Het Heilig Graf in Oostenrijk S* De vernieuwing in de congregaties der vrouwelijke religieuzen Uiting van echte volkskunst Boottocht voor zware zieken Modernisering kleding slechts bijkomstigheid NODEN EN EISEN IN ONZE TIJD ZIJN DIEP GAAND VERANDERD „In Rome kent men dat niet" Frankrijk en de V.S. nemen deel aan besprekingen veiligheid in de lucht 50ste dodenlijst 94,1 millioen in Rampenfonds Nederland moet slechts 1.2 millioen ton kolen invoeren Halve dag vrij op Koninginnedag Sportveldencomplex te Enschede Kleine zege van de Ned. jeugd (2-1) Wereldrecord van Andersen erkend VRIJDAG 3 APRIL 1953 PAGINA 5 Wil Sovjet-Unie een militair vier- mogendheden-bestuur Veevoederdistributie opgeheven Met ingang van 28 April U£T ZEGEN\ COMPmtNTJES WSTWEL In kolenjaar 1953-54 Naast cokesexport ook uitvoer van 600.000 ton kolen Nieuwe type vracht- wagenchassis Commodore Verhoog met pensioen Notarissen benoemd Vijf tochten voor ongeveer 350 patiënten Kosten ruim 2,2 miln. FIFA-TOURNOOI Ook Dehnert uitgescha keld in Monte Carlo Limburgs elftal Klemmende eisen Suggesties van Rome (Van onze Weense correspondent) roen Paus Pius VI in de Goede Week van het jaar 1782 in Wenen vertoefde, wilden de trotse Weners de Heilige Vader met iets bijzonders verrassen en leid den ze hem rond langs een paar „Heilige Graven", die elleen in de Goede Week te zien zijn. Toen de Paus o.a. de barokke gevaartes in de Stefansdom en in de kerk „Am Hof' 'm ogenschouw had genomen, verklaarde hij laconiek: i.Romae non sic in Rome kent men dat niet". De teleur gestelde Weners hadden tenminste de troost, dat dit echte Oostenrijkse volksgebruik niet werd veroordeeld of verboden. De devotie tot het H. Graf heeft in Oostenrijk vormen eangenomen, die noch in ons land. noch in Italië bekend zijn. Ook wij hebben wel een Heil'ig Graf, meestal in de vorm van een baldakijn uit rood brokaat en van binnen gevoerd met witte zijde. Bovendien bestaat vooral in onze grote steden de gewoonte om op Witte Donderdag zeven merken te bezoeken. In Oostenrijk ziet het Heilig Graf er anders uit. Wel is ook hier op Witte Donderdag en Goede 1 r ij dag het Allerheiligste uitgesteld, maar op Goede Vrijdag Wordt het eigenlijke Heilige Graf pas na de plechtigheden °nthuld. Het heeft verschillende variantenMeestal bestaat het Uit een geweldig gevaarte van lugubere rotsen, waarin aan graf met afgewentelde steen is nagebootst. In de spe lonk ligt dan een levensgroot beeld, van de gestorven Hei land. Soms is het moment van de Kruisafneming uitge beeld met Nicodemus en Joseph van lArimathea in grote houten sculpturen; daaronder ligt dan meestal met een Pathetisch gebaar de Heilige Maria Magdalena, terwijl de Heilige Maagd en Joannes er in stille gelatenheid bij staan. In andere kerken weer is deze groep vervangen door de wenende vrouwen, omringd door een paar mar tiaal uitziende soldaten, die het graf bewaken. Ofschoon men de bekende paaspro- cessie langs de openbare weg in Oos tenrijk heeft afgeschaft, is het bezoek van de „Heilige Graven" in zwang ge bleven en bestaat ook hier de gewoonte om minstens zeven kerken te bezoe ken. Men ziet dan volwassenen en vooral kinderen naar de kerken trek ken, niet zozeer om er te bidden als om te kijken. De Italianen kunnen de Oostenrijkers op dit punt niet veel ver- Wijten, want hun beroemde Napoli- taanse kerstkribben dienen ook meer om de kijklust en de kinderlijke nieuws gierigheid te bevredigen Ook de Oostenrijkers zijn kijklustig ze zijn goede toneelspelers en ze houden van toneel; het godsdienstige sentiment openbaart zich dan ook hier °P een geheel eigen wijze, niet alleen in grote kunstwerken, maar ook langs de weg van het toneel en van de volks kunst. Het is hier tie plaats niet om uitvoe rig in te gaan op de geschiedenis van dé devotie tot het Heilig Graf. Alleen wijzen we er op, dat deze devotie vooral in de Middeleeuwse passiespe len haar grootste bloei beleefde. Refor matie en Renaissance maakten aan dit christelijke volksgebruik voorlopig een einde, totdat het onder de invloed van de Contra-reformatie weer opleefde en vooral in de barok nieuwe en exube rante vormen vond. Dit is dan ook de reden waarom de verering van het Hei lig Graf vooral te vinden is in de lan den van de Contrareformatie, dus in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Man van Smar ten in Sankt Wolfgang van Mefinrad Gug- genbichler. Het zijn dezelfde streken, waar de barokkunst heeft gebloeid, waar on der de bergbevolking de houtsnij kunst bewaard is gebleven en waar ook nu nog in veel dorpen de oude passiespelen worden opgevoerd, zoals in Tirol en Oberammergau in Beie ren. Daarbij komt, dat de Oostenrijker misschien wel onder de invloed van de barok, een bijzondere voorliefde heeft voor al het theatrale en toneel matige. Hij is eigenlijk nooit een groot schilder geweest, wel echter toneelspeler, vooral operazanger en niet te vergeten beeldhouwer. Voor dit laatste behoeft men alleen naar het kerkje in Sankt Wolfgang te gaan met het prachtige gothische altaar van Michael Pacher en de aangrij pende „Man van smarten" van Gug- genblchler. De Oostenrijker houdt van wapperende kleren, golvende ha ren, bollige wangen, wolken en vooral van uiterlijk vertoon en bonte kleuren. Onder de oude monarchie werd het Heilige Graf in de kapel van de kei zerlijke burcht bewaakt door soldaten van de keizerlijke lijfwacht. De Weense oevolking stroomde dan naar deze ka pel om de martiale gestaltes te gaan zien. Daarop probeerden andere ker ken, die het privilege van de lijfwacht De Franse en Amerikaanse Hoge Commissaris in West-Duitsland hebben de uitnodiging van de Russische gene raal Tsjoeikof aanvaard om de Brits- Russische besprekingen over de veilig heid in de luchtcorridors naar Berlijn bij te wonen. In regeringskringen te Londen ziet Het informatiebureau van het Neder landsche Roode Kruis heeft een 50ste lijst van geborgen en geïdentificeerde slachtoffers van de watersnood gepubli ceerd, luidende; DREISCHOR Kip-Van der Maas, Cornelia Jacomina, geb. 2912.14, echtge note van J. Kip, laatste adres: Papen- blok D 107. FIJNAART Mackay, Georgine Ma ria, geb. 11.7.22 te Tjimahi, laatste adres: Van Halewijnlaan 254, Voorburg. KORTGENE De Regt, Marinus, geb. 18.6.48 te Kortgene, zoon van Johannes de Regt en Lena H. Maas, laatste adres: Noord Langeweg 15, Kats. Timmerman-Van Strien, Francina Jas- perina, geb. 6-4.21 te Kortgene, echtge note van Marinus Timmerman, laatste adres: Veerweg 5, Kats. Wijs-Maartense, Neeltje Catharina, geb. 11.4.12 te Goes, echtgenote van Jan Franciscus Wijs, laatste adres: Veerweg 3, Kats. KRTJININGEN Balkenende, Dirk, geb. 10.10.00 te Zaamslag, echtgenoot van Neeltje H. de Dreu, laatst edres: Witte- steeweg 1. Kosten-Paasse, Johanna Barbara Ja- coba, geb. 18.8-84 te Schore, weduwe van Jan Kosten, laatste adres: 2e Vlietweg 2. Goetheer, Anton, geb. 3.8.17 te Wol- Phaartsdijk, echtgenoot van Wilhelmina J. Rottier, laatste adres: Wittesteeweg 1. Goetheer, Jan Jacob, geb. 29.4.51 te Kruiningen, laatste adres: Wittesteeweg MIDDELHARNIS Van Gelder, Adrianus Kornelis, geb. 28.6.76 te Mid- delharnis, laatste adres: Waterweg 97. NIEUW-VOSSEMEER Raamsdonck, Franciscus Johannes, geb. 29.9.81 te Nw - Vossemeer, laatste adres: Kortendijk 79. NIETJWERKERK Van Nieuwen- nuijzen, Olivier Andries Hubrecht, geb. 14.1.88. laatste adres: Krabbenhoekse- Weg 389. Sies, Dirk, geb. 27.10.82, laatste adres: Molenstraat 138. OUWERKERK Van Damme, Gerrit, geb. 13.5.39, laatste adres: no. 166. ST. PHILIPSLAND Aanvulling van 3e verlieslijst d.d- 6.2.53 blz. 4. Thans ge borgen: Vroegop, Laurens, geb. 27.2.40 te Steenbergen en Kruisland, laatste adres: Zuiddijk 122. Het Nationale Rampenfonds had tot Donderdagavond een bedrag ontvangen van 94.1 millioen gulden. Sinds Woens dag is er dus één millioen gulden bij gekomen. men de Russische uitnodiging aan Frankrijk en de V.S. als een poging om het viermogendhedenbestuur over Duitsland te herstellen. Deze mening vindt steun in enkele berichten uit Moskou volgens welke de Sovjet-Unie binnenkort zal antwoorden op de laatste geallieerde nota over de verkiezing van een regering voor geheel Duitsland. De geallieerden hebben het Russische voorstel over een hereniging van Oost en West-Duitsland door een samensmel ting van de militaire zones altijd afge wezen. Zij hebben zich op het standpunt gesteld dat de gebeurtenissen sedert de overeenkomst van Potsdam in 1945, een herinstelling van een militair viermogendhedenbestuur onmogelijk ge maakt hebben. Volgens Britse woord voerders zouden de Russen besprekin gen over een militair viermogendhe denbestuur weer willen beginnen door middel van de huidige besprekingen op technisch niveau tussen de vier landen. niet bezaten, de achterstand in te ha len door het opstellen van levens grote houten beelden, die de wacht bij het graf hielden en er nog pompeuzer en prachtiger uitzagen dan de echte soldaten. Er ontstond als het ware een heilige wedstrijd tussen de verschil lende kerken om de Heilige Graven steeds groter en indrukwekkender te maken, met het gevolg, dat men een oeroep ging doen op de werkelijke kunstenaars, die opdrachten kregen tot het ontwerpen van hele groepen. Aan deze ontwikkeling hebben we een paar werkelijk waardevolle Hei lige Graven in Wenen te danken. Het mooiste, dat we in de kerk van de Do minicanen vinden, is het werk van Raffaei Donner, een van de grootste Oostenrijkse beeldhouwers, die in 1693 geboren werd en o.a. bekend is door de prachtige fontein op de „Neuer Markt" te Wenen. Toch is reeds hier, evenals in de Kruisafname van Donner's leer lingen in de „Ulrichs-kirche", het wilde en luidruchtige gebaar enigszins verstild tot grotere innigheid, plaats ma kend voor een beginnend klassicisme. Jammer genoeg heeft men deze groep, die oorspronkelijk gepolychromeerd moet zijn geweest, later met witte lak overgeschilderd. Het oudste Heilige Graf in deze vorm vindt men in de kerk van de Heilige Michael van We nen, het is een creatie van Franz Kass- mann. Deze werken met hun groot aantal varianten op het platteland zijn niet alleen van belang voor de kunstge schiedenis, maar vooral als uitingen van een geheel eigen soort volkskunst en van een godsdienstig sentiment, waar van wij in onze schuilkerken bijna geen voorbeelden vinden Op het eerste ge zicht vinden wij deze uitingen misschien te theatraal en te overladen, maar goed beschouwd zijn ze toch niets anders dan de directe voortzetting van de Middel eeuwse lijdensmystiek en de passie spelen met heur uitvoerige en somtijds zeer drastische beschrijvingen van het Lijden. Natuurlijk kennen we ook Hei lige Graven, die minder smaakvol zijn, maar het gaat niet aan om de barok als zodanig te veroordelen, omdat deze kunst ons niet zou liggen Deze kunst vorm heeft namelijk niet alleen haar eigen plaats in de kunstgeschiedenis ze is vooral belangrijk in de ontwikke ling van de vroomheid, waarvan ze een echte en onvervalste uiting is geweest. De Heilige Graven in hun waardigste representanten zijn er de beste bewij zen voor, evenals de bekende Calva riebergen in Bretagne en in het Oos tenrijkse Burgenland. Aangezien de huidige situatie op de internationale markt de handhaving van de veevoederdistributie niet langer noodzakelijk maakt, heeft de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening, zoals reeds aangekondigd, be sloten. mede gelet op de gunstige ont wikkeling van de voederbouw in ons land, de bestaande regeling in te trek ken en wel met ingang van 28 April. Deze beslissing is genomen na overleg met de Stichting voor de Landbouw en na advies van het Bedrijfschap voor Veevoeder. Ook het bestaande mengge- bod zal na deze datum niet langer van kracht zijn. Omtrent eventueel te stellen kwaliteitseisen en de hieraan verbonden controle wordt met de georganiseerde landbouw overleg gepleegd. Ook wordt thans in overleg met de georgahiseerde landbouw bezien, op welke wijze de ont wikkeling van de veestapel, inzonder heid van de varkens- en de pluimvee houderij, in goede banen kan worden gehouden. Voorshands worden mede met het oog op de bestaande voorraden de voor consumptie bestemde hoeveelheden veevoeder op de gebruikelijke wi.jze van overheidswege in de handel gebracht. Advertentie OVER OIv2£ BEREID DOOK. ilPONESlSCHE KOKKIES AMSTERDAM De minister van Economische Zaken heeft in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer mededelingen gedaan over de ontwikkeling van de prijzen voor vaste brandstoffen in het kolenjaar 1953/54. Hij merkt hierin o.m. op, dat hij een begroting heeft doen opstellen voor de lasten van het Brandstoffen-egalisa tiefonds, waarbij rekening is gehouden met de volgende overwegingen. a. De Nederlandse mijnen zullen haar kolen op de gemeenschappelijke markt, dus ook in Nederland mogen brengen tegen de maximumprijzen, die de Hoge Autoriteit heeft toegestaan. b. Zij zullen deze kolen in Nederland op franco basis mogen blijven verkopen. c. Het verschil tussen deze franco-prijs en de verbruikersprijs (verkoopprijs van de groothandel) zal aan de koper uit het Egalisatiefonds moeten worden ver goed in de vorm van een ristorno op de factuur. d. Voor zover de franco-prijs op basis van a bedoeld lager zou zijn dan de gel dende verbruikersprijs in Nederland, zal deze verbruikerprijs moeten worden verlaagd. e. Er zal boven de reeds bestaande cokesexport nog ca. 600.000 ton Neder landse kolen worden geëxporteerd. f. Uit de andere landen der ge meenschap zal Nederland een hoeveel heid van 3,8 a 4 millioen ton kolen kunnen kopen tegen de aldaar gelden de maximumprijzen. g. Uit derde landen zal niet meer dan 1,1 a 1,3 millioen ton kolen ge ïmporteerd behoeven te worden. Uit de betreffende berekeningen is ge bleken, dat bij handhaving van de gel dende verbruiksprijzen de som van het ristorno op Nederlandse kolen en van de importtoeslagen op kolen uit andere lan den ca. f 97 millioen zou bedragen. Re kening houdende met de wenselijkheid reeds aanstonds een zekere aanpassing van het Nederlandse verbruikers-prijs niveau aan dat van de gemeenschap te bewerkstelligen, zou dit bedrag met on geveer een zesde, dus tot ca. f 80 mil lioen teruggebracht dienen te worden. Dit zou moeten leiden tot verhoging van de gemiddelde verbruikersprijs in Ne derland van plus minus f 61 tot plus minus f 62,50, d.i. dus met ongeveer 2'/,%. In het algemeen gezien acht de minister een dergelijke verhoging accep tabel. De minister stelt zich voor in een uit voeriger nota, waarin ook op andere as pecten van de ontwikkeling van de E.G. K.S. zal worden ingegaan, nog enige op merkingen over het in de toekomst te verwachten prijsverloop van kolen in de Gemeenschap en over de verdere aan passing van de kolenprijs in Nederland te maken. Daarin zal tevens de instel ling van de gemeenschappelijke markt voor staal behandeld kunnen worden. Hij vertrouwt, die nota tegen 1 Mei a.s. aan de Staten-Generaal te kunnen over leggen. Het College van Rijksbemiddelaars heeft naar aanleiding van het voorstel van de Stichting van den Arbeid betref fende de arbeidstijd op de Koninginne dag en de Nationale Bevrijdingsdag over wogen dat bij het georganiseerde be drijfsleven de wens blijkt te bestaan de vrije middag van de Nationale Bevrij dingsdag te verplaatsen naar Koningin nedag. Het college trekt in de beschik king „Arbeidstijd Nationale Feestdag" van 3 April 1951 en bepaalt: 1. Het is aan werkgevers toegestaan op Koninginnedag, voorzover het werk zulks toelaat, in afwijking van de nor male werktijd van 1 uur des namiddags af vrij te geven met behoud van loon. Deze vrije uren zullen niet in mindering worden gebracht op de vacantie, waarop de werknemer recht heeft, behoudens het bepaalde sub. 3. 2. Indien en voorzover in door het College van Rijksbemiddelaars bindend vastgestelde regelingen de middag van de Koninginnedag als vacantiedag (snip perdag) is aangewezen, vervalt deze aanwijzing. Bepalingen in regelingen met betrekking jot het vrijaf geven op 5 Mei vervallen eveneens. Overeenkom stige wijzigingen, door partijen aan te brengen in lopende collectieve arbeids overeenkomsten zullen geacht worden de vereiste goedkeuring van het college van Rijksbemiddelaars te hebben ver kregen. 3. Indien partijen op grond van het bepaalde in een tussen hen geldende collectieve arbeidsovereenkomst niette min de vrije middag op de 5e Mei wen sen te handhaven, dient zolang deze be paling ongewijzigd blijft een eventuele vrije middag op Koninginnedag in min dering te worden gebracht op de vacan tie, waarop de werknemer recht heeft. In de N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr. te Amsterdam is een niieuw type vrachtwagenchassis ontwik keld. waarvan het prototype een dezer dagen gereed is gekomen." Dit chassis heeft een voorasbelasting van 7000 kg., een achterasbelasting van 8000 kg. terwijl het chassis zelf 5200 kg. weegt Hierdoor is het bruto laad vermogen 9800 kg., terwijl bii normale vrachtwagens van deze afmetingen de lengte van de laadbak kan variëren van 6% tot 7'/2 meter het bruto laad vermogen van 7500—8000 kg. bedraagt. Dit chassis zal op de komende RAI- tentoonstelling van bedrijfsautomobielen vAirden geëxposeerd. De directie van de Holland-Amerika Lijn deelt mede, dat commodore P. H. G. Verhoog, gezagvoerder van het s.s. Nieuw Amsterdam, 1 Mei 1953 wegens het bereiken van de pensioengerechtig de leeftijd, de dienst van de Holland- Amerika Lijn zal verlaten. Bij K.B. zijn benoemd: tot notaris te Utrecht J. W. Borgers, cand.not. te Utrecht, (vacature A. Ph. Ridder); te Oirschot A. G. J. Driesen, cand.not te Dongen (vac. wijlen J. p. j. van der Avort), en te Smilde D. Wemer, cand. not te Hengelo (Gld.) (vac. wijlen J B. Th. Vriend). Mr. J. A. de la Hayze is op verzoek eervol ontslagen als notaris te Heem stede (Van onze Utrechtse correspondent) Het ligt in de bedoeling van het Rode Kruis, in samenwerking met. de artsen en kruisverenigingen in de provincies Groningen, Gelder land, Overijssel, Utrecht en de stad Amsterdam vijf zes-daagse boot tochten te organiseren voor onge neeslijke zieken en langdurig bed legerige patiënten. Men heeft hier voor van begin Mei tot en met de eerste week van Juni de beschik king gekregen over een salonboot van de Holland-Veluwe-lijn, de „Kasteel Staverden", die aan onge veer zeventig patiënten plaats biedt en door het Rode Kruis geheel zal worden ingericht. De tochten hebben de volgende route: Utrecht- Arnhem-Nijmegen-Dordrecht- Rotterdam-Utrecht. De boten zullen worden bemand met verplegend en ad ministratief personeel van het Rode Kruis, onder leiding van dr. W. A. Geursen uit Apeldoorn, die als scheeps arts zal fungeren en die tevens een be langrijk aandeel in de voorbereidingen heeft. Het is thans de derde maal dat een boottocht voor de zwaarst getroffen zieken wordt georganiseerd. In 1951 is er een tocht geweest voor zieken uit Overijssel, in 1952 voor zieken uit Gel derland. Dr. Geursen, die ook de voor gaande jaren de leiding heeft gehad, zei ons dat het moeilijk is te beschrij ven wat deze ontspanning voor zieken betekent dié jarenlang aan dezelfde kleine omgeving gebonden zijn geweest. Het komt niet zelden voor dat er een totaal vernieuwde levenshouding en een groter besef van menselijke waarde uit geboren wordt. De nodige gelden wor den voornamelijk van particuliere zijde en van gemeentewege ingebracht. Een enkele maal komt het voor dat de af- delingenkas van het Rode Kruis een ontbrekend bedrag suppleert, maar de financiering berust in principe niet bij het Rode Kruis. De kosten bedragen 85 gulden per persoon. Belangstellenden kunnen zich het beste in verbinding stellen met de behandelende wijkverpleegster. Zij die het werk willen steunen met een gelde lijke bijdrage worden gaarne verwel komd bij de plaatselijke afdelingen van het Rode Kruis (Van onze correspondent) De Enschedese raad zal opnieuw een mfllioenenplan te behandelen krijgen. Deze keer gaat het om een bedrag van 2.243.500 gulden voor de aanleg van het sportpark Erve Dieckman. Dit sportvel dencomplex van 20 ha. is geprojecteerd in het Zuidelijk deel van Enschede. Het exploitatietekort wordt geraamd op honderdduizend gulden per jaar. Het complex zal één geheel vormen met de nog aan te leggen openlucht-zwem- en badinrichting en bestaan uit acht voet balvelden, twee korfbalvelden, een ter rein voor schoolsport en een tumhal met een klein turnveld. Om het hoofd- veld van internationale afmetingen, dat door Enschedesche Boys zal worden bespeeld, is een sintelbaan geprojec teerd. Er zal een toeschouwersaccom modatie komen voor twintigduizend personen. In de turnhal is een turnzaal ontworpen van vijftien bij dertig meter, die ook gebruikt zal kunnen worden voor andere zaalsporten, als volleybal, basketbal en tafeltennis. Door het gemeentebestuur zal voorts een gemeentelijk bureau worden inge steld, dat tot taak krijgt de belangen der sport te behartigen. In de eerste verliezersronde van het jeugdtournooi van de FIFA heeft het Nederlands Elftal met '21 van Zwit serland gewonnen. Het was een harde, vaak fe harde wedstrijd, welke op het droge, zanderige en naar één zjjde af lopende veldje van Union Halle, een vflf'ental kilometers bir'en Brussel, ten beste werd gegeven. Mede door de zwakke leiding van scheidsrechter Godart ging het niet al tijd even vriendelijk toe binnen de krijtlijnen. Vooral de Zwitserse knapen bezondigden zich nogal eens aan gooi en smijtwerk, dat de Oranje-broekjes zodanig irriteerde, dat laakbare ..revan ches" niet ui bleven. Tweq strafschop pen. aan beide zijden een en alle twee raak, waren hiervan het gevolg. Fraai spel, dat op technisch goed peil stond, was het niet, kon dat ook niet zijn op dit harde veld, waarop de bal de vreemdste en meest onverwachte ca priolen maakte. Het was weer de verdediging, die het grooiste aandeel in het succes heeft ge had. Weer stond Bruys pal wanneer de stevige bergbewoners op het Neder landse doelgebied afkwamen; weer za ten Kraay en Beekman er steeds s evig en op tijd tussen en wanneer wij naar het zwakke punt van deze linie zouden zoeken, zou alleen de aanmerking ge maakt kunnen worden dat de samen werking met doelman Schouten niet al tijd even goed klopte. Na acht minuten spelen reeds namen de Nederlanders de leiding toen Bove- nius uit een pass van Erkens hard in schoot. Uit een strafschop, kort na de hervatting, scoorden de Zwitsers tegen, maar even later benutte ook Kreyer- maat een penalty (21). De overige uitslagen luiden: Kwartfinales: TurkijeLuxemburg 30; HongarijeIerse Vrijstaat 40; EngelandZuid-Slavië 11 (na verlen ging) (rust 01). (Na loting is Zuid- Slavië in de halve finales geplaatst). DuitslandSpanje 15 Troosttournooi: BelgiëNoord-Ier- land 4—3; ArgentiniëSaarland 70: FrankrijkOostenrijk 21. Het wereldrecord op de 10.000 meter, door Hjalmar Andersen (Noorwegen) met een tijd van J6 min 51.4 sec., gemaakt op 27 Januari 1952 te GJoevik is door de International Skating Union erkend. Naar men zich herinnert heeft Ander sen veertien dagen later in het zelfde sei zoen tijdens de wedstrijd NoorwégenRest van de Wereld te Hamar, toen Klaas Schenk scheidsrechter was. het record ver der omlaag gebracht op een tijd van 16 min. 32.6 sec. De ISU deelt thans mede, dat deze tijd, alsmede ook de tijden door de Russische rijders te Alma Ata in het zelfde seizoen gemaakt, op het congres, dat 10 Juni a.s. te Stresa wordt gehou den. aan de orde wordt gesteld. Omtrent de erkenning van de wereld records. in het seizoen 1952/1953 gemaakt, zijn nog geen nadere gegevens bekend, daar de ISU nog bezig is de diverse pro cessen-verbaal te verzamelen. In de kwartfinales van het herenen kelspel van het tennistournooi te Monte Carlo heeft Drobny met 6—2. 86. 5—7, 60 van de Belg Briehant gewonnen. Bartzen (V. S-> sloeg Washer (Belg.) met 6—3. 9—11. 3—6, 6—0. 9—7. Sko- neeki (Polen) zegevierde over Stocken- berg (Zweden) met 6—2. 6—2. 6—3 en Nielsen (Denemi won van Aser (V. S.) met 6—4. 6—1, 7—5. In de tweede ronde van het heren- dubbelspe] gingen onze landgenoot Deh nert en Moreau (Belg.) tegen de Duit sers von Cramm en Pottinger met 62, 3—6. 108 ten onder. Patty en Bartzen 'V. S.) bleven in de halve finales van het tournooi om de Butler Trophy (voor dubbels van één natie) met 63. 64. 62 de baas over de Zweedse combinatie Axelsson-Da- vidsson. Het Limburgs elftal, dat op Zondag 19 April te Tongeren de traditionele wedstrijd tegen Belgisch Limburg (cou pe Coenegracht), speelt, is als volgt 'amengesteld: Doel: Vrijhof (Bleyerheide). Achter: Nicolai (MVV) en Stroucken Sittardia). Midden: Spanjer (Limburgia), Dor- nans (MVV) en Diederen (Sittardia). Voor: Schils (Sittardia). Feyen (Lim- ourgia), Rondagh (Kimbria), Raven- stein (MW) en Gruizen (Sittardia). Reserves: Vroomen (Bleyerheide), Muyris (Maurits), Notermans (Sittar dia), Hanneman (Bleyerheide) en Stein- busch (Bleyerheide). Sommige kranten en geïllustreerde bladen hebbèn in het laatste jaar de indruk gewekt, alsof de aangekondigde vernieuwingen in de religieuze Congregaties hoofd zakelijk zouden neerkomen op een modernisering van de kleding der Zusters. Al heeft de Paus dit punt een paar keer genoemd, het zou jammer zijn als de katholieke leken hun blik tot deze uiterlijke bijkomstigheid beperkten, zon der een diepere kijk te krijgen op de verblijdende inner lijke ontwikkeling, die zich aan het voltrekken is in dit belangrijk orgaan van de Kerk Het misverstand wordt ook gevoed door termen als modernisering en aanpassing, die suggereren, dat het slechts een tactisch toegeven zou zijn aan de tijdgeest van de wereld. Bepaalde tijdsomstandig heden zijn alleen maar de aanleiding geweest, dat er meer vaart kwam in het streven naar een verfrissing van de religieuze geest en naar een bezinning op het wezen van deze levensstaat. Het is een regeneratie, die samenhangt met de vernieuwing, die in heel het kerkelijk leven onder inwerking van Gods Geest onmiskenbaar aan het door breken is. Uiteraard vertoont zich dit verjongingsproces naar buiten in een verandering van vormen, een omschake len, een bijstellen in overeenstemming met de vorderingen van de beschaving. Niets op deze vergankelijke wereld, dat werkelijk leeft, kan altijd star in dezelfde toestand blijven. Daarom moeten alle menselijke instellingen, ook die van de Kerk, zich van tijd tot tijd hervatten en herscheppen, met behoud van de kern: in dit geval de evangelische raden en de grondidee van de heilige Ordestichters. Rome stimuleert deze heilzame zelfcritiek van de Orden en Congregaties. Gedurende drie achtereenvolgende jaren heeft het religieuze Oversten voor een congres in de Eeuwige Stad samengeroepen Telkens heeft de H. Vader in een audiëntie de richting gewezen, waarin de vernieu wing gezocht moet worden. Hij erkent in de achteruitgang der roepingen een duidelijk symptoom, dat de tijd voor een herziening gekomen is: „Gij weet, dat de vrouwelijke kloos terorden een zware crisis doormaken." De noden en eisen van onze tijd. zijn ook zo geheel anders dan in de eerste helft van de vorige eeuw, toen de meeste Congregaties begonnen te werken, hetzij in onderwijs, op voeding, verpleging of andere apostolische liefdewerken. Wat in die dagen een locale particuliere voorziening was, is geleidelijk overal uitgegroeid tot een overheidszorg, met bevoegdheidseisen, subsidies, bindende voorschriften en in spectie. Willen kloosterzusters hetzelfde werk blijven voort zetten, dan moeten ze allerlei opleidingen, cursussen en bij eenkomsten volgen. Voortdurend komen ze in contact met leken, soms niet-katholieken, die zich op hetzelfde maat schappelijk terrein bewegen en gelijke belangen behartigen. Haar studie, beroepsbekwaming en samenwerking brengen allerlei consequenties mee voor de dagorde, de kloosterlijke afzondering, het culturele peil en de omgangsvormen van de hedendaagse religieuzen. Aan de algemene Oversten gaf de Paus daarom in Sept. van het vorig jaar een „dringende aansporing" mee met betrekking tot de vorming der Zusters voor het werk en de taak, die haar In onze tijd wacht: „Weest hier niet klein geestig, maar breed van blik. Of het nu gaat over opvoe ding, paedagogie, ziekenzorg, artistieke of andere werk zaamheden, de Zuster moet dit gevoel hebben: de Overste maakt mij een vorming mogelijk, die me op gelijke voet brengt met mijn ambtgenoten in de wereld. Geeft haar ook de mogelijkheid en de middelen om haar beroepskennis up- to-date te houdenWij hérhalen dit, om het belang van deze eisen voor de innerlijke vrede en de werkzaamheid van uw Zusters nog eens te onderstrepen." Dergelijke eisen klemmen nog des te meer als de reli gieuze een leidende positie inneemt, waar meewerkende leken in haar een meerdere moeten zien. De typische kloos terlijke deugden, op zelfheiliging in het communiteitsleven gericht, zijn daartoe niet toereikend. Naast algemene ont wikkeling en levenswijsheid zal zij ook wil ze op den duur aanvaardbaar zijn voor de leken gevormd moeten worden tot een echte persoonlijkheid, die zelf verantwoor delijkheid weet te dragen, beslissingen kan nemen en een innerlijk overwicht heeft op haar omgeving, met de nodige soepelheid en collegialiteit om team-spirit te pousseren. Deze zelfstandigheid van de religieuze in haar functie moet te verenigen zijn met de afhankelijkheid en zelfver loochening, welke de gelofte van gehoorzaamheid van haar vraagt. Maar zulk een zielehouding, die steeds naar twee kanten paraat is, veronderstelt een geestelijke volwassen heid in alle opzichten. Tijdens het noviciaat dienen daarom persoonlijke overtuigingen te zijn aangekweekt aangaande het geestelijk leven en een zuiver waarde-oordeel over de dingen der wereld, waarvan zij „omwille van het Rijk der hemelen" afstand heeft gedaan: anders raakt ze ofwel met haar Overheid öf met haar werkkring in de knoop. De religieuze gebondenheid moet haar het juiste gebruik van haar vrijheid leren: en de kloosterregel van de actieve Con gregatie moet haar volgens de Paus daarbij niet in de weg staan: „Gij wilt de zaak van Christus en van Zijn Kerk dienen, zoals de wereld van heden vraagt. Het zou daarom niet redelijk zijn aan gebruiken en vormen vast te houden, welke die dienst bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken." Bijna alle Congregaties zijn ontstaan in een tijd, toen de plaats van de vrouw in het maatschappelijke en kerkelijke leven een geheel andere was dan vandaag. Het goed recht van de tegenwoordige sociale positie der vrouw is door de i pauselijke documenten van de laatste 25 jaar onomwonden erkend. Waarom zou deze bereikte mondigheid zich ook niet in de werkende kloostervrouw mogen doorzetten? Zelf nederig meedenken hoeft toch niet in strijd te zijn met de onderwerping aan God en Zijn plaatsbekleders. Sinds de stichting van de meeste Congregaties heeft ook de spiritualiteit in de Kerk grote veranderingen ondergaan, De Liturgie en de H. Schrift zijn weer ontdekt als dage lijkse bronnen van de christelijke geest. De leer over het Mystieke Lichaam van Christus heeft bezieling gegeven aan de gedifferentieerde ledematen voor de gezamenlijke op bouw in liefde tot voleinding van het Rijk Gods. De gods vrucht is evenals het interieur van onze kerken ver eenvoudigd, meer gericht op de wezenskern van het Chris tendom, in plaats van de veelheid van periphere devotionele objecten en oefeningen. De naastenliefde als band der vol maaktheid brengt in de praktijk een ascese mee, die veel reëler en zinvoller is dan de obligate boeteplegingen, die zijn overgeërfd van de oude contemplatieven. „Zorgt er voor," aldus de H. Vader, „dat gelet op deze crisis der roe pingen, de gewoonten, de levenswijze of de ascese in uw kloostergemeenschappen geen hinderpaal vormen of een oorzaak van mislukkingen. Wij doelen hier op sommige ge bruiken, die zo zij vroeger al zin hadden in een ander beschavingsmilieu deze op de dag 'van vandaag niet meer hebben, en waarin een jong meisje, dat werkelijk vol goede moed is, vandaag alleen maar belemmeringen zou zien voor haar roeping.... Om met één woord terug te komen op de kwestie van de kleding: het religieuze habijt moet altijd de toewijding uitdrukken aan Christus; dat ver wacht en verlangt, iedereen. Maar voor de rest: laat het habijt netjes zijn en beantwoordend aan de eisen van de hygiëne." Rome wil blijkbaar niet verder gaan dan enkele aan wijzingen en suggesties,- het hoopt en verwacht, dat iedere Congregatie zichzelf van binnenuit vernieuwt, zodat ook hier de vrouwen haar eigen aangelegenheden regelen. In ons land zijn verleden jaar reeds studiedagen gehouden in Bouvigne. waar 67 Congregaties openhartig van gedachten gewisseld hebben om van eikaars ervaringen te profiteren Als vrucht daarvan is thans in Nijmegen een eerste cursus aan het lopen voor Novicenmeesteressen. Misschien zou een buitenstaander nog de indruk over houden, dat men op zoek is naar algehele verzachting van de kloosterregels. Doch het is veeleer een afstemmen van het religieuze leven op de eigentijdse taak in dienst van de Kerk, het bisdom en de parochie Hoe nauwer samenwer king echter met Christus in de wereld, hoe meer men ge confronteerd wordt met de leer van het kruis: het kruis, dat voor de heidenen een dwaasheid is. Mogen de katho lieken in hun oordeel over het religieuze ideaal tenminste de heidenen niet napraten. Wie zegt het Evangelie te be lijden, mag zijn achting niet onthouden aan haar, die uit het Evangelie voor haar leven in deze tijd de uiterste conse quenties durft te trekken: „alles verlaten om Hem te vol gen". Rector Dr. A. W. HOEGEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 5