Olivier Koop praat zo
gouden dagen van
Willem Royaards
Première van de Faustmet
slechts één toeschouwer
uit de
fc
ENSEMBLE BILAGIIER
DE WEEK IN STAD EN STREEK
I
Stad- en streekgenoten vertellen
Kans op steun ten eigen bate
Rijk arsenaal van
herinneringen
Van een domme harpiste, een flesje
vergif en een Hollandse Mr. Ceep
Eigen R.K. Leeszaal en Bibliotheek
een rijk bezit
II
ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1952
PAGINA 2
Waar is de harpiste?
Verbetering pontveer
te Velsen
Burgerlijke Stand
RADIO MOORS
CAFÉ-RESTAURANT^ ^0 0«LW HILLEGOH
GRILLROOM - TULIP-BAR
„TRESLONG"
Expositie in de Vishal
De Haarlemse kunstenaars
tonen hun werk
Postduivenvereniging
„De Koerier"
ZANDVOORT
Onder invloed
Zandbouwwedstrïjd
HEEMSTEDE
Agenda R.K. Verenigings
gebouw
Zondagsdiensten
Burgerlijke Stand
SANTPOORT
Zondagsdiensten
H.H. MISSEN OP
ZONDAG
Verenigde Katholieke
Dammers
na
ke—Pr Beelen "l-l. loT J. de
Sweijen 0-2. Totaal 8-12 voor
Beurs van New Y°r^ (/e
Willem Royaards aan zijn werktafel.
Wie ooit Olivier Koop ontmoet heeft en de gelegenheid heeft aangegrepen een
praatje met hem te maken, is tien tegen een terecht gekomen in de tijd, dat
Willem Royaards triomfen vierde op het Nederlands toneel. De koppeling van de
acteur Royaards met de musicus Koop klinkt velen, en zeker de jongeren, wei-
Echt vreemd in de oren, maar in de jaren 1916-1920 was het vooral Olivier Koop,
die als dirigent van het „toneelorkest", Royaards en zijn mensen van dichtbU
kon waarnemen en die nu nog met zoveel vuur kan vertellen over, wat hy zo
graag noemt, „de gouden dagen van het Nederlands toneel".
Nu de vergrijsde Koop deze maand zijn vyftigjarig jubileum gaat vieren als
toonkunstenaar en het dit jaar tevens vjjf en twintig jaar geleden is, dat hy als
muziekrecensent aan onze courant werd verbonden, konden wy deze week toch
niet beter doen dan in onze serie „Stad- en streekgenoten vertellen" dicht by
huls te blijven en het woord te geven aan onze recensent. Wie. echter onze Koop
van nabij kent, weet. dat deze uit zo'n rijk arsenaal van kostelijke herinneringen
kan putten, dat daaruit een boek van formaat zou kunnen worden samengesteld.
En na een onderhoud van bijna twee uur bleek, dat onze aantekeningen zo vele
waren, dat wij wel moesten afbreken. En toen was er alleen nog maar gesproken
over die befaamde gouden dagen van Royaards. Laten wij het daar dus by hou
den. Tenslotte weet Koop, wat er toen achter de coulissen te koop was.
In die jaren werd het goud letterlijk
en figuurlijk gevonden in de grote stuk
ken, waarvan een aantal met orkest en
soms met koor werd uitgevoerd, o.m. de
Midzomernachtsdroom, De vrolijke
vrouwtjes van Windsor, Driekoningen
avond en Faust. Dat ging uiteraard ge
paard met zeer grote kosten, vooral om
dat dikwijls vele plaatsen buiten Am
sterdam werden aangedaan- Maar het
geld stroomde binnen als water, de voor
stellingen waren steeds uitverkocht en
daardoor konden stevige prijzen bedon
gen worden. Voor een plaats op de eer
ste rang werd toen grif f 6,50 betaald:
een ongekend hoge prijs, maar de men
sen kwamen!
Nu moest er ook heel wat geld binnen
komen, want Royaards was niet bepaald
zuinig in zijn eisen. Aan de opvoering
van „Faust" werkten 72 acteurs en ac
trices mede en Royaards wilde nimmer
gebruik maken van figuranten. „Zeli's
werd van die stelregel niet afgeweken,
wanneer we op reis gingen", vertelde
Olivier Koop. „Wij gingen b.v. eens naar
Hengelo en er moest zowaar een acteur
mee, die niets anders te doen had dan in
één acte (de landing van een vaartuig)
even een roeispaan vast te houden".
Door het grote aantal spelers bleek het
overigens mogelijk te zijn op een avond
drie stukken te spelen.
De rijkste ervaringen heeft Koop
kennelijk opgedaan tijdens de re
petities, die aan de tonelisten een
enorme dosis uithoudingsvermogen
vroegen. De voorbereiding voor „Drie
koningenavond" bracht de medewer
kers bijna tot wanhoop, scène voor
scène werd uitgebalanceerd, dikwijls
herhaald tot het eindeloze toe. Dagen
werden er besteed aan een juiste belich
ting en toen eindelijk de première was
gegaan, werd er tot de achttiende uit
voering nog dagelijks gerepeteerd. Al die
voorstellingen bleef Royaards uiterst
critiseh en toen het op een avond ge
beurde, dat het publiek niet reageerde op
een kwinkslag, moest het stuk direct de
andere ochtend worden overgespeeld,
zodat de regisseur kon nagaan in hoe
verre zijn instructies niet waren opge
volgd.
Het meest enerverend waren ongetwij
feld de repetities voor „Faust". Royaards
eiste bijna het onmogelijke van zijn men
sen en aan de meeste spelers werd vrij
wel niets aan de fantasie overgelaten.
Alleen de allergrootsten, b.v. Hubert
Laroche, konden soms hun persoonlijke
inzicht laten gelden. Maar dan was zulks
ook min of meer contractueel vastge
legd!
Een repetitie kon soms door een klei
nigheid lang worden opgehouden. Het
gebeurde eens dat de belichting niet
naar zijn zin was. „Ik moet meer rood
hebben", brulde Royaards.
„Dan maak je maar meer rood", repli
ceerde de regisseur. En het duurde maar
Eefst een half uur, eer de repetitie kon
doorgaan.
Het werd echter steeds interessanter,
naarmate de avond van de première na
derde. Die van de Faust zou gegeven
worden op de avond van Paaszaterdag-
Van die datum kon Royaards onmogelijk
af, omdat hij van de vertaler Adama van
Scheltema, het alleenrecht had gekregen
op voorwaarde, dat het stuk binnen twee
jaar op de planken gebracht zou worden.
Die Paaszaterdag was de laatste dag van
de gestelde termijn; dus koste wat het
kost, er moest gespeeld worden.
"Het werd de sensatie van mijn leven",
verzekerde Koop. „Op Goede Vrijdag be
gon de toneelrepetitie 's morgens om
half tien. Met een kleine onderbreking
voor koffie-drinken gingen we aan een
stuk door tot zes uur. Het middagmaal
werd op het toneel genuttigd en van
acht uur af werd er weer gerepeteerd
vermoeden, wat er zich soms achter de
coulissen afspeelde. Éénmaal gebeurde
het dat de muziek te vroeg inzette, ter
wijl Royaards met veel vuur aan een
FaUst-scène bezig was. Hij had juist een
flesje, zgn. gevuld met vergif, in de hand,
maar toen de muziek zich overigens
onmerkbaar vergaloppeerde, werd hij
zó kwaad, dat hij het flesje in gruizels
kneep. Het gevolg was, dat Royaards
zich zo verwondde, dat hij met een ver
bonden hand verder moest spelen.
Een andere keer gebeurde het, dat
plotseling een harpiste verstek liet
gaan. In het spel was het zo geregeld,
dat een harpiste achter de coulissen
moest spelen, terwijl Mephisto op het
toneel zgn. op zijn guitaar tokkelde.
Dat waren drie liedjes, maar na het
tweede liedje vertrok de harpiste.
tot 's nachts half drie. Zaterdagochtend
stond alles weer aangetreden. Maar die
Zaterdag liep het niet bepaald vlot. De
decor-wisseling was zeer ingewikkeld,
er kwam geen gang in, en om half één
die middag bezweek Lensveld, de man,
die de zorg had voor de décors. Hij was
voorlopig uitgeschakeld en „Faust" alias
Royaards, was in last. De première op
diezelfde avond was niet verantwoord
meer, maar het contract gaf verplichtin
gen.
Adama van Scheltema wilde van zijn
voorwaarde niet afstappen en tot grote
verwondering van iedereen maakte
Royaards bekend: wij spelen van
avond; het publiek kan Maandagavond
(Tweede Paasdag) komen, en van
avond moet Van Scheltema maar als
enige toeschouwer fungeren. En zo ge
schiedde dan ook. Adama van Schelte
ma zat alleen op de eerste rij in de
grote zaal van het Paleis voor Volks
vlijt in Amsterdam, maar toen na de
lange scène tussen Faust en Mephisto
de zaak verkeerd dreigde te lopen,
staakte Royaards het spel en verzocht
hij Van Scheltema alsnog ontheffing te
verlenen van de plicht om te spelen.
Die ontheffing werd toen verleend. De
opvoering werd een „normale" repeti
tie, die tot 's nachts twee uur duurde!
En toen was nog maar een derde af
gewerkt!"
Begrijpelijk, dat al die opwinding, die
meestal gepaard ging met de voorberei
dingen van een of ander groot succes
ook de musici niet onberoerd liet. Ook
daarvan kan Olivier Koop sterke staal
tjes vertellen. Aan Diepenbrock was
destijds de opdracht gegeven de muziek
voor de „Faust" te componeren. Die
opdracht kwam natuurlijk te laat.
Het gevolg was, dat bij de laatste repe
titie de muziek nog niet in alle partijen
was bijgeschreven en dat Koop, terwijl
Diepenbrock stond te dirigeren, de ver
schillende partijen gauw bijschreef. De
muzikale begeleiding bij „Faust" ver
liep in het gehoor van het publiek
wel vlot, maar men kon gelukkig niet
De Rijkswaterstaat heeft in Duitsland
een motorpont aangekocht, die oorspron
kelijk is gebouwd voor het vervoer van
spoorwagens. De pont zal in Nederland
dienen ter verbetering van de oeverver
bindingen van het Noordzëekanaal.
Zij is ruim 65 meter lang en 15 meter
breed en zal worden ingelegd in het
pontveer te Velsen. Verwacht wordt dat
de pont in het vroege voorjaar van 1953
is verbouwd en dat de aanleginrichtingen
zullen zijn voltooid.
De pont wordt voortbewogen, niet
door de gebruikelijke schroeven maar
door voith-schneider propellers. Dit zijn
zwaardvormige uitsteeksels die aan de
omtrek van een draaibare schijf zijn
gemonteerd. De zwaarden kunnen elk
voor zich een draaiende beweging uit
voeren Elke propeller bestaat uit zes
van dergelijke zwaarden. De pont
heeft twee propellers n.l. een aan de
voorzijde en een aan de achterzijde.
Door deze wijze van voortbeweging
kan de pont in elke gewenste richting
worden verplaatst, hetgeen voor een
veer-verbinding van veel belang is ge
bleken.
De capaciteit van het vaartuig wordt
geschat op ruim het dubbele van die der
bestaande stoomponten. De motorpont is
reeds in ons land aangekomen, zodat
ten spoedigste met de verbouwing er
van kan worden begonnen.
GEBOREN: A. E. van Overveld
Smits z, W. WiedijkBeddai z, J. C. M.
VeldtGoddijn z, J. Grotendorstde
Jong z, G. ter MaatWoppenkamp z, G.
K. C. GerritsenHarmsen z, Chr. Reijn-
houdtHeemskerk d, M. W. A. Vro-
mansCornelissen d, M. C. Ramaker
Heesemans d, A. van der HorstVis d.
OVERLEDEN: G. van Alemvan
Drie, 81 jv Zuidpolderstraat, J. van der
HoeffDoes, 82 j., Kenaupark, J. A.
Tendeloo, 60 j., Gedempte Oude Gracht.
F. W. van Werven, 74 j, Grote Hout
straat, G. Driessenvan de Waterlaat,
78 j„ Kamperlaan.
Advertentie
Van ouds bekend. Tel. 14609
Officieel Philips-reparateur
Kruisstraat 38 - Haarlem
„Juist toen Mephisto met het derde
liedje wilde beginnen", zo vertelt Koop
kennelijk nog met veel pleizier, „ont
dekte ik, dat die juffrouw was ver
dwenen. Gauw greep ik een viool en
zo goed en zo kwaad als het ging, nam
ik haar taak over. Royaards natuurlijk
uit zijn hum, en er is nooit meer een
harpiste op het toneel verschenen.
Voortaan moest het vioolmuziek blü-
TJit dat alles biykt wel, dat Royaards
geen gemakkeiyk regisseur was, maar
steeds als er succes was geboekt, waren
zyn mensen toch altijd zeer dankbaar
om zijn eminente leiding. Dat was ook
het geval by de musici. „Ik ben er dan
ook dankbaar voor, dat ik die tijd heb
meegemaakt. Diepenbrock dirigeerde de
eerste twaalf voorstellingen van „Faust",
de volgende (in totaal vier en veertig)
stonden onder mijn directie. Het was
voor mij alleen al een feest, dat ik dat
éclatante succes in de grote „kast" van
Rotterdam mocht meemaken. Merk
waardig was overigens ook, hoe in de
loop van het seizoen de speeltijd van de
„Faust" steeds korter werd. In het be
gin duurde het van zes tot half twaalf,
later konden wy om zeven uur begin
nen, zodat wij een uur gewonnen had
den."
Pratend met Koop komt 6e van net
een in het ander. Hoevele herinneringen
heeft hij niet aan „Driekoningenavond"
(met muziek van Hubert Cuypers) be
leefd, waarvan niet minder dan honderd
opvoeringen gingen. De directie werd bij
toerbeurt door Cuypers en hem ge
voerd.
In de trits van steden, die werden
aangedaan, prijkte uiteraard ook Haar
lem, ofschoon de toneelaccommodatie in
die dagen niet bijzonder groot was. Maar
Royaards wist overal raad op, want voor
zijn grote stukken liet hij twee décors
maken, een groot en een klein, zodat hij
ook in de kleinere plaatsen gemakkelijk
uit de voeten kon.
Wij moeten er echter een punt achter
zetten. Maar Koop zou Koop niet zijn, als
hij op de drempel van de deur er nog
het zwijgen toe deed. Wij laten hem dus
tot slot van dit interview zelf aan het
woord: „Royaards had nog al eens de
gewoonte om mijn naam op het pro
gramma als Coop te vermelden. Op een
keer had de zetter er zelfs Ceep
gemaakt, zodat vele bezoekers in de zaal
dachten, dat er een Engelse dirigent de
leiding had. Zo dacht tenminste ook een
zeer goede vriend van mij en de man
wilde in de pauze gaarne kennis maken
met die gast-dirigent. Hoe groot zijn
verbazing was, toen hij aan mij werd
voorgesteld, hoef ik verder niet te ver
tellen."
Enfin, good bye mr. Ceep.
Advertentie
SCHITTEREND GELEGEN TERRAS AAN DEMONSTRATIETUIN.
/n Haarlem, en Overveen, in Bloe-
mendaal en Aerdenhout zal morgen
gelegenheid worden geboden tot het
verlenen van steun ten eigen b ate.
Dat lijkt een wonderlijke aangelegen
heidwant bijna altijd wordt men op
geroepen tot steun aan iets dat ande
ren ten goede komt. Het is natuurlijk
een schone troost te weten, dat in het
laatste geval de verdienste voor de he
mel omgekeerd evenredig aan de
mate waarin het eigenbelang ontbreekt.
Maar mag men van iedereen zulk een
bovenmenselijke volmaaktheid veronder
stellen, dat hij niet vergenoegd zou
zijn over het buitenkansje om, al ge
vende, ook eens zich zelf te verrijken?
Wij leven in het ov.s geruststellende
vermoeden, dat de meeste katholieken
van Haarlem en omgeving nog niet
toe aan die bovenmenselijke volmaakt
heid bij voorkomende gelegenheid de
wissel op de eeuwigheid gaarne zullen
willen ruilen voor aardse contanten.
Welnu, die gelegenheid wordt morgen
gegeven in alle kerken van Haarlem
en Overveen, van Bloemendaal en Aer
denhout. En niemand minder dan deken
J. J. A. Kuilman, die toch wel weet wat
in hemels en aards opzicht goed is voor
zijn dekenale kudde, heeft in eendrach
tig overleg met de heren pastoors en
onder bisschoppelijke goedkeuring dit
alles zo georganiseerd. In genoemde
kerken zal n.l een collecte worden ge
houden ten bate van onze eigen R.K.
Openbare Leeszaal en Bibliotheek, ge
vestigd Nieuwe Gracht no. 70.
De Leeszaal is een der belangrijkste
katholieke instellingen hier ter stede.
De geneigdheid om dit ter gelegenheid
van een steun-actie van ieder katholiek
instituut te beweren doet aan die waar
heid niets af. En het bewijs er voor ligt
al meteen gegeven in een omschrijving
van doel en practisch nut, van taak en
werkzaamheid der R.K. Leeszaal. Door
het verschaffen van lectuur, door het
geven van voorlichtende en opvoeden
de richtlijnen daarbij, door het ter le
zing leggen van een keur van tijdschrif
ten en bladen en door dit alles te
doen op zowel royale als uit katholiek
oogpunt verantwoorde wijze draagt
de R.K. Leeszaal op beslissende wijze
bij tot de culturele verrijking van ieder
die van haar diensten gebruik wil ma
ken.
Hoeveel katholieken zouden lid der
Leeszaal kunnen en behoren te
zijn? Dat is niet precies te zeg
gen. Maar naar ons uit enige gegevens
gebleken is, moet helaas worden ge
constateerd, dat het aantal leden zeker
nog geen één tiende deel bedraagt van
het getal dat bij vage schatting voor
Gisteravond werd in de Vishal op de
Grote Markt een tentoonstelling ge
opend van schilderijen, tekeningen, gra
vures en beeldhouwwerken van de zes m
onze stad en omstreken bekende kunste
naars: C. A. B. Bantzinger, L. Filarski,
J. G. den Hengst, T. van der Molen,
Nico Onkenhout en Kees Schrikker.
Drs. H. L. Prenen sprak een inleidend
woord, waarin hij o.m. zeide dat 'n ten
toonstelling als deze in de zeventiende
eeuw nog geheel onbekend was. Dat een
kunsthandelaar in die tijd voor het pu
bliek een expositie openstelde en bijv.
Joost van den Vondel daarbij een in
leidend woord sprak was ondenkbaar.
Langzamerhand is men daartoe pas ge
komen. Het feit dat men heden ten dage
wel exposities houdt, maakt het publiek
meer bekend en vertrouwd met het
werk der kunstenaars Mie tussen en
rondom hen leven. Het lag niet in de
bedoeling van de heer Prenen de ge-
exposeerde stukken te becritiseren en er
zijn visie over te geven, want dan zou
hij zes uiteenlopende karakteristieken
moeten geven van de zes exposanten. De
heer Prenen vergeleek de grote werk
kracht van de heer Leffelaar met de
ziedende energie van een Vincent van
Gogh. De tentoonstelling wordt gehou
den onder auspiciën van de heer Leffe
laar die met een brandende ijver zich
geheel inzet en alles in het werk stelt,
de kunstenaars gelegenheid te bieden
hun werken te exposeren. Dank werd
ook gebracht aan het comité van de
Stichting „Haarlems Bloei", die de
Vishal welwillend als expositieruimte
heeft beschikbaar gesteld.
Onder de genodigden waren tal van
kunstenaars uit Haarlem en omstreken
en kunstliefhebbers. Ook wethouder D.
J. A. Geluk was bij de opening aan-
i wezig.
Tyezoékers van
een Ita
liaans ope
ra-concert lij
ken wel warm-
bloediger te zijn
dan de luiste
raars naar bij
voorbeeld de
Hohe Messe. Het
is alsof er iets
van het tempe
rament en de
beweeglijkheid
der zanghelden
en -heldinnen
uit het diepe
Zuiden op het
publiek wordt
overgebracht. Ik
kan anders
moeilijk verkla
ren waarom de
ze week in de
gemeentelijke
concertzaal bij
na duizend men
sen buiten zich
zelf stapten na ieder nummer, dat
de vier solisten uit Italië ten beste
gaven. Er werd geschreeuwd en op
de grond gestampt alsof het ge
bouw in elkaar moest zakken en ik
verwachtte op bepaalde momenten
tonelen als bij een winnende goal
in een internationale voetbalwed
strijd. Aanstonds springen ze op
elkanders schouders, zei ik tegen
mijn metgezel, die op zijn beurt
verwachtte, dat men het podium
zou bestormen om bezit te nemen
van de vier solisten, hen te kraken,
de haren uit het hoofd te trekken
of de kleding te scheuren. Die Ita
lianen weten bewonderenswaardig
goed hoe zij het publiek moeten
vangen. Zij zingen niet alleen met
bravour, maar beoefenen ook een
bijzonder genre plastiek, waardoor
geluid en beweging steeds hoger op
ae trap naar hoorbaar succes klim
men. De luisteraar heeft niet in de
gaten, dat de psychologie van de
Romeinse operazanger zo geraffi
neerd is. De mensen denken, dat ze
hem door applaus, getrap en gejoel
dwingen tot een toegift, maar de
zaak ligt precies omgekeerd. De
solist weet het publiek zo te trek
ken, dat hij het dwingt tot een bis-
bis. De allercharmantste tenor van
deze week wist met zijn brede en
suggererende gebaren zijn toe
hoorders bijna krankzinnig van
enthousiasme te maken. Nauwelijks
was de laatste uithaal verstorven
of hij liep kwasi het podium af,
echter met de vaste intentie terug
te komen. Wie er op lette kon dit
zien, want de held maakte niet
eens aanstalten om de deur van de
solistenkamer open te maken.
Meesterlijk zijn deze zonen van de
Bravour-Muse.
Dat het publiek bij zo'n concert
al geladen is vooraleer de eerste
tonen gezongen worden, bleek uit
het applaus dat weerklonk, toen
een helper het deksel van de vleu
gel openzette. Er was nog niets aan
de hand. Maar roepen de kinderen
in de bioscoop ook niet ah en hoera
als het licht langzaam uitgaat? Nu
zal het beginnen, het grote spek
takel.
Vertel mij nog eens, dat de Haar
lemmers kalme en onbewogen lie
den zijn!
-rfalm en onbewogen was zeker
K de 23-jarige Duitser, die deze
week in Zandvoort gearres
teerd werd. De man liep in de bad
plaats rond, omhuld door de pij
van een Capucijner pater en menige
wellevende gelovige nam voor hem
de hoed af om de waardigheid te
eren. Vriendelijk knikte „de pater"
terug, totdat de politie kwam en
hem opbracht naar het bureau,
waar al spoedig bleek, dat hij on
der zijn pij een Beiers costuum
droeg. De Haarlemse politie zocht
het heerschap, omdat hij uit een
pastorie een zilveren horloge had
gestolen. Met papieren, die moesten
bewijzen, dat hij een te Rome stu
derend seminerist was, en een glim
lach als van een engeltje van Mi
chelangelo wist hij in een der
pastoriën onderdak voor de nacht
te verkrijgen en na een liefderijke
verzorging pikte hij een horloge
mee. De politie en de betrokken
pastoor zijn er nu achter, dat de
Beier het geloof zijner vaderen
kwijt is, zoals het horloge, dat ech
ter niet op hem bevonden is, krach
tens de taal van het rapport.
3
TT 7 zijn geen mensen voor
1/1/ maskerades, maar wel voor
bloemversieringen. Heeft U
er al eens op gelet hoe goed de
bloembakken op de stadsbruggen
er weer uitzien? Hoe feestelijk de
kraaiennesten om de lichtmasten
op de Grote Markt het doen en hoe
fijn de decoratie is langs de eerste
verdieping van het vooruitstekende
deel van het stadhuis? Gasten heb
ben er een open oog voor, maar er
zijn alweer talrijke stadgenoten,
die er met eens erg in hebben. Op
dit gebied is nog veel meer te doen
en de kunstzinnige scheppers zijn
er met de bloemen voor bij Hout
en Plantsoenen. Hier en daar kij
ken wij in andere steden, die de
zomerbloem als openbare opluiste
ring gebruiken, wel eens rond,
maar steeds valt op, dat in Haar
lem het eenvoudige met het ar
tistieke gepaard zo'n mooi accent
geeft. Onze feesten zijn verschoven
naar de eerste week van Septem
ber en ruim 'n half jaar later zul
len we ons opmaken voor het grote
Flora-festijn. In talrijke kringen is
men daartoe reeds met de voorbe
reidingen bezig. Ditmaal wil ik
echter een speciale oproep richten
tot de wielrijders. Het bloemen
corso op 30 Augustus belooft weer
mooi en interessant te worden,
smaakvol versierde auto's zullen
door de stad trekken en originele
deelnemers hebben verrassingen in
uitzicht gesteld. Telkens valt het
echter op, dat de wielrijders zo
weinig initiatief ontplooien, terwijl
er toch zoveel mogelijkheden tot
versieren zijn, zeker nu er een
overvloed van bloemen is. Welke
clubs komen eens goed voor de
dag? Jongelui, laat eens zien waar
toe je in staat bent. Is het plaatje
van onze tekenaar al niet een ori
gineel idee? Het zou de moeite
waard zijn als we in het verslag
over het corso de voornaamste
plaats aan de Ridders en Edelvrou-
wen van de Pedaal konden geven,
omdat daardoor tevens perspectie
ven voor volgende jaren geopend
worden. Het is hier een kwestie
van beginnen, een beetje durven
en 'n heleboel voor de stad over
hebben. Praat er eens over en doe
dan!
SPAARNEBABBELAAR
het lidmaatschap in aanmerking zou
komen.
Zoals de Leeszaal haar taak vervult
doet zij het goed; haar jeugdafdeling,
die dringend uitbreiding behoeft, bloeit
Maar over het algemeen maken dus te
weinigen van haar diensten gebruik.
En het is mede tengevolge van het te
geringe aantal contribuerende leden dat
de Leeszaal bijna voortdurend in nood
verkeert, een nood die groter zou zijn,
wanneer van de zijde der kerkelijke
overheid niet onlangs genereus was ge
holpen.
Als hoog noodzakelijk staan thans di
verse plannen tot verbetering en op
den duur uitbreiding op het pro
gram. Maar de middelen ontbreken.
Laten de katholieken van Haarlem en
omliggende gemeenten het zich tot een
eer rekenen, dit hun ten dienste staand
instituut van zo hoge culturele en op
voedkundige betekenis in stand-te hou
den en uit te bouwen. Bij de collecte,
die morgen in de kerken wordt gehou
den, kan men tonen de ernst van deze
eervolle plicht te verstaan..
Maar het gaat natuurlijk niet alleen
om het instituut, dat Leeszaal heet, op
zich; het gaat tenslotte om het doel
in dienst waarvan het staat en waar
toe een welvoorziene, goed function-
nerende instelling de onmisbare voor
waarde vormt. Wat heeft men, met an
dere woorden, aan een bibliotheek, die
veelzijdig en „bij" is, die onder voor
treffelijke leiding staat bovendien,
wanneer van het boekenbezit geen be
vredigend gebruik gemaakt wordt door
hen, op wier culturele opvoeding en
verrijking dat allemaal gericht is?
De R.K. Leeszaal en Bibliotheek be
hoeft dus twee dingen: meer middelen
en meer leden. Beide dingen hangen in
een elkaar begunstigende wisselwerking
samen; beide zullen zij leiden tot het
beter doen beantwoorden van de Lees
zaal aan haar doel
Morgen is er gelegenheid om te zor
gen voor de middelen, overmorgen voor
de uitbreiding van het ledental. Eerst
wanneer men die taak van overmorgen
erbij vervult, zal men morgen kunnen
voldoen aan de menselijke voorkeur van
te steunen ten eigen bate.
De Postduivenvereniging „De Koe
rier" te Haarlem, hield een wedvlucht
met jonge duiven, vanaf Maastricht op
Zondag, 3 Augustus 1952. De duiven
werden in vrijheid gesteld te 08.00 uur
met Zuid-Westen wind. De prijzen wer
den als volgt behaald:
J. Offerman 1. 3. 4, 10, 17, 34, 35, 39 en
40; J. Pieke 2, 21. 32, 48 en 49; K. Smit
5: J. Uittenbogaard 6, 18; A. C. Pieke, 7
13, 24, 38, 41; Th. v. d. Putten 8, 9, 33,
46; Th. Krouwels 10, 22, 26, 43; P. Stok
man 11, 25, 28, 31, 31, 44; J. S. Holster
14, 15; F. van Honschoten 19; J. v. Sta
veren 20; P. Dik 23; B. Hilbrink 27, 29;
J. van Honschoten 30; J, Heerschop 36,
37, 50; J. F. Koedijk 42; O. Veeninga
45; I. J. v. d. Walle 47.
Eerste duif werd geconstateerd 10.19
uur; laatste duif werd geconstateerd
10.33 uur.
In de nacht van Donderdag op Vrij
dag bemerkte een agent van politie op
het Raadhuisplein te Zandvoort, dat de
bestuurder van een auto, welke aldaar
geparkeerd had gestaan, onder de in
vloed van sterke drank verkeerde. De
agent gelastte de bestuurder een 46-
jarige inwoner van Antwerpen uit de
auto te stappen. De andere leden van
het gezelschap (een heer en twee dames)
voldeden hieraan, doch de bestuurder
ging er met de wagen van door. Inmid
dels aangekomen politieassistentie wist
de auto in de Haltestraat tot staan te
brengen. De bestuurder is gearresteerd;
de auto is in beslag genomen.
„Touring Zandvoort" heeft tegen
Dinsdag 12 Augustus een zandbouw-
wedstrijd georganiseerd. De wedstrijd
vangt aan om 2 uur en wordt gehouden
op het strand van „Bad Termes". De
kinderen worden ingedeeld in drie
groepen: 7 t.m. 9 jaar; 10 tm. 12 jaar
en 13 t.m. 16 jaar. Deelnemers kunnen
zich a.s. Maandag opgeven bij het bu
reau van „Touring Zandvoort".
Ter gelegenheid van de autoraces zal
„Touring Zandvoort" op Zaterdag 16
Augustus a.s. een vuurwerk afsteken op
het Zandvoortse strand.
Maandag, 8 uur: Bestuur H.B.C.
Dinsdag, 8 uur: Repetitie R.K. Harmonie
St. Michaël.
Woensdag: 7.30 uur: Clubavond Damclub
St. Bavo.
Donderdag, 8 uur: St. Vincentiua.
Vrijdag: Toneelrepetitie H.A.T.
De Zondagsdiensten voor artsen worden
op 10 Augustus waargenomen door Dr. K.
L. Kout, Herenweg 197, tel. 26224 en Dr.
W. v. d. Linde, Heemsteedse Dreef 253, tel.
34606.
Wijkverpleging: Zuster L. Dudok van
Heel, Jac. de Witstraat 9, tel. 34673.
Geopende Apotheken, ingaande Zaterdag
18 uur: Heemsteedse Apotheek, Binnen
weg 98, tel. 38197; Aerdenhout Apotheek,
Zandvoortselaan 164, tel. 26772.
GEBOREN: E. A. Louter en H. C.
M. Tesselaar, d; J. H. Kapiteijn en M.
M. Willegers, z.
GETROUWD: G. Zwarter en C. M.
Rutte; J. Coblens en A. J. M. Smit; G.
Leuven en M. J. Nuijten.
OVERLEDEN: J. P. C. Kroft, 53 j;
mej. M. H. van Stipriaan Luiscius, 83 j;
J. H. Hesp, 38 j; wed. M. G. van Rooden
Hendriks, 87 j; B. G. Gouwswaard,
Artsen: Ph. J. Haselager, Hoofdstraat
153, Santpoort, tel. 8570.
Apotheken (ook nachtdienst): Sant-
poortse Apotheek, Bloemendaalsestraatweg
145, Santpoort, tel. 8249.
BIOSCOPEN
Rembrandt: „Starlift" met o.a. DorisD»
en vele anderen. Toegang alle leeftuc
Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Iedere o"
tend 10.30 uur: „De circusjongen Je °,ie
film van G. Arthur Rank. Tjiegang: a>
leeftijden
Cinema Palace: „Met de kippen op sw»
Ir, technicolor. Toegang: alle leeft. 1U?
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Iedere ochtendI w*
uur: „Pinnochio". Toegang: alle leet"j°g
Luxor: „Nee, zei het meisje" Toeg
18 j. Tijden: 2, 7 en 9.15 uur. Za. en*""
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. 10.30, 11.30, 12.30
Journaalvoorstellingen aangevuld met
kenfllms en musicals. e.
Frans Hals: „Meisjes in uniform 1
gang 18 j. Tijden: 2,30, 7 en 9.15 uur.
2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Dinsdag 1 avon
voorstelling om 20 uur.
City: „Het zwaard van Monte Chris'
In technicolor. Toegang: 14 jaar. "JJ j
2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Iedere oen®
10.30 uur: „Sneeuwwitje en de zeven dw
gen". Toegang alle leeftijden.
Lido: „Abbott en Costello maken sch?"
schip". Toegang: alle leeftijden. Tijde
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Iedere ochtend 1"-C
uur: Gevarieerd vacantieprogramma 1,1
sprookjesfilms.
Spaarne: „Phantom of the
en „Land van Mexico". Toeg. 14 j. Tijdei1
2.30, 7 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en
Minerva: Vrijdag 8 tot en met Maan®,
11 Aug. „Dame in hermelijn". In tec7jc,
color. Douglas Fairbanks Jr., Betty Gran
Toegang: alle leeftijden. Tijden: ^rIVjO
en Maandag 2.30 en 9.15 uur. Zaterdag
7 en 9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 u
Zaterdag 9 Augustus
d®
OpenluchttheaterConcert door
H.O.V. 20 uur.
Zandvoort-Boulevard: Openlucht
voorstelling. Concert door Zandvoov
Muziek Kapel.
Zeestraat: Lunapark tot en met Zo»"—'
Zondag 10 Aug.
Openlucht-Theater: Populair concert 0&>s
de Post-Fanfare Haarlem, 3 uur.
Maandag 11 Augustus
Zandvoort: Openlucht Filmvoorstelli11*'
Boulevard.
TENTOONSTELLINGEN
Vleeshal, Grote Markt. Hildebrand'E
mera Obscura in woord en beeld. Doc
menten, uitgaven, Illustraties, interi®1*'
kostuums. Beelden voor 't HlldebramL
monument van Prof. J. Bronner. Geop®A
dagelijks, ook des Zondags, van 1017
en Dinsdagavond en Zaterdagavond V®T
19.3022 uur (tot en met 14 September''
Voorlopig iedere Woensdagavond 2023 J
geopend en rondleiding door Godfbe
Bomans.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt
Reis-lmpressies uit Zuid-Frankrijk en N*
rokko van Jules Chapon en Poppe Da®*J
ve. Geopend op werkdagen van 1017
(t.m. 23 Augustus).
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg "a
Schilderijen en aquarellen door A. J. Gr®L
tens. Ter gelegenheid van zijn 88ste y
jaardag. Geopend op werkdagen van 1"
17 uur (t.m. 15 Augustus).
Vishal, Grote Markt. Van 9 Augustus
Schilderijen, tekeningen en beeldhouwWfiT
ken door: C. A. B. Bantzinger, J. G. ®f.
Hengst, L. Filarski, T. van der Molen, Jh,
co Onkenhout, Kees Schrikker. On®"
auspiciën van de kunsthandel Leffela*y
Geopend op werkdagen van 1017 U?"
's Zondags van 1417 uur. Dinsdag en *f.
terdag van 2022 uur (t.m. 4 September''
Museum Het Huis van Looy, mH,3
Kamperlaan. Litho's van Henri de To"
louse Lautrec. Geopend op werkdagen V*L
1012.30 en van 13.3017 uur. Zon-
feestdagen van 1417 uur (t.m. 31 AUs*'j
Teylers Museum, Spaarne 16
Eeuwen Tekenkunst" (keuze uit eigen 0
zit). Geopend iedere werkdag (beha**
Maandag) van 1117 uur.
APOTHEKEN:
De Zondags- avond- en nachtdienst
de Haarlemse _Apotheken worden waart^
nomen door: Fa. C. G. Loomeyer en
i-1 wl i ir.il uuui J. ca- 4va. javuiiivj vi v*-
Barteljorisstraat 11, tel. 10175, Park-APJ£
theek, Kleverparkweg 13, tel. 11793, Teyle
Apotheek, Teylerplein 79, tel. 17946,
theek 't. Gildehuys, Koninginneweg 3,
lefoon 12038.
ZIEKENVERVOER
Fa. Mathot, Gr. Houtstraat 9, tel.
Margriet, Turfmarkt 19 rd., tel. 21400;
Heemstede: Fa. Buitenman en Co., K3
huisplein 7, tel. 28523.
HEEMSTEDE
De Zondags- avond- en nachtdienst
de Heemsteedse Apotheken worden
genomen door de Heemsteedse Apothe
Binnenweg 98, tel. 38197 en Aerden££j,
Apotheek, Zandvoortselaan 164, tel. 20
(ontleend aan Sursum Corda)
AERDENHOUT (BENTVELD)
H. Antonius van Padua: 7.30, 11 uur
om 9 uur de Hoogmis 4 uur Lof.
BLOEMENDAAL
H. Drieëenheid: 7, 10.15 en 11.30 uur,
8.30 de Hoogmis, 7.30 Lof. „t
Hulpkerk van het Allerh. Sacra®®",,,
Dennenweg 17, Bloemendaal-Nrd.: 7-3C
8.3»
9*
om 10.15 uur Hoogmis, 6.30 Lof.
HAARLEM
H. Antonius: 6.30, 7.30, 10, 11, 12, oro
uur de Hoogmis, 7 uur Lof.
H. Bavo: 6.30, 7.30 en 11 uur en om
de Hoogmis, 7.30 Lof. j)
H.H. Elisabeth en Barbara: 6.30, 7.45.
uur en om 9 uur de Hoogmis, 7 uur *0
Allerh. Hart van Jezus: 6.30, 7.45,
12 uur, om 10.30 de Hoogmis, 7.30 Lof. jj
H. Joannes de Doper: 6.30, 7.30, 8.45.
en 12 uur, om 9.30 Hoogmis, 7 uur
H. Joseph: 6.45, 8 en 11 uur. 9.15 de Ho®*
mis, 7 uur Lof.
H. Liduina: 6.30, 7.30, 8.30, 11.30 uur.
uur de Hoogmis.
O. L. Vr. Rozenkrans en H. DominWaj,
6.30, 7.30, 10.15, 11.30 uur, 8.30 Eerst®
H. Mis, 7 uur PI. Lof.
Bijkerk te Spaamdam: 7.30 en om
Hoogmis, 7 uur Lof.
HEEMSTEDE y
H. Bavo: 7.15, 8.45, 1120 en om
de Hoogmis, 7.30 Lof. „Jll
O. L. Vrouw Hemelvaart: 7, 10.15,
uur en 8.30 de Hoogmis, 720 Lof.
OVERVEEN
O. L. Vrouw
10.30 uur, om 9
OnbevL Ontvangen: 7.
uur de Hoogmis, 7.30
ZANDVOORT
H. Agatha: 6.30, 7.30 en 9 mr, 10**®
Hoogmis, 7 uur Lof.
Voor de onderlinge competitie
gespeeld: Groep A: C. MulD. A- 1 gs'
1-1; Groep B: P. SpanjaartN. va®
kei 2-0. - A
De voorlopige eindstand van
luidt: TT„neit;
1. P. N. Mul 17 punten, 2. P. j4,
berg 14, 3. J. Lucas 14, 4. R. R ,3
5. H. G. Rump 13, 6. A. Mosseling g A*
Th. Kok 12L 8. Th. van Wort 11, 9* f\
Rump 11, 10. Joh. v. d. Kroft
Faaij 10, 12. C. Mul 9, 13. G. Hessein^e-
Er moeten nog verschillende bar
partijen gespeeld worden. eef.
J.l. Donderdag nam VKD metk
combinatie deel aan de door P»
uitgeschreven nederlaagwedstrij"e
gedetailleerde uitslag luidt: M&K
Kijk Uit—VKD: 1. K. Jötten—A*
seling 1-1, 2. P. van NunenTh. v* A'
2-0. 3. B. Stienstra—R. Kok l-L,
Bron—Th. Kok 0-2, 5. W. Duba-r^j
selman 1-1, 6. H. HahnG. Faaij g p*
J. v. d. HogenP.Spanjaart 0nirit.
SchaapH. van Gastel 2-0,
?/8
Anaconda Copper 46%
Bethlehem Stee] 5»'f *,<1
Chrysler Corp.
General Electric (JU? :sü
General Motors Lr*
Hudson Motors
Kenneeott Copper Si'*"
Montgomery Ward ||5'*
North American Car, il^
Radio Corp.
Republic Steel ff1-'
Shell Oil (f.
Southern Pacific «J*
Southern Railway g, ffr*
Tidewater 7X14
U.S. Steel
ex dividend