De hoop der jongste Duitse zangersgeneratie Prins Bernhard per helicopter op Koempoelan in Lunteren Het spoor van het W.-Europese landelijke ruiters naar Oirschot Verrassend werk van amateurs SCHEEPVAARTBERICHÏEN r I r' Technisch meesterschap dat bijna geen geheimen meer kent 'S Gouden feest Oirschotse Rijvereniging Nationale besparingen tengevolge van regeringsmaatregelen Braziliaanse scheeps- order voor Nederland In ruil voor katoen? SMALFILM-FESTIVAL V. A J MAANDAG 29 JUNI 1953 PAGINA 6 Advies aan schoenwinkeliers Niet kopen op de Interleder-beurs Bestrijding winterwerkloosheid Courses te Mereveld Gouden K.A.B.-kruis St. Silvesterorde voor H. J. J. Conijn Examens Sportflitsen De atmosfeer in de Kleine Zaal te Amsterdam was Zaterdagavond om te sneden, maar de clan der bel- cantisten wilde van geen wijken weten, terwijl zij zich met programma's en zakdoeken koelte zat toe te wuiven, die toch niets anders betekende dan verplaatsing van bedorven lucht. Aan de orde was Schubert's „Winter- reise", zonder onderbreking vierentwintig van de zwaar ste en rijkste liederen van het in het genre nooit meer overtroffen genie. Op het podum stond een jongeman, groot, rond en week, het proto-type van de vocalist: Dietrich Fischer-Dieskau, de hoop der jongste Duitse zangersgeneratie. Zijn eerste gramofoonplaten, die D.G.G. nog maar luttele jaren geleden de we reld inzond, deden de clan der belcan- tisten opl_ /en: hier leek een uitzonder lijke belofte voor een nabije toekomst gedaan te worden. Sedertdien blijkt Fi scher-Dieskau bezig tdie belofte in te lossen. Dit fabelachtige zangvermogen en het voortdurend: op gang zijnde groeiproces zijn twee feiten, die nadruk kelijk voorop gesteld moeten worden, omdat er critiek moet volgen, die on evenredig zou kunnen lijken ten opzich te van zulk een prestatie. Het is noch tans niet anders: een dergelijk uitzon derlijk talent roept de uiterste critiek op, omdat het zelf het uitzicht opent op de volmaaktheid. Wat Fischer-Dieskau thans reeds heeft bereikt, zou voor me nigeen een hoog eindpunt betekenen. Voor hem is het nog slechts beginsta dium. En onbarmhartig als de partijgan ger der schone kunst nu eenmaal is, verlangt hij dus meer. Voor Fischer-Dieskau ligt, kort gezegd, het probleem alleen nog maar tussen het zingen van een lied en het voor dragen van een lied, dat is dus in het vinden van een harmonie van deze bei de factoren der liedkunst. Hij is thans het stadium te boven, waarin hij vast zat aan de problematiek der zangtech niek en daarop een uiterst fijnzinnig analyserende voordracht, die nochtans niet waarlijk vrij was, aanpaste. Hij zingt thans practisch geheel vrij in de technische zin en dit doet hij met een meesterschap, dat bijna geen geheim meer kent. bijna, want zijn pianoregister zou hij nog verder moe ten uitbreiden, opdat hij gaandeweg minder zou behoeven te falsetteren, wat hij nu met groot raffinement en soms nauwelijks merkbaar doet. Op zichzelf is falset niet zo belangrijk, maar waar een stem zulk een wonderbaar lijk groot zangvermogen heeft, daar markeert de falset nu eenmaal de ne gatie van de zangkunstige klank. Zijn bariton behoort tot de meest lyrische, tot de meest weke die men kent. Hij blijft baritonaal breed ook in de hoog ste liggingen, zijn mezza-voce heeft vrij- 1 wel alle kleuren die men zich wensen kan. Zijn forte is van een onver wachte ronde volheid, doch een en kele keer, zoals in „Mut", forceert hij het, waardoor de stem haar kern ver liest Dit zijn betrekkelijk kleine eigenaar digheden, die een nog niet voltooid rij pingsproces verraden. In ieder geval is Fischer-Dieskau thans in het stadium gekomen, waarin hij niet meer gepre occupeerd wordt door zijn techniek, maar nog wel door de voordracht. Soms in liederen van een ongecompliceerde ta melijk eenvoudige gevoelsinhoud, vindt hij de ideale verbinding tussen zang en voordracht. Het was nergens zo mooi waar te nemen als in „Der Wegwei- ser". Daar is de voordracht geheel in de zang opgenomen, hetgeen wil zeg gen dat de expressie uitsluitend wordt bewerkt door de vocale klank. Dan staat hij reeds op de hoogte van de zeldzame begenadigde zangers. Er zijn andere voorbeelden te noemen, vooral in liederen die een sterk visionnaire werking hebben, zoals in „Irrlicht". Doch waar het lied zeer gecompliceerd wordt en vooral daar waar het zijn strenge, gesloten vorm bewaart, terwijl het daar binnen een sterke gradatie van emoties vergt, daar kiest Dieskau nog rustig voor de voordracht ten koste van het lied. Een voorbeeld daarvan is het met grote terughoudendheid in het tempo gezongen tweede deel van „Rückblick" en heel merkwaardig is in dit verband ook „Die Post". Men ziet dan dat hij in feite de van de hyperroman tische liederenzangers overgeleverde voordrachtskunst voortzet. HU zingt niet de noten, hij zingt achter de noten. Hij interpreteert iets achter de muziek. Dit is de oude manier der uiteraard zeer individualistische „Vergeistigung" die weliswaar een stijlkenmerk van Schubert is, maar toch niet zo ver naar het expressionisme gaat als Fischer- Dieskau het drijft. Ook Schubert heeft een groot klas siek element bewaard. „Die Post" is een Biedermayer-tafereel en nog iets meer. Dat „iets meer" verleent er de onbeschrijflijke waarde aan, maar het (Van onze verslaggever) Honderden leiders en leidsters van de Ne derlandse Padvinders Beweging hebben Zaterdag en Zondag op de Coudsberg te Lunteren hun Koempoelan 1953 gehou den. Beter kunnen wij zeggen dat zij daar hun Koempoelan hebben gevierd, want deze jaarlijkse bezinning op de idealen van de Padvinderij, op de diepste waarden van de beschaving en het Chris tendom, is gebeurd met een spontaneï teit en een opgewektheid, die haar tot De inkoopcombinaties van schoenwin- kelierg en de Katholieke Bond van Schoenwinkeliers hebben hun leden geadviseerd op de Maandag a.s. te Utrecht te openen Interleder Beurs geen orders bij fabrikanten te plaatsen, tenzij deze orders accepteren op de ordercopies van de schoenwinke liers. In feite betekent dit een kopers staking van de schoendetaillisten. Zoals men zich zal herinneren, wordt reeds jarenlang strijd gevoerd tussen de schoenwinkeliers en de schoenfa brikanten over de leveringsvoorwaar den, welke eenzijdig door de fabrikan ten zijn opgesteld. Kortgeleden hebben de schoenwinkeliers het tot een proef proces laten komen, dat voor de schoenwinkeliers een gunstig resultaat opleverde. De heropende onderhande lingen tussen fabrikanten en winkeliers, hebben niet tot overeenstemming kun nen leiden. De inkoopcombinaties van schoenwinkeliers en de Katholieke Bond van Schoenwinkeliers hebben derhalve besloten hun leden te advi seren niet op de z.g. A.S.C.-condities te kopen. Van de zijde van de Stichting „Inter leder", die mede de schoenenbeurs organiseert, wordt met betrekking tot de aangekondigde kopersstaking mede gedeeld, dat deze actie zou uitgaan van een groep winkeliers, welke nog geen vijftien procent van de winkeliers om vat. Volgens „Interleder" volgen fabri kanten en winkeliers al sedert jaren de algemene schoenenconventie. Alleen een van de vier schoenenwinkeliers- organisaties, de Kath. Bond van Schoen- winkeliers, tracht reeds geruime tijd eigen koop- en verkoopvoorwaar den voor de schoenenverkoop te ver krijgen. Doch volgens „Interleder" zou den de schoenfabrikanten zich aan de conventie houden. „Interleder" is van mening, dat hier in geen geval van een algemene kopersstaking mag worden gesproken. De Braziliaanse scheepvaartmaat schappij „Navigation de l'Amazone" heeft, naar AFP meldt, in Nederland een contract gesloten voor de aankoop van negen schepen, bestemd voor de passagiers- en vrachtdienst op de Ama zone. De directeur van de Braziliaanse maatschappij heeft het staatshoofd machtiging gevraagd, katoen naar Ne derland te mogen verkopen ter dek king van de kosten. Het Braziliaanse ministerie van Financiën zal over deze transactie een oordeel moeten geven. een waar feest hebben gemaakt. Symbolisch voor deze algemene vreug de was reeds de wijze waarop de Koem poelan op het grote St. Jorisveld werd ingezet. Ruim 1300 leiders en leidsters stonden hier voor de opening opgesteld in een strak carré, toen in de stralende hemel een zoemen hoorbaar werd, dat afkomstig bleek te zijn van een helicop ter. die langzaam en loodrecht uit de lucht kwam zakken en achter de vlagge- stok op het groene gras aan de grond kwam. Uit het toestel stapte, gekleed in het uniform van de Koninklijke Luchtmacht, Prins Bernhard, die als Koninklijk Com missaris der Nederlandse Padvinders, de opening van de Koempoelan had willen bijwonen. De Prins, die vergezeld werd door zijn adjudant lt. ter zee Eibers, werd begroet door de Hoofdcommissaris mr, jhr. Ravesloot, Na de officiële opening en het hijsen van de vlag begaf de Prins zich, voor- afgegaan door de Drumband, en verge zeld van de hoofdkwartier-commissaris, naar de trappen op de kimvlakte, waar de heer L. Neher, als lid van de Raad der Vereniging, maar meer nog als Mohicaan, zoals hij zichzelf noemde, zich met een geestdriftige toespraak tot de padvindersjeugd heeft gericht. Hierna begon het feest eerst goed. De padvinders in stormpas, de Prins en de overige gasten in kalme tred, ging het nu naar het terrein, waar een grote oud-Hollandse kermis op publiek stond te wachten, in tientallen kramen en tenten kon men zich daar aan velerlei vreemde proeven en krachttoeren on derwerpen, om in de vorm van punten winst te behalen. ontstaat niet wanneer men het tracht te realiseren door de formele waarde van het lied en derhalve het historisch gegeven karakter ervan op te heffen. De kunst is het lied te zingen zoals het er staat en het dan toch de wijdere di mensie te verlenen, clie het ver boven zijn formele betekenis doet uitstijgen. Met deze enkele voorbeelden moet hier volstaan worden. In de loop van deze avond hoort men enkele liederen, die volmaakt slagen, maar ook slechts en kele, die feitelijk niet slagen. Doch men hoort de avond door voortdurend frag menten van welslagen en fragmenten van ernaast grijpen. Maar op dit niveau van zangkunst waren ook de mislukkin gen niet mindêr boeiend en leerzaam. Men zat mee te zoeken en te ontdek ken, men leverde mee die strijd om de volmaaktheid en men voelde zich heel ver meegenomen in deze ongelooflijke gevoelswereld, in die klanksymbolen, die onbegrijpelijke vergezichten openen in de diepte van de menselijke geest. Er was muziek op de schoonste der instru menten: cfe stem. En er was in de per soon van Herman Reutter een frappe rend muzikale, doch ietwat te beschei den begeleider. De belcantisten hebben dus maar spaarzaam gebruik gemaakt van de bedorven lucht, omdat zij toch meestentijds de adem inhielden. En zij zijn Fischer-Dieskau zeer, zeer dank baar geweest voor dit vergezicht op een top, waar hij hen zeker eens helemaal op verplaatsen zal. LEO HANEKROOT 1 l i Ml i 1 l i i JNï1*. 126. Er valt een ijzige stilte. Het meisje klemt zich met heide handen aan de Noorman vast en kijkt haar vader met brandende ogen aan. „Wat is dat?" snauwt Bor Khan. Zijn de duivelen in u gevaren? Eerst komt daar Tsacha om het leven van de zoon vragen en nu wilt gij genade voor de vader. Chu Ghandra? Als dat zo door gaat, zijn de folterpalen leeg voordat het eigenlijke feest begint. En mag ik weten, op welk recht gij u beroept, mijn dochter?" „Op geen enkel recht, Heer Khan. Ik ben slechts een vrouw en hoe zou ik mij de rechten van een krijger durven aanmeten? Maar ik heb de blonde krijger lief Tsacha stijgt het bloed naar het hoofd en wild laait de haat in hem op. In zijn stervensuur heeft die blanke hondenzoon nog de euvele moed om zijn rivaal te worden. Om het hart van de vrouw te winnen, die hij de zijne zou willen noemen. Maar Eric heeft de woorden van het meisje nauwelijks gehoord. Hij ziet hoe Bor Khan de adelaar op een staf zet. Dan staat de vorst op en kijkt de koning uit het Noorden vorsend aan. Nu of nooit, denkt Eric. Nu is zijn kans gekomen om tot Bor Khan «te spreken en Tsacha te ontmaskeren als de werkelijke vijand en verrader. „Heer Khan, ik ben niet bevreesd om te sterven, maar vergun mij een enkel woord," begint zijn hese stem. „De man, die daar naast u staat en die zich uw dienaar „Begint gij weer, blank ongedierte?" bijt Tsacha hem toe. „Ik zal uw lasterlijke tong laten uitbranden. Ik zal „Zwijg, Tsacha!" Onverwacht hevig duwt de Khan zijn raadsman opzij. „Ga ver- der," snauwt hij Eric toe. „Heb dank, Heer Khan. Deze man, deze Tsacha is de wart verrader. Hij was het, die uw dienaar doodde. Hij was het, die mijn gastvrijheid als een vod behandelde en hij is de man, die het zwaard „Zwijg," met een sprong is Tsacha naderbij gekomen en de woorden komen als smeltend staal over zijn lippen. „Luister niet langer naar die vuige hond, o Khan. Vertrouw hem toch niet méér dan mij. Hij, die ons, uw afgezanten liet afranselen die mijn twee metgezellen liet afslachten, die nu ook het hart gestolen heeft van de vrouw, die ik liefheb. Vertrouwt gij de leugens van deze jakhals meer dan uw trouwste dienaar?" Bor Khan is zichtbaar verstoord. „Uw liefde voor mijn dochter zullen wij later bespreken, heer Tsacha! Ter zake!" De sluwe Nomade wendt zich half om en maakt een achteloos gebaar naar de drie andere gevangenen. „Laten deze gevangenen spreken, o Khan! Wie van hen mijn woorden bevestigt, zal vrij zijn. Ik, Tsacha, zal eigenhandig hun boeien door snijden." Listig gluurt hij uit zijn ooghoeken naar de gevangenen en het ontgaat hem niet, hoe Rorik schichtig met zijn mond trekt en ontredderd om zich heen staart. De eerste van de vier bij de N.V. „De Schelde" te Vlissingen in aanbouw zijnde onderzeebootjagers van de Koninklijke Marine is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten door mevrouw H. A. S. van HoutenHendrikse, echtgenote van de secretaris-generaal van het ministerie van Marine. Het schip, dat de naam „Zeeland" draagt, glijdt van de helling van de „Eiland"-werf. (Van onze Brabantse redactie) Precies een week nadat de R.K. Bond van Landelijke Rijverenigingen zijn zil veren bestaansfeest officieel heeft ge vierd, zal de Oirsc.hotse Rijvereniging met een Internationaal Landelijk Rui- tertournooi haar gouden feest vieren. De Oirschotse Rijvereniging is na Gilze de oudste landelijke rijvereniging. Van begin af heeft deze vereniging een belangrijke rol gespeeld in de landelijke ruitersport en het is dan ook niet zon der trots, dat men ons vertelt, dat te Cirschot 4 en 5 Juli het eerste inferna le landelijke ruitertournooi gehouden zal worden. Wel werden reeds eerder contacten onderhouden met rijverenigingen in België en Duitsland en had nu en dan op kleine schaal uitwisseling plaats, maar te Oirschot zullen voor het eerst de landelijke ruiters van West-Europa elkaar ontmoeten. In de samengestelde wedstrijd komen namelijk uit 2 achttal len van de Belgische Boerenruitersbond, 1 achttal uit Rijnland, 1 uit Westfalen, 2 achttallen van de Kon. Ned. Federatie van Landelijke Rijverenigingen en ver der afdelingen van de NCB Tilburg, de LLTB Roermond, van de ABTB Arn hem en van de LTB Haarlem. De jury voor deze wedstrijd is eveneens inter nationaal samengesteld. Dat ook de stamboeken voor dit con cours belangstelling hebben, blijkt wei uit het interessante nummer: „Neder landse paardenrassen onder het zadel" waarin Shetland Ponnies, Arabieren, Geldersen en Groningers uitkomen. Voorts vermeldt het programma trek- proeven, individuele dressuur, spring concoursen enz. Een en ander geeft wel een goed beeld van de veelzijdigheid der landelijke ruitersport. Het doel van de landelijke ruitersport, zoals wij die in Nederland kennen en ze zich hier heeft ontwikkeld, is de gees telijke en lichamelijke ontwikkeling en vorming van de boeren jeugd en de ont wikkeling van het paard. Wij schrijven opzettelijk boerenjeugd en niet jonge boer, omdat men, ook in de kring van de R.K. Bond van Lande lijke Rijverenigingen, sinds kort heeft erkend, dat de jonge boerin niet van de ruitersport behoeft te worden uitgeslo ten. Op dit tournooi zal men daarom ook de amazones kunnen bewonderen. De Oirschotse Rijvereniging werd in 1903 opgericht op iniatief van de heer H. Nuyens, die tot aan zijn dood in 1942 bestuurslid en commandant der vereni ging is geweest. Men had Nuyens ver zocht met de jonge boeren te paard een erewacht te formeren bij gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de harmo nie Arti et Amicitiae. De heer Nuyens. die de zadelvastheid der jonge boeren kende, zei zijn medewerking toe op voorwaarde dat de ruiters te voren in clubverband zouden oefenen. Zo ont stond de Rijvereniging, die sindsdien aan vrijwel alle feesten in het dorpje luister heeft bijgezet. Oirschot was ook de eerste landelijke rijvereniging in Brabant, die het carousselrijden be oefende. In alle 50 jaren heeft de ver eniging een rol gespeeld aan de top der landelijke rijverenigingen. Ook met de niet landelijke rijvereni gingen heeft men steeds aangenaam con tact gehad. Op het komende feest zijn daarom o.m. ook de maneges van Til burg, Vught en Eindhoven uitgenodigd. Men verwacht, dat in de nacht van 4 op 5 Juli in Oirschot aan ongeveer 350 paarden extra logies verschaft zal moe ten worden. De Oirschotse stallen staan daarvoor gastvrij open. Zaterdagavond is er nog een officiële ontvangst van de voornaamste gasten en muziek en een kampvuur op het fraaie Brabantse Marktplein, dat feestelijk ge ïllumineerd zal worden. Het was een voortreffelijke gedachte van de Haagse Filmliga en de Haagse Studenten Film Organisatie om het sei zoen te besluiten met een voorstelling, gewijd aan de Nederlandse amateurfil- merij, die blijkens het vertoonde werk naar kwaliteit en omvang alleszins recht heeft op de belangstelling en waarde ring van iedere oprechte filmliefhebber. Nog te zeer heerst de mening, dat de filmamateur het niet verder brengt dan wat geregistreerde familie-toneel tjes, reisfoto's of hoogstens naïeve en stuntelig in elkaar geknutselde speel- filmpjes. De 10 vertoonde werkstukken, die even zoveel verheugende verrassingen inhielden, waren alle van leden van de Haagse Amateur-FilmclubZe bewezen overtuigend, dat wat de makers ervan presteren technisch vanzelfsprekend op bescheiden middelen is gebaseerd, doch dat zij voortspruiten uit een fantasie en originaliteit, die men bij de beroepsfilm maar al te zeer mist. Al deze werkjes zijn geboren uit een vrijheid van geest en handelen, die met name de Neder landse beroepsfilmer de amateur van harte benijdt. Ze demonstreren boven dien een onmiskenbaar talent en in zicht tot het hanteren van het film medium. De voorstelling in het Gemeen temuseum (de „Uitkijk") in Den Haag nep dan ook sterk de sfeer op uit de bewogen dagen van de Avant Garde, toen ieder programma nieuwe en discu tabele verrassingen bracht. De heren vertoonden hun films zelf met eigen projectie- en geluidsapparatuur en men moet zeggen, de vrij ingewikkelde tech niek daarvan verliep in de hoogste perfectie. Het werk van het duo Jaap Zaatman en Bob Mac Gillavry, dat voor de pau ze werd vertoond, munt uit door een uiterste bedachtzaamheid en verzorging van ieder onderdeel. Zowel de construc tie van het scenario als de camera-in stellingen, de belichting, de spelhande- ling, de beweging en vooral de monta ge zijn door deze 8-mm experts opval lend nauwkeurig en daarbij zuiver be rekend. Zij zijn meesters in het oproe pen van een beklemmende sfeer, waar toe het bewonderenswaardig aanwen den van geluid en stilte een integrerend aandeel levert. Hun „Doden telefone ren niet" zou als fragment in een thril ler van Hitchcock geen slecht figuur slaan! Emile Brumsteede's werk, van geheel andere allure, is poëtischer. Hij zoekt het meer in een humane en sociale be wogenheid. Zijn „Homo sapiens, homo vincens", een reportage van de waters nood, is een voorbeeldig staaltje van de mogelijkheden van de amateurfilmerij, waarbij met de allerbescheidenste middelen een groot resultaat werd be reikt. Het filmpje is namelijk gemaakt van krantenfoto's, die door de camera worden afgetast en waarbij een com mentaar de beelden met een betekenis laadt, die iedere toeschouwer, vooral in de eerste helft, diep ontroert. Indrukwekkend ls zijn film „De honden", over een meisje dat in een sanatorium haar laatste levensdagen doormaakt en regelmatig bezoek krijgt van twee honden. Deze film is opgeno men met de zgn. „ik-camera". Mede door het suggestief voorgedragen coih- mentaar, ondergaat men aL toeschou wer de huiveringwekkende sensatie van de hoofdpersoon, die het leven uit zich voelt wegvlieden. Sam van Vleuten zoekt het meer in de symboliek. Zijn filmpje „De Brief" is verrassend eenvoudig van opzet met uitstekende beeldovergangen eh fraaie beeldrhythmen. Piet de Groot zou men de muzikaalste van het gezelschap kun nen noemen. Zijn „Brief" is een uiterst poëtisch fantasietje van een tot over de oren verliefde jongeling, die een min nebrief schrijft aan het liefste meisje. De Groot doet ons dit ervaren door middel van een reeks beelden van le venloze attributen: een penhouder, een bloc-note, een enveloppe en verder door dansende figuren en strepen; dit alles samengevoegd tot een zwierig en driftig rhythme, waar men verrukt naar kijkt. Zijn „Bridgemerrie" verraadt zijn bewondering voor Hans Richter („Dreams") en Norman McLaren. Het is een feestelijk filmpje, vooral door de prachtige kleuren waarmee hij een be toverend spel bedrijft. Dit uitzonderlij ke programma, dat een aardige indruk gaf van datgene waartoe onze begaafdste filmamateurs in staat zij», vond terecht hartelijke bijval en oewondering bij het publiek. Natuurlijk hebben deze filmp jes uiteraard hun feilen en gebreken. De makers zijn daar zelf wel het al lermeest van overtuigd. Maar gezien de onverdiende en ongemotiveerde ge ringschatting, die men de amateurfilm in het algemeen toedraagt, leek het ons nuttig ditmaal op de, zij het slechts enkele der vele, voortreffelijke kwali teiten van dit verfrissende en originele werk te wijzen. IVoensdag 1 Juli a.s. vindt een her haling plaats in het Filmmuseum in Amsterdam, min of meer bedoeld als bijdrage tot het Holland Festival, dat aan de film overigens in het geheel geen aandacht besteedt. De ware filmliefheb ber garanderen wij een avond van op wekkend en bemoedigend filmgenot. H. De minister van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer een overzicht doen toekomen van enige maatregelen, wel ke genomen zijn om de winterwerkloos heid, speciaal in het bouwbedrijf te be strijden. Op de eerste plaats is er de zoge naamde schildersregeling, welke in houdt, dat degenen, die gedurende de termijn van 17 November tot 1 Maart De uitslagen van de gehouden draverijen te Mereveld luiden: Apeldoorn-prijs, afstand 1780 m.: 1. Qui- rina Fanfare (W. Leeuwenkamp), 2.41.7; 2 Quality F.; 3. Peter Hanover. Tot.: w. f 6.60, pl. f *1.90, f 1.70, f 2.80, gek. f 4.70, cov. f 3.70. Nijmegen-prijs, afstand 1760 m.: 1. Roe- lina (M. V. Ergay), 2.35; 2. Roland; 3. Ria Olivier. Tot.: w. f 4.60, pl. f 1.60, f 1.60, f 3.40, gek. f 8.20, cov. f 5.70. Zutphen-prijs, afstand 2100 m.: 1. Oost star (J. J. Korver), 2.04.8. 2. Nelson; 3. Oos- ting's Lieveling. Tot.: w. f 6.30, pl. f 1.90, f 1.60, f 1.40, f 1.50, gek. f 16.—, cov. f 5.20. Tiel.prijs, afstand 2100 m.: 1. Pauline (K. Kramer); 2. Quita Scott; 3. Qui Suit. Tot.: w. f 2.10, pl. f 1.70, f 8.40, f 8.30, gek. f 10.40, cov. f 27.20. Doesburg-prijs, afstand 2200 m.: 1. Odylia (W. B. V. Overeem), 3.12.4; 2. Prof. Heny: 3. Peter Chestnut. Tot.: w. f 2.70, pl. f 1.80, f 3.f 4.10, gek. f 6.70, cov. f 10.10. Arnhem-prijs, afstand 2260 m.: 1. Neme- tor B. (B. U. de Jong), 3.14.5; 2. O Nelly Zora; 3. Queen Bess. Tot.: w. f 6.90, pl. f 1.80, f 2.20, f 2.60, gek. f 12.40, cov. f 5.80. Nederlandse Spoorwegën-prijs, afstand 2600 m.: 1. Peter Spencer (H. ten Hagen), 3.42; 2. Olivier B.: 3. Norbert M. Tot.: w. f 11.20, pl. f 4.20,'f 1.40, gek. f 11.90, cov f 4.80. De omzet bedroeg f 70.087. Duindigt De uitslagen van de gehouden draverijen en rennen te Duindigt luiden: Duinlaan-prijs, afstand 1580 m.: 1. Riolette (A. C. Gronewegen), 2.19.8; 2. Reine d'Aster; 3. Rejeton Marie. Tot.: w. f 11.80, pl. f 1.10, f 1.30, f 1.20, gek. f 16.70, cov. f 6.—. Duinroos-prijs, afstand 2000 m.: 1. Pau line (K. Kramer), 2.54.6; 2. Quadrupes; 3. Qui Qagne A. Tot.: w. f 2.30, pl. f 1.40, f 1.90, f 2.gek. f 7.70, cov. f 4.70. Duinoord-prijs, afstand 980 m.: 1. Sagne d'Or (M. Vergay), 1.34.5; 2. Sir Messidor; 3. Sita. Tot.: w. f 5.20, pl. f 1.80, f 2.10, f 2.60, gek. f 8.70, cov. f 6. Duinzicht-prijs, afstand 2500 m.1. Quick Hollandia G. (W. H. Geersen), 3.39.8; 2. Oranje Nassau; 3. Lee Axworthy. Tot.: w. f 2.50, pl. f 1.90, f 2.70, gek. f 6.60, cov. f 4.20. Duinen-prijs, afstand 2100 m.: 1. Our Bonni B. (J. de Vlieger), 2.56.8; 2. Petulance K.; 3. Narciso van Zora. Tot.: w. f 2.50, pl. f 1.40, f 5.50, f 1.90, gek. f 8.50, cov. f 26.40. Duinrell-prijs, afstand 1900 m. (Ie deel gespitste handicap): 1. Rendez.Vous (J. C. Pex), 2.04.8, na strijd, 2. Sakina; 3. Solen- zara. Tot.: w. f 3.40,'pl. f 1.50, f 2.30, cov. f 3.40, gek. f 4.60. Duinhorst-prijs, afstand 1900 m. (2e deel gesplitste handicap): 1. Kenitra (J. van Yperen), 2.06, gemakkelijk gewonnen; 2. Marlotta; 3. Karioka. Tot.: w. f 4.30, pl. f 1.50, f 2.—, f 1.80, gek. f 5.70, cov. f 6.70. Totale omzet f 40.419. Sappemeer De uitslagen van de te Sappemeer ge houden draverijen luiden: Openings-prijs, afstand 1900 m.: 1. Polly B. (P. D. Bolt), 3.05.3; 2. Perle d'Amour; 3. Rose Axworthy G. Tot.: w. f 2.60, pl. f 1.80, f 2.30, f 9.30. Scheepsbouw-prijs, afstand 2100 m.: 1- Mientje O. (N. Oosting), 3.19.9; 2. Oeke; 3. Osemorgan. Tot.: w. f 3.80, pl. f 2,f 1.80. Industrie-prijs, afstand 2100 m.: 1. Promo tor O. (N. Oosting), 3.24.3; 2. Quicklooper. Tot.: w. f 2.20. Tuinbouw-prijs, afstand 1640 m. Eerste heat: 1. Lieveling (J. K. van der Veen), 2.31.0; 2. Leidstar; 3. Phenomenal. Tot.: w. f 1.70, pl. f 1.70, f 1.70, f 1.50. Tweede heat; 1. Olympia (A. Siderius), 2.30.4; 2. Lieve ling: 3. Phenomenal. Tot.: w. f 2.60, pl. f 1.30, f 1.40. Derde heat: 1. Olympia B. (A. Siderius), 2.29.6; 2. Lieveling. Tot.: w. f 1.80, pl. f 1.20, f 1.80. Landbouw-prijs, afstand 2120 m.: 1. Maaike schilderwerk laten uitvoeren, in aan merking komen voor een subsidie van 20 pet. der totale kosten. Van de regeling maakten bijna 9700 aanvragers gebruik voor een totaal be drag aan uitgevoerd werk van ruim f 11.000.000, waarvoor een subsidie van f 2.220.000 werd verleend. Voor de uit voering waren nodig 90.000 manweken. De nationale besparingen ten gevolge van niet uitgekeerde sociale voorzienin gen bij werkloosheid, vermeerderd met de uit de werkzaamheden voortvloeien de belastingontvangsten, werden bere kend op f 1.800.000. De netto-kosten van de regeling bedroegen slechts ruim f 400.000. Wat voorts de extra-subsidie voor werkzaamheden ten behoeve van de verbetering en splitsing van woningen in de wintermaanden betreft kan, aan genomen v/orden, dat zonder subsidie plus minus 900 werken voor woningver betering en -splitsing onder vigueur van het Terlingenfonds zouden zijn uit gevoerd in de afgelopen winter. Het subsidie heeft dit aantal opgevoerd tot bijna 5500. Additioneel is uitgevoerd voor f 22.000.000, waarvan naar schat ting ruim f 10.000.000 arbeidsloon, het geen neerkomt op ongeveer 119.000 man- weken. Het subsidie bedroeg in totaal f 4.300.000. De besparing aan uitgaven voor sociale voorzieningen bij werk loosheid, alsmede de extra-belasting- ontvangsten ten gevolge van het addi tioneel uitgevoerde werk bedroegen te zamen ruim f 7.000.000. (Van onze correspondent) De 81-jarige heer F. Burghouts in Grave heeft uit de handen van de heer B. Leyn, voorzitter van de Ned. R.K. Grafische Bond, het gouden K.A.B.- kruis ontvangen. Deze onderscheiding werd hem toegekend voor zijn vele verdiensten voor de Katholieke Arbei dersbeweging. Hij is mede-oprichter van de afdeling Tilburg van de N.K.G.B. De heer H. J. J. Conijn, adjunct directeur van „De Maasbode", die op 1 Juni zijn 40-jarig jubileum aan „De Maasbode" heeft gevierd en 25 Juni 60 jaar is geworden, is door de H. Vader benoemd tot Ridder in de orde van St. Silvester. De bij deze onderscheiding be horende ordetekenen waren geschonken door het bestuur van de Stichting Katho liek Toerisme, waarvan de heer Conijn voorzitter is. NIJMEGEN Doctoraal-examen rech ten: P. H. Jansen (Heyen); doctoraal psy chologie: mej. A. M. C. Herberichs (Bruns- sum); cand. psychologie de dames M. M. M. van Vlijmen (O ver veen) en M. A. F. de Vreeze (Maastricht) en de heren H B. A. Kristen (Hasselo (O.) en J. G. J. M. Kerssemakers (Helmond); cand. Ned. L. van Gisbergen (Reusel), J. W. J. Daas (Oudenbos) en W. J. Verschuren S.C.J (Nijmegen). De vroegere Britse en Europese kampioen in het lichtgewicht Matt Wells is op 66-ja- rige leeftijd te Londen overleden. Het voorlopige Nederlandse handbal-elf tal heeft te Enschede een wedstrijd tegen Mühlheim gespeeld; Nederland won met 12—11. De voetbalwedstrijd tussen de B-elftallen van Denemarken en Zwitserland is in een 42-zege voor de gastheren geëindigd. Onder stromende regen is te Bazel een voetbalwedstrijd gespeeld tussen Zwitser land en Denemarken, die met 41 door Denemarken werd gewonnen. Tijdens de Amerikaanse athletiekkampi- oenschappen te Ohio heeft de Olympische kampioen Walter Davis met een sprong van 2.12 meter (6 voet 11% inch) het wereld record hoogspringen op zijn naam gebracht. Het record stond op naam van de Ameri kaan Lester Steers met 2.11 meter. 'De Fransman Bozon is te Algiers er in geslaagd het wereldrecord 200 meter rug slag, dat sedert 4 Mei 1949 met 2 min. 18.5 sec. op naam stond van de Amerikaan Allan Stack, te verbeteren; Bozon liet 2 min. 18.3 sec. afdrukken. Roger Bannister heeft Zaterdag te Lon den een wereldrecord-poging gedaan op de mijl. Hij is hierin niet geslaagd, maar wel heeft hij een schitterende tijd gemaakt en het wereldrecord van de Zweed Gunder Haegg tot op 0.6 sec. benaderd. Hij liet n.l. 4 min. 2 sec. voor zich afdrukken. AARDIJK 28 te New Orleans. ABBEKERK 29 te Bilbao. ALBIREO 27 van Rio de Janeiro n. Sant. ALBLASSERDIJK 27 nam. van Lissabon n. Havanna. ALDERAMIN p. 28 Kreta n. Genua. ALKAID 29 te Buenos Aires. ALMDIJK 28 van Antw. n. New Orleans. ALPHARD 29 te Rio Grande do Sul. AMPENAN 28 te New York. AMSTELLAND 28 van St. Vincent n. A'dam AMSTELVEEN p. 27 Kp. Race n. St. Laur. APPINGEDIJK p. 28 Scilly n. Antwerpen. ARENDSKERK 28 te Kobe. ARKELDIJK 28 te Antwerpen. AVERDIJK 28 te New Orleans. AELDIJK 28 van Antwerpen n. N. York. ANNENKERK p. 29 Kaap Verde n. Kaapst. AGAMEMNON p. 29 Jamaica n. Guanta AKKRUMDIJK 29 te Adelaide. AMSTELTOREN p. 29 Kaap del Armi naar Das-es-Salaam. AVERDIJK 28 te New Orleans. ATLAS 28 van Gibraltar n. Savona. BALI 27 van Singapore n. Pt. Swettenh. BILLITON 27 te Penang. BINTANG 28 van Colombo n. Straits. BLITAR 28 te Le Havre. BORNEO 27 van Tj. Priok n. Cheribon BOSCHFONTEIN 28 te Zanzibar. BOREAS 29 te Hamburg. 27 van Borga Londen. BAARN p. 28 Azoren n. Amst. CONGOSTROOM 28 te Amsterdam. DALERDIJK 28 te Balbao DELFT 28 te Callao. draco p. 28 Ouessant n. Passages DOURA 28 te Triest. SS° BA^ENTE' P- 29 Casquets, n. Amst. DELFT 29 van Salaverry n. Callao. ENGGANO 28 te Genua. EOS 28 te Aarhus. DINSDAG '18.00 nieuws, 18.15 piano, 18.30 intern 402 m, KRO: 7.00 ^eiin^s^«r?P"Wimbledon, 18.40 lichte HILVERSUM I, nieuws, 7.15 kinderkoor, 7.45 morgen gebed en lit. kal., 8.00 nieuws, 8.15 gram., 9.00 vrouw, 9.40 Lichtbaken, 10.00 kind., muz., 19.00 Paris vous parle, 19.05 mil ork„ 19.30 Holland Festival 1953: man nenkoor, 20.00 nieuws, 20.05 Polenblut 10.15 gram'., 11.00 vrouw, 11.30 schooN ?PtÜette' 21'15„tJ!?ded" 21,20 Weense m"*-. radio, 12.00 Angelus, 12.03 gram., 12.55 zonnewijzer, 13.00 nieuws en Kath. 21.55 gram., 22.05 gevar. muz., 22.35 bui: fenh overz.,_ 22.50 gram., 23.00 nieuws, nieuws. 13.20 act., 13.25 amus.muz., 14.00 23,15 New York calling, 23.20 Spaanse gevar. muz., 14.35 sopr. en piano, 15.00 muz blazersens., 15.30 Ben je zestig?, 16.00 zieken, 16.30 Ziekenlof, 17.00 jeugd, 17.15 felicitaties v. d. jeugd, 17.45 mevr. J. J. A. Rebel—Runckel: Een bezoek aan Spanje, 18.00 jeugd, 18.20 sport, 18.30 RVUdr. C. A. van PeursenDe philo- gevar. muz., 23.90 lichte muz. sophie van de cultuur, 19.00 nieuws, 19.10 act., 19.15 uit het boek der boeken, 19.30 gram., 20.25 de gewone man, 20.30 kamerkoor en instrument, ens., 21.00 de ENGELAND. BBC, Home Service, 330 m.: 12.00 orgel, 19.30 piano, 22.20 piano BBC light progr., 1500 en 247 m.: 11.45 ork.conc., 15.45 lichte muz., 22.25 NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK, 309 m.: 12.00 omr.ork., 13.25 omr.ork., 15.50 lichte muz., 16.10 kamermuz., 17.45 radiodokter, 21.15 Holland Festival 1953: gevar. muz., 22.10 jazzmuz., 23.00 gevar De burcht van hertog Blauwbaard, ope- rauz.t 0.30 amus.muz. ra, 22.15 gram., 22.25 omr.ork., 22.45 avondgebed en lit. kal., 23.00 nieuws, 23.15 gram. HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 7.00 lieuws, 7.10 gram., 7.30 gram., 8.00 nieuws, 8.15 gram., 9.00 morgenwijding, 9.15 liederen, 9.25 vrouw, 9.30 gram., 10.50 kleuters, 11.00 RVU: Ervaringen met de microscoop door drs. W. Proost, 11.30 zieken, 12.00 lichte muz., 12.33 platteland. 12.40 orgel. 13.00 nieuws, 13.15 meded. en gram., 13.30 Musette-ork., 14.00 Amerik. muziekkaleiddscoop, 14.30 II segreto di Susanna, opera, 15.15 vrouw, 15.45 gram., 16.30 jeugd, 17.30 lichte muz. 17.50 militair vraaggesprek FRANKRIJK, nationaal programma, 347 m.: 12.30 ork.conc., 18.30 Am. uitz., 20.02 kamermuz. 324 m.: 20.30 piano. 21.30 lichte BRUSSEL, omr.ork. 484 m.: 12.10 omr.ork., 16.00 muz., 20.00 groot symph. ork. ENGELAND. BBC European Service. Uitz. voor Nederl. 224 en 49 m.: 22.00 Nieuws. Boeken en schrijvers. WIJ KIJKEN NAAR TELEVISIE. VPRO: 20.00 Canada en de Canadezen, filmflitsen. 20.15 Studentencabaret. ETREMA 28 van Suez n. P. Okha. FRIESLAND p. 29 Malta n. Djakarta. FARMSUM 28 van Calcutta n. Geelong. FELIPES 28 van Pladju n. Tj. Priok. FRIESLAND p. 28 Malta n. Pt. Said. GROOTEKERK 29 te Port Elisabeth. GAROET 28 te Singapore. GRAVELAND 28 te Itajai. GROOTE BEER 29 te New York. GROOTE KERK 29 te Pt. Elizabeth. HELDER 28 te Tampa. HERSILIA 27 van Curasao n. Pta. Cardon. HILVERSUM 28 van Pt. Said n. Londen. HERSILIA 28 te Punta Cardon. HYDRA 29 van Curasao n. Aruba. HECTOR 27 van Eleusis n. Malta. HILVERSUM 28 van Port Said n. Londen. HELDER 29 van Tampa n. Gent. HATHOR 27 van Istanboul n. Stratoni. HECUBA 28 te Cerro Azul. HEEMSKERK p. 29 Port Soudon n. Amst. INDRAPOERA 29 te Tj. Priok. KEDOE 28 van Surabaja n. Tj. Priok. KOTA AGOENG 28 van Pt. Said n. R'dam. LEKHAVEN 27 van Adelaide n. Aden. LISSEKERK 28 van Khorramshar n. Bahr. LUNA 28 van Algiers n. Oran. LOPPERSUM p. 29 Belle Isle, n. St. Lawr. LUNA 29 te Oran. MAAS 29 te Kavalla. MAASLAND 27 van Bahia n. Rio de Jan. MADOERA 28 van Pt. Swettenh. n. Penang MALEA 29 te Heysham. MANOERAN 29 te Southampton. MAPIA 27 van Baltimore n. Houston. MARISA 28 van Yokohama n. Miri. MATARAM 28 van Mars. n. R'dam. MELISKERK 28 te Penang. MOLENKERK 29 te Colombo. MURENA 29 te Singapore. MURENA 29 te Singapore. MERWEDE p. 28 Ouessant n. Galveston. MAAS 29 te Cavalla. MARKELO 28 van Pernoviken n. Londen. MIDAS 27 te Amsterdam. NIOBE 27 te Rotterdam. NIOBE 27 te Rotterdam. NESTOR p. 29 Dungeness n. Madeira. NOORDWIJK 28 te Nassau. ORANJE 29 te Belawan. OVERIJSEL 28 te Boston. OOTMARSUM 27 te Hamburg ORION p. Kaap Bon n. Malta. POELAU LAUT p. 29 Gibraltar n. Amst. POLYDORUS 29 te Djakarta. PLATO 28 te Napels. PAPENDRECHT 29 te Suez. PHRONTIS 28 te Glasgow. POELAU LAUT p. 28 Gibraltar n. A'dam. POLYPHEMUS 27 van Aden n. Belawan. PRINS JOH. WILL. FRISO 28 van Antwerp. naar Bremen. PRINS PHIL. WILL. 28 te Cherbourg. RIJNKERK 28 van Amst. n. Hamburg. ROELF 28 te Amsterdam. ROTTI 28 te Casablanca, RUYS 28 van Kaapstad n. Rio de Janeiro. RIJNDAM 29 te Rotterdam. SUMATRA p. 29 Minicoi, n. Singapore. SALAWTI 27 van Monrovia n. Freetown. SALLAND 29 te St. Vincent. SAROENA 28 van Balikpapan n. Tarakan. SIBAJAK 28 van Surabaja n. Semarang. SINGKEP p. 28 Gibraltar n. Genua. SLOTERDIJK 27 van Havanna n. Vera Cr STAD AMSTERDAM 28 te Wabana. STRAAT BANKA 27 te Beira. SUMATRA p. 28 v. Minikoi n. Singapore. TRAJANUS p. 28 Jamaica n. Maracaibo. TEIRESIAS 28 te Banjoewangi. TJILUWAH 28 te Macassar. TROMPENBERG 28 van Mobile n. Savannah TITUS 28 van Curasao n. Marranquilla. TABIAN 28 te Suez. TARAKAN 28 te Antwerpen. TOSARI 28 te New Orleans. VAN SPILBERGEN 28 te Lagos. VEENDAM p. 28 Scilly's n. Southampton. WESTERDAM 27 van New York n. R'dam. WOENSDRECHT 28 van Liverp. n. R'dam. WONOSARI 29 van Pt. Swettenham n. Pen. IJSSEL 29 te Alexandrië. ZEELAND 28 van Basrah n. Khorramshar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 6