Schoolstrijd onder tropenzon Een zomer in Kromdorp II Invalide kinderen genieten in de Scheldestad HENGELAARS LIEF EN LEED I HÜ s c „Geen politiek in kerken en moskeeën'' Onderwijsproblemen aan de Goudkust Missie ziet haar oogst bedreigd 55 m Onvergetelijke tocht van zestig oorlogsslachtoffertjes EEN GOEDE VISDAG 0 A R Tal van protesten van Mohammedanen (scheepvaartberichten) m mm ZATERDAG 18 JULI 1953 PAGINA 6 Lederwarenbeurs in R.A.I.-gebouw Tentoonstelling van uitvindingen Indonesische procureur-generaal: Nu al spanning voor de verkiezingen Directeur Philips' Verkoopmij. Veel bezoek aan Van Gogh- tentoonstelling De school is zojuist begonnen. De school van Elmina aan de Goudkust. Het blokfluitorkestje heeft een aardig nummertje weggegeven en er is duchtig op de grote trom geslagen. De jongens zijn in parade langs hun onderwijzers naar binnen gegaan en daarna hebben ze plichtmatig hun gebedje gepreveld. Nu zijn de lessen aan de gang. Van tijd tot tijd klinkt er gehuil, maar dat wordt als de missionaris niet in de buurt is bezworen met het klets-klets van een rieten stokje. Want ondanks de lessen op de kweekschool gelooft de inheemse onderwijzer nog in de stok. Natuurlijk is dat verkeerd, maar het is een klein probleem, dat in het niet zinkt bij een veel groter en een veel nijpender vraagstuk. Onder moeilijke omstandig heden heeft de missie aan de Goudkust de basis weten te leggen voor een bloeiend onderwijs. Zij heeft het land daarmee, soms tegen de wil van het bestuur, een onschat bare dienst bewezen. Maar zal men haar in de toekomst haar kostbare positie laten behouden? Op het ogenblik heeft de missie aan de Goudkust ongeveer 1100 scholen, die meer dan 100.000 leerlingen tellen. Daar is voor gevochten en men heeft er voor gebloed. De koloniale regering was niet scheutig met haar subsidie en als ze eindelijk over de brug kwam, stelde ze bijzonder hoge eisen aan de nieuwe scholen. De missionaris wist daar echter wel raad op. Hij maakte van zijn bush-kerkje een schooltje, zette er zijn catechist aan het werk en wachtte dan een paar maanden om te zien, hoe het liep. Was er voldoende toeloop van kinderen, dan begon hij de mensen te bewerken. Er moesten drie lokalen gebouwd worden. Klei lag overal voor het grij pen, werkkrachten waren goedkoop. De vrouwen droegen de klei en het "water aan en de mannen trokken in hun vrije tijd de muren op. Om het houtwerk en het plaatijzer voor het dak te betalen, werd een speciale collecte gehouden; wat daarna nog aan de vereiste som ontbrak, werd door de missionaris vaak uit eigen zak bij gepast. Men vroeg een onderwijzer met acte aan, plus één of twee leerling-on derwijzers, waarna aan de District Education Officer" een officiële brief werd gestuurd, dat daar en daar een nieuwe school geopend was. Met een beetje geluk en wat 'goede wil van de kant van de Education Officer kwam dan zo'n school na twee of drie jaar in aanmerking voor subsidie. De sala rissen van de onderwijzers kwamen in dat geval voor rekening van de rege ring, meestal tot een maximum van 90 pet., zodat de school met wat er verder aan schoolgeld werd opgehaald, zich kon bedruipen, zonder de missie te veel een blok aan het been te zijn. Liever Turks dan Paaps Aan dit alles is nu een einde gekomen. De koloniale regering van vóór 1951 zag met lede ogen de gestadige vooruitgang van de bijzondere school. Een bijzondere school is in de ogen van de Engelsman altijd nog een monstruositeit, een soort ..cooperatio in sacris" met het Vaticaan. De Engelse katholieken kunnen er van meepraten. Maar nu is er een begin ge maakt met zelfbestuur voor de Goud kust. De nieuwe regering van Kwame Nkru- mah had als eerste punt op haar pro gramma een zo snel mogelijke ontwik keling van het onderwijs met alle tot haar dienst staande middelen. Als secre taris van het nieuwe ministerie van On derwijs bleef op zijn post de oud-direc- "teur uit de vorige regering, een berucht anticlericaal. Al heel gauw zou zijn invloed blijken. Om zo efficiënt moge lijk de voorgestelde ontwikkelingsplan nen ten uitvoer te brengen, werd beslo ten het gehele onderwijsapparaat te centraliseren. Alles zou betaald worden uit de centrale kas. Even heeft men nog met het idee rondgelopen om eenvoudig alle bijzon dere scholen aan de confessionele groe pen te ontnemen. Men vreesde echter een te sterke reactie van de kant van de katholieke bevolking. Maar in het wets ontwerp werd wel een artikel ingelast, dat al even venijnig was. De verschillen de groepen zouden niet meer het recht hebben nieuwe scholen te openen. De schoolstrijd was ontbrand. De Aartsbis schop van Cape-Coast, mgr. W. Porter, schreef een vlammend protest, dat van de kansel voorgelezen en door vele dag bladen gepubliceerd werd. „Driehon derd vijftig duizend katholieken vragen om recht!" De katholieken zelf lieten zich niet onbetuigd. Het regende tele grammen op de bureaux van ministers en afgevaardigden. De regering krabbel de terug. Een nieuwe tekst werd opge steld. Hij luidde: Nieuwe scholen mogen deor de verschillende groepen geopend worden, wanneer zij van de plaatselijke overheid daarvoor toestemming verkre gen hebben." Betekende dit een succes voor het Ka tholieke schoolwezen? De missionaris wist wel beter. De Afrikaanse gemeen schap is een wonderlijk mozaïek. Daar is nog altijd de volslagen heiden. Naast hem soms in hetzelfde huis leeft de Wesleyaan, de Zionist, de Baseier, de Presbyteriaan, de Anglicaan om een paar van de grote secten te noemen en natuurlijk de katholiek. Elke katho lieke vertegenwoordiger in de plaatse lijke besturen moet daarom de belangen van zijn school en zijn kerk verdedigen ;v r, Studenten van de Goudkust op weg naar Engeland. Elk jaar vertrekken honderden stu denten, tegen vijf of zes opponenten, die het beginsel huldigen „Liever Turks dan Paaps". Het zoete loon Gelukkig hebben de katholieken zich op vele plaatsen dapper ge weerd en het is ook belangrijk, dat de katholieke school zo'n uitsteken de naam heeft. De missionaris ziet toe, dat zijn onderwijzers hun werk doen, maar ook: dat ze op tijd betaald worden. Die betaling is een gewichtig punt, want alleen door goede salarissen kan de missie voldoende leerkrachten aantrek ken. Momenteel is het onderwijzersambt misschien wel het best betaalde baantje in de Goudkust. Jongens en meisjes, die de lagere school doorlopen, kunnen als leerlingonderwijzer of -onderwijzeres dadelijk aan de slag met een aanvangs salaris van 7 pond per maand. Na een jaar onderwezen te hebben, worden zij in de gelegenheid gesteld om, met be houd van salaris, een tweejarige trai ningscursus te volgen. Met dit geld kun nen zij gemakkelijk hun kost en leergeld betalen en nog een aardig zakcentje overhouden. Na beëindiging van de cursus her vatten zij het werk met een aanvangs salaris van 12 pond per maand met in het vooruitzicht een jaarlijkse verho ging van 10 pond. Dit is goed geld en het resultaat is dan ook zeer bevredi gend. De vooruitzichten voor de can- didaat, die de vierjarige kweekschool doorlopen heeft en een einddiploma H.B.S. als aanbevelingsstuk kan over handigen, zijn nog veel beter. Het jaarsalaris voor deze onderwijzer be draagt 350 pond. Toch heeft dit grote land in zijn ge heel nog behoefte aan heel wat nieuwe onderwijzers en onderwijzeressen. Men doet er van alles aan. Overal worden tweejarige kweekscholen gebouwd. De regering besteedt daar veel geld aan. Cape-Coastmissie kreeg haar college, en ook Keta, Kumasi, Accra en Tamalé. Be zoekt men de colleges van Hohoe en Bechem, dan ziet men, dat het eigenlijk zelfstandige dorpen zijn. De gebouwen staan los van elkaar, variërend in lengte, maar alle zo van de grond opgetrokken zonder etage: klaslokalen, slaapzalen, eetzaal, aula, bungalows voor de onder wijzers en hun gezinnen. Er zijn geen kosten aan gespaard. In Hohoe heeft men het hoofdgebouw in een halve cir kel opgetrokken, wat de kosten van het gebouw enorm heeft doen stijgen. De missie moet echter zelf haar kapel bou wen. Dat is natuurlijk geen bezwaar, als men maar wist, of het de regering ernst is de bijzondere school in het leven te houden. Dreiging van buiten Er is in de Goudkust een ontstellend gebrek aan deskundig personeel. De neger, die een verantwoordelijke post kan bekleden, moet men nog met een kaarsje zoeken. Daarom laat men het graag de missie doen. De missie heeft ervaring, de missie heeft geschoolde krachten. De vraag is echter: zal het zo blij ven? Uit Amerika en Engeland komen steeds meer negers terug, gedrapeerd in toga met de promotierollen onder de arm, de jonge doctors van Oxford en Cambridge. Zal in een nabije toe komst het missiepersoneel niet zijn plaats moeten afstaan aan deze kers verse academici? Steeds verder breidt het onderwijs zich uit. Nieuwe projecten worden op stapel gezet om in de toekomst de Europese leerkrachten te kunnen ver vangen, jaarlijks vertrekken honderden studenten naar Engeland en Amerika om zich daar, op kosten van de regering, voor hun toekomstige taak te bekwamen. Alleen vraagt men zich af, of de Goud kust dit tempo zal kunnen bijhouden, of het land op de lange duur de enorm gestegen lasten kan blijven dragen en de missionaris vraagt zich met zorg af, waar in de toekomst zijn plaats zal zijn. J. VAN DER KOOY, S.M.A. Missionarissen van Cadier en Keer. 55 55. „Onze speciale verslaggevers?" riep Stocke- dief. „Waar? Die wil ik zien". Hij staarde nog hartstochtelijker dan tevoren naar beneden, en in derdaad, er was geen vergissing mogelijk. Daar re den, op een aantal voortreffelijk uitgeruste scoo tertjes, onze speciale verslaggevers in de Tour mee, duidelijk herkenbaar aan de vaantjes, die zij voer den, waarop met zeer leesbare letters te lezen stond: „Onze speciale verslaggevers". „Dat zijn ze", ze'i Stockedief ontroerd. „Wat een kerels". Het was ook inderdaad een zeer indrukwekkend ge zicht, want behalve dat zij hard reden, zaten zij ook nog hard te werken. De ene tikte in een ra zend tempo op de schrijfmachine, de andere zat opgewonden te telefoneren, een derde zat alles te fotograferen, een vierde was foto's aan het ont wikkelen en een vijfde zat peinzend nieuwe tref fende beeldspraken te bedenken. „Dat wil ik van dichtbij bekijken", zei Stockedief voortvarend. „Bestuurder, laat me er uit". „Uitstekend, meneer", antwoordde de piloot. Hij deed het deurtje open en hing het touwladdertje uit. De drie mannen klom men naar beneden, wachtten ieder, tot er precies een scooter onder hen reed, en stapten daar op over. Na een poosje evenwel begon Stockedief te schreeuwen. „Zeg, kan het niet wat langzamer? Het is geen wedstrijd", maar iedereen was veel te druk bezig om het te horen. Koos Pimpel evenwel zat lustig te zingen en koster Snuiter zat te tob ben over de kleren van de freule. „We zijn vast helemaal op de verkeerde weg", mompelde hij. En dat hoorde de speciale verslaggever wel. „Het is de ronde van Nederland niet", zei hij. Het beeld van St. Franciscus Xavier staat aan de ingang van de R.K. Kweek school te Hohoe. Ruim zestig kinderen, allen op een of andere wijze invalide tengevolge van de oorlog, hebben Vrijdag de dag van hun jonge leventje beleefd. Zij, de ge handicapte, de kinderen, die alleen in 'n wagentje vooruit kunnen, die hinken op een been en met beugeltjes door het leven gaan, zij zijn een hele dag naar het buitenland geweest! Zij hebben Ant werpen gezien, de stad aan de Schelde, bovenop de Boerentoren zijn zij geweest en vandaar hebben zij kaarten gestuurd naar ouders, broers en zusjes. Zij heb ben gevaren met de „Flandria" langs zeekastelen uit allerlei landen en boven dien hebben zij een autotocht gemaakt, die klonk als een klok. Het was niet nodig de kinderen te vragen, hoe ze het hadden gevonden. De srtlaende gezichtjes waren duidelijk ge- Deze invalide kinderen, voor het groot ste deel afkomstig uit het Noorden en Oosten van ons land, verblijven op het ogenblik in een jeugdkamp van „Het Vierde Prinsenkind", te Lage Mierde. Tien dagen kamperen is voor deze kinderen, al een heerlijke sensatie. De afdeling Noord-Brabant van deze stich ting kwam op het idee van de tocht naar Antwerpen. Een briefje naar de Belgische Bond van Oudstrijders was voldoende om dezen enthousiast te maken. Met Zuidelijke voortvarend heid werd in Antwerpen een aantrek kelijk dagprogramma in elkaar' gezet. Maar hier hield de hulp en medewer king niet op. Leden van de R.A.C. Zuid uit Den Bosch, Eindhoven en Tilburg verklaarden zich desgevraagd bereid geheel gratis particuliere wagens met chauffeur ter beschikking te stellen, Philips stond een grote vrachtwagen af voor het vervoer van de onmisbare in valide wagentjes en zo kon Vrijdag ochtend een colonne van een vijf en twintig auto's met kinderen in de richting van de Belgische grens ver trekken. En wie in het vervolg nog eens iets wil zeggen over gebrek aan organisatie bij onze Zuiderburen, raden wij aan bij de volgende tocht eens mee te gaan naar Antwerpen, want er komen nog drie groepen kinderen aan de beurt. Bij de grens werd de colonne opgewacht door leden van de Belgische Rijks wacht, die zonder enige stoornis de lange rij auto's van allerlei merken en capaciteiten in vlot tempo naar Ant werpen voerden. Aan de grens der ge meente wachtte reeds de Mobiele Bri gade van de Antwerpse gemeente politie in gezelschap van bestuursleden van de Bond van Oudstrijders. Na een korte begroeting volgde een rit langs de havens en dwars door de stad. Alle verkeer werd stopgezet om de oorlogsslachtoffertjes voormag te verlenen. De eerste daad In de Schelde stad was een kranslegging bij het ge denkteken voor de gevallenen, waarbij enige korte woorden werden gesproken. Alle kinderen, gezeten in hun wagen tjes en steunend op de arm van leider of leidster zongen daarna het Wilhel mus. Het was een roerend moment, dit volkslied op vreemde, maar ook op vriendenbodem, zoals burgemeester C. v, d. Hooft, van Willemstad, het uit drukte. Voor de kinderen was hiermee het officiële deel van de tocht geëindigd. De rest was louter kijken en genieten. Ter wijl zij zich te goed deden aan de maal tijd, ontving schepen Bernaerts de or ganisatoren op het stadhuis, waarna hij persoonlijk de kinderen kwam begroe ten bij hun maaltijd. Dan volgde het bezoek aan de Bo«rentoren en de tocht over de Schelde. Dinsdag 28 Juli des morgens om elf uur zal Burgemeester Mr. Am, J. d'Ailly in het RAI-gebouw de vijfde Nederlandse Lederwarenbeurs openen, welke wordt georganiseerd door de Coöp. Ver. „Koffer- en Lederwarenbe- langen" te Amsterdam. Ook spreekt burgemeester J. L. P. M. Teijssen van Waalwijk, die de aandacht zal vestigen op een tweede manifestatie in de lèderwarenbranche, n.l. de inter nationale tentoonstelling „Schoen, Le der en Mode", kortweg SLEM geheten, van 21 tot en met 31 Augustus in het 650 jaar oude Waalwijk. De voorzitter van „Koffer- en Leder- warenbelangen", de heer F. Löwen- stein, zal dan uiteenzetten, hoe men bij deze vakbeurs in de eerste plaats bestemd voor de vakgenoten en de han del de gelegenheid heeft aangegre pen hieraan een instructieve tentoon stelling te verbinden met o.m. een prachtige verzameling historisch schoeisel voorts tassen, handschoenen militaire uitrustingsstukken, koffers, zadels, etc. in de diverse stadia van be werking. Demonstraties worden gehouden door de Kon. Lederwarenfabriek te Oister- wijk met „Van huid tot leder eindpro duct", van looistofprocessen, vroeger en nu door leerlingen van de Middelbare Vakschool van de leder- en schoenin dustrie te Waalwijk en van de verwer king van kunststoffen (plastics). Dit alles zal voor een ruimer publiek elke dag te zien zijn tijdens een avond show, welke zal worden gegeven door de cabaretière Martie Verdenius in sa menwerking met Min lbo, Jo Spier e.a. De Nederlandse lederwarenindustrie zal haar nieuwe najaarscollectie aan binnen- en buitenlandse kopers tonen. Wat de buitenlandse kopers aangaat, verwacht men dit jaar in ieder geval een zeer grote belangstelling uit België. Van 26 September tot 12 October a.s. wordt tijdens de Parijse jaarbeurs een tentoonstelling van uitvindingen gehou den. De Nederlandse deelneming hier aan wordt geregeld door het secretari aat van de bond van octrooi- en mer- kenhouders, Bezuidenhoutseweg 43, 's-Gravenhage. Er is in de loop der jaren heel veel veranderd in onze mooie hengel sport. Denken wij even aan de werpmolen, nylon en aan de splitcane werphengel, dan zullen wij moeten toegeven, dat zelfs in Nederland het moderne visgerei zijn intrede heeft ge daan om voorgoed te blijven. Velen van ons zouden er niet meer buiten kunnen. Dat wil toch wel heel wat zeggen, want er is waarschijnlijk geen vasthoudender mens dan de visserman. Hij is nu eenmaal niet iemand die er gens heel vlug voor warm loopt. Slechts schoorvoetend zal hij zich wa gen aan nieuwigheden en experimen ten, vooral als zijn oude beproefde methode van hengelen nog niet zulke slechte resultaten afwerpt. Zo zijn ze echter niet allemaal. Laat ik u een voorbeeld noemen. Namelijk hpt snoekvissen met levend aas. In mijn kinderjaren leerde ik van horen zeggen, doch vooral van zien en nadoen. Met als gevolg, dat ik zomer en winter viste op wat men noemt: half water; niet zeer diep dus. Naar ik aanneem is het voor een belangrijk deel te danken aan de snoekbaars, die wij dieper tot vlak over de grond ple gen te zoeken, dat tegenwoordig veel meer zware snoeken worden gevangen dan een twintigtal jaren terug. Want en passant pikte de snoek het aasje, bedoeld voor de snoekbaars en daar door leerde de hengelaar dat de aarts vaders in de diepte zitten en niet, hal verwege of bij de rieten of andere ob stakels. Ik wil het nog sterker uitdruk ken.' waar men veel snoekjes vangt zo tot een pond of drie, vier, zal men wel haast nimmer een twintig-ponder aan treffen. En wel om reden die kleinere broeders als de dood zijn vqor hun grotere soortgenoot. Denkt u maar niet, dat men in die wereld elkaar ontziet; een twintig-ponder schrikt niet terug voor een stevige hap en weet een snoekje van genoemd gewicht heel I- goed te waarderen. Daar, waar deze niet voorkomen, juist daar kan men rekenen op een knaap. Een ander voorbeeld, zeker niet minder duidelijk, is dat wij hengelaars als wij spreken over een grote karper of brasem direct denken aan diep wa ter. Nu moet u mij niet verkeerd be grijpen. Uiteraard bedoel ik het diep ste gedeelte van elk water op zichzelve. Dit was zo één van die dingen, die ik vroeger zag en leerde. Dacht te leren althans. Edoch, naar ilt heb gemerkt is het slecht leren van leermeesters, die zelve nog zoveel te leren hebben. Een dag of wat geleden ben ik gaan vissen in een plas, waar zowat van al les zit en waar dit seizoen tot op heden maar bitter weinig werd gevangen. Hetgeen men de afgelopen maand in het leefnet wist te stoppen viel onder de armzalige verzamelnaam van „wit- visjes". Dat slagje van een handbreed te en een streep er over. Niet om van „tuigverwoestende vis" te spreken dus. Ik was in het gezelschap van een ver maarde kennis van mij, die al spoedig het plan opperde eens wat langs de kanten te gaan kijken en gluren of er misschien bij de waterplanten ook wat leven te bespeuren viel. Dit gebeurde, nadat wij eerst tot een uur of acht hadden zitten gluren naar vrijwel on beweeglijke pennen. Nu kunt u het geloven of niet, maar op een beetje water van ten hoogste tachtig centimeter ving ik die morgen tot elf uur, negen mooie brasems. En met het woord „brasem" bedoel ik een visje van meer dan veertig centimeter. Nu was dat niet zo'n geweldige vangst, maar het was toch niet onaardig, en wel omdat praktisch gesproken nie mand anders zo'n vloermatje wist te vangen. Niet omdat ik zo'n beul ben in het brasemtrekken, doch enkel en al leen maar omdat ik goed zat en die andere vissers niet. Zoals wel vaker geschiedt, is er altijd een baas boven baas. In dit geval mijn kennis. Laat mij allereerst zeggen, dat hij geen brasem wist te verschalken. Daarover kon hij mij dus niets vertellen. Wel maakte deze sinjeur een paar voorns soldaat, waarvan niemand de aanwezigheid in dat water zelfs maar vermoedde, laat staan dat zij werden gevangen. In het geheel had hij er vier. Een enorm aan tal was het niet, ingeval u zulks zou verwachten. Doch indien u slechts even naar nevenstaande foto wilt kijken, dan kunt u zich overtuigen, dat de twee grootste voorns meer weg hadden van brasems dan van de. vermaledijde „witjes". Nietwaar! Lappen van ver over de veertig centimeter, die over de rug gemeten heel wat zwaarder zijn dan Abramis Brama en die aan de hengel heel wat meer sport geven. Laat ik er geen doekjes om winden: men denkt wel eens en men denkt wel eens hardop, dat schrijver dezes en zijn vrienden hun praatjes beter kunnen verkopen dan dat, zij vissen kunnen. In dit verband zou ik er voorzichtigjes op willen wijzen, dat het nog vrijwel al tijd de hengelaar is, die de vis vangt en niet zijn kroontjes-pen. Uiteraard spreekt het tuig van de hengelaar een duchtig woordje rnee. Van het ogenblik af dat de hengelaar behoorlijke spullen heeft, zijn z'n kansen gelijk aan de mijne of aan die van mijn vismakkers. Dat de meesten hunner dan nog niet weten te vangen ligt niet aan ons. Ook niet aan de vis. Ook niet aan het tuig! Ja, waar zou dat nu eigenlijk wel aan liggen? Enfin, vangt u maar eens een voorn van zeven en veertig centimeter! En laat het ons dan eens weten! Df. (Per luchtpost van onze correspondent) DJAKARTA, Juli. Een door de Indonesische procureur-generaal, de heer R. Suprapto, uitgevaardigd verbod tot het bespreken van politieke aangelegen heden in kerken en moskeeën heeft tal van protesten uitgelokt. De procureur- generaal heeft zich blijkbaar op het standpunt gesteld, dat godsdienst en poli tiek gescheiden moeten blijven. Van Mohammedaanse zijde huldigt men echter de opvatting, dat politiek en godsdienst nimmer gescheiden kunnen worden. De profeet Mohammed zelf, zo zegt men, gaf niet alleen lessen op godsdienstig, maar ook op maatschappelijk en politiek terrein. De Koran is niet alleen een leid draad voor de godsdienst, maar voor het gehele leven. Tot op heden zijn nog geen officiële protesten van katholieke of protestantse zijde binnengekomen. Ook daar is men echter zeer ontstemd over de maatregel van de procureur- generaal. Van Mohammedaanse zijde is het aan tal protesten zoveel te groter. Er is waarschijnlijk niet één Mohammedaan se partij of vereniging, die niet tegen deze maatregel geprotesteerd heeft. Daarbij wordt er op gewezen, dat de procureur-generaal, de heer Suprapto, zijn verbod grondt op een bepaling van 1919, en dat deze destjds uitgevaardigd is om te voorkomen, dat men van isla- mietische en/of christelijke zijde zou ageren tegen het Nederlandse koloniale gezag. In een vrij land acht men een dergelijke verordening echter zeer mis plaatst. Ook de Indonesische pers wijdde veel aandacht aan het verbod in moskeeën en kerken politieke aangelegenheden te behandelen. Algemeen werd deze maat regel gelaakt. Slechts de communistisch gezinde bladen juichten deze toe. Het onafhankelijke blad Indonesia Raya (dat echter socialistische sympathieën heeft) wees er op, dat het misschien wel aan gaat om te verbieden, dat in kerken en moskeeën propaganda wordt gemaakt voor een bepaalde partij, of om een an dere partij uit te schelden, maar dat het beslist niet verboden kan worden, dat godsdienstige groeperingen, die in het communisme een ernstige bedreiging van hun geloof zien, daartegen waarschuwen Al deze protesten hebben overigens nog niet geleid tot intrekking van het verbod van de procureur-generaal. Wel heeft hij erin toegestemd besprekingen te voeren met godsdienstige leiders om te komen tot een verzachting van de maatregel, en een nadere precisering van wat wel en van wat niet mag. Het ligt in de bedoeling, dat volgend jaar in Indonesië de eerste algemene verkiezingen gehouden zullen worden. De partijen zijn zich daar nu reeds op aan het voorbereiden. Reeds werden in verschillende plaatsen door bepaalde partijen (met name de Masjumi en de I'.N.I.) openbare vergaderingen gehou den, die ten doel hadden propaganda voor de eigen partij te maken. Naar Amerikaans voorbeeld vergat men daarbij niet het nodige kwaads van de tegenpartijen te vertellen. Het verbod van de procureur-generaal treft daarom de Indonesische islamieti- sche leiders scherp. Het was gebruike lijk er in de bijeenkomsten in de mos keeën op te wijzen, dat het zonde is op een andere dan op een Islamietische par tij te stemmen. Dit mag nu dus niet meer, en dat vergroot de kans dat stem men aan andere partijen vervallen. Dit is waarschijnlijk ook de reden, waarom men zich van katholieke en pro testantse zijde veel minder druk heeft gemaakt om dit verbod. Aangenomen mag worden, dat elke Indonesische ka tholiek op de Partai Katolik, de katho lieke partij, zal stemmen. Evenzeer mag aangenomen worden, dat iedere protes tant op de Parkindo, de christelijke partij, zal stemmen. Bij de Mohammedanen is er echter wel een kans, dat zij op een andere par tij dan een van de Islamietische zullen stemmen. Met name bestaat hier de mo gelijkheid, dat zij er de voorkeur aan zullen geven op de P.N.I., de nationalis tische partij, te stemmen. Het grote verschil tussen de P.N.l. en de Islamietische partijen is, dat de P.N.J. een „nationale" staat wil, terwijl dc Islamietische partijen een „Islam- staat" willen, Daarbij moeten we meteen opmerken, dat volgens het programma Op 1 Augustus a.s. treedt de heer M Franken af als directeur van de N.V. Philips' Verkoop Maatschappij. De heer Franken heeft de pensioengerechtigde leeftijd reeds enkele jaren overschreden en heeft thans de wens te kennen ge geven zijn functie neer te leggen. De scheidende directeur is meer dan twee en dertig jaar aan het Philips-concern verbonden geweest. Hem is thans op de meest eervolle wijze ontslag verleend. De Van Gogh-tentoonstelling in het Kröller-Müller-museum op de Hoge Ve- luwe blijkt veel bezoek te trekken. Naar wordt medegedeeld, loopt het aantal bezoekers reeds tegen de vijftigduizend. De expositie duurt tot en met 19 Juli a.s., waarna de tentoonstelling van 23 Juli tot 20 September in het Stedelijk Mu. seum te Amsterdam wordt gehouden. ook in deze Islamstaat de godsdienstvrij heid gegarandeerd zal zijn. De wetge ving en het gehele bestel zouden echter aan de leerstellingen van de Islam aan gepast worden. Indien Indonesië een Islamstaat zou worden bestaat echter het grote gevaar, dat de gebieden waar de Islam niet of niet overwegend beleden wordt, zich zouden afscheiden. Wij denken hier b.v. aan de Minahassa, Ambon, het chris telijke deel van de Bataklanden, enz. De P.N.I, die van oudsher, meer nog dan de andere partijen, voorstander is van een groot Indonesië „van Sabang tot Me- rauke" is hier zeer voor bevreesd. Dit gevaar voor afscheiding zou ove rigens waarschijnlijk niet zo heel groot zijn als in Indonesië de federatieve staatsbouw werd hersteld, of als men aan de verschillende gebieden volledige autonomie verleentde. In elk geval: de spanning voor de aan staande verkiezingen, die mogelijk nog wel een jaar op zich zullen laten wach ten, is in Indonesië reeds aanwezig. Het huidige voorlopige parlement, dat overi gens reeds ruim twee jaar in functie is, mag geenszins representatief heten voor de Indonesische samenleving. De leden zijn niet gekozen, en vaak hebben zij zich pas bij een politieke partij aange sloten nadat zij al lid van het parlement waren. Het valt dan ook te verwach ten, dat de verkiezingen een belangrijk# verschuiving in de samenstelling van het parlement teweeg zullen brengen. ALDERAMIN 18 nm. te Hamburg. ALKAID 17 van Iiheos, 19 te Bahia. ALTAIR 18 nm.19 te Antwerpen. AMFENAN p. 18 Cyprus, 19 te Beirouth. AMSTELDIEP p. 18 Ouessant n. A'd. vb. AMSTELDIJK 18 te Alexandrië. AMSTELLAND 17 nm. te Hamburg. ANDIJK 18 te Rotterdam. ARGOS 18 te Limassol, BARENDR. p. 18 Ouessant n. R'dam, BLITAR p. 18 Massawa, 19 n. Aden. CALLISTO p, 17 Anticosti n. Engeland. DOURO 18 9 u. nm. te Amsterdam. ESSO DEN HAAG 18 te Aruba. GORDIAS p. 18 Gibr. n. Tunis. GOUWE p. 17 nm. Oland n. Amst. GRAVELAND ia nm. te Iiheos. GROOTE BEER p. 18 Wight n. Montreal. HATHOR p. 18 Finisterre n. Hamburg. HEEMSKERK p. 18 Wight, 19 te Antw. HERSILIA 18 te Port au Prince. KERTOSONO 17 ten anker Basrah. KOTA GEDEH 18 te Makassar. LAAGKERK 17 van Karachi n. Aden. LANGKOEAS p. 18 Guardafui n. Djedda. LIEVE VROUWEKERK 17 van Bombay n. Colombo. LIMBURG p. 18 Sabang n. Madras. LISSEKERK p. 18 Malta n. R'dam. MADOERA p, ia19 Guardafui n. Djedda. MELISKERK 18 nm.19 te Suez. MERWEDE 17 te Houston. MOLENKERK 17 van Calcutta n. R'dam. MURENA 17 van Chitagong n. Mena Ahra. NIGERSTROOM 18 nm. te Monrovia. ORION 18 te Cavalla. PERNA 17 van Hongkong n. Miri. PR. FRED. HENDR. p. 17 Anticosti n. R'd. ROEBIAH 18 nm.19 te Los Angelos. ROEPAT 18 te Makassar. SOMMELSDIJK 18 nm.—19 te Suez. ST. ALKMAAR p. 18 Soillys n. Ned. ST. R'DAM p. 18 Narvik n. Newport. SUMATRA 17 nm. van Labuan n. Sorong. THALATTA p. 17 Rasfartak n. Suez. VAN SPILB. p. IS Finisterre n. Havre. WATERLAND p. 18 St. Paulsrock n. Amst. WONOSARI 18 nm. te Pt. Sudan. ZAAN 17 te Amsterdam. ZIJPENBERG p. 17 Stavanger n. Narvik. ALDABI 3 Aug. te Rio Janeiro verw. ALHENA 33 te Antw. 25 te R'dam. ALNATI vtr. 28 van B. Aires n. R'dam. BLOEMFONTEIN 22 te Kaapstad verw. BONAIRE 27 te Barbados verw. BOSCHFONTEIN 20 van Suez n. A'dam. EOSKOQP 18 te Curacao. COTTICA 27 te Plymouth, 29 te A'dam. GROOTE BEER 18 te Havre, 25 te Quebec V. 1NDRAPOERA vtr. 22 van Surabaja, 23 te Semarang verw. JOH. v. OLDENB. 31 te Fremantle verw. MAASDAM 24 te New Vork verw. NIEUW AMSTERDAM 22 te New York. NOORDAM 20—21 te Rotterdam. ORANJE vtr. 24 van A'dam n. Priok. ORANJESTAD 24 te La Guaira verw. RIJNDAM 23 te Cobh verw. SIBAJAK 25 te Rotterdam verw. VEENDAM 20 van New York n. R'd. WATERMAN 21 te Havre, 22 te Rott. VW. WESTERDAM 20 te New York verw. WILLEM RUYS 22 van Priok n. R'dam. WILLEMSTAD 30 te A'dam verw. ZUIDERKR. vtr. 27 van A'dam n. Kaapst. AAGTEDIJK 18 te Montevideo. AALSDIJK p. 19 Bahamas n. Antw. ALDABI p. 19 Ouessant n. B. Aires. AMSTELVAART p. 17 Miquelon n. R'd. AXELDIJK 18 van New York n. R'dam. BENNEKOM 18 te Curacao. GAASTERKERK p. 20 Djeddah n. Sue*. HATHOR p. 20 Wight n. Hamburg. HESTIA 17 van Tampa n. Gent. ILOS 19 te Amsterdam. KARIMATA p. 19 Malta n. Port Said. RIJNPAM p. 18 Kp. Sable n. Cobh. SAMARINDA 18 te Balboa. SLAMAT 19 van Suez n. Indonesië. ST. AMSTERDAM 17 van Glasgow Wabana. ST. ARNHEM 18 van Quebec n. Nederl. ST. MAASTR. p. 20 Oland n. Lulea. VEENDAM 17 nm. te New York.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 6