Veelzijdige werkzaamheid van nobel priester en vooruitziend bisschop Haarlemse afdeling van Antonius vijf en twintig jaar Sarcoglobioe FILMS IN HAARLEM Uitvoering van Anton Bruckner's Mis in E-moll „Waardig vertegenwoordiger van oude, katholieke adel" DIEBEN Niet groot in kwantiteit, wel in kwaliteit Onder leiding van Alb. de Klerk Narrenschip in Huis Van Looy Stichting Hageveld en Katwijk Voorzitter Spruyt jubileert mee Liturgisch toelaatbaar Ideale schildersgroep SLEUTEL WEG? De Haarlemmer Mgr. C. baron van Wijkerslooth II HERINGA WUTHRICH Radio Moors VORMINGSAVOND KRING OOST K.A.B. KATHOLIEKE INSTALLATEURS VIEREN FEEST KOOR KATHOLIEK HAARLEM ZATERDAG 17 NOVEMBER 1951 PAGINA 6 Voortvarend bisschop VERKOPINGEN Aankoop van Duinzigt VOOR MODERNE COIFFURE 55 Tegen Bloedarmoede en Zenuwzwakte Palace KUNST IN GRONINGEN „DE SLEUTELSPECIALIST" Nadere omschrijving van de Mis H.H. MISSEN OP ZONDAG Frans Hals Luxor City Rembrandt Spaarne Het eerste deel non mgr. C. baron van Wijkerslooth's levensschets, vorige week Zaterdag in dit blad verschenen, werd afgesloten met diens benoeming tot hoogleraar aan het Warmondse seminarie in het jaar 1816. In datzelfde jaar kreeg hij van zijn kerkelijke overheid de lastige opdracht om tezamen met Cornells van Bommel (de latere bisschop van huik) een opvoedingsinstituut te slichten voor toekomstige theologanten, een 'instituut, dat wij thans klein seminarie plegen te noemen. Die opdracht was daarom so lastig, omdat zij de oprichting en organisatie van een noviteit behelsde: 'in die dagen waren er immers nog geen klein-seminaries zoals wij die thans kennen. We zullen zien, hoe het huidige „Hageveld" te Heemstedezoals het ook in zijn naam belijdtde erfhouder is geworden van het instituut, dat zijn oprichting te danken' had aan de uitvoering der opdracht, gegeven aan mgr. Van Wijker slooth en Cornelis van Bommel (aan welk tweetal spoedig Wilhelmus van Niel werd toegevoegd). Voor een goed inzicht in de oplei dingsmogelijkheid van de R.K. geeste lijkheid in die dagen zij er op gewe zen, dat de Hollandse „zending" twee groot-seminaries of „kweekscholen voor geestelijken" had: een te War mond en een te 's-Heerenberg. De La tijnse scholen te Gemert, Megen en Uden konden geen klein-seminaries genoemd worden, omdat daar van op leiding en vorming, uitsluitend tot de priesterlijke staat, geen sprake was. De stichting van een klein-seminarie zou moeten beginnen met de aankoop van een behuizing. In dat opzicht talmde genoemd driemanschap niét: reeds in het begin van 1817 werd van de familie Elias het buitengoed „Hae- genvelt" aangekocht, gelegen onder Driehuis in de gemeente Velsen. Van Bommel werd de eerste regent en op 2 Mei trokken de eerste leerlingen „Haegenvelt" binnen. Maar plotseling komt er dan in 1825 een Koninklijk Besluit, volgens welks bepalingen behalve diverse Latijnse scholen ook ..Haegenvelt" zou moeten worden gesleten. En reeds op 1 Sep tember van datzelfde jaar verschijnt de gouverneur van Noord-Holland, Tets van Goudriaan, op ..Haegenvelt", om aan de wee en ach klagende bewo ners duidelijk te maken, dat men met genoemd besluit ernst wenste te ma ken. De leerlingen verlieten het semi narie; velen trokken naar het buiten land; géén hunner ging naar het in middels bij K. B. opgerichte Staatscol lege te Leuven (het ..Collegium Philo- sephicum"), waar volgens 's Konings inzichten de Hollandse geestelijkheid diende te worden opgeleid. Van Wijkerslooth, die in 1821 aan zienlijke bedragen voor de bouw van het nieuwe seminarie te Warmond had geschonken, werd inmiddels door de loop van de omstandigheden alleen eigenaar van „Haegenvelt". dat hij aan de toenmalige aartspriester van Hol land en Zeeland in bruikleen afstond om daarin het klein-seminarie te her stellen. Op 14 Mei 1946 zou hij de eer ste steen leggen van het nieuwe Hage veld in het voormalige „Schoonoord" te Voerhout. Nog een ander opleidingsinstituut heeft zijn ontstaan aan Van Wijkerslooth te dan ken gehad, ditmaal geen semeninarie, maar een opleidingsschool voor kath. jongelui, die zich wilden voorbereiden tot de uni versitaire studie Er zijn redenen om aan te nemen, dat Van Wijkerslooth zijn plan nen persoonlijk heeft medegedeeld aan Koning Willem 1 en het verlof tot uitvoe ring voornamelijk bepleit heeft op grond, dat ook aan de Koning bekende families zich gedwongen zagen haar zonen naar het buitenland te sturen. Zulk een argument, dat men moeilijk anders kan waarderen dan om zijn tactische verdienste, schijnt zpn uitwerking piet ter hebben gemist. Voor eep geschikt gebouw liet Van Wijkerslooth het oog vallen op de heerlijkheid van de heren Van Wassenaer, gelegen in het dorp Kat wijk a. d. Rijn. Op 4 Juni 1831 werd Van Wijkerslooth eigenaar van de heerlijkheid. Drie dagen later werd het huis reeds^be trokken: twee leerlingen, Jozef en Ferdt nand Boret. kwamen in Ka,wU J ,iater openden de reeks van deftige ep (later) ook minder deftige jongelul.^i^ hun^voo 1841 In thans bereidend hoger onderwijs zouden genieten op het college „Katwijk", dat in handen der Jezuïeten ove^.ing„=f.nt„„riitle langs een ietwat gebroken ll)n van badite Zijn voortzetting vindt in „De Breul te Driebergen- Interessant is het te weten, dat Mgr. F van Vree, eerste bisschop van Haar lem sedert het herstel der hierareh'.e ;n 1853. in de begindagen van „Katwijk daaraan als leraar en later als direc u verbonden is geweest. En het zal m he bijzonder de Haarlemmer interesseren, dat diezelfde Mgr. van Jree in *8^ het bekend perceel Nieuwe Gracht 80, weths gordijnen het zij met eerbied geze=d Advertentie Stationsplein Jack v. Kollenburg en Jenny van Dam piano, ace. en zang Uitslag van de huizenverkoping op Donderdag 15 November 19al in t Nota rishuig te Haarlem. Romeinstraat 12 f 5400, B. v. d. Borgh Sr qq Westerboogaardstraat 7 met ge veild. Oost Indiëstraat 46 f 3005, J. J de Ruyter. Oranjeboomstraat 74 en 7b f I9_u H I. van Goor. DeU'tstraat 28 zw. en rd„ niet geveild. Ie Hogerwoerdsu-aat 12. f 4000 A. C. v. Vollenhove. Kennemer- straat' 40 f 3425, J. Jonkman qq. Spaarn- woudevstraat 43 f-3400. Inpijn. bpaarn- wouderstraat 98 f 15900. Inpijn. Hendrik Roozenlaan 16 f 3805, N.N. Camplaan 34 Heemstede f 11000, P. J. Moerkerk. He renweg 205, f 16000, J. W. M. v. d. Bosch. Binnenweg 87 14350. A. G. Gobelens qq. Binnenweg 85 f 13200 G. J. Smit? qq. Gerrit van Heesstraat 25 fooi», K. de Vries qq. Neptunusstraat 5 en 7 zw. en rd £25200, B. Bos. Wagenweg 18 (opgehouden) f28000. lepenstraat 34. (opgehouden) f 12000. Zutder Stations weg 10, Bloemendaal. met gevetla. Voorzorgstraat 27, £3300, N.N. Donkere Spaarne 28 zw. en rd., niet geveild Spaanschevaartstr. 38 f 2650, v. Emme rik qq. Wagenweg 126 z. en r. (opgeh) f 3*000. Madelievenlaan 4, Aerdenhout f 8600 N N. Hoofdstraat 194, Santpoort- niet geveild. Saenredamstraat 25 iw. en rd f4760. H. C. Heemskerk. Advertentie HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS wellicht nog uit die tijd dateren, voor het bisdom heeft aangekocht Te voren had hij gewoond in de Grote Houtstraat 112. waar thans het dames- en kinderconfectiemagazijn „D.K.C." ge vestigd is. In 1832 werd Van Wijkerslooth door Paus Gregorius XVI verheven tot de waardigheid van Bisschop van Curium „in partibus infidelium" hetgeen be tekent: in egn streek van ongelovigen: Curium dat op Cyprus was gelegen, had eertijds, toen het nog katholiek was. bisschoppen gehad en kon uit dien hoofde titulair worden toegevoegd aan de haam van oen bisschop in enig missiegebied. Maar de volledige bis schoppelijke jurisdictie werd hem niet toegekend, wel de bevoegdheid om met verlof van de overheid der kerkelijke zending hier te lande, zijn wijdingsambt uit te oefenen. Reeds vijf dagen na zijn consecratie tot bisschop in de Domkerk te Munster wijdde de voortvarende bisschop te Warmond zes priesters en zeven dia kens. De kerk van Uitgeest was de eer ste die door hem geconsacreerd V/erd (1834). Bij deze gelegenheid werd zo danige luister ten toon gespreid, dat de plechtigheid maar eventjes acht volle uren geduurd heeft van 's morgens zeven tot 's middags drie uur. Sindsdien heeft hij nog 72 kerken geconsacreerd; in Haarlem heeft hij twee kerken inge wijd: de St. Jozefkerk op 31 Mei 1843, de St. Antoniuskerk op 23 October 1844. Strater verzekert.dat Mgr. van Wijker- sloot in de Hollandse Zending meer dan 211.000 personen gevormd heeft. Toen hij in Mei 1835 dit H. Sacrament toe diende op Zuid Beveland, 'waren er ruim twee en halve eeuw verlopen, se dert dit op Zeeuwse bodem gebeurd was. (Nieolaas de Castro had in zijn bisschopsstad Middelburg voor het laatst gevormd in 1562). Bovendien wijdde Mgr. van Wijkerslooth jaarlijks gemid deld twintig priesters, terwijl hij aan evenveel personen de kleinere wijdingen toediende. Hij is consecrator geweest van zes bisschoppen en assisteerde bij vier bisschopswijdingen. Intussen was koning Willem I aan merkelijk williger gebleken tot Van Wjjkerslooth's wereldlijke verheffing dan tot de erkenning van zijn gees telijke hoogheid: nadat hij bij K.B. van 16 Juli 1822 als baron in de Neder landse adel was ingelijfd, werd hern niet zonder moeite eerst ruina een jaar na zijn consecratie toestemming verleend tot het voeren van de bis schoppelijke titel. Aanvankelijk was Mgr. van Wijkerslooth na zijn bisschopswijding op Warmond blij ven wonen, maar twee jaar daarna kon zijn verlangen om ergens buiten te gaan wonen in de nabijheid van het seminarie in vervulling gaan door de aankoop van huize ..Duinzigt'' onder Oegstgeest, door hem zelf in een brief een „liefelijk land goed met een volmaakte ligging" genoemd. Nog tijdens zijn leven stichtte hij er een bewaarschool, later aangevuld met het we zen- en damesgesticht „Duinzigt". Hel eigenlijke bisschoppelijke paleis geraakte na zijn dood zodanig in verval, dat Het Advert entte Van ouds bekend. Tel 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem in 1915 moest worden afgebroken. Aan de dagen van eertijds herinnert echter nog steeds het naast het huidig „Duinzicht" ge legen langwerpig 18de eeuwse huis, thans „Klein Curium" genoemd. waarin de spreekwoordelijke gastvrijheid van Mgr. van Wijkerslooth wordt voortgezet. Het is bekend, dat Mgr. van Wijker slooth een groot voorstander was van het herstel der kerkelijke hiërarchie. Maar na een langdurig en moeilijk diplomatiek overleg tussen het Vaticaan en ons land kon eerst in 1853, dus na zijn dood. dit verlangen van Nederlands eerste bisschop sedert de reformatie in vervulling gaan. Ook op ander terrein had hij een ver vooruitziende blik. Zo leefde in hem reeds het idee van de oprichting ener eigen katholieke universiteit en heeft hij o.a. geijverd voor oprichting van een katholiek landelijk dagblad dat ten slotte in 1845 gestalte kreeg in ,.De Tijd". Er. tenslotte heeft hij ontzaglijk veel gedaa nvoor de missionnering in de beide Indien. Op 30 Aug. 1851 maakte Mgr. van Wij kerslooth zijn testament, dat hij sindsdien tweemaal veranderd heeft, n.l. op 17 Oc tober 1851 en op 31 October 1851: tien dagen vóór zijn dood. Vele instituten in den lande ontvingen legaten. Zijn geboortestad Haarlem heeft de erflater niet vergeten: het St. Jacobs Godshuis kreeg o.a. een flink legaat onder de bepaling, dat „uit de revenuen van dat kapitaal zullen worden bestre den de kosten voor surveillance en ver zorging der kinderen, door Zusters van Liefde, in dier voege als zulks reeds in onderscheidene Godshuizen is geregeld". Op 1 Februari 1853 kwamen de eerste Advertentie „Salons de Coiffure" BOS - Grote Houtstraat 71 rood ingang Ged. Oude Gracht - Tel. 19157 In het jeugdgebouw aan het Teyler- plein heeft de kring-Oost van de KAB een zeer geslaagde vormingsavond ge houden. De voorzitter, de heer B. Reyn- ders, installeerde de nieuwe geestelijk adviseur, kapelaan H. van der Plas, die reeds enige jaren als adviseur in Rot terdam werkzaam was. De voorzitter deelde mede, dat alsnog getracht zal worden de huisvlijttentoonstelling te doen doorgaan. Op 25 November zal een feestavond gehouden worden en Zondag 2 December zullen do kinderen van zes tot negen jaar Sint Nieolaas ontmoeten. Verder staat een naai- en knipcursus op het programma. Vervolgens behan delde de geestelijk adviseur het tweede onderwerp van het winterprogramma „Wij en het communisme" met als on dertitel „Geest of beest". Do R.K. Rede rijkerskamer „Alberdingk Thijm" voer de twee een-acters op onder leiding van de heer J. Kruyver. „Zusters van Roosendaal" in Hagestraat 10 Ban. In het octaaf van St. Wilbertdag op 10 November 1851 gaf Mgr. Cor nelius Ludovicus Baron van Wijker- sloot zijn ziel aan zijn Schepper terug. Hij werd begraven in de familiegraf kelder der Wijkerslooths te Schalkwijk bij Utrecht. Beëindigen wij deze schets met het testimonium, dat Dom Pitra over Mgr. van Wijkerslooth gaf: „un des trop rares et des plus dignes représen- tants de l'ancienne noblesse eatholique de la Hollandc". („La Hollande eatho lique", 1850, 323). H. W. M. VAN OS. (Eén der al te zeldz ime en meest waar dige vertegenwoordigers van de oude Hollandse Katholieke adel.) LinksHet bisschoppelijk paleis, dat mgr. Van Wijkerslooth zich liet bouwen op zün landgoed „Duinzicht" te Oegst geest (in 1015 werd het afgebroken). Beneden: Het thans nog bestaande Klein Curium", laatste herinnering aan het bisschoppelijk buitengoed. Donderdag 22 November zal het een bijzondere dag zijn voor de katholieke elec- trotechnische werkgevers in Haarlem. Dan zal het vijf er. twintig jaar geleden zijn, dat de oprichting van een Haarlemse afdeling van de Ned. Kath. Bond van Electrotechnische Werkgevers „Sint Antonius" een feit werd- Op het toen malige Hanzebureau werd in Juni 1923 een bijeenkomst belegd, waarbij katho lieke werkgevers uit Amsterdam. Den Haag. Leiden, Rotterdam en Haarlem aanwezig waren om te komen tot de oprichting van een Katholiek Verbond voor Installateurs. Haarlem wilde daar uiteraard aan medewerken en stichtte een gecombineerde afdeling van loodgieters en electriciens. De heer Van Eijk werd benoemd tot voorzitter, het secretariaat kwam in handen van de heer J. G. Spruyt. Door verschillende omstandigheden viel deze veelbelovende af deling reeds na een jaar uit elkaar, maar de moed werd niet opgegeven. De heer Van Bommel uit Rotterdam, waar intussen een afdeling van „Sint Antonius" was opgericht, kwam naar Haarlem en op 26 Mei 1926 werd besloten ook in de Spaarnestad een dergelijke afdeling op te richten. Erkend Installateur voor Haarlem en Omstreken tot een feit, maar deden te vens de contactcommissies ontstaan met het G.E.B.. de richtprijzen voor huur- meterinstallaties en kookleidingen, en regelingen met de gemeentelijke toon- kamers. Zo zouden nog vele andere belangrijke feiten genoemd kunnen worden. Wij denken b.v. aan de actie, die gevoerd werd tegen levering aan particulieren door grossiers, medewerking aan col lectieve arbeidsovereenkomsten, strijd tegen ondeugdelijke materialen, mede werking en deelname aan het vakonder wijs om zo niet alleen de belangen van de leden, maar ook van de werknemers te behartigen. De Haarlemse afdeling bewoog zich echter niet alleen op stoffelijk terrein. Het eigen, katholieke, principe werd De 22ste November van datzelfde jaar werd de eerste vergadering gehouden, waarin de heren J. G. Spruyt (voorzit ter), H. Dirks (secretaris) en J. Meer man (penningmeester) in het bestuur werden gekozen. Geestelijk adviseur was kapelaan J. P. A. Brinkman, thans deken van Noordwijk. De Haarlemse af deling was daarmede een der eerste, waaruit en waarmee later de landelijke bond kon worden opgericht. Als afdeling heeft zij zich niet kunnen ontplooien in grote kwantiteit, daar er in Haarlem en omstreken slechts weinig katholieke installateurs gevestigd zijn. In kwaliteit doet zij echter niet voor andere afdelingen onder en het feit dat de maandelijkse vergaderingen gemid deld door 80% van de leden regelmatig worden bezocht, zegt in dit verband wel iets. Wanneer er een beroep op de led""- werd gedaan, dan was dat nimmer ver geefs, getuige althans de deelname aan excursies om de technische kennis te vergroten, het gezamenlijk exposeren op tentoonstellingen om het publiek in kennis te brengen met de nieuwste elec- trische apparaten en producten enz De Mitovos, de grote missietentoonstelling van 1948. werd geheel door de leden van „Sint Antonius" geïnstalleerd en deze belangeloze medewerking werd immer gegeven, wanneer het de charitas betrof. Op initiatief van deze Haarlemse af deling. die een oproep stuurde naar alle installateurs uit stad en omgeving, kwam de oprichting tot stand van de Ned Ver eniging van Installateurs, en de prettige samenwerking en verstandhouding maakte niet alleen het instituut van steeds hoog gehouden en de acties werden gevoerd zonder in strijd te komen met de rechtvaardigheid en de naastenliefde. Van de drie oprichters is de heer J. Spruyt nog steeds een actief bestuurs lid. Hij jubileert dus met „Sint Anto nius" mee. Bijna al die jaren is hij voorzitter geweest, terwijl hij ook vele verdiensten heeft als secretaris van het hoofdbestuur, en bestuurslid is van de V.E.V. en de normalisatie commissie. De heer Dirks in onlangs overleden, en de heer Meerman maakt geen deel meer uit van de organisatie. Vijf en twintig jaar heeft „Sint Anto nius" op de bres gestaan, slechts Ae oorlogsjaren brachten een korte onder breking. In die dagen werd het werk toch clandestien verricht. Donderdag zal het feest dan gevierd worden, 's Morgens draagt de geestelijk adviseur, kapelaan A. H. M. Ruhe, een H. Mis op in de kapel van het Sint Veronica gesticht, waarna een gemeenschappelijk ontbijt volgt, 's Middags van drie tot vijf uur bestaat er voor belangstellenden gele genheid in hotel Oud Sint Jan (Jansweg 20) hun gelukwensen aan te bieden. Een feestelijk diner vormt daarna het besluit van de viering. Ariuertentie Hei tonisch krachipreparaat Vraagl hei Uw apotheker of drogist De twee befaamde komieken Abbott en Costello zijn ditmaal t»e zien in de film „Abbott en Costello op de universi teit". Ze weten zich weer uit alle moge lijke situaties te redden en op een ma nier, die de getuigen in de bioscoop zaal bijzonder amuseert. Als concierges van een universiteit, waar éen aantal bekoorlijke jongedames studeren, zetten ze de boel op stelten. De meisjes kunnen het goed met de nieuwe werkkrachten vinden. Het uni versitaire leven dreigt echter het slacht offer te worden van hun zotheden. Het lijdend voorwerp is zoals steeds de dik ke van het tweetal. Hij wordt voor het Een enkele maal mag Koor Katholiek Haarlem vanwege de smaak van een aantal zijner bezoekers een oud standaardwerk uitvoeren, het komt gewoonlijk, zoals thansmet een alhier onbekend artistiek werk voor koor en orkest. Diri gent Albert de Klerk koos namelijk voor zijn eerste uitvoering in dit muziek- seizoen op Donderdag 22 November, het feest van St. Caecilia, één der drie mis sen, die Jn e moll, van de Oostenrijkse componist Anton Bruckner, van wie hij reeds met groot succes het „Te Deum", de Requiem-mis en enkele kleinere werken uitvoerde. Deze E moll-Mis is een hoogst belangrijk en enigszins opzienbarend werk, omdat het, ondanks zijn veel grotere omvang ten opzichte van de meer gezon gen, voor kerkelijk gebruik goedgekeurde missen, alsmede door de begeleiding met uitsluitend blaasinstrumenten niet alleen in de Donaulanden, doch ook, zij het een aantal jaren later, in andere landen als liturgisch toelaatbaar" werd beschouwd Voor deze wijze van begeleiding kan door de Bisschop vergunning worden verleend, aldus lezen we in het „Motu Proprio" van Paus Pius X, die alleen het A Is men bemerkt verrast te zijn bij /-4 het doorwandelen van de zalen van het Huis van Looy in deze maand, dan gelieve men te bekennen aat in feite Groningen verder ligt dan Parijs. En, dat de ..provincie" talenten bezit, die door de excentrische gericht heid van de artistieke belangstelling in Nederland, zolang die talenten in die provincie werkzaam blijven, vergeten raken omdat de bundel van de belang stelling ver over hen heen straalt en niet hen beschijnt. Tot dat een groep het waagt uit te breken en naar voren te treden, door het land werk exposerend, dat bij het wegen niet te licht bevonden wordt. Onze .provincie*' is niet ondermaats. De 'drie oudsten van de vijf reizende Groningers, die in het Huis van Looy exposerenzijn overigens al eerder in nationaal verband naar voren gekomen maar het niet-frequenteren van de er kende kunstcentra blijkt alsgevolg te moeten hebben, dat men buiten circu latie blijft. Het moge dan te betreuren zijn dat in ons kleine land zoveel gebeurt op natio naal peil, dat niet opgemerkt wordt, aan de andece kant geeft het een Se~ voel van weelde dat wij ons de achte loosheid kunnen permitteren om rijk dommen gewoon te vergeten zonder ons armer te voelen. Het geeft dan een dub bele vreugde ze bij verrassing weer te ontdekken. Aan de naam van deze nieuwe Gro ningse schildersgroep zal wel een anecdote ten grondslag liggen, die slechts bij de insiders bekend is, want narren zijn het nu bepaald niet, dit vijf tal opvarenden van het Narrenschip. Wel ernstige kunstenaars, zo ge wilt, die van de humor ernst maken, maar die hun bijdrage leveren tot het zijn van een springlevende Nederlandse Kunst. Als groep vertonen zij een interes sant beeld. Ieder van hen geeft een andere visie, maar allen erkennen de na-expressionistische normen, zonder evenwel te vervallen in een steriel, leerstellig formalisme: de vorm blijft de verschijning waarin de ontroering wordt meegedeeld, ze wordt lege ver pakking. En ondanks de onderling verschil lende geaardheid heeft de een met een ander toch weer steeds een raakvlak gemeen. Voorwaar ideale spanningen en bindingen voor eer vruchtbare sa menwerking in onderlinge zelfstandig heid. K 1 e i m a is humaan, overziet een gehele situatie, neemt het leven zoals het is, toetst het aan zijn eigen nor men voor het bepalen van zijn hou ding. Zonder bravour resumeert hij dan, bedacht, corrigerend, verzachtend. Van der Zee daarentegen is hartstochtelijk, breed en open. Zijn oog geniet van de kleurenfeesten, die hij zich verbeeldt. Als een kind plukt hij blindelings, laat onverwerkt los wat hij juist heeft opgenomen, om beide handen vrij te hebben voor het aangrijpen van 't volgende dat hem voor het oog komt. Hij is een impulsief ja ger. Hej landschap biedt hem de beste mogelijkheden naar zijn aard. Piet Snel ondergaat het geweld van de natuur, die hij in een droom beangstigende krachten toekent: hij vindt die ook werkzaam in de mens. waar ze de invloed var de rede over treffen, en op den duur zijn hande lingen bepalen onontkoombaar. Coen Schilt beleeft eveneens de droom. Maar dan een stille. Zijn land schap is bedauwd met de geur van de menselijke aanwezigheid- Zijn mensen zijn besloten wezens, intrigant, ver bergend, diepten omsluitend. Hun ge laat is een masker, hun gebaar slechts houding, hun houding misleidend. Jordens is de oudste van de groep en verschilt in een belangrijk pdnt van de overige vier. Waar deze hun visie geven op hetgeen is, schept hij zich zelf een wereld van vormen. Hij is er het middelpunt, het overige is zijn ma teriaal. Hij ereëert Veer zijn groot ta lent graaft hij de bedding, waarin het zal stromen. Daarom is hij ook de meest constructieve. Zijn dit de bronnen vanuit welke deze kunstenaars werken, zoals wij hebben gemeend ze te moeten om schrijven na een rondgang langs het werk, er zijn ook uit teehnisch oog punt interessante dingen te zien op deze tentoonstelling, die tot 2 Decem ber duurt. L. T. gebruik van „alle gedruismakende in strumenten, zoals trommels, bekkens en schellen" absoluut verbiedt. Vormt nu de grotere omvang een bezwaar? Voor de gejaagde mens uit deze gespannen tijd: j a, voor hen, die juist in de plech tige viering van de Heilige Geheimen opbeuring en rust zoeken, vanzelfspre kend: neen! Tegenover de liturgische handeling zijn de laatste drie delen eigenlijk te uitgebreid, daar de priester hierbij niet op het einde van deze ge zangen moet behoeven te wachten. Bij een hoge plechtigheid kan echter de celebrant alles statiger en langzamer verrichten, waardoor dit bezwaar wordt ondervangen. Wat geldt nu uiteindelijk als voor naamste voorwaarde, gesteld voor het verkrijgen van een kerkelijke goedkeu ring? De geest van het werk. En nu moge een Oostenrijker een liturgische plechtigheid een weinig anders aanvoe len dan een Noorderling, niemand zal beweren, dat een E-moü-Mis zuivere concertmuziek is. Dit ook niet in Hol land'. Er (s een andere tijd geweest, doch langzamerhand heeft men behalve de muzikale, ook de liturgische waarde van menig meesterwerk erkend. Zo werd Willem Andriessen's Miscompo- sitie aanvankelijk niet goedgekeurd. Men maakte o.a. bedenking tegen de fugavorm, aangewend in het Credo. Wat was nu het gevolg? De componist veranderde de orgelbegeleiding m een voor orkest en enkele onderdelen wer den aan een solo-kwartet toegedacht. Aldus voerde dirigent Schoonderbeek de Mis in de Naarderkerk uit. Hoe luidde nu het oordeel van een kenner op het gebied van kerkmuziek? „Ik miste hierbij de liturgische handeling, de Hoogmis". Later keurde men deze Mis. evenals die van Diepenbrock voor dubbel man nenkoor en orgel, goed en voerde men haar uit in de oorspronkelijke zetting, maar dan met jongensstemmen. Alhoewel een kerkelijke uitvoering van de E moll-Mis van Bruckner in Holland lang op zich deed wachten jaren te voren wees een der vooraan staande persoonlijkheden op kerkelijk muzikaal terrein al op de mogelijkheid van een dergelijke uitvoering met jon gensstemmen Het was bij gelegenheid van de eerste uitvoering van Diepen- brock's Mis in de Utrechtse Kathedraal, 25 jaren na haar ontstaan. Pater Caecilianus Huigens O.F.M., di recteur van de later gestichte Kerkmu- ziekschool, toenmaals pas afgestudeerd in Oostenrijk, schreef over deze Mis en in verband hiermede ever Bruckner, o.a.: „Deze uitvoering was een openbaring, een visioen, wel hoog en ver, maar toch zo Advertentie LANGE VEERSTRAA® 10 *EL. 11493 klaar, zo overweldigend en doordringend tot het diepst der ziel. Machtig green het aan. omdat, het ons veiteehefen in een licht en tot ons sprak in een taal, die ons niet vreemd waren".... „En nu de vraag: zouden de missen van Bruckner zelfs met blaasinstrumenten, al dus uitgevoerd, ook geen liturgische in druk maken? Bruckner was een diep gelovig man. god vruchtig en eenvoudig, met een kinderlijk gemoed en daarbij een waar kunstenaar. Heel zijn leven is hij kerkorganist geweest. Het is waar: door het gemengde koor dames en heren) en door de instrumen ten is deze muziek meer gericht op uiter lijke schittering en het is begrijpelijk, dat Diepenbrock voor twee mannenkoren en orgel schreef, en er op tegen was. dat in de mis, die hij als liturgisch werk voor de kerk bedoeld had, het orgel voor een opvoering in het Concertgebouw te Am sterdam door het orkest vervangen werd. Maar oordelen we niet te gauw. Mijn bedoeling is ook niet Bruckner's Missen op alle koren ingevoerd te zien. Wil en kan men Diepenbrock's Mis alleen bij grote plechtigheden en gebeurtenissen uitvoeren, goed! dan Bruckner's Missen bij nog grotere. Als eerste en noodzake lijke eis stel ik echter een streng litur gische opvatting en voordracht, zowel in de instrumenten als in de zang. Is overigens het orgel niet een Jiturgisch gestemd or kest? En zou men niet een orkest in li turgische geest kunnen behandelen? Zou men niet eens een proef kunnen nemen, desnoods met beseleiding van orgel?" Der gelijke proeven zijn genomen, niet uitijd met goed gevolg- Wij hebben over de geest van de E moll-Mis breedvoerig gesproken, daar over het al of niet iturgische van dit werk veel misvattingen bestaan. Te veel gaat men alleen op de omvang af. Meer nog behandelden wij dit onderwerp, om dat wij hopen, dat dit imposante werk eens, liefst in onze Kathedraal, bij een grote plechtigheid tot uitvoering zal komen, zoals het is bedoeld: als integre rend deel van het Heilig Misoffer. Nu kan men deze Miscompositie al reeds apart beluisteren met door de componist bedoelde, meer weelderig klinkende damesstemmen (waarover Koor Katholiek Haarlem ruimschoots beschikt) en met begeleiding van de voorgeschreven blaasinstrumenten. De Uitvoering geschiedt wel in een con certzaal, maar men kan overtuigd zijn, dat Albert de Klerk met zijn koor er een prachtige en toch waardige ver klanking van zal geven. Daarvoor zijn de vroeger gegeven uitvoeringen van werden, als „Magnificat" van Bach, „Laurentaanse Litanie" van Mozart en „Requiem" van Fauré de beste waar borg. De Mis is 8-stemmig, hetgeen niet wil zeggen, dat alle onderdelen in die meer stemmigheid zijn geschreven. Zo is de Credo veelal vier-, de Benedictus vijf- (drie dames- en 2 herenstemmen), daar entegen de polyphonisch behandelde Kyrie en de aanvang van de Sanctus achtstemmig. Waar de componist voor 8 stemmen schrijft, is dit niet zoals veelal gebruikelijk voor twee gemengde koren. Wel treden dikwijls vierstem mige dames- en herenkoren dialogisch op. De bouw van Gloria en Credo is ta melijk beknopt en dientengevolge krachtig en kernachtig. De Gloria is een begeesterende lofzang, onderbroken door een rustig gehouden Qui tollis en afgesloten met een breed uitgewerkt, contrapuntisch behandeld Amen. De Credo is een kloeke opzegging van de geloofsbelijdenis, onderbroken door een ingetogen verklanking van „Et incarna- tus est" en „Crucifixus". De z.g. kleine delen zijn meer weidser getoonzet, voor al de „Benedictus". De tekst wordt tweemaal herhaald, telkenmale anders, echter toeh in dezelfde stijl verklankt. Zowel Kyrie als Agnus Dei eindigen met een pianissimo-zang. De hoogte punten bereikt Bruckner in het Christe en in de aanvang van het daaropvol gende Kyrie, in de Agnus Dei bij de beide „miserere nobis". De instrumenten worden niet voort durend aangewend. In de Kyrie is het instrumentale spel zelfs ad libitum voor geschreven. Meerdere malen treden de 25 November wordt in de St. Willi- borduskerk aan de Amsteldijk te Am sterdam een bijzonder kerkconeert gegeven, een grote zeldzaam heid in een katholieke kerk, omdat het hier een gemengd koor betreft. Dan zal n.l. het gemengd koor „Katholiek Haarlem" na het. Lof van zeven uur de moll-Mt* Bruck ner uitvoeren ten bate van de bouw van een klein-seminarie voor de So ciëteit der Witte Paters, Missionaris sen van Afrika, op het landgoed „Sparrenberg" te Santpoort. Het koor voert deze Mis eerst in het Con certgebouw te Haarlem uit en daar na. geheel belangeloos, op genoemde Zondag, waarbij voor de Witte Paters wordt gecollecteerd. De toegang tot de kerk is vanzelfsprekend kosteloos. Do leiding van het koor berust bij de heer Albert de Klerk, terwijl de heer Bernard Bartelink voor de or gelbegeleiding zorgt. instrumenten niet louter begeleidend op. Men hoort dikwerf fraaie omspelingen van de zang, b.v door het „hout in de Benedictus. Opmerkelijk is het zaak kundig gebruik van het „Koper Niet alleen bij de hoogtepunten, doch ook bij enkele zacht gezongen onderdelen hoort men deze orkestgroep. En niet alleen de hoorns, de componist wendt daar even zo trompetten en bazuinen aan. De totale bezetting van het Blaas- orkest luidt: 2 hobo's, 2 clarinetten. 2 fagotten, 4 hoorns, 2 trompetten. 3 ba zuinen en 3 tuba's. De beschikking over een dergelijk blaasensemble leidde er toe om het programma aan te vullen met een zeer stemmingsvol „De Profundis" van de 18-geuwse componist Gluck, ongeveer met dezelfde begeleiding en de inte ressante bekoorlijke Serenade voor uit sluitend blaasinstrumenten van Mozart. Met de uitvoering van deze mees terwerken staat Haarlem wederom een hoogst artistieke avond te wach ten. Dat Haarlem de lange, inspan nende voorbereiding door het koor met een grote belangstelling belone! OL. KOOP (Ontleend aan Sursum Corda) Kathedraal St. Bay© (Leidsevaart) 6.30. 7.30 0 (Hoogmis) en 11 uur- H. Jozef (Jansstraat): 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur. H. Antor'us van Padna (Nwe Groen markt): 6.30, 7.30, 8.30 (Hoogmis), 10, IX en 12 uur. H. Johannes de Doper (Amsterdara- straati: 6.30. 7.30. 8.45. 9.30 (Hoogmis). 11 en 12 uur Allerh. Hart van JezM (Kleverpark weg): 6.30, 7.45. 9. 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kru- gerstraat): 6.30 7-45. 9 (Hoogmis) en 11 uur. O L. Vr. Rozenkrans (Spaame): 6.15, 7.30, 9.00, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30,7.30, 8.30. 9.45 (Hoogmis) en 11.30 uur. O. L. Vrouw van Zeven Smarten en St. Bavo (Rijksstraatv/eg): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. Allerh- Drieëenheid. (Bloemendaal); i, 8.3U (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. H. Sacrament (Bloemendaal): 7.30 en 1015 uur (Hoogmis). O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Overveem: 7. 8, 9 (Hoogmis) en 10.30 uur en 11.30 uur. H. Antonius van Padua (Aerdenhout): r.3(i. 9 (Hoogmis) 'en 11 uur. H. Bavo (Heemstede): 7.15 8.45, 10 en li.30 uur. O. L, Vrouw Hemelvaart (Heemste de): 7, 8.30, 10.15 en 11.30 uur. H. Agatha (Zandvoort)7. 8.30 en 10 u. H. Adelbertus (Spaarndam): 7-30 en 10.— u. (Hoogmis). feit gesteld een worstelpartijtje te moe ten leveren met een geducht tegen stander en schrikt op het laatst er zelfs niet voor terug als enige man mee te doen met een basketball-team van meisjes. Hierbij blijkt hij bovendien nog de ster van het veld te ziin, zon der dat hij het zelf begrijpt Een zeer amusante film, die menigeen een koste lijke avond zal bezorgen. „Tokio Joe" voert ons naar het na oorlogse Japan en brengt de strijd in beeld van een tenslotte toch wel sym pathieke Amerikaan, die met veel bra vour strijd levert tegen Jaapnse misda digers. In het begin ziet het er naar uit, dat de man het wel kan vinden met dat slag lieden, maar de omstandighe den leiden er toe, dat zijn houding een prettige wending neemt. Tokio Joe levert die strijd niet zon der succes, zij het dan ook, dat hij in de laatste meters door het beeldvlak wordt uitgedragen- Gelukkig, want was hij blijven leven, dan had hij zijn van hem gescheiden vrouw, die hertrouwd is, weer tot zich genomen. En dat ver draagt Hollywoods moraalcode niet! „Tokio Joe" is overigens wel een han dig verfilmd verhaal. De Franse film „De Vrouwen- koot", speelt in een tuchthuis voor ont spoorde meisjeé, waar de stakkerds niet altijd in haar voordeel veranderen. De film wil aantonen, dat zulks het gevolg is van het al te strenge tuchtsvsteem, een Stelling, die hier niet voor de eer ste keer geponeerd wordt. Gelukkig ontsnapt de jeugdige heldin van het verhaal aan de ondergang, hetgeen zij voornamelijk te danken heeft aan een nieuwe' opziqhteres, die de goedheid verkiest boven de gestrengheid en de meisjes met begrip tegemoet komt. De film slaagt erin de sfeer van wan hoop in de vrouwenkooi zichtbaar te maken, rpaar geeft de opzichteres wel een zeer eenzijdig en simpel karakter mee, dat in strijd lijkt met de gecompli ceerde taak, die zij te vervullen krijgt. Het staat om zo te zeggen op haar ge zicht te lezen, dat zij slagen zal. De merites van „De Vrouwenkooi" liggen uitsluitend in de milieutekening, vol doende intussen om de film zo niet groot dan toch sympathiek te maken. In „Tarzan en de amazonen" geeft de ster van het oerwoud weer heel wat staaltjes van moed en durf ten beste. Zijn trouwe vriend, de nog altijd door kapt slimme aap, weet eveneens wat hem te doen staat als het er op aan komt gevaren te keren. Het gevaar komt deze keer van een expeditie, die de schatten van een verborgen stad heeft ontdekt. Vrouwen gewapend met boog^ en pi.il zijn er de baas en dat komt de expeditie duur te staan. De zoon van Tarzan heeft als gids voor de vreemde lingen gediend en de heerseressen, die volgens de door hun god gegeven wet ten handelen, willen hem ter dood bren gen. Zover komt het echter niet. Tar zan weet het goud dat de expeditie meegenomen heeft, terug te brengen en zijn zoon te redden. Liefhebbers van dit genre films zullen een genoeglijke avond hebben. Toegang 14 jaar Danny Kave blijft nog een weekje in het Rembrandt-theater. Liefhebbers kunnen hem bewonderen in „Aan de Rivièra". Achttien jaar Engeland heeft zijn George Formby en Frankrijk zijn Relly. In de Franse filmklucht „Pas op je zenuwen" zagen we Relly in actie. Hij is bijna een imi tatie van George Formby. Hij is de allesbehalve pientere jongeman met twaalf ambachten en dertien ongeluk ken, die op een zekere dag bii een mili taire luchtvaartafdeling terecht komt en daar met zijn stunteligheid en ziin lied jes (die ook met een banjo worden be geleid!) de zaak danig op stelten zet. Het eind van het liedje is. dat hij de onervaren big van het regiment op krankzinnige wijze met een vliegtuig door het luchtruim raast tot grote be wondering van ziin commandant, doch tot grote angst van zijn collega's. Dit vliegtnehtje eindigt met een bevorde ring, het incasseren van een millioenen- erfenjs en epn verloving En daar kan de Franse Formby het voorlopig mee doen! Als tweede film draait „Captain De" monio". Beide films voor achttien jaar. Advertentie STATIONSPLEIN 6 - Tel. 31750 Speciaal adres voor LOEMPIA'S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1951 | | pagina 6