René Clair in zijn element „Les belles de Nuit" in Luxor SANTPOORT staat voor zijn tweede FLORA-FEESTWEEK RUDGE- en LOCOMOTIEF RIJWIELEN Eerste uitvoering in Flaarlem Rijwielhersteller werd dynamodief De Nederlandse boeren en tuinders mogen niet klagen Van het Witte Doek Herinnering aan het Schmiere-toneel COMMENTAAR IN DE MARGE Handels Israël in Egypte99 Januari-psychopaat voor de rechtbank Opbrengst dankzij exportgoed te noemen H.V.B.-PROGRAMMA HERINGA WUTHRICH SLEUTEL WEG? VOORZITTER KAMPSCHÖER ZATERDAG 2 MEI 1953 PAGINA 7 Frans Hals Minerva 't Spaarne Palace City Rembrandt Lido LUCHTSENSATIE TE SANTPOORT Te weinig druk op het water „TRESLONG" H.B.C.-nieuws Mannenkoor „Electrisch Materieel" Splinters RADIO MOOIIS Nico van Schagen Zonen HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Teylers Museum HBC—TVA Voorzitter van ,,'t Gooi" overleden Ir. Hopster voorzitter van de K.N.V.Ë. Gaat ambassadeur Chapin ons land verlaten „DE SLEUTELSPECIALIST Toch zekere onrust aanwezig fiy. <wx Over de titel van Clair's jongste film „Les belles de nuit" zegt hij zelf, dat men niet in de eerste plaats moet denken aan de schonen van de nacht of iets dergelijks, maar aan de bloemen, die men Nachtschoon noemt, de bloemen, die alleen 's nachts bloeien. Zoals de dromen alleen 's nachts groeien en bloeien. Want het verhaal, dat Clair verzon nen heeft, bestaat voornamelijk uit dromen, gedroomd door een jonge mu ziekleraar, die een opera heeft gecom poneerd en nu al maandenlang wacht op een brief van de directeur der Opera. Intussen verdroomt hij zijn tijd tot vermaak van zijn omgeving, die hem een onnozele hals vindt, niet in staat het zout in de pap te verdienen. Hij droomt van heldenrollen, door hem vervuld in alle denkbare perioden van de geschiedenis. Hij kan zijn ogen niet dicht doen en hij doet het vaak of hij is in het land der illusies. Onte vreden over zijn eigen tijd. droomt hij van de Franse revolutie. Als hij daar geen paradijs ontwaart, droomt hij ver der terug in de geschiedenis en komt in de Gouden Eeuw, de Middeleeuwen, de Romeinse tijd terecht om te erva ren, dat er altijd wel reden tot onte vredenheid is. Tot hij weer in zijn eigen tijd terugkeert en dan ontdekt, dat eerst recht de droom hem in beslag neemt, nademaal het wonder zich vol trekt, dat ziin opera is aangenomen. Tussen al die dromen door gaat inmid dels het gewone leven zijn gang en alle liefdes, die de dromen pleegt op te le- Over de film „Lokaas" zou niet zo heel veel goeds te vertellen zijn, ware het niet, dat deze thriller op een sug gestieve en boeiende manier wordt af gewikkeld. Het verhaal van een vul gaire facturiste, die met een of andere proleet in contact komt, is niet zo erg verheffend. Het meisje wordt uitgebuit om van haar patroon geld af te persen, maar tenslotte vindt zij de dood als slachtoffer van datzelfde individu. Dan pas begint het boeiende relaas van de ontmaskering van de dader en met veel vaardigheid buit de regisseur alle ele menten uit om de intrige af te wikke len. „Lokaas" heeft ons daarom zeer geboeid. Achttien jaar. Wij wijzen ech ter nog op de interessante en gezellige documentaire van het voorprogramma, Waarin dg historie der balladen op pret tige wijze wordt geïllustreerd. Geen van de lezers moet het ons maar kwalijk nemen, dat wij van de verwik kelingen in ..Bagdad" niet het fijne be grepen hebben. Wij weten alleen, dat het in deze rolprent gaat om een zeer bo ze Pasja, een zeer trouwe minnaar Mo hammed en een zeer charmante Prinses Marjan. Een zeer kwaadaardige bende Rijdende bandieten, die zich op gezette tijden verzamelen onder de lugubere ti tel „De zwarte Mantels", rijden daar hiir nichts, dir nichts doorheen. Na tuurlijk komt alles ook in dit geval dik 'n orde. 18-jarigen kunnen dat gaan 2len in Minerva. Wie van een avonturenlim houdt, moet dan niet verzuimen deze keer naar het Spaarne te gaan, waar de rol prent „Met de blanke sabel" vertoond tj'ordt. Ronald Reagan en Rhonda Fle ming vertolken de hoofdrollen in deze technicolor, die genoeg te bieden heeft an romantiek, mooie en knappe vrou- d eru Al mag de titel enigszins mislei- end zijn en bij sommigen een lichte datVeïin® opwekken, genoeg zij dan, at alles op zijn pootjes terecht komt v? ®en happy ending de toeschouwer vreden naar huis doet gaan. 14 jaar. CiSfL wereldbefaamde duo Abbott en tri i yieren deze week nieuwe Van e van kolder op het witte doek j. Gniema. Het niveau, waarop hun ftiaTi°r.Zlch beweegt, is welbekend. Dit- snrÜii oner! zi-i hun grappen in een prookjesachtige omgeving, die aanlei- en u geett tot vele „kleurrijke" scènes hL^jpsohe situaties. Het verhaal be doelt het hier te lande minder beken- sprookje: „Sjaak de bonenstaak, bewonderaars van dit tweetal kun- hen V A.l. wij deze film van harte aanbeve- Tot Srent Depov en met Zondag draait hier de rol- "He,t. geheim van de mummie", de i1Pen' Paul Vlaanderen in leven- Tionio6 wensen te zien, hebben nu een Ér gelegenheid hem in actie te zien. Êr j gezorgd voor e flinke dosis span- op gezorgd voor 'n flinke dosis span en on se wijze tot een aantrekkelijke Öete<J*; sommige ogenblikken zelfs goede "Ve geworden. Veertien jaar. veren, lopen uit op zijn liefde voor de dochter van de garagehouder, die be neden hem woont Dat zijn dan enkele accenten uit een overvloed. Want als Clair aan het fantaseren slaat, komt er geen eind aan. Hij vloeit over van bedenksels en een enkele keer geeft hij te veel van het goede. Niet alleen wat de on derwerpen betreft, maar ook wat zijn grappige formuleringen aangaat. Men is bij Clair altijd wel in het goede klimaat. Hij is speels, geestig, fris, luchtig, ondeugend, en steeds met goede smaak gewapend. Hij kent de filmeffecten en heeft een scherp ge voel voor de filmieke vorm, waar mee hij wonderen verricht. Hij is uiterst welsprekend en wars van dik doenerij en ziet als weinig anderen de lachwekkende kant van het men selijk gedoe. Wie aandacht heeft voor de film kunst, zal „Les belles de nuit" niet mogen overslaan. Voor alle leeftijden. Het is ongetwijfeld interessant Joan Crawford weer eens te zien in een film, waarin zij vroeger ook graag excel leerde. In „Deze vrouw is gevaarlijk" is zij lid van een zeer gevaarlijke gang sterbende. Zij moet echter een oog operatie ondergaan en maakt daardoor kennis met een beroemd specialist, die haar voor blindheid redt. De gescheiden dokter ziet in haar de nieuwe moeder van zijn dochtertje, maar hij weet niets van het verleden van zijn nieuwe aan gebedene, evenmin als van de wijze waarop zij geschaduwd wordt. Vooraleer de twee elkander toch krijgen, vallen er nogal wat doden en wordt er lustig ge schoten. De vele onwaarschijnlijkheden neemt men daarbij op de koop toe. Er zijn enige goede vondsten in deze film. Het bezoek van de dokter in gezelschap van de gevaarlijke vrouw aan de straf gevangenis voor vrouwen en de schiet partij in de glazen operatiezaal. Joan Crawford heeft van haar dramatische kracht niets ingeboet. (Volwassenen). Deze week draait er in het Lido-thea ter een opmerkelijk goede Franse film, die een overzicht wil geven van het werk van de grote dokter en dominé Albert Schweitzer, verricht in Afrika. In zeker opzicht zijn de Fransen er in geslaagd dit doel te verwezenlijken, want niet het gehele leven van deze pionier wordt de toeschouwer voorge houden. De film beëindigt dit vrucht baar leven, waar dokter Schweitzer in 1914 als Elzasser door de Franse auto riteiten wordt geïnterneerd. Toch blijft er nog genoeg over om deze film te klassificeren onder de bes te, welke Frankrijk in de jaren na de oorlog heeft gemaakt en geëxporteerd. De film werd vervaardigd naar een ge geven van G. Cesbron onder de bekwa me regie van André Haguet. Spanning en een gedragen, niet over dreven romantiek zijn wel de voor naamste eigenschappen van deze rol prent, die vorts een reëel beeld geeft van een avontuurlijk leven. Pierre Fxesnay vertolkt de rol van dokter Schweitzer op een uitnemende manier; de dialogen zijn rijp en scherp, zoals de Fransen deze alleen maar kunnen ma ken; de entourage kalm en niet overla den. Toch hebben wij wel enige critiek. En dan willen wij deze alleen maar la ten horen voor wat het einde van de film betreft. De makers zijn dezelfde weg opgegaan als hun Amerikaanse broeders en besluiten hun product met een soort elegische zang, die dan nog een zeker gevoel van medelijden moet opwekken voor de figuur, die min of meer het loodje heeft gelegd. Dit toe te passen is in het algemeen een kwalijke handeling, doch zulks te doen in een film, die in haar geheel verschoond is gebleven van een valse romantiek, vin den wij jammer. Overigens is „Het is middernacht, dokter Schweitzer" een zeer verdienstelijk filmwerk, dat de moeite van het zien ten volle waard is. Wanneer vanavond, als het weer ten minste meewerkt, de Nederlandse hoog- draad-acrobate Alice Williams en haar medewerkers, hun show hebben ge bracht, wanneer de kunstfluiter Jan Tromp, Dick appel en anderen hun re pertoire in het Burg. Rijkenspark heb ben afgewerkt, heeft Santpoort zijn eer ste feestweek gehad. Het weer heeft tot nu toe niet zo bijzonder meegewerkt, maar de organisatoren hebben beter weer besteld en zijn vol goede moed, dat het de tweede week beter zal luk ken, Twee avonden staan er voor deze week op het programma. Woensdag avond 6 Mei wordt in het Burg. Rijkens park een grote bonte avond gegeven, waarin optreden de accordeonband on der leiding van Jan Davids, die men ook in soli zal kunnen beluisteren, de acrobatische clown Ki-Ki, de twee We- vro's en Huib van Meurs als conferen cier. Voorts kunnen de bezoekers deze avond rekenen op een groot magisch goochelnummer. De prachtige bloembollenfilm in kleu ren, die door het Hollands Bloembollen huis in het buitenland wordt vertoond voor dit Nederlandse product, zal op Zaterdag 9 Mei in het Burg. Rijkens park te zien zijn. Hierin zijn tal van bloemencorso's opgenomen en 'deze rol prent munt uit door zijn prachtige kleu ren. Naar men zegt wordt deze film als het beste beschouwd, dat op dit gebied werd gebracht. Ongetwijfeld zal hier voor in Santpoort, waar toch ook nog iets van de bloembollencultuur leeft, veel belangstelling blijken te bestaan. Tenslotte vernemen wij nog van het organiserende comité, dat de zaken in Santpoort voor de duur van de festivi teiten toestemming hebben gekregen om met uitzondering van de Zondagen, tot 's avonds 10 uur geopend te zijn. Het Comité van Samenwerking, met name Santpoort's Bloei, Winkeliers Ver. „Santpoort" en Harddraverijver. „Santpoort en O." meldt ons, dat het als sluitstuk voor de gezamenlijke at- tractieweken te Santpoort er in ge slaagd is beslag te leggen op „Van Meurs Hoogdraad-show", welke Zater dagavond 2 Mei in het Burgemeester Rijkens-park te Santpoort voor een overgroot publiek haar prestaties zal tonen. Er zal worden gelopen en gedanst op een 10 m. hoog gespannen draad, waar bij tevens allerhande acrobatische stunts zullen worden volvoerd. Tevens zal de Beverwijkse hoog- draadkunstenaresse Alice Williams haar kunnen tonen in het z.g: „Plafond lopen". Voorts zal het slot van de voorstel ling worden gevormd door fietsen over de hoog gespannen draad, waarbij al rijdende vuurwerk zal worden afge stoken. Deze show zal voorts worden opge luisterd door het optreden van de „Zingende Fluiter" Jan Tromp, die o.a. vogels imiteert. De voorstelling zal beginnen 8 uur des avonds. Bij metingen, verricht in de zomer van het vorige jaar, is gebleken, dat de druk in het hoofdbuizennet voor water te Santpoort bij groot verbruik te laag is. In verband hiermede is het, ter voorkoming yan storingen in de water voorziening, wenselijk, aldus B. en W., in dit deel der gemeente een cpjaag- station te doen bouwen. Het gebouw kan geplaatst worden aan de Hagelin- gerweg en de kosten worden geraamd op f 22.000.—. Hiervoor vragen B. en W. thans een crediet aan de raad. Promotlecomp. 2e klas: TYBB 2—Terras vogels 2, DCO 3—WH. 3e klas: EDO 6Velsen 3, Kennemers 6 RCH 8. 4e klas: TYBB 8—HFC 8. Competitie: IA: Haarlem 3AIEV, HeemstedeNAS, Waterloo—RCH 4, EDO 3—BSM, DSK—VI. Vogels. IB: ADO 2EDO 4, Beverwijk 2— HBC 3, Stormvogels 4—DEM 2, RCH 5 DIO 2. 2A: SpaarnevogelsVogelenzang. 2B: Beverwijk 3—Ripperda 2. 2C: HFC 4— DCO 2, NAS 2Bloemendaal 3, DEM 3 VSV 5, Zandvoortm. 4VI. Vogels 2. 2D: Kennemers 5—Haarlem 5. 3A: DSB 2—TZB, WH 2—Vogelenzang 2. 3B: BSM 2—DIOS, Ripperda 3—ETO 2. 3D: Beverwijk 4—Kin- heim 3. 3E: EDO 7—Velsen 4. 3G: IEV 3— RCH 8, EDO 8—Geel Wit 3. 3H: Hillegom 7 —Kennemers 7. 4B: EDO 12—SHS 3, ADO 5 VVB 5. 4C: Spaarnestad 3—NAS 3, SVY2 v. Nispen 2. 4D: Spaarndam 3Nw Ven nep 2, BSM 3—DSB 3. 4E: SVY 4—DSB 4, Hoofdd. B. 3—HBC 5, DSOV 2—Spaarnevo gels 3. 4F: NAS 4—DSK 4, Waterloo 4— Geel Wit 4. 4G: DEM 5—Bloemendaal 5. THB 4—EHS 4. 4H: Bl.daal 6—Velsen 5. TYBB ff—Concordia 3. 41: DCO 6—DSS 6, Ripperda 6—ADO 4, EDO 10—RCH 10. 4J: Vogelenzang 4—DSS 7, EDO 11—Concordia 4, DIOS 3Stormvogels 8. 4K: Kennemers 9 Bloemendaal 7, Stormvogels 9Concor dia 5. Jeugdafdeling. A: NAS a—RCH a, EDO a Bloemendaal a, K'land aWijk a. Zee a. Schoten a—HBC a. B: TYBB a—DSS a, Velsen a—HFC a. Junioren. IB: OG a—Velsen b, DEM b— IEV a, TYBB b—Geel Wit b, ADO a—Alli ance a. ID: DIOS aBSM a, Vog.zang a HBC b, SHS aHoofdd. Boys a. 3A: OG b —Alliance b, DEM c—TYBB d. 3C: Con cordia cGeel Wit d, Concordia dIEV c. Adspiranten. IB: OG a—DSS a, TYBB a HBC a. 2B: BSM av. Nispen a, DIOS a Vog.zang a, Hoofdd. B. aConcordia b. 3A: NAS a—TYBB b, OG b—DSS b, TYBB c—Velsen b. 3C: Velsen e—ADO b, DEM b —TYBB d. 4C: Concordia c—HBC d, DSOV a—v. Nispen b. 4E: TYBB f—ADO c, TYBB e—Alliance c, IEV b—Geel Wit d, DEM e —IEV c. Advertentie VOOR UW LUNCH, DINER OF SOUPER NAAR GAARNE RESERVEREN WIJ UW TAFEL - TEL. K 2520-5347 HILLEGOM CAFÉ-REST AUR ANT RIANT UITZICHT OP OEMONSTRATIETUIN- BESCHAAFD ORKEST Woensdag 6 Mei zal tot besluit van het seizoen de laatste Klaverjasavond gehou den worden in het R.K. Verenigingsgeb. aan de Herenweg, aanvang 8 uur. Zondag 10 Mei organiseret de N. K. S. afd. Haarlem een Juniorentournooi in het clublokaal van H.B.C. Aanvang 12 uur. Inschrijvong tot uiterlijk Dinsdagavond 7 uur. Maandag 4 Mei zal er in verband met de „Dodenherdenking" geen clubavond zijn. Het mannenkoor „Electrisch Mate rieel" zal vanavond in het gebouw H.K.B. een feestavond verzorgen. Op het programma staan werken van Eduard Grieg en Verdi. Na de pauze treedt het Luna-cabaret op. Aanvang 20 uur. Ten aanzien van de publicaties betref fende de financiële moeilijkheden van de exploitanten der Moulin Rouge in het Flo rapark te Haarlem, vestigen wij er voor de goede orde de aandacht op dat tussen de „Flora 1953" te Heemstede, waarvan een der directieleden toevallig een gelijklui dende naam draatg als een der gefailleer de exploitanten, en de Moulin Rouge te Haarlem, geen enkel verband bestaat. RADIO Advertentie Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem De herleving van „De Vier Mullers" was eigenlijk een aardig stukje aan schouwelijke toneelgeschiedenis. Op de eerste plaats werden wij herinnerd aan de eerste editie van het stuk, waarin Ruys en de Bree optraden, die een tijd lang een kostelijke twee-eenheid en een van de merkwaardigste en gelukkigste komische combinaties van het toneel in Nederland hebben gevormd. De voor stelling werd echter ook gedeeltelijk ge bracht in een stijl, die wij overleefd hebben. Het was niet bepaald een ster met een paar onbetekenende adjudan ten, maar het werk van Joh. Kaart had soms toch iets revue-achtigs, kwam dicht bij het soort toneel, dat de hoofdrol op een voetstuk zet midden tussen figuran ten, die zo'n beetje als bruidsstoet zou den dienen, indien Tilly Perrin, Bos kamp en anderen daartoe niet te goed waren. Al dadelijk in het eerste bedrijf gaat hij het voetlicht op zijn eigen per soon concentreren, en aan het slot van II doet hij er nog enkele flinke lampen bij. Het is allemaal heel grappig en ko misch en het mist zijn succes niet, ook omdat Kaart het als gerouti ïeerd vak man zo knap weet te brengen. Hij dwingt de hilariteit af. Het doet ons al tijd denken aan de bijna mysterieuze flair van de standwerker op de markt, die al maar pratend en inpakkend zijn goedkope messenslijpers, planten of pa ling doorgeeft aan zijn helper, van wie ze zonder pauze en zonder mankeren naar het luisterend publiek gaan. De methode heeft een eigenaardige sugges tieve kracht, welke van de kijkers wel kopers schijnt te móéten maken. Alsof zij het zielig vinden, de man met het ingepakte artikel (het „apparaat") te laten staan. Er schuilt echter gevaar in dit min of meer gecamoufleerde solo-toneel. Joh. Kaart is wel tot iets beters in staat, in dien hij van zijn Mendell Muller een pover, bescheiden-indringerig mannetje zou maken, zouden wij er veel meer plezier aan beleven, en hij zelf veel meer voldoening. Een gezellig binnen pretje is meestal meer waard dan een goedkope schaterlach. Artistiek staat het vrij sobere spel van Joh. Boskamp, de oudste van de vier Mullers, dan ook wel enkele trapjes hoger. Wanneer wij constateren, dat dit spel een beetje gaat lijken op schmiere- toneel, bedoelen wij niet het broddel werk van vroegere rondreizende troep jes, maar meer het sterk de aandacht eisende solo-spel dat uiteraard wel eens voorkwam in dergelijke troepjes, die zich in armzalige omstandigheden moes ten behelpen met de meest primitieve décors. Emmanuel Striese is er het fa- meuse voorbeeld van, de theaterdirec teur uit „De Sabijnse Maagdenroof" die de veertig rollen van een zeer drama tisch drama comprimeert tot acht, tot wanhoop vervalt door de ontslagname van de jeune premier, omdat hij diens gele demi-saison niet kan missen, en een vlek op het manuscript excuseert met de welhaast klassieke woorden: „Dat hebben wij niet gedaan, want onze kof fie vlekt niet." Armoedig décor is overigens niet het voornaamste kenmerk van schmiere- Adverten tie GIERSTRAAT 40—42 - TEL. 17768 Na de uitvoering van Bach's Mattheus Passie heeft George Robert's Christelijke Oratorium Vereniging, zoals gebruikelijk is, een nieuw werk in studie genomen. Wederom is de keuze van dirigent Robert op een werk gevallen, dat nim mer in Haarlem is uitgevoerd. Nu eens niet een modern, doch oud werk; het Oratorium „Israël in Egypte" van Han del. Dit oratorium is echter niet alleen in Haarlem, maar ook in de meeste andere muziekcentra niet of slechts een enkele maal uitgevoerd. De aanleiding hiertoe zal gezocht moeten worden in de zware eisen, die de componist aan het koor stelt. Van dit 30 nummers tellend werk zijn er 19 voor koor geschreven. Zes voor enkel en niet minder dan 13 voor dubbel koor. Deze zetting en de door gaans polyphone schrijfwijze eisen van het koor zeer veel en worden misschien alleen overtroffen door die van Bach's Hohe Messe". Daar George Robert zowel in Haarlem als in Heemstede over een Oratorium beschikt, is het door samenwerking van deze beide koren mogelijk Handel's gro tendeels dubbelkorig werk naar behoren uit te voeren. De elf nummers voor soli bestaan uit: 4 kleine recitatieven voor tenor, 4 aria's, waarvan 2 voor alt, -voor tenor en 1 voor sopraan en duetten voor 2 sopranen, voor 2 bassen en voor alt en tenor. Bij Handel gaat het koor een belang rijker rol vervullen dan voorheen, het gaat meer deelnemen aan de handeling. Hieraan is een groot aantal koornum mers toe te schrijven. Ten tijde van de eerste uitvoering van „Israël" werd dit door Handel's tijdgenoten niet begrepen en aanvaard. Met het gevolg, dat Han del in later geschreven werken zich maar weer aanpaste aan de eisen van die tijd en meer voor soli en orgel schreef. Aan Mendelssohn hebben we de heropvoering van „Israël" evenals die van „Bach's Mattheuspassie" te danken. De eerste uitvoering in Nederland ge schiedde in 1854 te Rotterdam, echter met een door Verhulst verromantiseerde orkestbegeleiding, een toenmalige eis van het concertpubliek. O.a. werden ge bruikt 4 klarinetten (in Handel's tijd nog onbekend!), 6 trombones, 1 ophi- cleïde, trom, bekkens en triangel, maar geen orgel. De daarop volgende uitvoeringen wer den gegeven te Amsterdam in 1898, daarna eerst in de na-oorlogse jaren te Hengelo, Naarden en Utrecht. Zijn wij volledig ingelicht, dan wordt dus te Haarlem de in Nederland vijfde uitvoe ring van dit groots opgezette Oratorium- werk gegeven. O.K. toneel. Anders zouden velen van onze grootste toneelkunstenaars zwaar ge schmierd hebben. Louis Bouwmeester is meermalen opgetreden in een milieu, dat alle beschrijving tart, en ook zijn zuster Doortje, Theo MannBouw meester, kon op dat gebied merkwaar dige dingen vertellen. Meer dan eens heeft zij gespeeld tussen coulissen, waar op heel de rest was geschilderd, bos- partijen en tuinbanken incluis; tijdens het „gala-tuinfeest" kregen de gasten dan de minzame uitnodiging om toch plaats te nemen, waarop de dames en heren op hun hurken tegen de geschil derde bank gingen zitten en later boete kregen, omdat zij hun lachen niet kon den houden. Of in een dik melodrama stootte de held heftig hijgend tegen de heldin uit: „Kunt gij al deze weelde dan verlaten?", waarop hij met een weids gebaar wees naar de salon met het verschoten behang, een wiebelende tafel en een paar crapauds, waarvan alle veren door de zitting priemden. Het is heel gezellig om daarover de memoires van toneelkunstenaars te le zen, en wij denken misschien wel eens vertederd aan die primitieve tijden, maar het is iets anders om het zelf mee te maken. Wij zouden het nu alleen maar lachwekkend vinden. Ook in dit opzicht was de oude tijd geen betere tijd, wij geven toch maar de voorkeur aan de verzorgde voorstellingen van te genwoordig. Zo goed als wij vroeger ge gild hebben om de improvisaties van Ruys en anderen als solist, maar veel meer waardering hadden voor zijn prachtig-menselijke creaties in een voor stelling met begaafde krachten in de andere rollen. Hetgeen hemzelf ook meer voldoening schonk. Hk. A. Advertent.lt w Gistermorgen stond voor de Amster damse Rechtbank een dertigjarige rij wielhersteller uit de hoofdstad terecht, die zich had schuldig gemaakt aan dief stal van dynamo's en lampekappen. Deze Amsterammer, die bjj de politie lang geen onbekende meer is, voldeed behoorlijk in de maatschapij zolang hij in loondienst moest werken. Zodra hij echter voor zichzelf begon, bleek hij tegen de vrijheid niet bestand. Erger nog werd het, toen hij werkloos raakte. Om in zijn onderhoud te voorzien, ging hij maar op strooptocht en maakte daarbij van de nacht een dag en legde Zondag 3 Mei 1953 wordt het een- en-dertigtoonsorgel in het Teylers Mu seum tussen 15 en 16 uur bespeeld door PIET HALSEMA, organist te Haarlem. Het programma is #ls volgt: 1. a. Toccata in G, b. Capriccio pas torale, Girolamo Frescobaldi (1583 1643). 2. Da Jesu an dem Kreuze stund, Samuel Scheidt (1587—1654). 3. Herr Jesu Christ, ich weiss gar wohl, Jo- hann Pachelbel (16531706). 4. Can- zona, Domenico Zipoli (16751726). 5. a. Kyrie, b. Gloria, c. Benedicimus te, d. Domine Deus, Frangois Coupe- rin (163117031.6. Fuga in C, Dietrich Buxtehude (1637-1707). 7. Fuga op een thema van Corelli, Johann Sebastian Bach (1685—1750). Zaterdag 2 Mei speelt H. B. C. I voor de promotie en degradatie-competitie de belangrijke wedstrijd tegen IVA uit Den Helder. Aanvang 18.30 uur. Op 50-jarige leeftijd is te Hilversum onverwacht overleden de heer W. Ham. voorzitter van de voetbalclub 't Gooi. De heer Ham, die eveneens deel uit maakte van het bestuur van de Ver eniging van Westelijke Eerste klassers, was niet alleen in voetbalkringen een bekende figuur, maar behoorde ook, en dan in het bijzonder Hilversum en Om geving, in de gymnastiekwereld tot de vooraanstaand personen. Zo is o.m. ge- van de Hilversumse gymnastiek vereni ging geweest. Naar wij vernemen is ir H. F. Hop ster bij enkele candidaatstelling tot voorzitter van de Koninklijke Neder landse Voetbal Bond gekozen. Uit welingelichte bron verneemt A.P.. dat de Amerikaanse Ambassadeur in ons land, de heer Selden Chapin, in Juni a s. Nederland gaat verlaten. Om trent de persoon van zijn opvolger is nog niets hier bekend. zich daarbij toe op die diefstallen, waar bij hij zich van zjjn vakmanschap kon bedienen. Hij had een tang en een schroeven draaier bij zich en een tas en haalde van niet binnen gezette fietsen de lam pekappen en vooral de dynamo's. Met kennersblik stelde hij eerst even vast of de apparaten nog goed waren en dan was het duistere karwei in een omme zien geklaard. Een nacht van 7 dyna mo's was niets bijzonders en in die da gen was er in Zuid sprake van een ware dynamo-plaag. De Officier eiste anderhalf jaar en klassificeerde ver dachte onder de toerekenbare psycho- pathen. Een 25-jarige kellner, eveneens uit de hoofdstad, die als een Januari-psy- chopaath werd gekenschetst, werd, naar hij zelf mededeelde, de eerste maand van dit jaar plotseling door steeds weer terugkerende buien van zwaarmoedigheid overvallen. Het heul sap daartegen was de drank, die ver dachte tot bijzonder gevaarlijke onder nemingen inspireerde. Hij vergreep zich niet aan rijwielonderdelen, maar aan auto's in hun geheel. Een hande laar verliet zijn Kaiser '49, om een uur later de verdwijning te constateren. De volgende dag werd hij opgebeld vanuit Zeist, waar de wagen was gevonden, totaal geruïneerd. Verdachte, die de rijkunst niet meester was, was er ver moedelijk mee over een ouderwets en dus stevig K.M.-paaltje gereden zodat de chassis-balk werd ontzet. Ook de olieleiding werd gekraakt en nadat de olievoorraad in zijn geheel was weg gevloeid, had de „Zondagsruiter'' nog net zo lang doorgereden, tot de lagers het begaven. De wagen bracht nader hand nog f 1000 op bij een sloper. Toen hij vervolgens betrapt werd bij een autodiefstal in de Churchill-laan. werd hij door de politie nog op vrije voeten gelaten. Een schappelijke behandeling, maar een paar dagen later was het wéér mis. Een Rotterdammer had zijn Hillman op het Thorbeckeplein gepar keerd, maar tijdens zijn afwezigheid zag verdachte kans er mee vandoor te gaan. Het werd slechts een kort tocht je. De straat lag iets verder opgebro ken; verdachte, die de rijkunst niet verstond, raakte op het trottoir en sloeg over de kop. Bij zijn arrestatie bleek hij in het bezit van vijf auto sleuteltjes. De Officier eiste een jaar, waarvan de helft voorwaardelijk met toezicht van het consultatiebureau. De verde diger bepleitte clementie. Hij sprak van een crisis, die de gevoelige, zij het wat slappe, jongeman in die ene Januari- week had overvallen. Van een rerel- matige misdadigheid was zeker geen sprake. De bedoeling tot verkoop had niet voorgezeten. Uitspraak in beide zaken 13 Mei. Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 (Van onze Utrechtse correspondent) De Katholieke Nederlandse Boeren- en Tuindersbond (K.N.B.T.B.) heeft gisteren te Utrecht haar algemene jaarvergadering gehouden. In zijn ope ningsrede heeft de voorzitter, de heer G. W. Kampschöer, zowel het verleden als de toekomst aan een beschouwing onderworpen. De Nederlandse boeren en tuinders mogen volgens spr. over 1952 en de eerste maanden van 1953 niet klagen. Met uitzondering voor het harde fruit waren de opbrengsten, mede dank zij een behoorlijke export, goed te noemen. Reden tot juichen is er intussen stellig niet. Het verloop van de wereldmarktprij zen vertoont voor tal van agrarische producten een dalende tendenz. daarbij komt, dat het agrarische beleid van de regering het vorig jaar een duidelijke zwenking te zien heeft gegeven, met name bii het vaststellen van de nieuwe garantieprijs voor de melk. Had tevo ren als garantieprijs de zg. integrale kostprijs gegolden, waarin ook een be loning van de ondernemersarbeid was verdisconteerd, thans werd uitgegaan van de kale kostprijs. Toen er nog een ruime afstand was tussen de wereld marktprijs en onze kostprijs, werd 20 pet. voor de ondernemers, zij het dan stilzwijgend, door de regering ge accepteerd. Later werd het integraal, wat neerkwam op 10 pet. voor de on dernemer, en nog later (herfst '52, toen de „afstand" al heel wat kleiner geworden was) de kale kostprijs. De K.N.B.T.B. heeft dit gezien als een kwalijk symptoom. Ook in de nieuwe garantieprijs voor de bacon-varkens zagen wij, aldus spr., de „terugtocht" van de regering. Niet in de prijs als zodanig, want die hield nauw verband met de inmiddels ge daalde productiekosten, maar wel in de „marge" naar boven, en vooral in die naar beneden, want deze werd groter naarmate het risico van de regering groter werd. Is het wonder, aldus de heer Kampschör. dat er een zekere on rust is in de gelederen van boer en tuinder? Is het wonder dat de boe renstand thans gedenkt, hoe zij in de eerste na-oorlogse jaren genoe gen heeft genomen met een lagere prijs dan de wereldmarkt wilde ge ven; dat zij gedenkt was minister Manshoit bij het inslaan van „de nieuwe koers" heeft beloofd: een redelijk inkomen voor het goed ge leide, sociaal-economisch verant woorde bedrijf? Dat zij gedenkt wat juist land- en tuinbouw hebben bij gedragen om Nederland financieel- economilsch weer op de been te helpen? De toekomst geeft intussen zowel licht als schaduw te zien. en er is veel wat zich onmogelijk iaat voorspellen: wat zal de invoerpoiitiek van de V. S. zijn, welke daden volgen er uit de Europese integratie, wat kunnen wij verwachten uit de economisch geëman cipeerde gebieden? Zeker achtte spr. intussen dat de tijd rjjp is voor uitbrei ding van de zelfwerkzaamheid, als ook dat de boeren en tuinders langzamer hand recht hebben op een duidelijke uitspraak over de te volgen agrarische politiek van de regering. Rede prof. Thurlings In de middagzitting heeft prof. dr. Th. L. M. Thurlings het woord gevoerd over „het vraagstuk van de onderne mersfunctie en ondernemersbeloning in de landbouw". Spr. ving zijn betoog aan met vast te stellen dat het probleem speelt t.a.v. de pachtprijsbepaling en t.a.v. de minimum-prijspolitiek. Bij de pacht komen een tweetal desiderata aan de orde: het redelijk inkomen van de pachter, en de instandhouding van areaal en opstallen. Het zou onjuist zijn het prijsniveau van landbouwartikelen b 1 ij v e n d op te schroeven, teneinde aan beide deside rata van alle bedrijven te voldoen. Sub sidiëring van bepaalde bedrijven moet dan maar de oplossing brengen als men een koude sanering niet aandurft. Bij de bepaling van het pachtinkomen moet on derscheid gemaakt worden tussen de daad van het ondernemen en'trende- m e n t van het risicodragend kapitaal. Als gemiddelde over goede en slechte tij den moeten beiden gehonoreerd worden, doch in tijden van ongunstige conjunc tuur zullen beiden, de eigenlijke onder nemerspremie en de interest over het risico-dragende kapitaal, de eerste stoten moeten opvangen, alvorens de pachtprijs de invloed ondergaat. Zo zal ook in de opgaande conjunctuur de pachtprijs ach ter moeten blijven. Wat de prijspolitiek van de landbouw producten aangaat, moet vooropstaan, dat de boer zelfstandig moet blijven, en niet mag worden tot een quasi-ambte- naar. De goede krachten op de vrije markt mag men ook niet uitschakelen. Daarom zal de minimum-prijspolitiek niet een gegarandeerd vast inkomen moeten opleveren, doch moeten fungeren als vangnet. Het is niet zonder meer te zeggen of men volstaan kan met de als lande lijk gemiddelde berekende kale kost prijs. Er zijn nu eenmaal grote verschil len in de bedrijfstypen. Men moet in de keten die schakel opzoeken, die men de zwakste acht van alle die men wil be houden. Die zwakste schakel zal men op de maximale belasting moeten toetsen. Ir. J. A. P. Franke. directeur- generaal va;, de Voedselvoorziening, sprak tenslotte over problemen van de Nederlandse landbouwpolitiek. Hij begon met te wijzen op een essentieel element in de landbouw politiek: het streven naar een zo groot mogelijke prestatie, waardoor de landbouw immers zijn positie in binnen- en buitenland versterkt. Een betere garantie voor bestaans zekerheid bestaat er niet. De ex port van agrarische producten ver toont intussen een sterk stijgende lijn. Deze ontwikkeling dient te worden gesteund, mits dit niet gepaard gaat met relatieve verhoging van de kosten. Hier verschijnt het eerste probleem: waar immers onze landbouw verede- lings-landbouw is, groeit derhalve het risico met de stijging van de produc tie, en wordt zij stedes meer afhankelijk van factoren, die wij zelf niet meer in de hand hebben. Wanneer men hier juist garanties van de overheid eist, be denke men, dat deze nooit kunnen vol staan. Er kunnen talloze situaties ontstaan, waarin de overheid geen hulp bieden kan. Wanneer het buitenland het overschot van onze productie niet afneemt, en men deze dus verlangt, terug te brengen, verschijnt het pro bleem van het hoe, in hoeverre en wan neer. Het terugbrengen van de pro ductie is organisatorisch allerminst een sinecure, en daarbij zullen de kostprij zen onherroepelijk stijgen. Behalve garanties, zijn er intussen nog wel andere methoden, om het risico te beperken. Ir. Franke noemde o.m. het streven naar een zo goed mogelijke qualiteit, en de eenmaking van de West-Europese agrarische markt, die voor onze afzet, ook economisch, van de grootste betekenis is. Van niet te onderschatten belang is ook het weren van ziekten en schadelijke insecten, waarvan het optreden in moeilijke tij den de export zeker zal belemmeren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 7