Als ik voor de tweede keer ter wereld
kwamwerd ik weer
ANNAItaliaanse film
in Rembrandt
DE WEEK IN STAD EN STREEK
Een verhaal van borrelende
retraitanten en acterende
Napoleonisten
Morgen geen
voetbal
Pater Alexander Cap.
overleden
SLEUTEL WEG?
Kernleider van de Kath. Actie
in het Bisdom Haarlem
STAD- EN STREEKGENOTEN VERTELLEN
BALANS-OPRUIMING
N.V. RIDS NAAR
OSSENDREGHT
imD
ZATERDAG 10 JANUARI 1953
PAGINA 2
55
VrijPOSTig interview
Burgerlijke Stand
Op retraite
H.O.V.-Ledenconcert
Solist: Carlos Puig - tenor
Botsing Lorentzkade
Pijlslaan
Bestuurder liep dijbeen
breuk op
Bestellingen op rijm
II AIM O MOOIIS
Ver. Bloembollencultuur
WONINGINRICHTING
<20 MODELKAMERS BEVERWUK
Palace
Frans Hals
City
Lido
„Oost en West"
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Spaarne
Minerva
Luxor
SCHAKEN
De haven in December
Beurs van New
York
ZAND VOORT
Culturele kring 't Helm
SANTPOORT
Zondagsdienst
Waterstanden
Feertig jaren van reizen en trekken door stad en land leveren heel wat
stof op voor karakteristieke verhalen, ook al beperken de reizen zich
in hoofdzaak tot ons eigen kleine land. Zulks werden wij namelijk dui
delijk gewaar, toen wij deze week een reiziger aan het woord lieten, die zijn
loopbaan begon als achttienjarige jongeman bij ee% grote confectiefabriek en
die zich, om bij zijn cliënten zoveel mogelijk „indutte" te maken, hulde in
jacquet met hoge hoed.... Deze man, die het vertellen in het bloed zit, zoals
dat heet, onthaalde ons op enkele kostelijke herinneringen uit zijn loopbaan
vol kleur en afwisseling. Herinneringen, waaruit zo'n grote dosis levensblij
heid en levenskunst spreekt, dat wij niet alleen met een lichte verbazing,
maar bovenal met een steeds stijgende bewondering naar zijn vertelsels
luisterden, om tenslotte met een niet te ontveinzen gevoel van geestelijke
verkwikking zijn woning, waar de gastvrijheid meester is, te verlaten.
„Ja, het is wel een heel groot ver
schil het reizen en zaken doen van
vroeger en nu", begon onze verteller,
terwijl hij kennelijk met lichte wee
moed in zijn blik de uitgeblazen rook
van zijn dikke sigaar naoogde. Wee
moed, niet om het feit, dat de rijtui
gen plaats hebben gemaakt voor de
auto, want daarvoor is hij waarschijn
lijk te veel zakenman, maar veeleer om
de verdwenen sfeer, de stijl, de roman
tiek bijna van en in het zakenleven.
„Te beginnen met het reizen zelf. Ik
ging 's morgens dikwijls de deur uit
met zes of zeven koffers. Neen, die
droeg ik niet allemaal zelf; bedienden
van de zaak hielpen dan met sjouwen
naar het station en als bagage ging de
vracht van 60 a 70 kilo dan met de
zelfde trein mee, waarmee ik reisde.
Op de plaats van bestemming geko
men, zorgden kruiers voor het ver
voer van de koffers naar het hotel, waar
ik mij soms voor weken installeerde,
om vandaar uit klanten te gaan be
zoeken of eventueel bij mij te laten
komen. In Limburg reed je dan soms
urenlang in een rijtuig oyer heuvels en
dalen om jë waren, in dit geval stof-
fén, aan de man te brengen. Dikwijls
kwam net ook voor, dat je 's avonds
laat nog eens een liefhebber op bezoek
kreeg, die graag de voorraad wilde be
zichtigen en tot diep in de nacht stond
je daarna de ene koffer na de andere
weer in te pakken, om de volgende
ochtend vroeg van voren af aan te üe-
ginnen en wel met een allervriende
lijkst gezicht, want dat hoort er bij
wanneer je bij de klanten succes wilt
hebben. Ook al ligt je vrouw doodziek
op bed of loop je zelf rond met veertig
graden koorts, zoals ik dat eens in
Eindhoven heb gehad. Maar met mijn
hoogrode kleur werden toen slechts
wat toespelingen gemaakt op de wijn.
die toch zo heerlijk is....
Ja, dat hotelleven uit die tijd. Daaraan
zijn herinneringen, die een mens nooit
vergeet. Alleen de diners behelzen al een
historie op zich. Het was waarlijk niet
voor niets, dat de hotels, die uiteraard
vroeger grotendeels door reizigers wer
den bevolkt, „het kerkhof van de reizi
ger" werden genoemd. Het dineren aan
de zogenaamde „table d'hóte" (open tafel),
een systeem, dat in die tijd bijna overal
werd toegepast, betekende namelijk een
menu van 3.75, dat bestond uit hors
d'oeuvres, wllJ-, vis- en gewone vlees
schotel met de daarbij behorende uitge
breide maaltijden, dessert, fruit en koffie
met bovendien een verplichte fles wijn.
Tachtig procent van de reizigers werd na
een bepaald aantal dienstjaren dan ook
prompt maagpatiënt. Zo was bijvoorbeeld
ook een ontbijt van tien verse, warme
cadetjes met een half pond roomboter
geen uitzondering!"
Maar afgezien van alle culinaire geneug
ten. betekende het hotelverblijf voor de
reiziger in veel opzichten een tijd van ver
maak, zoals wij tegenwoordig niet meer
kennen. Zoals gezegd, waren het in vroeger
tijden In hoofdzaak de reizigers die de gas
ten van het hotel uitmaakten en door de
jaren heen vormden de reizigers, die op
hun lange tochten veelal op elkaar waren
aangewezen, een hechte gemeenschap. In
de hotels heerste dan ook altijd een heel
speciale, moeilijk te definiëren sfeer, eigen
aan iedere verknochte, ongeforceerde sa
menleving. En alleen onder dergelijke om
standigheden en met een dergelijke menta
liteit kon men er toe komen om bijvoor
beeld des avonds allen tegelijk, ieder met
een kaars in de hand, naar de slaapkamers
te tijgen, luid het „Stille nacht, heilige
nacht" zingend.
En nu worden er nog enkele andere.
GEBOREN: W. J. Oud—Opdam, C- M.
F. Ouddekende Groot, J. J. Weij
Kolle, G. van HuitScholte, M. E. Wil-
lemseMunnink, S. C. HoremanRo
denburg, allen een dochter.
M- A. C. van Tongeren—Biogg, J. Hos
—Koppen, M. C. KlaasingFiscalini,
illen een dochter.
OVERLEDEN: S. C. S. van Oversteeg
Riemeijer, 69 j., Orionweg; J. Vink,
37 j-, Maerten van Heemskerkstraat, H.
Alberts, <6 j., Hazepaterslaan; J- A. Üm-
melsAlberts, 82 j., Middenlaan; A.
Walter, 88 j., Maerten van Heemskerk
straat.
angstvallig bewaarde herinneringen aan de
openbaarheid prijs gegeven
„Op een warme Zaterdagavond hebben
wij eens op het dorpsplein van Sommels-
dijk, in de muziektent, a l'improviste, een
toneelspel opgevoerd, gewijd aan Napoleon,
tot aan zijn wegvoering naar St. Helena
toe. Het Sommelsdijkse publiek stroomde
toe naarmate het drama vastere vormen
begon aan te nemen. Als intermezzo's en
bij wijze van „verering" voor de grote
Franse veldheer, zongen we fragmenten
van ..Ik heb u lief, schoon Amsterdam" en
„Hollands vlag. je bent mijn glorie" en
met van ontroering strakke gezichten ^staar
de heel Sommelsdijk naar ons op
In Venlo hebben we iets heel anders mee
gemaakt. Dat was in het Wilhelmina-hotel.
Wij zaten daar rustig een potje te kaarten,
toen er een drietal retraite-gangers binnen
trad om vóór de aanvang der retraite
om vijf uur nog even de dorstige kelen
te laven. Na het derde glas wijn. juist toen
het tijd werd voor de ingetogenen om te
vertrekken, werd een van de drie aan de
telefoon geroepen. Het bleek de rector van
het retraitehuis te zijn, die van het gezel
lige samenzijn had gehoord en die het drie
tal aanraadde om er nog maar een uurtje
aan vast te plakken. Hij zou wel even op ze
Marinus Adam, de dirigent van het
gisteravond gegeven H.O V.-concert, had
een alleszins belangrijk programma sa-
mengeste.u. Zo werd eerst begonnen
met een Sinfoniëtta voor klein-orkest
van Hugo Godron. Het stuk bestaat uit
zes onderdelen, die allen stuk voor stuk
uitermate boeien door melodische zeg
gingskracht. De Rumba waarmede het
werk sluit "ormt een waardig en ecla
tant slot. Terecht verkreeg de uitvoe
ring er van veel succes. De Mexicaanse
tenor Carlos Puig boeide vóór de pauze
hoofdzakelijk door het fraaie aanwen
den van de kopstem. Hij zong zeven ge-
zangeri met begeleiding van het kamer
orkest van Revueltas. Zeker geen baan
brekende muziek, hoewel er hier en
daar wel iets aantrekkelijks in zat. Het
vijfde gezang boeide uitermate door
Puig's uiterst geraffineerde 'ntonatie.
Na de pauze zong hij nog een aria uit
„Snegourotchka" van Rismky-Korsa-
koff. waarin bleek, dat hij als zanger
meer in zijn mars had, dan wij vóór de
pauze meend n te moeten constateren.
Op de ovatie die volgde gaf Carlos
Puig nog een toegiftje in de vorm van
een Indiaans volksliedje van Mexicaan
se afkomst. Tussen de beide zangwer
ken in klonk het Largo en Alle o voor
strijkorkest van Her.k Badings. Na de
laatste tijd veel werken van Badings te
hebben gehoord, bemerkt men dat hij
hierin nog een meer compactere, ge-
drongener schrijfwijze volgt dan in zijn
latere werken. Niettemin valt er veel
geniaals in op, speciaal het grote melo
dische lijnenspel dat overal blijft zin
gen. Hier gaat knapheid gepaard met
enorme muzikale verbeelding.
Tenslotte speelde de H-O.V. op- wer
kelijk voorbeeldige wijze Moussorgs-
ky's „Tableaux d'une exposition" in de
instrumentatie van Marinus Adam. Zo
als bekend mag worden geacht, schreef
Moussorgsy deze „Schilderij en van een
tentoonstelling", oorspronkelijk als een
serie pianostukken, echter niet bepaald
gelukkig voor dit instrument. Maurice
Ravel heeft ze later geniaal ge
orkestreerd Wij voegen hier echter on
middellijk aan toe, dat Marinus Adam
een niet mindere geniale zetting ge
maakt heeft, die het mogelijk doet wor
den dat een orkest met een bezetting
als de H.O.V. ook eens tot de uitvoe
ring van zulk een werk toekomt. Hier
voor alle lof aan Marinus Adam, die er
tevens voor zorgde dat de uitvoering
er van op een hoog pleil stond.
Op een kleine rhythmische storing in
de trompet na, verkreeg het geheel een
nauwkeurig afgestemde uitvoering,
waarvan dit machtige oeuvre van de
Russische componist ons diep getroffen
heeft. Het succes hierna was eveneens
groot.
Ondertussen willen wij tot slot nog
graag één opmerking maken. Was de
zaal slechts matig bezet omdat er een
vocalist als solist optrad? Wanneer
leert het muziekminnende publiek nu
eens het machtigste en schoonste in
strument, de menselijke stem. ten volle
waarderen? Moeten wij nu altijd maar
volle zalen hebben wanneer de virtuosi
teit van een pianist of violist de trek
pleister is? Wij hopen dat we misge
raden hebben in dit geval!
JAN LAARVELD
Gisteravond omstreeks half 10 heeft er
cp de hoek LorentzkadePijlslaan een
botsing plaats gehad tussen een autobus
van de N.Z.H. en een personenwagen,
bestuurd door de garagehouder J. C. v. d.
W. De chauffeur van de auto draaide
met een te grote bocht naar rechts de
Lorentzkade op, ten gevolge waarvan hij
tegen de bus opbotste. Beide voertuigen
werden zwaar beschadigd, terwijl de
heer v. d. W. met een gecompliceerde
dijbeenbreuk naar het Diaconessenhuis
moest worden vervoerd.
wachtenOngeveer een uur later rin
kelde de telefoon voor de tweede maal en
de verbazing steeg toen bleek, dat opnieuw
door de rector werd geadviseerd de gezel
ligheid te rekken. Hij zou de poorten van
het retraitehuis wel openhouden! Met een
„lang zal de rector leven", verdween het
stel tenslotte om tegen middernacht zwaaiend
en zingend van plezier terug te keren, niet
in het minst terneer geslagen om de geslo
ten deur van het retraitehuis boven op de
heuvel. Overbodig te zeggen, dat de „rec
tor" een der lieden uit ons illustere gezel
schap bleek te zijn geweest!
Proeft ook u uit deze humor iets van de
avonturen van Charles Dickens „Pickwick
Club"? Die verfrissende humor, waaraan
het ons tegenwoordig zo dikwijls ontbreekt
en die werkt als een koude douche op een
snikhete Julidag of als een warme douche
in de huidige maand Januari als u wilt
maar in ieder geval zoet en verkwikkend.
De ommekeer in het zakenleven is
voor een groot deel veroorzaakt door het
toenemende autovervoer. Het is voor de
huidige vertegenwoordiger immers veel
eenvoudiger en economischer om na ge
dane zaken in zijn wagen te stappen en
er desnoods een paar litertjes benzine
extra aan te spenderen, zodat hij ten
minste de avond en de nacht thuis kan
doorbrengen, dan om zijn vrije avond
te „verdoen" in een hotel en daarbij
nog de hotelkosten te dragen.
Wat de stoffenhandel zelf betreft, het
is moeilijk voor te stellen hoe de ver
houding was tussen afnemer en fabri
kant in die tijd.
In de eerste plaats moet u zich dan
indenken, dat de zuiver wollen
fen ongeveer f 1,15 per meter kostten
(130 cm. breed) en dat men voor ne
gentig cent een wollen blousje kocht en
voor vijf en negentig cent een Schotse
wollen rok. Wanneer er dus een order
werd geboekt van tweeduizend meter
wollen stof, was hiermee nog geen be
drag van vijf en twintighonderd gulden
gemoeid. En in tegenstelling met tegen
woordig, nu men nooit met genoeg ver
scheidenheid van stoffen op de markt
kan komen, kon vroeger een heel be
drijf op één soort goede stof draaien,
zoals bijvoorbeeld de „crêpe spiraal",
een soort kamgaren, die ook nu nog erg
geliefd is.
Met deze spiraalgarens konden wij als
het ware de hele wereld omspannen. Ik
weet nog goed, dat wij voor de levering
van deze stof hele smeekbeden in dicht
vorm van de cliënten ontvingen:
„Zie onze vakken crêpe spiraal, zij
zijn verlaten, leeg en kaal.... De situ
atie wordt fataal, o zend ons toch uw
crêpe spiraal.... Wij zullen u beide
handen drukken bij de levering van
honderd stukken, maar hebt ge die niet
allemaal, zend ons dan alvast één baal
spiraal.
De inkoopcombinaties, die de laatste
jaren zowel in omvang als aantal zijn
toegenomen, betekenen ook een schakel
in de omwenteling van het textielbe
drijf. Kleinere zaken kunnen dank zij
deze combinaties namelijk ook tegen de
meest voordelige prijzen inkopen, za
ken, die vroeger dikwijls persoonlijk be
zocht moesten worden. En tenslotte zijn
het de moderne, speciaal ingerichte
shcwrooms der fabrieken in de verschil
lende grote steden, die niet nalaten
hun stempel te drukken op het werk
van de vertegenwoordiger.
Onze reiziger, de heer Post, houdt het
echter liever zoveel mogelijk bij het
oude. Ook na veertig jaren is hij het rei
zen per trein nog niet beu, „want," zo
zegt hij, „reizen is mijn lust en mijn le
ven en als ik voor de tweede maal op
de wereld zou komen, zou ik.... reizi
ger worden."
Advertentie
Pt1IUP%
RADIO
Van ouds bekend Tel. 14609
Officieel Philips-reparateur
Kruisstraat 38 - Haarlem
FILMS:
Rembrandt: „Anna". Sylvana Mangano.
Toegang: volw. Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15 u.
Cinema Palace: „Huwelijkswals". Toe
gang: strikt volw. Tijden: 2, 4.15, 7 en 9.15.
Luxor: Prolongeert (derde week) „Lime
light". Toegang: a. 1. Tijden: Zaterdag en
Zondag 2, 5 en 8 uur. Overige dagen 2 en
8 uur.
Frans Hals: „De Vrijbuiters". In techni
color. Toegang: 18 jaar. Tijden: 2.30, 7 en
9.15 uur. Zond'ag 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Lido-Theater: „De arend van Madagas
car". In technicolor. Toegang: 14 jaar. Tij
den: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
City: „Mandy". Toegang: 14 jaar. Tijden-
2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „De Zeehavik". Toegang: 14 jaar.
Tijden: 2.30, 7 en 9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7
en 9.15 uur.
Minerva-Theater: Vrijdag 9 Januari toten
met Maandag 12 Januari: „De Saboteur".
Toegang 14 jaar. Tijden: Vrijdag en Maan
dag 2.30 en 8.15 uur. Zaterdag 2.30, 7 en
9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Zaterdag 10 Januari
Stadsschouwburg: De Nederl. Comedie:
„Via Lissabon", 8 uur.
Gem. Concertgebouw. Comm. tot cultu
rele herv. v. d. schoolgaande jeugd „Sca-
pino Ballet", 2 uur.
Zondag 11 Januari
Stadsschouwburg: De Nederl. Comedie:
„Via Lissabon" aanvang 8 uur.
Gebouw „St. Bavo": K. A. B.-cabaret,
aanvang 7.30 uur.
Maandag 12 Januari
Stadsschouwburg: Toneelver. „Nieuw Le
ven": „Vader thuis" (dil.), 8 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Museum Het Huis Van Looy, ingang
Kamperlaan. Werken van leden van „De
Hollandse Aquarellistenkring". Geopend op
werkdagen van 10—12.30 en van 13.30—17
uur. 's Zondags 14—17 uur (t/m 18 Jan.).
APOTHEKEN:
De Zondags- avond- en nachtdienst van
de Haarlemse Apotheken wordt waarge
nomen door: Bosch en Vaart-Apotheek,
Bosch en Vaartstraat 26, tel. 13290; Cen
traal Apotheek v. h. Florijn, Grote Hout
straat 78, tel. 1050010502; H. Remmers
en Zoon, Kruisstraat 6, tel. 10354; Noor
der-Apotheek, Jan Gijzenkade 181, tele
foon 23821.
ZIEKENVERVOER
Fa. Mathot, Gr. Houtstraat 9, tel. 11990,
Margriet, Turfmarkt 19 rd., tel. 21400; te
Heemstede: Fa. Buitenman en Co., Raad
huisplein 7, tel. 28523.
HEEMSTEDE
De Zondags- avond- en nachtdienst van
<fe Heemsteedse Apotheken wordt waarge
nomen door: de Heemsteedse Apotheek,
Binnenweg 98, tel. 38197, Aerdenhout
Apotheek, Zandvoortslaan 164, tel. 26772.
Advertentie
Slechts EEN voorbeeld:
GOTHISCHE EETKAMER, best. uit
dressoir, schuiftafel, 4 stoelen en
2 armstoelen of 2 lage fauteuils f 495.——
Zo zijn er nog vele eet-, zit- en slaapkamers in een
voudige en luxe uitvoering, die plaats moeten maken
voor nieuwe modellen. Wij ruimen ze zeer voordelig op.
De chemische fabriek N.V. Rids zal een
bedrijf vestigen in de gemeente Ossen-
drecht. Het zal voorlopig aan 100 d 130
mensen werk verschaffen. De fabriek
wordt gebouwd in de nabijheid van de
nieuwe kazerne op de grens van Ossen-
drecht en Putten.
Burgemeester Vos de Wael, van Ossen-
drecht, deelde de raad Vrijdagavond
mede, dat het terrein voor de industrie
reeds was aangekocht. Hij was van oor
deel, dat de gemeente de directie alle
faciliteiten moet verschaffen, die nodig
zijn. De vestiging van deze industrie na
melijk, die de mogelijkheid meebrengt,
dat ook nevenbedrijven naar Ossendrecht
zullen komen, is voor de gemeente een
uitkomst. Ossendrecht had van alle ge
meenten in de Zuidwesthoek van Noord-
Brabant het meest met werkloosheid te
kampen. Dat de directie van het bedrijf
Ossendrecht voor haar nieuwe fabriek
heeft gekozen, is mede te danken aan het
feit. dat de plaats goede afwaterlh'gs-
mogelijkheden naar de Schelde heeft, nu
voor de kazerne een heel nieuwe afwa
teringsleiding is gebouwd. De nieuwe
industrie zal volgend jaar gaan draaien.
Voor de afdelingen Haarlem en om
streken van de Algemene Vereniging
voor Bloembollencultuur zal dr. K. van
der Meer Donderdag 15 Januari des
avonds acht uur in het Krelage-huis
een lezing houden over het onderwerp
„Bodemgesteldheid van de Bloembol
lenstreek".
Anna en haar a.s. bruidegom na de moord op de minnaar.
De film „Anna" behandelt een nogal
larmoyante geschiedenis van een caba
retzangeres, die, nadat haar a.s. bruide
gom haar vroegere minnaar heeft neer
geschoten, in een ziekenhuis terecht
komt en daar besluit non te worden. Zij
heeft de gelofte nog niet afgelegd als
haar vroegere a.s. echtgenoot gewond
het ziekenhuis wordt binnengedragen.
Hij smeekt haar hem te volgen. Zij aar
zelt, maar besluit uiteindelijk haar le
ven te blijven offeren voor God en de
lijdende mensheid.
Zoals u ziet een allesbehalve oor
spronkelijk verhaal. Slechts zo nu en
dan is er een, althans uiterlijke, over
eenkomst met het genre, dat de Italia
nen zo voortreffelijk beheersen. Dwin
gende beeldenreeksen, die het leven in
het ziekenhuis tekenen en bepaalde in
teressante observaties zijn zonder meer
goed, maar kunnen toch niet verhinde
ren, dat de film blijft wat zij is: n.l. een
doodgewoon routine-product.
Silva Mangano speelt in deze film als
Anna de hoofdrol, en zij doet dat voor
treffelijk, zolang zij de gewaagde caba
retière gestalte geeft. Een dergelijke
figuur is haar bijzonder goed toever
trouwd. In de zusterrol moet zij zich
kennelijk te veel bedwingen, waardoor
de natuurlijkheid niet bepaald tot haar
recht komt. In dat opzicht zijn de an
dere zusters, die in deze film maar on
dergeschikte plaats krijgen toebedeeld,
levensecht. Niettemin zullen, volwasse
nen ongetwijfeld met deze film van re
gisseur Lattuada geen verloren uren
beleven. „Anna" draait in Rembrandt.
De operette „Huwelijkswals" heeft
als operette een inhoud, die men op de
koop toe neemt als er behoorlijk ge
zongen wordt en de entourage het aan
kijken alleszins waard is. Het is niet
verkwikkelijk, dat een beroemd zanger
op de avond van zijn huwelijk in Ve
netië op zijn eentje op stap gaat en
daardoor in allerlei verwikkelingen te
recht komt, die hij zelf en zijn vrouw
russen de eilandétalages van
een der modemagazijnen in de
binnenstad speurde, een vrien
din van mijn vrouw naar koopjes,
waarschijnlijk, omdat ze niets had
om aan te trekken. „Wat doe jij
nou hier?" vroeg ze me. Nu geef
ik toe, dat 'n man meer belangstel
ling zal hebben voor epn colbert,
overhemd of das in de uitverkoop
dan voor een mantel van tachtig
gulden voor negen en vijftig vijf en
negentig, maar er kunnen mannen
zijn, die in opdracht van hun lieve
echtgenote eens moeten kijken in
die of die étalage waar een snoezig
japonnetje ligt, dat in de geest al
aan haar verkocht is. Je zegt dan
als man „Ik heb wel wat anders te
doen en ik heb er toch geen ver
stand van," maar als het om de
voorzichtige besteding van het na
aftrek van vele belastingen nog
overblijvend inkomen gaat, kan hét
nut hebben eens poolshoogte te
gaan nemen.
„Och, ik kijk zo maar wat" ant
woordde ik onverschillig, om voor
al niet te laten merken, dat het om
een bepaalde jurk ging, want de
vriendin van mijn vrouw zou haar
ook snoezig kunnen vinden, zoals
de prijs en.... denkt U eens in,
dat zij er de volgende dag mee ov
bezoek zou komen, met de mede
deling: „Je man ontmoette ik tus
sen de eilandjcasten en hij vond
dat deze japon echt iets voor mij
was, voor 'n slank figuurtje en 'n
zorgzame echtgenote uit de mid
dengroepen."
Jullie hebben daarna zeker kof
fie gedronken bij Franken?" zou de
mijne sarcastisch en tegelijkertijd
verdrietig kunnen vragen, om de
nijd over het verloren koopje en
de om zeep geholpen charme weg
te stomen.
Ik zei dus, dat ik zo maar wat
keek. „Hoe vind je m'n schoenen?'
vroeg ze daarna, „voor f 19.75 van
f 28.90, is het niet heerlijk?" Ik
bromde op de manier van de klant
bij de kapper van Jan de Cler. Ze
ging door met haar confidenties
streelde 'n shawl over de palm van
haar hand, liet me 'n koffer-tasje
zien (van zeven vijftig voor vier
negen en negentigen vroeg daar
na aandacht voor haar hoedje met
"en veertje. ..Alleen 't veertje is a'
ie hele hoed waard" stelde ze vast.
'oen ik dan haar hele uitverkoop
gestalte gezien en bewonderd had.
gebeurde het verschrikkelijke. „Is
dat daar geen droom van 'n jurk?"
Mijn zelfde brommertje. „Kijk dat
is nu 'n kleur, die niet bij jouw
vrouw past, maar mij beslist zou
staan, denk je ook niet?" In mijn
binnenste boksten beleefdheid en
liefde voor mijn eega 'n flink rob
bertje. „Zou ik 'm kopen?" hoorde
ik, als uit 'n andere wereld. Nu
moest ik zonder verder commen
taar de winkel binnen rennen en
„mijn" roepen maar er was anders
bestierd, 'n Etaleur met berenvoe
ten sloop de étalage binnen er,
pikte de jurk aan een haak.
Ik glimlachte onzichtbaar. En eer
en geld waren gered. Jammer, dat
de étaleur achter glas viste, ik had
hem zo graag 'n sigaret gegeven.
De vriendin van mijn vrouw
had meteen genoeg van haar
winkelen, het kopje, koffie
werd dus met mijn hand op m'n
hart met gedronken. Ze ging
naar huis, want er was nog 'n sta
pel Nieuwjaarscorrespondentie te
beantwoorden. Dat deed me herinne
ren aan een vriendelijk briefje, dat
ik van een onbekende postman
ontving na de Spaarnebabbel op
Zaterdag in de Kerstweek. Ik
schreef toen wat spijtig, dat amb
tenaren op die derde Kerstdag,
voorafgaande aan de Zondag, mam
heerlijk thuis konden blijven, ter
wijl wij voor een krant moeten
zorgen. Had ik kunnen vermoeden
dat de ontvluchting in Breda die
rust accentueerde, dan was mijn
verhaal veel schoner geweest.
Maar onze postman, zich ambte
naar voelende, moest wel degelijk
werken. Hij schrijft: is U Zaterdag
27 December in de wachtkamer
van de Haarlemse postkantoren
geweest? Zo niet, weet dan, dat deze
ambtenaren het nog drukker had
den dan vorige jaren in dezelfde
periode. En is het U niet opgeval
len, dat er die dag zeljs een twee
de postbestelling is geweest? Vindt
U dit alles vanzelfsprekend?
Geenszins, meneer de onbekende
postman. Alle hulde, zeker uit
naam van de hele Haarlemse ge
meenschap. De tweede postbestel
ling was 'n grote verrassing en wij
weten, dat daarvoor veel overuren
nodig waren, op dagen, die we
allemaal graag in vacantiestem-
ming doorbrengen.
De directeur van het Haarlemse
postkantoor was vol lof over zijn
personeel. De bestelwijken moesten
extra versterkt worden, zodat et
niet twee maar drie man met
zwaar beladen tassen ov stap gin
gen. Niemand mocht met verlof
Hoe kwam het dan, dat het zoveel
drukker was dan andere jaren?
vroegen wij. Toen vertelde de di
recteur over een interessante revo
lutie in de Nieuwjaarswensen. Wij
omhelzen meer en meer de Engel
se methode, door met Kerstmis ge
lukwensen of pakjes aan elkaar te
sturen. Bovendien wordt erg graag
een combinatie van Kerst- en
Nieuwjaarsgroet gekozen, waar
door de drukte op meer dagen te
recht komt. Eigenlijk is de Kerst
groet ook veel mooier en zinrijker,
zodat we er met op achteruit gaan.
Als U ook 'n visitekaartje mei
z.n., dat op 31 December gepost werd,
pas op Driekoningen ontvangen
hebt, bedenk dan eens, dat de „ge
wone" post geen vertraging onder
vond en dat de Kerstgroet op tijd
binnen was.
Goede onbekende postman op
kantoor of op straat in de wijk, je
mag niet eens zelf met 'n geldop-
brengende Nieuwjaarsgroet ko
men. Maar uit dankbaarheid steken
we onze duim omhoog.
SPAARNEBABBEL AAR.
niet wensen, maar die we dan toch
maar te zien krijgen. In de Duitse film,
die van het gegeven gemaakt is, komt al
les nog wat dikker naar voren, met
Duitse gründlichkeit en minder fijne
smaak Johan Heesters zingt het hoog
ste lied als de bruidegom en Claude
Farrell zorgt voor de complicaties.
Amusement is vooral Josef Egger als de
discrete portier en B Kroger geeft
een verrukkelijke vertolking van de
professor met molentjes. Wat melodiet
jes en fantasietjes en wat dikke humor,
ziedaar „Huwelijkswals". Voor strikt
volwassenen gekeurd-
Deze week draait er in dit theater
een aardige en spannende avonturen
film met in de hoofdrollen Alan Ladd
en Lizbeth Scott. Ze geeft een beeld
van het Amerika van omstreeks 1860,
toen de noordelijke en zuidelijke staten
met elkaar in oorlog waren. Een man,
uitgestoten door de burgerlijke Overheid,
die bestaat uit de sheriff en zijn man
nen, komt in contact met een kapitein
van het verslagen zuidelijke leger. Deze
zoekt verbinding met een guerillagroep,
aan het hoofd waarvan een berucht
generaal staat.
Ook de romantiek ontbreekt in dit
verhaal natuirrliik niet. Chris; de naam
voor de vrouwelijke hoofdrolvértolkster,
staaf haar mannetje, wanneer het op
vechten aankomt. In de,ze kleurenfilm
komt het einde niet onverwachts. Het
goede triomfeert en de generaal vindt
zijn einde in een duel De K.F.C. keurde
deze film voor 14 jarigen.
Vorig week draaide de film „Mandy" in
het Lido-theater. Thans wordt zij vertoond
in City. Het is de geschiedenis van 'n doof
stom geboren meisje, dat door haar ouders
wordt opgevoed, hetgeen niet bijster slaagt.
Na een opvoeding in een Inrichting is her.
resultaat boven de verwachtingen. 14 iaar.
„De Arend van Madagascar" is een
zeemansfilm van groot formaat in_eer?
rijk geschakeerde technicolor. *jrroi
Fiynn en Maureen O'Hara vertolken
uitmuntend de hoofdrollen en doen de
toeschouwers herhaaldelijk de adem in
houden als zij hun moed in de ver
schillende gevechten tonen. Doch het is
geenszins hier een harde of al te rauwe
zeemansfilm. Ook hier heeft het verhaal
niet zo heel veel om het lijf, maar
spreekt toch tot de toeschouwers en
sleept hen mee in de vele woelige en
enerverende gebeurtenissen. Luitenant
De Kon. Ned. Voetbal Bond deelt
mede, dat alle voor morgen (Zondag
11 Januari) vastgestelde wedstrijden in
verband met de gesteldheid van de ter
reinen zijn afgelast. Het programma
wordt verschoven naar Zondag 18 Janu
ari.
Ook alle korfbalwedstrijden gaan niet
door.
De eerste bijeenkomst van „Oost en
West" zal zijn op Donderdag 15 Januari
des avonds 8 uur in hotel „De Leeuwe
rik", Kruisstraat 30.
De heer J. K. P. Sloos van Esso Ne
derland N.V. zal een causerie houden
over aardolie, terwijl na de pauze films
zullen worden vertoond, genaamd
„Desert Venture" en „Aardolie".
advertentie
LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493
Hawke wordt op het kaperseiland ge
gijzeld. Daar ontstaat tussen hem en de
manmoedige vrouwelijke kapitein een
amourette. Na vele verwikkelingen,
vechtpartijen aan boord volgt het happy
end tussen beide hoofdpersonen. Een
zeker niet onaardige film. 14 jaar.
„De Zee-havik", een zeer spannende
rolprent, vertolkt de roemruchte sage
van de meest onverschrokken zeeschui
mer, die ooit heeft gestreden onder de
vlag met de doodskop en de gekruiste
beenderen. Opwindende zeeslagen tus
sen Engeland en Spanje, hevige gevech
ten in de gevaarvolle Spaanse wateren.
Dat geheel wordt omgeven door een
entourage van internationale politiek,
nachtelijke overvallen, vijandelijke hin
derlagen, al de tyrannie, die mannen
drijft tot de kwellingen der lijfeigen
schap. De Zee-havik is een onverschrok
ken strijder, een soort „Robin-Hood-der-
Zeeën", die goud en koopwaren kaapt
om ze naar zijn land te brengen. Op de
koop toe huwt hij nog de nicht van de
Spaanse ambassadeur.
14 jaar,
„Saboteur", een goede sensatiefilm van
Alfred Hitchcock, met Priscilla Lane, Robert
Cummings en Otto Kruger in de hoofdrollen,
verhaalt de toeschouwer van een complot,
dat gesmeed wordt in Amerika om een
vliegtuigfabriek te saboteren. Een jonge
arbeider, die er ten onrechte van verdacht
wordt in deze misdadige handelingen be
trokken te zijn, ontsnapt uit de handen van
de politie en vlucht. Opgejaagd zwerft hij
door het land, waarbij hti geconfronteerd
wordt met allerlei situaties. Tenslotte ont
maskert hij de ware saboteur tijdens een
klimpartij in het Vrijheidsbeeld; een scène
waar de maker van de film zijn zucht naar
sensatie wel de vrije loop heeft gelaten.
„Saboteur" is goedgekeurd voor veertien-
jarigen.
De film „LlmêllgftF' werd rlogmaals ge
prolongeerd: Voor de vijfde week draait zij
nu in dit theater. A. 1.
Voor de competitie speelde H.W.P. 3 te
gen het Oude Slot 2 en keerde met de
kleinst mogelijke nederlaag huiswaarts.
De volledige uitslag was:
v Hout (O. Slot 21— Huyboom (H.W.P. 3)
0—i. Kokkelkoren Jr'~Hoitkamp
Brandt-Baas 1-0. Kokkelkoren Sr.-Hol-
dorC) iL—Quintusv. d. Berg 0—1,
HerckenrathHoltkamp Jr. 1—0, Verlooy—
Huneker 1—0. Le Nobel—Lunenburg
Reev. Straaten 0—1, TurkenburgDe Vos
1o. Totaal 5H4%.
In de Amsterdamse haven zijn in Decem
ber 1952 aangekomen 441 schepen, totaal
2.681.204 m3 bruto (541.035 n.r.t.). Het wa
ren.: 248 Nederlandse, 49 Engelse. 39 Duitse,
38 Zweedse, 17 Noorse, 7 Deense, 11 Finse.
7 Franse, 2 Italiaanse, 4 Amerikaanse, 1
Grieks, 2 Poolse, 3 Panamese, 7 Argentijn
se, 5 Russische en 1 Liberiaans.
In dezelfde periode zijn weer vertrokken
411 schepen. Totaal 2.456 940 m3 bruto
(491.368 n.r.t.). Het waren: 225 Nederland
se. 51 Engelse, 37 Duitse. 38 Zweedse, 17
Noorse, 7 Deense, 11 Finse, 8 Franse. 3
Italiaanse, 3 Amerikaanse. 1 Grieks, 1 Pools,
2 Panamese, 5 Argentijnse, 1 Russisch en 1
Liberiaans.
Pater Alexander O.F.M. Cap., de wel
sprekende en ascetische kernleider van
de K.A. in het Bisdom Haarlem en gees
telijk adviseur van talrjjke stands- en
vakorganisaties, is Vrijdagmiddag in het
Mariapaviljoen te Amsterdam op 74-
iarice leeftijd overleden. Hij zou juist
dit jaar zijn gouden priesterfeest vieren.
Hij is geboren in Den Helder, maakte
zijn priesterlijke studies in de kloosters
der Paters Capucijnen en is na zijn
priesterwijding enige jaren assistent ge
weest van de St. Antoniuskerk in de
Tichelstraat te Amsterdam. Omstreeks
1909 kwam hij in IJmuiden, waar hij het
sociale katholieke werk organiseerde en
kapelaan is geweest van de Capucijner-
kerk aldaar Vanaf 1929 heeft hij in
Amsterdam, in de Tichelstraat, gestaan
eerst als kapelaan voor de Jordaan,
daarna voor het sociale werk in geheel
Amsterdam en de K.A in het Bisdom
Haarlem.
Hij heeft tal van spreekbeurten ver
vuld om Credo Pugnoclubs op te rich
ten en zijn rijzige gestalte was ontel
bare malen aanwezig op bestuursverga
deringen van kath. middenstandsvere
nigingen. de bonden van de Kath. bak
kers, slagers, kruideniers, kannerspa-
froons, enz., zowel als van K.A.B.-orga-
nisaties. waarin hij stevige kernen van
8/1
9/1
Anaconda Coppei
43%
43%
Gethlehem Steel
56
55%
ihryslei Corp
93
9iys
ieneraJ fcileetric
7144
70%
General Motors
67
66V4
Hudson Motors
16 Vs
16%
K.ennecott Copper
79
78%
Montgomery Ward
64
62%
North American Can
21", '2
21%
rtadio Corp.
28%
27%
rtepuhlic Steel
47%
46%
Shell OiJ
70%
69%
Southern Pacific
45%
44%
Southern Railway
78%
78%
Tidewater
22%
22%
U. S. Steel
43%
42%
beginselvaste katholieken stichtte of be
vestigde en onvermoeibaar de harmonie
tussen economische belangen en gods
dienstige idealen bepleitte. Tot zijn dood
toe is hij onder-directeur geweest van
de K.A. voor mannen in het Bisdom
Haarlem.
Dinsdagavond om half acht worden
in de St. Antoniuskerk aan de Lijn
baansgracht te Amsterdam de plechtige
Metten gezongen, Woensdag om tien
uür de Lauden, waarna de plechtige
Requiemmis volgt. Des middags om drie
uur is de begrafenis op het klooster
kerkhof te TJdenhout.
Donderdag 15 Januari zal in theater
Monopole alhier de tweede avond van
het kunstabonnement worden gegeven.
Het betreft hier een opera-concert, dat
zal worden gegeven door de sopraan
Anneke de Graaf en de tenor John van
Kesteren.
Zij zullen ten gehore brengen, frag
menten, aria's en duetten uit bekende
opera's o.m. Rigoletto en La Traviata
van Verdi, de Parelvissers van Bizet,
Figaro's Hochzeit van Mozart, Don Pas-
quale van Donizetti en La Bohème van
Puccini.
Artsen: M. Trooster, W. Daniëlslaan 14,
Santpoort, tel. 8410.
Apotheken (ook nachtdienst)Santpoortse
Apotheek, Bloemendaalsestraatweg 145,
Santpoort, tel. K 25608249
Zondag 11 Januari
Hoog water: 11.49 u.
Laag water: 7.06 u. en 19.36 u.
Maandag 12 Januari
Hoog water: 0.28 u. en 12.54 u.
Laag water: 8.18 u. en 20.46 u.