WEI BANGE AVONTUUR VAN DROOMSTERTJE DE KEEINE KERSTKAARS Een Kerstvertelling voor de kinderen Het regent ontwerpen I religieuze kleding c IHliT Bijna alle leraren steunen Amsterdamse actie SNUFFELEND IN OUDE KOOKBOEKEN Kerstmis! m (scheepvaartberichten) Studentenstaking in Brussel J I Vijftien jaar voor roofoverval In de winter wordt er van de huisvrouw 'mm. WOENSDAG 24 DECEMBER 1952 PAGINA 11 Examens Meer zelfbediening E Het telegram aan Mag. Stokman ^rieduizend huisvrouwen^) 1 C De rol van de vrouw t in de politiek Weten jullie, wat er in die kist zit, die in de pastorie van Pastoor Verhey staat? Af en toe wordt zij opengemaakt door Jacob de koster. Dan bukt Jacob zich, o zo stijf, want hij is al erg oud en heeft altijd pijn in zijn rug. Voorzichtig tilt hij het deksel van de kist op en neemt er een blanke kaars uit. Ja, in die kist liggen de kaarsen. Sommige van hen mogen schijnen op het blauwe kleed met de gouden sterren van Maria. Andere zullen dicht bij het tabernakel branden in een zilveren kandelaar als de pastoor de Mis opdraagt. Allemaal voelen ze wel, dat ze iets moois te doen krijgen, al weten ze nog niet wat. Nu moet je niet denken, dat de kaarsen altijd zo stil blijven liggen. Dikwijls fluisteren ze met elkaar en als er een door de koster wordt meegenomen, roepen ze: „Dag, dag." En dan denken ^e waar die gelukkige kaars wel zal terecht komen en stilletjes hopen ze, dat het de volgende keer hun beurt zal zijn. Eén keer waren ze' al allemaal in de "kerk ge weest. Het was op 't feest van Maria Lichtmis. Vlak voor het altaar hadden ze mogen staan in hun kist. En de pas toor had ze geze gend met wijwater. Toen waren ze op- eens allemaal an ders geworden. Trots hadden som mige van hen hun pit gestrekt. Zij mochten branden voor Onze Lieve Heer! Andere lieten hun pit nederig om laag hangen. Als zij gekozen werden zouden ze stil hun gele vlam laten schijnen. Óver dit alles peinsde een klein kaarsje, dat onder aan lag in de kist. Zij was maar heil klein, de kleinste van allemaal. M&ar één ding had ze wat geen van de andere kaarsen be zat. Rond haar voet was een smal gou den bandje geplakt. Dat had een man op de fabriek ge daan, omdat daar een schilfertje was afgebroken. Verder was ze niet zo slank en mooi als de andere. Neen, ze was zelfs een klein beetje dik. En al had ze bovenop gele gen toen de kist aankwam, nu was ze al helemaal naar onderen gegleden. Dat kwam omdat de koster haar nooit uit koos. „Droomstertje", noemden de an dere kaarsen haar, omdat zij altijd zo stil was, en dikwijls niet eenshoorde wat zij bespraken. „Het is al gauw kerstmis", zei een grote mooie kaars. „Ik zag straks de koster de dozen met herders en enge len te voorschijn halen. Zullen we wedden dat ik in de Nachtmis mag branden? Daar ben ik vast voor be waard. Ha, ik weet wel dat ik mooi ben." Het kleine kaarsje huiverde. Hoe kon die grote kaars zo trots spreken? Het moet heerlijk zijn om in de nacht mis met je eigen lichtje te staan, bij al die gouden glanzen van kaarsen en lampen in de kerk. Maar dat mocht zij niet verwachten. En al was het niet dicht bij het stalletje of het altaar, ze 'zou al heel tevreden zijn op een don ker plaatsje. „Wanneer zullen ze óns nu halen?" begon de grote kaars weer. Nauwelijks had ze het gezegd of het werd opeens licht binnen in de kist. De koster had het deksel opgetild. Hijgend bukte hij zich en zet: „Nu zal ik een paar mooie kaarsen uitzoeken voor de Nachtmis. Deze en deze en die", en daar werd ook de trotse kaars opgelicht. „Die gaat toch naar de Nachtmis", zuchtte het kleine kaarsje, „en ze is nog wel zo trots geweest." De studenten aan de Vrije Universiteit te Brussel hebben als protest tegen een tuchtmaatregel van de rectoren besloten tot nader order geen colleges meer bij te wonen. In de nabijheid van de uni versiteit zijn sedert Maandag stakings- piketten opgesteld terwijl agenten In burger er op discrete wijze de orde handhaven. De moeilijkheden zijn ontstaan nadat een vijftal studenten hun kamer' in het studentenhuis hadden opgezegd, omdat, haar zij beweerden, sommige medestu denten zulk een lawaai maakten, dat het hun onmogelijk was behoorlijk te werken. Om een uitbreiding van deze opzeggingen te voorkomen, besloot de /Raad. van Beheer van het studenten tehuis maatregélen te treffen. Tijdens Vn vergadering werd voorgesteld het Oandhaven van de orde in het tehuis Voortaan aan de studenten zelf over te laten, die een soort politie zouden vor men, Indien dit voorstel niet werd aan vaard, zou de Raad van Beheer strenge maatregelen treffen. De voorzitter van het studenten verbond, die op deze vergadering aan wezig was, maakte in een vlugschrift de voorstellen aan zijn medestudenten bekend. Aangezien dit in strijd was met de afspraak, werd hij hierop door de tuchtraad van de universiteit voor een maand geschorst. Deze schorsing nu werd door de studenten onmiddel lijk met het uitroepen van een alge mene staking beantwoord. DELFT (Technische Hogeschool): Cand. civiel-ingenieur: M. von Bartheld, Delft, H. Boekwijt, Delft, A. Boerstra, Den Haag, G. V. d Bogaerds, Alkmaar, A. Busschbach, Amsterdam, J. v. Dam, Den Haag, J. van Dijk, Hilversum, H. Engel, Den Haag, M. Gobee, Hilversum. H. Grosjean. Den Haag, C. ten Haven, Wassenaar, H. Hensel, Am sterdam, P. Jung, Leiden, A. v. d. Kloot, Schiebroek, J. v. Laar. Deventer, P. de Man, Delft, H. Meijran, Den Haag. J. de Nekker, Heerenveen, J. Prins, Culemborg, M. Rei- halda, IJlst; R. Reinalda, Ijlst, L. Smith, Wassenaar, W. v. Spengler, Dordrecht. P. Spruit, Beverwijk, I. v. Steenes, Den Haag, W. Stuulen. Emmen, J. Sweering, Amster dam, G. Verbost, Utrecht, A. v. d. Werf, Steenwijk, B. Eijers, Zuid-Beijerlancf, C. Wielenga, Britsum, G. Wilhelm, Gorinchem, J. de Wit, Den Haag, L. Wittink, De Wijk; togenieursex. civiel-ingenieur: J. Lievense, Rotterdam, P. Oostenbrug, Hollum, A. Prior, Amsterdam, K. Tamsma, Den Haag; cand. bouwk. ing.: H. Bosch, Maastricht. E. Boulan, Den Haag, W. v. Campen, Voor burg, W. Deckers, Roermond, J. Kooreman, Tilburg, E. Ladde, Amsterdam, mej. M. v. d. Meer, Amsterdam, A. Mouthaan, Utrecht, A. v. Walraven, Dubbeldam; cand. werk- tuigk. Ing.: P. Halbmeijer, Den Haag, P. V. d. Linde, Tilburg, L. v. d. Waal, Rid derkerk; cand. scheepsbouwkundig ing.; H. Schurink, Enschede; ingenieursex. bouwkundig ing,: W. Berkemeijer, Voor burg, E. Hekker, Den Haag, A. Keij, Was senaar, J. Kruisheer. Oegstgeest, D. Sle- bos, Amsterdam, H. Volbeda, Katwijk aan Zee, C. Westerduin, Den Haag, F. Zand poort, Den Haag; ingenieursex. scheeps bouwkundig ing.: B. Sluis (met lof). Delft; ingenieursex. v. vliegtuigbouwk. bigen.: R. Huiskamp, Delft, G. ter Meer, Hilversum; ingenieursex. v. geodetisch 'hg.: p. Ilmer, Amersfoort, H. Iwema, En- Schede. G. Schut, Wageningen. AMSTERDAM (Kath. School v. Maat- Schappel. Werk): Dipl. maatsch. werkster: de dames L. Angenent, Hilversum; C. van Benthem, Amsterdam; M. Bierlaagh, «tontfoort; A. Bollen, Utrecht; E. Fibbe, Haarlem; H. Goes, Amsterdam; A. v. Gorp, Nijmegen; A. v. d. Grinten, Heerlen; A. Hettinga. Leeuwarden; J. Hilhorst, Amster dam; E. ten Hom, Nijmegen; Ch. Huis- beek, Wierden; C. Jonk, Haarlem; H. Ka- *her, Hilversum; C. Kok, Utrecht: M. Suyer, Driebergen; J. Scaf, Haaksbergen; Simonis, Lisse; Th. Slymer, Alkmaar; JJ- Snijders, Hilversum; D. Tombrock, Peemstede; J. Verlinden,- Bussum; M. Imrtmann, Wildervank; J. Wüst, Amster dam; Th. Slaghek, Bussum. ^RDABI p. 24 Dungeness, 25 te Antw. jbHENA 24 te Montevideo. 25 n. R'dam. ALMKERK 24 te Colombo. VLNaTI p. 24 Fernando Nor. n. Rio J. jI/ERSKERK p. 24 Wight n. Brisbane. „ElTAR p. 24 Kangeroo-eil. n. R' SJ-OEMFONT. p. 24 Finister n. A' 2DISSEVAIN 25 te Manilla oiJSCHFONT. 26 te Antw. Maar een ogenblikje later schaamde zij zich over deze gedachte. Want weet je wat er gebeurde? Droomstertje kon het juist zien door een spleet in de kist Er klonk een doffe bons. „Wat is dat?" vroegen de andere haar. Neen, Droomstertje durfde het hun bijna niet te vertellen. De koster was uitgegleden endaar lag, gebro ken, in drie grote stukken, de trotse kaars op de grond. En nu voelde het kleine -kaarsje een groot medelijden. Niet in de Nachtmis zou de mooie kaars mogen branden, neen niet in het verste hoekje van de kerk zou zij een plaats kunnen vinden. Arme trot se kaars! De koster was weer opgestaan en nu hoorden de anderen hoe hij riep: „Pe ter, Peter." Peter, wisten de kaarsen, was de kleinzoon van de koster, die dik wijls helpen mocht als het druk was. „Peter, Peter, kom eens even. Ik ben uitgegleden en nu is de mooiste kaars gebroken." „Ja grootvader", hijgde Peter, die da delijk kwam binnenhollen. „En Peter, wil je dan even een nieuwe kaars uit de kist pakken en die in de kerk brengen? Ik ga vast de kandelaars poetsen." Bevend hadden de kaarsen dit alles gehoord. Wat was die trotse kaars vre selijk gestraft. Maar- veel tijd om over dit alles te praten, kregen zij niet. Daar zagen zij al het donkere krulhoofd van Peter boven zich. Vlug greep hij een van hen. Want Peter wist niet, dat er trotse kaarsen waren en nederige. Voor hem waren ze allemaal even blank en glanzend. Maar allemaal even groot wa ren ze niet. Neen toch, want wat zag hij daar? Eén was er kleiner dan alle andere. En ook lang niet zo mooi. Wat deed dis nu in de kist? Peter zag meteen dat deze kaars niet in een hoge kandelaar zou passen. En dat gouden bandje van onderen, dat had niet één kaars in de kerk. Ja, en toen werden Peters ogen donker, want er kwam een lelijke ge dachte in zijn hoofd. Vlug keek hij om zich heen. Neen, niemand kon hem hier zien. Droomstertje had geen tijd meer om iemand goedendag te zeggen. Treurig zat ze in de donkere broekzak vgn Peter bij een tol en een doosje lucifers. Hst duurde tot de avond voor ze weer licht zag. Eerst werd de tol uit de zak gehaald, toen het doos je lucifers en daarna kwam Droom stertje aan de beurt. „O ja, het kaarsje", hoorde ze Peter zeggen. „Kijk eens, een kaarsje en dat is helemaal voor mij al leen." Eigenlijk was Peter het kaarsje vergeten. De hele middag had hij groot vader mogen helpen in de kerk. Ze hadden de stal opgezet. Maria en Jozef waren rond het kribje geschikt. De herders met de wollige schaapjes op hun schouder kwamen aanlopen op het mos, dat Peter voorzichtig rond het stal letje had uitgespreid. Het was niet te verwonderen, dat Peter het kaarsje ver geten was bij al die heerlijke werkjes. En nu hield hij het weer in zijn hand. Kom, hij zou het eens laten branden Advertentie nog meer gevraagd dan in de zomer Daarom verdient het aanbeveling de dagelijkse maaltijden aan te vullen met een vitamine B-preparaat, dat de gezondheid versterkt en het weer standsvermogen verhoogt. VITAMINE GISTVLOKKEN. een product van de Köninklijke Neder landse Gist- en Spiritusfabriek, be vatten het volledige Vitamine B-com- plex, benevens een hoog percentage eiwit. en er dan zijn kamertje mee rondlopen. Dat leek net op de fakkeloptocht, die hij op Koninginnedag gezien had. Hij streek een lucifer aan. Droom- maar het kaarsje te voorschijn. Groot vader keek naar de wassen traan van Droomstertje en begreep alles. „Zij wilde zeker niet branden", zei hij. „Dat komt omdat zij iets anders te doen hebben dan te spelen met kleine jongens." „Ik heb al naar haar gezocht, want zij mag branden in de Nachtmis voor het kribje. Mijnheer Pastoor wil dit. jaar geen electrisch licht in het stalletje hebben en nu kunnen we juist zo'n klein kaarsje gebruiken." De koster bracht Droomstertje naar het stalletje en zette haar vlak b.ij het kribje en Maria en Jozef. Daar stond zij nu urenlang te wachten. Maar toén het orgel zachtjes begon te spe len ging het grote gebeuren. Eerst stak de koster de lange kaarsen op het al taar aan en toen kwam hij naar Droom stertje toe. Nu huiverde de kleine kaars niet, maar blij droeg zij haar lichtje. De robijnen in zijn stralenkrans schit terden. Hét Jezuskindje hield zijn handjes uitgestrekt naar alle mensen. Het leek Droomstertje of de goede Jo zef haar toeknikte. Dankbaar zat Maria met de handen gevouwen naast het kribje. De gouden stralen van Haar kroontje lichtten op in het donker van de stal. Zij drieën straalden in de glans die Droomstertje hun gaf. En het Jezus kindje lachte naar Droomstertje en naar Peter, want die had alles weer met Hem goedgemaakt. ^Illlllll IIHUf If IISI MllltllllltllllMltt IIIIIIIIVIIIIIIIIIIIIIIIIII llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllll lllllllllllll llllllll IIIIIIIIV VdltllllllllllllllllMtMIlilltnif llllltfll IMIIIVIIIIIIIIIIlllllllllllf I lltlf Fantasie-ontwerpen voor moderne religieuze kleding en de huidige zuster-kledij, die toch niet practisch is o.a. voor Zusters Carmelitessen (geheel rechts), die dezer dagen in de Congo een nieuw klooster hebben ges'.ic i. JOHNNY VAN ROOY. TA e steen is in het water geworpen wat betreft de hervorming van de 1 religieuze kleding, toen daaraan publiciteit is gegeven. Van alle kan- ten komen nu Italiaanse en andere buitenlandse tijdschriften met ontwerpen voor een riieuw modern habijt, zelfs een communistisch blad i heeft zijn steentje willen bijdragen en een makkelijk gewaad ontworpen 1 met twee grote zakken. Dat toont in ieder geval begrip voor de zaak, want welke religieuze kan bui ten die enorme, in de rok verdoken voorraadka- I mers voor al dat kleingoed, dat de vrouw van de wereld meevoert in haar tas.' Het bijgaand ontwerp (tweede van rechts) van het habijt met de twee grote zakken dat iets heeft van een doorgeknoopte robe-manteau is van niemand minder dan de beroem de Romeinse mode-ontwerper Schu- berth, bij wie de jonge Capucci die hier onlangs zijn collectie toonde, in dienst is geweest. Door het raffine ment van de tekening met het ijle sluiertje, (dat iets heeft van de hoofd tooi die is voorgeschreven voor Sc ladies die in middagkleding de kro ning van de Engelse Koningin zullen bijwonen) lijkt dit een zeer elegant gewaad, maar in feite zou het mis schien wel mogelijkheden kunnen bieden. Per slot krijgt iedere kleding haar waardigheid door degene die haar draagt, dat kan iedereen opmer ken die een nonnenrol voor de film ziet spelen. Het religieuze costuum links met de plooienrok en het capetje heeft groter strengheid. Het is ontworpen door Giacomo Reanda, kleermaker aan bedoeling geweest van Z. H. de Paus om spoorslags de verandering van de religieuze kleding door te voeren. Een ingewortelde traditie laat zich niet zomaar afbreken, die moet geleidelijk overgroeid worden door het nieuwe waarbij de stimulans ongetwijfeld van de jongere elementen zal uitgaan. Er zal ook geen uniform costuum komen. Alle orden en congregaties zijn geheel vrij om de gemoderniseerde kleding van hun leden naar eigen inzicht te bepalen, zoals een tweetal congrega ties reeds heeft gedaan. De Congre gatie der Kloosterlingen, de hoogste kerkelijke instelling welke over de kloosterlingen gaat, is volstrekt niet van plan op kleding-gebied algemeen bindende voorschriften uit te vaar digen. Half Januari gaat er weer een team mannen en vrouwen naar Amerika het Pauselijk hof."He't"is.geenszins de cm iets te. bestuderen in het kader haar pit. Toen gleed er een traan van verdriet naar haar voet. Zij was im mers gezegend en had gehoopt voor stertje huiverde toen zij het vlamme tje naar zich toe zag komen. Nu ging het gebeuren. Zij zou ook niet in de kerk branden, maar hier in het ka mertje van de jongen. Even knetterde Onze Lieve Heer te mogen branden. Maar daar voelde zij een zuchtje wind om zich heen. Dat was door het raam naar binnen gekomen. „Ik zal je wel helpen, kaarsje", fluisterde het en pfftt, daar blies het 't vlammetje van Droomstertje uit. „Naar kaarsje", bromde de jongen. „Morgen zal ik het nog wel eens pro beren hoor. Hu. het' wordt hier koud" en vlug kroop hij onder de warme de kens. Na een uur was Peter nog wakker. Het was alsof hij onder wel tien de kens lag, zo benauwd had hij het. En aldoor ging er een stemmetje door zijn hoofd: „Jij hebt iets verkeerds ge daan. Jij' hebt" iets verkeerds gedaan." Peter begreep best wat dat stemmetje bedoelde. En jullie, begrijpen jullie het ook? Ik denk van wel. Peter had het kaarsje toch wegge nomen uit de kist. O, o, wat verschrik kelijk. A Moest hij morgen nu zo naar de Nachtmis gaan? Wat zou het Jezus kindje daar wel van zeggen? Neen, dat kon niet. „Grootvader", schoot het door zijn hoofd. Ja, morgen zou hij naar groot vader gaan en hem alles eerlijk ver tellen. Na de Vroegmis ging Peter dadelijk naar grootvader. Het kaarsje had hij in een schone zakdoek in zijn broek zak. Grootvader zag wel aan het gezicht van de kleine jongen dat er iets ge beurd was. „Grootvader, grootvader", stotterde Peter, want het was toch wel erg moei lijk om zo te zeggen dat hij iets gesto len had en daarom haalde hij meteen dam. dam. I^ISSEVAIN 25 te Manilla verw. guscHFONT. 26 te Antw. verw. (VJ-JGOSTR. 23 v. Las Palmas n- A'dam. /j/TICA 24 v. A'dam n. Georgetown. jïtpwLEM p. 24 nm. Azoren n. S. Juan. j GERsfonT. p. 24 Madeira n. Kaapst. BY- BEER 24 nm. te Las Palm., 25 n. A'd. ,t„ARL1 3 23 v. n; York n. Cartagena. Ic'y?' OLDENB. p. 25 Cocos-eil. n. A'dam. jM-IPFONT. 24 v. Kaapst. n. Pt. Elisabeth J^RDAM p. 24 Wight, 25 te R'dam. Z-it£SUYKER 21 te Singapore MjNOERAN p. 24 Ceylon n. Belawan. 24 te Belawan. "WW AMST. 24 te Antqua. De actie, begonnen door de Katho lieke Amsterdamse leraren, is inmiddels wel voluit een landelijke actie gewor den: van de 1945 katholieke leraren, die Nederland volgens de opgave van het laatst verschenen jaarboek van het U.K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding telt, hebben 1722 met hun handtekening de actie bezegeld. 52 hebben zich met de strekking van de actie accoord verklaar.d, zodat er in totaal 1774 bij zijn betrokken. Van de 99 katholieke Middelbare scholen bui ten Amsterdam hebben er 88 gerea geerd. Maastricht had met 118 adhaesie- betuigingen de leiding. Zondag j.l. hebben de Amsterdamse leraren, die het adres aan de K.V.P. gericht hebben, ter afsluiting van de eerste phase vergaderd. Bovendien hebben zij besproken, welke verdere stappen geboden zouden zijn, indien de door de Regering toegezegde spoed niet betracht zou worden. Er zijn daarna telegrammen verzon den aan Mag. Stokman, aan het Hoofd bestuur van Bonaventura en aan de Raad van Leraren. Aan Mag. Stokman is instemming betuigd' met de woorden, die hij in de Tweede Kamer gesproken heeft. Aan de Raad van Leraren is instemming be tuigd met zijn telegram aan de Twee de Kamer, en aan Bonaventura is, evenals aan Mag. Stokman en de Raad, verzocht er nauwkeurig op toe te zien, dat. de Regering inderdaad spoed be tracht. In dit verband wijzen de leraren er nog op, dat zij in het belang van het M.O. en het V.H. niet eerst de vorige maand zijn wakker geschrokken, maar dat de actie tot verbetering van hun sociale status reeds van 1923 dateert, doch nooit bevredigende resultaten heeft opgeleverd. Hierdoor zijn vel© leraren verbitterd, zoals ook de heer de Loor (P.v.d.A.) in de Tweede Ka mer heeft gesignaleerd. Andere zijn apathisch geworden. Verbittering en apathie hebben beide een funeste in vloed op het onderwijs en werken bij zonder remmend op de vernieuwing daa. ran. Bovendien geeft de daling van de maatschappelijke status een ge ringe aantrekkelijkheid aan het leraars-' ambt, en daardoor wordt de toekomst van het V.H. en M.O. ernstiger be dreigd dan menig buitenstaander ver moeden kan. Het aan magister Stokman gezonden telegram luidt: De Amsterdamse katholieke leraren, in vergadering bijeen op Zondag 21 December, met instemming kennis ge sproken in de Tweede Kamer, verzoe ken u, sprekende namens de 1735 adressanten er nauwlettend op toe te zien, dat de regering bij de herziening van de salarissen der docenten in het belang van het gehele V.H. en M-O. in derdaad de spoed betracht, waartoe u haar heeft aangemaand. Wanneer men de ortho doxe kookboeken der moderne voe dingsleer wat mager vindt voor de Kerstdagen en zich gaat vermeien in een oud familiekookboek als „La cui- sinière de la Campagne" uit 1867 en daar de kalkoen op slaat aan welk edel dier vijf pagina's zijn gewijd, dan vindt men als inleiding de volgende bijzonderheden. Van de kalkoen, in Frank rijk behalve dindon ook „poulet d'Inde" genoemd, gaat het gerucht dat hij uit West-Indië zou zijn inge voerd door de Jezuïeten, maar feitelijk waren de kal koenen eerder in Europa, dan de Jezuïeten. Al fokte menig Jezuïetenklooster kal koenen in de kloosterboer derij. In de pot stopt men liefst een jonge kalkoen, mals en vet, blank van vel en met zwarte poten. Het vrouwtje is lekkerder dan het mannetje. Ongeveer honderd jaar geleden, toen de mensen sterkere magen hadden dan wij nu, bereidde men vol gens dit kookboek de kerst kalkoen op de volgend» wijze. GETRUFFEERDE KALKOEN Van drie of vier pond truffels zoekt men een handjevol van de minst moóié uit die men fijnhakt Samen met een pond fijnge hakt spek (goed vet) de af geschilde huid van de (tevo- ren goed gewassen) truffels, de hele truffels, peper, zout, kruiden, en een laurierblad, laat men alles in een pan op een zacht vuur trekken gedu rende een kwartier. Dan Deze welgedane, dikbuikige kok siert het titelblad van een Duits kookboek uit 1537. neemt men de hele truffels er uit, fruit ze even aan ia boter, laat ze afkoelen en vult de kalkoen er mee tot aan de krop. Men naait hem dicht en laat hem vier tot acht dagen liggen, afhanke lijk van de weersgesteldheid. Dan omwikkelt men de kal koen met reepjes spek en braadt hem aan het spit, zorgvuldig ingewikkeld in stevig ingevet papier, onge veer twee uur. Men ontdoet hem van het papier en laat hem een minuut of vijf roos teren om de goede kleur te krijgen. Hoe men in de tijd van ko ning-stadhouder Willem III onder andere met de kal koen omging, kan men lezen in „Het Vermakelijck Landt- Leven" waarin „Beschrijven de Alderhande" over „Prin- celljcke Lust-hoven en Hof steden", van de hand van I. van der Groen, Hovenier van Sijn Doorluchtige Hoogheydt, den Heere Prince van Oran- gien. Van dit kostelijke boek dat in 1668 met privilegie van Johan de Witt werd uit gegeven bij Marcus Door- nick, Boekverkoper op den Middeldam in 't Kantoor Inctvat, tot Amsterdam, is het laatste deel gewijd aan de Verstandige Koek of Sorghvuldige Huyshoudster. Onder het hoofd „Van alder- ley Vleesch" vindt men daar bijvoorbeeld het volgende recept. OM JONGE HOENDEREN, KALKOENEN, OF ENDTVO- GELS AERDIGH TE KOKEN Wanneerse van haer Inge- wandt wel gesuyvert en ghe- wassen zijn vult ze en op met Petercelie/kooketse dan slechts met Sout en Water totse gaer zijn. Neemt eenen steenen pan doet daer wat Verjuys en Sout in en als de Boter gesmolten is neemt dan de Petercelie uyt 't Hoen kerftse kleyn doetse in t Verjuys en Bo ter en roert het wel onder een' leght het dan samen in een Schotel en het Hoen of Endtvogel wat het soude mogen zijn daerop 1* gants delikaet. Voor wie in het oud-Ne derlands niet thuis is, voe gen wij hieraan toe dat Ver juys het sap is van onrijpe druiven als saus gebruikt. Voor wie de combinatie van gevogelte met oesters eens wil proberen, kan het volgende dienen. OM EEN CAPOEN OF HOEN MET OESTERS TE VULLEN EN TE BRADEN Neemt een goeden Capoen van binnen gesuyvert zijnde dan Oesters en wat fijn gestoten Beschuyt Peper Foelie Noten-poejer en een dun schijfken of drie versche Limoenen dat t'sa- men gemenght daer mede gevult ghebraden zijnde gebruyekt men tot saus niet als het braet-vet uyt de pan en wordt goet gevonden. Tenslotte uit de oude Fran se keuken, de „Cuisine Go- thique", een der meest gere nommeerde sausen waar men de veelsoortige zware vlees- spijzen mee kruidde. SAUCE CAMELINE Bak enkele sneden brood op een zacht vuur en laat ze daarna op het warme fornuis weken in een pan met rode wijn en azijn, kaneel en kruiden. Laat afkoelen op een bord en roer door de zeef. Onder deksel kan deze saus een week bewaard blij ven. Deze saus was een der be roemdste van de middeleeuw se tafel, evenals „Eau bénite", samengesteld uit een half glas rozenwater, een half glas sap van onrijpe druiven, gember en marjolein. Kerstmis! Overal flonkeren kaarsen met hun warm, le vend licht. Bij dit feest, het feest van het Licht, dat in de wereld gekomen is, past de levenloze sfeer van elec- trische lampjes niet. Bij de ze gelegenheid zetten wij kaarsen op tafel en zelfs wanneer uit voorzichtig heidsoverwegingen, electri- sche lampjes de kaarsjes uit de kerstboom vervangen, branden wij voor het Kribje echte kaarsjes, die een le vend licht verspreiden. Wij denken er aan, hoe teder jaar weer overal in onze verzakelijkte wereld met Kerstmis dit oude, war me kaarslicht zijn plv-ats her overt. Het kaarslicht, sym bool van warmte en goed heid, is als een symbool voor dit hele feest. Als een sym bool ook voor ons hart, juist nu. Hoe vaak vergeten wij door de drukte en de dage lijkse beslommeringen van het leven, dat ons hart eigen lijk als een brandende kaars voor anderen moet zijn. Veel licht geeft ze niet, zo'n enke le kaars, maar in een kamer, waar pikdonkere duisternis heerst, kan die ene kaars ontzaglijk veel betekenen. Voor iemand, die rondtobt in de grootste moeite en zorg, voor iemand, die de wan hoop nabij is, kunnen de goed heid en de warmte van een mensenhart zo ontzaglijk veel betekenen. Die goedheid be hoeft niet altijd te betekenen, dat men met rijke gaven komt aandragen. Groot ver driet, eenzaamheid, wanho pige verlatenheid kent even zeer de mens, die met aards bezit rijk gezegend is. Soms zal het voor ons heel wat gemakkelijker zijn om met een royaal gebaar in een arm gezin een kerstbrood, wat vlees of gebak te laten be zorgen, dan dat wij iets van onszelf, iets van ons eigen hart moeten geven. Weet u wat een enkel goed woord, wat echte belangstel ling soms voor Iemand kan betekenen? Weet u iets af van de zor gen van de mensen met wie u dagelijks in aanraking komt? En als u daar niets of heel weinig van weet, komt dat dan niet. omdat die men sen u helemaal niet interes seren, omdat u vindt, dat u al lang genoeg hebt aan uw eigen zorgen? Maar. als dat zo is, bent u dan eigenlijk nog wel een goed christen? „Daaraan zal men herkennen, dat ge christenen zijt, dat gij liefde hebt voor elkaar", heeft Christus gezegd. Maar hebben wij liefde voor elkaar als wij elkaar ongeïnteres seerd voorbij lopen, als wij zo snel mogelijk proberen het gesprek een andere wending te geven als iemand zinspeelt op zijn moeilijkheden? Moeten wij niet veeleer ons hart wagenwijd open zet ten voor onze medemensen en proberen met de warme kaarsvlam van ons hart een beetje licht te brengen in de duisternis, die anderen omi hult? Als wij zo ons licht, al is het maar voor één of twee mensen, laten schijnen, dan zal voor ons en voor hen het Kerstfeest waarlijk zin hebben, omdat dan dit feest werkelijk een feest van lief de is. van de economische hulp. waar dit- maal de huisvrouw bijzondere belang- stelling voor heeft. De mannen uit handelskringen en de twee vrouwen, bestuursleden van de Nederlaitdse E Huishoudraad. gaan er alles bekijken op het gebied van de zelfbediening. Wij hebben wel enkele zelfbedie- ningszaken in ons land, maar over bet algemeen is het met de efficiënte verkoop bij ons nog maar pover in vergelijking met het Land waar alles op Wieletjes lijkt te gaan. Wij doen het hier en daar zelfs nog met dolge- zellige tingeling-winkeltjes! Die heb- ben ze in het hartje van Parijs trou- wens ook nog. De vrouwelijke leden van dit ge- zeischap zijn mevrouw Wilzen Bruins van het budget-onderzoek, en mevr. B. KortekaasDen Haan, die in het bestuur van de Huishoudraad zitting heeft als vertegenwoordigster van het Centrum van de Kath. Vrouwen be- weging. Mevrouw Kortekaas is pre- sidente van de diocesane Haarlemse I R. K. Vrouwenbeweging en hoofdre- dactrice van het nieuwe maandblad „Katholiek Vrouwenleven". Tijdens haar afwezigheid wordt de redactie waargenomen door mej. Ag- nes Nolte. Tot de commissie van ad- vies,van genoemd blad is toegetreden mevrouw S. SassenRomme uit Vught, die de plaats heeft ingenomen van mej Nr. W. van Lanschot die als 5 zodanig heeft bedankt. Nadat door de radio (door mevrouw 1 StraalmanCremer) in het praatje voor de huisvrouw iets was gezegd over eenvoudige vormen van onder- zoek die de Huishoudraad in „de" huishouding zou willen verrichten, waarbij zij mededeelde dat men daar- voor de feitelijke medewerking van een aantal huisvrouwen nodig had, gaven zich binnen drie dagen hier- voor drieduizend huisvrouwen op. Dit 5 logenstraft elke bewering als zou ..de" huisvrouw geen belangstelling heb- 5 ben voor wat van „hoger"hand voor naar wordt gedaan. Wat is de rol van de vrouw bij de verkiezingen? Wat is haar rol in volksvertegenwoordiging en gemeen- teraad, en welke invloed heeft ze in de politieke partijen, de verenigingen, de pers? Welke indirecte rol speelt de vrouw in het politieke leven vanuit gezin en samenleving? De Internatio- nale Associatie voor Politieke Weten- schappen wil dit gaan uitzoeken in 1953, met steun van de UNESCO, en S wel in de landen Frankrijk, Noorwe- i gen. de West-Duitse Bondsrepubliek en Joegoslavië. De resp. vrouwenver- enigingen in die landen en enkele i wetenschappelijke instellingen geven hun medewerking. Ditzelfde onderwerp, de activiteit van de vrouw in de politiek, is ook uitvoerig besproken op het congres van de politieke wetenschappen in September j.l. in Den Haag gehouden. 5 Op dit congres kwam o.m. naar voren dat bij de verkiezingen 92 pet. van de vrouwen de keus van haar echtgeno- 5 ten volgt en dat het aantal onthou- dingen bij de verkiezingen hoger ligt bij de vrouw dan bij de man. en dat de vrouwen boven de 50 eerder ver- stek laten gaan dan daaronder alsook 5 dat gehuwde vrouwen haar stemplicht beter vervullen dan de ongehuwde. Dat de vrouw minder ijverig stemt E dan de man heeft men o.a. kunnen nagaan in Noorwegen waar men de stem-activiteit van man en vrouw E splitst. In de meeste landen (ook bij I ons) bestaat er weerstand tegen het afzonderlijk tellen van de door man- nen en vrouwen uitgebrachte stem- men. Dat de vrouw politiek langza- E merhand aan het ontwaken is, mag I misschien enigszins blijken uit het aantal voorkeurstemmen op vrouwe- E Ujke candidaten, dat dit jaar in ons land 27.000 bedroeg, tegen 20.000 in g 1948. Of zouden die zevenduizend 5 stemmen méér op vrouwelijke kamer- g leden-in-spé niet hoofdzakelijk van g vrouwelijke kiezers afkomstig zijn? E A. BgL iimiiiiitiiiririiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiHiiiiMiimiiiin De rechtbank te 's-Hertogenbosch heeft de 36-jarige P. L. van B. uit Eind hoven wegens diefstal met geweldple ging veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijftien jaar met aftrek van het voorarrest. Zijn medeplichtige, de 40- jarige vrouw A. de B., eveneens uit Eindhoven, werd conform de eis ontsla gen van rechtsvervolging. De rechtbank gelastte echter haar opneming in een krankzinnigengesticht en te beschikking stelling van de regering. Van B. had 23 Februari van dit jaar de 72-jarige lompenkoopman H. K. te Valkenswaard neergeslagen en van zijn geld beroofd. De koopman overleed twee dagen later in het ziekenhuis te Eind hoven aan de bekomen verwondingen. Van B. had de inlichtingen gekregen van zijn medeplichtige.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1952 | | pagina 13