Bij de
jaarwisseling
Na arrestatie van Bikker te Hagen
WEST-DUITSE POLITIE SPEURT
THANS NAAR DE ANDEREN
Zes auto's op
elkaar
Meer stootkracht voor
de Middengroepen II
..Parriir'op weg naar huis
De Zouaaf heeft natte voeten
Oude j aarsprij s vraag 1952
Russen protesteren
Talrijke gevluchte Ned. gevangenen
in Duitsland werkzaam?
De Paus herdenkt
de apostel Thomas
Ook Bidault faalt
Negen weken aan
de ketting gelegen
Tot hoofd en hart
ZO WAREN DE
Het weer
Koninklijk verblijf in
Sankt Anton
„Prinses Beatrix" in
botsing met marineboot
SANDER BORGERS
IN ONS LAND?
Twee gewonden en
grote schade
Uitstel executie van
echtpaar Rosenberg?
WOENSDAG 31 DECEMBER 1952
76ste JAARGANG No. 25570
„Anti-communistische acties
in West-Berlijn"
Geen schade opgelopen
HAPPY HEW YEAR
Donderdag, Nieuwjaarsdag,
zal ons blad niet verschijnen.
DE DIRECTIE.
BUREAU SMEDESTRAAT 5 - HAARLEM
Telefoon: Redactie 21544; Advertenties 31543
Abonnementen 20800 Postgiro 143480
Bijkantoor Beverwijk: Stumphiusstr 45, tel 3998
Bijkant. IJmuiden: Bonifaciusstr. 27 tel. 5790
Directie: 3. J. W Boerrigter en
Mr. W. A. M. van der Kallen.
Hoofdredactie: Drs. H. v. Run en W. Severin.
Wnd. hoofdredacteur- W van Willige.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTENTIETARIEF 28 cents per millimeter-
hoogte. Omroepers 16 cents per m m -hoogte.
De administratie behoudt zich het recht voor
advertentiën eventueel zonder opgave van
redenen te weigeren
ABONNEMENTSPRIJS 47 cents per week,
f 2.per maand, f 6.per kwartaal
Voor klachten over de bezorging na 5 30
uur 's avonds tel 21544
De overgang van een oud naar
een nieuw jaar dwingt zelfs de
moderne jachtende mens tot be
zinning. De tijd zelf moge zijn conti
nuïteit geen ogenblik onderbreken,
bij de Wisseling des jaars verlangt de
geest toch onwillekeurig naar enige
ogenblikken van rust om een terug
blik te slaan in het verleden en zich
in perspectief een idee te vormen van
de toekomst. De mens tracht een wijle
te abstraheren van de tijd, die geen
stilstand of achteruitgang kent maar
immer voortgaat. Hij verlangt naar
een caesuur, die er niet is, en poogt
in zijn geest de tijd even vast te
houden. En dan trekken in zijn ge
dachten de gebeurtenissen van het
afgelopen jaar voorbij, gebeurtenis
sen, die hem met vreugde vervulden
of waaraan hij met droefheid in het
hart moet terugdenken. De kleine en
grote gebeurtenissen in het leven van
iedere mens, die hem persoonlijk en
zijn allernaaste omgeving raken, soms
heel diep raken, en voor zijn toekomst
bepalend zijn, maar die in het grote
geheel, dat men het dagelijks leven
noemt, verdwijnen of overspoeld wor
den. Hij ziet ook in de toekomst met
hoopvolle verlangens, wellicht mis
schien ook met grote bezorgdheid.
Juist in dergelijke ogenblikken van
bezinning voelt de mens in zich de
stille strijd tussen geest en materie,
wordt hij zich ook bewust van zijn
individualiteit en zijn verbondenheid
met de gemeenschap. Die gemeen
schap, die samenleving, welke wel
bijzonder in onze tijd het individu
verloren doet gaan, geeft hem zo
weinig kans in zichzelf te keren. Het
wordt steeds moeilijker zelf te leven
en niet geleefd te worden. Wij zien
deze ontwikkeling gaan door heel
onze huidige maatschappelijke we
reldstructuur. Kleine zelfstandige vol
ken gaan op in grote gemeenschappen
en zelfs werelddelen schijnen bestemd
om op te gaan in een nog groter ge
heel. Het woord „souvereiniteit" durft
men nog slechts aarzelend uit te spre
ken. Men zou deze ontwikkeling in
derdaad kunnen toejuichen als er
van een werkelijke solidariteit sprake
was, maar van Schillers „Alle Men-
schen werden Brüder" is weinig te
bespeuren. Het homo homini lupus
est, de ene mens is voor de ander een
wolf, zoals het eens in primitieve
stammen gold. geldt helaas onder de
volken van onze zogenaamde be
schaafde twintigste eeuw niet minder
Wie een wereldkaart beziet, kan tal
van gebieden rood kleuren, omdat in
een strijd op leven of dood het bloed
vloeit op de slagvelden, of omdat er
millioenen gepijnigd worden in de
klauwen van een vreselijke tyrannie
Er is waarschijnlijk geen tijd ge
weest in de historie, waarin de indi
viduele mens, heen en weer geslin
gerd tussen hem opgedrongen ideo
logieën, en slachtoffer, zij het onbe
wust vaak, van psychologische pro
paganda, zo zeer behoefte heeft aan
een houvast, dat hem behoedt onder
te gaan in de draaikolk van allerlei
materialistische theorieën.
Hij zoekt naar een steun; de on
rust in zijn hart verlangt im
mers heftig naar een rustpunt.
De ongelovige streeft hiernaar niet
minder dan de gelovige. De ongelo
vige komt helaas niet verder dan een
zoekend tasten. Telkens als hij meent
een rustpunt gevonden te hebben,
constateert hij een wankele basis,
waarop zijn geest geen rust vindt. En
toch is hij diep in het hart zich ervan
bewust, dat zijn leven een doel, een
bestemming moet hebben. Het
is het zoeken naar God, in Wien de
ziel van iedere mens slechts rust en
geluk kan vinden. Ieder individu
ontkomt niet aan de vraag en het
antwoord: waartoe zijn wij op aarde?
Wij zijn op aarde om God te dienen
en daardoor hier en hiernamaals
gelukkig te zijn. 's Mensen be
stemming is tenslotte niet voor
deze wereld. Ieder individu zal
persoonlijk uiteindelijk voor Gods
rechterstoel moeten verschijnen en
rekenschap van zijn levensdaden
moeten afleggen. Wanneer de mens
zich deze waarheid goed bewust is en
hiernaar tracht te leven, zij het-vaak
met vallen en opstaan, en het oog
steeds gericht houdt op zijn eindbe
stemming, dan vindt hij in dit aardse
woelige leven het houvast en de
steun waarnaar hij haakt.
Dit aardse leven vliedt voorbij. De
tijd, als kosmisch begrip voor onze
geest vrijwel onvatbaar, omdat ten
slotte ons denken zelf geschiedt in
de tijd, schrijdt voort in onze waar
neming, zonder pardon, altijd voort.
Mensenlevens breken af, iedere se
conde, tot ook wij zelf aan de beurt
zijn. Dat ogenblik komt voor iedere
mens onherroepelijk. Zijn wij ons
steeds bewust, dat wij met iedere
seconde dat einddoel naderbij komen?
Seizoenen en jaren snellen voorbij,
1952 gaat over in 1953. Wat gebeurt
er eigenlijk? Bidden wij, terwijl de
wereld zich aan banale uiterlijkheden
overgeeft een „Onze Vader" met een
welgemeend „Uw Rijk kome". Twaalf
slagen, het i s 1953.
ZALIG NIEUWJAAR.
Generaal Wassily Tjoeikov, hoofd van
de Sovjet-bestuurscommissie in Duitsland,
heeft gisteren te Berlijn voor de tweede
maal in twee maanden, de onmiddellijke
ontbinding van alle anti-communistische or
ganisaties in West-Berlijn geëist. Hij zond
gelijkluidende nota's naar de drie Weste
lijke Hoge Commissarissen.
De organisaties zouden misdadige acti
viteit bedrijven jegens Oost-Duitsland. In
de nota worden genoemd: „De strijdgroep
tegen onmenselijkheid", de Amerikaanse ra
dio in West-Berlijn (Rias), het „Comité
van Vrije Juristen" en het „Bureau voor
Oost-Duitse Zaken" van de Christen-De
mocratische Partij van bondskanselier
Adenauer. De Westelijke Hoge Commissa-
hebber; in November j.l. Tsjoeikov's beschul
digingen van de hand gewezen.
Een der uit Breda ontvluchte politieke delinquenten, Hubertus Bikker, tijdens
de bezetting bewaker in het kamp Ommen, is, zoals wij gisteren reeds in een
deel van onze oplage konden melden, in Hagen (Ruhrgebied) gearresteerd. Hij
werd gearresteerd, toen hij zich bij een sociale dienst in Hagen meldde voor
ondersteuning. De criminele politie van Rijnland-Westfalen heeft medegedeeld,
dat Bikker is gearresteerd op grond van een bevel tot inhechtenisneming, uit
gegeven door de federale opsporingsdienst. Volgens de Duitse „Bundeskriminal-
polizei" is het vrijlaten van de ontsnapten in Kleef een gevolg geweest van het
feit, dat het bevel tot inhechtenisneming op dat ogenblik de plaatselijke autori
teiten nog niet bereikt had.
In Overijsel zoekt de politie naar de
SD-er Sander Borgers, een van de ont
snapten. die Maandagmorgen aan het
station Hengelo een kaartje voor Zwolle
zou hebben gekocht. Bij zijn relaties in
Nieuw Leusden hij Zwolle is reeds huis
zoeking gedaan.
Een lokettiste van het NS-station te
Hengelo heeft Maandagmorgen een
kaartje voor Zwolle uitgereikt aan een
man in battle-dress, die nogal nerveus
deed. Toen zij later de foto's van de
zeven ontsnapten zag, meende zij in
Borgers de man die zij geholpen had
te zien.
Onmiddellijk heeft de Hengelose po
litie alle stations tussen Hengelo en
Zwolle gewaarschuwd. De man in
battle-dress schijnt echter op geen dezer
stations uitgestapt te zijn.
Van andere zijde wordt volgehouden,
dat de zes gezochten allen in Duits
land zijn. Het is dus geenszins zeker,
dat Borgers zich inderdaad in Overijsel
bevindt.
Rond de Bredase gevangenis is intus
sen de bewaking versterkt.
(Eigen telegram)
Ter gelegenheid van het 19e eeuwfeest
van de aankomst van de apostel Thomas
in India zal de H. Vader vandaag tot
de gelovigen die in de Indische stad
Erualculum dit feit gedenken een radio
rede houden. (De H. Thomas begaf zich
na de dood van Christus naar India, waar
hi.i in het jaar 68 de marteldood stierf).
Georges Bidault, leider van de M.R.P.,
heeft gisteravond zijn pogingen om een
nieuwe Franse regering te vormen op
gegeven. Hij was de tweede voliticus,
die sinds de val van Pinay getracht
heeft een kabinet samen te stellen; vóór
hem heeft de Gaullist Jacques Soustelle
gefaald. Bidault heeft niet voldoende
steun kunnen vinden voor zijn olannen.
Hij had over bijzondere volmachten wil
len beschikken.
Inmiddels heeft de aftredende rege
ring van Pinay een voorlopige begroting
voor Januari aangenomen.
De vacantie van H. M. de Koningin
in Sankt Anton voltrekt zich onder gun
stige weersomstandigheden. Hoewel de
zon niet voortdurend schijnt heeft het
sinds de aankomst van de vorstin niet
gesneeuwd en regelmatig maken de
Koningin, de Prinsessen en haar gezel
schap skitochten in de omgeving. Voor
al de drie prinsessen ondernemen grote
tochten. De Koningin werkt 's morgens
in haar kamer van het hotel en wan
neer haar dagelijkse plichten volbracht
zijn, bindt ook zij de ski's onder. H. M.
is gisteren met een deel van het gezel
schap de bergen ingetrokken en hoog
boven in de sneeuw werden de lunch
pakketten aangesproken. Later op de
middag beeft de Koningin een bezoek
gebracht aan oude vrienden, die een
deel 'van het jaar in een villa in Sankt
Anton doorbrengen.
Het 4.000 ton metende Nederlandse
passagiersschip „Prinses Beatrix" is
gisteren in de haven van Harwich ten
gevolge van de mis, in botsing geko
men met een vaartuig van de marine.
De „Prinses Beatrix" liep geen schade
op, maar de marineboot met verlofgan
gers zonk. De 24 opvarenden werden
met behulp van reddingsboten van zich
in de buurt bevindende schepen gered-
tllllllllltllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIII
Van de politie in het „Regierungs-
bezirk" Düsseldorf verneemt D.P.A.
dat de „Bundeskriminalpolizei" het ver
zoek tot opsporing van de voortvluch-
tigen aan alle politiebureaux in het
Bondsgebied heeft gericht. Het mini
sterie van Binnenlandse Zaken van de
Bondsrepubliek heeft als zijn mening
te kennen gegeven, dat de gevluchten
criminele misdadigers zijn. Daarom had
de „Bundeskriminalpolizei" een bevel
tot inhechtenisneming uitgevaardigd.
Eerder had de politie te Düsseldorf ei
te kennen gegeven, dat de vluchtelingen
alleen kunnen worden uitgeleverd als
zij door de Nederlandse regering wegens
criminele feiten gezocht worden.
Uit de Nederlandse strafkampen en
tuchthuizen zijn volgens de politie te
Düsseldorf al talrijke gevangenen naai
de Bondsrepubliek gevlucht, waar hun
asylrecht is verschaft. De meesten
hunner zouden als bouwvakarbeiders in
Noord-RijnlandWestfaicn werken. Tot
nu toe, aldus de politie te Düsseldorf, is
in het „Regierungsbezirk" Düsseldorf
slechts één Nederlander uitgeleverd, die
gezocht werd wegens inbraak. Alle
anderen bevinden zich in Duitsland in
vrijheid. Ongeveer dertig van deze men
sen, die allen wegens dienstneming in de
Waffen S.S. of wegens samenwerking
met de vijand tot gevangenisstraffen
van tien a dertig jaar waren veroor
deeld, zouden zieh in het „Regierungs
bezirk" Düsseldorf bevinden.
Het zoeken naar dc zes andere,„-nit-
Breda ontvluchte pol. délinquenten con
centreert zich in de staat Noord-Rijnland
Westfalen.
Een officier heeft verklaard, dat alle
posten gealarmeerd zijn en er op gewe
zen dat de mannen nu bijna drie dagen
op hun eigen houtje in Duitsland zijn.
Er bestaat echter een mogelijkheid dat
verschillenden van nen zich verstopt
hebben in de ruïnes van de steden in
het Ruhrgebied.
Gistermorgen zijn op de Rijksweg
tussen Krabbendijke en Kruiningen
tengevolge van de mist en de gladheid
van de weg zes auto's op elkaar gere
den, waarbij twee personen werder. ge
wond.
Het begon toen de heer M. uit Honte-
nisse, rijdend in de richting Kruinin
gen, zijn wagen rechts van de weg par
keerde om de voorruit schoon te vegen.
De vrachtwagenbestuurder A. M. de R.
uit Breda bemerkte de geparkeerde
wagen te laat, remde, gleed dwars over
de weg en botste er tegen op. Vervol
gens was het de chauffeur van de
vrachtwagen met aanhangwagen van
een bierbrouwerij uit Rotterdam, de
heer A. V., die achter de andere wagen
kwam. niet op tijd kon remmen en
eveneens op de beide verongelukte
wagens schoof. De heer B. uit Bergen
op Zoom, die ook uit de richting Urab-
bendijke naderde, slaagde er in met
zijn auto voor de ravage te stoopen.
Een volkswagen van de heer M. L. uit
Rotterdam was inmiddels gestopt ach
ter de Citroen van de heer B. en werd
later geramd door een vrachtwagen
met aanhangwagen, bestuurd door de
heer A. R. uit Barendrecht.
Deze laatste botsing kwam zo hard
aan, dat zowel de volkswagen als de
Citroën op de eerste drie auto's werd
geschoven. Mevrouw B. uit Bergen op
Zoom werd gewond, de heer Mc- L.
liep een oogwond op. De materiële
schade was niet gering.
De federale rechter Kaufman heeft
gisteren te New York aan de verdedi
ger van het echtpaar Rosenberg, dat
in de week van twaalf Januari terecht
gesteld zou worden, medegedeeld, dat hij
voldoende tijd zal geven voor het in
dienen van een verzoek om gratie bij
de president. De executie wordt even
tueel uitgesteld.
Kardinaal Spellman, Aartsbisschop van New York, heeft voor de tweede maal
het Kerstfeest gevierd bij de troepen in Korea, waar hij aan het front de Nacht
mis opdroeg. Bij de tweede divisie gebruikte de Kardinaal het Kerstmaal Men
stiet hem hier in de rij om zijn prakkie te halen.
(Van onze speciale verslaggever)
Na negen weken in Rotterdam „aan
de ketting" te hebben gelegen heeft de
viermastbark „Pamir" eindelijk weer
zee gekozen en hoopt zij op Nieuw
jaarsdag in Hamburg terug tc zijn. De
grootste hypotheekhoudster, de Lan-
desbank Sleeswjjk Holstein te Kiel,
heeft voorlopig 70 pet. van de vorde
ring der Rotterdamse schuldeisers, ten
bedrage van f 40.000, betaald en bij
beschikking van het Landesgericht te
Hamburg is de Duitse consul te Rot
terdam aangewezen als sequester,
onder wiens bevoegdheid het schip de
thuisreis heeft aanvaard. Te Hamburg
evenwel wacht het schip opnieuw „de
ketting", in afwachting van wat de
betrokken instanties over het lot van
„het laatste zeilschip" heslissen zullen.
Op 19 October j.l. hebben de carga
doorsfirma Neerlandia en de stuwa
doors Veltenaar beslag doen leggen op
de „Pamir", welke van Zuid-Amerika
komende via Antwerpen de Nieuwe Wa
terweg was binnengelopen. Het betrof
hier een schuld van de eigenaresse van
het schip, de Hamburgse rederij Schlie-
wen, welke dateerde van een vorig
verblijf van „Pamir" in de Rotterdamse
haven. Daarmee begon het tragisch op
onthoud van het schip, dat verhaald
naar de uiterste hoek van de Waalha
ven ogenschijnlijk door zijn eigen re
derij geabandonneerd werd, althans de fa.
Schliewen liet niets meer van zich horen.
Het Duitse consulaat heeft zich daarop het
lot van het schip en zijn bemanning,
grotendeels bestaande uit jeugdige leer
lingen ter koopvaardij, aangetrokken.
En zijn bemoeiingen zijn tenslotte met
resultaat bekroond: de hypotheekhoud
ster heeft het schip „vrijgekocht" en
ofschoon in Hamburg de deurwaarder
opnieuw aan boord zal komen, is het
tenminste naar huis terug kunnen keren.
Als het leven of de dood hen
gaat scheiden, merken vele
mensen pas wat ze voor
elkaar betekenen
„De Zouaaf1 heeft natte voeten", hoort
men op het ogenblik de Parijzenaars
tegen elkaar vertellen- Het lijkt een
duister geheimtaaltje, maar iedere Pa-
rijzenaar weet wat het betekent, n.l.
dat het beeld van de Zouaa. op een der
pijlers van de „Pont de l'Alma" met de
voeten in de boven zijn normale peil
gestegen Seine staat en dat betekent
gevaar voor overstroming. In 1910, toen
de Zouaaf helemaal kopje onder ging,
was er van he beeld helemaal niets
meer te zien. Toen stond het hart van
Parijs onder water.
De Marne is bij Saint Maurice en
Bordeaux buiten haar oevers getreden.
Vijf honderd ha. staan onder water.
in Italië is de Tiber nabij Perugia in
midden-Italie door dc zware regenval
buiten haar oevers getreden. Ongeveer
drie duizend ha. staan onder water.
In Herzegowina, in Joegoslavië, staan
dertien dorpen onder water, door over
stromingen van de Neretva. Het ver
keer op de spoorlijn SerajewoDoe-
brovnik is onderbroken.
Tijdens een persconferentie op het
Duitse consulaat te Rotterdam is heel de
gang van zaken nog eens gememoreerd.
Het schijnt, dat de idealistische opzet
van de Hamburgse rederij, toen zij
zowel de „Pamir" als het zusterschip
„Passat", die reeds naar Antwerpen
waren gedirigeerd om te worden ge
sloopt, nog een laatste kans wilde geven
door hen als vracht- en tevens oplei
dingsschip te exploiteren, op een fiasco
is uitgelopen. Wat nu het lot der schenen
zal zijn kan niemand voorspellen. Wel
heeft Pamir's gezagvoerder bij deze ge
legenheid nog een vurig pleidooi gehou
den voor het zeilschip als opleidings
instituut, maar de meningen over het
practisch nut daarvan zijn ook in Duits:
scheepvaartkringen helaas verdeeld
Kapitein Paul Greiff bracht bij dit uit
eindelijk vertrek de dank van de be
manning over aan de bevolking van
Rotterdam voor haar medeleven en in
het bijzonder aan het Apostolaat ter Zee
voor de hulp die het verleend heeft om
de geest onder de gestrande jongemen-
sen al die tijd goed te houden. Die geest
is ondanks alles voorbeeldig gebleven
en geen enkele moeilijkheid, met welke
instantie ook, heeft zich voorgedaan
Wat dat betreft mocht „Pamir" met de
vlag in top de Nieuwe Waterweg ver
laten.
(Van een bijzondere medewerker)
Het voorleggen van onze beschou
wing van 13 December onder
bovenstaande titel, aan een aantal
vooraanstaande personen uit het katho
liek sociale leven, was een gedachte van
onze hoofdredactie, die boven de kwali
ficatie interessant uitgaat. Ze was nood
zakelijk. Men kent het gezegde dat uit
de botsing der meningen de waarheid de
beste kans maakt geboren te w>orden.
En omdat we zo vaak om waarheid q.q.
het meest gewenste standpunt inzake
een bepaalde aangelegenheid verlegen
zitten, kan het wel eens nut hebben een
„botsing" te veroorzaken. Trouwens
wanneer we alle reacties op de bedoelde
beschouwing eens rustig gaan lezen, dan
komt het ons voor, dat die botsing noga!
meevalt. In éér, punt is er in elk geval
volledige overeenstemmingbij allen die
reageerden: Er moet meer kracht gezet
worden achter de acties van de midden
groepen en deze kracht kan alleen wor
den bereikt, wanneer de daarbij be
trokkenen elkander vinden. Het verschil
van mening gaat over twee punten,
vooreerst zijn er die het minder elegant
dan wel minder opportuun achten zelfs
om naar een tijdelijk „vakorganisato-
risch" samengaan van de besproken
groepen te streven en die liever het
eind-rapport van de bisschoppelijke
commissie afwachten Daarnaast menen
enkele schrijvers dat we onvoldoende
aandacht hebben geschonken aan de
groepen, die uitgesproken tot de St.
Adelbertsvereniging moeten worden
gerekend. Dit laatste is echter een
kleine omissie onzerzijds. Vanzelfspre
kend hebben we niet alleen gedacht aan
de werknemende middenstand, maar
evenzeer aan de St. Adelbertsvereniging.
Persoonlijk hadden we nog de ge
legenheid met een aantal mensen, van
wie we aannemen, dat ze op het onder
havige probleem een gezonde kijk heb
ben. over het geschrevene te praten.
Ook hier bleken de meningen uiteen
te lopen, van: ..Het is goed dat het ge
schreven is. laat de middengroepen eens
wat meer belangstelling gaan tonen, ook
voor de maatschapoelijk constructieve
taak van de standsorganisaties." tot:
.„Te hebt kans. dat de bestaande verwar
ring nog groter wordt." Van deze laatste
uiting zijn we geschrokken, want het
bevorderen van verwarring zou juist
diametraal staan tegenover onze bedoe
lingen. De hier bedoelde meningsuiting
komt het beste overeen met wat de
heren De Wit en De Graaf van de Ka
tholieke Bond van Administratief.
Verkooend en Verz. Personeel hebber,
doen kennen Het is ons gebleken dat
speciaal in K A B.-kringen men van oor
deel is. dat de oplossing wel heel erg
stamel ligt. indien n.l. alle hier bedoelde
werknemers zich zouden aansluiten bij
de K.A.B.
De heer Hanekroot heeft ons zacht
verweten, dat wij de oplossing te
sinmel zouden stellen, en dat de
voorgestelde oplossing zich moeilijk laat
losmaken uit de oude materialistische
tegenstelling tussen kapitaalverschaffer
werkgever enerzijds en de niet-kapitaal-
versehaffer-werknemer anderzijds. We
zouden hier derhalve te doen hebben
met twee ..simplistische" opvattingen
want we aarzelen niet. de oDvatting van
de heren de Wit en de Graaf, gezien
de Nederlandse maatschappelijke struc
tuur en meer speciaal daarin de plaats
van het katholieke volksdeel, te simplis
tisch te achten. Ook de heren de Wit
en de Graaf zullen niet willen aanvaar
den, dat heel ons lerarencorps, georga
niseerd in ..St. Bonaventura" en andere
•erenigingen. en al die andere groepen.
o maar over hun feitelijke en psycho
logische bezwaren tegen aansluiting bij
de K.A.B. zullen heenstappen. Dat de
maatschappelijke ontwikkeling misschien
in een richting gaat. die mettertijd het
oprichten van een groots Katholiek Ver
bond van den Arbeid logischerwijze met
zich zou brengen, willen we helemaal
niet als een onmogelijkheid van ons
schuiven. Niets zou ons zelfs meer ideaal
voorkomen, mits men blijft rekening
houden met het natuurlijke standen-
onderscheid. met alle culturele en ma
teriële consequenties van dien. De door
ons voorgestelde oplossing is enerzijds
5?
I n dit oudejaarsnummer van ons blad vindt, u twee fotopagina's, die
enige hoogtepunten weergeven uit de lawine van gebeurtenissen,
welke zich in het afgelopen jaar hebben voorgedaan. Deze gebeurtenis
sen waren belangrijk en onbelangrijk, rampspoedig en gelukgevend, van
politieke, artistieke, sportieve en algemene aard. Wij hebben van dit
samenstel van gebeurtenissen een soort van geheugen-test gemaakt en
hebben er daarom het karakter van een prijsvraag aan gegeven.
De op de twee fotopagina's gemonteerde foto's zijn genummerd van 1
tot 23. Elk nummer geeft een foto aan, welke een bepaalde gebeurtenis
uit het afgelopen jaar illustreert. Soms hebben de foto's een zekere
samenhang, maar meestal hebben zij niets met elkaar te maken.
Gevraagd wordt dus van elk der genummerde foto's op te geven:
le Welke gebeurtenis wordt geïllustreerd, of, wanneer het een portret
betreft, wie wordt voorgesteld en in verband met welke gebeurtenis.
2e Het tijdstip of ongeveer het tijdstip, waarop de gebeurtenis plaats
vond. Sommige foto's geven een gebeurtenis aan, welke op verscheidene
tijdstippen kan hebben plaats gevonden. Een foto van de kranslegging
voor het monument op de Dam had kunnen zijn van 5 Mei, 10 Mei,
15 October en 27 December. Welnu, in zo'n geval is het voldoende één
datum of één feit te vermelden.
Over het algemeen gelieve men de antwoorden zo kort mogelijk te
houden.
VOORWAARDEN VOOR DEELNAME
le
2e
3e
4e
5e
Inzendingen moeten gestuurd worden aan het Bureau van ons blad.
In de linkerbovenhoek van brief of briefkaart vermelden„Zo waren
de mensen".
Inzendingstermijn sluit op 15 Januari.
Gevraagd worden dus 23 korte „foto-onderschriften", zoveel moge
lijk met vermelding van het tijdstip.
Inzenders leggen zich neer bij de uitslag welke wij in ons blad
zullen publiceren.
PRIJZEN
Onder de inzenders van een goede oplossing zullen de volgende tien
prijzen bij loting worden verdeeld:
Iste prijs: een fototoestel (klap-camera)
II de prijs: een dames- of heren-armbandhorloge.
lilde prijs: een dames- of heren-vulpen
IV de Xde prijsboeken, dozen postpapier enz.
inderdaad simpliatiseh gedacht, maar, we
hebben ze ook nadrukkelijk willen zien
als een tussenoplossing. Het past ons
niet op dit moment te komen met sug
gesties die het werken van de bisschop
pelijke adviescommissie zouden door
kruisen. We hebben evenwel te stellen,
dat er nood is onder de middengroepen,
dat het begrip voor die nood te frac-
tioneel groeit, dat dit op zijn beurt
wórdt veroorzaakt door een te grote ge
brokenheid van de actie. Dan is ons
advies op dit moment: steekt nu tijdelijk
de koppen bij elkaar. Maar dan moe
ten we nu, gelezen de reacties en nadat
we in de gelegenheid waren ook net
oordeel te vernemen van mensen die
zijn betrokken bij het overleg terzake
lonen en prijzen, er nog iets aan toevoe
gen. Als we de actie van dc Midden
groepen goed overzien, dan merken we
betrekkelijk weinig niet-katholieken on
der de actie-voerenden. Dit is een ge
vaar. Immers, men. d.w.z. de regering
zowel als de vakcentrales die wel mid
dengroepen in grotere getalen organi
seren. als de K.A.B.. zouden hieruit kun
nen afleiden, dat het hier min of meer
gaat om een roomde rel. Dit odium mag
zeker niet op deze actie worden geladen.
Toch hebben we gemeend dit gevaar
actueel hier en daar te moeten ontdek
ken. De K.V.P. zou behoefte hebben aan
zulk een stunt. We menen te mogen
zeggen dat de K.V.P. slechts behoefte
heeft aan het voeren van een gezonde
welvaartspolitiek voor allen en dat daarin
derhalve deze actie volkomen natuurlijk
past. Maar dan zal in politicis begrip
moeten worden gevonden, ook bij de
andere politieke partijen. Dit brengt met
zich. dat terzake ook overleg zal moe
ten zijn in de Raad van Vakcentralen.
Het K.A.B.-bezwaar is nu. dat de hier
bedoelde groepen, althans de katholieke
leden daarvan, niet tot een vakcentrale
behoren. Alleer de mediale werkers, ge
organiseerd in van de K.A.B. deel uitma
kende vakbonden en de A.R.K.A. via
haar hoofdbestuurlijke binding met de
K.A.B., spreken wél mee. Men erkent
dit als een ongezonde toestand, maar.
zegt men, dit ligt aan die mediale wer
kers zelf. En zo blijven we in de be
ruchte vicieuze cirkel ronddraaien. En
daar moeten we een keer uit.
Betekent nu een tijdelijk samengaan
met onmiddellijk ingaand overleg
met de katholieke vakcentrale de
K.A.B. een binding voor eeuwig? Bete
kent het een knieval voor de K.A.B?
In geen geval. Zoals de zaken nu liggen,
hebben we met een versnippering van
krachten te dóen, die in het nadeel is
van de betrokkenen. Hoe men na de
uitspraak van de bisschoppelijke com
missie. voor wat het organisatorisch
samengaan betreft, de zaak wil oplossen,
is een vraag die dan speelt, nu nog niet.
Laat men in 's hemelsnaam inzien dat
het ons uitsluitend begonnen is een bij
drage te leveren in de oplossing van een
situatie, die we als maatschappelijk on
juist zien en in strijd met de sociale
rechtvaardigheid. Dit laatste, óók al
moeten we pater Colsen toegeven, dat
het uiterst moeilijk is bepaalde pei-sonen
of groepen van personen verantwoor
delijk te stellen voor deze onrechtvaar
digheid.
We moeten thans nog een kort woord
wijden aan de „standsorganisatorische
kant" van deze zaak. Onzerzijds hebben
we gesteld, dat wij bij het overleg tussen
de verschillende standsorganisaties het
als een gemis voelen, dat daar de katho
lieke leraren, journalisten enz. steeds
ontbreken. Dat de organisatie van. de
werknemende middenstand zwak is,
mede tengevolge van het feit dat zij
wordt gevormd door mensen, van wie
het voor een groot deel twijfelachtig is
of ze nu bij de arbeidersstand, dan wel
bij de werknemende middenstand beho
ren. Deze twijfelachtige positie doet vele
uitgesproken leden van deze stand naar
St. Adelbert zien en vele K.A.B.-ers de
schouders ophalen voor die „verwaan
den". Maar ondertussen blijft deze ge
hele groep die we hier op het oog heb
ben. zich niets of practisch niets aan
trekken van de maatschappelijk con
structieve taak. die een standsorganisatie
heeft Wij weten dat juist over deze
aangelegenheid verschil van mening be
staat ook in het katholieke kamp. Het
ergste is evenwel, en we hebben dit de
laatste weken bij herhaling ervaren, dat
talloze mediale werkers niets begrijpen
van het wezen ener standsorganisatie.
Alleen hierom zou het al goed zijn. in
dien de besturen van de onderscheiden
(vak) groepen eens bij elkaar kwamen
om onder deskundige leiding dit pro
bleem te bezien en een standpunt te
bepalen. Wij zouden de heer Hanekroot
graag geruststellen". Wij denken niet aan
het bevorderen van tegenstellingen, zo
min als we denken aan het bevorderen
van verwarring. Maar standsorganisaties
met een integrale taakopvatting zijn
opbouw-elementen van een christelijke
samenleving. Vandaar dat we reeds
meerdere jaren propageerden en hier
in volgen we de grote dr. Poels
afbouw van de organisatie der natuurlijk
gegroeide culturele rang-standen, met
daarboven een overkoepelend gezagheb
bend orgaan, hetwelk we nu nog steeds
noemen het Bureau voor Cultureel en
Maatschappelijk Overleg. Maar het blijkt
wel, dat men de verschillende begrippen
waar het hier om gaat als stond en
standsorganisatie nog eens uitvoerig
voor allen, dus ook voor hen. die thans
reeds een standsorganisatie vormen, moet
duidelijk maken. Om te kunnen discus
siëren moet men het eens zijn. Het blijkt
dat ta deze discussie wel vele punten
van overeenstemming worden aange
troffen, maar ook nog punten van ver
schil, waaromtrent op korte termijn een
opheldering komen moet.
Aavertentte
Verwachting tot Donderdagavond:
Half tot zwaar bewolkt met vooral
aanvankelijk neerslag, hoofdzakelijk
in de vorm van sneeuw. Matige wind
uit Oostelijke richtingen. Lichte vorst
tot temperaturen om het vriespunt.
Donderdag: Zon 8-48-16.39. Maan
9.52-17.54. Vrijdag: Zon 8.48-16.46.
Maan 10.14-19.08.