Dwars door de Sahara naar Afrika's Goudkust s°ese en liefde VAN DEYSSEL: de volstrekte Tachtiger Een geweldenaar, aangedaan door de Schoonheid „Alle zien is visioen" inMota r 4 GESLAAGD. 0 Van dierentuin naar aquarium V Algiers, de stad vol enorme contrasten Mohammedanen met kinderbijslag „Casbah -verhaal v Rijkdom van ac kleuren - -JÜ" Medisch conflict te Apeldoorn wm a LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 2 FEBRUARI 1952 PAGINA 3 0 Uit het dagboek van de Van Houten-filmexpeditie, geschreven door Louis van Gasteren Jr. en Theo van Haren No man "'"V J Cf JRH t# S'A'ah <,b"Cht DANK ZIJ HILVERSUM V1' K\ rfzóJ?t- hoewal ,«t s KVX,. "se'e vemoKns DE VAN GALEN OP THUISREIS Regenten van het Juliana- ziekenhuis voor rechtbank Provinciaal subsidie voor Concertgebouworkest Audiënties DOOR ALEXANDRA ORME Het Aquarium Voor onze amateurfotografen Glazenier Gerard Temme overleden Liturgische weekkalender "^sssaa een stad vol tegenstellingen. Je hebt er de Boulevard Michelet en de W* d'Isly met enorme flats en luxueuze winkels, gestroomlijnde auto's en mensen, die men terecht de „chic" kan noemen. Tussen al die luxe ;s>e\ en wriemelt de Mohammedaan, in onbeschrijflijke armoede, in v 't( e en versleten kleren, vervuild, ziek, althans velen. De tegenstellingen zijn l Oosj°,rn.' de prachtige Westerse luxe vindt zijn tegenhanger in de Casbah, M»( 'J'Sc wijk. Wij hebben er foto's gemaakt onder begeleiding van een in- t'rd >tuPOlitie-agent, ofschoon je er gewoon doorheen kunt lopen. Wel wordt je ■cU ,\,i. kan'en aangestaard, maar de mensen doen je niets en je went aan de K s en donderbussen, die voortdurend rond je heen ontploffen; een iÖ'; hinderen, die er de hele dag mee spelen. De armoede is hier af- (3» Hj 'fietsa?sh is de alleroudste wijk van 's bevolkt, of liever .«ris,„; l.11 On^ dooi: Muzelmannen. Het is aai1 V v^e °01'grondelijke doolhof van stin ts cf.i 1 een traatjes en vervuilde steegjes ha1'1'1!: 1> hliiZo twee meter breed, waarvan int'M ..%i J] aan de bovenkant tegen elkaar "et begrip Mens houdt hier '<1 ltr°0r '"vfi t? ?ttpPt 's avon(is in het hol, dat hij „sd"'®: ftvf'! en doeken en vooral van |""l (j0'" °P te bestaan, maar wat er V fcriiit,.,rn.oet gaan leeft op straat, zit, 'fV'iï' S>t)ienb''.kjes heeft gemaakt en dat s it .1 Bi -bidon ville". de blikjes-stad, n hi" if tn°emd. Hoe de mensen hier ni 5 Ai taal onbegrijpelijk; sommigen f er' k 'ign ten. handeltje in zoetigheid of aapjes of vuurwerk, maar de hangen de hele dag rond in de Zij - ZO' 'Jljs.Wachten, tot hem de kinder- .i(§ i 'lïiw 1J teven van de steun. Er zijn irlV hijj. z°veel kinderen, dat de heer l ki'ijft er vustig hij kan gaan zitten ,.?,a§en is een wijk. waarin men C' en vermoedelijk maanden Vii telfl en' men kan er *n verdwa- L' Alp; 'n verdwijnen. De reputatie V.tijh ®rs ls niet zo bijzonder best, en 1™' »- v°ora] de films, die daar niet V Eist aan hebben gedaan. Het pu- <iat0heei 1111 eenmaal zijn story, die sen- 1),'Öéc0l.rn°et zijn en die het liefst in lis, Ap .ni°et spelen, dat op de ver- t, s A'®rkt. Zonder twijfel heeft Al- °tis cor- maar wat de Amerika an °Pib Voorschotelen met hun films S se f*"bandel' blanke slavinnen en Uche verhalen, is niet in >v Vijj,errirning met de werkelijkheid. iA jn men heeft ons afgeraden des Casbah te gaan. omdat be- IW%I Vsri"e van uitgesloten zijn; in- '1 7.Ze z'-'n vr"j normaal. De bouw, Sn 1 nauwe straatjes, werkt dit d en de weg is er voor een *1)1 Si>tUet gemakkelijk te vinden. 'e 5 de kans met een mes gesto- SS"'"den en de dader kan altijd "e of Jn buit ontkomen in een VW; 0p een trap, die naar een an- *,0^G leidt. Wij zullen dat dus ook i Sommigen van hen hebben een handel tje 'in ganzen De Casbah is een soort openlucht museum. waarin alles zijn gangetje gaat, zoals in de tijd van Dey Hus sein, de Berber vorst. Ezeltjes lopen door nauwe straatjes, véél te zwaar beladen, de daken van de huizen raken elkaar en zullen 's zomers, als het gloeiend heet is, een maximum aan schaduwplekjes opleveren De winkels zijn open, zonder deur, het vlees hangt aan haken, direct in het bereik van de kooplustigen; schaaps koppen, nieren en ingewanden. Win kels met groenten en sinaasappelen. De bevolking is in wit of in helle kleuren gekleed, de vrouwen zijn gesluierd; een rijkdom van kleuren die fascineert. Het is een wonder lijke wereld Een gegons van dui zenden stemmen, van kreten, van zachte gesprekken van bij elkaar zit tende Muzelmannen, van een bal kende ezel, die onophoudelijk slagen krijgt met een stok, van een vrou- eer wij het doel van al het C^'hapene 'n enkele duidelijke ti. ln "orden zouden moeten samen- v v zou het aldus kunnen gefor- H, Woorden: op een of andere ma- l\- 4 ere» tot zijn Schepper. De A Patuur, de planten- en die ft, verkondigen door het blote 7r °o» Un bestaan de lof van hun A'V(h(>,, en zijn zodoende met heel 1 °P Hem gericht. X efts Verstand en vrije wil begaaf- (W echter moet zelf een keuze l 'ke eVo z 11 eindbestemming is de fV.hjj terugkeer tot zijn Schepper, t it Ev®nwel uit hoofde van zijn gaven verwezenlijken most "o0 r ij w i 11 i g e vereniging met ,e de liefde. En liefde is de „..Jfoe.'i wezenlijke stuwkracht in Zk heilsplan, j). ii)\p mens bezit hier op aarde J,\?t haar bewust te beleven L,V'4 ."Oor haar zijn hoogste volko- «l I'mbereiken. Maar de abso- «,;(ie. rt,Ij gaktheid ligt om klaarblij- h -i Mij.; "ben buiten ons bereik. Toch Advertentie Bekend* Schriftelijke cursus M.B.A. en S.P.D. ;rft, ons de volmaaktheid als i'Vt bi- leven voorgehouden, liftj 1 °ns in de praktijk niets O fi''bn han aanhoudend naar ver- N s dn ite streven, om op die ma- zo dicht mogelijk te bena- °nze gevallen natuur zich streven verzet, en rnaamste taak be- t\ '5 jP,"26 voornae in b],^<loSheiliging' 1 y». biftecio^neiiigir.g. is ons leven op Sjb'H iv6|1 mei een voortdurende strijd '3. i^om Maar daar deze strijd ge- i.' -bi,, Worden met de hulp van zelf de Verrijzenis en f t 'e 7 V '«hl Th"6ven' i?h zeu oe v errr V^V^Ui Vu eft genoemd, is ondanks b n het vertrouwen ge- |lA|.fSchijl ®ls overwinnaar-s daamit VH "hfp he treden, zo wij ons maar. t-.h; hefde aan God hechten. Dit 9iet we§- dat de katho f. U'ei-. Zirh oopn maak Sta. JsJSj?®' Ohf1"*haar van God zelf af- li,i Tig, vat.ting tussen enerzijds het So»,, tt%gp. het bereiken van de fel v01b ac'ht door alle instinc- 'it fiO(C?bcip,, n. omdat wij van nature "bi. bi 5 ze, zi-in en uit ons zelf naar V t>test D-den streven, en anderzijds h h- Vonv pessimisme, dat onze .V;*' i> 16ts „„radicaal bedorven houdt e^L-* 2ich geen illusies maakt lng tot de menselijke na- Staat pen leert ons de geest der onze natuur. spcAVerstand zowel als de er- ?.en deze beide uitersten H 5-1 tonv in wezen goed is ge- Ntiilbp? en K-als -gevallen natuur" 'biftTiv de hijgevolg niet bekwaam s<! steun van de genade de haar geheel en op de V- uai'd.Uür!ijk. onderhouden t'ei e zwakheid van onze un geneigdheid tot het {J da.iTva,.;1® een onloochenbaar feit b2Cln jhlstn? van elke dag- Van gst DVt, e ve,ne denkers altijd hebben 1®^ °nz6 ,n suprematie van de K'Jh é'p"1 h0p ng' versterving, ont- Hl1;- W0or,pen het verder noemen v bi!' h 'n so ascese is daarom een in61 g)nven enkele zedeleer on-t- hn ehshp; *,e moraalprobleem van b,S> dpeid bestaat dan ook in de lh°dpVri)d van het vlees kan Mentaliteit moge nu nóg zo afkerig zijn van zelfdiscipline, haar belachelijk noemen en zelfs menson waardig, zij verzet zich daarmee tegen niet te ontkennen feiten en de ondervinding bewijst overtuigend, dat elke poging om van de mens iets goeds te maken, zonder rekening te houden met zijn gevallen natuur, op ontaarding uitloopt. Tussen de uitersten van optimisme en pessimisme bewandelt de katholieke leer de gulden middenweg. Onze natuur is in wezen goed, maar de erfzonde heeft de oorspronke lijke harmonie, het door God bedoelde evenwicht tussen geest en vlees, ver stoord en verzwakt. Dit moet hersteld worden: onze ver mogens aan de onbeïnvloede rede onderworpen, en de wil dient sterk genoeg te zijn om de hartstochten in bedwang te houden. Dit is de taak van de ascese een woord, dat oefening, training betekent die daarom een wezenlijke plaats in de katholieke zede- leer inneemt. In wezen is de ascese niets anders dan een oefening van de wil door verster ving en/of onthechting. Men ontzegt zich vrijwillig een geoorloofd goed oni zijn wil te sterken en tot volkomen heerschappij over de hartstochten te brengen, met het doel zodoende zijn geestelijke vrijheid te verwerven. Wij tekenen hierbij aan zonder er ver der op in te gaan dat de bedoeling niet is een „geïsoleerde wilscultuur" aan te bevelen. De verworvenheden der moderne psychologie hebben te duide lijk aangetoond, dat een dergelijke methode weinig aanbevelenswaardig is. Hoofdzaak blijft altijd de liefde! Hieruit voigt, dat de ascese nooit doel-in-zich kan noch mag zijn! Zij is alleen maar middel tot de onbelem merde vereniging met God. Zonder de liefde heeft zij zelfs totaal geen zin en ontaardt dan zo goed als vanzelf in een stoïcijns „doden" van alle natuurlijke strevingen. Een ascese, die de natuur onderdrukt of verzwakt is beslist onchristelijk. Haar doel is juist de mens tot volko men ontplooiing van zijn in wezen goede natuur te brengen door de ver stoorde orde te herstellen. Dit herstel len van het verloren evenwicht kan alleen maar met goed gevolg onder nomen worden door de christelijke liefde. Heeft deze eenhiaal ons hart in vlam gezet, dan duldt zij daarin niets, wat haar van God kan afhouden. Ascese is onontbeerlijk, maar zij wordt eerst zuiver en succesvol, wanneer haar stuw kracht de liefde is. L. De Nederlandse torpedobootjager Van Galen is op thuisreis, na tien maanden dienst in de Koreaanse wa i teren. western uit een getralied venster, vanuit een kamer, waarvan de in gang niet te vinden is, van de men sen, die uit de Turkse baden komen, van de armsten der armen, die een maaltijd gaan halen bij de ..Bouchée de pain" een Franse liefdadig heidsinstelling van spelende kin deren, die slechts wat vuil-witte lappen om hun bruine lijfjes heb ben, kortom een overrompèlende hoeveelheid van auditieve en visuele indrukken. De wijze, waarop de huizen zijn ge bouwd, met hun kleine binnenplaatsjes, de kleine kamertjes, die soms van ta pijten zijn voorzien en waarin de vrou wen leven, die zich op straat weinig of nooit vertonen, de balconnetjes, gestut met houten balken, de poortjes en de trappen; dat alles vormt een onderdeel van de grilligheid en kleurenrijkdom, die samen met het leven op straat de Casbah vormt. Als woonwijk is de Casbah niet aan vaardbaar, Het ligt in de bedoeling van de Franse regering de wijk in de toe komst te doen verdwijnen. Dc bevolking verwisselt echter niet gaarhe haar le venswijze voor een meer moderne, die gepropageerd wordt door de autoritei ten. Teneinde de bevolking over te he velen heeft de regering flat-complexen laten bouwen. Het resultaat was, dat het hout uit de huizen werd gesloopt, de flats in een minimum van tijd waren vernield en men er weer uit trok, om honderd meter verder een „bidon-ville" te bouwen. Van de gesloopte onderdelen! Ja, het is een groot probleem, dat pas over geslachten zal kunnen worden op gelost, als de jeugd haar scholen heeft doorlopen, de jeugd van komende gene raties. Want er is wel een tendens merk baar van aanpassen van de Arabieren aan het comfort van deze tijd en een streven om dit comfort te bereiken. Of er dan geen bedelaar meer op straat zal zijn? Het geloof erkent zijn bestaan' als realiteit en het is de plicht van een ge lovige hem te steu nen. Voor ons met onze bescheiden de viezen, is daar geen beginnen aan. want het aantal bedelaars is ontelbaar. Het is trouwens onze plicht niet. maar een aan gelegenheid van medelijden en dit laatste is iets, waar mee wij bijzonder voorzichtig moeten zijn. Het medelijden met het ezeltje, dat afgeranseld wordt, het medelijden met de blinden, met de bedelaars met oog ziekten, met de misvormden en met het grote aantal ge zonde bedelaars, die hun vaste plaats hebben in de stad; het is te veel me delijden om in munten te kunnen omzetten. Er is veel te zien in de wereld, veel schoons en veel slechts en niemand zal het ons kwalijk nemen als wij er ons in Amsterdam geen rekenschap van geven, wat er vcrweg in Afrika gebeurt. Het is heerlijk, dat wij het allemaal kunnen zien, en leerrijk! Een medisch conflict, dat reeds ruim één jaar geleden in Apeldoorn is ontstaan, dreigt binnenkort ook in de gerechtelijke sfeer te zullen komen. Het gaat tussen het college van regenten van het semi- gemeentelijke Juliana-ziekenhuis en de arts J. Mooy, die jarenlang als patholoog-ana toom in dit ziekenhuis werkzaam is ge weest. Zonder van te voren overleg te plegen, vaardigde het college begin Januari van het vorige jaar een zgn. staf reglement uit, waaraan alle twintig specialisten, die met de geneesheer-directeur de staf zouden vormen, zich moesten onderwerpen Acht hunner weigerden dit en na verschillende strubbelingen werd met ingang van 15 Oc tober j.l. aan dokter Mooy d'e toegang tot zijn in het ziekenhuis gevestigde laborato rium ontzegd, zodat hij dit elders moest onderbrengen. Nu heeft het regentencol lege hem per aangetekende brief doen we ten, dat het ziekenhuis in den vervolge zelf de pathologie-anatomie zal verzorgen, omdat het in dokter Mooy geen vertrouwen meer stelt. Thans overweegt laatstgenoem de de regenten voor de rechtbank te Zutphen te doen cJagvaarden wegens aan tasting van eijn goede naam en wegens broodroof. Gedep. Staten van Noord-Holland stellen de Provinciale Staten voor het jaarlijkse subsidie voor het Concertge bouworkest te verhogen van f 25.000. tot f 40.000.—. In de toelichting wordt o.m. gezegd, dat het orkest sinds Sep tember 1951 los van de N.V. het Con certgebouworkest wordt geëxploiteerd, in afwachting van de totstandkoming van een definitieve beheersvorm, die, naar men verwacht, op 31 Augustus vaD dit jaar haar beslag zal hebben ge kregen. Deze nieuwe beheersvorm, zo wordt verder gezegd, zal de exploitatie van het orkest nadelig beïnvloeden, o.a. omdat diverse huren aan de N.V. moeten worden betaald jn de baten van de exploitatie van het gebouw niet meer aan het orkest ten goede komen, aangezien aan het gebouw belangrijke herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Ged. Staten leggen er tenslotte wei de nadruk op, dat de belangstelling van de Provinciale overheid niet kan lei den tot. een blijvende verhoging van het subsidie. De aartsbisschop-coadjutor van Utrecht, Z.H. Exc. mgr. dr. B. J. Alfrink. zal in de komende week alleen na afspraak audiëntie verlenen. Pater drs R. Dijker, Montfortaan op de H. Landstichting, vertrekt binnen kort als missionaris naar Borneo. Jyr lassieke meesters wortelen i-n een onherroepelijk verleden. Hun optreden stempelde een tijd tot tijdperk. Toen Lodewijk van Deyssel op 22 September 1924 zestig jaar werd, huldigde de Nederlandse critiek hem als de grote revolutionnair der Tachtiger Beweging. Reeds toen was hij eep, monument, een der klassieken; d.w.z. een man die zich onsterfelijke roem had verworven, een naam die door iedere middelbare scholier onthouden moest worden, een erflater van de Schoonheid als opperste levensuiting. Zo kon men in de hooggestemde hul- riigingsartikelen ter gelegenheid van Van Deyssels zestigste verjaardag reeds de weemoedige In-memoriamtoon beluiste- ïen. die heden, nu op 26 Januari j.l. de 87-jarige Karei Jan Lodewijk Alberdingk Thiim te Haarlem ontsliep en de laatste Tachtiger dus definitief van ons is heen gegaan, iedere herdenkingsbijdrage moet kenmerken. Niihoff schreef bij Van Deyssels zestig ste verjaardag; „Van Deyssel is naast Couperus de grootste kans van onze literatuur ge weest. Couperus werd door een geeste lijke luiheid, zoals hij het zelf noemde, een traag en slopend heimwee, over mand. Van Deyssel. door een geestelijke Superbia, werd van zijn grote waar heidsmogelijkheden naar een persoons verbeelding ten onder gebracht.'' En Bernard Verhoeven schreef bij die gelegenheid in zijn opstel ,.De apotheose van het ik" (opgenomen in zijn in 1931 verschenen bundel „De zilveren spiegel")' „Er zijn gedenkdagen, waar een tra gische glimp van vergankelijkheid, een schamplicht van de eeuwigheid op neer valt. Van Deyssels zestigste verjaardag is er een van. De titan van het toorn- proza, de schitterende bliksemzwaaier van een jonge oproerige garde, de beeld stormer van een maatschappelijke con ventie: eerst waardiglijk geridderd en nu officieel als zestiger gevierd en ge- De Casbah is de alleroudste wijk van Algiers, waari" men ureri en dagen en vermoedelijk maanden kan rond lopen; men kan er in verdwalen, zelfs in verdwijnen. banketteerd. De tijd heeft zoveel ontem- baren klein gekregen. We mogen de gelegenheid niet laten voorbijgaan, zon der in 't kort de betekenis te overwegen van die merkwaardige figuur voor let teren en geestesleven. Vooraf moet wor den vastgesteld, dat Vdn Deyssel in de hedendaagse literatuur als leidsman heeft afgedaan. De grandioze heirvoerder van vroeger vervult geen actuele rol van enig gewicht meer, omdat hij zichzelf buiten de strijdbare gelederen heeft ge steld. Tegenover zijn werk staande, kan je de spijtige indruk overvallen, dat je staat voor het ontzaglijk karkas van een uitgedoofde vulkaan". De eerste Van Deyssel-hulde met weemoedige ondertoon dateert reeds van 1896, toen J. M. Acket in het October- nummer van De Gids van dat jaar een studie aan Van Deyssel wijdde, door hemzelf „een buste" genoemd. Van Deyssel was toen 32 jaar; een leeftijd waarop men gewoonlijk nog niet in een monument vereeuwigd wordt. Al vol trok zich in Van Deyssel op latere leef tijd een proces dat van de concrete zin tuiglijke waarneming naar de ervaring van onzintuiglijk, eeuwig of algemeen te noemen leven leidde (gelijk door dr. P. H. Ritter Jr. in 1921 werd opgemerkt), in werkwijze bleef hij toch altijd dezelfde: de aartsindividualist, de impressionist, die van het leven niets anders wilde zien, dan wat hij schoon vond. Hij schiep niet naar het leven; hij schiep louter uit aandoeningen. Hier ligt zijn roem. hier ligt zijn beperktheid. Hij was, sinds hij. nog geen zeventien jaar oud, zijn eerste polemisch artikel publiceerde, een rijp kunstenaar naar de maatstaven der Jonge Gidsers van 1880. Hij bleef een rijp kun stenaar naar die maatstaven, maar toen de jongeren tegen het einde van de negentiende eeuw tot de ontdekking kwamen, dat „de kunst om de kunst" een steriel principe was en de toekomst open kwam te liggen voor een nieuwe „levenskunst, kon Van Deyssel niet met hen meegaan. Zijn betekenis voor ons blijft voornamelijk beperkt tot de eer ste jaren van zijn letterkundige loop baan. Toen was hij de woordkunstenaar uii uitstek. Hij schreef twee romans. „Een liefde" (1887) en „De kleine Re publiek" (1889); in de pers is daar nogal wat over te doen geweest, hetwelk, on- DE RUSSEN KOMEN VERTALING) FRANS VAN OLDENBURG ERMKE Fifi zei dat we op een dag als van- Na het eten gingen we zitten, om een zen leden van de gemeeuteiaad waren daag viooltjes moesten gaan plukken; kaartje te leggen ter viering van de ver- weerloos en hmverden als ze aan de dSs gingen we met ons tweeën naar het kiezingsuitslag toen van uit de keuken burgerwacht dachten^ park van het Herenhuis. We zeiden het bericht kwam dat er twee Russen Ik v'a.sbenieuwdeenszelftezieirhoe niets tegen de anderen, want we wilden waren en dat ik komen moest om een het met het dorp stond sinds deverKie alleen zijn. Hoeveel weken was het ge- beetje vriendelijk tegen hen te doen. Ze zingen maar op weg naar de kprk k'da leden, dat we voor het laatst in het waren brutaal, omdat ze wisten dat ze lk Jack tegen die ongeacht de park waren? Wat zag het er uit! Be- de enige in het hele dorp waren, die water was wezén halen. De ais m zaaid met papieren, oude, onschatbare wapens hadden. Ze vroegen sigaretten, Bijbelse tijden^was de voorna^ste^ron uit de "familie-archieven maar we hadden er geen, dus^ moesten van ««^■•ju^engde ^In^une'" had. die naai' de keuken gekomen was was naar het dichtstbijzijnd bestuursbu om niet de Zwijger over de verkiezingen reau van de Russen om de verkiezing te spreken. Het gesprek kwam op de ongeldig te laten verklaren De Russen lonen van fabrieksarbeiders. Het schijnt, hadden nu vertegenwoordigende bu- dat er in Rusland een grote oneven- reaux van het burgerlijk bestuur van redisheid bestaat tussen de verschillen- het bezettingsleger in alle steden en gro- de loonklassen. Het verschil tussen het tere dorpen. salaris van een ingenieur en het loon Na de Mis leek het voor de kerk wel van een gewone arbeider doet denken een bijenkorf. De zwakkeren waren te aan de tijden, toen de pyramiden ge- bang om iets te ondernemen, maar de iverzamelden zich zineen van de vogels na en onze voeten ingenieur of fabrieksdirecteur in de nieuwe gemeentebestuur bood de Zw«- zonken diep weg in de dode blaren, die Sovjet-Unie. Toch hadden verschillende ger en Rudi een wageri en Padden aan daar sinds de herfst waren blijven lig- andere Russen op dezelfde manier, op- als zij er in ^ld„Tan^fs STevaardigden gesneden. Ze schenen niet te begrijpen, de Russen te gaan ais aigevaaraigaeu gen. en waardeloze, oude rekeningen. Je kon we met hen praten en praten. Ze maak- de Jack- dat dc „ev eze^ cori^ nauwelijks het gras nog zien. ten het zich gemakkelijk en rookten wat met het oude dorpshoofdI voorop ais ee De marmeren leeuwen lagen in stuk- van de tabak, die een boer hun gegeven man. vroeg .i^de W)i^ °chn. ken. Waarom? Het bronzen beeld van Marietta's broer, die in de oorlog ge sneuveld was, lag op de grond, dicht bij de ingang. Een atmosfeer van verwaar lozing vernieling en triestheid. Het laat ste hoofdstuk uit het Oost- en Midden europees adelsboek. „Zie je", zei Fifi tegen me, „.Mariet ta's broer is voor de tweede keer geval- leWe zwierven dieper het park in. Daar böüwd" werdén.' Of misschien logen die Sterkere karakte* - was do vernieling minder goed merk- soldaten slechts en sneden ze enkel maar rond de pnestei, Rudi en de Zwijger om baïr. Het was èr vdkomen stil op het ?_p ove^het geweldige inkomen van een verdere maatregelen te bespreken.^Het E n. Er waren nu geen Russen meer in het wat voor een zonderlinge propaganda van het dorp. dom en plotseling krioelde het van die- dat was voor hun systeem. Waarom. Daar de Ciusoe s. na de neie nacnt ren? honden, katten, ganzen, kippen, tot vroeg ik me af, noemen ze zich niet het vergaderd te hebben, teKendemorgen aan de nek vol van hun eigen vuil. en land van hoge ambtenaren en technici, te voet heel stiekem verdwenen waren een paai- eenden. Pas nu hadden de boe- inplaats van het rijk van arbeiders en om geen aandacht te trekken, was het ren het gewaagd om ze vrij te laten in boeren? plan om hen met een wagen in te ha- de zon. Toen ze weg waren, begon het druk ien. Binnen een paar minuten reden Het middagmaal verliep in een atmos- te worden in huis. Boeren kwamen, (je paarden voor. De Zwijger klom op feer van spanning en afwachting, want stoutmoedig geworden door het resul- de wagen, grommend en mopperend, de plaatselijke verkiezingen waren aan taat van de verkiezingen; toen de mole- omt}at ze hem dat baantje op de hals de gang. We'waren juist klaar met eten. naar, die hoopte, dat hij nu weer m gegch0ven hadden. Toen sprong Rudi toen het bericht kwam. dat al de voor- staat zou zijn om zijn molen op gang te de wagen met een koppig gezicht naamste Crusoë's verslagen waren. Het brengen, en de priester om over de toe- gn jets kinderlijk vastberadens over nieuw gekozen dorpshoofd was een boer standen in het d°rP te praten. Het zjcj1 toen kwam er ook nog de van de partij van de kleine landeige- bleek, dat het wel heel aardig was, dat dorpsschoolmeester bij, een sluwe, glib- naars, en het hele dorp jubelde, met de verkiezingen zo verlopen waren, ^eri opportunist, wiens enige zorg inbegrip van de Hongaren. We zeioen maar dat de Crusoe s hun „burgerwacht om daar hij de toekomst niet hun. dat ze te vroeg juichten, Want dat in eigen handen wensten te houden en telkens nijdig van politieke de Crusoë's op gemene manier wraak met van plan waren om de rode arm- veranderen. Ze zouden eerst zouden nemen, vooral omdat ze de steun banden af te geven, welke zij van de burgemeester van de naburige hadden van hét Russische bewind. Sovjets gekregen hadden D,t was ver- naai de burgemeesterjan „Maar waarom?" protesteerden de ontrustend, omdat de burgerwachters stad gaan. Hongaren. Het verliezen van een verkie- tot het uitschot van het dorp behoorden, gekomen was. voma.it t c ."TT, zing was toch geen reden voor een oer- Ook de identiteitsbewijzen, door de Rus- dorp onafhankelijk verklaard hadden, soonliike wraakneming! Het was moei- sen aan de burgerwachters verleend, en wilden hem vragen om mee naar de lijk om daarover met hen te redeneren, bleven in hun bezit, en de nieuwgeko- Ruseen te gaan. wordt vervoigaj. Deze week Woensdag is Lo dewijk van Deyssel ten grave gedra gen. Nadat wij reeds zowel een be knopt levensbericht als, in een deel var, de oplage van ons blad, een persoonlijk „In memoriam" door een medewerkei hebben geplaatst, laten wij hiernaast Nico Verhoeven in zijn Literaire Kroniek aan het woord tot het geven van een karakterisering van Van Deyssels oeuvre en tot een nadere plaatsbepaling in de historie onzer vaderlandse letteren van de geweldenaar, die deze laatste der tachtigers eens is geweest. Van Deyssel was de vertegenwoordiger van een der belangrijkste tijdper ken uit onze cultuurgeschiedenis. Wij menen dat het, met het oog daarop en tot voorlichting onzer daarin geïnteresseerde lezers, alle zin heeft aan dit alles nog eens een indringende beschouwing te doen wijden. Foto van Lodewijk van Deyssel, hem voorstellend zoals hij zal blijven voort leven in de herinnering van hen. die hem in zijn laatste levensjaren hebben gekend. willekeurig heeft bijgedragen tot de be werkstelliging van zijn roem. Meester der subjectieve critiek Zijn grootste kracht lag echter in zijn opstellen over literatuur. Hij maakte van de critiek een kunst apart Critiek was voor hem niet op de eerste plaats analyse en doorschouwing van een kunstwerk, maar ..temperamentsuitstor ting". Hij wilde de gemoedservaringen die hem tijdens het lezen van een boek waren overkomen, rechtstreeks in woor den weergeven. Was het een mooi boek. dan ging hij zich te buiten aan bewon dering. aan weergave van bewondering. Was het een lelijk boek, dan wist hij de zeldzaamste woorden te vinden om zijn afkeer lucht te geven; het enige wat hij dan mooi vond was de manier waar op hij zijn eigen afkeer inkleedde. Hij was onze eerste experimentator met de expressiemogelijkheden van het proza. Om te weten hoe grandioos hij kon spot ten, leze men eens zijn ontboezeming ..Aeolie of de wind door den Gulden Winckel" (in de Vérz. Opstellen, zevende bundel. 19041. Van het inzicht in zijn eigen beperktheid als kunstenaar getuigt buitengewoon aangrijpend zijn prozastuk ..Caesar". En wie meevoelen wil, hoe hij door zijn eigen schoonheidsidealen in vervoering werd gebracht, leze eens zijn derde roman „Uit het leven van Frank Rozelaar'' (1911). „Het zijn deelen van het gemoedsverhaal van een gevoelig mensch, die ik heb samengesteld. Ik heb mij een jongen man gedacht in zekere omstandigheden levend en wiens inborst is aangedaan zóó, dat hij zich min of meer bewust mag worden van de Schoonheid, te midden van welke wij leven". Aldus Van Deyssel in zijn voor woord. De roman begint met een puur en kleurig stuk impressionisme: vrij schools: ..Eer-gisteren heb ik in den tuin naar boven gekeken en voor 't eerst weer iets moois gezien; lucht, van een bizonder licht blaauw en bleek groen, met heel mooye blank-roode wolkjes er bij. Daar onder verhief zich het goudbronzen eik gewas. Ik stond aan den voorkant van mijn witte huis. onder de warande met zijn purper-rooden wingerd". Als kenmerkend voor het persoonlijke standpunt van de auteur kan men de volgende uitspraak van de jonge Frank Rozelaar beschouwen: „De v raag is niet of een afgrij selijke samenleving leelijk is of niet, maar de vraag is of gezegd kan worden, dat iets in zich zelf leelijk is en of wij ons van het denken aan iets leelijks mo gen onthouden. En d,e leer is, dat niet iets in zichzelf leelijk is en dat wij ons, dien ten gevolge, van het denken aan iets leelijks moeten onthouden, omdat het denken aan iets leelijks niet anders is dan iets leelijks denken." En typerend voor Van Deyssels schoonheidsleer op z'n best is tenslotte de dagboekpassage, genummerd CCLIII: ,.Er is niet Werkelijkheid en Verbeel ding. Er is alleen Verbeelding en die is Werkelijkheid. Iemant, die in een boom een engel ziet, heeft alleen in sterke re mate een visioen dan iemant die in een boom een boom ziet. Alle zien is visioen. Iemant, die een boom mooi als een boom ziet, ziet echter meer engelachtigs in den boom dan iemant, die een boom leelijk als een engel ziet. En iemant die waarachtig een boom ziet, maar beweert dat hij een engel ziet, is óf krankzinnig, óf althands zo gebrekkig, dat hij zich geen rekenschap weet te geven van wat hij ziet of niet ziet. Misschien is echter het aller-mooiste om in een boom een boom te zien, maar zóo als een engel een boom ziet." NICO VERHOEVEN. In het vorige artikel behandelden we de dierentuin als een der plaatsen, waar veel gefotografeerd wordt. Naast de besproken diersoorten vinden we er nog vele andere; vooral de pin- guins. deftig stappend in hun smoking, mogen wij niet vergeten Deze diertjes moeten wij iets langer belichten dan normaal om ook de zwarte partijen goed te krijgen. Speuren we verder rond. dan komen wij bij de afdeling reptielen, hagedissen enz. Deze. evenals de kleurige papegaaien, zijn bij uitstek geschikt voor kleuren-opnamen; hier voor kan men bij minder gunstig licht in het reptielenhuis een flitslampje ge bruiken, n.l. voor de daglicht-kleuren film een blauwe flitslamp en voor de kunstlicht-kleurenfilm een gele flits lamp. Ook in de botanische afdeling. die vaak aan een dierentuin verbonden is. vindt men prachtige motieven voor kleurenfilm. Hierbij natuurlijk een voorzetlens gebruiken, of wanneer men hierover de beschikking heeft een stel tussenringen, die voor bloemen ideaal zijn. Verder zijn de steltlopers bijzonder geschikt om te fotograferen. Vooral in Avifauna is een prachtige vogelcollectie, maar bij het binnenko men van het park wordt door een groot bord de aandacht van de bezoekers er op gevestigd, dat er in het park niet gefotografeerd mag worden Wij heb ben ons hierover met de directie in verbinding gesteld, en mochten daar vernemen, dat dit verbod niet geldt voor de gewone amateur-fotograaf, mits de gemaakte opnamen in geen enkele vorm worden gepubliceerd Dus u kunt zonder verdere vergunning daar gerust gaan fotograferen. Fotograferen in het Aquarium van Artis is zeer moeilijk- Wanneer u door het aquarium wandelt, met zijn verlich te vitrines, lijkt het of hier heel ge makkelijk gefotografeerd kan worden, maar van de duizenden foto's, die hier jaarlijks gemaakt wmrden, komen slechts enkele goed terecht. Een belich tingstijd van 1 25 sec. is beslist onvol doende. zelfs bij een grote lensopening. Wanneer u er iets van wilt maken, moet de belichtingstijd tenminste 36 sec. zijn. Dus zonder een degelijk statief is dit onbegonnen werk. En dan de foto van deze keer. Gere geld krijgt uw schrijver diverse foto's ter beoordeling ingezonden, maar bijna altijd is de verlichting slecht. Men is nl- gewend om bij het maken van een opname de zon in de rug te hebben, zoals vroeger vaak werd onderwezen. Wij krijgen hierdoor echter een vlakke verlichting, die allerminst plastisch werkt. Alle diepte en vorm verdwijnen hierdoor en daarom hebben wij twee opnamen gemaakt: de linkse als voor- beeld hoe het wél moet, en de rechter zoals het meestal gedaan wordt. Beide opnamen zijn van dezelfde berkeboom gemaakt. Wij zien duidelijk dat de tweede opname lang niet zo mooi is als de eerste, want bij de tweede kan men maar nauwelijks zien wat voor een soort boom het is. En zo is het met practisch elk voorwerp. Hieruit volgt, dat vlak licht absoluut vermeden moet worden, wil me' een behoorlijk plas tische vormgeving hebben. Te Arnhem is in óe leeftijd van 48 jaar nog onverwacht, na een zwaar ziek bed, overleden de glazenier Gerard Temme. Temme heeft zich op velerlei gebied bewogen. Het meest bekend werd hij door de organisatie van beginnende kunstenaarsmanifestaties en door zijn werkzaamheden o.a. als secretaris van W.A.K. (Werkgemeenschap Arnhemse Kunstenaars). Hij had een groot aandeel in de artistieke organisatie van de beeld- houwtentoonstelling in Sonsbeek in 1949 en ook voor dit jaar was hij weder om secretaris van het comité. Zijn werk was al enige tijd geleden in verband met zijn ziekte overgenomen door de heer Vet, directeur van de Arnhemse V.V.V.. Temme behoorde tot de oprichters van de vereniging „Vrienden van het Gei- ders Orkest" en ook werkte hij indertijd voor het project Wonderland in Den Haag. ZONDAG 3 Februari. 4de Zondag na Driekoningen; Mis v. d. dag; 2 H. Blasius; 3 tot alle heiligen; Credo, prefatie v. d. H. Drievuldigheid; groen. MAANDAG: H. Andreas Corsini. bis schop, belijder; Mis Statuit; gewone pre fatie: wit. DINSDAG: H. Agatha, maagd, marte lares; eigen Mis; Roermond, 2 voor de Bisschop: gewone prefatie; rood. WOENSDAG: H. Titus. bisschop, belij der; eigen Mis; 2 H. Dorothea: gewone prefatie: wit. Breda: H. Amandus, bis schop, belijder: Mis Sacerdotes tui; 2 H. Titus; 3 H. Dorothea; gewone prefatie; wit. DONDERDAG: H. Romualdus, abt.; Mis Os justi; gewone prefatie; wit. VRIJDAG: H. Joannes de Matha. belij der; Mis Os justi; gewone prefatie: wit. ZATERDAG: Mis v. d. 5de Zondag na Driekoningen: 2. H. CyriUus; 3 H. Apollo- nia; Credo; prefatie v. d. H Drievuldig heid: groen. ZONDAG 10 FebruariSeptuagesima; Mis v. d. dag; 2 H. Scholast!ca; Credo; prefatie v. d. H. Drievuldigheid; paars. •'ny~i fffliïï ij i uW<ffl¥n"fi 1111 ri r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1952 | | pagina 3