Ballet van de Nederlandse Opera geeft
H
Carlo Maria Giulini dirigeert
het Residentie Orkest
WAAIERS
SMOKKEL IN TIN!"
Middelburg 850 jaar stad
SCHEEPVAART BERICHTEN
11
première van De can
Spectaculaire buitel- en spring-
muziek van Jurriaan Andriessen
E.B.U. zal met een
jaar verlengd
worden
GASFITTERS
Wie gaat.er mee naar Laren?
m
TEKElcursuS
r
V,
AMSTERDAMSCHE BANK
INCASSO-BANK
„De Porceleyne Fles
FESTIVITEITEN IN
NIJMEGEN
ZATERDAG 20 JUNI 1953
PAGINA 9
i J
goederenverkeer
buitenland
met het
Wanneer
MET vACANTIE
motex kan
GEMEENTE HAARLEM
300-jarig bestaan
Kunstenaarshuwelijk
Bij 40-jarig jubileum
van de Luchtmacht
?9|
MARKTBERICHTEN
et is welbeschouwd de vraag of de voorstelling, die
het Ballet van de Nederlandse Opera gisteravond
gaf, werkelijk een onderdeel vormt van het Hol
land-Festival. Het stond in ieder geval op het program
ma, maar er was niet de allergeringste reclame voor ge
maakt. Het was, als wij het wel hebben, een uitkoop
avond van een personeelsvereniging. Hoe dan ook, de
zaal was vol, en dat is meer dan wij tot dusver be
leefd hebben.
Niemand zal in ernst willen beweren, dat een voor
stelling van het Opera-ballet een officieel onderdeel
van het Holland-Festival behoorde te zijn. Wij hebben
in Nederland geen balletensemble, dat al zover is, maar
het Opera-ballet moge dan een bescheiden troepje zijn, het is toch een verheu
gend troepje. Het wordt met verstand en kennis van zaken geleid. Dit blijkt
ook hieruit, dat men herhaaldelijk balletten ontwerpt, die op een begripvolle
manier aangepast zijn aan de bescheiden technische vermogens, terwijl ze toch
een alleszins respectabele representatie opleveren. Dit betekent niet alleen ver
stand en kennis van zaken, maar ook smaak en fantasie. Directeur v. d. Vies
heeft een goed inzicht getoond, toen hij Fran?oise Adret aanstelde tot leidster
choreografe en Roland Casenave tot balletmeester.
Behalve, dat de troep zich gemeenlijk
niet te buiten gaat aan dingen, die te
moeilijk zijn, vallen er nog twee goede
eigenschappen aan te merken. Er mogen
tekortkomingen zijn in de techniek, er
heerst nochtans een goed begrip voor
de kunst van het dansen en nadat men
zich eenmaal heeft afgewend van een
praktijk, die de techniek van de dans
als een soort van opperste verrukking
cultiveert, slaagt men er ook in verto
ningen tot stand te brengen, die goede
voorstellingen opleveren. Op welk ni
veau dan ook, ballettheater moet een
zekere mate van afgerondheid bezitten
en daarbij iets, wat het gemoed bekoort
en de zinnen streelt. Dit komt wel in
hoofdzaak voort uit danslust en dans-
vermogen, maar het houdt ook in al die
met bekwaamheid aangebrachte kleinig
heden, die „du théatre" zijn.
Het ballet gaf op deze avond een
première van „De Canapé", gezet door
mevr. Adret op een voor de gelegenheid
door Jurriaan Andriessen geschreven
partituur. Jurriaan Andriessen is een
der jongste telgen van de muziek-dy-
nastie der Andriessen. Vader-prof. Hen
drik en oom-solist Willem waren met
familieleden in de zaal aanwezig. Wat
zullen zij gedacht hebben van dit werk
van de jonge zoon en neef, uitermate
bezonnen en deugdelijke meesters in
het vak als zij zijn?
Jurriaan heeft voorlopig nog niets
van dit alles. Hij doet mij altijd den
ken met alle respect overigens
aan een jonge hond, die met enorme
goesting in muziek ronddartelt door
de muzische velden en daar ieder
ogenblik wel iets vindt, waarmee hij
zich amuseert. Hij is enorm habiel. Hij
weet altijd wel iets te maken, dat loopt
en klinkt.
Voor toneelgezelschappen, die naar
de diepste aard van hun wezen in dit
land aan toneelmuziek de mier heb
ben, maakt hij bij wijze van noodza
kelijk kwaad een muziek, waarvan hij
zelf niet weet, of hij ze „muziek" dan
wel „geluidsdecor" moet noemen. Zijn
onpretentieuze bruikbaarheid voor dit
soort van opdrachten eenmaal bewezen
hebbende, mag hij dit langzamerhand
aan de lopende band doen Wil men een
ballet hebben in het spectaculaire, kol
derachtige, buitel- en spring-genre, dat
tegenwoordig in de balletwereld zo
„en vogue'-' is, dan maakt Jurriaan An
driessen dat ook in een handomdraai
Dat is aardig en leuk bij een zo jon
ge borst, maar het verraadt vooralsnog
niets van de serieuze dingen, waartoe
Jurriaan Andriessen naar men hoopt
nog eens ooit in staat zal zijn. Aan
iedere jeugd mag men haar wilde ha
ren gunnen, maar Jurriaan Andriessen
lïioet wel weten, dat, indien hij zo lang
blijft doorgaan, hij een lieve kans loopt
zijn wilde haren weliswaar te verlie
zen, doch slechts om er kaalhoofdig
voor in de plaats te worden. Hij zou,
■1'door maar jong-dartelend, toch wei
eens vroeg oud kunnen worden. Laat
ons hopen, dat vader en oom hem dit
nog te rechter tijd zullen duidelijk
maken.
Hoe dan ook, de partituur van „De
Canapé" vertoont alle eigenschappen,
waar wU boven op doelden hetgeen
een benijdenswaardig talent impliceert
en heeft voor de rest niet het aller
geringste muzikaal belang. Maar zij Is
bruikbaar bij dit soort ballet-divertisse
ment, dat zich afspeelt op het Waterloo-
plein te Amsterdam, waar tussen de
kramen de bonte volksmenigte ten to
nele wordt gevoerd. De aardigheid is
nu, dat de kooplieden daar te koop
aanbieden een heel prachtig exemplaar
van een canapé, die in de dagen van
de balletjesfranje haar glorieuze jeugd
heeft gekend. Een jongen en een meisje
bieden er ieder op, doch zij hebben bei
den geen geldgenoeg om de prijs op
te brengen. Ruzie tussen de twee riva
len. Tot het publiek gaat meehelpen.
Het maakt het bedrag vol, waardoor de
jongen en het meisje samen in het be
zit komen van de canapé en dan ook
maar op deze verlokkelijke basis een
idylle beginnen.
Ieder ballet, dat zichzelf respecteert,
heeft tegenwoordig zoiets van vitaliteit
op zijn repertoire. Veel gespring, veel
groepsregie, fleurigheid en vaart bene
vens wat sentiment. Men moet er niet
teveel van gezien hebben om het genre
te blijven beminnen, maar deze „Ca
napé" is beslist niet een van de verve
lendste dingen in dit soort. Het is meest
al onderhoudend en handig in elkaar
gezet, en in het middendeel ziet men
een heel verdienstelijk bedachte pas de
deux, die getripleerd wordt en aldus
een interessant gedanst contrapunt op
levert. De sterren van de vertoning nu
waren Ymkje Bloema en Martin Sche
pers en inzonderheid het danseresje
wist te bekoren door haar pittige ka-
rakterdans. Een echt danstalent, zqals
zij trouwens ook bewees in „Quatre
■mouvements", dat eveneens van Fran-
Coise Adret een succesnummer van
het repertoire is geworden En terecht.
Het blijkt steeds duidelijker een geluk
kige vondst te zijn geweest, zeer char
mant en vol van allerplezierigste de
tails.
De avond is geopend met „Les Sylphi-
des", doch daar is men nu eigenlijk nog
niet aan toe. Men kan er talenten en
bekwaamheden aan meten, maar zolang
men dit zit te doen, ziet men nog geen
„Sylphides". Details laat ik nu daar,
maar in het algemeen is deze „Sylphi
des" nog niet verder gekomen dan een
voorstelling van de balletklas.
Het orkest van de Nederlandse Opera
heeft onder leiding van Cor Olthuis
verdienstelijk gespeeld. Het was, alles
bijeengenomen, toch een amusante
avond. LEO HANEKROOT
De Italiaanse orkestleider Carlo Maria
Giulini, dirigent van het orkest van
Radio Milaan, heeft gisteravond met
het Residentie Orkest, dat hij voor de
eerste keer leidde, in de Kurzaal te
Scheveningen een belangwekkend pro
gramma ten uitvoer gebracht.
Hij begon met een te onzent onbe
kende compositie van Vivaldi (tijdge
noot van Bach), getiteld „Le Stagioni"
(de jaargetijden), een vierdelig werk
voor soloviool, strijkorkest en clave-
cimbel. In het eerste deel, de lente,
denkt men ondanks de titel eigenlijk
nog niet aan een programma; Vivaldi
houdt zich hier namelijk streng aan het
traditionele schema: de levendige, klare
hoekdelen worden gescheiden door een
ernstig Largo van een uitzonderlijke
melodische pracht. In feite kan men
hier dus spreken van een brok „abso
lute" muziek. Later echter laat de
componist zich meer en meer inspireren
door zijn „programma": hij imiteert
natuurgeluid en zomeronweer, hij „be
schrijft" wijnoogstfeest en jachtstoet,
ijsvreugde en wat al niet meer. Vivaldi
is een groot meester en zijn muziek is
en blijft altijd even subliem. Wat mij
evenwel het meest verbaasde is, dat de
componist met betrekkelijk geringe mid
delen (srijkers en clavecimbel) zulk
een zeldzaam kleurrijke parituur
schreef.
Giulini heeft met de uitvoering een
schitterende beurt gemaakt; rustig en
beheerst gaf hij leiding en het orkest
reageerde voorbeeldig op zijn artistieke
aanwijzingen. Ook Theo Oloff, die de
lastige solopartij met veel temperament
en meesterschap speelde, had natuurlijk
een flink aandeel in het uitbundig suc
ces.
Na de pauze heeft het vrij talrijke
publiek nog genoten van de brillante re
productie welke Hans Henkemans, een
van onze vooraanstaande pianisten gaf
van De Falla's „Nachten in de tuinen
van Spanje", drie impressionistische
stukken voor piano en orkest. Na deze
unieke prestaties viel de weergave van
Debussy's orkeststuk „La Mer" iets
tegen. Giulini trachtte af en toe de
spanning te behouden door de klank in
overdreven mate op te voeren, met het
gevolg dat de muziek aan distinctie en
evenwichtigheid inboette. Globaal geno
men heeft deze orkestleider zich even
wel doen kennen als een hoogstaand
kunstenaar, die men gaarne terug zal zien
voor ons orkest.
J. V.
In de zojuist verschenen 2e druk
van deze uitgave zijn de nieuwe
faciliteiten opgenomen, die onlangs
van kracht zijn geworden.
Deze brochure is bij onze kantoren
gratis verkrijgbaar.
In de mooiste tijd van het jaar, wanneer U met
vacantie bent, staat MOTEX voor U klaar.
Tapijten, gordijnen en dekens kunnen tijdens Uw
afwezigheid chemisch worden gereinigd en geverfd,
matrassen bijgevuld, kleden stofvrij gemaakt.
Door een Motex Blauwzuurgasbehandeling worden
motten, hun larven en hun eitjes grondig vernie
tigd. Snel, goed en niet duur.
Komt U wee r terug, dan levert
Motex op het eerste seintje
alles weer verfrist, vernieuwd
en tnotvrij bij U aft
Voor 80 c. pet m2
kunt U Uw
Spijten reeds een
v«rjongingskuut
laten ondergaan.
altijd iets voor
kl doen.
Gaat U met
Vacantie, belt U
dkn één van
Nevenstaande
telefoonnummers.
Fabrieken:
ABCOUDE
ROTTERDAM
Kantoren:
Amsterdam
Den Haag
Rotterdam
Leiden
Utrecht
Hilversum
Haarlem
Tel. 285
Tel. 50433
Tel. 39810
Tel. 119677
Tel. 50433
Tel. 24029
Tel. 13602
Tel 8627
Tel. 22955
"erven van gordijnen hebben wij uitstekende resultaten
Bij het Gemeentelijk
Energiebedrijf worden
gevraagd enige
Het bezit van 'n gasfit-
tersdipl. (G.A.W.A.L.O.),
alsmede ruime ervaring
in fitterswerkzaamheden
vereist.
Benoeming voorlopig op
arbeidsovereenkomst; af
hankelijk van bekwaam
heid en ervaring in de
rang van le fitter of fit
ter, weekloon resp. ƒ56.73
tot 62.29 en 52.28 tot
57.84 (vaste toelage
inbegrepen).
Aanstelling boven het
minimum is niet uitge
sloten.
Eventuele kindertoelage
en verplaatsingskosten
overeenkomstig gemeen
telijke regeling.
Sollicitaties op zegel, ge
richt aan de Burgemeester
van Haarlem, inzenden bij
de Directie van het Gemeen
telijk Energiebedrijf, Har-
menjansweg 131, Haarlem
binnen iO dagen na plaatsing
van deze advertentie.
De ministerraad van de Organisatie
voor Europese Economische Samenwer
king (O.E.E.S.) heeft besloten de Euro
pese Betalings Unie (E.B.U.) voor
een jaar, te rekenen van 1 Juli a.s., tc
verlengen.
De bepalingen zullen niet veel wijzi
gingen ondergaan. De grote crediteur-
landen, die boven hun quotum uitko
men, zullen van de E.B.U. voor dit
meerdere 50 procent in goud ontvangen
en voor de overige 50 procent crediet
moeten verlenen. De leningen, welke
de E.B.U. aan credieten kan verstrek
ken. zullen 2.75% rente dragen, in plaats
van 2,25%. De debiteuren zullen voor
leningen voor een jaar 2,50% rente be
talen, voor leningen tot 2 jaar 2,75% en
voor leningen met langere duur dan 2
jaar 3,25%.
Uit het jaarverslag over 1952 van de
Kon. Deiftsche Aardewerk Fabriek „De
Porceleyne Fles" blijkt dat een saldo
winst resteert van f87.594 (f87.097).
Voorgesteld wordt een dividend van
7% (onv.).
De reeds in 1951 gesignaleerde vermin
dering van de bedrijvigheid in de afde
ling architectonische producten heeft
geen verbetering ondergaan. De overige
afdelingen daarentegen zijn het gehele
jaar voldoende van werk voorzien ge
weest.
De gang van zaken in het thans lopen
de jaar beantwoordt vrijwel aan het al
gemeenbeeld van 1952. In de afdeling
architectonische producten werkt nog
steeds een zekere terughoudendheid en
een neiging tot versobering in de bouw
vakken door, terwijl ook de concurrentie
zich in toenemende mate doet gelden. De
vooruitzichten voor de afdelingen sier-
aardewerk en vuurvaste materialen lij
ken echter niet ongunstig. In September
a.s. zal de vennootschap feestelijk het
feit herdenken, dat zij 300 jaar bestaat,
waarvan 50 jaar als N.V.
In Lage Vuursche is het kerkelijk hu
welijk voltrokken tussen de violiste Ol-
ga Haenen en de eerste concertmeester
van het radio-philharmonisch orkest de
violist Jo Juda.
Aanwezig waren o.a. de pianist Paul
Niessing, Paul van Kempen, dirigent
van het radio-philharmonisch orkest, E.
Bomli, hoofd van de afdeling muziek
van de Ned. Radio-Unie, Piet Hartveld,
concertmeester van het radio-philhar
monisch orkest, Jaap Spaanderman, Os
car Back, Geza Frid.
(Van onze correspondent)
Het is thans zeker, dat Prins Bern-
hard Zaterdagmiddag 27 Juni met de
helicopter „Jezzebel", van de Zeemacht
in het Nijmeegse Goffertstadion zal
landen. De Prins wordt omstreeks half
vijf verwacht, om in zijn kwaliteit van
inspecteur-generaal der Koninklijke
Luchtmacht, de overdracht van de gale-
uniformen aan de Luchtmachtkapel bij
te wonen. Daarvoor zal boven het Gof-
ferstadion een luchtparade worden ge
houden, waaraan wordt deelgenomen
door 24 Pipercubs, 24 Harvards, 24
Gloster-meteors en 24 Thunderjets.
Na afloop van de plechtigheid in het
stadion, welke zowel door de radio als
door de televisie zullen worden uitge
zonden, zal de Prins zich naar de Ver
eniging begeven, waar de chef van de
Luchtmachtstaf, luitenant-generaal I. A.
Aler, een receptie zal houden.
Er zullen in Nijmegen in het kader
van de festiviteiten, die het veertigjarig
jubileum van de Koninklijke Lucht
macht omlijsten, verscheidene festivi
teiten plaats vinden.
Zondag 28 Juni zal op het Molenveld,
achter de kazerne, een demonstratie
i worden gegeven door leden van de Kon.
frMMafiasaeor
Dezer dagen lazen wij in de
krant dat er te Amsterdam een
klein waaiermuseum is: „Het
Waaierkabinet". Voor degenen
die er belangstelling voor heb
ben geven wij een kort ge
schiedkundig overzichtje be
treffende de waaier.
In alle landen hebben de da
mes in vroeger jaren de waaier
gebruikt. Van het eenvoudige
palmblad af, waarvan men zich
in Oosterse landen honderden
jaren gebeden bediende, is de
vorm in de loop der eeuwen
dikwijls gewijzigd geworden.
Reeds in het cude Egypte, in
Griekenland en China was de
waaier bekend en natuurlijk
kenden ook de Romeinen de
waaier. Zeker is echter dat de
ze is ontstaan in het verre
Oosten.
Het doel der waaiers was
tweevoudig; ten eerste werd hij
benut om zich koelte toe te
waaien, ten tweede om de vlie
gen en andere insecten af te
weren. Naar het eerstgenoem
de doel heet hij in 't Latijn:
„flabellum" (van flare waaien)
naar het tweede doel in het
Latijn „muscarium" (van mus
ea vliegen). Als nevqndoel
werd de waaier gebruikt om
vuur aan te wakkeren en wel
speciaal bij de oude Perzen,
waar het aanblazen van het
vuur met de mond volgens de
godsdienst verboden was. Ver
der werd hij nog gebruikt als
waardigheidsteken bij kerkelij
ke gebruiken, ofwel aan het
Hof.
De kwastwaaier is de een
voudigste en de oudste, ge
maakt van gedroogde palm
bladen en uit vlechtwerk in de
vorm van een blèd uitgebeeld.
In Italië maakte men waaiers
"windwijzers in de vorm van
een vaandel. Later volgden
ronde waaiers, versierd met
een spiegeltje in het midden en
bevestigd op een met juwelen
bezette steel. Zulke waaiers
werden gedragen door de da
mes aan het hof van de koning
van Frankrijk.
De plooivorm, uitgevonden
door de Chinezen, en. door mis
sionarissen naar Europa over
gebracht, werd algemeen in ge
bruik genomen In de zeven
tiende eeuw. Daarna kwam de
waaier weer pas goed tot zijn
recht. Vooral onder de regering
van Lodewijk XIV ontwikkelde
de waaier zich tot een nuttig,
maar ook zeer kostbaar bezit.
De dames van zijn Hof te
Versailles gevoelden zóveel
geestdrift voor de waaier, dat
vele van haar, niet tevreden
met er zich van te bedienen in
de zomer, om zich frisse lucht
toe te wuiven, hem In alle sei
zoenen gingen dragen.
De ware gouden eeuw van de
waaier was evenwel de 18e, het
tijdperk van zovele meester
stukjes, van gekleurde voorstel
lingen voorzien, vervaardigd
door beroemde schilders.
Er zijn tal van waaiers be
roemd zowel om hun waarde
als om de persoonlijkheid der
dames, die er bezitters van
zijn geweest. De vervaardiging
der waaiers vond in zekere ma
te het middelpunt te Parijs,
waar de waaiersfabrikanten
reeds in 1522 een van de ge
nootschappen der kunsten en
ambachten vormden.
Men onderscheidt in de
waaier twee gedeelten: het
montuur, gewoonlijk aangeduid
als „voet" of „hout", van welke
stof het ook zij, en het „blad".
Het montuur is van latjes ge
maakt, waarop het blad wordt
geplakt: de buitenste, de sterk
ste en meest versierde, worden
met de vakterm „panaches"
aangeduid. De uiteinden der
latjes en de „panaches" zijn
met elkander verenigd door
een klinknageltje van paarle
moer of metaal. Het getal
latjes is gelijk aan dat der
plooien van het blad, dat, om
geplooid te worden, wordt ge
plaatst in een vorm, samen
gesteld uit twee vellen sterk
papier. De vorm sluitende, door
hem met kracht saam te per
sen, drukt men er niet meer
glad te krijgen vouwen in.
Het gebruik van waaiers is
grotendeels in onbruik geraakt.
In Zuidelijke landen, Spanje,
Portugal, Italië, is hij, als van
ouds, op sommige plaatsen nog
in ere.
We waagden toen de „doden
sprong" door het rulle zand. Er
gebeurde niets. Behoedzaam
openden we de deur. Binnen
zagen we tot onze teleurstelling
een ingewikkelde wirwar van
buizen, meters, draden en klok
jes, radertjes en hefbomen. Met
een planken vloer. Plots wees
Dick naar de muur en daar
ontdekten we precies zo'n
schakelaar als in het café. In
tegenstelling tot de vloer in
het café gingen we hier ge
ruisloos naar beneden. Toen we
stil stonden, zagen we in een
van de muren een nis, waar
achter een stevige dikke eiken
houten balk een deur schuil
ging. Van deze kant af was de
deur gemakkelijk te ontsluiten.
We openden haar enston
den in hetzelfde korte gan
getje, als boven aan de trap aan
het eind van het café.
„Nou zijn we even ver!" riep
ik uit. „Of niet", gilde John. Hij
rende naar de deur aan het an
dere eind van de korte gang,
en zwaaide deze open. Daar
achter heerste een Egyptische
duisternis. De commissaris
knipte een zaklantaarn aan en
zocht naar een schakelaar. We
ontdekten wel twee deuren, die
precies tegenover elkaar ston
den. De dichtstbijzijnde besloten
Honderd zeven en negentig
winkelpanden! Vijf en twintig
hotels en café's! Twee en twin
tig banken en kantoorgebou
wen! Zes en twintig industriële
bedrijven. Alles verwoest!
Een enorme schade voor een
stad van middelmatige omvang,
zal je zeggen. Was het daarbij
maar gebleven. De grootste
ramp is juist geweest, dat het
noodlot heeft gewild, dat het
allergrootste deel van wat Mid
delburg aan onvervangbare
schoonheid uit voorbij d eeuwen
had bewaard, aan het oorlogs
geweld ten offer zou vallen.
Thans is Middelburg groten
deels hersteld en gelukkig door
de grote watersnood op 1 Fe
bruari van dit jaar niet getrof
fen.
In het museum te Middelburg
wordt o.a. het touwslagerswiel
bewaard, waaraan Michiel
Adriaansz. de Ruyter draaide.
In de Nieuwe Kerk aldaar is
het praalgraf van de zeeheld
Evertsen.
Ter gelegenheid van het 850-
jarig bestaan zullen gedurende
de gehele maand Juli feeste
lijkheden worden gehouden.
?-
St. Jansprocessie te Laren
De toren „Lange Jan" te
Middelburg in de steigers
Middelburg, de hoofdstad van
Zeeland, viert van 29 Juni tot
1 Augustus het 850-jarig be
staan. Deze stad, juweel uit
lang vervlogen tijden, is gelegen
in het midden van het vrucht
bare eiland Walcheren. Beroemd
is het prachtige middeleeuwse
stadhuis, eenmaal een pronkju
weel van bouwkunst. In de oor
logstijd is het stadhuis verwoest
en hoewel thans zo goed moge
lijk hersteld, is het toch niet
meer zo mooi als voorheen.
Het onvolprezen Raadhuis aan
de Markt de beide machtige
Abdijkerken, de Abdijgebou
wen, de toren „de Lange Jan",
de Provinciale Bibliotheek en
nog andere gebouwen.... zij
waren zonder uitzondering ver
woest, vernietigd, zo niet door
het moordend geschutvuur, dan
door de laaiende gloed der
vlammen, die als gevolg van het
bombardement de hoofdstad
van Zeeland op de 17de Mei
1940 heeft geteisterd.
Twee honderd drie en vijftig
woonhuizen in puin veranderd!
Het
raadhuis aan de Markt
te Middelburg
Laren is maar een eenvou
dig plaatsje in Noord-Holland.
Maar een erg bekend plaatsje.
Want daar staat een pracht van
een kerk, een basiliek, die toe
gewijd is aan de H. Joannes de
Doper. En volgende week
Woensdag, dus de 24ste Juni,
trekken van alle kanten de
katholieken naar deze Basiliek,
om tegenwoordig te zijn bij de
plechtige processie, die op de
feestdag van Sint Jan door de
straten van Laren trekken zal.
Sinds eeuwen wordt die pro
cessie daar gehouden; sinds
eeuwen ook wordt in Laren de
H. Joannes de Doper op een
bijzondere wijze vereerd.
Joannes was de voorloper van
Christus. Hij ging de Joden
vertellen, dat de Verlosser op
komst was, dat zij zich op die
komst moesten voorbereiden en
een beetje boete moesten doen.
Aan de Joden, die Joannes ge
loofden, diende deze het Doop
sel van boetvaardigheid toe.
Ook Christus liet zich door
Joannes dopen in de Jordaan.
Sommige mensen dachten al, dat
Joannes de zo lang verwachte
Messias was. Maar Joannes zei
het hun duidelijk, dat hij het
niet was. Hij wees hun de
Christus aan en zei: „Zie daar
het Lam Gods, dat de zonden
van de wereld wegneemt!" Die
woorden kennen jullie wel.
Iedere dag kun je de priester
onder de H. Mis deze woorden
horen zeggen: dan bidt de pries
ter: „Agnus Dei, qui tollis pec-
cata mundi!"
Daar moet je maar eens goed
aan denken, als je de H. Mis bij
woont en de priester deze woor
den hoort bidden.
Joannes de Doper was niet al
leen een groot boetedoener, hij
was ook een dapper man, die er
niet voor terugschrok naar het
hof van koning Herodes te gaan,
om hem te zeggen, dat hij groot
kwaad deed. Zo'n vermaning
klonk Herodes niet zo aange
naam in de oren. Die werd lie
ver gevleid. En zijn vrouw, He-
rodias, vond het nog erger. Die
was er zo kwaad om, dat ze
Joannes liet gevangen nemen; ae
wist de koning zo te bewerken,
dat deze de grote boetedoener
liet onthoofden.
Er valt nog veel meer over
deze grote heilige te vertellen.
Daar moet je de bijbelse ge
schiedenis maar eens voor open
slaan. Maar je weet nu in ieder
geval, wat voor feest we a.s.
Woensdag gaan vieren en je
weet ook, waarom op die dag in
Laren de plechtige processie
uittrekt.
Heb je geen tijd om daar heen
te gaan, kom dan naar de kerk
en roep op de 24ste Juni de
voorspraak van de grote boete
doener Joannes de Doper in.
Hij is in staat je de juiste weg
naar Christus te wijzen.
Beste meisjes en jongens. Wij
weten uit ondervinding dat
jullie graag tekenschetsen ma
ken naar tekenfilms van Walt
Disney. We hebben al meer dan
eens dergelijke» voorbeelden ge
geven. Nu gaat Disney binnen
kort een nieuwe, prachtig ge
kleurde tekenfilm „Melody Ti
me" in de theaters draaien. Wij
gaan daarom een serie afbeel
dingen brengen die jullie kun
nen tekenen en kleuren.
Het zijn eigenlijk zeven ver
schillende filmpjes bijeen en
elk beelden ze een fantastische
voorstelling, in de prachtigste
kleuren, uit, begeleid door zang
en muziek. Het eerste dan be
gint met „Wintertijd" en geeft
een schilderachtig beeld van
een jong paar, uit de oude tijd,
op het ijs, waarin de jongeman
zijn geliefde redt van wrak ijs,
hetgeen op humoristische wijze
nagebootst wordt door twee
vrolijke konijntjes.
Op de afbeelding zie je de
arreslede met het jonge paar er
in, getrokken door twee paar
de»
we eerst te proberen. We ston
den met onze rug naar de an
dere deur. zodat we ons ver
schrikt wilden omkeren, toe»
we die hoorden opengaan, doch
een koude, wrede stem com
mandeerde: „Laat vallen die
lantaarn en handen omhoog!
JAillie zijn er bij!"
Schele Gerrit, een oude
bekende
De stem klonk hard en koud
door het vochtige vertrek. We
begrepen dat we in een val za
ten, waaruit het zeer moeilijk
zou zijn te ontsnappen.
„Vóór je kijken!" bruilde de
stem: „En handen omhoog. Ik
zeg zoiets geen tweemaal-"
Toen ik die stem nog eens
hoorde, wist ik het. Opeens
floepte er een licht aan. We
knipperden met onze ogen.
„Draai jullie nu maar eens
om!" Vóór ons stond de....
veldwachter. „Jullie zien zeker
wel, dat je er bij bent" en hij
grinnikte uitdagend
Hij riep een naam. waaruit ik
zoiets opmaakte als „Schele
Gerrit." De stem van de veld
wachter was nog niet verklon
ken of reeds vernam ik het slof
fende geluid van schoenen
naast de koker. Ik begreep dat
het nu ernst ging worden. „Had
de baas me.... eh. Kêik es
an, de baas het beet hu, hu,
en nog wel één met een petje,
hu, hu."
Ineens zag ik het, maar Ik
durfde niets zeggen, dat deed
de man zelf. „Maor dat sijn de
lui die onze Cora naar de maan
hebben gevaren, baas, u weet
wel."
We hadden wel pech.
Schele Gernt werd opgedra
gen ons netjes „in te pakken"
en dat deed hij dan ook met
vakkennis, terwijl de veldwach
ter scherp toezag.
Eerst moesten we ons met
ons gezicht naar de vloer uit
strekken, met de handen op de
rug. Toen hij klaar was. brulde
hij: „Draai jullie om." Uit
angst voor de gevolgen, tracht
ten we ons alle vier te wente
len, doch de trouwen sneden zo,
dat het onmogelijk bleek. Tot
mijn opluchting hoorde ik dan
het hatelijke gegrinnik van on
ze tiran, die tevreden over zijn
werk bleek, want hij mompelde:
„Nou, dat het Schele Gerrit
netjes gedaan!' En met een ,.be-
sjoer" verdwenen de veldwach
ter en Gerrit onze „gevangenis"-
poort met een slag dichtslaand.
Dan nog hoorden we het slof
fende geluid van voetstappen,
dat langzaam wegstierf. Nu was
het stil, angstig stil.
Tergend langzaam kroop de
tijd om en misschien heb ik ook
wel geslapen, dat weet ik niet,
doch eindelijk hoorde ik de
deur open gaan, het licht werd
aangeknipt en het eerst wat ik
te horen kreeg was het op spdt-
tende toon gezegde: „Gode
morgen. Lekker geslapen?"
Tot mijn schrik hoorde ik het
sloffende geluid, dat de komst
van Schele Gerrit aankondigde.
Alles wat nu volgde, gebeur
de in stilte.
De knellende touwen om mijn
benen werden losgemaakt en de
banden die om mijn armen wa
ren gewikkeld werden een
beetje losser gemaakt. We
moesten gaan staan, wat ons na
enige inspanning gelukte.
„Volg me en haal geen gekke
dingen uit", zei de veldwachter
streng. Ondanks de netelige
toestand waarin we verkeer
den, glimlachte de commissa
ris, toen hij op zijn horloge
keek, dpt blijkbaar was blijven
lopen. Én ik moest denken aan
het gesprek, dat hij gevoerd
had per telefoon vóór we ver
trokken naar het gebouwtje.
Zou hij een oplossing weten?
Toen we boven in het water
leidingshuisje aankwamen was
het donker. Er werd geen Hebt
ontstoken, doch Gerrit opende
de deur en we stonden buiten
In de frisse nachtlucht, terwijl
de maan de vlakte verlichtte.
We liepen om het gebouwtje
heen en werden gedwongen m
een bootje te stappen. Plotse
ling doorboorden een tiental
felle lichtbundels de nacht, en
een machtige stem brulde:
„Handen omhoog. Geef je
over."
(Wordt vervolgd)
AAGfEKERK 19 van Antw. n. Bremen.
ARGOS 19 te Hamburg.
ALDEGONDA 21 te Bangkok.
ALDERAMIN 19 nm. te Aden.
ALTAIR 19 van Montevideo n. Paranagua.
AMERSKERK 19 van Napels n. Port Said.
BAARN 19 te Curagao.
CHAMA 20 te Pt. Said.
COTTICA 19 van Madeira n. Barbados.
ENGGANO p. 20 Ouessant n. Mars.
EOS 19 van Gothenburg n. A'dam.
GAASTERKERK 20 te Kobe.
LAURENSKERK 19 van Aden n. Suez.
LOMBOK p. 18 Sandwich eil. n. Los Angel.
MEERKERK 20 te Madras.
MAASLAND p. 20 Fernando Noronha n
Recife.
MATARAM 19 van Pt. Sudan n. Suez.
MIRZA 20 te Pt. Said.
OMALA 19 van Malta n. Volos.
POELAU LAUT 19 van Pt. Said n. Genua.
RAKI 19 van Bilbao n. A'dam.
Ned. Ver. voor Luchtvaart met lijn
bestuurde vliegtuigmodellen.
30 Juni zullen in het Goffertstadion
de athletiek-kampioenschappen van de
Luchtmacht plaats vinden, terwijl in
de avonduren op verschillende invita
tienummers leder, van de Nederl. Olym
pische damesploeg aan de start zullen
verschijnen. Fanny BlankersKoen zal
o.m. starten op de 80 meter horden, ter
wijl waarschijnlijk ook Puck Brouwers
van de partij zal zijn.
RITA 20 te Bangkok.
STRAAT MAKASSAR 19 van Tamatave n.
Mauritius.
STRAAT SOENDA 19 te Kohsichang.
SUNETTA 19 van Ilo-Ilo n. Miri.
TALISSE 19 van Baltimore n. Charleston.
TEIRESIAS 19 van Tj. Priok n. Bintang.
THALATTA p. 20 Ceylon n. Singapore.
T.JIKAMPEK 20 te Tanga.
TOMORI 19 te Menado.
VAN SPILBERGEN 19 te Novoredondo.
VAN LINSCHOTEN 19 te Freetown.
WESTLAND 19 van Santos n. Montevideo.
PASSAGIERSSCHEPEN
ALDABI 25 te Antw., 28 te R'dam vw.
ALHENA vtr. 23 van B. Aires n. R'dam.
ALNATI p. 20 Wight n. Buenos Aires.
BONAIRE 3 Juli te Plymouth vw.
BOSKOOP 30 te Trinilad verw.
COTTICA 10 van Madeira n. Barbados.
GROOTE BEER 27 te Halifax verw
1NDRAPOERA 20 te Belawan.
JAGERSFONTEIN 22 te Kaapstad verw
JOH. v. OLDENB. vtr. 2 Juli van A'dam
naar Sydney.
MAASDAM 20 v. R'dam n. New York.
NIEUW AMSTERDAM 20 te R'dam.
NOORDAM 22 van N. Y. te Rotterdam.
ORANJE vtr. 26 van Priok n. A'dam.
ORANJESTAD 1 Juli te Plymouth verw
RIJNDAM 20 van Montreal n. R'dam.
S1BA.TAK 24 te Surabaja verw.
VEENDAM 19' van N. York, 30 verw. te
Rotterdam.
WATERMAN 20 van N. York n. R'dam
WESTERDAM 22 te New York.
WILL. RUYS vtr. 24 van R'dam n. Priok.
WILLEMSTAD 26 te La Guaira verw.
ZUIDERKR. 22 van R'dam n. N. York.
VEILING POELDIJK, 19 Juni. Tomaten
A 14.00—14.80, B 13.60—14.20, C 13.90—14.10,
CC 12.50—12.80, grof 7.10—10.10. per bak van
12i/2 kg. Aardappelen, grote 5.206.50, gro
te poters 4.404.70, kleine poters 2.753.90,
kriel 2.253.50. bonken 5.20, alles per kist
van 25 kg. Druiven: Frankenthaler 2.30
2.90, Alicante 2.552.95, Blauwe Emil 2.30,
Golden Champion 3.805.00, Muscaat 6.70:
Aardbeien 0.091.80, Rode Bessen 1.052.15,
Pruimen: Golden Japan 1.351.90, June
Blood 1.151.35, Ontario 1.90, Perziken 0.80
—1.20, Prinsessebonen 1.40—1.70, Snijbonen
1.201.55, Breekpeen 0.09%, Andijvie 0.06—
0.06%, Rabarber 0.04%—0.14, Kromme Kom
kommers 0.140.19, alles per kg. Tuinbonen
2.753.05, per kist van 12 kg. Bloemkool
(6) 0.12—0.18 (8) 0.09%—0.15, (10) 0.08—
0.11, Perziken (2) 0.52 (3) 0.25—0.41, (4)
0.18—0.26 (5) 0.13—0.16 (6) 0.08—0.10, Kom
kommers A 0.17—0.18, B 0.14—0.16, C 0.10
0.16; Netmeloenen 1.051.65, Pruimen:
Golden Japan 0.09—0.18, June Blood 0.08
0.13, Santa Rosa 0.230.39, Paprica 0.26
0.49. Aubergine 0.230.67, alles per stuk.
Pepers 1.30—2.80, Sla A 2 2.50, per 100 st.
Peen 17.00—22.Sjalotten 4.25, Selderij
2.002.25 Bonenkruit 1.25, Uien 4.75, alles
per 100 bos.
VEILING TIEL, 19 Juni. Aardbeien
Deutsch Evern 104156. 84148, 6092, Ma
dame Moutot 80140, 6896, Kersen: Vroe
ge Duitse a 69104, b 4678, c 1535, idem
export b 6491, Meikersen 7280, 4361,
1624, idem export b 5774, Rode bessen
130220, 5575, Perziken per stuk 1120,
811. Alles in cents per kilo tenzij anders
vermeld.
GRAANMARKT AMSTERDAM 20 Juni
Granen. Het V1B gaf deze week wederom
een verdeling haver uit van ca. 7000 ton.
Hoewel de prijzen van buitenlandse gra
nen voor mais en gerst 50 c. lager waren
dan vorige week, was de vraag naar deze
artikelen toch gering. Canada rogge spoe
dig verwacht, werd in verhouding tot in
landse rogge laag geoffreerd en hierin
konden dan ook meerdere transacties wor
den afgesloten. Chineese paardebonen Aug.
/Sept. aflading waren aan de markt voor
f 31.50 boordvrij, terwijl Johannesbrood ge
daan werd voor f 24.25 boordvrij, ladend
en Juni aflading. Inlandse haver had een
kalm gestemde markt. Voor kippenhaver
en rogge bestond zo nu en dan enige be
langstelling. De noteringen waren voor 54/
55 kg. haver f 30.zomergerst al naar
kwaliteit f 28.f 29.en voor rogge met
17 pet. vochtgarantie f 30.—. In binnen
landse granen nieuwe oogst kwamen eni
ge zaken tot stand. Voor haver 54/55 kg.
op Sept./Oct. levering werd f 24.be
taald, voor rogge doorsnee-kwaliteit Aug./
Sept. levering f 25 en voor zomergerst Aug.
/Sept. levering f 26.25.
Fijne zaden. In karwijzaad ging weinig
om, terwijl de notering nagenoeg onver
anderd bleef. Blauw maanzaad aanvanke
lijk vast gestemd, doch daarna brokkel
den de prijzen iets af en sloot de markt
op hetzelfde prijsniveau als vorig slot. In
geel mosterdzaad ging zeer weinig om. De
prijs onderging geen verandering. Kanarie
zaad zeer weinig handel en onveranderd
genoteerd.
Peulvruchten. Groene erwten werden
f 1-lager aangeboden, doch zaken van
enige betekenis kwamen er niet tot stand.
De overige consumptie-peulvruchten bleven
onveranderd genoteerd, terwijl de handel
gering bleef.
GROENTENVEILING VENLO 19 Junt
Aardappelen vroege Eerstelingen 2527,
Drielingen 22—24, Kriel 19—21, Andijvie A
6. Asperges AA2 199—209, AA3 194, A2 185
—192, A3 159—176, B2 154—156, B3 139—142,
C 113—116, Stek 73—79, Bieten, rode A 14
—20. Bos 2.80, Bloemkool A 2023, B 13
16. C 811, Bonen Wagenaars I 111—
140, II 106122, Stamprincessen I 142179,