een gede tailleerd overzicht van de inhoud van „Jeanne d'Arc au bücher." Proloog. Donkergetinte orkestklanken stellen de over Frankrijk heersende duisternis voor. Het weeklagende volk wordt tot vertrouwen op God aangespoord en de verschijning van Jeanne d'Arc wordt voorspeld. Merf roept haar reeds aan, smeekt haar om redding. Scène I. De hemelse stemmen. „Na een somber geluid plotseling een n'ts, zangstemmen heffen een Meilied ®an, fluitspel duidt op ontsluiting van 1 hemel en zacht ruist het door de Ucht: „Jeanne, Jeanne!" ScèPe II. Het boek- - Dp afgezant van de hemel. Broeder rpminicus, toont Jeanne het boek met "et door engelen geschreven verhaal van haar martelaarschap. Hij deelt haar bjede, dat personen, die de waarheid moesten vertegenwoordigen, haar aan jagen als heks, ketterse, afvallige, vijandin van God. de Koning en het volk. Dl. De aardse stemmen- P verzoek leest Dominicus het ver haal voor. Zij is ontsteld door de valse beschuldigingen. Het volk komt echter onder invloed van deze beschuldigingen en eist haar dood op de brandstapel. Dominicus vergelijkt haar rechters met wilde beesten en Jeanne met de marte laressen van Rome, die eveneens aan de wilde beesten waren overgeleverd. Scène IV. Jeanne aan de beesten over geleverd. Jeanne verschijnt opnieuw voor de rechtbank, hier gevormd door wilde beesten. Er weerklinkt een ironisch- plechtige zang, het orkest illustreert kwinkslagen. Opnieuw weigert zij te erkennen, dat zij een werktuig van de duivel is geweest. Haar „neen" wordt als „ja" verklaard. Fanfares maken de veroordeling tot de brandstapel aan de wereld bekend. Scène V. Jeanne aan de schandpaal. Het door het orkest nagebootste ge luid is van de hellehond Yblis. Jeanne vraagt aan Dominicus, wat zij heeft misdaan. Hij zegt haar, dat de mensen, die haar veroordelen, spotten met de Paus, aan de duivel en niet aan God geloven. De uitslag van een kaartspel heeft haar hier gebracht. Scène VI. De koningen of de uitvinding van het kaartspel. Het onthouden van steun door het Franse Hof heeft geleid tot de gevan genneming van Jeanne door de Bour gondiërs, die haar voor geld aan de Engelse Koning uitleveren. Dit verraad en de uitlevering worden voorgesteld door een kaartspel met als inzet Jeanne d'Arc. Het spel heeft als begeleiding een statige hofdans. Scène VII. H.H. Catharina en Margare- tha. Twee klokken luiden ten teken van droefheid en blijdschap, van dood en geboorte. Jeanne hoort hierin de stem men van de H.H. Catharina en Marga- retha zich vermengen. Terwijl Catharina de psalm „De Profundis" bidt, zingt Margaretha, omkranst door een stralend licht, Jeanne toe: „Blijf hopen op Jezus en Maria", twee namen, die prijkten op Jeanne's strijdbanier. Het bevel van de „stemmen" iuidt: neem de banier op en breng de Koning terug. De imitatie van klokkenklanken door het orkest is wonderbaarlijk! Scène VIII. De Koning op weg naar Rbelms. De Dauphin van Frankrijk trekt in feeststoet naar de Kathedraal te Reims om als Koning te .worden gekroond Het volk is deels zich van deze plech tigheid bewust, deels vermaakt het zich met werelds spel en de lachwekkende ontmoeting van een boer met een bot telierster, ondanks het vermaan van een priester en de opwekking tot het zin gen van een geestelijk lied. De aankon diging van de stoet geschiedt op impo nerende wijze door tromgeroffel en het spel van pijpers en trompetten. De plechtigheid brengt Jeanne in verruk king, het volk blijft haar echter be schouwen als een heks. Scène IX. Jeanne's zwaard- Klokketonen, fluit- en trompetspel weerklinken vanuit den hoge.Domi nicus vraagt Jeanne naar de oorsprong van haar zwaard. Zij kan echter dit mysterie niet verklaren- Zij herinnert Advertentie HAARLEM Van heinde en ver gaat men in Rot terdam kijken naar het nieuwe gebouw van Vroom Dreesmann, dat als eer- ®te in Europa op Amerikaanse leest ge schoeid is. Men kijkt er van buiten af "wars door heen en de etalages vormen ook één geheel met de verkoop- De Amerikanen passen in hun t?>e warenhuizen de theater-show w-p' "oor decors, belichting met schijn- jj 'Pers en opmaak der toonbanken, n, „kijken" wordt zo attractief ge. 2io dat kopen er, psychologisch ge- eik1' u't moet volgen. De sortering van artikel is onmiddellijk zichtbaar, "ardoor een vlotte circulatie van ko- !,e.rs verkregen wordt. Twintig jaar W?en kwam het trotse gebouw aan et Verwulft gereed en thans is de par- :®rre zo ingrijpend verbouwd, dat van wi1 ,Volledig interieur gesproken kan voldoet' dat aan d® modernste eisen Was het vroeger modern om overdek- Adverte ntie HET TONISCH Krachtpreparaat Vraagt hei Uw apotheker ol drogist je passages 'e maken met zeer veel etalage-ruimte, thans is het open front het meest gewild. Het gevolg daarvan is, dat V. en D. de verkoopruimte op de parterre kon vergroten van 825 vier kante meter tot 1365. De verbouwing geschiedde onder architectuur van de heer Van Hardeveld uit Amsterdam, de verzorging van het interieur geschied de door de N.V. Miehels te Amsterdam en de zeer moderne uitgebreide ver lichting werd ontworpen door de heer Naalden uit Rotterdam. Deze heren hebben ook in Rotterdam hun sporen verdiend op dit terrein. Een eigenaardigheid is, dat de ver lichting verplaatst kan worden en zich regelt naar de plek, waar de toonban ken staan. Zonder overdrijving mag gezegd worden, dat de verlichtingsin stallatie de meest moderne van de we reld is. De gemeente Haarlem heeft toe stemming gegeven om het zekeringen systeem om te zetten in een automa- tensysteem, een toestemming, die tege lijkertijd een primeur betekent. Er wordt druk met schijnwerpers gewerkt, die tevens kleurenrr.ogelijkheden ge ven. Aan de buitenzijde zijn de etala ges en nieuwe tourniquets bekleed met een metaalsoort ge-anodiseerd alu minium dat uit Zwitserland afkom stig is en zo goed als geen onderhoud vraagt. De verbouwing werd uitgevoerd door de firma gebr. Schiphorst, Heringa en Wutrich verzorgde de electrische ver lichting. Ongetwijfeld is de winkelstand er op dit zeer drukke punt in Haarlem op vooruit gegaan, ten voordele ook van het vertier in ons gezellig centrum. Haarlem is nu de tweede stad van Europa met het modernste Amerikaan se warenhuis-interieur. zich haar schone geboortestreek. Het refrein van het Meiliedje weerklinkt wederom. Na de Lente te hebben ver heerlijkt besluit zij met de woorden: „De vreugde is het sterkst, de hoop is het sterkst, God is de Sterkste". Scène X. Trimazo, Lotharingisch volks lied. Jeanne neuriet het volkslied, door een kind in de verte aangeheven, mede. Scène XI. Jeanne d'Arc in de vlammen. De brandstapel wordt aangestoken. Men hoort in het orkest ce vlammen oplaaien. Terwijl het ene volksdeel Jeanne als een tovenares beschouwt, en haar uitjouwt, vereert het andere deel haar als een Maagd en spreekt tot haar liefdevolle woorden- Hemelse stemmen roepen de martelaresse toe: „Jeanne, kom!" Zij antwoordt, dat ketenen haar weerhouden. Nadat de banden met het aardse leven zijn verbroken, vangt voor haar het uur der verlossing aan. Vanuit de hemel weerklinken de stemmen van de H. Maagd, H.H. Catharina en Marga. retha: „Het grootste liefdesoffer dat de mens kan schenken is zijn leven te ge ven voor degenen, die hij bemint". De aardse stemmen ringen het aarzelend na. Een vredige stemming weerklinkt uit teêre orkestklanken. Indeling van de rollen: De spreekrollen: Jeanne d'Arc, Broe der Dominicus en enige kleine rollen worden vervuld door Georgette Hage- doorn, Henk Schaer, Willy Brill en Jaap Stroomenberg. De zangrollen: de H. Maagd, de H.H. Catharina en Margare tha, Poreus (het zwijn). Herauten, Priester e.a. door Corry Bijster, Coby Frankendaal, Akke de Vries, Han le Fèvre en Guus Hoekman- Behalve het koor van de Christelijke Oratorium Vereniging werken voorts mede: Hespe's Jongenskoor en het ver sterkte Residentie-orkest. Honegger voegde aan het orkest o a. 3 saxophones, 2 piano's en celesta toe. O. K. De kapdemonstratie voor kappers, die Dinsdagavond in hotel-restaurant „de Leeuwerik" gehouden werd, is een vol ledig succes geworden. Het doel van deze bijzondere avond was de oprichting van een R.K. Technische Club in Haar lem. En. dat doel is bereikt. Vele katho lieke kappers hebben zich als lid opge geven. Het vooriopig bestuur smeedt het ijzer, wanneer het heet is en houdt Maandagavond 8 October om half negen een vergadering in het gebouw „de Open Deur", Kruisstraat 25. Op deze vergadering zal in onderling overleg de manier van werken besproken worden. Er zal tevens ruimschoots gelegenheid zijn tot het stellen van vragen. Zij. die hun inschrijfformulier nog niet ingele verd hebben, kunnen dit alsnog op de ze avond doen. De verwachtingen van deze verga dering zijn hoog 'gespannen, en het voor lopig bestuur van de gloednieuwe R.K. Technische Club, afdeling Haarlem re kent er op, dat allen aanwezig zullen zijn. Advertentie STATIONSPLEIN 6-Tel. 21750 Speciaal adres voor: Voor een zo goed als tot de laatste plaats bezette zaal gaf de H. O. V. gis teravond haar eerste ledenconcert van de Vrijdagavondserie, dat onder leiding stond van de dirigent Toon Verhey. Geopend werd met de bekende „Akade- mische Festouverture" van Brahms, een compositie, waarmede de componist de academische Senaat der Universiteit van Breslau heeft willen danken voor het eredoctoraat in de philosophic, dat hem op 46-jarige leeftijd, in 1879, werd verleend. Het is een feestelijk brok ge» legenheidsmuziek, melodisch opgebouwd uit een aantal studentenliederen, o.m. het „Gaudeamus igltur", waarin aan het slot het geheel culmineert. Met een uiterst zorgvuldig afgewogen accura tesse in dynamiek en rhythmiek werd het een echte feestelijke opening van dit concert. Opvallend mooi hierin was de nobele glans, die de koperblazers ten toon spreidden, zonder de dynamische grens van het gehele orkest-apparaat te overschrijden. Een voortreffelijk staal tje van klank-ensemble. In het piano concert in a moll van Schumann so- lieerde vervolgens onze stadgenoot, de componist-pianist Sa,s Bunge. Het was vooral in het eerste deel van het con cert, dat hij zijn toehoorders wist te boeien door zijn technische bekwaam heid en zijn zuiver stylistisch inzicht. Afgezien van het kleine stoornisje in het tweede deel ook hier kunstzinnig spel, dat het gracieuze karakter van deze satz goed trof. Het laatste deel miste iets van het spontane en uitbun dige, dat Schumann er aan gaf. waar door juist dit deel ietwat gereserveerd klonk. Intussen verkreeg de solist voor de vele schone momenten in zijn spel een dankbaar applaus. Na de pauze vond een herhaling plaats van één der parels onder de symphonieën van Fr. Schubert, de tweede in Bes dur, die Toon Verhey Dinsdagavond hier reeds introduceer de. Deze schijnbaar zo eenvoudige mu ziek, die zo heerlijk zingt, herbergt voor het orkest enorme moeilijkheden. Het is naar aanleiding van zulk een uit voering, dat men zich een juister oor deel aangaande de prestaties van een orkest kan vormen. Afgezien van mu zikaal inzicht en opvatting, factoren, die grotendeels van de dirigent afhan gen, hoort men in deze open muziek iedere minste of geringste stoornis in rhythmiek of toonvorming. Door de verrukkelijke weergave, die de H. O. V. er van gaf, bewees zij meer dan ooit, wat er aan verheven schoonheid ge presteerd kan worden na een intensieve studie van zulk een, nogmaals, schijn baar eenvoudig werk. Dat was musice ren van een verheven orde. Het spon tane applaus bewees met welk een in stemming deze uitvoering weerklank vond b'j het talrijke publiek. JAN LAARVELD. Het schoonhouden van de zogenaamde nafilters van het gemeentelijk waterbs- 11 vraa6t de nodige zorgen. Ondanks vo.orzieningen is er weer een weer stand in de filterbedden geconstateerd, hetgeen veroorzaakt bleek te worden door een vervuiling met ijzerslib. Dit euvel zou verholpen kunnen worden door een vervuilde laag filterzand te ver wijderen en te vervangen door een laag schoon rivierzand. Daar een hoeveelheid van 400 km. nodig zou zijn. zou met een en ander een bedrag van f 4600 ge moeid zijn. De practijk heeft uitgewezen dat zodanige voorziening elke twee jaar dient te geschieden. Teneinde deze kos ten te verminderen is gezocht naar een mogelijkheid om het filterzand door middei van een wasbehandeling van ijzerslib te ontdoen. Daartoe is een zand- wasinstallatie ontworpen. De kosten van een dergelijke installatie alsmede het breek- en herstelwerk in de nafilters enz ramen B. en W. op f 6500. De be sparing, welke daarmede wordt bereikt, is niet onaanzienlijk. Zij stellen de raad dan ook voor dit bedrag ter beschikking te stellen. Advertentie TT et is nu de derde achtereenvolgende herfst waarin het atelier Martinshof Ê~T in Haarlem een overzicht toont van zijn werkzaamheden. x Na de kennismaking met het streven om het edele materiaal in de edelste vormen tot een hoogwaardig sieraad te verwerken, zagen we vorig jaar dit streven in verdere doorwerking. Nu is het de verruiming der mogelijkheden waarvoor de aandacht gevraagd De oudste medewerkster Maud Smit blijft, in ideale combinatie met de edelsmid Evieg, met haar speelse motieven dicht bij de beeldende kunst. Haar toon is luchtig en intelligent. Hiernaast zijn in de collectie opge nomen sieraden van een nieuwe mede werker Archibald Durrlbar. Zijn werk is contrasterend met het voorgaande, ernstiger van aard, mannelijk, sterk en voornaam. Zijn fantasie uit hij min der in het verhalend motief dan wel in het ornament: hij leidt het pure spel der materialen. Het belangrijkste nieuws dat Mar tinshof op deze expositie te vertellen heeft is, dat het terrein der kerkelijke edelsmeedkunst binnen zijn belang stellingssfeer getrokken is. Daartoe heeft het met de Sittardse edelsmid Cor Sandifort contact opgenomen, die Monstrans, vervaardigd door Cor Sandifort en uitgevoerd in verguld-zilver mot paarlev! en bergkristal. hier een uitgebreid exposé van zijn kunnen geeft. Zijn werk is bij voorkeur strak en met een verfijnd détail verzacht. Daarmee ingesteld op het veelvuldig gebruik door meerdere generaties en op afstandwerking in de grote kerk ruimten. Als hij zich beperkt tot ornamentale verluchting van zijn composities, blijkt zijn werk zeer gaaf en devoot te zijn met een duidelijke eerbied voor het heilige doel waarvoor zijn werkstukken dienen. De hierbij afgebeelde monstrans toont, hoe de con ceptie direct afge leid is uit de sym boliek zonder daar aan vreemde, sier lijke maar verwar' rende bijmotieven toe te voegen. De stralende, lichtvon ken uitstrooiende werking ervan is groter dan op deze foto te zien is. In de profane sector zagen wij nog als noviteiten enige gedreven ko peren schalen: de sobere van Donné en de subtielere van mevr. Grefe Walck. De tentoonstel ling, waarvoor de beeldhouwer P. Sleegers ab stracte gipsen man nequins maakte, die juist voldoende menselijke realiteit bezitten om arm band. halssieraad en ring nadrukke lijk te exposeren, en waarvoor de architect Aug. Jan sen alleszins pas sende vitrines ont wierp, werd inge richt door mevr. Furstner. Tot en met 20 October is deze ex positie van hoog waardige edel smeedkunst gehuis- vast In de zalen van Kunsthandel Leffelaar aan de Wagenweg. L. T. Naast de in wetenschappelijk en lite rair opzicht op hoog peil staande R.K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek aan de Nieuwe Gracht welke Leeszaal de haar eigen taak op voortreffelijke wijze vervult, zijn er op vijf plaatsen in de stad katholieke uitleenbibliotheken ge vestigd, wier doelstelling het is goede ontspanningslectuur ter beschikking te stellen. Men vindt deze uitleenbiblio theken: op de N. Groenmarkt 22, Hage- straat 49, St. Bavo-clubhuis a. d. Leid- sevaart, Gen. de la Reystraat 17 en in de St. Catharinaschool a. d. Rijksstraat weg 369. Het boekenbezit van elk dezer biblio theken bestaat uit ongeveer 3500 bceken, waaronder er 775 in de drie laatste ja ren zijn aangekocht. Op elke bibliotheek is een catalogus van het volledige be zit verkrijgbaar. De boeken zijn onder verdeeld in rubrieken voor volwasse nen, oudere jeugd en voor de allerjong sten. Voor deze laatsten is er een half- leesgeld-bibliotheek. De soorten boeken die men er aan treft beslaan het terrein der romans, populair-wetenschappelijke werken, godsdienstige boeken, heiligenlevens enz. Door een bijzondere, reeds eerder me degedeelde. overeenkomst met de R.K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek is er gelegenheid om via de uitleenbibliothe ken ook uit de voorraad van die instel ling te putten. Men kan op de kath. uitleenbibliotheken terecht op de uren. vermeld op de biljetten in de kerkpor talen en bij de verschillende afdelin gen. Nu het leesseizoen voor de deur staat heeft het zin op dit alles nog eens de aandacht te vestigen. Advertentie Advertentie O zoals ze BEHOREN te zijn! En tochslechts 25 ct. per stuk. Gen. Cronjéstr. 121 - Rfóksstr.weg 238 Gerrit!" zei ik, toen ik terugkeer de op de plaats waar ik mijn gezel had achtergelaten en hem nergens zag. Gerrit slak zijn verhitte hoofd boven de grond uit; zwarte ve gen en krioelende insecten gaven hem een onaangenaam voorkomen. „Ik heb een pracht van een schuttersput ge-, graven", snorkte hij voldaan. Ik liet me ,?r !n Ploffen, tegelijk met een zanalawine, zodat de put onmiddellijk weer vol was. „Nou graaf je zelf maar verder," riep Gerrit zenuwachtig, „ten slotte moeten we er samen in wonen." Ik begon ijverig te spitten terwijl mijn weimg aantrekkelijke makker zich ging verlustigen in het aanschou wen van de rest van het peloton, dat bezig was zich tegen de helling van de heuvel in te graven. Het was een waanzinnig werk. De zon zakte steeds lager en de schaduw van de denne- boom, die naast me groeide, viel lan ger en langer over de put heen. Ik groef als een bezetene om mijn kuil in de zon te houden; zodat, toen deze laatste tenslotte luid sissend in de zee verdween, mijn stelling de vorm van een loopgraaf vrij dicht benader- de. „Mooi werk." prees Gerrit, die me gedienstig een pikhouweel aanbood om een metersdikke turf laag weg te hakken, „zo kunnen we vannacht tenminste allebèi languit liggen; het sneed me door de ziel, jou in een hoek te moeten opvouwen." „Jij hebt geen ziel," zei ik woedend; „alleen maar een maag als een slecht gestop te worst." Maar hij nam mijn slafe- lijke arbeid over en dat vergoedde veel. In de geruststellende wetenschap, dat er aldus voor mijn toekomst werd gezorgd zette Ik me met de rest van het peloton te eten. De vijand maak te van deze unieke gelegenheid dank baar gebruik, om ongezien alle moei zaam gelegde prikkeldraadversperrin gen en mijnenvelden op te ruimen. De luitenant was diep verontwaardigd toen hij het bemerkte. Hij rustte een patrouille uit en trok vergeefs de schemering in om de schurken te ach terhalen. Teleurgesteld belandde hij tenslotte in een cafe. „Twaalf pils," zei hij vermoeid te gen de waard. Deze kneep listig één oog dicht. „Waarom juist bier. luite nant?" vroeg hij fluisterend. De luit dacht een half dozijn bierglazen bin nen te halen en antwoordde (snedig naar wens): „Omdat het bier weer best is." Toen gebeurde er iets akeligs. De waard draaide zich vliegensvlug om en begon hysterisch te roepen. „Hij kent het wachtwoord niet! Hij is een vijand! Het is een spion!" Uit alle hoeken en gaten stormden soldaten van de tegenpartij tevoorschijn; een van hen talmde zelf niet, ogenblik kelijk het toilet te verlaten. Hij bleef echter met zijn bretels aan de deur knop haken, en met een doffe smak veerde de ongelukkige weer terug op de plaats, die hij het ogenblik tevo ren zo plichtsgetrouw had verlaten. De luitenant overzag in een ogen blik het critieke van de situatie. Het leed geen twijfel, dat hij in een hin derlaag was gelopen en dat slechts kalm en doortastend optreden hem nog kon vrijwaren van de vernietiging zijner carrière. Rustig stak hij een si gaar op, haalde toen bliksemsnel een bom uit zijn binnenzak en legde die brandend op het prestenteerblad van de verraderlijke caféhouder. Deze liet met een brul de hele boel uit zijn handen vallen; er klonk een enorme knal en vriend, vijand - en de ruiten vlogen naar buiten. Hijgend maar vol daan arriveerde de luitenant met. zijn patrouille even later op de heuvel, waar inmiddels bet hele detachement in de grond was verdwenen. „We blijven vannacht in de putten slapen", deelde de luit somber mede. „We zullen tot twee uur wel enkele aanvallen te verduren krijgen, maar daarna kunnen we dan ook rustig maf fen," „Hahaha!" riep men toen ho nend en in koor. „Maffen zegt de luit. En dan fabelen ze nog, dat alle geestelijke gaven in het leger afstom pen." Er kwamen aanvallen, en er werd veel (en soms raak) geschoten. Er waren ellendigen, die dach ten tussen mij en mijn Gerrit door te kunnen ijlen, in de mening, dat wij in twee verschillende putten zaten. Zij braken bijna hun nek en gaven ons stof tot graven. Mijn oude vriend Schomper vluchtte overhaast zijn put uit. „Ze komen hier ze komen daar, ze komen van alle kanten!" kreet hij. Toen hij na de aanval zijn put weer wilde betrekken, was een zwerm wespen hem al voor geweest. Na twee uur werd alles stil. Een koude mistsluier zweefde langs de hellingen, en langzaam verstomde het leven in de putten. Om half vier viel er een kluit zand op mijn gezicht. Tie rend werd ik wakker en zag hoog bo ven me een gehelmd hoofd tegen de bleek-verlichte nachthemel afsteken. „Kom je put uit", sprak de helm. „Je moet een half uur wachtlopen." Ik scheurde me los van de koude grond, wierp mijn tentzeil af en begon uit het diepst van mijn hart te schelden. ..Tk ben vrij van wacht." zei ik. en ik meende het; het hielp niets. Ik wekte Gerrit. die kreunend en stiif het zand uit zijn camouflage schud de. Nauwelijks hadden we onze hoof den echter boven de grond gestoken, of we trokken ons weer snel terug en keken elkaar ontzet aan. Het was verschrikkelijk koud. Met een nog suffende Gerrit achter me aan en een flitsende lantaarn, be gon ik mijn ronde. (Natuurlijk was ik Gerrit spoedig kwijt; die zat bij een vuurtje, dat enkele kleumende lieden met veel geploeter in stand hiel den). Het was een akelig gezicht. Sommige lieden, die ik aantrof, had den niet de moed gehad in de koude rokken van moeder aarde weg te kruipen en hadden zich naast hun kuil in de struiken geworpen; ofwel zij draaiden zich in een wijdmazig camouflagenet en sliepen en stierven de nacht door als enorme insectenlar ven, die gedempt maar onbeweeglijk tierden, als mijn lamp door het net in hun gezicht scheen. De meesten trof ik jn hun kuilen aan, onbedekt, schots en scheef door elkaar liggend. Schomper leed in alle hevigheid. Hij had het wespengevaar trachten te bezweren door zijn helm op het wes pennest te zetten; de dieren waren toen echter zo te keer gegaan, dat hij het ding weer verwijderd had, en on middellijk hadden de ondankbare schurken hem aangevallen. Hij had nog getracht ze met pijproken af te schrikken; maar na vijf minuten ren de hij als een bezetene door het kamp. achtervolgd door een enorme wolk stekende en tierende insecten, die iedereen onder vuur namen die zij tegenkwamen. Hij dwaalde door de mist als een schim, spookachtig en zielig in zijn angst voor de dieren, waarover hij koning behoort te zijn Toen mijn half uur wacht voorbij was, zocht ik mijn opvolgers op. Zij zagep me al van ver aankomen, twee vertrokken hoofden boven een dam pende zwarte aarde. „Gelukkig!" rie pen zij gekweld. „Eindelijk! Ik be sterf het!" En terwijl ik (met mijn Gerrit) opnieuw de harde bodem van onze put tot rustbed koos, draafde de nieuwe wacht langs ons heen, zodat de kluiten aarde ons in het gelaat spatten. Vaag hoorde ik nog, hoe zij een eindweegs verder de lange Be-' bop ontdooiden. De zielepoot had be slist zijn put even moeten verlaten en had zich toen maar in de eerste de beste kuil geworpen, die vol met wa ter stond en waarin bovendien al iemand anders trachtte te slapen. Toen zakten wij zelf weer weg in een fel-doordroomde roes. waarin wij elk ons weegs gingen. Ik ontwaakte in de morgen door de stem van de luitenant, die luide ver kondigde dat hij het afpikte in die vervloekte kou en dus niet van plan was zich te wassen. Ik stak rillend en verstijfd mijn hoofd boven de rand van de put uit. Links en rechts, nog wazig in de morgennevel, verrozen groteske be ren uit de grond. De nacht was voor bij. FRANS GROSFELD In de maand September is bij de Nuts- Spaarbank ingelegd een bedrag van f 734.422,69, waaronder via de Ophaal dienst f 39.018,23 en bij de afdeling Jeugdspaarbank f3.032,03. Terugbetaald werd f 667.930,20. Het aantal nieuw uitgegeven boekjes bedroeg 476. Daarnaast hebben zich 601 nieuwe deelnemers bij de Jeugdspaar bank aangemeld. Op 30 September 1951 bedroeg het aantal inleggers 63.810 met een tegoed van f23.487.579,10. en bloemwerk gemaakt, wat een verschil. Ware bloemsierkunst en altijd iets aparts vindt U bij Bloemenmagazijn BINNENWEG 18, HEEMSTEDE TEL. 3-80-80. Maandagavond 8 October begint de Haarlemse Kunstgemeenschap het sei zoen met het optreden van Ballet Recital onder de artistieke leiding van Sonia Gaskil en met medewerking van de H.O.V. Voor Haarlem betekent dat op treden een eerste kennismaking meteen balletgroep, welke in ons land wel de eerste plaats op dat gebied inneemt- Het programma vermeldt verschillen de bijzondere nummers. Wij memoreren slechts „Rhythme en klank" op muziek van Béla Bartok, „Les Sylphides" op muziek van Chopin en twee delen van het „Oud-Amsterdams Prentenboek" op muziek van Julius Röntgen. Het schoolbestuur van de St. Liduina parochie ziet zich door het grote aantal leerlingen van de drie lagere scholen in de parochie genoodzaakt met ingang van het lopende schooljaar een aantal voor een parallel-eerste klas in aanmer king komende leerlingen te plaatsen in een leegstaand lokaal van het in bruik leen gegeven gedeelte van het schoolge bouw aan de Overtonstraat (St. Willi- brordusschool). Dit in afwachting van de uitbreiding van de school aan de Ti- morstraat met drie lokalen, waartoe da raad reeds medewerking verleende, maar welke nog niet uitgevoerd kon worden. De inrichting van het nieuwe lokaal zal een bedrag vergen van f 2200.06, maar op de uitgaven voor het meubilair kan f 1310 bespaard worden. B. en W. stellen de raad voor in de overblijvende kosten ad f 890.06 te voorzien. Made by: M. MYERS SON LTD.. OLDBURY, BIRMINGHAM. ENGLAND.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 7