Grote activiteit rond viering honderd jaar Kromstaf Een nieuw leven D.D.D HET Is" GEBOD VOOR SCHRIJVER EN LEZER Volgens de Schrijversalmanak voor het jaar 1953 Emotie en inspiratie Moord in de lift PUROL Geneest al wat Uw huid deert! De emancipatie door een kijk venster Huid uitslag Duidelijk stand punt regering gevraagd 15.000 dollar voor Leidse Universiteit Zeldzame schilderij en verzameling in het Delftse Prinsenhof Academisch zieken huis te Nijmegen 66ste dodenlijst LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 25 APRIL 1953 PAGINA 3 Toekomst televisie Audiëntie Heiligennamen voor Ierse vliegtuigen Mej. dr. A. Kersbergen wordt Carmelites Wethouder als reisleider door NGAIO MARSH ïi Janny van Wering voor Franse Omroep Uitvoering begonnen Deskundigen gevraagd voor Costa Rica Congres van de Crams Mr. Den Daas in Holland- Festival (Van onze speciale verslaggever) OP verschillende plaatsen in ons land wordt momen teel ingespannen gewerkt aan de voorbereidingen Ned ]'an het grote feest' waarmede de Katholieken van liik het- Eeuwfeest van het Herstel der Bisschoppe- Jcp?>6 ,ylerarc?iie °P 16 en 17 Mei a.s. zullen gaan herden- rii* epaald koortsachtig is die activiteit rond het Katha- 1>on^nVent 'in utrecht' waar sedert 1934 het Museum zad oderne Religieuze Kunst is gevestigd. Dinsdag a.s. V)ordr Sen 9r0te exP°sifle ,Van kerkelijke kunstwerken boi B-n peopend en voor die tijd moet een ingrijpende ver- uwing gereed zijn. Het is nauwelijks te geloven, dat tonr, ,„.rm zal slaOen, want gisteren nog geleek de ten- r?y? zao^ meer op een timmerwinkel dan op een uwnte, die binnen enkele dagen schilderijen, beeldhouw- achr en gebrandschilderde ramen zal huisvesten. Koorts- ntig oofc werkt in Amsterdam Marius van Beek aan een beoT^eter hoog cru.^tix naar het ontwerp van het kruis- ee i waarrtiede bij in December van het vorige jaar een StEwverm^dm9 verwierf in de prijsvraag, die door de ren ,g 160 jaar Kromstaf was uitgeschreven. Op het bu- f °u 'n de Minrebroederstraat, waar Albert Welling met die v. StaIeesten organiseert, heerst hoogspanning, 17 M - eerst zal ontladen wanneer 'in de late avond van Mei twee historische hoogtijdagen voorbij zullen zijn. In het atelier van Marius van Beek groeit het kruisbeeld, dat in het Utrechtse Stadion zal worden opgericht. TV7 Mneer wij de misliturgie van de W t u bondag na Pasen aandach- tiellk ulbfeZien( da? treft ons onmid- 81 is iftroct6'at deze n°g geheel en 0n?o afgestemd op de vreugde over beslist mP°fSS1wg' /"wonderlijk is dat hitgedarht Pn "t komen wij wel ooit «inch*acbt en uitgepraat over dit on- goedhei^Sterle van Gods liefdevolle dt l0,,d,t® aanzien van de mens? In de ter^Jko zin van het woord is ons te i, fe J id geschonken „heiligen" lien "1?11' ook al leven wij hier temid- Sen de zonde en allerlei bekorin- Veri-i xons verworven uit- Epistef11lppf+aCc'tT Le ontnemen. In het goede Petrus ons daarom denp^,VermanmS?n om onder „de hei- te hr- waar wij moeten leven, trouw mijven aan onze roeping. Het Evan- Vaart Preekt van de toekomstige Hemel- tevencV^n ,0nze Vei"losser, maar belooft on, ~e komst van de H. Geest, Die staan" ln Kerk onophoudelijk zal bij- ZUlter, T*,2#* leiding en genade. Wij oveCL f met aan ons zelf worden eina ii n. Christus zal tot aan het het tijden „aan onze kant" van ei leven blijven staan en steeds bereid de °n^ te sterken en te verlichten in .werkelijk zware strijd om de vol- "arding m het goede. Dit zijn alle geopenbaarde waarheden ..aaraan geen twijfel mogelijk is. Feite- ülk kunnen wij de liturgie van deze bondag gerust naast die van een week geleden plaatsen. Ook daarin komt de- z®lfde gedachte tot uiting. Christus Wordt, éveneens door Sint Petrus, de harder en bewaker onzer zielen ge doemd. Het Evangelie van de Goede !£der sPreekt wel voor zich zelf. Wij „Ld<!TO gedachten voor ogen mogen in staat zÏÏe ^6e2S afvraSen> of wij ook te besteen- Paasvreugde in ons leven de-OD-ziehlgen' Et zozeer om de vreug- dLrnn fnHaar VGeleer om de reden inderdaad e m<reste gevallen is Pasen "dardaad ,een mijlpaal geweest in het geestelijk leven der Katholieken. De oorgeschreven biecht en H. Communie eeft minstens enige bezinning jP ons gedrag met zich mee gebracht, i. hf noodzakelijke gewetensonderzoek en -0nz® zwakke plekken blootgelegd, misschien wel het besef geschonken, wij, om het „nieuwe leven" inder- aad te leiden, dat ons mogelijk is ge- toeu 1 door de §enade der verlossing, dien Wel een grondige wijziging tti "en aan te brengen in heel onze hou- eenf, f. dan begrijpen wij ook, dat we Ver!0 g niet kunnen noch mogen feest1' ^even' alsof Pasen slechts een cn„ ls' dat ëeen verdere gevolgen voor ons gedrag heeft Vruibti? bgt juist het wezen van een heei e Paasviering, dat zij ons ge- v 81 enal naar Christus terug- vend F dat zy m ons leven een blij- ko "bekering" bewerkt, die, voort- bpln?lld mt een nieuw verworven, juist 0 ef yan onze geestelijke rijkdom, elk Ubl, van ons verder leven blijkt da iGeeb onze houding, uit al onze ge- ctlten en woorden. De vraag bij uitstek, waar alles op aan komt, is en blijft, of het laatste k-,. Paasfeest inderdaad onze „b e- tot rr!un g"' d-b onze algehele terugkeer v0 bristus heeft bewerkt. Niet slechts Uatr enkele dagen of weken, maar zó, vast er iri ons hele leven voortaan de Katu ,wil bestaat als overtuigde, goede toeK 1 te getuigen van ons Vee] en aan"Christus. Er wordt zo schr'w?Sproken en geschreven over de vanarend toenemende ontkerstening Selev 6 wereld er wordt overal kritiek tijd erd en inderdaad lang niet al- op ,zonder reden op de wijze, waar- W* meesten onder ons hun geloof be te men geeft zich alle moeite om rpet bekken, welke veranderingen men hrenvrucbt zou kunnen en moeten aan- van ht ln de bcie katholieke aanpak °v leven, en wanneer men dat alles 'hderri6 's *e loochenen, dat wij s®nd 'n een tijd leven, die beslis- het rv, Yoor de toekomstige invloed van kan ji 'lstcndom op de mensheid. Men °PvaH- zeggen- dat veel gebruiken en der lmgen, waarmee de meesten on- dige bs zijn groot geworden, een gron- tiaarv herziening behoeven. Sommige V/0rr, an zullen zonder meer moeten hieuwP .afgeschaft, andere gewijzigd en in Ki,8 mgevoerd. Wij kunnen hier niet khiten erkeden °P m Saan- Dat ligt Zen on°nze opzet. Wel willen wij wij- in al bwëe zeer voorname punten, die WeZeri].ucze plannen telkens weer als grote,- terugkomen: er zal een veel Uodie e. en diepere geloofskennis Wij ?11zijn voor ieder en tevens zullen Uioptp, n afz°nderlijk nu eindelijk eens 8h1gaan begrijpen, welke ver- lijlc j °°rdelijkheid wij persoon- het te t?n' Vooreerst voor de naam van ahdei-sHubcisme in het oordeel van biermèe en vervolgens wat v0or hot u1? uauwste samenhangt Het f van hun zielen dat Hit13 een feit al moet men zeggen, Veien geen juiste redenatie is dat Wij2G ons geloof beoordelen naar de hefV^frop w jj het beleven. Wanneer ^°°f ne katholicisme het enig-ware ge- eU)B--u. 8me!l> en de Kerk van Rome de alle ree 8 rk van Christus, die voor t heii11SSn bedoeld zijn en allen tot t°ch rpf. moeten voeren, dan mag men perste nf1 ,verwachten, dat op de aller- °°f en piaats de aanhangers van dat ge- ^Uigino- Kerk ook volgens hun over- piet te i„ v^n Nu valt het evenwel 6t levon° dat de werfkracht van karing van veel Katholieken uiterst uap aant' ,v,aak zelfs eerder afstotend fenoverl8^k,8nd Werkt- Dit is het te- th,at Chrbtfi8 van waar apostolaat, agen HnpS i?ns toch allen heeft opge- kunnen wij ooit zulk een Met Museum voor Moderne Religieu ze Kunst in het Agnietenconvent naast de Utrechtse kathedraal, kon tot voor kort de naam „museum" nauwelijks dragen. De expositieruimte was weinig meer dan een onherbergzame zolder en geenszins een waardige plaats voor de moderne kunst, die in Nederland wel iswaar slechts heel weinig hoogtepunten telt maar toch een redelijke huisvesting verdient. Op initiatief van de Stichting 100 .laar Kromstaf ig door de architecten A. Bunterbach en J. Luyten een geheel nieuwe omgeving ontworpen, die, naar het zich laat aanzien een van de mo dernste tentoonstellingszalen van ons land zal worden. De hanebalken van de bovenzaal zijn afgeschoten door 'n grijs blauw geschilderd raamwerk, dat een fragiel velum draagt. De wanden zijn licht van kleur en men heeft vermeden een grote vierkante ruimte te scheppen door het plaatsen van een aantal plasti sche vormen en schotten, allen verschil lend van overwegend grijze kleur. In het Aartsbisschoppelijk Museum aan de Agnietenstraat zal de religieuze kunst van 1850 tot aan de dood van Toqrop in 1927 worden tentoongesteld. Hieronder valt de Watersstaatsstijl, de Neo Gothiek en de kunst van de sym bolisten. Bij de moderne religieuze kunst zullen de drie prijswinnaars en de eervolle vermelding in de kruisbeel denprijsvraag een plaats krijgen. Ook rond de ingang van de kathe draal aan de Lange Nieuwstraat komen ingrijpende veranderingen tot stand. Hierbij is van de zijde van het Utrecht se gemeentebestuur een grote mede werking ondervonden. Jarenlang heeft men namelijk reeds getracht, de bijna vijf meter hoge muur, die de kerk van de straat afsloot, verwijderd te krijgen. Alle pogingen mochten toen niet baten. Thans is in nauwelijks een dag het muurtje omver gehaald. De rijzige popu lieren zijn thans tenminste te zien en er zal een fraai grasgazon worden aan gelegd, versierd met bloemperken. Naar een. idee van Rector Verrijt van Mariaoord in Vught heeft de Dordrecht- se kunstenaar Lou ten Bosch 14 diora ma's in minder moeilijk Nederlands kijkvensters geheten gemaakt, waar in men veertien belangrijke figuren uit Advertentie Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger De hel der vloeibare D.D.D. dringt diep in de poriën door, zui vert, ontsmet en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN WKVUUIVV VII VliVVO V Ut houding verantwoorden En dan zwij gen wij nog over ieders plicht tot zelf heiliging. Het gevaar van het commu nisme, met zijn strijd tegen godsdienst en Kerk, is bekend genoeg. Maar daar naast hebben wij tegenwoordig ook nog te doen met het atheïstisch humanisme, dat steeds meer aanhangers vindt en principieel geen rekening houdt met het bestaan van God en dus ook Zijn wetten niet erkent. Voeg hierbij de to taal ontkerstende sfeer van het moder ne, openbare leven en het is, voor wie ook maar even nadenkt, duidelijk dat wij, Christenen, onze boodschap van Christus wel zeer overtuigend aan de wereld moeten brengen, wil deze daar naar luisteren. Daden spreken altijd nog meer en beter dan woorden. Het „nieu we leven", dat wij met Pasen ontvan gen hebben, moet daarom uit heel ons gedrag blijken voor ons eigen heil voor eerst, maar evenzeer voor dat van al onze medemensen, van wie er zo zeer velen in geestelijk levensgevaar verke ren. Geve God, dat wij, Katholieken, de vruchten van het voorbije Paasfeest deze keer met overtuiging en volhar ding in ons leven mogen bestendigen. L. de katholieke emancipatie kan zien, ge plaatst, in de omgeving, waarin zij hun heilzaam werk voor de Roomse zaak hebben verricht. Mgr. Zwijsen wandelt met Koning Willem II in Tilburg, Dr. Pierre Cuypers maakt schetsen voor de kathedraal van Haarlem, Alberdingk Thijm schrijft er zijn belangwekkende geschriften, Mgr. Ariëns spreekt Twent se stakers toe, Mgr. Schaapman houdt een gloedvolle rede in de Tweede Ka mer, Mgr. Poels staat in een voor hem karakteristieke houding voor de smo- kerige heksenketel, de mijnen, Thor- becke wandelt over het Binnenhof, Kar dinaal de Jong bezoekt de H. Vader, dr. Nuyens rijdt rond in zijn koetsje, Le Sage ten Broek zorgt voor de toeren en tenslotte diepen Ruijs de Beerenbrouck, Mgr Nolens en Aalberse kennis op in de bibliotheek van de Tweede Kamer. Lou ten Bosch heeft zijn goed gelij kende figuurtjes naar foto's en tekenin gen gemaakt van papier-m.aché en Ank Stumpel zorgde ervoor dat ze van pas sende kleding werden voorzien. Met medewerking van H. van Duynen wer den in kasten van 1,25 m. breed, 1 m. hoog en 60 cm. diep hele landschappen gecreëerd of interieurs van vergader zalen en simpele huiskamers. Door een knappe verlichting is een uiterst char mant geheel ontstaan, dat zelfs de meest simpele zielen zal ontroeren. In een spe ciaal daarvoor gemaakte tent zullen de ze veertien kijkvensters het land rond reizen. Dinsdagmorgen 28 April zal mr. J. Derks deze tentoonstelling in Utrecht openen. Het eerste van de vele plan nen, die de Stichting 100 Jaar Kromstaf heeft, zal daarmee zijn gerealiseerd. Het crucifix, dat door Marius van Beek viordt gemaakt, wordt het hoofdmo ment in de aankleding van het Stadion, wc ar de Pontificale Hoogmis door de Kardinaal Legaat zal worden opgedra gen en waar de grote manifestaties ge houden zullen worden. Het wordt waar schijnlijk het grootste corpus dat ooit in Nederland is vervaardigd. Paul Gregoire won de eerste prijs. Diens oergrote beeld, in brons uitge voerd, zal zoals indertijd gemeld in Nij megen nabij de Waalbrug worden ge plaatst. Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat het ontwerp van Van Beek voor uitvoering in aanmerking zou ko men. Maar kort voor de ramp werden besprekingen geopend om dit bijzonder suggestieve kruisbeeld te plaatsen in het Amsterdamse stadion als centraal punt in de viering die daar was geplanned. Na de nationale ramp werd echter Be sloten tot versobering. Er werd naar een synthese gezocht tussen de viering in Amsterdam en die in Utrecht. Het resultaat was dat Marius van Beek op dracht kreeg zijn ontwerp te realiseren voor het Utrechtse stadion. Het corpus wordt geplaatst op een zestien meter hoge kruisbalk. Aan de voet hiervan wordt een door René van Seumeren ge maakt altaar opgesteld op een 37 meter breed plankier. De supervisie hierover en het ontwerp van het geheel berusten in handen van architect Nico de Jong. Marius van Beek voert zijn beeld uit in gips. En dat heeft hem voor grote problemen geplaatst. Tenslotte wordt het gemaakt voor een levens duur van drie dagen. Daarom heeft het in het materiaal dat wordt ge bruikt een tijdelijk karakter gekregen. Ondanks deze problemen is in nauwe lijks twee maanden tijds in de ateliers van de beeldhouwer aan de Zomerdijk straat uit holle buizen, teenhout, jute en gips een beeld gegroeid dat, hoewel het nog niet helemaal gereed is, toch reeds een aangrijpende werking heeft. Het atelier waar het nu staat is te klein om het beeld geheel op te stellen. Daarom heeft de beeldhouwer de beschikking ge kregen over de „Oude Zaaier" op de Keizersgracht, het voormalige kerkge bouw dat thans als pakhuis wordt ge bruikt. Hier zal hij zijn beeld verder kunnen afwerken. Het is nodig, dat men met betrekking tot de toekomst van de televisie niet lan ger in de mist vaart, maar de te ver volgen weg duidelijk voor ogen ziet. Zo wel nationale als internationale belan gen eisen, dat van regeringswege een duidelijk standpunt wordt ingenomen, aldus ontlenen we aan het Voorlopig Verslag der Tweede Kamer over de Wet op het kijkgeld, waarin men van ver schillende zijden tot de conclusie kwam, dat het wenselijk zou zijn, indien de regering het ontwerp terugnam tot zij een klaarder inzicht zal kunnen ver schaffen in haar voornemen m.b.t. de televisie. Gewezen werd op de onhoudbare po sitie, waarin de omroepverenigingen komen te verkeren, wanneer zij niet ge ruime tijd voor 1 October (de sluiting van de experimentele periode) mede met het oog op vernieuwing van lopende contracten, weten waar zij aan toe zijn. Algemeen had men bedenking tegen het voorstel de hoogte van de bijdrage bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen. Waarom kan dit niet in de wet zelf gebeuren, zo vroeg men zich af. Het bedrag van dertig gulden, dat de rege ring voornemens is als kijkgeld vast te stellen, ondervond van verschillende zij den kritiek. De Aartsbisschop-Coadutor van Utrecht, Z. H. Exc. mgr. dr. B. J. Alfrink, zal in de komende week alleen na afspraak audiëntie verlenen. TT et verschijnen van de Schrijversalmanak 1953 roept voor de kenners her- f~~i inneringen op aan die fameuze voorganger, geheten „Erts", uit het jaar 1926. Het is verleidelijk beide almanakken met elkaar te gaan vergelij ken. maar practisch heeft het weinig zin. Dê~samenstellers van vandaag. Clara Eggink en G. Sötemann, zijn niet de samenstellers van weleer. Tusen '26 en '53 hebben smaak en inzicht zich ontzaglijk gewijzigd: alleen reeds het typogra fische uiterlijk van beide handboeken spreekt dienaangaande boekdelen. Wat men behouden en zelfs nog enigermate uitgediept heeft, dat is de Enkhuizerach- tige mededeelzaamheid, „wel niet over markten en getijden, of over het te ver wachten weer, doch wel over de literaire aequivalenten daarvan." positieve voorman verwarrend vinden, maar men moet staande houden, dat wat her en der, incidenteel en individueel, wordt gemaakt, de aandacht waard is. Vrijwel alles in deze helderblauwe Al manak heeft „niveau", is niet van wereldschokkende betekenis, maar drukt groei en bloei uit. Groei en bloei op ruï nes, kan men preciseren. ..In de kalender zal de lezer de letter kundige feestdagen vermeld vinden. De weekoverzichten hebben plaats gemaakt voor de lijsten van verschenen en te verwachten boeken. De opsomming van levende schrijvers kan hem leren welke sterren zijn op- of misschien ook al on dergegaan. En de literaire prijzen geven meermalen een indruk van de zonne stand. Tijdschriftenlijst en de adressen van uitgevers en organisatie vormen de marktgegevens voor onontdekte auteurs of geïnteresseerde lezers." Als „getijdentafel" kan men beschou wen de bloemlezing, „die een zo getrouw mogelijk beeld wil geven van hoog- en eventueel laagwaterstanden." Het beeld is op z'n minst gezegd interessant; het logenstraft de nogal eens gehoorde be wering, dat onze litteratuur in het slop zit. Dit is zonder meer niet waar. Men kan aanmerkingen te over hebben op aard en groeirichting der jongere schrijf kunst; ook kan men het ontbreken van artistieke eensgezindheid en van een Advertentie "t i 1 i- i .~A f i v - fif f>H Het verzetsmonument voor 's-Herto- genbosch, vervaardigd door de beeld houwer Peter Roovers, is gereed geko men. H wordt Maandag 27 April a.s. onthuld. De rijksuniversiteit te Leiden heeft van de Rockefeller Fundation te New York een gift van 15.000 dollar gekre gen, ten behoeve van een nieuw labo ratorium voor experimentele histologie. Naar wij vernemen, zal het bedrag van deze schenking worden gebruikt vor de aanschaffing van enkele kostbare noodzakelijke instrumenten, die niet uit het van rijkswege beschikbare budget konden worden bekostigd. De voornaamste objecten zijn een inrich ting voor microcinomatografie en een in richting voor het droogvriezen van weef sels. Die droogvriezen is een methode van prepareren van weefsels, waarbij het preparaat zo min mogelijk in stuctuur verschilt van de levende toestand. (Van onze speciale verslaggever) De IAer Lingius, de Ierse lucht vaartmaatschappij, die ook Schiphol aandoet, doopt haar vliegtuigen met namen van heiligen, die populair zijn in de landen, waar zij op vliegt. Zo zullen twee toestellen worden vernoemd resp. naar St. Willïbrord en St. Nicolaas. De adjunct-archivaris van het Rotterdam se gemeente-archief, mej. dr. A. Th. C. Kersbergen, gaat per 1 Mei a.s. haar te genwoordige werkkring verlaten en treedt als novice in de Carmel van IJsland. Mej. Kersbergen promoveerd'e in 1927 te Utrecht op een oud-Germaans onderwerp. Bij de voorbereiding daarvan had zij reeds enige tijd wegens studie-redenen in Scan dinavië en op IJsland vertoefd. In 1942 ging zij over tot de R.K. Kerk. Velen zullen zich haar artikelen herinneren in de beide werken „Pelgrims naar de Una Sancta" (Het Spectrum 1948) en „Gij zijt geen pel grims meer" (Het Spectrum 1950). Ook op kerkhistorisch gebied verschenen van haar hand meerdere publicaties o.a. de geschie denis van Kerkelijk Kralingen. In Almelo zullen bustochten worden georganiseerd waarbij het publiek de ge legenheid krijgt al hetgeen er de laatste jaren alzo in deze stad is gebouwd en aangelegd te bekijken. De wethouder van Stadsontwikkeling en Openbare Werken, de heer A. J. Frederiks, treedt bij deze busreizen op als reisleider. Inderdaad: opvallend is de frequentie van woorden en beelden voor „dood." Of men nu bij Bloem, Achterberg, Den Brabander, Aafjes of Andreus te gast is, het thema luidt: Denkend aan de dood kan ik niet slapen En niet slapend denk ik aan de dood, En het leven vliet gelijk het vlood. En elk zijn is tot niet-zijn geschapen. Bloem hier en anderen elders zeggen op nieuwe wijzen de eeuwenoude waar heden na: ze spelen de Hamletfiguur wat existentialistisch: het geworpen-zijn in de tijd zit in de lucht en wat zou men daar tegen in brengen? „de lucht stierf de huizen huilden naar de maan en de maan is in de rivier verdronken", schrijft Hans Andreus. 't Is al 't zelfde lied, over „verweg het levende licht van de aarde." Dood en leven zijn de twee klassieke altaren, waarop het offer ge plengd wordt, traditioneel, experimen teel, maanziek, of berustend, maar altijd offervaardig. Er zijn naar aanleiding van zo'n Schrijversalmanak mooie en tref fende dingen te zeggen over verleden, heden en toekomst. Men dwaalt als een voudige lezer van bladzij naar bladzij en men raakt aan 't mediteren. Eerst met een keurend potloodje in de hand, vervolgens zo maar, tot men een keer via de zinspreuken van oude meesters in het calendarium loopt op de rif van de „tien geboden" voor schrijver en lezer elk. Eerste gebod voor de schrijver: „Verwar uw emotie niet met inspiratie." Dit is concreter, dit is méér het mes op de keel, dan men op het eerste mo ment dacht. Wat is er met deze ver geefse dood- en levenbedwingers aan de hand, telkenmale als zij zich geroe penen menen? Waar en in hoeverre be dwelmt hen het eigen verdriet? Hebben wij ooit verhaal op de dubbele bodem, waarin de geïnspireerde geest deviezen over de grens smokkelt? Wat weten wij, wat weet hijzelf, van het gewicht aan emotie dat hij oningeklaard torst? De literatuur is, hoe meer men er over in gepeins verzinkt, een bedrijf, waar men geen vat op krijgt. Het opent speelbanken op alle geheime en verbo den plaatsen, ziel en zaligheid vormen de inzet. „Faites vos jeux, Messieurs'" Maar wat kan men winnen? Men speelt en men weet dat men speelt en met een ernst, die iedere niet-speler beschaamd kan doen staan. „Verwar uw emotie niet met inspiratie", wordt er gezegd. Daarmee is de fortuin al gekeerd. Eenzaam mysterie Het schrijven, dijt wilden wij zeggen, is een tragedie van te binnenste buiten ingekeerdheid. Toegespitst op zichzelf leeft de schrijver de duizend levens van die met hem de tijd verdoen met een spel. Het blijft een eenzaam mysterie, dat zich door middel van inspiratie een uitwendig teken verschaft, waaraan wij het erkennen, met ónze inspiratie, ónze duizendkoppig eenzame menseliikheid. Misschien is het thans klaarblijkeliiker dan ooit, dat het eerste der tien gebo den voor de lezer niets anders kan in houden dan een pleidooi voor kieskeu righeid: Lees zo min mogelijk rommel; het le zen van rommel is op de duur erger voor uw geest dan bier met arsenicum voor uw lichaam." Wij hebben duizend levens te ver spelen Dat zo'n Schrijversalmanak, al geeft zij allesbehalve een volledig overzicht van w a t en wie er momenteel precies aan en bij de hand zijn (de redactie heeft daar overigens acceptabele excu ses voor gevonden) dat zo'n almanak ons zó van kennis tot inzicht weet te voeren, is onbetaalbaar sympathiek. NICO VERHOEVEN gesuis* IIPPP® „Ik heb iets beters geschreven, Stephen." „Mike", zei Lady Charles, „wees eens een engel en kijk eens op de overloop. Wanneer je een klein mannetje ziet „Met een bolhoed", zeiden Henry en Frid. „Ja, natuurlijk met een bolhoed. Als je hem ziet, moet je niets zeggen, maar gewoon terugkomen en het aan mam mie vertellen, lieverd." „Goed", zei Mike beleefd. „Is dat nou een deurwaarder, mammie?" „We denken van wel, maar je hoeft je er niet ongerust over te maken. Schiet eens op, schat!" Mike grinnikte ontwapenend en begon op één been de deur uit te hinken. „Ik kan wel een mijl hinken", zei hij „Loop dan nu maar eens gewoon hard. lieverd." Mike liet een Indianengeluid horen en begon naar buiten te sluipen. De twee lingen stonden dreigend op. Hij uitte een schrille kreet en holde weg. „Is het geen schat?" vroeg Lady Char les aan Roberta. „Ik hoor de lift!" riep Colin uit „Dat is Mike m-maar, die op en n-neer rijdt", zei Stephen. „Mike maakt zich nogal impopulair met die lift." „Ik wed, dat het de deurwaarder is", zei Colin. „Is Baskett gewaarschuwd? Ik bedoel, die kan hem gewoon prins heerlijk binnenlaten." „Als Baskett nu nog steeds geen deur waarder kan onderscheiden, nadat hij vijftien jaar bij ons gewoond heeft", zei Lord Charles opgewonden, „dan is hij toch stommer dan ik dacht." „Daar gaat de bel!" riep Lady Charles. „O, dat is niets", zei Henry, „dat zal de bagage van Robin wel zijn." „Goddank! Robin, schat, je zult je ka mer wel willen zien, is het niet? Frid, lieverd, laat jij Roberta even haar ka mer zien. Het is een idioot klein kamer tje, lieverd, maar dat zul je wel niet erg vinden. Eigenlijk was het een soort hal letje, maar Mike en Patch hebben er eeri spoorwegstation van gemaakt en toen waren we blij, dat we er dit op gevon den hebben. Ik moet me echt eerst gaan aankleden, maar ik moet toch eerst het nieuws van die deurwaarder afwachten." ..Daar is Mike", zei Frid. Mike kwam terug, hij hinkte nog steeds op één been en zong: „Hallelujah, deurwaarder!" „Hallelujah „Schei uit", zeiden Stephen en Colin. „Wat bedoel je? Is hij er?" „Niks", fluisterde Mike. „Alleen haar bagage." „Zeg toch niet: haar", zei Stephen. Mike begon voor de tweelingen heen en weer te hinken en zong: „Onder moe ders paraplu, liepen eens twee kindjes..." Colin pakte hem bij zijn schouders en Stephen greep zijn voeten. Ze zwaaiden hem heen en weer en gooiden hem, gil lend van pleizier, op de sofa. „Hanneke en Janneke!" gilde Mike. „Ik wed. dat zij ze niet uit elkaar kent. Kun je dat?" Hij keek Roberta smekend aan. „Kun je dat Robin?" De tweelingen keerden zich naar haar toe en trokken hun wenkbrauwen op. „Kun je dat?" vroegen zij. „Als jullie praten", zei Roberta. „Ik stotter bijna helemaal niet meer", zei Stephen. „Dat heb ik gemerkt, maar jullie stemmen zijn verschillend, Stephen. En a!s je niet praat hoef ik maar even ach ter je oor te kijken." „Oooo!" zei Mike, „dat is niet eerlijk. Ze kent het geheim, die moedervlek van Stephen. Stoute Stephen wast zijn oren niet!" „Laten we maar naar je kamer gaan", zei Frid. „Mike wordt hondsdol en de schrik voor de deurwaarder schijnt over te zijn." II Roberta vond haar kamertje, dat op nummer 26 was, erg gezellig. Zoals Ladr Charles gezegd had, was het eigenlijk een soort hal, maar er hing een zwaar gordijn voor, dat een soort gang af schermde en waarlangs men in de echte gang kwam. Frid liet haar de rest van 26 zien, die geheel uit slaapkamers be stond, behalve de voormalige keuken, die als zitkamer voor Nanny Burnaby dienst deed, waar ze 's avonds ook de koppen Ovaltine klaarmaakte, die ze de Lamprey's nog steeds dwong te drinl^en vóór ze naar bed gingen. Nanny zat bij het electrische fornuis, dat ze in een bureau veranderd had. Haar haren wa ren veel grijzer geworden. Haar gezicht was doorploegd met rimpeltjes alsof iedere goede en slechte daad van de Lamprey's daar zijn spoor had achterge laten. Ze zat patience te spelen en ont ving Roberta juist alsof er vier dagen in plaats van vier jaar sinds hun laatste ontmoeting verstreken waren. „Nanny", zei Frid, „het ziet er maar weer somber uit. We zitten weer op zwart zaad en ieder ogenblik kan de deurwaarder binnenkomen." „Van sommige mensen kun je ook alles verwachten", zei Nanny duister. „Ja, maar ze zullen hun geld wel wil len hebben." „Dan kon Lord Charles ze maar beter betalen, dan waren we er van af". „Ik ben bang, dat hij op het moment geen geld heeft, Nanny". „Nonsens", zei Nanny. Ze keek Roberta aan en zei: „U bent ook niet veel gegroeid, juffrouw Robin". „Nee Nanny. Ik geloof dat ik er mee klaar ben. Ik ben nu twintig weet je". „Even oud als juffrouw Frid en kijk eens hoe die opgeschoten is. Je moet be ter eten". „Nan", zei Frid, „Oom Gabriel komt morgen". „H'm", zei Nanny. „Ik hoop, dat hij ons uit de soep helpt". „Dat mag ook wel bij zijn eigen vlees en bloed". Henry keek om de deur. Uit de spe ciale grijns, die Nanny op hem wierp, maakte Roberta op, dat hij nog steeds haar favoriet was. ..Hallo, juffrouw Burnaby", zei hij. „Habt u het nieuws al gehoord? We zit ten weer eens in de soep". „Dat zal de eerste keer niet zijn. me neer Henry, en de laatste keer ook nip? De broer van Lord Charles moet er hoognodig iets aan doen". Henry keek zijn oude kinderjuffrouw strak aan. „Als hij dat niet doet", zei hij, „gaan we echt op de fles". De handen van Nanny, knobbelig van de rheumatiek, maakten een onwille keurige beweging. „Voor jou komt het er niet op aan, Nan", voegde Henry er aan toe. „We hebben immers een lijfrente voor je ge kocht". (Wordt vervolgd). De heer Bassan- ger die op veer tienjarige leeftijd z'n geboortestad Amsterdam verliet en sindsdien sedert een halve eeuw in Genève woont heeft in de loop der jaren een unieke verzameling schil derijen bijeenge bracht. Collectionneurs, die unieke collec ties weten op te bouwen zijn zeld zaam in deze tijd en het is bijzonder ver heugend, dat de schilderijen thans in Nederland, in het Prinsenhof te Delft, te zien zijn. Van Rembrandt is er een bijbellezen- de vrouw, een por tret van zijn moe der vrijwel iden tiek met dat uit het Mauritshuis en de profetes Anna. Willem de Poor ter, een van zijn beste leerlingen, sluit zich met een „Vanitas" vol flon kering van zilver werk en goudbor duursel en met „De Theologen" in een weidse tempelruim te met helle lichtval op waardige wij ze bij zijn meester aan. Voorts is er een gevoelig geglaceerd portret van Erasmus, toegeschreven aan Hans Holbein, een zeer transparant geschilderd, hierbij afgebeeld, portret van een jonge man van Botticelli, een ragfijn uitgevoerde Madonna met Kind van Dire Bouts. Ph. Wouwerman is vertegenwoordigd met zwierige rui ters voor een paleis en Jan van Goyen zijn tijdgenoot geeft zijn stemmingsvolle visie op het Valckhof te Nijmegen. Het meest interessante schilderij uit de kostbare collecte is een vrij groot werk van een Delfts meester uit de 17e eeuw, dat vermeldt staat als „De Has- pelaarster". Een signatuur van Vermeer, die er op voorkwam bleek vals en is bij restauratie verwijderd. Behalve de reeds genoemde werken is er een sober stilleven van de Spanjaard Zurbaran, een prachtig portret van Bronzino, werk van Titiaan en Vero nese etc. Met de tentoonstelling „Vlaam se Meesters" biedt deze interessante ex positie in bijzondere mate alle aspecten die de schilderkunst van 1450 tot 1750 heeft opgeleverd. De Nederlandse claveciniste Janny van Wering zal dezer dagen voor de Franse Radio Omroep een aantal pro gramma's uitvoeren. Behalve verschil lende oudere composities zal de kun stenares speciaal voor haar instrument geschreven stukken vertolken van Fxothuis en Vredenburg; van de eerste een suite, van de tweede „menuet en Siciliano". Ook zal Janny van Wering met Pauline Aubert enkele werken voor twee clavecimbels vertolken. Schrijversalmanak voor het jaar 1953. Uitg. C. P. J. van der Peet. Amsterdam. In het kader van het „eerste-fase-plan" tot uitbreiding van de medische faculteit aan de universiteit van Nijmegen is thans een begin gemaakt met de bouw van het academisch ziekenhuis, dat in 1960 geheel gereed zal moeten zijn. Het onderdeel van dit omvangrijke complex dat thans in uitvoering is genomen, om vat de houw van het grootste gebouw van dit Ziekenhuis-complex. Het krijgt boven parterre en basement nog vijf verdiepingen. Men is momenteel doende met het uitgraven van de bouwput voor de funderingen, waarna het betonskelet zal worden opgericht. Het werk zal in snel tempo moeten worden uitgevoerd, daar het in 1955 ge reed moet zijn in verband met de voort zetting van het onderwijs aan de medi sche faculteit. Eerder in September '54 zal een nieuw gebouw gereed zijn met laborato- na en practica lokalen, terwijl tevens dan een gedeelte van het ketelhuis klaar moet zijn. Van het z.g. eerste-fase-plan is thans ongeveer 2/3 deel in uitvoering. (Van onze Haagse redacteur) De minister van Landbouw van Costa Rica heeft aan ons land te kennen gege ven, dat de Costaricaanse regering be langstelling heeft voor de tewerkstelling van een aantal Nederlandse phytopatho- logische experts op het gebied van de koffie-cnltuur. Gevraagd worden bij voorkeur ongehuwde deskundigen, die in Indonesië ervaring hebben opgedaan. Bij het Bureau voor Internationale Technische Hulp te Den Haag is tevens een aanvrage binnengekomen van de Ethiopische regering, die een Nederlands expert zoekt op het gebied van land- en vooral bosbouw. Deze deskundige zou van advies moeten dienen en proefne mingen verrichten bij de aanplant van verschillende boomsoorten in Ethiopië teneinde te bepalen welke boomsoorten hier het best groeien. Aan de vooravond van de dag, waarop drie jaar geieöen de „Republiek der Zuid-Molukken" werd uitgeroepen, werd gisteren in de Dierentuin in 's-Gravenhage een congres gehouden door één van de Zuid-Molukse organi saties in Nederland, de C.R.A.M.S (Com mittee Rehabilitation Armymen of Ma luku Selatan). Het congres heeft na een uitvoerige rede van de vertegenwoor diger van deze organisatie, de heer L. Polhaupessy, en ampele beraadslagingen een resolutie aangenomen waarin het hoofdbestuur wordt opgedragen alles te doen, dat kan leiden tot eensgezindheid in de woonoorden, de bevordering van de orde en de discipline onder de leden van dG C.R.A.M.S. ten bewijze van hun kracht, hun vastbeslotenheid en hun gehoorzaamheid aan de zelfgekozen lei ders en de samenwerking met Nederlan ders en Nederlandse organisaties onder voorbehoud, dat aan het zelfstandig op treden de Zuid-Molukkers geen enkele belemmering in de weg zal worden ge legd noch getracht zal worden invloed op hen uit te oefenen door middel van het verlenen, c.q. onthouden van finan ciële steun. In de resolutie spreekt het congres als zijn oordeel uit. dat gestreefd moet wor den naar de verplaatsing van de in Ne derland verblijvende Zuid-Molukkers naar Nieuw-Guinea „in afwachting van de ontwikkelingen, die een geallieerd optreden tegen de communistische ele menten in O.-Azië met zich zal bren gen, met volledige handhaving van hun rechten en aanspraken, onder garantie van de Nederlandse regering." Het bestuur van de stichting Hol land-Festival heeft in de dagelijkse leiding benoemd mr. J. den Daas te Hilversum, tot Januari 1952 onderdirec teur van de A. V. R. O. DREISCHOR: Roggeband, \Adriaan, geb. 4-4-1932, laatste adres: Bogerdweg D 238, Dreischor; Schot van Veen, Jo hannes Marinus, geb. 25-6-1931, laatste adres: Langeweg P 50, Dreischor. NTEU- WERKERK: Kleemansvan de Vrie, Adriana. Johanna, geb. 30-7-1925. laatste adres.' Burg. Boumanstraat 26, Nieuwer- kerk. OUDE TONGE: Koert, Cornelis. geb. 31-7-1873, laatste adres: Stationsweg 75. Oude Tonge; Tiggelman. Pietemella Adriana Stijntje, geb. 31-10-1949, laatste adres: Oude Tonge B 49; Vroegindeweij, Klaas. geb. 3-11-1898, laatste adres: Oude Tonge B 22.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 3