Per week zestig km. celluloid voor
Nederlands nieuws
Belangrijk, interessant en vooral
onmisbaar werk van Polygoon
mm
Bekende figuur in Overveen gaat
afscheid nemen
Otto de Kat exposeert Franse
reisindrukken bij Leffclaar
N
DE WEEK IN STAD EN STREEK
M
HET GEHEIM VAN OMO SOP
D
HAARLEMSE INDUSTRIE MET WERELDNAAM
Televisietoestel
f 300.- goedkoper
De taal van het land leert men het
best van de spijskaart
D
SLEUTEL WEG?
5,
HOLLAND-FESTIVAL VERFILMD IN
OPDRACHT VAN AMERIKAANSE T.V.
Archiefgeschiedenisboek
van laatste decennia
Prijs per 1 Juli f 495.-
Postbode Bremer (met
bond) op pensioen
HIMA KESARGODI
IN BLOEMENDAAL
„DE SLEUTELSPECIAL1ST"
Amsterdamse huisvrouw schreef een brief
Fietser door jeep
doodgereden
ZATERDAG 28 JUNI 1952
PAGINA 2
Mee op pad
HILDEBRAND-FEEST
IN DREEFZICHT
Heelt U interesse voor een
aardig plan
Zondagavond in Openlucht
theater
EEN BRIL VAN KEIP
DAT IS GOED GEZIEN
VIJFJARIG JONGETJE
UIT RAAM GEVALLEN
Radio en fiets gestolen
Burgerlijke Stand
GLADIOLEN-PRAGHT
IN KRELAGEHUIS
Internationale belangstelling
Wi
SANTPOORT
Zondagsdienst
BLOEMENDAAL
PAROGHIëLE GEZINS
AVOND
Amusement door 30 gezinnen
verzorgd
HEEMSTEDE
Agenda R.K. Verenigings
gebouw
Verkooplokaal Notarishuis
INBOEDELVEILING 15/16 JULI
Naar de Betuwe
LAATSTE NIEUWS
Een bezoek aan Hollywood zou ons een indruk kunnen geven van de werk
zaamheden. die de acteurs en actrices moeten verzetten, wil er een redelik
product uit het projectie-apparaat rollen. In Nederland bezitten wjj
helaas? geen speelfilm-industrie, doch wel een bedryf, dat zich met filmen
bezig houdt en waar handelingen zoals samenstellen, monteren en knippen, din
gen zijn, die elke dag voorkomen. Waar zouden wij in dit geval anders op doelen
dan op Polygoon, dat sedert jaren zijn domicilie heeft aan de Koudenhorn in
Haarlem en daarom zeker thuis hoort in onze reeks reportages over Haarlemse
industrieën.
Behalve dat Polygoon zich bezig houdt met het maken van het Nederlandse jour
naal worden er ook documentaires en bedrijfsfilms vervaardigd alsmede „film
strips", die sinds de bevrijding bijzondere opgang hebben gemaakt en voor aller
lei doeleinden gebruikt kunnen worden. Bij een bezoek aan dat bedrijf hebben
wjj een indruk kunnen krijgen van het zowel belangrijke als interessante werk,
dat daar verzet wordt. Belangrijk en interessant, maar naar onze mening ook
onmisbaar, omdat de bioscoopbezoeker vertrouwd is geraakt met het journaal en
daaraan ook gehecht. Iedere week zien niet minder dan een millioen mensen in
Nederland het journaal van Polygoon.
Een doorkijkje in het archief, waar de
films en de journaals worden bewmrd.
Het is een verzameling celluloid, die
beter nog dan welk geschiedenisboek
een beeld geeft van de laatste decennia.
Als men in het begin van de week de
zaak binnenstapt, merkt de bezoeker
alras, dat iedereen op topsnelheid moet
werken. En hoe kan het ook anders,
want de Vrijdag daaropvolgend moet
beslist het nieuwe journaal in de Neder
landse bioscopen draaien. En voor dat
het zover is, zijn er heel wat kilometers
celluloid door de verschillende machines
en apparaten gedraaid.
Polygoon heeft negen cameramensen
in dienst, die voor het journaal, op aan
wijzingen van de redactie, de verschil
lende actuele gebeurtenissen verfilmen.
Maar behalve dat. trekken zij er ook
nog op uit om documentaires te maken.
Zo werken er bijvoorbeeld op het ogen
blik twee in Davos om een filmpje op
te nemen van het Nederlands Sanato
rium, terwijl twee anderen bezig zjjn
met voorbereidingen voor een zwart-wit
en kleurenfilm van de provincie Fries
land.
Wanneer er een belangrijk evenement
is in het buitenland zoals het bezoek
van H. M. de Koningin aan Amerika,
dan gaan er speciale verslaggevers van
Polygoon mee op reis om een juiste Ne
derlandse sfeer te treffen.
In grote lijnen gezegd, de cineast
maakt zijn opnamen, die daarna worden
ontwikkeld. Het negatief wordt daarom
geprojecteerd. Daardoor krijgt men een
globale indruk van hetgeen verfilmd is,
aan de hand waarvan men de volgorde
van de scènes bepaalt.
Bij zo'n projectie blijkt vaak, dat het
onderwerp veel te uitgebreid is en
•- gaat de film naar de montage-afdeling.
- waar bij wijze van spreken het verhaal
er in geknipt wordt. Dat is een werk,
dat een grote dosis feeling en tevens
een flinke portie nauwkeurigheid
vraagt, want is de schaar er eenmaal
ingezet en het mocht later blijken, dat
het fout gedaan is, dan helpt er geen
lieve moeder meer aan: de film is ver
knoeid. Na het knippen worden de
verschillende delen aan elkaar gelast.
Nu kan zich het eigenaardige geval
voordoen, dat een gedeelte van het nega
tief lichter is dan een ander stuk. Voor
dat verschijnsel zijn velerlei oorzaken
aan te wijzen. Als u wel eens zelf gefo
tografeerd hebt, zult u tot de ontdekking
gekomen zijn, dat het ene negatiefje
donkerder of lichter is dan het andere-
liet is dan ook één van de dringendste
eisen bij het ontwikkelen ervan daar
mede rekening te houden. Zo ook bij
Polygoon. De donkere gedeelten moeten
sterker belicht worden dan de lichtere.
Voorts bezit Polygoon om bijpassende
muziek en geluiden te maken een ar
chief, waarin geluidseffecten (applaus,
gejuich, onweer, zeegeruis enz.) op film
stroken zijn vastgelegd. Wanneer het
gesproken woord bij het journaal wordt
opgenomen, mixet een ingenieuze ma
chine de stem van de commentator met
het geluid en de muziek. Er is dan een
geluidsband ontstaan, die met het nega
tieve beeld wordt afgedrukt. Men krijgt
dan een normale copie, welke wekelijks
naar de Nederlandse bioscopen gaat.
Tot nu toe hebben wij alleen maar
geschreven over de dingen, die zich bin
nenskamers afspelen. Daarbij hebben wij
nog niet genoemd de vele toneeltjes die
zich dagelijks aaneenrijgen en de ge
schiedenis van Polygoon maken. Daar
om zullen wij nu eens de lens richten
op de cameramensen, die op instructies
van de redactie zorgen, dat het werk
regelmatig de Koudenhorn binnenkomt.
Laten wij daarom eens gaan kijken
in het Bloemendaalse openluchttheater,
waar het afgelopen weekend het Natio
naal Danstheater van Joegoslavië dui
zenden mensen heeft verrast met een
uitstekend programma van dans. mu
ziek en zang. Ook Polygoon was daarbij
natuurlijk present. Al was dat voorna
melijk bedoeld om opnamen te maken
voor een film van het Holland-festival,
te vervaardigen in opdracht van een
Amerikaanse televisie-maatschappij.
De opnamen werden gemaakt Maan
dag j.l. en daartoe waren drie camera
mannen naar het openluchttheater ge
trokken in gezelschap van twee geluids
ingenieurs, die uitgerust waren met een
z.g. tape-recorder, waarmee een zeer
fijne geluidsopname verkregen wordt.
Daar waren verder nog drie electriciens,
die er voor zorgden, dat er voldoende
licht was. Dat betekende in dit geval,
dat de belichting in het theater versterkt
werd met 52000 watt. Al deze voorbe
reidingen moesten worden getroffen om
een goed beeld te krijgen en het zegt
misschien wel iets, dat het uiteindelijk
resultaat een filmpje zal zijn van onge
veer 180 meter met een tijdsduur van
ongeveer zes minuten. Wanneef er ook
plaats is in het wekelijks filmjournaal,
zal de toeschouwer tevreden moeten zijn
met een filmpje van zestig meter, dus
ongeveer twee minuten.
Wij zouden tekort schieten, wanneer
wij niet vermeldden, dat Polygoon on
der de naam Polygoon-Wereldnieuws
een internationaal journaal uitbrengt.
Deze buitenlandse opnamen verkrijgt
men door ruilovereenkomsten,, die dan
bij het bedrijf worden afgestemd op de
Nederlandse bioscoopbezoeker. Bij el
kaar gaan er per week 10 copieën van
Nederlandse nieuws- en ongeveer 70
van de wereldjournaals de deur uit,
waarbij de eigen journaals alleen al een
lengte hebben van zestig kilometer.
De kosten zijn vanzelfsprekend ont
zettend hoog. Niet alleen het kapitaal,
dat gekristalliseerd ligt in de uitrusting
en de apparatuur, is aanzienlijk, maar
ook de prijzen voor de aanschaf van
materiaal zijn na de oorlog tot onge
kende hoogte gestegen. De recettes zijn
daar niet mee in overeenstemming.
Er is echter een gelukkige omstandig
heid, want het celluloid, dat niet meer
gebruikt kan worden, gaat naar de lak
fabrieken, zodat daaruit een redelijke
inkomst wordt geboekt.
In deze reportage hebben wfl slechts
een klein beeld gegeven van de werk
zaamheden van Polygoon. Het is hier
ook een reeks geworden van vele op
namen, waarin alleszins bekwame han
den de schaar hebben gezet. Wij vertel
den u b.v. nog niet van het archief,
waar de films en journaals worden be
waard. Het is een verzameling van cel
luloid, die beter nog dan welk geschie
denisboek een beeld geeft van de laatste
decennia.
De Haarlemse „industrie", waar 120
mengen werkzaam zijn. heeft haar repu
tatie gevestigd in binnen- en buitenland.
En het is tekenend, dat o.a. het filmpje
van het Koninklijk gezin, dat gemaakt
is in samenwerking met een Amerikaan
se cineast op het paleis Soestdijk, in
Amerika een. enorm succes heeft gehad.
(Eigen bericht)
De prjjs van het Philips-televisietoe-
stel TX 400 TJ, dat tot nu toe 795
kostte, wordt met ingang van 1 Juli
drastisch verlaagd. Het zal 300 goed
koper zijn en dus 495 gaan kosten. Dit
is allereerst een gevolg van de verlaging
van de weeldebelasting met 26 pet.; Phi
lips zelf heeft daarenboven de prijs met
nog 12 pet. verlaagd.
Gelijk bekend mag worden veronder
steld. is voor de oprichting van het Hil-
debrand-monument in de Haarlemmer
hout 'n hernieuwde actie ingezet, die ten
doel heeft de definitieve plaatsing van de
beeldengroep in de lente van 't komende
jaar mogelijk te maken. Teneinde de
daarvoor nog ontbrekende geldsom bij
een te krijgen is de gedachte gerezen een
Hildebrand-feest te vieren, en wel op
Zaterdag 19 Juli, des avonds om 9 uur,
in „Dreefzicht" en de gronden daar om
heen, met name onder het prachtige ge
boomte, waar ook de muziektent zich
bevindt. Het feest staat onder auspiciën
der Haarlemse Sociëteit „Teisterbant
dat de ontvangen entree-gelden (f 5 per
persoon) afdraagt aan het Hildebrand-
comité- De deelnemenden verschijnen in
de dracht van het tijdperk, waarin de
Camera Obscura speelt (1830-1840) of,
bij gebreke daarvan, in avondtoilet. Er
is muziek, terwijl vermoedelijk een
Stastok-ballet en andere entre-actes de
nacht tot 4 uur zullen verlevendigen.
Het plan vindt doorgang bij gebleken in
teresse. Zij, die aan dit zomerfeest wen
sen deel te nemen, gelieven hiervan der
halve schriftelijk bericht te geven aan
het bestuurslid der Sociëteit: Dr. Tjebbo
G. Franken, Lorentzplein 6, Haarlem,
waarna meer gedetailleerde berichten
hun worden toegezonden.
Bestuur der Haarlemse Sociëteit
Teisterbant
Dinsdag 1 Juli zal de heer M. G.
Bremer, bricvenbestellèr in Overveen,
de dienst verlaten. Op deze dag is hij
dan 35 jaar in dienst geweest bij de
PXT.
Ondanks zijn welverdiende rust zal
het voor de heer Bremêr niet gemak
kelijk zijn afscheid te nemen en zijn
dagelijkse gang door Overveen te sta
ken. Een is er die de man met zijn tas
vol gewichtige en misschien belang
rijke brieven erg zal missen. Het is de
bruinharige hond Beertje. Reeds jaren
lang ligt hij iedere morgen op de hoek
van een laan waar de wijk van de heër
Bremer begint trouw te wachten op
zijn grote vriend in het zwarte uniform
met rode biezen. Beertje, wiens baas
op een der prachtige lanen in deze ge
meente woont, is jaar op jaar de
trouwe metgezel van de postman ge
weest. Wij wensen de heer Bremer
nog vele jaren een welverdiende rust
en een blijvende vriendschap met
Beertje, zijn trouwe metgezel. Moge
lijk zullen zij samen nog vele wande
lingetjes door de lanen .van Overveen
maken.
De gevierde Hindoedansereè Hima
Kesarcodi,- die verleden jaar een enorm
succes mocht oogsten met haar klassie
ke dansen, treedt Zondagavond nog één
maal in het openluchttheater te Bloe-
mendaal öp. Wie haar nog nooit gezien
heeft, weet niet hoe deze éne vrouw
in staat is meer dan duizend mensen
enkele uren door haar kunst te boeien
en tot enthousiasme te brengen. Op een
prachtige zomeravond zal het genot in
de openlucht ongetwijfeld volmaakt
worden.
agenoeg vijftig schetsen in aqua
rel, houtskool en potlood en ook
nog wat schilderijen heeft Otto
B. de Kat meegebracht van een verblijf
in Les Sables, een Frans Rustplaatsje
in de Vendée tussen Nantes en Bor
deaux, waar hem vier weken gastvrij
heid werd' toegewezen als gevolg van
een overeenkomst tot uitwisseling van
schilders uit beide landen.
De hele collectie wordt thans ge-
Advertentie
GROTE HOUTSTRAAT NAAST LUXOR
Vannacht omstreeks tien over twaalf
Is een vijfjarig jongetje, wonende in
de Thorbeckestraat te Haarlem, uit een
open slaapkamerraam gevallen ter
hoogte van vier meter. Hij kreeg een
gapende hoofdwonde en vermoedelijk
een hersenschudding.
Gistermiddag omstreeks twaalf uur
werd de 38-jarige vertegenwoordiger
K. B. uit Haarlem door de recherche
aangehouden als verdacht van diefstal.
K. B. heeft van een medebewoner tij
dens diens afwezigheid een radio en
een fiets gestolen en deze direct daar
na verkocht Door naarstig speuren van
de politie zijn radio en fiets opge
spoord. De man werd ingerekend.
GEBOREN: H. M. Fens-Ruijzenaars,
D. Steetskamp-Veenstra, M. C. Hoger-
vorst-Schoen, G. Prop-van der Woude,
G. Groen-Meijer, J. Hofland-Bakker, al
len een zoon; A. C. van Dijke-de Ruiter,
E. Th. Zwart-Spronk, A. Boogaert-Mes-
dag, K. Jongejans-Tannemaat, allen een
dochter.
OVERLEDEN: P. Terol 46 j., Midden
weg; G. de Lugt 79 j., Soendastraat; M.
A. Chabot-Bonarius 07 j., Zijlweg.
Advertentie
LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493
Voor de Internationale Gladiolenten-
toonstelling, die op 1, 2 en 3 Augustus
in de zalen van het Krelagehuis te
Haarlem wordt gehouden, bestaat in
binnen- en buitenland zeer grote be
langstelling.
Een ere-comité werd gevormd, waar
in verschillende autoriteiten en veel
vooraanstaanden op het gebied van
Tuinbouw en in het bijzonder van de
Bloembollenteelt zitting hebben.
Door H. M. de Koninging, Z.K.H. Prins
Bernhard. het ministerie van Landbouw,
het gemeentebestuur van Haarlem en
door verschillende instellingen werden
medailles beschikbaar gesteld.
In de Jury hebben, naast deskundigen
uit Nederland, vertegenwoordigers uit
Engeland, Frankrijk. Duitsland, Oosten
rijk, Zwitserland, Zweden, Finland, Bel
gië en Luxemburg zitting. Aan het in
ternationale karakter van deze ten
toonstelling behoeft men dus niet te
twijfelen.
De aanleg van de grote zaal in het
Krelagehuis werd ontworpen door dc
tuinarchitect H. J. Voors en draagt voor
al in het middenstuk en in het achter
gedeelte een zeer bijzonder karakter.
Een reclameplaat in kleuren 'werd
ontworpen door de heer Walter Rozen,
reclamechef van Onpersoonlijke Recla
me van het Centraal Bloembollencomi
té. Deze plaat wordt de volgende week
in geheel Nederland en in het buiten
land verspreid.
Verwacht wordt, dat niet alleen de
vakgenoten, die de pracht van onze he
dendaagse gladiolen voldoende kennen,
deze tentoonstelling zullen bezoeken,
maar dat ook duizenden liefhebbers
naar het Krelagehuis zullen komen om
van deze zeldzame kleurenweelde te ge
nieten.
Advertentie
(OMO-Nieuwsdienst)
HAARLEM. 28 Juni Een
paar keer op en neer hijsen in OMO-
sop en ik heb schoon goed en zwart
waterschrijft een. enthousiaste
huisvrouw uit Amsterdam. Zij slaat de
spijker precies op de kop. Kernachtiger
kan het prachtige resultaat van OMO's
fantastische werking en stoere was
kracht haast niet in woorden worden
uitgedrukt.
Natuurlijk zijn er huisvrouwen, die
zo n eerste keer een beetje vreemd
staan te kijken van dat donkere sop.
Maar is het bij even nadenken niet vol
komen duidelijk, dat die langzame
kleurverandering uitsluitend wordt ver
oorzaakt, omdat het vuil UIT het was
goed IN het sop is gevloeid en daarin
onverbiddelijk wordt vastgehouden? En
dat dus het wasgoed schoner is naar
mate het sop denkerder wordt? Een
overtuigender bewijs, dat OMO doet wat
van OMO verwacht wordt, kan men
moeilijk verlangen.
De (begrijpelijke) vraag is gesteld of
met dat donkere sop nog iets andets
kan worden gedaan. Natuurlijk! Klop het
nog maar eens op. U staat versteld hoe
veel schuim er weer ontstaat, schuim
met waskracht genoeg voor bijv. de
bonte was.
Dit alles kan alleen OMO. het enige
wasmiddel, welks onovertroffen sop dc
huisvrouw feilloos laat zien hoeveel vuil
uit de was is gevloeid en hoe stralend
helder het goed „na een paar keer op en
ra dagen van kou en zonne-
loosheid was het Vrijdag ein
delijk weer 'n vreugde om op
mijn geliefd terras een kopje kof
fie te drinken én tegelijkertijd wat
te stoven in de zomerwarmte. Ik
was helemaal niet van plan om in
een der rieten stoelen vacantie-
genoegens op te roepen, omdat el
ders in de stad wat te beleven was.
De vriendelijke uitnodiging van
enkele bekenden, die mij haastig
zagen passeren, was ecfyter niet te
weerstaan, hoewel het „eventjes
dan" de volle lunchtijd in beslag
ging nemen. „We moeten met jou,
'ns praten," begon een der zonzoe-
kers. „Hoe vindt jij nu de uitslag
der verkiezingen?"
„Hoor eens aan" weerde ik af,
„we kunnen dicussiërer, over de
schilderijen van Otto de Kat,, over
de plaats van het Hildebrand-mo-
nument en de muziektent in de
Hout, maar niet over politiek. Ik
heb er mijn buik w:.;i vol en zeg
me liever hoe het met je vrouw en
kinderen gaat." Ik liet mij lui door
zakken in de rieten stoel, wierp het
hoofd naar achteren om de zon in
de balletjes van haar ogen te kij
ken en zweeg. Mijn gezelschap zal
intussen gezichten ge
trokken hebben en blikken van
verstandhouding gewisseld. Ter
wijl de zon mij tot zich nam, hoorde
ik het volgende gesprek:
„Van de ipeek stond in een krui
denierswinkel een oude juffrouw,
die zich bezorgd maakte over de
dood van dr. Willem Drees. Wat
moet er van mijn geld terecht ko
men als hij er niet meer is? Ja, ziet
u, ik weet helemaal niets van poli
tiek af, maar ik stem vader Drees
vanwege het pensioentje." „Nou
zie je toch maar hoe de persoon
altijd nog gaat boven de partij"
merkte de meneer achter me tegen
de verteller op en hij ging voort.
,,Het merkwaa"dige is echter, dat
het oude vrouwtje met haar pen
sioentje Drees koos om dezelfde
reden als die zakenman Weiter.
Alles draait om de pecunia, om de
centen. En wat die persoonsver
heerlijking betreft, dat is een vorm
van aantrekkelijke reclame. Als je
er maar op hamert, dat Drees
en hij alleen, hoewel de
verstandige burger weet, dat de
samenwerkende partijen in een re
gering de besluiten nemen voor
de ouden van dagen zorgt, dat In
't Veld alle huizen bouwde en
Mansholt de boer redde, verliest de
massa wel het collectiviteitsbegrip.
Wat maalt het volk om dé knappe
onderwijsvoorstellen van minister
Rutten of om het bewonderens
waardige economische beleid van
minister v. d. Brink? Vraag eens
in de kruidenierswinkel hoeveel
ministers de klanten kennen en ge
zult de naam van Teulings of Mul-
derije niet horen."
/k kreeg 'n por in jn'n leridener
en hoorde weer de vraag stellen
vat vindt jij van de verkiezin
gen? De weldadige zon bleef me
echter vasthouden en hoe onbe
leefd het ook tegenover mijn gezel
schap mocht zijn, ik zweeg. Maar
intussen werd ook aan een ander
tafeltje politiek bedreven en eerlijk
gezegd, wagr moet de Nederlandse
onderdaan in deze dagen anders
over praten?
„Nou nog één woord en er is
voor altijd een breuk tussen ons"
hoorde ik, „de opvattingen, die jij
er op na houdt lijken nergens op.
Heeft Michiel de Ruyter daarvoor
gevochten en dacht je, dat Nolens
daar ooit mee gekomen zou zijn?
Let eens op m ij n woorden: we
gaan naar de kelder en daar ben
jij schuldig aan?"
En de ander met vuurrood hoofd,
niet van de zon: Meneer gaat zich
plotseling voor politiek interesse
ren. Man, weet je wat jij bent? 'n
Floepér, 'n aasgier, weet je wat jij
bent'n kruising tussen Romme
neer hijsen" inderdaad kan zijn.
24
en Weiter en dat is net helemaal
niks."
„Wou jij zeggen, dat Romme
dat is het toppunt, man ik verfoei
het ogenblik waarop ik je voor het
eerst in mijn lev.en ontmoette. Als
ik 'n kabinet moest samenstellen,
dan
„Nee maar, die is goed, meneer
de minister-president, nul ik hou
'n bokkie.
Er kwam een oude man voorbij,
die ansichten trachtte te verkopen.
Het waren allemaal caricaturen
Van hedendaagse vaderlandse
staatslieden en ze gingen vlot van
de hand. Waarom zouden we wel
Abe Lenstra en Doris Day en niet
dominee Zandt verzamelen? 'n Kof
fiedrinker lokte de oude man uit
z'n tent en vroeg: „Als jij morgen
weer moest stemmen, zou je dan
aan dezelfde candidaat je vertrou
wen geven als die je Woensdag
Koos?" De man dacht na, glimlach
te toen en antwoordde: „Bent u
van 't Nip'o, dat voorspellingsinsti
tuut, om je dood te lachen? Meneer
er is mets uitgekomen van alles
wa.t u ons omtrent de verkiezings
uitslag voorschotelde. Nou geloof
ik nooit meer iets van uw enquêtes,
van uw wetenschappelijke metho
des om vast te stellen hoeveel ech
telieden van elkaar houden en
waarom er meer aardbeien dan
kersen gegeten worden."
e koffiedrinker schaterde van
genoegen, maar wilde toch
antwoord op zijn vraag.
„Zoudt u denken dat we weer zó
gezegd naar de stembus moeten om
de Tweede Kamer te kiezen?" we-
dervroeg de ansichtkaartenverko
per.
Toen gaf de koffiedrinker het op,
maar overal rondom hem bleven
de discussies over de politiek le
vendig. Zó levendig, dat woorden
op vele plaatsen niet meer vol
doende waren om een overtuiging
kracht bij te zetten. Ook dames
mengden zich in het gesprek,
waardoor de geluiden van de man
nen langzaam verstomden. In de
algemene feestvreugde duikelde
een tafeltje en sneuvelden drie
koppen en twee glazen; twee stevige
kerels stonden tegenover elkaar
met 'n rieten stoel in de hand en
vlak daarbij zocht men dekking
achter limonadeflesjes, 'n Moderne
Kenau Hasselaer klom op het zon
nescherm om de samengestroomde
kijkers op de Grote Markt toe te
spreken
Toen ik met 'n schok uit m'n
zonnebad stapte, hoorde ik weer
dezelfde vraag: hoe vindt jij de
uitslag van de verkiezingen? Rond
om me zaten rustige en tevreden
mensen te genieten van de zomer en
de Vleeshal. Iemand las de eerste
pagina van een krant: „Consulta
ties voor kabinetsformatie in volle
gang". Hij bleef er niet lang bij
stilstaan en zocht het weerbericht.
„Weinig bewolkingLaat het
echt zómer worden.
exposeerd bij Leffelaar aan de Grote
Markt als „Reisimpressies"; en in ge
dachten deze collectie overziend komt
men wellicht onder invloed van een
actuele filmtitel tot de typering: de
Hollander in Frankrijk.
Zonder nadere omschrijving zouden
ironische geesten daaruit kunnen lezen,
dat hij Franser heeft willen zijn dan de
Fransen, behoudens de dagelijkse portie
gebakken aardappelen, doperwtjes en
biefstuk. Dit ware bepaald' een misvat
ting. waar wij gezonde eigenschappen
van landsaard meenden óp te merken
en complimenteus te zeggen: het zijn
Hollandse ogen gebleven die het Franse
land critisch hebben afgezocht en vanuit
een Hollands métier en van een Hollands
palet af is het landschap behandeld. De
Kat heeft zich blijkbaar stevig vastge
beten in zijn opgave en de korte tijd
van zijn verblijf wel uitgebuit, getuige
de grote productie waartoe een bord
doperwtjes beslist een beletsel was ge
weest. Want eerst mèt de knoflook (dit
is de Franse vertaling van doperwtjes)
ervaart men de karakteristieke geur van
de Vendée, een gesloten landstreek die
zich niet spontaan aan de vreemdeling
geeft. Er zijn weliswaar enige momen
ten waar de charme bloot ligt voor het
allemans-oog, maar voor een langer ver
blijf zijn deze toch onvoldoende in aan
tal cjm er een werkzame tijd te kunnen
doorbrengen. De bekende centra zijn
wat dit betreft kwistiger en daarom
ook meer bezocht. Hier, in de Vendée,
is de aantrekkelijkheid van een andere
orde, is minder algemeen en oppervlak
kig, ligt dieper verborgen en wordt
slechts gevonden door hem die er ijverig
nèar zoekt en de verregaande welwil
lendheid op kan brengen die voor het
vinden nodig is, waarmee knoflook veel
te maken heeft.
eze grimmige bereidheid nu, moet
De Kat hebben kunnen opbren
gen, en dit blijkt duidelijk daar.
waar de onderwerpen die als zodanig
nauwelijks interessant genoemd mogen
worden voor de schilders aanleiding zijn
geworden tot boeiende aquarellen. Hier
is kennelijk een inniger contact waar
neembaar eh een diepergaand begrip
voor het land.
Deze expositie is een reisverhaal
geworden, ten dele over de ervarin
gen van de reiziger zelf; het heeft voor
de aandachtige beeldhouwer meer te
vertellen dan een willekeurige reeks
tekeningen en het zou minder volle
dig geweest zijn, indien selectie de
minder gelukkige momenten had ach
ter gehouden. De momentele ongelijk
heid van de collectie verschaft haar
juist een sympathiek reliëf, omdat zij
de strijd bewijst. Zonder het ene had
het andere niet kunnen ontstaan. Wij
zien er de moeite in die het gekost
heeft om een gesloten land open te
leggen.
Men mag trouwens bij de klaarblij
kelijke opzet om in een ontoeganke
lijke streek als de Vendée ononder
broken te werken, niet een aaneen
schakeling van aangewaaide, bran
dende inspiratie verwachten.
De reis-impressies, die voor een deel
de pittige actualiteit ademen die een
schets soms zo volledig maakt, doen te
vens De Kat als schilder waar 'net
voorgaande meer over de instelling van
de mens-visiteur handelde eer aan. Ze
hebben een prettige strakheid van bouw,
zijn sober van notitie en rijp van tint
en laten iets zien van de ontwikkeling
die gevolgd is op De Kat's grote ten
toonstelling in Amsterdam aan het be
gin van het vorig jaar, die zo heel stérk
de indruk wekte van een actieve her
oriëntatie. Voor gevolgtrekkingen, in
hoeverre althans rust en evenwicht zijn
ingetreden, is een werkperiode als die,
waarvan de huidige tentoonstelling de
weerslag is, uiteraard weinig geschikt
Wat hier echter wel duidelijk uit
komt is, dat De Kat meer het gemak
kelijk succes dan de moeilijkheden uit
de weg gaat, ernstig en bezadigd werkt,
blijk geeft van ervaring en gemak naast
durf om buiten de beschutting der rou
tine te treden. L. T.
Artsen: A. de Groot, W. Daniëlslaan
14, Santpoort, tel- 8410.
Apotheken (ook nachtdienst): Sant-
poortse Apotheek, Eloemendaalsestraat-
Tijdens de cursus voor 18-jarigen te
Bloemendaal werd de gedachte geboren
om een parochiële gezinsavond te orga
niseren en het daarop te bieden amu
sement door de gezinnen te laten ver
zorgen. De gedachte is werkelijkheid
geworden en gisteravond was het Jeugd,
huis aan de Donkerelaan geheel gevuld
met parochianen, terwijl achter de cou
lissen de plankenkoorts bij vele jonge
„kleinkunstenaars" hoorbaar was. De
proef is een enorm succes geworden
De voorzitter van de Katholieke Actie,
de heer Schütz. sprak een openingswoord
en toen wisselden voordracht, pianospel,
zang en dans elkander in een snel tempo
af. Uit dertig gezinnen werkten kinderen
mee. Bij de voordracht „De vier jaarge
tijden" verscheen bovendien een echte
parochie-opa van in de tachtig op het
toneel, die vanwege zijn leeftijd een al
lerhartelijkste hulde in ontvangst mocht
nemen. De balletten getuigden van des
kundige leiding en van smaak, mede
door de uniforme toiletjes. Een confe
rencier uit de jongeren wist met Engelse
humor veel vrolijkheid te veroorzaken.
Na de pauze werd het bekende toneel
stukje van Godfried Bomans „Een eeuw
achter" opgevoerd. Pastoor Beune mocht
met reden tevreden en gelukkig zijn.
Viert de grote feesten thuis zoals de
parochie het vanavond deed, zei hij, en
de parochie kan feest vieren door te
bundelen wat in de gezinnen bedacht en
ingestudeerd is. Zo is er een wisselwer
king, die een grote zegen kan schenken.
De dames Roorda en v. Geest en da
heer Piet Kooiman mochten voor de or
ganisatie een daverend applaus oogsten.
De proeve is geslaagd. Men verheugt
zich nu al op de volgende avond, want
die moet deze overtreffen!
.Maandag. 8 uur: repetitie „Laudate
Dominum"; 8 uur: bestuur H.B.C.; 8
uur: Missie-Naaikrans.
Dinsdag, 8 uur repetitie R.K. Harmo
nie „St. Michaël"; 8 uur: repetitie Kath.
Gemengd Koor.
Woensdag. 7.30: Clubavond Damclub
„St. Bavo".
Donderdag. 8 uur: retpetitie Dames
koor Viva Maria; 8 uur: Volksdans
groep „Het Blijde Leven"; 8 uur: St.
Vincentius; 8 uur; Sociale Verzekering.
Vrijdag. 8 uur: repetitie Heemsteeds
Amateurtoneel.
Advertentie
Dir. W. N. WOLTERINK
iri-gf Bilderdijkstraat bij de Zijlweg
SssT1' Haarlem - Tel. (K 2500) 11928
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
BIOSCOPEN:
Rembrandt: ,,'s Nachts langs de weg"
ttJ-
4.15,
SPAARNEBABBELAAR weg 145, Santpoort, tel. 8249.
den: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur, 18 jaar.
Palace: „Tarzan's vlucht", tijden: 2,
7 en 9.15 uur, 14 jaar.
Luxor: „Caroline, chérie", tijden: :2, 7 en
9.15 uur. 's Zaterdags en 's Zondags 2, 4.15,
7 en 9.15 uur, 18 jaar.
Frans Hals: „Zii die vergeten worden",
tijden: 2.30, 7 en 9.15 uur. 's Zondags 2, 4.30,
7 en 9.15 uur. 18 jaar.
City: „Klopjacht", tijden: 2.15, 4.30, 7 en
9.15 uur, 18 jaar.
Lido-theater: „Triomph der liefde", tijden:
2, 4.15, 7 en 9.15 uur, 14 jaar.
Spaarne: „Vliegende duivels" en „De
bankrover", tijden: 2.30, 7 en 9.15 uur.
's Zondags 2, 4.15, 7 en 9.15 uur, 14 jaar.
Minerva: „Vrouwen zonder naam", tijden:
Zaterdag 2.30, 7 en 9.15 uur, Zondag 2, 4.13
7 en 9.15 uur, Maandag 2.30 en 8.15 uur.
Zaterdag 28 Juni
Openluchttheater: Uitvoering Balletschool
Maud Kool, 8.30 uur.
Concertgebouw: Populair concert. Kna
pen en Mannenkoor „De Minnestrelen" o.l.v.
Hubert Cuypers, 8.15 uur; Tuinzaal: Leer
lingenuitvoeringen Haarlemse muziekschool,
8 uur.
Zondag 29 Juni
Openluchttheater: Muziekuitvoering door
„Kunstkring" uit Spaarndam, 3 uur; Klass.
Hindoe-dansen, Hima Kesarcodi, 8.30 uur.
Maandag 30 Juni
Concertgebouw: Leerlingenuitvoer. Haar
lemse Muziekschool, uur.
TENTOONSTELLINGEN
Vleeshal: „Van de Olm tot de Roos".
Druk- en boekkunst. Geopend op werkda-
?en van 917 uur en 's Zondags van 10
7 uur (t.m 3 Juli).
Kunsthandel Leffelaar: Reisimpressies
door Otto B. de Kat. Geopend op werk
dagen van 1017 uur (t.m. 15 Juni).
APOTHEKEN:
De Zondags-, avond- en nachtdienst van
de Haarlemse apotheken worden waargeno
men door Th. A. Klinkhamer, Koninginne
weg 69, tel. 11596; Grijseels en v. Hees.
Lange Veerstraat 19, tel. 11000: Frans Hals
apotheek, Frans Halsplein 1, tel. 11180.
ZIEKENVERVOER:
Fa. Mathot, Gr. Houtstraat 9, tel. 11990;
Margriet, Turfmarkt 19 rd., tel. 21400; te
Heemstede Fa. Buitenman en Co., Raadhuis
plein 7, tel. 28523.
APOTHEKEN HEEMSTEDE
De Zondag-, avond- en nachtdienst van de
Heemsteedse Apotheken worden waargeno
men door de Heemsteedse Apotheek, Bin
nenweg 98, tel. 38197; Aerdenhout-Apotheek,
Zandvoortselaan 164, tel. 26772.
Hedenmorgen zijn voor rekening van
de N.V. Holland Nautic circa dertig
leerlingen van de bedrijfsschool ver
trokken voor een vacantieverblijf van
een week naar Eist.
Zoals, bijna ieder jaar heeft ook dit
maal de enorme stroom van bezoeker#
aan de TT-races in Drenthe tot een
verkeersongeluk geleid. Vanochtend
cm kwart voor acht werd de ongeveer
40-jarige landbouwer H. Muggen uit
Havelte, die in Ruinen naast zijn zoon
Over de straatweg Meppel-Assen fietste,
door een met grote snelheid rijdende
jeep gegrpen en daarbij zo zwaar ge
wond, dat hij overleed. Zijn zoon, die
aanvankelijk bewusteloos was. bleek
later slechts onbetekenende wonden te
hebben opgelopen.
De jeep. die bestuurd werd door een
sloper uit Vaassen, botste na de aanrij
ding tegen een boom. Twee der zeven
inzeittenden werden daarbij gewond
en naar het ziekenhuis te Hoogeveen
'vervoerd. Een hunner had een gebro
ken arm.