Mr. J. Wiarda lokt proefproces uit
Haarlemse politie maakte proces
verbaal op
i
Drie uur damesparadijs
in Lion d ör
m
Financiële beschouwingen over
Begroting 1953
Rijksuitkeringen onzeker
behalve voor schoolgelden
BRIL STUK?
Geringe belangstelling voor
orgelconcert
BLIKSEMAFLEIDERS
JANINE CHARRA Tpresenteerde haar
ballet in Haarlem
PHILIPS H00GTEZ0N
L
Het woord is aan
de rechter
jehova's getuigen
veroordeeld
Haute couture en haute coiffure
in speelse fantasie
Adriaan Engels en Annie Woud treden op
in Gemeentelijke Concertsaal
HERINGA WUTHRICH
Voor een
jonger, gezonder
uiterlijk
OPVALLENDE INDIVIDUELE
PREblAflES
Brieven van
lezers-)
*oed?é
Moet sigarenwinkel in stationshal op Dinsdagmiddag gesloten zijn?
Haarlemmer colporteerde
met „De Wachttoren
KROUWELS
Onvoorziene uitgaven
en kapitaalslasten
Opticien STIENS
WOENSDAG 12 NOVEMBER 1952
PAGINA 2
A. W. KORSTJENS
FAILLISSEMENTEN
Burgerlijke Stand
WIJ LEVEREN EN
VERHUREN U
KONINGINNEWEG 6
AERDENHOUT
De rijksuitkeringen
Voor spoedwerk
GIERSTRAAT 27
TELEFOON 16764
DODELIJK ONGEVAL
Beurs van Amsterdam
Kapitaalslasten
„Spoken" bij Thalia
ENGELSE MOEDER
VERGEET HAAR
ZOON NIET
Op verzoek van mr. J. Wiarda, ambtenaar bü het O.M. te Haarlem, en belast
met de behandeling van economische strafzaken, heeft de Haarlemse politie
gistermiddag proces-verbaal opgemaakt tegen de heer C. S., eigenaar-huurder
van het „sigarenwinkeltje" in de hal van het stationsgebouw. Zoals bekend ver
koopt de heer S. ook op Dinsdagmiddag tabaksartikelen, terwijl volgens de
Winkelsluitingswet winkels voor tabaksartikelen op die middag gesloten moeten
zijn. Het is de bedoeling van mr. Wiarda om een proefproces uit te lokken, ten
einde zo mogelijk in hoogste instantie beslist te krijgen, of ook sigarenwinkels
in stationsgebouwen gebonden zijn aan een verplichte middagisluiting.
organisaties van tabakswinkeliers, ge
houden op 7 October van dit jaar, meen
de de heer v. Berkel uit Haarlem te
moeten wijzen op deze onbillijkheid.
Weliswaar hadden de organisaties van
tevoren kennis genomen van de wet,
maar men was er heilig van overtuigd,
dat de uitzondering alleen bedoeld was
voor de verkoop in de stations-restau
ratie. Ook daar waren aanvankelijk be
zwaren tegen, maar de organisaties heb
ben er in berust, omdat anders de rei
zigers een zekere service zou worden
onthouden.
In de wet wordt namelijk gezegd, dat
de verplichte sluiting niet van toepassing
ia bij verkoop van tabaksartikelen, fruit
en bloemen in stationsgebouwen.
Daarbij worden bijvoorbeeld kappers
zaken niet genoemd, en derhalve is de
kapperszaak in de Haarlemse stations»
hal op de verplichte middag wel geslo
ten.
Bij informatie bij de heer S. bleek ons,
dat deze reeds voordat de wet in wer
king zou treden, zich gewend heeft tot
de politie met de vraag, of zijn zaak ook
op Dinsdagmiddag gesloten "moest zijn.
Men bleek echter de mening te zijn toe
gedaan, dat deze winkel op besloten ter
rein is gevestigd en gerekend moet wor
den tot het stationsgebouw. De grond is
namelijk eigendom van de Spoorwegen,
maar de opstanden en inrichtingen zijn
eigendom van de heer S. Deze is dan ook
rustig doorgegaan met de verkoop van
zijn tabaksartikelen, maar van de zijde
van de andere Haarlemse sigarenwinke
liers rezen daar bezwaren tegen. In de
landelijke besturenraadvergadering der
Advertentie
RECTIFICATIE
"Variante-
SCHUCO
In de
door mij
verspreide
catalogi
werd
abusievelijk
vermeld
AUTO ƒ4.95
VARIANTO
Dit moet zijn:
SCHUCO V.ARIAMO AUTO f 5.75
VOOR BETER SPEELGOED
HOUTPLEIN 6 TEL. 18992
De Maastrichtse rechtbank heeft uit
spraak gedaan in de zaak tegen de 20-ja-
nge getuige van Jehova, P. H. uit Haar
lem, die in September en October van dit
jaar zonder verlof van B. en W. van Nuth
in die gemeente het blad „De Wachttoren"
enige malen op de openbare straat aan
voorbijgangers had aangeboden. De recht
bank veroordeelde H. conform het von
nis van de kantonrechter te Heerlen voor
elk der drie gevallen tot f boete sub
sidiair twee dagen hechtenis.
De verdediger mr. L. C. van der Tas
uit Amsterdam, had de strekking van
colportageverbod, dat was neergelegd in
de Algemene Politieverordening van
Nuth, bestreden als in strijd met de in
de grondwet gewaarborgde drukpersvrij
heid.
Verder werd ook de mijnwerker J O
uit Hoensbroek voor dezelfde overtreding
veroordeeld tot f 6.— of twee dagen
hechtenis. De mijnwerker J. W R uit
Hoensbroek is wegens het niet voldoen
aan een sommatie van de politie tijdens
een niet geoorloofde openluchtbij eenkomst
van de getuigen van Jehova op 15 Mei te
Nuth, veroordeeld tot f 15— of 15 dagen.
P. H. heeft cassatie aangetekend tegen dit
vonnis.
De rechtbank te Haarlem heeft op
Dinsdag 11 November failliet verklaard:
C. Helder, koopman. Haarlemmermeer,
Kastanjelaan 4. Rechter-commissaris: mr.
C. E. Muller. Curator: mr. W. Glastra,
Haarlem.
Wegens het verbindend worden van dc
enige uitdelingslijsten zijn geëindigd de
faillissementen van: W. Estarippa ver
tegenwoordiger, Haarlem, Parklaan 11.
Rechter-commissaris: mr. H. G. Rambon-
net. Curator: mr. S. Groen, Haarlem.
P J. G. Harren, fabrikant, Haarlem,
Dahliastraat 32. Rechter-commissaris:
mr. H. J. Ferwerda. Curatrice: mejuf
frouw mr. C. F. Kehrer, Haarlem.
J Lust. strohandelaar Oostzaan, Zuid
einde A 252. Rechter-commissaris: mr.
H. J. Ferwerda Curatrice: mevrouw mr.
H. S. J. M Felhoen Kraal-Otto, Wor-
merveer.
Wegens gebrek aan actief werden op
11 November 1952 opgeheven de faillis
sementen van: G. van der Wiele, fabri
kant, Assendelft, Dorpsstraat 1049 b.
Rechter-commissaris: mr. H. G. Ram-
borinet. Curator: mr. H. M. C. Dekhuy-
zen. Zaandam. P. de Moei. Beverwijk,
Wolf en Dekenstraat 27, van beroep
kellner. Rechter-commissaris: mr. J. P.
Petersen Curator: mr. H. Colenbrander
Beverwijk.
Bij beschikking dezer rechtbank d.d.
4 November 1952 is in het faillissement
van: R. de Vries, railwachter. Haarlem-
merliede, Kerkweg 8, in de plaats van
mr. S. C. van der Wall als curator be
noemd: mr. R. K. P. Kalbfleisch
Haarlem.
GEBOREN: J. van KampenHartog z:
F W. CohenWijsenbeek z; A. M. Kos
terKoelemijer z; J. E. W. M. Jansen
Van Breemen z; A. M. OuderkerkDe
Nijs d; P. P. J. MisanaVan Oyen d: G.
P. DoesHeemskerk d; C. de JongVan
Oord d; A. J Th. Vermij—Watrin d; N.
ToesetVan Deutekom d; A. van Alten
Hersevoort- d.
ONDERTROUWD: J. W. Aarsen en A
de Graaff.
GEHUWD: J. de Koning en H. E. Bak
ker.
OVERLEDEN; J. Walpot. 88 j.. Twijn-
derslaan; M. van BekkumCalandt, 58 j..
Kanaristraat; B. C. WarKan, 75 j.,
Leidsevaart; J. M. A, Braakenburg. 58
j.." Generaal de la Reijstraat; F. Chr.
WesterveldGeijl, 74 j„ Buitenrustlaan.
De winkel van de heer S. is echtpr
zonder meer van de openbare weg te
bereiken en daarom hebben de organi
saties gemeend, dat daar wel de ver
plichte sluiting voor zou gelden. Ver
schillende besprekingen zijn er gevoerd,
de vakgroep is er bij ingeschakeld, en
tenslotte hoopt men door middel van de
politieke organisaties een wetswijziging
tot stand te brengen, waardoor aan deze
onbillijkheid (aldus de organisaties) eeti
einde kan komen.
De Nederlandse Spoorwegen wijzen
er echter weer op, dat in de nieuwe
stationsgebouwen de winkeltjes geves
tigd zijn en worden achter de contróle.
Wanneer de reizigers dus de contróle
gepasseerd zijn, zullen zij geen winkel
tjes in het gebouw zelf meer aantreffen.
Volgens de Spoorwegen zou het dan on
billijk zijn, wanneer van een eventuele
nieuwe regeling de bestaande winkel
tjes de dupe Jouden worden. Het is im
mers toch zo, dat de mensen voor een
dubbeltje een perronkaartje kopen en
dan toch het gevraagde tabaksartikal
kunnen verkrijgen, zioe het ook zij,
deze kwestie, die meer interessant dan
belangrijk is, zal nu toch haar beslag
krijgen voor de rechter. Wanneer deze
zaak behandeld zal worden is nog niet
bij benadering te vertellen.
Een kijkje tijdens de show ten bate van de kinderbewaarplaatsen. Rechts de
actrice Enny MolsDe Leeuwe, daarnaast een mannequin met het poodle haar-
model en links Louis Pierlöt.
Onder de titel „5th Avenue oj New-
York'' en ten bate van de Haarlemse
Stichting Kinderbewaarplaatsen is gister
middag in de benedenzalen van Lion
d'Or een even afwisselende als interes
sante haar- en modeshow gegeven, welke
door verschillende andere attracties werd
afgewisseld. De actrice Enny Mols-de
Leeuwe hield een praatje bij het ge
toonde en verraste de vele dames boven
dien met twee voordrachten 'n Rel
en Gerrit waar woon je waarin zij
haar grote talent ten volle kon ont
plooien. Op het podium liet Louis Pièrlöt
zien waarom de New Yorkers zo enthou
siast waren over zijn artisticiteit en tech
niek op het gebied van de eeuwenoude
coiffure en als de zes mannequins niet
onder de Hollywoodse belichting para
deerden, tekende John Postmus uit Rot
terdam ziin modefiguren of demon
streerde de schoonheidsspecialiste Ellen
Maris haar kunnen op het levend model.
En dat alles op de muziek van het
ensemble Poljony.
Louis Pièrlöt gaf zijn visie op de haar
mode 1953 en vertelde, dat de haren
nog altijd kort blijven, óf wel met krul
len of wèl plat, al naar de vorm van
het gelaat. Geheel vervallen is de zo
genaamde „uitgeschoren nek". Hij werkt
graag met veren, gebruikt een aange
hecht chignon 'n enkele maal op geraf
fineerde wijze en is trouw gebleven aan
zijn het vorig jaar gedemonstreerde
„Coup de Soleil", lichte punten in het
haar, die niet het aanzien hebben van
een bleking, maar van lichtgevende
weerschijnen. Het vloeibaar haarnet is
verder troef.
De zes getoonde kapsels met poëti
sche namen als Chrysanthemum, Repos,
Oriento en Panache bewezen, dat de
stellingen parallel lopen met de verho
ging der charme en distinctie van de
vrouw. Maar het oog kreeg meer. Hau
te couture, rechtstreeks uit New York.
Een modern Yersey-ensemble rood
zwart, een groen mantelcostuum met
kraag van Persianerbont, een tricot-
deux-pièce voor het gehele jaar, het
klassieke zwart met 'n rood hoedje, een
onkreukbare cocktail jurk „5th Avenue"
een Zwitsers tricot in de mode-tint Nes
café, een tweed trois pièce.
Maar het modehuis Vogelzang liet o.a.
ook zien, dat de Nederlandse Confècti»-
industrie er zijn mag, ditmaal met een
lila velours jas, door kleur en coupe
een juweeltje. John Postmus tekende
daarna met een praatje de haarmode
sinds de eerste wereldoorlog. Van de
bobbed-kop en het garconmodel tot de
golvenplaag tussen 1920 en 1930; van de
Dage-boy in 1940 tot de Panache in deze
herfst.
Vooraleer Ellen Maris haar massage
en make up demonstreerde gaf mevrouw
Mols een kort college. Zij vertelde dat
voor de middeleeuwen de kunst van
masseren in verschillende werelddelen
in hoog aanzien was en zelfs door
priesters beoefend werd. In de middel
eeuwen komt zij niet veel voor. maar
in de 16e eeuw zag men in haar een
uiting tot behoud van schoonheid en
gezondheid. De cosmetische massage
komt uit Frankrijk en thans zijn alleen
de systemen op anatomische basis er
kend. Op geestige wijze gaf John Post
mus met zijn tekenstift aan hoe gezich
ten met behulp van rouge smaller of
Advertentie
Telefoon 14024
FILMS:
Rembrandt: „With a Song in my Heart".
Susan Hayward, Rory Calhoun. Toegang: 14
jaar. Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Cinema Palace: „De schat van Monte-
Christo". Kleurenfilm. George Montgomery,
Paula Corday, Toegang: 14 jaar. Tijden: 2,
4.15, 7 en 9.15 uur.
Luxor: „Tranen over Johannesburg". Ca
nada Lee, Charles Carson. Toegang: 14 jaar.
Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Lido-Theater: „Levend ingemetseld",
Charles Laughton, Boris Karloff. Toegang:
18 jaar. Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
City: „Ontsiïapping van Cörregidor".
John Waytie. Toegang: 14 jaar. Tijden: 2.15,
4.30, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „De gemaskerde kapers". Jesse
James. Toegang: 14 jaar. Tijden: 2.30, 7 en
9.15 uur.
Frans Hals: De film welke hier deze week
wordt vertoond is door de K.F.C. voor Ka
tholieken afgekeurd.
Minerva-Theater: „Schipper naast God".
Pierre Brasseur, toegang 14 jaar. Aanv.
8.15 u., tevens Woensdagmiddag 2.30 uur.
Woensdag 12 November
Stadsschouwburg: R.K. Toneelver, „Alb.
Thijm". ..Meisjeslyceum", aanv. 8 uur.
Gem. Concertgebouw: Haarl. Chr. Man
nenkoor. Concert o. 1. v. B. Verboom, met
medew. van de ensembles Vrij en Blij en
Mandolinata, o. 1. v. Wessel Dekker met
zang van Bert van 't Hoff.
Donderdag 13 November
Kroonzaal Brinkmann: Kap. Balestra
spreekt over de Boodschap van Fatima
(lichtbeelden), muzikale omlijsting door de
jongens van de Koorschool o. l. v. dr.
A. I. M. Kat. 8 uur.
Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel:
„Waaier-Patiènce" (Ver.), aanv. 8 uur.
Gem. Concertgebouw: N.V. Intern. Con-
certdir. Ernst Krauss. Lucienne Boyer zingt
o.a. Parlez moi d'Amour, aanv. 8 uur.
breder gemaakt kunnen worden. Nieu
we japonnen met bijzondere haardeco-
raties verzilverde visgraten, engelen
haar met rose veertjes, struisveren
passeerden daarna de revue. Wij zagen
uit New York „Black and White", een
nylonblouse en rokje met opgespoten
motief; een Engelse coctailjapon van
taftzijde met schaduw, een 'Zwitserse
van brocaatzijde uit Lyon, de „Smart
Devil" uit Amerika van rood nylon. Al
lergrappigst wandelde daartussen de
Parijse studente in geruite lange broek
en blouse en lang haar op weg naar de
cocktail-party.
Tot slot gingen haute couture en hau
te fantasie coiffures samen in een be
toverende show. De haarornamenten
waren "meer voor het theater dan voor
de practische bruikbaarheid bedoeld,
maar daarom niet minder interessant.
Applaus mocht vooral een gele Franse
avondjapon van tule oogsten; de man
nequin droeg daarbij gele aigrettes irf
haar kapsel. Bijzonder mooi was ook de
parelgrijze avondjapon, waarbij rood
paarse struisveren in het haar gedragen
werden.
Louis Pièrlót bracht" zijn creatie „Goud
der aarde", een fantasie met korenaren
en John Postmus liet een der manne
quins eerst met een kievit en daarna
met „Red Danger" (voor een revue met
atoomballet in New York) het haar toe
dekken, terwijl elders in de zaal „Vogel
zang" zeldzaam mooie bontjassen toon
de.
Toen bloemen en kussen en een woord
je van de heer v. d. Poel uit Den Haag
ere-president van de Haute Coiffure
Francaise en hofkapper. Hij was ver
rukt en stelde vast, dat de Haarlem
mers niet naar Parijs of Londen be
hoeven te gaan om de nieuwste haar
dracht te verkrijgen. Hq was trots op
zijn collega en diens vrouw. En inder
daad mag gezegd worden, dat Haarlem,
via een liefdadig doel, van een show
heeft kunnen genieten, die toch wel
een gebeurtenisje bleek te zijn.
Drie maanden eerder dan dc laatste jaren het geval was, is gistermiddag de be
groting van inkomsten en uitgaven der gemeente Haarlem 1953 verschenen. In de
toelichting verklaren B. en W., dat zij op de ingeslagen weg hopen voort te gaan,
opdat de behandeling in de raad steeds uiterlijk in het begin van het nieuwe jaar
kan beginnen. De begroting is opgemaakt met een totaal aan inkomsten en uit
gaven van f 28.964.519; dit wil echter niet zeggen, dat zij sluitend is, want het te
kort is geraamd op f770.000. Enige weken geleden hebben wij er reeds op gewezen,
dat er nog enkele tegenvallers bijgevoegd moeten worden, o.a. omdat het onder
wijs wegens stijging van het aantal leerlingen bijzondere voorzieningen behoeft.
De ongunstige factoren worden o.a.
aoor de volgfende hoofdstukken veroor
zaakt: Meer uitgaven; jaarwedden alge
meen beheer f 59.200; dienst Bescher
ming Bevolking f 54.400; lager batig
saldo waterbedrijf f 26.700; hoger nade
lig saldo Reiniging f 32.750; pensioenre
geling bijz. kleuteronderwijs f 22.500;
subsidie scholen nijverheidsonderwijs
f 37.500; geneeskundige armenzorg:
93.050; krankzinnigenverpl. f 144.750;
steun ingevolge de armenwet f 226.200;
sociale economische hulp aan zelfstand-
digen f 15.000; bijzondere sociale bij
stand f 18.625; Sociale Zaken werklozen
zorg f 50.350; volkscredietbank f 13.600;
lager batig saldo energiebedrijven
f 271.000; subsidie „Flora 1953" f 50.0Ö0;
feestverlichting tijdens Flora f 70.000;
minder rente van belegde gelden
f 117.800; subsidies f 48.000; onvoorziene
uitgaven f 31.300; totaal f 1.382.725.
Daartegenover staan gunstige factoren
tot een bedrag van f 843.000, verdeeld
als volgt: lagere kapitaalslasten f 225.000;
schoolgelden en compensatieuitkering
f 83.700; minder vergoeding kosten in
standhouding bijzondere lagere scholen
f 107.850; ziekenhuisverpleging f 184.650;
en algemene uitkering financiële ver
houding f 41.800.
De algemene en bijzondere uitke
ring uit het gemeentefonds zijn voor
1953 geraamd naar hetzelfde percen
tage als voor 1952 namelijk 145,
hoewel een hoger percentage mo
gelijk is, in afwachting van na
der te treffen voorzieningen uit Den
Haag. Het uitgavepeil van de gemeen
te is nog niet gekomen op het niveau,
dat evenredig geacht mag worden aan
de gedaalde koopkracht van de gul
den. Zal de gemeente ook bij voort
during in financieel opzicht zijn op
gewassen tegen de taak, welke zij in
het tegenwoordige bestel heeft te ver
vullen, dan zal het nodig zijn, dat
haar een groter aandeel in de op
brengst van de Rijksmiddelen wordt
toegewezen dan tot dusver het geval
is. De tekort-raming is dus gebaseerd
op een onzekerheid.
Te hppen valt, dat het nadelige ver
schil tussen de werkelijke politiekosten
erf de vergoeding daarin, zijnde f297.053,
tot een aanzienlijk bedrag zal kun
nen worden beperkt, wanneer een in
voorbereiding zijnde herziening door
het Rijk haar beslag zal hebben gekre
gen.
Bij de schoolgeldramingen kon reke
ning worden gehouden met de door. het
Rijk te verlenen compensatie, tengevol
ge van de vermindering van opbrengst
van schoolgeulden door tariefsverlaging
en gezinsreductie. De vergoeding zal de
werkelijk geleden schade zoveel moge-
Advertentie
Gistermiddag omstreeks twaalf uur had
op de Boekenrodeweg te Aerdenhout een
ernstige aanrijding plaats tussen een be
jaarde voetganger en een bus van de
N.Z.H., welke de busdienst onderhoudt
tussen Haarlem en Den Haag.
Op het moment dat de 70-jarige voet
ganger, de heer Th. A. Erikson, vanaf
het voetpad plotseling de weg wilde
oversteken passeerde de bus. De chauf
feur kon een aanrijding niet meer voor
komen. Vermoedelijk heeft de voetgan
ger een zéér ernstige klap tegen het
hoofd gehad. De dokter constateerde
schedelbasisfractuur. De heer Erikson is
ter plaatse, kort na het ongeval over
leden.
Het schijnt toch met de orgelconcer
ten, al worden deze ook op één der
fraaiste orgels gegeven, niet té willén
lukken. Blijkens de publieke belang
stelling, op het gisteravond gegeven
concert in de Gemeentelijke Concert
zaal door de bekende organist Adriaan
Engels, toont het Haarlems muziekmin-
nend publiek toch maar zeer weinig
interesse voor orgelmuziek. Ook het
feit dat aan dit concert een soliste van
formaat als Annie Woud meewerk
te, vermocht hierin geen verandering
te brengen. Wij zouden vanaf deze
plaats onze beschouwing over dit con
cert niet zo in mineur aanvangen, ware
de opkomst althans ln zekere verhou
ding geweest. Nu was dit in geen
enkele mate het geval- Aan het orgel
ligt het niet, daar de faam van dit in
strument genoegzaam bekend mag wor
den geacht. Bij de uitvoerenden kan
Advertentie
HAARLEM
Advertentie
Een kostelijke, nieuwe scheer-
erême die E helpt de hnid jeugdig
en soepel te houden!
Voor de eerste Keer is het thans
gelukt een scheercrême samen te
stellen, die de huid werkelijk goed
doet.
Het is de nieuwe Williams Shaving
Cream, die lanoline-extract bevat,
een onlangs door medici gedane
ontdekking, waarmee de huid be
langrijk beter in conditie wordt
gehouden dan met gewone lanoline.
Lanoline-extract verzacht en ver
frist Uw gelaat tijdens het sche
ren... en helpt de huid Jong en
gezond te houden.
Uitsluitend in Williams
Elke keer als U. Williams Shaving
Cream gebruikt ondervindt Uw
huid de weldaad van die wonder
baarlijke substantie - en zult U
bovendien prettiger en schoner
geschoren zijn! Scheer U morgen
eens met Williams. Het is de enige
scheercrême die lanoline-extract
bevat.
220 B
Tijdens een boeiende en verrukkelijke voorstelling voor de Haarlemse Kunst
gemeenschap, gisteravond in de Stadsschouwburg, heeft Janine Charrat als het
ware een greep gedaan in haar artistieke tombola en zij had vrijwel altijd prijs.
Dat kan welhaast niet anders, want niet alleen in de dans, maar ook choreogra
fisch is zij zo veelzijdig georiënteerd, dat zij haar talenten in den brede en met
een ongelooflijke char-tne vermag te demonstreren. Zij heeft dat gisteravond
gedaan, zelfverzekerd en toch ook weer zonder veel pretenties, en zij maakte
het de toeschouwer moeilijk, gesteld dat deze de vraag had moeten beantwoor
den. waar nu haar grote talenten verborgen liggen: in de
dans of in de choreografie. Misschien dat nu nog de balans overhelt naar de
dans, maar 'in de balletten, die zij ons gisteravond voortoverde, waren duidelijk
de symptomen te onderkennen, dat zij in de compositie van haar balletten ge
steund wordt door een gelukkige inspiratie, waarin zij zich als choreografe vol
komen kan Ontplooien, zonder in eenzijdigheid te moeten vervallen.
Dat haar composities zelfs waar
moeilijk van brillant gesproken kan
worden geboren worden uit een le
vende fantasie en met de intentie niet
zo maar een toevallig gevonden geba
renspel voor het voetlicht te brengen,
demonstreerde zij in haar Concerto,
dat zij met Peter van Dijk danste. In
de muziek van Grieg's Pianoconcert
trof zij voldoende stof om haar thema
op te bouwen en bijna geraffineerd uit
te werken. Telkens was daar weer die
klewie verrassing, waarmede zij min of
meer tegen de verwachting in met een
simpele variatie kwam, rustig en be
heerst, zonder het karakter te forceren-
In die dans werd overigens, bevestigd,
wat reeds in de voorgaande nummers
waar te nemen viel, dat in de duetten
en de soli de opmerkelijkste prestaties
geleverd werden.
Wij herinneren dan het liefst aan
de „Gestes poud un génie", een al
legorisch ballet, waarin bet team
work het af moest leggen tegen wat
er individueel werd gepresteerd.
Daaruit zou de voorlopige conclusie
getrokken moeten worden, dat Ja
nine Charrat wel over goede en
soms zeer uitzonderlijke krachten
beschikt, maar dat deze mensen nog
niet zo op elkaar zijn ingesteld, dat
zij een homogeen ensemble vormen.
Niettemin hebben deze „Gestes" veel
schone momenten opgeleverd, dank zij
Janine Charrat.
de magische pracht, die Hélène Trai-
line als de schilderkunst wist neer te
leggen, en de bezetenheid, waarmede
Peter van Dijk de schilder creëerde.
De bizarre muziek van Wilfried Gar
ret maakte het totale beeld ogen
schijnlijk onrustig, maar Janine
Charrat bleek steeds weer de zui
vere harmonie terug te vinden.
Merkwaardig is het verder, hoe Janine
Charrat graag wandelt door de roman
tiek, maar zich er wel voor hoedt de
werkelijkheid al te veel uit het oog te
verliezen. Bij andere choreografen valt
het de laatste jaren steeds meer op, dat
Zij óf de romantiek geheel aan kant
zetten, óf haar in een verwrongen beeld
presenteren. Gisteravond werd het ons
wel duidelijk, dat de romantiek in haar
zuivere vorm ook nu nog en geluk
kig acceptabel is. In „Le Rêve".
waarvoor de melodieuze muziek van
Liszt charmante stof leverde, kon de ro.
mantische sfeer ongekunsteld en zon
der nadrukkelijk sentiment tot leven
komen. Jean Blanchard, die, evenals
Peter van Dijk, rijke beloften in zien
draagt, gaf iedereen wel de overtui
ging, dat hij niet zo maar eens een ge
lukkige avond had. Hij leverde tech
nisch knap werk, maar wat belangrij
ker is, hij deed het met een bezieling,
die weldadig aandeed.
Datzelfde, en wellicht nog in meer
dere mate, moet gezegd worden van
René Bon, een voortreffelijk danser,
wiens naam ongetwijfeld in dé toe
komst meer genoemd zal worden. Met
hem denken wij meteen aan Maria
Friz, want beiden excelleerden in „Jeux
d'eau" en „Danseuse d'autrefois". Ma
ria Friz is een intelligente danseres vol
passie, en al heeft zij haar persoonlijke
stijl nog niet geheel gevonden, in deze
twee balletten stond haar intelligentie
er borg voor, dat zij een opvallende
plaats innam.
Tenslotte nog een goed woord voor
„Une etrangère a Paris", het allerge
noeglijkst sluitstuk van de avond. Ver
rassende vondsten konden wij er niet
in ontdekken; veeleer moesten wij te
rugdenken aan het Spaanse ballet „Ma
drid" van José Greco. Dit pantomimi
sche ballet werd echter zo luchtig en
kostelijk weggedanst en met een heer
lijke Zuidelijke glans, dat iedereen
pleizier had, temeer daar Janine Char
rat nog eens overduidelijk bewees, dat
zij - haar „vak" in welhaast alle details
verstaat.
Hevig overrompeld heeft deze voor
stelling ons wel 'niet, maar het heeft
ons gelukkig gestemd, dat het ballet bij
lange na nog niet op een dood spoor is
geraakt, Janine Charrat heeft bewezen,
dat er nog mogelijkheden te over zijn.
Daarvoor alleen al zou de ovatie, die
haar troep in ontvangst mocht nemen,
verdiend zijn geweest.
men evenmin de oorzaak zoeken, ge
zien hun eruditie op beider terrein.
Zelfs het programma kan men dit keer
niet de schuld geven, daar het voor
ieder wat wils bezat.
conclusie
enigste
dat er blijkbaar in Haarlem geen
Tenslotte blijft de
over,
behoefte aan dit soort recitals blijkt te
bestaan. Hoezeer wij het ook betreu
ren dit te moeten constateren, het feit
ligt er. Of moet er nu eerst beslist een
alles overtreffende reclame en tam
tam gemaakt worden om dan tenslotte
nog een geforceerde belangstelling te
bereiken? Het is voor de ondernemers
intussen wel een zeer teleurstellend
werk telkens op dit gebied dergelijke
resultaten te moeten incasseren. Zou
er met enig overleg toch misschien nog
wel wat meer te bereiken zijn? Onze
gedachten gaan hierbij o.m. uit naar de
jeugd, zij het dan tegen sterk geredu
ceerde prijs. Beter zo, dan een trooste
loze hanblik van een voor ééntiendé
deel bezette zaal.
Intussen viel er op dit recital veel
schoons te genieten. Adriaan Engels is
een uitstekende organist. Dat er hier
en daar wel eens iets haperde aan de
registratie, we denken hier speciaal
aan César Franck's derde choral, lag
waarschijnlijk niet aan hem. Beide
registranten, die hem terzijde stonden,
deden nog wel eens typische dingen,
die zéér zeker niet in de bedoeling
van de organist gelegen zullen liebben-
Wat ons wel enigszins bevreemdde was
de dynamische indeling van het choral-
motief, wanneer dit na het beginnend
passage-werk, in de vierstemmige ho-
mophone-zetting optreedt. Dit was ken
nelijk wel een opvatting van Adriaan
Engels. Ook de motivische indeling
hadden wij gaarne iets meer in de
karakteristieke trant van C. Franck ge
zien In het laatste werk van het pro
gramma, de Finale, eveneens van de
zelfde componist, toonde Engels zich
echter een waar virtuoos organist. De
Prélude en fuga in C van Bach, die ter
opening gespeeld werd, miste ook
enigszins de echte Bach-sfeer- Hierbii
zij "echter onmiddellijk toegegeven, dat
het Cavaille-Coll-orgel uit de aard der
zaak zich volmaakt aanpast aan muziek
van Frénck, maar Bach wel enigszins
in de steek laat. Twee korte werken,
'een pastorale van Ch. Tournemire en
een Hymne van Alb. de Klerk verkre-
gën in hun beknoptheid de vereiste
weergave.
Annie Woud zong op aangrijpende
wijze vier Negro-Spirituals, die wij
gaarne het allereerste noemen, ofschoon
zij het laatste op het programma ston
den. Vóór de pauze frappeerde vooral
het „Iosono la Madre" van Respighi
door de intens doorvoelde voordracht
van de zangeres. Zij bewees deze avond
weer eens een groot zangehes te zijn,
met een voornaam en edel cachet aan
haar kunst.
De stadsorganist George Robert die
zich op dit concert door een onlangs
opgelopen ongeval moest laten vervan
gen. hoopt de volgende vier concerten
eveneens met medewerking van eerste
rangs vocalisten, zelf wederom te kun
nen geven. jan laarveld
(Ntet-offlcigle Koer»)
Vorig Opening
slot 12/11
3li Nederl. 1948 91-ft
31/4 oCt. Ned. 1950 92
3-3Nederland 1947 92A
3 Ned «2-64 hel.-fae 93-A,
Inschr Grthk 48 3 P< 92%
Ned Handel Mi1 eert 141
A.K.U 148%
Van BerKel* Patent 96
Calvé-Delft eert 112%
Van Gelder 142%
Kon Hoogovens eert 149%
Unilever eert 170%
Ned. Kabel 191
Philips 149
Kon Petroleum 309;f
.Amsterdam Rubber 74%g
Holl Amerika U1n 141%
Kon N. Stoomb. MD 134 V<
Ned Scheepv. Unie 121%
H.V.A. 84%
Deli MIJ. eert. 64f«
9211-11
171%
310%
135%
122gb
84%gl
64%
lijk benaderen. Mede in het verband
met de stijging van de inkomens werd
de opbrengst f 80.000 hoger gesteld
De kapitaalslasten (rente en afschrij
ving) zijn netto f 350.000 lager dan in
1952. In de begroting van 1952 waren
de kapitaalslasten geraamd voor een
reeks van de in 1951 opgenomen kapi"
taalswerken, welke op verzoek van Ge
deputeerde Staten van die begroting
werden afgevoerd. De in het tweede
halfjaar van 1952 toegestane kapitaals-
credieten zijn bovendien nog niet ëe'
raamd op de diverse hoofdstukken
Daartegenover is op de post onvoorziene
uitgaven voor in het tweede halfjaar
1952 toegestane kapitaalscredieten ëe'
rekend op een bedrag van f 125.000 we
gens rente en afschrijving. De netto la
gere kapitaalslasten bedragen dus
f 225.000. De tot dusver in deze ramin
gen aanwezige reserve is hiermede gro
tendeels verdwenen. Ten aanzien van
de uit te voeren werken, merken B. en
W. op, dat de indertijd gepubliceerd*
urgentielijst gewijzigd kan worden als
blijkt, dat andere werken noodzaka
lijker zijn. Daarom is op de post onvoor-
ziene uitgaven (op f 635.000 geraamd),
wederom een bedrag van f 225.000 jtt*
raamd voor rente en afschrijving v%>
kapitaalswerken. Tijdens de moeilijke
tirancieringszorgen konden vereschil-
lende belangrijke werken o.a. de bouwf
van vele woningen ter hand worden ge
nomen. Uit de post onvoorzien moet Se"
put worden een bedrag van f 220.000
voor aanvulling van tekorten op andere
posten en nieuw opkomende behoeften!
f 20.000 sociale voorzieningen in de ge
zinnen van het gemeentepersoneel, een
zelfde bedrag voor uitkeringen voor
ontslagen aan tijdelijk personeel en
f 375.000 voor rente en afschrijving ka
pitaalsuitgaven
Van de kosten ad f273.925 voor de
bescherming bevolking komen f 191.000
van het Rijk terug. Voor openbare ver
lichting is f 15.460 méér uitgetrokken.,
omdat de exploitatie duurder is. Gas- en
electrische straatverlichting vragen bijna
een half millioen gulden.
De opbrengst van het Slachthuis is op
£8400 geraamd en was dit jaar op nihil
gesteld. Wederom komt de post f 25.000
voor doorlichting der bevolking op
tuberculose voor (in 1954 is nog een
zelfde bedrag nodig).
Het subsidie voor bescherming vart
zuigelingen is verhoogd; voor de Vereni
ging „Zuigelingenzorg" van f 10.000 op
f 12.000. voor het Wit-Gele Kruis van
f 6000 op f 7500.
De zweminrichtingen kosten ons ruim
f 65.000, het bureau voor huisvesting
vraagt f116.000 (v.j. f107.375). Aan mo
torrijtuigenbelasting zullen we naar
raming f 60.000 ontvangen of f 10.000
meer en aan straatbelasting f 900.000 of
f 25.000 meer. Kunsten en Wetenschap
pen blijven de gemeentekas in toenemen
de mate nodig hebben.
Kosten Frans Halsmuseum ruim één
ton. Van Looy Museum f 15.730, Stads
bibliotheek en Leeszaal f 222.565 (sub
sidie R.K. Openbare Leeszaal is f 11.000
gebleven!), H.O.V. f80.000.
Wat de belastingen betreft: personele
belasting opbrengst f 685.000 of f 75.000
minder dan dit jaar; op honden f 80.000
(gelijk), vermakelijkheden f 547.500
(méér f2500).
In aansluiting op het stukje van
hedenavond'(li November) in uw dag
blad over het toneelstuk van Thalia,
wilde ik gaarne nog het een en ander
mededelen. In de eerste plaats is het
stuk van de lezer helemaal misplaatst,
de schrijver denkt n.l- flink te zijn
aoor na het eerste bedrijf de zaal te
verlaten.
Als de schrijver het gehele toneel
stuk had gevolgd en daarna zijn
mening naar voren had gebracht, was
dit meer begrijpelijk geweest, want
smaken verschillen nu eenmaal.
Bovendien is het nog kenmerkend,
dat de schrijver het stuk niet onderte
kent met zijn werkelijke naam. Mijn
mening over het stuk is, dat het inder
daad niet op een hoog peil staat, maar
het is werkelijk een vrolijk stuk en het
haalt de mensen eens- uit de sleur van
het dagelijkse leven, wat ook de be
doeling van Thalia is geweest, en naar
de uitingen van het publiek te oorde
len heeft men daarin succes gehad.
Tenslotte nog dit: uit de opmerking
van de recensieschrijver blijkt wel, dat
deze niet bij het gehele stuk aanwezig
is geweest, anders zou hij niet de op
merking gemaakt hebben van' „Hoe
iemand op het idee komt een stotte
rende .imbeciel ten tonele te voeren erf
de arme ziel het voorwerp te maken
van ongegeneerde lol", want op het
einde van het stuk ontpopte deze zich
al, als een beruchte inbreker.
HAN KEMPEN,
Wilsonsplein 1.
Noot van de redactie: Dat de schrij
ver van het ingezonden stuk van gis
teravond zijn opmerkingen niet heeft
ondertekend, doet aan de waarde uiter
aard niets af- Naam en adres zijn bi)
de redactie bekend.
De heer Kempen trekt op eigen gó*
zag de conclusie, dat onze recensent
niet de gehele voorstelling heeft bijge
woond, maar daarmede is toch nog
niet gezegd gesteld, dat zijn opmer
king juist is dat de beoordeling varf
de inhoud niet objectief is. Inderdaad
ontpopte de imbeciel zich als een in
breker, doch dat neemt niet weg, dat
op een onheuse wijze de spot we;d ge
dreven met dergelijke ongelukkige
mensen- Hoe funest dat werkt, kunne»
diegenen vertellen, die dagelijks te
maken hebben met imbecielen en de
bielen.
Terwille van de objectiviteit is ne»
wellicht interessant te weten, hoe
recensent van het Haarlems Dagbia
zich uitlaat over deze voorstelling.
schrijft onder meer: „Er valt helaa»
niet veel goeds van te zeggen- Van o
klucht niet op de eerste plaats. tie
verlangen van het publiek kan nu
uitgaan naar een- avondje lachen,
men het daarom moet bezig houcie
met het vermaak van het soort, dat
„Spoken.... en andere mensen kwi
tig wordt rondgestrooid, is heel
Er
komt
et
doorzichtig
helemaal geeJj
voor. Het ligt er allcina
al
als
het
S zo UUU1A1U1MB „.„n
kan en telkens weer wordt
vechtbaar.
humor in
dik op, het
maar kan eu a„
getroffen door platvoersheden B
situatie en karaktertekening, die
blamage zijn voor de goede smaa*
van de auteur en van de verenig^
die tot de keuze van zo n stuk
Geen winstpunt valt te noteren
van
Mrs. Stevens uit Rochdale,
Sén der op de begraafp«^itse
Hoofddorp ter aarde bestelde Haar
vliegers, vergeet haar zoon noo na£jat
man, de heer Stevens, overle sneU-
hij vernomen had dat zijn zoon s jaaf
veld was. Zijn vrouw stuurt '®.a ieder
een krans van klaprozen naai ^evr.
land. Namens Mrs. Stevens n op
Klaassen uit Vijfhuizen de blo Ma
llet graf van de Britse vlieg voor
Stevens zond eveneens k'aPi°derla»ds®
de graven van onbekende
gesneuvelden.