Ger de Roos: pal in de branding. Wim Jansen: een bevende reporter Een kwestie van I De schipbreuk van een meesterwerk Belangrijke opdrachten in Grote trek via de duinen van Bloemendaal V&U6 1 - i Kennemerland In Alkmaars St. Laurens SHOdttome baas boven baas Haarlem achter de Lijst Zonder Naam Herinnering aan Zandvoort CWlcitrcióóen PINKY, een sympathieke film Maarten van Heemskerk Interessante notities aan de kop van de Zeeweg Stemmen uit Haarlem Pullman matrassen partijdig zijn mMÊMKÈmÊmm KEI P-OPTIEK 8 ZATERDAG 27 OCTOBER 1951 PAGINA 9 '»i WASSENAAR &NSÏaSo" mH - IN CINEMA PALACE City Frans Hals Rembrandt Lux or Spaarne Auto in brand GROTE HOUTSTRAAT 137 De rijke schilder 3T VOGELS VLIEGEN VOORBIJ Wie verloor zijn rijwiel? Herinnert 11 zich die vijfde dag: van Februari? Dat was de Maandag: vóór Vastenavond. Nauwelijks bekomen van een feestelijk weekend en met appelflappen in het vooruitzicht trokken wij geharnast naar Zand voort aan de Zee. Ah, nu gaat u een licht opHet Dingnatuurlijk! •Ia, het was op die dag, dat Ger de Koos, zijn klankrijk orkest en het luis terend publiek bevrijd zouden worden van die naargeestige kist en daar mede van het Geheim, dat tien millioen Nederlanders in angst en vreze van de ene in de andere minuut had laten leven. Wij herinneren ons de opgedane emoties nog als de'dag van gisteren. Nog eenmaal willen wij die tocht maken van het Zandvoortse raadhuis naar de tweede golfslag van de Noordzee, niet om het verdronken Geheim weer ten leven te wekken, maar om (en dan heel objectief natuurlijk) twee figuren in het bijzonder te belichten: Ger de Koos en Wim Jansen. Uitputting belette hem om ook maar een kort dank-je-wel te stamelen. Wij hebben deze historie uit het natte element opgevist, omdat in Zandvoort toch wel gebleken is. hoe superieur Ger de Roos staat boven Wim Jansen en hoe in de fleurige naam van Dp Roos van nature al meer kracht verborgen Ügt dan in dat gebruikelijke Jansen. En nu weet u wel, wie wij zullen stemmen onder het motto ..Baas boven Baas", de leuze, welke met vlammende letters geschreven staat boven een adembenemende verkiezingsactie van Katholiek Thuisfront. U kent ze natuur lijk bij name en wellicht werd ook uw geweten op een zware proef gesteld. Wie moest u stemmen? Van Tutte, het voor beeld van nietszeggende burgerlijk heid? Of misschien voelt u als oud-mili tair meer voor Kuch? De K.A.B. schijnt zich achter de Gewone Man te scharen (is 't heus) en de huisvrouwen moeten haar idool vinden in Merie 'dat zou ze wel willen). Alles wat jong is en leeft van romantiek kan terecht bij Wim Jan sen (had ie gedroomd) en sommigen durven te beweren, dat de politiek-dak- lozen hun heil moeten zoeken bij de Lijst Zonder Naam. Maar dit laatste is geboren uit een combinatie van dom verstand en onmuzikaal gevoel. Voor ons is er maar één lijst mogelijk. En wij staan gelukkig niet alleen. Een tocht door Haarlem en omstreken is uit gelopen op een betrouwbaar opinie-on derzoek, waaruit bleek, dat 99' i procent zonder aarzeling zijn stem zou geven aan Ger de Roos, van het restant stem de driekwart blanco en de rest is ver deeld over de andere partijen. En die maar schetteren! Wim Jansen matigt zich in de verkiezingsstrijd de allures aan van een prof. Romme en zijn foto 'met pyama in bed) doet denken aan Mossadeq. die op deze manier het medelijden der mensheid trachtte op te wekken. Een teken overigens van grote zwakte. Enfin, u kenf nu Wim Jansen, al was het alleen maar van dat Zand voortse evenement Daar ging dan het orkest, met Veel plezier gevolgd door Zandvoorts burgerij. Ger de Roos stak een paar koppen uit boven het help gezelschap en als een Klein Duimpje Wim Jansen daar achter. Een politie-agent twijfelde nog even. of hij „die jongen" er niet tussen uit zou halen. maar ge weet. hoe de Zandvoortse politie is: Zij kneep een oogje dicht. Spectaculair en met veel bravour ratel de Wim Jansen op het strand voor zijn microfoon en zelfs de meest nuchtere Zandvoorter raakte overrompeld door Zo n woordenstroom. „Dat is me d'r eentje", liet 'n onver- Valste visventer zich ontvallen, en een tweede voegde daar aan toe: ..Die Ger de Roos doet zijn mond niet open, die kniiot 'm zeker voor de zee". Maar onder'dat grote publiek was er eentje, die de zaak door had. Een oud mannetje met een ringbaard en koste- üik zuigend aan ziin doorgebrande pijp- Hij sloeg al die drukte ernstig en be dachtzaam gade en deed toen dp pro fetische uitspraak: ..Die Wim Jansen kletst maar om zijn zenuwen weg te praten. Ger de Roos staat zijn man netje wel op zee. Let maar op mijn woorden". Wij hebben op zijn woorden gelet en de oude kreeg gelijk. Met een dukw voe ren wij de zee oo en de golven begonnen hun wreed spel. Wild sloeg het water om, in en over de dukw maar Ger de Roos paf geen krimp. Weerloos werd het amnhibie-scheepie heen en weer ge slingerd. weerloos ook zagen velen toe. maar met koele berekening liet Ger de eerste golfslag nemen. Wim Jansen hield zich nog even groot. zweeg van schrik toen 't vaartuig over die golfslag werd heen geworpen en was de doodsangst nabij, toen verder in zee een tweede golfslag dreigde. In de groot ste nood leert men zijn mensen kennen: Wim Jansen dook angstig weg, Ger de Roos stond daar als een tweede Colum bus. die ziin mannen en vooral het be vende radio-renortertie moed in sprak. De branding spookte, het zilte water sloeg koud op ieder neer. de nood steeg en de mannen zetten zich sehrap Het Werd een striid op leven en dood. waar- Van het asgrauwe gezicht van Wim Jan sen het uvteesoroken voorteken was. Maar de golf kwam, hoog en met veel gewicht, stoorde zich met aan W'm Jan son wiens bravour al letter! uk verctron- ken was. en maakte zich gereed voor ten laatste alles vernietigende aanval. En-toenoch. hot was .een kwes- van seconden. Een hevige slag. dukw vprdwonen, een honderddui- 7eudvoudi«?c kreet van bet strand, en alleen het hoofd van Ger nog zicht baar. Maar het orkest won de ptriid dank zii ziin leider en toen de dukw met veel gesteun weer aan het wnter- oooervlak verscheen, zat ons rillend renortertie in de green van Oer. die hem van de wisse dood had gered. Eerwaarde Zuster 'hoofd en°r Mulo- rchool): 2 Y 1 1? Onzin; Zover is minister Rotten niet eens met zijn on derwijsvernieuwing. Lid Dierenbescherming: Kuch? Dat krijgen zelfs de wilde beesten niet. Kleine Zelfstandige: Ze zitten veel t veel te pietlutten. In geen geval Van Tutten! Laurens Coster: Je moet harteloos zijn om niet mee te doen. „St. Adeibert": Wij Schipperen langs d(, partijen heen. Per man 1000. K.A.B.-ers: Onze Haarlemse voorzitter is geen Gewone Man. Wij ook niet. Spaarnebabbelaar: Geen babbels maai geld.Overigens een kwestie van inko men om d'r uit te komen. Aalmoezenier: Als de guldens d'r maar komen :i§M Wim Jansen als een tweede Mossadeq, smekend om medelijden. Een teken van zwakte Advertentie Advertentie. Volledige collectie Dit 'is de man: GER DE ROOS Dat de Conservatieven in Engeland de strijd tegen Labour zouden win nen. hebben we altijd even zeker ge weten als we ervan ovërtuigd zijn, dat Wim Jansen noch de échte Ge wone Man aan de kop zullen liggen bij de grote verkiezingen ten bate van Katholiek Thuisfront. Waarop wij die zekerheid gronden? Op de gefundeerde verwachting, dat een ander ondanks tegen hem ge voerde perscampagnes de wed kamp in populariteit glansrijk zal winnen: Ger de Roos. de leider van het Orkest Zonder Naam. En waarop die verwachting dap weer gegrond is, leest u in nevenstaande herinne ring. Na lezing daarvan zult u denken, dat wij een persoonlijke voorkeur hebben voor Ger de Roos. Ja, dat hebben wij ook. Maar u zult tevens denken dat wij een persoonlijke af keer hebben van Wim Jansen. Neen, daarin vergist u zich toch. Wij heb ben van hem geen persoonlijke, maar een partijdige afkeer. Wij moe ten die wel hebben: het gaat tenslotte om verkiezingen en in de beschrij ving van de vaartocht met. Het Ding, welke tocht wij persoonlijk mee maakten. zijn wij slechts in zoverre persoonlijk als wij er niet langs ko men partijdig te zijn - v> - v. - .r'V- «Y* jf r A Het rassenprobleem in Amerika blijkt lovend huwelijk met een dokter kan zij als het ware zo aangrijpen, maar na al lerlei wederwaardigheden vindt zij ten- een dankbaar object voor schrijvers te i slotte de moed en de liefde om te wer- blijven én de film vindt tn het boek een ken onder haar eigen miskend ras. Veer- even dankbaar thema om de tegenstel- tien jaar, ling tussen blanke en neger in een meestal sentimenteel scenario vast te leggen. Het gevaar is dan niet denkbeel dig, dat de al te grote nadruk, waarmede gewezen wordt op het onmenselijke van die tegenstelling, niet waar meer is. In de film „Pinky", welke dit thema even eens behandelt, zijn de makers voorzich tig te werk gegaan, met het gevolg, dat er weliswaar geen grote, maar dan toch een sympathieke film is ontstaan. Het verhaal draait om Pinky, een „zwarte" verpleegster, ofschoon zij wel voor een blanke kan doorgaan. Zij heeft de sfeer meegemaakt van de blanke we reld en teruggekeerd in haar eigen om geving voelt zij des te zwaarder de ver nedering van haar ras. Een rijk en mooi leven onder de blanken en een veelbe- SE 4vv 4; In de tweede golfslag bij Zandvoort. Ger de Roos trotseert de elementen. Wim Jansen zit weggedoken op de bodem van de dukw. De Engelse filmindustrie heeft na de oorlog al heel wat bijzondere films ge bracht. Films, die opvallen door het sterke spel, dat de spelers bieden en door het scheppen van een sfeer, die bij de bicscoopbezoeker een bijzendere indruk achterlaat. Zulk een film. is „De man, die mij gegeven werd". Het is een ver haal vol intriges. Een meisje, dat de wereld wil ontvluchten, tracht haar heil te zoeken in een klooster. Hiervan komt echter niets terecht. Wanneer ze eenmaal weer een baan in de grote stad gevon den heeft, ontmoet ze een jongeman, die zijn liefde voor haar betuigt. Intussen heeft ze echter het ongeluk blind te worden. De trouwplannen worden even wel niet opgegeven. De familie van de man is niet bijster prettig gestemd over het huwelijk met een blinde vrouw en dat blijkt wel uit de manier, waarop deze behandeld wordt. Ogenschijnlijk is alles koek en ei, maar de pogingen om ,de vrouw uit de weg te ruimen volgen elkaar snel op. Tenslotte krijgt de blinde haar gezichtsvermogen terug en daarmee komt tevens een einde aan de reeks intriges. Een bijzonder sterke speelfilm, die menigeen zal boeien. Toegang 14 jaar. Fantasierijke geesten moeten deze ,\yeek naar het Frans Halstheater gaar waar hun iets wordt voorgezet, wat hen zeker zal bevallen. De film „Superman" vertelt hoe de planeet Krypton zo sterk door de zon wordt aangetrokken, dat ze uit elkaar spat. Alle bewoners, super mensen. komen hierbij om. Een kleine baby ontkomt echter met behulp van een raket waarmee het wurm naar de aarde vliegt. De vader van het kind was een groot geleerde, die het vliegtuig had ge bouwd om een proefvlucht te maken en er nu gebruik van maakt om zijn zoon te redden. De baby wordt op de aarde door een vriendelijk mensenpaar ge adopteerd Zij voeden het op tot een zee»' buitengewone jongen, die een superge- hoor en een X-stralenblik heeft. Daar heeft hij in het verdere deel van de film veel nut van in zijn strijd tegen de Spin- vrouw en haar bende, die de gehele mensheid in gevaar brengt door haar boze plannen. De rolprent, die een zeer spannend verloop heeft, laat zien hoe de Superman als een raket door het lucht ruim schiet. Liefhebbers van dergelijke sensatie, die op zijn tijd nog niét eens zo onaardig is, kunnen hun hart ophalen De makers van show-films hebben het niet gemakkelijk. Steeds weer moeten ze een intrigue verzinnen om grootse tafrelen te kunnen vertonen en niet altijd lukt dat. In „De hertogin van Idaho" lopen twee knappe meisjes en twee mannen rond, die een happy end zoeken, maar daar vijf kwartier voor nodig hebben. In die vijf kwartier krij gen de liefhebbers van lawaai-muziek. waterballetten, ijsfeesten en duizenden costuums in fantastische kleuren, het volle pond. Meer is er niet van te ver tellen. (18 jaar). In het voorprogramma komt een juweel van een tekenfilm voor. op het thema van de schoenmaker wiens werk door de kaboutertjes verricht wordt. Achttienjarigen kunnen de boeiende Franse film „God heeft de mensen no dig" gaan zien. Wij hebben deze week reeds een uitvoerige beschrijving van dit tweemaal bekroonde filmwerk ge geven en mogen dus nu volstaan met een warme aanbeveling. Het gaat er allemaal nogal (ruig toe in de film ..Het land der reuzen", waar mee tussen haakjes Queensland in de omstreken van Lamington wordt be doeld. Een ferm oerwoud, dat door een paar stevige mannen bewerkt moet worden, en een kordate jongedame, die meteen voor een tikkeltje romantiek zorgt. Niet eens onverdienstelijk soms. Achttienjarigen kunnen het gaan be wonderen. Vrijdagmiddag omstreeks half drie raakte in de Kostverlorenstraat te Zandvoort de motor van een vracht auto in brand. Een in de nabijheid werkzame straatmaker wist het vuur te doven nog vóór dit de boven de ca bine geplaatste benzinetank had aange tast. De brandweer, welke na enkele minuten met schuimblussers en een mo torspuit aanwezig was, behoefde niet op te treden. Advertentie „TWEE IN EEN" GLAZEN voor VERAF en NABIJ. onzichtbaar ingeslepen bij In de manier van schilderen van Maarten van Heemskerk was na zijn Rome reis een grote \erandering gekomen. Hij week toen van de methode van Jan var ""'«rel beianrn k af. Zijn vrienden konden deze verandering aan vankelijk niet waarderen. Toen een van zijn leerlingen hem dit te kennen gaf, antwoordde de meester eenvoudig: „Soon doe en wist ïck niet wat ie maekte". Maar naarma'e de hardwerkende schilder meer stukken voortbracht, werd het oordeel gewijzigd. Zijn zinspreuk was: ,.Een yder Schilder, die wil bedijen. ermijde Cieraten en metselarijen" Met blijvende, bezielde yver, zette de ^bHder zijn werk voort. In verband met zijn buitenlandse studiereis sloegen zijn tijdgenoten hem veel hog«er aan. De opdrachten stroomden dan ook toe. In het midden van de zestiende eeuw, toen de kunst bloeide op velerlei gebied in de Nederlanden, was de vruchtbare Maarten van Heemskerk de grote ver tegenwoordiger der half Italiaanse schilderwijze van Jan van Scorel. Onderbreken we nu het levensver haal van de schilder, die in deze dagen woonde op „den hoek van het Donker Spaarne en den Koudenhorn" te Haar lem om iets meer over zijn werken te vertellen. Hij schilderde vooral grote stukken historische taferelen voornamelijk bestemd voor kerken. Deze werken kwamen meestal na overeenkomst op bestelling, gereed. Zo te Alkmaar, waar hij van 1538 tot 1542 het kolossale drieluik schilderde voor het hoofd altaar van de tussen de jaren 1470 en 1516 gebouwde St. Laurentius-kerk Dit altaar, in 1529 gebouwd- „moet een luisterrijke vertoning hebben gemaakt", daar de kerkmeesters voor de beschil dering ervan zich bedienden „van de meesterhand van Maarten van Heems kerk". Dat het hier een zeer belangrijke opdracht gol.d blijkt voldoende uit het feit, dat voor dit werk drie contracten werden gemaakt. De 25ste September 1538 kwam te Alkmaar in de woning van pastoor Hieronimus Jansz. de eer ste overeenkomst tot stand, in 1539 de tweede en in 1541 de derde. Het was dus een groot en voornaam werk, dat pas na jaren gereed was. Nog tot 1581 is dit hoofdaltaar in de kerk blijven staan. Toen werd het overzee verzonden met bestemming Groot-Novgorod in Rusland. Het be landde daar niet, maar kwam door schipbreuk als „strandvondst" in het bezit van Koning Johan III van Zwe den. die het schonk aan de Lutherse Domkerk van Linköping, waar het zich nu nog bevindt. Op de voorstellingen van dit drieluik komen we nader terug. Het spreekt vanzelf, dat Mr. Maarten met zijn kunst veel geld verdiende. De 3e Mei 1543 ontving hij voor zijn werk te Alkmaar f 725 terwijl hem voor de nog verschuldigde som ad f 200 door de kerkmeesters der St. Laurentiusparochie een lijfrente werd verzekerd van f 24 per jaar. In 1544 ontving hij van het bestuur der stad Haarlem f 4 voor het ontwerpen van een glasraam, hetwelk door de stad aan de kerk der Carmelie- ten was ten geschenke gegeven. In 1546, de 4e Januari, werd in het huis van Aibrecht Ciaesz, bij wie hij inwoonde een contract afgesloten, voor het leve ren van twee vleugels voor het altaar van het gilde der lakenwevers in de oude St. Bavokerk, waarvoor hem f 150 Niet alleen religieuze Umvst heeft Maar ten van Heemskerk een grote naam be zorgd. ook zijn ander werk stempelt hem tot een groot kunstenaar. Foto: De Sybylla Erythrea, in het bezit van het Rijksmuseum te Amsterdam. werd betaald. Dit verdrag is nog aanwe zig. Genoemd altaarstuk stelt voor van binnen: de geboorte van Christus en de aanbidding der koningen; van buiten: de Boodschap des Engels. Zowel Van Mander als Preibisz prijzen dit werk, ondanks zijn fouten ^eer hoog. De eer ste merkt hierbij op. dat Mr. Maarten ook een goed architect was en hier een grote voorliefde toonde voor het aan brengen van ornamenten, in tegenstel ling met zijn bekende en reeds vermel de zinspreuk. Beide aanbiddingen spe len zich af in het midden der ruïnen van een oude tempel. Ten aanzien van „de Boodschap des Engels", merkt Preibisz op, dat hier tekenen zijn aan te wijzen, waaruit kan worden afgeleid, dat dé schilder bij zijn Michel Angelo-studien een blik heeft geworpen op diens fres co's. Zo werkte Mr. Maarten steeds voort. Hij werkte voor Utrechtse, Delftse en Gentse kerken en uiteraard ook voor die van Haarlem. Zo in 1546, toen Maar ten voor het Wolleweversgild een paar zijpanelen maakte voor het gilde-altaar in de Grote Kerk. Het altaar stond te gen de muur van het Noordertransept, op de plaats waar nu het borstbeeld van Koning Willem I prükt. Het had een rijkgebeeldhouwde retabel, die mef de panelen van Heemskerk een drieluik vormde. Het gebeeldhouwde middepstuk ging later verloren, zodat de stad Haarlem rond het jaar 1600 aan Cornells Corne- lisz. van Haarlem opdracht gaf een nieuw te schilderen. Het is de bekende kindermoord van Bethlehem, die ook nu nog tussen Maartens panelen hangt. In de kataloog van het Frans Halsmuseum lezen we, dat in 1736 het op die manier herstelde drieluik in het Loo hing. Latei- kwam de triptiek door een financiële overdracht in handen van de Staat. Tot 1917 hing zij in het Mauritshuis, toen is ze laten we hopen voor goed weer naar Haarlem gekomen. Vervolgens werkte Maarten voor de kerk van Aartswoud, bij Hoorn, waar hij het hoofdaltaar schilderde met voor stellingen uit het leven van Christus en van St. Bonifacius. In Medemblik werk te hij eveneens. Te Amsterdam schilderde hij o.m. de deuren van het hoofdaltaar in de Oude Kerk en ontwierp hij een schets voor een kostelijk; tapijt. Later, in 1561, schil derde hij de geschiedenis van St. Nico- laas, patroon van de stad. Ook de deu ren van het orgel der St. Nicolaaskerk. zijn door hem geschilderd. Vondel zeide daarvan: De dubbele orgeldeur, een stichtigh tafereel, Verweet noch Heemskercks geest ten grave uit door 't penseel. Het schildersieven van Maarten van Heemskerk was dus zeer vruchtbaar. Over de honderd werken zijn vanhem bekend. Samuel Ampsing schrijft in zijn ge schiedenis van de stad Haarlem: Ik moet voor allen hier voor Heemskerk plaetze maken Wie was op 't meerder mans in alle schilder-saken? 't Was wonder, wat sijn pen en sijn pinzeel al dee Ook schoot het van de hand, ook was het vaardig ree. Over zijn prenten in een volgend arti kel, waarin we ook zijn levensverhaal zullen voortzetten. H. VAN BENTHEM Wat wij bij Haarlem van de vogeltrek gedurende het jaar te zien krijgen, du de dagtrekkers, valt voornamelijk in October en is d o o rtrek naar het Zuiden. Nederland ligt gunstig, om van de trekvogels uit Noordelijke en Noord- Oostelijke streken op hun tocht twee maal per jaar iets te zien. Zelfs uit Polen, Rusland en West-Siberië komen er vogels hierlangs. Van onze eigen trekvogels zijn de meesten reeds weg, zonder dat wij van het verzamelen voor do trek iets gezien hebben. Behalve de drie soorten zwaluwen zijn de meeste zemerzangertjes vogels, die liefst bij nacht trekken. Nachtegaal, roodstaart, karekiet, rietzanger, fitis. tjiftjaf, gras mus, tapuit. ze zijn alle in Juli. Augus tus en September spoorloos verdwenen, terwijl er van koude nog geen sprake is. Ze komen hier meest in April, om ge middeld 'n viertal jongen groot te bren gen en zijn binnen de 5 maanden al weer naar het Zuiden. Het zijn meest insecteneters. De zaadeters en wurmen- zoekers komen zeer veel in de October- maand langs. Zo duurt de vinken trek ongeveer van 10 September tot 10 No vember en deze is in October elk jaar groot. Deze vogelsoort leeft in loofhout en naaldhout en houdt erg van de olie houdende zaden (beukenootjes) De zaadeters en de spreeuwen ziin uitge sproken dagtrekkers, maar om deze massaal te zien, moeten wij toch liefst 's ochtends voor zonsopgang in October ergens bij zee op de eerste duinenrij gaan staan. Vele vinken en spreeuwen willen overwinteren in Zuid-En geland en Ierland en een deel vliegt de Noord zee over. maar het merendeel is bang voor de zee en laat zich stuwen desnoods tot kaap Gris Nez. vanwaar ze de krijt rotsen van Engeland bij helder weer kunnen zien. Hier is een drukke pas sage naar het Westen. Een paar Haar lemse vogelkenners zijn dit jaar op 13 er. 14 October gaan waarnemen, maar zagen door het slechte weer weinig trekvogels. Wii bleven dichter bij huis en gingen op het eind van de zeeweg bij Bioenien- daal aan Zee noteren en wel 14 October van 6.45 tot 9 uur en op 21 October van 7.10 uur tot 910. de 14de met zwakke Oostelijke wind en de 21ste met harde wind uit Z.W.Z. Door die harde tegen- vrind lieten de meeste vinkachtigen zich afschrikken, terwijl de spreeuwen er zich niets van aantrokken, behalve, dat ze de dalen in het duin opzochten en om minder windvang te hebben, laag over duin en struiken heenscheerden Om een indruk te geven van hetgeen ei nu op beide dagen langs trok. volgt hier een opsomming van tje soorten met de geschatte aantallen: 14 Oct. Gem. 21 Oct. Gem. per per groep groep Spreeuwen 1502 21 1738 40 Vinken 1189 13 8 2 Kepen 17 1 Ringmussen 59 6 Huismussen 42 6 2 2 Kneutjes 48 7 Sijsjes 13 4 Graspiepers 336 5 2 1 Veldleeuweriken 46 2 3 1 Boomleeuweriken 3 1 Witte Kwikst. 12 2 1 Reggemussen 2 1 Merels 2 1 2 1 Zanglijsters 2 1 Koperwieken 1 1 15 3 Huiszwaluwen 4 4 Zwarte Kraaien 1 1 10 2 Bonte Kraaien 7 4 13 2 Roeken 24 12 Kauwen 141 141 Holenduiven 3 2 Kieviten 2 1 Torenvalken 4 1 Totaal 3430 1824 Behalve deze trek in de goede richting waren er op beide dagen ook enkele vogels, die naar het Noorden vlogen, hetgeen kan zijn. omdat deze vogels niet op trek waren, doch zich bijv. verplaat sten. om te fourageren. Zij, die belang stellen in vogeltrek, vinden in het kos telijke boekje: „Vogels onder weg" door dr. L. Tinbergen. Uiig. Scheltema Holkema A'dam 1949, een goedé lei draad. Het boekje wordt verlucht door keurige pentekeningen van de vogels, die men op trek kan aantreffen en wel in vliegende toestand. Buitengewoon is bij trekvogels de oriëntatiezin en vooral de „compaszin", waardoor ze ook bij bedekte lucht en in de nacht de wind streken zelfs in onbekend terrein weten In onze duinen is van de trek van eenden en steltlopers niet veel te zien Daarvoor kan men beter Texel of bet eiland De Beer ten Zuiden van Heek van Holland bezoeken. Zo zagen wtj bijv. aan rustende trekvogels op De Beer de 6de October 57 vogelsoorten. GEVONDEN: Donkerblauw ceintuur, da mesrijwiel, drie muntbiljetten van 1.-, teddybeer, padvindersriem, wit kralen ket ting, jasje, een paar glacé handschoenen, alpinopet, compleet reservewiel met ban den. waaronder 7 soorten eenden, 7 soorten pluvieractigen en zelfs 8 soorten roof vogels, welke laatste weer afkwamen op de vele vogels, zoals de zeker wel 10.000 spreeuwen. Deze deden ziel: te "goed aan de grote hoeveelheid vlier bessen, die nergens in ons duin zo tal rijk staan als daar. Bij roofvogelaan- vallen vloog de troep in zwermen op, om even later weer neer te strijken. Eén van de roofvogels echter en wel de visarend bemoeide zich niet met andere vogels, maar keek, in de lucht stil staande boven het water, wat voor vis hij kon verschalken. Ons bezoek aan De Beer op 5 Sep tember gaf nog grotere buit aan soor ten vogels n.l. 65. Dit danken wij be halve aan de fraaie ligging aan de be scherming. die het eiland als natuur monument geniet. Er wordt niet op vo gels geschoten, wel op konijnen, die ook zeer talrijk waren. Zo vertoefde on de Beer reeds een maand een .kleine zilver reiger, een zeldzame trekvogel, wiens d:chtstbijzijnde broedplaats zo ver Zui delijk als de Camargue in Frankrijk is. Hij liet zich echter de vele garnaaltjes best smaken. Dat zal ook de reden ge weest zijn. dat wij nog 43 lepelaars. 30 kluten. 18 groenpootruiters. 2 kemnhi- nen en 2 grauwe franjepoten zagen. Ook van de sterns waren nog 4 -soorten aan wezig. waaronder de zeldzame lachst"rn, die op de Beer gebroed heeft in ver moedelijk 2 paartjes. Onze laatste koe koek in 1951 zagen wij ook op De Beer op 5 September. Dit natuurmonument vormt, zoals het nu beheerd wordt door het Staatsbosbeheer, alleen al door ziin vogels, een reclame voor Nederland. De vogelliefhebbers en keners, verenigd in de Nederl. Ornithologische Vereniging hebben dan ook De Beer op 28 October 1951 als excursieterrein gekozen. De laatste week van October plegen behalve spreeuwen en vinken de kraai- achtigen talrijk door te komen, terwijl men dan ook de kramsvogels oï tj ak kers verwachten kan. Deze vogels zijn overal aan zee. als men op een duir.top staat, wel te zien, als men er vroeg op staan voor over heeft. Langslapers kun nen wij bij trekwaarneming niet ge bruiken. L. VAN 'T SANT. Advertentie w Honderden vrouwen heb ik geluk en rust kunnen schenken door hen op tijd te leren zich te soigneren. Ik dring dus ook bij H er op aan van deze zelfde voordelen te profiteren. Attention! De tijd is wreed, de ouderdom verrast U en sluipt met wolfspassen nader als een dief in de nacht en op een kwade dag ontdekt U, dat hij de charme van Uw gezicht gestolen heeft en dat er lijnen en vouwen zijn ontstaan en de glans van Uw ogen is verdoft. Ik ken de budgetzorgen van vele vrouwen, maar goede huidver zorging behoeft niet zo veel geld te kosten. Mij aanpassend aan de moeilijke tijden cn met het vaste voornemen bezield, iedere vrouw in staat te stellen mijn beroemde preparaten op de juiste manier te gebrui ken. stel ik U in de gelegenheid een beauty causerie bij te wonen, te houden door mijn directrice voor Nederland, Marguerite Carton. Madame Carton vertelt U in. een boeiende voordracht wat iedere vrouw behoort te weten over schoonheidsverzorging. Op een meeslepende en suggestieve wijze bewijst zij U, dat het een denkfout is te menen boven 40 jaar oud te zijn. Zij geeft U waardevolle raad en antwoordt na de pauze op alle vragen, die haar gesteld zullen worden. Deze causerie, die belang rijker voor U is dan welke modeshow ook, geeft U zelfvertrouwen en leert U, hoe U zich kunt vernieuwen en verjongen. Profiteert van het grote voorrecht, ter plaatse een zo talentvolle beautyspecialiste te kunnen horen. Na de causerie is er ge legenheid Madame Carton persoonlijk te consulteren. Deze causerie wordt gehouden op Dinsdag 30 October a.s. in Hotel Lion d'Or, Kruisweg 3436, Haarlem, tijdens de tea van 3—5 uur. Thé-complet 2.Tijdige reservering tel. 14585 Haarlem wordt drin gend aanbevolen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 9