Blücher, Scharnhorst en Gneisenau als voorlopers van Wordt de Jordaan verlegd? Pieck en Grotewohl als voorvechters van Duits nationalisme Bezinning op grondslagen van de Openbare School D Anti-semitisme in Rusland Tactiek der Nasis doet weer opgeld GOD in de MENS 2 D A Pruisische ge schiedenis in het licht van de rode ster tort op het N.O.V.-congres Rappe Jordanië protesteert tegen plannen in Israël (scheipvaartberichten) ZATERDAG 3 JANUARI 1953 PAGINA 4 Dames! V oor al nu Hamea-Gelei voor Uw handen Medisch standpunt Dorpskapel Sankt Anton Aubade voor H.M. de Koningin Liturgische weekkalender MARKTBERICHTEN De acrobatische toeren van de com munistische propaganda in Oost- Duitsland plaatsen ons keer op keer voor grote verrassingen. Jaren ge leden waren het de colorado-kevers, die door kapitalistische vliegtuigen boven Oost-Duitsland werden afgeworpen, daarna waren het de arme vluchtelin gen uit de tyrannie van het Westen, die achter het IJzeren Gordijn vrijheid en welverdiende rust kwamen zoeken: een krankzinnige poging, om het slechte effect van de onafgebroken stroom van vluchtelingen uit het Oos ten te paralyseren. 1 1 Generaal Scharnhorst. President Pieck van Oost-Duitsland in gesprek met Grotewohl, Maar de manier, waarop men de laatste maanden de propaganda tegen de ver dragen van Bonn en voor de volkspolitie in Oost-Duitsland heeft gevoerd, over treft alles, wat men tot nu toe gewend was. Het vraagt inderdaad een zeldzame geestelijke elasticiteit, om de nieuwe inter pretatie van de Pruisische geschiedenis door de communisten te begrijpen. Na 1945 waren de Pruisische generaals in de ogen van de Bussen de feodale milita risten, die het volk hebben misleid, onderdrukt en uitgebuit. Sinds de aanvallen op Bonn en de Westelijke integratie in Oost-Duitsland toenemen, geeft het com munisme plotseling een uitleg aan de Pruisische geschiedenis, waar iedereen in derdaad versteld van staat. Generaal Blücher. De Pruisische generaals Scharnhorst, Blücher en Gneisenau, de grote Duitse denkers Fichte, Arndt, de dichter Kleist en de stichter van de nationale turn-beweging Jahn, die allen het na tionale gevoe' tot een strijd tegen Na poleon aanwakkerden en deze strijd ook aanbonden, zijn nu plotseling de grote voorlopers van een nationale Duitse beweging, die heden ook de communisten voorstaan Deze Pruisische generaals kozen des tijds in hun strijd tegen Napoleon de kant van het Tsaristische Rusland heden, zo argumenteert men in Oost- Duitsland. kiezen Pieck en Grotewohl het communistische Rusland, een pa rallel dus, die voor iedere oprechte "Duitser iets meeslepends moet hebben, volgens de Oost-Duitse propagandisten. Hoe onwaarschijnlijk het ook moge klinken, de vrijheidsoorlogen tegen Napoleon en de strijd tegen Bonn en de Amerikaanse bezetters worden op één lijn gesteld. Zo trok in dit voorjaar een officiële delegatie van de Oost- Duitse regering naar Leipzig en legde voor het grete monument van de Vol- kerenslag van 1813 een krans r.eer. Het refrein, dat nu in alle dergelijke plech tigheden en toespraken terugkeert, was dit: in de vrijheidsoorlogen van 1813 hebben Duitse en Russische troepen te zamen het Westen verslagen en ver jaagd, nu bevindt zich Duitsland in de zelfde situatie. Adenauer is de verra der, hij verkoopt Duitsland aan de Westelijke „indringers", zoals destijds de Pruisiscr- jonkers uit materialisti sche overwegingen met Napoleon sa mengingen. Maar zoals in 1813 Napoleon met zijn verraderlijke clique, zo redeneert het Oost-Duitse communisme verder, zal ook Adenauer als knecht van de Ame rikaanse bezetters verjaagd worden. In 1813 hebben de Pruisische generaals Blücher, Scharnhorst etc- als echte volkshelden de onderdrukker naar het Westen teruggedreven. De Oost-Duitse jeugd van thans moet weer vervuld worden van de geest van deze grote patriotten! Het verdrag, dat Adenauer in Bonn wil laten tekenen en waardoor dus West-Duitsland met het Westen samengaat, is niet beter dan het on waardige verdrag, waartoe Napoleon destijds de zwakke koning van Pruisen dwong en dat ten slotte tegen Rusland gericht was. Beide verdragen zijn een verraad aan het Duitse volk. Daarom kwamen toen de Pruisische generaals daartegen in opstand, en sloten zij met Het Nederlandse Onderwijzersverbond heeft de laatste dagen van het oude jaar besteed aan een algemene vergade ring, in het Kurhaus te Scheveningen gehouden, waar een aantal rapporten zijn behandeld. Met algemene stemmen is aanvaard het rapport van de bepalingen van gemeen telijke verordeningen en instructies voor het onderwijzend personeel; de rappor terende commissie was o.m. tot de con clusie gekomen, dat de meeste van deze verordeningen verouderd zijn en niet aangepast aan moderne inzichten; zij heeft een nieuwe redactie voor verorde ningen, instructies en reglementen voor gesteld. Aangehouden werd een rapport over artikel 42 der wet op het L. O., waarvan Ld 1 en 2 luiden: 1. Het schoolonderwijs wordt onder het aanleren van gepaste en nuttige kundigheden dienstbaar ge maakt aan de ontwikkeling van de ver standelijke vermogens der kinderen, aan hun lichamelijke oefening en aan hun opleiding tot alle christelijke en maat schappelijke deugden. 2. Het is de onder wijzer verboden, iets te leren, te doen cf toe te laten, wat strijdig is met de eerbied, verschuldigd aan de godsdien stige begrippen van andersdenkenden. De rapporterende commissie stelt de vol gende redactie voor; 1. Het schoolonder wijs heeft ten doel, de verstandelijke, zedelijke, maatschappelijke, aesthetische en lichamelijke ontwikkeling der kinde ren te bevorderen door het doen verwer ven van het benodigd inzicht en van gepaste en nuttige kennis en vaardighe den, door het aankweken van alle chris telijke en maatschappelijke deugden, hoe ook gefundeerd, en door doelmatige lichamelijke oefening en verzorging. 2. De onderwijzer onthoudt zich er van iets te doen, te leren of toe te laten, wat strij dig is met de eerbied, verschuldigd aan de godsdienstige begrippen en levens beschouwelijke opvatting van andersden kenden. De vergadering heeft een be slissing over dit rapport, dat een uiting is van het streven naar bezinning in de kringen van het openbaar onderwijs op de grondslagen, waarop de openbare school berust, opgeschort om het eerst in de afdelingen van de N.O.V. en van de Vereniging „Volksonderwijs" te doen be spreken. Een derde rapport behandelde punt 16 van het N.O.V.-programma, dat luidt: Toekenning van gelijke invloed op de regeling van de schoolzaken aan alle leerkrachten aan de school, van vak onderwijzers, voor zover het hun eigen onderwijs betreft. Met op twee na alge mene stemmen schaarde de vergadering zich achter het rapport, dat poogt de geleidelijk in de school gegroeide nieuwe verhoudingen samen te vatten in voor te stellen wetsartikelen: het* personeel van de school behoort een team te vormen, dat in harmonische samenwerking onder democratische leiding van het hoofd der school het onderwijs dient. Voorts heeft de vergadering geluisterd naar een voordracht van de heer F. Evers over het basis-onderwijs. Spr wenste een algemeen vormend onderwijs van acht jaar, bestaande uit een eerste leerkring van vijf en een tweede van drie jaar. Voorlopig zal men allereerst moeten streven naar de verwezenlijking van het vijfjarig basis-onderwijs waar van het leerplan uitsluitend fundamen tele en parate kennis moet omvatten, benevens elementaire vaardigheden en grondbegrippen; de volgende klasse of Igssen moeten dan zoveel mogelijk be antwoorden aan de eisen, die voor de tweede leerkring zijn gesteld. De heer A. Boogaard sprak over het voortgezet onderwijs. Een onderscheid tussen over wegend theoretische en overwegend practische intelligentie achtte hij weten schappelijk niet verantwoord. Hij beval een selectie aan, die al in de tweede leerkring voor alle leerlingen begint. De voordrachten van beide heren culmineer den in zeventien stellingen over de nota- Rutten. die door de vergadering met algemene stemmen werden aanvaard. Er zijn ook enkele moties aangeno men o.a. over het ongerechtvaardigde verschil tussen ontknikte en niet-ont- knikte onderwijzers. Advertentie de Russen een verdrag. Deze daad moet de Oost-Duitse jeugd vandaag in het licht van de LeninistischStalinisti- j sche leer beter leren begrijpen! Deze verrassende en onbegrijpelijke lijn van de communistische propaganda wordt nu in artikelen, cursussen, toe spraken en leuzen gevolgd: de militaire opleiding van de communistische orga nisaties vindt haar historische en na tionale inspirate in de gebeurtenissen van 1813, toen Pruisische en Russische troepen verenigd het Westen bestreden. De namen van de Pruisische helden worden weer gebruikt voor de bena ming van pleinen en openbare gebou wen, berichten uit de Napoleontische oorlogen verschijnen met suggestieve slagzinnen, zoals: Het bezettingsleger van Napoleon was niet onoverwinne lijk, De Berlijnse bevolking begroet (in 1813) de Russische bevrijders, Rusland heeft Duitsland altijd geholpen etc. Woordelijk zegt de „Tagliche Rund schau", het communistische blad van Oost-Beriijn: „De geschiedenis van de verdrijving van de Franse indringers van de Duitse grond en het militaire bondgenootschap tussen Duitse en Rus sische soldaten in 1813 bevest.gen het historische feit, dat gemeenschappelijk door Duitsland en Rusland gevoerde po litieke en militaire acties altijd succes hadden". Van 1813 tot 1870 is slechts een stap. Wat in 1945 nog als een gevolg van het Bismarck-imperialisme gold, openbaart zich voor de communisten in 1952 on verwachts als een oorlog tegen de vijand van de Duitse eenheid, Napo leon III precies zoals Oost-Duitsland thans Amerika bestrijdt als aartsvijand van de Duitse eenheid. Bij Sedan wer den in 1870 de Fransen verslagen door de „ontvlamde eenheidswil van het ge hele Duitse volk", zo leest men nu in de Oost-Duitse pers, een visie, die de haat tegen de „collaborateurs" Heuss en Adenauer moet aanwakkeren. In de zelfde zin zoekt men zelfs in de Franse geschiedenis naar vergelijkingen, die voor de tegenwoordige propaganda nut tig kunnen zijn Telkens worden de volksverraders als knechten van een Westelijke mogendheid getoond, en de echte patriotten verschijnen als bond genoten van een Oostelijke, lees Russi sche macht. De communisten in Oost-Duitsland, die op het ogenblik het anti-semitisme van de Russen overnemen, hebben het nationalisme en de plotselinge liefde voor de Pruisische generaals evenmin spontaan ontdekt. Zoals de Marxisti sche leer en de Stalinistische tactiek wordt ook het nieuwe patriotisme in het Kremlin vervaardigd- Hier wordt alleen op Duitse toestande i toegepast, wat jaren geleden reeds in Sovjet-Rus- land in praktijk werd gebracht Men zal zich herinneren, dat Stalin destijds plotseling het internationalisme op even moedige als inconsequente wijze aan vulde met een sterk Russisch patrio tisme. Iwan de Verschrikkelijke, Peter de Grote, Poesjkin, de Russische gene raals uit de Napoleontische oorlogen Kutusow en Suworow werden in ere hersteld en vormen thans de voorvade ren van Lenin, Stalin, Molotow, Vish- inskyDaarvoor was reeds een ge durfde ommezwaai in de propaganda nodig, maar het Kremlin heeft getoond, ook voor de Pruisische generaals niet bang te zijn. Vriendelijk glinsterend in hef licht van de Sovjetster vormen generaal Blücher en „Turnvater" Jahn vandaag prachtige symbolen, die de communistische jeugd van Oost-Duits land enthousiast moeten maken voor de remilitarisatie van Oost-Duitsland. De Jordaan is reeds eens eerder uit haar bedding verdreven. Dat was voor de bouw van een grote electriciteitscentrale, waarvoor een stuwdam in de rivier gebouwd werd. Deze centrale kon jaren geleden nog Palestina voor een groot deel van licht en energie voorzien, maar momenteel is haar kracht lang n'iet voldoende om aan de behoefte te voldoen. (Van onze correspondent in Spanje) e gezant van Jordanië te Madrid, de heer Issa Bandak, heeft het no dig gevonden althans nut tig geoordeeld voor de ma teriële belangen van zijn Mahomedaanse vaderland de christelijke wereld en in het bijzonder de Katholieke Kerk op te roepen tot een verzet tegen pogingen, die de staat Israël zou ondernemen om de rivier de Jordaan zo veel als te „kidnappen". Hij heeft zulks gedaan via een onderhoud met een redac teur van het Spaanse pers bureau CIFRA, welk onder houd dezer dagen door de gehele Spaanse pers en mogelijk door een goed deel van de pers van Zuid-Ame- rika werd gepubliceerd. Het grotë, Madrileense, ka tholieke dagblad „Ya" is er bovendien nog eens op terug gekomen door op zijn front pagina een kaartje van het H. Land af te drukken, waar op de richting staat aange geven waarin de Jordaan in de toekomst zou moeten stromen. „De Joden", aldus begon de gezant, van het Hasjemietische koninkrijk zijn betoog, „proberen aan de rivier, waarin „onze Heer Jezus Christus" het doopsel ontving, een andere loop te geven". De gezant herinnerde vervolgens aan de resolutie van de O.V.V. van 6 Mei 1949, waarbij de „Jordaan tot Hei lige Plaats werd verklaard", wat meebracht, dat aan zijn „status quo" niet mocht wor den geraakt. De Israëlische regering zou zich echter aan deze resolutie niet hebben gestoord en dan ook nog ding te verleggen naar de Middellandse Zee. Issa Ban dak maakte in dit verband gewag van reeds ondernomen dijkenbouw en installatie van pompstations. Na erop te hebben gewe zen, dat de Katholieke Kerk en andere christelijke ge meenschappen van Palestina op de feestdag van de „Epi- naarstig voortgaan met de tenuitvoerlegging van een plan, dat beoogt het water van de Jordaan in de grootst mogelijke mate te gebruiken voor bevloeiingswerken op Israëlisch grondgebied. Sinds het nieuwe grens- tracé van het H. Land vloeit thans de Jordaan, na zijn oorsprong te hebben geno men in Syrië, door Israël en vervolgens door Jordanië, om tenslotte uit te monden in de Dode Zee. Het Israëlisch plan zou beogen de heilige rivier, eenmaal op Israëlisch gebied binnengekomen, ge heel op Israëlisch gebied te houden en daartoe de mon- fania des Heren" luisterrijke ceremoniën plegen te hou den aan de oever van de Joi'daan, op 5 km Noordelijk van de Dode Zee, riep de gezant uit: „Wanneer op een kwade dag de wateren van de Jordaan door de Joden van hun natuurlijke loop zullen zijn afgeleid, zal de gehele christelijke wereld op goddeloze wijze in haar hei lige herinneringen zijn ge kwetst". Behalve de „agres sie" van materieel karakter tegen de belangen van de staat Jordanië, ziet de Jor daanse gezant in de Israëli sche onderneming dan ook een geestelijke agressie, ge richt tegen de gehele chris telijke wereld. Waarin bestaat nu momen teel de materiële agressie tegen de belangen van Jor danië? Het Jordaanse schrik beeld voor de toekomst ten spijt, stroomt de Jordaan tot dusverre nog door zijn na tuurlijke bedding. Tengev^ge van de aftapping op Israëlisch gebied constateert Jordanië echter uiteraard op zijn ge bied een vermindering van het debiet der rivier. Dit verlies aan water schijnt op zich niet het ergste te zijn; maar de debietvermindering brengt mee, dat het water van de Jordaan op Jordanisch grondgebied wint aan zout gehalte. Bij voortschrijdende aftapping door Israël zou het Jordaan-water dan ook wel dra onbruikbaar worden voor bevlo'eiingsdoeleinden in Jor danië, waar de Jordaan 150.000 ha grond irrigeert, die, volgens de door de heer Issa Bandak verstrekte gege vens, in het levensonderhoud voorzien van 75.000 Arabische refugié's uit Palestina. Het gaat dus om een typisch Oosters watergeschil, gecom pliceerd door zout, waarvan wij dit, ter documentatie hier weergegeven résumé, uiter aard geheel voor rekening van de heer Issa Bandak en de Jordanische regering moe ten laten. (Van onze correspondent in Duitsland) Het jongste proces van Praag heeft tot grote verwondering van de vrije wereld aangetoond, dat het communisme blijkbaar de anti-Joodse tenden- zen van het nationaal-socialisme begint over te nemen. Zoals bekend, waren 11 van de 14 ter dood veroordeelden in Praag Joden, terwijl het gehele proces klaarblijkelijk de bedoeling had, het Zionisme als een hoogst gevaarlijke beweging van landverraders te brandmerken. Nu de Joden ook in de Oostelijke zone van Duitsland aan een strenge politieke zuivering worden onderworpen, vraagt men zich af, hoe en waarom het communisme plotseling dit sterke anti semitisme ontwikkelt. Want in het verleden hebben de communisten altijd het rassisme bestreden. Zij hebben Joden als Trotsky, Litwinow, etc. jarenlang in leidende functies laten werken en zij konden met de bestrijding van iedere dis criminatie van rassen in Azië en Afrika veel sympathie bjj de inboorlingen ver werven. Is dit nu een nieuwe en totale ommezwaai? ben de situatie in Rusland zeer nauw keurig gevolgd. Allen kwamen reeds toen tot de verrassende vaststelling, dat. het Kremlin enkele jaren na de tweede wereldoorlog begonnen was, het anti semitisme niet alleen toe te laten, maar van hogerhand stelselmatig te steunen. Men wist al lang, dat het communisme de Joods-nationale beweging niet graag zag, wegens de positieve religieuze bin ding, die vaak daarmee gepaard ging. Maar nu bleek, dat de leiders van zulke groepen, zionisten of alleen maar gelo vige Joden naar de concentratie- en werkkampen gebracht werden. Toen het communisme in Rusland de natio nale en culturele autonomie van de Joden nog toestond, mochten zij in de Jiddische taal publiceren, eigen kranten (Van onze medische medewerker) e IJslandse bisschop van Skdlholt ontdekte in de 17de eeuw een konink lijk manuscript, dat bijeenge schreven is tussen de jaren 900 en 1300 n. Chr., een verzame ling goden- en heldenliede ren, die door een vergissing onder de naam Edda bekend gebleven is. Zij getuigen van een oeroude Germaanse tra ditie en hebben een uitge sproken mythische kleur. On langs verscheen een vertaling van de Godenliederen voorzien van een toelichtende inleiding en vele verklarende voetnoten. Bladerend in deze uitgave, werd ik in „De voor spelling der Wolwa" getrof fen door het samenkomen van het Noord-Germaanse godenrijk en het Christen dom. De anonieme schrijver heeft zich afgevraagd: wat drijft ons, heidenen, de on dergang tegemoet, hoe zal de toekomst zijn? De stof en de beelden van deze primitieve maar welluidende verzen be horen tot het heidense geloof in Odin en Baldr. Maar dat de vlucht van de gedachten zo hoog kon worden opge voerd, is slechts te verklaren doordat de dichter het Chris telijk geloof had leren ken nen, dat aan zijn belijders de stellige zekerheid verschafte, dat de zondige wereld eens overwonnen zou worden Toch hoopte deze vrome mens, dat in het heidense ge loof zelf de krachten tot een vernieuwing aanwezig waren, en sprak dit o.a- uit in: Dan komt de verhevene tot het hoge gericht, sterk, van boven, die alles beschikt. Hij snakte naar opheffing van de tegenstellingen, die 1 typisch waren voor het toen- maalse tijdsgewricht, waarin het Christelijk geloof zich uitbreidde over de Germaan se landen. Voor ons, die op gevoed zijn in dat geloof, is het gemakkelijk om in de poëtische uitingen van deze heidense dichter de elemen taire lijn van het Christen dom te herkennen. Hieraan dacht ik bij het le zen van een geheel ander boek: „Mensen in de maak", door R. Mc. Carthy S. J. dat vrij uitvoerig de psycho logie en opvoeding tijdens de puberteit behandelt. Deze Amerikaanse J ezuïet schroomt niet om „de vunzige leerstel lingen van de psychoanalyse", als oorzaak te noemen van zelfmoord bij pubescenten. Waar hij kan plaatst hij Freud in een vals daglicht- Mogelijk, dat de Amerikaan se volgelingen van Freud het zo bont gemaakt hebben, dat een dergelijke hartgrondige critiek gewenst is. Maar zulks billijkt nog niet de Ne derlandse vertaling. Het moet integendeel mo gelijk zijn cm in de diepte psychologie van Freud, voor zover deze ondanks d,e materialistische gerichtheid waaraefttig is en weten schappelijk verantwoord, een lijn te ontdekken die op zijn minst parallel loopt met een psychologische visie, voort komende uit een katholieke levensbeschouwing. De schijn bare tegenstellingen tussen Geloof en Wetenschap, in- haerent aan ons tijdsge wricht, zullen langzamerhand moeten worden genivel leerd en harmonisch veref fend. Daarom nu enkele woorden gewijd aan de wijze waarop de mens-God verhouding psychologisch ge dacht kan worden. e meest nabije en aan trekkelijkste gezag- draagster voor de pas geborene is de Moeder. Zij geeft het kind alles wat het nodig heeft: voeding, liefde, warmte, hulp en leiding. De kleuter reeds heeft behoefte aan een hoger, krachtiger gezag, en vindt de bevredi ging van deze behoefte in de figuur van de Vader- Zo gauw het kind bemerkt, dat Vader niet de grootste en sterkste mens ter wereld is, zoekt het een belangrijker autoriteit en belandt dan in de gezagskring van een be paalde schoolleraar, een gees telijke, een jeugdleid(st)er of een pastorale schrijver. Nog later de critische en verstandelijke vermogens van de jonge mens zijn dan tot rijper ontplooiing gekomen voldoet ook deze autoriteit niet meer en is de enig over gebleven onaantastbare auto riteit de Almachtige, Alom tegenwoordige, Rechtvaardi ge, Oneindig Goede, de Hoog ste: God. Voor Freud was hiermede alles gezegd. Hij meent dus, dat de mens- God relatie een gesublimeer de kind-ouder binding is, en dat God een bedenksel is van de onzelfstandige mens, ge boren uit de psychologische behoefte aan een onaantast bare gezagdrager. De gods dienst is hiermede terugge bracht tot een geïntellectuali- seerde collectieve neurose. Dat alle mensen in meer dere of mindere mate gods dienstig zijn, verklaart hij doordat het sublimeringspro- duct van een kinderlijke ge- voelsbinding in een pasklaar gemaakt bootje verzeild raakt, waarvan de elemen ten door de opvoeders aan het kind worden ingegeven. Deze materialis tische, van elk bovennatuur lijk inzicht gespeende inter pretatie bevredigt ons aller minst. In werkelijkheid ligt de ontwikkeling van de reli giositeit op een ander niveau. De rijping van de mens-God verhouding heeft ongetwij feld talrijke aanknopingspun ten in de ontwikkelingsstadia van het mensenkind; God echter heeft de mens zo ge schapen, dat zijn natuurlijke ontwikkelingsgang een op- waartsstrevende tendenz ver toont die hem het liefhebben en begrijpen van zijn Schep per vergemakkelijkt. God is dus geen nooddruf tig bedenksel van de mens, maar God schiep de mens en in hem de rijpende behoefte aan de beschermende, leiden de autoriteit van een Opper wezen: God-zelf. De mens- God relatie, die primair een afhankelijkheidsverhouding is, reproduceert zich in de psy chologie van de volwassen wordende mens, en wordt belichaamd in een navol ging van Christus, de God mens. Ziedaar de parallel, die McCarthy over het hoofd zag en die ik u ter overweging bied aan het begin van het Nieuw(e) jaar. Overigens is „Mensen in de maak" een leerzaam, op de practijk inge steld boek, waarin de ratio nele en de experimentele psy chologie op vlotte wijze aan elkaar getoetst worden. Op psychiatrisch gebied komend, blijkt de schrijver een bij, die de honing er afgesnoept heeft zonder kennis genomen te hebben van diepere fun deringen. Dit is niet storend omdat het werk bestemd is voor onderwijzers en leraren die met psychotechnische puberteits-beelden weinig of niet te maken hebben. J. M Nr. 67 in de klassieke galerij van Uitg. Wereldbi bliotheek te Amsterdam. In het tweede deel van de Edda zijn de Heldenliederen tezamengeschreven; eveneens verschenen bij Uitg. Wereld bibliotheek, in een vertaling van dr. Jan de Vries; 167 blz. Uitg. De Koepel, Nijme gen; 197 blz. in deze taal uitgeven, er bestond zelfs een eigen centrale anti-fascistische or ganisatie voor de Joden in Sovjet-Rus land, en een eigen Joodse uitgeverij Emes" in Moskou. Tegen het begin van 1949 werd dit onverwachts anders: de kranten werden verboden, de organisa ties ontbonden, de uitgeverij gesloten. Ook in het openbare leven werd dit voelbaar. De Joden werden door de pers als typische vertegenwoordigers van het „Vaderlandloze cosmopolitisme" aange vallen, als de mensen, die met het Ame rikaanse wereldimperialisme samenhin gen. In het Russische humoristische blad „Krokodil" begon men regelmatig de figuur van de „cosmcpoliet" aan te val len en belachelijk te maken. Hij wordt telkens met een kennelijk, vaak over dreven Joods uiterlijk uitgebeeld: een droevige herhaling van de walglijke antisemietische bladen uit de nazi-tijd. In het intellectele leven van de Rus sische steden werden de Joden terugge drongen, men verweef hun pro-Ameri kaanse sympathieën in letteren en kunst. Men begon zelfs zo ver te gaan, dat men precies volgens het nationaal-socialisti- sche voorbeeld achter de aangenomen naam van een Jood de oorspronkelijke joodse naam plaatste, telkens bij een vermelding in de krant of officiële stuk ken. b.v. Trotsky-Bronstein etc. De Joden werden uit het officierencorps verdron gen; in de satelliet-staten kon men reeds sinds verleden jaar merken, dat de Joden uit de leidende functies ook in de lagere regionen, b.v. redacties, partij-secretaria ten etc. zachtjes en stelselmatig vervan gen werden. Het moest opvallen, dat de Oostelijke zone van Duitsland principieel weiger de. schadevergoeding aan de Joden te verstrekken, die onder het nationaal- socialisme geleden hadden. Er bestaat hieromtrent een wet in Westduitsland. Maar Oostduitsland heeft een dergelijke wet nooit ingevoerd; de Russische auto riteiten hebben in tegenstelling met de Westelijke bezetters nooit erop aange drongen en er kwam natuurlijk ook geen overeenkomst met Israël tot stand. Vol gens de berichten van de Jewish Labor Committee wordt deze schadevergoeding in de overige satelliet-staten flink ge saboteerd. Er bestaat in Oosteuropa nog zo iets als een soort van traditioneel anti semitisme, dat van tijd tot tijd weer op komt, door het nationaal-socialisme aan gewakkerd en door het communisme oorspronkelijk teruggedrongen werd, maar nu weer zijn sinister werk mag volbrengen. In Rusland en Polen vormen de „pogroms", de periodieke vervolgin gen van Joden, op de meest wrede wijze een historisch verschijnsel door de eeuwen heen- Het communisme bediende zich reeds vroeger bij som mige gelegenheden van dit anti-se mitisme, om de volkswoede en de algemene ontevredenheid af te leiden. Het ontging aan de aandacht van de Westelijke wereld, dat reeJs in de grote processen tegen de groep van Toechatsjewsky in 1.937 een aantal vooraanstaande communisten van Joodse origine terecht stonden: Si- monjew, Radek, Kamenejew, terwijl natuurlijk Trotsky wederom als aartsvijand fungeerde. Daarmee werd als het ware onuitgesproken een stemming tegen de politiek onbe trouwbare Joden gekweekt, die door arrestaties en liquideringen onder lijnd werd. Men roeide bijna de ge hele leiding van het culturele en re ligieuze leven van de Joden uit, ook dan, als deze Joden in Russische functies waren, zoals de commissaris voor de Joodse aangelegenheden, de secretaris van de communistische autonome Joodse provincie Bïrobid- jan, en andere politici van lagere rang. Dit zuiver tactische anti-semitisme, dat dus de belangstelling van de bevol king moet afleiden, heeft ook de ach tergrond gevormd van het proces in Praag. Men veroordeelde de Joden als zionisten en daarmee als „cosmopolie- ten", die in dienst stonden van het Amerikaanse kapitaal. Men maakte hen echter ook verantwoordelijk voor het gebrek aan voedsel, dat in Tsjecho- slowakije juist nu voor Kerstmis zo erg gevoeid wordt. Hoe belachelijk deze aanklacht is, wordt uit dc beken tenis van een van de beschuldigden duidelijk, toen hij zei, dat hij alleen schuldig is aan het gebrek aan voedsel in Tsjechoslowakije. Deze bewering is even dwaas als nuttig voo. de rege ring, om als alibi voor eigen moeilijk heden te gebruiken. Voor zoiets leent zich het anti-semitisme in een totali taire staat uiteraard zeer goed. Het hoofdmotief van het tegenwoordige anti-semitisme ligt zeke, ook in de vrees voor iedere invloed van het Wes ten. Men is bang dat de Joden toch nog sympathie voor het Westen hebben en persoonlijke relaties van vroeger met het Westen kunnen in dit stadium een doodvonnis betekenen Men voerde dergelijke acties in 1945 tegen verschil lende groepen, die met hel Westen in contact hadden gestaan: oud-leden van de R.AF., vroegere emigranten, die uit hef Westen naar Uuis gekeerd waren na 1945, zelfs Russische krijgsgevange nen, die niets anders gedaan hadden dan dat zij gevangen genomen waren en in het Westen in kampen gezeten hadden, werden vaak na thuiskomst gedeporteerd- Nu zijn de Joden aan de beurt, waarbij men in droevige navol ging van de nazi's op primitieve res sentimenten kan speculeren. Op dit terrein ontbrak nog het dé masqué van het communisme. Wat blijft er nu nog over van het monopo lie van „anti-fascisme", waarop de com munisten tot nu toe aanspraak maak ten? De dorpskapel van Saftkt Anton bracht Donderdagochtend de Koningin 'n muzikale Nieuwjaarsgroet voor het hotel, 's Middags nam Prinses Margriet deel aan kinder wedstrijden en zij verliet enthousiast het strijdperk met een kinderonderscheiding van de skischool van Sankt Anton. Gisteren moest Prinses Irene het bed houden wegens een lichte verkoudheid, maar tegen de avond mocht zij weer op staan. Prinses Beatrix trok er dientenge volge alleen op uit met haar gids Toni Mart. Als gasten van H.M. de Koningin zouden hedenavond de bondskanselier en mevrouw Figl de maaltijd in hotel „Post" gebruiken. ZONDAG 4 Januari: H. Naam Jezus; eigen Mis; (in gelezen Missen: 2 H.H. Onnozele kinderen); Credo; prefatie v. Kerstmis; wit. MAANDAG: vigilie van Driekoningen; Mis v. d. dag; 2 H. Teiesphorus; 3 tot de H. H. Maagd, Credo; prefatie v. Kerstmis; wit. DINSDAG; Verschijning des Heren (Drieko ningen); Mis v. d. dag; Credo; prefatie enz. van Driekoningen; wit. WOENSDAG; onder het octaaf van Driekoningen; Mis v. h. feest; 2 tot de H. Maagd, 3 voor Kerk of Paus; Credo; prefatie enz. van Driekoningen; wit. DONDERDAG; als Woensdag. VRIJDAG' als Woensdag. ZATERDAG: als Woensdag ZONDAG 11 Januari: H. Familie Jezus Maria, Joseph; eigen Mis; 2 gebed v. d. Zondag onder het octaaf v. Driekoningen;. 3 Driekoningen; 4 H. Hijginus; Credo; pre fatie enz. v. Driekoningen; wit. AAGTEKERK 3 te Rotterdam. AALSUM 3 te Abidjan. ALHENA 1 te Rio de Janeiro. ALMDIJK 3 te Mobile. AMOR 3 te Palermo. AMPENAN 2 n. Abadan. AMSTELDIEP 3 te Halifax. AMSTELSTAD p. 2 Lizard Head n. A'tJ. ARGOS 2 van Tanger n. Oran. ARMILLA 2 van Haiphong n. Singapore. ANTONIA 2 van Bangkok n. Singapore. ARNEDIJK 3 te Rotterdam. BAARN 3 te Pisco. BILLITON 2 van Muscat n. Bombay. BINTANG 2 van Singapore n. Zamboanga. BREDA 5 te Antwerpen verw. CALLISTO 3 te Yokohama. CALTEX DELFT p. 2 Kreta n. Sidon. CALT. THE HAGUE p. 2 Burlings n. R'd. CALTEX UTRECHT p. 2 Kreta n. Sidon. CERAM 3 van Livorno n. Genua. CHAMA p. 2 Algiers n. Stanlow. COTTICA 2 van Madeira n. Barbados. DELFSHAVEN 3 te La Goulette. EDAM 2 van R'dam n. New York. EEMDIJK 2 naar Bremen. ENA 1 van Singapore n. Balikpapan. FELIPES 2 n. Pladju. GAASTERKERK 2 te Dar-es-Salaam. GERDIAS 2 naar Bremen. GORDIAS 3 te Bremen. HAULERWIJK 3 te Bushire. HESTIA 2 van La Guaira n. Antwerpen. HYDRA 3 te Norfolk. ILOS 2 naar Fort Liberté. JUPITER p. 2 Kp. St. Vincent n. Tunis. LEKHAVEN 2 te Tanga. LIEVE VROUWEKERK p. 2 Cuxhaven n. Bremen. LIMBURG 1 van New York n. Calcutta. LOOSDRECHT 3 te Genua. MALEA 5 te Curacao. MARKEN 3 te Djeddah. MERWEDE 2 te Hamburg. MURENA 2 te Pladju. NIEUW AMSTERDAM 2 v. Nassau n. N. Y. NIEUW HOLLAND 3 te Makasar. NIGERSTROOM 2 te Monrovia. OMALA 1 van Chittagong n. Singapore. OPHIR 3 te Singapore. OVULA 4 te Curacao. POLYPHEMUS p. 2 Gibraltar n. Indonesië. PRINS FREDERIK HENDRIK 2 te Londond, PRINS WILLEM III 2 van Burriana n. Valencia. PRINS WILLEM IV p. 3 Kp. Finisterre n. Valencia. PYGMALION 2 n. P. Cabello. RADJA 3 te Singapore RIDDERKERK 3 te Marseille. ROTULA 4 te Pt. Cardon. RIJNKERK 3 te Bombay. RIJNLAND p. 2 Recife n. Montevideo. SAPAROEA 2 te Accra. SCHIE p. 2 Ouessant n. Rotterdam. SINGKEP 2 te Bitung. SLIEDRECHT p. 3 Trinidad n. Caripito. SOMMELSDUK 3 te Rotterdam. STAD ARNHEM 2 n. Narvik. STAD LEIDEN 3 te Rotterdam. STAD MAASTRICHT p. 3 Ouessant naar Pernis. STRAAT MAKASSAR 3 te Durban. TAR A p. 2 Kanarische eil. n. Antw. TAWALI p. 2 Djeddah n. Djibouti. TERNATE 2 van Rotterdam n. Karlshamn. THALATTA p. 2 Kp. Carbon n. Mena. el-Ahmadi. TJISADANE 3 te Buenos Aires. WIELDRECHT 3 te Baytown. VEILING TIEL, 2 Jan. Appelen: Belle fleur Brab. 7—12 46, idem Engelse 10—17 412, Bosappel 7—10 36, Cox Arangepip- pin 21—52, Dijkmanszoet 20—22 1114, Goudreinette verp. 2129 1624 1118 5 15, Gron. Kroon 1214 79, Golden De licious 30—34 1827, Hooilaars 910, Jas- appel 1115 4—8, Jonathan verp. 1927 22 —25 16—20 6—14, Notarisappel 11—14 7—12, Princesse Noble 1016 68, Sterappel 13 17 1014 4—8, Zuccalmaglioreinette 714, Zuur Kroet blank p. 100 kilo 300, id. rood 150, id. zoet 200. Peren: Brederode 10—13 4—8, Geiser Wildeman 20—22 14—19 3—11. Pondspeer 8—10 6, Sint Remy 10—11 3—8, Winterjan 612 35, IJsbouten 710 67, Peerkroet 150—160. Groenten: groene kool 5, aardappelen 10, in ets. per kg. VEILING POELDIJK, 2 Jan. 1953. Prei A 0.32—0.34 idem A 2 0.25—0.32, idem B 0.180.23, Breekpeen 0.12, Andijvie 0.81— 1.01, Rode kool 0.07—0.11, Savoye kool 0.08, Savoye kool 0.08, Boerenkool 0.300.32, Spruiten 0.51, Alicante (afwijkend) 0.68 0.70, alles per kg. Knolselderij A 0.18, idem B 0.13, p. stuk, Selderij 11.00—18.00, Pe terselie 24.00 p. 100 bos. VEILING TER AAR, 2 Jan. 1953. Groente. Witlof I 0.59—0.69, idem II 0.40— 0.53, Spruiten 0.53, Uien 0.08, Rode kool 0.07—0.08, Waspeen 0.16—0.17, idem B 0.08, alles per kg. VEEMARKT ZWOLLE, 2 Jan. Prijzen neur.- en versgek. koeien f 7001040, dito schokken en vaarzen 650885. guste koeien 510720, guste vaarzen 510700, voorj. kalv, koeier, 700900, pinkstieren 500—700, pin ken 360—550, fokkalv. 180—330. nucht. kaiv. 36—54, vette schapen 80—125, lammeren 60 —90, alles p. stuk. Per kg.: vette koeien en ossen 2.20—2.75. vette stieren 2.20—2.65, vette kalveren 1.802.65, vette varkens 1.66—1.75.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 4