voltrekt zich op Hoge Yeluwe Reizig er BRYLCREEM DAGRAVITD-KALK COR RUYSl grootmeester in de tragi-komische kunst O rDe eenzame Afscheid van Cor Ruys Met Edelhert bewaker van de hinden Von Brentano voorzitter van grond wetscommissie te 'Straatsburg Erker vissers blijven in Argentinië Bescherm Uw kindl Dalend aantal roepingen Achter het lachwekkende de droefenis om het armzalige, eenzame, hulpeloze rubber laarzen gymschoenen pantoffels J DINSDAG 23 SEPTEMBER 1952 PAGINA 3 me1 Nationale Park beschikt weer over fraaie wildstand Bruins Slot een van de vice-voorzitters ProfBronkhorst ver laat „Berg en Bos" Leven echter op de rand van armoede HARING a la Hollandais in België Pianokwintet Badings bekroond Louis de Bree herdenkt Cor Buys door ANTONIA WHITE V. Pater A. v. d. Maagdenberg overleden mag Uw haar gezien worden 1 Ontslag ambtenaren in Indonesië V erlenging garantietermijn gevraagd Toespraak van de Paus door AUC. DEFRESNE artistiek leider van het A.T.C. Romantiek van de wildernis Nationale Park is een stuk van zijn leven geworden. Hij kan er geen af scheid van nemen. Weinigen kennen het wild beter dan hij. Hij kan de ge luiden van de dieren nabootsen, hij kent hun eigenschappen en weet waar hij het wild kan vinden. Hij kent hun gangen evengoed als alle paden in het park en kan over zijn belevenissen urenlang verhalen. Hij ziet alles en weet alles en is de nooit afwezige ge tuige van de wisselingen der seizoenen en van de immer fascinerende jaargang der natuur. Nu het publiek de Wildbaan niet meer kan betreden en de rust er is weergekeerd, durven de dieren, die daar in volkomen vrijt id leven, zich meer te vertonen. Zij zijn zo vrij ge worden dat men vanaf de vrijgelaten wegen van Rijssenburg naar het Mu seum Kroller-Müller en van Oud- Reemst naar dit museum, dikwijls de roedels hinden kan zien grazen. Velen maken dan ook van deze ge legenheid gebruik om iets van het (Van onze speciale verslaggever) p de Veluwe sterft de paarse gloed der grote heidevlakte. Nieuwe gloed kleurt in de eiken, die reeds de vlammen van de herfst dragen. De zon staat laag in de kristalheldere lucht, waarin de wolken drijven als grote boten op de wind. De atmosfeer is zuiver en kent reeds de tinte lende adem van de naderende winter. De zomer is ondergegaan in de schoonheid van een majestueuze herfstdag. Toeristen zijn weer hardwerkende burgers geworden. Een grote rust keert langzaam weer in het Nationale Park „De Hoge Veluwe". Althans in de „Wildbaan", die geheel gesloten is voor alle publiek, zoals dat elk jaar gebeurt wanneer in September en October de bronstijd van het edelhert is aangebroken. En in de ongerepte natuur, die hier als een enclave te midden van ons zozeer gecultiveerde land is bewaard gebleven, voltrekt zich de romantiek van de wildernis. Luid weerklinkt over de wijde heidevlakte de strijdkreet van het fiere edelhert, als een uiting van zijn, in gans een zomer opgespaarde levens lust. N Meer dan ooit voelt hij zich de leider, de bewaker van een roedel hinden, die rustig in zijn nabijheid grazen. Een der schoonste seizoenen voor de natuurvorser en kenner van het edele wild is aangebroken. Het publiek echter zal van deze edele romantiek verstoken moeten blijven. Het is een dringende noodzaak dat de edelherten tijdens de bronstijd volsla gen rust genieten in hun uitgestrekte reservaat. Niet alleen de Wildbaan van de Hoge Veluwe is gesloten, maar alla kroondomeinen waar het hert zijn na tuurlijke wilde staat heeft behouden. Slechts enkele autowegen, die de Wildbaan doorsnijden, zijn overdag voor het verkeer opengesteld, 's Avonds om zes uur echter versperren zware kettingen ook de toegang tot deze wegen, tot de volgende morgen acht uur. En wie zich ondanks de bepalin gen toch buiten deze wegen begeeft, kan verzekerd *zijn van een proces-ver- baal, dat hem wordt gegeven door bos wachters en jachtopzieners, die in deze tijd voor dag en dauw uitzwermen om het wild tegen ongewenste belangstel ling te beschermen. Dat zijn geen maatregelen die wor den genomen om het publiek dwars te zitten. Het is een absolute eis, wil men de toch reeds schaarse wildstand van ons land in stand houden- Tenslotte is het Nationale Park niet alleen een recreatieoord voor het publiek. Het is tevens een natuurmonument, dat is ge sticht om de natuur te bewaren in haar oorspronkelijke schoonheid- En die na tuur moet beschermd en verzorgd wor den. De waarde hiervan wordt wel heel duidelijk bewezen door het feit dat jaarlijks tenminste 275.000 mensen het Nationale Park bezoeken, omdat zij daar de ongerepte schoonheid en de rVst vinden die zij in de grote stad ontberen. Dat bescherming van de wildstand geen sinecure is bleek duidelijk na de oorlog toen balans kon worden opge maakt van de ravage welke de Duit sers onder het wild hadden aange licht. In het begin van de oorlog hield de bezetter een redelijk toezicht op het Nationale Park en het wild. Maar gedurende het laatste jaar was hier van geen sprake meer. Er werd veel en ondeskundig gejaagd. Soldaten schoten maar raak „voor de pot" van de officieren, die zich steeds veelvul- diger aan ree en hert te goed wensten te doen. Na de oorlog bleek de wild stand zeer achteruit te zijn gegaan. Door nauwlettende zorg is dit verlies thans goeddeels ingehaald. Het Natio nale Park beschikt weer over een zeer fraaie wildstand. De heer A. B. Wig- hian, natuurhistoricus van de „Hoge Veluwe", kan dat zeer goed constateren Uit de afgeworpen geweien die hij vindt- Daar zijn kapitale stangen bij. Maar niet alleen de herten, ook de mou- flons, de wilde varkens, de korhoen ders en fazanten zijn in aantal toege nomen. Onderdeel van de bescherming en Verzorgin" van het wild is ook de jacht. Deze werkt uitsluitend selecterend en is er op gericht de slechte stukken er uit te halen. Uitsluitend worden dieren geschoten die een of meer kromme Poten hebben, met een slecht of scheef gegroeid gewei, met besmettelijke ziek ten en andere afwijkingen. Dit eist veel Vakmanschap en een gedegen kennis van de jager. Daarom jaagt in het Na tionale Park slechts een select gezel schap, de „Jachtvereniging op groot Wild", waarvan de jachtmeester van H.M. de Koningin, jhr. de Beaufort, de deken is. De leden van deze vereniging zijn allen toegewijde jagers, die veelal zelf jachtgebieden bezitten in het bui tenland. De chef-jachtopziener van het Nationale Park, de heer W. Nab, on danks zijn zeventig jaren vitaal en veer krachtig als een edelhert, trekt elk jaar opnieuw als drijver met hen mee. Het wild te zien. De dieren zien er prach tig en glanzend uit. Zij hebben zich gedurende de zomer rond en vol ge geten en doen zich nu tegoed aan eikels, die met millioenen uit de bo men vallen. Zij kunnen gedurende de winter een stootje verdragen. Het edelhert heeft zes tot acht hinden rond zich verzameld en wee het hert dat enige avances tegen deze roedel durft ondernemen. Zo het zich niet laat afschrikken door het schreeuwen van zijn tegenstander, noch terugdeinst voor diens trots en krachtig gewei, zal het de strijd moeten aanbinden. Het is slechts aan enkelen vergund een der gelijke strijd te zien. Het moet een nij dig bewegen zijn. Alle spieren zijn ge spannen. De een tracht de ander tegen de grond te drukken of het gewei in de flanken te boren. Het is als een duel met gevelde degens, alleen veel groot ser, veel fascinerender. Deze oerkrachten en instincten vieren deze weken hoogtij ook in onze natuur reservaten, waarin het wild geheel vrij en onbelemmerd kan leven. Het is een wonderlijk iets dat dit in ons zo dicht bevolkte en vrijwel geheel in cultuur gebrachte land nog mogelijk is. Heinrich von Brentano, de 48-jarige voorzitter van de ChristenrDemocra- tische fractie in het West-Duitse par lement, is eenstemmig te Straatsburg gekozen tot voorzitter van de grond wetscommissie, welke is ingesteld door de commissie ad hoe, bestaande uit de leden van de algemene vergadering der Kolen- en Staalgemeenschap en negen toegevoegde gedelegeerden. De commissie-ad hoe heeft zoals be kend van de minsterraad van Kolen- en Staalgemeenschap in Luxemburg op dracht gekregen een ontwerp op te stellen voor een gezamenlijke politieke autoriteit voor de zes leden-staten van de Kolen- en Staalgemeenschap. De commissie-ad hoe op haar beurt stelde de grondwetscommissie in, met als taak het vorbereiden van een Europese grondwet. Het grondwetsontwerp zal op 10 Maart 1953 worden ingediend. De grondwetscommissie heeft een werkgroep gevormd met Von Brentano als voorzitter en elf leden, onder wie zich de Nederlandse afgevaardigden mr. P. A. Blaisse en dr J. A. H. J. S. Bruins Slot bevinden. Deze werkgroep zal 6 October te Brussel bijeenkomen. Lodovico Benvenuti (Italië) en dr. Bruins Slot zijn gekozen tot vice- voor zitters van de grondwetscommissie. Prof. dr. W. Bronkhorst die geruime tijd geneesheer-directeur van het sana torium „Berg en Bos" in Bilthoven is geweest heeft thans ook zijn functie van medisch adviseur van dit sanatorium neergelegd. Prof. Bronkhorst, die thans 64 jaar is, blijft hoogleraar aan de Utrechtse universiteit en .medewerker van het z.g. „long-team" van het St. Antoniusziekenhuis in Utrecht. De twaalf Urker vissers, die nog in Argentinië zijn en van plan waren als werkend passagier op een schip naar Nederland terug te keren, hebben, zoals reed's gemeld, op verzoek van de bur gemeester van Urk, de heer G. Keijser, van dit plan afgezien. Zij waren in Buenos Aires reeds op zoek naar een schip, maar zijn tkans weer naar San Pedro teruggekeerd. Burgemeester Keij ser heeft de twaalf Urkers toegezegd, dat hij zal trachten geld bijeen te bren gen voor dg aanschaffing van vistuig en schepen. Hij wil op deze wijze de vis sers in Argentinië aan het werk zet ten. De burgemeester is voornemens zich middels een oproep tot het Neder landse volk te richten. In deze oproep zal hij steun vragen voor de Urker vis sers in Argentinië. De Urkers leven daar momenteel op de rand van de armoede. De heer Keij ser noemde het een gelukkig verschijn sel, dat de vordering van f 20.000, die de Belgische reder Isehem nog op de Ur kers had en om welke reden hij hun paspoorten en andere bescheiden in bezit hieid, thans is kwijtgescholden. De Nederlandse visserij zal met 2 aparte inzendingen vertegenwoordigd zijn in de Voedingsmiddelensalon, welke van 4 tot 20 October in Brussel gehou den wordt. Er komt een stand voor de maatjesharing en een voor de oesters en de Belgen kunnen er zich nu vast lekker mee maken, dat zij in die veer tien dagen zullen kunnen smullen van haring a la Hollandais. Het pianokwintet van Henk Badings, waarvan de première tijdens de Biën nale in Venetië is gegaan, heeft me degedongen in het internationaal con cours van componisten, uitgeschreven door de Academia Chigiana te Siena (Italië) en werd met de eerste en enige prijs bekroond. De toneelspeler Louis de Bree heeft gisteravond voor de Avro-microfoon enkele woorden gesproken ter nage dachtenis van zijn collega Cor Ruys. Louis de Bree noemde Ruys een on vergetelijke vriend, niet alleen voor hem persoonlijk, maar voor iedereen die hem zag: „Ruys zocht in zijn leven zoveel mogelijk de humoi: dat was zijn kracht. Een gang naar Ruys was voor velen een feest en voor velen een ver ademing, als zij moeilijkheden hadden. Ruys speelde met plezier, om het pu bliek", Louis de Bree hoopte dat het publiek de overleden acteur dank baar voor alles wat hij gaf zou blij ven gedenken. Advertentie Vertaald door J. W. HOFSTRA 38? A' 14 Clara staarde naar buiten. Ze zag een duif door de lucht schieten. De cemen ten urnen van de balustrade aan de everkant hadden een geel-rode gloed in de late zon. „Hij is nog steeds weg", zei ze plot ting. „Wat bedoel je?" „De urn die er de vorige vacantie af gevallen is. Zetten ze die er niet meer Op?" „Er wordt nooit iets in orde gemaakt ?h deze buurt. Het gaat op een holletje bergafwaarts met West Kensington. Maar ik kan vader er natuurlijk niet J°e krijgen om te verhuizen. Ik heb "et oog op een beeldig huisje in Ed- ^ardes Square. Er zou alleen geen plaats 2l)n voor Oma. Het komt dus niet in aanmerking. Ik had gehoopt dat ze nu i" Paget's Fold zou willen gaan wo- nen bij de tantes." ,'Hk geloof niet dat zij erg goed mei tkaar kunnen opschieten, denkt u wel?" ei Clara voorzichtig. „Het zijn haar zusters. En ze zijn van aar eigen generatie. Waarom moet ik _r de beste jaren van mijn leven mee "Pgescheept zitten? Denk eens aan, Cla- A- Ik kan in niets ooit mijn eigen zin oen? Ik wil toch zo veel niet. Een ln wit huisje met groene luiken en sm e vensterbanken en volgens mijn j;.,aak ingericht en niet zo verschrikke- 'k als hier. Ci'Ódat zou wel enig zijn", moest i'a toegeven. "'k wist wel dat jij me zou begrijpen. Je hebt mijn artistieke aanleg. De Bat- chelors hebben daar niet het minste begrip voor." Clara werd plotseling ongerust: „Komt Pap gauw thuis?" „Niet voor het eten denk ik." „Denkt u dat we het hier boven zou den kunnen horen als hij eerder thuis komt." „Ja. Zeker als hij zoveel lawaai maakt als anders. Maar hij is vandaag wat uit zijn doen. 't Is naar om hem te zien." Clara verbleekte. „Wat moet ik in 's hemelsnaam tegen hem zeggen!" „Wees maar heel gewoon. Als je wilt kan je allerliefst zijn." „Ik moest mij beneden maar gaan wassen en verkleden." „Je hebt nog tijd genoeg. Waarom loop je toch altijd zo gauw mogelijk bij me weg? Je hebt daar de hele tijd stok stijf gestaan en je brandde natuurlijk om weg te komen. Je hebt nog niet eens je mantel uitgedaan en je hoed afgezet." Clara ontdeed zich gehoorzaam van die kledingstukken en wierp ze op het bed. Haar gezicht drukte geen enkel gevoelen uit. De nauwe vilthoed had haar haar platgedrukt en liet een diepe rode streep na op haar voorhoofd. Zij stond zo stijf in haar marineblauwe serge uniformjurk met hoge hals en lange mouwen alsof ze voor een recht bank stond. „Waarom draag je in 's hemelsnaam je uniform?" vroeg Isabel scherp. „De nonnen wilden dat hebben. Die lichte blauwe jurk waar ik in terug ging was nu niet bepaald geschikt als rouwdracht dat zult u toch moeten toe geven." „Dat afschuwelijke serge. Het is zeker saai genoeg voor de begrafenis." „Maar moeder, 't Is donkerblauw, niet echt zwart." „Ik denk dat je vader er op staan zal. Wat zou je anders aan moeten? „Ik heb toch mijn nieuwe beste jurk, die zwart fluwelen? We zouden daar alleen de rode shawl en de kanten kraag van af moeten halen." „Waardoor er natuurlijk niets van over blijft. Enfin, ik moest die beel dige hoed van Cécile ook wel vernie len." „Zal ik hem gaan halen?" vroeg Cla ra, opgelucht bij het idee er vandoor te kunnen, al was het maar voor even. Ze had zich de laatste maanden doodonge lukkig gevoeld wanneer ze gedwongen was met één van haar ouders alleen te zijn. Het feit dat ze niet wist hoe dit kwam, maakte het alleen nog maar er ger, want Clara was altijd beangst voor iets wat ze niet kon verklaren. Het was, alsof er een nieuwe persoonlijk heid in haar groeide, die nog niet ge heel voltooid was en die het niet ver droeg in het licht te komen, als het ware omdat ze nog geen vaste huid had. De gedachten die dit innerlijk wezen koesterde waren zo heilig of zo dwaas, dat die niet aan haar ouders konden worden meegedeeld, terwijl het voort durend haar volle aandacht opeiste en niet in de rede gevallen wenste te Wor den. Toen ze haar moeder „Goed kind", hoorde zeggen, straalde ze, dank zij dit andere wezen, en danste bijna de ka mer uit. Nauwelijks was ze de kamer uit, of Isabel trok een lade van haar toiletta fel open en nam er een onschuldig ge kaft boek uit dat verstopt was onder een rommelige stapel ondergoed. De ti tel van het boek was „Dagboek van een Verworpene". Op de omslag was een man afgebeeld in avondkleding onder een opera-cape, getooid met de versier selen vgn de een of andere orde. Hij omhelsde een vrouw in een blauwe ki mono. Ze zocht snel het blad waarvan ze een hoekje had omgevouwen en be gon te lezen. Ze was onmiddellijk in haar lectuur verslonden. Ze had bijna een hoofdstuk van het vod gelezen toen ze Clara op de trap hoorde. Vlug vouw- de ze weer een hoekje van een blad om, schoof het boek weer onder een stapel ondergoed en sloot de la. Toen Clara met haar jurk binnenkwam zat haar moeder voor zich uit te staren met de handen in haar schoot. „Neem me niet kwalijk dat ik zolang ben weggebleven. Ik liep tegen Oma op." „Was je zolang weg, engel?" vroeg Isabel met een droeve glimlach om haar mond. ,.Ik zat te denken. Ik zit dikwijls in mijn eentje en heb dan soms geen idee meer van de tijd." „Hij zal gemakkelijk veranderd kun nen worden", zei Clara bruusk. Het ging haar echter meer aan haar hart dan ze liet blijken. De zwart fluwelen jurk betekende heel wat voor haar; het was de eerste die ze zelf had mogen uitzoeken. En voor één keer was haa»- moeder en niet haar vader haar bij gevallen. Haar vader had gewild dat ze een jeugdig blauw cachemir jurkje nam. De oude Clara zou het daar gaarne mee eens geweest zijn. Maar het geheimzin nige wezen wilde 'met alle geweld iets wat een beetje ouwelijker maakte en wat een beetje pretentieuzer was en het geheimzinnige wezen stond voor niets. (Wordt vervolgd). Op zestigjarige leeftijd is overleden pater A. H. van den Maagdenberg C.s.s.R., sinds 1946 verbonden aan de kerk van de Allerheiligste Verlosser aan de Goud se Rijweg te Rotterdam. Hij ontving de H. priesterwijding in 1919. De leden van het gezelschap „Het ;T'Je, Toneel", waarvan Cor Ruys ar- tistiek leider was, schrijven ons: De ontzetting, die het bericht van Cor Ruys' dood bij ons heeft ge wekt, is nog geenszins voorbijen de chaos van gevoelens die ieder van ons heeft bestormd, belet ons nog rede lijk te formuleren wat dit onherroepe lijke afscheid voor ons betekent. Maar wij stellen er prijs op althans te pro beren in het openbaar ui»ing te geven aan ons verdriet om op die ontoerei kende wijze zijn nagedachtenis te eren. Wij hadden Cor Ruys lief. Niet zoals men een vader of vriend lief heeft, maar zoals men Cor Ruys lief heeft. Niet alleen als toneelspeler en als mens Was hij onvergelijkbaar, maar ook als object van onze opperste genegenheid. Zelden of nooit zullen wij in onze verdere carrières meer iemand ont moeten die zo domineerde in onze le vens, op de planken en in de huis kamer, dan juist deze intimiteiten schuwende man. Geen dag ging voor bij of wij spraken over hem, hoe hij was, hoe hij dit gezegd had of dat deed. Wij vertelden van zijn esprit, van zijn vermogen om een situatie in een rake woordspeling te vangen, van zijn enorme allure op de planken. Wij wisten dat hij ook van ons hield, dat hij zonder een woord alles van onze problemen en idealen wist en begreep, omdat hem nooit iets ontging, omdat hij over een zeld zaam vermogen beschikte karakters en stemmingen te peilen en boven dien omdat hij wijs was Toch gaf hij ons vaak zijn mening of een antwoord. Niet in intieme ge sprekken, maar óp het toneel. Door een nuance, een geamuseerde blik, een lichte toneeltechnische afstraf fing, of, in breder verband, door de manier waarop hij zijn figuren tot leven wekte. Op het toneel, omdat hij zich dar veilig en in zijn element voelde en omdat hij zich daar het beste uiten kon. Daarbuiten was hij voor ons een vriendelijke, charmante, terugge trokken man met een opvallende bescheidenheid. Een man, die vele angsten kende. Angsten waarvoor hij vaak in zijn sublieme humor wegvluchtte. Hij was ons er des te liever om. Het laatste jaar, waarin het ziekte proces dat hem noodlottig zou worden sneller voortschreed, hebben wij met hem geleden en ons dagelijks zorgen gemaakt. Maar tegelijkertijd heeft hij ons in dat jaar van een nieuwe bewon dering vervuld, namelijk die voor zijn enorme wilskracht en zijn inspirerende liefde voor het toneel. Tijdens de jubileum-tournée enkele jaren geleden heeft hij vaak gezegd, dat hij niet wilde sterven „in het har nas". Maar nu dat toch zo onverwacht gebeurd is zijn wij althans daar dank baar voor, omdat hij in wezen niet anders zou hebben gekund. Hij heeft nu in volle glorie kunnen afscheid ne men. Wanneer wij volgens zijn wens en in zijn geest binnenkort het nieuwe stuk zullen uitbrengen, dat hij regiseerde en waarvan hij deel uitmaakte, dan zal dat zijn met pijn in ons hart maar met volledige overgave. Als een eerlijk saluut aan een man, die voor ons on vergetelijk zal blijven: Cor Ruys. Advertentie Voor zacht en glanzend haar... Brylcreem! Voor mooi gezond haar... Brylcreem! Brylcreem geeft U een welver zorgd voorkomen, waar U ook gaat en wat U ook doet. Mas seer Uw haar dagelijks met Brylcreem. Let op hoe vitaal en onberispelijk Uw haar er dan uitziet. Brylcreem houdt het in fatsoen, zonder overdreven vettigheid, want de oliën in Brylcreem zijn geëmulgeerd Voor een smetteloze haarverzorging: BRYLCREEM Uw haar Brylcreem Products Ltd, Stanmore, England - Imp. facq. Met Jr, Amsterdam De Nederlandse ambtenaren in Indo. nesië, georganiseerd in de samenwer kende vakorganisaties van overheids personeel in Indonesië, hebben in een brief aan de minister voor Uniezaken en Overzeese Rijksdelen verzocht om verlenging van de vijfjarige termijn, waarbinnen het Rijk garanties geeft in geval van ontslag. Zij betogen, dat dit in het belang is van vele ambtenaren en voor het Rijk zeer aanzienlijke finan ciële en sociale voordelen zou opleveren. Advertentie Voor kinderen i TABLETTEN (diverse smeken) voor zuige|inaon» POEDER voor lanitamdt moeders: DRAGEES Geef Uw kinderen weerstand tegea ziekte. Geef z« DAGRAVIT D-KAtllt Onmisbaar voor de opbouw vait een gezond en sterl) lichaam Het enige kalkvoedsel met FLUOOR tegen tandbederf Nu eerst heeft het Vaticaan de tekst van de rede vrijgegeven, welke de H. Vader op 15 Sept. tot tweehonderd kloos teroversten heeft gehouden. De H. Va der verzocht de generale oversten met de hedendaagse levenswijze rekening te houden. Hij vond het noodzakelijk nog even te wijzen op de ernstige crisis welke de vrouwelijke orden en con gregaties in verschillende landen door maken en welke wordt veroorzaakt door het dalend aantal roepingen. Wij willen deze crisis, welke Ons grote zorgen baart, niet in bijzonder heden behandelen, zo zei de H. Vader in het vervolg van zijn rede. Wij willen Ons slechts richten tot de genen, priesters of leken, predikanten, redenaars of schrijvers, die geen woord van waardering of lof hebben voor de aan God toegewijde maagde lijke staat; die, niettegenstaande waarschuwingen van de Kerk en te gen haar denkwijze in, sedert jaren aan het huwelijk de voorkeur geven boven het beginsel der maagdelijk heid; die er zelfs toe overgaan het eerste als enigst geschikte middel voor te stellen om aan de menselijke persoonlijkheid haar ontwikkeling en haar natuurlijke volmaaktheid te ver zekeren. Zij die zo schrijven en spre ken, moeten zich hiervan voor God en de Kerk bewust worden. Men moet onder hen de voornaamste schuldigen rekenen voor een feit waarover Wij niet anders dan met droefheid kunnen spreken. Zich richtend tot de zusters zelf ver klaarde de H. Vader: In deze crisis van roepingen moet U ervoor waken dat de gewoonten, de levenswijze of het ascetisch leven van Uw religieuze gemeenschappen geen hinderpaal of oorzaak van het verlies aan roepingen vormen. Wij doelen hier op zekere ge bruiken, welke zin hadden in een an der cultureel leven, doch waarin van daag de dag een waarlijk goed en moe dig meisje een belemmering vindt voor haar roeping. Cor Ruys was ongetwijfeld een van onze grootste toneelspelers. Hij heeft mooie en minder mooie voorstellingen, belangrijke en minder belangrijke rollen gespeeld, maar ik heb ncoit een voorstelling of rol van hem gezien, die mij niet in de ban bracht van zijn soms nergens geëven aard kunnen. Ieder groot toneelspeler heeft zijn eigen uitingsmiddelen: de een vindt zijn hoogtepunt in zijn lyrisch vermogen, de ander in de indrukwek kende cerebrale opbouw van een ka rakter, soms door onnaspeurbare klei nigheden, weer een ander door de ge heimzinnige identificatie van zijn eigen innerlijk met dat van de te spelen figuur. Een der voornaamste kenmerken van Cor Ruys was mijns inziens deze identificatie van zijn eigen innerlijk met dat van de uit te beelden mens. Zijn stem kreeg dan een hem persoon lijk vreemde nuance. Zijn gebaren werden die van de toneelfiguur. Maar ook, en vooral, zijn gemoed werd dit van het voor. te stellen karakter. Hij werd binnen de grenzen der toneel spelersmogelijkheden tijdelijk een an der mens. Daardoor was hij een acteur met een zeer hoog creatief vermogen. Hij was in zijn werk geen nabootsir. Hij was een schepper. Uit de aard der zaak werden deze creatieve vermogens beperkt door de grenzen, die zijn eigen innerlijk hem stelde. Uit de aard der zaak was er hechte verwantschap tussen zijn eigen ik en het voor te stellen karakter. Deze verwantschap en ook het succes, dat hij met zijn spel had, dreef hem tot een specialisatie, die enerzijds het nadeel had, dat zij zijn mogelijkheden verminderde, maar anderzijds het on schatbare voordeel der vervolmaking met zich meebracht. Hij was een groot meester in de tragi-komische kunst. Men lachte om Cor Ruys, maar in zijp grote momenten lag achter het lach wekkende de droefenis verborgen om het armzalige, eenzame en hulpeloze van de mens. Hij behoorde, hoewel hij de tragische en komische tegenstellin gen in zijn spel niet zo scherp stelde als Charley Chaplin, ongetwijfeld tot dezelfde categorie. Cor Ruys had een tweede kenmerk, dat hem tussen zijn collega's uitzonder lijk deed zijn. Meerdere malen leefde de opgewekte figuur, het voor te stellen karakter, zo sterk in hem, dat dat ka rakter hem zinnen deed zeggen, die niet door de auteur waren voorgeschreven. Dat karakter ging dan in zekere zin bui ten de auteur om, zijn eigen leven lei den, opgeroepen door de auteur over schreed. het de grenzen, die deze in zijn stuk gesteld had. Cor Ruys fantaseerde dan op de gegeven tekst door. Hier over schreed hij de grenzen van het toneel spelen, als reproducerende kunst. Hier icerd hij al improviserende, toneelschrij ver. Het spreekt vanzelf, dat deze wijze van doen uiterst gevaarlijk is voor het. welslagen ener rol of voorstelling. Al leen een groot en dan nog voor deze wijze van spelen in het bijzonder be gaafd kunstenaar kan en mag dat. Hij moet in de lijn van het karakter fan taseren en niet er naast. En dat kan al teen, indien dat karakter dan ook uit zonderlijk sterk in hem leeft. Dit was het geval bij Cor Ruys. Hij hapl twee criteria in zulke gevallen, zijn eigen ge voel en de reactie van het publiek. Rea geerde het publiek niet, dan was dit een aanwijzing, dat zijn improvisatie er naast was. Hoe tegenstrijdig het ook moge klinken, Cor Ruys was een acteur, die naar het publiek luisterde, misschien nog meer dan het publiek naar hem. Dr wisselwerking tussen, hem en het pu bliek was dan ook heel groot en bij wel- Cor Ruys als de vader van de ge lukkige familie in „In Londen staat een huis", een rol, waarin hij, juist door geen enkele kans ie zoeken, in hoge mate bijdroeg tot de innigheid van het geheel. slagen van zijn poging, zijn succes even redig. Zeer zeker, hij heeft geen onvergan kelijke toneelstukken nagelaten, maar heel vaak toch deed hij mij denken aan Molière en zeer zeker aan die wonder lijke vorm van toneelspelen, de Com media dell' arte. Soms kreeg men, als men hem zag spelen, het gevoel dat hij zich evenals de spelers dier Commedia dell' arte in de tekst van de auteur voel de als in een geestelijke gevangenis. Soms brak zijn fantasie er uit, ging haar eigen weg in soms minder goede, maar ook vaak brillante improvisaties. Nie mand van de levende acteurs kan hem dit nadoen. Daarom, en doordat Cor Ruys zo'n grote en gespecialiseerde ka rakterspeler was, is er door zijn dood een zeer belangrijke facet uit het Neder landse toneel verdwenen, een facet, die in afzienbare tijd niet aangevuld zal worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1952 | | pagina 3