Enthousiast Marineklant wist van wanten Haarlemmer kan putten uit rijk arsenaal herinneringen iïmMfi L Soirée^dansaete De gele ballon een Engelse film van formaat Jonge musici stellen zich voor Lering en opvoeding resulteren in een prima vak-MENS 96pet. van geslaagden wil in dienst van het bedrijf blijven D STAD- EN STREEKGENOTEN VERTELLEN CENTRALE VERWARMING MATROZEN-ROMANTIEK uit het begin En het is allemaal nog waar ook Babbelaars van tante Doortje en kanariesdie mussen waren Deze week in Luxor GROEN o. VAN DEZE EEUW Thalia" met Leontientje" Autostalling Operaconcert in het Concertgebouw SLEUTEL WEG? HOGE VLUCHT DER OPLEIDING OP HOOGOVENS 120 sollicitanten voor nieuwe cursus ZATERDAG 23 MEI 1953 PAGINA 7 Passagieren Verkooplokaal NOTARISHUIS INBOEDELVEILING 2/3 Juni '53 Hoe laat is het Zingende mussen CONCERTZAAL „FLORA" HILLEGOM VAN HET WITTE DOEK „DE SLEUTELSPECIALIST" t: MET MES EN VORK COMMANDO-OVER- DRACHT Overste Van Dommelen naar Den Haag AGOVVHaarlem VUURWERK IN „VELSEREND" Rembrandt Cinema Palace Frans Hals Lido City 't Spaarne Minerva BLOEMENDAAL - TEL. 22143 d Een kleine jongen in de „aanvallige" leeftijd van dertien en een half jaar stapte op het station in Leiden uit de trein, een beetje onwennig nog, als herkenningsteken een witte zakdoek uit de broekzak en in afwachting van ®e dingen, die zouden komen. Lang hoefde de jongen niet te wachten, want een knaap van een marine-korporaal, gesierd met een kolossale snor, stapte op hem toe en verklaarde zonder verdere aanloop: jij bent zeker Van der Aar. Dat klopte allemaal uitstekend en de jongen trippelde naast de zware stappen van de kor poraal naar de Zeevaartschool aan het Noordeinde te Leiden. Men schreef toen net jaartal 1904, bijna vijftig jaar geleden dus, maar wanneer de heer G. van der Aar, die nu al weer drie en dertig jaar werkzaam is bij de Centrale Werkplaats te Haarlem, gaat vertellen van zijn tijd bij de Marine, dan kan hij zijn twaalf Jaren diensttijd bij wijze van spreken van minuut tot minuut opnieuw beleven, ®en wonderlijke tijd van prettige en minder prettige ervaringen, maar dan toch twaalf jaar, waarmee hij zijn gehoor urenlang bezig kan houden. Pe heer Van der Aar, die als bootsjongen nog op een echt fregat gevaren heeft, 's een gezellig verteller, en zijn verhalen zouden in het kader van deze reportages acker niet mogen ontbreken. Het doet nu misschien vreemd aan, dat een jongen fan dertien een een half jaar in dienst treedt bij de Marine (dat is trouwens nu niet tteer mogelijk), maar rond de eeuwwisseling was dat heel niet ongewoon. Vele Jongens werden getrokken door het avontuur of het geheim van het schip, en tot een van hen behoorde destijds de heer Van der Aar. Onze oud-marineman vergeet nooit die eerste dag toen }iij in Leiden aan kwam en opgewacht werd door „die vent met een snor", een grote korpo raal, Deze had het herkenningsteken van de witte zakdoek niet eens nodig, Want hij wist meteen, dat die jonge blaag de verwachte was. Op de Zee vaartschool werd de jonge Van der Aar stevig gekeurd en niet te licht bevon den. Toen kon het feest pas goed begin- hen; in het kledingmagazijn moest het burgerkloffie verwisseld worden voor dat van de Marine, doch het nieuwe tenue was kennelijk berekend op de groei: broekspijpen en mouwen moes ten wel driemaal worden omgeslagen, Wilden ze aan de maat komen. Intussen liet de knaap zich de portie eapucijners, dat hem in een nap werd Voorgeschoteld, duchtig smaken. Des avonds om acht uur moesten de 150 jongens, die daar ingekwartierd waren, aantreden onderverdeeld in bakken (secties) met aan het hoofd een kor poraal of een baksmeester. De namen werden afgelezen en toen kon het jonge goed naar de kooi. Dat was in het be gin ook al een probleem, want wanneer die kleine marine-mensjes hun kooien hadden opgehangen, een meter van de grond, was het een hele kunst om er Zijn je oren schoon? De baksmeester controleert terdege. Als een bootsjongen vergeet te bidden in te komen. De ene sprong volgde na de andere en wanneer het tenslotte ge lukte in de kooi te springen, rolden zij er aan de andere kant weer even hard uit. Van slapen kwam tenslotte natuurlijk Wel en wanneer 's morgens om zeven Uur de reveille geblazen was, kon ieder een naar hartelust spoelen met water. Het was overigens geraden om je goed te wassen, want bij het appèl verzuimde de baksmeester nimmer oren en handen bp schoonheid te controleren. Werden de gewone dagen voorname lijk gevuld met lessen, zowel theorie als Practijk, de Zondag betekende meestal een oase in die allesbehalve gemakke lijke opleiding. Iedere Zondagochtend hioesten de jongelui aantreden voor de kerkdienst; katholieken en protestanten gingen ieder hun eigen weg. De twee groe pen marcheerden dapper naar de kerk de ene week kregen de katholieken een Pijper en tamboer mee, de andere week de protestanten. De katholieken waren trouwe bezoekers van de oude Sint Petruskerk in Leiden en daar werd de H. Mis bijgewoond onder toezicht van een oudere matroos, die in vele geval len niet katholiek was. Maar wanneer een jongen het hart had om uit zijn kerkboek op te kijken of te draaien dan kreeg hij in de volle kerk een ste vige oorvijg, vergezeld van een onver bloemde krachtterm in matrozentaal. De Zondagmiddag bood ook een Prachtgelegenheid om te „passagieren". Hé jongens ontvingen iedere maand f 8 bakgeld; daarvan werden f 6 afgehou den als kleedgeld, f 1 werd bewaard foor het halfjaarlijkse verlof, zodat de Jonge Marine-klant iedere week een kwartje kon verteren. Daartoe diende dan de Zondagmiddag. „De mannen fan de Marine" trokken de stad in en Vdsten een gezellig winkeltje, .vaar zij bij „tante Doortje" voor vijf cent een zak vol babbelaars konden kopen. Bij de infanteristen in de kazerne aan de Horspoort konden zij bovendien voor twee cent gaan biljarten en zich tevens Voor twee cent „te goed" doen aan een kop water-chocolade. Hielden ze dan n°g geld over, dan moest dat worden afgegeven voor het halfjaarlijks verlof. Of er nu altijd zoveel overbleef, valt Je betwijfelen. Want als de jongelui de kang kregen, werd er altijd nog wel V'at besteed aan tabak. Roken of prui- Advertentle Dir. W. N. WOLTERINK Bilderdijkstraat bij de Zijlweg Haarlem - Tel. (K ZS00) 11928 men was wel ten strengste verboden, maar in de broeksnem kon wel wat negorit binnen gesmokkeld worden. Maar daarvan was de jonge Van der Aar gauw genezen. Hij had namelijk eens een stukje negorit in zijn mond gestoken, maar dat was de korporaal niet ontgaan. Hij stapte op de jongen toe en vroeg: „Zeg vent, daar in je mondje?" wat heb jij bij de Maasbrug stond dan wel een agent klaar om hem op te vangen. De agenten waren op zo'n gevalletje bijzonder waakzaam omdat zij f 2.50 toucheerden, als ze een knaap in Hel- levoetsluis weer afleverden. Die rijks daalder moest de wegloper dan zelf be talen. Voor die betaling bestond niet zo heel veel lust en de wegloper wist daar aan handig te- o ïtkomen, door in Hëlle- voetsluis uit de roeiboot te springen, waarmee een agent hem terugbracht, en naar het schip te zwemmen om zichzelf te melden. Dan kreeg de agent zijn riks niet, omdat hij de jongen niet persoon lijk had afgeleverd. Dat waren zo de afwisselende evene menten, totdat de eerste grote reis kwam met een echt fregat naar Spanje en Portugal. Het einde van zo'n reis be tekende de bevordering van scheeps jongen tot matroos 3e klas. De overgang naar een stoomschip volgde spoedig en „Niets korporeei" luidde het doodon schuldige antwoord. „Doe je mondje dan eens open", klonk het quasi-vriendelijk. De jongen deed zijn mond open, maar hield de ne gorit angstvallig ohder zijn tong. „Til dat lapje eens op", klonk het uit nodigend. En toen was er geen ontko men meer aan. „Zo" zei de korporaal „slik dat maar eens goed in". Dat ging natuurlijk niet zo vlot, doch daar wist de korporaal wel raad op. Hij kneep de jongen zijn neus en mond dicht en binnen een seconde was de negorit ingeslikt. De jongen werd na tuurlijk verschrikkelijk beroerd en de korporaal kwar meesmuilend op hem toe: „Jongen, ben je soms niet erg lek ker?" Het marine-leven ging intussen voort met de regelmaat van een klok. Na tuurlijk moest er ook wacht gelopen worden en de jongen was nauwelijks veertien of hij stond „op de uitkijk" gewapend met een sabel die nog gro ter was dan hij zelf. Om het half uur moest hij het glas slaan (de bel luiden), maar het ongelukkige was, dat hij nog geen klok kon kijken. Op goed geluk sloeg hij maar een keer, doch veel te vroeg. De sergeant-stuurman riep hem toe: „Dat dacht je wel", en de jongen deed net of hij zich vergist had. Toen hij ook de tweede en de derde keer te vroeg of te laat sloeg, kwam de aap uit de mouw en de eerste zorg was toen de jongen zo gauw mogelijk te leren klok-kijken. Het was dus met recht allemaal nog kinderlijk en de heer Van der Aar herinnert zich nog hoe hij 'm kneep, toen op 5 December Sint Nicolaas moest komen. „Nu stoort een jongen van veertien jaar zich daar niet meer Vent, doe je mondje eens open! aan, maar vijftig jaar geleden wist hij met zo'n Sint geen raad, zelfs niet wan neer hij een marine-man was!" Een sensatie was het uiteraard, toen de troep gestationneerd werd in Helle- voetsluis. Voor het eerst werd er ge werkt op echte schepen en het werd toen pas goed militaire dienst. Dat was negen maanden na aankomst in Leiden, doch ondanks alle plezier kwam er wel eens een op het idee om weg te lopen. Daarbij werd terdege voor fourage ge zorgd, want de „deserteur" nam dan enkele commiesbroodjes mee, holde er een uit en vulde die met stroop voor het beleg. Zo'n wegloper kwam overi gens nooit verder dan Rotterdam, want dat was het begin van een nieuwe tyd, die zich voornamelijk in de Oost af speelde. Over zijn jaren in de Oost kan de heer Van der Aar rijke verhalen ver tellen. De reizen heen en terug waren reeds vol plezier en wij doen hier maar een greep uit een groot arsenaal, waar over onze gastheer beschikt. In Port Saïd bijvoorbeeld speelden de matrozen een plezierig spelletje met de kooplui, die aan boord wilden komen om spul len kwijt te raken aan de officieren. De kooplui wisten alleen niet hoe de Hollandse naam was voor een bepaald artikel. Daartoe werden er inlichtingen gevraagd aan de matrozen. De kooplui „Thalia" heeft haar seizoen afgeslo ten met het bekende spel van Felix Timmermans „Leontientje". Daarmede heeft zij zich geen gemakkelijk slot ge kozen, omdat de brede en bloemrijke verteltrant van Timmermans niet gauw tot een dramatisch hoogtepunt leidt of dat in ieder geval aanmerkelijk ver zwakt. Zo is ook „Leontientje" meer de uitbeelding van een verhaal dan een werkelijk toneelspel. Het gaat hier dan om een vriendelijk meisje, dat verliefd is op een niet- katholieke jongen. Van een definitieve omgang kan daardoor geen sprake zijn, maar alle hoop is er op gericht, dat de jongen mét het meisje ook het geloof zal omhelzen. Het eerste blijkt eenvou diger dan het tweede, want geloof is nu eenmaal een kwestie van genade. Zelfs de oubollige en gastronomische pastoor vermag daar niets aan te doen. Het meisje wordt tenslotte ziek en sterft, hetgeen gelukkig tot heil van de jongen blijkt te zijn. Een simpel gegeven dus, dat door Timmermans breedsprakig is behan deld. Regisseur Martien Langeveld zou er waarschijnlijk geen kwaad mee heb ben gedaan, wanneer hij in de tekst stevig geschrapt had en b.v. het le ta fereel van het tweede bedrijf helemaal had weggelaten. De inhoud daarvan kan in drie woorden worden verteld. Overigens heeft „Thalia" zich niet on verdienstelijk geweerd. Af gezien, van de lieten broches zien en de matrozen ver- trbarmelijke brabbeltaal, dat Vlaams telden dat die in het Hollands rot- brossies heetten. Haarkammen werden betiteld als luize-kammen voor je nichie. Argeloos trokken de kooplui dan naar de officieren met de vraag: „Wilt u nog rot-brossies kopen of luize- femmen voor uw nichie?" Binnen een paar minuten waren ze van het dek af gegooid. Datzelfde gijntje wilden de matrozen ook in Las Palmas uithalen, waar de kooplui kanaries aanboden. Die werden in het Hollands als rot-kanaries aange duid. Bij de officieren kregen de man nen van de negotie zo geen voet aan dek. Maar die lieten het er niet bij zit ten. Zij zagen wel kans aan de matro zen zes prachtige goud-gele en zingende kanaries te verkopen. De beesten wer den op dek gezet in een tralie-kooi, maar de clou kwam de andere dag. 's Nachts was het gaan regenen en toen de matrozen 's morgens naar hun ka naries gingen kijken, bleken het dood gewone mussen te zijn. De kooplui had den de mussen namelijk geel geverfd en bij de verkoop stonden ze binnens monds daarbij te fluiten. Zo zijn er nog tal van andere vro lijke geschiedenissen, maar wij moe ten het hierbij laten. De heer Van der Aar zal echter nimmer verzuimen het verhaal te doen van het Duitse oor logsschip, de „Emden" dat in de Oost tijdens de oorlog (19141918) kruiste. Het schip werd terdege in het oog gehouden en zo waren de Hollandse matrozen er getuige van hoe de En gelsen jacht maakten op de Duitser, verschillende toevoerschepen in de grond boorden en tenslotte ook de „Emden" naar de bodem van de zee joegen. Op 26-jarige leeftijd verliet de heer Van der Aar tenslotte de Marine-dienst, maar hij was in ieder geval gewapend met een enorme hoeveelheid verhalen, waarmee hy vele vrienden in Haarlem reeds kostelijke uren heeft bezorgd. En wat meer zegt: het is allemaal waar ook. moest heten (boven de Moerdijk weet men daarmee nu eenmaal geen raad mee) kwamen sommige spelers boven de ge bruikelijke middelmaat. Cor Wassen- berg bracht een gezellige, feestelijke pastoor naar de trant van Timmermans; zijn spel was zeker, hij overdreef niet en daardoor bleef het geheel in een waardige sfeer. Bertha TamisKoevoets bleek weer rap van tong en zorgde, dat er leven bleef in de pastorie. Martien Langeveld maakte het niet te bont met Gommaar, doch Vaal Smit bleek soms toch geen raad te weten met Isidoor. Van mevr. Ans SensAssendelft kan men moeilijk zeggen, dat zij als Leon tientje niet voldeed. Zij speelde fleurig en met veel animo, maar node hebben wij toch in haar het echt-verliefde meis je gemist. De overigen bleven niet ach ter en het enthousiasme in de zaal was groot. W. H. Advertentie MAANDAG 25 MEI 2e PINKSTERDAG Na de bevrijding zijn de Engelse film makers herhaaldelijk met buitengewoon goede films op het witte doek versche nen, zo vaak zelfs, dat de Nederlandse bioscoopbezoeker over het algemeen de Engelse prefereert boven de Amerikaan se film, die zich toch ook kan beroe men op enkele producten, welke op het vasteland goed onthaald zijn. Of het nu komt, dat wij Europeanen de filmtaal van onze broeders aan gene zijde van de Noordzee beter begrijpen of ver staan dan die van de Amerikanen, ze ker is in ieder geval, dat de Engelse filmregisseurs met hun cameramensen, actrices en acteurs uitzonderlijke pro ducten wisten af te leveren. Een van deze zeer goede films draait deze week in het Luxortheater. Naar een gegeven van Anna Bumaby heeft regisseur J. Lee-Thompson de film „De gele ballon" vervaardigd, waarin Kath leen Ryan, Andrew Ray en William Silvester de hoofdrollen vertolken. Het is een verhaal van het jongetje Frankie, dat spelenderwijs met de dood wordt geconfronteerd, wanneer hij van zijn vriendje Ronnie diens ballon heeft af- Advertentie Centr. verwarmd. Dag en nacht geop. AMSTERD. RIJTUIG MIJ. - PLEIN 21 Met een van aesthetisch inzicht getui gend samengesteld opera-programma, stelden zich Vrijdagavond in de Turn zaal van het Concertgebouw enkele jonge musici aan het publiek voor. Het merkwaardige van dit optreden was, dat naamste het concert vorderde, de zan geressen en zangers steeds beter op dreef kwamen. Tegen het einde van het concert werd een fris partijtje gezongen, Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 c jongeman, die als een vakbekwaam mens door het leven wil gaan en zich daartoe op de leerlingen-werkplaats van Hoogovens wil vaardig maken in het instrumentmaken, ais electricien, bedieningsman of machine-bank werker, kan, wanneer hy ijverig is, met een gerust hart zeggen, dat zyn kostje verzekerd is. En wanneer hy niet alleen materieel denkt welke jongeman is al zo afgesleten, dat hij geen andere aspiraties dan de belegde boterham heeft zal hij daar ook ervaren, dat op dc eerste plaats wordt bijgebracht gevoel voor de menselijke waardigheid: aan de werkbank zal hy zich niet de mindere weten van de witte boordjes achter de bureaux in de kantoren. De betekenis van de arbeid en de arbeider in de maatschappy zal hem duidelük worden en hij verlaat de werkplaats om zich met vreugde te schakelen in de keten van de dagelijkse arbeid hy Hoogovens of elders: als volwaardig mens en volwaardig arbeider. Nu moet hij niet denken, dat het zo heel gemakkelijk is door te dringen in de leerlingen werkplaats van Hoogovens. De heer A. Scherer, hoofd van de afde ling onderwijs van de Kon. Ned. Hoog ovens en Staalfabrieken, heeft ons in zijn rustige kantoor, terwijl het geluid van de arbeid zonder onwelluidendheid tot ons doordrong, een en ander verteld daaromtrent. Er heeft een zeer sterke selectie plaats, voordat de leerlingen hier worden aangenomen. Een goed rap port van de ambachtsschool wordt ver eist en een psycho-technisch onderzoek Per jaar worden veertig tot vijftig jon gens aangenomen, die dan twee of drie jaar in opleiding zijn voor het Bemetel- diploma of de VEV-examens. Tachtig tot honderd jongens zijn meestal in de werkplaats aan de studie. Ze komen niet alleen uit Beverwijk en Velsen hoe wel het streven is, zoveel mogelijk vak mensen te vormen uit de eigen streek maar ook uit Haarlem en Alkmaar. De hizi enclmgen van huisraad worden dagelijks ingenomen, Eigen afhaaldienst De werkplaats gonst van activiteit; toch heerst er volledige orde ervaring heeft geleerd, dat de grote be drijven gedwongen zijn zelf krachten op te leiden, vandaar deze leerschool, die voortbouwt op het ambachtsonderwijs, de Mulo of drie-jarige HBS. Nu volgde men aanvankelijk een an dere methode: de leerlingen werden ge plaatst naast ouderen in het bedrijf, die hen het vak moesten bijbrengen, maar de practijk leerde, dat een aparte werk plaats, een eigen leerschool, veel beter voldoet. Mede omdat niet alleen de fac tor arbeid ën vakbekwaamheid meetelt, maar de ontwikkeling van de gehele mens. Hoewel in de leerlingenwerkplaats wel practisch werk voor Hoogovens ge daan wordt, neemt men alleen de op drachten aan, die het werk, de oplei ding, niet belemmeren. Deze immers ls primair. Het is dan ook niet noodzake lijk, dat de leerlingen, die hier hun op leiding hebben genoten, bij Hoogovens blijven. Noch de leiding, noch de leer lingen zijn gebonden. Maar het pleit voor de goede sfeer aan Hoogovens, voor de sociale toestand aan het bedrijf en voor de aantrekkelijkheid van het arbeidsmilieu, dat 96 pet. van de geslaagden in dienst van Hoogovens komt en gaarne als aankomend vakman tot 25-jarige leeftijd uitzwermt over deze enorme fabriekscomplexen. Gedurende de opleidingstij d krijgen de leerlingen een behoorlijk zakgeld, een basisloon, waar ze 25 pet. boven kunnen komen. Groei van het werk. In 1930 heeft drs. A. Demmers een aarzelend begin met dit werk gemaakt. Zijn initiatief bleek belangrijke pers pectieven te openen. In 1938 ontstond het eigenlijke begrip leerschool onder de chef van de Centrale werkplaats. In Tot het aankweken van zelf respect behoort ook het leren eten op de juiste manier. De leerlingen van de werkplaats op Hoogovens doen dat dan ook de arbeider is niet minder dan de kantoorman met boord met mes en vork. Het wordt hun bijgebracht. Nu gebeurde het eens, dat de chef van de werk plaats en de leraren, in ernstig ge sprek gewikkeld, hun boterham uit de hand aten. Een paar leerlingen kwamen zwijgend binnen met tafel laken, bordjes, messen en vorken. Ze maakten de tafel gereed en ver dwenen weer na cfe opmerking: „Alstublieft heren, u zult er ook wel behoefte aan hebben behoorlijk te eten wanneer u zichzelf respec teert". Sprekend bewijs van de invloed van de aan Hoogovens toegepaste methode. 1945, onder de heer Scherer is het werk, jongeren tot vakman op te leiden, een grote vlucht gaan nemen en wel derma te, dat voor de nieuwe cursus, die In September begint, zich 120 sollicitanten hebben gemeld. De onderwijs-methode hier toegepast is oorspronkelijk en geheel in de geest, waarin het hele bedrijf geleid wordt. De mens als persoon ls belangrijker dan zijn vaardigheid, zo concretiseert de heer Scherer het. Omgang met de men sen, de medeleerlingen, e.d. spreken zeer mee. Er wordt dan ook een levendig contact met de ouders onderhouden, zo wel op ouderavonden, als in de vorm van huisbezoek. De jongens immers gaan tot een selec te groep behoren in het bedrijf. Ze moe ten de „vooraanstaande" vakmensen zijn. Vandaar dat ze niet alleen prac tisch en theoretisch geschoold worden, maar iedere week bijeenkomsten heb ben in de filmzaal, waar allerlei onder werpen behandeld worden. Ook gaan ze een week samen met hun leraren kam peren. Na afloop van de opleiding wordt hen gevraagd, welke richting ze willen kiezen. Ze kunnen dan één jaar probe ren jaar waarin ze onder de nazorg van de leerlingenwerkplaats blijven om dan definitief hun keuze te bepalen. Deze leerlingen werkplaats slechts cén aspect van de zorg van de afdeling onderwijs, die zich uitstrekt over alle werkers in het bedrijf door algemeen vormend onderwijs, technisch vervolg onderwijs. avondschool e.d. is een modelinrichting, die grote bewondering wekt. Onnodig te zeggen, dat zeer ae gelijk rekening wordt gehouden met de geestelijke richting van de leerlingen. In de werkplaats zelf hebben we ons kunnen overtuigen, niet alleen van de uitstekende sfeer, maar ook van de geest van de leerlingen, die toch wel bijzon der bevoorrecht zijn. Ze zien het belang van hun werk voor zich en de maat schappij in en staan onder leiding van leraren met grote liefde voor hun werk. Er worden hier niet alleen vaklieden gekweekt, maar ook mensen gevormd en dat is van grote betekenis. dat alleszins de moeite waard was om beluisterd te worden. Van de 5 solisten nam Annie Schoen eigenlijk de plaats in van een ziek geworden sopraan. Van zelfsprekend merkte men spoedig dat Annie Schoen over een grotere dosis podiumroutine beschikte dan de andere vier. Niettemin viel er bij de vier jonge re solisten veel te waarderen. Na eei. ietwat onwennig begin, kwam er in de zang wat meer karakter. Ofschoon er, ik zou bijna zeggen vanzelfsprekend, nog veel tekortkomingen waren, kunnen de ze vocalisten met hard werken zeer ze ker resultaten bereiken. Vooral In de ensemblezang van terzetten, kwartetten en kwintetten bleek duidelijk een zeke re goede mate van muzikale gesteldheid. Tekortkomingen moeten allereerst ge zocht worden in de zuivere techniek cier solozang. Wat materiaal betreft noem ik op de eerste plaats de fraai getim- breerde bas van Henk van Monsjou. Hij zal echter op zijn hoogte en laagte nog wat moeten werken. Zeer duidelijk kwam dit tot uiting in de bekende aria van Sarastro uit Mozart's „Zauberflöte" De alt Kitty Steinmetz bezit eveneens een mooie stem, die evenwel te veel in gesloten zit. Daardoor krijgen sommige tonen geen enkele bovenklank. Zij ver dient echter een extra compliment vooi de twee aria's uit „El amor brujo" van Manuel de Falla. Sylvia Couzijn's lichte sopraan leent zich goed voor Mozart, daar haar stem een zekere charme bezit. Gerhard Hurkmans, de tenor, detoneer de in het begin bedenkelijk, maar kwam later steeds beter op dreef. Met zijn niet al te grote stemmiddelen woekert deze zanger blijkbaar, waarbij hij ten slotte toch tot bevredigende resultaten kwam. Van Annie Schoen vermelden wij de mooie aria van Cleopatra, uit „Julius Caesar" van Handel, die in alle opzich ten uitstekend door haar werd gezon gen. De eveneens jonge Haarlemse pia nist en koordirigent Anton de Beer heeft correct begeleid. Zijn hier en daar iets te grote gereserveerdheid vond ze ker zijn oorzaak in de doelstelling voor alles de vocalisten te volgen en tot steun te zijn. In het omvangrijke programma heeft hij echter meermalen bewezen als begeleider smaakvol piano te spelen. Een behoorlijk bezette zaal was gul met applaus. JAN LAARVELD 1 Juni zal de luitenant-kolonel C. M. J. van Dommelen van het Regiment Zwa re Luchtdoelartillerie „Ypenburg" In ver band met een detachering in Den Haag ter voorbereiding van een luchtverdedi- gingskring het garnizoenscommando over dragen aan de luitenant-kolonel J. Flink, van het regiment A.A.T. De wedstrijd A.G.O.V.V.—Haarlem die op 2e Pinksterdag te Apeldoorn woreït ge speeld. begint om 7 uur 's avonds Al is het zwembad „Velserend" voor het publiek al weer geopend. Tweede Pinksterdag komt letterlijk en figuur lijk toch de grote klap middels een vuurwerk, dat dan 's avonds ontstoken zal worden. Als inleiding daarop ver trekt om half negen het fanfarecorps „Wilhelmina" van het Stationsplein voor een muzikale rondwandeling, na tuurlijk met als eindpunt Velserend. Daar wordt dan geconcerteerd en tot besluit krijgen de bezoekers een vuur werk te zien. Er is die avond nog meer licht te zien, want de korfbalvereniging Sport Vereent en de zwem- en basket ballclub „Santpoort" zorgen samen voor een Venetiaanse gondelvaart. Twaalf met vetpotjes verlichte gondels zullen door het water klieven en figuurvaren en omdat er prijzen beschikbaar zijn gesteld voor de mooiste gondels kan men er op rekenen, dat de gondeliers hun uiterste best zullen doen om goed voor de dag te komen. Eerste Pinksterdag is er in Velserend een reünie waar de hockeyclub Straw berries de vrienden uit Edmonton wil begroeten. Op Zaterdag 30 Mei zijn de Engelse gasten er opnieuw. In de na middag zwemwedstrijden en 's avonds een afscheidsavond. Zaterdag 4 Juli komt de Ford-vereniging met maar even 1400 man een sportdag houden in Velserend en zo is er nog veel meer op te noemen. Voor de kinderen is reeds een zomer feest in de maak, waarvan zij op een vacantiedag zullen kunnen genieten. Trouwens, er staat meer op het pro gramma voor Zaterdag- en. Woensdag middagen. Midden in de zomer zal nog genomen. Ronnie zet een achtervolging in, en de twee knaapjes „spelen" hun spel verder uit in een der verwo.este huizen, waar Ronnie op een gegeven moment van een hoogte van vier-vijf meter valt en zijn nek breekt. Frankie is zo onder de indruk, dat hij zich door de nylon-smokkelaar Len, die toevallig ter plaatse aanwezig is en Frankie goed kan gebruiken voor zijn zwarte praktij ken, laat ompraten. In huis wordt het ventje steeds stiller, verzwijgt o.a. voor zijn ouders het ge beurde en gaat zelfs zover, dat hij de vacantie-spaarpot ledigt, om met het geld Len van dienst te kunnen zijn. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden vermoordt Len op een avond een caféhouder, waardoor hij zich geplaatst ziet voor het onover koombare feit, ook Frankie te moeten liquideren. Groots is dan het camera werk, dat Lee-Thompson aan de dag legt in een der stations van de Under ground; van de trappen en vele sleuven heeft hij dankbaar gebruik weten te maken, maar komt toch niet tot die hoogte als Orson Welles in zijn film „The third man". Aan het slot van de film wordt Len Turner gegrepen, doch zal niet het vonnis kunnen ondergaan, dat Vrouwe Justitia ongetwijfeld over hem zou hebben geveld. Een uitstekende film, die suggestief en met spanning is gerealiseerd en waarmee de Engelsen aangetoond heb ben grootmeesters van het vak te zijn. De K.F.C. keurde deze film: 18 jaar. Het Pinksterprogramma is ditmaal in Wild-West-stemming. Bob Hope kan men in compleet idiote vorm aanschou wen in „SOSheld in nood" en Jane Russell is een zwarte duivelin te paard of een charmante gastvrouw in maag deloos wit. Er gebeurd in deze film zo veel, dat een inhoudsbeschrijving on mogelijk is. Schoten knallen, paarden lopen naar een tweede etage, slapen in bed. Een voorwereldlijke automobiel knalt de omgeving in elkaar, een goudschat is zo verstopt dat niemand hem kan vinden, een krachtpatser slaat een deur door drie kamerwanden in een rijtje, etc. Hoe krijgen ze het bij elkaar! In ieder geval zal niemand zich verve len bij deze kolder (18 jaar). Doris Day weet als revue-girl heel wat furore te maken op een Frans schip, als zij door een afdeling van de Amerikaanse regering uitgezonden wordt naar Parijs. Onderweg krijgt zij echter onenigheid met de ambtenaren, die haar in een keurslijf willen stoppen, hetgeen echter verkeerd uitpakt. Met haar vriend brengt zij de scheepskeu ken op stelten en dan begint het leven pas goed. Ook in Parijs oogst zü het ene succes na het andere en het einde van de story is, dat een huwelijk tot stand komt tussen haar en een der Ameri kaanse regeringsambtenaren. Een film in technicolor, hier en daar spranke lend. 14 j. Johnny Weismuller als jungle Jim iii „Het teken van de Gorilla", laat aan zijn bewonderaars weer talrijke staal tjes van zijn kunnen zien. Hij is bij alle ellende, die zich in het oerwoud af speelt, de man, die kalm en gedecideerd alle problemen oplost, ook al fluiten de kogels hun altijd eendere lied in het woud, waar mensen en dieren in doods nood verkeren. Veertien jarigen en ouder kunnen deze film in Frans Hals gaan zien. De film „Le plaisir", welke Dinsdag na Pinksteren draait, is door de K.F.C. ontraden. Het Lido-theater vertoont ditmaal een dwaas programma van Sol Ziegel naar een verhaal van Harry Segall. De hoofd rollen worden vertolkt door Gary Grant en Ginger Rogers. Gary treedt in deze film op als dokter Fulton, een schei kundig onderzoeker die experimenteert met een verjongingselixer. Een aap, waaraan hij zijn brouwsel vaak te slik ken geeft, klutst in een onbewaakt ogenblik was en vloeistoffen dooreen en deponeert het geheel in een water reservoir. De gevolgen van zijn ondeu gendheid zullen wij niet verklappen. Iedereen kan de wonderbaarlijke uit werking van het grapje gaan aanschou wen en zich ermee amuseren, a.l. „Paniek in fort Worth" brengt leven en lawaai in City. Een journalist is de held van het verhaal, dat zich afspeelt in de tijd, toen er in Texas nog flink om vee gevochten werd. Hij zegt de krant, waarbij hij werkt, vaarwel en middels vuurspuwende revolvers spreekt hij op Zijn manier een aardig woordje mee. Het kruit is in de zaal te ruiken! Ove rigens een film, die zijn bewonderaars ook onder het Haarlemse publiek zal vinden. 14 jaar. In dit theater kunnen liefhebbers van dit genre naar hartelust genieten van spannende paardenraces, knallende ge weren en wat dies meer zij. Rod Came ron en Forrest Tucher zorgen voor de nodige sensatie, hetgeen hun best is toevertrouwd. Zij doen uw herinnerin gen aan de romantische verhalen van Carl May weer herleven. Indianenver- eerders (en wie is dat niet?) weten dus waar zij aan hun trekken kunnen ko men. 14 jr. In Minerva verschijnt beide Pinkster dagen Doris Day op het witte doek in de film „Romance in Rio". Het is eer spel vol intriges, waarbij een zingende juffrouw van de ene emotie in de an dere valt. Bovendien heeft de regisseur het geheel een kleurtje gegeven; min naars van show, love en Doris Day kun nen hun hart ophalen. De K.F.C. keurde deze film voor veertienjarigen en ouder Advertentie wel een tweede vuurwerk gegever worden en misschien komt er aan het slot van het seizoen nog wel een derde Dit alles vestigt wel heel bijzondei de aandacht op Velserend, niet all ear in Velsen, maar ook ver daarbuiten Heel veel schoolgroepen zijn er het vorig jaar geweest en er waren dagen, dat er zelfs 35 bussen stonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 7