Sous le ciel de Paris
In Cinema
DRIE DORPEN SAMEN IN ÉÉN S.H.S.
Het hoofd van Jonker Gerard v. Schapen
e
WERKSPOOR
COMMENTAAR IN DE MARGE
YOU
BEWOGEN VERHAAL VAN
AMSTERDAMSE POORT
Kop op!
Steek 'n sigaar op!
c)
HERINGA WUTHRICH
SLEUTEL WEG?
Toneel in Haarlem
Laatste torens
LADDERS
KLIMMATERIAAL
PIJPFITTERS
Schildersbedrijf4 M c sihellekins
AMBACHTSSCHOOL TE HAARLEM
ZATERDAG 5 APRIL 1952
PAGINA 7
Rembrandt
City
Luxor
home treatment
Institut de Beaute
Haute Coiffure
Frans Hals
Lido
Spaarne
Minerva
Spaarndammers, Haarlemmerlieders en
Spaarnwouders niet meer als „een
kat in een vreemd pakhuis"
„DE SLEUTELSPECIALIST"
LUCAS PASSIE
HEINRICH SCHüTZ
Vanaf f 34.SO per paar
14 kar. massief g-oud
RONDOM EN IN DE STAD AAN HET SPAARNE
De Papetoren
Jan B.
Goed nieuwsOmstreeks Juli prijsverlaging
van sigaren le verwachten!
„VRIENDEN VAN
DE H.O.V."
Yelsense tunnelbouw
begonnen
Werk van vijf jaar
Jubileum J. A. van Wees
C. J. KRUG c.v.
Gerijpt door de warme
Siciliaanse zon
jtxmr
Siciliaanse sinaasappelen,
mandarijnen en citroenen
zijn smakelijker en rijker
aan vitaminen
óadJomSe/
1e verkoopster
hulpverkoper(ster)
TELEFOON25331 RIJKSSTRAATWEG 408
INSCHRIJVING van nieuwe Leerlingen
r
K
.Julien Duvivier presenteert ons in
jhjn jongste film Sous le ciel de Paris
"et leven van de Franse hoofdstad, zo-
dat geconcentreerd aanwezig is in
®en aantal individuen en situaties, die
"ij overigens nogal willekeurig en tege
lijk nogal opzettelijk bij elkaar heeft
gebracht.
Ziehier de dramatis personae: een
oude vrouw, die alleen nog voor haar
katten leeft: een beeldhouwer, die door
op waanzin geplaagd wordt en van tijd
JOt tijd een jong meisje afslacht; een
kef provinciaaltje, dat haar ouders in
ot steek gelaten heeft, op zoek naar
haar grote liefde, en slachtoffer van de
J^aanzinnige artist wordt; een verlamde
keer, die in een verliefde corresponden
tie zijn dromen beleeft, waaraan de ver
schijning van het provinciaaltje een
droevig einde komt maken; een arbei
der, die midden in een uitgebreide sta
king zit en nog net op tijd aan een
feestmaal denkt te komen, als een ko
gel van de politie hem per ongeluk in
de nacht treft; een student in de medi
cijnen, die voor alle examens zakt,
klaar de arbeider als door een wonder
JJ'eet te redden van een wisse dood; een
klein meisje, dat niet van school naar
kuis durft en dreigt om te komen in de
lacht enz. enz.
Al deze individuen hebben op een of
andere wijze iets met elkaar te maken,
a} is het dan soms alleen maar, omdat
kij allen opgenomen zijn in de atmos
feer van de grote stad Parijs en hun rol
kloeten spelen in het drama van het
hoodlot, dat volgens de tekst, overigens
alleen over dag op stap gaat om zijn
'treken uit te halen.
Wat er aan vriendelijks en treurigs
gebeurt zien we in de beelden. De conx-
kientaar is vrij banaal en wordt ten on
rechte in het Nederlands gesproken,
daardoor hij te grote nadruk verkrijgt.
Pet geheel is als heel het oeuvre van
Puvivier: om beurten bewogen en brok
kelig, levenswaar en onaannemelijk van
SPzettelijkheid. Maar toch zij gezegd, dat
•Uuvivier's film meer aandacht verdient
vele sensatie-verhalen, die meer
"kdacht krijgen.
i, .is reeds veel geschreven over de
erbeten strijd dié Amerikaanse mari
niers in de laatste oorlog hebben moeten
loeren om de door Japanners bezette
eilanden in de Stille Zuidzee te herove
ren. De maker van de film „Okinawa"
heeft zijn aandacht gericht op een onder
deel van deze harde gevechten. Op het
eiland van dezelfde naam als de rolprent
aPeelt zich het een en ander af, dat
in realistische beelden op het celluloid
ls vastgelegd. De mariniers, die op het
Punt staan uit de landingsschepen op de
kust af te stormen en vervuld zijn van
gedachten aan de gevaarlijke tegen
stander ergens in de slopende stilte van
ket binnenland, worden stuk voor stuk
kelicht. Het gaat hier om een peloton,
ryt reeds meer keren met het oorlogs-
"honster heeft kennis gemaakt, maai
tijd weer zich gesteld ziet tegenover
Een zenuwslopende onzekerheid. Met
Wterst rake opnamen is hier het epos
E'an de Amerikaanse mariniers geschil
derd. Wij zullen niet de wanhopig lijken
de opmars van dit peloton beschrijven.
~e film verdient zeer zeker gezien te
worden, al zal niet iedereen er behoefte
?an gevoelen om weer eens met het oor-
°gsgeweld zij het dan op celluloid
geconfronteerd te worden. (18 jaar).
..Bomba" is de naam van een blanke
f°hgen. die in de gelijknamige film ach-
er de bergen diep in een bijna ondoor
dringbaar oerwoud leeft. Een fotograaf,
r*e zich voorgenomen heeft om opna
men te maken zoals er nog nooit door
rJJn collega's zijn afgeleverd, trekt de
wildernis in tezamen met zijn dochter,
die al evenveel liefhebberij heeft in het
fotograferen. Het meisje verdwaalt en
dntmoet Bomba, die haar verzorgt. In-
dfssen krijgt de toeschouwer prachtige
Natuuropnamen te zien. Dat de vader
ï'ln dochter weer terugkrijgt, ligt voor
d® hand. Hij moet echter eerst nog enige
°vonturen meemaken. (14 jaar).
"Black Jack" (Vrouwen en Opium),
®ri verhaal rond een grote opiumsmok-
dat van tijd tot tijd verrassing
«pk s.panning teweeg brengt, omdat ver-
jf-heidene hoofdpersonen naarmate de
«h vordert blijken niet degenen te zijn
aarvoor ze zich uitgeven. Politie en
misdadigers zijn op een kwistige wijze
jj, df'eengemengd en dat verleent aan de
kjfi een ongewone en soms interessante
^jEUr. Juiien Duvivier had de regie,
?„ai"}es Spaak zorgde voor het scenario
w Kosma voor de muziek, en dus zou
u Wel een en ander verwachten. Men
tyj. -f echter goeddeels bedrogen uit.
Sjere het niet dat Duvivier een goede
ly^'fekemng had verkregen van het
t0t®"6e Tanger, aan het begin fraaie
Verra^e bedreven en hier en daar
de f?,st met een fijn trekje, dan zou men
"foor kunnen rangschikken onder het
.Shee product. Nu komt zij wat bo-
Advertentie
Geïnspireerd na bezoek aan
Mizabeth Ar den's Training-
school Londen-Parijs tonen
b u gaarne de nieuwste
toepassing
(Vanzelfsprekend zonder
enige verplichting)
Wagenweg 29 - Haarlem
Tel. 20518
Op zoek naar fortuin, roem en ge
luk sous le ■'ciel de Paris.
ven dit niveau uit, al is het niet veel
Maar de filmbezoeker-uit-professie, die
zoveel middelmatigs tegenkomt, is soms
al blij met weinig. Voor boven achttien
Dr. Pretorius blijkt een merkwaardig
man te zijn en de film aan hem gewijd
is al minstens even merkwaardig. Hij is
van professie vrouwenarts, maar zijn
belangstelling voor andere zaken
vooral voor muziek domineert in dit
verhaal. Een van zijn collega's blijkt
hem niet bijzonder sympathiek te zijn
en deze intrigeert tegen hem. zodat hij
tenslotte in het openbaar verantwoor
ding moet afleggen voor zijn verleden,
dat zijn tegenstanders nogal duister
voorkomt, maar in werkelijkheid vlek
keloos is. Achttien jaar.
In het voorprogramma een prettige
romance onder de titel „Showboat-Sere-
nad»".
Over de film ..Bright Victory" hebben
we reeds geschreven bij de opening van
het nieuwe theater. (14 jaar).
De Dolfijn is een schoener, die met
een goudlading van een millioen dollar
verloren is gegaan op zee. De eigenaar
van de schoener kan hierdoor zijn
schuld aan een bankier niet betalen.
Achteraf blijkt dat er sprake is van
diefstal en als Jim, de held van deze
film zijn schat tracht terug te vinden,
komt hi.i in de gevangenis terecht. Door
een paar goede vrienden' wordt hij be
vrijd en wanneer hij op zijn speurtocht
allerlei nare ervaringen opdoet staan
zij hem steeds terzijde. De boosdoener
uit „De Spookhaven" vindt aan het eind
van deze rolprent een akelig einde en
voor Jimmy schijnt het zonnetje weer
Veertien jaar.
Graham Greene geeft in „The Power
and the Glor.v" („Gejaagd") het ontroe
rend verhaal van een door dé politie op
gejaagd Mexicaans priester, die een
zwakke zondaar en een ijverig priester
is en tenslotte als martelaar sterft. John
Ford heeft van hem het verhaal geleend
om er een wild-West-film van te maken,
die aan de oppervlakte blijft en niets
heeft overgehouden van wat het toch
grandioos maakt. 14 jaar.
Advertentie
HAARLEM
CENTRALE VERWARMING
JOHNSON OLIEBRANDERS
Zondag 30 Maart j.l. was het drie
jaar geleden, dat de katholieke
inwoners van Spaarnwoude,
Haariemmerliede en Spaarndam de
handen broederlijk ineen sloegen en
in een. omgeving, waar de sport nog
weinig terrein had veroverd, met
SHS voor de dag kwamen. SHS be
tekent „samenwerking houdt stand",
hetgeen ongetwijfeld een reeds dik
wijls bewezen waarheid is. maar bo
vendien vormt de naam van de jonge
sportclub de beginletters van de drie
gedeelten der parochie Haariemmer
liede.
Ware de naam dus al interessant
genoeg om deze nogal stoute onder
neming onder de aandacht te bren
gen, des te belangwekkender wordt
het bestaan van SHS, wanneer men
voorzitter S. W. Balm hoort verkla
ren, dat de sportbeoefening in de drie
dorpen „ingeslagen is als koek". De
heer Balm is geboren en getogen
Spaarndammer, ook al woont hij te
genwoordig in Haarlem, waar hij ge
meenteraadslid is. en kent derhalve
de situatie in en rond zijn woonplaats
goed. Spaarndam had weliswaar een
neutrale vereniging, maar „sport-
minded" kon men de streek aller
minst noemen. De meeste nieuwe le
den van SHS voelden zich drie jaar
geleden dan ook als een kat in een
vreemd pakhuis maar kregen on
danks een slecht noodveldje en an
dere gebreken de techniek van de
voetballerij enigszins te pakken. Van
de twee seniorenelftallen en het ju
nioren- en adspirantenteam. die het
eerste jaar als een „aanloopje" be
schouwden, werden de 22 jongelieden
meteen kampioen. Dit succes maak
te de belangstelling van de altijd nog
vrij grote schare sceptici wakker en
zodoende kan voorzitter Balm nu
verklaren, dat de „sport enthousiast
ontvangen is". „Het wordt hier altijd
gezellig, als er wat te doen is," voegt
hij eraan toe. En met het ledenaantal
70 voetballers en 3035 dames
en de gunstige resultaten in de com
petitie voor ogen, is de voorzit
ter met stelligheid van mening, dat
er in drie jaar tijds wat bereikt is.
Het zijn echter niet alleen de tweede
plaats op de ranglijst van de vierde
klasse van de H V.B of de promoties
van de in Augustus 1950 opgerichte
dameshandbalafdeling, die tot deze
uitspraak leiden.
Want de heer Balm is vooral ver
rukt over de grote samenwerking,
die na de totstandkoming van S.H.S.
tussen de drie parochiegedeelten kon
ontstaan. Dit wordt des te verheu
gender, wanneer men bedenkt, dat
de ipwoners van Spaarndam. Haar
iemmerliede en Spaarnwoude nogal
enig „standsverschil", zoals dat heet,
kennen. Een en ander heeft er ech
ter juist toe geleid dat vorig seizoen
met vereende krachten het nieuwe
veld bij de kerk te Haariemmerliede
werd opgeknapt, een groot karwei,
waaraan ook de boeren uit de om
geving meewerkten.
Overigens ,,is men er nog niet",
wat duidelijk geïllustreerd wordt
door de mededeling, dat Spaarn
dam ongeveer duizend inwoners
heeft, waarvan één derde deel
katholiek is. „Langzaam komt
Spaarndam los", aldus de heer
Balm. De moeilijkheden met de
verschillende maatschappelijke
structuur der drie dorpen worden
dus steeds kleiner. Daarnaast kent
S.H.S. geen gebrek aan ruimte
voor vergaderingen e. d.. want de
pastoor van Haariemmerliede ver
leent ruime medewerking. Zodoen
de zijn er ieder jaar twee geslaag
de feestavonden, waarbij de band
nog eens extra versterkt wordt.
Het is overigens opvallend, hoe
ook de ouderen zich met S.H.S.
..inlaten". Het derde seniorenelftal
bestaat namelijk uit huisvaders,
die als vetex-aan voor hun plezier
Zondags een partijtje voetballen.
Het spreekt bijna vanzelf, dat het
kassaldo niet meer dan draaglijk is.
De handbalsters moeten nu eenmaal
reizen maken en ook de medische
sportkeui-ing. die onlangs nóg gehou
den is. kost veel geld. Maar toch
heeft het bestuur kans gezien een
stencilmachine op de kop te tikken
en wekelijks verschijnt nu de S.H.S.-
koerier. die, aldus vei-zekert de
voorzitter ons. minstens even gx-etig
gelezen wordt als dit blad.... En
wat de heer Balm belangrijker vindt,
het orgaan draagt in niet geringe
mate bij tot de groei van het jonge
S.H.S.
Advertentie
LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493
In de Waalse kerk aan het Begijnhof
vond Vrijdagavond een uitvoering
plaats van kerkmuziek, die geheel in
het teken stond van de Passie-sfeer.
Het Haai-lems Kamerkoor onder lei
ding van Adolf Hendrikse zong een
tweetal choralen, respectievelijk van
Gumpelzhaimer en Eccard. Strak en
ingetogen van sfeer maakte deze puur
klinkende koorwei'kjes grote indx-uk.
Het Haarlems Kamerkoor bestaat uit
een twaalftal leden. Vanzelfsprekend
ontwikkelt dit ensemble geen massale
zang, maar dit is ook juist niet de op
zet bij uitvoeringen als deze. Treffend
is de stemming, die deze zangwijze ten
gevolge heeft. Het meest opmerkelijk
kwam dit tot uiting bij de „Historia
des Leidens und Sterbens nach dem
Evangelisten St. Lukas" van Heinrich
Schütz, de grote voorganger van J. S.
Bach. Dit werk is zonder instx-umen-
tale begeleiding, waarbij de solo-par
tijen in het vx-ije rhythme gehouden
zijn. De evangelist- en de Christus-
partij, zowel als de andere kleine par
tijen benaderen m wezen zeer dicht
de geest van de Gregoriaanse accen-
tus. Het geheel moét men dan ook be
zien als een stonde van religieuze be
zinning. De polyfoon gezette volksko
ren, het inleidingskoor en de epiloog
verkregen ieder in vertolking de juiste
weergave naar gelang de muzikale
inhoud varieerde naai- aanleiding der
onderstaande tekst van het passiever
haal. Gezien het feit, dat we hier meer
met een wijdingsuur te doen hadden
dan met een uitvoering of concert,
volstaan wij dit keei' met het noemen
van de vex-tolker der Christus-partij,
die gezongen werd door Jan Boeke,
terwijl de reciterende partij van de
Evangelist door Jan Laax-veld werd
voorgedragen. Koorleden vervulden
de kleine rollen. Dolf Hendx-ikse om
lijstte het programma met twee orgel
werken van Joh. Pachelbel en J. S.
Bach. Het geheel maakte diepe indruk
op de vele aanwezigen.
A. I.
T ~f aarlem heeft er weer een
J~J[ bioscoop bij gekregen; in het ver
slag van de opening stond te le<
zen, dat het tijd werd voor een zevende
filmtheater in de Spaarnestad, omdat
na de opening van het zesde de Haar
lemse bevolking met 35.000 man was
gegroeid. Als de toneelvfiend dat leest,
zou hij bijna jaloers worden. Verbeeld
je. dat een nieuwe schouwburg nodig
was. omdat er een paar tienduizend
Haarlemmers méér waren. Jaloers
op de tiende muze, de muze van de
film. De echte muzen, de authentieke,
drukken hun ouderdom in eeuwen uit,
de tiende, die door haar vereerders zo'n
beetje in het illustere gezelschap is ge
drongen. kan haar leeftijd in tientallen
jaren wel op de vingers van haar hand
aftellen, en: zij heeft niet eens een
naamdesondanks kan zij rekenen
op meer aanhangers en ijveraars dan
de andere negen bij elkaar. Alleen de
sport kan met haar concurreren, mis
schien vinden wij daar vandaag of
morgen ook wel een muze voor.
Advertentie
De Bloemenstad ligt open naar alle zijden, groeit in het Noorden naar het
grote industriecentrum van Kennemerland toe, is in het Zuiden en Westen
feestelijk en schoon omringd door bossen en plantsoenen, statige wijken.
Ten Oosten is de bedrijvigheid in de richting Amsterdam.
De hoofdstad van Noord-Holland is het centrum van aï wat leeft in de provincie,
een centrum, waarin men gaarne vertoeft, omdat de stad aantrekkelijk is, gezellig
en waardig.
Bijna kan men zieh dan ook geen voorstelling meer maken van de Middeleeuwse
beslotenheid van de stad, die als een sterke vesting in het omringende land moet
hebben gelegen, ook toen reeds het centrum, maar zo heel anders dan nu, niet
alleen door koopmanschap en nijverheid haar eerste plaats innemend, maar ook
door kracht en overwicht van indrukwekkend machtsvertoon. We hebben op
onze tocht rond de Middeleeuwse stad de vestingwerken, torens, rondelen en
poorten bekeken, ons rest nog een wandeling langs de Oostzijde, die we vanaf
de Janspoort benaderen.
Die Janspoox-t is tijdens het beleg in
15721573, ondanks schijnbare onneem-
baax-heid, door de Spanjaarden platge
schoten hij lag tussen de Ridderstraat
en de in 1672 gegraven Nieuwe Gracht
werd in 1590 herbouwd, maar viel in
1671 aan stadsuitbreiding ten offer.
De vestingmuur strekte zich ten
Oosten van de Janspoort uit naar de Ca-
trijne- of Spaarnebrug, de invaart uit
het Noorder-Buitenspaarne in de stad.
Vanzelfsprekend was hier een stevige
bescherming nodig, die werd gevormd
door twee zwaar gebouwde torens, van
zeer oude datum. Zij zagen er aan de
buitenkant van de stad gezien als ron
delen uit, fier met de vijfhoekige spits-
toelopende daken. Aan de stadszijde wa
ren deze torens vlak en hadden ze een
trapgevel, zoals in de 14e en 15e eeuw
de meeste woningen. Ze sloten zich dus
aan bij het stadsgeheel.
De Spanjaarden hebben het tijdens het
beleg vooral gemunt gehad op dit ge
deelte van de stad, waar zij tussen Jans
poort en Catrijnebrug mogelijk een goe
de kans zagen de stad binnen te rukken.
Zo vertelt dg geschiedenis dat op 19 De
cember 1572 niet minder dan 625 schoten
uit het zwaarste geschut deze vesting
werken zo grondig vernielden, dat de
belegerde Haarlemmers ijlings een nood-
wal moesten aanleggen. Het taaie uit
houdingsvermogen van de belegerden,
hun enthousiasme in deze strijd, maakte
de Spanjaarden driester. Ze verdubbel
den hun pogingen van deze zijde de
stad stormrijp te maken, schoten een
der torens van de Catx-ijnebrug in puin.
Op 28 April 1573 tijdens het aflos
sen van de wacht, vlogen opnieuw de
vijandelijke kogels over de hoofden
van de vei-öedigers. Jonker Gerard
van Schagen, zoon van de Haarlemse
burgemeester werd dodelijk getroffen-
Volgens sommige geschiedschrijvers
werd zijn hoofd door een vijandelijke
kogel afgerukt.
De beide torens werden in 1589 her
bouwd, maar in 1671 een jaartal, dat
wij in dit vex-band telkens tegenkomen
afgebroken.
Gaan we voorbij de Catrijnebrug ver
der naar het Zuiden, dan lopen we langs
de twintig voet hoge stadsmuur, op vier
plaatsen versterkt door x-ondelen en to
rens. De belangrijkste en sterkste was de
Papetoren, vex-dedigd door rondelen ter
weerszijden en bestrijkend de gehele
ruimte tussen de Catrijnebrug en de
Amsterdamse- of Spaaxnwouderpoort,
de weg naar Amsterdam inbegrepen.
Het is aan deze in 1868 gesloopte toren,
dat dit stadsdeel de naam Papentoren-
vest ontleent.
In 1853 werd de Papetoren Kruitma
gazijn voor de schutterij en voor het
gax-nizoen, tot hij voor f 580 in slopers
handen overging.
Langs en evenwijdig met de stads-
muixr liep de stadsgracht, die we nu
volgen tot we bij de Amsterdamse poort
zijn aangekomen.
Deze zeer belangrijke en fraaie poort,
die oorspronkelijk Spaarnwouderpoort
heette en volgens Allan pas in 1631,
toen de Amsterdamse trekvaart werd
gegraven, haar tegenwoordige naam
kreeg, is van zeer eerbiedwaardige
ouderdom. Men kan aannemen, dat zil
rond 1425 is gebouwd, als gevolg van de
ongeregeldheden, die we de Hoekse en
Kabeljauwse twisten noemen.
Haarlem lag naar de Amsterdamse zij-
Je in die dagen nog altijd open, was on
beschermd. Het waren onrustige tijden
voor Holland en Utrecht, zodat- de stads
regering besloot geen risico's te nemen
en een verdediging aan te brengen.
Zo is de machtigste en grootste poort
van Haarlem tot stand gekomen, een
bouwwerk, dat ieders bewondering
trekt, met Middeleeuwse accuratesse en
aandacht voor ieder onderdeel opge-
tx-okken, met Middeleeuwse kunstzin
ook een sieraad gemaakt voor de omge
ving. Door verbouwingen en verande
ring in later tijd, heeft de Amsterdamse
pooit de oorspronkelijke vorm ten dele
verloren, niettemin blijft het- bouw
werk imponerend en fraai.
Deze poort heeft gedurende de Spaan
se bezetting een belangrijke rol ge
speeld. De belegex-den deden zelfs van
hieruit meermalen verwoede uitvallen
op de vijand, waarbij zelfs krijgsgevan
genen weiden gemaakt en vaandels
triomfantelijk verovei'd wei-den. Toen
Haarlem in de uitex-ste nood was geko
men en vergeefs uitzag naar redding,
werden vux-en ontstoken op de tinnen
van de toren om de aandacht te trek
ken van de schepen van de Prins, die ln
de Haarlemmei-meer lagen. En toen het
dx-ama van Haarlems ondergang zich
ging voltrekken, wei-den zwai'te vlag
gen uitgestoken op deze pooi-t.
Vele zijn de taferelen, die zich rond de
Amsterdamse poort hebben afgespeeld.
In de zeventiende eeuw groetten alle
Haarlemmers, die naar Amsterdam reis.
den per trekschuit of met de koets, hun
machtige poort', die het symbool was van
de kracht der stad.
Maar kom,, we zouden te uitvoerig
gaan worden en vooruitlopen op de ge
schiedenis. Er rest ons nog een stads
poort. de Schalkwijkerpoort, waarna wij
de wandeling rond het Middeleeuwse
Haarlem kunnen besluiten.
In het Zuid-Oosten van de stad heeft
deze eveneens zeer oude poort tot 1866
gestaan als getuigenis van de wil der
Haax-lemmers de stad te verdedigen te
gen ieder, die een aanval zou willen on
dernemen tegen haar rechten en tegen
het stads-eigene.
Deze poort is vooral bekend uit de
Spaanse bezetting, toen hier veelvuldig
de strafoefeningen werden voltrokken
aan krijgsgevangenen van beide zijden,
een lugubere herinnering.
Weinig is overgebleven van dit Mid
deleeuwse Haarlem. In 1859 verdwenen
de laatste delen van de vestingmuren.
Het lot van poortèn en rondelen is de
lezers al bekend.
De tiende muze is haar populariteit
van harte gegund, de toneelvriend
voelt alleen nu en dan het verlangen
opkomen, dat het theater een beetje
kxeeg van de reclame, welke allerwege
en altijd voor de film wordt gemaakt.
Niet de jubelende vex-halen over de zo
gezegde sterren en dex-zelver opinie
over de invloed van de maan op de
wereldpolitiek, of de daverende adver
tenties voor een nieuwe film, maar de
reclame, welke ligt in het feit. dat de
film vereenzelvigd wordt met een
normaal bestanddeel van het dagelijks
leven. De reclame, welke overal en
door bijna iedereen voor de bioscoop
gemaakt wordt. Om maar één voor-
beeld te noemen: in een roman, een
kort verhaal, een éénactertje van een
revue of een sketch in de omroepstudio
wordt geen gezellig avondje beraamd,
geen medicijn gezocht tegen de verve
ling van een verregende middag, geen
afspraakje tussen gelieven gemaakt of
een echtelijk kibbelax-ijtje bijgelegd, of
we horen: laten we gezellig naar de
bioscoop gaan. Wij hebben nog nooit
het voorstel gehoord om een toneel
voorstelling bij te wonen.
Het is een ingewikkeld samenstel
van factoren, die de film min of meer
gemaakt hebben tot een levensbehoef
te van de mysterieuze massa, welke wij
het grote publiek plegen te noemen.
Het toneel zal deze factoren wel nooit
kunnen uitschakelen, het zal nooit
over zoveel geld beschikken, maar wij
kunnen er ook wel zonder geld iets
voor doen. In dit verband zij hier her
innerd aan iets uit het leven van Al-
berdingk Thijm. Onze strijdvaax-dige
voorvechter en voorganger op cultu
reel gebied is indertijd voorzitter of
beschermheer geweest van een toneel
club, die zijn naam droegde ruim
zestigjarige Haarlemse R.K. Rederij
kerskamer is dus niet de eerste, die
deze naam voert. De club in de tijd
van Thijm bestond uit kruiers, am
bachtsmensen, enzovoort; zij zochten
bij voorkeur hun repertoix-e in het
zwaar romantische en drakerige genre;
zij speelde» niets liever dan de x-ol van
de markies van Montefiore, „opperhof-
opzichter van de hazewindhonden en
koninklijke kanariepietjes", een figuur,
die de Bouwmeesters overigens ook op
Advertentie
BELASTINGEN
Eer» sigaar is toch maar je ware! Die geeft
weer eer» zonnige kijk op het leven. En zo'n
goede, fijn geurende sigaar behoedt u tegen
'inhalose'.
Op een bijeenkomst. Donderdag in
,.De Leeuwerik" gehouden, zijn de plan
nen en wensen besproken tot oprichting
van een vereniging „Vx-ienden van de
H.O.V." De initiatiefnemex-s tot deze op
richting zijn de heren André de la Por
te, A. Herkenrath en J. P. Scheltema.
De voorzitter van de H.O.V. mr. A.
Beets leidde de vergadering en zette uit
een, dat de vereniging de artistieke en
financiële belangen van de H.O.V. wil
behartigen en gaf een ovex-zicht van de
financiële positie van het orkest. Ook
de heer de la Pox-te zette de doelstellin
gen van de vereniging uiteen. In een
volgende vergadering zullen de statu
ten worden vastgesteld.
de planken hebben gezet. Thijm, die
zijn leven lang hardnekkig gevochten
heeft voor de verheffing van het be
roepstoneel, bleef de hele voorstelling
van zijn club altijd manmoedig uitzit
ten. Wij zién hem zitten, met zijn fijn ge-
graveex-de kop, luisterend naar de
zwaar declamerende Amsterdammers.
Maar wij hóren hem ook redenex-en,
dat zijn aanwezigheid voor de kruiei"-
max-kies een bewijs moest zijn, dat hij
er goed aan deed de muze van het to
neel te dienen, en hij zal wel eens een
woordje hebben laten vallen, dat zij
erg aardig speelden, maar dat zij toch
'ns moesten gaan luisteren naar hun
beroepscollega's. Want Thijm be
schouwde het als winst, als iemand
goed toneel leerde waarderen en hij
propageerde deze zienswijze door
woord en voorbeeld. Ook in dit op
zicht heeft hij ons een boodschap ach
tergelaten. En zouden wij ons niet be
ter thuis voelen bij hem dan in het ge
zelschap van Doris Day of Esther Wil
liams, die zo fantastisch goed moet kun
nen zwemmen?
Hk. A.
Vrijdag is de Velsense tunnelbouw in
feite begonnen. De dienst sluizen en stu
wen van de Rijkswaterstaat in Utrecht
heeft n.I. de Amsterdamse Ballast Mfj-,
die het werk gaat uitvoeren, opdracht
gegeven met het project te beginnen
nu de voorbereidende fase is afgeslo
ten. Hiertoe zullen in de bestaande
bouwput ten Zuiden van het Noordzee
kanaal zeven betonnen tunnelfragmen
ten worden vervaardigd, die elk achttien
meter lang zijn. In deze fragmenten wor
den twee autoverkeersbanen en een
spoorwegbaan gegoten.
Dit gedeelte van het werk vergt naar
schatting ongeveer anderhalf jaar. Dezer
dagen zal voorts begonnen worden aan
het heien van de stalen damwand, die
de bouwput moet afsluiten.
De totale bouwtijd van de gehele tun
nel. die dus uit meer dan zeven frag
menten zal bestaan, wordt geschat op
vijf jaar.
Door de plannen voor de tunnelbouw
zal de spoorlijn in Velsen bij het dorp
Santpoort moeten aftakken naar de
plaats, waar hij onder het kanaal door
zal gaan. Hiertoe zal op de afbuiging op
deze lijn een station verrijzen. Het weg
verkeer zal per tunnel onder de spoor
weg worden doorgeleid.
De heer J. A. van Wees. chef van de
afd. layout der N.V. Drukkerij ..De
Spaarnestad" en als zodanig een welbe
kende figuur in het bedrijf, vierde zijn
zilveren jubileum. Nadat hij door de
directie ontvangen was. werd hij in da
feestelijk versierde cantine toegespro
ken door een lid der hoofdredactie en
enkele afdelingschefs. die tevens ge
schenken aanboden, waarna de jubila
ris met een kernachtig woord dankte.
Bezoekt in het tijdvak van Maandag
7 April tot en met Zaterdag 12 April
de volledige jaarbeui-scollectie
klim materiaal van de Fa. DE
KRIJGER op ons terrein Schoter-
weg- 81, hoek Pijnboonistraat.
VERF- en GLASINDUSTRIE
JULIANAPARK 54
TEL. 15848
WAGON. ÉN BRUGGENFABklEK TE UTRECHT
vraagt voor uitzending OVERZEE:
BEKWAME
Eigenhandig geschreven sollicitaties
onder volledige vermelding van ver
richte werkzaamheden sinds 1938
(inclusief naam huidige werkgever),
opleiding, diploma's en leeftijd te
richten aan Afdeling Personeel van
WERKSPOOR N.V.. Utrecht.
Niet in aanmerking kunnen komen
loodgieters, gas- en waterfitters.
Links boven op sollicitatiebrief
dienen de letters PF vermeld te
worden.
Onnodig te solliciteren indien men
niet over ruime vakbekwaamheid
beschikt.
Schoenmagazijnen
vragen een
leeftijd boven 23 jaar.
Tevens gevraagd een vakkundige
voor de Zaterdag- en eventueel Woentdag-
middagen.
Pari. aanmeldingen liefst Maandag 7 April van 9 uur
.m tol 7 uur n.m., Grote Houtstraat 41, Haarlem.
kan plaats vinden in de maand April gedurende de
schooluren (uitgezonderd de Paasvacantie van 11
t/m 22 April) in de school, Kleverparkweg 183.
Onderwijs wordt gegeven in de vakken:
Schilderen, Timmeren, Meubelmaken,
Metaalbewerken en Electrotechniek.
Zij, die opgeleid wensen te worden tot automonteur,
moeten eerst 't diploma metaalbewerken verwerven.
Het schoolgeld is afhankelijk van het inkomen der
ouders en kan ook kosteloos zijn. De leerlingen
dienen werkkleding, passerdoos en leerboeken zelf
aan te schaffen. De overige materialen en gereed
schappen verstrekt de school.
Eisen van toelating: de leerlingen moeten 6 klassen
van de lagere school hebben doorlopen en op 1 Aug.
12 jaar en 8 maanden oud zijn.
Bij de aangifte het geboortebewijs over te leggen.
Aanvang van de cursus 1 Augustus a.s.
Alle verdere inlichtingen verstrekt de directeur.